SpaceX brengt Starlink Mini in Europa uit voor 399 euro

SpaceX heeft de Starlink Mini beschikbaar gemaakt in Europa, waaronder in Nederland en België. De hardware kost 399 euro. Daarbij moeten gebruikers kiezen tussen een Mini Roaming-dienst voor maximaal 50GB voor 40 euro per maand, of de onbeperkte Regional-dienst van 59 euro.

De Starlink Mini is nu beschikbaar in Europa. Het pakket wordt volgens SpaceX binnen twee tot vier weken verzonden. De schotel is in Europa goedkoper dan de VS, waar deze vorige maand al beschikbaar werd gemaakt. Daar kost de Starlink Mini 599 dollar en de Mini Roaming-dienst 50 dollar per maand.

De Starlink Mini is een kleine schotel met een ingebouwde wifirouter en kan onder meer vervoerd worden in een rugtas. Het complete pakket, inclusief schotel, powerbank en andere onderdelen, weegt bijna 7kg. De router, die Wi-Fi 5 ondersteunt, heeft een bereik tot 112m² en kan tot 128 apparaten verbinden. Verder kan het in theorie een downloadsnelheid van 100Mbit/s bereiken.

Met de Mini Roaming-dienst krijgen gebruikers maximaal 50GB aan mobiele data, die ze kunnen gebruiken op het vasteland. Het Mobile Regional-abonnement geeft daarentegen toegang tot onbeperkte data en moet ook op de oceaan gebruikt kunnen worden. Volgens SpaceX kan de schotel ook in beweging gebruikt worden, mits gebruikers niet sneller gaan dan 16 kilometer per uur.

Starlink Mini Europa

Door Kevin Krikhaar

Redacteur

27-07-2024 • 11:11

288

Submitter: AMD and INTEL

Reacties (288)

288
280
136
1
0
37
Wijzig sortering
Kan iemand mij alsjeblieft uitleggen wat een praktische use case kan zijn van zo’n toestel in Nederland? Plaats je dit thuis? Buiten? Als je aan het kamperen bent? Waar is dit voor?
Ik werk veel op evenementen en festivals.
Als er veel bezoekers en personeel is, gaat het mobiel internet keihard onderuit.
4/5G zijn geen oplossing meer voor communicatie apparaten.
De organisatie kiest er regelmatig voor om extra mobiele masten van een provider of providers bij te plaatsen indien het mogelijk is, maar ook dat bied geen gegarandeerde oplossing.
Je ziet steeds vaker Starlink setups als backup of als alternatief voor kritische systemen.
Denk hierbij aan communicatiesystemen als pinapparaten, Ticketscanners, portofoons, bewakingscamera systemen en dergelijke.

Op kleinere lokale buiten festivals zie je ook steeds vaker Starlink voorbij komen.
Ook daar wordt het als backup gebruikt of als loadbalancer gebruikt.
Dan zit er vaak een controle op de dataverbindingen.
Wanneer die dipt of onvoldoende is voor een stabiele verbinding, schakeld Starlink bij of schakeld alles over naar Starlink (service by service uiteraard en niet alles tegelijk).

De organisaties waar ik voor werk, gebruiken digitale portofoons die werken op DMR, 4G en wifi.
De latency via internet als altijd iets hoger dan via DMR/repeater, maar het blijft wel werken zo.
Ook kunnen de portofoons zelf ook als repeater ingezet worden, waardoor er eigenlijk altijd wel een soort van verbinding is, maar de latency steeds hoger wordt naar gelang het aantal gebruikers.
En gezien de geluids- en lichtinstallaties vaak ook een magnetisch veld veroorzaken, heb je dat bij digitale portofoons vaak enorme vervorming onstaat in het geluid.

Starlink is in deze usercase echt wel van meerwaarde.

Ook tijdens de Nijmeegse Vierdaagse, Q-Dance Events (Defqon1, Awakenings, Dominator) en B2S (Intents, Rebirth) wordt veelvuldig gebruik gemaakt van Starlink om gedonder met mobiel internet in te dammen.
Voorkomen doe je het toch niet, maar minimaliseren kan zeker hierdoor.

Starlink heeft wel 1 groot nadeel. De Free Line of Sight (FLOS/FLS/FLoS) moet voldoende zijn wil je een goede verbinding blijven behouden.
Zo niet, dan valt de verbinding een paar seconden weg voordat de volgende sateliet correct wordt gecaptured.
100% waar ik vorig jaar misschien 2 starlinks zag naast de mijne waren er dit jaar 10+ starlinks op DQ.1

Enige nadeel is wat ik nu merk is dat ook dit nu soms ook een speed dip geeft in de starlinks
Ik wou inderdaad posten dat starlink enkel een back-up voor 4G/5G kan zijn indien er niemand op zit. 4/5G geraakt verzadigd omdat het een gedeeld medium is. Starlink is dat ook maar dan voor een grotere zone dan een cellulaire mast waar de zones kleiner zijn waardoor een bepaalde frequentie sneller kan hergebruikt worden. Hoe populairder het wordt, hoe minder goed het gaat werken, ideaal voor zeer remote locaties, maar als je ziet dat in Frankrijk bvb ook kleine gehuchtjes van 4huizen die een 10km van een dorp wonen al van FO voorzien zijn, denk ik niet dat starlink echt veel potten gaat breken in het meeste deel van de EU.

In Noorwegrn, Zweden etc zou het nog wel eens interessant kunnen zijn, ma Bon, die zitten dicht bij een beer die graag GPS verstoort, starling zullen ze ook wel proberen.
Anoniem: 1872794 @Terracotta28 juli 2024 17:08
denk ik niet dat starlink echt veel potten gaat breken in het meeste deel van de EU.
Met de lagere upfront prijs voor de kit hier zie je eigenlijk dat starlink dat zelf ook denkt. De markt is hier kleiner dus ze moeten zelf wat vollere glazen inschenken om het sommetje rond te krijgen.
In Noorwegrn, Zweden etc zou het nog wel eens interessant kunnen zijn, ma Bon, die zitten dicht bij een beer die graag GPS verstoort, starling zullen ze ook wel proberen.
Zijn het alleen beren die de verbinding van ma Bon verstoren, of ook andere dieren?
“De router, die Wi-Fi 5 ondersteunt, heeft een bereik tot 112m² en kan tot 128 apparaten verbinden. Verder kan het in theorie een downloadsnelheid van 100Mbit/s bereiken.“

Als dat ding geen bridge mode kent dan is 128 devices een beetje weinig op een festival, dan kan je beter denken aan een mobiele zendmast alleen die worden vziw alleen ingezet op hele grote evenementen zoals Mystery Land, Dance Valley : TT Assen - F1 Zandvoort- en dat is vermoedelijk vanwege de kosten. In m’n kpn tijd wel een paar keer meegewerkt aan de opbouw.

Eigenlijk waar veel mensen samen komen waar normaliter deze hoeveelheid nooit te vinden is.

Meer achtergrond(geen technische helaas)

https://www.kpn.com/belee...ent-mobiel-bereikbaar.htm

Dus ja Starlink kan handig zijn, als het mobiele netwerk ontoereikend is mbt bereik, maar denk dat de hoeveelheid starlinks die je nodig hebt om je publiek te voorzien van internet niet opweegt tegen een offerte voor extra zend capaciteit. In Nederland hebben we vrij goed dekkend mobiel internet.

Tenzij je het voor de kritieke infra gebruikt zoals bijvoorbeeld kassa’s zie ik nog geen meerwaarde in Starlink op een evenement tenzij men een zakelijke oplossing heeft voor meer devices op 1 unit.
Daar wordt Starlink dan ook voor gebruikt.
Niet om de bezoekers of personeelvan wifi te voorzien en te kunnen integreren en.
Alleen eigen systemen om door te kunnen gaan, zoals kassas, Ticketscanners en dergelijke.
In Breda is een bedrijf bezig met backup offline pin terminals zodat je zonder internet gewoon kan betalen. Dat zet meer zoden aan de dijk voor festivals.
Dit bestaat in principe al een tijdje (bij Worldline heet dit Tina).
"Een bedrijf"? Ik denk dat elk bedrijf dat iets doet met pinterminals daarmee bezig is. Bijvoorbeeld CM.com: https://www.cm.com/press/offline-card-payments/
Dit noem je (MAT) (Merchant-approved Transaction). De PIN terminal "buffert" de betalingen en als er weer verbinding is worden ze verwerkt. Deze oplossing was vroeger de enige manier om te kunnen betalen in een vliegtuig, tegenwoordig hebben de nieuwste vliegtuigen een internet verbinding en kunnen ze wel direct verwerkt worden.

MAT heeft een aantal nadelen;
  • PIN terminal kwijt of kapot voordat je de transactie "buffer" hebt verwerkt is geld weg
  • De Merchant loopt het risico. Daarmee bedoel ik; als er na 3 dagen opnieuw proberen nog geen saldo op de rekening van de klant staat, dan is het pech voor de Merchant.
Is de latency via starlink niet te groot voor VOIP? Ik begreep dat starlink een latency van 200 ms heeft en dat moet behoorlijk merkbaar zijn. Ik ben wel benieuwd hoe dit in de praktijk wordt ervaren.
Ik begreep dat er een wisselende latency is die tussen de 200/350ms is.
Vooral bij recapture van satellieten.
Ik zou het niet gebruiken voor VOIP.
Maar voor betaalterminals is het snel zat op evenementen en festivals.
Maar in het portofoon verkeer merk je al heel snel wanneer er geschakeld is naar de backup dat op Starlink draait.
Hoe meer verkeer er is, hoe meer vertraging er ontstaat.
We hebben wel eens op de bijna 1 seconden gezeten en dat is echt geen doen als er medischemeldingen of vechtpartijen zijn.
Gelukkig zijn er meerdere Starlink verbindingen actief en niet maar 1.
Ik wil niet eens weten wat dan de latency en datadoorvoer dan is.

Op terreinen als die van Walibi, Aquabest en Beekse Bergen liggen er gelukkig meerdere glasvezelverbindingen en die ook nog eens rendunant aangelegd zijn.
Wel zo fijn, maar ook daar gaat wel eens wat mis

[Reactie gewijzigd door shadowjaxx op 1 augustus 2024 22:02]

Misschien een heel specifiek scenario, maar ons clubhuis heeft amper internet (denk ADSL of in ieder geval de snelheid daarvan) omdat het net buiten een woonwijk ligt en de kabels nooit zijn doorgetrokken. Een glasvezelkabel laten aanleggen kost 10k, dus nu kijken we naar Starlink.

@alle suggesties over 4/5G: dank, ook het onderzoeken waard! Nu heb ik met mijn telefoon daar helaas wel slechte 4/5G ontvangst (KPN).

[Reactie gewijzigd door jacobras op 27 juli 2024 11:30]

Gezien de aanschaf en maandabonnement van Starlink vraag ik mij af of je niet beter voor een 4G/5G-oplossing kan kiezen.
Voor een gezin?
Uiterst onhandig
Heeft ook per dag een maximaal data cap. Daarboven moet je telkens voor paar GB via sms aanvragen.
Dat komt omdat je eigenlijk een sim only kaart gebruikt voor een doel waar het niet voor geschikt is. Een 06 sim only gebruiken om in je lte router te stoppen is niet toegestaan en mobiele aanbieders kunnen daar zelfs voor beboet worden.

Dat is ook vermoedelijk de reden dat je met een sim only 06 nummer na 20 GB actie moet ondernemen.

Als je een sim kaart gebruikt die daar voor bedoeld is, data only m2m communicatie dan krijg je geen 06 nummer maar een 097 nummer. Je hebt dan niet te maken met een dagelijks limiet maar een maand limiet.

Ik heb bijvoorbeeld een 4g sim met een 097 nummer met 150 GB per maand zonder dag limiet. Of ik de 150 GB op één dag verbruik of verdeeld over 30 dagen maakt dan niet uit.

Lees dit voor meer info

Edit: pagina ipv pdf link

[Reactie gewijzigd door david-v op 27 juli 2024 13:06]

Ik heb een data sim met 097 nummer. Maar toch gewoon een 20 GB per dag limiet, met een app kan ik die ophogen.

Dus het is niet -alleen- afhankelijk van het nummer, maar -ook- van het gekozen abonnement
Het lijken ook verschillende abonnementen te zijn als ik bij odido kijk.

Je hebt 4g voor thuis, zonder dag limiet.

Maar je hebt ook de data sim only abonnement
Waar kun je dat kopen? Ik heb van een kennis een data-only sim van KPN in bruikleen gehad toen ik 5 maanden in een chalet woonde in afwachting van een woning en volgens KPN was die sim niet beschikbaar, ook niet voor zakelijke klanten. Dat was letterlijk onbeperkt.
Die 20 GB per dag SIM (en daarna opwaarderen) komt bij Odido vandaan. Het heet "Tablet Unlimited GB". Weet niet of die nog bestaat, ze veranderen regelmatig van naam en inhoud.

En hij is zakelijk aangeschaft, al is het volgens mij officieel een consumentenproduct.

In het buitenland krijg ik 45 GB per maand.
Klinkt alsof dat een sim uit een KPN noodpakket is. Die werden/worden vaak gegeven aan klanten die langere tijd zonder werkend thuis internet zitten bijvoorbeeld door een technische storing.
Nee, hij deed complete netwerken voor bedrijfsvestigingen en als er geen fatsoenlijk netwerk beschikbaar was, werd er een 4G router geinstalleerd.
Dat zijn oude Vodafone abonnementen en niet representatief voor de rest. Ik had een T-Mobile unlimited abonnement waar je ook in de eu onbeperkt internet had, die bestaan ook niet meer
Maar die data contracten zijn vaak veel duurder. Ik heb gewoon een prepay in mijn 4G router zitten. Veel goedkoper. Zeker omdat hij alleen voor backup is. Dus ik gooi er alleen geld op als mijn fiber down is.

De mobiele provider heeft hem inderdaad wel eens een keer geblokkeerd maar who cares. Met prepay pak ik gewoon een nieuw kaartje en klaar.
Maar die data contracten zijn vaak veel duurder.
Klopt, daar ben ik ook absoluut niet blij mee, want het werkt averechts als je het aan mij vraagt. Mensen kiezen dan eerder voor een 06 sim voor m2m communicatie. Er is ook te weinig concurrentie voor sim only 097 abonnementen, dat beïnvloed de prijs ook denk ik.
Ja hier in Spanje heb ik voor een tientje op prepaid 50GB en voor 20 euro 150. Bij een primaire provider. Voordeel is dat voor alleen backup het vrij ideaal is aangezien ik geen kosten maak als ik het niet gebruik (alleen 1x in de 6 maanden een topupje om het nummer actief te houden).

Ik heb inderdaad 2 problemen gemerkt:

- Als het modem 2 a 3 weken achtereen aan staat op dezelfde plek wordt deze 'gesoftblocked'. Hij denkt nog wel dat hij contact heeft met het netwerk maar niks komt meer binnen. Dit heb ik op verschillende netwerken ervaren trouwens. Simpel op te lossen door met een script een reboot te initieren elke nacht, dan doet hij een nieuwe handshake met het netwerk en gebeurt dit niet.

- Na 2 a 3 jaar gebeurde er iets raars met de simkaart, data kwam niet meer binnen zelfs met geld op de kaart. In een telefoon gedaan maar de klantenservice snapte er ook niks van. Dit kan idd iets technisch zijn geweest zoals je zegt omdat het eigenlijk niet mag?

Maargoed toen een nieuwe simkaart erin gedrukt en ik kon gewoon verder. IMEI was niet geblokkeerd op het netwerk. Raar, want dat lijkt me juist de methode om dit te blokkeren maargoed.

Overigens kwam het modem van die betreffende provider en heeft ook geskinde firmware. Dus ze moeten wel weten dat dit IMEI een modem is want ze hebben het zelf verkocht. Heb hem tijdens het begin van de pandemie voor 35 euro gekocht van een klant die ooit wel een m2m abo had, als backup voor als mijn fiber eruit vloog aangezien ik constant thuiswerkte natuurlijk. En dat heeft zijn geld ook bewezen, want tijdens de tweede lockdown vloog mijn fiber eruit en ze wilden wekenlang geen monteur sturen. Heb er toen weken op zitten werken <3 Toen heb ik besloten dat dit een must-have was. Zelfs als ik nu op vakantie ben en de internet vliegt eruit dan kan ik snel een topup doen op die kaart en kan ik overal weer bij.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 28 juli 2024 19:00]

Nee, je kunt 4G modems aanschaffen met een abonnement daarvoor. Dan heb je geen datalimieten.
Hier een lijstje met opties:
https://onbeperkt4g.com/4g-voor-thuis/

Zit ook standaard bij KPN zakelijk volgens mij dat er een 4G fallback gebruikt word voor als de glasvezel wegvalt.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 27 juli 2024 16:02]

Ik dacht dat die Starlink een mooie oplossing zou kunnen zijn maar gaming lijkt me problematisch. Te veel vertraging.
Met 4G kan ik wel gamen.
Iemand ervaring hiermee?
Mijn ervaring met Starlink is dat de latency gelijkwaardig is aan 4G. Ping is rond de 20-30 ms. Echter zijn er soms wel uitschieters naar 60+ ms en kans op een heel klein beetje packet loss.

Ik heb er zelf weinig van gemerkt, maar ik speel ook geen latency gevoelige games.
Moet er natuurlijk wel voldoende 4G- en 5G-bereik zijn op die plek. Nederland doet het goed wat betreft dekking, maar het is niet alsof er geen black spots zijn.
En er zijn meer landen dan NL. In Duitsland is geen bereik niet heel uitzonderlijk.
Dat weet ik, maar daar ging het hierboven niet over.
hij vraagt om use-cases, dat is een use-case :)
Nee, het draadje waar ik op reageerde ging over gebruik in een clubhuis in NL.
Hij vroeg voor een use-case in Nederland. Dus leuk dat er in Duitsland op plekken geen bereik is, maar ik denk dat je in Nederland toch best ver komt met een Mifi Model en een onbeperkt mobiel abonnement.
Klopt Duitsland lopen 15+ jaar achter als het op internet gaat.
Je hebt gevallen beter internet dan gewoon ADSL-internet
Een van de beruchte blackspots is rond station Castricum.
Daar woon ik en is idd beroerd🤣
Het bereik Is hopeloos daar... Heilooer bos idem...
Wat gek dan. Hoe kan dat nou dat ze niet gewoon een paal plaatsen als ze dit weten. Ik bedoel het is in de stad. Vaak zit een station nog volgeplakt met picocells ook (alleen castricum is daar wellicht niet groot genoeg voor, dat is eigenlijk aleen maar een perron en een tunneltje).

Lokale verordening misschien door het 'stop umts' geneuzel?

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 28 juli 2024 19:02]

Ik zit in de randstad zelfs in een blackspot (van Vodafone) :)
Dat zou je denken, maar ik zit in een streek in Portugal waar het in de zomer wat drukker is en dan valt 4G in de avond gewoon weg. Met Starlink heb ik geen enkel probleem.
Telefoon op 3g zetten wil nog weleens werken. Browsen werkt daar iig prima mee.
Dat is niet echt prettig, ik wil wel wat snelheid hebben, we streamen nogal wat.
500GB per maand bij Odido met gratis aanvullers en op zich een ruime FUP.

Tenminste, toen ik het nog had.

[Reactie gewijzigd door SkyStreaker op 28 juli 2024 07:55]

Ik heb een heel andere gedachte:
Gezien de prijs en te behalen snelheid begrijp je niet dat Nederlandse tarieven voor internet en bellen (zowel via glas/kabel als GSM) zo hoog zijn.
Al gekeken naar een 4g of 5g router met een onbeperkt abonnement en een simkaartje?
En een antenne op een stok. Met grotere (richt)antennes en wat extra zendvermogen van het niet hebben van een batterij kom je een heel eind.
Juist, dit. Op de boot had mijn stiefvader een richtantenne. Als we in een baai lagen gingen we uit eten, haalde we dus de wifi code op bij de desbetreffende restaurant en dan hadden we in die avond internet via die wifi. Als je weet waar de mast is kan je dat natruulijk ook doen met 4g.
En dat weten wij Tweakers natuurlijk 😉

https://antennekaart.nl/kaart/4g

Kun je gelijk een leuke les leren over grades en kompassen enzo!
Alleen vindt de operator dat niet leuk. Niet vanwege storing op andere cellen en ook niet omdat je richtantenne waarschijnlijk dwars gaat liggen met carrier aggregatie en met MIMO.
Hijs liever je mifi-kastje in de mast dan. Of je smartphone, die hebben betere radio's dan de gemiddelde mifi-box.
Dit was ook meer dan 10 jaar geleden dus toen was er nog niet echt een andere (makkelijke) methode. Nu hebben ze natuurlijk Starlink aan boord.
Hangt heel erg van het signaal en de kosten daar weer van af vind ik, ik heb er minder goede ervaring mee dan Starlink. Starlink heeft een vast (wat hoog dat wel) bedrag per maand en mits je geen bomen in de weg hebt staan een goede, stabiele verbinding. Met zo'n 4G modem heb ik dat vaak veel minder, zowel langzamer als onstabieler. Zoiets gebruik je beiden namelijk, meestal, in gebieden waar sowieso geen kabels liggen en vaak ook geen zendmasten (heb ik het wel over het buitenland);
Adsl is nog steeds beter dan "maximaal 100mbit" +de gigantische latency van satelietverkeer
De latency van Starlink zit in Nederland rond de 28-39 ms. Heb in video reviews van het buitenland zelfs 23 gezien! Dus deze latency valt wel mee. Dit omdat starlink om een lagere baan om de aarde zit dan conventionele internet satellieten
Die lagere baan helpt, maar vooral de snelheid van het licht die 50% hoger is! In een glasvezel kabel ~200km/sec, terwijl dat door de atmosfeer+ruimte ~300 km/sec is.
De lichtsnelheid ligt een factor 1000 hoger. :)

[Reactie gewijzigd door Wildfire op 28 juli 2024 00:10]

Lol, slordig, uiteraard 300 Mm/s. Punt blijft verder staan.
Eh nee, punt vervalt juist omdat een afstand van 300 km geen rol meer speelt bij een snelheid 300.000 km/s versus 200.000 km/s immers de impact is in de lucht slecht 2x een milliseconde terwijl in een kabel het 2x 1,5 milliseconde zou zijn bij gelijke afstand.
Bij gelijke afstand ja.

Maar daar schort het bij satteliet nog wel eens aan. Ik hoorde dat van die hypertraders er nogal happig op zijn omdat die extreem lage latency eisen (hun idee slaat er op net een milliseconde eerder te zijn). Maar volgens mij kan je dan beter gewoon naast de server van de beurs gaan zitten en daar inprikken. Bovendien gaat een satteliet naar boven maar moet toch weer ergens naar beneden om het gewone bekabelde internet weer op te gaan. Daar ontkom je niet aan.

Bovendien is het transmissieverhaal maar een deel van de vertraging. De apparatuur, zelfs switches voegen hier ook het een en ander aan toe. Zelfs een snelle switch moet toch eerst de packet header binnen hebben voordat hij weet door welke poort hij naar buiten moet (en dan kan hij wel beginnen met zenden terwijl de rest van het packet nog binnenkomt). Maar hoe dan ook tikt het toch met elke switch weer een beetje aan. Satteliet heeft dit probleem ook door media access control technieken.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 28 juli 2024 19:06]

Hypertraders zitten dan ook naast de beurs en het kantoor van Bloomberg.
Maar daar is alles qua IT extreem om de data zo snel mogelijk te verwerken en geautomatiseerd beslissingen te nemen.
Ja logisch, als mens ben je natuurlijk veruit de traagste schakel in dit verhaal.

Maar daarom snap ik het idee van de interesse in hypertraders in satteliet niet zo goed. Want direct naast de beurs gaan zitten met je server is idd altijd gewoon sneller.
En maak van die afstand geen 300 km maar 3000 km en het verhaal ziet er anders uit. Er is inderdaad een startafstand waarop starlink theoretisch sneller is dan glasvezel over de aarde. Starlink moet 2x de hoogte extra overbruggen van ~1000km maar gaat wel 50% sneller. Dus vanaf een afstand van 2000km is starlink sneller.

En dat verschil komt enkel en alleen door de hogere snelheid. Was de snelheid gelijk in glas en ruimte, dan was glas over de aarde altijd sneller geweest.

@Llopigat Voor High Frequency Trading (HFT) maakt dit inderdaad een verschil omdat veel dezelfde assets op verschillende beurzen worden verhandeld, IIRC bijv. ASML in Amsterdam en New York. Naast zo dicht mogelijk bij elke beurs, willen zij ook zo snel mogelijk tussen beurzen informatie uitwisselen om koersinformatie te vergelijken en daarop handelen.
Ik zit nu op 31 in Portugal, met ouderwets satelliet was het 500+.
Zelf in het bezit van Starlink-systemen.
Latency is gemiddeld hoger dan ADSL/glas/5g. Maar zodra je op de Starlink zit merk je niet dat je op een Starlink zit!

Wat ik hiermee bedoel is dat 99% van de tijd niet door hebt dat je op een Starlink-verbinding zit. Bekende socials / werk / bellen / VPN / remote werkplekken je merkt het niet. Streaming doe ik vaak en zal ik dan (nog) niet doen via een Starlink-verbinding.

Waar ik Starlink voor gebruik is vooral Festivals, congreslocaties, dorpsfeesten, bruiloften, etc voorzien van internetverbinding. En dit is meer dan prima. Nog nooit 1 pin-transactie gefaald door de verbinding met de satelliet.
Hoe betrouwbaar is een socket verbinding, bijv MQTT? Ik vraag me af of die steeds de verbinding kwijt raakt als ie van satelliet naar satelliet hopt.
Nee zo werkt dat niet. Je hebt niet elke minuut een ander IP ofzo. De eindpunten merken niets van het satteliet verhaal dat er tussen zit. Anders zou je ook niet normaal kunnen streamen.

Je kan af en toe een pingetje missen ofzo terwijl de ene sat uit range loopt maar dat is zeer beperkt en gewone session control (TCP of ingebakken in het applicatieprotocol bovenop UDP) kan daar prima mee overweg.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 28 juli 2024 19:16]

Ok, klinkt goed, bedankt!
Ik ken iemand in Alaska die gewoon livestreamt op Starlink. En waar het hele dorp ongeveer op meelift.
Mijn adsl is 6mbit down en 2 up. En dat is bij heel veel mensen zo. Je moet vrij dicht bij een centrale wonen en VDSL, wellicht met bonding ook, hebben voordat je boven de 100mbit komt.

Als ik geen Ziggo had thuis dan had ik wellicht ook starlink.

[Reactie gewijzigd door ApexAlpha op 27 juli 2024 11:35]

Als ik moest kiezen tussen Ziggo en Starlink dan koos ik voor Starlink. Ziggo is echt veel te duur voor wat je krijgt.
Dit snap ik dan weer echt niet, want Ziggo is nou niet bepaald veel duurder dan Starlink, en imo wel een stuk betrouwbaarder.

Als je nou ADSL in de single digit Mbps had snap ik het, maar als je gewoon een goede coax lijn binnen hebt komen ontgaat me dit compleet
Dus voor het bedrag waar je bij Ziggo een 400/40 verbinding krijgt ga je graag een 100/5 verbinding huren? Da's echt een hele rare gedachte.....
De prijzen die Ziggo vraagt voor de snelheden die ze leveren zijn al zeer discutabel. Maar hun klantenservice zou dan voor dat bedrag uitmuntend moeten zijn, maar is dat verre van.
Weinig discussie aan de Ziggo snelheden, wat je afneemt krijg je eigenlijk ook altijd wel, tenzij je je WiFi router/modem in de meterkast en de draadloze speedtest op zolder als referentie neemt.
En de klantenservice van Starlink? Is die wel uitmuntend?
En je kunt bij starlink niet gratis Ajax kijken... ;)
Is niet zo erg hoor..
Zal wel moeten kunnen. Via de Ziggo Go app. Je moet je wel aanmelden met een 06 nummer ter confirmatie maar dan kan je alle Nederlandse ECL, EL en CL wedstrijden streamen.
Tenzij je klaar bent met de jaarlijkse "gratis" snelheids verhoging die standaard gevolgd wordt door de jaarlijkse gratis prijs verhoging.
Klopt. Ik zou ook gelijk voor Starlink gaan.
6 / 2Mbit..? Damn, dan woon je gewoon in een echt afgelegen deel van Nederland. Ik heb sinds jaar en dag ADSL en heb al jaren een 100mbit-verbinding die afgeknepen wordt tot 80/30 Mbit, conform mijn abonnement. Met 6/2 zou ik nu gewoon een 5G (data) routertje nemen.
Ik woon in Maastricht... Het is gewoon pech, je kan midden in een stad nog op een adsl zitten.

Er komt wel volgend jaar glasvezel, het aftellen is begonnen...
Als ik dusdanig afgelegen woonde en de 6/2 stabiel was, zou ik dat graag op de koop toenemen.
Je hebt dus geen ADSL maar pair-bonded VDSL. ADSL heeft nogsteeds een absoluut maximum van 24/3.3. Zoals @ApexAlpha dus al zegt: Als er geen VDSL met pair bonding beschikbaar is ga je de 100Mbit nooit halen.
6 / 2Mbit..? Damn, dan woon je gewoon in een echt afgelegen deel van Nederland.
Hoeft echt niet zo afgelegen te zijn hoor. Nog tot begin 2024 was het maximaal of 4.5 Mbit/xxx Kbit met DSL in bepaalde gedeeltes van Rotterdam-Zuid. (worden nu eindelijk op glas gezet)
Dan heb je geen ADSL maar VDSL. ADSL Is in de praktijk beperkt tot, op zijn best, maximaal zo'n 20 megabit/sec.

De meesten die internet via de telefoonlijn hebben, hebben een VDSL (of VVDSL) verbinding, geen ADSL.

ADSL Zie je voornamelijk nog in het buitengebied vanwege de grotere afstanden tot kabel- en hoofdverdelers van KPN.

[Reactie gewijzigd door Wildfire op 28 juli 2024 00:09]

Nee, de oude adsl waren vaak 4-8 mbit. Tenminste dat zag ik vaak toen ik nog bij tele2 werkte. Vdsl is vaak 50-100.
Nou nee.

VDSL is alleen zo snel als je dicht bij de centrale woont.

In buitengebieden is 4 - 20 Mbit nog steeds de norm over een koperpaartje.
Ik weet niet precies wat het is, maar het is ontzettend traag, verre van 100 Mbit!
Mijn maximale ADSL snelheid was 1 Mbit. Dus wat je zegt klopt niet echt. Die afstand naar de centrale is en blijft een ding bij ADSL.
Dat was ook mijn eerste gedachte maar voor die situatie kun je beter gaan voor residential ipv roaming.
https://www.starlink.com/nl/residential

Dit geeft een duidelijke uitleg wat het verschil is tussen de 2:
https://www.starlink.com/nl/service-plans

Roaming:
Continentale data
Draagbaarheid
Service pauzeren ( dit is onderbelicht maar dat maakt het natuurlijk uitermate geschikt voor kamperen , caravan gebruik)
<16 km/u (10 mph) in beweging

Residential:
Onbeperkt snel internet met lage latentie

Dus lijkt me een uitkomst voor je clubhuis.
In de Filipijnen heb ik goede ervaringen mee, en het wordt ook veel gebruikt voor hotels en dergelijke op de eilanden, omdat het internet daar vaak slecht is.

[Reactie gewijzigd door Zyphlan op 27 juli 2024 11:40]

Verkijk je niet op die opmerking: 'ongelimiteerd' bij de StarLink Residential aanbieding. Want dat betekent dus niet wat jij denkt dat het betekent.

Kom je daar namelijk ook over een limiet heen, dan gaat je verbindingssnelheid ineens hard omlaag. Iemand die veel "Linux ISO's" download komt maar een dag of 5 per maand aan de beloofde snelheid, daarna heb je het equivalent van een dubbele ADSL lijntje voor de overige dagen in de maand.

StarLink Residential kan echt wel een goede oplossing zijn voor je use-case, daar niet van. Maar lees de voorwaarden voor die service heel zorgvuldig, anders brand je je vingers er aan.

Het bedrijf waar ik voor werk overweegde StarLink als een backup lijn. Nu "downloaden we hier niet echt ISO's, maar Door het aantal werknemers en de mate waarin deze bandbreedte voor hun werk verstoken, kwam het erop neer dat we gemiddeld 10 dagen op normale snelheid konden werken en daarna elkaar vervloeken vanwege de beperkingen.

StarLink is ook allang niet meer zo goedkoop met hun service. Het is nog steeds niet te duur, maar als je andere mogelijkheden voor je internetverbinding hebt, shop dan vooral eerst rond voor je aan StarLink begint.
Ik heb een zakelijke starlink verbinding aangelegd, en wat je zegt is pertinent niet waar.
Ik praat weliswaar over het goedkoopste zakelijke abonnement, met de standaard schotel, maar na het verbruiken van de 40GB prioriteit bundel gaat de snelheid echt niet omlaag, en wordt je ook niet afgekapt.
Hier in Zuid-Amerika is dat toch echt wel degelijk het geval.
Er wordt gevraagd voor een clubhuis in Nederland.
De abonnementen en voorwaarden op verschillende continenten zijn sowieso al niet te vergelijken.
Komen jullie niet in aanmerking voor KPN's 4G buitengebied? Dan krijg je een Experiabox + een 4G modem. De basis gaat over ADSL maar zodra je iets meer snelheid nodig hebt wordt automatisch de 4G bijgeschakeld. Familielid heeft via ADSL iets van 3mb down en nog geen 1mb up. Maar downloaden met 4G gebeurt volgens KPN met minstens 20 of 30mb/s. Familielid haalt meestal meer dan 80mb/s down en iets van 20mb/s up.

En dat zonder limieten of sms-jes moeten sturen als meer dan x GB per dag hebt gebruikt.

Kost iets van 42,50 per maand.

Edit: de 4G module is via UTP verbonden met de Experiabox. Mits droog kan je de 4G module ergens hoog monteren voor beter bereik. En de antennes op de 4G module hebben connectoren, die zou je dus kunnen vervangen door buitenantennes in een mast

[Reactie gewijzigd door rud op 27 juli 2024 14:45]

Als je geen goede 4g verbinding hebt, heb je daar niks aan. Ik heb beide Starlink en de KPN buitengebied oplossing en die laatste is bij ons nauwelijks beter dan de ultiem langzame koperkabel. Starlink is een geschenk uit de hemel.
Ook niet als je eigen buitenantennes monteert?
Dat zal zeker beter zijn dan de standaard binnenantenne router. Probleem is dat je nog steeds zit met je locatie ten opzichte van de 4g mast. Toevallig is bij ons het KPN 4g/5g signaal al jaren slechter dan dat van Odido dus wij hebben wat dat betreft net pech met de plaatsing van het KPN netwerk. In de meeste gebieden in Nederland zal de dekking prima zijn, maar juist als je afgelegen zit lang niet altijd. Bij ons zitten er dan ook nog allemaal obstakels (bomen) tussen. Voor gamen zal de koperkabel 4g combinatie misschien wat minder ping hebben hoor, dat weet ik niet. Starlink heeft voor mij dezelfde ervaring als ik had met Ziggo in de grote stad, met de KPN oplossing voelt het weer alsof ik 20 jaar geleden leef en met 364 kb/ps iets aan het downloaden ben. Soms haal ik met KPN 30 mb/s wat nog werkbaar zou kunnen zijn, maar ook wel eens 8 of minder, dan zette ik vaak de hotspot van t-mobile aan uit irritatie.
Ik heb een mini camping en heb nu twee jaar Starlink, het werkt echt geweldig.
Ik heb 25 kampeer plekken en iedereen heeft goed internet
Snelheid is goed en nog belangrijker het werkt altijd.
Anoniem: 1872794 @peterc251028 juli 2024 17:11
Heb je nog wifi accespoints of versterkers of zo hop allemaal via het meegeleverde spul?
Ja ik heb wel een goed wifi systeem. De standaard meegeleverde spullen zijn niet geweldig. Je kan een ethernet adaptor kopen en die is verbonden met mijn eigen wifi systeem.
Het moet bij mij ook over een grote afstand verspreid worden
Anoniem: 1872794 @peterc251029 juli 2024 19:28
Bedankt voor de toelichting! Zoals je het beschrijft had ik het wel verwacht, maar ik dacht wie weet is die starlink router ook wel echt beest :-) !
Heb je net buiten een woonwijk geen 4G/5G?

Mijn ouders vorig huis heeft nu glasvezel, maar had daarvoor jarenlang baat bij KPNs hybride verbinding.
De Nederlandse providers hebben 4 en wss tegenwoordig ook al wel 5g buitenmodems als je een onbeperkt data abbonoment neemt qwa hardware zo'n 4 a 500 euro max en snelheid zou je aan de provider moeten vragen. Doe je starlink met normale schotel dan zit je aan max 200mb/s zo ongeveer met een normale schotel. Kleine tip bestel er ook een netwerkadapter bij. Je kan anders geen bedraad internet aansluiten
Voor 50 euto/mnd heb je de gewone starlink. Super voor een clubhuis. En onbeperkt.
Dit is precies de reden dat ik dit bij familie in het bedrijf heb aangeschaft, achter op een industrieterrein.
Brakke adsl, er ligt al een glasvezel, maar de eigenaar vraagt 500 euro per maand voor alleen al het gebruik van de vezel, en een eigen vezel laten trekken kost tussen de 5k en 10k.
Starlink met de reguliere schotel was 400 aan hardware, en kost 60 euro ex btw per maand, onbeperkt data, waarvan de eerste 40GB priority.
Download tussen de 150 en 220, upload tussen de 15 en 25.
Voor 8 man ruim voldoende, en skype vergaderingen werken vloeiend.
Koop een LTE modem met richt antenne. Zoiets bijv. https://mikrotik.com/prod...ed_in_2024_04_03_16_41_07

Mik hem op een mast en dikke kans dat het werkt.
De link is als voorbeeld, ik heb niet gecheckt of ie de juiste band ondersteund.
Dekking kan je het beste ontdekken door een prepaid kaart van Odido, Vodafone en KPN in je telefoon te steken.

Bereik goed? Dan kan je een speedtest doen als je bijvoorbeeld een jaar contract aan wilt gaan om zeker te zijn dat de kosten VS bereik goed zijn.

Ik heb een digitale sim van elke provider in m’n telefoon (voor werkdoeleinden) en tot heden heeft deze simpele methode nog niet gefaald :-)
Als de 4G/5G op het sportcomplex niet geweldig is, kan er misschien een zendmast bij geplaatst worden? Ik ken een sportpark bij ons in de buurt waar ze gewoon een hoekje van het park hebben verhuurd aan de exploitant van de zendmast.
Je kan beter een Pepwave, Cradlepoint, of Huawei pakken. (Peplink MAX BR1 Mini LTE (HW3) is een toppertje)

Starlink hun Sat's zijn 20-50ms omdat ze veel lager vliegen dan SAT's voor op diepzee (500-900ms).

Op de routers hierboven aangegeven een Poynting PUK-5 of OMNI402 antenne en je hebt super goed cellulair internet.
Maar Starlink werkt vlot, en onbeperkt voor 59€.
How long is the fibre optic cable installation spread over? What sort of speed will it deliver? 100Mb/sec equates, I think, to 12.5MB/s. Starlink is per month!
In Nederland, mischien in bepaalde buiten gebieden waar geen kabel/glasvezel aansluiting is en alleen een compleet verpeste analoge KPN lijn met DSL wat niet vooruit te branden is. Voor de rest inderdaad de camper/camping maar ook daar is tegenwoordig in heel Europa vaak al wel wifi tegen betaling.
Wat mij meer verbaast is dat bijna niemand het heeft over de ping/reactie tijden die gewoon weg om te huilen zijn met dit soort oplossingen.
Ping van 25ms tot 60ms valt wel mee.
Vind ik ook. Je gaat er niet competitief op gamen, maar beetje op Tweakers zitten, wat dingetjes opzoeken op internet en wat YouTubefilmpjes op niet al te hoge kwaliteit kijken gaat prima met 25 ms of iets meer ping.
Gamen gaat ook prima onder de 100ms.

Mijn pingtijden waren bij ziggo ook altijd om te huilen.
Ik zei ook niet dat gamen niet ging, ik zei *competitief* gamen.
De voorbeelden die je gaf kunnen echter ook prima met 1000ms ping, wat de verkeerde indruk wekte. De aanvulling die icecreamfarmer deed gaf terecht aan dat ook uitdagendere dingen binnen de mogelijkheden liggen.

Overigens maakt de kwaliteit van de youtubefilmpjes ook niet uit. Je kan prima een bandbreedte van 10Gbps hebben met een latency van 10 seconden (en zonder problemen 4320p60 content kijken).
Nou, uit eigen ervaring weet ik dat het in de praktijk anders werkt, maar goed.
Is niet waar, latency heeft wel degelijk invloed op de maximale bandbreedte die je kan halen. Dat is de reden dat het downloaden van bestanden uit bv de US langzamer gaat dan in Europa. Hier kan je een berekening maken hoe snel je maximale download is bij een bepaalde delay : https://wintelguy.com/wanperf.pl

In jou geval met een een delay van 1000 miliseconden kom je ongeveer op maximaal 11.1 Mbps uit.
Geen last van slechte pingtijden bij Ziggo, nooit gehad, heb zelf al 23 jaar ziggo (voorheen UPC gebied), en daarvoor bij mijn ouders ook.
Hogere ping dan toen ik adsl had websites laden voelde ook traag aan. Nu glasvezel en nu is het helemaal strak.
YouTube kan je gewoon op 4k streamen zonder problemen met starlink ook als je ondertussen op een apparaat al een 4k film kijkt en zelf ook nog op je telefoon bezig bent met iets te streamen. Van de vertraging heb ikzelf nog niet heel veel gemerkt, videobellen gaat gewoon goed, gamen doe ik ook maar vooral offline omdat starlink op een schip staat en de verbinding vaak 3 a 4 tellen wegvalt onder een brug. Van bomen langs het kanaal nooit last gehad waarbij de zelfzoekende schotel wel last had vroeger en je gewoon amper tv kon kijken. Starlink staat hier nu 2 jaar en werkt gewoon goed (wel gewoon de normale grote schotel met roaming)
Streaming zoals YouTube heeft heel weinig met latency te maken, maar vooral met bandbreedte. Tenzij de latency hoger is dan de buffer van de video.
Euh? Zelfs met een latency van 1 dag kan je prima streamen, zolang je bandbreedte maar voldoende is. De buffer speelt geen rol. Ok je moet even wachten tot je stream start, maar daar helpt de buffer je ook niet mee.

Tanenbaum had er een quote over:

“Never underestimate the bandwidth of a station wagon full of tapes hurtling down the highway.”
Je hebt bij tcp altijd nog te maken met je ack pakketjes. Als die langer onderweg zijn dan je buffer groot is lijkt me dat je problemen krijgt. Met UDP heb je dat probleem natuurlijk niet. Maar bv Youtube is zover ik weet gewoon tcp.

[Reactie gewijzigd door Rataplan_ op 29 juli 2024 14:14]

Valt me mee moet ik inderdaad toegeven, bij eerdere test hadden wij reactie tijden die meer tussen de 100 en 200ms lagen maar das al een tijdje terug. Moet wel zeggen dat dat nog steeds 2 tot 6 keer meer is als een beetje normale internet verbinding.
In Nederland is de dekking voldoende goed waardoor zo’n Starlink minder nuttig is lijkt mij. Buiten Nederland in de rest van Europa komt het wel regelmatig voor dat er geen of onvoldoende dekking is in de meer afgelegen gebieden. In die situaties is zo’n Starlink nuttiger lijkt mij.
Nederland kent een goede dekking omdat dit wettelijk is vastgelegd. Desalniettemin hebben we nog steeds een paar procent in buitengebieden zonder een snelle verbinding, dat vertaald zich nog steeds in 10-20.000 aansluitingen. Dit is natuurlijk peanuts, echter als je dan naar onze buren kijkt praat je waarschijnlijk over honderdduizend potentiële klanten.
Die wettelijke verplichtingen zijn er in de gehele EU op soortgelijke wijze nietwaar?
Voor wanneer je sneller internet wilt? Zoals bijvoorbeeld in het centrum van Londen waar je geen glasvezel kan krijgen en je er ook niet kan betalen voor de aanleg als particulier. Ik probeer het momenteel uit en het 2x zo snel dan wat ik bij de lokale internetboer kan krijgen. Alleen wel geen stabiele snelheid :( Nu kan ik gewoon twee streams kijken zonder haperingen :D
Bedoel je dat de starlink verbinding niet stabiel is? En wat voor snelheden bereik je?
130-140Mbps ongeveer. Twee keer zo snel als met mijn normale internet. Enigste probleem is dat VPNs niet altijd willen werken. Meestal werkt de Wireguard variant wel. Zo ver ben ik tevreden.

Mooie overbrugging voor wanneer tussen nu en December 2026 glasvezel moet komen. De straten om mijn Mews house hebben al wel glasvezel denk dat ze de Mews overslaan ofzo. Erg irritant. Ongeveer 40m van mij ligt er een glasvezelaansluiting voor de huis aldaar.
Kan me vooorstellen dat het voor de scheepvaart ook wel leuk is.
Het is fantastisch, na 25 jaar op zee waarvan de laatste 10 jaar op een 4/0.5mbit verbinding met 25-40 man nu 2x een Starlink Maritime unit met elk 5TB data per maand. Snelheden van 250-300mbit halen we wel eens met een speedtest.

Storingen vrijwel 0, in tegenstelling tot de voorgaande v-sat verbinding.

Eindelijk is het net als thuis. Sociale leven en contact met thuis is 100% verbeterd.
Voor op je boot(van binnenvaart tot zeejacht), overal wel dekking, ook in een witte vlek van je mobiele aanbieder of verder buiten de kust.

Daarnaast voor reizigers met een camper (ik ken een freelance journalist die het gebruikt en onderweg artikelen publiceert), tent of caravan. Of mensen met een chalet op een camping waar geen mobiele dekking is (mijn ouders).

Maar buiten bovenstaande voor binnen Nederland zal het voor het gros van de mensen minder nut hebben. Het zijn vooral andere landen waar de dekking ruk is.
Ook hier in Nederland, met name op het platte land is het ruk en veel providers willen voor die paar huizen geen kabels aanleggen. Zo zijn er ook kleine groepjes mensen die zelf het geld bij elkaar gelegd hebben voor een aansluiting. Vaak is dan ook mobiel internet niet optimaal bij dergelijke afgelegen gebieden.
https://www.rtvnoord.nl/p...lf-betalen-voor-glasvezel
In Nederland weinig, denk ik. Maar in bijv. buitengebieden in België of Duitsland kan dit wel een effectieve oplossing zijn, waarmee je een simpele berghut met een zonnepaneel opeens weer een stukje permanenter kan blijven bewonen.
In Nederland heeft het relatief weinig zin, omdat wij een behoorlijk goede dekking hebben met internet, zoel bekabeld als draadloos zijn hier de verbindingen doorgaans uitstekend. Zeker omdat het een nogal kostbaar gebeuren is allemaal, met die schotel. En ook het abonnement is erg aan de prijs.

Wel zou je het eventueel bij evenementen etc kunnen inzetten voor extra capaciteit ofzo.

Maar in veel andere landen is de dekking van zowel bekabeld als draadloos internet aanzienlijk minder, en dan kan dit wel een toegevoegde waarde hebben. En daarvoor hoef je echt niet naar de Afrikaanse of Aziatische rimboe. Kijk naar flinke delen van Duitsland bijvoorbeeld, waar het soms erg droevig gesteld is op dat vlak.

In dat soort gebieden kan dit dus wel een uitkomst zijn.
De use-case is vooral voor gebieden zonder vaste internet aansluiting en zonder stabiele 5G dekking.

Dat zal in Nederland niet op heel veel plekken zijn, buiten wellicht op zee. Daar naast zal dit vaak gebruikt worden als backup bij kritische diensten.

Maar Europa is uiteraard veel groter dan Nederland en je hoeft maar even buiten een grote stad in Duitsland te komen en je snapt heel goed waar dit apparaat je mee kan helpen. :)
Dit verduidelijkt het:
BELANGRIJKSTE FUNCTIES
Continentale data
Draagbaarheid
Service pauzeren
<16 km/u (10 mph) in beweging
https://www.starlink.com/nl/service-plans

Service pauzeren maakt het dan wel weer uitermate geschikt voor mensen met een caravan , kamperen , RV.

[Reactie gewijzigd door Zyphlan op 27 juli 2024 11:37]

Genoeg mensen in het oosten van het land die bagger internet hebben, waar glasvezel te duur is om aan te leggen.
In Enschede hebben we anders al sinds 2005 of zo glasvezel. Volgens mij heeft den Haag nu met een jaar of 4 glas.
Sinds kort hebben wij het op kantoor als failover internet, wel met de normale schotel. We hebben een glasvezel verbinding zonder SLA omdat dat 5x goedkoper en 10x sneller is dan een verbinding met zakelijk SLA

Dit pakket kan handig zijn voor mensen die veel onderweg zijn en in het buitengebied moeten zijn. Ik ken een schade expert die op de meeste afgelegen plekken soms moet zijn.

[Reactie gewijzigd door voda op 27 juli 2024 11:36]

Genoeg plekken waar adsl traag is of helemaal ontbreekt. Kabels aanleggen voor een paar klanten is geen goed bedrijfsmodel.
Thuis bijvoorbeeld, inderdaad. Tijdens mijn woningzoektocht naar iets buiten de stad kwam ik regelmatig woningen tegen zonder goed internet. Dan was er bijv. hooguit DSL met 3 Mbps te krijgen. Dat heb ik niet gedaan, gezien ik ook wel regelmatig thuiswerk. Iets als Starlink is dan wel echt een uitkomst.
Mijn ouders wonen op het platteland. Er is geen glas, geen coax-kabel en over koper (POTS) is de up en download snelheid ongeveer 4mbit, dus onwerkbaar traag.

Nu hebben mijn ouders een 5G modem en daarmee 15mbit ongeveer.

Ik denk dat wanneer dat abonnement is afgelopen dit de volgende upgrade wordt.
Als je in een camper woont. Tuurlijk 5g is prima. Maar als en veel reist met dat ding binnen Europa. Is dit ideaal. Ik ken wel wat mensen die dit zeker zullen overwegen. Die hebben hun huis verkocht. En reizen alleen maar.
Bij uitval alle infra wellicht voor de hulpverleningsdiensten?
Er zat use cases voor Starlink ook in Nederland. 4g/5g in veel scenario’s verre van stabiel.
Wij gebruiken Starlink zakelijk vooral op locaties om zelf voorzienend te zijn qua internet. Dit is veelal op festivals, evenementen, voetbal stadions, afgelegen terreinen. In Nederland zou je het nog kunnen redden met 4G maar in het buitenland lukt het je niet.
Wij verhuren ook Starlink setjes aan bijv festivals om ze te voorzien van internet. Of zetten het in om video en audio te streamen naar eindregies voor tv uitzendingen.
Onze ervaringen zijn zeer positief en hebben nog grote nadelen ondervonden.
Je moet even uit elkaar halen welke smaak van Starlink je wil.
De statistische “thuis” schotel (alias de Gen 3) is een kabel/ADSL/4G vervanger. Dus zit je aan glasvezel niet doen, anders is het het overwegen bv icm met NLZiet of Canal+ als IPTV provider. Een abo van € 50 kost bijna evenveel als 4G voor thuis onbeperkt van Odido (€ 49 voor een 100/10 verbinding), Bovendien is die nu goedkoper dan de mini 😉, dus als ik een clubhuis had wist ik het wel.

De mini is vooral voor onderweg. Net iets groter dan een A4 vel en je kunt hem draaien op een 60W USB C powerbank en een 55/21 -> USB-c kabel . Op een camper, caravan en boot zou je een grote kunnen overwegen, maar voor Henk en Ingrid die willen Netflixen en Whatsappen bij de Lago Maggiore is de kleine meer dan voldoende.
Verdere gebruikers zou ik zoeken op plekken waar je een backup voor 5G wil. Dus denk mobiele handel, nooddiensten en rampenbestrijding, (video)journalisten etc. Op de Antillen zou ik er een aantal bij de Mariniers onderbrengen, zodat je communicatie hebt zodra er een orkaan over heen is gedenderd.
En uiteraard buiten de stedelijke gebieden en snelwegen in grote delen van Europa. Dus het vakantie huisje in bijvoorbeeld Duitsland/Frankrijk/Italië.
Ik heb het gebruikt als tussenoplossing toen ik wisselde van (niet goed werkend) kabelinternet naar een (nog niet aangelegde) glasvezelverbinding. De snelheid lag lager en ik kon 'maar' op twee apparaten tegelijkertijd een livestream volgen, maar voor dagelijks gebruik en Netflix e.d. was er praktisch geen verschil. Af en toe (een tot twee keer per dag) viel de verbinding (maximaal 5 seconden) weg wanneer er even geen satelliet in beeld was, maar als je niet de hele dag videobelt is de kans groot dat je daar niks van merkt.
Grotere boten, vrachtwagens, kamperen, zakelijk gebruik (On & Off shore), thuis gebruik en de mensen die al een Tesla hebben (Pro-Tesla). Voor 40 of 59 euro is er geen noodzaak meer voor NL providers - best aantrekkelijk. 4G / 5G data caps berichtjes zijn irritant.
Dit specifieke model is echt puur voor kamperen en reizen (caravan enzo).

Als je gewoon in het buitengebied woont en het daar op een vaste woonplaats gebruikt kan je veel beter de gewone "standaard aangedreven" optie pakken, die is veel goedkoper en heeft een betere verbinding door de grotere phased array. Het grote voordeel van dit model is portabiliteit.
Op de camping in het buitenland waar je net geen goed bereik hebt, of in de buitengebieden waar ook vaak alleen een heel erg trage telefoonlijn ligt.
Wij als bouwbedrijf zijn er super blij mee. op plaatsten waar 4G beperkt is, is dit voor ons de enige mogelijkheid om stabiel internet op locatie te krijgen.
Internet aan boord van een binnenvaartschip. Ik ken al tientallen schepen die er mee uitgerust zijn.
Je kan een antenne op het dak van een camper plaatsen, heb je overal waar je rijdt internet.
Maar je kan ook denken aan bijv grote boeren bedrijven die achterop het veld ook nog internet hebben zonder dat ze om de X meter een wifi router hoeven te plaatsen.
Of op plekken waar kabels minder mogelijk zijn.
Landelijke omgevingen waar glasvezel niet mogelijk is en men toch redelijk snel intenet wil..

Dat soort usercases
Usecase 1 Waddeneilanden en of buitengebied waar 4/5g slecht is als je er woont. Tot slot op reis. Dus varen, kamperen 🏕️ met de caravan etc hij vervangt de satelliet televisie schotel 📡 en is goed vervoerbaar.

Deze upgrade is dus vooral bedoeld om mee te reizen.

Mocht ik ooit een catamaran hebben dan zou ik dit er zo aan bevestigen kids internet 🛜 en ik kan dan rustig cruisen met 7,5 knopen (13,9km pu) vraag mij wel af of dit niet teveel beweegt… maar kan wellicht een stabilisator hiervoor tweaken 😎
Werkt perfect voor als je een camper hebt. Stukken goedkoper dan je mobiele data abonnement. En stuk stabieler ook.
Bruikbaar op alle plekken waar er geen zinnige alternatieven zijn. En ja, die plekken zijn er volop. Ook in Nederland.

Ben nu voor een klant bezig letterlijk op de grens met Duitsland. 4G/5G is beroerd (en altijd een limiet per dag). ADSL is niet vooruit te branden en glasvezel zal wellicht misschien ooit eventueel aangelegd worden. Maar voor 3 huizen denk ik niet dat ze vooraan in de rij staan. Tot die tijd dus Starlink.

Ander voorbeeld. Camping in Frankrijk, buitengebied. 4G/5G zwaar overbelast en je hebt geen onbeperkte bundel. Dus neem je bijv. een Starlink mee.
Het Mobile Regional-abonnement geeft daarentegen toegang tot onbeperkte data en moet ook op de oceaan gebruikt kunnen worden. Volgens SpaceX kan de schotel ook in beweging gebruikt worden, mits gebruikers niet sneller gaan dan 16 kilometer per uur.
Als je als Nederlander een plezierjacht hebt waarmee soms op open water en buiten bereik van GSM komt, is dit een mooi alternatief voor een satelliettelefoon. Niet alleen heb je dan noodcommunicatie, je kunt er als je weer veilig in de haven ligt ook mee Netflixen.
Middelgrote evenementen (bij de echte grote wordt extra capaciteit 4/5G bijgeplaatst. In het buitenland de buitengebieden.

Binnen Nederland voldoet regulier internet icm 4/5G in 99.9% van de gevallen en is het beter en goedkoper.

Voor visreizen met helikopter vervoer naar locatie was het ideaal. Dan huurde wij voor een maandje een set.
Toren bouwen met zicht naar dichtstbijzijnde telecom toren? Vergeet bliksem beveiliging dan niet!!!
Ik gebruik hem voor vakantie internet. Al heb ik nog wel het oude abbo van €85/m
Eigenlijk heel simpel: als je geen fatsoenlijke vaste internetverbinding kunt krijgen is dit een optie.
Ik woon in een dichtbevolkte stad en wacht ondertussen al meer dan 4 jaar op de beloofde glasvezel en de meer ik te weten kom de minder vertrouwen ik er in heb dat het er ooit gaat komen. Dit soort alternatieven beginnen interessant te worden. Ziggo is ook een optie maar die weten dat ze een praktisch monopolie hebben op alles boven de 100mbit en gedragen zich daar ook naar.
Als alternatief voor een vaste verbinding thuis, of als internet op de camping, maar dan heb je wel zeer snel internet op vakantie 👌
Ik werk sinds een paar weken aan een robot voor in de tuinbouw en in boomkwekerijen En op veel velden in Nederland is is gewoon een slechte verbinding, zeker als je tussen natte bomen etc rijdt. En als het het wel is, dan is het een slechte verbinding waar je niet veel data op kwijt kunt.
Voor thuis wel relevant in buitengebieden waar geen (goede) kabel ligt.
Ik woon in een klein dorp waar fiber nog geen optie is (ondanks beloftes) ook betaal ik bijv 59€ voor een 4g+tv abbo. Starlink zou voor mij een uitkomst zijn vanwege de hogere snelheden ivm het overnemen van systemen. Daarnaast is de prijs een stuk lager (niet in vergelijking met fiber maar wel met 4g en adsl) hopelijk zet dit aanbieders onder druk om zo ook de laatste gebieden te verglazen. Ik wacht het echter nog een jaartje af. Benieuwd wat dit gaat doen als de load omhoog gaat.
Praktische use-cases in Nederland:
-- Hogere upload dan bij Ziggo mogelijk is,
-- Als backup voor wanneer je Ziggo modem weer eens vastloopt/uitvalt/stuk is (heel typisch Nederlands probleem),
-- Voor een groot deel van alle boeren in Nederland,
-- Binnenscheepsvaart,
-- Zeevaarders,
-- Dorpen waar nog geen breedband is (die zijn er),
-- Industrieterreinen waar geen breedband is (die zijn er ook, Groningen o.a.),
-- Vakantie als alternatief voor 4G 5G verbindingen (in grotere landen vaak heel slechte verbinding),
-- Digitale nomaden die gewoon overal snel/goed internet willen hebben zonder excuses en gezeur,
-- Mensen op boorplatformen of gaswinning. Voor de vrije tijd.
-- Militairen op afgelegen kazernes wellicht? Voor de vrije tijd.
-- Bouwterreinen zonder internet.

Ik kan nog even door gaan, maar lang verhaal kort: iedereen die niet het grootste deel van z'n leven in 1 stad doorbrengt.

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 30 juli 2024 10:30]

Er zijn nog altijd punten in de Benelux , Duisland waar er geen bereik is of in de "toekomst" ooit kabel komt.
Als een "man met een schep langs moet komen" zit je ver boven de aanschaf prijs van de hardware.
In mijn geval: ik ga de hele winter door Europa reizen. Mijn datagebruik is > 100GB per maand. In dat geval is een 59 euro abonnement goedkoper dan lokale sim-kaartjes, en een stuk minder gedoe. Bijkomend voordeel is dat het niet uitmaakt wat de 4G of 5G signaalsterkte is (die is niet overal zo goed als hier).

Je kunt het Abbo per maand pauzeren als je niet het hele jaar reist.
Zeker niet een aanrader als je op een vast adres woont met een glasvezel of kabel aansluiting, maar niet iedereen is in die situatie.

Pakket vandaag ontvangen. Wel een nadeel dat er geen USB-C kabel bij zit en dat ze die zelf niet verkopen: dat moet third-party. Wel een beetje dom voor een apparaat dat vooral voor reizigers interessant is.
Ik gebruik een reguliere starlink thuis, omdat dit voor mij beste prijs/kwaliteit is. Ik woon tegen Antwerpen en hebben verder de keuze uit coax en koper (dus max download snelheid van 1gbps). Maar de abonnementen hiervoor liggen een stuk hoger voor hetzelfde download volume te krijgen.

Ik gebruik het ondertussen al 6 maanden, en behalve 1 keer tijdens een zware storm, nog geen problemen mee gehad. (Toen was de verbinding voor 43 seconden weg) Verder heb ik er minder last mee dan ik ervoor had met Telenet. Achter de starlink (wat ook zo was voor Telenet) bestaat mijn netwerk uit Unifi producten (dream machine pro, 4 x UAP-AC-PRO, USW-Lite-8-Poe)
Het lijkt allemaal mooi en zeer interessant, maar vervuiling van onze nachthemel is zeer ongewenst. Mensen die de nachthemel op long exposure fotograferen hebben bijna altijd wel starlight vervuiling. En als je aan sterrekijken doet kom je ze ook veel tegen.

[Reactie gewijzigd door kuurtjes op 28 juli 2024 03:21]

Net als telefonie, radio, elektriciteit en schoon water is internet tegenwoordig belangrijk voor de ontwikkeling van mensen. Niet alleen in ons gepriviligeerde stukje van de wereld maar ook daarbuiten. Daarom zou ik goed internet voor de bewoners van minder bedeelde gebieden niet willen ontzeggen.
Daarom vraag ik mij af of de hobby van een enkeling voorang zou moeten hebben op de mogelijkheid grote groepen mensen toegang te geven tot bruikbaar internet.
Het heeft niet alleen met hobbies te maken. Het heeft ook te maken met het feit dat hier zomaar een bedrijf wat sterren de lucht in gooit.

Verder hangen deze sattelieten ook gewoon in de hemel wanneer er al mobiel internet voorzien is. Het is een commercieel bedrijf en die willen niet alleen helpen maar ook gewoon een monopolie creëren, anders zouden ze het alleen in de gebieden aanbieden die jij bedoeld.
Je krijgt een hoop commentaar maar ik vind dat je gewoon gelijk hebt. Niet iedereen wil overal sporen van de mens tegenkomen. Sommige dingen mogen best onaangetast blijven. In NL is er werkelijk geen enkele plek waar je geen menselijke activiteit hoort of ziet. Een commercieel bedrijf claimt nu de ruimte en dat moeten we allemaal maar goed vinden. Straks kijk je naar de maan en zie je een Coca-Cola logo. Kijken of iedereen dat nog prima vind.

Er is al een techniek om overal internet te brengen: 4G. Investeer in arme landen zodat ze dit kunnen uitrollen ipv 42.000 satellieten de lucht inschieten.

[Reactie gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 28 juli 2024 10:25]

Dat is inderdaad volledig mijn perspectief. :)

Ook heeft Starlink gewoonweg niet genoeg onderzoek gedaan. Ze claimden immers dat je ze niet gaat zien, maar ondertussen kan je ze gewoon met je blote oog zien. Onderzoekers hebben bijvoorbeeld al commentaar gegeven op hun "matte coating" die alles ging oplossen, maar dat is gewoon genegeerd.
Veel erger nog. Door al dat ruimtepuin kunnen we straks niet eens meer van onze planeet afkomen. Al zouden we zo ver zijn om op een andere planeet te gaan wonen. We creëren zoveel potentiële kogels dat het ruimte schip doorboord wordt als we onze planeet proberen te verlaten.

Zolang de satellieten als een geheel door de ruimte vliegen valt het wel mee. Maar wanneer er 1 op een andere klapt krijg je allemaal kleine ongecontroleerde stukjes. En die stukjes botsen weer op andere satellieten, etc.
Dat gaat dan nog 8x meer worden.
Doel is 42.000 satellieten. [1]
Er zijn er nu 5.500 gelanceerd. [2]

Qua nacht hemel vervuiling is het de vraag of het opweegt tegen dat onvoorziene locaties/groepen nu wel voorzien worden van goed internet. Dat lijkt mij het wel waard, niet?
In mijn ogen niet nee. Zoals ik al zei is het natuurlijk zeer mooi en interessant, maar uiteindelijk moeten we toch wat luxe opgeven als we zaken willen beschermen van menselijke hebzucht.
De sterrenhemel die voor iedereen gelijk is en daarmee verbindt? Die de belangrijkste vragen oproept en daarmee de belangrijkste bron van evolutie van onze soort afgelopen 10K jaar?

Het zou een grondrecht moeten zijn om de sterren te kunnen zien ipv toegang tot advertentie ruimen en AI- Bots.
Ik denk dat maar weinig mensen er echt last van hebben. Door de enorme groei van mensen wordt er steeds meer bebouwd met lichtvervuiling tot gevolg. Zoveel sterren zie je al niet meer (goed) in de stad.
En omdat we toch al vervuilen mogen we nog meer vervuilen?

Daar sta ik niet achter :)
Ik ben het deels wel met je eens. Het begint toch uiteindelijk bij jezelf. Als ik zie hoeveel mensen er een droger hebben terwijl je prima op een rekje kunt drogen (doe ik ook met gezin van 4). Voor korte stukjes de auto pakken (van kinderen wegbrengen naar school, sportschool, werk (voor mij 10km), boodschapjes) dat doe ik allemaal lopend en op fiets (99 procent). Zo zijn er nog genoeg voorbeelden.

Ik weet dat ik het verder zo goed mogelijk doe. Wat mij betreft zijn die satellieten ook niet nodig. Mijn telefoon heeft op de meeste plekken in europa gewoon bereik.
Dat allemaal plus vegan zijn :)

Ik doe wat ik kan voor een mooie wereld.
Daar kan je nog wel even door op filosoferen. Wie heeft er meer recht op de hemel, de rijke Nederlandse fotograaf van sterren of het dorp op het zuidelijk halfrond dat nu eindelijk verbonden wordt met het internet? Niet dat ik het niet met je eens ben dat het vervelend is, maar er spelen vele belangen.
Waarom zeg je dat de fotograaf rijk is? Meestal is deze armer dan de mensen die geld hebben voor Starlink. En de mensen die Starlink kunnen aanschaffen in het zuiden gaan niet direct een heel dorp voorzien.
Ik merk dat je een activistische inslag hebt, maar het is denk ik goed om kritisch en wat breder te denken.

Dat van de fotograaf was uiteraard een voorbeeld, je mag gerust zelf even opzoeken hoe rijk Nederlanders zijn t.o.v. veel andere mensen op deze aarde. Dan is de niche van mensen die geld hebben om de sterrenlucht te fotograferen nog kleiner en het aantal mensen dat geen internetverbinding is heel veel groter dan die niche, de vraag is dan wie er het hoogste recht heeft.

Er zijn zeker hele dorpen die voorzien worden van 1 starlink verbinding, die overigens ook door organisaties aangeschaft kunnen worden, dus ik weet niet hoe je bij dit punt komt.

Als je kijkt naar de belangen is de afweging wat groter dan Piet met zijn telescoop die vervelende lijntjes in de lucht ziet vs hele gebieden die nu eindelijk snel internet hebben, het is wel simpel om dan te zeggen dat horizonvervuiling direct de doorslaggevende reden is om het niet te doen. Dat vraagt een veel bredere maatschappelijke discussie met heel veel overwegingen.
Nee bedankt. Ik heb liever geen internet dan een mooie hemel kapotgemaakt door Musk en dergelijke.

Je kan ze met je blote oog zien op plekken zonder lichtvervuiling.
Ja dat kan hè, maar wat wil je dat ik doe met zo'n reactie. Dan zeg je toch al je internetabonnementen op, klinkt als een erg realistisch plan. Dat jij dat belangrijker vind is prima, maar volgens mij zijn er meer mensen. Je wil geen inhoudelijke discussie voeren, akkoord.

Wat long exposure fotografie betreft gaat het echt wel ver om dat zonder meer als belangrijker aan te merken dan een breedband internet verbinding voor afgelegen (ontwikkelings) gebieden, met allerlei maatschappelijke en economische voordelen voor dat laatste. Dat argument kan je niet aan de kant schuiven met een persoonlijke vete tegen luchtvervuiling.

Ik ben in ieder geval blij met mijn Starlink, eindelijk eens goed internet. Jammer van de luchtvervuiling, maar dat is objectief een overkoombaar probleem. Een van de betere argumenten om het niet te doen is overigens wetenschappelijk onderzoek belemmeren, dat lijkt me een groter probleem dan de sporadische hobby fotograaf en zelfs daar zijn oplossingen voor.
Natuurlijk heb jij er een. Je geeft immers zo te zien niet veel om de sterrenhemel.

Verder is het gebruiken van arme landen en gebieden om dit allemaal te verantwoorden gewoon egoistisch. Het overgrote deel van de gebruikers zijn gewoon mensen die in de westerse wereld wonen.

En ik zeg toch dat je ze met je blote oog kan zien? Wat haal je weeral long exposure aan? Daar zie je ze inderdaad nog harder. Ondertussen kan je al bijna geen long exposure fotos meer nemen zonder zo'n ding er in te zien voorbij vliegen.
Je eerste punt is een drogreden, een flinke aanname en tevens niet waar. Wie weet, misschien heb ik wel sterrenkunde gevolgd op de universiteit.

Je tweede punt is niet relevant en ook niet waar, ik verantwoord niets, ik zeg dat er meer belangen spelen, maar jij begrijpt dat niet en wil je zin doordrijven voor wat jij belangrijk vindt zonder naar andere mogelijke belangen te kijken. Je gebruikt het woord egoïsme, dat is dus precies hoe jij naar voren komt in je argumentatie. Het overgrote deel van de gebruikers zijn ook niet relevant, noch is dat een argument dat lang standhoudt. In de economie is er bovendien iets wat early adopters heet. Als rijkere mensen dit niet aankopen kan het product niet bestaan. Ook is het duidelijk zo dat niet alleen ontwikkelingslanden hier iets aan hebben, ons bedrijf vaart nu op starlink en ik ken meerdere bedrijven in het buitengebied die dat nu hebben dus het creëert hier al economische waarde. Dat is niet het enige argument om dan maar overal van die satellieten neer te plompen, maar toch wel een voordeel van die dingen lijkt mij.

Jij noemt elders hier long exposure volgens mij, wat ik niet ga checken. Jammer dat je niet begrijpt dat dat weer een voorbeeld is, het gaat niet om hoe je die dingen precies ziet vliegen, maar of dat in afweging met andere zaken te verantwoorden is of niet. Het is misschien wel een beetje zoals met windmolens, niemand wil er een in de achtertuin, maar toch wel fijn dat ze er zijn.

Kijk, dat jij alleen met jezelf bezig bent en je niet wil verdiepen in andere standpunten of mensen moet je zelf weten, maar waarom ga je dan een discussie aan? Als je dat leuk vind kan je beter ook geen drogredenen gebruiken. Je kan niet allemaal voordelen van wereldwijd beschikbaar internet in een hoekje schuiven met het argument dat jij het vervelend vindt die dingen in de lucht te zien 8)7 Gelukkig heb jij het niet voor het zeggen.
Jij bent alleen met jezelf bezig hoor. Ik ga hier geen tijd aan vuil maken.
Ja laten we dit project tegen houden zodat 3 mensen tegen over duizenden anderen kunnen blijven nacht fotograferen 🙄🙄🙄
Tot als jij ooit in een gebied komt waar je met je blote oog de melkweg kan zien.

Als je dat aanzicht ervaart ga je snel van gedachte veranderen, het is immers 1 van de mooiste dingen die je maar kan waarnemen.

Hier in de Benelux kunnen we dat bijna niet zien. Dus moeten we bewust zijn van de plekken waar dat wel kan.
Lijkt me nog steeds ideaal voor hele specifieke situaties, maar is wi-fi 5 niet per definitie al achterhaald als ze het er nu mee uitbrengen? Ik zit al op 7...
Het hele wifi deel is om jouw apparatuur op deze router aan te sluiten. En daar waar je starlink wilt gebruiken is in de regel weinig ander radio verkeer. Daarmee lijkt mij wifi5 goed genoeg.

Wat zijn volgens jou de voordelen van wifi7 ten opzichte van wifi5? Houdt er dan wel rekening mee dat meer dan de starlink communciatie grenzen aan bandbreedte en zo niet relevant zijn. Gezien het op een accu werkt, is energie verbruik wel een dingetje.
Er stond niets in het artikel over aan accu, dus dat was mij niet duidelijk...
Dat verandert het verhaal wel natuurlijk.

Waar ik vooral over nadenk is niet de snelheid (iets waar de meeste mensen direct wel aan denken, zoals je kunt zien aan de reacties).

Waar het mij vooral om gaat is dat je o.a. tegenwoordig heel veel IOT hebt. Wi-fi 5 heeft gewoon een vrij snel bereikt limiet aan hoeveel apparaten tegelijkertijd verbonden kunnen zijn voor het problemen gaat geven. Daarnaast hebben hogere wi-fi versies simpelweg een groter bereik waarbij ook meer stabiliteit is op afstand. Een theoretische afstand is leuk, maar een slecht/onstabiel wi-fi signaal is gewoon een probleemveroorzaker. Dus als wi-fi 5 op zeg 20 meter al helemaal kut is ondanks 40 meter bereik, is het nog steeds stabieler met een hogere wi-fi versie. Uiteraard begrijp ik dit dat ook voor een groot deel hardware- en kwaliteit afhankelijk is.

Daarbovenop begint er nu support gedropt te worden voor bepaalde soorten wi-fi in bepaalde devices. In principe weet ik zo niets van een indicatie dat wi-fi 5 support gedropt zou worden in een device (ik zie ook niet in waarom), maar zou zelf liever het risico niet nemen om een nu al aardig verouderde technologie in te zetten voor iets van deze prijs.

Daarnaast heeft wi-fi 5 een hogere latency. Ik kan me inbeelden dat je al geen geweldige latency gaat hebben met dit ding, maar alle beetjes helpen in die situatie, toch?

Ik kan me best inbeelden dat mensen dit dingetje ook interessant vinden wanneer ze niet "on the move" zijn, simpelweg omdat het klein is en/of ze de grotere versie niet nodig achten.

Desondanks, was ik me nogmaals niet bewust van het feit dat het ding op een accu werkte. Dan is stroombesparing natuurlijk (mogelijk) belangrijker dan de edge-cases welke ik in mijn hoofd heb.
Toch blijf ik het ergens wat vreemd vinden om een oudere technologie te plaatsen in iets nieuws van deze prijs.
Voor mij was het de draagbaarheid en vooral de 'powerbank' die daar bij vermeld was die mij er aan deden denken dat de apparatuur niet verkwistend met energie om moet gaan. Tel daarbij dat de starlink apparatuur vaak gebruikt wordt op 'off-grid' situaties. Dat is voor mij dan niet alleen qua communicatie maar ook qua elektriciteit gebruik. Toegegeven, een automatisme die vast niet iedereen heeft.

Over het gebruik van de nieuwste wifi techniek: Voor ondersteunende zaken, wat wifi hier zeker wel is, wordt vaak al in het begin van het ontwikkel traject een keuze gemaakt. Dat is dan op basis wat dan in de markt beschikbaar is en aan de eisen voldoet: Energie gebruik, technische beschikbaarheid en ook zo min mogelijk technische interferentie, fabricage kosten, software-eisen, licenties voor het in gebruik nemen en ook licenties om het op veel plaatsen in de wereld te mogen gebruiken.
Je internet verbinding is toch niet sneller.
En je kunt gewoon je eigen switch met als je wilt 10Mbit er achter zetten
Lijkt me nog steeds ideaal voor hele specifieke situaties, maar is wi-fi 5 niet per definitie al achterhaald als ze het er nu mee uitbrengen? Ik zit al op 7...
Wifi5 is prima instaat om de snelheid van dit ding te ondersteunen, wifi6 of 7 maakt het dan alleen maar weer duurder.
En meer verbruik.
Nee, dit pakket heeft een maximale snelheid van 100 mbits, hun standaard pakket gaat veel sneller en bevat een wifi 6 router
Wat is de use case hier in NL precies? We hebben toch gewoon vast internet of 4 en 5G?
Jij gaat niet op vakantie blijkbaar. Moet je de dekking van 4/5G is in Spanje Duitsland, Belgie, etc bekijken
Ja als je een stad mens bent, is dit niks voor jou, maar daar buiten heb je het gewoon nodig als je internet wil.
Precies. Ik word af en toe een beetje gek van de reacties hier. Bij zo'n beetje elk dingetje (telefoon, StarLink, betaaldienst, noem maar op) op Tweakers wat niet per se nuttig is voor NL (of soms BE) telkens weer tig reacties met “wat is de usecase voor NL” of “waarom wordt het hier gemeld als het niet in NL beschikbaar is”? Begin soms te denken dat het een soort georganiseerde actie is. :P
Anoniem: 76058 @TheVivaldi27 juli 2024 12:42
Begin soms te denken dat het een soort georganiseerde actie is
Meer een situatie dat mensen zichzelf niet in andere mensen hun schoenen kunnen plaatsen. Heb jaren in Duitsland op het platte land geleeft en in die tijd had je al 100Mbit+ VDSL maar we hadden ... hou je vast, 1Mbit download ADSL want we zaten op de rand van de 3km (max bereik ADSL). Ik draaide een PC om spullen in de nacht te laten downloaden. En zelf hier in Duitsland zijn er enorme sprongen in de steden, van wat je kan en niet kan krijgen. De ene stad had 100Mbit+, de andere in het centrum had 20Mbit max (grappig genoeg, hoe groter de stad, hoe slechter de internet in het centrum). Heb letterlijk voorbeelden gezien van mensen dat Starlink hadden in het midden van de stad!

Is hier bij ons, nog maar recent dat we eindelijke fiber gekregen hebben in de straat, in het centrum van pvd Hamburg! Ligt in de straat, is nog niet aangesloten, hahaha ... Moeten nog wachten tot einde van het jaar. En dat voor 53 Euro met 600/300, ze hebben de boel verbetered want tot vorige maand kreeg je maar 500/100 voor hetzelfde packet, niemand dat installeerde. Enorm agressieve verkoop hier maar niemand dat installeerde. Hun basis 250/50 was duurder dan dezelfde VDSL 250/40.

Tegelijk, zie men schoonbroer met 1Gbit down EN up voor 20 Euro in Spanje. En die kan zelf 10Gbit krijgen in een randstad voor 30 Euro. Maar buiten de steden, uuuuuch ... hangt enorm af waar je woont, je buurman kan glasfiber hebben, en gij hebt LTE. Of dorp WIFI. Starlink is enorm handig daar, eenmaal je buiten de stad bent.

Zijn enorme kafka toestanden op gebied van verbingen en prijzen over gans europa. En dan denken sommige mensen hier, "dat heb je niet nodig", ... jongens toch, je merkt goed hoe geisoleerd sommige zijn.
Voldoende voor mailen, lezen krant/nieuws toch? Tel je zegeningen van geen Netflix e.d:
In Nederland zal de use case klein zijn, maar in D en F zijn er heel wat gebieden waar internet heel traag is of geen mobiel internet is.
Als ex werknemer van een lokale retailer, met ook veel schippers als klant, weet ik genoeg use cases. Internet aan boord, omdat de klant ook het secretariaat voerde van het schippersinternaat, was elke kaart te traag, bagger schippers die moeten plotten, een bedrijf met drie zoons en dus vier schepen, gecoördineerd vanaf één planning enz, enz, omdat jij geen use cases ziet, wil dat niet zeggen, dat ze er niet zijn. Natuurlijk zijn er dingen die ook op 5G kunnen, maar deze bedrijven varen niet alleen in Nederland, dit maakt het allemaal veel makkelijker.
De usecase hier in NL is het reizen: Scheepvaart, internationaal vrachtvervoer, campers. En ja, er zijn ook nog steeds witte vlekken in de land-gebonden draadloze netwerken.

En dan zijn er ook nog zij die dit als backup achter de hand willen hebben.
Wij gebruiken de Starlink (bedrijfsmatig) om bij festivals fatsoenlijk en betaalbaar verbinding te regelen. Als er 100k gebruikers op 4/5G zitten blijft daar niks meer van over. Starlink werkt dan echt perfect.
Dat voldoet echt niet overal. Kom net terug van de camping waar ik 200 mbit haalde maar dat is echt niet standaard in het buitengebied, zeker niet tijdens het hoogseizoen.
Anoniem: 201953 @Greatsword27 juli 2024 16:07
Use case??? 🤔
'A use case explains how users interact with a product or system.'
Wij zijn verwend in vergelijking met veel andere landen, dus voor ons is dit maar heel beperkt nodig. Je hoeft de grens maar over te rijden om er achter te komen dat onze mobiele netwerken heel erg goed zijn (hoogstens Swisscom is iets beter maar daar betaal je dan ook heel fors voor).
Zelf heb ik tijdelijk Starlink gebruikt voor ongeveer een halfjaartje. Toen ik vorig jaar verhuisde naar een vrijstaand huis, was er nog geen glasvezel beschikbaar, maar zou dit pas een halfjaar later aangelegd worden. Meeste internet Providers konden weinig snelheid aanbieden, toch had ik dit wel nodig voor zowel werk als gaming. Daarom had ik als oplossing Starlink apparatuur van SpaceX gehuurd en na de 6 maanden tevreden teruggestuurd toen het glasvezel aangesloten was.
Waar staat dan op de site dat Mobile Regional ook op de Oceaan / andere grote wateren gebruikt kan worden ?

Ik kon het in ieder geval niet terug vinden.

Wij zouden het in de toekomst graag op de boot willen hebben, als we buiten Nederland gaan Zeilen.

[Reactie gewijzigd door uray op 27 juli 2024 11:23]

Volgens mij is Mobile Regional alles binnen het (in ons geval) Europese continent. Dus daar zouden ook de Noordzee, Baltische zee en grote gedeelten van de Middellandse zee onder moeten vallen.
Ga je de oceaan op en over kom je op Mobile Priority uit. https://www.starlink.com/nl/service-plans
Voordeel is wel dat je Inmarsat dan de deur uit kan, dus die kosten mag je er dan vanaf halen.
Ik vraag me af hoe de Mini zich dan verhoudt tot de huidige Standard versie (Gen 3).
Die heeft een aparte router die ik in de caravan heb staan, terwijl de dish buiten op een statief staat. Omdat de Standard groter is, vermoed ik dat deze een betere ontvangst heeft als er toch belemmeringen zijn. Zoals bomen in de buurt.
Overigens ben ik heel happy met de Standard.
Starlink werkt met 12 GHz. Dat betekent dat dat signaal niet door een belemmering gaat (vanaf 5GHz krijg je daar al problemen mee). Dus op de camping moet je de schotel niet onder een boom zetten.

De Gen 3 doet 200-300 Mb/s down en 20-30 up, de Mini 100-150 down en 10-20 up. De mini is ongeveer een derde qua grootte en vreet max 70W, de Gen3 is dorstiger op dat vlak.
Ik verbaas me erover hoeveel mensen het zo belangerijk vinden overal internet te hebben, onze laatste vakanties waren internet loos en buiten doe ik mijn internet uit

Vanuit het perspectief dat het handig is begrijp ik het, maar het gevoel zonder te kunnen en de ontspanning die ik 'offline' ervaar is goud waard
Niet iedereen gaat op vakantie als ze naar het buitenland gaan of gaan reizen. Genoeg mensen die remote werken of een "workaction" nemen waarbij ze gewoon ook (deels) werken.
Wat voor vakanties doe je dan precies? Reis je bijvoorbeeld ook zonder routeplanner? Mag dat wel of verbaas je je daar ook al over? Niemand is gelijk, laat iederen in zijn waarde. Als iemand internet wil gebruiken, prima toch? Dan is dit een ideale oplossing.

[Reactie gewijzigd door moonlander op 27 juli 2024 23:11]

Het was geen aanval maar meer verbazing, dat tot in alle puntjes van je leven internet reikt o.a rv roadtrip in de vs en een cruise vakantie, ging beide prima zonder internet.
Eens. Tot begin deze eeuw had vrijwel niemand electronische navigatie in de auto. Een paar goede (staf)kaarten voldeden prima. En nog steeds kun je met papieren kaarten overal komen. En als je op de plaats van bestemming geen internet hebt is alleen maar een zegen. Bellen en sms’rn is wel handig, voor de rest heerlijke rust.
Landelijk is de dekking wellicht goed, maar je zult je verbazen hoe slecht en/of duur het internet kan zijn op industrie terreinen. Zelfs midden in goot stedelijke gebieden.

Daar is starlink echt niet zo'n slechte optie.
Dan zou ik samen met de andere bedrijven op dat terrein samen op trekken op glasvezel te krijgen. Met 1 bedrijf misschien kostbaar maar hoe meer je meekrijgt hoe scherper de aanlegkosten worden.
Nee, kosten zijn dan vaak nog steeds veel hoger dan wanneer je Starlink gebruikt.
Bij starlink betaal je ook 500euro eenmalige kosten. Als je met 20 bedrijven glasvezel laat aanleggen heb je al een startkapitaal van 10k en kun je er best wat bijleggen voor toekomst bestendigheid en stabiliteit (en het maandbedrag van glasvezel is wat lager).

Ik mag hopen dat als je een bedrijfspand hebt je wel wat kunt investeren in goed internet. Persoonlijk zou ik met afhankelijk willen zijn van een satelliet oplossing voor mijn bedrijf als ik een paar man op kantoor heb zitten.

[Reactie gewijzigd door jongetje op 28 juli 2024 11:51]

Hey hangt af van de situatie. Je kan best een traag adsl verbinding als fallback nemen samen met een Starlink.

Afhankelijk van wat voor soort bedrijf het is en hoe lang je er wilt blijven kan het een goede oplossing zijn.

Er zijn genoeg kleine bedrijfjes met 1 tot 5 werknemers waar dat prima te doen is.
Ik heb sinds kort Starlink thuis gezien er voorlopig enkel een gare ADSL verbinding ligt. Glas wordt aangelegd, maar dat duurt nog wel effe.
Het werkt echt heel goed! En naar mijn mening is het een betere oplossing dan 4G/5G voor thuis gezien je vaak met bundels en aanvullers zit te kloten. Starlink is gewoon onbeperkt voor €50 euro, en €59 voor Roaming. Ik zie veel reacties over latency, maar die gewoon prima. Schommelt gemiddeld tussen 20ms en 60ms. Soms zelfs <20ms maar ook enkele keren >100ms.

Zodra ik glas heb, zal ik uiteraard daar op overstappen, maar m'n starlink set ga ik dan gewoon op vakantie gebruiken. Geen last van gare camping wifi, en bij wild kamperen ook gewoon internet. De MINI is zeker een mooi pakket voor kampeerders of als je veel buitenshuis bent. Voor een verbinding thuis/kantoor/clubhuis/moestuin/strandhuis kun je beter de normale set gebruiken.
Veel mensen hebben het hier over het praktisch nut in Nederland. Nu heb ik toevallig een weekje op een camping gestaan in Nederland. Geen fantastische 5g, maar het ging ermee door. Ik heb op mijn telefoon een hotspot opgezet. De prijs voor een week internet via het Unifi systeem dat er hing en gecapt was op 10 mbit? Slechts 60 euro voor een week per device, wat een geld... Starlink mini is dan ideaal en heel draagbaar. Het maakt het makkelijk voor mensen die bergbeklimmen, op een camping staan en licht willen reizen en zelf afhankelijk willen zijn van een bepaalde provider.

Zodra ik bij onze campeerplek wegliep was alles dat verbonden was met de hotspot gelijk offline. Natuurlijk had ik ook gewoon mijn reisroutertje kunnen gebruiken, maar dan moet ik weer een e-sim abonnement halen of inloggen op het trage en dure wifinetwerk van de camping. Ik zie er dus zeker wel een markt voor. Backpackers die remote willen werken enzo.

Hoewel de residential ook in veel gevallen kan, echt nuttig voor de lichte reiziger dus die internet een vereiste vindt. Dankzij de batterybank kan je dus echt ergens waar het volledig off-grid is ervoor zorgen dat je simpelweg kan live-streamen. Dat had je 20 jaar geleden echt niet kunnen denken. Nederland is natuurlijk verwend met ons best wel dichte netwerk van 4/5g en glasvezel.

[Reactie gewijzigd door Kecin op 27 juli 2024 14:01]

Waarom zou je gaan backpacken en willen werken tegelijk? Volslagen idioot als er mensen zijn die dat doen. Geniet van het reizen en de dingen die je ziet en de mensen die je spreekt. Werken kan wel weer als je terug bent of op een locatie met internet. Een bacpacker zal trouwens echt geen 7 kilo asn gewicht meeslepen. (Mening van een post-boomer generatielid).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.