PayPal kan Apple Pay vervangen op Duitse iPhones

PayPal is begonnen met het aanbieden van NFC-betalingen op iPhones in Duitsland. Daarmee kan de dienst Apple Pay vervangen als betaalmiddel in winkels. De dienst werkt niet op Apple Watch-horloges.

De eerste gebruikers zien nu de functie in de app van PayPal en kunnen die activeren, claimt iPhone Ticker. Het bedrijf kondigde eerder deze maand aan dat de functie om met PayPal via NFC te betalen in winkels eraan zat te komen, maar zei toen niet wanneer het uit zou gaan komen. PayPal lijkt de functie ook in andere landen te willen gaan uitbrengen.

Betalen kan bij alle betaalterminals waar MasterCard-betalingen mogelijk zijn. Daarbij vervangt de dienst die van Apple Pay. Dat is mogelijk, omdat de Europese Commissie Apple had gedwongen NFC open te stellen voor andere betaaldiensten. Inmiddels gebeurt dat wereldwijd.

PayPal NFC-betalen iPhones Apple Pay
PayPal NFC-betalen iPhones Apple Pay

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

13-05-2025 • 20:50

119

Reacties (119)

Sorteer op:

Weergave:

Om nou een Amerikaans bedrijf in te ruilen met een Amerikaans bedrijf lijkt me wat nutteloos. Hopen op een EU alternatief.
EU alternatief is prima, als het maar met twee klikken op de powerknop werkt, geen limiet heeft, ook op de Watch werkt en authenticatie op macOS ook door middel van de Watch kan.
Hoe is N26 (een neobank) een alternatief voor PayPal (laag boven de banken)?

En naast dat het een heel ander type systeem is staan ze je niet eens toe om een persoonlijk én zakelijk account tegelijk te hebben, dus met zulke beperkingen zou het sowieso niet heel bruikbaar zijn als vervanger.
Ik geef je gelijk, dat een neobank nog geen volledig alternatief kan zijn voor PayPal en bijv. Apple Pay. Maar zit daar niet juist het probleem, ook?

Europa mist vooralsnog een serieus alternatief voor de "laag boven de banken" (a la PayPal en Apple Pay)... Maar met hun (veelal) vooruitstrevende ontwikkelingen so far, lijkt N26 een van de weinige, Europese partijen, die hier mogelijk in mee kan gaan. Ondanks hun nadelen, die je goed benoemt... Hopelijk komt er gauw een Europees alternatief... Linksom of rechtsom...
Wero (opvolger van o.a. iDeal) lijkt me een prima alternatief voor PayPal :)

Wordt geleverd met een PayPal-achtige wallet in de vorm van een app en lijkt toch behoorlijk serieus te worden.

[Reactie gewijzigd door Stukfruit op 14 mei 2025 02:59]

Wow!! Dankjewel voor deze uitstekende, Europese tip!!! Het doet mij nu een belletje rinkelen. Maar ik was het even vergeten... Want ja, dit klinkt echt als een serieuze, Europa overkoepelende opvolger voor iDeal, die erg gewenst is. En toevallig woon ik in Frankrijk, en zijn mijn beide FR banken aangesloten bij Wero. Dank hiervoor, ik kan er meteen mee aan de slag 😉

Nu alleen nog wachten tot ook de NL banken zich aansluiten bij Wero, of liefst ook nog... Het Duitse en Europese N26... En dan is de cirkel rond... 😎
Alsje :)

Mensen klagen nog wel eens over Europa, maar dit is echt wel een van de prettige gevolgen :Y

Nederland kan nog tot 2026 duren, met eind 2025 voor België, maar dat het gaat komen is duidelijk aangezien ABN AMRO, Rabobank en ING allemaal vermeld staan als founding shareholders.
Is WERO al beschkbaar voor Nederland en kan je die al koppelen aan je wallet?
Zo te zien niet, NL banken staan wel in de lijst van backers, maar ze zijn nog nog niet te vinden in de lijst als je ‘get started’ klikt. Hierboven zeggen ze dat het tot 2026 kan duren voor het in NL live is.

Maar dat het komt is wel een fijne gedachte.

Ik vind Apple Pay heel prettig werken, maar een Europees alternatief zou ik zeker voor kunnen zwichten, mits het goed werkt en ‘ontzorgt’.
En hopen dat de roll-out overzees ook goed geregeld gaat worden. Dat Wero een soort van ‘credit card’ met EU avg regels. Betalen in overzeese shops is nog altijd omslachtig. Persoonlijk vind ik, omdat het zo moeilijk wordt, ben ik op mijn hoede om overzeese aankopen te doen.
Maar waarom is die "laag boven de banken" nodig? Bij een bank kun je toch ook gewoon geld overmaken naar anderen?
Apple Pay deed niets meer dan ertussen te zitten voor eigen gewin. Als Apple de NFC had opengesteld zoals nu, dan hadden de banken die functionaliteit in hun app gestopt en was het niet zo groot geworden als dat het nu is.

edit: of bedoel je een payment provider? (de partij die namens de verkoper de betalingsafhandeling regelt)

[Reactie gewijzigd door SPee op 14 mei 2025 11:25]

Hoe is N26 (een neobank)
Wat is een Neo Bank?
Wikipedia: Neobank

TL;DR: online bank zonder kantoren.
Eens. N26 lijkt mij een uitstekende, Europese payment provider, die het Amerikaanse PayPal en Apple Pay, in dit geval prima kan vervangen. Nu maar hopen dat N26 er ook zo over denkt...
N26 bank is gewoon ruk. Ze hebben niet eens een fatsoenlijk Nederlandstalig helpdesk. Mijn vrouw had een keer een probleem, schreef een mail en kreeg een standaard antwoord terug dat ze alleen haar helpen als zij haar verhaal in het Engels, Frans, Duits, Spaans of Italiaans schreef.
-

[Reactie gewijzigd door lariekoek op 15 mei 2025 00:53]

Dan moest Nederland maar zelf belangrijker zijn en software/services uitbrengen die over meerdere grenzen gaat.
En dat roep je, alsof er geen ABN AMRO, ASN bank, ING, Knab, Rabobank, Regiobank, SNS, etc.. zijn. :Y)
Of dat het nieuwe europese betaalinitiatief niet is voortgekomen uit het nederlandse iDeal. :Y)
_O-

[Reactie gewijzigd door SPee op 14 mei 2025 11:33]

-

[Reactie gewijzigd door lariekoek op 15 mei 2025 00:53]

Als je klant wordt bij een internationaal bedrijf is de verwachting dat ze nederlands kunnen misschien wat naief? Koop iets op een duitse website en je krijgt ook geen nederlandse hulp. Etc.
N26 is fantastisch. Ik heb het al jaren. Het is gratis en het werkt prima.

En...

"haar verhaal in het Engels, Frans, Duits, Spaans of Italiaans"

Je mag toch verwachten dat je als Nederlander in ieder geval een van de bovenstaande talen beheerst.
Dit artikel gaat om Apple Pay in Duitsland. N26 is een Duitse bank,. passend bij een bericht over Duitse iPhones,

@HSG zijn vrouw neemt een rekening bij een Duitse bank, doet dat volledig in het Duits of Engels of in ieder geval NIET in het Nederlands, en toch doet hij het voorkomen alsof het aan N26 ligt, dat zijn vrouw geen vragen in het Nederlands kan stellen aan N26. En wat precies maakt dit relevant tot dit onderwerp? Duitse iPhones, in Duitsland; Ik neem aan dat jouw vrouw géén Duitse iPhone bezit, gezien haar gebrekkige kennis van de Duitse taal
Ja, dit biedt potentie om ook in Nederland een andere bank toe te laten dan PayPal, zoals er ook al geopperd: Bunq. Die bank schijnt ook ruk te zijn,. maar toch wel ruk in het Nederlands, en niet Ruck ins Deutsche!
Ik ben de klant dus waarom zou ik. Als iemand daar geen Nederlands kan dan pakt die maar een vertaalprogramma als hulpmiddel om je klant alsnog te woord te staan.
Je opent een rekening bij een bank in Duitsland. Bij de bank spreken ze "Engels, Frans, Duits, Spaans of Italiaans".

Maar jij verwacht dat die Duitse bank met een vertaalprogramma aan de slag gaat om jou in het Nederlands te helpen?

Ik denk dat het probleem van deze Nederlandse klant groter is dan enkel het gebrek aan talenkennis.
Ik heb nu een andere buitenlandse bank en die helpen mij wel in het Nederlands. Als ik een hoop geld kom storten dan verwacht ik op z'n minst dat ik het Nederlands wordt geholpen. Ik ben tenslotte niet de type Nederlander die een hekel aan zijn moedertaal heeft.
Ja voor wat gemak gooien we al onze principes in de prullenbak: Een korte samenvatting van het Apple ecosysteem.
Waarom zouden principes fatsoenlijke werking in de weg staan? Alles wat ik benoemd heb kan prima afgedekt worden met elk alternatief, zolang de developer maar de juiste mindset heeft en usability voorop zet.
Ik denk in dit geval eerder hoeveel dat Appel ervan toelaat.
Met hun malicious compliance zie ik ze juist binnen de lijntjes kleuren van het minimum wat toegelaten moet worden, en dus zonder al dat gebruiksgemak.
Alles zodat gebruikers toch eerder geneigd zijn hun platform te gebruiken.
Precies dat, zorg dat je met goed werkende oplossingen komt. We doen ook niet meer aan cheques.
Ik las de opmerking van RoelRoel als: voor het gemak dat (betalen met) Apple Pay ons geeft, laten wij onze principes (van o.a. marktwerking en monopoly) los.
Die tijd van monopoly misbruik is nu voorbij.
En of je het nu verruilt voor een andere USA magnaat-met-discutabele-reputatie of niet, de mogelijkheid dat je nu kan kiezen is wel een voordeel. Het is een kwestie van tijd voordat de banken of een andere (EU) partij hier ook gebruik van maakt.
Dat doen we dagelijks op zeer veel fronten. Van kleding tot voeding tot electronica
Afhankelijk van je principes
Dat laatste zou ik niet perse hoeven, dat zou je met touch ID ook nog kunnen afvangen
Op de Apple Watch hoeft men het niet open te stellen omdat dit platform niet groot genoeg is. Om het simpel te zeggen, op iPhone moet men het door de tientallen miljoenen iPhone gebruikers in de EU. De miljoenen Apple Watch gebruikers zijn daarentegen een te kleine groep waardoor het niet verplicht kan worden vanuit de EU onder de huidige wetgeving.
Want je privacy is je minder waard dan twee klikken?
Het fijne is dat Paypal wel een mooie beschermingsoptie bied die bij sommige aanbieders verder te zoeken zijn.
Ik heb een creditcard aanbieder die wel bescherming bied bij aankopen, maar het is best een gedoe om dit in te vullen, waarop je binnen 6 weken response krijgt.

Bij PayPal zijn deze claims in mijn eigen ervaring sneller afgehandeld. (2x een claim gedaan die beiden binnen 1 werkdag uitgevoerd waren)
Vraag me af of je hiermee recht hebt op die 'bescherming'
Denk ook niet dat bijvoorbeeld de supermarkt zin heeft in een claim van een klant die beweert dat hij bij thuiskomst constateert niet alle boodschappen te hebben die op het kassabonnetje stond.
Zelf ken ik PayPal ook van dat ze jouw account zomaar (tijdelijk) blokkeren, niet echt een betrouwbare partij wat mij betreft, zeker in dit geval waarbij ze alleen een doorgeefluik zouden moeten zijn (ervanuit gaande dat je je betaalkaarten koppelt en het zodoende gebruikt)
Die bescherming is nutteloos. Ooit was een game gekocht uit het niets met mijn Paypal. Ticket gemaakt, direct gesloten. Reden: ik was het zelf en ik moest maar refund aanvragen. Het was niet meer mogelijk om op die betaling nog een ticket te openen. Sindsdien heb ik geen Paypal meer. Een credircard via je bank heeft wel echte bescherming.
PayPal geeft enorm weinig bescherming, wel binnen hun eigen ecosysteem (dus PayPal klant <-> PayPal klant) maar eenmaal de betaling vervuld is of voor een externe betaling, vergeet het maar, dan zijn ze opeens 'geen kredietkaartmaatschappij'.

PayPal heeft wel een optie voor een (dure) kredietlijn maar die is dan afgevangen door MasterCard geloof ik, een directe betaling van PayPal heeft dezelfde beschermingen niet, dan voeg ik liever de kredietkaart van mijn bank bij Apple Pay.

Claims bij mijn kredietkaart zijn seconden weg om tegen gehouden te worden, open de app, zeg "niet akkoord" met een betaling in de laatste 3 maanden en de betaling wordt voorwaardelijk teruggedraaid, de verkoper moet dan aantonen dat de betaling legitiem was en ik het product verkregen en geen klachten heb.

Pinnen en directe overdracht, daar wil ik mijn zuurverdiend geld niet verliezen, want ondanks alle beloften is het nog steeds een oud systeem met grote gaten dat dieven maar al te goed weten hoe ze de kaart kunnen klonen.

[Reactie gewijzigd door Guru Evi op 14 mei 2025 00:03]

Onder de streep loopt het allemaal via Mastercard / Visa. De paar Europese alternatieven die er nog bestaan worden snel uitgefaseerd.
In Noorwegen is het mogelijk om via Vipps met BankAxept te betalen als alternatief voor Apple Pay. De beperking daar is dat het (nog) niet mogelijk is om met alternatieven als Mastercard of Visa te betalen.

[Reactie gewijzigd door Woopdedooo op 13 mei 2025 22:14]

Heb je gelijk in maar belangrijker is dat vrije keuzes er komen. Klant moet zijn voorkeur apps kunnen gebruiken. Uit welk land mag de klant zelf uitmaken.
Europa heeft 0.0 alternatieven.
Mastercard/ maestro vs visa vs paypall vs apple pay het is allemaal Amerikaans... Europesa heeft 0.0 visie. India is naar mijn weten de enige die een goed werkend alternatief heeft opgezet van uit de overheid rupay. Een prima voorbeeld van hoe het ook kan.
Europa laat zich teveel meevaren en onder druk zetten door de VS maar moeten eens wat steviger in hun schoenen staan en zelf met alternatieven komen.
Wikipedia: Wero (payment)
en dat is uit mijn hoofd, want er zijn er nog.
Sent from your USA device

#hypocrite
Om nou een Amerikaans bedrijf in te ruilen met een Amerikaans bedrijf lijkt me wat nutteloos. Hopen op een EU alternatief.
Er zijn meer redenen om geen Apple Pay te willen gebruiken dan alleen dat het een Amerikaans bedrijf is.

Zelfs als het wel je belangrijkste bezwaar is dan denk ik nog dat het goed nieuws is. Dit is het bewijs dat het tegenwoordig mogelijk is om Apple Pay te vervangen. We weten nu dat Apple het echt heeft opengesteld en het geen misleidende beloftes zijn waar je niks mee kan. Het eerste schaap is over de dam, dat zou het makkelijker moeten maken voor anderen om te volgen.

Zelfs als er voorlopig niemand anders bij komt denk ik dat het al helpt om Apple (en Paypal) beter te laten nadenken over hoe ze hun product kunnen verbeteren.

Ik zie zelfs een klein voordeel in dat PayPal een Amerikaans bedrijf is, het voorkomt de beschuldiging dat Duitsland dit alleen maar doet om Amerikaanse bedrijven te pesten. Dat zou er niet toe moeten doen maar in het huidige politieke klimaat worden dingen snel verkeerd uitgelegd.

Uiteraard hoop ik dat er nog velen volgen en dat daar ook Europese alternatieven tussen zitten.
Ben benieuwd wie de eerste in Nederland zal zijn.
Ik denk bunq, zij waren ook verreweg de snelste met Apple Pay

[Reactie gewijzigd door neonite op 13 mei 2025 21:00]

Maar waarom dan? Blijkbaar waren ze snel overtuigd van Apple-pay, waarom zouden die dan hun eigen implementatie willen aanbieden?
Ik ben indertijd overgestapt naar Bunq vanwege Apple Pay. (Ze boden het eerder aan in Spanje ook nog, waardoor je als je je telefoon tijdelijk op Spaans instelde het ook in Nederland kon doen).

De groep die wel een iPhone heeft, ermee wil betalen, maar geen Apple pay heeft en zou overstappen op de eerste bank die het aanbied kan een stuk kleiner zijn denk ik zo.

Raad nu niemand meer aan om over te stappen op Bunq.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 13 mei 2025 22:47]

Volgens mij was het Italië, je moest je kaart bestellen op een Italiaans adres en daarna snel terugswitchen. Hoe dan ook, 7 jaar later zie ik op pinautomaten nog steeds Italiaanse text als ik betaal
Ja dat klopt. Daarom ben ik nu Bunq klant en betaal ik met een ‘Italiaanse’ bankpas.
Bij sommige PIN automaten krijg ik dus ook een bon in het Italiaans.
Dat was voor mij de reden om naast de Rabobank ook een rekening bij N26 te openen, eentje die ik nog steeds heb. Soms best handig om een 2e betaalrekening te hebben.
Dat zal er net zo goed geen kunnen zijn. Op Android zijn alle (in Nederland gevestigde) banken die een eigen implementatie hadden overgeschakeld op Google Pay, een reden waarom ze op iOS de andere kant uit zouden gaan kan ik niet bedenken.
Of juist wel omdat ze nu op beide platformen dezelfde eigen implementatie kunnen leveren ipv een apart iets per platform.
Laatst kon je niet betalen met je Rabo pinpas maar Google Wallet werkte wel.

Hoe je ook denkt over Google feit is wel dat hun software goed in elkaar steekt en ik begrijp wel waarom banken overschakelen op Google en Apple.
En dat terwijl Duitsland nou niet het trackrecord heeft dat ze betalen met kaart. In Duitsland is cash nog steeds koning. Dus bijzonder land om mee te beginnen als PayPal zijnde.

Maar goed, misschien veranderd deze dienst wel alles voor onze oosterburen.
Dus bijzonder land om mee te beginnen als PayPal zijnde.
In Duitsland loopt 45% van de online betalingen via PayPal. Bron: de Mollie handleiding.
Ze hebben niet zoiets als iDeal. Dus ze hebben nogal vertrouwen in PayPal en kan me voorstel dat PayPal daar de boter uit wil braden.
Sinds een jaar of 3 worden duitse betaalpassen massaal omgezet naar een combinatie van girocard en mastercard/visa debit, sindsdien verliest paypal elke kwartaal steeds meer marktaandeel op het gebied van online betalingen.
Veel webshops stoppen ook met paypal en bieden alleen nog mastercard/visa/klarna aan als betaalmethoden omdat paypal verschrikkelijke voorwaarden heeft voor verkopers

https://www.stores-shops....bezahlen-im-onlinehandel/
Aandeel ligt nu op 28% en is nog sterk, het gevecht ligt hem vooral op aanbieders van kopen op rekening waar klarna nu domineert en paypal mee wilt doen.
De grote reden waarom paypal kaartbetalingen over eigen app wilt doen is omdat ze dan direct na kaartbetaling opties kunnen tonen om uitgesteld of in termijnen je aankoop te kunnen betalen ipv dat het direct afgeschreven wordt van je bankrekening

Ook een jaar geleden heeft Wero een softstart gemaakt, en alhoewel de uitrol erg traag verloopt lijkt paypal wel angst te hebben de grip op de Duitse markt te gaan verliezen. Ik hoop dan ook dat het ook daadwerkelijk gaat gebeuren :)

[Reactie gewijzigd door vrilly op 14 mei 2025 02:12]

De reden dat amen in Duitsland nog veel met cash betaalt is vooral omdat het land 30 jaar achterligt met automatisering. Fans van cashgeld roepen regelmatig dat Duitsers heel bewust vanwege privacy met cash willen betalen. In werkelijkheid is het omdat ze niet beter weten of gewoon de mogelijkheid niet hadden om elektronisch te betalen. Sinds COVID is men daar met een inhaalslag bezig en men schakelt massaal over.
langzamerhand gaat dat gelukkig wel beter, als een restaurant/afhaaltent geen kaart neemt kan ik in een >middelgrote stad gewoon “oké jammer dan, dan ga ik naar je concurrent” zeggen
Duitsland heeft wel strengere privacy- en consumentenbescherming dan veel andere landen en is groot genoeg om iets breed uit te rollen als basis voor andere (grote) landen.
Het viel ons in Duitsland op dat je in diverse winkeltjes/eetcafee's met PayPal kon betalen, vooral in de kleinere plaatsen waar geen geldautomaat beschikbaar was maar ook geen pinapparaat. Bij gebrek aan contant geld was dit wel prettig (vond ik).
Mijn ervaring is dat sinds corona pinnen heeft gewonnen bij onze oosterburen. Daarnaast heeft iedereen (maar dat kan mijn bubbel zijn en nee, niet de oude generaties) in Duitsland Paypal en doet daar betalingen mee die wij met tikkie of betaalverzoeken doen. Paypal wordt daar echt veel gebruikt.
PayPal, ik heb ooit eens een camera gekocht op eBay. In alle onwetendheid de camera via PayPal betaald en de wisselkoers werd natuurlijk bepaald door PayPal. Ik was achteraf geloof ik wel 150 euro extra kwijt (op een bedrag van 5000 euro) omdat het via PayPal ging. Tevens had je het vroeger nodig voor Steam als je geen creditcard had. Tegenwoordig heb ik een creditcard en Apple Pay. Herb mijn PayPal account dan ook opgezegd.
Bij PayPal kun je kiezen tussen de wisselkoers van PayPal of je creditcard.
Met veel moeite en pijn en elke transactie weer. Het zal me niet verbazen als voor NFC-betalingen er maar één optie is: tegen de absurde wisselkoers van PayPal. ;) PayPal schiet er niets mee op om dit gebruiksvriendelijker te maken, daar verdienen ze niets aan. Wisselkoers en transactiekosten zijn waar PayPal inkomsten mee genereert.
ik had op dat moment nog geen creditcard. Als je wel een creditcard hebt, zie ik de toegevoegde waarde van PayPal niet.
Volgens mij is dit hetzelfde als in Noorwegen, waar Vipps (soort Tikkie) ook een soort ‘pay’ dienst op iPhones heeft.

Kanttekening is wel; als je dit activeerd werkt dus alleen Vipps/PayPal via de dubbelklik op de power knop. Apple Pay valt weg.

Waardoor ik dus Vipps niet gebruik, want heb 2 banken en 1 credit card via Apple Pay lopen. (Redundancy redenen)

Dus ik ga er vanuit, dat als duitsers dit doen, al je Apple Pay kaarten niet (direct) beschikbaar zijn.
Apple Pay werkt volgens mij gewoon zonder actieve verbinding met internet en of je bank.
Apple Pay werkt volgens mij gewoon zonder actieve verbinding met internet en of je bank.
Klopt inderdaad, er is geen internet verbinding nodig voor Apple Pay op het device, net zoals dat niet nodig is op je bankpas.
Op zich mooi dat andere providers dit aanbieden. Helaas zijn er heel veel partijen aan wie Paypal je data verkoopt. (Waarschijnlijk kun je dit wel uitzetten als je goed zoekt, ik ben jaren geleden met Paypal jaren gestopt)
Ik wil niet zeggen dat Apple alles heilig makend is. Maar om nou Apple Pay met met Paypal om te wisselen? Nee liever niet.
Dat betekent dat je je bankgegevens gaat delen met een ander werelddeel. Dit is een eis van PayPal als je gebruik maakt van hun dienst. Als je daar de avg regels over heen legt denk ik dat er een stevig advies achterweg gaat komen. Nooit geschoten altijd mis, en in DE zijn ze behoorlijk kritisch op dit gebied.

Volgens mij heeft Apple Pay geen inzicht in je bankgegevens.
Prima hoor, dat er nu meer keuze is, maar waarom zou ik overstappen?
Volgens de EU heb jij daar behoefte aan..

(ik ken echt helemaal niemand met een iPhone die hierop zit te wachten)
Tsja, mensen weten vaak zelf niet waar ze behoefte aan hebben. Als iets eenmaal verder is ontwikkeld kan het opeens toch heel handig blijken. Daarnaast kan enkel de dreiging van concurrentie maken dat Apple haar tarieven laag houdt. Als Apple immers te hoog gaat zitten, dan lokken ze zelf uit dat andere partijen de concurrentie aangaan.
Helemaal eens dat concurrentie een groot goed is, maar vergeet niet dat ApplePay zelf relatief nieuw is in Nederland (2019) op de tijdlijn pinnen-bij-de-kassa/flappentap-automaat/contactloos-betalen en daarmee zelf een maar één van de opties is qua betalen.

Daarnaast zie ik niet wat PayPal toevoegt, wat niet kan met ApplePay. ‘Als het verder is ontwikkeld’ is makkelijk gezegd maar het probleem is eigenlijk nooit een gebrek aan ideeën, maar technische, praktische en wettelijke horden die eerst genomen moeten worden. Er zijn allerlei online betaalmethodes, micro-betaling-systemen etc geweest voor iDeal en dergelijk slaagden. Of moet ik zeggen: Genoeg steun kregen van genoeg banken en andere betrokken partijen. Want al die partijen dachten er vooral zelf rijk mee te kunnen worden.

Het is overigens al vaker aangetoond dat ApplePay bij de grote betaal-providers hetzelfde kost als andere vormen van contactloos betalen. Het ging bij grootverbruikers zoals supermarkten om een of twee tiende van een cent, laatste keer dat ik het uitgezocht heb. Stukken goedkoper dan contant betalen voor de supermarkt, zelfs al zouden die kosten verdubbelen.
Ik zie ook geen redenen om over te stappen gezien Apple Pay perfect werkt en meteen op alle devices. Enorm gebruiksvriendelijk en ook nog eens privacy en security by design, heerlijk. Maar dat gezegd hebbende: als ik al voor een alternatief zou gaan, dan zou dat heel zeker nooit, maar dan ook echt nooit, PayPal zijn. :+ Om mee te beginnen al niet vanwege die gestoorde wisselkoersen van ze, maar ook het privacybeleid laat te wensen over.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 13 mei 2025 22:57]

zolang het visa of mastercard is, heeft US nog steeds control erover.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.