Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sony kondigt smartphones Xperia 1 IV en 10 IV aan

Sony heeft op een eigen digitale evenement de Xperia 1 IV en 10 IV aangekondigd. De nieuwe duurste smartphones van de Japanse fabrikant hebben kleine verbeteringen, maar geen grote veranderingen ten opzichte van hun voorgangers van vorig jaar.

De Xperia I IV beschikt net als vorig jaar over een 6,5"-oledscherm met 21:9-beeldverhouding, 4K-resolutie en verversingssnelheid van 120Hz. Nieuw is dat het scherm veel feller kan dan dat van vorig jaar en realtime-HDR ondersteunt. De soc is de Qualcomm Snapdragon 8 Gen 1.

De camera's aan de achterkant zijn drie 12-megapixelsensors van verschillende formaten en met verschillende lenzen ervoor. Alle camera's hebben nu ondersteuning voor slow-motion met 120fps op 4K-resolutie en ze hebben allemaal autofocus die kan scherpstellen op ogen van personen of dieren, iets dat Sony Eye AF noemt.

De primaire camera heeft een sensor met een optisch formaat van 1/1,7", ongeveer rond 41 vierkante millimeter. De camera met ultragroothoeklens heeft een 16mm-lens in 35mm-equivalent, en een grootte van ongeveer 20 vierkante millimeter. De camera met telelens kan foto's maken van 85mm tot 125mm, ongeveer 3x en 5x zoom ten opzichte van de primaire camera. De lens heeft een diafragma van f/3.5. De sensor is ongeveer 10 vierkante millimeter.

Daarmee is het de eerste Xperia-camera met telelens die 'echt' optisch kan zoomen. Dat gebeurt door de sensor te schuiven, maar Sony heeft niet gezegd hoe dat gebeurt. Voorganger Xperia 1 III heeft een camera met telelens die foto's kan maken op 70mm en 105mm, maar niet ertussen in.

De frontcamera heeft een upgrade gehad en heeft nu ook een resolutie van 12 megapixels, bij een grootte van ongeveer 14 vierkante millimeter en een optisch formaat van 1/2,9". Het toestel is gericht op livestreamen en gebruikers kunnen het beeld zien op een externe monitor.

De accu heeft een capaciteit van 5000mAh en bedraad laden kan met 30W. Sony garandeert een voldoende capaciteit van de accu voor drie jaar. De software krijgt drie jaar beveiligingsupdates en twee grote firmware-upgrades naar nieuwe Android-versies. Het toestel heeft een adviesprijs van 1399 euro en komt halverwege juni uit.

Sony Xperia 10 IV

De Xperia 10 IV is een millimeter smaller en korter dan zijn voorganger, met een formaat van 153x67x8,3mm. De behuizing is 161g en daarmee is het een relatief compacte telefoon. In die behuizing zit een 6"-scherm met 21:9-verhouding en 2520x1080 pixels. Het scherm is volgens Sony feller dan dat van zijn voorganger.

De soc is een Qualcomm Snapdragon 695. Die soc heeft een modem met 5G en is een van de goedkopere soc met ondersteuning voor die netwerktechnologie. Aan de camera's is op gebied van hardware niks veranderd, al heeft Sony wel softwarefuncties toegevoegd, zoals hybride stabilisatie en meer dynamisch bereik in video's. Optische beeldstabilisatie zit alleen op de primaire camera.

De telefoon heeft een 5000mAh-accu. Sony zegt niet hoe snel die kan opladen. De software krijgt ook drie jaar beveiligingsupdates en twee grote firmware-upgrades naar nieuwe Android-versies. Het toestel kost 499 euro.

Sony-telefoons Xperia I IV Xperia 1 III Xperia 10 IV Xperia 10 III
Formaat 165x71x8,2mm
185g
165x71x8,2mm
186g
153x67x8,3mm
161g
154x68x8,3mm
169g
Scherm 6,5"-oled, 3840x1644px, 120fps, 21:9 6,5"-oled, , 3840x1644px, 120fps, 21:9 6,0"-oled, 2520x1080px, 60fps, 21:9 6,0"-oled, 2520x1080px, 60fps, 21:9
Soc Snapdragon 8 Gen 1 Snapdragon 888 Snapdragon 695 Snapdragon 690
Geheugen en opslag 12GB/256GB 12GB/256GB 6GB/128GB 6GB/128GB
Camera's 1. Primair: 12MP, 24mm
2. Ultragroothoek: 12MP, 16mm
3. Tele: 12MP, 85-125mm
4. ToF-sensor
Front: 12MP
1. Primair, 12MP, 24mm
2. Ultragroothoek: 12MP, 16mm
3. Tele: 70-105mm
Front: 8MP
1. Primair, 12MP, 27mm
2. Ultragroothoek, 8MP, 16mm
3. Tele, 8MP, 54mm
Front: 8MP
1. Primair, 12MP, 27mm
2. Ultragroothoek, 8MP, 16mm
3. Tele, 8MP, 54mm
Front: 8MP
Accu en laden 5000mAh, 30W 4500mAh, 30W 5000mAh, 30W 4500mAh, 30W
Release en prijs Juni 2022, 1399 euro Juli 2021, 1299 euro Juni 2022, 499 euro Juli 2021, 449 euro

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Arnoud Wokke

Redacteur

11-05-2022 • 09:05

202 Linkedin

Reacties (202)

Wijzig sortering
Ik was net aan het kijken of de presentatie van Sony's smartphone al online stond, want volgens mij was de presentatie gisteren, maar voordat ik een submit deed refreshte ik nog even :)

Hier is de aankondiging van Sony te vinden met veel marketingpraat: https://www.sony.nl/press...oon-voor-content-creators

Ik ben benieuwd hoe goed deze (lange) 21:9 smartphones gaan scoren, maar ik vrees dat dit geen hoogvliegers zullen worden, zelfs niet in de doelgroep waar Sony de smartphones voor ogen heeft. Content creaters blijven waarschijnlijk bij iPhones.

De mensen die de Xperia Compact serie een warm hart toedragen, zullen deze varianten ook niet snel aanschaffen en kloppen bijvoorbeeld eerder bij Samsung aan voor de Galaxy S22.
Reageer
Dit is al de vierde generatie lange 21:9 smartphones van Sony.
Voor de mensen die de Xperia compact's een warm hart toe droegen is er nu de Xperia 5 serie. Deze komen meestal een half jaar na de introductie van de 1 en de 10 uit, met dezelfde hardware als de 1 (op draadloos laden na).
Reageer
Ik denk dat veel van deze mensen een Xperia Compact kochten, doordat die klein en zeer krachtig was. Er waren soms beperkingen m.b.t. de accu en werkgeheugen, maar de rest was wel nagenoeg hetzelfde.

De Xperia X compact-serie had een mid-range processor en ik kan het mis hebben, maar die liepen minder goed dan de Z compact-serie. Ik zie daardoor zelf ook graag een compacte smartphone met goede specificaties daarvoor terug.

De Xperia 5 III was voor Sony een compacte smartphone van €1000,- en deze had ook high-end specificaties zoals een goede camera opstelling, 8GB werkgeheugen en voldoende opslag.
Met een formaat van 157*68 spreek ik zelf niet van een compact formaat. Het gat tussen de Xperia 5 tot de compacte smartphones is groter dan tussen de 5 en de smartphones met een traditioneel (scherm)formaat. Ondanks het compacte 6,1" scherm, zou je verwachten dat die veel kleiner is.

Hier een lijst met smartphones gesorteerd van groot naar klein. Hier zie je dat de Galaxy S20 en Xiaomi 12 kleiner zijn, maar bevatten wel een groter scherm:
https://tweakers.net/smar...ElcxLSI6Wb6cqPpRa5RLmeb4D
Reageer
Zou er ook nog een gelijkaardig toestel als XZ1C komen met high end specs?

Die koop ik meteen, alleen is 1000€+ voor een telefoon mij teveel
Reageer
Sony X compact met midrange soc?

Ik denk dat je de XA serie bedoelt. Dat was de midrange lijn.

De XZ serie was wel fijn voorzien van een fatsoenlijke soc. (snapdragon vs Mediatek, en welke precies is natuurlijk afhankelijk van welke telefoon je naar kijkt)
Reageer
Een Snapdragon 650 is een midrange variant en die zat in de Xperia X Compact. Hieronder mijn review en daarbij heb ik de telefoon ook als een midrange beoordeeld.

Sony Xperia X Compact Blauw review door Kiswum
Reageer
We zijn op een punt beland waar je als merk buiten apple en samsung serieuze meerwaarde moet leveren om in aanmerking te komen bij de meerderheid. Het zijn mooie toestellen, maar niet bijzonder genoeg denk ik
Reageer
Weet niet zou Sony nog niet onderschatten hier, heb net Mrmobile review gezien van de prototype.
Laat de kracht en potentie wel zien voor de toekomst.

Voor de Flagship in ieder geval, en dan betreft live streamers die op uit gaan op straat, plus mogelijk fysieke addons is het uitstekend stuk gereedschap. Maar het heeft idd nog wel wat nadelen momenteel.
Voor een on the go content creator of on the go artiest kan het nog voordelig ding zijn.
Reageer
Ga als fabrikant sowieso tenminste 5 jaar updates garanderen. Best een verkoopargument waardoor Samsung nog meer scoort.
Reageer
Sony’s Xperia 1 IV is the World’s First Smartphone with True Optical Zoom: https://petapixel.com/202...e-with-true-optical-zoom/

Sony’s new Xperia I IV brings a 4K 120Hz display, improved zoom lens, and a large battery: https://www.xda-developer...h-specs-features-pricing/

[Reactie gewijzigd door Peter_Utrecht op 11 mei 2022 11:49]

Reageer
idd, in dit artikel wordt met geen woord gerept over de baanbrekende technologie van de eerste telefoon die optische zoom biedt tussen 85 en 125 mm.
Wel raar voor een techsite die Tweakers heet 8)7
Reageer
Boeit de meesten niet.

Wat mensen vaak wel boeit is GOEDE zoom en flexibiliteit. We zien dat de S22 ultra onovertroffen is en qua zoom geen gelijke heeft.
We zien merken zoals Apple het ook redelijk goed doen en Google die dat mede dankzij goede software vrij goede zoom kan manifesteren.
Dat zijn nou juist de dingen waar Sony meestal niet goed scoort, hun software is vaak niet geweldig en ze vertrouwen puur op hun goede sensoren, lenzen en dus hardware.
Reageer
Duidelijk een fanboy met een hoop aannames }>
Reageer
Baseer mij op FEITEN.
Laat mij eens de Xperia modellen zien de geweldig scoren met de camera en Class leading zijn ...
Met vergelijkingstests vallen ze steeds door de mand want alleen Anton Corbijn kan alle features benutten. De auto mode is uitermate matig en dat is al jaren zo.
MrwhosetheBoss heeft hem al 2 weken gebruikt en geeft ook aan dat ook dit jaar de Xperia zixh gewoon NIET kan meten met de competitie.
Reageer
We zien dat de S22 ultra onovertroffen is en qua zoom geen gelijke heeft.
Baseer mij op FEITEN.
Sorry hoor maar je fanboy gehalte straalt er vanaf met je bewering die vaak op gekleurde reviews zijn gebaseerd.
Laat mij een blinde test zien met de beste zoom camera telefoon van een onafhankelijke reviewer die niet gesponsord is, en waar jou S22 ultra onovertroffen is en qua zoom geen gelijke heeft.
Reageer
Ten eerste heb ik geen S22 serie device.
Ten tweede is er qua zoom geen gelijke en dat weten we inmiddels al ruim een jaar.
Met de 21 Ultra was Samsung kampioen mbt de zoom en dit jaar is het zelfs beter.
Is het perfect ? Nee, dat zeker niet en de 100x zoom is een gimmick maar het is een Telefoon !
Tot 30x zijn er verassend goede beelden en geen ander toestel doet dat na.
Verleden jaar hadden de 1-III en veel later in het jaar zelfs de 1800 euro Xperia Pro-1 de kans het beter te doen, en kwamen nog niet in de buurt.

We zien nu al diverse tests en wederom komt het niet in de buurt.
Iedere keer die Sony Alpha techniek, mooie termen, tech talk en je zou verwachten dat het de mooiste foto's oplevert ... Niet dus. Is al jaren zo. De meeste mensen op deze planeten maken foto's om het moment vast te leggen, en dus niet 20 seconden bezig te zijn met allemaal instellingen en menu's.
Voor de semi pro wellicht leuk maar 99% wilt gewoon een goed resultaat, klaar en dat levert Sony al jaren niet.

Ik wil best de afspraak met je maken om hier over 3 maanden op terug te komen, want ik weet dat ook deze keer Sony niet veel opgeschoten is.
Nu dat ook de nieuwste Xperia niet als een next gen device wordt benoemd wordt jij defensief.
Raad je aan eens de gebruikersfora te lezen. Ieder jaar hetzelfde verhaal, de echte Sony fanboys die teleurgesteld zijn en ondertussen de hoofdprijs betalen voor hun toestel, letterlijk de hoofdprijs.

Wat is volgens jou dan nu de selling feature ? Wat maakt het dan zo speciaal ?
Reageer
ik ben helemaal niet defensief ten aanzien Sony, sterker nog ik heb niks met/van Sony.
Ik reageer alleen maar hoe jij over komt als een Samsung fanboy.
En als we het hebben over de zoom kwaliteiten van smartphones, legt se p50 de lat toch wel wat hoger dan elke Samsung telefoon in de reviews die ik gezien heb waar deze 2 aan meededen.
Dus..
Reageer
De P50 is niet een relevant toestel omdat het voor 99% hier in het westen niet bruikbaar is.
Laat mij ook even de winkel of provider zien waar ik die kan scoren ...
Huawei is dood in de westerse wereld en dat weet je. Je probeert makkelijk te scoren.
Ik ben geen Samsung fanboy en als je mijn reacties zou lezen dan zie je dat ik ook genoeg commentaar op de S22U heb.
Echter, de S22U heeft op dit moment de beste allround camera die er is, en qua zoom heeft het geen gelijke.
Heeft de beste support in de Android wereld, en is gewoon overal te krijgen.
De prijs is niet goedkoop maar er zijn steeds aanbiedingen en voor het totaal pakket is hij zeker niet te duur.

[Reactie gewijzigd door Bomberman71 op 12 mei 2022 10:54]

Reageer
Laat mij ook even de winkel of provider zien waar ik die kan scoren ...
Huawei P50 Pro ook goed?

https://consumer.huawei.com/nl/phones/p50-pro/buy/
Reageer
je was me net voor ;)
Reageer
Oh wow, 1200 euro voor een device waar de gemiddelde android gebruiker weinig mee kan (geen Google support).
En dat voor 8GB ram in 2022 en slechts 256GB.
Reageer
De P50 is niet een relevant toestel omdat het voor 99% hier in het westen niet bruikbaar is.
Laat mij ook even de winkel of provider zien waar ik die kan scoren ...
Huawei is dood in de westerse wereld en dat weet je. Je probeert makkelijk te scoren.
Gemakkelijk scoren :?
Daar gaat het niet over, het gaat er om dat jij vind /zegt dat "Ten tweede is er qua zoom geen gelijke en dat weten we inmiddels al ruim een jaar.
Met de 21 Ultra was Samsung kampioen mbt de zoom en dit jaar is het zelfs beter." zegt, wat niet zo is, punt.
En dat ik aan de hand van deze uitspraak ( en je badges) duidelijk concludeer dat je een Samsung fanboy bent met een hoop aannames :X
Reageer
Nogmaals, goedkoop en makkelijk scoren.
Aankomen met een Huawei toestel wat nergens fatsoenlijk te gebruiken is.
Je hebt niet eens 5G maar opeens boeit dat niet zo.
Nee, het gaat puur om een stelling onderuit te halen want ik had je P50 Pro niet mee genomen in het arsenaal .....

Het ging om de zoom van een Sony maar uiteindelijk heb ik je daar nooit meer over gehoord. Jij weet ook wel dat Sony tot op heden nooit de best Camera device in de praktijk heeft kunnen waar maken.
Reageer
Aannames ... En ondertussen nog steeds gelijk hebben.
Kijkt u eens:

https://youtu.be/wpvssLF2PKg

Nou, wat een geweldige video en vergelijk ook de zoom meteen maar eens.
Reageer
Het gaat me niet om Sony, wat ik steeds aanhaal dat Samsung verhaal gewoon niet waar is en jou uitspraak "Ten tweede is er qua zoom geen gelijke en dat weten we inmiddels al ruim een jaar, en et de 21 Ultra was Samsung kampioen mbt de zoom en dit jaar is het zelfs beter." compleet mank gaat.
Reageer
Ik deed aannames:

https://youtu.be/IyQMf6MAHvs

En NEE, updates gaan die niet 180 graden omdraaien, dat kan je gerust vergeten.
Reageer
Man o man kom je weer met een test van je Sony, je moet eens leren om eens duidelijk begrijpend te lezen.
Het gaat om die harde fanboy uitspraken van jou wat compleet mank gaat.
Dit is de laatste keer dat ik het probeer uit te leggen, ik hoop dat je me eindelijk begrijpt, en zo niet moet je maar al die berichtjes terug lezen dat ik NIKS met Sony heb (en zeker niet met Samsung).
Reageer
Het ging om jouw zogenaamde aannames ...
Als je Sony kent, en dus de geschiedenis van de Xperia lijn, dan kan je op voorhand een beeld schetsen.
Jij noemde dat aannames, ik noem dat inzicht.

De video was het bewijs (want dat roept hier iedereen altijd) om dat te ondersteunen.

[Reactie gewijzigd door Bomberman71 op 14 mei 2022 00:47]

Reageer
OMG : :X 8)7 |:( |:( |:(

[Reactie gewijzigd door mongkut op 14 mei 2022 17:10]

Reageer
Het kan zijn dat dit marketing is en dat andere smartphones eerder / langer gebruik maken van een optische lens.

Wellicht kan Arnoud dat beamen.
Reageer
https://petapixel.com/202...e-with-true-optical-zoom/
In het 5de plaatje is toch duidelijk te zien dat het zeker geen marketing is maar echt optisch.
Reageer
Dit is denk ik het plaatje dat je bedoeld:
https://petapixel.com/ass...scope_1.1-Mid-800x800.jpg
Als ik het zo observeer, dan is het dezelfde techniek is als de Huawei P30 Pro (plaatje van de lens) van 2019 en de Oppo Find X2 Pro uit datzelfde jaar.

In 2016 was dat Asus met de Zenfone Zoom, maar daarbij is niet meer echt te spreken van een typische smartphone: reviews: Asus Zenfone Zoom Preview: Doodsteek voor de compactcamera?

Update: Hier nog een artikel van de Huawei P40 Pro uit 2020, met (voor mijn gevoel) dezelfde type optische zoomlens.

Als ik het zo zie, dan is het niet vreemd dat Tweakers meegaat in de marketingpraat van Sony:
De Xperia 1 IV is voorzien van drie lenzen: een ultrabrede lens van 16 mm, een brede 24 mm-lens en een unieke optische telefotozoomlens (85–125 mm) om content creators de mogelijkheid te geven een breed scala aan content vast te leggen.

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 11 mei 2022 12:42]

Reageer
Je haalt 2 dingen door elkaar. Er is enerzijds de techniek waarbij er een spiegeltje wordt gebruikt zodat een langere constructie op z'n zij ingebouwd zit. Anderzijds is er optische zoom.

Wat de meeste smartphones doen (buiten die Zenfone Zoom, Galaxy Zoom, Nokia N93 en deze Xperia) is gewoon wisselen tussen vaste brandpunten. Elk heeft z'n eigen sensor en lenzensysteem. Elk kan niet anders dan dat ene vaste brandpunt. Een P40 Pro kan bvb wisselen tussen 18mm, 28mm(?), 80mm en 240mm. Alles daartussen is interpolatie/upscaling.

Echte continu optische zoom kan je gewoon mechanisch op eender welk punt tussen minimum en maximum afstellen. Afhankelijk van de kwaliteit van het systeem heb je hopelijk overal identieke beeldkwaliteit en verlies je geen detail door een crop te moeten opschalen.

In dit geval is énkel de telelens voorzien van die continu zoom en wordt voor de rest nog wel gewisseld tussen vaste brandpunten. Het is wel redelijk uniek.
Reageer
En @RSpanjaard, bedankt voor jullie feedback. Als ik het zo lees is de techniek dan inderdaad anders. Het leek voor mij zo hetzelfde.
Reageer
Ze hoeven niet mee te gaan; een citaat had ook gekund, zo van “Sony zegt het volgende over de lens: […]”
Reageer
Je verwart een telelens met een zoomlens. Een periscopische TELElens zoals de Huawei en Oppo waar jij naar linkt maakt het nog geen ZOOMlens.
Reageer
De zoomlens doet echt zijn werk hoor ... Zou eerst wel even zitten voor je kijkt:

https://youtu.be/wpvssLF2PKg

Ook de video opnames zijn ronduit schrikbarend.
Reageer
Moet ik het verschil tussen optische zoom en digitale nog uitleggen? Ik dacht dat we dat stadium 20 jaar geleden al gehad hadden.
Reageer
Daar gaat het niet om. Het gaat om de resultaten !
Zoals je kunt zien doen ze niks magisch want de verschillen zijn duidelijk. Een Pixel 6 pro doet het beter en kost de helft.

De techniek erachter en iets als eerste doen is allemaal leuk op geek meetings maar je koopt er niets voor als j het niet terug ziet in de resultaten.
Reageer
Je zegt zelf dat de zoomLENS zijn werk doet. Je kan er nu een andere draai aan geven, maar dan zijn we snel uitgepraat. Da's ook een resultaat.
Reageer
Hij doet zijn werk niet goed, nergens zeg ik dat het wel prima is.

Je ziet duidelijk zoom voorbeelden op dezelfde afstand (niet eens heel veel zoom) en de Sony is duidelijk minder met een minder scherp resultaat.
Reageer
De Nokia N93 had optische zoom, en de Samsung Galaxy Zoom idem, maar deze laatste was dan ook vooral een compact camera met Android en een SIM slot :)

Dus deze Sony is niet de allereerste met "echte" optische zoom die op de markt komt, maar wel de eerste in jaren.
Reageer
Wat bedoel je met regelbaar?

Je link geeft ook de N93 en Galaxy Zoom aan als echte optische zoom.
Reageer
Geef het een naam.
De praktijk toont aan dat de zoom NIKS bijzonders is qua kwaliteit.
Ook de video opnames zijn schrikbarend.

https://youtu.be/wpvssLF2PKg
Reageer
Neh, niet zo van belang of nou de eerste was, het is een wijziging die zeer zeker het noemen waard is. Ik had het niet opgepikt uit het materiaal dat ik heb gekregen vooraf voor het schrijven van dit bericht. Ik heb het even toegevoegd :)
Reageer
Dat de camera 'echt' kan zoomen staat in de 5e alinea
Reageer
Inmiddels wel, maar toen mongkut zijn reactie schreef nog niet. Pas om 14:25 heeft Arnoud het toegevoegd: arnoudwokke in 'Sony kondigt smartphones Xperia 1 IV en 10 IV aan'
Reageer
Nou wat kan die zoomen ... Zie het resultaat en de kwaliteit.
Bekijk ook even de Video footage

https://youtu.be/wpvssLF2PKg
Reageer
Je kan je ook afvragen waarom die reviewer positief over de Sony is, terwijl hij slecht beeld laat zien. Heeft misschien wat te maken met de terechte comments over het gebruik van HLG.

Het enige wat je met die video laat zien is dat je je informatiebronnen niet op orde hebt.
Reageer
Niet worlds first volgens mij want Asus (Asus Zenfone Zoom) heeft ook al eens een telefoon met zoom gehad en dan met een sensor.

Maar wat Sony hier doet is zeker mooi!
Helaas blinken Sony telefoons in tests nooit uit qua camera kwaliteit. Andere merken doen het met dezelfde sensors beter. Ze zouden echt het team van Sony Alpha eens moeten vragen om goede software te maken.
Nu LG er niet meer is als telefoon merk zal ik Sony eens in de gaten blijven houden als een mogelijke opvolger.

[Reactie gewijzigd door Astennu op 11 mei 2022 12:54]

Reageer
Veel van de camera's van de duurdere modellen van Sony waren frequent beter dan de camera's van Apple en Samsung bij modellen die even duur zijn. Sony is vaak net wel beter dan de concurrentie in de producten die ze leveren, maar consumenten laten hun keuze meestal niet hoofdzakelijk door prestaties/kwaliteit bepalen.

Om te ondersteunen wat ik bedoel. Hier is een vergelijking van de XZ2 met de S9:
-https://www.gsmarena.com/samsung_galaxy_s9_vs_sony_xperia_xz2_shootout-review-1743p3.php
-https://www.gsmarena.com/samsung_galaxy_s9_vs_sony_xperia_xz2_shootout-review-1743p4.php
De XZ2 had zowel meer detail als realistischere kleuren dan de S9.

Nog een voorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=mujnXJxQK4w

Wat je hier ziet is dat de iPhone 12 Pro nacht opnames van veel mindere kwaliteit zijn dan bij de Sony Xperia 1 III.

Samsung en iPhone zijn de populairste merken. Het is niet alsof er andere merken zijn buiten Samsung en Apple die op gebied van camera's meer concurrentie geleverd hebben aan Sony. Sony heeft de laatste 6 jaren zo goed als altijd de beste smartphone camera's gehad.
Reageer
Mijn info is zo te zien outdated. Want dit ziet er inderdaad beter uit. Nu was dat verhaal van mij wel uit de LG V30 tijd. Ik zou hier meer in moeten duiken maar de linkjes die je stuurde vs de Iphone zien er wel goed uit. Daar heeft het Sony toestel wel meer scherpte.
Zo te zien heeft Sony dus al meer werk gemaakt van de camera software en zijn ze vooruit gegan.
Reageer
De Sony Xperia XZ Premium stond toen hij uitgebracht werd met kop, nek, shouders, buik, benen, voeten boven de concurrentie uit op gebied van kwaliteit. Hij was zo goed dat Sony wat minder kwaliteit geleverd heeft in zijn volgende modellen, maar die 'minder goede' modellen waren nog steeds beter dan de concurrentie.

Hier zie je een professionele fotograaf die vaak gewoon zijn foto's met Xperia smartphones maakte: https://www.flickr.com/photos/fabianf_/40010668732/
Het is niet enkele deze foto, hij heeft veel andere foto's gemaakt met verschillende types Xperia camera's, en je zult zien dat deze foto's veel geliked worden, en niemand zegt in de reacties dat hij toch maar beter zijn super dure camera gebruikt.

Mijn beide ouders gebruiken een Sony XZ2 en ze zijn er beide heel tevreden over. De foto's die mijn vader met zijn smartphone nu maakt tijdens vakanties zijn werkelijk beter dan als hij zijn (iets ouder) fotoapparaat gebruikt, wat onwaarschijnlijk is.

Hier zie je een paar foto's die hij in zijn laatste vakantie gemaakt heeft met de XZ2:
https://i.ibb.co/vB6mSVC/DSC-0427.jpg
https://i.ibb.co/y6yz1hS/IMG-20220403-WA0021.jpg
https://i.imgur.com/0cdC4ym.jpg
https://i.imgur.com/dlq3xeY.jpg
https://i.imgur.com/MkZSNaa.jpg

Ik ben redelijk zeker als je tegen mensen gaat zeggen dat je deze foto's met een Hasselblad gemaakt hebt dat er maar heel weinigen gaan zijn die zullen weten dat het niet met een Hasselblad gemaakt is.
Reageer
Ik lees deze hele thread met ongeloof. Iemand die écht gelooft dat Sony smartphones met kop en schouder boven de rest van de industrie op het gebied van fotokwaliteit? De oversharpening, gebrekkige DR en complete gebrek aan computational photography negerend?

Als ik de cherrypicked stukjes van GSMarena hun vergelijking daar negeer (al trek ik ook daaruit die conclusie al) en zelf andere stukken van die foto's bekijk zie ik dat ook nogmaals wel degelijk bevestigd.
Link1 https://www.gsmarena.com/...are-8,11-at-0x0,0x0]Link2

En in lowlight zeggen ze het zelf al, ondanks een verder veel te roze bril van de schrijver.
it's true that the image quality is not as good as the S9's but it's still miles ahead of any previous Xperia phone.
Oh maar wacht.
What's more, when you put the two phones on solid ground (or a tripod), things change. Or rather, nothing changes for the Galaxy, but the Xperia XZ2's Superior Auto mode recognizes the phone is now stabilized and slows down its shutter speed
8)7 ja als je het gemakkelijker maakt voor de Sony met een statief, dán komt ie mee met de Samsung.
Of nee, als je dan de Samsung óók in "pro" mode zet en een langere sluitertijd geeft is diens kwaliteit weer beter. Doh.

En dan die claims.
Ik ben redelijk zeker als je tegen mensen gaat zeggen dat je deze foto's met een Hasselblad gemaakt hebt dat er maar heel weinigen gaan zijn die zullen weten dat het niet met een Hasselblad gemaakt is.
:X Nee, ik zou eens heel snel gaan vragen waarom het ding schijnbaar met een derderangs verwerkingsalgoritme uitgerust is, want hier is iets mis.
(toegegeven, hij kan er wel goed het maximale uit persen, maar je ziet alsnog snel dat het beter kan)

Gegroet,
Een Z1, Z3, XZ1 gebruiker. Met vroeger een Huawei P9 ernaast, nu een iphone mini. Zodat ik ook goede foto's kan maken.
Reageer
De iPhone 13 is veel nieuwer en veel duurder dan bvb de XZ2. Hij wordt onder andere aanbevolen voor zijn 'magnifieke camera'. Tijd om de proef op de som te nemen.

Beelden genomen met de iPhone 13:
https://cdn.dxomark.com/w...ppleiPhone13_DxOMark.jpeg
-bomen in de rechter en linker bovenhoek zijn onscherp, bijna als een tekening ipv een foto.
https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/u9zd7gEM7p5p7RjCpFcdj3.jpg
-weeral een mindere foto, bij bewolking heeft de iPhone 13 weinig detail, ook de kleuren lijken niet volledig hoe het moet zijn. Ik moet zeggen dat ik op dezelfde locatie met een XZ2 makkelijk een betere foto had kunnen nemen.

Eén van de leukste websites om foto's te vergelijken is GSMarena, want ze nemen in hun test vaak foto's van dezelfde onderwerpen/locaties. Je kunt je hierdoor een heel goed beeld vormen van hoe camera's zich onderling verhouden.

Een geschikte foto's voor deze vergelijking:
Sony XZ2: https://fdn.gsmarena.com/...2/camera/gsmarena_204.jpg
iPhone 13: https://fdn.gsmarena.com/...3/camera/gsmarena_015.jpg
De iPhone 13 heeft hier algemeen minder detail (bvb in het gras is het opvallend) en 'fake' kleuren. Dus de iPhone 13 verliest deze vergelijking.
Het bladerwerk van de rechter struik ziet er in de foto van de iPhone 13 wat mij betreft ook minder realistisch uit. De foto van de iPhone 13 heeft ook een lagere resolutie, ik weet niet waarom.

Een andere foto:
Sony XZ2: https://fdn.gsmarena.com/...2/camera/gsmarena_203.jpg
iPhone 13: https://fdn.gsmarena.com/...3/camera/gsmarena_023.jpg
De iPhone 13 heeft hier vreemde proporties in bepaalde objecten. Bijna alsof het gebruik van meerdere camera's het beeld vervormd waardoor de objecten niet meer de juiste verhoudingen hebben.
Het gras op de foto van de XZ2 is veel gedetailleerder, vooral in de linker kant van het beeld waar de foto van de iPhone 13 simpelweg 'wazig' is.

Lowlight:
Sony XZ2: https://fdn.gsmarena.com/...3/camera/gsmarena_221.jpg
iPhone 13: https://fdn.gsmarena.com/...2/camera/gsmarena_218.jpg
De achtergrond van het gebouw ziet er 'blauwig' uit bij de foto van de iPhone 13. Dat is natuurlijk niet de kleur die de lucht heeft als de zon ondergegaan is..
De Sony XZ2 neemt meer details op van het wegdek en van de voorgevel van het gebouw. Logisch ook, de Sony XZ2 gebruikt ISO 100, de iPhone 13 gebruikt ISO 1000.
Geen klein verschil.
In lowlight zou ik vooral zeggen dat de kleuren van de Sony XZ2 beter zijn dan van de iPhone 13. Bvb de kleuren die uit de ramen van het gebouw komen, je zou verwachten dat ze gelijkaardig zijn. Het is helemaal niet het geval. Door de heel fake kleuren van de iPhone 13 in lowlight zou ik stellen dat je geen deftige foto's kunt nemen in lowlight met deze dure smartphone.

We zullen de vergelijking besluiten met één laatste foto: https://fdn.gsmarena.com/...2/camera/gsmarena_211.jpg
Kijk naar het detail in de auto en de brandwagen.
Kijk dan naar dezelfde details, in dezelfde foto, genomen door een Samsung S9: https://fdn.gsmarena.com/...2/camera/gsmarena_111.jpg

De S9 gaat hier serieus de mist in. De Sony XZ2 neemt een foto die dichtbij de kwaliteit van een Hasselblad komt. De S9 is als je ze direct vergelijkt veel minder dan een Hasselblad op gebied van details en kleuren, ofwel de twee belangrijkste aspecten van foto's.

Wat ik op tweakers vaak zie is dat men niet de moeite doet om naar de echte resultaten van camera's te kijken, maar meestal zich baseert op technische aspecten. Bvb deze camera heeft een triple lens en functie x, y en z waardoor hij beter is dan deze andere camera die maar één lens heeft en niet beschikt over functie x, y en z.

De realiteit is dat software even belangrijk is dan hardware voor het maken van foto's. Bij de camera's die één lens hadden zagen we al vaak dat de meeste fabrikanten er meestal serieus in faalden om de hardware optimaal te gebruiken. Bvb kijk naar wat de XZ2 kon doen tov de XZ1, met exact dezelfde lens.

Als fabrikanten al problemen hadden om hun software te optimaliseren voor één lens, dan is het makkelijk om te begrijpen dat de meeste fabrikanten volledig de mist in gaan tijdens het ontwikkelen van hun software voor apparaten die drie lenzen hebben.
Reageer
Miserie, miserie.

Je eerste vergelijking: ik zie werkelijk niets mis met die foto's. Ze zijn niet oversharpened en hebben goed detail. Gras-detail-retentie kon iets beter, maar daar is Sony echt niet beter in. Het zijn ook geen 1-op-1 vergelijkingen dus die claim dat de XZ2 "gemakkelijk beter" was is op niets gebaseerd.

Dat GSMarena goed kan vergelijken is waar. De manier waarop jij het doet echter... Over het algemeen geldt de opmerking dat de testfoto's niet van hetzelfde moment en positie genomen zijn want je haal ze uit verschillende artikels. Da's al een probleem.

Eerste set: DR van de iphone is mijlen beter. Kleuren ook, en die zijn niet fake. En het gras lijkt niet op een cartoon bij de iphone. Heb je ze in je hoofd omgedraaid? De resolutie lijkt verder lager omdat ... die lager is (19MP vs 12MP). 8)7

Tweede set: Je zet een normal-wide tegen een ultra-wide. Ja, dan komt er vervorming bij kijken. Het gras van de XZ2 lijkt wederom op een cartoon. En ja, als je 19MP wide tegen 12MP ultrawide zet lijkt die eerste zeker een stuk gedetailleerder want je hebt een stuk minder pixels per onderwerp. Ultrawides zijn in de regel ook minder scherp. 8)7

Lowlight set: wederom, er zit een paar jaar, seizoenen en meters tussen, lastig te vergelijken.
Je gebruikt het standaard Sony fanboy-argument dat "donker zwart moet zijn". Ja, de lucht gloeit nog wel eens als ik er met m'n ogen naar kijk, ook al is de zon al onder. Dat de Sony op een ander uur is genomen en/of dat niet kán vastleggen is niet de fout van de iphone. Verder zijn alle schaduwpartijen bij de Sony compleet detailloos en de belichte stukken compleet overbelicht. De foto's zijn daarnaast dermate verschillend dat ik qua detailopname geen sluitend oordeel kan vellen. Buiten dat er bij de schaduwpartijen natuurlijk absoluut niets te zien is bij de Sony... Hoe jij daar een voordeel van maakt is me wederom een raadsel. 8)7

Bij die laatste is de Xperia tot 300% over het maximum oversharpened, zit vol met ruiszooi en ziet er echt super-overprocessed uit. Echt, gatver. Dit is het typische Xperia probleem van vanouds. Ondanks gevoelig meer pixels zit er tóch niet meer detail in. Proficiat.

De XZ2 heeft in de verste verte niks met een Hasselblad te maken. Echt niet. En ik staar me niet blind op technische aspecten, ik kijk vaak gewoon naar de output. Ik heb in het verleden *ondanks* de camera toch Sony's gekocht. Vele andere zaken spraken in hun voordeel, maar de foto's waren dat zeker niet.

Grappig dat je noemt dat software belangrijk is. Klopt helemaal. Sony produceert fantastische sensoren en andere fabrikanten kunnen er héél veel uit halen. Jammer genoeg kan Sony dat zélf niet omdat hun verwerking zuigt.
Reageer
Je eerste vergelijking: ik zie werkelijk niets mis met die foto's. Ze zijn niet oversharpened en hebben goed detail.
Bij de foto van de iPhone 13 staat hij dichter bij de slak maar het kasteel met het blauwe dak is net iets gedetailleerder op de veel oudere Sony XZ2. Waar het grootste verschil ligt is de color science. Ik heb beide foto's in GIMP geopend en de kleur van het kasteel vergeleken met elkaar. Dit is het resultaat: https://i.ibb.co/wzjfnDC/Screenshot-2022-05-12-14-08-45.png

Het onderste resultaat is de iPhone 13, het bovenste is de Sony XZ2. Gebaseerd op deze nieuwe foto's van de Sony Xperia 1 IV denk ik dat de Sony XZ2 veel juister is in de kleuren: https://fdn.gsmarena.com/...v/camera/gsmarena_011.jpg

Dus hoe je het ook draait of keert, de color science van de iPhone 13 is foutief, hij zit er helemaal naast in kleuren.

En ook in details, in vergelijking met de XZ2 zoomt de iPhone 13 altijd in op één deel van het scherm, waardoor er delen zijn van het scherm die veel te weinig detail hebben. Wat je hier kunt zien: https://i.ibb.co/4Kj1K6W/Screenshot-2022-05-12-13-53-20.png
Reageer
En ook dit keer hetzelfde liedje.

https://youtu.be/IyQMf6MAHvs

En NEE, updates gaan die niet 180 graden omdraaien, dat kan je gerust vergeten.
Niks nieuws, ieder jaar hetzelfde verhaal. Grote introductie en hype, Sony Alpha dit, innovatief, etc etc.
En wat zien we, een toestel dat in de praktijk niks bijzonders neer zet, echt niet bijzonder en toestellen die de helft kosten (Pixel 6/Pro) doen het beter.
Reageer
Mijn Xperia 5 III heeft ook al optische zoom (net als de Xperia 1 III).

[Reactie gewijzigd door CivLord op 12 mei 2022 06:30]

Reageer
De 1/5 III "zoom" werkt alleen op 70mm en 105mm, niets daar tussenin.
Reageer
Prachtig design maar Android updates en Sony zijn helaas geen goede combinatie. Ik ga het niet hebben over de hoeveelheid bloatware. Sony zou een voorbeeld kunnen nemen aan Samsung waar de support veel langer is.
Reageer
Prachtig design maar Android updates en Sony zijn helaas geen goede combinatie. Ik ga het niet hebben over de hoeveelheid bloatware. Sony zou een voorbeeld kunnen nemen aan Samsung waar de support veel langer is.
Alsjeblieft, laat Sony nooit een voorbeeld nemen aan Samsung.

Nog los van het feit dat ik met mijn Sony toestel al sinds januari op Android 12 draai die mijn pa pas vorige week kreeg op zijn Samsung toestel. Ik krijg bovendien iedere maand netjes een beveiligingsupdate. Sony gebruikt bijna native Android en wellicht kan Sony daarom ook zo snel de updates uitbrengen. Als ik dat vergelijk met de Samsung van mijn vader, wat een verschrikkelijk toestel vol met bloatware, toeters, bellen en dikke Samsung saus in de interface. Sony daarentegen een mooie schone interface en snelle updates.
Reageer
Er zijn heel veel meer Samsung toestellen in omloop dan Sony's. Die toestellen zitten in verschillende series en hebben andere update cycli. Daarnaast hebben ze OneUI (wat ik zelf erg prettig vindt muv de launcher zelf) wat voor vertraagde feature updates zorgt. Die feature updates zijn grappig maar niet relevant voor de meeste gebruikers. Dat ze een paar maanden later uitkomen is dan ook niet zo interessant, zolang de security updates maar op orde zijn.

Als je naar de S lijn kijkt is het update beleid dik in orde, daar kunnen andere fabrikanten een voorbeeld aan nemen.
Reageer
Bij Sony kreeg ik de updates heel netjes en snel binnen. Xperiai 10 III heeft android 12 al 2 a 3 maand nu. Hoe zit dit bij de laatste Samsung S? En elke maand netjes een security update.

Heb S2, S3, S7, S9 en S20 gehad en ik ga werkelijk nooit nog een Samsung toestel kopen vanwege het erg slechte update beleid. Altijd een 6 maanden tot 1 jaar te laat met major updates. Waarbij men vanaf s7 beloofde maandelijkse security updates te leveren (die telkens 3 maand telaat kwamen).

Beloven en niets geven doet de gekken in vreugde leven.

[Reactie gewijzigd door witte1985 op 11 mei 2022 20:46]

Reageer
Hoezeer het ook pijn doet, sommigen lijken die Samsung-saus leuk te vinden. Blijbkaar is het een USP en vinden Samsung-gebruikers andere Androids "raar" want ze hebben al die afwijkingen niet. Ik zie voor Samsung dus ook geen reden om daarvan terug te komen.
Reageer
Hoe erg kan je de plank misslaan.
Samsung is kampioen bloatware. Sony is juist 1 van de laatste fabrikanten met een clean Android ervaring, wat kleine verbeteringen hier en daar, zoals ze dat al sinds Android 2.3 doen. Heel netjes. Daarnaast draagt Sony juist enorm veel bij aan development van het Android ecosysteem, Samsung vrijwel niet.

Laat Samsung daar maar eens een voorbeeld aan nemen.

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 11 mei 2022 11:46]

Reageer
Samsung en chinese marken zijn kampioen bloatware.

Echter feit is dat voor 1399 euro Sony wel wat meer mag bieden dan "maar 2 OS updates en 3 jaar aan security updates"

Zeker juist omdat hun skin zo licht is, dan kan ik wel klagen dat Samsung veel bloatware heeft (wel minder dan vroeger) maar die leveren langere support en dat icm een meer complexe skin.

Sony schiet zichzelf dus een beetje te erg in de voet hier, nou zijn hun telefoons voor de niche maar zelfs ik, iemand die nog recent naar een high end toestel zocht, met consistente performance (zie onder), 3.5mm jack, sd kaart slot (beide heeft alleen nog Sony in de high end segment), telephoto EN lichte skin... zelfs ik zou geen 1000+ euro uitgeven aan een Sony als hun software support zo kort is.

Was het net zo lang als bij Samsung dan met alle liefde, mitst ik het feit negeer dat de Xperia 1 III merkbare throttle issues heeft en de Xperia 1 IV blijkbaar ook het niet al te best doet met de SD 8 Gen 1.

Als Sony zo doorgaat eindigen ze net als LG, en eerlijk gezegd zie ik dat liever niet gebeuren.

en qua stock feel komt de Motorola Edge 30 Pro in mijn gedachte, ook 2 OS upgrades en 3 jaar security. Nou heeft de Moto slechtere cameras, is groter en heeft geen 4K scherm (die de Sony niet non stop native gebruikt), maar dat toestel heeft verder diezelfde CPU, sneller laden (en lader in doos), 256gb opslag en 12gb RAM.
Ik laat de 3.5mm jack en sd kaart slot terzijde, dat maakt de Sony wel uniek, echter voor iemand die wel een snelle CPU wil en een stock feel, die Motorola is maar 799 euro at launch geweest en nu regelmatig rond de 710 euro.
Je moet dan jezelf wel afvragen of Sony dan die 600 euro extra (vs Moto launch prijs) wel waard is.
Misschien ben ik gewoon te kritisch, maar zelfs Samsung vraagt geen 1399 euro voor hun middel S22 Ultra, en hetzelfde geldt voor Apple en hun Pro series iPhones
Reageer
Ja qua updates heb je natuurlijk gelijk. En voor 1400 euro zou ik niks minder dan 6 jaar updates en upgrades eisen. maar goed ik geef ook niet meer dan 400 euro uit aan een telefoon. Waar ik nog altijd minimaal 4 jaar updates voor zou verwachten, maar binnen Android is dat voorbehouden aan enkele modellen van Samsung.

Ik heb nog liever 3 jaar updates bij Sony dan dat ik die 3 jaren met een Samsung moet werken :+ Maar eens dat dat beroerde ondersteuning is.

Maar alles boven de 400-600 euro voor een telefoon is voor mij sowieso 8)7

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 11 mei 2022 17:54]

Reageer
Ik heb in de 9 jaar Android nooit een Samsung gehad, wel vaak mee moeten omgaan en dan vooral de laatste jaren omdat bijna iedereen dat of een chinees toestel haalt tegenwoordig.

Net als met chinese telefoons, bij Samsung bevalt mij de skin gewoon niet (en ik heb geen trek in custom roms, die periode ligt allang achter mij) en dus bleef ik vooral bij LG of Motorola (LG hun huidige skin valt nog mee, vooral als je de launcher vervangt maar verder had LG de quad-dac en leuke prijzen dus wel de moeite waard).

Maar ook hier tot ik mijn huidige telefoon kocht, nooit meer dan 360 euro voor een telefoon uitgegeven (mijn laatste Android toestel, een LG was precies dat, alles ervoor was goedkoper).

Maar LG is weg, Sony is gewoon te duur, ik wil geen Samsung of chinese merken... dan blijft er niet veel over op Motorola na, en hun huidige telefoon was mij gewoon te groot.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 11 mei 2022 17:59]

Reageer
Check Realme, lekker clean Android ondanks dat het Chinees is! Met name de Realme 9 Pro+ is interessant, heeft alle features incl audiojack. En de Mediatek SoC is veel sneller dan de Snapdragon 690.
Reageer
Nou, al sinds Android 2.3 is wat stellig. Ik herinner me nog dat Sony jaren geleden ook allerlei snufjes aan Android toevoegde en ook een lekkere saus over de vormgeving. Nu doen ze het inderdaad al een hele tijd goed, maar niet sinds Android 2.3 al.
Reageer
Is mijn stelling, uit mijn ervaring. Mijn Sony Xperia Mini Pro had wat handige toggles in de notificatiebalk die toen nog niet in clean Android zaten. Wat een top ding was dat zeg! Zeker wel Android 2.3 dus, want dat was de versie die ik daarop gebruikte :Y)
Reageer
Las deze reactie, is ook hier wel van toepassing.

YoMarK in 'OnLeaks toont renders van Sony Xperia 10 IV met 3,5mm-jack'
Maar er is ook een andere kant aan dit verhaal, en ik wil een lans breken voor Sony wat dit betreft. Ze hebben namelijk dit programma: https://developer.sony.co...evices-and-functionality/
Wat dit betekend is dat er enkele Sony developers actief bijdragen aan kernel sources zodat deze devices bovengemiddeld goed en lang ondersteund kunnen worden in custom ROM's.
Reageer
Klinkt heel schattig natuurlijk, maar dat is niet het hele verhaal jammergenoeg. Het installeren van een custom rom is leuk voor hobbyisten, maar niet weggelegd voor normale gebruikers. Daar komt nog bij dat als je een custom rom installeert, er aardig wat functionaliteit verloren gaat die Sony dan blokkeert, zoals veel camerafunctionaliteit (zoals HDR, een deel van de slow motion, enz.). Daaronder valt ook de image processing, dus met een custom rom zijn je foto's behoorlijk droevig van kwaliteit op Sony apparaten. Dat is meestal niet waarvoor je zo'n toestel koopt. Idem voor Sailfish X dat je als alternatief op sommige Sony telefoons hebt.

Ik zie dus een beetje hobbyen van wat Sony ontwikkelaars doen nou geen vervanger voor fatsoenlijke support in veruit de meeste situaties, eerder een soort slap excuus. Je krijgt de keuze tussen het verliezen van functionaliteit of het verliezen van support, wat een onzin is dat.

Een custom rom als 'goede support' zien vind ik sowieso een belachelijk concept.
Reageer
Volgens mij beweert niemand dat het "open devices" programma of custom ROM's(en Sailfish OS) het hele verhaal is/zijn, dat maak jij ervan. Het is wel gewoon wel een deel van het verhaal. Ook verlies je op geen enkele manier support. Zeker niet als je na de factory ROM/update support periode er een custom ROM op zet, waardoor je nog jaren secure/up-to-date van je telefoon gebruik kunt maken.
Tja, dat je op sommige manieren concessies moet doen omdat de Sony camera app proprietary beeldoptimalisaties doet(net als iedere camera app van iedere telefoon), dat is helemaal waar. Het is niet zo dat het nu een wereld van verschil is. Overigens: er zijn voor diverse Sony toestellen werkende GCam ports/mods beschikbaar(ook op ASOP ROM's) de "Pixel" camera app naar andere toestellen brengen.
Begrijp me niet verkeerd, ik zou het ook graag zien dat Sony langere softwarematige ondersteuning biedt dan 3 jaar, maar het is wel eens slechter geweest en als niet vies bent van een flashprogramma en een USB kabel aan je Pc, dan is Sony juist wél een hele goede optie.
Reageer
Volgens mij beweert niemand dat het "open devices" programma of custom ROM's(en Sailfish OS) het hele verhaal is/zijn, dat maak jij ervan.
Mijn opmerking ten opzichte van 'het hele verhaal' sloeg op het custom rom verhaal. Mijn punt was dat je niet zomaar kan zeggen; joh er zijn custom roms die redelijk werken, dus boeiend die support, er komt wel meer bij kijken. Je hebt dus een half verhaal opgehangen, niet 'de andere kant van het verhaal'.
Reageer
Sir? Haal je nu per abuis Samsung en Sony door elkaar? Dé reden dat ik ben overgestapt is de duidelijke aftakeling van elke Samsung telefoon na precies 2 jaar, waar Sony toch fris blijft.

Nee, voor mij nooit meer Samsung, meuk.
Reageer
Samsung levert 4 tot 5 jaar support op hun toestellen, waar veelal 3 tot 4 upgrades bijzitten. De meeste moderne toestellen worden zelfs langer dan 5 jaar van updates voorzien. Sony doet maximaal 3 jaar beveiligingsupdates en 2 jaar upgrades. Dat is ronduit zielig van Sony voor dit soort dure toestellen.
Reageer
Maar hardwarematig? Heb je nog wat aan die telefoon? De S2 en S9 en S10+ die ik heb gehad waren gewoon op na die 2 jaar. Crashes, gedoe, hete batterij, etc.

Fijn dat ie nog 3 jaar veilig is, maar de gebruiksvriendelijkheid ging mijn inziens achteruit.
Reageer
Dat klopt, zeker ook gezien kleinere fabrikanten als Fairphone, maar ook kleinere OS'en als Ubuntu Touch, veel langer updates en upgrades leveren.
Reageer
Ik ga het niet hebben over de hoeveelheid bloatware.
Hoeft ook niet, want die is minimaal. Heel anders dan bij Samsung, die voor bijna elke standaard app van Google een eigen Samsung versie toevoegt.
Misschien moet je bij Sony één of twee spelletjes verwijderen die niemand speelt en heb je geen behoefte aan een Sony app die je op de hoogte houdt van nieuwe Sony producten. Maar dat staat in geen verhouding tot alle spellen en dubbele onderdelen die je op een Samsung telefoon moet verwijderen of uitschakelen. (Ik ben trouwens nog langer bezig met het om zeep helpen van alle overbodige Google apps die op elke Android telefoon verplicht worden meegeleverd.)
Reageer
Ik heb nog steeds een XZ1 compact in gebruik, en heb daar nog een nieuwe van in de kast liggen. Deze nieuwe Xperia 10 III is me ondanks dat 'ie 'relatief klein' is nog steeds veel te groot.

Waarom is er nou geen enkele fabrikant die nog echt compacte toestellen maakt met enigszins redeiljke specs? Ik ben best bereid daar 100 euro meer voor te betalen.
Reageer
Ik ben na mijn XZ compact overgestapt op de iPhone 13 mini. Zelfde fijne formaat, groot scherm en hopelijk langer software updates. Wel heel prijzig.
Reageer
Ik heb er naar gekeken inderdaad, maar ieder z'n ding, en Apple is helaas écht niks voor mij. Ik heb op de XZ1 compact die ik nu in gebruik heb LineageOS 18.1 draaien, die wordt gewoon maandelijks geüpdatet en ben daar nog steeds heel content mee. De camera is niet geweldig maarja.

[Reactie gewijzigd door Rataplan_ op 11 mei 2022 10:29]

Reageer
Heb je geprobeerd Gcam te installeren? Dat kan een hoop goed maken. Celsoazevedo is een goeie plek om te beginnen
Reageer
Je wordt er praktisch naar geforceerd helaas...
Reageer
Die heb ik ook nog steeds in gebruik. Doet het nog verbazingwekkend goed na 4 jaar gebruik. Mooi broekzak formaat.

Waarschijnlijk ga ik uiteindelijk wel over naar een Xperia 10, maar hopelijk blijft de XZ1 compact het nog een jaartje doen. Daarna wordt het wel tijd om over te stappen, aangezien geen android updates wel een issue begint te worden. Mijn zoon heeft de Xperia 10 II, en die ziet er op zich best redelijk uit qua formaat (vooral als ik die vergelijk met veel andere Android telefoons)

Het Apple landschap probeer ik zelf zoveel mogelijk te vermijden. Daarnaast probeer ik zo min mogelijk Chinese merken aan te schaffen.
Reageer
Ik kan je LineageOS aanraden op je XZ1c. Als je het goed / slim doet blijft je Safetynet en key attestation gewoon werken en kan je qua softwareondersteuning nog wel even vooruit. De enige reden dat ik naar Lineage ben gegaan is dat de stock rom al een jaar of twee geen security updates meer heeft gekregen.
Jammer dat we zo moeten vogelen om een klein toestel te kunnen gebruiken. Ik baal daar echt van, ik weiger een halve tablet in mn broekzak mee te nemen...
Reageer
Iedere keer weer hetzelfde verhaal: wereldwijd is er te weinig vraag naar. Kijk 1x naar de mini serie van Apple. Die verkocht zo slecht dat ze er zo snel mogelijk weer mee gestopt zijn. De 13 mini moest er komen want voordat de echte verkoopcijfers binnenkwamen waren de fabrieksorders voor de volgende generatie al rond. Maar er komt geen 14 mini. Want het verkocht voor geen ene meter vergeleken met de andere modellen.
Reageer
Tja, kan best hetzelfde verhaaltje zijn, maar om mij heen hoor ik toch anders. M'n ouders en mn schoonmoeder hadden allemaal een Samsung Galaxy 4 Mini ofzoiets, die was nog écht klein (te klein misschien voor hun). Die zat nog op Android 4.nogwat, en daar moest dus echt wat nieuws komen. We hebben toen het kleinste gezocht met redelijke specs, en zijn op een Samsung A41 uitgekomen (en dan zoek ik letterlijk in de pricewatch met de afmetingen gefilterd). Maar dat ding is echt gewoon weer een héél stuk groter. De snelheid enzo vinden ze natuurlijk fijn, maar ze vinden hem nog steeds te groot. En ik deel hun mening. Schoonmoeder heeft nog steeds die 4 mini, omdat ze die grotere simpelweg niet mee wil.

Ieder z'n ding en zn mening, maar ik vind het jammer dat de keuze er niet meer is terwijl ik om mij heen toch meer en meer hoor dat de mainstream telefoons gewoon té groot zijn. Kan Apple of Samsung zeggen wat ze willen, maar aan mij krijgen ze het niet verkocht.
Reageer
Ojee, er is nog één iemand die het met je eens is, dat moet vast betekenen dat dat voor de rest van de wereld ook opgaat.
Reageer
Heb 4.5 jaar de XZ1 Compact gehad. Helaas al 2 jaar geen Android updates meer, draait nog Anroid 9.0.... 2 weken geleden overgestapt naar Iphone 13 Mini. Heb ik tenminste 4,5 jaar updates binnen... en ik beklaag me het geen seconde.

[Reactie gewijzigd door Wux op 11 mei 2022 12:39]

Reageer
Hoe is de accuduur in de praktijk? De XZ1 compact had een uitstekende accuduur, die van de iPhone 13 mini een stuk minder. Weerhoudt mij ervan om over te stappen, terwijl ik het formaat juist ideaal vind :) Compact en lange accuduur kan best samengaan, gezien de XZ1 compact.
Reageer
Ik denk dat we nooit meer een gsm zullen hebben met zo een goede power/accu verhouding als zie XZ1 Compact.

Deze ochtend 7u had ik 100 %, nu zit ik op 83 %. Standaard gebruik en een spelletje gespeeld voor 20 min... Je komt makkelijk de dag door.
Reageer
Precies. Hier ook tot 2mnd geleden xz1 gebruiker. Expedia 5 III mogen testen. Super toestel. Maar toch te groot. (Lang en smal)

Sinds kort gok genomen na lang twijfelen en een flip 3 aanschaft gebruikt.
Deze bevalt me qua formaat enz perfect.
Reageer
Over een half jaar zal er een Xperia 5 IV uitkomen, die nog iets kleiner is dan de 10.
De 5-serie is de voortzetting van de compact-lijn, met dezelfde hardware als de 1-serie in een iets kleiner jasje. De 10-serie zit er qua grootte een beetje tussen in, maar met mindere hardware.
Reageer
Waarop baseer je dat de 5IV kleinder wordt dan de 10? Want tot nu toe was de 5 steeds net iets groter (scherm is ook 6,1 inch tov 6 van de 10).
Reageer
Scheelt inderdaad drie millimeter in lengte.
Ik was in de war met de Xperia 10 plus, die extra lang was.
Reageer
Zoek ik ook, kleine telefoon met een fijne accuduur zoals de XZ1 compact. Ik heb toch maar de Xperia 10 III genomen op Black Friday vanwege 50% korting - heb er slechts 180 voor betaald O-) - maar hij is me toch te groot en licht niet zo lekker in de hand vanwege het lange ontwerp. Accuduur is dan weer dikke prima, 2 a 3 dagen bij (mijn) normale gebruik.

iPhone 13 mini heeft een redelijk ideaal formaat, maar accuduur lijkt 2x minder te zijn, redelijke dealbreaker voor mij..

Edit: veel mensen om me heen met idd een kleine telefoon, dus er lijkt zeker behoefte aan; echter vaak oude modellen zoals iPhone 6(s) of SE 2016 waar niet zoveel aan verdiend wordt. High (of medium) -end en klein is blijkbaar een te kleine markt. Hopelijk keert dat tij weer een keer :)

[Reactie gewijzigd door TerraGuy op 11 mei 2022 13:45]

Reageer
Was enorm fan van de Xperia Z1, ze hebben naar mijn mening daarna niet meer een dergelijk goed toestel gemaakt, wat als je in het dan geldende concurrentie landschap kijkt.
Heb het met enorm veel plezier gebruikt.

Nu is de prijs, prestatie verhouding een beetje zoek. Maar dat heb ik wel bij meerdere merken.
Reageer
Inderdaad, zeker als je kijkt naar andere producenten. De Poco F3 5G kost max €350 voor ongeveer dezelfde specificaties of zelfs beter.

Als je een echte tweaker bent dan koop je zo'n telefoon en flash je er bijvoorbeeld LineageOS erop en heb je een enorm goede debloated telefoon met bijna oneindig updates.

Ikzelf vind MIUI niet zo vervelend om mee te werken en gooi gewoon alle applicaties eraf en zet alles uit wat ik niet gebruik. Met MIUI kan je gewoon elke thema installeren dus je kan hem er ook iets minder speels eruit laten zien.

[Reactie gewijzigd door rjd22 op 11 mei 2022 09:18]

Reageer
Ik denk dat je niet alleen naar de specificaties op papier moet kijken. De camera App vanaf de Sony Xperia 1 II tot heden is onvergelijkbaar wanneer fotografie en alles handmatig instellen je ding is. Bovendien heeft Sony tenminste nog een eigen knop om scherp te stellen en een foto te maken. Foto's maken vanuit een ongebruikelijke hoek is erg makkelijk daardoor.
Reageer
Eerlijk gezegd maken telefoons gewoon nog steeds niet perfect mooie foto's. Hoe erg ze ook hun best doen. Als ik mooie foto's wil dan kan ik beter mijn digitale camera meenemen.

Voor mij is eigenlijk vooral belangrijk dat de foto's goed genoeg zijn voor dagelijks gebruik. En dat is eigenlijk van toepassing bij bijna alle telefoons. Die 700 euro die ik overhoud kan ik dan weer voor iets anders gebruiken.
Reageer
Ja je digitale camera is beter dan de analoge camera in de smartphone ;)

Nee, ik ben zelf als fotograaf nog steeds verbaasd hoe goed de beelden zijn die komen uit smartphones en dan vooral dankzij de softwarematige verbeteringen en algoritmes. Ik gebruik GCam op mijn Mi 9T Pro. Het verschil met de originele camera app is gigantisch, zeker als je in de settings de ruisreductie nog wat omlaag haalt.

Met welke DSLR of mirrorless kan je los uit de hand, dus zonder statief, een scherpe nachtelijke foto nemen met ontzettend veel scherptediepte en ook nog eens alle detail in de schaduwen en highlights (straat belichting etc..). Je kan dat proberen te evenaren door een RAW foto te nemen met je DSLR of mirrorless, maar je gaat echt niet het dynamisch bereik halen dat een goede smartphone camera haalt met software. En nogmaals: los uit de hand, klaar om te delen. Niet: vanavond aan m'n bureau ga ik een uurtje los op dit beeld om er alles uit te halen.

Interessant om lezen:
https://www.dxomark.com/s...the-gap-on-image-quality/
Reageer
Al die mooie software technieken laten vaak wel hun sporen achter (halo’s, oversharpening, aquarel effect of bepaalde textures zoals gras etc). De software met kleinere sensors, kleiner en minder glas ervoor kan gewoon niet op tegen grote sensors met kwaliteit glas ervoor.

Beide hebben hun plaats, en voor veel gebruikers zijn smartphones genoeg. Maar ik spendeer dan liever wat tijd in de avond om écht goede beeldkwaliteit uit een stel bracketed RAW shots te halen O-) .
Reageer
Die artifacts zijn op de toptoestellen die uitpakken met de camera's echt wel grotendeels verdwenen. Zie vb'n in mijn comment eronder. Pas bij foto's met zeer veel beweging of moeilijke lichtomstandigheden, ga je daar misschien nog iets van merken.
Reageer
Ik draai al lang genoeg mee qua flagship smartphones én DSLRs dat ik toch wel direct het verschil zie. En ook de huidige generatie camera monsters onder de smartphones hebben nog steeds last van onnatuurlijke image processing. Ik heb bijv. de huidige nummer #3 en #5 van de DXOMark global rankings, maar ik ben toch met beide nog redelijk vaak teleurgesteld qua image processing. De 11 Ultra is wel beter dan de 13 Pro trouwens, dus dat hebben ze wel juist :P.

Het DXO artikel die je linkte is ook redelijk overdreven, je ziet eigenlijk direct wel welke foto's met de fysiek grotere sensor en lens zijn geschoten. De smartphones tippen daar gewoon niet aan, ondanks alle software trucjes. Ze doen het sneller, ja. Maar zelfs mijn DSLR uit wat... 2017/2018 ofzo kan gewoon 'in-camera' HDR schieten. En zelf even bracketen en later samenvoegen is ook altijd nog een optie.

Nogmaals, ze hebben allebei hun plaats, en ik heb veel vaker mijn smartphone bij mij dan m'n DSLR. Maar als iemand het verschil niet kan zien dan zou ik ze toch nog een bezoekje opticiën aanraden.
Reageer
Ik heb het niet over vergelijken op 100-200% pixel niveau uiteraard. Wel zoals ik zei: foto's die je snel kan delen. Maar puur op monitor formaat of nog beter: op je smartphone voor je social media. Het lijkt mij zeer sterk dat jij daar altijd het verschil ziet, als deze in je feed langskomen, zeker al helemaal als er basic edits en filters worden toegepast.

Zoals ik hieronder al postte: dit soort foto's KLIK KLIK komen er echt wel mee weg als je zegt dat ze met een dedicated fotocamera genomen zijn. De 1% kijkers waar wij toebehoren gaan echt het verschil niet maken.
Reageer
Een recente MILC bijv. van Sony met dito lens. Daarmee kun je ook softwaretrucs zoals HDR out of the box gebruiken en uit de hand schieten. Kwestie van customizen en weten wat je doet. Het vergt uiteraard meer deskundigheid/voorbereiding, maar aan de optische kwaliteit van een goede lens gaat de smartphone nooit kunnen tippen, simpelweg omdat de sensor en optica tiny zijn. De prijs is er dan ook naar, maar dat is logisch.
Reageer
Het ding met "scherpe lens" is dat je pixelscherpte pas ziet als je 100-200% inzoomt. En daar gaat het hier niet over. En dat is ook iets dat de meeste klanten nooit naar kijken. Helemaal niet als je wil printen - waar een zeer goede lens weinig zichtbaar verschil toon met een toplens. Dus voor mij is dit secundair.

Natuurlijk, een lens uit 1970 vollopen op F1.4 is niet meer van deze wereld en zijn ondertussen "karakterlenzen", maar een Sigma 50mm ART 1.4 van 5 jaar terug is voor mij nog volledig acceptabel. De kleine winst met een next gen 50mm/1.4 is het mij het niet waard, vooral met de huidige prijzen.

Een 12MP smartphone foto op 100-200% ziet er natuurlijk een pak minder uit dan een 50+ MP foto op een moderne mirrorless. Maar met het juiste toestel en de juiste app kan je echt wel versteld staan. Ik kies op m'n smartphone voor JPEG als HDR belangrijk is en RAW file als scherpte belangrijk is. In beide gevallen extreem bruikbaar. En in tegenstelling tot de instellingen/voorkennis/voorbereiding die nodig is op je Sony, wel instant klaar. Zie voorbeelden achter de link hierboven. Of deze: P40 Pro iPhone 13 Pro Max

[Reactie gewijzigd door Mlazurro op 11 mei 2022 15:55]

Reageer
Blijkbaar zijn we het grotendeels eens. Met een goede lens bedoel ik vooral de lichtopbrengst. Instellingen/voorbereiding bij de MILC is ook maar betrekkelijk. Dat is steeds gebruiksvriendelijker.
Reageer
Ik heb een Fujifilm X-S10 waar ik zeker perfecte foto's mee maak, maar dat vergt wel iets meer geduld en moeite (veel minder gelukkig dan de X-T30 die ik hiervoor had).

Maar heb ook een Pixel 4a waarmee ik veel makkelijker perfecte en mooie foto's maak. Natuurlijk had ik die liever met de Fujifilm gemaakt.
Reageer
Eens, hoewel ik vind dat Sony (met de 1ii) een slechte beurt maakt met de helderheid van het beeldscherm, dat ook deel uitmaakt van de foto totaal beleving. Om goede foto's te kunnen maken zijn goede lens, dedicated cameraknop en software niet voldoende. Het lijkt er op dat ze deze mispeer nu (pas) goed gaan maken bij de 1IV met eindelijk een helder scherm .. Dat is eerder het inlopen van een achterstand dan innovatief en nieuw. Benieuwd welke headset ze nu weer gaan meeleveren als eerste salespromo 😉
Reageer
Helderheid is beter maar nog steeds niet op het niveau van een flagship iPhone of Samsung.
Is al getest.
Ook wederom geen goede batterylife ondanks de grotere accu maar wel een hongerige 8gen1.
Kan wederom erg heet worden. 3 apps voor fotografie en de gemiddelde gebruiker maakt beduidend mindere foto's dan met een S22ultra.
En de software support is tot op heden gewoon erbarmelijk te noemen.

Mag je wel even de hoofdprijs voor betalen ... Succes !
Reageer
Ze gaan een Macbook erbij doen en de Adobe suite.
Je gaat die namelijk nodig hebben !!

https://youtu.be/wpvssLF2PKg
Reageer
Met Lineage OS zadel je je zelf wel met een aantal beveiligings problem op. Hoewel je misschien android updates krijgt, mis je wel de firmware updates. Hierdoor is het patchniveau die lineage laat zien wel een beetje misleidend.

Verder blijft je bootloader unlocked, en maken ze gebruik van debug builds waardoor je je attack surface aanzienlijk verhoogt. Ik zou waar mogelijk eerder gaan voor dingen zoals Calyx of graphene OS, of als je geen pixel hebt, Divest OS.
Reageer
Hier heb je zeker gelijk in. Persoonlijk zou ikzelf op LineageOS overstappen wanneer de support vanuit Poco gestopt is.

Het relocken van bootloader's blijft een groot probleem en kan alleen opgelost worden door een pixel te kopen. Wel zou ik zeggen dat deze mate van veiligheid een beetje afhankelijk is van je eigen behoeften.

Edit: DivestOS kende ik nog niet. Die ga ik zeker in de gaten houden. Ik zie dat deze de bootloader van de F3 wel kan relocken wat echt een pre is.

[Reactie gewijzigd door rjd22 op 11 mei 2022 10:24]

Reageer
Is er al iets meer bekend over de aan- of afwezigheid van een 3.5mm audiojack?
Sony was nog één van de laatste merken die ook de topmodellen nog uitrustte met een koptelefoonaansluiting. Mocht dat het geval zijn dan heb ik eindelijk een opvolger gevonden voor mijn Galaxy S10.

Edit: Volgens the Verge heeft de Xperia 1 IV nog steeds een koptelefoonaansluiting! *O*
To be sure, you’ll find plenty of premium specs on the device, starting with a 6.5-inch 4K (well, 1644 x 3840 but close enough) OLED with a 120Hz refresh rate. There’s also a Snapdragon 8 Gen 1 processor, IP68 waterproofing, 512GB of storage, 12GB of RAM, a 5000mAh battery, and even a headphone jack.
Edit_2: @Elazz Bedankt, na even wat zoekwerk had ik het zelf ook nog gevonden.

[Reactie gewijzigd door Ram-G-maN op 11 mei 2022 09:17]

Reageer
Een audio jack is aanwezig zoals bij de vorige 2 modellen.
Reageer
Eerlijkheidshalve laat je dat ook niet achterwege als je de telefoon ook aanbiedt voor goede audioweergave.
Reageer
Cameras zijn niet echt goed voor deze prijs klasse

https://www.youtube.com/watch?v=rjT3UmOwB9I

Voor sony nee, zelfs apple doe het beter voor goedkoper
Reageer
Uit die video kan ik niet heel veel informatie halen m.b.t. de camera.
Er is geen vergelijking met andere camera's en slechts enkele praktijkfoto's. Het is daardoor lastig om te zeggen dat de camera's echt niet goed zijn (het zou mij niet verbazen, maar wel eerst met goed bewijs / vergelijkingen).
Reageer
Zo als ik aangaf prijs klasse voor wat je krijg, ok het is nog niet het einde , ken nog een hoop veranderen , maar tog als de basis al zo slecht zijn voor 1600 euro , dan neem ik tog liever een iphone 14 b.v. Met basis is het al beter dan sony, en dat is vreemd omdat Sony tog echt in de camera buisness zit, en dan ook nog overheating , nee dank je, dan ga ik wel voor een samsung of one plus,
Reageer
€1600?

Ik heb even een lijst gemaakt met alle recente high-end Android smartphones met ongeveer dezelfde specs:
  • HDR beeldscherm
  • 120Hz of meer
  • 12GB werkgeheugen
  • 256GB opslag
Op het gebied van camera's is het wat lastiger vergelijken, want de meeste smartphones hebben niet voor alle 3 de camera's bijvoorbeeld 4K 120 fps opname. Dat is vaak alleen op 1 hoofdlens beschikbaar.

Hierin zie je dat Oppo rond deze reeks ligt en dat deze Sony met zo'n €1400,- wel hoog ligt, maar niet extreem hoog. Xiaomi en OnePlus vallen nog ver onder deze prijzen, maar dat was ook wel een beetje te verwachten ;)

https://tweakers.net/smar...ZDvhUmkXVaZFu_C9BHlMJt-wM
Reageer
Kijk maar een naar Mrwhosetheboss. Die heeft hem 2 weken gebruikt. Kan je vergelijkingen zien.
Niet best.
Reageer
Het is wel een erg minimale vooruitgang vergeleken met de vorige versies. Prima Telefoon maar ik vervang liever een keer de accu van mijn Sony Xperia 1 II dan dat ik weer 1200 euro uitgeef.
Reageer
Ik ben het helemaal met je eens. De 1 II is nog steeds een goede telefoon en heb helemaal geen behoefte om over te stappen naar een nieuwe telefoon, maar ik merk zelf dat de accu niet meer zo lang mee gaat als 2 jaar geleden.
Reageer
De batterij was bij mij na anderhalf jaar al merkbaar versleten. Nu 2 jaar in bezit en je begint de dag eigenlijk met nog maar 70%.
Reageer
Sterker nog, ik wachtte de aankondiging van deze 1 IV af, ga de 1e Xperia 1 denk ik gewoon vervangen voor een in goede staat verkerende 1 II (ik mis toch wel de headphonejack).. dikke doei dat ik hier €1400,- neerleg voor een telefoon.
Reageer
Heb de Xperia 1ii en dit lijkt een goede opvolger. Zeker buiten had ik graag een hogere helderheid en dit scherm gaat 50% hoger kunnen. Dat zou dus betekenen op een gelijkaardig niveau als de meeste Amoled flagships.

De 3.5mm jack is weer van de partij. Heb een paar draadloze oortjes maar steek toch bijna dagelijks een paar earphones in.

De front camera was niet al te best en voor iemand die veel video calls doet is een upgrade dan ook welkom.

Op software vlak is er maar 1 punt dat ze moeten verbeteren en dat is de camera algortimes voor in de avond/donker. Overdag krijg ik er geweldige kiekjes uit via photo pro maar 's avonds of bij weinig licht een stuk moeilijker.

Grootste vraag is de prijs. Rond de 999 euro en ik zal er niet lang over nadenken maar als het 1299 kost.. Dan zal ik toch eventjes langer met mijn huidig toestel doen.

Front facing stereo speakers schijnen ook een upgrade gekregen te hebben. En een grotere batterij is aanwezig. Als ik andere fabrikanten zo zie lijkt dit wel een goede vooruitgang.

[Reactie gewijzigd door Elazz op 11 mei 2022 09:21]

Reageer
Mijn ervaring met de prijzen van Sony telefoons is dat ik eigenlijk nooit, zelfs niet in pre-order, de vooraf gestelde prijs heb betaald. Heb zelf ook de Xperia 1ii en zie nog geen reden om te upgraden (hogere piekhelderheid zou fijn zijn, maar ik red me er nu ook wel mee). Deze telefoon was destijds ook 1199 meen ik (of 1249), maar onder de streep via de provider (simlock vrij wel te verstaan) iets van 960 betaald, waarbij ik ook de wireless headset nog kreeg. Die is mooi als je m nodig hebt, anders levert het meestal nog wel 150-200 euro op in de verkoop. Ik had destijds nog een headset (van de vorige telefoon), dus de nieuwe headset verkocht en onder de streep iets van 770 euro betaald.

Heb geen idee of dit bij andere merken ook zo gaat in het begin, maar meestal kan je via jouw provider altijd wel wat korting krijgen. Randvoorwaarde is alleen dat de provider dat toestel aanbiedt.

Ben dit keer wel benieuwd of de witte variant van de Xperia 1iv hier ook te koop komt. Bij de 1ii was destijds de witte (of zilveren) versie niet verkrijgbaar in Europa.
Reageer
I.p.v. de provider, kun je ook kiezen voor bijvoorbeeld Belsimpel of de Mediamarkt.
Er zijn overigens nog wel meer smartphone fabrikanten, die korting geven als je het via een abonnement aanschaft bij een provider/webwinkel. Ook daar zitten vaak gratis spullen bij zoals headsets of een cashback.
Reageer
Valt wat tegen ... Zie de gebruikers test van Mrwhosetgeboss na 2 weken gebruik.

- accu valt tegen
- camera resultaten vallen weer tegen
- software support moet je maar zien
- Brightness is beter maar niet op S22ultra niveau
- wordt weer flink heet net zware toepassingen

Tja, ik zie dat niet als echte vooruitgang.
Enne je weet hoe het gaat, de hoofdprijs ga je betalen !
Reageer
De gene die praten over 1299,- als prijs zullen bedrogen uitkomen. De IV zal 1399,- (EUR) gaan kosten.
Reageer
Mijn god, sinds de 1000 euro grens is doorbroken wordt er niet meer gekeken naar een honderdje meer of minder is het niet?
Reageer
Ik schrok er ook wel een beetje van, voor het prijsverschil :o
Reageer
Is altijd zo met Sony ... Vragen de hoofdprijs.
Reageer