Apple belooft minimaal vijf jaar beveiligingsupdates voor iPhones en iPads

Apple heeft, om te voldoen aan Britse regelgeving, gezegd dat het iPhones, iPads en Apple Watches minimaal vijf jaar voorziet van beveiligingsupdates. De garantie laat de mogelijkheid open om de apparaten langer te ondersteunen.

Apple heeft de garanties op de eigen site gezet. Daaruit blijkt dat bij alle iPhones, iPads en Apple Watches sinds 2019 Apple een minimale periode opgeeft van vijf jaar. Hetzelfde geldt voor de Apple TV en HomePods.

Het is voor het eerst dat Apple een garantie afgeeft. Die garantie ligt lager dan die van sommige concurrenten op de smartphonemarkt. Samsung en Google garanderen zeven jaar beveiligingsupdates voor een deel van hun telefoons. Fairphone garandeert acht jaar updates.

Apple heeft vaak telefoons langer ondersteund dan vijf jaar. Beveiligingsupdates komen soms ook uit voor telefoons die al geen iOS-upgrades meer ontvangen en dus op een oude versie van het besturingssysteem zitten. Daardoor komt de ondersteuningsperiode vaak veel hoger uit dan de gegarandeerde vijf jaar.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

06-06-2024 • 19:51

84

Reacties (84)

Sorteer op:

Weergave:

Gelukkig is de 5 jaar maar een getal, want Apple heeft het tot nu toe in de meeste gevallen een heel stuk langer gedaan.

Even gekeken naar de laatste 10 toestellen dat inmiddels geen ondersteuning meer hebben:
iPhone 5S
Releasedatum: 20 september 2013
Einde updates: 23 september 2021
Duur updates: 8,02 jaar

iPhone 6
Releasedatum: 19 september 2014
Einde updates: 22 juli 2019
Duur updates: 4,84 jaar

iPhone 6 Plus
Releasedatum: 19 september 2014
Einde updates: 22 juli 2019
Duur updates: 4,84 jaar

iPhone 6S
Releasedatum: 25 september 2015
Einde updates: 12 september 2022
Duur updates: 6,97 jaar

iPhone 6S Plus
Releasedatum: 25 september 2015
Einde updates: 12 september 2022
Duur updates: 6,97 jaar

iPhone SE (1e generatie)
Releasedatum: 31 maart 2016
Einde updates: 23 oktober 2023
Duur updates: 7,57 jaar

iPhone 7
Releasedatum: 16 september 2016
Einde updates: 18 september 2023
Duur updates: 7,02 jaar

iPhone 7 Plus
Releasedatum: 16 september 2016
Einde updates: 18 september 2023
Duur updates: 7,02 jaar

iPhone 8
Releasedatum: 22 september 2017
Einde updates: 23 oktober 2023
Duur updates: 6,09 jaar

iPhone 8 Plus
Releasedatum: 22 september 2017
Einde updates: 23 oktober 2023
Duur updates: 6,09 jaar

iPhone X
Releasedatum: 3 november 2017
Einde updates: 23 oktober 2023
Duur updates: 5,98 jaar

[Reactie gewijzigd door Luchtbakker op 22 juli 2024 14:16]

Dit klopt niet: al die iPhones behalve de 5S, 6 en 6 Plus worden nog steeds ondersteund. 12 september 2022 is de datum waarop iOS 16 uitkwam, en dat draait mijn 6S Plus dan weer niet, maar beveiligingsupdates voor iOS 15 krijg ik nog steeds.
Een belangrijk detail vind ik wel dat bij iPhones OS updates direct beschikbaar zijn voor alle ondersteunde toestellen. Dat vind ik een flink verschil met Android waar de fabrikant dan nog eerst het OS en het toestel compatible moeten maken. En bij de wat kleinere aanbieders soms een al ingehaalde OS versie nog als update gebracht wordt.
Waarom is dat eigenlijk dat updates door de fabrikant moeten worden goedgekeurd? Microsoft Windows Updates zijn toch ook voor alle machines en hoeven toch niet door de fabrikant te worden goedgekeurd? Uitgezonderd Windows 2000 Datacenter. Toen moest de fabrikant alle individuele updates goedkeuren.
Fabrikanten moeten zoals @SirLenncelot al aangeeft de update nog geschikt maken, is het bij Samsung heel het OS herschrijven om het One ui te maken, is het bij Motorola een paar extra apps erbij doen. Maar ze doen allemaal wel een aanpassing.
Dat is op zich natuurlijk best gek. Het is maar update van het OS, zolang er geen brekende wijzigingen zijn in bepaalde APIs is er geen reden dan de schil die een fabrikant meelevert niet zou kunnen draaien op een nieuwe versie van het OS lijkt me?
je bent software engineer zie ik? dan begrijp je dat er altijd wel wat conflicten zijn met de base. En Samsungs one ui zal wel een berg van 1000+ commits zijn die je moet zien te rebasen op de laatste changes, waar het echt wel een keer zal voorkomen dat de quick pulldown van 4 naar 2 icoontjes breed gaan. Waar je dan eerst wat aanpassingen had om het eruit te laten zien zoals het hoort in one UI, heb je ineens een hele berg conflicten waarvan als je die oplost, de icoontjes ineens 2 breed zijn en je ineens extra aanpassingen moet doen om hier weer 4 van te maken zoals gebruikelijk in one ui.
Stel je dat dan ook nog eens voor met x, y en z gebeurt.

en dan is dit inderdaad dit voorbeeld een brekende wijzigingen, maar one ui is complex en past echt een hoop aan. Ik verwacht dat 1 op de 10 commits daadwerkelijk conflicten bevat. Dan versie bouwen, echt goed testen dat icoontjes weer 4 breed zijn en het voor de eindgebruiker niet ineens veranderd...

En dan moet je je bedenken dat de telefoon al geen geld meer oplevert, en op deze manier alleen maar extra kost. Dan heb je de business en je PO ook niet mee. En ja, dit geld moet bij de verkoop gereserveerd worden, maar dat is denk ik iets dat we pas de laatste tijd een beetje zien opkomen.

Daarmee zeg ik dus ook niet dat het niet kan, maar krijgt het prio?
...waar het echt wel een keer zal voorkomen dat de quick pulldown van 4 naar 2 icoontjes breed gaan.
Als je size relatief programmeert, dan is dat geen probleem.
standaard zit (/of zat) dat in ieder geval niet in Android. Maar los daarvan, ik kan me wel voorstellen dat er een aantal dingetjes hardcoded uitgingen van die 4 icoontjes breed. Ik zeg niet dat dat dat goed is, maar zulke dingetjes sluipen er altijd wel in is mijn ervaring.
Software engineer ja, maar ik heb weinig kaas gegeten van de opbouw van het Android OS en het hele ecosysteem. In dat opzicht ben ik slechts een domme gebruiker ;) Maar als ik het goed begrijp zitten fabrikanten dus nog zelf te prutsen in de code die Google oplevert? Why?! Is de schil die bijv. Samsung maakt zo diep geïntegreerd? Ik neem even aan dat drivers etc. los staan van het OS?

[Reactie gewijzigd door biteMark op 22 juli 2024 14:16]

Dit was tot 5 jaar geleden wel het geval. Maar toen kwam het Treble Project, dat maakt het wel een stuk makkelijker. Ik weet echter niet of er regels en voorwaarden zijn voor Treble, en je kan ook nog steeds de source code forken, 1000 modificaties doen, en daarna upstream erin mergen / rebasen. Dat is wat al die custom rom bouwer doen, en daar zit vaak maanden tussen (dat zijn dan weer wel vrijwilligers)
en hoeveel HW SW en agents breken er niet bij een MS update en heeft dan ook een nieuwe patch nodig?

nogal zeer nauwe gedachtegang. Het zijn de android resellers die ervoor kiezen om een android OS aan te passen en dit te verkopen als hun eigen toegevoegde waarde op android.
Euhm, eens per jaar breekt er weleens ergens iets door een Windows Update. Als dat de schade is om je systeem up to date te houden, dan zal ik zingen van blijdschap als er weer eens iets breekt.
redelijk logisch gezien de android markt en de manier dat android het mogelijk maakt om anderen hun eigen shell toe te laten niet? In theorie kan die uitrol ook van eenzelfde android vendor tegelijk, echter verkiezen ze daar om meestal eerste de duurste series een update te geven.

pixel OS komt ook altijd voor alle devices tegelijk die nog in de support cycle zitten. is het een voordeel ja, is het een flink verschil, nee, is het een reden voor je device keuze? dat is pas mierenn...ken...
Het klopt dat je nog beveiligingsupdates krijgt, maar Apple heeft zelf toegegeven dat oudere versies van hun besturingssystemen niet alle security patches ontvangen:
https://arstechnica.com/g...t-oses-are-fully-patched/

Enkel de meest recente versie is up-to-date.
De iPhone 13 mag officieel nog verkocht worden en die is uitgekomen op 24 september 2021. Deze zal dus nog ondersteund worden tot juni 2029 of later!?

Vermoedelijk september 2029, dus 8 jaar. Misschien gaan ze hun strategie aanpassen, richting 5 jaar.

Haha inderdaad 2029, niet 2009.

[Reactie gewijzigd door poing op 22 juli 2024 14:16]

Je zit er precies 20 jaar naast!
Wel consequent 20 jaar in z’n hele bericht. Dat dan weer wel
3 keer dezelfde fout maken is best wel knap ja :D
Tijd om te stoppen 8)7
Defined Support Period: Minimum 5 Years from the first supply date
Dus nee, officieel is de support dus minimaal tot 24 september 2026.
Hmmm, dat is dus niet na verkoop maar na introductie. Terwijl Apple lang oudere toestellen blijft verkopen …. Toch beetje jammer
Natuurlijk, als ik nu een PlayStation 4 koop, heb ik toch ook geen recht op ten minste 13 jaar ondersteuning? Er is een reden dat producten in waarde minderen over tijd (ook Apple).
Toch vreemd dat je dus dan maar netto 2 of 3 jaar updates krijgt worst case. Hoezo 13 jaar?
Omdat de PS4 nog steeds verkocht wordt. 2013 uitgekomen. De PS3 service is op pas recent stop gezet. Natuurlijk is dit een hyperbolisch voorbeeld, maar dat neemt niet weg dat updategarantie gaat om release, niet om het laatste verkochte eenheid.
Maar dat is dan iets waar je als koper voor kiest, als jij weet dat je minimaal 5 jaar updates krijgt vanaf release dan kan je daar je verwachtingen, beslisproces en koopgedrag op afstemmen.

Als je dan als consument iets koopt 'nieuw' 4 jaar na release dan weet je simpelweg dat je nog maar 1 jaar garantie hebt op updates, en dat alles daarna een vorm van coulance is, waar Apple over het algemeen best coulant mee is, maar andere merken mogelijk minder. En als je het echt belangrijk vind, kies je voor Samsung en een model met 7 jaar updates bijvoorbeeld.
Ik heb nog nooit zo'n dure phone gekocht als een Apple, maar dan vooral omdat ze schreven dat ze lang ondersteund worden. Het is een SE versie 3 (2022), vorig jaar november gekocht, en hij wordt volgens de verkoper ondersteund tot en met IOS 21 en tot eind 2028, misschien nog wel langer. In dat geval kan het voor mij toch uit qua financien.
Jij en ik denken daar over na. Gemiddeld koper écht niet
Een PlayStation (7 jaar tussen versie 4 en 5) of een telefoon die elk jaar wordt vernieuwd is nogal een verschil. Zeker als je nog via officiële winkels een nieuwe PlayStation 4 kan kopen.

Het onderhouden van verschillende hardware jaar in jaar uit is nou eenmaal een complex en kostbaar proces. Dat vergt nogal wat planning en software compatibiliteit waar je rekening mee moet houden. Het heeft ook zijn nadelen. Kijk naar de kampioen compatibiliteit met oude meuk, Windows. We zit/zat zoveel onderdelen in de software die alleen maar bedoeld waren om alles draaiende te houden dat het op een gegeven moment een monster werd met heel veel legacy code. En nachtmerrie voor elke willekeurige ontwikkelaar.
Volgens mij bedoelen we hetzelfde, dat het onhoudbaar is software voor decennia vast te houden.
Een PlayStation (7 jaar tussen versie 4 en 5)
Als je de tientallen revisies, de Slim-versie en tegenwoordig ook de Pro-versie overslaat wel ja, anders zit er ook niet zolang tussen de modellen hoor. Maximaal 4 jaar.

[Reactie gewijzigd door BiaggioLuciano op 22 juli 2024 14:16]

Decennia? Ik vind 5 jaar updates vanaf moment kopen bij Apple gewoon redelijk. Nogal een verschil, spelletjes machine vs. Portaal naar vrienden / banken / DigiD/ etc
Lees eens iets beter, ondanks dat apple zegt 5 jaar (wat al veel is) is de praktijk tot nu toe veel langer.
Als beveiligingsupdates je no.1 prioriteit zijn kun je met een gerust hart een Apple iPhone kopen.
Zit hier ook de twee jaar lang Security updates in? Zo nee, dan kun je overal nog twee jaar bij optellen.
Euh, volgens mij kloppen je gegevens niet, waar heb je die vandaan?

Ik haal uit mijn bronnen:
iPhone 6 => ~8 jaar support. En dat zou weleens kunnen kloppen, want in 2021 gebruikte ik m'n iPhone 6 gewoon nog met support.
iPhone 6S zit gewoon nog in support, iOS 15 zit nog in support (security updates) en die ondersteund nog net de iPhone 6S, dat veranderd wanneer iOS 18 later dit jaar uitkomt.

Bron:
https://endoflife.date/iphone
https://endoflife.date/ios
De laatste update voor:
  • iPhone 8, 8 Plus en X was op 13 mei 2024.
  • iPhone 6S (alle), 7 (alle) en SE gen1 was op 5 maart 2024.
  • iPhone 5S, 6 en 6 Plus was op 23 januari 2023.
Volgens mij is dat ook precies wat er bedoelt wordt met minimaal, toch?
Volgens mij kijk je nu naar iOS major upgrades ipv beveiligingsupdates, wat wel een verschil is. Meerdere telefoons in je lijst die staan op “einde ondersteuning” krijgen namelijk nog altijd dat soort updates. Dat ze niet meer de nieuwste major krijgen (eg iOS 17 na iOS 16) zegt niets over het krijgen van security patches.
Daartegenover staan dan weer de Apple Watch original, series 1, 2 en 3... Vooral de originele was voor Apple schandalig.

[Reactie gewijzigd door mac1987 op 22 juli 2024 14:16]

Zes jaar voor een X vind ik niet heel veel langer dan vijf jaar.
20% langer is toch best wat :)
Ik heb de X en krijg nog altijd security updates.
Ja ik heb nog een oude iPad Mini 2 (van wat? 2014?) en daar kreeg ik tot eind vorig jaar nog updates voor - erg netjes. Nu niet meer helaas, met pijn in mijn hart gaat het apparaatje toch naar de eeuwige recycle velden.
Er bestaan ook mensen met dyslexie eh. Of mensen wiens moedertaal helemaal niet Nederlands is. Niemand maakt dit soort fouten met opzet. Als je echt behulpzaam had willen zijn had je een PM kunnen sturen. Nu ben je enkel uit de hoogte.
Apple bied al langer best wel lange support voor hun devices. Denk dat die 5 jaar het absolute minimum is voor al hun producten dan.
Alleen hebben ze nooit echt een neergeschreven beleid gehad. En dat wordt hiermee rechtgezet.
Ze hebben ongetwijfeld goed doorgerekend tot welk punt die support voor hen nog rendabel is. Door het concreet te maken ontdoen ze zich namelijk ook van elke verplichting om ze langer te ondersteunen. En mogen de gebruikers dus ook niet huilen als de ondersteuning binnenkort wordt 'gekort' tot exact vijf jaar.
Toch knap hoe je een positief bericht (nl dat Apple eindelijk een formele termijn aan support belooft naast de vrij lange termijn die ze al hanteren) in een negatief bericht kan omzetten (het zal wel minder worden).

Apple heeft zelf ook belang bij het updaten van oude toestellen die nog in gebruik zijn. Als grote hoeveelheden gebruikers van oude iOS apparaten gehacked worden reflecteert dat heel slecht op hun imago dus zullen ze zeker hun best doen om te voorkomen dat er veel toestellen met grote veiligheidsgaten in omloop zijn.
Omdat het in mijn ogen ook geen 'uitsluitend positief' bericht is. De droge realiteit waar we nu in leven, is dat Apple formeel korter ondersteuning biedt op nieuwe toestellen dan o.a. Google en Samsung. Apple mag naar goed gebruik natuurlijk wel langer dan die 5 jaar support bieden, maar formeel hoeft dat nu dus niet meer.

Ik weet heel goed dat ze voorheen helemaal geen garanties gaven, maar wel consistent 6-8 jaar updates op toestellen boden. Hebben ze een uitstekende reputatie mee opgebouwd die ze echt niet morgen bij het grofvuil zullen zetten. Maar ze hebben hiermee dus wel een stok achter de deur voor het geval ze die ondersteuning in de toekomst (om welke reden dan ook) zouden willen beperken tot 5 jaar. Voor een specifiek toestel, voor een bepaalde serie, om kortere ondersteuning te leveren op niet-Pro toestellen, of om meer mensen naar het iPhone Upgrade Program te bewegen. Ik roep maar wat. Apple is geen liefdadigheidsinstelling en ook dit besluit past ongetwijfeld in een bredere strategie.

[Reactie gewijzigd door epoman op 22 juli 2024 14:16]

Ik vermoed dat het besluit om een formele termijn te geven meer is ingegeven door diverse wetgevings aanpassingen en niet zozeer geïnitieerd is door Apple, die tot op heden geen enkele reden had om daar ook maar iets te beloven.
Dat ze een beetje conservatief zijn vind ik ook niet meer dan logisch: je moet nooit meer beloven dan wat je waar kan maken, bovendien heeft het geen zin om heel dure onderhouds resources te steken in het supporten van een niet populair apparaat waarvan er amper exemplaren in omloop zijn. Snap best dat ze die vrijheid willen houden.
Mensen zijn nu al ongeduldig met het 'eisen' van nieuwe features van Apple. Dat gaat stukken langzamer als ze serieus developers en testcapaciteit moeten zetten op het ondersteunen van toestellen van 10 jaar oud. Ook Apple heeft geen oneindige hoeveelheid ontwikkelaars.
Ja, natuurlijk. Maar ook dat blijft speculatie, net als mijn reactie. Niemand valt ze aan, niemand hoeft ze te verdedigen. Het enige dat ze op de site hebben gezet is dat ze 5 jaar security updates garanderen voor bepaalde toestellen. Buiten die termijn heb je vanaf dit moment dus geen 'recht' meer op updates. Dat is wat ze zelf aangeven.

Speculeren is prima, maar laten we daarbij vooral verschillende perspectieven blijven belichten. Het blijft een biljoenenorganisatie die vooral goed weet hoe ze geld moet verdienen en 5 jaar ondersteuning op toestellen van duizend euro is niet overdreven ruim als je kijkt naar hoe lang ze in de praktijk meegaan.

[Reactie gewijzigd door epoman op 22 juli 2024 14:16]

Dat denk ik ook. Ook andere fabrikanten gaven geen garanties of een minimum om vervolgens alsnog security updates uit te brengen. Dat ze het nu zwart op wit hebben staan is alleen maar mooi voor de consument.
Ze verkopen ook oudere producten op hun site, dus misschien dat ze 5 jaar bedoelen voor de oudste producten die ze aanbieden en dan uiteraard langer voor de nieuwste
Voor zover ik las en eruit haalde was het 5 jaar vanaf dat ze op de site kwamen dus niet vanaf koop/verkoop moment maar dus meer releasedate ( op de site).
Apple heeft een goede track record wat betreft beveiligingsupdates en oudere apparaten maar het stuk leest alsof ze het slecht doen door slechts 5 jaar te garanderen..
Vanaf dag 1 verkoop. Ja. Als het 5jr na einde verkoop Apple store is. Dan prima.
Sterker nog, de concurrentie die al jaren catchup speelt up het gebied van lange ondersteuning wordt afgeschilderd als beter...
Het is voor het eerst dat Apple een garantie afgeeft. Die garantie ligt lager dan die van sommige concurrenten op de smartphonemarkt. Samsung en Google garanderen zeven jaar beveiligingsupdates voor een deel van hun telefoons. Fairphone garandeert acht jaar updates.
Dit wordt na deze alinea nog iets genuanceerd, maar het statement is al gemaakt.

Apple geeft in de regel 5 jaar major updates en rond de 8 a 10 jaar security updates. Maar dat maakt de tekst natuurlijk niet interessant genoeg.
"om te voldoen aan Britse regelgeving"

Die zijn geen EU lid meer.
Ik begrijp niet helemaal waarom Apple hieraan wil voldoen.
En wat is de link met Nederland in deze garantie uitspraak?
Moet er perse een link met Nederland zijn dan? (Die is er wel, die apparaten worden hier namelijk ook verkocht - maar dat terzijde.)
Misschien lees ik het artikel totaal verkeerd,
maar er kon net zo goed staan "om aan IJslandse regelgeving te voldoen verlengen we ook in Nederland met x jaar".
Begrijp je wat ik wil zeggen.....wat heeft Britse regelgeving te maken met die van wel EU landen en omgekeerd.
Dat heeft er niet perse iets mee te maken, dat is geen vereiste voor een artikel o.i.d. :) In dit geval is het indirect echter wel relevant, omdat Apple zo'n beetje alle updates wereldwijd uitbrengt. Als in GB dus x jaar security patches worden geleverd, dan is de kans heel erg groot dat dit in de rest van de wereld ook zo is. (Apple levert overigens op het moment al rustig tot 8 a 9 jaar security patches, dus wat dat betreft verandert er niets.)
Omdat die vijf jaar veel korter is dan de gebruikelijke termijn.
Dan is het natuurlijk makkelijker om zo iets te publiceren en na te komen.
Nee, omdat er nu daadwerkelijk een minimale termijn is vastgelegd, in plaats van dat Apple nergens iets garandeerde. Want dat laatste was het geval. Dat Apple in de praktijk veel langer dan vijf jaar security updates uitgeeft, doet daar niets aan af.
Omdat als ze niet aan de Britse wetgeving voldoen, hun producten niet meer in Groot Brittannië mogen verkopen?
Een minimum van 5 jaar wordt toch al direct bevestigd doordat de HomePod uit 2017 wordt genoemd op hun website. Deze zal echt nog wel wat langer updates krijgen.
Onder druk van diverse wetgevingen, hebben veel bedrijven Apple gevolgd met het geven van lange ondersteuning op apparatuur. Apple gaf tot nu nooit een belofte af, maar met officieel 5 jaar ondersteuning hoeft Apple niets aan te passen aan hun huidige beleid. De kans is groot dat ze nog steeds 6-8 jaar software ondersteuning bieden.

Ik vind het in ieder geval een prima vooruitgang en ik hoop dat er nog veel meer merken dit beleid doorvoeren. In dit geval mogen bijvoorbeeld Asus en Sony nog veel meer software garantie bieden op hun smartphones. Naar mijn weten is dat sinds dit jaar pas richting de 4 jaar gegaan voor hun flagship smartphones.
iPhone Model | Introductiedatum | Laatste iOS-update | Verwachte Einddatum Beveiligingsupdates
-------------------------|------------------|----------------------------|------------------------------------------
iPhone (1e generatie) | Juni 2007 | iOS 3.1.3 (Februari 2010) | Februari 2010
iPhone 3G | Juli 2008 | iOS 4.2.1 (November 2010) | November 2010
iPhone 3GS | Juni 2009 | iOS 6.1.6 (Februari 2014) | Februari 2014
iPhone 4 | Juni 2010 | iOS 7.1.2 (Juni 2014) | Juni 2014
iPhone 4S | Oktober 2011 | iOS 9.3.6 (Juli 2019) | Juli 2019
iPhone 5 | September 2012 | iOS 10.3.4 (Juli 2019) | Juli 2019
iPhone 5c | September 2013 | iOS 10.3.3 (Juli 2017) | Juli 2017
iPhone 5s | September 2013 | iOS 12.5.7 (Januari 2023) | Januari 2023
iPhone 6 | September 2014 | iOS 12.5.7 (Januari 2023) | Januari 2023
iPhone 6 Plus | September 2014 | iOS 12.5.7 (Januari 2023) | Januari 2023
iPhone 6s | September 2015 | iOS 15.7.5 (April 2023) | April 2023
iPhone 6s Plus | September 2015 | iOS 15.7.5 (April 2023) | April 2023
iPhone SE (1e gen) | Maart 2016 | iOS 15.7.5 (April 2023) | April 2023
iPhone 7 | September 2016 | iOS 15.7.5 (April 2023) | April 2023
iPhone 7 Plus | September 2016 | iOS 15.7.5 (April 2023) | April 2023
iPhone 8 | September 2017 | iOS 16.5.1 (Huidig) | Minimaal tot 2024
iPhone 8 Plus | September 2017 | iOS 16.5.1 (Huidig) | Minimaal tot 2024
iPhone X | November 2017 | iOS 16.5.1 (Huidig) | Minimaal tot 2024
iPhone XS | September 2018 | iOS 16.5.1 (Huidig) | Minimaal tot 2025
iPhone XS Max | September 2018 | iOS 16.5.1 (Huidig) | Minimaal tot 2025
iPhone XR | Oktober 2018 | iOS 16.5.1 (Huidig) | Minimaal tot 2025
iPhone 11 | September 2019 | iOS 16.5.1 (Huidig) | Minimaal tot 2026
iPhone 11 Pro | September 2019 | iOS 16.5.1 (Huidig) | Minimaal tot 2026
iPhone 11 Pro Max | September 2019 | iOS 16.5.1 (Huidig) | Minimaal tot 2026
iPhone SE (2e gen) | April 2020 | iOS 16.5.1 (Huidig) | Minimaal tot 2027
iPhone 12 mini | Oktober 2020 | iOS 16.5.1 (Huidig) | Minimaal tot 2027
iPhone 12 | Oktober 2020 | iOS 16.5.1 (Huidig) | Minimaal tot 2027
iPhone 12 Pro | Oktober 2020 | iOS 16.5.1 (Huidig) | Minimaal tot 2027
iPhone 12 Pro Max | November 2020 | iOS 16.5.1 (Huidig) | Minimaal tot 2027
iPhone 13 mini | September 2021 | iOS 16.5.1 (Huidig) | Minimaal tot 2028
iPhone 13 | September 2021 | iOS 16.5.1 (Huidig) | Minimaal tot 2028
iPhone 13 Pro | September 2021 | iOS 16.5.1 (Huidig) | Minimaal tot 2028
iPhone 13 Pro Max | September 2021 | iOS 16.5.1 (Huidig) | Minimaal tot 2028
iPhone SE (3e gen) | Maart 2022 | iOS 16.5.1 (Huidig) | Minimaal tot 2029
iPhone 14 | September 2022 | iOS 16.5.1 (Huidig) | Minimaal tot 2029
iPhone 14 Plus | September 2022 | iOS 16.5.1 (Huidig) | Minimaal tot 2029
iPhone 14 Pro | September 2022 | iOS 16.5.1 (Huidig) | Minimaal tot 2029
iPhone 14 Pro Max | September 2022 | iOS 16.5.1 (Huidig) | Minimaal tot 2029
iPhone 15 | September 2023 | iOS 16.5.1 (Huidig) | Minimaal tot 2030
iPhone 15 Plus | September 2023 | iOS 16.5.1 (Huidig) | Minimaal tot 2030
iPhone 15 Pro | September 2023 | iOS 16.5.1 (Huidig) | Minimaal tot 2030
iPhone 15 Pro Max | September 2023 | iOS 16.5.1 (Huidig) | Minimaal tot 2030
Mooie bijdrage, ik heb mijn pro Max al een paar jaar maar kan dus jaren met plezier gebruik maken .
mooie bijdrage? die lijst is gewoon een gok en zelf effe op xls gezet
We zitten inmiddels op iOS 17, en de iPhone 8 / 8 Plus / X zijn blijven hangen op 16.
Je hebt gelijk. Ik heb een fout gemaakt. Het is 17.5.1

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 14:16]

En hoe kan het dan dat mijn IPhone 7 vorige week nog een update gekregen heeft ?
Dus verwachte is iets anders dan de werkelijkheid
Mij lijkt 10 jaar redelijker. We hebben het hier niet over garantie, maar software updates en nog specifiek betreffende beveiliging ook. 10 jaar moet te doen zijn, zo niet, dan moet men die troep, want dat is wat het feitelijk wordt zodra die dingen qua updates end of life zijn, misschien maar niet verkopen inderdaad. Ik hoop dat meer landen volgen en de termijn verlengd gaat worden desnoods minder verschillende modellen.
Support kost geld, of dat nou software updates of security updates zijn. Het zou mooi zijn als dure telefoon richting de 10 jaar gaan zoals volgens mij Google en Samsung topmodellen zeg een pro max rond 1500 zou fijn zijn. Maar ik denk dat de prestaties na 10 jaar toch echt wel een stuk lager zijn ten opzichte van de apps en gebruiks cases zijn op dat moment. Als je nu een top telefoon van 10 jaar geleden moet gebruiken houd je het niet lang vol. In ieder geval ik niet. En software updates helpen daar de ene keer wel voor en de andere keer juist negatief.
Klopt, maar het is niet zo dat beveiligingsupdates voor het ene model en het andere model telefoon helemaal los van elkaar ontwikkeld moeten worden. Soms hebben specifieke modellen specifieke problemen, maar er is meer overeenkomst dan niet. Het zou een vrije keuze moeten zijn of iemand bereid is te werken met een hardwarematig oudere telefoon of niet net zoals men bepaald of die voor het topmodel gaat of een goedkopere telefoon.

Een ander punt is natuurlijk optimalisatie van software. Overal altijd maar nieuwere en snellere hardware tegen aan te gooien stimuleert ontwikkelaars ook niet om telefoons bruikbaar te houden door optimalisaties in de software. Let wel ik heb het hier over beveiligingsupdates, geen feature updates. Die snelle achteruitgang in prestaties is voor een groot gedeelte meer een keuze dan een noodzaak.
Ik ben pas overgestapt van een 7 naar een 15 en buiten dat het scherm wat groter is en het apparaat wat sneller is het apparaat vrijwel hetzelfde. Qua software kan je in grote lijnen hetzelfde. Oftewel, de laatste jaren voegen updates weinig toe.

Zolang ze nog beveiliging updates hebben zit je wel goed en hoef je niet te upgraden.
Nouja dit is toch wel perspectief want ik vond de upgrade van een 7 naar een 15 zeer significant. Ik weet niet wat je allemaal gebruikt en hoe vaak maar ik merk echt wel een groot verschil tussen zoveel generaties.
Maargoed als je heel basic berichten stuurt en soms op het internet dan merk je misschien minder.
Ikzelf ben meer een power user dus als een app 3 seconden doet over een app of view ope en tegen 0.5 of minder dan voel ik dat wel in een dag en irriteer ik me dood.
Ik merk de snelheidsverschil wel maar voor mij inderdaad niet zo belangrijk.

Het grootste verschil voor mij persoonlijk is dat de Figma app op deze nieuwe telefoon wel ondersteund wordt en dat ik altijd wel genoeg opslagruimte heb om offline kaarten op te kunnen slaan.
Je weet dat je Spotlight kunt gebruiken om rekensommen uit te voeren?
Wellicht nieuwe update in september. Ik heb geen idee.
Je hebt eentje zonder store? Of ga je als het bijgeleverd wordt klagen over bloatware?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.