EU-landen moeten recht op reparatie binnen twee jaar in nationale wetten opnemen

De Raad van de Europese Unie heeft de richtlijnen voor het recht op reparatie definitief goedgekeurd. Na ondertekening door de voorzitters van de Raad en het Europees Parlement komen de richtlijnen in het Publicatieblad en hebben lidstaten twee jaar om ze op te volgen.

IFixit Microsoft Surface
Bron: iFixit

Onder de right to repair-richtlijnen moeten fabrikanten Europese burgers verder ondersteunen in het aanvragen en uitvoeren van reparaties aan producten. Zo moeten fabrikanten ook na de wettelijke garantieperiode 'tegen een redelijke prijs en binnen een redelijke termijn' reparatieservices en reserveonderdelen aanbieden. Gerepareerde producten krijgen een verlenging van de garantie van een jaar, aldus de Raad. De richtlijnen hebben betrekking op onder meer smartphones, wasmachines en stofzuigers.

Daarnaast mogen fabrikanten de reparatie van producten niet verhinderen, bijvoorbeeld met contractuele clausules of specifieke hard- en software. "Zo mogen ze vooral niet verhinderen dat onafhankelijke reparateurs tweedehandse of 3d-geprinte reserveonderdelen gebruiken."

De reparatierichtlijnen werden in maart van 2023 door de Europese Commissie voorgesteld en grofweg een jaar later door het Europees Parlement aangenomen. Nu heeft ook de Raad van de Europese Unie, die vooral bestaat uit ministers van de regeringen van lidstaten en dus niet uit volksvertegenwoordigers, de richtlijnen goedgekeurd. De Europese lidstaten hebben na publicatie in het Publicatieblad officieel twee jaar de tijd om de richtlijnen in nationale wetgeving op te nemen.

Door Yannick Spinner

Redacteur

30-05-2024 • 16:52

154

Submitter: PeacekeeperNL

Reacties (154)

154
153
50
2
0
93
Wijzig sortering
Laten we het ook uitbreiding naar auto's... Het is toch niet van deze tijd dat een 2 euro onderdeel dat kapot is jou 200 euro gaat kosten..
Niemand die jou tegenhoudt om dat onderdeel van 2 euro zelf te vervangen ;)
Niemand die jou tegenhoudt om dat onderdeel van 2 euro zelf te vervangen ;)
Een leddeel van mijn rechter remlicht werkt niet (1 v.d. 4 delen aan één kant). Reden tot APK afkeur. Je kan enkel de complete unit vervangen voor €350. Ik zou misschien wel kunnen solderen, maar de unit is met afdichting aan elkaar gelijmd, dat is weer niet mijn ding om dat weer goed inelkaar te kunnen zetten.

Dit is gewoon met opzet zo ontwikkeld.

[Reactie gewijzigd door HakanX op 23 juli 2024 12:23]

Inderdaad, alles om de onderdelen wegwerp te maken. Dat moet héél hard aangepakt worden.
Het probleem is tegenwoordig dat dat onderdeel van 2 euro gelockt is met een serienummer en de computer van de auto geherprogrammeerd moet worden om het nieuwe serienummer te accepteren en dat je daarvoor software/apparatuur van de fabrikant nodig hebt die alleen aan dealers wordt uitgegeven.
Nu zijn ze al best ver met het reverse engineeren van die rommel voor bijv. tractoren, maar voor personenauto's is dat niet te doen omdat er te veel variabelen zijn en te weinig mensen die iedere unieke combinatie van variabelen bezitten.

En als het gaat om dingen als lampjes dan zit je met moderne auto's ook met een hele unit van een paarhonderd euro die vervangen moet worden waarvoor ze de motor uit de auto moeten tillen omdat je er niet bij kunt komen of andere gekke dingen.
Of dit... 14k voor led strip; bak is total loss als die paar jaar oud is en tegen paaltje rijdt met 10kmh

https://www.autoweek.nl/a...o-kan-wel-e14-000-kosten/
Dat is nou "planned obsolescence".
Licht units van een paar honderd euro? Dat gaat tegenwoordig soms richting een paar duizend euro bij een middenklasser en wordt alleen maar duurder met nieuwere lasertechnologie:

https://www.gelderlander....tot-14-000-euro~a0e328c2/
Dat klopt, en iedereen wil toch dat een auto een mooi design heeft. Daar helpen mooie lichtunits met fancy lampjes aan mee. Daarnaast wil men het comfort van automatisch grootlicht en bochtverlichting, al dan niet in combinatie met LED. en ja, dat is niet gratis.

Men wil meer, maar niet meer betalen.
20 jaar geleden waren onderdelen goedkoper, maar vergelijk ook het comfort, vermogen, multimedia, etc met 20 jaar terug.
LEDs zijn echt zo duur niet. En tel de kosten van alle reservedelen bij elkaar op, hoeveel is dat vergeleken met een neiwe auto als geheel?
PSA heeft een algoritme om de prijzen van decoratieve reservedelen te bepalen aan de hand van de afmetingen. Niet van kostprijs of redelijkheid.
Ik zit toaal niet te wachten op de nutteloze overpriced pretverlichting die tegenwoordig op auto's gemonteerd wordt. Een goede verlichting hoeft niet peperduur te zijn. Daarnaast betekent vooruitgang niet alleen dat alles mooier wordt, maar ook dat het betaalbaarder wordt.
Nu zijn ze al best ver met het reverse engineeren van die rommel voor bijv. tractoren, maar voor personenauto's is dat niet te doen omdat er te veel variabelen zijn en te weinig mensen die iedere unieke combinatie van variabelen bezitten.
Voor auto's van GM is bijvoorbeeld de Tech 2 diagnostische computer nagemaakt en te koop. Daarmee is het mogelijk om zelf onderdelen gekoppeld aan serienummers te vervangen met andere onderdelen zonder hulp van GM.
Welke markt denk je dat groter is, die voor tractoren of die voor auto's? En men gaat echt niet voor elke combinatie van automodel en onderdeel een nieuw protocol gaan bouwen. Neen, dat is hetzelfde en moet decennia lang meegaan, over alle merken van 1 organisatie heen vaak.

En dat je in moderne wagens niet aan de lampen kunt vind ik een goed ding. Ik zie nu al veel te veel wagens met rotslecht afgestelde verlichting terwijl moderne LED lampen in de basis langer zullen meegaan dan de wagen zelf.
Dat het slecht afgesteld staat die lampjes gebeurt ook met de lampjes die er al in zitten. Als je zelf lampjes vervangt, moet je gewoon opnieuw afstellen of dat laten doe. Gebeurt zowiezo al bij elke apk. Dat je dan zelf niks mag vervangen vind ik dan ook pure kul.
Koplampen gaan relatief vaak kapot bij al hele kleine parkeerbotsinkjes. En dat is dus een goede inkomsten Bron voor de autofabrikant.
Ook al omdat ze kunnen claimen dat het veiligheids kritisch is en dus niet zomaar vervangen op gerepareerd kan worden.
Led module zelf kan tientallen jaren mee, echter, de sturing bespaard men op kosten en deze fault in 99% van de gevallen....
Ook aan die gelockte onderdelen wordt gedacht. Via Passthru kun je rechtstreeks op de systemen van de fabrikant inloggen, niet alleen voor het digitale onderhoudsboekje, maar ook voor herprogrammeren van diverse onderdelen. Niet gratis, nee, maar dat is het voor de dealer ook niet.
Heel veel van die fabrikant-specifieke software laat je alleen dingen programmeren als je een dealer-account hebt. Niet als particulier. Volvo VIDA kun je bijvoorbeeld wel gebruiken met een passthrough, maar je kan er als niet-Volvo dealer niets mee programmeren, alleen een aantal instellingen aanpassen.
Een account, ja, maar en dealeraccount, dat is niet zo. Je kunt tegenwoordig zelfs tweedehandsonderdelen (denk aan ECU's) monteren en aan- en afmelden, dat is de nieuwe wetgeving in de EU. En ja, je moet je wel hebben geregistreerd en geïdentificeerd, maar anders zou het opslaan van nummers van gestolen onderdelen in een database ook geen enkel nut hebben.
Hoe.. Als je een 3D printer hebt dan kan het ja anders is het onmogelijk.
Bij de right to repair gaat het erom dat een reparateur onderdelen kan krijgen en dat die zonder afhankelijkheid van de fabrikant een product moet kunnen repareren. Bij auto’s is dat al zo.
Zeker niet 100%. Genoeg zaken die onoplosbaar zijn zonder diagnose-apparatuur van het merk.
Alleen een odb2-lezer pikt lang niet alles op.
Klopt, maar dat geldt ook niet voor deze wet. Er zijn altijd zaken die voorbehouden blijven aan de fabrikant. Dat is ook logisch.
Alleen als het om puur mechanische onderdelen gaat.

Gaat je motormanagement bijvoorbeeld kapot, dan moet je een nieuwe programmeren, en dat kan alleen met software die uitsluitend aan dealers verstrekt mag worden.
Klopt, maar dat schrijf ik hierboven ook.
Er bestaan gewoon 3d printshops.
En een 3D geprint onderdeel is vaak niet sterk of slijtvast genoeg.
Hangt van het materiaal af, sommige materialen zijn vele malen sterker dan standaard ABS.
Ligt eraan, je heb diverse soorten fillament en ligt er maar net aan waar dat geprinte model voor gebruikt word.
Apple disagrees. Die verkopen geen onderdelen en linken chips aan onderdelen.
Dat klopt sinds ongeveer een jaar geloof ik niet meer. Het is wel tegen Apple prijzen, uiteraard, maar je kunt onderdelen bestellen en gereedschap kopen/huren:

https://support.apple.com/nl-nl/self-service-repair
Als ik de verhalen van louis rossmann (die al jaren vior right to repair vecht) mag geloven is dat hele programma een papieren tijger. Aanmelden is zo goed als onmogelijk de prijzen ronduit absurd en een deel leveren ze überhaupt niet omdat onderdelen chips hebben die zaken als boards vervangen onmogelijk maken.
Dit is wel kort door de bocht, een deel is gewoon uit veiligheid, zo is er een nieuw programma waarbij de onderdelen apart niet meer gebruikt kunnen worden als de telefoon gestolen is.
Eigenlijk zou iedere fabrikant zo iets moeten introduceren.
Maar persoonlijk heb ik weinig moeten laten repareren, maar wel wat toestellen die defect waren voor weinig over genomen en voor weinig laten repareren, en aan familieleden weg gegeven.
De meeste verhalen waar unie mening op baseert zijn vast van reparatie jongens die binnen de garantie termijn toestellen proberen te repareren.
Nu heb ik zelf wel een tijdje op een reparatie afdeling van computer hardware gewerkt van een importeur , en in die tijd was het zo dat de klant eerder een nieuw model had dan wij de schema’s en onderdelen hadden.
Als wij al geen onderdelen hadden dan had niemand ze in Europa.
Nou ja.... Die leverancier dus.

Die weigert je een los onderdeeltje te verkopen. En als je dan denkt. Dan haal ik dat onderdeeltje toch gewoon van de fabriek.

Dan blijkt dat die fabriek een exclusiviteit afspraak heeft op dat onderdeeltje, dat alleen de leverancier die mag afnemen.
De auto-industrie heeft dit al: fabrikanten moeten hun onderdelen en documentatie verplicht aan derden beschikbaar stellen. Daarom dat je met je Mercedes niet enkel bij de Mercedes garage terecht kan, maar ook bij Beunhaas BV om de hoek ;)

[Reactie gewijzigd door kiang op 23 juli 2024 12:23]

Alleen de diagnose-apparatuur kan dan weer merkspecifiek zijn.
Bv bij mijn auto had ik een probleem met de accu-module, maar het enige dat een reguliere garage eruit kon krijgen waren de vervolgfouten van de fout.

Op dit moment heb ik -waarschijnlijk- een leeg éolys roetfilteradditieftankje. (Nee geen adblue, die melding is duidelijk en kan ik zelf bijvullen).
Er staat een motorstoring in het dashboard, maar gewone odb2 lezers zien de fout niet. Toch weer afhankelijk van dealer of merkspecialist. En dat is best vervelend.

[Reactie gewijzigd door GAIAjohan op 23 juli 2024 12:23]

Maar dat probleem bestond al ten tijde van de DS met zijn gasbollen. Als je niet weet hoe het systeem werkt kun je er niets mee.
Je bedoelt in dit geval: zonder specifieke hard- en software van het merk kun je het probleem niet vinden. In dit geval gaat dat om de Lexia hardware icm Diagbox software.

Die veerbollen kon iedereen doen met de kennis en de juiste vervangingsonderdelen. Geen software nodig in de 60s en 70s.

Dus nog steeds afhankelijkheid.
Je hebt altijd al onderdelen moeten kopen. Dat is nu uitgebreid van hardware naar de software die bij de auto hoort. Daar is niets geks aan. Ook een doorgeroeste veerbol moest je vervangen door een nieuwe, hoeveel gasdruk je gebruikt staat in de reparatiebrochure. Die was ook niet gratis. Maar bedrijven als Olyslager (daar heb ik nog voor gewerkt), AutoData en Haynes verkochten ook gebundelde documentatie van de verschillende merken. Bij Olyslager maakten we de cd's met informatie voor de universele garages, dat is tegenwoordig veel moeilijker, want die informatie is nu vaker alleen op chassisnummerniveau op te roepen. Oa. daarvoor is passthru in het leven geroepen, met de juiste accounts kom je daarmee in de fabrieksgegevens.
Beter nog, een led koplamp moet volledig vervangen worden met een kost van duizenden euros tegenover een halogeen van vijf euro....
Serieus? Zijn er nog auto’s met een halogeenlampje in de koplamp? Echt niet meer van deze tijd.
Wat mij betreft wordt dat gewoon weer de standaard. Die LED lampen zijn gewoon té fel, net alsof je constant grootlicht in je gezicht krijgt.

Plus, je kunt daar meestal nog gewoon een ander lampje van 15 euro in steken en weer perfect functionerende verlichting hebben, in tegenstelling tot al die kermislampen die alleen nog maar door de dealer te vervangen zijn, niet te geloven.
Ik schat dan 80% van de auto's nog halogeenlampjes heeft. Alleen de meeste nieuwe auto's niet. En als de auto halogeen en LED heeft, preseteren ze het om soemmige lampjes toch nog met gloeidraad uit te voeren (zoals kentekenverlichting en kofferbakverlichting).
Dat hangt af van auto tot auto. Moderne Mercedes en BMW's hebben sowieso een lock. Ook ford heeft dat nu al. Maar er zijn een hele boel auto's waarbij je gewoon een degelijke scan apparaat nodig hebt (pakweg iets van een 400 euro of zo) en je gewoon moet laten weten aan de ECU dat je het onderdeel moet vervangen. In meeste gevallen gewoon een knop drukken bv "ABS SENSOR RESET", dan contact aan wacht een paar seconden, dan contact uit and that's it. Maar opnieuw: hangt af van auto tot auto. Het is nu al het geval om de auto te laten weten wanneer je je 12v accu hebt laten vervangen aangezien de ECU weet dat je je batterij nog niet hebt vervangen dus gaat de alternator meer energie proberen te leveren aan de batterij om die goed te houden. Dus moet je het best de ECU laten weten dat het vervangen is anders loop je de kans dat de alternator je batterij gaat proberen te overladen, wat je niet wilt. Tuurlijk, de ECU gaat op een gegeven moment wel door hebben dat er iets veranderd is aan de accu en gaat dat ook zelf wel regelen, maar het kan ook zijn dat je start stop dan niet meteen terug begint te werken. Hetzelfde met de achter remmen: het volstaat niet meer om de handrem los te zetten en je achter remmen en schijven te vervangen aangezien meest wagens na 2010 zijn uitgerust met een elektronische handrem. Dus moet je de "brake caliper" losmaken en dat doe je ook met een uitlees apparaat. Dit zijn maar enkele voorbeelden. Maar had gelezen dat zelfs dat met die remmen niet meer gaat aangezien fabrikanten nu al bezig zijn om je remmen alleen te laten vervangen met een uitlees apparaat van de fabrikanten zelf. Typisch. Dacht ik geef wat meer context aangezien veel mensen denken dat het echt voor alle wagens zo is, wat niet klopt. :)
Neem nu mijn wagen, die moet binnenkort binnen voor zijn eerste onderhoud. En dat zal bij de merkgarage zijn. Zou ik toch een andere kiezen, dan hebben ze niet eens de mogelijkheid om de openstaande recall uit te voeren op die wagen omdat zij de benodigde software niet hebben die in de eerste stappen van die recall moet uitgevoerd worden. En daar zou ik trouwens ook nog eens moeten betalen voor hun tijd terwijl het recall werk bij de merkdealer dan weer gratis is.
Het zou geniaal zijn als de software die auto's gebruiken open source was, helaas verdienen de grote bedrijven daar niets aan....
Laatst nog in het nieuws, kia ev6 koplamp vervangen kost 1/3 van de auto. Van de zotte
Bij Bovag garages krijg je 6 maanden garantie op reparaties.
Het is nu nog vrij nieuw allemaal, maar wat denk je dat die ledlampen aan de voorkant van een auto gaan kosten als dat vervangen moet worden? Dan is je auto economisch total loss waar je vroeger een lampje kon vervangen.
Volgens een Franse studie van SRA (de Franse beroepsvereniging van autoschadebedrijven) komt de complexiteit van bepaalde koplampen automobilisten duur te staan. Vooral eigenaren van de Hyundai Tucson, Hyundai Kona en de Kia EV6 zijn duur uit. Zij betalen tussen de €8.414 en €14.635 voor een complete set nieuwe ledlampen voor en achter. Alleen al een centrale lichtbalk voor de voorzijde van de nieuwe Hyundai Kona kost al ruim €9.000. Maar ook voor auto's als de Fiat 500 (€3.720), BMW 1-serie (€3.678) en Audi Q3 (€5.752) ben je al duur uit. Bij slechts enkele onderzochte modellen ben je minder dan €3.000 kwijt.
En dan vervolgens auto's die verdwijnen naar chopshops voor goedkope onderdelen.

Laten we ajb het mogelijkheden tegen een gering bedrag inleren bij een servicepunt waardoor er nog enigszins controle is.

Dit is ook de reden waarom apple producten niks waard zijn gestolen je hebt er simpelweg niets aan.

Mes snijdt uiteraard aan 2 kanten.
Bij mijn 1 jaar oude ETNA koelkast ging de temperatuur regelaar defect.(2 weken geleden)
Ook al heb je "recht" op reparatie, er komt gewoon niemand kijken.
4 dagen later brachten ze een nieuwe en de oude kon vernietigd worden.

[Reactie gewijzigd door Von Henkel op 23 juli 2024 12:23]

Jij refeert volgens mij naar garantie, dat is iets heel anders als "Recht op reparatie" wat gaat over het zelf (laten) uitvoeren van reparatie.

En gezien je 4 dagen later een nieuwe kreeg begrijp ik opmerking " er komt gewoon niemand kijken" niet.
Het recht op reparaties is ook bedoeld om de afvalberg klein te houden.
Met mijn opmerking er komt niemand kijken, bedoel ik een reparateur of wat dan ook.
Wat ik zei aan de telefoon was voldoende om een nieuwe koelkast te leveren.
Het is dus gewoon domweg blind vervangen.

[Reactie gewijzigd door Von Henkel op 23 juli 2024 12:23]

Soms is vervangen inderdaad goedkoper dan repareren qua manuren etc.
En daar vergissen velen zich vaak in tijd is geld
Inderdaad.

Stel de man heeft 1 uur reistijd enkel en een uur om te kijken.
Dat is 3 uur.
Daarna moet het onderdeel besteld worden, laten we zeggen 50 euro (kan goedkoper zijn, kan duurder zijn).
En dan moet de man weer terug voor hetzelfde, ook weer 3 uur.

Stel je hebt een organisatielast van 70 euro per uur, zit je op 420 euro plus de 50 euro voor het onderdeel.

Het kost dus € 470,- om een onderdeel te vervangen.. de kans dat het dus goedkoper is om een nieuw product te leveren is groot.
(zeker als er ook nog eens een risico is dat er nog een onderdeel bij komt.. dan begint het opnieuw als extra kostenpost)
Inderdaad heb het ooit met een monitor gehad werd op kantoor omgewisseld hij zei het word mooi gepland gewoon rondje door een regio omwisselen en klaar, reparatie zou in manuren minstens 2 zijn hij zei ook fabriek heeft dan teveel kosten voor een monitor van 300 euro dit is veel goedkoper.

En inderdaad het risico dat er na reparatie blijkt dat er nog wat is kapot gegaan of men moet 2x komen dan is vervangen vele malen goedkoper
Dat komt omdat onze loonkosten en voorrijkosten veel te hoog zijn. En dat heeft weer te maken met de politiek die onze inkomsten afroomt en ons leven duur maakt.
Ik denk niet dat het recht om te repareren bedrijven verplicht om te repareren. Anders heette het een plicht om te repareren, en niet een recht.

Het idee is meer dat je onderdelen kan vinden en dat er niet een onnodige bemoeilijking is waardoor je het alsnog niet kan vervangen.
Maar als het eenvoudiger wordt om te repareren zal het voor een fabrikant ook eerder lonen om te repareren i.p.v. te vervangen.
Maar als het eenvoudiger wordt om te repareren zal het voor een fabrikant ook eerder lonen om te repareren i.p.v. te vervangen.
En wat ga je dan krijgen Sjef de huis klusser zal de wasmachine wel ff gaan maken want het is simpeler gemaakt, alleen was alleen het verwarmingselement kapot maar door het gepruts van hem is de machine verder kapot en waar kloppen ze dan weer aan juist bij de leverancier maar vergeten te vertellen dat hun huis klusser het verprutst heeft en uiteindelijk moet de buurvrouw een nieuwe kopen.
Het is wel aan de klant om een vakkundige reparateur uit te zoeken. Dat is niet anders dan hoe het altijd geweest is. Als je 50 jaar geleden je wasmachine naar een prutser bracht had je hetzelfde effect.
Recht op reparatie heeft er echt niks mee te maken.

De afvalberg klopt ergens, maar een monteur lang sturen en een koelkast nakijken om daarna onderdelen te bestellen en op een later moment terug te komen zal waarschijnlijk duurder zijn dan het vervangen.
Plus je had ook nog eens langer zonder koelkast gezeten.

Recht op reparatie is echt dat je het zelf kan repareren of laten repareren en dat er ook onderdelen beschikbaar zijn die je zelf of andere kunnen kopen voor reparatie.
Is dat zo, ik dacht dat het iets verder ging, en laten we hopen van wel.
Er zijn maar weinig mensen die dat proberen en of kunnen.
Vaak is lastig om een goede diagnose te stellen en zelfs dat proberen maar weinig mensen.
Ik had wel tien euro over voor een vaatwasser van meer dan twintig jaar oud. Die was gewoon weg , bijna geheel opgelost. Maar helaas was dat niet de oplossing.
Een koelkast heeft een compressor en een thermostaat. Als de compressor defect is, is het einde oefening. De thermostaat kun je makkelijk zelf vervangen en kost misschien twee tientjes.
Waar kan ik het bewijs vinden dat die vernietigd is. Die kan net zo makkelijk verkocht zijn aan een handelaar, die er voor weinig een nieuwe thermostaat in zet.
Maar stel dat ze uw oude hadden opgehaald en gewoon een nieuwe of andere gebruikte hadden gegeven, zou u dat dan gaan controleren.
Door dit soort maatregelen ben ik blij dat ik in de EU leef.

Ga zo door!
Ik ben nog wel skeptisch, als ik over 3 jaar zonder problemen mijn wasmachine kan laten repareren tegen een schakkelijke prijs ben ik om.

Er zijn zat zaken die bestempeld worden als 'recht', maar ga je recht maar eens zien te halen als invididuele burger :)
Al mijn wit goed ging minstens 20 jaar mee. Voor de vaatwasser kon ik zelfs nog een terugslag klep voor weinig kopen. Echter was dat toch niet het probleem, dus maar een nieuwe aangeschaft.
Nu koop ik over het algemeen wel de wat durdere merken zoals Bosch, Siemens en Miele.
Maar de koelkast en afzuigkap die van Pelgrim zijn werken nog steeds.
Nu had de afzuigkap wel een nieuwe soldering nodig maar toch.
Miele is onbetrouwbare troep naar mijn ervaring. Vorige wasmachine van Miele ging al vrij snel kapot. Kleding kromp terwijl ik meestal op 30 graden deed wassen. Apparaat ging op de hoeken roesten. Centrifugeren werd geregeld niet gedaan. Ik heb deze machine vervangen binnen 6 jaar voor een andere Miele wasmachine en ook een droger van Miele. Maar de droger geeft om de haverklap storingen of foutieve droogtijden (van 21 minuten naar ineens 2 uur). Elke droogbeurt moet ik de droger plus 3 filters uitzuigen met de stofzuiger om storingen te voorkomen. Mijn huidige wasmachine is 4 jaar oud maar heeft een storing in het (bedienings)paneel en breekt wasprogramma's spontaan af en staat continu te piepen. Waarschijnlijk een software probleem maar ik mag er financieel voor opdraaien terwijl ik voor droger en wasmachine €3000 heb betaald.
De wasmachine staat 2 dagen in de maand aan maximaal. Ik ben een alleenstaande namelijk.
Dus naar mijn ervaring kan je niet probleemloos of zorgeloos met Miele 20 jaar met een wasmachine of droger doen. Altijd maar weer de vraag wanneer het apparaat wel of niet zal doen. Ik vind het dan ook te erg voor woorden dat Miele al duurder in aanschaf is in vergelijking met de concurrentie maar ondermaats presteert.
Tot op heden heb ik alleen maar officiële Miele Twindos wasmiddelen gebruikt die automatisch gedoseerd wordt door de wasmachine. Dus daar kan het niet aan liggen.

Ook is de App van Miele@Home ondermaats en traag (opstarten app kan 25 seconden duren) . Instellingen naar het apparaat worden niet overgenomen. Je krijgt foutmeldingen. Jij bent het product bij Miele met nieuwsbrieven, verwijzingen naar de store en Google analytics.
Tegenwoordig moet het allemaal fancy via een app en 1-regelig display, echter een ouderwetse draaiknop zonder al die meuk is sneller ingesteld en gestart.

[Reactie gewijzigd door aliberto op 23 juli 2024 12:23]

Ik heb het over apparaten van meer dan 25 jaar geleden. Tegenwoordig heb ik alleen nog een stofzuiger van hun waar ik een keer de motor vervangen heb omdat ik daar tijdens een verbouwing iets te veel steengruis mee had opgezogen.

Maar ik heb maar weinig apps die echt goed functioneren. Ik heb een Siemens vaatwasser en een Bosch wasmachine en nog een Samsung wasmachine en een aantal airco’s en een LG koelkast.

Sinds kort nog een ETNA vaatwasser die is de nieuwste en lijkt beter te functioneren.

Tot nu toe heb ik een airco met een fatsoenlijke app, een koelkast en een vaatwasser.

Andere apps zijn bijna waardeloos, soms omdat de apparaten na gebruik vaak offline gaan.
Ik was nog vergeten te vermelden dat ik twee LG tv’s heb met een app en een LG boombox. Ook die apps werken niet echt altijd optimaal, maar die scoort nog het beste.

[Reactie gewijzigd door m_snel op 23 juli 2024 12:23]

Dus jouw ervaring betreft 1 wasmachine van Miele? :+
Ik vermoed het grootste probleem zit hem in uit welk land komen de apparaten. Ik denk dat er een groot verschil is tussen een Miele uit Duitsland en een via een grijze import met made in China erop. Of een Siemens Bosch uit Duitsland of Spanje.
Bauknecht is er bv aan kapot gegaan toen alles gemaakt werd in een van die landen van onder de knoflook grens.

[Reactie gewijzigd door Toine1 op 23 juli 2024 12:23]

2 wasmachines en 1 droger als je goed had gelezen. Allemaal bij officiële Miele dealers gekocht.

[Reactie gewijzigd door aliberto op 23 juli 2024 12:23]

Bij de officiële Bosch en Siemens dealer, kun je ook apparatuur kopen die afkomstig zijn uit dit soort landen. Vroeger hadden deze bv als kenmerk het gebruik van plastic binnenwand bij een vaatwas machine.
Verder zijn er diverse sites waarin Miele toch bovenaan staat op het gebied van betrouwbaarheid. Persoonlijk heb ik 30jr alleen maar positieve Miele ervaring, alleen ik koop altijd de simpelste uitvoering met zo weinig mogelijk elektronica erin. Aanzetten doe ik zelf wel, allerlei was sensoren erin niet nodig, niet goed gewassen dan maar nog een keer. Fuzzy logic, ik gebruik gewoon boeren logica.
Altijd wassen op 60gr met waspoeder en soms op de kookwas met een reiniger erin. Mijn eerste Miele wasmachine gaf na 25jr 7 keer perweek draaien geluids overlast bij het centrifugeren omdat de lagers vervangen moesten worden en ik had al gezien dit is een DIY klere klus, dus een maar nieuwe Miele gekocht toen er een aanbieding was bij Coolblue.
Mijn Miele afvoerslang droger is trouwens 25jr oud. Ieder jaar het inwendige schoon zuigen en klaar. Dit ding is zo simpel hier ook niets aan kapot gaan.

edit, ik zie trouwens dat ook de consumenten bond en diverse andere sites Miele echt op de top zetten van hoe lang gaan ze mee. Nu zijn deze overzichten natuurlijk een beetje oneerlijk, want een EDY of BEKO ga je niet repareren na 4 jaar maar gooi je weg, terwijl je de beslissing tot reparatie veel eerder gaat doen voor een Miele apparaat. Hoe dan ook in jouw geval van weinig gebruik, zou ik net als mijn schoonouders kiezen voor goedkoop die je telkens gaat vervangen als de wasmachine buiten de garantie stuk is. Soms is dit al bij 4jaar en soms draait deze na 8 jaar nog steeds lekker door. Als ik een week zonder droger of wasmachine zit kan ik een toren bouwen van kleding.

[Reactie gewijzigd door Toine1 op 23 juli 2024 12:23]

Miele was tot twintig jaar geleden de Mercedes van de huishoud toestellen,
Tegenwoordig voor een droger of wasmachine beter Bosch of Siemens ( let op, niet de goedkopere series!) Die werken langer dan Miele, verder is Electrolux ook vrijdag betrouwbaar
“ Nu koop ik over het algemeen wel de wat durdere merken zoals Bosch, Siemens en Miele.”

Ik heb 3 producten van Bosch uit het hoge segment. Zowel de warmtepompdroger als wasmachine waren na 7 jaar af. De eerste had een defecte chip, de ander een defect touchscreen (ghost touches).

Coolblue wees naar Bosch, Bosch naar de wet en ik zwoor: nooit meer Bosch noch Coolblue. “Ja ik zou ook meer dan 10 jaar verwachten op de AAA-modellen, maar ja…”

Tip: zakstofzuigers van Philips van rond de 130 euro zijn goud!

[Reactie gewijzigd door BartOtten op 23 juli 2024 12:23]

Bosch is imho echt een overgewaardeerd merk met ingebouwde slijtage. Bosch kan best een apparaat maken dat probleemloos 15 jaar meegaat, maar doet het niet. Na een jaar of acht begeven ze het, en dan doen we wat de fabrikant graag wil: het gevoel hebben dat we pech hadden en een nieuwe machine bij ze kopen.

Het punt met wasmachines is dat bij een defect 99% van de machine nog goed werkt, maar de reparatie van die 1% de helft van een nieuwe machine kost.
Interessant punt over die verkorte levensduur, heb jij toevallig ook de bron hiervan?
https://www.skala.nl/blog...0hebben%20van%2010%20jaar.

Vijf tot tien jaar is natuurlijk veel te kort. Ik had eens een gesprek met een verkoper nadat mijn 20 jaar oude goedkope Bauknecht wasmachine het definitief begeven had (kapotte mechanische klok, niet meer leverbaar). Verkoper gaf hoog op over de kwaliteit van de moderne machines. Met name door de elektronica waren ze veel beter dan vroeger.
Verderop in het gesprek vroeg ik: maar wat gaat er eigenlijk nog stuk aan moderne machines? Zegt diezelfde verkoper: "de electronica, en als die stuk gaat moet je een nieuwe machine".

Wat denk jij, kunnen fabrikanten met een beetje moeite electronica maken die wel twintig jaar meegaat?
Zie mijn bericht een eindje hierboven, keep it simple is mijn devies. Geen fuzzy logic, maar boeren logica. Al die apps, sensoren voor extra schone was bij minimaal wattage, uitgestelde start functies, het gaat alleen maar stuk en verder moet een apparaat met een paar instellingen te bedienen zijn.
Ik zelf koop altijd Miele of Liebherr voor zaken die echt niet stuk mogen zoals, koelkast, vriezer, wasmachine en droger. Voor de vaatwasser zit ik dan weer op Indesit , 1 week met de handwassen is ook weer geen groot probleem. En eigenlijk ga ik de goedkope route ook voortaan volgen voor een tv.
Je hebt er in ieder geval goed over nagedacht! :)
Duur wil niet gelijk betekenen dat het beter is. Heb Miele en Siemens gehad. Beide stuk. Nu Etna, vele malen goedkoper en houd het al langer uit dan beide duurdere merk machines.
Zo'n eigen ervaring zegt natuurlijk niet alles, maar ik denk dat het in het algemeen wel zo werkt met "premium" merken. Zie Audi en BMW in vergelijking met Dacia en Kia.
Nouja die "duurdere" merken die hebben veel meer budget nodig om hun merk te promoten/adverteren. Dat heeft een "goedkoper" merk niet zo snel nodig.
Beko is prijs/ kwaliteit best ok
Nou ik niet, want dit heeft enorme radicale invloed op commerciële aspect van producten. Garantie en service is ook kosten post hoe beter beide moet kwaliteit zwaar omhoog coulance kost ook en service ook. Producten moeten ipv in 1 geheel nu zwaar modulair met normale schroeven en bouten en die onderdelen moeten ook in magazijn logistics gehouden worden.
Printer en senseo koffie instap apparaten zullen verdwijnen dezelfde tech en features in stofzuiger zal stuk duurder worden. De markt shift van vervangings markt naar onderhoud.
Bij karcher heb je de gele hobby lijn wat niet geschikt is voor intensief gebruik. De grijze pro is wel geschikt voor alleen is service en onderhoud beurten bij grotere machines hoort er dan ook bij. Je heb dus aparaten van paar kilo aan euro waar er per jaar ook onderhoud service naast verbruiks artikelen.
Die lijn zal dan ook naar de hobby lijn doorgetrokken worden. Veel van kleine devices is puur een behuizing batterij en totaal geïntegreerde module waar de tech in zit. De behuizing zal niet grootste aandeel in MSRP zijn maar accu en mechanisme wel batterij loos kan dat 80% zijn bij accu apparaat 40/40/20. Wat ook 60/30/10 accu/engine/case. Uiteindelijk ga je voor de recht op reparatie ook betalen. En fabrikanten gaan daar hun productlijn en prijspunt ook voor moeten aanpassen.
Internationale producenten waar dit alleen voor de EU geld krijg splitsing een schaal model van productie dat apparte design voor EU vs internationaal en dat zorgt voor schaal verkleining of EU design ook internationaal.

Wat ik verwacht is dat apparaten duurder worden instap barierre wordt hoger kwaliteit beter en extra marge omdat vervangings markt verdwijnen en nieuw modellen en ontwerpen om dit goed te ondersteunen. Behuizing part 3dprinting en china gaat dat vervullen dus orgineel part zullen duurder zijn maar niet giganties. In china geproduceerde device zal de chineese copy en alternatieve kanalen tussen komen dus repair onderdelen zal de producent mogelijk ook niet veel aan hebben. Er zal toch verdiend aan moeten worden.
Goed punt! Als je het zo zet klinkt dit zeker als een minder goed plan.
Zal ook geweldig zijn om fabrikanten te verplichten dat de ssd, batterij, wifi makkelijk te vervangen zijn en niet gelijmd of gesoldeerd zijn.
Het is toch belachelijk dat de batterij in bijvoorbeeld in de Macbook gelijmd zijn? Als de batterij makkelijk vervangen kunnen worden door de klant zelf dan kunnen die laptops langer gebruikt worden.
Gemakkelijk kunnen vervangen betekent ook dat het meer ruimte inneemt en dat het zwaarder wordt. Zeker bij portable apparatuur is dat wel een dingetje.
Gemakkelijk kunnen vervangen betekent ook dat het meer ruimte inneemt en dat het zwaarder wordt. Zeker bij portable apparatuur is dat wel een dingetje.
Ooit waren hondenkarren (veel kleiner dan paardenkarren, veel goedkoper, veel handiger...) ook toegestaan. Hoe vaak zie je ze nog nadat ze verboden werden?

Als vervangbaarheid van onderdelen verplicht is, dan is het verplicht. Het discomfort is een dingetje, maar niet meer dan dat.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 12:23]

Onzin. Een vastgelijmde batterij valt gewoon bij deze wet gewoon onder de vervangbare onderdelen. Er is geen verplichting dat de gebruiker de batterij simpel kan vervangen. Het gaat er bij deze wet om dat je het apparaat niet hoeft te vervangen en dat je niet terug hoeft naar de fabrikant om de batterij te vervangen. Vastlijmen of vastsolderen mag gewoon, zolang een reparateur hem maar kan vervangen.
Onzin. Een vastgelijmde batterij valt gewoon bij deze wet gewoon onder de vervangbare onderdelen.
Nergens claim ik anders.
Het ging hier over het als consument kunnen vervangen van een batterij en jij reageerde daarop met:
Als vervangbaarheid van onderdelen verplicht is, dan is het verplicht.
Dan reageer ik natuurlijk in de context van die door de consument vervangbare batterij.
Ik had het over onderdelen in het algemeen, niet specifiek accu's. Hoe accu's specifiek verplicht vervangbaar zouden moeten zijn en door wie heb ik geen uitspraak over gedaan.
Klopt. De wet die bepaalt dat batterijen in draagbare apparatuur makkelijk door eindgebruikers afgezonderd en vervangen moeten kunnen worden, was eerder al aangenomen.

Dat is onderdeel van Verordening.2023/1542 inzake batterijen en afgedankte batterijen.

Concreet, artikel 11.1:
Een natuurlijke of rechtspersoon die producten met ingebouwde draagbare batterijen in de handel brengt, zorgt ervoor dat de eindgebruiker die batterijen gemakkelijk en op elk moment tijdens de levensduur van het product kan afzonderen en vervangen. Die verplichting is uitsluitend van toepassing op volledige batterijen en niet op afzonderlijke cellen of andere onderdelen van dergelijke batterijen.

Een draagbare batterij wordt geacht gemakkelijk te kunnen worden afgezonderd indien ze met in de handel verkrijgbare instrumenten van een product kan worden afgezonderd zonder dat daarvoor gespecialiseerd gereedschap — tenzij dat gratis bij het product wordt geleverd —, door eigendomsrechten beschermd gereedschap, thermische energie of oplosmiddelen om het product te demonteren nodig zijn.
Standaard precisie-schroevendraaier nodig? Ok.
Moeilijk verkrijgbare schroevendraaier voor niet-standaard schroeven* ? Twijfelgeval. En in elk geval toegestaan indien bijgeleverd.
Lijmoplossingmiddelen of desoldeermiddelen nodig? Absoluut verboden.

Dit artikel is van toepassing met ingang van 18 feb 2027.
(En ik voorzie nu al dat bijv. de Apple winkels tot en met 17 feb 2027 nog voorraad met vastgelijmde ingesoldeerde accus zullen blijven pushen aan consumenten, want dat soort streken hebben ze meermaals bewezen echt het manneke voor te zijn...)


*) zoals bijv. de tri-wing schroef die Nintendo heerlijk vond om in oa. de Gameboy Advance te gebruiken

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 23 juli 2024 12:23]

Een geschroefde of met klemmetjes vastgezette afterkant hoeft niet perse de constructie dikker te maken. Dit is dan ook weer een mooie plek om te innoveren.

Dat de achterkant niet meer gelijmd mag worden betekent niet dat er een snel verwisselbare accu in moet, alleen dat hij eenvoudig te vervangen is zonder ingewikkelde tools. Ze kunnen dus nog steeds gebruik maken van lipo accu's die weinig ruimte innemen.
Jawel hoor, je moet een kunststof vorm erin zetten waar de batterij in gefixeerd kan worden en je moet verende klemmetjes maken die zorgen voor een gegarandeerd contact. Je moet een waterdicht klepje maken en daarbij mag dan de overige elektronica niet blootgesteld worden. Een door de gebruiker vervangbare batterij neemt meer ruimte in dan je denkt.
Makkelijk is ook relatief natuurlijk, het hoeft niet met een klepje... Maar het is niet nodig dat de batterij vast gelijmd zit zodat je hem nog steeds niet of alleen met heel veel moeite kunt vervangen ook al heb je de behuizing al er af.
Waar het bij deze wet om gaat is dat fabrikanten niet het alleenrecht hebben op een reparatie en astronomische bedragen kunnen vragen om je te dwingen om een nieuw apparaat te kopen. Reparatie moet uit te voeren zijn door derden op basis van redelijkheid. Wat redelijkheid dan precies inhoudt, moet via jurisprudentie bepaald worden.
Dat zou kunnen. Maar hierboven klaagde iemand over accu's met lijm vastzetten. Jij reageert daarop dat makkelijker vervangen ook betekent dat het zwaarder wordt en meer ruimte inneemt. Mijn enige punt is dat er ook nog iets tussen de twee uitersten zit van of muurvast lijmen of een klepje met een makkelijk door elke gebruiker te vervangen batterij. Als er geen klepje is dan hoeft het echt niet veel impact te hebben op volume en gewicht om de batterij op een manier te fixeren dat hij vrij makkelijk te vervangen is als je eenmaal de behuizing er af hebt.

Dat staat wat mij betreft verder los van wat deze regelgeving gaat vereisen.
Ik denk dat je de impact van een door de gebruiker te vervangen batterij op het totale ontwerp flink onderschat wordt. Zeker als er ook nog waterdichtheid bij komt kijken. Het is juist één van de pijnpunten bij het ontwerp van portable elektronica.
Kijk naar Samsung met hun rugged telefoon met verwijderbare batterij, niet veel dikker voor, is gewoon makkelijker voor de fabrikant om oo die manier geld te besparen dat is alles...
https://www.androidplanet.../samsung-xcover-7-review/
Die accu heeft dus ook slechts 4050 mAh. Dat is dus precies de concessie die gedaan wordt. Een grotere accu die ook nog verwisselbaar is paste mogelijk niet.
Daarnaast hoort het ook bij het concept van deze telefoon. Dikte is niet van belang maar robuustheid tijdens ruwere omstandigheden waarbij je eventueel meerdere accu’s kunt meenemen als je niet kan opladen.
Klopt. Mijn 10 jaar oude laptop is met <2kg echt niet te tillen. Als ik hem überhaupt al in mijn auto krijg. En breek me de bek niet open over mijn eerste smartphone die ik had, wat een joekel was dat.
Bij het ontwerp van portable elektronica telt iedere tiende gram bij het ontwerpen. Het gaat niet enkel om laptops maar ook om smartwatches, trackers, en andere kleine apparaatjes.
Ja, en dan? Wat is je punt. Niemand verbied ze om zo ligt mogelijk te ontwerpen. Alleen met de voorwaarde dat het repareerbaar is.

Dat zal er niet voor zorgen dat je totaal onredelijke producten. Sowieso als je telefoons als voorbeeld neemt, die zijn alleen maar groter/zwaarder geworden. Dus dat is geen argument om niet repareerbaar te zijn. Ook voor de rest van je voorbeelden zijn er veel belangrijkere specs dan absoluut gewicht en formaat. Zolang het grofweg klopt is het geen probleem.
Het ging hier over het vervangen van een batterij. Om te voldoen aan de wet hoeft er geen door de gebruiker vervangbare batterij in een apparaat te zitten. Het gaat er bij deze wet om dat een derde reparateur zonder belemmeringen van de fabrikant een batterij moet kunnen wisselen.
Dat telefoons groter zijn geworden betekent niet dat ze scheutig zijn met ruimte. Iedere vierkante millimeter en gram blijft belangrijk. Een vervangbare batterij zoals we die in bijv. De Galaxy S2 zagen, gaan we niet terugzien. Dat zal nog steeds via een reparateur moeten lopen.
Die verplichting is er niet. Waar zou je trouwens de grens trekken? Want dan wil ik hetzelfde kunnen doen op mijn smartphone.

De wetgeving voorziet erin dat onderdelen die als 1 geheel worden aangemerkt, bijvoorbeeld het systeembord met daarop de CPU, geheugen, opslag, communicatiechips, ... door een persoon met nodige kennis kan vervangen worden. Dit is geen verplichting om dat geheel weer te gaan opdelen in kleinere delen of om bijvoorbeeld schema's te gaan delen met iedereen tot op componentniveau.

En de batterijen zijn gelijmd, maar ook steeds vaker weer voorzien van een eenvoudige methode om de lijm weg te halen. Ik heb zelf ook liever dat alles op zijn plaats blijft zitten.
Ik heb in een ver verleden moederborden gerepareerd, eerst had die met losse chips die veel storingen hadden en later werden de chip’s gewoon vast gesoldeerd. Dat was in de tijd van de 8086 en 80286.
Later kreeg je natuurlijk de Simms en Dimms, dat was een stuk makkelijker.
Nu gaan we klagen dat die vast zitten en niet uitgebreiden. Misschien moeten we gewoon terug naar de tijd dat je ic’s op elkaar soldeerde om zo aan de 640 Kb te komen.
Maar hoe ga je een koffie zet apparaat laten repareren dat een of twee tientjes kost. Volgens mij slaan we door, goed idee maar slecht uitgewerkt.
Kijk, fijn om te zien! :) EU is lekker op dreef met de pro-consumer tech wetten. Zal erg fijn zijn als ik mijn telefoon makkelijker kan repareren.
Er zit vast wel weer een paar addertjes onder het gras die het voor 99% van de users of duurder of slechter maakt.
Bv. Productprijzen die omhoog gaan omdat fabrikant voor een langere tijd de apparatuur moet ondersteunen.
Het is vooral beter voor het milieu lijkt mij. Toestellen zullen mogelijks langer mee gaan door herstelling ipv vervanging.

De bedrijven zullen nog steeds dezelfde marges moeten nemen om rendabel te blijven. En de consument zal dus even veel betalen in de totale periode. We leggen allemaal een stukje bij voor het magazijn reserveonderdelen.
Wat er dan weer voor gaat zorgen dat de technologie minder snel zal groeien in de EU waardoor de EU op technologisch vlak achter gaat lopen op de VS en Azië die door nu al voor grote techbedrijven snel groeiende markten bieden. De EU zal dus snel 2 á 3 generaties achter gaan lopen.

Nee, ik zie dit absoluut niet als een voordeel.

[Reactie gewijzigd door ShadLink op 23 juli 2024 12:23]

complete onzin. Meest extreme voorbeeld is smartwatches en telefoons, en die kan je prima repareerbaar maken door simpelweg onderdelen en gereedschap te bieden (en reparaties niet tegen te werken).

De wet zegt niet dat we alleen nog maar flipfoons mogen verkopen met allemaal uitwisselbare modules...

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 23 juli 2024 12:23]

Geloof je dat nou echt in deze globale markt? Als de consument iets wil dan is het er binnen 48 uur, ook uit azie

[Reactie gewijzigd door fenrirs op 23 juli 2024 12:23]

Ben benieuwd wat er nu met de iphones hier gaat gebeuren. Die zijn naar zo een hoge consumenten standaarden gemaakt dat ze niet makkelijk te herstellen zijn.

[Reactie gewijzigd door thibaultvdb op 23 juli 2024 12:23]

De Eu toestellen zillen idd iets duurder worden dat is alles, net zoals bij wagens gaat men voor toestellen geen aparte productie lijnen plaatsen, men produceert volgens de strengste norm, electronica in Amerika is meestal goedkoper dan hier (afhankelijk van de btw) maar men krijgt ook maar een jaar garantie....
- Duur product dat je niet kan repareren
- Duurder product die je wel kan repareren

hmm keuzes keuzes
Bv. Productprijzen die omhoog gaan omdat fabrikant voor een langere tijd de apparatuur moet ondersteunen.
Als ik langer met het product kan doen dan vind ik dat helemaal prima. Zo doe ik al sinds 2018 met dezelfde laptop omdat ik daarvan de SSD, batterij en RAM kon upgraden. Ding is nog steeds retesnel en nog lang niet aan vervanging toe.
Het goede pad!!

Ik weet niet hoe doortastend deze wetgeving zal zijn maar eigenlijk zouden bedrijven geen producten meer mogen verkopen zonder dat er reserveonderdelen op de markt zijn voor al hun producten zie ze verkopen en hebben verkocht.

Daarnaast vraag ik me af hoe ze omgaan met onderdelen van 3de partijen. Mag Apple nog steeds face-ID blokkeren als je die hebt over gezet van een donor smartphone?

En de vraag is natuurlijk wat een redelijke prijs is. Een scherm vervangen van een flagship kost al snel honderden euro's.
Productieprijs + marge. Die onzin dat een scherm honderden euro's moet kosten is hiermee hopelijk voorbij. Voor de consument is het scherm driekwart van de telefoon, maar het is 'slechts' een (cruciaal) onderdeel. Als we kijken maar wat de productiekosten van een scherm zijn (en die zijn laag, allemaal schaalvoordelen en productieoptimalisatie) en voor welk bedrag die nu verkrijgbaar zijn, dan geloof ik niet dat die redelijk geprijst zijn. Voor de gebruikservaring & gemak is men bereid 900% marge te betalen voor een scherm, maar die tijd is hiermee voorbij.

https://www.investopedia....-of-making-an-iphone.aspx

I-Phone 15 kost ~€558 om te maken. Een verdere breakdown qua componentenkosten hier. €90 voor een nieuw scherm lijkt mij meer redelijk.
Een iPhone 15 kost dat aan onderdelen. De telefoon moet ook door iemand in elkaar gebouwd worden en er moet geld aan research en design (R&D) besteed worden. Ook is er een winstmarge voor de fabrikant en dan ook nog zaken als BTW en andere belastingen.

De kans is GROOT dat iPhones (e.a.) hierdoor vele malen duurder gaan worden. Gezien producenten verplicht worden om oude apparatuur langer te ondersteunen (onderdelen in voorraad hebben, etc),
Apple kan natuurlijk ook van de waanzin afstappen dat ze elk jaar een nieuw model moeten uitbrengen.
Dat vind ik eigenlijk een zwakte die aangeeft dat het product nog niet uitontwikkeld is.
In de autowereld en huishoudapparaten kan een modelupdate best 5 jaar mee, zeker bij degelijke merken.
Dit is een vreemde reactie aangezien u specifiek Apple noemt en dan aan komt met vijf jaar.
Volgens mij is de software (iOS) ondersteuning al iets van zes jaar.
Daar ga je natuurlijk geen energie in steken als er geen werkende toestellen meer zijn.
Verder is de handels prijs dan gezakt tot het prijs niveau van de imitatie batterij, die laat je dus niet meer repareren.
Want een maand later werkt je Whatsapp of bank applicatie niet meer.
Apple kan natuurlijk ook van de waanzin afstappen dat ze elk jaar een nieuw model moeten uitbrengen.
Dat vind ik eigenlijk een zwakte die aangeeft dat het product nog niet uitontwikkeld is.
Haha, sorry. Ik begrijp de redenering niet. Wat heeft het nu met uitontwikkeling te maken?

Elk jaar een snellere soc in een koffiezet plaatsen is idd raar want wat ben je er mee?

Elk jaar is er wel een betere cpu, gou, ram, camera etc. Verbeterde sensoren… dat gaat nooit ophouden. Dat heeft ook niets met Apple te maken want ze kopen ook maar in wat de leveranciers kunnen bieden. Als TSMC geen betere SOC kan bouwen moet je idd wachten. Lastig te volgen redenering.
Het scherm dient in dit geval een aparte lijn te volgen. Productie is slechts 1 deel. Verpakking, transport, magazijnbeheer, winkelvoorraad, marge winkelverkoop, garantie op het scherm, retourregeling, boekhouding,…

Die puzzel in de speelgoedwinkel van 25 euro is ook slechts enkele euro’s.
Meestal zijn de bedrijven wel bereid een defect product te repareren, ook na garantie termijn. De kosten zijn vaak zo hoog dat het om financiële redenen niet interessant is het product te laten repareren, daar verandert niks aan met deze wet.
Het gaat er om dat je zelf je apparaten kan repareren zonder belemmeringen die er voor zorgen dat je nergens bij kan.
Dat is onjuist, je hebt recht op reparatie, dat is niet uitsluitend zelf knutselen, dan doen misschien alleen mensen die hier reageren.
Maar denk je niet dat het juist averechts gaat werken, door figuren die er gewoonweg af moeten blijven
Hoezo? Met ifixit.com, het juiste gereedschap en onderdelen kan je een hoop zelf maken.
Mensen die weten wat ze doen wel ja.
Maar er lopen er ook veel rond die denken het te kunnen, 2 jaar terug zo'n gek gehad pc ventilator draaide niet meer had een draaiende pc voorzien van een hele bus WD40 dat vond ie niet erg leuk.
Gerepareerde producten krijgen een verlenging van de garantie van een jaar, aldus de Raad.
Geldt dat als je zelf repareert? Of als de fabrikant het doet? Of als een reperateur (3de partij dus) dit doet?

Of alle 3? Vanuit de bron is het ook niet helemaal duidelijk, maar neig ik naar de fabrikant of reparateur:
De richtlijn bevat een reeks instrumenten en stimulansen om reparatie aantrekkelijker te maken voor de consument. Producenten worden bijvoorbeeld verplicht producten te repareren als dit technisch mogelijk is, er komt een vrijwillig reparatieformulier met duidelijke informatie over het reparatieproces (termijnen, prijzen enz.), consumenten kunnen via een Europees onlineplatform eenvoudig reparatiediensten vinden, en de wettelijke garantie wordt met 12 maanden verlengd als consumenten voor reparatie kiezen in plaats van voor vervanging.
Vind het prima (want in mijn/ons voordeel) maar wel een beetje gek, stel er gaat iets onbenulligs stuk binnen 2 jaar, dan repareer je dat (of laat je dat doen) en heb je ineens 12 maanden langer garantie op de delen die niet gerepareerd zijn?

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 juli 2024 12:23]

Dit zou bij complexe producten waar veel aan 'stuk' kan gaan, zoooo--- vreselijk hard te misbruiken zijn door telkens een ander klein dingetje bewust te mishandelen tot het stuk gaat en dusdoende na herstel weer opnieuw 12 maanden aansprakelijkheid verkoper bij gescoord te hebben, dat ik me eigenlijk niet in kan denken dat de EU zo dom is geweest om het werkelijk zo te laten werken.

Maar goed; politici- dus zeg nooit nooit. :+

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 23 juli 2024 12:23]

Krijg je werkelijk 12 maanden garantie extra op reparatie. Dat is volgens mij alleen bij vervanging. Meestal zit er alleen garantie op het vervangen onderdeel toch?
Als dit nog uitgebreid kan worden naar het ontwerpen van telefoons zodat ze prima te repareren zijn, dan zou dat toppie zijn
De smoesjes vanuit de fabrikanten kennen we inmiddels wel. 'Koop maar een nieuwe, die is meteen energiezuiniger'. Want je kan toch niet tègen verduurzaming zijn toch??? De footprint van repareren versus nieuwe maken werd altijd buiten beschouwing gelaten.

Maar goed, we zien/zagen met de GDPR dat als een wet er is, dat dat niet meteen betekent dat we de dag daarna in een nieuwe wereld leven. Fabrikanten zullen op zoek gaan naar de grens van wat redelijk is helaas.

Producten distributeren is iets anders dan onderdelen ervan verkopen. Dus zullen er distributiekanalen moeten komen voor onderdelen, die weer een eigen garantieregeling zullen hebben. En laat het nou zo zijn dat fabrikanten 180 graden de andere kant op zijn gegaan de afgelopen ~10 jaar. En de vraag is hoeveel consumenten dit nou echt gaan willen (zoals vrije modem keuze). Als het thema niet genoeg leeft zullen fabrikanten met tussen'oplossingen' komen ('hier 40% korting voor een nieuwe, nou niet meer zeuren').

Ik mis helaas vervoersmiddelen in the right to repair. E-Bikes had ik heel graag gezien, gezien de kosten en de relatieve eenvoud ervan (vergeleken met verbrandingsmotoren). Een goede stap in de goede richting, let's keep going :)

[Reactie gewijzigd door 5pë©ïàál_Tèkén op 23 juli 2024 12:23]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.