Booking.com krijgt 413 miljoen euro boete voor misbruik marktpositie - Update

De Spaanse markttoezichthouder Comisión Nacional de los Mercados y la Competencia geeft Booking.com een boete van ruim 413 miljoen euro voor misbruik van zijn marktpositie. De boekingwebsite zou oneerlijke voorwaarden aan hotels opleggen en concurrenten belemmeren.

Volgens de CNMC heeft Booking.com de afgelopen vijf jaar zijn dominante marktpositie misbruikt tegenover aanbieders van verblijven en tegenover concurrerende boekingwebsites. Daarom geeft de toezichthouder het van oorsprong Nederlandse bedrijf twee keer een boete van ruim 206,6 miljoen euro. De uitspraak volgt op twee klachten van Spaanse hotelbrancheorganisaties uit 2021.

Booking.com heeft een marktaandeel van tussen de 70 en 90 procent van 'boekingen via online reisplatforms van derden' in Spanje. Met deze positie heeft de website volgens de CNMC belemmeringen opgelegd aan hotels, waaronder clausules die hotels ervan weerhouden om op eigen websites lagere prijzen aan te bieden dan op Booking.com, terwijl het boekingplatform zonder overleg wel lagere prijzen voor hotelovernachtingen op zijn eigen website kon afdwingen.

Daarnaast zouden hotels gebonden zijn aan Nederlandse gebruikersvoorwaarden die bij juridische conflicten in een Nederlandse rechtszaal zouden moeten worden opgelost. De toezichthouder berispt het platform verder voor het gebrek aan transparantie over de manieren waarop de zichtbaarheid van hotels op de website zou verbeteren met het participeren met bepaalde programma's voor extra vindbaarheid.

Ook zou Booking.com concurrerende platformen belemmeren door de ranking van hotels te baseren op het aantal boekingen dat een hotel eerder via Booking.com verkreeg. Hierdoor zouden hotels gestimuleerd worden om hun boekmogelijkheden te consolideren op het betreffende platform, waardoor andere partijen worden uitgesloten. In het verlengde daarvan beweert de toezichthouder dat het platform een prestatievereiste hanteert als criterium voor hotels om aan bepaalde vindbaarheidsprogramma's mee te kunnen doen, iets wat het bedrijf op zijn website zelf oppert. Ook dit stimuleert hotels om zoveel mogelijk boekingen via Booking.com te laten plaatsvinden.

In een statement tegenover Reuters laat de boekingwebsite weten het niet eens te zijn met de beslissing van de CNMC. Het bedrijf refereert aan de regels uit de Digital Markets Act. Booking.com is sinds mei een van de platformen die aan de DMA moet voldoen. Het bedrijf kan tegen de uitspraak in hoger beroep gaan, in dit geval in een Spaanse rechtbank. Ook in Italië loopt een zaak over het vermeende machtsmisbruik van het boekingplatform.

Update, woensdag - Booking.com laat in een statement tegenover Tweakers wederom weten het niet eens te zijn met de beslissing van de CNMC. Volgens het bedrijf zou de bedrijfsvoering moeten worden beoordeeld op basis van de DMA-regels, die in heel Europa gelden en dus niet specifiek in Spanje. De website schrijft: "We zijn het absoluut niet eens met de uitkomst van het CNMC onderzoek en zijn van plan om in beroep te gaan tegen deze ongekende beslissing."

Daarnaast is in het oorspronkelijke artikel duiding over het marktaandeel van de boekinggigant toegevoegd.

Door Yannick Spinner

Redacteur

30-07-2024 • 18:56

90

Submitter: wildhagen

Reacties (90)

Sorteer op:

Weergave:

Persoonlijk mijdt ik booking.com, heb meegemaakt dat reserveringen niet gehonnoreerd werden, in in tegenstelling tot annulatiebeleid van hotel keten alles zonder mogelijkheid tot annuleren van te voren betalen. Revolute wordt ook geweigerd terwijl hotels zelf geen issues hiermee hebben. Was goed, maar zijn betere opties beschikbaar
Zelf gebruik ik ze nog wel om te zoeken naar een hotel. En daarna ga ik naar de site van het hotel om daar direct te boeken.
Is in de praktijk vaak wel duurder, toch?
Dat is niet mijn ervaring, zelfde prijs of beter: Gewoon even direct contact opnemen en vertellen wat je wilt boeken. Eventueel verwijzen naar bijvoorbeeld Booking.com waar hun kamer voor prijs X staat vermeld en klaar ben je. Voor een hotel is een directe boeking altijd beter dan eentje via een tussenpartij.
Voor mij was dat niet zo. Laatst ergens geboekt via Booking. Ik wilde een week later weer daar overnachten. Gevraagd of dat kon en dat ik Booking er tussen uit zou laten.

Hartelijk bedankt meneer, dat zien we graag. En uiteindelijk was ik 20 euro per nacht duurder uit
Over het algemeen is de prijs iets lager als je rechtstreeks boekt bij het hotel of b&b. Soms is hetzelfde.
Wel kan je indien je veel gebruik maakt van booking.com, een korting hebben van 10-15%. Deze valt natuurlijk weg als je rechtstreeks bij het hotel boekt.
(....) En uiteindelijk was ik 20 euro per nacht duurder uit
Dat een hotel 20 euro duurder is dan wat op je reservering geboekt had, lijkt mij heel vreemd. Je ontvangt immers een bevestiging waar alles op staat en daar ga je mee akkoord. Een hotel kan niet plots €20 extra vragen bij je vertrek. Tenzij je laat of vroeg in/uit checkte. Of een parking of mini bar gebruikte.
Het ging niet via een mail of een bookingssysteem. Ik stond aan de balie en vroeg het. Natuurlijk meneer, fijn dat u rechtstrreeks boekt, we noteren het.
Dat is iets compleet anders natuurlijk.

Prijzen van hotels wijzigen constant en zijn onderhevig aan vraag & aanbod, de drukte, welke dag van de week en de periode in het jaar.

Er vanuit gaan dat de prijs voor een nacht op datum X hetzelfde is op datum Y is beetje naïef.
Ook op Booking.com zelf schommelen prijzen.

Als je had gecheckt op Booking.com en gezien dat het op dat exact moment €20 goedkoper was dan wat de persoon aan de balie jou net vertelde, ja dan had je misschien nog beetje een punt - en best ook gewoon via Booking geboekt. Maar dat deel ontbreekt nu, dus is de vergelijking niet echt relevant.
Ja, ik heb ook op booking gekeken voor ik het aan de balie vroeg. Ze waren 20 euro duurder dan booking.
Boeken aan de receptie is nooit gunstig. Vaak krijgen receptionisten een flinke provisie als ze ter plekke een boeking werven en die betaalt de klant uiteindelijk zelf.
Dus de conclusie voor mij is: Ik heb geen zin in gezeik, onderhandelen en verrassingen. Ik gebruik voortaan Booking
Overdrijven is ook een vak. Vaak is het allemaal niet zo ingewikkeld om wat te regelen.
Je schrijft dat je al aan de balie stond. Hoe wil je dan nog boeken via Booking.com? Je vergelijkt twee totaal verschillende situaties: 1. Een boeking via Booking.com en 2. Je vervoegt je aan de balie.
Wil je vergelijken, dan moet je ook de situatie veranderen en rechtstreeks online bij het hotel boeken.
Grappig, in mijn ervaring is juist op de bonnefooi wel ruimte.

Niet in het hoogseizoen, of als je met 3 koffers om 23:00 aan de balie staat.

Maar als je voor de lunch even een rondje langs wat hotels loopt, kun je nog wel eens een aardige aanbieding krijgen als je open die onderhandeling in gaat.

Het scheelt voor je onderhandelingspositie als je ook kunt weglopen :-)

Soms scherp tarief, maar ook ooit eens de bruidsuite gekregen voor de prijs van een gewone kamer. :-)

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 30 juli 2024 20:54]

Grappig, in mijn ervaring is juist op de bonnefooi wel ruimte.

Niet in het hoogseizoen, of als je met 3 koffers om 23:00 aan de balie staat.

Maar als je voor de lunch even een rondje langs wat hotels loopt, kun je nog wel eens een aardige aanbieding krijgen als je open die onderhandeling in gaat.

Het scheelt voor je onderhandelingspositie als je ook kunt weglopen :-)

Soms scherp tarief, maar ook ooit eens de bruidsuite gekregen voor de prijs van een gewone kamer. :-)
Als je tijd hebt en in een tijd of regio reist waarin weinig klanten onderweg zijn, dan kan je hele mooie deals scoren.

Zelf bel ik een hotel vaak voor een aanbod. Als ze dezelfde prijs rekenen als booking, dan krijg je doorgaans een gratis ontbijt er bij. Of een 3=2 deal, waarbij je voor 3 nachten er 2 betaalt.

Je kan het echter ook beter of minder treffen. Ooit reden we langs een paleis wat was omgebouwd tot hotel in Spanje. Het leek niet druk gezien de parkeerplaats. Daar brutaal gevraagd of zij ons een aanbod konden doen voor een kamer. Prijs was bij booking en aan de balie in beide gevallen 400,- per nacht. We gingen ergens in de buurt naar een monument kijken en vroegen of overlegd kon worden voor een beter bod, en dat we over 2 uur er dan weer waren. De receptionist ging akkoord.

Toen we 2 uur later weer kwamen was overlegd had de baas akkoord gegeven op dezelfde kamer voor 100,-. En dat was helemaal geweldig. Een ervaring om nooit te vergeten. Koninklijk.

Dus zorg dat je je netjes kleed, wees rustig en bescheiden. Soms wat ondeugen of met humor en kijk wat er uit komt rollen.

We weten allemaal dat Booking best een maligne organisatie is, die over de ruggen van aangesloten partijen woekerwinsten maakt. Dus waag er voor een volgende keer eens een belletje aan.
Of ze doen alsof alle kamers bezet zijn, er toevallig er nog 1 over is.
Zelf altijd goede ervaringen met direct boeken bij het hotel. In Hong Kong zelfs gehad met gratis shuttle service van en naar de airport, niet via booking.com, en veel goedkoper, scheelde 200 euro.
En uiteindelijk was ik 20 euro per nacht duurder uit
Dat snap ik niet, je weet toch wat je boekt en hoeveel dat kost? Dan kan het toch niet ineens duurder zijn? Mochten ze dat wel proberen, sla je ze met de reservering om te oren.
Het was mijn eigen schuld. Ik vroeg niet naar de uiteindelijke prijs. Ik ging er van uit dat als ik zei dat ik het via hun zou doen en niet via booking dat we alle twee iets beter af zouden zijn.

Jammer dus, het hotel ligt voor mij prima, ik zal er vaker overnachten, maar dan wel via booking
Geen enkel hotel heeft vaste tarieven voor kamers. Het tarief is o.a. afhankelijk van

tijd van het jaar
tijd van boeking
reeds geboekte bezetting
evenementen in de omgeving

Het enige voordeel wat je soms bij Booking kan hebben is dat ze een vast aantal kamers tegen gereduceerd tarief afnemen (zolang de voorraad strekt).
Ik ben ook zelden prijzen op eigen sites tegen gekomen die goedkoper dan booking zijn.

Helaas want doe het ook liever buiten booking op.

Maar als het daar goedkoper is en je met regelmaat via ing kortingsvouchers hebt dan is de keuze toch snel gemaakt
Het mag dus niet goedkoper is precies de klacht en een van de redenen dat ik platform bedrijven per definitie omzeil: ze voegen niets substantieels toe en vragen de hoofdprijs.
Ik ben ook zelden prijzen op eigen sites tegen gekomen die goedkoper dan booking zijn.
Maar wel dezelfde prijs en dat is voor mij goed genoeg: Betere marge voor het hotel.

Wanneer we 2 weken met het hele gezin in een hotel verblijven, dan stuur ik gewoon een email of bel even, om over de prijs te onderhandelen. Het moet wel heel gek lopen wil ik dan geen korting krijgen t.o.v. de prijzen die op de eigen site of booking.com staan.
Dank voor de tip, is het proberen waard. Meeste Social Deal aanbieders doen hetzelfde, maar kan me voorstellen dat wanneer Booking of SD daar achterkomt, de samenwerking sowieso wordt verbroken.
Zeldzaam en gevaarlijk voor de accomodatie, zoals in het artikel staat: "Clausules die hotels ervan weerhouden om op eigen websites lagere prijzen aan te bieden dan op Booking.com". Het zijn wurgcontracten, die sommige accomodaties helaas nodig hebben om voldoende boekings binnen te krijgen, maar als booking.com bewijs heeft dat je onder hun prijs rechtstreeks gaat, krijg je serieuze claims in je brievenbus, staat klaar en duidelijk in je contract met booking.com.
Het ligt er erg aan waar je moet zijn en wat je boekt, ikzelf zit elke maand wel weer in het buitenland voor een training aan klanten of een complex probleem wat opgelost moet worden, en die bezoeken zijn niet altijd in de grote steden ergens op de wereld.
Bij de grote ketens zie ik gemiddeld weinig prijsverschil tussen Booking.com/Trivago/etc. Maar zeker als je in "de provincie" moet zijn van een willekeurig land en het dichtsbijzijnde hotel een familiebedrijf is: ""Oh wat fijn dat je direct geboekt hebt."; "Omdat u direct geboekt heeft krijgt u een upgrade"; "Kunnen we nog iets voor u regelen? Als u morgen een taxi nodig heeft kunt u dat via de receptie regelen, komt netjes op de factuur erbij".
Voor veel klanten weet ik waar ik het beste zit en bij voorkeur op loopafstand, maar vaak zoek ik via de zoekmachines alle hotels in de buurt, kijk even of het te pruimen is en doe dan de boeking direct bij het hotel, en ja, soms is Booking.com of een van de andere prijsvergelijkers makkelijker, sneller of qua factuur eenvoudiger te regelen omdat een hotel eigenlijk enkel contant geld kan/wil verwerken of alleen Visa accepteert en geen Amex/Mastercard/etc...
En vergis je niet in het directe menselijke contact, zoals cariolive23 ook al aangeeft, even bellen en een hoop zaken (ook in Nederland) lopen zoveel plezieriger en soepeler.
Bij complex probleem stopte ik met lezen.
onjuist,

Ik heb vorig week vrijdag nog gezoch op booking.com was ons hotel met ontbijt 150€ en op de website van het hotel was het 100€ dus ja. Niet duurder. Het is alleen makkelijker voor nieuiwe hotels om gezien te worden, en eventueel als je toch daar koopt, en een review plaatst om te kijken hoe goed het hotel echt is.
Vaak wel, omdat Booking het verbood om op de eigen website een lagere prijs te vragen dan via Booking. Vandaar dat ze nu ook deze flinke boete krijgen.
Met deze positie heeft de website volgens de CNMC belemmeringen opgelegd aan hotels, waaronder clausules die hotels ervan weerhouden om op eigen websites lagere prijzen aan te bieden dan op Booking.com
Of dezelfde prijs, maar dan is het aanbod wat 'creatiever'. Gratis 'credits' om een spa of room service (deels) van te betalen. Parkeren + ontbijt in een ander pakketje. Kamers met het bete kenis uitzicht alleen op de website van het hotel. Maar nooit exact hetzelfde pakket als op Booking om gezeur te voorkomen.

Dit is mijn ervaring met de grotere ketens.
Denk dat er met bepaalde hotels wel een deal is dat ze eigen kamers niet goedkoper mogen aanbieden, maar kom nog altijd voordeliger uit. Deze maand nog 12 hotels/inns geboekt in Japan. Gevonden met Booking, niet daar geboekt. Vaak loont het ook nog wel om google hotels er naast te houden voor meer aanbod en vergelijking.
Het vakantiehuis op Kreta waar ik nu zit heeft mijn vrouw via booking.com gevonden. Ik kon het huis ook direct bij de eigenaar boeken, dat was € 600 goedkoper. € 600 in eigen zak steken voor een vermelding op een website, het doorzetten van een boeking en het afhandelen een betaling vind ik op het randje van het onfatsoenlijke zitten, vooral omdat booking.com totaal geen inzicht geeft in hoeveel geld rekent voor haar dienstverlening.
Dat is het proberen waard 👌🏻
Bij een klein verschil gun ik het het hotel van harte.
Klasse, man!
Ik doe dat ook.
Booking heeft bij mij al hun credit verspeeld, daarom gebruik ze nu als een "database".
Same here. Scheelde me laatst bijna 175 euro. Voor exact dezelfde reservering.
Dit is hoe ik thuisbezorgd gebruik. Met name bij kleine plaatselijke tentjes die die woeker marges van thuisbezorgd moeilijk kunnen bekostigen.
Zelfde hier, door even te bellen met een hotel lukt het meestal om een betere prijs te krijgen dan online staat.
Om die reden mijdt ik ook b.v. Thuisbezorgd, zelfde laken en pak.
Persoonlijk mijdt ik booking.com, heb meegemaakt dat reserveringen niet gehonnoreerd werden, in in tegenstelling tot annulatiebeleid van hotel keten alles zonder mogelijkheid tot annuleren van te voren betalen.
Specifiek in Spanje dan of in het algemeen? Want ik doe eigenlijk niet anders dan Booking.com (20 hotels per jaar ongeveer) en ken dit probleem juist helemaal niet.

Ik vind Booking.com ideaal omdat ik dan niet van tevoren hoef te betalen. Soms kost dat iets meer, maar dat neem ik voor lief. Ik merk vaak dat als ik rechtstreeks bij een hotel wil boeken, dat als consument juist nadelen oplevert, zoals direct betalen of mijn betaalgegevens achterlaten op een platform dat ik niet ken.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 30 juli 2024 19:30]

Ik heb zelf ook aardig wat boekingen gedaan, maar ben niet bekend met “achteraf betalen”. Welke methode is dat dan?
Ik heb zelf ook aardig wat boekingen gedaan, maar ben niet bekend met “achteraf betalen”. Welke methode is dat dan?
niet van tevoren” staat natuurlijk niet gelijk aan “achteraf betalen”.

Ik bedoel met “niet van tevoren” dat je betaald bij check-in of soms een paar dagen ervoor.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 30 juli 2024 20:40]

zoals direct betalen of mijn betaalgegevens achterlaten op een platform dat ik niet ken.
Daar heb je toch een creditcard voor? Ligt het risico niet meer bij jou, maar bij de merchant.
[...]

Daar heb je toch een creditcard voor? Ligt het risico niet meer bij jou, maar bij de merchant.
Je moet wel meer achter laten dan alleen je creditcard. Zoals NAW gegevens bijvoorbeeld.
En hoe spannend is dat? Tandarts, sportschool, autodealer, KvK, noem maar op, de halve wereld heeft al toegang tot deze gegevens. Je kunt deze ook in bulk aanschaffen op het dark net, maak je geen illusies.
En hoe spannend is dat? Tandarts, sportschool, autodealer, KvK, noem maar op, de halve wereld heeft al toegang tot deze gegevens. Je kunt deze ook in bulk aanschaffen op het dark net, maak je geen illusies.
Uiteraard maar dat neemt niet weg dat je er kritisch op kunt en/of moet blijven!
Uiteraard, maar een hotelreservering zonder dat je jouw NAW gegevens afstaat, dat gaat hem niet worden. Of je deze gegevens nou via Booking.com aanlevert of via de eigen website, in beide gevallen moet het hotel deze gegevens krijgen.
Was goed, maar zijn betere opties beschikbaar
Zoals? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Ik heb nooit ellende gehad met hotels, via booking of niet. Nooit geannuleerd oid. Ik zal wel geluk hebben.

Ik gebruik ze om inderdaad nog even snel een hotelletje te zoeken. Meestal reis ik op de bonnefooi en dan kijk ik waar ik zo'n beetje aan het eind van de dag uitkom en dan reserveer ik. Aangezien ik altijd buiten het seizoen reis, heb je vaak hele geinige aanbiedingen. Een hotel ziet dat ze om 15u nog steeds een paar kamers leeg hebben staan, en die zetten ze dan voor een habbekrats op Booking.
Ik heb het wel eens geprobeerd om alleen op Booking te kijken en dan naar het hotel te gaan en daar te boeken, maar dat was nooit goedkoper. Soms zelfs duurder. Dus boeven of niet, ik boek lekker verder op Booking.

Je hoort overigens hetzelfde geklaag over thuisbezorgd enzo. Eerst vinden ze het geweldig en later vinden ze dat ze teveel moeten afdragen enzo. Dan hoor je die oprichter heel slim zeggen: je hoort ze niet over de zoveel % extra omzet die ze krijgen door de listing op thuisbezorgd. Het exacte getal ben ik kwijt, maar dat is natuurlijk ook gewoon waar. Als het niets zou opleveren, zouden ze het niet doen natuurlijk. Dus ja, krokodillentranen denk ik dan.

[Reactie gewijzigd door mphilipp op 30 juli 2024 19:29]

Ibis Schiphol 13 augustus 2022. 2 kamers geboekt voor 755 euro. we kwamen redelijk bij tijds aan, en de kamers waren weg. Boeking gegarandeerd via creditkaart en alles, ook geen melding gekregen dat de kamers niet meer beschikbaar was Ibis gaf aan dat booking het moest regelen, booking gaf aan dat de kamer betaald moesten worden. Duurde uren voordat ik zonder kosten voor de niet bestaande kamers, op zoek kon gaan naar iets anders. Gelukkig kpoin ik in hilton's hamptons terecht probleemloos zonder poespas. Daarna probeerde ik in marriot in rotterdam te reserveren via booking, maar die konden de kosten niet via de creditkaart boeken, een telefoontje met marriot en via telefoon alles direct bij het hotel geregeld.

Somige dingen werken wel, heb in hongarije zonder problemen geboekt, maar goed doe meeste dingen nu direct.

Wat mij het meest verveelde is dat getouwtrek tussen ibis en booking, ik stond daar in de hitte met 4 kinderen. zat er echt niet op te wachten. Ik neem dat risico nu geowon niet meer.
Kwa annulatiebeleid heb ik bij booking dan weer nooit problemen, het staat er zeer duidelijk bij en heb daar nooit problemen mee gehad.

Ik boek zelf dan ook ongeveer de helft bij booking en de helft via het hotel zelf. Hangt allemaal af van de voorwaarden en de prijs.
Je moet bij booking.com vooral altijd letten op de term 'non-refundable'. De goedkoopste prijzen die je ziet zijn vrijwel altijd non-refundable prijzen. En dus kan je daar om wat voor reden dan ook geen geld terugkrijgen. Dat is vrij normaal in de branche voor zover ik heb gehoord (vriendin heeft jaren bij een hotel receptie gewerkt).

Je moet vaak een iets hoger tarief betalen om voor refund in aanmerking te komen. Het is meestal wel vrij duidelijk aangegeven bij booking.com in mijn ervaring. Als ik een langere trip langer van tevoren boek dan betaal ik vaak bewust net even wat meer voor de optie van refund. Voor last-minutes pak ik altijd het non-refundable tarief, want de kans dat je dan nog moet annuleren is nihil.

Edit: OT:
Wat betreft marktmisbruik, daar ben ik wel fel op tegen dus als ze inderdaad afdwingen dat een hotel niet op hun eigen site dezelfde prijs mag aanbieden, daar ben ik het niet mee eens. Dus in dat opzicht is een boete meer dan terecht.

[Reactie gewijzigd door JvZ op 31 juli 2024 12:34]

De boetes aan booking.com kunnen voor mij niet hoog genoeg zijn. Als een tumor gezwel maken ze de hele markt en industrie kapot. Hotels die door wurgcontracten hun kamers niet voor minder op eigen site mogen aanbieden, maar ondertussen booking.com die dat op hun eigen site wel mag. Gevolg -> niemand boekt voor duurder op de hotel website maar liever via booking.com voor minder, en gezien booking.com op commissie basis werkt, maakt dit ze geen ene moer uit zolang ze maar hun commissie pakken. Hotels eindigen op deze manier maar met bijv €60 per kamer ipv €100 als ze dat op hun eigen site konden verkopen. En dit allemaal gaat hand in hand met de lage salarissen in de horeca en de enorme leegloop / desinteresse om in de horeca industrie te werken

[Reactie gewijzigd door Loco07 op 30 juli 2024 19:24]

Ik denk dat dit niet echt klopt. Een hotel geeft zeker minimumprijzen op.

Ik merk gewoon dat de politiek van Booking om te eisen dat ze altijd de laagste prijs krijgen en beter dan op de eigen sites van het Hotel niet meer werkt of toegepast wordt.
Meestal krijg ik dezelfde prijs of zelfs beter op de eigen site van het Hotel, en annulatiepolitiek is meestal ook duidelijk. En ja, soms krijg je korting als je annulatie uit sluit.
Ik kan bevestigen wat Loco07 zegt, Booking geeft tot 20% korting op boekingen. Zeker aan de mensen die frequenter boeken. Volgens mij ben je al heel snel “genius level 2” wat 10% korting oplevert.

Aangezien boeking tot 20% commissie vraagt (dus geen 40%) trek je als hotelier altijd aan het kortste eind.

Daar komen nog heel veel andere smerige trucjes van Booking.com bij zoals het niet overdragen van een mailadres waardoor geen reserveringsbevestiging of algemene info vooraf gestuurd kan worden.

Betalingen proberen zo ook volledig naar zich toe te trekken. (Booking collect) Zelf het geld (vaak bij boeken) al incasseren en de hotelier krijgt het pas op de dag van aankomst in de vorm van een VCC. Deze laatste heeft ook nog eens 2%+ commissie waarvan ik vermoed dat B.com een kickback over krijgt.
Smerige truukjes. Wij stonden in Parijs met het gezin bleek dat de kamer niet eens bestond. Een luxe appartement op een A-locatie (eerste arrondissement)werd uiteindelijk een zeer kleine hotelkamer in een achterbuurt (in 14de arrondissement), zogenaamd voor meer dan het dubbele van de prijs. Zij betaalden wel het verschil (wat ik eerst zelf moest voorschieten). Deze prijzen waren totaal onrealistisch (2800 euro voor 3 nachten). Het heeft 3 maanden geduurd en veel mails sturen, voordat ik mijn voorschot weer terug had. Nooit meer Booking.

[Reactie gewijzigd door honey op 31 juli 2024 00:31]

Het is volledig verkeerd wat je zegt.

"Booking geeft tot 20% korting op boekingen"
Booking is niet diegene die de korting geeft. Het hotel geeft zelf aan Booking door of ze deelnemen aan zo'n programma. Het hotel is dus diegene die kiest om een korting te geven aan Genius-klanten. (Voor verschillende redenen. Een reden is dat mensen die vaker reizen, minder moeilijk zijn en een ruimere visie hebben op wat kwaliteit is. Dus als je een goed hotel hebt, kan het een goed idee zijn om meer van die mensen te krijgen).

"smerige trucjes"
Het hotel krijgt een tijdelijk virtueel email-adres, dat terechtkomt in de booking account/app van de klant.
Voordeel voor klant: veiliger.
Booking kan oa (het hotel kiest dit zelf), URL's van bepaalde domeinen whitelisten en al de rest blacklisten. Dit om de regelmatige phishing-problemen tegen te gaan, waarmee Booking al maanden in het nieuws komt.
Hotels willen natuurlijk graag het emailadres van de klant behouden, voor reclame. Maar dat mag niet meer volgens GDPR zonder expliciete goedkeuring van de klant.

"Betalingen proberen zo ook volledig naar zich toe te trekken"
Hotels kiezen vrij of ze met het betalingssysteem van Booking willen werken, of op de traditionele manier.
Het voordeel van Booking hun systeem is dat je wéét dat je het geld zal krijgen. Er zijn genoeg frauduleuze boekingen & moeilijke klanten om dit interessant te maken. Daarnaast krijg je het geld ofwel via Virtuele Kredietkaart, dus de snelheid (en betalingscommissie) hangt af van je eigen betalingsprovider. (Kan de volgende dag zijn, of 5 werkdagen, hangt er van af).
Het is ook heel gemakkelijk voor receptionisten: de VCC is aangerekend en daarmee is de kous af. Alle consumpties nadien (drank, minibar, etc) komt op eigen rekening van de klant.
Onder de traditionele manier, moet je een overnachtingsrekening maken, die later naar Booking zal getransfereerd worden, en een consumptierekening voor de klant. Helaas worden er hier fouten op gemaakt en wordt er veel tijd verloren nadien om dit te corrigeren.
Maw, het VCC-systeem zorgt voor tijdswinst en géén fouten meer. Dit is geld waard.

Ofwel, kan je ook kiezen om (automatisch) 2-wekelijks uitbetaald te worden op je bankrekening. Dit is stukken snéller en beter dan de andere OTA's (online boekingssites). Bijvoorbeeld bij Hotelbeds moet je zélf je factuur eerst opmaken, en 30 dagen na de ontvangst en goedkeuring hiervan (geen fouten maken, of geen betaling), krijg je het geld.
Als het zo slecht is als jij beweert, waarom kiezen de meeste hotels die hiermee werken voor de virtuele kaart?
Alles wat je zegt klopt. Echter de manier waarop B.com het laat werken, laat nauwelijks ruimte voor hotels om bijvoorbeeld hun eigen betaal oplossingen te gebruiken.

I know, links kun je whitelisten. Maar dan moet je gast wel het bericht in de B.com app lezen. Uitleg geven over hoe de betaling afgehandeld wordt, is op voorhand ontzettend lastig.
Alles is mogelijk maar B.com maakt het de hotelier graag zo lastig mogelijk om de gast maar in het B.com eco systeem te houden.

Het bovenstaande speelt overigens hoofdzakelijk bij nom refundable reserveringen.

Een ander iets is dat Booking.com nog nooit creditcardnummers heeft gevalideerd. Een gast kan (bijna) ieder willekeurig nummer invullen en de Hotelier moet maar zien of het een geldige cc is.
Ik gebruik Mews als PMS. Toen ik nog normale betalingen had, had ik ingesteld dat elke reservering automatisch een pre-authorisatie (card-check) kreeg op de kaart. We kregen dus dagelijks een lijst van (1 of 2) valse/slechte kaarten. Dit moest je wel manueel aanvinken op het extranet van Booking en 24u wachten alvorens de reservering weer verwijderd kon worden.

Intussentijd, met hun eigen betalingssyteem, geen enkel probleem meer.

Ook hebben we ingesteld (bij refundable) dat de betaling moet gebeuren op 48u voor aankomst. Dwz, Booking 'nudge't de mensen aan om bij het boeken reeds te betalen.). Toen ik het heb aangezet had Booking meer betalingsvormen dan Mews/Cubilis (geen idee of dat nu nog zo is). Vb. Ik kon toen geen iDeal aanbieden aan Nederlandse klanten, terwijl Booking het wel kon).


Onze indruk is dat bijna iedereen onze berichten leest. (Ze worden ook ogenblikkelijk na het boeken automatisch uitgestuurd, ingesteld in het extranet van Booking zelf).
"smerige trucjes"
Het hotel krijgt een tijdelijk virtueel email-adres, dat terechtkomt in de booking account/app van de klant.
Voordeel voor klant: veiliger.
Nou nee, de echte rede is dat het hotel de klant niet direct kan benaderen voor deals buiten Booking.com om. Dat voorkomt dat ze (Booking.com) de klandizie verliezen aan het hotel.
Tja dat hypersonische hoofdkantoor in hartje Amsterdam van 65.000 m2 moet natuurlijk ergens van betaald worden.
Met 21.37 billion dollars revenue lijkt mij dat een dergelijke boete er nog wel af kan....
Wikipedia: Booking Holdings
Je bedoelt, dat kantoor dat ze 2 jaar geleden verkocht hebben?

https://nieuws.cbre.nl/ho...ocht-aan-deka-immobilien/
Kun je jouw mening ook onderbouwen met feiten?

Zowel zakelijk als privé boeken wij zelden meer via Booking.com, eigenlijk nooit meer. Zakelijk altijd rechtstreeks bij de grote ketens en privé neem ik wel even contact op voor een boeking.
Hotels zullen je dankbaar zijn en blijf dit ook vooral doen. Helaas ben je geen afspiegeling van de (Nederlandse) massa
Ik kijk soms wel op website van hotel zelf, maar zal niet de eerste keer zijn dat het daar duurder is. Soms goedkoper, dus daar zijn zeker wel opties voor, maar vaak ook niet.

Overigens los van de negatieve impact van een booking.com, heeft het natuurlijk ook grote positieve gevolgen gehad. Sowieso dat hotels makkelijker te vinden zijn, maar ook dat slechte hotels makkelijker boven komen drijven als slecht door de reviews.
Hmmm, vreemd, en snap je punt, deels eens. Maar ik beheer een camping op Booking.com, en mag de prijs gewoon bepalen, en zet die ook ~17% hoger dan de kosten van directe boekingen, zodat het de eigenaar niks aan omzet kost.

Enige nadeel die de camping ervaart als er ‘perongeluk’ een dubbele boeking is, en je die van Booking.com moet annuleren, dat dit nogal lastig is met veel poespas. Maar verder herken ik de bovenstaande dingen niet (niet dat ik ze ontkracht).
Die laatste zin is wel weer een enorme sprong naar onzin. Eigenaren van bedrijven willen gewoon maximaal winst maken, met zo min mogelijk salariskosten. Denk je dat de horeca goedbetaald was voor Booking er was? Bedrijven betalen altijd net zoveel als waar ze nog net mee weg komen. Of ze nou wel of niet veel winst maken.
Hoewel Booking ook bepaalde voordelen met zich brengt, voornamelijk voor de hotels met een mindere naamsbekendheid of marketing afdeling, ben ik er heilig van overtuigd dat hotels hun hogere marges mede zouden inzetten om nu meer personeel aan te trekken. Met de salarissen die zij nu kunnen betalen is het ontzettend lastig om nieuw personeel te werven en oud personeel te behouden.
Dat klopt niet.

Er is geen hotel dat 40% inlevert onder dwang.
De standaard-commissie op Booking.com is 12%. Daarboven sta je als hotel vrij om aan verschillende marketingacties deel te nemen (genius-kortingen, mobile device-kortingen, etc). Je beslist zelf wanneer je daar aan wil deelnemen, en wanneer je daar wil uitstappen.

- In Belgie is het Booking sinds 2017 al verboden om een lagere eigen prijs te verbieden of te penaliseren. In de praktijk is er (voor de meeste hotels) nauwelijks een prijsverschil!
Reden: de meeste mensen boeken toch via Booking, en de hotels willen het kleine aantal eigen boekingen liever upsellen met upgrades. Dat is win-win.
Zit het probleem niet eerder in het model van de platformeconomie dan in specifiek bijv Booking.com?

En mijdt je dan ook partijen als Amazon en Bol.com?

Die bieden ook andere partijen de mogelijkheid om hun producten te verkopen via hun platformen en doen dit ook tegen best flinke vergoedingen. En een partij als Amazon schroomt er ook niet voor om adhv data analyse te bekijken welke producten heel goed lopen om die vervolgens ook zelf aan te bieden op het platform...

En als je het helemaal door wilt trekken... ook de AppStore / Play Store rekenen hoge tarieven voor het aanbieden van apps via hun platform.
Ik heb regelmatig meegemaakt dat rechtstreeks bij het hotel boeken, een stukje voordeliger was dan via booking.com. En de service is ook een pak beter, want zij houden meer over, en worden niet afgeperst (want draai of keer het hoe je wil - voor die webdiensten wordt zwaar doorgerekend aan de leverancier - dus ook aan de klant).
Zelfde hier en dat lijkt steeds vaker voor te komen. Zelfs Agoda (zusterbedrijf van Booking) is vaak goedkoper.

Het gemak van Booking, met reviews, foto's, niet overal accounts hoeven aan te maken, etc. is wel vaak erg fijn.
Ik gun de hotels ook wel dat extra geld, ipv dat booking alle marge opsnoept. Nadeel van rechtstreeks boeken vind ik echter dat je regelmatig niet meer gratis kunt annuleren tot kort voor vertrek.
En dat is dan de kracht van de platformen als bijv Booking.com voor de consument. Aan de andere kant is het last minute (gratis) annuleren ook echt wel een flink probleem voor de hotels want de kans is dan wel groot dat die kamer niet alsnog vol komt.
Ik heb zelf verder helemaal niets met Booking.com omdat ik verder nooit op vakantie ga en daar ook geen behoefte aan heb. Maar ik irriteer bij er wel altijd mateloos aan dat bij elk apparaat wat je koopt dan standaard de booking.com app geinstalleerd staat.

En tja verder, prima dat ze ook dit soort 'diensten' eens flink aanpakken want dit lijkt wel een beetje op maffiapraktijken.
Wat voor apparaat heb je het dan over? Toevallig deze week zowel nieuwe wasmachine, droger als magnetron gekocht en nergens kwam ik een app van booking.com tegen. Op onze telefoons of iPads ook nog nooit gezien dat deze er standaard op zit.
Vooral dan op tablets en smartphones.
Dan moet je die merken mijden.
Haha, nou nee, ik ga echt geen ander merk kopen alleen vanwege die app.
Allerlei smerige truukjes dus.. Maar eerlijk is eerlijk, ik vind booking wel echt heel makkelijk. En misschien komt dat juist door die dominante positie.
Booking.com, opgericht in Amsterdam in 1996, is uitgegroeid van kleine Nederlandse startup tot een van 's werelds grootste e-commercebedrijven voor reizen. Het is de missie van Booking.com, onderdeel van Booking Holdings Inc. (NASDAQ: BKNG), om het voor iedereen makkelijker te maken om de wereld te beleven.

In 2023: Adjusted EBITDA was $7.1 billion, a 34% increase over the prior year
https://www.bookingholdings.com/about/factsheet/
nvt

[Reactie gewijzigd door aGraPusher op 30 juli 2024 19:49]

Misschien handig om te duiden wat je bedoelt ?
In een statement tegenover Reuters laat de boekingwebsite weten het niet eens te zijn met de beslissing van de CNMC. Het bedrijf refereert aan de regels uit de Digital Markets Act. Booking.com is sinds mei een van de platformen die aan de DMA moet voldoen.
Klinkt een beetje als een huurmoordenaar die vind dat'ie veroordeeld moet worden voor inbraak ipv moord.
Het is toch niet zo lastig?
Je zoekt op booking, je kijkt wat booking vraagt en wat het hotel zelf vraagt.
Soms is booking goedkoper ,soms het hotel.
is verder toch geen strijd?

Kom zelf net terug en kreeg 2x gratis kamer upgrade van booking, keuze was dit keer snel gemaakr.
Tsja, de "mundanes" onder ons vinden het dus wel moeilijk een klein beetje research the doen... Dan krijg je zulke gevallen...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.