BioWare toont eerste gameplay Dragon Age: The Veilguard

BioWare deelt de eerste twintig minuten aan gameplay van de aankomende fantasy-rpg Dragon Age: The Veilguard. De game moet ergens in de herfst van dit jaar uitkomen.

De trailer volgt de hoofdpersoon Rook en enkele compagnions bij meerdere quests die zich afspelen in en rondom de stad Minrathous. Dragon Age: The Veilguard bevat zoals voorgaande Dragon Age-games gevechtsmechanieken en interactieve dialogen. Het spel heeft nog geen definitieve releasedatum. BioWare veranderde de subtitel van de rpg enkele dagen geleden nog. Tweakers publiceerde vandaag tevens een preview van de game vanaf Summer Game Fest.

Door Yannick Spinner

Redacteur

11-06-2024 • 18:03

52

Reacties (52)

52
52
30
0
0
18
Wijzig sortering
Ziet er leuk uit.. als je 16 bent
Het zou je verbazen, maar games worden wel eens voor 16 jarigen gemaakt.
Tegenwoordig heb ik het gevoel dat de meeste games alleen gericht zijn op 16 jarige.

De versimpelde gameplay, de hand-holding game mechanics, de lootboxen, de personages en hun gedrag etc.

Ik vraag me af of de jongere jeugd überhaupt iets afweten van Commander Shepard. Mass Effect trilogy, de peak van Bioware, daarna alleen maar bergafwaarts.

Ik heb geen hoop dat deze game een succes gaat worden. Teveel wanproducten van triple A studio's, waaronder EA games. Het zal natuurlijk ook vol lootboxen, boosters, en allerlei microtransactions voor minder te grinden in zitten.

[Reactie gewijzigd door Toonen1988 op 22 juli 2024 23:23]

Jade Empire, Baldurs Gate, Kotor enz…. Coöperate greed heeft uiteindelijk ook hier gewonnen. Latern we hooen dat Larian en inmiddels ook wat andere studios laten zien dat het ook anders kan en moet. Maar idd, Bioware is Bioware niet meer. Voor mij sinds Andromeda en Anthem.
Ik snap het gewoon niet. Maak een "ouderwetse" Kotor, een Neverwinter Nights, een deel twee van Jade Empire, en je boort een groep aan met ongekend veel geld te besteden.

Net als te zien was bij Baldurs Gate.
Het geld ligt voor het oprapen, maar waarom is het er niet?
Ik snap het wel, jammergenoeg. Ja er is een (vrij aanzienlijke) markt van (oudere) gamers die hier prima voor wil betalen. Daar kun je goed aan verdienen. Maar de markt voor goedkope of "gratis" games met kleine goedkope aankopen is veel groter. Kijk naar GTA en je weet genoeg.
Waarom zou je dat doen als bedrijf?

Ik ben het volledig met je eens, maar ik zie het nooit meer gebeuren.

Als je de keuze kan maken tussen een "simpel" spel die 20 miljoen keer verkocht wordt, of een "geavanceerd" spel dat 7 miljoen keer verkocht wordt. Dat kan ze voor de easy money.

En je kan je ontwikkelaars maar op 1 ding tegelijk inzetten.

Ook gaan de oudere generatie niet (altijd) meer geld willen inzetten. Ik koop nooit een spel voor 60 euro of meer. Dat komt deels door de kwaliteit en deels omdat ik nu slimmer en rustiger ben geworden en gewoon een jaartje kan wachten tot er 50% korting oid komt.

Er wordt dus zowel minder verkocht én het levert (denk ik) minder op.
De politiek incorrecte generatie.
Dat kan natuurlijk niet.

Sowieso is 18+ content in wat voor vorm dan ook op zijn retour in mainstream media. We zijn preutser en preutser aan het worden met zijn allen.
En tegelijkertijd heeft BG3 ondanks al die dingen veel records verbroken en is het overtuigend Goty geworden.
Porno is ook nog steeds populair. Ik heb het ook over de content makers, niet zozeer de consument. Mainstream is het zeer zeker wel preutser geworden.

BG3 is wat dat betreft een uitzondering.
Sowieso is 18+ content in wat voor vorm dan ook op zijn retour in mainstream media. We zijn preutser en preutser aan het worden met zijn allen.
Amerikaanse standaarden.
Geen bloot, maar wel twintig verschillende manieren om NPC's naar de eeuwige jachtvelden te sturen. Per wapen.
Lijkt me naast de kwestie, zeker de afgezaagde "PC" comment.

Er is waarschijnlijk gewoon meer geld te verdienen met een iets jonger doelpubliek (of toch een bredere age range) dan met een volwassen of "grittier" product. En dat zeg ik als fan van dat laatste en dus ook BG3. Althans, in mijn hoofd is dat wat het management denkt bij die productiehuizen. BG3 was goed en financieel ook succesvol, maar tegelijk ook allesbehalve ongezien op dat vlak.

Maar laten we afwachten hé, fingers crossed.

[Reactie gewijzigd door LxxFxx op 22 juli 2024 23:23]

Precies, ik zal ze nooit in dank afnemen dat ze Andromeda zo verziekt hebben. Één van de beste franchises ooit, en dan zo'n wanproduct afleveren.

Het spel zal ondertussen nu al gefixed zijn, maar niet meer aangeraakt. Het klopt, sinds Andromeda en Anthem heb ik geen hoop meer voor deze studio.

Hopelijk komt er een grote verschuiving in de game industrie. Veel grote bedrijven doen hun ontslag rondes, terwijl zo'n studio's als Larian en CDPR aan het uit bereiden zijn.

Ik denk als dit spel gaat floppen, dat het ook gedaan is met Bioware.

[Reactie gewijzigd door Toonen1988 op 22 juli 2024 23:23]

Andromeda heeft een hele bak terechte verbeterpunten die ik je zo kan geven, vooral het acteerwerk is bij vlagen echt bizar slecht, en natuurlijk dat gedoe over gezichtsanimaties.
Maar ik vond die haat trein op den duur wel een beetje overdreven. Ik heb die game gewoon uitgespeeld voordat ik er achterkwam dat iedereen het kennelijk een boutspel vond.

Volgens mij zit het hem er vooral in dat het constant vergeleken wordt met de trilogie.
En mensen hebben ook wel de neiging om met een net wat te roze bril naar de zeker de eerste Mass Effect te kijken.

Ik vind die game wel meevallen.
Als je uberhaupt nog in Mass Effect moet duiken, en je speelt eerst Andromeda en daarna de trilogie, denk ik dat er erg weinig te stressen is.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 22 juli 2024 23:23]

Ik vind juist die vergelijking met de trilogie wel terecht. Natuurlijk niet kwa story en het zijn andere personages.

Je kunt wel de quality ermee vergelijken. Het probleem zit zich in de "standaard". Als ik spel A maak, en die is geweldig, dan verwacht ik dat spel B een verbetering is en de nieuwe "standaard" wordt binnen het bedrijf.

Als ik dan spel B maak, dan verwacht ik dat het net zo goed of zelfs het liefst beter dan spel A is in alle opzichten.

Andromeda was niet alleen slecht, want de mannelijke model zag er wel weer verdomd goed uit en leek op de acteur. De vrouwelijke model zag dan weer belemmerd uit en leek totaal niks op de actrice. Waarom? Niemand weet het, er waren teveel mannelijke gezicht structuren in haar gezicht geduwd, vooral de brede en vierkantige kaaklijn. Ze hebben dit voor een of andere reden extra gedaan.

Hier heb je een goede voorbeeld.

https://images-cdn.9gag.com/photo/aM8dMYV_700b.jpg

De gezichtsaninaties waren inderdaad ook erg slecht. Van Bioware zou je iets anders verwachten na zoveel jaar ervaring.

Zoals ik al zei, ik verwacht net zo goed of zelfs beter dan voorgaande delen.

Bedoel, hoe kan het zijn dat een hoofdrolspeelster in Andromeda nog slechter uit ziet als een game die 10 jaar er voor is uitgekomen.

[Reactie gewijzigd door Toonen1988 op 22 juli 2024 23:23]

Het probleem zit zich in de "standaard". Als ik spel A maak, en die is geweldig, dan verwacht ik dat spel B een verbetering is en de nieuwe "standaard" wordt binnen het bedrijf.
Dat is alleen niet houdbaar over lange tijd. Het kan niet constant groter en beter. Op een gegeven moment loop je dan tegen een limiet aan.

Ik denk in ieder geval dat RPG's een stuk beter waren toen er nog wat scherpe randjes aan mochten zitten. Door de lat steeds hoger te leggen en te bekritiseren op puntjes die er uiteindelijk weinig toe doen word het steeds moeilijker om dit soort games te maken en te focusen op de belangrijke punten.
Als hobby klooi ik soms met diverse game engines en als ik zie hoe makkelijker het allemaal is geworden tegenover jaren geleden. Je kunt tegenwoordig een eigen game maken zonder opleiding.

Vroeger was het toch echt moeilijker om een game te ontwikkelen. Het is wel een feit dat er nu meer uitgebreidere technieken zijn, maar het is ook in vele opzichten versimpeld. Als ik alleen al kijk naar de nieuwe animaties tools van Unreal Engine 5.4.

Games worden ook alleen maar groter en grafisch mooier en als je kijkt hoe snel het gaat tegenover 20 a 30 jaar geleden. Games zijn ook beter geworden dan jaren geleden, maar waarom klagen veel mensen waaronder ik dat het niet zo is?

Nou, ontwikkelaars hebben betere tools als jaren geleden, ze hebben meer vrijheiden en mogelijkheden. Maar ze worden gewoon niet benut en dat is gewoon erg jammer. Veel game bedrijven worden bestuurd door zakenmensen die waarschijnlijk niks met gaming te maken hebben. Het moet voor hun een goedmijntje zijn, ongeacht de reviews en hoe "leuk" het spel ook is.

Het moet voor hun geld genereren, niks anders. Het moet ook de investeerders happy houden, dus ze proberen games op elke manier dan ook leeg te persen tot de laatste cent. Sinds games niet meer worden gemaakt uit liefde maar voor zoveel mogelijk geld te genereren, is de industrie achter uit gegaan.

Er heerst ook een gigantische toxische sfeer in game bedrijven, kijk maar naar Activision-Blizzard en Ubisoft. Ik zou nooit van mijn leven voor dit soort bedrijven willen werken. Het is gewoon erg jammer dat de gaming industrie zo wordt uitgemolken en daar gaat het juist mis.

Stel voor, je bent een schrijver en je wilt een boek uitbrengen. Je zorgt ervoor dat je een zéér mooie en aantrekkelijke boekomslag hebt. Mensen denken "Oh, dat ziet er goed uit, dan moet het verhaal ook goed zijn, kopen!" terwijl je een cliché verhaal hebt geschreven bom vol met fouten, niks nieuws, gewoon wat mengelmoes van eerder verhalen die je hebt geschreven. Vervolgens laat je ook nog eens pagina's vrij, zodat je extra pagina's erbij kunt verkopen om het verhaal uiteindelijk compleet te maken, terwijl mensen de volle mep voor het boek hebben betaald.

Zo werken de triple A studio's eenmaal in recente jaren. Kwantiteit boven kwaliteit, het verkoopt toch dus waarom veranderingen doorvoeren? Niet alleen de consument is hier de dupe van, maar ook de medewekers van de des betreffende bedrijven, die ook met al deze shit te maken krijgt. Had laatst nog een artikel gelezen hoe opgelucht de ontwikkelaars waren toen Skull and Bones eindelijk klaar was. Ze voelde zich eindelijk bevrijd van de bizarre ontwikkeling van het spel. Ik kan helaas zo'n producten niet supporten, waar de ontwikkelaars nog niet eens aan wilde werken en zich eindelijk bevrijd van voelen toen de ontwikkeling eindelijk klaar was. Maar die zakenmensen bleven maar pushen voor zo'n wanproducten.

Er is een reden waarom zo'n games als Baldur's Gate 3 de gaming industrie heeft geschokt.

[Reactie gewijzigd door Toonen1988 op 22 juli 2024 23:23]

Als hobby klooi ik soms met diverse game engines en als ik zie hoe makkelijker het allemaal is geworden tegenover jaren geleden.
Ik werk al 10 jaar in de gameindustrie. Het tegenovergestelde is waar. Die engines zijn megacomplex geworden

Vroeger werd een 3D engine vaak door één persoon onderhouden. Dat kan nu niet meer, de lat ligt te hoog. Modern rendering is ook veel te complex daarvoor.
Vooral in de 00's met direct mode rendering had je echt zo wat op het scherm met heel weinig complexiteit - en dus weinig bugs. Zaten flinke limitaties aan maar daar had iedereen mee te maken dus er werd niet meer verwacht.
Zo werken de triple A studio's eenmaal in recente jaren. Kwantiteit boven kwaliteit
Het duurt juist steeds langer om games te maken. De budgetten zijn ook steeds hoger.
Ik denk dat EA heel graag weer terug zou willen naar games die in twee jaar afgerond zijn maar dat kan niet meer met huidige standaarden en technologie.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 22 juli 2024 23:23]

De haat op Andromeda is zwaar overdreven.

Ja, ze hebben bij release een wanproduct afgeleverd, maar dat is niet de schuld van de game.
Na de patches was het gewoon een echt goede game die ik met een 85 zou beoordelen. Ik heb er zeer veel van genoten.

Sterker nog, ik heb het deels gespeeld toen de game nog niet gepatched was en gek genoeg heb ik vrijwel geen last gehad van bugs. Alleen wat dialoogproblemen. Misschien was de kritiek gewoon zwaar overdreven.

Good for me, want ik heb genoten van vier goede Mass Effect games ipv maar drie.
Ik heb het niet meer gespeeld, omdat ik toen ter tijd wel veel bugs had. En toen is het bij mij een beetje richting de achtergrond gegaan. Misschien nog een keertje proberen.
Je snapt het niet. Je bent op het internet. Iets is een 0 of een 10. Er is geen mogelijkheid tot nuance.
De versimpelde gameplay, de hand-holding game mechanics, de lootboxen, de personages en hun gedrag etc.
BG3 is een groot succes, en Elden Ring is een van de best beoordeelde games ooit. Twee van de meest succesvolle 'AAA' games van de laatste jaren, en ook nog eens relatief niet-toegankelijke RPGs (alhoewel beiden in een eigen specifieke niche, dat wel). Het aanbod in z'n totaal is simpelweg vele malen groter vergeleken met 10 a 20 jaar geleden; ik denk dat mensen daar soms niet goed doorheen kijken. Overigens geef ik je wel 100% gelijk dat de output van Bioware de laatste jaren gewoon teleurstellend is. Maar dat wil niet zeggen dat er geen goede games zijn verschenen :o
Dat hoor je mij ook niet zeggen, dat er alleen maar slechte games uitkomen. Er zijn ook een aantal uitblinkers, maar helaas erg weinig.
Ja. Deze franchise niet. Of nouja, tot nu.

En dan achteraf zeiken dat hun core audience wegloopt, en de 16 jarigen wegblijven. Dat is dan ook weer onze schuld.
Blijkbaar ben ik 16... Of misschien ben ik niet zo negatief zoals het grootste deel van de maatschappij tegenwoordig graag lijkt te willen zijn. Net de 4K video op de oled tv bekeken en vond het er cool uitzien.

Natuurlijk vertelt het ons nog niet zoveel over build mogelijkheden en zo maar ik snap niet wat hier nou weer zo negatief aan zou zijn.
Er wordt ook gewoon veel te veel gezeurd de laatste jaren. Mensen hebben nog geen minuut gespeeld en een spel wordt al helemaal tot aan de grond afgebrand. Niets mag veranderen en alles moet blijven zoals het ooit was! Maar als er dan weer twee keer het zelfde wordt uitgebracht is het weer copy/paste, weinig effort, easy cash grab bla bla
En dat het voor 16 jarige wordt gemaakt.. tja dat was je vroeger ook en juist die leeftijd willen ze vasthouden aangezien die gewoon kopen en niet elke keer zo zeuren.
bekijk het zo. Je hebt altijd Doom gespeeld. je vond de artstyle altijd vet. de horror sfeer en de combat trok je. ze kondigen een nieuw deel aan en je wacht met smart voor de trailer. ineens zie je Doom met een Pixar sausje erover. Alles is ineens kleurrijk en luchtig. dan ga je toch denken wtf is dit!??. verandering is altijd goed maar moet wel op de juiste manier. je kan niet de hele artstyle/sfeer van de IP veranderen en verwachten dat iedereen daar blij van wordt.
je kan niet de hele artstyle/sfeer van de IP veranderen en verwachten dat iedereen daar blij van wordt.
Maar Inquisition had ook enorm kleurrijke scenes? En DAII was veruit het meest cartoony, niet deze. Dit spel ziet er echt 100% uit als Inquisition met grafische updates :+ . Deze iteratie heeft zo te zien de minste sfeer verschillen tegenover de vorige van alle games. Dus ja, ik vind de negativiteit ook beetje overdreven. Ik zie echt geen pixar-sausje tegenover de vorige spellen, of een complete verandering in IP, artstyle of sfeer.

Also, ik weet niet wanneer je voor het laatst Origins hebt gespeeld, maar dat was voor mij een paar weken terug. Daar zitten ook genoeg luchtige stukken en cartoony momenten in. Hoe meer ik de spellen naast elkaar leg, hoe logischer ik het verloop eigenlijk vind. Tenzij je in graphics van 15 jaar terug wil blijven, zie ik het probleem niet. En de meeste mensen willen dat ook weer niet (en zullen dan weer klagen dat de game er te out-dated uit ziet).

En dan heb ik het over de gameplay trailer. De reveal trailer was gewoon een ruk trailer en zelfs daar vind ik de reacties overdreven.

[Reactie gewijzigd door Cambionn op 22 juli 2024 23:23]

Vergeleken met vorige delen is dit wel erg uit de richting, de manier hoe ze het brengen past totaal niet. Het heeft de naam Dragon Age maar daarmee houden de overeenkomsten op.
"lijkt te willen zijn" zegt in deze genoeg over je mindset.

Alsof mensen er bewust voor kiezen om iets wat ze altijd tof gevonden hebben ineens stom te vinden... 8)7
Nee mensen zijn zich er vaak niet bewust van, dat is het probleem. Maar dan gaat het onderwerp meer richting psychologie en de invloed van Social media (en internet in het algemeen) op onze geestelijke gezondheid, misschien niet de juiste plek voor hier :)
Ja, de originele mikte op Mature rating (vanaf 18) en heeft met zware thema's zijn fanbase opgebouwd. De twee vervolgen gingen daar grotendeels in verder alhoewel Inquisition toch al wat generiekere fantasy werd.
Dit lijkt toch wat anders te zijn meer op tieners gericht. Als fan van het eerste uur, weet ik niet goed meer wat ik ermee moet. Het lijkt meer een nieuwe franchise die erop gebaseerd is.
Deze heeft een Mature rating.
Waar haal je dat? Er staat hier:
RATING PENDING

May contain content inappropriate for children
Exclusief interview met IGN.
Of course, Dragon Age: The Veilguard is a BioWare game, and games from the studio — specifically those in the Mass Effect and Dragon Age series — are known to have some fairly explicit sex scenes. Busche confirms that The Veilguard will be no different, particularly towards the end of the game: "Of course, we are an M-rated game," she says. "We do have nudity."
De eerste reacties die ik las waren "lijkt wel fortnite" - "wat een vreselijke kleuren".

Vind het persoonlijk wel merkbaar, maar ook weer lang niet zo erg als fortnite er uit zien.
Vind het ook onlogisch om op dit punt nog de naam te veranderen van dreadwolf naar,.. veilguard.

[Reactie gewijzigd door bbr op 22 juli 2024 23:23]

De trailer was meer overwatch dan wat anders maar de gameplay is gelukkig wat hoopvoller. We gaan het zien..
Niet echt onder indruk als dit een game voor 2024 is:
- Animatie is onder de maat
- Character models zelfs in de cut-scenes en lip sync zijn niet echt OK (wel Bioware achtig, dat wel).
- Lighting mwah...
- Textures mwah..
Ik kreeg extreme mass effect 3 en mass effect andromeda vibes inzake gevechten en geluiden... En dat is dan ook echt oude techniek lijkt me... NIET goed dus voor een nieuwe AAA game.
Devs: Dus... Bioware, welke style wil je de game geven? Realistisch? Cartoonish? Tikje anime?
BioWare: Ja.
Devs: Ok.. Combat? Soullike? Batman-batter? action free combat? locked melee? Free swing?
BioWare: Ja.

Geen idee, maar niets in de game dat ik denk.. hmm, interessant.
Ah cool!
Dragon may Cry: Assasins Far cry's Horizon Zero Original Ideas komt er aan :P

Jeetje wat word ik hier cynisch van zeg. Lijkt er wel op alsof iedere AAA boer dezelfde game maakt met 1 of 2 systeempjes anders.
jetspiking Freelanceredacteur 11 juni 2024 19:26
Triest. Wat een afgang is dit in vergelijking met Dragon Age: Origins. Laat maar zitten, hoef het al niet te spelen als ik dit zo zie.
Uh dit is wel heel hack and slash?

Lijkt wel dat ze het hele tactiek gebeuren weggehaald hebben. Zonde.
Edit: Zit er blijkbaar wel in, maar zeer beperkt getoond. Eerst maar wachten tot de release.

[Reactie gewijzigd door corporalnl op 22 juli 2024 23:23]

Ja lijkt volledig action rpg geworden te zijn. Jammer.
Ik moet eerlijk zeggen. Deze gameplay beelden zien er veel beter uit dan de trailer initieel deed. Snap niet dat ze die trailer hebben released na het zien van dit. Ik was echt niet blij met de saturday morning cartoon style van die trailer maar de combat gameplay ziet er best tof uit.

Enigzins de trailer redeemed.
Bioware bestaat alleen in naam helaas EA is net als alle andere gaming bedrijven zijn woke.
Tegenwoordig is alles woke. Zodra er een vrouw buiten de keuken te zien is beginnen er al mensen te krijsen dat het woke is. Als Tomb Raider, Alien, of Terminator niet al bestaande franchises waren die bekend waren voordat woke een ding werd, en ze kwamen vandaag de dag uit in exact dezelfde staat als destijds, zou er al gezeurd worden over het "extreme feminisme" in die series.

Afgaande van de twee trailers die de afgelopen dagen zijn gereleased, kan je niet zeggen dat Veilguard bijzonder "woke" wordt.
Als je de eerste DA gespeeld had had je ook wel geweten dat deze aspecten er toen ook al in zaten...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.