Sony Xperia 1 VII met Snapdragon 8 Elite te koop voor 1499 euro

Sony heeft de Xperia 1 VII aangekondigd, een premiumsmartphone met een adviesprijs van 1499 euro. Dat is 100 euro meer dan zijn voorganger. Het toestel richt zich op het hoogste segment van de smartphonemarkt.

De Xperia 1 VII draait op de Qualcomm Snapdragon 8 Elite en beschikt over 12GB ram en 256GB interne opslag, uitbreidbaar via microSD. De gpu is een Adreno 830. De batterijcapaciteit bedraagt 5000mAh. Het toestel ondersteunt bekabeld laden tot 30W en draadloos laden tot 15W. Het 120Hz-scherm bestaat uit een 6,5"-oledpaneel met een resolutie van 1080x2340 pixels en een beeldverhouding van 19,5:9. De piekhelderheid bedraagt 1475cd/m².

De Xperia 1 VII beschikt over een groothoekcamera met een 48-megapixelsensor, een toename ten opzichte van de 12 megapixels in het vorige model. De hoofdcamera behoudt eveneens een resolutie van 48 megapixel. De telelens heeft een variabele brandpuntsafstand en biedt optische zoom tussen 3,5x en 7,1x. De telefoon krijgt verder een 3,5mm-koptelefoonaansluiting. Daarnaast introduceert Sony nieuwe AI-gebaseerde functies voor videografie, waaronder de mogelijkheid om gelijktijdig een volledig beeld en een uitsnede op te nemen.

Het apparaat wordt geleverd met Android 15 en krijgt vier Android-versie-updates en zes jaar beveiligingspatches. De Xperia 1 VII kan per direct worden besteld.

Sony Xperia 1 VIISony Xperia 1 VIISony Xperia 1 VII

Door Andrei Stiru

Redacteur

13-05-2025 • 08:12

156

Submitter: Balance

Reacties (156)

156
155
91
5
0
48
Wijzig sortering
Voor de "wie koopt dit nou" comments.. misschien ik. Even de reviews afwachten natuurlijk.

Waarom zou je dan in hemelsnaam zo'n overpriced toestel kopen? Naja, omdat ik een beetje dwars en eigenwijs ben.
- Qua prijs? Doet het niet onder voor Apple en Samsung's topmodellen. Specs zijn misschien iets minder maar daar kan ik mee leven. Ik ben geen veeleisende gebruiker en ik game niet op mijn telefoon.
- Updatebeleid is nu eindelijk een beetje te doen. 6 vs 7 jaar security is prima, de android versie upgrades boeien mij niet zo erg.
- Ik gebruik al jaren tevreden Sony telefoons, sinds de walkman phone tijd. Mijn huidige Xperia 5 (mk 1, october 2019) is nog steeds hardstikke prima na al die jaren, alleen de batterij begint echt slecht te worden.

Hoe ben ik dan dwars? Omdat ik een beetje bewust omga met zowel mijn spullen als mijn privacy.
- Ik hoef absoluut geen Samsung of Apple. Buiten het feit om dat alles kopen van de grote spelers ervoor zorgt dat er dalijk aleen nog maar grote spelers over zijn, zijn het ook weer nieuwe partijen die mijn privegegevens gaan scrapen en mij gaan profileren. Sony weet nu alles al.
- China spul komt er om die redenen ook niet in.
- Google Pixel zou kunnen omdat Google toch ook al alles weet omdat ik Android gebruik, maar die telefoons zien er leuk uit op dag 1 maar na een tijdje beginnen zich toch vaak wat gekke dingen voor te doen die ik met Sony nog nooit op langere termijn heb meegemaakt.

Resale value/afschrijving? Boeit dat nou. Ik koop niet elk jaar een nieuwe telefoon. Gewoon gebruiken tot het ding op begint te raken ipv altijd maar het nieuwste willen hebben. Dan smeer je die hoge aanschafprijs nog uit over een flinke periode ook.

Dan de persoonlijke voorkeur.
- Geen foeilelijke notch of holepunch in het scherm.
- (Vermoedelijk) niet volgedouwd met voor mij nutteloze stroomvretende AI functies, assistenten en subscriptions, behalve dan voor de foto/ videografie waar ik waarschijnlijk juist wel iets mee kan.
- Fijne near-stock android skin.
- 3.5mm jack.. deze mis ik nu echt op mijn Xperia 5. Ja, ik ga niet al mijn goede bedraade koptelefoons wegmieteren omdat iemand besloten heeft dat 3.5mm jacks stom zijn. En dongles zijn ruk.

Ik snap dat ik anders denk over telefoons dan de meeste mensen, maar dat maakt het er niet minder fijn om dat er nog andere telefoonmakers zijn dan Apple, Samsung en Chinesium.
Nog twee duidelijke voordelen wat mij betreft:
- front-facing speakers
- fysieke sluiterknop
Fysieke sluiterknop heb ik nu ook op mijn iPhone 16 PM, maar ik kwam er al snel achter dat dat helemaal niet handig is: je beweegt de telefoon/camera automatisch als je die gebruikt. De on-screen knop is wat dat betreft veel handiger.
Er is echter een groot verschil tussen de twee inplementaties. Sony heeft al meer dan 10 jaar lang, sinds de eerste Xperia's een fysieke sluiterknop op zijn high-end telefoons.
Op de Xperia is het altijd een fysieke knop gebleven met half-press voor focus, geen drukgegevoelig touch paneel.
Ook is de locatie van de knop gunstiger om het te bedienen, waarbij je de telefoon niet anders hoeft vast te houden dan normaal. Als je de telefoon horizontaal hebt liggen dan rust je wijsvinger zowat op de knop.
Sony heeft al meer dan 10 jaar lang, sinds de eerste Xperia's een fysieke sluiterknop op zijn high-end telefoons.
Xperia? Daarvoor al! K850i Cybershot Sony Ericsson: Fysieke sluiterknop,. En ook daarvoor in bijvoorbeeld bij de W800i Walkman phone: sluiterknop.
mijn k800 had ook die knop. En een schuifje voor de lens als fidget spinner.
Agree to disagree. Mijn laatste Xperia was de Xperia Z1 (ik zit op iPhone sinds de iPhone 7 plus), en hoewel dit een toestel van 11 jaar geleden was, was die shutter button gewoon gigantisch veel beter dan wat ik nu heb op mijn iPhone 16 PM. De shutter button op de iPhone is inderdaad enorm moeilijk te hanteren qua stabiliteit.
Ah, dat wist ik niet. Gewoon niet goed uitgevoerd op de iPhone dus. Zonde, want de andere functies van die knop vind ik ook helemaal niet praktisch.

Wel handig om een echte knop te hebben om de camera op te starten trouwens. Had ik eerder nooit.
Inderdaad, ik hoop dat Apple die knop verbetert in toekomstige generaties. Het blijft in het algemeen wel een prachtig toestel natuurlijk. Als iPhone niet bestond, zou ik sowieso voor een Xperia gaan.
De knop op Xperia's is een stuk aangenamer. Goed voelbare stop halverwege voor focus, en doorduwen is dan een heel zachte klik-vrije ervaring exact om geen extra beweging te veroorzaken. Dit is ook waarom de knop op professionele camera's (van Sony toch) sponzig aanvoelt: een klik geeft vibraties.
Én de opslag is uit te breiden met een SD kaart.
Én een minijack koptelefoonaansluiting

Er zijn bijna geen highend telefoons die dat nog bieden


//Edit:// geheugen vervangen door opslag en minijack toegevoegd

[Reactie gewijzigd door metalmania_666 op 13 mei 2025 17:52]

Het geheugen is niet uit te breiden! Maar de opslag!
Dat kan gebeuren 🤣 Ik ben ook niet altijd even foutloos 😉
Maar draai het eens om. Waarom zouden Samsung en Apple gebruikers dan wel Sony kopen? Samsung en Apple weten nu ook al van hun gebruikers en Sony niet. Hun updatebeleid is langer en die van Sony niet (suggereer jij als ik het goed lees). Bij Samsung en Apple gebruikers komt er vaak ook geen China spul binnen. Blijft over dat de resale van Apple best behoorlijk is en AI bij setup installatie al op voorhand is uit te schakelen.

Je krijgt dus een +2 omdat je een Sony fan bent, en dat mag. Maar eigenlijk geef je af op de grotere merken met de smoes dat in de toekomst alleen grote merken over zouden blijven. Maar Sony timmert anders aardig aan de weg met hun eigen vendor lock.

Dus laat iedereen lekker zijn eigen ding doen. Wil jij Sony, dan neem je Sony. Wil een anders merk X, laat ze lekker. Maar heel veel argumenten van je is meer bashen naar een ander merk toe dan dat je daadwerkelijk de overtuiging kan brengen dat Sony het merk is waar we eens naar moeten kijken. En als we dan een optelsom moeten maken is dit toestel gewoon duur voor wat je ervoor terug krijgt. Dan zijn er betere toestellen in de markt.
Ik zeg ook niet dat andere mensen juist moeten overstappen naar een Sony telefoon. Als je blij bent met het ecosysteem waar je nu in zit, vooral blijven zitten. Dat doe ik ook. En ja, de argumenten die ik benoem passen bij vrijwel elke telefoonmaker. Ik gaf alleen mijn redenen waarom ik wel iemand ben die mogelijk een niet-mainstream telefoon zou kopen, omdat er best wel wat comments waren met die vraag.

Xperia telefoons zijn een niche, en het is nooit wijs om mensen aan te praten over te stappen van mainstream naar een niche product. Als ze dat overwegen zijn ze vaak zelf op de hoogte van de voors en tegens, en maken ze die afweging zelf wel.
En als we dan een optelsom moeten maken is dit toestel gewoon duur voor wat je ervoor terug krijgt. Dan zijn er betere toestellen in de markt.
, het is duur maar het biedt wel een aantal unieke elementen (bijvoorbeeld de optische zoom camera + camera software en knop, jack enzovoort) en de rest van de telefoon is goed tot erg goed.
Hier hetzelfde. Koop om de 2 jaar het model. Dus heb de 1 , de 1 iii en de V gehad en allen heb ik intensief gebruikt en zijn na 2 jaar nog top, ook de accu. Enige wat ik jammer vind en wat me doet twijfelen over te stappen is het 4k / lange scherm. Feitelijk vind ik die lange verhouding juist top. Maar misschien is het wennen. En 1500 euro is veel natuurlijk. Maar als je het 2 jaar gebruikt is het 2 euro per dag dat je betaald. En dan kan je hem ook nog wel verkopen.
Hello telefoontweeling. Ik ga ook van de V naar de VII dit jaar. Door wat internationale verhuizen heb ik de 1, 1 II, 1 III en 5 IV ook gehad, maar nu terug op mijn 2-jaar cadence. Mijn mening is hetzelfde, ik ben heel blij met mijn 1 V, als ik 'm niet had laten vallen had ik er waarschijnlijk nog een jaar mee gedaan, of 'm doorgegeven aan familie. Ik had ook liever nog een 21:9-model gehad, maar ik denk dat Sony is moeten wisselen naar een conventioneler paneel qua pixel density om de productie betaalbaar te houden.
Dat zou inderdaad kunnen. En het zal vanzelf wel wennen. Ik geef mijn toestellen vaak door binnen de familie en daar wordt mijn oude eerste 1 ook nog steeds gebruikt en accu is nog prima.
Nog een groot voordeel van een Sony telefoon is dat ze totaal niet moeilijk doen over het ontgrendelen van de bootloader.
Wanneer je na de supportperiode nog geen afscheid wil nemen van dit toestel of het door wil geven aan een familielid dan is het fijn om te weten dat er tegen die tijd ongetwijfeld een AOSP of LineageOS rom op gezet kan worden waardoor je de "safe to use" periode nog aanzienlijk kan verlengen.
Sony bouwt hun hardware vrijwel altijd oerdegelijk dus met een community supported rom (en misschien tegen die tijd eens een verse accu) houd je het jaren uit met zo'n toestel.
Yup! Ze bieden zelf ondersteuning voor SailfishOS! Zeker proberen waard
Ja, maar dat geldt enkel voor de Xperia 10 modellen, niet voor dit model uit de 1 serie.

Overigens ligt het qua support iets genuanceerder: Sony biedt geen ondersteuning voor Sailfish als zodanig, maar doet mee aan het openbaar maken van zijn binaries via het Android Open Source Project (AOSP). De ontwikkelaars van Sailfish maken gebruik van deze geboden mogelijkheid en doen dus het echte werk.
Hier ook nog de V, de telefoon heeft wat krasjes maar die vallen me amper op tijdens gebruik, de accu altijd gerlimiteerd op max 80% en gaat nog ruim een dag mee met normaal gebruik. Het meest jammere vind ik dat het Sony hoesje voor de V niet meer te krijgen is, de stand heeft het begeven voor me en het spigen alternatief is een drama icm de sluiterknop.

Maar voor mij mag de V nog minimaal 1, hopelijk 2-3 jaar mee. In de accu zit nog rek genoeg. En dan heb ik nog wat langer een smaller toestel, wat ik prettig vind bij 1-handig gebruik. De resolutie zal me worst wezen eigenlijk, ik heb de optie 'altijd full res' en de optie 'altijd 120Hz' nooit gebruikt omdat het verschil me niet groot genoeg is.

[Reactie gewijzigd door Bundin op 13 mei 2025 11:26]

Spigen hoesje, duur maar een fort! De Sony is naakt beeldschoon in de hand maar hoesje moet maar. Spigen is stukke beter dan een 10€ hoesje.
Ik gebruik nu al een paar jaar een Xperia 1 IV en ben er ook heel tevreden mee. Ik ben het volledig eens met je omschrijving. Daarnaas wat andere dingen waar ik onverwacht ook heel blij mee was t.o.v. andere bekende merken:

- Front facing speakers zijn echt heel fijn. Het blijven telefoonspeakers, maar ik had niet gedacht dat front-facing speakers zo'n groot verschil zouden zijn.
- De camera processing is erg neutraal. Sure, merken als Samsung zijn soms beter om zonder al te veel handmatige moeite 'goeie' foto's te maken. Maar 9 van de 10 keer vind ik die Samsung en Apple foto's zo ongelooflijk over-saturated. Sony foto's zijn veel neutraler. Het is persoonlijk, maar ik vind de foto's daardoor meestal veel mooier en realistischer.
- De camera-knop. Ik weet niet waarom, maar ik heb het idee dat ik door die knop veel makkelijker en sneller ff een plaatje schiet en weer door ga met m'n dag. Ik denk dat het komt doordat ik het (veel makkelijker) met 1 hand kan doen t.o.v. een on-screen foto-knop.
- Ik heb helaas mini-handjes en de Sony telefoons zijn (waren?) vrij lang t.o.v. de breedte. Oftewel, relatief smal. Voor mijn kleine handen is dat echt een godsent t.o.v. al die brede telefoons van vandaag de dag haha.

Lang verhaal kort, Sony telefoons zijn verre van perfect en de prijs is idioot hoog. En eerlijk gezegd zou ik veel mensen ook geen Sony aanraden. Maar ze hebben een hele rij aan unieke features of een unieke combinatie aan features die het voor sommige mensen gewoon een erg fijne smartphone maakt.
Ik gebruik nu al een paar jaar een Xperia 1 IV en ben er ook heel tevreden mee.
Dit gaat mijn derde Sony worden (Xperia XZ2 Premium en 1 III zijn mijn eerste twee). Ben zeker een tevreden gebruiker. Met beide Xperias nooit problemen gehad wat niet opgelost kon worden met een simpele restart (ik krijg regelmatig de melding dat ik hem al meer dan 30 dagen niet opnieuw opgestart heb :p)
- Ik heb helaas mini-handjes en de Sony telefoons zijn (waren?) vrij lang t.o.v. de breedte. Oftewel, relatief smal. Voor mijn kleine handen is dat echt een godsent t.o.v. al die brede telefoons van vandaag de dag haha.
De enige nadelen (voor mijn) van de 1 III was dat hele smalle scherm en de helderheid (vooral het gebrek aan). Ik ben persoonlijjk blij dat Sony van die extreem smalle schermen afgestapt is. En de helderheid van de VII lijkt ook een heel stuk hoger te zijn...
In grote lijnen had ik dit ook kunnen schrijven.
Een extra punt voor mij is dat microSD voor mij belangrijk is. (Dat beperkt de keuze al enorm in het topsegment.)

(Je mening over de 3,5-jack wordt ook gedeeld door Sony. Na de Xperia 5 I is die weer terug gekomen.)
Er zijn nog maar heel weinig high-end en premium smartphones met een 3.5mm jack. Als je die echt niet kwijt wilt kan ik het me prima voorstellen dat je bij Sony uitkomt. Sony is zo langzamerhand ook nog de enige die de selfie camera in een bezel boven het scherm zet.
Mooi dat Sony af durft te wijken van de rest. Er zullen vast meer mensen zijn die er dezelfde opinie op nahouden als jij en er zal best een markt voor dit model zijn.
Updatebeleid is nu eindelijk een beetje te doen. 6 vs 7 jaar security is prima, de android versie upgrades boeien mij niet zo erg.
Sterker nog. Ik ervaar Samsung OneUI 7 als een achteruitgang. Notificaties op het always on display zijn een stuk slechter leesbaar geworden. Ik moest iets in de instellingen aanpassen voor het pulldown menu zodat je weer in twee bewegingen bij alle toggles komt (dat werkte opeens niet meer met een gesture in Nova Launcher). Een addon app voor de volume balk doet het niet meer (ik heb liever de pixel stijl ivm een simpele toggle voor geluid/trillen/stil). Voor de rest merk ik 0 verschil dus ook nergens een verbetering of zo. Dus het lijkt er inderdaad op dat OS upgrades niet meer zo nuttig zijn. Alles wat je nodig hebt, zit er tegenwoordig wel in. Security updates zijn veel belangrijker.

[Reactie gewijzigd door watabstract op 13 mei 2025 11:19]

Hier nog een Sony-'fan' van het 1e uur. Ik hoef geen notches, en ik koester de micro-SD en koptelefoon-aansluiting! Heb nu nog een 5 IV, hoop dat deze het nog wel 2j uithoud :)
Ik ben ook jaaaaaarenlang fan geweest van Sopny Xperia toestellen. Eerst de "-compact" familie, later de Xperia 5 (heb de Mark I en Mark II gehad).

Op een gegeven moment ben ik van Sony af gestapt (met pijn in m'n hart), omdat m'n Xperia 5-II stuk was gegaan en ik aan mezelf (en m'n gezin) niet meer de steeds maar stijgende prijzen bij Sony kon verantwoorden. Wat daar ook wel een cruciale factor in is geworden,is het steeds slechter worden van het updatebeleid.

Mooi om te zien dat voor deze nieuwe Xperia 1-VII in ieder geval de security updates weer 6 jaar beloofd worden! Dat is voor mij toch ook wel het minimum.

'Helaas' heb ik vorig najaar net een Google Pixel 9 pro gekocht.

Ik weet niet of Sony Xperia telefoons ook anno 2025 nog steeds die fijne hoge PWM frequentie hebben voor brightness control? Google Pixel zie ik, net als Samsungs, vaak 'flikkeren' als een stroboscoop op lagere helderheden als ik moe ben. Daar heb ik ook met de Xperia OLED modellen nooit last van gehad.
Het is denk ik ook een gevalletje als geld geen probleem is waarom niet. De telefoon zelf is goed, de camera & camera software / bediening is een van de beste in de categorie (misschien zelfs het beste voor meer serieuze fotografie) en het updatebeleid is nu ook goed.
Ik ben geen veeleisende gebruiker en ik game niet op mijn telefoon.
Waarom zou je dan een toestel van € 1.499 kopen? Ben ik oprecht benieuwd naar. Een toestel van € 1.499 is juist voor de veeleisende gebruiker bedoelt.

[Reactie gewijzigd door Hulleman op 13 mei 2025 12:48]

Terechte vraag, en ik heb er geen goed antwoord op. Ik heb het vermoeden dat er geen Xperia 5's meer komen gezien ze de 5 VI ook al niet meer hebben uitgebracht. Als Sony alleen de 1 en 10 series nog uitbrengen, is de 10 serie mij iets te budget (vergeleken met de 1, maar zeker niet goedkoop), en daar mis ik dan toch wel de camera's en betere hardware die de 1 heeft.

Daarnaast heb ik het geluk dat ik het me kan veroorloven. Helemaal omdat ik maar eens in de 5 of 6 jaar een nieuw toestel koop.
Thnx voor je uitleg en uiteraard je goed recht om het te kopen.
Ik wilde vorig jaar mijn II vervangen door een groene VI. totdat de rode versie beschikbaar kwam. Ik was gelijk verkocht. Met 512 GB opslag, dus een stuk duurder, maar ik moest en ik zou deze hebben. En sinds december heb ik hem. :)
Offtopic: Vind het wel bijzonder dat privacy altijd genoemd word bij chinese spullen. Van Apple, Google, MS, Tesla is t allemaal heel 'normaal' en 'onschuldig'. Ik heb nog nooit iets gemerkt van China, een land dat sinds mijn geboorte (1979) niet betrokken is geweest bij oorlog of geforceerde wereld dominantie. China is een bedreiging voor van alles....ik merk er bar weinig van, daarmee niet zeggende dat daar geen foute dingen worden gedaan in bv. mensenrechten, democratie en arbeidsomstandigheden.
En zolang je een bewuste keuze / overweging maakt en niet "gewoon maar" voor het duurste / meest luxe gaat is het ook prima. Zeker wanneer je er al goede ervaringen mee hebt vanuit het verleden.
Sony heeft een niche gevonden met hun Xperia 1-reeks. Ze hebben niet meer de ambitie om te concurreren op prijs en specs. Sony met de verhuis van de Xperia 1-serie naar hun Alpha-tak houden ze die goed in stand.

Wat je krijgt met een Xperia 1-serie telefoon is het volgende:
  • Camera's in Alpha-stijl. Je krijgt de realiteit en alle emoties van het moment zonder computational photography die er een eigen interpretatie van maakt. Dit is een telefoon voor mensen die niet willen dat elk stuk van elke foto zo perfect mogelijk belicht is wanneer dat in het echt niet het geval was. Schaduwen blijven schaduwen, highlights blijven highlights.
  • Cleane software die je controle geeft zonder gimmicks. Android zonder gedoe, wat multitaskingtools, en verder enkel de camera en media-apps. De camera-apps geven je volledige controle zoals op een Alpha-camera en that's it.
  • Hardware die radicaal tegen de trend ingaat en je ruimte geeft voor je media. Geen notches of cut-outs. Geen afgeronde schermen. Een metalen frame met een aangename grippy textuur, een 3.5mm jack voor je Sony-hoofdtelefoon/IEMs, een SIM slot waar ook een microSD-kaart in kan.
  • En that's it. What more do you want need?
En het lijkt ook wel te werken. Verkopen ze veel? Absoluut niet. Minder dan een miljoen units per jaar. In Europa zal het eerder om enkele tienduizenden gaan per jaar. Maar met hun veel kleiner developmentteam dan vroeger en een leane Androidskin die ze vlot up-to-date kunnen blijven ze wel hun ding doen. In Japan en Azië verkopen ze nog wat meer dan in Europa.

Persoonlijk blijf ik ook Xperia's kopen. Elke 2-3 jaar wanneer ik de nieuwe telefoon-kriebel voel doe ik een reeks research, want Sony is altijd de duurste en minst conventionele optie. Maar ik kom altijd terug bij een Xperia uit. Ik wil echt geen notch of cut-outs. Ik wil geen camera die constant gokt wat voor foto ik wil en foto's neemt die er anders uitzien dan de realiteit (met alle schaduwen extra verlicht en alle highlights naar beneden getrokken). Ik wil gewoon een shutter button, vlak scherm zonder onderbrekingen, stereo speakers, Android zonder gedoe, en controle in de foto-apps. Ik kan het in geen enkele andere telefoon vinden.

Maar ik ben niet delusional, dus ik beveel ze niet meer aan. Aan familie en vrienden zeg ik gewoon "koop een iPhone, of een Pixel, of een degelijke Samsung-telefoon". Maar ik weet wat ik wil, en dat brengt me tot nu toe altijd bij Sony.

Bonus: GSMArena heeft al een review online staan. De review zelf is matig, maar hun sample photos zijn de moeite om te bekijken: https://www.gsmarena.com/sony_xperia_1_vii-review-2828p5.php - de foto's van de main cam en ultrawide zijn echt gewoon uitstekend, en persoonlijk is dat wat ik verwacht van foto's. Ik wil niet dat mijn schaduwen extra licht krijgen, of dat mijn highlights toch donker blijven. Ik wil echt contrast, en een foto die waarneemt wat ik zelf ervaren heb in the moment (zoals mijn A7-camera).

Voorbeeld van mijn Xperia 1 II in 2020 aan de zuidkust in Ierland: https://photos.google.com...5VGdbOrpWSGDWOxJJGSoB3QsG . Ik vond dit een interessante hoek, in vol daglicht aan het water had je met deze rotsen een heel sterke schaduw. Met de camera in vol automatisch ging de klassieke HDR-flattening aan de slag, en ik kreeg foto's waarop de schaduwpartijen extra belicht waren. Maar dat is niet hoe ik het zag in the moment. Met mijn Xperia was dat wel snel opgelost, even camera in P (waar auto HDR uit staat) en ik heb instantly een foto die wél waarneemt hoe ik het me zelf herinner. Dat wil ik altijd snel kunnen doen, en dat is met een modern flagship van de concurrentie quasi onmogelijk. Computational photography zit overal zo diep in de camera-apps dat je er niet aan ontsnapt. Bij een Xperia 1-serie ben je altijd one tap away van Photo Pro waarin je zelf beslissingen neemt. Nadeel: snelle snapshots zijn niet altijd even social media-ready. Even snel een foto van je kids of vrienden of hond of whatever gaat er niet altijd geweldig uitzien (al is dat een stuk beter sinds de 1 IV). De Xperia 1-serie heeft een ander doel.

[Reactie gewijzigd door AmbroosV op 13 mei 2025 10:22]

What more do you want need?
High-Refresh-Rate dat blijft werken en niet continue opnieuw ingeschakeld moet worden. HDR / DRM dat gewoon werkt zodat je ook echt 4K content kan kijken op dat scherm. Een camera die foto's kan maken zonder bewegings-onscherpte bij indrukken van de knop (normale smartphones lijken te wachten nadat je de knop hebt ingedrukt om bewegings-onscherpte te voorkomen), en een camera die je langer dan een paar seconden kan gebruiken zonder een "we gaan de app voor je sluiten in een paar seconden" melding en/of oververhit te raken.

Verder eens hoor, leuk toestel, maar uiteindelijk besefte ik dat ik liever gewoon een echte camera mee had. De smartphone camera is dermate slecht dat je niet even snel een foto kan maken. Zelfs als je er de tijd voor neemt zijn de resultaten ook matig, want het blijft een smartphone sensor.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 13 mei 2025 10:17]

De Xperia 1 V heeft inderdaad wat irritante bugs die nooit echt goed opgelost zijn en dat is niet echt OK. Niets dat me echt in de weg zit, 4K heeft zo'n belachelijk hoge pixel density dat je weinig verschil ziet eens je boven 1080p/1440p gaat (en het is toch maar PenTile, dus echt 4K zie je toch nooit).

Ze hebben ook van de 1 II tot de 1 IV (en misschien 1 V) veel te veel problemen gehad met de vingerafdruksensor die het begeeft, meestal al na 6-12 maanden. Sinds de 1 VI (en misschien 1 V) is er een nieuwe assembly voor de sensor die het oplost, maar het is jammer dat dat niet vroeger opgelost is en er geen reparatieprogramma is.

Het blijft een nichetoestel, en ik snap het helemaal dat het op een bepaald moment het compromis (en de kost) niet meer waard is. Maar persoonlijk blijf ik in de 1-serie dingen krijgen die ik nergens anders kan vinden.
De zoom camera valt volgens mij tegen (te) klein sensor afmeting van 1/3,5" met 12MP

De main van 1/1,35" met 48MP met F 1,9

De wide 1/1,54" met 48MP met F2.0

Voor meer spec zie https://www.sony.nl/smart...7/spec?sku=xqfs54eukcg.gc
(...) 256GB interne opslag, uitbreidbaar via microSD
(...) telefoon krijgt verder een 3,5mm-koptelefoonaansluiting.
In het high-end segment is dit IMHO een unicum geworden. Prachtig.
256 GB is wel karig.
ik heb net een 500GB top klasse in m'n Xperia 1 V stopt. 40 euro. 3 uur film opgenomen en het was nog geen 5 GB.
Da's leuk en aardig, maar zelfs die 40 euro is al veruit te veel voor het uitbreiden van de opslag van een toestel van 1500 dat maar 256 GB aan opslag heeft.
Ik vraag me af of dat niet express gedaan is. Sony zet in op video. Die data wil je snel kunnen uitlezen en je wilt gemakkelijk een vol geheugen kunnen omruilen. Dan is een microSD-kaart juist gemakkelijker.

Ik heb liever dit dan geen uitbreidbaar geheugen. Je hebt zoveel (mid en high end) telefoons die maar 128GB geheugen. Dat geeft met name na verloop van tijd problemen. Geheugen slibt vol en apps worden groter.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 13 mei 2025 10:33]

Ik vraag me af of dat niet express gedaan is. Sony zit in op video. Die data wil je snel kunnen uitlezen en je wilt gemakkelijk een vol geheugen kunnen omruilen. Dan is een microSD-kaart juist gemakkelijker.
Mja, op zich wel maar Sony Android telefoons combineren meestal de SIM houder met de SD kaart houder (zoals de meeste telefoons) en forceren onmiddellijk een reboot als de SIM verwijderd of ingestoken wordt (de meeste telefoons doen dat niet). Dat maakt het nogal irritant om de SD er uit te halen.

Ik weet niet of het bij dit toestel ook zo is maar bij mijn eerdere sony's (telefoons en tablets, alleen bij de tablets waren er gelukkig wel aparte houders) gebeurde dit in elk geval wel.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 13 mei 2025 09:37]

Inderdaad. Mocht de telefoon stuk gaan dan kun je altijd het geheugenkaartje nog uitlezen dus is het nog veiliger ook (kans dat een geheugenkaartje stuk gaat is een stuk kleiner). En je kunt het kaartje ook weer voor een volgende telefoon gebruiken en je data direct meenemen.

[Reactie gewijzigd door jap85 op 13 mei 2025 09:46]

(Bij Xperia 1 V) De helft van de camera features werken niet eens bij schrijven naar SD kaart. Je moet internal storage gebruiken voor vele features, o.a. burst.
Tja, een iPhone Pro kun je ook met 256 GB krijgen. Karig voor de prijs, zeker. Maar het verkoopt nog en in de gemiddelde Samsung of Apple kost extra geheugen een stuk meer. Het weglaten van sd slots is gewoon een excuus om zulke dure extra's te verkopen.

Persoonlijk zit ik nog op 128 overigens want gooi vrijwel alles toch in de cloud en maak/download weinig video's.
^^Dit en wat dacht dacht je van de "push to cloud", Pixels en iPhones hebben hebben standaard beperkte interne opslag en expres geen SD kaart mogelijkheid juist omdat beide bedrijven om moverende redenen liever hebben dat je je data in hun cloud parkeert dan dat je het lekker lokaal bewaart.

[Reactie gewijzigd door PalingDrone op 13 mei 2025 11:36]

Iphone XS Max 7 jaar dus al.
42GB in gebruik
Is een 512GB model.
Ik weet niet wat mensen allemaal op hun telefoons opslaan, maar ik heb elk jaar nog genoeg aan 128GB. Maar misschien ben ik niet de doelgroep voor deze telefoon die juist op foto kwaliteit gericht is.
De groep gebruikers die minimaal 256GB nodig heeft zal klein zijn vergeleken met de groep die op 128GB zit. De meeste mensen zijn niet bewust bezig met "foto's maken" op hun mobiel of het opslaan van grote hoeveelheden data. In de meeste gevallen voldoet de cloud prima.
In Japan is er een variant met 16GB RAM en 512GB storage. Voor rest of world zijn hun verkoopcijfers niet hoog genoeg om dat te verantwoorden. microSD is dan een goed alternatief. Soms doen ze een nieuwe kleur mid-year (zoals de rode Xperia 1 VI) en die heeft dan dikwijls wel meer RAM en storage, maar voor een stevig hogere prijs.

[Reactie gewijzigd door AmbroosV op 13 mei 2025 10:30]

Wel jammer dat het nog steeds bij microsd blijft steken, blinkt niet echt uit in snelheid en komt niet mee met de afgelopen 12 jaar aan innovatie op het gebied van storage.
Perfectie was geweest als ook sony meeging op microsd express, of op zijn minst UHS-II
De snelheid wordt niet genoemd, maar volgiens de site is er sdxc ondersteuning, met een maximale capaciteit van 2tb. Nu is dat geen garantie voor snelheid, maar lijkt mij sterk dat dat op de aller traagste microsd snelheid is, zal vast wel degelijke uhs ondersteuning hebben.
Maar geen express ondersteuning zoals de Nintendo Switch 2. Dus zal blijven steken rond de 100MB/s. Dat is met name jammer gezien hun focus op videocontent maken.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 13 mei 2025 10:32]

Waar haal je precies die max snelheid vandaan? Kan die namelijk nergens vinden.
Snelheid van UHS-I kaartjes, door de bus beperkt
Wikipedia: SD card

UHS-II/UHS-III/SDExpress hebben allemaal 2 rijen aan pinnetjes ipv 1 rij. Niet te verwarren met U1-3 snelheidsratings :+
Sure. Er zijn echter ook UHS-II micro sd kaartjes verkrijgbaar. De website van Sony zelf benoemt verder niet de ondersteuning behalve microsdxc, dus vandaar was mijn vraag aan Bliksem waar die de max snelheid vandaan haalt.

Overigens staat op je eigen link dat UHS-I max snelheden heeft van 180MB/s afhankelijk van de fabrikant, zonder extra pinnetjes. Uiteraard mits de ondersteuning er is, maar nogmaals, Sony zelf zegt niks over eventuele snelheid.
Ik heb de Xperia 1 V gehad en de helft van de fotografie features werken niet eens met de SD kaart, alleen internal storage. Natuurlijk kan je dit achteraf kopiëren (handmatig... stel je voor dat dat automatisch zou gaan)

256GB is dan opeens heel snel vol.
1500 piek en dan maar 4 jaar OS-upgrades. Voor de helft van het geld kun je modellen kopen met dezelfde SoC en veel langere ondersteuning. Niet dat Android-upgrades tegenwoordig heel boeiend zijn (hoe lang een toestel beveiligingspatches krijgt vind ik persoonlijk belangrijker) maar voor dat geld zou je toch hopen dat je in alle aspecten het beste krijgt.
Wat relevant is zijn de 6 jaar security updates, Android is dusdanig uitontwikkeld dat er amper meer zinnige vernieuwingen in OS upgrades zitten. En er zijn maar weining telefoons die de 6 jaar halen.

[Reactie gewijzigd door jap85 op 13 mei 2025 10:29]

ik neem aan dat je bedoelt 6 jaar beveiligingspatches in je eerste zin :)
Soms wil men net iets anders dan een standaard Samsung, hoe goed ze ook mogen zijn, en heeft men dat geld er voor over ;-)
Soms heeft men andere overwegingen dan alleen maar de beste specs.
En hebben die toestellen die je voor de helft kan kopen óók microSD-uitbreiding + SIM + eSIM en óók draadloos laden?

Ik ben voorzichtig aan het verkennen voor een vervanging van mijn Xperia 5 V. Wanneer ik ongeveer hetzelfde formaat wil houden kan ik het helemaal vergeten en met bovenstaande eisen wordt het ook erg lastig.
Enige andere 'viable' optie zie ik een Sharp Aquos R8S Pro importeren óf een Redmi Note 13 Pro 5G. Beiden voldoen volgensmij aan ALLE eisen behalve draadloos laden (voor mij ook geen must) maar wel esim/sim/sd/audio jack/redelijk SoC.
Motorola heeft de Gstylus van dit jaar in india (ofja twee soorten ermee met iets andere naam) die voldoen er ook aan maar hier 'nog' niet te krijgen.
Enige zonder zo'n lelijke holepunch is wederom Sony. Beste camera bij die spec, tja weten we na de reviews maar zo'n Aquos R8S Pro is ook een derde van het geld nu nog (wel nog maar een paar jaar updates uiteraard...) en heeft iirc een van de beste sensors op de markt.
keuzes...
Tja, het is een beetje een kip-ei probleem. Sony smartphones verkopen internationaal al jaren niet goed, en de investering om een extra OS upgrade te bieden is niet mals, laat staan meerdere jaren / OS upgrades. 6 jaar support vanaf introductie voor een smartphone met zulke lage verkoopaantallen is al meer dan ze voorheen deden. Zou een extra OS upgrade leiden tot genoeg extra verkopen om de kosten te dekken? Ik betwijfel het. De meeste non-tweakers letten daar waarschijnlijk niet op. Bovendien, statistisch gezien zullen de meeste mensen die een smartphone van > €1000 kopen vaker dan eens in de 6 jaar een nieuwe kopen, gok ik. (en Sony waarschijnlijk ook).
Ik heb niet eens zoveel voor mijn laptop betaald. Wie betaald in hemelsnaam zoiets?
Veel mensen gebruiken hun telefoon (significant) meer dan hun laptop. Ik begrijp wel dat je er dan meer geld aan uitgeeft. Ik doe het ook niet, maar ik begrijp het wel.
Ja bij mij is het juist andersom, ik gebruik mijn computer (heb alleen maar desktops/NUCs, geen laptops) meer dan mijn telefoon, die is eigenlijk alleen voor buiten of als ik iets op wil zoeken in bed. En ik gebruik vaak de desktop mode ervan (DeX), vooral op mijn werk.

Maar ik weet dat het steeds meer een uitzondering is. Ik merk wel dat ik veel minder produktief ben op een telefoon, zowel lezen (scrollen) als schrijven duurt veel langer.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 13 mei 2025 09:32]

Mijn werklaptop is €4500 waard. Je moet dus niet een middensegment laptop (die van jou vermoedelijk) vergelijken met een topsegment telefoon. Natuurlijk is de verhouding dan scheef.
Een auto kost gemiddeld 500 euro per maand. Om het even in perspectief te zetten.
Een dually Cummins hebben we het dan over neem ik aan?
Nee, gewoon gemiddelde van het Nederlands wagenpark.

[Reactie gewijzigd door Tweddy op 14 mei 2025 08:50]

Weet niet hoor, maar omgerekend inclusief alle onderhouds kosten die ik in de afgelopen 3 jaar heb gemaakt, koste mijn Mercedes maar 250€ per maand.... Weet niet hoe je aan die 500€ komt?
Dat is natuurlijk prachtig dat je zo goedkoop kan rijden maar de gemiddelde Nederlandse auto kost het dubbele.
Afschrijving, rente, onderhoud en reparatie, brandstof, belasting, evt vergunning, parkeren, verzekering, etc, etc.
Geen 5 meer dus.. erg jammer juist met de 19,5:9 schermverhouding zou dit qua formaat een erg fijn toestel zijn. Met het 21:9 scherm was de 5 net iets te smal (en de 1 perfect qua breedte om vast te houden).
Iig fijn dat Sony gewoon doorgaat met telefoons maken, maar ik kan voorlopig nog wel uit de voeten met m'n 1V die erg goed bevalt.

[Reactie gewijzigd door jap85 op 13 mei 2025 09:27]

Je bedoelt geen 10 meer?
Traditioneel kondigt Sony de 1 aan samen met de 10, en de 5 dan een paar maanden later.

15-05-2024: nieuws: Sony introduceert Xperia 1 VI: full-hd-scherm, 3,5mm-poort en betere ...

11-05-2023: nieuws: Sony kondigt Xperia 1 V met sensor met gescheiden pixellagen aan voor...
11-05-2023: nieuws: Sony presenteert Xperia 10 V met zelfde soc als voorganger
01-09-2023: nieuws: Sony haalt camera met telelens weg van compacte Xperia 5 V

11-05-2022: nieuws: Sony kondigt smartphones Xperia 1 IV en 10 IV aan
01-09-2022: nieuws: Sony kondigt 'compacte' Xperia 5 IV met grotere accu aan voor 1049 euro

Dat gezegd hebbende; ik zie dat er vorig jaar ook geen Xperia 5 VI is uitgekomen, dus wellicht is het een teken aan de wand.
Ja dat is waar. Maar omdat er sinds de vorige 1 geen 5 meer is geweest had het ergens ook wel logisch geweest als de nieuwe 5 dan eerder zou komen dan de nieuwe 1. Maar niet alles bij Sony is logisch ;)
Volgens geruchten wordt de 10 VII (en 5 VII) vervangen door een model dat qua specs tussen de 10 en 5 serie in zit en komt ie daarom ook wat later uit.
Dat zou mooi zijn. Ik hoef niet perse top specs te hebben maar ik vond de 10 toch net wat te budget, iets er tussenin zou ideaal zijn :).
Voor web browsen is smalle ratio nogal irritant. Veel websites past text kader of kolom er net niet in.
Ja eens, dat is niet optimaal. Maar ik gebruik m'n telefoon weinig om te browsen en vind het fijner vasthouden toch net wat belangrijker.
Oke het is een mooi model, maar om daar 1499 euro voor te betalen? Wie doet zoiets? Willen ze hun best doen om niet verkocht te worden?
Ik kocht de V (2 generaties terug) en ik vond het een heel leuk toestel, maar het zat vol bugs. De afschrijving is enorm, want 2e hands is het toestel niets waard. Binnen een jaar krijg je er misschien nog 600-700 euro voor.

De prijs dipt gebruikelijk naar ~1000 euro na een paar maanden (uitvoering: Sony Xperia 1 VI, 256GB opslag Zwart), dan is het nog wel te overzien.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 13 mei 2025 08:49]

Ben zelf ook iemand die open staat om soms een toestel te nemen die net even anders is, maar zoals je terecht opmerkt is Sony gewoon een mega groot risico en hoge afschrijving. Wel jammer, want het was leuk geweest als er wat diverser aanbod dan alleen Apple, Samsung en Chinees is.
256GB voelt wel aan als erg weinig opslag voor een telefoon van 1500 euro…

Ik vind het eigenlijk überhaupt onverwacht dat we anno 2025 nog met 256gb modellen zitten in het hoge segment. Tien jaar geleden had ik verwacht dat we nu wel op de 1TB zouden zitten als instapper bij het hoge segment.
Meer dan zat. Je kan het geheugen uitbreiden met een SD-kaart. Dan kan je je gegevens/ foto's/ video's veel makkelijker overzetten naar een PC of naar een nieuw toestel dan dat je uren moet wachten totdat alles bedraad of draadloos is overgezet. En het is de enige optie om gegevens over te zetten wanneer je toestel onverhoopt mocht sneuvelen.
Haha i donno, ik vind dat als je 1500 euro uitgeeft je jezelf niet druk zou hoeven te maken over een volle opslag. Zeker gezien 1tb opslag waarschijnlijk nauwelijks meer dan 50 euro kost voor Sony (de meerprijs zou nog onder dat bedrag kunnen liggen gezien je de 256gb module kan weglaten)
Ik maak me niet druk over volle opslag.
Ik zou me eerder druk maken over te veel opslag, wanneer ik 1 TB over zou moeten zetten, of 1 TB kwijt zou raken omdat mijn toestel onherstelbaar kapot is. Dat zijn problemen die je met een 1 TB microDS-kaartje niet hebt.

Ik heb vorige zomer mijn dochter een nieuwe telefoon gegeven. Het overzetten van alle dat van 64 GB intern geheugen heeft een paar uur geduurd, met een goede kabel en de Samsung transfer-apps. Nu zal de bottle-neck waarschijnlijk haar oude Samsung J21 toestel zijn geweest en zou het bij een mid-range of high-end toestel sneller gaan, maar dan nog.
Het handigst is om je bestanden en foto’s gewoon in de cloud te back-uppen, maar toch blijft 1TB opslag een prettige luxe die je mag verwachten bij een toestel van 1500 euro. Zo hoef je niet voortdurend foto’s en video’s te verwijderen

Ik maak me persoonlijk trouwens ook niet druk om opslagruimte (ik gebruik een iPhone 16 Pro met 128 GB), maar er zijn genoeg mensen die graag veel foto’s en video’s in hoge kwaliteit maken (iets wat je waarschijnlijk juist graag doet met een toestel van Sony). Als je dan €1500 uitgeeft aan een smartphone, zou daar naar mijn mening gewoon 1 TB opslag in moeten zitten.

Apple spant wat dat betreft trouwens de kroon: ik betaalde €1200 en kreeg slechts 128 GB opslag. Voor mij persoonlijk is dat geen probleem, maar eerlijk gezegd kán dat eigenlijk niet meer in deze prijsklasse. 1 TB aan opslag kost ze waarschijnlijk nog geen €50...

Ze proberen de klant zo veel mogelijk te laten betalen voor zo weinig mogelijk specificaties, tot aan het maximale waar ze mee weg kunnen komen..

[Reactie gewijzigd door DLSS op 13 mei 2025 17:40]

Het is gewoon een iphone maar dan beter.
Mooi om te zien dat een relatief kleine divisie van Sony de kans blijft krijgen om nieuwe modellen te ontwikkelen. Duidelijk gericht op een niche doelgroep die trouw is aan het merk.
En dan valt de prijs eigenlijk reuze mee, rekening houdende met R&D, beperkte productie en wereldwijde inflatie.
Ik denk dat hier inderdaad niets aan verdiend wordt. R&D kosten kunnen niet hoog zijn geweest voor dit model maar toch als je het niet kan spreiden over meerdere telefoons is het altijd relatief duur om er eentje te ontwikkelen.
Details zijn er niet, de smartphones vallen onder een grotere tak binnen Sony, maar rumour has it dat de 1-serie winstgevend is. Ze hebben hun niche gevonden, met een stevige winstmarge op hardware waarmee ze de ontwikkelkosten terugverdiend krijgen.
Kost wat, heb je wel een 3.5mm jack.
Geen 3,5 jack
Geen sd card slot
Hogere IP… rating mogelijk
Is dus wat je belangrijk vind.
En use case.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn