Tado stopt jaar na introductie met Warmtepomp Connector, klanten krijgen upgrade

Tado stopt met de Warmtepomp Connector, een product dat vorig jaar augustus werd aangekondigd. Klanten worden geüpgraded naar de nieuwere Warmtepomp Optimizer X, die alleen met tado's X-platform werkt. Ook thermostaten en andere producten worden daarom geüpgraded.

Het bedrijf zegt tegen FWD de producten van klanten om te ruilen vanwege de komst van het X-platform. Tado kondigde dit platform in mei dit jaar aan. Deze producten ondersteunen Thread en Matter in plaats van tado's eigen V3+-systeem, waarmee de Warmtepomp Connector overweg kan.

Tado Warmtepomp Optimizer X
Tado Warmtepomp Optimizer X

Tado benadrukt dat het bedrijf het V3+-ecosysteem blijft ondersteunen, maar zegt ook dat de upgrade voor 'het kleine klantenbestand' van de Warmtepomp Connector voor die klanten 'een goede upgradekans is en strategisch de juiste keuze is voor tado'. Het lijkt erop dat tado niet beide versies van de warmtepompkoppeling wil ondersteunen en er daarom voor kiest om met het oudere model te stoppen.

Klanten krijgen de Warmtepomp Optimizer X, die normaal 250 euro kost. Deze werkt alleen met het X-platform van tado, terwijl de Warmtepomp Connector alleen met het V3+-systeem van tado werkte. Warmtepomp Connector-klanten krijgen daarom ook een upgrade naar het X-platform voor alle thermostaten en radiatorknoppen die ze eerder hebben gekocht. De upgrade geldt tot 31 augustus. De Warmtepomp Connector en Optimizer X zijn controllers waarmee tado-gebruikers hun warmtepomp kunnen koppelen aan de tado-app.

Door Hayte Hugo

Redacteur

24-07-2024 • 13:18

57

Submitter: StefandeGroot

Reacties (57)

57
57
29
2
0
23
Wijzig sortering
Dat doen ze wel slim dan..... Een "gratis" upgrade naar hun eigen abonnementsdienst.
Nu een paar tientjes uitgeven om vervolgens over de komende jaren honderden euros te laten betalen is goede business!

Dit noemen we in moderne termen Enshitification.
Je krijgt een gratis upgrade van een apparaat met proprietary protocol naar een apparaat met open protocol. De abonnementsstructuur is naar mijn weten hetzelfde (ik zie in ieder geval niks terug in dit of het gelinkte artikel over een nieuw abonnement). Dus waar zit precies de enshittification?
Het oude apparaat werkte zonder abo. Het nieuwe apparaat werkt alleen met abo.

Een open protocol is leuk zolang Tado zorgt dat ook de API open is. En dat wil nog wel eens een uitdaging zijn. Het is leuk dat je precies weet op welke frequentie je je commandos moet sturen maar als je niet weet welke commandos dat zijn dan zit je alsnog gewoon muurvast in hun ecosysteem en dus muurvast aan hun abonnement. Dat is normaal de eerste stap richting enshitification: De gebruiker heeft zoveel geld uitgegeven aan het platform dat hij niet meer zomaar er uit kan stappen. De volgende stap is dat ze alternatieve monetarisatie paden gaan gebruiken..... Je weet wel, zoals Google's speaker plots reclame begon te maken voor een bioscoopfilm......

Deze stap is geen garantie dat dat gaat gebeuren maar het is wel een opvallende stap.....
Maar daar is matter en threads toch voor? Wellicht beperkt. Maar elk thread apparaat werkt met elkaar samen (zoals zigbee en Z-Wave) en via Matter praat je universeel met het apparaat. Dus:
Tado ➡ border router (google hub /Apple home / sky connect) ➡ matter applicatie (google home / home assistant / Apple home)

Nu is het wel zo dat het matter protocol beperkt is en niet alle functies heeft. Dus het kan zijn dat bepaalde functionaliteit enkel via hun eigen API werkt. Echter, ze zeggen matter compatible, dus het moet enige compatibiliteit hebben. Volgens New Tado thermostats support the Matter standard | Products | matter-smarthome kun je enkel de warmte via matter besturen. Als 3rd party Threads border router is enkel de Apple Home momenteel ondersteund. Rest volgt later.

Dit al gelezen?
review: De eerste stap naar een smarthome - Wegwijs uit de populairste platforms
review: Tado X-serie - Slim verwarmen en besparen, maar dan wel mét abonnement

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 24 juli 2024 15:59]

De Tado die "matter" ondersteunt zegt mij helemaal niks. Net zoals de smartlock van aqara heeft die matter ondersteuning. Maar wat betekent dat? Welke API's zijn included? Hier zijn wel echt verschillen. Ook hier dus met Tado, welke subsets worden er ondersteund?
Dat zeg ik letterlijk:
Volgens New Tado thermostats support the Matter standard | Products | matter-smarthome kun je enkel de warmte via matter besturen.
Volgens de Tweakers review: Tado X-serie - Slim verwarmen en besparen, maar dan wel mét abonnement
Als je de set gebruikt via Matter, heb je toegang tot een beperkte instructieset aan commando’s. Daarmee verlies je de controle over functies die specifiek voor het product zijn en die je enkel kunt bedienen vanuit de tado-app. In de praktijk valt dat mee. De functies die wegvallen, zijn de kinderbeveiligingsinstelling van de thermostaatknoppen en de temperatuurcompensatie-instelling van alle thermostaten. De verwarming functioneert zoals voorheen, inclusief zonebediening. Als je het beheer volledig overlaat aan een ander systeem dan tado, bijvoorbeeld door de bridge en daarmee de cloudtoegang te verwijderen, vervallen vanzelfsprekend ook geavanceerde functies zoals openraamdetectie en geofencing.
Matter is zeker niet perfect. Wout heeft dit ook meerdere malen aangegeven. De basics werken, de rest hangt af van de fabrikant en hoeverre Matter ondersteuning biedt. Matter v1.0 met thermostaat support bestaat pas sinds 2022. Zie ook: Matter (standard) - Wikipedia
Maar daar is matter en threads toch voor? Wellicht beperkt. Maar elk thread apparaat werkt met elkaar samen, zoals zigbee en via matter praat je universeel met het apparaat.
Zoals al gezegd; Thread en Matter maken het mogelijk dat alle apparaten elkaar kunnen bereiken. Dat betekend nog niet dat ze ook elkaar opdrachten kunnen geven.

Zie het als de telefoon. De telefoon maakt het mogelijk dat ik iemand in Japan bel. Maar zolang ik geen Japans spreek en zei geen Nederlands kunnen we elkaar alsnog niet verstaan, ook al zijn we wel verbonden.
[...]

Zoals al gezegd; Thread en Matter maken het mogelijk dat alle apparaten elkaar kunnen bereiken. Dat betekend nog niet dat ze ook elkaar opdrachten kunnen geven.
Dat is dus niet waar. Threads zorgt inderdaad voor de verbinding. Matter is het praatprotocol, waarin aangegeven dat er maar 1 taal is met een aantal woorden. Die protocollen worden steeds verder uitgebreid. Tado X werkt gewoon met Matter, zonder gebruik te maken van de Tado bridge, hun app of hun API. Zie ook: review: Tado X-serie - Slim verwarmen en besparen, maar dan wel mét abonnement

Wel moet je een extra stap doen, zodat Tado spul praat met dingen met hun eigen eiland:
Om een apparaat met meerdere platforms te delen, moet je vanaf een platform dat het apparaat beheert, opdracht geven aan het apparaat om zich open te stellen en zich te laten koppelen met een ander platform op hetzelfde netwerk. Echter, in de tado-app is dat beheer niet terug te vinden. Voor Android-gebruikers is dit ‘verstopt’ in de telefooninstellingen onder Matter-apparatuur, waar je alle Thread-apparaten terugvindt die je via de telefoon hebt toegevoegd aan het netwerk. Hier kun je het beheer overdragen aan Google Home of Home Assistant.
Verder:
Kies je niet voor aansturing via Matter vanuit een ander smarthomeplatform, dan bedien je tado-apparatuur via de tado-app. Die app biedt uiteraard temperatuurinstellingen voor alle zones, handmatig of via een schema. Andere functies die typisch zijn voor een slimme thermostaat noemt tado 'skills'. Sommige van deze skills zijn ondergebracht in tado Auto Assist, een abonnement van 3,99 euro per maand of 29,99 euro per jaar.
Maar wanneer je gebruikt maakt van Google Home werkt geo fencing ook. Wil je nog uitgebreider gaan, dan kun je met Home Assistant nog meer dan met de Tado app.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 24 juli 2024 15:51]

Dat klopt dus niet. Thread is de verbinding en Matter is de taal. De Tado X producten kunnen wel gewoon met alle andere Matter apparaten communiceren als je een Thread border router hebt (wat niet eens een Tado border router hoeft te zijn). Anders zouden deze producten niet Matter gecertificeerd kunnen zijn. Overigens is de Warmtepomp Optimizer X zelf ook een Thread border router.

Gebruik je alleen de basis functies die in Matter zitten, dan heb je de Tado app zelfs helemaal niet nodig (waarschijnlijk wel alleen voor firmware updates).

Wel is het zo dat Tado extra functionaliteit kan aanbieden via hun eigen app, die (nog) niet door Matter worden ondersteund. Een deel van die functies kunnen ze dan ook nog achter een abonnement zetten (bv bepaalde visualisaties en maandelijkse en jaarlijkse vergelijkingen).

Maar bijvoorbeeld een functie die in hun abonnement zit, geolocatie, is een standaard functie in Matter. Dus zonder een abonnement, zonder de Tado app te gebruiken, is dit gewoon in te stellen in de Matter controller van je keuze.
Ik kijk er misschien ontzettend overheen, maar het enige abonnement dat ik kan vinden is Auto Assist, een optioneel abonnement voor “premium” features. Zover ik kan zien is dit onveranderd tussen de oude en de nieuwe hardware. Welk verplichte abonnement doel jij op?
Nou er is nog geen sprake van Enshitification. Alhoewel ik wel eens ben met je concerns. Ik zit nog op het V3 platform en de boel kan de kliko in als ze opeens wel een cloud abonnement forceren.
Voorlopig doen ze dat nog niet en blijft de boel werken.
Nee je kan het oude systeem via home assistent met de Apple homekit plugin koppelen. Apple homekit wordt door het oude systeem nl zelfs offline ondersteund.
Dat weet ik. Je hebt alleen beperkte opties waarbij sommige sensoren niet beschikbaar zijn. Zoals of er een raam open of dicht is en het batterijniveau.
Je kan ook configuratie als kinderslot niet instellen zonder cloud.
Het abonnement is zo goedkoop dat als je met bv de geofencing van tado 20 kuub gas per jaar bespaart je de kosten er al uit hebt.
Het abonnement is nu zo goedkoop dat als je met bv de geofencing van tado 20 kuub gas per jaar bespaart je de kosten er al uit hebt.
Fixed. Verder werkt het met warmtepompen, dus hoeft er niet eens sprake te zijn van gas. :)
Als ze dat abbo 50 procent duurder maken dan is het nog steeds zo dat je het er met gemak uit haalt.

Het is al jaren dezelfde prijs. Die paar gebruikers die ze nu gratis upgrade zullen heus het business model niet veranderen.
Tot nu toe levert het hele geofencen me meer comfort EN gasverbruik op. Dus nu gewoon de kachel in de wintermaanden continu op 21.
Het abonnement is zo goedkoop dat als je met bv de geofencing van tado 20 kuub gas per jaar bespaart je de kosten er al uit hebt.
Met een warmtepomp niet. ;)
Klopt, maar die geofencing werkt ook met een warmtepomp. En dan hoef je op jaarbasis iets van 100 kwh te besparen.
en een warmtepomp wil je niet aan uit zetten zoals ene cv/gas installatie. Maar een continue temperatuur is dan namelijk veel zuiniger... Dus geofence lijkt me een erg slecht idee ;-)

[Reactie gewijzigd door bazzi op 24 juli 2024 13:43]

Daar zit niet iets slims achter als de pomp veel lager laten draaien waardoor het langzaam afkoelt? Ditzelfde probleem heb je anders iedere keer als je de temperatuur omlaag zet.
Ja en nee, je wilt ze niet volledig uitzetten maar wel het vermogen regelen afhankelijk van de stroom prijs/eigen opwekking voor zover relevant bij een warmtepomp, de effecientie (weersafhankelijk) en de vraag. Dat is ook heel het principe om daar slimme aansturing op te steken zoals Tado hier probeert te doen (ik heb geen idee in welke mate dit product alle vinkjes afvinkt)


Heel dat verhaaltje dat de warmtepomp altijd maar moet aanstaan met een weersafhankelijke regeling zonder thermostaat binnen klopt langs geen kanten. Nieuwbouw woningen die op 23 graden worden gehouden 24/24, kleinste kind zou toch moeten weten dat dit zever is. Die huizen dreigen dan ook bij warmere temperaturen te oververhitten (zonder thermostaat heeft die verwarming geen flauw benul hoe warm het binnen is) maar geen probleem, de bypass van de aanwezige balansventilatie staat standaard op ga volledig open indien de binnen lucht warmer is dan 21 graden en de buitenlucht warmer is dan 10 graden. In het tussen seizoen zijn die dus EN aan het verwarmen EN warmte buiten aan het gooien met de ventilatie.

En dan krijg je het ene na het andere rapport dat zegt dat die nieuwbouw woningen helemaal niet zo energiezuinig zijn als geclaimd, hoe zou dat toch komen?
nou als je de water temperatuur 24g 24/7 houdt, dan wil je sowieso ruimte afhankelijke thermostaten. Ruimte temperatuur va 24g lijkt me sowieso een beetje bijzonder...

Vermogen kan je niet altijd regelen. Denk aan een brine warmtepomp, die heeft een optimum op een bepaalt vermogen, daar zie je dan ook minder inverters ipv aan/uit warmtepompen, al komen ze wel steeds meer. Heb bv ook een aan/uit van Vaillant.

Zelf heb ik gewoon een weers afhankelijke regeling met een hoofd thermostaat in de woonkamer. Dan in leef ruimtes ruimte afhankelijke thermostaten.

Maar hoe jij er over praat mag ik hopen dat de bewoners de aannemer aansprakelijk stellen voor een bouw fout.
De realiteit is dat de meeste mensen geen Tweakers zijn en het hun totaal niet intresseert zolang het maar werkt. Aan de andere kant heb je de bouwheren die zo goedkoop mogelijk willen bouwen en het liefst zo weinig mogelijk gezever hebben achteraf met name van mensen die klagen dat het niet snel genoeg opwarmt.

Die kamerthermostaat niet steken = minder kosten voor de bouwheer. Geen kastje aan de muur = de niet Tweakers horen het graag. Klop er een weersafhankelijke regeling in die zeker de woning altijd goed warm gaat houden = de niet Tweakers zijn altijd tevreden. Geen interface behalve 1 draaiknopje in de garage waarmee je de verwarming wat lager/hoger kan zetten (wat de curve van de weersafhankelijke regeling gewoon een trapje hoger of lager zet) = geen bewoners die foute instellingen kunnen doen dus geen klachten voor de bouwheer.

Ik spreek uit ervaring vanuit Belgie, de setup zoals beschreven is schering en inslag bij nieuwbouw waar balansventilatie verplicht is, warmptepomp niet perse maar indien het een nieuwe wijk is weigert men gasaansluiting wat defacto warmptepomp verplicht maakt.

Maar zelfs bij gerenoveerde woningen kom ik dergelijke zaken tegen, de woning die ik kocht met een weersafhankelijke regeling draaide zonder thermostaat die enkel in de nacht 6 uurtjes uitgeschakeld werd, 4 circuit vloer verwarming niet uitgebalanceerd en 50% van de radiatoren boven dicht gedraaid. Na een thermostaat te installeren, de boel uit te balanceren, de belachelijk hoge curves van de weersafhankelijke regeling naar beneden te trekken = verbruik met 50% naar beneden. Ik ga ervan uit dat dit een uitzonderlijk gevalletje is maar de vorige eigenaar heeft minstens 15K uitgegeven aan deze energiezuinige verwarming(zit immers nog een zonneboiler op ook) maar kende er zelf niets van.

En dan kan je zeggen, die mensen moeten dat toch zien aan hun facturen? ah nee want door de isolatie is hun woning sowiezo veel energie zuiniger, de mensen hebben geen vergelijk meer om te zien dat hun "lage" factuur feitelijk veel te hoog is voor de woning/EPC die ze hebben. Tenzij je naar onderzoek studies gaat kijken welke allemaal aantonen dat de geclaimde besparingen totaal niet de realiteit zijn in de praktijk waarbij het vaak op "gebruikersgedrag" word gestoken.

onderzoek Vlaanderen / Universiteit Gent
Conclusie
Het verschil in energiegebruik tussen woningen met hogere versus lagere prestatieniveau’s (en dus ookde potentiële energiebesparing) ligt in werkelijkheid veel lager dan de theoretische EPB- en EPC-berekeningen suggereren. Voor bestaande woningen met lagere prestatieniveau’s is deze afwijking tussen theoretische en werkelijke waarden het grootst
Bij die zonnepanelen krijg je overigens hetzelfde verhaal, worden op het dak gelegd in een string config zonder monitoring op paneel niveau. Je moet al heel goed je opwek monitoren en een halve analyse doen om erachter te komen dat je een kapot paneel hebt waar de bypass van openschiet (elk paneel heeft een safety bypass zitten omdat anders de verhoogde weerstand in combi met de stroom van de andere panelen voor brand zou kunnen zorgen). En zelfs al zou je zelf zo slim zijn om dat te kunnen aantonen, de installateur gaat alles ontkennen want de enige manier om in een dergelijk geval effectief vast te stellen dat een paneel defect is wilt feitelijk zeggen dat je ze allemaal van het dak moet halen, uitmeten welke niet meer werkt om vervolgens alles terug te plaatsen. De installateur gaat failliet als ze dat allemaal onder garantie moeten doen.

Dus wat gebeurd er in de praktijk? Gooi maar de panelen op het dak, stop ze in een string zonder deftige monitoring, zijn er kapot bij levering of gaan er defect tijdens de levensduur? Niemand weet het en niemand kan het defect aantonen in de praktijk. Wat niet weet wat niet deert. En monitoring op paneel niveau voorzien? Ben je gek, dan zien de mensen dat er 1 defect is en moeten we ze effectief gaan vervangen onder garantie, slecht voor de zaken.

Begrijp mij niet verkeerd, ik ben pro energietransitie en pro energiezuinige woningen, dat is net heel de reden dat ik er mij aan erger.

[Reactie gewijzigd door sprankel op 24 juli 2024 16:05]

Thermostaat per ruimte met een warmtepomp is een slecht idee, dat is terug te vinden in diverse topics. De warmtepomp moet zijn warmte kwijt op een kleiner oppervlak, dat leidt tot hogere watertemperaturen, wat al leidt tot lagere inefficiëntie en de efficiëntie daalt ook doordat het afstraling sloper vlak kleiner is. Daarnaast zal de warmte ook van de warmere ruimtes naar de koelere ruimtes gaan stromen. Zeker met balansventilatie is dat het geval. Bezint eer ge begint ;)
nou dat is echt afhankelijk hoe je het hebt ingeregeld. grofweg 60% van de oppervlak is NIET nageregeld (denk aan woonkamer, want daar hang de hoofd thermostaat, overlopen, gangen, kelder en garage). Dan gaat het prima en is het ok. Gewoon goed de handleiding van je warmtepomp lezen EN een installeur hebben van verstand van zaken, dan kan het prima en scheelt het ook wat. (En misschien het belangrijkst: geeft een hoger comfort)
met een weersafhankelijke regeling zonder thermostaat binnen klopt langs geen kanten
Dat lijkt me ook erg onverstandig. Echter is ook een combinatie mogelijk toch? Dus een buiten en binnen thermostaat. Dat noemen we dan ook weersafhankelijke regeling dacht ik.

En het verhaal dat de warmtepomp de reden zou zijn voor een continue temperatuur i.p.v. veel variaties, is meer vanwege de manier van verwarmen toch? Dat is dan vloerverwarming - want die heeft nu juist een kleine delta nodig. Dus ook een CV-gestookte vloerverwarming zou een matig variabele temperatuur instelling moeten volgen.
Zover ik weet zijn tado thermostaten te koppelen met Homekit. Dat betekent dat deze met een klein beetje moeite dus volledig lokaal kunnen werken zonder abonnement. Ook als je geen homekit hebt (daar zijn namelijk talloze oplossingen voor zoals Home Assistant).
Ik zou uw comment graag willen corrigeren:
Mocht u ooit op V1/V2/V3 zijn ingestapt in het tado ecosysteem, zou deze specifieke upgrade naar tado X geen effect moeten hebben op uw Auto-Assist status. Bij problemen, neem contact op met onze support.
Auto-Assist een volledig optioneel abonnement om bepaalde functies toe te voegen aan de app. Ook zonder dit optionele abonnement heeft u nog altijd toegang tot een groot deel van de functionaliteit van de tado app. U kunt hier meer lezen over Auto-Assist.
De kostenstructuur voor het optionele "Balance voor Warmtepompen" abonnement zijn gelijk voor zowel de V3+ Warmtepomp Connector en de tado X Warmtepomp Optimiser. U kunt hier meer lezen over balance voor warmtepompen.

[Reactie gewijzigd door tado op 30 juli 2024 13:07]

De markt van de slimme geconnecteerde producten lijkt wel een loterij te worden.
Berijven die ineens stoppen met support op bepaalde producten, bedrijven die failliet gaan (Vanmoof bijvoorbeeld met hun geconnecteerde fietsen).
De kans is altijd dat je met een nutteloos apparaat achterblijft...
Nou denk ik dat dat bij Tado wel meevalt. Zo heb ik ooit mijn huis voorzien van een aantal thermostaat knoppen, nog voor het abbo geïntroduceerd werd. Toen dat abbo geïntroduceerd werd mocht ik de functionaliteit gewoon zonder abbo blijven gebruiken. (Zat bedrijven die dat niet doen) Ook mocht ik de vernieuwde app, waar wat nieuwe zaken volgens mij (weet het niet meer precies) achter een abbo gezet werden, levenslang kopen voor eenmalig bedrag (ik dacht een 10tje)
Ook als ik nieuwe knoppen (niet het x platform) aanschaf hoef ik geen abbo te nemen.
Daarnaast werkt alles in principe lokaal. Er is wel een internet bridge (zodat ik tado ook van buiten huis kan aansturen) maar voor zover ik weet is die niet noodzakelijk. Ik kan me niet voorstellen dat, mochten ze falliet gaan, je spullen dan niet meer werken.

Kijk dat hun cloud dan niet meer werkt lijkt me logisch. Maar via homekit/homeassistant kun je alles prima lokaal aansturen.

Ook nu weer bieden ze deze klanten een gratis upgrade naar hun nieuwe platform aan ipv ze gewoon te laten zitten.

Owh en de helpdesk is ook erg goed is mijn ervaring.

niet ieder bedrijf is een vanmoof zeg maar.
Ik wordt altijd een beetje kriebelig bij uitspraken als
mocht ik de functionaliteit gewoon zonder abbo blijven gebruiken
Wanneer een externe partij uberhaupt controle heeft over iets integraals als een thermostaat laat ik het links liggen.
Er is wel een internet bridge (zodat ik tado ook van buiten huis kan aansturen) maar voor zover ik weet is die niet noodzakelijk. Ik kan me niet voorstellen dat, mochten ze falliet gaan, je spullen dan niet meer werken.
Dat valt dik tegen in de praktijk, Tado stuurt hun producten echt vanop de cloud aan. Trek je internet bridge maar eens los, de thermostaat blijft gewoon steken op de laatst ingestelde temperatuur en zal zelfs niet meer zijn programma volgen. Genoeg klachten te vinden van users waarbij het internet uit is gevallen en de verwarming niet meer op programma inschakelt of waar de verwarming is blijven aanstaan.

Tado geeft ook geen opties om zelf aan te sturen, het gaat allemaal via hun cloud oplossing omdat je anders de betalende features, met name geofencing, kan bypassen maar als gevolg kan je ook de programmatie niet lokaal doen.

Er is echter een achterdeur, Apple Homekit werkt wel lokaal met Tado dus de truc is Tado aan Homekit hangen en indien je eigenlijk Home Assistant wenst, eerst aan Homekit hangen en dan via Homekit integratie aan HA hangen.
Owh dat laatste is precies wat ik gedaan heb, vandaar dat ik eigenlijk nooit tegen problemen aanloop. Ik wist niet dat die internet bridge een soort van verplicht was.
Dat laatste kun je beter andersom doen. De bridge via de homekit controller aan home assistant koppelen en dan de thermostaten naar homekit sturen via de homekit integratie. Op die manier werkt het direct met Home Assistant en zou je het zelfs compleet zonder Apple producten kunnen gebruiken.
Dat is ongetwijfeld ook wel een oorzaak van de digitalisering. Een bedrijf/idee kan ineens zo uit z'n voegen groeien door een "hype", waardoor je als beginnend bedrijf ineens met een een bulk aan early adopters zit, terwijl je product of bedrijf er nog helemaal niet klaar voor is. Als early adopter loop je nu eenmaal een grotere kans dat iets anders loopt met je gekochte product.
Niet altijd, maar het lijkt me wel een terechte zorg. En een reden om bij al dit soort aankopen te overwegen: 1) heb ik het überhaupt nodig (altijd goed om te bedenken); 2) wat voegt het toe om dit apparaat te smartificeren; en 3) kan het ook zonder de dienstverlening van dit specifieke bedrijf blijven functioneren. Bij Vanmoof was er duidelijk een probleem toen het bedrijf omviel. In het geval van Tado zijn veel accessoires aan te sturen met HomeKit of zelfs Home Assistant (ik heb zelf nooit een abonnement genomen en het ook niet gemist - zelfs geofencing werkte voor mij naar tevredenheid m.b.v. HomeKit).
Is er toevallig iemand die dit gebruikt met een warmtepomp van Nibe?

Ik heb nu hun spul maar de UX en connectiviteit zijn echt frustrerend slecht. Ze vragen alleen al €30 per jaar om je app te gebruiken.

Heb wel erg goede ervaring met de Tado thermostaat maar die is nu juist weg omdat die alleen met een CV overweg kan.

Dus erg benieuwd of dit een upgrade voor de slechte Nibe accessoires kan zijn.

edit: hij werkt niet met Nibe helaas....
Voor anderen: https://www.tado.com/de-en/heat-pump-compatibility-check

[Reactie gewijzigd door ApexAlpha op 24 juli 2024 13:30]

Ik vraag me sowieso af wat deze Tado 'optimized' aan je warmtepomp? Ik heb ook een Nibe die is ingeregeld door de installateur en gebruik ook de smart functie zodat ie op basis van day ahead prijzen optimaal verwarmt. Ik zie dan niet direct wat dit apparaat dan nog kan toevoegen, behalve misschien een wat geliktere UI?
Toen ik laatst een maandje van huis was moest ik of 4 verschillende plekken in die domme wandcomputer van ze de verwarming uit zetten voordat die écht stopte met het huis verwarmen.

De vakantiemodus was blijkbaar een gimmick, deed niks.
De temperatuur lager zetten op de thermostaat doet ie af als een suggestie...
De temperatuur uitzetten op die wandcomputer negeerde die ook.

Ik moet in het geadvanceerde menu de compressor uitforceren om te zorgen dat het huis niet verwarmd was terwijl we weg waren.

Heeft me honderden kWh gekost aangezien april nogal koud was...

Die 'iets geliktere UI' vind ik nogal een understatement.

Al moet ik toegeven dat áls het draait het ook enorm stabiel draait. Maar het is overduidelijk dat Nibe een WP bedrijf is dat UX ernaast doet.

[Reactie gewijzigd door ApexAlpha op 24 juli 2024 13:49]

Vakantiemodus werkt wel degelijk, maar je had wel eerst in een ander menu moeten kiezen wat de vakantiemodus precies moet doen. Je kunt bijvoorbeeld kiezen of je tapwater uit wil, of alleen laag en daarnaast hoeveel stappen of graden lager de warmtepomp dan moet gaan draaien.

Ik heb sinds kort een Home Assistant en die via MyUplink aan de Nibe gekoppeld. Voor inzicht is dat echt fantastisch. Ik geloof niet dat ik vanuit HA veel kan sturen, maar ik kan echt ontzettend veel uitlezen.
Nee hoor, ik heb weldegelijk in de vakantiemodus de temperatuur op 5 gezet (laagste) en verwarming én tapwater uit.

Huis bleef gewoon 20.

Nogmaals, het werkt allemaal fantastisch als het eenmaal draait. Maar één blik op de app of de SMO40 interface en het is pijnlijk duidelijk dat UX geen prioriteit heeft.
Ik heb een Nibe warmtepomp en Tado thermostaatkranen en die twee draaien bijna helemaal los van elkaar. De warmtepomp heeft helemaal geen binnentemperatuurvoeler. Hij draait gewoon altijd en regelt zijn aanvoertemperatuur op basis van de buitentemperatuur, met alleen een regeltje dat hij 's nachts wat minder warmt draait. De vloerverwarming beneden staat altijd open en de aanvoertemperatuur heb ik dus zo gekozen dat het daar een lekkere constante temperatuur is.

De tado's regelen de radiatoren op de bovenverdieping, maar communiceren daar dus niet bij met de warmtepomp. Ze draaien gewoon de kraan open en de warmtepomp draait toch altijd, dus de radiator wordt dan warm. Overigens heb ik wel een 100L buffervat in het systeem, zodat de warmtepomp wel netjes zijn compressorcyclus kan afmaken als de Tado een keer alle radiatoren tegelijk zou dichtregelen.
Ik heb een Daikin warmtepomp i.c.m. Tado thermostaatknoppen. Als je een WP hebt, hoe verwarm je nu dan de individuele kamers? Heb je alle radiatoren weggehaald die aan de CV waren gekoppeld?

De radiatoren blijven normaal gesproken gewoon werken en wordt de WP aan de leidingen van je oude CV installatie gehangen en de CV ketel wordt weggehaald.

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 24 juli 2024 15:42]

Niet heel goedkoop, maar ik gebruik een Husdata wifi gateway met mijne Nibe (F1255) warmtepomp. Integreert dan via MQTT met Home Assistant.

[Reactie gewijzigd door sam45 op 24 juli 2024 21:20]

Nibe, Panasonic en andere merken staan natuurlijk op onze roadmap, het is een kwestie van prioriteit welke interface we op welk tijdstip kunnen releasen. We werken er met hoogtempo aan.
Graag uw warmtepomp toevoegen in dit formulier. Op die manier kunnen we de juiste beslissingen maken voor welke warmtepomp het zin heeft om de volgende interface te ontwikkelen.
Is de upgrade gratis? Dan is dit wel een strakke actie namelijk.
Volgens de FWD-site (gelinkt in dit artikel) wel, en is dat door hen in de mail naar hun gebruikers ook aangegeven:
Volgens de mail kunnen gebruikers van dit product gratis upgraden naar de nieuwe Warmtepomp Optimizer X en zelfs andere aangesloten V3+-apparaten gratis upgraden naar de nieuwe Tado X-serie.
Spul van Tado kan met eigen thuisautomatisering enkel gebruikt worden via Tado's online dienst.

Buiten deze "deal" om 250 EUR voor een apparaat betalen waarvan de hardware enkel werkt met Tado's eigen dienstverlening? Yuk!
Dat klopt niet helemaal. Tado werkt ook met HomeKit en dat is volledig lokaal (eis / keuze van Apple naar ik aanneem). En Home Assistant kan ook prima als HomeKit Controller dienst doen waarna de aansturing lokaal kan.
Echter zul je dan bepaalde "management" zaken missen (zoals het koppelen van nieuwe hardware aan de bridge).
Onze tado X line werkt ook met Matter (naast HomeKit). Helaas is dit niet het geval voor de Warmtepomp Optimiser omdat Matter nog geen ondersteuning heeft voor dit type apparaat. (Een apparaat wat specifiek warmtepompen kan aansturen)
Onze tado X thermostaten (bedraad) en slimme radiatorknoppen werken volledig via Matter buiten onze servers om.
Natuurlijk zijn er specifieke tado features die alleen via onze app werken, maar dat is meer omdat dit niet standaard functies zijn waar het Matter protocol meer overweg kan.
Zolang je het oude apparaat mag houden en deze geen "KILLSWITCH" update krijgt zou het toch prima zijn?


Maar als je het oude apparaat ook moet inleveren, of deze ook een KILLSWITCH krijgt, dan is het vrij onzinnig.

Niet te vergeten, hopelijk is de API 100% open. en niet dat je verplicht bent 1 van hun hubs te gebruiken
Ik ben Tado klant, al erg lang, maar hekel de route die dit bedrijf momenteel volgt.

Tado innoveert niet meer. Er komt een warmtepomp controller op de markt welke voor de Nederlandse markt nauwelijks interessant is. Enkele veel voorkomende merken worden zelfs een jaar later nog steeds biet ondersteund.
Kan zijn dat die fabrikanten niet willen meewerken, maar communiceer dan naar je klanten.

Daarnaast stappen ze nu over op een nieuw protocol en dat doen ze zonder compatibiliteit met het oude protocol.
Er hangen bij mij meerdere thermostaat kranen, een Tado kamerthermostaat en een gateway.
Mocht mijn Remeha warmtepomp ooit ondersteund worden door de warmtepomp controller, moet ik ALLES vervangen ondat de warmtepomp controller nu uitsluitend voor het nieuwe protocol bruikbaar is.
Het had toch gewoon mogelijk moeten zijn om een wat geavanceerder gateway te ontwikkelen die zowel Thread als het oude protocol praat en zo een max te maken tussen oud en nieuw. Ik had zonder probleem wat meer betaald voor een nieuwe gateway. Ook voor een nieuwe thermostaat als die beide protocollen kon aansturen en ik de oude thermostaat als ruimteregelaar in had kunnen zetten.
Onbegrijpelijk deze actie.

Als Remeha ook multizone ondersteuning toevoegd met slimme thermostaat kranen en ruimteregelaars stap ik direct over.

[Reactie gewijzigd door smartsys op 24 juli 2024 16:51]

Kan ik concluderen uit de einddatum van eind augustus dat je nu die oude warmtepomp-connector nog zou kunnen kopen bij de webshops die hem nog aanbieden, en dan door Tado al je v3 apparatuur geüpgraded krijgt?
Betekent wel overstappen naar abonnement, maar dat is nog flink wat jaren goedkoper dan zelf 7 knoppen, twee draadloze sensors, een thermostaat, een bridge en een airco-controller nieuw kopen. Ook met aanschaf van die warmtepomp-connector
Het is toch gewoon diep triest dat je al die zooi moet vervangen?
Hoezo zou het niet samen kunnen werken?
Er hoeft alleen iets te zijn dat tegen je oude thermostaatkraan zegt: Ga open naar 15% of dat de thermostaatkraan zegt: Het is 19,8graden in deze ruimte.
De achterliggende software moet weten dat de gewenste ruimte temperatuur 20graden is en vervolgens de verwarming een seintje geven om actief te worden.
Of de communicatie tussen ene thermostaatkraan nou protocol A is en met een andere thermostaatkraan, ruimte thermostaat of warmtepomp controller via protocol B moet toch geen probleem zijn?

Ik denk erover om nu snel een warmtepomp controller te kopen ook al is mijn warmtepomp helemaal niet ondersteund. Dan krijg ik wel alles nieuw en mocht de Remeha Elga Ace ooit wel ondersteund worden ben ik voorbereid.

[Reactie gewijzigd door smartsys op 25 juli 2024 11:55]

Ja, mee eens. Een bridge met een dubbele radio die oud en nieuw protocol ondersteunt zou peanuts moeten zijn. Daar wil ik nog best voor betalen ook, als het €50 euro zou kosten ofzo. Die kunnen ze, samen met de nieuwe knoppen, dan meteen aanprijzen als verbetering van de beperkte reikwijdte die bij veel grotere huizen een onopgelost probleem is.
Tado lijkt zo weinig marge te maken op het geheel dat ze telkens kunstgrepen uit moeten halen om door te kunnen ontwikkelen, in plaats van dat investeringen ‘gewoon’ passen in de business case.
De warmtepomp connector (V3+) was alleen te koop bij onze eigen webshop.
Wij bieden klanten die hem hebben gekocht een gratis upgrade aan, inclusief allee V3+ apparaten die op het moment van schrijven al aan de connector verbonden waren (dus het hele huis krijgt een gratis upgrade).

Mocht uw account gestart zijn met V1/V2/V3, dan heeft u geen Auto-Assist abonnement. Dat zal bij deze specifieke upgrade ook het geval blijven. We dwingen niemand een abonnement op door het stoppen met de warmtepomp connector.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.