Storing bij KNMI maakt regenverwachtingen in weerapps minder betrouwbaar

Het KNMI heeft last van een storing. Dat meldt het meteorologisch instituut op zijn website. Door de storing zijn de regenvoorspellingen in weerapps minder betrouwbaar, vooral voor het zuidoosten van Nederland.

Het KNMI schrijft op zijn website dat het instituut sinds woensdagochtend 4.20 uur last heeft van een storing met zijn radar in Herwijnen. Dat heeft volgens het KNMI invloed op het beeld van de neerslagradar op zijn website en in andere weerapps. Vooral in de vroege ochtend werd foutieve informatie weergegeven. Zo toonden de radarbeelden dat het droog was, terwijl het juist regende.

Sinds 8.00 uur vanochtend gebruikt het KNMI enkel data van zijn radar in Den Helder. De informatie is daardoor 'flink verbeterd' ten opzichte van eerder op de ochtend. Het instituut schrijft echter dat de storing nog niet verholpen is. "Vooral in het zuidoosten van het land kunnen de buien onderschat worden. Daar kan het zijn dat het zwaarder regent dan de radar laat zien", meldt het meteorologisch instituut. Voor de rest van het land is wél betrouwbare data beschikbaar, aldus het KNMI.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

29-05-2024 • 16:19

78

Submitter: Dennisb1

Reacties (78)

Sorteer op:

Weergave:

Wat een sarcasme hier zeg. Volgens mij zijn voorspellingen lang zo slecht nog niet tegenwoordig. Het weer is nou eenmaal inherent moeilijk te voorspellen omdat het een chaotisch systeem is en je maar een eindige hoeveelheid rekencapaciteit (en -tijd) tot je beschikking hebt. Daarom zul je ook zien dat wanneer het weer wisselvallig is, de voorspelling er eerder naast zit dan wanneer de veranderingen geleidelijker gaan.
Ik kan me er niet zo over opwinden verder, maar apps zoals buienalarm die zeggen dat het droog blijft en dan dan toch (miezer) regen hebben is wel een notoir issue in mijn beleving en ik vraag me toch af waarom dat zo is.

Heb het gevoel dat er een ondergrens zit aan wat ze als neerslag rapporteren. Miezerregen doet niet zo veel als je naar de supermarkt loopt.
Maar als je er een uur doorheen moet fietsen ben je alsnog kletsnat.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 22 juli 2024 17:59]

Ik kan me er niet zo over opwinden verder, maar apps zoals buienalarm die zeggen dat het droog blijft en dan dan toch (miezer) regen hebben is wel een notoir issue in mijn beleving en ik vraag me toch af waarom dat zo is.
De methode die Buienradar gebruikt is dan ook vrij onbetrouwbaar, en daarmee de resultaten ook. Zij gebruiken gewoon de huidige situatie en extrapoleren die dan naar de komende xx aantal uur. Dan gaan ze er dus vanuit dat windrichting, windkracht etc allemaal gelijk blijven. Wat in de praktijk dus niet zo is in de meeste gevallen.

En ze gaan er ook vanuit dat het buienfront zelf (de bewolking etc) onveranderd blijft. In de praktijk gebeurt dat niet. Wolken breken open, voegen zich samen, veranderen van samenstelling/vorm etc wat allemaal effect op regenval heeft (of iig kan hebben), Daar doet buienradar allemaal niks mee.

KNMI werkt met weermodellen die veel meer factoren meenemen, en ook ervaringen uit het verleden. Dat maakt de verwachtingen aanzienlijk betrouwbaarder dan de methode die Buienradar gebruikt.

[Reactie gewijzigd door wildhagen op 22 juli 2024 17:59]

Volgens mij is het iets genuanceerder. Dit staat op de website van buienradar zelf:
De -1-uur radar geeft een inzicht in de regen die daadwerkelijk gemeten en gevallen is in Nederland.

De 3-uurs verwachting maakt gebruik van het meest actuele radarbeeld en maakt op basis van dit radarbeeld de verwachting voor de komende 3 uur. Er kan geen rekening gehouden worden met het ontstaan of oplossen van buien. Het berekenen hiervan duurt simpelweg te lang, namelijk zo'n 5 uur.

De 8-uurs radar is in de eerste uren vrijwel gelijk aan de 3-uurs radar alleen voegt deze weergave daar op een 'slimme' manier de modelberekeningen van de 24-uurs radar aan toe, om zo een beeld te geven voor de gehele (werk)dag of nacht. Let wel op, dat de 8-uurs radar naar het einde toe minder nauwkeurig wordt.

De 24-uurs verwachting maakt gebruik van een weermodel en wordt elke 6 uur geüpdatet. Nadeel van de 24-uurs verwachting is dat het altijd gebruik maakt van 6 uur oude data.

De 48-uurs verwachting werkt hetzelfde als de 24-uurs radar maar laat alleen de modelberekening tussen 24 en 48 uur in de toekomst zien.
De 3-uurs verwachting lijkt dus inderdaad te zijn zoals je omschrijft, maar de 24 uurs verwachting is wel degelijk de uitkomst van een model en de 8-uurs verwachting iets daar tussenin dus.
Buienradar is niet gelijk aan Buienalarm trouwens.

Buienradar is van RTL, Buienalarm van Infoplaza
Weten we of Infoplaza nog van iemand is?
Ik heb het idee dat juist Weeronline doet wat je omschrijft en dat Buienradar meer factoren meeneemt in de +3 en +8 uur voorspellingen? Weermodellen is kennelijk een factor, maar maken alle partijen dan wel gebruik van dezelfde radars in Nederland (die van KNMI)?
De KNMI heeft alleen geen verwachtingen die zo gedetailleerd zijn als die van buienradar. Als ik op de knmi-site kijk staan er alleen buien van afgelopen paar uur op of weerberichten in tekst.

Als je wilt weten of je BBQ aan kan of dat je het beter in de koekenpan kan gooien kan de buienradar prima zijn. Alleen met de huidige voorspellingen zijn er soms wat afwijkingen zoals dat het een uurtje of 2 eerder gaat regenen dan gisteren voorspeld. Vervelend maar ik ben niet van suiker en zorg dat ik altijd wel wát kan hebben en anders schuil ik ergens.
Als buienradar werkt zoals @wildhagen beschrijft, dan mag Buienradar wel gedetailleerder info geven, maar daar heb je dus niets aan. En dan is het maar goed dat je niet van suiker bent of omgekeerd, van chocolade. :)
De BBQ kan altijd aan. Je hebt alleen soms een parasol nodig.
Komt dat niet omdat motregen zo "klein"/weinig (?) is en radar die niet opmerkt?
Deels ja. Het KNMI stelt de radar in op welke grootte van 'objecten' wordt waargenomen. Maken ze die te klein, dan zullen we ook zwermen van insecten zien als regenwolken. Maken ze die te groot dan zullen we ook zwermen van vogels zien als regenwolken.

Nu zullen we grote objecten (hagelstenen) wel vaak in combinatie hebben met andere regen, waardoor dat niet zo erg is. Die constante miezer/motregen is wel vervelend natuurlijk om niet te weten of het er nou wel of niet is.
Voor miezer regen moet je de app instellen op ander regentype. (In menu waar je ook voor onweer kunt kiezen)
Iemand nog een quantum computer liggen voor het KNMI? ;)
Geen quantum, maar volgende generatie HPC voor 48 uurs voorspelling is bijna live:
https://www.knmidata.nl/a...4/open-data-februari-2024
https://www.knmidata.nl/a...2024/open-data-maart-2024
Maar dit gaat over forcasting, terwijl de storing van de radar over nowcasting gaat, en eventuele extrapolatie van de neerslag nu naar de komende uren

[Reactie gewijzigd door AceAceAce op 22 juli 2024 17:59]

Dat zal hier in dit geval niet gaan lukken. Vergelijk het met een defecte scanner. Dan gaat een nieuwe systeemkast ook niet veel verbetering geven. :+
Precies. Overigens, KNMI doet geen weervoorspellingen (het bronartikel noemt het ook niet zo bijvoorbeeld), want ze zijn niet helderziend. Het zijn weersverwachtingen, geen weersvoorspellingen.

En in het overgrote merendeel van de gevallen kloppen die verwachtingen inderdaad best aardig. Ja, soms zit het er wat naast, het weer is immers nogal veranderlijk. Dat kan gebeuren, en is ook niet zo erg, zolang de overgrote bulk maar grotendeels correct is, en dat is het dus.

Er wordt veel geklaagd over het weer, maar dat zie je wel vaker. Helaas komt men zelf nooit met betere verwachtingen. Klagen is makkelijk maar doe het dan zelf beter zou ik zeggen.

Vervelende storing dit, ik hoop dat men het lek snel boven water heeft waardoor de problemen voorbij zijn.

[Reactie gewijzigd door wildhagen op 22 juli 2024 17:59]

De reden van klagen over het weer is logisch. Een beetje Nederlander heeft het altijd over het weer en wat is er dan heerlijker dan erover klagen. Zoiets als goed nieuws is geen nieuws.
Je zal toch ergens in de woestijn wonen, dan ben je gauw klaar als je over het weer begint.

Ik vraag mij af: Herwijnen is uitgevallen, kan het KNMI niet terugvallen op stations in België en Duitsland? Natuurlijk minder gedetailleerd, maar beter iets dan niets.
De publieke opinie gaat al fout door gebruik van het woord "voorspelling". Geen meteoroloog zal het ooit een voorspelling noemen. Ze hebben het alleen over verwachtingen. En er zit een hele groot verschil in betekenis tussen die woorden. Ik voorspel dat ik vanavond rond 23.30 in slaap val (dat gebeurt nl. zo op iedere werkdag) en ik verwacht dat ik rond 7.30 uit mezelf wakker wordt (er is een kans dat het gebeurt maar voor de zekerheid gebruik ik toch maar een wekker).
Buienalarm en buienradar en dergelijke zijn niet meer en minder dan naar de lucht kijken waar het nu regent en hoe de wind de buien verplaatst. De apps extrapoleren dat (kijken hoe het verder waait) en dat is de regen voorspelling die ze daar doen. Dat is geheel vergelijkbaar met zelf naar buiten kijken en bedenken waar het heen waait. Met deze regen-radar apps kan je vooral verder kijken dan de horizon.

Overigens de afgelopen tijd in de UK deze apps laten zien. Buienalarm is daar tegenwoordig ook goed te gebruiken. En jaloers dat ze daar zijn, daar zijn ze nog niet zo bekend met dergelijke apps als wij hier in NL allemaal zo een app op de telefoon hebben. Misschien hebben ze het daar niet nodig en regent het er gewoon altijd.
Eerlijk, er is amper verbetering t.o.v. decennia geleden, zeker ten tijden van de zogenaamde AI hype.

Zodra de atmosferische omstandigheden ietwat complex wordt, kunnen ze nog niet eens over een paar uur een accuraat beeld geven of een enigszins betrouwbare verwachting geven.
Het is al goed we stoppen met grapjes en plezier maken
Ergens bizar dat er maar twee neerslagradars staan voor heel Nederland. Ik had ergens wel verwacht dat dat er minstens een half dozijn waren, zo niet een per provincie.

Je zou verwachten dat je met meer radars een hoop sensorfusie kan doen, en daarmee betrouwbaardere metingen krijgt op hogere resolutie. Het lijkt me op die manier ook makkelijker om wolken/regen op verschillende hoogtes in beeld te brengen, wat zou moeten helpen met de voorspellingen.

En samenwerking met het VK, Denemarken en België/Frankrijk zou een hoop meer bereik kunnen geven. Het KNMI zegt zelf:
Binnen een cirkel van ongeveer 120 kilometer ziet de radar de neerslag op zo’n 1500 meter hoogte in de atmosfeer. Door de kromming van de aarde zijn de echo’s op grotere afstand, zoals het noorden van Frankrijk en het oosten van Engeland) reflecties van de neerslag op grotere hoogtes van ongeveer 6000 tot 8000 meter in de atmosfeer.
Als je die 120km even uitgangspunt pakt, krijg je dit kaartje. Het Noordoosten van het land is nauwelijks gedekt, en de puntjes van Zeeland en Limburg ook niet.

Tevens schrijven ze:
Niet alle echo’s die de neerslagradar laat zien zijn buien. Onder bepaalde omstandigheden volgt de radarstraal een traject dat meer gebogen is dan de kromming van de aarde. Het gevolg hiervan is dat de radarstraal, op een zekere afstand van de radar, de grond zal raken. Dit veroorzaakt hinderlijke reflecties en dus ruis op het radarbeeld.
Dit lijkt me nu een probleem wat je uitstekend kan oplossen met meerdere radars en sensorfusie. Als alles gezien worden door 3+ radars, zal de meerderheid gelijk hebben of kan je met geavanceerdere (ML) modellen de ruis eruit filteren.
Een andere factor die het bereik beïnvloedt, is de mate van verzwakking van het signaal door de atmosfeer en daarin voorkomende neerslag. Door de intensieve neerslag kan de radarbundel er niet meer achter 'kijken' en lijkt het alsof het gebied met heftig neerslag beperkt is tot een smalle strook.
Klinkt ook heel oplosbaar met meerdere radars.
De nieuwe radars in Herwijnen en Den Helder maken deel uit van het Europese radarnetwerk zodat de informatie over de neerslag uitgewisseld kan worden met de omringende landen.
Okay, interessant. Dus je zou verwachten dat het uitvallen van Herwijnen wordt opgevangen door Duitse en Belgische radars. Even kijken of we kunnen achterhalen waar die staan.

Kaartje gevonden! (van oktober 2018)

Zo te zien staat er een rond Duisburg/Essen en een rond Brussel. Rond Luxemburg ook een Duitse en Belgische, en nog een Belgische aan de kust (rond Brugge?). Je zou zeggen dat die het redelijk over zouden moeten kunnen nemen.

Waar dus echt een gat in de coverage zit is rond Noordoost-Nederland / Noordwest Duitsland. Een radarstation rond Eemshaven of Bremerhaven zou volgens mij een hoop toe kunnen voegen.

En gezien de hoeveelheid zuid-westerwind die we hebben verbaasd het me dat er geen op de Maasvlakte staat. Dan zit je bijna precies tussen Brugge en Den Helder in en heb je een hoop redundantie.

Doe er nog eentje in Limburg om de achterban van Wilders blij te houden en je hebt flink degelijke dekking: Kaartje.

Ben heel erg benieuwd wat hier de beperkende factor in is (qua geld). Zijn de radarstations zelf duur, is het de computers erachter, of de mensen/experts? Of is er gewoon te weinig incentive op dit significant te verbeteren?

[Reactie gewijzigd door Balance op 22 juli 2024 17:59]

Het beheer van stations is ontzettend duur, zeker van een radar installatie. Als het kabinet het geld overmaakt zal het KNMI het vast graag uitvoeren. Er zijn ook wel meer radars in Nederland, echter niet van het KNMI. Bijvoorbeeld "lokale" x-band, als ik het me goed herinner oa in Rotterdam en op de mast in Cabauw (beheerd to TU Delft?).

Het Opera project heeft overigens al veel gedaan op basis van het standaardiseren van de data.
https://www.eumetnet.eu/a...current-activities/opera/
Dank voor het linkje! Enig idee wat het zo ontzettend duur maakt?

Je zou verwachten dat accurate weersvoorspellingen serieuze economische en maatschappelijke voordelen hebben, als je ziet hoeveel consumenten Buienradar gebruiken, hoe grote evenementen beter kunnen inspelen op weer en hoe extremer weer het belang van voorspellingen groter maakt. Maar ook hoe het de energiemarkt kan helpen met zaken als verwachte opbrengst van zonnepanelen.

[Reactie gewijzigd door Balance op 22 juli 2024 17:59]

Grote evenementen kunnen relatief weinig doen als je 1 of 2 dagen voor het evenement pas met zekerheid kunt zeggen dat er op die dag toch echt een zondvloed op je afkomt. Wie had begin dit jaar kunnen voorspellen dat we 1 van de natste lentes aller tijden zouden krijgen?
Als je het twee dagen van te voren vrij accuraat kan voorspellen scheelt dat er hoop opbouwen. Zeker gezien volgensmij alles zo laat en snel mogelijk in elkaar word gezet.
Het meeste werk voor evenementen zitten in de voorbereiding en de logistiek. Dat ben je sowieso kwijt.

Als ik terugkijk naar het pinkster weekend. Toen hadden de apps structureel elke dag fout.

De enige dag dat het de hele dag mooi weer zou zijn regende het bij ons hard in de middag. Met nog wat onweer en hagel.

Alle dagen dat ze wisselvallig en regen hadden voorspeld. Was het gewoon mooi weer tot een uur of 5-6.

In de Veluwe heb je gewoon niets aan het weersbericht. Kijk naar boven en maak je beslissingen.
Als je buienalarm gebruikt, kan je uit zoomen over heel Europa heen. Daarmee ga ik er van uit dat deze tool in ieder geval de radars van diverse Europese meteo diensten gebruikt.

In het verleden zag ik op de regen-radar apps wel eens hele taart-punten aan regenbuien. Omdat deze radar water in de lucht meet heeft dat last van magnetrons die ook iets met water en zenders doet. Dat wordt er wel aardig uit gefilterd, ook door meerdere meetstations te combineren.
waaruit concludeer je dat er > 120 km een gat is in de dekking? er staat alleen dat binnen de 120km de radar de regen detecteert op een bepaalde hoogte
Windy.com voegt alle radars op de wereld al samen tot 1 beeld. Werkt fantastisch. Op grens vlakken zie je nog wel eens buien verdwijnen of ontstaan, dus de merging is blijkbaar niet heel eenvoudig.
Heel flauw, maar met welk geld?
Het noorden van Nederland wordt gedekt door de radar van de DWD op Borkum.

Bekijk de locaties van de DWD-radars hier: https://www.dwd.de/DE/lei...arstatus_kartendaten.html
Hier is letterlijk het spreekwoord " er is niets zo veranderljk als het weer " op toepassen want eerlijk gezegd kan je je afvragen of het veel anders is als er geen storing bij het KNMI of die anderen is. Ik kijk dan wel vaker op Buienradar die dan verder niet met KNMI samenwerkt. Tot pak weg 2 a 3 uur in het vooruit klopt het wel redeljk maar verder dan dat is vaak maar wat giswerk.
Wat hier dus heel slecht aan is (imho) is dat er dus totaal geen (technische of geautomatiseerde) transparantie is mbt. de uiteindelijke beelden die worden getoond aan de eindgebruiker.

Je zou toch ook bv. zeggen als radar 1 niet werkt, laat radar 2 dan ook stoppen met verzenden van info? Of iig een melding dat het beeld onbetrouwbaar is.
het instituut sinds woensdagochtend 4.20 uur last heeft van een storing
Vergeten wordt te vermelden dat het om het jaar 1982 gaat.
Mijn god, als er iets onbetrouwbaar is is het wel de 'regen radar' app.
Nee hoor, het blijft he-le-maal droog de komende 2 uur.
15 minuten later geen droge draad meer aan mijn lijf.
Weer apps, onbetrouwbaar, onvoorspelbaar... Hoeft van mij niet zo.
Ik heb dit probleem nooit met "Buienalarm". Werkt donders goed.
Naja, behalve vanmorgen/begin van de middag dan. Maar verder, ik ben fan :D
Buienalarm is vele malen beter dan Buienradar in mijn opinie. Heb al bijna 10 mensen over, en ze delen de mening! Ook een veel simpelere app, ipv 1001 features die bijna niemand gebruikt. Heerlijk! Zo horen apps te zijn.

[Reactie gewijzigd door voxl_ op 22 juli 2024 17:59]

Buienalarm gebruikt toch dezelfde radarbeelden van het KNMI. Het is wel een fijnere app. alleen 2e pinksterdag zat Buienalarm volkomen fout. Ik was doorweekt door regen terwijl de app fijn weer doorgaf
Korte termijn voorspellingen zijn inderdaad lastig. Zo lang het enkel gaat om verplaatsende buien is het aardig te modelleren, echter hebben de korte termijn modellen moeite met buien die ontstaan en verdwijnen. Ik kijk zelf dus bij voorkeur (ook) naar het beeld van het afgelopen uur en baseer daarop mijn eigen verwachting voor het volgende uur. Ik woon zelf bij Den Helder en hier hebben we regelmatig dat de buien een paar km voor de kust pas vormen, de radar blijft dan volhouden dat het bijna droog is, maar op basis van mijn ervaring weet ik beter. Mogelijk dat dit met een AI model beter te vangen is, maar vooralsnog lijkt boerenverstand ook een goede voorspeller.
Dan begrijp je volgens mij gewoon niet hoe zo'n systeem werkt... Het laat zien waar nu regen is, aangevuld met windinformatie om te bepalen waar het ongeveer naar toe zal gaan, en nog een beetje voorspelling over waar ze denken dat nog meer buien zouden kunnen ontstaan maar dat is erg lastig.

Als er nog geen regen valt, maar er komt een dikke wolk over, dan is het lastig met zekerheid te zeggen of die wolk overdrijft of dat hij op het moment dat jij er onder loopt zijn kritieke punt bereikt en de druppels groot genoeg geworden zijn om te gaan vallen. Maar als je een beetje kijkt naar het beeld in de lucht dan kun je meestal wel een goed idee krijgen. Zegt hij dat het bij jou droog is, maar je ziet allemaal kleine buitjes overal, alleen op de voorspelling denkt hij dat ze jouw locatie allemaal net missen? Dan zou ik toch een plu meenemen. Is er helemaal geen regen in de buurt te bekennen? Dan zit je meestal wel safe.

Jouw ervaring, dat er geen regen te bekennen is maar 15 minuten later kletsnat, dat is in mijn ervaring erg zeldzaam. En ik zit juist in het zuidelijkste puntje van Nederland... Ik vraag me dus eigenlijk ook wel af of het klopt dat de apps (buienradar gebruik ik het meeste) alleen die radars van KNMI gebruiken, of dat ze bijvoorbeeld ook informatie van België en Duitsland meenemen. Aan de andere kant zie ik op dit moment wel een verdacht kaarsrechte lijn op de radar boven België die ongeveer naar Den Helder lijkt te wijzen, dus wellicht klopt het toch.
Ben ik het niet mee eens, waar ik woon in het westen werkt bijvoorbeeld buienalarm heel erg goed en betrouwbaar.
Ben ik het niet mee eens. Waar ik woon in het westen is geen enkele app echt betrouwbaar.
Regen radar is realtime, dus net als een weersteen 100% accuraat op dit moment.

Eventuele voorspellingen zijn uit de duim gezogen. Vooral regenradars zijn volgens mij gebaseerd op het doorrekenen van radarbeelden, puur visueel dus, wat niet de realiteit van regen is.
Regen radar is niet realtime, het is historische data, recent historisch dat wel, maar er zit altijd een vertraging in die kan oplopen 5-30 minuten wanneer het daadwerkelijk op een website/app beschikbaar is.
Hieruit worden dan vectors berekend van bewegende regengebieden die geëxtrapoleerd/translated worden en weergegeven als voorspelling. Dat kan leiden tot een voorspelling die redelijk accuraat is met een resolutie van zeg 250m maar wat er uiteindelijk op je hoofd valt (resolutie 1m) is nog altijd moeilijk te voorspellen. Buien komen op en sterven weer af (soms binnen enkele honderden meters), dat wordt vaak niet meegerekend. Ben het dus met je eens dat het verzonnen of iig guestimated data is.

Ik vind het wel een filosofische vraag, wat de realiteit van regen is ;)
YouTube: Ed Aldus neemt kijkje bij regenradar op Rotterdamse wolkenkrabber

Rotterdam heeft een paar jaar geleden een radar gekregen waar ze zeer nauwkeurig neerslag kunnen meten. (Op straatniveau)

Ze gebruiken dit om het lokale effect van neerslag te correleren met de belasting op de riolen enzo, om zo een beter beeld te krijgen hoe ze actie moeten ondernemen op het weer.
Ik had dit toevallig vandaag nog. Even checken, geen regen voor de komende twee uur, en letterlijk 10 minuten later komt het uit de lucht storten. Deze storing zal daar wel aan hebben bijgedragen, want ik heb het wel vaker, maar niet zo extreem binnen een aantal minuten.
Feitelijk veranderd er dus niets? 8)7
Buienradar laat de buien zien, niet waar het droog is. Veelgemaakte vergissing.
Het zit eigenlijk al in de naam...
Ik heb het gevoel dat een paar jaar terug dit veel accurater was dan de dag van vandaag. Ook is er bijvoorbeeld een enorm verschil tussen buienrader of buienalarm. 1 van de 2 zit er altijd naast en dikwijls iets compleet anders, zelfs binnen de 24u. En soms is het A dat correct is en soms is het B. Ik denk volgens mij evenveel, zou het eigenlijk eens moeten bijhouden. Zelfs de weerman zit er meestal compleet naast zowel op tv als de radio. Enja er zijn verschillende models, maar dan nog, er moet toch ergens iets overeenkomstig inzitten. Windsnelheid speelt ook mee. Zelfs een paar uur op voorhand lukt niet meer ... Vorige week gaven ze zo een regen, code oranje etc. Ik heb in de avond dus mijn planten water gaan geven (staan onder de overloop van het piramide dak, maar bij wat regen krijgen ze wel wat water) ... Ok zuidrand van Nederland heeft het wel erg gehad. Maar zo is het de afgelopen tijd dus bijna constant, de voorspellingen zitten er altijd zogoed als (al dan niet compleet) naast
Ik ben al grijs en vind net als jij de voorspellingen verslechteren, al enkele jaren.
Ik zie dat als bewijs van klimaatverandering. De oude weermodellen kloppen niet meer. Twintig (?) jaar geleden klopten de tien dagse voorspellingen meestal vrij aardig. Tegenwoordig mag je blij zijn als de voorspelling voor de volgende 48 uur uitkomt.
Nou ja, "de weermodellen kloppen niet meer"... Ik denk dat het eerder is dat we onbestendiger weer hebben. Dat is ook met de oude modellen lastiger om mee te rekenen.
De voorspelling werkt ook niet goed omdat wolken groeien en krimpen. Zo’n app als buienalarm schuif gewoon het laatste plaatje in de juiste richting en zegt of het regent of niet.

Met de buien van afgelopen tijd werkt dat max 15 minuten, langer is erg onvoorspelbaar.

Gewoon naar KNMI gaan voor een advertentievrije neerslagradar:
https://www.knmi.nl/neder...ctueel-weer/neerslagradar

Er is ook een app, daar kun je zelf in scrollen.

[Reactie gewijzigd door jeroen3 op 22 juli 2024 17:59]

Of windy.com dan heb je alle weerradars die beschikbaar zijn over de hele wereld.
Het probleem met de dekking is dan ook gelijk opgelost omdat radars van andere landen overlappen met die van NL.
https://www.windy.com/-We...adar?radar,53.120,6.416,5
Volgens mij hebben ze al heel lang last van deze storing.
Ja, eerder deze week zag ik ook al dat een paar keer wat gebied was gemist.
Welkom in Nederland :+
Nieuwe weercode erbij : Code S :+

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.