Bunq maakt handelen in cryptovaluta mogelijk via app

Bunq-gebruikers in onder meer Nederland en België kunnen voortaan handelen in meer dan driehonderd cryptovaluta, waaronder bitcoin, ether en Solana. De online bank is hiervoor een samenwerking aangegaan met het Amerikaanse cryptovalutahandelsplatform Kraken.

Bunq CryptoBunq meldt dat gebruikers in Nederland, België, Frankrijk, Spanje, Italië en Ierland voortaan kunnen handelen in minstens driehonderd cryptovaluta via de bunq-app. Bunq Crypto wordt na een korte testfase geleidelijk uitgerold naar de rest van Europa, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Volgens de bank wil tweederde van de Europese 'digital nomads' hun bankzaken, spaargeld en investeringen in cryptovaluta onderbrengen bij dezelfde bank.

De tarieven voor het handelen in cryptovaluta bij bunq variëren afhankelijk van het abonnementstype, blijkt uit de sectie met veelgestelde vragen. Bunq Free-gebruikers betalen 1,99 procent aan handelskosten. Voor Core-gebruikers komt dit neer op 0,99 procent. Bij bunq Pro-gebruikers ligt het handelstarief op 0,49 procent en bij bunq Elite op 0,25 procent.

Verder introduceert bunq Pocket Money, een manier voor ouders om periodiek een geldbedrag over te maken naar de rekeningen van hun kinderen. Ook is het voortaan mogelijk om een e-sim aan te schaffen of mobiele data toe te voegen rechtstreeks vanuit de bunq-app. De nieuwe functies zijn beschikbaar in de nieuwste update van de app, versie 28.0.0. Vorig jaar maakte bunq het al mogelijk om aandelen en etf's te kopen vanuit de bunq-app.

Door Sabine Schults

Redacteur

30-04-2025 • 11:09

95

Submitter: yevgeny

Reacties (95)

95
95
60
7
0
22
Wijzig sortering
Ik vind dat ze dan eerst hun algemene voorwaarden moeten aanpassen, want het kopen van Crypto mag volgens hun eigen voorwaarden niet. Ik kreeg een waarschuwing vorige jaar naar een link naar de algemene voorwaarden.

(Terwijl ik de bankrekening gewoon primair gebruik en niet hoofdzakelijk alleen voor crypto (ik spaarde alleen in crypto), ik heb dit in een andere reactie toegelicht.)

Zie: https://www.reddit.com/r/...pto_and_uses_it_in_their/

En zie: https://www.bunq.com/en-n...-account-terms-conditions
En zie algemene voorwaarden in het Nederlands: https://www.bunq.com/nl-n...-account-terms-conditions
10.2 Financial misuse
At bunq, we believe in giving you the freedom to use your money the way you want it. However, we also have a legal obligation to prevent the misuse of the financial system. To keep everyone safe, we ask that you follow our fair use policy.

Our accounts are meant for everyday banking use, such as making payments and saving money. It is not meant for business activities or receiving charitable donations, for that we offer business accounts. To minimize the risk of misuse, we ask that you avoid using your account primarily for these higher-risk activities:
  • Gambling;
  • Using a personal account for Business purposes;
  • Depositing or withdrawing large amounts of cash;
  • Actively trading or investing in real estate, forex, precious metals, crypto assets, or unregulated markets;
  • Receiving, spending, or sending money to countries that are considered high-risk by the European Union or have a low score on the Corruption Perception Index from Transparency International.
Please note that this list is not exhaustive, and we may terminate our relationship with you if we notice any other high-risk behavior on your account. We assess each situation on a case-by-case basis.

If we do notice any concerning behavior, we may terminate our relationship with you at any time, even if we initially allowed the behavior or did not take action against it.

We hope you enjoy using your bunq account and appreciate your cooperation in keeping our financial system safe for everyone.
Nederlands
Voorwaarden Privérekening
10.2 Financieel misbruik
Bij bunq geloven we in de vrijheid om je geld te gebruiken zoals je wil. We zijn echter ook wettelijk verplicht om misbruik van het financiële stelsel te voorkomen. Om iedereen veilig te houden, vragen we je om je aan ons 'fair use'-beleid te houden.

Onze rekeningen zijn bedoeld voor dagelijks bankieren, zoals betalingen doen en geld sparen. Ze zijn niet bedoeld voor zakelijke activiteiten of het ontvangen van liefdadigheidsdonaties; hiervoor bieden wij zakelijke rekeningen aan. Om het risico op misbruik te minimaliseren, vragen we je om je account niet voornamelijk voor deze risicovolle activiteiten te gebruiken:
  • gokken;
  • het gebruik van een persoonlijke rekening voor zakelijke doeleinden;
  • grote hoeveelheden contant geld storten of opnemen;
  • actief handelen of beleggen in onroerend goed, forex, edele metalen, cryptoactiva of ongereguleerde markten;
  • geld ontvangen, uitgeven of versturen naar landen die als hoog risico worden beschouwd door de Europese Unie of een lage score hebben op de Corruptieperceptie-index van Transparency International.
Let op, deze lijst is niet uitputtend en we kunnen onze relatie met je beëindigen als we ander risicovol gedrag op je rekening opmerken. We beoordelen elke situatie van geval tot geval.

Mochten we verontrustend gedrag opmerken, dan kunnen we te allen tijde onze relatie met jou beëindigen, zelfs als we het gedrag aanvankelijk toestonden of er geen actie tegen ondernamen.

We wensen je veel plezier bij het gebruik van je bunq rekening en waarderen je medewerking om ons financiële stelsel voor iedereen veilig te houden.
Bron: https://www.bunq.com/nl-n...-account-terms-conditions

Eigenlijk gaat het best ver wat je met je eigen geld niet mag doen volgens Bunq, je mag er bijvoorbeeld geen goud, zilver of andere waardevolle edelmetalen kopen, geen vastgoed, geen crypto en geen aandelen op buitenlandse beurzen (forex). Ik vind dit allemaal te ver gaan. Ik gebruik Revolut om crypto te kopen (via eigen broker en eigen beheer, hardware wallet). Zelfs de traditionele banken zoals bijvoorbeeld ABN Amro mag je gewoon crypto met je eigen geld kopen.

Vorige jaar kreeg ik een waarschuwing van Bunq dat crypto kopen tegen de algemene voorwaarden zou zijn. Ik kocht tussen de 200 tot 300 euro per maand aan crypto en eenmalig 2000 euro (spaargeld)

Er zijn meer klachten omtrent dit, zie draadje op Reddit: https://www.reddit.com/r/...pto_and_uses_it_in_their/

Zie nog een Reddit draadje: https://www.reddit.com/r/...bunq_not_crypto_friendly/

Waar koop ik crypto?
Met het kopen van Crypto kan ik iedereen https://btcdirect.eu/nl-nl en https://finst.com/nl/ aanraden.
Beide Nederlandse bedrijven, KvK hier in NL en de nodigde financiële vergunningen. Beide staan ook onder DNB toezicht.
  • BTC Direct is een broker, dus crypto kopen en naar je eigen software of hardware wallet sturen
  • Finst is een exchange, dus op dat platform kan je crypto kopen, maar ook naar je eigen wallet sturen mocht je dat willen. Daar kan je het beste kleine bedragen aan cyrpto kopen en later naar je eigen wallet sturen om miner fees en dergelijke te minimaliseren

[Reactie gewijzigd door Remzi1993 op 30 april 2025 16:50]

Ik lees dat toch wat anders. Er staat " we ask that you avoid using your account primarily for these higher-risk activities:".

Ik lees hier niet dat het niet mag. Ik lees alleen dat je je rekening niet hoofdzakelijk mag gebruiken voor het handelen in crypto/forex/etc.
Ik kreeg een waarschuwing, en ik kocht vorige jaar als student tussen de 200 tot 300 euro per maand aan crypto. Enkel alleen op 31 december 2023 kocht ik eenmalig 2000 euro aan Bitcoin. Ik gebruik Bunq als primaire bankrekening, daar komt mij stufi, toeslagen en alles erop en vaste lasten gaan ervan af.

Ik vroeg om uitleg en zij wezen mij naar de algemene voorwaarden. Ik gebruikte het dus niet hoofdzakelijk voor cyrpto. Ik spaar in crypto en dat heeft mij goed geholpen, ik had ook een beetje winst gepakt en gebruikt bij de verhuizing naar een andere woning.

[Reactie gewijzigd door Remzi1993 op 30 april 2025 12:08]

Oke, dan kun je er naar mijn inziens tegenin gaan omdat je dan wellicht kunt aantonen dat je je rekening daarvoor niet hoofdzakelijk gebruikt.

Opzich is het wel logisch (maar naar mijn inziens) onterecht dat Bunq probeert je hierin tegen te houden.
Dat doen ze simpelweg omdat wanneer jij je geld niet op je bankrekening hebt zij er geen controle over hebben. Dat zie je overal terug in de anti crypto lobbie van alle banken.
Oke, dan kun je er naar mijn inziens tegenin gaan omdat je dan wellicht kunt aantonen dat je je rekening daarvoor niet hoofdzakelijk gebruikt.
Te veel moeite met de kans dat ze je rekeningen/account opheffen. Ik gebruik gewoon ABN amro of Revolut daarvoor.

Ik had al met support heen en weer discussie daarover in de support chat en zij wezen op de algemene voorwaarden. Dus dat heeft geen zin.
Dat zie je overal terug in de anti crypto lobbie van alle banken.
Ironisch genoeg hebben traditionele banken er geen problemen mee, zij staan er neutraal tegenover. Dat weet ik omdat een kennis ABN Amro gebruikt om cyrpto te kopen.

[Reactie gewijzigd door Remzi1993 op 30 april 2025 14:05]

Precies, de controle.
Ondertussen zijn de banken afgelopen tijd druk bezig om zoveel mogelijk crypto in beheer te krijgen (oftewel aan te schaffen), des te opmerkelijker dat we nu de eerste bank zien die de handel van Crypto faciliteert binnen de reguliere bank app.
dat we nu de eerste bank zien die de handel van Crypto faciliteert binnen de reguliere bank app.
Dit klopt niet want Revolut en andere neobanken haddden dit al in hun app. Bunq is een van de laatste neobank(en) die dit invoert.

[Reactie gewijzigd door Remzi1993 op 30 april 2025 16:46]

Zover ik weet kun je nog geen coins koken bj N26. Maar wel handelen op de beurs. Ook een neo-bank.
Die andere banken waren mij onbekend qua crypto activiteiten, bedankt voor de toelichting!
Betekent dit dan dat de bank bepaalt waar je als klant je geld wel en niet aan uit mag geven?
Ja, helaas bij Bunq wel. Vandaar dat ik kwaad ben, want ik heb de algemene voorwaarden van ABN Amro, Revolut, N26 doorgenomen en daar staan geen beperkingen. Daarom vind ik Bunq afschuwelijk en schandalig dat ze dit soort dingen doen.
Iedere rekening op je account heeft een eigen nummer. Voor je normale betaalrekening heeft Bunq voorwaarden. Zodra Bunq een crypto-rekening toevoegt als nieuw product, zal dat waarschijnlijk op een nieuwe onderliggende rekening worden gedaan. Met eigen rekeningnummer en eigen voorwaarden.

Het is best logisch eigenlijk. Je bent destijds zelf akkoord gegaan met Bunq's voorwaarden. Maar kennelijk paste het oude product niet bij je wensen om ook met crypto te handelen. Het mocht.... maar op basis van fair use. Nu zijn ze klaar met voorwaarden/compliancy en mag je helemaal los gaan. Succes met investeren! En vergeet niet de kleine letters te lezen ;-)
De algemene voorwaarden overtreffen alles, en ik zag geen andere documenten onder: https://www.bunq.com/nl-nl/documents

Dus dat betekent dat Bunq gewoon vreemd doet. Ik adviseer iedereen om Bunq niet te gebruiken voor Crypto en dergelijke. Je mag meer niet bij Bunq, het is niet alleen crypto. Het schiet echt in de verkeerde keelgat wanneer een bank bepaald wat je met je eigen geld wel of niet mag doen, zoals bijvoorbeeld goud kopen en dergelijke wat ook tegen de algemene voorwaarden in gaat. Ik heb eerlijk gezegd nog nooit zoiets gelezen bij geen enkel andere bank.

En dat er nog steeds mensen zijn die dit goed praten. Het is schandalig wat Bunq doet.
Voorwaarden Privérekening
10.2 Financieel misbruik
Bij bunq geloven we in de vrijheid om je geld te gebruiken zoals je wil. We zijn echter ook wettelijk verplicht om misbruik van het financiële stelsel te voorkomen. Om iedereen veilig te houden, vragen we je om je aan ons 'fair use'-beleid te houden.

Onze rekeningen zijn bedoeld voor dagelijks bankieren, zoals betalingen doen en geld sparen. Ze zijn niet bedoeld voor zakelijke activiteiten of het ontvangen van liefdadigheidsdonaties; hiervoor bieden wij zakelijke rekeningen aan. Om het risico op misbruik te minimaliseren, vragen we je om je account niet voornamelijk voor deze risicovolle activiteiten te gebruiken:
  • gokken;
  • het gebruik van een persoonlijke rekening voor zakelijke doeleinden;
  • grote hoeveelheden contant geld storten of opnemen;
  • actief handelen of beleggen in onroerend goed, forex, edele metalen, cryptoactiva of ongereguleerde markten;
  • geld ontvangen, uitgeven of versturen naar landen die als hoog risico worden beschouwd door de Europese Unie of een lage score hebben op de Corruptieperceptie-index van Transparency International.
Let op, deze lijst is niet uitputtend en we kunnen onze relatie met je beëindigen als we ander risicovol gedrag op je rekening opmerken. We beoordelen elke situatie van geval tot geval.

Mochten we verontrustend gedrag opmerken, dan kunnen we te allen tijde onze relatie met jou beëindigen, zelfs als we het gedrag aanvankelijk toestonden of er geen actie tegen ondernamen.

We wensen je veel plezier bij het gebruik van je bunq rekening en waarderen je medewerking om ons financiële stelsel voor iedereen veilig te houden.
Bron: https://www.bunq.com/nl-n...-account-terms-conditions

[Reactie gewijzigd door Remzi1993 op 30 april 2025 16:49]

ja dat slaat nergens op, het enige wat ze kunnen zeggen als je illegale dingen doet (van het land waar je woont, dus voor ons NL) dan overtreed je dus ook hun voorwaarden

Maar het kopen van crypto of zelfs gokken is gewoon legaal hier, dus waarom is dat voor hun illegaal...
Je geeft aan dat het mocht, op basis van fair use. Maar dat is natuurlijk een raar gebied. Dat geeft ruimte voor willekeur, en die heeft @Remzi1993 ervaren. Zo raar is zijn klacht dus niet. De vraag blijft dan waar de grens voor bunq lag.

En we moeten inmiddels allemaal wel weten nu dat er bij bunq wel vaker dit soort discussies zijn/blijven. Dus verbazen doet een ervaring als deze mij niet meer.
Inderdaad, toen ik er naar vroeg bleven ze me naar de algemene voorwaarden wijzen. Dan heb je willekeur en dat is onrechtvaardig. Ook vind ik het schandalig dat een bank bepaald wat ik met mij eigen geld kan doen. Ik vind dat heel ver gaan. Dat doen de andere banken niet.
Ik vind dit wel een bijzondere keus, want Bunq is juist de bank die er bekend om staat dat ze jouw rekening eenzijdig opheffen als je crypto handelt, of bijvoorbeeld bij online casino's speelt. Ik weet van meerdere mensen die bij in Nederland gelicenseerde online casino's spelen en waarbij de Bunq rekening is opgeheven. Ik ken ook 1 iemand die een in Nederland legale crypto exchange gebruikt en waarvan de rekening door Bunq is opgeheven.

Overigens staat het wel in hun voorwaarden, zo mag je bijv. ook geen forex handel doen. Wat ik ook vreemd vind, want forex handel (gewoon dingen als euro/dollar) is toch vrij normaal om te doen met je bankrekening. Sterker nog, ze bieden het dacht ik zelfs zelf aan, want je kunt gewoon rekeningen bij ze openen in andere valuta. Ze verwoorden het zelf als dat je niet 'actief' in forex mag handelen. Maar elke transactie die je zelf doet, is natuurlijk al actief handelen...

Om hun voorwaarden te citeren:
Onze rekeningen zijn bedoeld voor dagelijks bankieren, zoals betalingen doen en geld sparen. Ze zijn niet bedoeld voor zakelijke activiteiten of het ontvangen van liefdadigheidsdonaties; hiervoor bieden wij zakelijke rekeningen aan. Om het risico op misbruik te minimaliseren, vragen we je om je account niet voornamelijk voor deze risicovolle activiteiten te gebruiken:

* gokken;
* het gebruik van een persoonlijke rekening voor zakelijke doeleinden;
* grote hoeveelheden contant geld storten of opnemen;
* actief handelen of beleggen in onroerend goed, forex, edele metalen, cryptoactiva of ongereguleerde markten;
* geld ontvangen, uitgeven of versturen naar landen die als hoog risico worden beschouwd door de Europese Unie of een lage score hebben op de Corruptieperceptie-index van Transparency International.
(bron: https://www.bunq.com/nl-n...-account-terms-conditions)

Toevoeging: ik zie dat inmiddels iemand anders ook al de voorwaarden heeft geciteerd hier. Ik kan alleen m'n reactie niet meer verwijderen :D

[Reactie gewijzigd door Cybje op 30 april 2025 12:59]

Inderdaad, dat ben ik. Ik kreeg zelfs begin 2024 een waarschuwing van Bunq. Ik vind dat ze hun algemene voorwaarden moeten aanpassen, ook dat je bijvoorbeeld geen goud en dergelijke mag kopen vind ik wel heel ver gaan.
Ja precies. Ik heb inmiddels je reacties gelezen en dat is dus herkenbaar bij de mensen die ik ken. Zelfs al gebruik je de rekening niet eens primair voor crypto (of forex of online casino's), je krijgt alsnog een waarschuwing of blokkade.

Ik heb overwogen om ooit van Rabo naar Bunq over te stappen, maar de ervaringen van anderen hielden mij toch wel tegen.
Als je ooit een neobank wilt proberen dan kan ik je Revolut aanraden, ook omdat ze een reisverzekering bij de twee hoogste abonnementen inbegrepen. Ook N26 is een goede bank.

Ik heb met Revolut crypto gekocht en nooit problemen gehad, hetzelfde met ABN Amro. Met N26 heb ik nog nooit crypto gekocht, maar ik heb hun algemene voorwaarden doorgelezen en daar staan geen beperkingen in.

Bunq is wat dat betreft echt vreemd bezig. Die andere banken hebben geen beperkingen in hun algemene voorwaarden, zelfs ABN Amro niet.

De Rabobank heeft volgens mij ook geen beperkingen opgelegd met crypto kopen, dus je kan het beste blijven waar je zit.

[Reactie gewijzigd door Remzi1993 op 30 april 2025 16:51]

Ik heb een Revolut rekening geopend ooit, inderdaad met de intentie om ‘m te upgraden voor de reisverzekering. Maar sinds kort staat in de voorwaarden dat je reis dan volledig met Revolut moet zijn betaald. Op zich geen ramp, maar ik heb überhaupt geen zin in discussies daarover en m’n huidige reisverzekering heeft niet zo’n voorwaarde. Ik boek ook zelden een pakketreis. Meestal boek ik los vluchten en hotels, dus dat geeft toch iets eerder discussie.

Maar ik heb Revolut nu als tweede bank in gebruik en het werkt inderdaad perfect. En het is wel prettig om 2 banken te hebben, voor als er een keer eentje offline is.
Inderdaad, ik heb op de harde manier geleerd om de voorwaarden en kleine lettertjes te lezen. Ik trapte in de reclame van Bunq "Bank of the free" het is precise het tegenovergestelde.
Bunq biedt ook reisverzekering aan bij hun Bunq Elite abo. Daarnaast was ik totaal niet op de hoogte dat crypto handel niet toegestaan was via Bunq. Ik liep alleen tegen limiet aan van 500 volgens mij; daar kwam ik achter na navraag bij Bunq. Ze hebben verder niets gezegd over dat het niet mag. Maar misschien goed om de voorwaarden eens na te lezen.
Moet wel zeggen dat van de neobanken, bunq echt de hoogste spaarrente heeft, en dat bijv N26 echt heel rap naar beneden is gegaan. Geen idee hoe dit op dit moment is bij Revolut.
Dat wel, maar daar tegenover staat dat je volgens de algemene voorwaarden bepaalde dingen niet mag doen. Alleen daardoor kan ik Bunq niet echt adviseren aan anderen.
1.99% ?!!. Mensen, ga alsjeblieft zelf naar kraken en maak een accountje aan. Handel je met 0.26% tarief. Wat een onzinnige oplichterij zeg.
Of voor 0,15% bij Finst. Een mooi Nederlands bedrijf. ;)

[Reactie gewijzigd door Dacuuu op 1 mei 2025 17:10]

Een mooi neverlands bedrijf.
In Neverland zit geen bank... ;)
Oplichterij lijkt me wel een beetje overdreven. Bunq is gewoon een bedrijf en wil winst maken. Als de AH duurder is dan de Jumbo is dat toch ook niet meteen oplichterij?

En sommige mensen zijn gewoon bereid om te betalen voor gemak, namelijk dat ze alles in 1 app hebben.

Maar als je slim bent handel je inderdaad in Kraken en zet je het daarna op een eigen wallet zodat de crypto echt van jouzelf is. Maar veel mensen gaan toch voor gemak.
De oplichterij zit er vooral in dat Bunq blijkbaar in de crypto-shit duikt. Ik ga nu sterk overwegen mijn Premium abo daar op te zeggen en terug te gaan naar de Rabobank. Want ik wil niks met crypto-zwendelarij te maken hebben.
Je kunt ook best naar een andere neobanken gaan. Terug naar de rabobank is wel echt teruggaan naar de 20ste eeuw. Daarnaast is het nu niet echt een moderne bank qua investeringen (als in milieuvervuilende industrie).
Zit je weer met een extra account…. Ze draaien op gemak, en dat kost geld.
Met Bunq Elite betaal je dus 0,01% minder, dikke winst! :)

Op zich kan ik me voorstellen dat je die paar procent wil bijbetalen om een Europese partij verantwoordelijk te kunnen houden in het geval van ongein. Best een dure optie, maar toch niet per se verkeerd dat die er is.

[Reactie gewijzigd door GertMenkel op 30 april 2025 11:25]

Oplichterij lijkt me niet. Afzetterij? Misschien
Behalve als je BunqElite bent. Dan ben je goedkoper dan op Kraken. Of is dan Kraken de oplichter?
Of beter finst.com een Nederlands bedrijf, fees zijn laag en als je problemen hebt kan je terecht bij een Nederlands bedrijf die keurig een KvK en registratie hier in NL heeft met de nodige financiële vergunningen. En volgens mij ook DNB registratie.
Handelen? Kun je de crypto die je koopt naar een andere wallet sturen? Nee? Dan heb je dus geen crypto en heb je dus geen crypto "gehandeld".

Bestaat de crypto die je gekocht hebt? Wordt de crypto die je gekocht hebt daadwerkelijk verhandeld op het moment dat je die koopt? Nee. Bunq houdt gewoon een bepaalde dagelijkse reserve aan (die waarschijnlijk niet eens het totaal dekt van wat al hun klanten samen hebben) en klaar.

Oplichterij dus. Zelfde met Revolut, de Giro (bijna onmogelijk om aandelen die je koopt te verplaatsen naar een andere broker) etc.
Beetje een pretentieuze post, de crypto die je bij Bunq koopt wordt wel degelijk 1:1 ingekocht en op de balans gezet. Dat geldt ook voor Revolut en andere (Neo)banken die crypto als custody product in de EU aanbieden. Er is namelijk strenge Europese wetgeving die dat verplicht maakt (lees: MICAR, Markets in Crypto Assets Regulation).

Dat funds moeilijk of onmogelijk te verplaatsen zijn naar een andere custody partij is geen oplichting, dat is een keuze. En in veel gevallen een hele goede keuze qua beveiliging, want áls je account gehacked wordt, dan kan de crypto niet weg en kan alleen uitbetaald worden op je eigen geverifieerde bankrekening. Wil je meer vrijheid? Dan zet je al je geld bij een van de vele Exchanges van deze wereld neer.

Wat dan overblijft is de hoge fee die je moet betalen om te kunnen handelen. Daar kun je wat van vinden. Maar er is genoeg concurrentie en niemand verplicht je om zaken met Bunq te doen als de tarieven je niet bevallen.
Beetje een pretentieuze post, de crypto die je bij Bunq koopt wordt wel degelijk 1:1 ingekocht en op de balans gezet. Dat geldt ook voor Revolut en andere (Neo)banken die crypto als custody product in de EU aanbieden. Er is namelijk strenge Europese wetgeving die dat verplicht maakt (lees: MICAR, Markets in Crypto Assets Regulation).
Dus je hele post is samen te vatten met "is niet zo, want audits en regels".

Mijn argument: FTX, Sam Bankman-Fried + het jaar 2008. Regelrecht veroorzaakt door fraude. En dus omdat die regels er stiekem eigenlijk helemaal niet toe deden.

Als de crypto inderdaad op de balans staat en inderdaad in een echte wallet zit. Waarom kan ik er als EIGENAAR van die crypto dan niet bij? Als in: de crypto 1 op 1 doorsturen naar mijn eigen wallet met mijn eigen keys?

PS: ander leuk voorbeeld: FTX (waarvan de oprichter nu in de gevangenis zit) verkocht jaren lang Crypto derivaten van normale aandelen die zogenaamd ook 1:1 ingekocht waren. Ding heel lang goed. Iedereen geloofde dat de onderliggende aandelen daadwerkelijk ingekocht werden als je die crypto aandelen kocht, net als jij nu. De realiteit: ze hebben 0 aandelen in gekocht. Ze pakten je geld en veranderden in de app een getalletje voor je en dat was het. Die nep-aandelen van gebakken lucht mochten zelfs door hedge funds gebruikt worden als marge voor hun eigen posities. Mijn punt: FTX is 1 van de hele weinigen die het zo bont gemaakt hebben dat ze gepakt zijn. Als je het iets slimmer aanpakt (zoals deze banken nu doen) kom je er 100% mee weg.

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 30 april 2025 13:59]

Dus je hele post is samen te vatten met "is niet zo, want audits en regels".
Inderdaad. Met name als antwoord op je bewering dat assets niet 1:1 aangehouden worden en dat het bedrijf in kwestie je daarmee "oplicht". Dat is gewoon regelrechte misinformatie.
Mijn argument: FTX, Sam Bankman-Fried + het jaar 2008. Regelrecht veroorzaakt door fraude. En dus omdat die regels er stiekem eigenlijk helemaal niet toe deden.
In die tijd was de wet- en regelgeving nog niet zo ver en bovendien hebben we het in het geval van FTX niet over Europa. Sterker nog, DANKZIJ fraudezaken als FTX zijn de regels overal veel strenger geworden. Want we willen met z'n allen liefst dat dit soort zaken nooit meer voorkomen.
Als de crypto inderdaad op de balans staat en inderdaad in een echte wallet zit. Waarom kan ik er als EIGENAAR van die crypto dan niet bij? Als in: de crypto 1 op 1 doorsturen naar mijn eigen wallet met mijn eigen keys?
Dat verschilt niet zo heel veel van andere financiële producten (zoals beleggingen) en zelfs je eigen euro's bij een bank. Die kun je uiteraard 1:1 overmaken, maar de bank bepaalt of je bij je eigen geld mag. Opname limieten, een compliance afdeling die vindt dat er iets mis is met je rekening, betalen om je eigen geld te mogen pinnen, etc. Sterker nog, het geld op jouw bankrekening is niet eens jouw eigendom maar van de bank. Het enige wat de bank naar jou heeft is een schuldenbriefje voor dat bedrag.
Mijn punt: FTX is 1 van de hele weinigen die het zo bont gemaakt hebben dat ze gepakt zijn. Als je het iets slimmer aanpakt (zoals deze banken nu doen) kom je er 100% mee weg.
Nu frame je het zo dat nagenoeg alle instellingen die cryptodiensten aanbieden per definitie malafide zijn. Daar ga ik niet in mee. Er zijn inderdaad rotte appels die bij gebrek aan goede regelgeving het systeem misbruiken. Daarom worden sinds de MICAR wetgeving crypto partijen even zwaar behandeld, gecontroleerd en onder toezicht geplaatst als reguliere banken. De meeste Europese crypto partijen zijn legitieme commerciële bedrijven die gewoon een eerlijk business model hebben en binnen het kader van de wet opereren. De bedrijven die niet kunnen of willen voldoen aan de strengere wetgeving riskeren boetes en sluitingen. Daar zijn voorbeelden genoeg van, zoals Binance, Crypto.com en Coinbase in Nederland.
In die tijd was de wet- en regelgeving nog niet zo ver en bovendien hebben we het in het geval van FTX niet over Europa. Sterker nog, DANKZIJ fraudezaken als FTX zijn de regels overal veel strenger geworden. Want we willen met z'n allen liefst dat dit soort zaken nooit meer voorkomen.
Je kan strenge of mooie symbolische wet- en regelgeving hebben, maar alles valt of staan als de handhaving ook goed is. Handhaving is wat wetten en regels kracht geven. Als er slechte handhaving is van bepaalde wetten dan is het niet een sterke wet.
Inderdaad, grote bedragen moet je echt in eigen beheer hebben. Vooral bij crypto, het is echt makkelijk om een software wallet of een hardware wallet te kopen om het veilig te bewaren.
Dus zijn het volgens jou een soort certificaten op crypto? Dan is het maar de vraag of dit legaal is.
Handelen? Kun je de crypto die je koopt naar een andere wallet sturen? Nee? Dan heb je dus geen crypto en heb je dus geen crypto "gehandeld".

Bestaat de crypto die je gekocht hebt? Wordt de crypto die je gekocht hebt daadwerkelijk verhandeld op het moment dat je die koopt? Nee. Bunq houdt gewoon een bepaalde dagelijkse reserve aan (die waarschijnlijk niet eens het totaal dekt van wat al hun klanten samen hebben) en klaar.

Oplichterij dus. Zelfde met Revolut, de Giro (bijna onmogelijk om aandelen die je koopt te verplaatsen naar een andere broker) etc.
Oplichting is een strafbaar feit en kan daarvoor strafrechtelijk vervolgd worden. Mocht een BUNQ een “oplichters” of “boevenbank” zijn, dan zal onmiddelijk de vergunning door de DNB worden ingetrokken. Stop met het verspreiden van angst en desinformatie.
Dus feitelijk is het wel mogelijk je aandelen te verplaatsen bij de Giro? Kun je aangeven waarom ze desalniettemin daarom (of op andere redenen) oplichters zijn? Anders krijg ik een beetje een nu.nl gevoel. Daar wordt ook wel eens iets geroepen maar geeft men zelden thuis als je vraagt waar een stellingname op gebaseerd is.
Ik zal Revolut even checken, maar ik dacht of zag dat je het wel kon overmaken naar een eigen wallet op Revolut, of ik ben in de war met een andere platform zoals Finst waar dat wel mogelijk is.
Ik heb het over crypto waar je zogenaamd eigenaar van bent, versturen naar een crypto wallet waar je daadwerkelijk bij kun (als in: je eigen crypto wallet met je eigen keys).
Oplichterij dus. Zelfde met Revolut, de Giro (bijna onmogelijk om aandelen die je koopt te verplaatsen naar een andere broker) etc.
Je gaf dit als voorbeeld, vandaar dat ik reageerde. Maar inderdaad, als er geen optie is om je crypto naar je eigen wallet te sturen dan heb je eigenlijk geen controle erover. Je bent dan alleen op papier eigenaar. Als het platform gehacked of failliet gaat kan je dan meestal naar je crypto en dergelijke fluiten.
Vreemd. bunq heeft in het verleden namelijk in de eigen algemene voorwaarden crypto valuta verhandelen voor gebruikers juist verboden. Ook hebben ze in het verleden actief gebruikers gevraagd om deze activiteiten en transacties naar cryptovaluta platforms te stoppen.

Bron: Algemene voorwaarden bunq artikel 10.2
Het grappige is dat bijvoorbeeld Bitvavo, een exchange toch wel, BUNQ gebruikt.

Zie hier:
Het bankrekeningnummer, de naam en de omschrijving die je moet gebruiken voor je SEPA- of bankoverschrijving worden nu weergegeven. Je kunt ook de QR-code scannen met je bank-app.
Het IBAN kan per land verschillen:
NL23 BUNQ 2291 2341 29 - (Stichting Bitvavo Payments)
FR76 276 331 212 901 010 208 332 71 - (Stichting Bitvavo Payments)
ES14 157 612 121 610 102 032 46 - (Stichting Bitvavo Payments)
IE48 BUNQ 990 385 201 038 50 - (Stichting Bitvavo Payments)
*Gebruik alsjeblieft geen spaties bij het invullen van onze IBAN bij jouw lokale bank.
Als je een beetje in de support artikelen van BTC direct kijkt, zie je daar ook een Bunq rekening die ze gebruiken. :D
Ja, maar nu zien ze in dat ze er zelf ook aan kunnen verdienen.
Echt verboden wil ik het niet noemen, omdat Bunq in diezelfde voorwaarden noemt dat ze zelf mogen aangeven wanneer je over de grens gaat van hun 'fair-use' beleid en de voorwaarden niet expliciet zijn.

Daarvoor nog staat in dezelfde clausule:

"Om het risico op misbruik te minimaliseren, vragen we je om je account niet voornamelijk voor deze risicovolle activiteiten te gebruiken:"

Er wordt gevraagd om het niet voornamelijk te doen, dus even voor erbij is het prima aanvullend op wat als normaal gebruik wordt gezien van je Bunq account. In het kader van redelijkheid, zeg maar.

Los daarvan dat het woord actief handelen ook aan interpretatie onderhevig kan zijn.Zit je te swing traden of koop je regelmatig wat crypto bij voor lange termijn?

Daar aansluitend heeft Bunq altijd het recht om risicovol gedrag of opmerkelijk gedrag te gebruiken als aanleiding om de relatie met de klant te beeindigen.

[Reactie gewijzigd door Neurosis op 30 april 2025 11:49]

Bunq met hun reputatie is de laatste partij wel waar ik iets zou willen doen met crypto. Daar zijn vele betere partijen voor zoals Kraken of Coinbase
Je zou toch zeggen dat, gegeven hoe roestig en conservatief de grootbanken soms zijn, het goed te doen is om er als kleine innovatieve bank tussen te komen zonder al te veel problemen.

Jammer dat Bunq het telkens zo verpest voor zichzelf.
...Jammer dat Bunq het telkens zo verpest voor zichzelf.
Ik vind het altijd grappig dat mensen dit zeggen. Al jaren gebruik ik bunq naar volle tevredenheid. Soms was het wennen aan een nieuwe versie van de app, maar niets waar ik me nu nog aan stoor.

Iedere bank maakt fouten, maar dat zijn er bij bunq wel echt een stuk minder dan bij de 'grote drie'. Iedere keer als ik weer lees dat er een storing bij een bank is vraag ik mij af hoe dat kan. Dat heb ik zelf bij bunq nog nooit meegemaakt. Of dat er weer honderden miljoenen aan boetes worden opgelegd omdat ze zicht niet aan de regels houden... Etc...
Ik vind het grappig dat je even vergeet te melden dat de mensen van Bunq ook dit flikken:
nieuws: FD: Bunq spoort klant achter anoniem Wikipedia-account op na kritiek ...

https://www.reddit.com/r/..._here_on_reddit_directly/

[Reactie gewijzigd door Zwarte_os op 30 april 2025 12:17]

Het is toch helemaal niet aan mij om dit te melden? Ik geef alleen aan dat ik een erg tevreden gebruiker ben. Tuurlijk is het niet oké als klanten zo worden 'opgespoord'. Net als dat ik het niet oké vindt dat bij (andere) banken werknemers vaak genoeg betrapt zijn op het rondneuzen in rekeningen van bekenden.

Het lijkt wel of je op Tweakers niet positief mag zijn over bunq, zonder dat je verantwoording aflegt over zaken die ze anders doen.
Het is wel weer een gemiste kans: Als de grote banken vaak betrapt worden op het rondneuzen in rekeningen, is dit dus een makkelijke manier om je als nieuwe bank positief te onderscheiden: Je hoeft het alleen maar niet te doen!

Helaas, niet gelukt...
Bij iedere bank zullen medewerkers werken die misbruik maken van hun mogelijkheden om klantgegevens te bekijken.

Het verschil tussen (de meeste) andere banken en Bunq is echter dat a) het vaak toch beter is afgeschermd (bij Bunq kan bijna iedere medewerker op rekeningen van klanten kijken), en b) dat er beter wordt gelogd en gecontroleerd (waarbij medewerkers die hun rechten misbruiken, tegen de lamp lopen, en vervolgens worden vervolgd voor het overtreden van de bankierseed).

Bron: https://www.nrc.nl/nieuws...-te-verleidelijk-a4857800
Iedere bank maakt fouten, maar dat zijn er bij bunq wel echt een stuk minder dan bij de 'grote drie'.
Sorry maar ik heb in mijn hele (volwassen) leven nog nooit een bank gehad die geld "kwijt raakt". Nu, Bunq kan dat wel.

Bunq AutoInvest aangezet eind vorig jaar. Lekker afronden en investeren. Alleen is dat geld nooit geïnvesteerd en nooit terug op m'n rekening gekomen. "Foutje in de app". "We werken er aan". "Onze ontwikkelaars zijn op de hoogte".

Al 4 maanden lang inmiddels.

Ik ben inmiddels met m'n hebben en houden over. En zodra ik m'n geld terug heb sluit ik m'n Bunq account.

[Reactie gewijzigd door b12e op 30 april 2025 11:47]

Dat is natuurlijk erg vervelend en zou ik zelf ook niet gelukkig mee zijn. Maar het is natuurlijk niet zo dat, ondanks dat het zo lang duurt, je dat geld kwijt bent.

Helemaal in het begin heb ik eens gehad dat een bunq.me-overschrijving niet op mijn rekening leek te staan. Dat was toen ook een weergavefout in de app. Toen ik een export van die rekening maakte (pdf) stond ie er wel bij. Dat is later in de app ook opgelost. Misschien dat je zo kunt traceren waar het gebleven is?
Het staat nergens op een afschrift. In de Stocks staat de aankoop als geannuleerd, dat wel.

Tuurlijk ben ik dat geld niet kwijt, Bunq heeft gewoon een verplichting om me dat geld terug te bezorgen, maar het duurt nu al wel 4 maanden, en ik krijg enkel een bot die zich probeert voor te doen als een mens, die ook nog eens telkens hetzelfde zegt:
I’m just checking with one of my colleagues to make sure I find the right answer. I’ll be with you shortly!
(dat x5).

Dus als er eens iets mis gaat, dan duurt het wel gelijk een aantal maanden en kan je met niemand spreken. Dat is zorgwekkend. Deze keer ging het over een insignificant bedrag, maar Bunq als m'n hoofdbank vertrouw ik gewoon niet meer.
Klinkt goed!

Ik moet zeggen dat ik zelf ook geen persoonlijke ervaring met ze heb.
Genoeg storingen bij Bunq meegemaakt. Begin dit jaar nog meerdere en ze kondigen dan doodleuk af dat er niets aan de hand is terwijl je niet kon betalen of overmaken.

Het is alleen jammer dat er geen waardig alternatief is, andere banken zijn traag met innoveren. Sinds kort heb ik wel Knab ernaast als backup.
Je zou toch zeggen dat, gegeven hoe roestig en conservatief de grootbanken soms zijn, het goed te doen is om er als kleine innovatieve bank tussen te komen zonder al te veel problemen.

Jammer dat Bunq het telkens zo verpest voor zichzelf.
Pin mij er niet geheel op vast want alle exact details weet ik ook niet maar wat ik altijd te horen heb gekregen is dat het komt omdat het toezicht op banken gereguleerd is op basis van de omvang van de bank, de grootbanken ( ING / RABO / ABN en de Volksbank (Groep)) zijn ook geclassificeerd als "Systeem" banken en moeten daardoor dus aan veel meer regels en processen voldoen dan bijvoorbeeld een BUNQ wat gewoon een kleine bank is.

Zoals ik het begreep ( en misschien is staffel niet het juiste woord) zijn er staffels gedefineerd bij de DNB/ECB bij welke omvang een bank moet voldoen aan de ingerichte processes en garanties kwa regulatie. Opzich ook logisch want als een BUNQ omvalt ( hoe vervelend ook voor de klanten ) heeft dat minder impact als dat een ING omvalt ( wat een directe impact heeft op de Nederlandse maatschappij ).

Daarom zie je ook dat het voor BUNQ de laatste jaren steeds moeilijker wordt ( en ze dus steeds meer in het nieuws komen ) om zaken op orde te houden en te reguleren, omdat de KYC processen en de regulatie steeds zwaarder worden naar mate ze groeien.En dus op zijn beurt ook de mate van melding over malafide praktijken meer aan het licht komen bij de mensen die de bank misbruiken.

[Reactie gewijzigd door ShadowBumble op 30 april 2025 11:38]

De definitie:
Banken zijn in beginsel significant (en kwalificeren dus als een Significant Institution) als ze voldoen aan
minstens één van deze drie criteria:
1. een balanstotaal boven de EUR 30 miljard
2. de relatieve verhouding van de bank ten opzichte van het Bruto Binnenlands Product is aanzienlijk (>20%)
3. overige redenen zoals bijvoorbeeld de complexiteit en verwevenheid van de bank met de reële economie, significante grensoverschrijdende activiteiten of het aantal instellingen per lidstaat (minstens drie significante banken per EU-lidstaat). Tot slot is een bank significant als het directe staatssteun
ontvangt of zodra de bank financiële steun heeft opgevraagd of reeds heeft ontvangen van het
Europees Stabiliteitsmechanisme (ESM) of het Europese Financiële Stabiliteitsfaciliteit (EFSF)
Bron: https://www.dnb.nl/media/...en-middelgrote-banken.pdf
2.2.1 Gezamenlijk toezicht op grootbanken

[Reactie gewijzigd door AceAceAce op 30 april 2025 13:07]

Ik vind BUNQ eigenlijk een slechte reputatie hebben. Ik twijfelde om BUNQ te gebruiken en heb besloten dat niet te doen op basis van ervaringen van anderen en nieuwsberichten.

Berichten zoals https://nos.nl/artikel/25...entallen-oplichtingszaken en https://www.bnr.nl/nieuws...kritische-klanten-de-mond geven mij niet de indruk dat ze hun rol als bank serieus genoeg nemen.
Je hebt een goed besluit genomen, ik ging Bunq gebruiken en kwam van een koude kermis thuis. Ik spaar in crypto en ik kreeg opeens een waarschuwing dat het tegen de algemene voorwaarden in zou gaan en dat ik ermee moest stoppen anders kan je geen klant blijven. Toen gelijk een Revolut rekening geopend. Het is echt vreemd wat je allemaal niet mag doen met je eigen geld volgens Bunq's algemene voorwaarden: https://www.reddit.com/r/...pto_and_uses_it_in_their/
Zit al 8 jaar bij Bunq. Geen problemen ondervonden.
Ze werken dus samen met Kraken. ;)
Inderdaad, ik kreeg gewoon een waarschuwing dat het tegen de algemene voorwaarden in gaat en als ik doorging met crypto kopen dat zij mij als klant gingen weren. Ze moeten eerst hun algemene voorwaarden aanpassen om crypto vriendelijk te zijn.

Ik heb in een andere reactie toegelicht, ook heb ik dit op Reddit gemeld: https://www.reddit.com/r/...pto_and_uses_it_in_their/
Het gaat via Kraken dus bunq is je 'handige' backwrapper om crypto via kraken te doen...
De neobank is hiervoor een samenwerking aangegaan met het Amerikaanse cryptovalutahandelsplatform Kraken.
Volgens mij heb je het artikel niet zo goed gelezen.
Vraag me af of crypto tegoed bij bunq onder deposito garantie stelsel valt.
Nee. Een crypto (zoals bitcoin) is geen geld dat bij de bank staat. Het is daarom niet beschermd door de Nederlandse Depositogarantie.
https://www.dnb.nl/betrou...rlandse-depositogarantie/
Wel vreemd want crypto was volgens mij tegen hun ToS in. Dus rare move om het dan nu wel toe te laten dmv hun app als zij eerst mensen hun rekeningen bevroren of zelfs sloten bij vermoeden van crypto-gebruik.
Hey! With the launch of bunq Crypto, we’ve updated our policies. You can now send and receive money related to crypto, just like with other transfers 🚀

For safety reasons, we might sometimes ask for extra info for specific external crypto transactions. More info here: https://together.bunq.com/d/47673
Bron: X

[Reactie gewijzigd door ironx op 30 april 2025 15:51]

Vriendelijke herinnering dat Bunq geen enkel respect heeft voor individuele vrijheden en je rekening opheft als je de 'verkeerde' meningen hebt.

https://www.volkskrant.nl...k-op-wat-je-zegt~b9977e74

[Reactie gewijzigd door JelleDekkers op 30 april 2025 13:42]

Meer dan 3 jaar oud. Poe, hee !
Voor wat ik er mee doe is bunq voor mij een prima bank. Echt wel.
Voor wat ik er mee doe
Ja niet zoveel dus, als ik die voorwaarden zo lees. :') :+
Gebruik alsjeblieft een link zonder paywall, zie artikel zonder paywall: https://archive.is/1u1Z8

Je zou voor dit soort dingen https://archive.is kunnen gebruiken.
Hoe de wereld kan veranderen. Een kennis die een zeer succesvol blockchain bedrijf heeft opgebouwd dat gebruikt maakt van de XRP ledger had bunq. Dan hebben we het niet over speculeren in coins maar over een internationaal real use case business. Bunq heeft al zijn rekening zowel zakelijk als prive geblokkeerd toen ze er achter kwamen dat het bedrijf iets in blockchain deed. En nu bieden ze zelf speculatie in coins aan 🤷


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn