Sony kondigt Xperia 1 V met sensor met gescheiden pixellagen aan voor 1399 euro

Sony heeft de Xperia 1 V aangekondigd. Die telefoon is de eerste van het bedrijf waarin een technologie met gescheiden pixellagen in de camerasensor is opgenomen. Daarmee hebben de toestellen een groter dynamisch bereik waardoor de camera's meer licht vangen.

De Xperia 1 V is een telefoon met drie camera's waarvan de hoofdcamera een dubbele laag sensoren heeft. Sony zei vorig jaar al dat telefoons met zulke gescheiden pixellagen in 2023 zouden uitkomen. In april kondigde het bedrijf al een sensor aan met die technologie, maar de Xperia 1 V is het eerste toestel van het bedrijf dat op de markt komt, dat die technologie ook daadwerkelijk aan boord heeft. De eerder in China uitgebrachte Xiaomi 13 Ultra heeft die sensor al wel.

De hoofdcamera heeft een lens van 24mm met een diafragma van f/1.9 die foto's in 48-megapixelresolutie maakt. In die lens worden de transistors en diodes gescheiden tussen de twee pixellagen in. Dat betekent dat er meer oppervlakte beschikbaar is voor de fotodiodes, waardoor pixels meer licht per oppervlakte kunnen opvangen en het dynamisch bereik groter wordt. Dat moet ervoor zorgen dat de ruis op een afbeelding wordt verminderd en de verzadiging wordt verbeterd.

De telefoon heeft verder nog twee andere lenzen. Er zit ook nog een camera met 16mm-groothoeklens met 12 megapixels en een diafragma van f/2.2 op het apparaat en een telelens met 12 megapixels met een optische zoom van 85 tot 125mm met een diafragma van f/2.3 tot f/2.8. De telefoon heeft ook een fysieke fotoknop in de behuizing.

Sony Xperia 1VSony Xperia 1VSony Xperia 1V

Ook op het gebied van software is de telefoon geoptimaliseerd voor fotografie en het maken van videobeelden. Zo staat Sony's S-Cinetone-kleurprofiel op het apparaat, waarmee gebruikers foto- en videobeelden filmischer kunnen laten lijken. Er zit daarnaast realtime-eyetrackingautofocus op het toestel waarmee het mogelijk is de focus tijdens het fotograferen en filmen op de ogen van een persoon te houden.

De telefoon heeft verder een 4k-oledscherm van 6,5 inch met een verversingssnelheid van 120Hz en een beeldverhouding van 21:9. De accu meet 5000mAh en kan met USB Power Delivery snelladen. Verder heeft de smartphone een Snapdragon 8 Gen 2 als processor en wordt het toestel met 12GB ram en 256GB UFS-opslag geleverd. De telefoon heeft verder een 3,5mm-aansluiting en dualsimondersteuning.

De telefoon is vanaf eind juni verkrijgbaar en kost 1399 euro.

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

11-05-2023 • 11:40

120

Reacties (120)

120
120
50
2
0
56
Wijzig sortering
Wat trouwens niet in het artikel is vermeld, maar wel op de website staat:

Vanaf 1 juni geldt dat je bij een pre-order van de Xperia 1V een gratis zwarte WH-1000XM5 met noise cancelling cadeau krijgt.

Dat is wel echt een mooie pre-order bonus. Sowieso één van de beste headsets in die prijsklasse, nu vanaf €326 volgens Tweakers Pricewatch.
damn dat is wel een goede deal, met die koptelefoon. Ik hoop dat de Pro-II ook zo'n mooie deal wordt
Dat wordt weer een groot aanbod van Sony headsets in de vraag & aanbod sectie 🙈.

Voor geïnteresseerden: Houd er rekening mee dat de WH-1000XM5 niet in te klappen is (de vorige modellen kunnen dat wel).
(Tweakers review van de WH-1000XM5)
Dit is niet nieuw. Dit wordt al sinds de eerste Xperia 1 gedaan, toen kreeg je de *XM3 cadeau.
Ok? Maakt het voor mensen die interesse hebben en dit artikel lezen niet minder interessant om te weten lijkt mij? Dat Xperia 1V komt is ook niet nieuw, elk jaar komt een nieuw model. :o
Krijg je die meteen meegeleverd?
Of moet je zo'n hele procedure door met serienummer uit de doos knippen en samen met de factuur fotograferen, uploaden naar een website? En vervolgens -tig keer het verzoek krijgen een nieuwe foto te sturen omdat er iets vaags met je foto aan de hand is, net zolang tot de actie afgelopen is en je met lege handen achterblijft.
Zo ben ik € 100 cashback voor een Nokia 6 en een hoofdtelefoon voor een Sony Xperia 5 II misgelopen via acties op Belsimpel.nl.

[Reactie gewijzigd door CivLord op 23 juli 2024 08:42]

Later nageleverd, want de 2 weken bedenktermijn moet verlopen zijn. Overigens heb ik geen issues gehad met het doorsturen van een foto van de uitgeknipte IMEI sticker, dus het zou goed moeten kunnen gaan voor je :)
Achteraf. Dit dacht ik ivm mensen die proberen het toestel te retourneren om er een gratis koptelefoon aan over te houden. Voor dezelfde reden is het dat je echt in de doos moet knippen. Verknipte doos kun je niet later terug naar de winkel brengen.

Ik heb voor mijn vorige 2 toestellen meegedaan voor de XM3 en XM4, en beide binnen no-time goedgekeurd en zonder gedoe ontvangen. Heb niet het idee dat Sony heel moeilijk doet zolang je maar instructies volgt, duidelijke foto's upload, en de juiste papieren als "betaalbewijs" toestuurt.
Je grijpt/greep bij belsimpel sowieso vaak mis omdat die regelmatig grijze import toestellen hebben/hadden waarvan de serienummers niet meededen aan de acties.
Ja, die deal hebben ze standaard bij nieuwe toestellen. Veel gebruik van gemaakt, maar op een gegeven moment toch afgehaakt. Sony presteert het iedere keer weer om irritante ontwerpfouten of beperkingen toe te voegen. Schokkende video-opname bijv.
Die betaal je dus zelf, zit gewoon bij de prijs inbegrepen.
Is deze prijs gerechtvaardigd? Ik snap dat Sony niet meer op de low- en mid-end zicht richt en met name de niche-markt, maar is wat zij bieden dusdanig beter of anders dan de concurrenten Apple en Sony doen met hun topmodel?

edit: typo

[Reactie gewijzigd door Pasteis op 23 juli 2024 08:42]

Nee. Sony staat erom bekend dat ze slechts 2 jaar updates geven aan hun smartphone. Het is daarom onbegrijpelijk dat de smartphones een jaar na release nog bijna de volledige adviesprijs hebben.
Sony bied als enige actieve ondersteuning om na de minimaal toegezegde ondersteuning, de nieuwste roms te installeren. Dit doen ze 100% beter dan de rest.
For some of the Xperia™ devices, we provide Android™ Open Source Project (AOSP) device configurations on GitHub. This means that the software will be open for you as a developer to use and contribute to. This is a way for us to support the open Android community, and it is also a tool for us to facilitate and verify contributions to AOSP.
https://developer.sony.com/develop/open-devices/
Met andere woorden, na 2 jaar ben je afhankelijk van hobbybob voor het verkrijgen van updates van je telefoon. Dat is geen alternatief te noemen. Misschien voor een Tweaker, maar hoewel ik er vroeger druk mee was heb ik daar nu helemaal geen zin meer in. Ik ga een telefoon waar ik bankzaken op doe en waar ik zakelijk van afhankelijk ben niet toevertrouwen aan een random persoon die een rom in elkaar heeft geknutseld op zijn zolderkamer.
Inderdaad, ik deed vroeger ook rooten enzo maar geen tijd meer voor en geen zin meer in. Wel jammer want ik vind de toestellen van Sony qua design toch altijd bij de mooiere behoren. Ik heb toen de eerste waterdichte Xperia gehad en de Xperia Z Tablet (heel lang geleden) en dat waren echt top devices.

Maar misschien dat je LineageOS erop kunt draaien. Dat is toch wel iets anders nog dan een zolderkamer rom.
AOSP zou ik niet direct als zolderkamerrom benoemen.

AOSP (of puur Android) heeft hardware specifieke code patches nodig (bijv. van CAF voor Snapdragon-gebaseerde apparatuur) om te kunnen werken op ieder device, waardoor het lastiger te bouwen is.
Lineage devs voegen al deze patches standaard toe, waardoor het feitelijk compileren en gebruiken wordt. Het werk wat de Lineage devs dus doen o.b.v. AOSP wordt in vele custom ROMS gebruikt (met uiteraard wel e.e.a aan verschil in kwaliteit en mogelijkheden). Zonder AOSP + Lineage zijn er dus zo goed als geen custom roms. Ofwel:

AOSP + third-party drivers and patches + additional features and options Google apps & services = LineageOS.
Met andere woorden, na 2 jaar ben je afhankelijk van hobbybob (..) die een rom in elkaar heeft geknutseld op zijn zolderkamer.
LineageOS wordt als één van de veiligste "custom ROMs" beschouwd en volgt AOSP nauw, waardoor de veel patches direct van Google komen. Officiële releases hebben behoorlijk strenge eisen, en daarom zie je ook zo vaak een "unofficial release". Die laatste is gemaakt door "hobbybob op zijn zolderkamer". Die eerste wordt bekeken door vele ogen en mag geen voorgecompileerde kernel bevatten.

Updates krijg je gewoon Over The Air (OTA), elke dag of elke week. Maar je kunt het ook zelf compileren. Dat doe ik ook elke maand nadat de patches van Google zijn gemerged.

Je hebt gelijk hoor, zo'n telefoon hoort gewoon minimaal 5 jaar updates te krijgen, en gelukkig is de supertrage bureaucratie van de EU eindelijk aan het neigen te gaan vergaderen over het idee om te gaan stemmen over het verplichten van een dergelijke minimale updatetermijn voor smartphones om in de EU verkocht te mogen worden.

Vooralsnog ben ik ook in de aap gelogeerd met mijn smartphone uit 2019 die maar tot 2021 updates kreeg. Vandaar dat ik er LineageOS op heb gezet, en zodoende alsnog de Android Security Level van 5 mei 2023 heb. Ik wil niet zo snel opgeven en bijdragen aan de hoeveelheid e-waste, dus probeer er op deze manier nog een paar jaar mee te doen. De community is zo slim om veiligheid patches van een nieuwe toestel van het zelfde merk te backporten, dus ook mijn Vendor Patch Level is van 2023. De volgende keer dat ik een smartphone koop zorg ik in ieder geval dat ik zeker weet dat er alternatieve besturingssystemen op kunnen. Daarvoor heb ik alvast lineageosdevices.com gebookmarked. Ik hoop dat mijn telefoon nog heel blijft tot de Fairphone 5 (de Fairphone 4 ondersteunt officiëel Fairphone OS, LineageOS en /e/OS, dus ze delen jouw angst niet) of de Pixel 8.

Ik kan me voorstellen dat het moeilijk is "vrijwilligers" te vertrouwen. Misschien ben ik wat goedgeloviger omdat ik thuis Linux Mint gebruik, ook door een community van "vrijwilligers" in elkaar gezet, ook met een paar door donaties betaalde vaste developers.

Debian > Ubuntu > Linux Mint
Google > AOSP > LineageOS

[Reactie gewijzigd door Sando op 23 juli 2024 08:42]

Ja, dat is heel mooi. Maar ik wil gewoon nieuwe Android versies blijven ontvangen 4 jaar na aankoop van een apparaat van 1400,-!
Juist hierdoor kan je kwalitatief goeie custom roms krijgen. De OnePlus 7 serie bijv. heeft een paar bizar goeie roms die van kernel af zijn geoptimaliseerd en veel beter presteren dan de telefoon ooit heeft gedaan.
Je mag toch hopelijk wel verwachten dat je voor €1400 niet zelf hoeft te gaan lopen kloten...?
Je moet het zo zien, met medewerking van de fabrikant krijg je de beste, schoonste en snelste custom roms beschikbaar. Unlocken van de telefoon is ook erg simpel, dit in tegenstelling tot het tegenwerken hiervan dat je bij andere fabrikanten krijgt.

We zitten hier tenslotte op tweakers. Dat je moeder dat niet zelf gaat doen is te verwachten. Maar dit moet de meeste hier toch wel lukken.

[Reactie gewijzigd door procyon op 23 juli 2024 08:42]

Er zit alleen wel een verschil tussen lukken en zin in hebben.
Bij bepaalde bedragen komt gewoon een verwachtingspatroon en mag je verwachten dat het al zo goed mogelijk werkt, zonder zelf te moeten klooien.
Je hebt toch de keuze? Als je dat niet wilt moet je gewoon Samsung of Apple kopen.
Je moet je zelf dan meer afvragen voor wie is deze telefoon bedoeld?

Sony doet dit al jaren en bedient hier ook een speciale groep mensen mee, jij valt hier niet onder en moet dus ook deze telefoon niet kopen.
Maar jij ontwijkt met jou opmerking zijn vraag.
Beetje Apple gedachten "jij mag geen eigen browser Engin gebruiken omdat het zo veiliger is"
Dus ook wel met een prijskaartje van 1400 euro hoor je nog steeds updates te krijgen na 2 jaar..
Ik heb zelf de S23 ultra. Ook geen goedkope telefoon en dan verwacht ik juist, als tweaker, dat Samsung mij de opties geeft die Sony geeft. Maar dat doen ze totaal niet, wat slecht is imho, zeker voor dat geld.
Je krijgt bij Samsung lang updates maar dat moet ook wel omdat ze het hele custom rom gebeuren tegenwerken. Zo kan je er ook tegen aankijken.

Sony omarmt de community en maakt dat specifieke drivers beschikbaar worden voor custom roms en het unlocken met ondersteuning van de fabrikant geregeld wordt. In principe heeft dit mijn voorkeur, of dat voor jullie ook zo is dat is aan jullie. Wellicht willen jullie wel 100% tegenwerking icm lange updates, zoals Apple. Dat is voor iedereen anders.
Als tweaker juist maar gros van de volk wil langer ondersteuning.
Communitie is leuk voor er bij, niet echt als een hoofd reden.
Als het zo goed en zeker is, waarom pushed Sony dan zelf die custom roms niet af en toe door het update kanaal? Er zitten gewoon wat risico's aan waar ook Sony zich niet aan wil branden, dan is het toch niet gek dat ook niet iedere Tweaker dat wil met een device van 1400 euro?
Je mag toch hopelijk wel verwachten dat je voor €1400 niet zelf hoeft te gaan lopen kloten...?
Ik weet nog toen ik Windows 7 kocht voor €120 of zo. Moest ik ook zelf gaan "lopen kloten". Alleen in de documentatie noemden ze dat "installeren".

[Reactie gewijzigd door Sando op 23 juli 2024 08:42]

Off topic - Ik heb zelf een OnePlus 7 pro waarbij ik twijfel om naar android 12 te gaan. (heel veel slechte berichten, langzamer laden, trager, etc). Welke roms heb jij het hier over? En moet ik dan weer van scratch beginnen met apps en dergelijke, of kan ik het eea overzetten?
Maar dan ook wel tot 4 jaar (nog weinig overigens) vanaf het product niet meer verkocht wordt en niet 4 jaar vanaf het moment van introductie. Iets wat helaas meestal het geval lijkt te zijn. Telefoons zijn niet goedkoop en worden veel te veel als wegwerpartikelen gezien.
Custom ROMs zijn geen volledige security patches. Custom ROMs zijn niet in staat om de drivers van je telefoon te updaten, omdat die vrijwel altijd closed source blobs die alleen je fabrikant kan leveren. Het enige dat custom ROMs kunnen security patchen zijn de open source Android-onderdelen. En gegeven wat er allemaal misgaat in drivers, is dat verre van goed genoege security patching.

Custom ROMs zijn geen vervanging van fabrikantondersteuning.
Blops worden gewoon vrijgegeven door Qualcomm. Je moet gaan klagen bij MtK die geven niks vrij. Waarom denk je dat support vaak al vervalt bij aankoop van een MtK model? MtK juist niks levert.

Qualcomm levert ze wel. En lineageos etc die updaten ook de drivers (bij official releases)
Blops worden gewoon vrijgegeven door Qualcomm.
Waar dan? En hoe zit het met de dingen die niet van Qualcomm zelf zijn in een telefoon?
En lineageos etc die updaten ook de drivers
Dit is gewoon niet waar. Je kunt vast een handvol voorbeelden vinden waarbij een LineageOS toestel blobs van een ander toestel heeft gepakt, maar de standaard bij LineageOS is een recente kernel en blobs van de fabrikant pakken en het daarbij laten. Buiten die lijntjes kleuren is namelijk moeilijk en kan tot veel problemen leiden. Als de fabrikant geen updates meer krijgt, krijgt LineageOS voor vrijwel alle toestellen ook geen updates meer op blob- en kernelniveau.

LineageOS is een geweldig project en ik gebruik het vaak, maar ze kunnen simpelweg niet de security patching doen die een fabrikant kan. Anders suggereren is mensen het verkeerde advies geven.

[Reactie gewijzigd door DCK op 23 juli 2024 08:42]

Exact, het is niet voor niets dat LineageOS twee niveaus van patch datums weergeeft in de UI (Android en Vendor).

[Reactie gewijzigd door Frietsaus op 23 juli 2024 08:42]

Keerzijde is wel dat je de beeldverbeteringsalgoritmen vervallen met een custom ROM. Laat dat nou net één van de USP's zijn van deze Xperia. Bovendien zijn er tegenwoordig zeer stricte DRM technieken die het onmogelijk maken om op 4K (HDR) op je telefoon te streamen. En als je pech hebt werken bepaalde bankier apps ook niet meer. Ik heb liever dat Sony minimaal voor vier jaar van veiligheids updates en drie jaar feature updates voorziet. Ik ben zelfs bereid om daarvoor te betalen.
Nee hoor, als je niet een meme-rom download is dit helemaal prima
Technisch functioneren kan, tegelijk met zulke custom roms, jouw bank vertrouwt ze niet, werkgever ict afdelingen vertrouwen ze niet, en zo nog veel meer vertrouwen het niet.

Gevolg: jij bent aansprakelijk als er iets beveiligingstechnisch misgaat met jouw bankier app, of de aan jou toevertrouwde zakelijke data die je op zo een toestel met custom rom koppelt. Ik zou voor 1.400 euro garanties verwachten als die van Apple en Samsung, 5-7 jaar updates van Sony ook, niet een zoek het maar uit met je aansprakelijkheid en aantonen dat jouw gekozen custom rom veilig was...
Technisch functioneren kan, tegelijk met zulke custom roms, jouw bank vertrouwt ze niet, werkgever ict afdelingen vertrouwen ze niet, en zo nog veel meer vertrouwen het niet.
Werkt prima hier, voor organisaties en banken. Die kijken naar security patch datum en soms naar of een toestel geroot is (hoeft niet met een custom ROM, of kan je verbergen).
Gevolg: jij bent aansprakelijk als er iets beveiligingstechnisch misgaat met jouw bankier app, of de aan jou toevertrouwde zakelijke data die je op zo een toestel met custom rom koppelt.
Alleen als de bank/het bedrijf kan aantonen dat het lek expliciet komt door het gebruik van een custom ROM. Good luck with that.

Overigens eens met andere tweakers. Wat Sony met opensource ondersteuning doet hoort het minimale te zijn, naast eigen langdurige ondersteuning. Dat dat nog steeds niet wettelijk is afgedekt is een schande. Er wordt zoveel e-waste verkocht, waaronder elk toestel met een MediaTek SoC.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 08:42]

Wat een onzin. Met memeroms misschien, maar beetje goeie devs zorgen echt wel dat ze aan Play Integrity kunnen voldoen, builds signen en BL locken, partities encrypted hebben
Als ze de Google Play Store inclusief integrity supporten heb je best kans ja. Daar hechten die banken wel aan, dat de apps uit de officiële stores komen. Vaak zie je toch custom rom samengaan met alternatieve stores. En als die niet geroot is, er verder niets verborgen is van wat voor software je draait, dan werken de beveiligingen van de bank ook correct. Draai je iets dat welbewust verbergt dat het geroot is en zo, dan kan de bank diens werk niet meer doen, en dan kom je qua voorwaarden in de problemen.

Misschien wordt de soep uiteindelijk niet zo heet gegeten als die wordt opgediend, maar ik houd custom roms lekker voor de speel toestellen erbij, niet voor business & bank use. Zou hopen dat Sony toch zoiets gewoon support ook, zonder gedoe, ik bedoel, wie heeft de kennis om zulke custom roms en devs daarvan nu echt in detail te beoordelen, dat blijft niche, tenzij Sony ze met naam en toenaam aanwijst?
Als ze de Google Play Store inclusief integrity supporten heb je best kans ja. Daar hechten die banken wel aan, dat de apps uit de officiële stores komen.
Dat boeit banken totaal niet. Zolang je maar een officiële applicatie en een ondersteunde versie gebruikt. Hoe die op je toestel is gekomen en of je Play Store-toegang hebt is een bank niet in geïnteresseerd.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 08:42]

Dat boeit banken totaal niet. Zolang je maar een officiële applicatie en een ondersteunde versie gebruikt. Hoe die op je toestel is gekomen en of je Play Store-toegang hebt is een bank niet in geïnteresseerd.
Is daar ergens een bron van, een rechtelijke uitspraak of iets anders? Want dit verhaal klinkt echt heel anders dan die voorwaarden van de banken waarin duidelijk staat dat de klant verantwoordelijk is voor de beveiliging van diens toestel. Veel online veiligheidsinstructies geven vervolgens aan: installeer apps enkel van de officiële app store van je platform, en download links vanuit banken zijn er tot nog toe mij bekend ook enkel voor Google Play en Apple app store.
Het is inderdaad heel gaaf dat ze dit doen, maar dat is geen vervanging voor fatsoenlijke ondersteuning.
Alleen mis je dan alle geavanceerde camerasoftware, dan is nog steeds een leuk toestel, maar niet voor deze prijs.
Ik heb het niet uitgeprobeerd, maar ze leveren per toestel ook nog de de drivers enzo mee. https://developer.sony.co...orted-devices-maintained/
Misschien dat de camera software daarmee ook gewoon werkt als je de apk installeert?
Fyi, dit is vrij waardeloos als er niet iemand (die er ook verstand van heeft) er daadwerkelijk de moeite voor neemt om hier goede ROMS voor te maken.

Ik heb een X1 III gekocht onder andere gekocht om deze reden.

Probleem is echter dat dit soort telefoons zo ongelooflijk duur zijn (en niet in prijs zakken) en onpopulair zijn in gebieden waar de meeste developers zitten (zgm SEA & India) dat het aanbod karig tot nonexistent is. Pas sinds de laatste maanden hebben mensen het echt goed opgepakt maar de kwaliteit is vrij matig en update policy is zeer questionable (of updates, en als updates moet vaak clean install).

Verder zijn de binaries en instructies van Sony ook bar slecht, genoeg verhalen over te vinden.
Tot je effectief gaat zoeken naar ROMS en beseft dat er voor veel Sony telefoons gewoon geen deftige ROM bestaat.
De huidige 1 en 5 IV staan er bijvoorbeeld al niet tussen. Tenzij ze bij LineageOS pas beginnen developpen als ze effectief officieel end of support zijn.
klopt, de nieuwe(re) toestellen die nu nog updates krijgen worden later toegevoegd.
Oh dat is interessant! Zo ver ik weet is die enige die nog meer meewerkt aan het unlocken van de bootloader is Xiaomi toch?!
Ik weet niet hoe actief de community op XDA is voor Sony devices? Ik ben zelf niet echt fan van AOSP.
jeetje ik had geen idee, kan ik toch mijn xperia 1 II nog een paar jaartjes langer meenemen :D zeer bedankt voor de info!
Het is onbegrijpelijk dat ze die dingen überhaupt nog in de EU mogen verkopen zolang ze weigeren support te leveren......
Helemaal mee eens. Het is ook onbegrijpelijk waarom mijn reactie wordt bestempeld als offtopic / irrelevant. Support is wel degelijk relevant voor een smartphone van 1400 euro. Je kan nog de beste en de mooiste telefoon uitbrengen. Als je na één of twee jaar stopt met de support dan lever je gewoon slechte kwaliteit voor dat geld.

[Reactie gewijzigd door Suncatcher op 23 juli 2024 08:42]

Ja, en dan moet je er nog vanuit gaan dat iedereen de telefoon op de éérste dag koopt. Als je na 8 maanden zo'n toestel aanschaft heb je al helemáál niks meer...
Ik zie dit als een super handzame camera waarmee je ook nog kunt bellen (wie belt er tegenwoordig nog) en misschien wat andere dingen (agenda, notities, muziekspeler), ik zie dan eigenlijk ook niet zo goed welke updates nou zo van belang zijn. Over 2 jaar doet ie het nog steeds mag ik hopen.
Ik denk dat een groot deel van de doelgroep niet langer dan een jaar of twee met dit toestel zullen doen en dan de nieuwste versie kopen. Dat de ondersteuning daarna ophoudt maakt ze dus niet zo veel uit.
Ik denk dat hetzelfde geldt voor de meeste kopers van de topmodeleen van Samsung en Apple, alleen heb je voor die toestellen een grotere markt voor tweedehands.
Twee Android updates, drie jaar security updates.
Anoniem: 306567 @Pasteis11 mei 2023 11:58
Vergeet niet dat dit een adviesprijs is, deze prijzen dalen enorm snel na de lancering. Uiteindelijk is het heel erg persoonlijk. Ik heb zelf de xperia 5 III, die ook al aan de prijs is. Maar Sony biedt nog steeds ondersteuning voor 3,5mm jack, sd card slot, fingerprint reader aan de zijkant in de aan/uit knop, clean Android etc. Dat zijn punten die voor mij belangrijk zijn.
Sja uiteraard persoonlijk maar deze prijzen rechtvaardigen niet de genoemde 'extra's', die 3.5mm kan me gestolen worden heb toch altijd bluetooth oordopjes, zou niet eens een kabel meer willen. De SD card slot, sja is idd handig maar heb nu een S22 met 256GB zie mij niet snel meer nodig hebben dan dat. Uiteraard mooi dat Sony die optie nog wel biedt, maar dat vind ik het niet waard voor zo'n idioot hoge adviesprijs. Die vingerprint scanner op de zijkant was ook niet altijd even lekker (had Xperia 5 mk II) en dat langwerpige scherm vind ik persoonlijk zo irritant. Mijn vriendin heeft mijn oude Xperia 5 mk II en heb die telefoon soms in de hand, nou zeer onprettig. Ik ben nu helemaal over op de S22 en vind die telefoon op bijna alle vlakken beter. Met name de camera is zoveel beter. Los van de wat langzamere exynos 2200 (liever Qualcomm) chip en de iet wat aan de krappe kant accu is het echt een toptoestel.

[Reactie gewijzigd door GreasyAce op 23 juli 2024 08:42]

Ik.heb nu de s22+ ik moest hier echt aan wennen. Ik vind dat model van sony (xperia 1 mk2 hiervoor gehad) echt een verademing. Wat heerlijk is dat lange model. Ik vind eigenlijk deze samsung te breed en een stuk zwaarder. Vinger scanner op zijkant bij aan uit knop was heerlijk gewoon. Ik mis dat juist. De vinger scanner van samsung werkt 3 van de 4x niet en brengt mij frustratie. Die van sony werkte altijd... ik ga hierna in ieder geval geen samsung meer (altijd sony gehad)
Als het je puur om de fingerprintscanner op de aan/uitknop gaat kun je ook bij Samsung terecht. Zit ook op de Fold-serie. Wat een verademing blijft dat ten opzichte van die scanner onder het scherm...
Nee dankje. Hoef geen klap telefoon:)
Anoniem: 306567 @GreasyAce11 mei 2023 12:19
Sja ik ben het niet met je eens
Waar ben je niet mee eens? Dat ik aangeef dat dit heel persoonlijk is? Aangezien ik aangeef dat die punten voor mij persoonlijk belangrijk zijn.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 306567 op 23 juli 2024 08:42]

Nee zeker niet dat is persoonlijk, wat ik bedoel is dat Sony niet kan rechtvaardigen dat ze er zulke bedragen voor vragen en dan te bedenken dat er naar mijn mening veel betere alternatieven zijn. Dat jij dat wil kopen en er voor over hebt moet je uiteraard helemaal zelf weten, wie ben ik. Maar vind het zonde wat Sony doet met haar telefoons aangezien ik altijd enorme fan was van hun compact lineup.

ps. heb reactie aangepast

[Reactie gewijzigd door GreasyAce op 23 juli 2024 08:42]

Anoniem: 306567 @GreasyAce11 mei 2023 12:51
Nee zeker niet dat is persoonlijk, wat ik bedoel is dat Sony niet kan rechtvaardigen dat ze er zulke bedragen voor vragen en dan te bedenken dat er naar mijn mening veel betere alternatieven zijn.
Je moet wel appels met appels vergelijken. De S22 is niet direct te vergelijken met dit toestel, dan moet je hem eigenlijk met de S22 Ultra vergelijken. Zoals GSMarena dit heeft heeft gedaan:

https://www.gsmarena.com/sony_xperia_1_iv-review-2419p7.php

Een eerlijker vergelijk is de Xperia 5 IV met de S22. Die zitten ook veel meer qua specs bij elkaar, maar ook qua prijs.
Maar vind het zonde wat Sony doet met haar telefoons aangezien ik altijd enorme fan was van hun compact lineup.
Ik had altijd de compact telefoons van Sony, nu ben ik overgegaan naar de xperia 5 III, deze is nog steeds zo smal als de compacte telefoons, alleen net wat langer.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 306567 op 23 juli 2024 08:42]

Klopt!

Ik heb destijds via mobiel.nl een pre-order abonnement afgesloten voor de Xperia 1 III, waarbij ik in totaal niet meer dan 950 euro had betaald voor het toestel, terwijl de adviesprijs toen 1300 euro was.
Vergeet niet dat je het over Android toestellen hebt en ga eerst eens kijken wat een Sony 1 iv nog kost zou ik zeggen. Sony met andere Android toestellen vergelijken kan je gewoon niet doen. Sony is en blijft de vreemde eend in de bijt. En houd er ook rekening mee dat je de eerste maanden wss een accessoire er bij krijgt van rond de 300 euro wat het nieuwe toestel bij launch dan een soort van goedkoper maakt als het al een jaar oude toestel. Sony prijzen zakken nou eenmaal niet

(Sony 1 iv, 1178 euro los
Sony 1 iv 890 euro met abbo)
Nee, geen enkele smartphone kan deze prijs rechtvaardigen. Niet voor de normale consument tenminste. Als je specifiek veel geeft om de camera ervaring(niet per se absolute kwaliteit), veel films kijkt op je mobiel, of veel mobiele games streamt kan het het wel waard zijn lijkt mij.
2 jaar software updates, dus nee. Als ze 5 jaar geven: Waarschijnlijk wel.
Sommige mensen hechten zo sterk aan die 3.5mm aansluiting dat men dit er voor over heeft ;-)
Vergeet de stereo speakers niet. Heb een Sony xz premium gehad (6 jaar oud nu volgens mij) en ga dit jaar terug naar Sony. Ben dat mono speaker geluid zat, die cameradruppel telkens die het zicht storend blokkeerd, geen 3,5 aansluiting, geen sd slot meer vaak. Enige wat me tegenhoud is of ze het oververhitting probleem hebben opgelost, dan gaat de 1 v of pro 1 II er zeker komen
Oververhitting is opgelost. Zie ook de reviews die inmiddels uit zijn. 30min 4K filmen is geen probleem meer. Het toestel voelt niet meer heet aan maar enkel warm. Bij langdurige benchmarks zagen ze dat vooral de GPU wat ging throttlen maar heeft geen impact op het gebruik. Ook kun je continue gebruik maken van 120hz. Geen shift terug naar 60 omdat het toestel te warm wordt. Hiermee heeft Sony (of eerder Qualcomm met de Gen 2) alle problemen aangepakt die ik had met de Xperia 1 iv.
Je krijgt de 1000XM5 erbij en kennelijk doet de camera voor foto-enthusiasts dingen die anderen niet doen: https://www.youtube.com/watch?v=6seOBFtpjug
Ligt eraan wie je vraagt denk ik. Persoonlijk leg ik dit 1000x sneller neer voor een Sony dan voor een Samsung of Apple. Mijn ervaring is dat de bouw kwaliteit van Sony beter is dan vrijwel elke andere smartphone die ik vast heb gehouden, en de hard- en software fijner werkt/beter heeft wat ik wil. Daarbij innoveert Sony nog zelf (als in, ze komen zelf met nieuwe ideeën voor de telefoon ipv trends te volgen) en daar zullen ook kosten in zitten. Om nog niet te spreken over de uitgebreide opties voor de camera, met software die gebaseerd is op die voor de Alpha camera's.

Die 2 jaar support doet me eigenlijk weinig. Ik vervang m'n toestel toch elke 2 jaar, ongeacht hoe lang ik support heb. Vermoed dat ik niet de enige ben. En de echte Tweakers? Tja, die kunnen aan de slag met custom ROMs, gezien Sony dat beter support dan menig ander merk. Vermoed ergens dat, iig naar Sony's idee, de groep "niet elke 2 jaar nieuwe mobiel maar ook geen custom spul willen" gewoon niet zo héél groot is, ook al zijn ze best luid op Tweakers.

Overigens was de vorige dezelfde prijs. Echter, in combi met nieuw abbonoment was hij onder de 1000. Plus dus nog een XM4 erbij destijds (zoals je nu een XM5 erbij krijgt). Dus grote kans dat menig persoon uiteindelijk dus veel minder neerlegt ervoor, zelfs met pre-order.

Dat gezegd hebbende, ik ga deze niet halen. Ben enorm Sony fan en heb al jaren telefoons van hun, begrijp me niet verkeerd. 'T is puur dat ten eerste ik vorig jaar de IV heb gehaald en dus deze generatie over sla. En ten tweede omdat ik hierna graag GrapheneOS wil draaien en dat me dus aan een Pixel vast zet.

[Reactie gewijzigd door Cambionn op 23 juli 2024 08:42]

Maar valt deze ook onder het Sony Open Devices programma? Niet alle smartphones van Sony vallen daaronder. De camera klinkt heel leuk, maar ik koop nooit meer een smartphone waarvan de fabrikant niet actief meewerkt aan het installeren van alternatieve ROMs, bjivoorbeeld om de ondersteuning en beveiligingspatches van Google te kunnen installeren lang nadat de fabrikant is gestopt met deze ondersteuning. Ik hoop ook dat Tweakers daar in de toekomst standaard aandacht aan wil geven.

[Reactie gewijzigd door Sando op 23 juli 2024 08:42]

Wat wel jammer is, helemaal met een telefoon van deze prijs, is dat je de keys voor toegang tot de betere camerafuncties verliest als je een custom rom installeert.
Dat is wel een heel belangrijk punt. Ik heb geen (moderne) Sony maar zit hier wel een beetje op te azen. Hoe werkt dat precies? Zitten er "license keys" in de firmware van Sony? Dit is wel heel jammer.

Want in bijvoorbeeld de Google Pixel 6 en hoger, met die Tensor TPU, kan je gewoon Google Camera gebruiken. Het werkt, omdat het de hardware detecteert. Terwijl die app op andere smartphones niet werkt. Ik had gehoopt dat Sony ook zoiets zou doen.

Bijvoorbeeld, van de GrapheneOS custom ROM documentatie:
Google Camera can take full advantage of the available cameras and image processing hardware as it can on the stock OS and does not require GSF or sandboxed Google Play on GrapheneOS. Direct TPU and GXP access by Google apps including Google Camera is controlled by a toggle added by GrapheneOS and doesn't provide them with any additional access to data. (...) Every app can use the TPU and GXP via standard APIs including the Android Neural Networks API and Camera2 API regardless.
Die keys zou je dan eerst moeten vinden en opslaan. Helaas heb ik nooit achterhaald hoe ik die op Sailfish zou kunnen activeren. Maar ik gebruik dan ook 'maar' een goedkope Sony Xperia 10 III en vind die camera niet zo belangrijk. Dus ik heb er ook nooit echt moeite in gestoken.
Anoniem: 306567 @Sando11 mei 2023 12:00
De Xperia 1 III valt er ook onder, zodra de updates van de xperia 1 IV stoppen zal die er ook onder vallen, datzelfde geldt voor dit model. Volgens mij vallen alle nieuwe telefoons daaronder, welke mis je dan precies?
Volgens mij alleen de 1-, 5- en XZ-serie toch? Volgens mij vallen de Xperia 10, Xperia Pro, Xperia X, Xperia Z, en de Xperia L series er niet onder. Hebben ze naar buiten gebracht dat ze vanaf nu alle smarphones open gaan stellen?
Anoniem: 306567 @Sando11 mei 2023 12:17
Misschien even deze lijst bekijken:

https://developer.sony.co...evices-and-functionality/
Verhip, je hebt gelijk! Wat jammer dat het gros van de legacy devices dan toch geen LineageOS-ondersteuning heeft, terwijl het zo makkelijk wordt gemaakt. Zouden developers dan zo weinig Sony's kopen? Je hebt toch een paar devs nodig om zo'n smartphone te ondersteunen. Bij bijvoorbeeld Xiaomi, die dus vaak compleet niet meewerkt, heb je veel devs die toch linksom of rechtsom proberen LineageOS aan de praat te krijgen.
Heerlijk toestel, veel te duur, maar de looks zijn echt om je vingers bij af te likken. Ik heb helaas al te vaak uitstapjes gemaakt buiten de iPhone om. En elke keer opnieuw kom ik weer terug bij iOS. €1400,- is helaas veel te gortig om eens te 'proberen'.
Soms heb je verrassende aanbiedingen met Sony. Ik had mijn Sony Xperia 1 mark IV bij Belsimpel voor 960 euro opgepikt, nadat de eerste gebruiker het toestel binnen 2 weken had teruggestuurd vanwege de oververhitting van de Qualcomm processor bij gebruik van de fotocamera. En na diverse updates geen enkele oververhitting ervaren. Soms moet je geluk hebben.

Ben een oorspronkelijke Apple Iphone user die regelmatig uitstapjes richting Sony phones heb gemaakt (fun fact: Steve Jobs was een fervente fan van de designs van Sony apparaten) Raison d'etre voor de existentiële keus tussen Apple of Sony:

Apple pro en cons: de eenvoud en gebruiksvriendelijkheid van de IOS. Daarentegen haat ik die Apple bubble pur sang app 'itunes'. Ik moet eerst al mijn FLAC muziek converteren naar ALAC en dan via die ultra trage flessehals die Itunes is, kan ik de hele dag wachten totdat mijn collectie op de Iphone staat. Dat was voor mij de reden over te stappen naar mijn eerste Sony ZX2 in 2018.

Sony pro en cons: Heerlijk een phone die direct door mijn PC wordt herkend als externe schijf en ik mijn muziekmappen linea recta kan overzetten. En niet alleen muziek, maar ook films etc. Nadeel het is android dus veel zooi apps en minder veilig als een Iphone, dus meer blootstaan aan malware, virussen etc. En cameragebruik is meer voor de amateur/ pro die weet wat hij doet (Exposure/ aperture en shutter speed/ bokeh en blur etc.) in tegenstelling tot de point/shoot/forget van Apple. Btw de Google android 13 ziet er mooi gelikt uit als een Apple ios.

En voor mij een heel belangrijk pro punt is de totale audio beleving die eigenlijk onderbelicht blijft en ongekend is. Ik weet het audio Hi-Res is grotendeels marketing bullshit. En mobiele phones kunnen niet worden vergeleken met high end DAP's (portable digital audio players) zoals ASTELL & KERN SP2000T of Sony WM1Z Walkman.

Maar toch als je de Sony Xperia 1 mark 4 verbindt met een Sony wf-1000xm4 NC in ear phones of een Sennheiser momentum 4 NC headphones, komt er toch een respectabel geluid uit waarvan je denkt alsjemenou. (en dat is heerlijk met studie en werk, lekker zen in je bubble)

Zeker als je een Chord Electronics Poly of een budgetvriendelijke iBasso DC04PRO hoofdtelefoonversterker er tussen zet en een fatsoenlijke bedrade hoofdtelefoon zoals een Beyerdynamic DT 700 Pro X of Beyerdynamic DT 900 Pro X of Sennheiser 600 HD op aansluit, dan wordt het echt een serieus lekkere luistersessie van o.a. Michael Jackson's beat it, die je eerder van je stevige stereo-installatie zou verwachten. En dat lekker portable overal waar je bent. Doet me nostalgisch denken aan mijn eerste Sony Walkman cassettespeler, maar nu met phone en Hi Res 192Khz/ 24 bits flacs, die ook Netflix films afspeelt in een waanzinnig mooie 21:9 Oled scherm, als je je verveelt in de trein.

[Reactie gewijzigd door Andromedakimchi op 23 juli 2024 08:42]

aperture kan je ook alleen maar mee spelen vanaf de Xperia 1 mark 4. Ik heb de 1 mark 3 en die kan dat nog niet. De PRO telefoon van vorig jaar kan het ook...

Heel spijtig 'k had hem beter een jaar later gekocht, maar ik wou van mijn Samsung S10 vanaf toen en kon niet wachten. Die PRO was toen nergens meer te krijgen.

Ik blijf nog even bij mijn Xperia1 mark 3, batterij is nog steeds uitstekend na +2 jaar. Voor de rest geen schade ook. en 1200€ vond ik toen ook al erover, laat staan de 1400 € van de Mark 5...

Enige echte issue is draadloos opladen, soms durft mijn draadloze lader wel eens oververhitten...geen idee hoe dat komt maar ik had beter een lader gekocht die niet zo snel kon laden denk ik.... super irritant dat mijn Sony in't midden van de nacht biept en de kamer verlicht omdat hij meldt dat hij tegen het normale uur van opstaan, niet zal kunnen volladen :)

Edit : typo

[Reactie gewijzigd door MPAnnihilator op 23 juli 2024 08:42]

Het geld voor een high-end telefoon tegenwoordig :? Maar, toegegeven, ik vind deze er wel ontzettend clean uitzien! :9~ Al begrijp ik nog steeds niet wie nou echt een 4K scherm nodig heeft op een telefoon, maar goed, er zullen vast liefhebbers zijn. Geef mij maar een langere batterijduur...

[Reactie gewijzigd door Ottie93 op 23 juli 2024 08:42]

De term telefoon is hier natuurlijk niet juist. Gaat om een smartphone. Het zit dichterbij een kleine laptop om maar wat te noemen dan bij een klassieke telefoon (die je alleen kon gebruiken om te bellen). En als je dan de term smartphone gebruikt dan zul je zien dat er zat alternatieven zijn die nog flink duurder zijn. Koop een nieuwste iPhone met maximale opslag en features en het gaat al snel richting de €3.000.
Het is eerder een camera waarmee je óók nog kan bellen ;)
Zoiets wat Samsung al eens heeft gedaan met de Samsung Galaxy Camera, je kon er alleen niet mee bellen :+
Koop een nieuwste iPhone met maximale opslag en features en het gaat al snel richting de €3.000.
De iPhone 14 pro max met 1TB geheugen (waar je het ooit voor nodig hebt) kost een (belachelijke) 2126 euro. Ik weet niet hoe je dit nog verder kan uitbreiden voor de overige 900 euro waar jij het over hebt?
Nou, gooi er nog ff een Apple Care pakket tegenaan, om ook na 1 jaar zonder gezeur garantie te behouden waar je eigenlijk sowieso al recht op had moeten hebben.
Doe er nog ff een lader, hoesje en een AirPods Max erbij, dan ga je al aardig richting die 3K.
OP had het over maximale opslag en features, niet onnodige randzaken. Anders kan ik ook wel roepen dat de nieuwste Fifa zo duur is omdat ik er een nieuwe tv en ps5 voor moet kopen om hem te kunnen spelen ;)

Het blijft een bizarre hoeveelheid geld voor een telefoon natuurlijk, maar bijna 1000 euro overdrijven op 3000 euro vind ik een beetje veel.
Das een verschil van mening/interpretatie betreft features ;)
Ik had de indruk dat hij ook de (benodigde) accessoires bedoelde.
Ik geef maximaal 800-900 euro uit voor een nieuwe iPhone. En dat vind ik al aan de hoge kant vergeleken met wat ik vroeger betaalde. Ik geloof je als je zegt dat 2,1k de duurste consumenten iPhone is. Dat is voor mij het dubbele van wat ik ervoor over heb. Maar ieder zijn ding

Ik zag zo snel ook geen iPhone meer van 3k, dus wellicht was het iets minder duur dan ik dacht. Wat ik uiteraard wel zag is dat het veel duurder kan maar dan hebben we het over een zwaar gemodificeerde iPhone, wellicht niet echt eerlijk.

GoldVish 'Le Million' Piece Unique (prijzen van 1 miljoen plus ;-) )
De term telefoon is meer dan juist. Als je er immers niet mee kan bellen/SMS-en via een (SIMkaart of) telefoonnummer dan slaat het zijn essentie als (smart)telefoon überhaupt mis. En daarnaast: smartphone is nog een slechtere terminologie dan telefoon. De telefoon is namelijk nog steeds niet uit zichzelf "smart" of "slim" geworden. En de "klassieke" telefoon waar jij het over hebt, bestaat die überhaupt nog? (uitstervend ras en zal niet lang duren voordat NL Frankrijk volgt in het uitfaseren van vaste verbindingen)

Áls je dan toch over juiste terminologie wil praten, dan was het eerder een "Technology Advanced Mobile Device" of iets in die trant, want een telefoon kan (nog) niet "slim" zijn. Maarja, het gebruiksgemak van de term "telefoon" ligt veel hoger, dus laat diegene dat mooi gebruiken i.p.v. smartphone.
Ik vind de term telefoon voor zo'n apparaat van 1300 niet juist. Jaren geleden was denieuwe term "smartphone" al geintroduceerd zie ook hier https://en.wikipedia.org/wiki/Smartphone. Dat "iedereen" graag telefoon zegt ipv smartphone maakt het voor mij niet beter.

In de contekst waarin ik reageer gaat het ook om de verbazing van de combinatie van "telefoon + 1300 euro". Als je kijkt naar wat je tegenwoordig allemaal ermee kan etc dan is het niet zomaar een telefoon. Maar blijf het vooral telefoon noemen, zijn zat voorbeelden van industriële producten waar termen tegen gegooid worden die niet het beste erbij passen maar dat iedereen wel snapt wat je bedoelt :)
Pff wat een geld. Wel verklaarbaar vanwege de camera. Maar dat is juist waar ik geen interesse in heb bij een telefoon. Had graag een high end telefoon gezien waarbij de camera de sluitpost is.
Mooi ontwerp, ik ben wel fan van die randen.
Ik was altijd een Sony koper (compact), maar het moet niet gekker worden met deze prijzen. Vorige jaar overgestapt op de S22 (256GB) en ben heel content. Vind de telefoons van Sony ook niet persé heel mooi (te langwerpig). Is ook geen wonder dat hun marktaandeel heel klein is.
Oftewel: iedereen die nog een wh-xm5 wilt aanschaffen kan beter wachten tot na 1 juni want dan worden ze massaal op marktplaats gedumpt.
En uiteindelijk slechtere foto's dan een gemiddelde iPhone of Pixel..
Slechter (afhankelijk van de fotograaf), maar waarheidsgetrouwer. Voor zover ik weet is Sony de enige fabrikant die nog volledig inzet op lens- en sensortechnologie en Computational Photography (zo goed als) volledig links laten liggen. Dat is natuurlijk een zelfgekozen filosofie, en je kan er zeker vraagtekens bij zetten; waarom moet waarheidsgetrouwe foto's maken een doel op zichzelf zijn, als een elektronisch bewerkte foto van een Pixel of iPhone voor 90% van het publiek er beter uitziet? Je ziet hetzelfde in de muziekwereld, waar goedkopere hoofdtelefoons de bas en treble wat opschroeven om het geluid 'aangenamer' voor de gemiddelde luisteraar te maken, terwijl het écht dure pro-segment een zo vlak mogelijke geluidscurve probeert te evenaren.

Ik denk dat Sony haar telefoons als een van de weinigen écht met recht 'pro' kan noemen, onder andere door bijvoorbeeld implementaties als deze. Het resultaat van een foto vanaf een Sony-telefoon is afhankelijk van de kennis en kunde van de gebruiker, terwijl met een iPhone bij wijze van spreken een kleuter nog een geweldig shot kan krijgen.

[Reactie gewijzigd door domiges op 23 juli 2024 08:42]

Kleine correctie... ook met een Pixel of iPhone kun je slechte foto's maken. Ze kunnen kwalitatief wel béter zijn, maar als je een slechte fotograaf hebt worden je foto's nooit goed, of je nou een Instax of een Hasselblad hebt ;)
Oh dat zal best, maar in dezelfde opstelling presteren Sony smartphones vrijwel altijd ondermaats ongeacht wat je ermee doet.
Deze telefoon is ook al getest dan?
Nee, maar zo gaat het elke met elke Sony release. Eerst hype, en wanneer het uitkomt teleurstellende foto's, heb zelf ook een XZ3 XZ1 gehad, maar voor mij nooit meer een sony toestel.
Op die toestellen werd de camera nog geknepen door interne ruzie met de camera-tak van Sony.
Sinds de Xperia 1, 5 en 10 serie wordt een versie van de software meegeleverd die ook op de compact- en systeemcamera's wordt geleverd, met vrijwel dezelfde instellingsmogelijkheden. De kwaliteit van de foto's zijn sindsdien orde van groottes beter.
Als ik zo op DXOmark kijk en GSMArena presteren ze nog steeds niet geweldig.
En is de vergelijking dan op objectieve zaken, zoals scherpte, kleurechtheid en ruis of op subjectieve zaken, zoals 'levendigheid' en andere door softwarematige bewerkingen bereikte resultaten die het plaatje 'aantrekkelijker' maken?
De objectieve zaken kan je naderhand niet meer aanpassen, de rest kan je achteraf altijd nog zelf doen, wanneer je oorspronkelijke foto maat zo natuurgetrouw mogelijk is.

Meestal zijn vergelijkingen van foto's die door smartphones gemaakt worden laaiend over Samsung en Apple, omdat die hun foto's oververzadigen, waardoor ze er levendiger uitzien. Wanneer je er dan foto's van een Sony naast legt, zien die er wat flets uit, terwijl ze wel kleurechter zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.