SwitchBot brengt smarthomeafstandsbediening met Matter-support uit voor 70 euro

Domoticafabrikant SwitchBot brengt zijn universele afstandsbediening voor smarthomeapparaten en televisies op 12 juli uit voor 70 euro. De afstandsbediening biedt Matter-ondersteuning in combinatie met een SwitchBot Hub 2 of Hub Mini.

SwitchBot remoteSwitchBot kondigde de smarthomeafstandsbediening afgelopen maand voor het eerst aan, maar over een release in Europa werd niet gesproken. Nu heeft het bedrijf de Europese productpagina gepubliceerd, waaruit blijkt dat het apparaat hier 70 euro gaat kosten en vanaf 12 juli geleverd moet worden. Daaruit blijkt ook dat de Matter-ondersteuning alleen werkt als de afstandsbediening wordt gekoppeld met een SwitchBot Hub 2 of Hub Mini.

De universele afstandsbediening heeft een scherm met daaronder vier programmeerbare knoppen. Daarnaast heeft de afstandsbediening volume- en pijlknoppen en een scrollwiel. Met het apparaat kunnen gebruikers slimme apparaten zoals airconditioners en lichten aansturen en televisiestreams zoals Apple TV. Naast Matter kan de afstandsbediening smarthomeapparaten ook via infrarood en bluetooth aansturen.

Door Kevin Krikhaar

Redacteur

23-06-2024 • 13:03

73

Submitter: -8-

Reacties (73)

73
73
46
1
0
24
Wijzig sortering
“Daaruit blijkt ook dat de Matter-ondersteuning alleen werkt als de afstandsbediening wordt gekoppeld met een SwitchBot Hub 2 of Hub Mini.”

Als ik voor al m’n smarthome apparaten ook de hub zou aanschaffen had ik nu een meterkast met een Bosch, Ikea, Hue, Sonoff, lidl en Aqara hub. En evenveel matige zigbee netwerken.

Ik vraag me af wanneer fabrikanten zich gaan realiseren dat de markt groter is als ze elkaars hubs beter zouden ondersteunen.
Overigens dacht ik dat Matter dit juist moest bewerkstelligen?

[Reactie gewijzigd door teek2 op 22 juli 2024 19:11]

Daarom is dit ook geen echt Matter apparaat. Er zal ook geen Matter logo op de doos zitten en is ook niet Matter gecertificeerd. De hub daarentegen heeft wel Matter certificering. Het is dan ook nogal misleidend van SwitchBot om te zeggen dat deze afstandsbediening Matter ondersteund, want voor echte Matter apparaten heb je inderdaad geen aparte Matter bridge voor nodig. Overigens doet Aqara ook hetzelfde met hun "Matter over Zigbee" wat ook niet bestaat.

Een reden waarom ze dit doen, naast dat je alsnog aan hun ecosysteem komt vast te zitten, is dat ze maar 1 certificering hoeven te ondergaan (hun hub als Matter Bridge) en dan werken al hun apparaten via die hub in je Matter netwerk. Scheelt hun tijd en geld.
Overigens dacht ik dat Matter dit juist moest bewerkstelligen?
Als deze afstandsbediening zelf Matter zou kunnen babbelen wel. Dat had in het geval een een wifi-remote wel gekund. Ik kom er niet helemaal 100% achter als ik de productpagina lees, maar het lijkt erop alsof deze remote zonder hub infrarood kan uitzenden en via bluetooth kan communiceren. De communicatie van de remote met de hub is dan, neem ik aan, via bluetooth. Vanaf de hub is het dan wel matter.

[Reactie gewijzigd door Gizz op 22 juli 2024 19:11]

Dan maar hopen op een Home Assistant integratie door de community.

Tot die tijd kan het niet heel veel meer dan een SofaBaton U2, of je moet hun hub al in huis hebben.
Ik kijk eerder uit naar deze, al is die wel aan de prijzige kant: Unfolded Circle Remote 3.

Een wifi remote voor je smart home, met diepgaande OOTB integratie met veel andere smarthomesystemen, en community integraties in de andere richting.
Lijkt me eerder een minder afgewerkte UC Remote, voor ongeveer dezelfde prijs.

UC Remote trok m'n aandacht vorig jaar al met de UC Remote 2, dus ik stond op de wachtlijst. Nu hebben ze besloten om, in plaats van een 2e productie van de Remote 2, de UC Remote 3 te lanceren.
We have been working on Remote 3 in the past year. It's everything that Remote Two is and even more. We are at a point where Remote 3 is close to manufacturing and a larger batch of Remote Two production would take the same amount of time as Remote 3 would. Then why not offer you the next generation remote at an affordable price?
Als ik voor al m’n smarthome apparaten ook de hub zou aanschaffen had ik nu een meterkast met een Bosch, Ikea, Hue, Sonoff, lidl en Aqara hub. En evenveel matige zigbee netwerken.

Ik vraag me af wanneer fabrikanten zich gaan realiseren dat de markt groter is als ze elkaars hubs beter zouden ondersteunen.
Overigens dacht ik dat Matter dit juist moest bewerkstelligen?
Dit precies! Als ik mijn Hue setup wil uitbreiden met Govee dan weer verschillende apps nodig, want voor zover ik nu weet kan ik de govee weer niet bedienen met mijn hue switches
Daarom moet alles bij mij in huis kunnen werken met Zigbee, Z-Wave of een integratie hebben met Home Assistant middels Bluetooth en als het echt niet anders kan, over het lokale netwerk. Ik heb nog geen thread-radio, maar anders mogen die er ook bij. En zo werkt alles samen zonder extra bridges en andere gekkigheid.
Wellicht tijd om alles naar 1 platform te brengen zoals Home Assistant? Als alles via 1 zigbee/matter coordinator loopt, dan zal dit allemaal erg mooi meshen.
Daar zit ik al op ;) met de skyconnect werkt alles tot nu toe erg goed!
Waarschijnlijk was voor directe matter communicatie wifi nodig, en is in een afstandsbediening wifi niet energiezuinig genoeg.

Zou me wel verbazen als dat echt het geval is trouwens, matter, een standaard voor smarthome dingen zou juist rekening moeten houden met de energiezuinigheid van de implementatie.
Hadden toch gewoon een zigbee afstandbediening kunnen maken ofzo? Die kan dan met elke zigbee hub die matter ondersteund babbelen. Dus lijkt mij meer een bewuste keuze om zoveel mogelijk door te gaan op het ingeslagen pad en toch het woord 'matter' op de doos te kunnen zetten
die ondersteuning zal waarschijnlijk enkel voor de hub zijn en niet de afstandsbediening. Weer eentje die probeert koppelverkoop door je strot te rammen en dus te mijden. Gelukkig hebben anderen vaker wel native ondersteuning zonder proprietary device, alleen zal het wachten zijn tot een van hen een soortgelijke AB op de markt brengt, want die zijn eerlijk gezegd toch een pak sneller en intuïtiever in gebruik dan een knoppenloze smartphone met een app :|
Het kutte is dat Matter dus net zoals Zigbee niet all functionaliteit ondersteunt waardoor fabrikanten weer hun eigen toevoegingen gaan implementeren.
Zie: https://xkcd.com/927/
Overigens dacht ik dat Matter dit juist moest bewerkstelligen?
Volgens mij klopt dat niet. Matter (of eigenlijk Thread) moet het mogelijk maken dat verschillende netwerken met elkaar kunnen communiceren, maar ze gaan verder niet samenwerken. Het idee is dat je dan 2 hubs van verschillende fabrikanten kunt kopen, maar dat je wel de lampen die aan de ene hub gekoppeld zijn kunt bedienen met de afstandbediening die aan de andere hub gekoppeld is. Dat betekent dus ook dat je 2 Thread netwerken in huis nodig hebt, het is nog best lastig om daar een dekkend netwerk mee te maken.
Wat betreft die 2 of meerdere Thread netwerken. Dit zal verdwijnen als TREL (Thread Radio Encapsulation Link) er officieel (en verplicht) komt via Thread 1.3.1. Dit is een protocol dat dient om één enkel Thread netwerk te vormen waarbij de verschillende TBR's (Thread Border Routers) met elkaar spreken, merk onafhankelijk. Dit is momenteel al geïmplementeerd in de Apple devices (HomePod, HomePod Mini en Apple TV 4K 3de generatie). Nu nog wachten op de rest (Google bijv.).
Ik vraag me af of ze zich dat ooit realiseren. Je moet als gebruiker gewoon heel goed opletten, niet alleen of jouw platform het apparaat kan koppelen. Voor mij Homey en/of HomeKit. Maar ook of je er echt iets mee kunt. Mijn Bosch wasmachine moet slim zijn, maar het enige nuttige is eigenlijk een melding als hij klaar is. En dat kon al, want ik had er een plug tussen zitten.
Fabrikanten moeten wat mij betreft veel en veel meer inzetten op open en nuttige connectiviteit. Maar ja, als je nog in de fase zit van “mijn apparaat is slim hier is mijn eigen kut app maar die kan verder niks” dan duurt het nog wel even…
mijn LG wasmachine en droger doen dat slimmer. Op basis van de running metrics van de wasmachine (vochtigheid sensors, etc) stuurt hij een aangepaste rumcycle naar de wasdroger als hij klaar is. Aanzetten, laden en go.
Die ziet er goed uit! Nu maar hopen op snelle (lokale) HomeAssistant ondersteuning 😍
Daaruit blijkt ook dat de Matter-ondersteuning alleen werkt als de afstandsbediening wordt gekoppeld met een SwitchBot Hub 2 of Hub Mini.
Helaas, gewoon weer ordinaire lock-in dus. Toch weer hun eigen kastje nodig. Je kan dan wel apparaten van andere merken gebruiken maar het idee was just van al die irritante hubjes af te zijn.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 22 juli 2024 19:11]

maar het idee was just van al die irritante hubjes af te zijn.
Dat ben je ook, maar enkel voor die functies die in de huidige Matter standaard zitten. Als je zoals met deze afstandbediening allemaal nieuwe functies wilt gebruiken die niet in de Matter standaard zitten wordt het lastig. Het is jammer dat de Matter standaard maar langzaam groeit, maar dat is natuurlijk ook lastig als iedereen het met elkaar eens moet worden.

Switchbot of een andere vendor kan niet meer bieden dan wat in de huidige standaard zit: nieuws: CSA brengt Matter 1.3 uit met ondersteuning voor meer soorten smartho...

[Reactie gewijzigd door fsfikke op 22 juli 2024 19:11]

Matter in z’n huidige vorm is ook compleet zinloos. Matter lost sowieso iets op dat geen probleem is.

Matter lost wezenlijk alleen eenduidige aansturing en koppeling op. Functioneel is die er al met Home Assistant, Homey of een andere.

Het feit dat de “standaard” toelaat dat je je eigen niet-standaard-dingen toe mag voegen, betekend dat het al dood was voordat het geboren was.
Ongeveer 100% van de serieuzere domoticaspullenmakers hebben een verkoopmarketingafdeling. Zoals ik al vaker hier zeg. Verkoopmarketing maakt alles stuk. Door afdelingen zullen er dus op aandringen dat je ‘ook’ echt de app/functies van het bedrijf moet hebben.
Ze zullen dus altijd iets niet-standaard toevoegen, zodat je niet om ze heen kunt. Want de verkoopmarketeers willen natuurlijk dat hun merk in het hoofd bij de klanten blijft.

Het kleine neefje van Matter (thread) is ook al een nutteloos iets. We hebben namelijk al een niet-ipprotocol (als in dat het niet op je wifi zit) wat op het moment zelfs meer kan dan thread ondersteund en wat ook doorontwikkeld wordt. Zigbee (en ook nog z-wave eventueel). (N.b. en voor de puristen onder ons. Zigbee en Thread zijn beiden gebaseerd op ipv6)
Thread is eigenlijk een soort van IPv6 over Zigbee (802.15.4). Matter is dan weer Thread met een laag voor koppelen met bluetooth.
Is er dan al lokale ondersteuning voor enig SwitchBot product? En zo ja: officieel, of reverse engineered?

Lokale ondersteuning werd aanvankelijk toegezegd voor de Curtain, maar toen het op leveren van de kickstarter aan kwam, was het ineens toch uitsluitend via de cloud.

[Reactie gewijzigd door Gwaihir op 22 juli 2024 19:11]

Ja, de Bluetooth-gebaseerde gordijnmotoren (de oude versie is dat geloof ik), werken prima in Home Assistant.
Is er dan al lokale ondersteuning voor enig SwitchBot product?
Ja, zo kan bijvoorbeeld HA via Bluetooth direct met SwitchBots praten:
Home Assistant SwitchBot integration.
Er is al een integratie switchbot in HA toch?
De SwitchBot Curtain 3 gordijnmotoren werken ook "alleen met de hub" via bluetooth, daar is gewoon een HA integratie voor. Lijkt me niet heel moeilijk om daar support voor deze remote aan toe te voegen. Dan is die hele SwitchBot Hub dus niet meer nodig, alleen een bluetooth dongle of ESP32 bluetooth proxy aan je HA koppelen :)
Precies, daar hoop ik op...

Weet niet precies hoe je je bericht bedoelt. Maar ik heb geen hub en gebruik enkel BLE met HA en Bluetooth Proxy via ESPhome.

[Reactie gewijzigd door slelieveld op 22 juli 2024 19:11]

Precies, ik ook. Als er straks support voor de remote wordt toegevoegd in de SwitchBot integratie zou dat gewoon moeten werken.
Dat betwijfel ik. BLE en Bluetooth werkn net iets anders. Pairing vs broadcast. Ik hoop dat je gelijk hebt... maar ik vermoed dat er gepaired moet worden...
Daaruit blijkt ook dat de Matter-ondersteuning alleen werkt als de afstandsbediening wordt gekoppeld met een SwitchBot Hub 2 of Hub Mini.
Of in andere woorden "proprietary" E-waste, dat je niet als een NORMAAL matter device kan gebruiken, en verplicht bent hun HUB aan te schaffen.

Het doet me tevens denken aan Remotes zoals deze:
https://www.aliexpress.com/item/1005006343650113.html?
Aliexpress Item ID: 1005006343650113

De Tuya versie is tevens ook meer open-source, omdat je in de Tuya IOT dev-dashboard de source-code kan bekijken.

en via dit de remote kan re-programeren en zo lokale HA support inbakken door de Zigbee cluster info naar standaard waardes te zetten, ipv custom value's die een custom quirk nodig hebben
Is daar ook ergens documentatie van?
Heb zelf een Ava remote. Maar dat is gewoon Android in een remote jasje, dus 100% homeassistant prove. Echter kost wel wat.

[Reactie gewijzigd door drakiesoft op 22 juli 2024 19:11]

IDD, die AVA remote ziet er interesant uit. maar 1000$ voor een remote is mij iets te zot.

zelfs 600$ is mij teveel. kan je beter een high-end smartphone halen, en een 3D printed case er omheen doen zodat je er een soort remote van maakt

Zelfs een budget phone zou prima kunnen werken.

-----
voor TUYA doccumentatie:
Volgens mij heb je dit dan nodig:
https://developer.tuya.co...-control?id=Kaiuzquf9y7mq

[Reactie gewijzigd door darknessblade op 22 juli 2024 19:11]

Ik heb 400 dollar betaald. Ding doet ook IR, dus dikke prima.
Zal eens kijken naar die tuya documentatie al blijf ik liever ver weg van tuya servers.
zelf gebruik ik geen tot bijna geen tuya meer.

heb hooguit een zigbee coordinator [5 euro] om zigbee aparaten te troubleshooten die slecht tot niet werken onder Home-assistant
Er is een kickstarter van een bedrijf dat al vaker een remote heeft gemaakt: https://kck.st/3KV1fNW kost ook geen record bedrag. Heb zelf een remote 3 gekocht met dock.

[Reactie gewijzigd door Njk0229 op 22 juli 2024 19:11]

Weet je of je hier EspHome (of Tasmota) op kan flashen? Dan werkt het wel via Wifi, maar integratie in HA is dan simpel.
Tot zover ik weet is dit niet mogelijk.

Van wat ik kan vinden gebruikt deze remote een ZT1 zigbee chip.
Bedankt voor hierna te kijken! Ik was te specifiek aan het kijken naar ESP32, en had dat nog niet gevonden.
Als je een ESP32 based "panel/remote" wilt is mischien de volgende "Wall-panel" wel iets.
https://www.aliexpress.com/item/1005006335587633.html
Item ID: 1005006335587633

Nu de summer-sale voorbij is zijn de items voor de komende dagen wel een paar euro duurder. dus even wachten. tot de prijzen weer gezakt zijn.
------
of als je een RPI-Zero display met touch wilt:
https://www.aliexpress.com/item/1005004999310505.html?
Item ID: 1005004999310505
Deze heb ik 1 besteld [moet nog wel binnenkomen] [na coupons/credits was het ca 15 euro]
Nu nog alleen een RPI-zero 2W, en ik kan er een HA dashboard van maken.
Van die wall-panels heb ik 4 van, en daarom enthusiast over ESPhome. Volgende stap is een afstandsbediening.

ESP32 (of rpi0) met touchscreen is te doen, maar het is enorm veel werk om de behuizing mooi te maken. Dus of toch maar meer oefenen met 3D-printen of een bestaande afstandsbediening retrofitten of wachten op een ESP32-versie. Omdat ik 0 ervaring heb met ESP32+batterijen, liefst het laatste.
Logitech Harmony afstandsbedieningen in een nieuw jasje?
Was ook mijn eerste gedacht. Ben momenteel in de fase om het huis te gaan verlaten om middellange termijn, en vond het spijtig dat de Harmony's niet meer verkocht werden. Nu met deze afstandsbediening lijkt er een degelijke opvolger de komen hiervoor.
Ja dat hoop ik ook! Ik ben nog steeds als de dood dat m'n kinderen de Harmony afstandsbediening slopen. Ik heb nog een oude liggen als backup, maar alles is eindig.
Laten we hopen, dat dit een waardige vervanger is voor een Harmony-hub en Companion! Heb zelf nog net op tijd een Companion aangeschaft, welke als vervanging op de plank klaar ligt...
Ik kan nergens vinden of de afstandsbediening ook werkt met CCwGTV 🤔
Op hun site: "This feature will be available soon and will also support Roku, NVIDIA shield, and Android TV in the future.". Ja dus. "Soon".
De naam smarthome afstandsbediening doet bij de meeste Tweakers iets anders vermoeden dan het apparaat daadwerkelijk is. Het is niets meer dan een all in one IR afstandsbediening. En dat is dus ook gelijk de reden dat als je meer wilt, je de hub nodig gaat hebben met Matter ondersteuning. Alle ondersteunende apparaten zijn apparaten die een IR afstandsbediening gebruiken.
Nee, hij is bluetooth en infrarood. Kijk maar op deze pagina onderaan in de tabel, dan zie je dat hij (standalone, zonder hub) gepaired kan zijn met 15 bluetooth devices.

Via Bluetooth communiceert hij ook met FireTV en Apple TV

[Reactie gewijzigd door Gizz op 22 juli 2024 19:11]

Wikipedia Matter

Lees 'De standaard is gebaseerd op het Internet Protocol (IP). Het is ontworpen om slimme apparaten voor thuisgebruik, mobiele apps en cloudservices te laten communiceren en om een specifieke set IP-gebaseerde netwerktechnologieën voor apparaatcertificering te definiëren.'

De hub is alleen nodig om legacy naar Matter om te zetten. Devices met Matter support hebben geen hub nodig.
Maar als je alles in homeassistant goed instelt (op basis van het daglicht buiten en de tv e.d.) dan heb je toch helemaal niet meer zo'n fancy remote nodig. Begrijp me niet verkeerd. Ik ben een sucker voor die units maar ik heb er nog nooit echt gebruik van gemaakt voor mijn smart home devices.
Hey Baskient,

Het ligt aan wat je geautomatiseerd hebt. Je kunt niet alles automatiseren; het systeem heeft geen controle over de personen die het gebruiken. Dit gaat met name om on-demand aansturingen van automatiseringen; televisie, radio, alarm, garagedeur etc..
Daaruit blijkt ook dat de Matter-ondersteuning alleen werkt als de afstandsbediening wordt gekoppeld met een SwitchBot Hub 2 of Hub Mini.
Dit ding heeft dus helemaal geen Matter ondersteuning, alleen dienen hun eigen Hubs als Matter Bridges. Dit is hetzelfde idee dat bijvoorbeeld Philips Hue Matter ondersteund door de apparaten te kunnen bridgen naar Matter, maar de lampjes zelf helemaal geen Matter ondersteuning hebben. Vrij waardeloos van SwitchBot dus, helaas.
Valt me tegen dat ze er niet ook het labeltje "AI" op hebben geplakt |:(
Op het eerste zicht een heel aantrekkelijke prijs voor zo'n apparaatje. Zou er zelf wel eentje willen, totdat ik las dat er weer een extra hub voor nodig was om het ding een beetje deftig te doen werken met andere apparaten. Gemiste kans.
Schermen zijn echt goedkoop geworden. Ik zie die schermen overal verschijnen, ook op kleinere apparaten, waar het is maar een gimmick. Dat het 150 dagen kan werken zonder opladen is echt goed.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.