Sony kondigt op 13 mei nieuwe Xperia 1-smartphone aan

Sony kondigt volgende week een nieuwe Xperia-smartphone aan, bevestigt het bedrijf. Het Japanse techbedrijf houdt op dinsdag een presentatie op YouTube. Er zijn verder nog weinig details over het toestel bekend.

Sony bevestigt de komst van een nieuwe Xperia-telefoon op sociale media. De presentatie ervan vindt op dinsdag 13 mei plaats om 4.00 uur Nederlandse tijd en is live te volgen via het Sony Xperia-kanaal. Het bedrijf deelt verder weinig details over het toestel, maar uit een korte teaser op YouTube blijkt dat het gaat om een nieuwe Xperia 1. De trailer legt vooral nadruk op de camera's van de telefoon. Het toestel wordt in de video kort getoond en lijkt over drie camerasensors te beschikken, net als voorgaande Xperia 1-generaties. Wanneer de telefoon precies uitkomt en wat die gaat kosten, is nog niet bekend.

Sony Xperia-aankondiging 13 mei 2025
Sony's trailer bevestigt dat er een nieuwe Xperia 1-smartphone aankomt. Bron: Sony Xperia op YouTube

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

08-05-2025 • 15:49

67

Reacties (67)

67
67
43
1
0
20
Wijzig sortering
Ben een anzich tevreden Xperia gebruiker.
Wel inderdaad aan de prijs en kunnen ze het update beleid wel wat verbeteren.

Verder kwa feature-set eigenlijk het enige merk dat heeft wat ik zoek; high-end telefoons mét headphonejack en microSD, zónder gat in het scherm.

Kwa budget opties kom je dan bij bijv. De Moto G84, wat eigenlijk ook veel meer bang for your buck is.

Netto blijf ik wel fan van de Xperia-lijn.
Hoop dat ze ook weer een nieuwe in de 5-serie uitbrengen.
Ik gebruik nu de Zenfone, ook één van de weinige telefoons met een jack. Geen SD-kaartslot, maar met 512 GB heb ik genoeg opslag. Het valt me wel op dat ik minder vaak updates ontvang dan bij mijn vorige Samsung. Verder is het een prima toestel. Voorheen had ik vaak de Sony Xperia 1-serie, maar ik had regelmatig oververhittingsproblemen bij draadloos opladen in de auto en bij het gebruik van de camera's. Hopelijk hebben de nieuwe modellen daar geen last meer van.

[Reactie gewijzigd door procyon op 9 mei 2025 07:55]

Hier ook fan van de Sony Xperia's.
Heb nu een Xperia 10 III. Perfect formaat, ligt fijn in de hand heerlijk scherm, optioneel te voorzien van Sailfish of AOSP want onderdeel van Sony's Open Device programma.
Ik dacht dat Sony een tijdje geleden had aangegeven te willen stoppen met hun smartphones na een reorganisatie die ze hadden. Toch wel leuk dat ze doorgaan! Mooie toestellen, maar verkopen op een of andere manier toch niet heel goed. Ligt het aan de prijs of is het de marketing?
Ligt het aan de prijs of is het de marketing?
Support ook. Ze geven nog steeds maar 4 jaar support (3 updates + 1 jaar security updates) zelfs op hun duurste toestellen. Ze lopen altijd enorm achter op bijv. Samsung op dat gebied. Terwijl ze wel even hoge bedragen vragen of soms zelfs meer.

Maar marketing ook wel. Je hoort er gewoon nooit over, ze worden ook niet echt gepromoot in de winkels enzo. Prijs valt wel mee voor de goedkopere modellen zoals de Xperia 10 VI, die kost nu 339 euro. Maar ook in die prijsklasse krijg je bij Samsung nu veel support (6 jaar voor de A36/A56)

Wat voor mij de grote pluspunten waren zijn de 3,5mm jack en de notificatie LED (een AOD vind ik geen oplossing). Maar die laatste zijn ze ook mee gestopt nu. Maar die support gap is me te groot om over heen te stappen.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 8 mei 2025 16:03]

Denk dat de gemiddelde klant echt niks geeft om updates ;) hier op tweakers JA, maar huis tuin keuken gebruiker niet.

Dit is gewoon puur marketing en prijs waar ze moeite mee hebben.

De telefoons zelf zijn prima, vindt ze toch wel mooier dan de gemiddelde andere telefoon.

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 8 mei 2025 16:30]

Gemiddelde klant koopt ook geen Sony (met een Sony prijs), dus dat excuus valt af.

Prachtige telefoons die alles hebben wat ik op een telefoon wil hebben, maar voor dat geld mag de OS support beter.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 8 mei 2025 17:07]

De gemiddelde klant koopt een Samsung of Apple smartphone.
Van de extra support wordt er meer gemaakt dan dat het daadwerkelijk iets toevoegt.
Veel mensen kopen elke 2 of 3 jaar een nieuwe toestel en dan wordt het toestel doorverkocht of gegeven als het al niet kapot is. (Veel gebroken schermen waar je beter een nieuwe midranger kan kopen voor de reparatiekosten)

Ook moet het nog blijken hoe goed de toestellen zullen draaien op 5-7 jaar nieuwere versies dan orgineel meegegeven.
Bij ios is het ook niet altijd even vlekkeloos waar de toestellen vertragen terwijl het een minder uitgebreide os is.

Bij high end toestellen zal het misschien nog meevallen maar de a series hebben soms al moeite als je door het menu heen gaat.
Het aantal jaren support geldt vanaf wanneer een telefoon in de verkoop gaat. Koop je een toestel 1,5 jaar na de release, ben je al 1,5 jaar kwijt van de beloofde support tijd. Met 5 of 7 jaar zit je dan wel aan de veilige kant. En gaat je toestel door naar je moeder, vader, kinderen...dan hebben zij ook nog een toestel dat gesupport wordt. Tweedehands verkoopwaarde is ook hoger bij toestellen die langer ondersteund worden.
De xperia's lenen zich gelukkig dan weer prima voor het installeren van /e/OS, waardoor je er toch mee verder kunt. Beetje zelfde vibes als Linux installeren op je PC wanneer de volgende Windows te zwaar is.
Kun je dan nog de originele Sony apps gebruiken zoals Photo Pro?
Als dat niet zo is, dan is voor mij de ziel uit de telefoon.
Ik heb me er niet echt veel in verdiept, het enige wat ik weet (denk ik) dat Sony geen belemmeingen heeft wat betreft de Root en dat LineageOS de meest geschikte zou zijn.
Ik moet zeggen dat ik geen Sony app genaamd Photo Pro ken. Hij zat niet op de laatste Xperia's die ik had, en ik zie er geen in Google Play, laat staan in F-Droid of Aurora Store. Ik zie wel Sony Photography Pro op APKmirror, en als hij daar staat, lijkt het me niet onwaarschijnlijk dat je die gewoon op /e/OS kunt installeren?
Wat voor mij de grote pluspunten waren zijn de 3,5mm jack en de notificatie LED
Mede daarom inderdaad al een tijdje met een schuin oog Sony in de gaten gehouden.

Mijn Samsung S21+ heb ik 4 jaar en die doet nog steeds alles wat die hoort te doen maar ik heb al een tijdje het idee dat de accu wat sneller leeg begint te raken. En over die 4 jaar zijn er technisch toch wel wat verbeteringen geweest die ik de moeite waard vind.
Het kan me niet heel veel boeien dat het ding nog 2 jaar support heeft als ie in de kast ligt en daar hoogstwaarschijnlijk pas uit komt als de volgende telefoon als reserve gaat dienen.
Bovendien is het maar de vraag in hoeverre die updates werkelijk nodig zijn.
Ik heb nu nog een S9 (met 3,5mm jack en de notificatie LED) die zijn laatste update in September 2022 heeft gehad en op Android 10 lijken alle apps nog te werken.

Dat is volgens mij ook waar Samsung op aanstuurt. Het besef dat mensen langer dan één of twee jaar met hun toestel blijven lopen, mede omdat de technologische ontwikkelingen qua hardware niet meer zo hard gaan en de topmodellen zo duur zijn geworden.

Persoonlijk ben ik ook een beetje Samsung moe en ben ik al langere tijd naar andere merken aan het kijken, waarbij Sony qua kwaliteit en features (zeker van de Experia 1) altijd wel goed scoort maar het mij nooit echt duidelijk is of het de forse prijs waard is en of dat de enige reden is dat ze nooit een verkoopsucces zijn.
Tweakers lijkt de toestellen met reviews ook te negeren met als uitzondering een side-note dat scherm en software niet 'top' zouden zijn. Wat dat dan ook moge betekenen.
op Android 10 lijken alle apps nog te werken
Mijn ervaring is dat een ca 7 jaar oude Android bijna alle apps kan draaien.
Dat zou liggen aan een library van Google die veel app ontwikkelaars gebruiken, en die gaat niet verder terug.
Support door "belangrijke" dingen zoals bank/digid apps, stopt dan ook rond hetzelfde moment.
Bijv hier kan je zien dat een jaar oude ING app, Android 8 vereist.
Dus nu zou dat Android 9 kunnen zijn, en die kwam uit in 2018, 7 jaar geleden.
Sony DCS-RX100, Sony WH-1000XM5, Sony XP700, Sony BDP-S1700/K

U hebt geen flauw idee wat deze producten zijn? Dat lijkt wel het motto te zijn bij Sony, we geven onze producten random namen met cijfers en letters. Waarvoor ze staan? Vertellen we lekker niet, WH staat vermoedelijk voor Without Wire, BDP vermoedlijk voor bluray disk player.

Met de telefoons is het iets beter want er staat altijd Xperia bij maar daar stopt alle logica.

Jij hebt een 1V, ik een 5V, wie heeft er het budgetmodel? Geen idee. Maar de buurman heeft een ACE 3, hmmm. En dan zijn ze erop vooruitgegaan want de V is een romeins cijfer. Vroeger had je de S/NX/arc, ion, acro HD, acro S, sola, NEO L, P, U, advance/go, SX, Tipo, Tipo dual, TX, GX, Mira, T, TL, SL, J , V, AX, VL en de VC.

Dit komt uit de hoogdagen van Sony als telefoonmaker en al die 23! modellen zijn in 1 jaar uitgebracht!. Gelukkig hebben ze al lang niet meer het marktaandeel om dat nog te doen maar ze leren héél traag uit het verleden, blijkbaar nogal veel bureaucratie die maar niet wilt wijken.

Behalve dat geen enkele consument nog iets begrijpt en je totaal geen branding krijgt, elke telefoon was immers een Xperia, dus daar kon je niets uit afleiden geeft dit ook aan dat Sony nooit een uniforme productlijn had waar ze achter stonden en bleven staan.

Omdat ze telkens maar nieuwe modellen met nieuwe ideeën uitbrachten waren die niet bepaald op punt gesteld en de support was om te huilen. Ook niet moeilijk, ocharme de support afdeling die een dergelijke line up moest ondersteunen, ocharme zelfs de telefoonverkoper in de winkelstraat.

Vandaag de dag zijn ze op sterven na dood, toch de telefoon afdeling waarbij ze na al die jaren er nooit in geslaagd zijn klanten aan hun te binden dus veel budget voor support is er niet.

[Reactie gewijzigd door sprankel op 8 mei 2025 18:14]

DSC -> Digital Camera System
WH -> Wireless headset
XP700 is geen volledig type, wel SRS-XP700.
SRS -> Sound Retrieval System
BDP --> Blu-ray disk player

Maar je hebt gelijk, de typevorming bij Sony is onnodig log. Ik denk dat ze dat stilletjesaan beseffen.
In de TV-lijn zijn ze qua marketingnaam nu naar Bravia 5, Bravia 7, Bravia 8 en Bravia 9 gegaan.
Inmiddels komt de Bravia 8 II eraan. Achter die modellen zich echter nog steeds een typisch typeplaatje.
Bv. de Bravia 8 55" is de technische naam K55XR80PAEP, waarbij ik zelf geen idee heb waar al die letters voor staan.

Maar er zit wel geen lijn doorheen hun merk, want waar bij de TV's het laagste cijfer ook de minste TV is, is bij de Xperia's het omgekeerde waar.

En spijtig genoeg leven we in een wereld waar consumenten niet meer gevoelig zijn voor kwaliteit, wel voor marketing. Daarmee doel ik wel niet op de Xperia lijn, in mijn ogen zijn die toestellen prijs / kwaliteit al jaren ondermaats.

[Reactie gewijzigd door MIQ_be op 8 mei 2025 19:30]

Daarmee doel ik wel niet op de [....]
Tja, jij bent net zo duidelijk als Sony.....
Amper 2 jaar android updates en dan wel +€1000 ervoor betalen.
Ze zijn behoorlijk duur vooral. Hier in huis zijn we altijd fan geweest van Sony telefoons en LG/Nokia/Microsoft telefoons... ergens kiezen wij de verliezers uit lijkt het
Als voormailge fan van Xperia's, ben ik gestopt met Sony, sinds:
  • Ze stopten met de Compact serie.
  • Overstapten op 22:9 schermverhoudingen. Leuk voor hun cinemacontent, maar het maakt hun smartphones te lang in vergelijking met andere smartphones. Met dezelfde schermverhoudingen (nog los van de dikke randen aan de onder- en bovenkant voor de speakers).
  • De camera hardware is super, maar de concurrentie haalde dankzij geoptimaliseerde software betere plaatjes uit dezelfde of slechtere hardware.
  • Het laatste punt is de lengte van software ondersteuning, de concurrentie loopt daarop letterlijk velen jaren op vooruit.
En het enorme trage opladen van 30 watt..
Is bij Samsung niet veel beter...
Mis mijn oude One Plus op dat gebied nog altijd..
45watt ook langzaam Ja.
25Watt ook bij mijn huidige S25, maar gelukkig haalt die het de hele dag, mits je Ai / Gemini volledig uitschakelt.
Dat is helemaal beschamend ja voor die prijs De a56 hebben ook 45 watt tegenwoordig
Identieke redenen hier. Heb bijna alle compacts gehad, helaas is die tijd voorbij. Wel veel plezier van de Asus Zenphone gehad als opvolger

[Reactie gewijzigd door Grrrr op 9 mei 2025 20:09]

Updates. Ik weet niet hoe het nu is, maar toen ik de eerste Xperia kocht, had ik na krap een jaar geen updates meer. Voor een telefoon van destijds 1000+ euro vond ik dat niet helemaal wenselijk. Voor mij geen Sony meer tot ik minimaal 5 jaar updates krijg.
Jarenlang Xperia's gehad, maar op een gegeven moment ben je de gebreken (schermhelderheid te laag om mee te kunnen fotograferen in de zon, nabijheidssensor die niet goed werkt zodat je gesprekken ophangt met je oor, slechte video recording) wel beu. Wel jammer, want de compact serie was wel uniek in de zin dat je premium features had in een handzaam ontwerp. Daarnaast wel aardig dat je bij de launch er een draadloze Sony koptelefoon bij kreeg met noise canceling.

Maar zoals gezegd laat Sony steken vallen en word je opgescheept met allerlei tekortkomingen.
Worden Sony telefoons uberhaupt wel gekocht?... Zie NOOIT iemand met zo'n telefoon lopen.. Ik heb zelf tijdelijk een Xperia 1 II toestel mogen gebruiken en die viel mij toen echt heel zwaar tegen. De selfiecam was echt waardeloos, de hoofdcamera (het paradepaardje) in veel gevallen slechter dan de concurrentie en wat ik vergeten ben te schrijven bij mijn review destijds was dat ie ook vaak behoorlijk warm werd zodra de camera gebruikt werd.

Op ondersteuningsvlak loopt Sony ook hopeloos achter, dus ik heb zelf niet heel veel vertrouwen in het komende toestel..
Lang geleden had ik een xperia maar was daar wel echt heel tevreden mee. Mooie afwerking ook.
Nou de afwerking van die Xperia 1 II die ik had was om te halen haha. kleine voelbare naadjes overal waar steeds stof etc in bleef hangen. Was doorlopend bezig om die telefoon schoon te maken :(
Ik ken nog steeds iemand die niks anders wil.
Niet in het westen, maar in het oosten en vooral Aziatische landen zijn deze telefoons nog veel te vinden en populair
Zijn mooie toestellen maar helaas zijn ze steevast te duur. Zeker met concurrenten als OnePlus/Oppo die niet tot nauwelijks minder zijn voor paar honderd minder.

Ben zeker wel dan van de schone software en camera s op de toestellen.
Ik betaal graag wat extra’s voor alles wat niet Chinees is. Zeker als het gaat om een privacygevoelige telefoon.
Dan zit je bij sony in ieder geval niet goed. Die installeren maar wat graag een rootkit op je electronica om zoveel mogelijk informatie van je te verkrijgen. Zoek maar eens op sony en rootkit. Of sony en creditcard (kan gewoon hier op tweakers).
Tja, dan zit je bij bijna geen enkele telefoon goed, aangezien je (weet t niet heel zeker aangezuen ik mn toestwl nu al 4 jaar heb) tegenwoordig op alle android toestellen moet inloggen met een google account en je dus zo goed als alles met google deelt. Echter weet ik wel dat je sony telefoons ook zelf kunt rooten en er je eigen systeem op kan laten draaien (oudere modellen in elk geval)
Je kunt een pixel kopen en daar GrapheneOS op zetten, dan zicht je echt wel goed. Of je koopt een telefoon die zijn bootloader makkelijk laat unlocken en waar je LineageOS op kunt zetten (of /e/OS of wat dan ook).
Dan is een privacyvriendelijke ROM een slimmer idee.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 8 mei 2025 17:05]

Succes met t kopen van n batterij / Chips die in die Telefoon moeten.
Ben het wel mee eens dat iets meer het wel waard is voor privacy Maar dik door de 1000 euro zeker niet.

En privacy hebben we helaas toch al niet meer. Normaliter koop ik ook telefoons max ter waarde van 600-650 euro ook. Ze zijn sowieso veel te duur geworden.
De geruchten zeggen helaas dat de focus op Japan ligt dit jaar. Release buiten Japan zou pas voor juli of later zijn, en in relatief kleine hoeveelheden. De Xperia 1 VI is ook snel uit stock verdwenen vergeleken met de V of IV. Die bleven allemaal langer op de markt en konden dan dikwijls rond kerst of in de lente goedkoper gekocht worden, maar de 1 VI is nu nog maar bij een paar winkels (en Sony zelf) te krijgen, voor nauwelijks minder dan de oorspronkelijke prijs.

Het is jammer, ik heb nog steeds een Xperia 1 V en het zijn nog steeds heel aangename telefoons die exact doen wat ze beloven, zonder bloatware en zonder gedoe. Maar de markt wil meer.
Ik heb een maand of 2 geleden een Xperia VI gekocht voor 900 euro, en ik meen dat rond black friday ze ook voor die prijs te krijgen waren. Dus het kan wel, het was wel even zoeken inderdaad. Ik ben er heel blij mee iig, eens in de 3 dagen opladen is wel fijn.
Ik heb ook de Xperia 1 V wn ben daar ook heel tevreden mee, ik heb ook andere Sony apparatuur in huis die ondersteund worden door de telefoon, en/of LDAC ondersteunen.

Collega had een WH-1000XM5 gekocht en gebruikte die icm met zijn Smartphone, hij was heel blij daar mee, en vond het geluid geweldig, tot dat ik mijn Xperia 1 V koppelde en we het zelfde muziek bestandje af speelde... zag gelijk zijn gezicht vertrekken, omdat het wel heel veel beter klonk van af mijn telefoon via LDAC BT.
Geven tegenwoordig 7 jaaar support.

maar de prijs, ben echt een fan maar ben helaas deze gen afgehaakt en naar samsung overgegaan. S25 ultra voor 700 euro ( inclusief abbo kosten 120)

Sony 1200 te groot verschil.
Dan ben je dus geen echte fan :+
Je kan ook een fan zijn zonder er een te hebben, ik zelf wil al 3of 4 jaar een xperia maar de 1 iv raakte te snel oververhit, bij de 1v kwam t ff niet qwa geld uit en toen vorig jaar ging er een gerucht in het rond van een nieuwe pro versie (helaas bleef het bij een gerucht) dus de 1vi niet gekocht, ook was ik het er niet mee eens dat ze geen 4k scherm meer deden en de beeldverhouding hadden veranderd. Gelukkig zijn er dit jaar al lekken geweest dat het 4k scherm wss weer terugkeerd, alleen 21:9 gaan we niet zien waarschijnlijk op de 1, wel op de 10. Dus word dit jaar dan eindelijk weer terug naar sony.
Haha, niet meer idd 😉

Meer fan van me portemonnee
Altijd fan geweest van de Sony compact series, die ging er helaas al uit. Heb ze allemaal gehad zo'n. Nu weinig keus meer en +1000 euro met beperkte updates helaas overgestapt naar samsung.

[Reactie gewijzigd door kevinkl op 8 mei 2025 16:08]

Hoop dat er weer een 5 komt, mijne (5 II, XQ-AS52) is wel aan een vervanger toe, support is een ding, maar voldoet verder vaak behoorlijk aan mijn eisenpakket.
Ik zit in hetzelfde schuitje, het is wat karig dat ik nu vast zit op Android 12 ondanks dat de telefoon zelf het nog prima doet.

Ik ben al sinds de Z5 Compact fan van de Sony smartphones, maar zit op dit moment meer naar een Pixel te kijken vanwege de langere support (en zo stock mogelijk Android).
Dit geld voor mij ook, Z5 Compact, dan de XZ2 Compact, toen de Xperia V II en nu een Pixel 7a.
Ik heb voor Pixel gekozen vanwege het goede update beleid en de snelle releases van nieuwe Android versies, maar ik denk dat ik binnen een jaar weer voor de Xperia ga. De Sony's vind veel fijner in gebruik, met name de Photo Pro app. Ik ga mezelf niet pijnigen met een mobieltje dat langer ondersteund wordt maar niet fijn in gebruik is. Dan maar vaker de knip trekken en slikken wat betreft het updatebeleid.
Ik heb vorige zomer, toen er opeens een horizontale balk van gefaald touchscreen vormde, gewoon een nieuwe 5II gekocht die nog ongebruikt was :9 accu is natuurlijk wel net zo oud als die in mijn vorige 5II dus hij gaat een kort dagje mee, maar het ding is nog snel zat en niks anders heeft kunnen voldoen aan mijn wensen. Er zijn aardig wat roms waaronder Lineage dus zie echt geen reden om iets nieuws te halen. Vervang waarschijnlijk te zijner tijd gewoon de accu en dan kan ik weer wat jaar door :)
Ik ook!
Van de vorige serie (VI) is geen 5 uitgebracht, maar Sony was er toen wat onduidelijk over of dat het einde was van de 5-serie of dat er enkel een jaartje werd overgeslagen.

Ik vind de 5-serie voor mij perfect. Ik vind het een goed formaat, groter hoeft niet. (Ik was een grote fan van compact-series van Sony, die nog net iets kleiner waren.) De audio-jack doe ik niets mee, maar de mogelijkheid om SD-kaartjes te gebruiken wordt ook steed zeldzamer op andere telefoons.
Ik bewaar al mijn foto's en video's op een SD-kaartje op mijn telefoon (en op mijn PC en in de cloud) en bij een nieuwe telefoon kan ik wel iets meer uitgeven voor meer opslaggeheugen, maar dan ben je al snel een paar uur bezig met uploaden vanaf het oude toestel.

Wanneer ik kijk naar een niet al te groot Android toestel (rond de 6") met een niet al te zwakke soc, draadloos laden, SD-kaart, fysieke SIM en eSIM dan is de keuze wel heel erg beperkt.
De 10-serie heeft veel van deze kenmerken, behalve draadloos laden en de soc is wel een paar stappen terug.
Vind Sony producten top. En het merk staat bij mij ook heel hoog. Ook door nostalgische gevoelens. Maar de smartphones vind ik helemaal niks. Hoop dat ze dit keer wel met iets komen dat mee doet met de android markt. Dan zal ik zeker een kans geven.0
Ik ben benieuwd of ze de importtarieven van de VS ook in dit segment gaan uitsmeren over andere markten, zoals ze met PlayStation lijken te doen.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn