Paradox stelt early access The Sims-achtige game Life by You uit tot 4 juni

De earlyaccessrelease van Life by You, een game die het nodige wegheeft van The Sims-games, is door Paradox Tectonic uitgesteld naar 4 juni. Aanvankelijk zou de levenssimulatiegame vanaf 5 maart speelbaar zijn in early access.

Paradox legt in een blogpost uit dat Life by You later in early access verschijnt dan gepland om vanaf het begin een 'plezierige spelerservaring' te kunnen bieden. Het is de tweede keer dat de early access van Life by You uitgesteld wordt. In de aankondiging van maart 2023 werd 12 september als releasedatum genoemd.

In Life by You kunnen spelers personages binnen en buiten het huishouden overnemen. Daarnaast kunnen zij taken uitvoeren om XP te behalen, zoals tuinieren. Net als in The Sims-games moeten spelers de basisbehoeftes van personages vervullen, zoals honger, dorst, hygiëne en sociale interacties. Ook kunnen zij huizen bouwen en naar wens inrichten.

Door Sabine Schults

Redacteur

05-02-2024 • 14:21

27

Reacties (27)

Sorteer op:

Weergave:

Zou paradox eindelijk geleerd hebben van hun fouten?
Ik heb als gamer namelijk door de oplevering van al hun games in het verleden de les geleerd dat ik liever 1-2 jaar wacht met een paradox game te kopen omdat de games vaak een beetje leuk en speelbaar worden.
(CK3, E:R, de expansions van "HOI4" maar ook CS2... Zelfs met dit uitstel kijk ik de kat liever even uit de boom)
Ik was erg hyped voor CS2, maar dat was toch wel een bittere teleurstelling, had ook gewoon in early access moeten uitkomen, en daar hebben ze erg veel kritiek voor gehad. Lijkt erop dat ze daar inderdaad van hebben geleerd door games nu wel in early access uit te brengen
Aan de andere kant vind ik en dat is even mijn mening dat early access alleen voor indie devs hoort te zijn, en niet voor bedrijven die al meerdere games hebben, en al helemaal niet voor een bedrijf die een markt waarde heeft van miljarden....

word een beetje moe van EA want dat is voor hen niets meer dan een excuses; ja maar het is EA
Het is wel een manier hoe studio's vroegtijdig kunnen releasen.

De game is nog een beetje beta. Bij sommige games zijn er dan nog significante wijzigingen en soms wordt je experience of progressie gereset. Vaak zijn de games wel lager geprijsd dan als ze een officiele release hebben. Ook heb je als gamer vroegtijdig toegang.

Studio's krijgen al geld binnen terwijl ze nog aan het ontwikkelen zijn. Ook kunnen ze veel feedback verzamelen en bugs opsporen voor de officiële release. Voor grote studio's kan dat ook waardevol zijn.

Early access moet wel goed speelbaar en zonder breaking bugs zitten vind ik. Verder is het alleen maar beter dan een game zogenaamd echt te releasen terwijl die half af is.
Dat EA zonder bugs moet zijn ben ik het niet geheel mee eens, het is tenslotte een fase on juist feedback tr verzamelen waar je anders veel mankracht aan moet besteden.
Wel vind ik dat de manier hoe het nu vaak ingezet wordt niet duidelijk genoeg. (Zo zou steam EA games in mijn ogen alleen mogen tonen in een apart gedeelte van de winkel)
Wel zou het onlogisch zijn om voor deze fase een full-price te vragen. Zo ben ik blij met de minecraft die ik ooit voor $5 heb gekocht.
Destijds was de game verre van de JAVA versie die het later geworden is. (Of de Windows store versie die er tegenwoordig is)
Ik ben blij dat ik bewust mee heb gedragen aan de ontwikkeling toen, maar tegenwoordig is EA voor veel ontwikkelaars gewoon een cashgrap.
"Het is wel een manier hoe studio's vroegtijdig kunnen releasen. "

Dat is het hem net hé, niemand hoeft eender wat vroegtijdig te releasen, als het niet klaar is is het niet klaar, ben die nieuwe manier van denken beu, wat wordt goed gesproken door de jongere generaties natuurlijk omdat zij het al zo gewend waren, om zich te laten doen door developers.

De jongere generaties vinden het ook maar normaal dat developers meer willen vragen voor hun game, na een decennia het niet te verhogen, wat ze er wel niet bij zeggen om jullie newgens te informeren, is dat zij hun game splitsen in stukjes en die verkopen als DLC, daarom vonden ze het altijd OK om het aan dezelfde prijs (59.99) te verkopen gedurende 10 jaar, terwijl wij wel degelijk meer betaalden al. Stop met jullie allemaal te laten doen door jullie onwetendheid en jonge leeftijd.

[Reactie gewijzigd door NorMath op 23 juli 2024 13:56]

Ik weet niet van welke generatie je denkt dat ik ben. Maar ik ben van de generatie die SNES en game boy speelden. Misschien is dat volgens jou newgen. Dat neemt niet weg dat ik grote veranderingen bij game developers heel bewust heb meegemaakt. Onwetendheid kun je mij derhalve ook niet verwijten.

Je haalt verder in je betoog een aantal andere punten aan, waar het nog niet eerder over ging. Dat ging over DLC en een in jouw ogen te hoge prijs voor games. Er zijn nog wel meer recentelijke ontwikkelingen te noemen waar je vraagtekens bij kan zetten. Denk daarbij aan lootboxes, micro transacties, pay to win of pay to play, season passes. Allemaal zaken die er vroeger niet waren.

Om terug te komen op early access; Ik hoop dat je snapt dat developers van mij persoonlijk helemaal niet vroegtijdig hoeven te releasen. Tegenwoordig koop ik games juist vaak later. Dat komt omdat er vlak na release vaak vervelende bugs in zitten. Als bijkomend voordeel van later kopen is de prijs ook vaak lager (op PC). Alleen kiezen developers vaak zelf voor vroegtijdig releasen. Meestal omdat een uitgever klaar is met geld storten in een project dat volgens hun te lang duurt. Dan heb ik liever dat ze het in early access uitbrengen. Dat schept een andere verwachting en ze kunnen nog even doorontwikkelen tot de feitelijke release. Want ze krijgen geld binnen. Het alternatief is dat de buggy game op de markt gedumpt wordt als af product. Als de tendens dan te negatief is zakken de verkopen in en stopt de developer met ontwikkelen. Je hebt overigens de keuze als consument of je het halfbakken product koopt, of liever even wacht tot het af is.

Lang verhaal kort: Van alle ontwikkelingen in game land zie ik early access juist als een positieve.
Begrijp ik wel (begonnen als gamer in 1989 ofzo met de atari 2600), jij bent ook een oldskooler dus (SNES), maar ik heb 1600 games op Steam en de laatste 6-7 jaren zijn daarvan 90% Early Access, en van die 90% EA-games zijn een dikke 75% nog altijd in EA na 4-5 jaar, dit noem ik eender misbruik.
Indie betekent niks anders als independent. Elke ontwikkelaar die zijn eigen games uitbrengt, is een indie game. Ongeacht de grootte van de game, ongeacht de budget die ze hebben, ongeacht de markt waarde en ongeacht hoeveel mensen aan een game hebben gewerkt of hoeveel games ze hebben uitgebracht.

Bedrijven willen nogal graag een betekenis van een woord misbruiken. Maar indie betekent oorspronkelijk onafhankelijk, dus een ontwikkelaar die zelf een game uitbrengt zonder uitgever.

Hetzelfde met "Alpha" en "Beta", dat wordt de laatste tijd ook erg misbruikt. Sommige games zijn al in "beta" status, terwijl ze nog functies of content missen.

Alpha betekent een product dat nog in ontwikkeling is terwijl het functies/content mist en/of kan veranderen. Beta is een product dat geheel klaar is waarbij alle functies/content zijn toegevoegd, maar een ongepolijste versie, die nog veel bugs en errors bevatten.

Helaas willen bedrijven de laatste jaren nogal veel woorden misbruiken en een nieuwe draai eraan geven, om meer inkomsten te genereren. Early access is niks anders als een verzamelnaam voor alpha's en beta's. Ook deze benaming is in het leven geroepen om meer omzet te genereren vooral onder het ontwikkelen van een game. Alpha en beta benaming verkoopt niet zo goed tegenover Early Access. Dat klinkt natuurlijk aantrekkelijker.

Indie is ook niks anders als een soort van handelsnaam geworden. Er zijn ook zoveel "indie" games, die gewoon een uitgever hebben. Dat zijn officieel geen indie games, terwijl ze wel worden verkocht als indie.

https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/indie

[Reactie gewijzigd door Toonen1988 op 23 juli 2024 13:56]

Paradox doet wat elk bedrijf doet - afwegen hoeveel middelen ze inzetten om een beoogde hoeveelheid kapitaal binnen te halen. Als Paradox de launch uitstelt is het omdat ze vrezen dat de launch dan flopt. En de eerste week na de launch is het moment dat het spel goed- of afgekeurd wordt door de community.

Paradox heeft er sowieso wel 'een handje' (of twee) van om franchises flink uit te melken. Kijk maar hoe veel betaalde DLCs ze uitbrengen voor Surviving Mars (15) en Skyline (9 Expansions, 9 Content Creator Packs and 12 Music Packs).

Ik weet wel dat ik ~3 jaar deze game laat liggen en dan voor een prikke alle DLCs, nul bugs èn een berg beschikbare mods uit de community (als ze dat dan nog toelaten) binnenhaal.
Paradox heeft net een shitty launcher met een extra vleugje spyware toegevoegd aan hun games (across the obelisk oa), ik betwijfel ten zeerste dat ze van hun fouten hebben geleerd.
Het komt hier vaak op neer, de meeste games zijn zeer veel belovend in opzet, maar meteen bij de release hebben ze echt nog wat patches/oppoetswerk nodig. Ik vond dit bij Age of Wonders 4 wel meevallen (andere studio, zijn ze de uitgever), maar bij Victoria3 en cities skylines 2 was dit zeker zo!
Early access kan veel van dit soort frustraties bij de daadwerkelijke release weg halen :-) Maar mensen moeten wel inzien dat het nog in ontwikkeling is dan en niet af.
Ik moet zeggen dat ik toch best enthousiast ben voor deze game. Allereerst ziet de game er goed uit en is de Sims inmiddels wel heel erg oud, ten tweede ben ik blij met wat (grote) concurrentie met De Sims. Ik hoop dat Mod Support goed gaat komen voor deze game en niet basis functionaliteit zoals de Sims achter een betaalmuur zit. Voor DLC betalen is helemaal niet erg, maar dan moet de DLC wel echt DLC zijn. Een huisdier kunnen nemen voor 15 euro (of wat het ook kost) slaat natuurlijk nergens op.
Het gaat hier wel over Paradox. Die hebben (simulatie) spellen opknippen en in vele stukken DLC vermarketen tot kunst verheven (voorbeeld: je kunt alle DLC voor Cities: Skylines aanschaffen voor het luttele bedrag van 376 euro (met 9% korting!)

Ik zeg overigens niet dat Life by You dus ook dit model gaat hanteren, want ik heb de ontwikkeling hiervan niet in de gaten gehouden. Maar Paradox zou eigenlijk wel gek zijn als ze niet a la EA proberen de boel zo goed mogelijk uit te melken.

Het enige waar je nog op mag hopen is soepele modsupport, zodat je in ieder geval niet verplicht bent om voor iedere scheet de portemonnee te trekken. Er wordt in ieder geval modsupport beloofd, maar hoever je hiermee komt zonder betaalde DLC is afwachten.

Mocht er een publisher luisteren: als je echt geld wil binnenharken moet je een spel als dit verkopen als live service met een abonnementsmodel. Betaal iedere maand X euro of je kunt niet meer bij je sims. Dan kun je ook veel scheutiger zijn met content, want je hebt de spelers toch al gegijzeld. Moet je kijken hoe hele volksstammen dit dan eigenlijk wel prima gaan vinden, omdat ze toch niks anders spelen en die paar euro per maand dus goed te lappen is. Serverkosten voor iets als dit zijn nihil, zelfs als je multiplayer/shared worlds toevoegt, dus het is praktisch bankbiljetten drukken.

[Reactie gewijzigd door MneoreJ op 23 juli 2024 13:56]

Ze hebben zeker veel DLC, maar ik moet bekennen dat bijvoorbeeld voor een Cities Skylines elk stuk DLC daadwerkelijk wat toevoegt, maar niet daadwerkelijk in de weg zit van de core van het spel. Ik vind het managen van een Park of een oliemaatschappij als DLC minder erg dan een Huisdier kunnen hebben... Al heb ik een paar honderd euro uitgegeven aan alle DLC, maar dat terzijde. :)

Daarbij is de DLC een nice to have, maar zijn de MODS toch wel de must to have!
Het gaat hier wel over Paradox. Die hebben (simulatie) spellen opknippen en in vele stukken DLC vermarketen tot kunst verheven (voorbeeld: je kunt alle DLC voor Cities: Skylines aanschaffen voor het luttele bedrag van 376 euro (met 9% korting!)
Echt bizar. Hun game Surviving Mars cost alles met elkaar ook €136. voor een game uit 2018. Dan ben ik toch blij dat er keysites zijn die het compleet aanbieden voor maar €15.
Ik ben als groot Sims-fan ook erg nieuwsgierig hiernaar.
Alles zal vallen en staan met de algemene vibe van het spel. De Sims heeft natuurlijk het 'parodie op het leven' en het 'precies goed overdreven' tot een redelijke perfectie gekregen. Het is extreem uitgebreid in de kleine lullige grapjes als in. Je laat je Sim als hij boos is naar de WC gaan, en je krijgt de optie "Boos poepen". Kleine lullige grapjes die je na heel lang spelen toch ineens voor het eerst tegenkomt.

Die DLC is inderdaad wel een ding. Ik kan me voorstellen dat voor de game-mechanics het toevoegen van een huisdier best complex kan zijn en dat het daarmee technisch gezien een terechte DLC is. Echter, het voelt niet zo voor de speler. Juist doordat het zo natuurlijk is ingebouwd.

Mensen die klagen over De Sims met 'veel geld voor DLC' (wat overigens natuurlijk gewoon waar is), verwijs ik wel is naar Train Simulator Classic. Die heeft op het moment van schrijven 813 DLCs met totale waarde van meer dan 10000 dollar :)
Nou zal niemand dus redelijkerwijs alle DLC kopen. (veelal treinpakketen en routes.)
Je bent denk ik niet bekend met de rest v/d paradox lineup?

Een heleboel zal vast afgesplitst worden naar nieuwe dlc en een aantal dingen zullen ook (al dan niet deels) in de core geintegreerd worden.

Iig, dat is hoe paradox het ook over de rest v/h portfolio veelal doet.
Nu maar hopen dat de developers en QA de ruimte krijgen om dit te doen, en dat het niet nog 4 maanden extra crunch wordt.
A delayed game has the potential to be good, but a bad game is bad forever
-Miyamato ( @Ultimus XI bedankt ik wist niet dat het een hoax was sorry )

Hier ben ik het dus 100% mee eens. Het is goed dat ze de tijd durven te nemen en nog even kunnen doorwerken :)

[Reactie gewijzigd door OLED op 23 juli 2024 13:56]

Al zijn hier natuurlijk ook perfecte uitzonderingen op zoals No Man's Sky, wat misschien ook laat zien dat als je er maar genoeg tijd in steekt je een slechte game prima naar een geweldige game kan duwen :)
Off-topic, maar het schijnt dat Miyamoto dit nooit gezegd heeft of althans, er is geen bewijs van. Zie bijv.: https://www.nintendolife....s-quote-not-his-after-all

Buiten het feit dat dat nu in de tijd van patches en expansions niet meer per se opgaat. Denk aan een game als No Man's Sky of Final Fantasy XIV.

[Reactie gewijzigd door Ultimus XI op 23 juli 2024 13:56]

Beter uitstellen om er iets goeds van te maken dan het te vroeg uitbrengen, zouden meer ontwikkelaars moeten doen. Ondanks dat het interessant is om een concurrent te zien van De Sims, spreekt me de stijl totaal niet aan, maar dat zal ook wel komen, doordat ik de Sims zo gewend ben geraakt.

Dan vind ik de stijl van Paralives toch er beter uitzien. Wat ook een concurrent is, alleen dan een indie :).
Benieuwd of dit wat wordt. Cities Skylines was een aardige interpretaties van Sim City, maar toch net niet. Ik miste bijvoorbeeld de interactie met advisors. Een iets minder kinderachtige The Sims is welkom.
Lol Al dat gemekker over DLC. Maar goed Paradox Staat wel in mijn TOP 3 , van uitgevers die hun games uitmelken
  • 1 EA met al hun Betaalde Content van Sims Series
  • 2 Paradox met al hun Betaalde Content voor de City Skylines Series
  • 3 Frontier met al hun Betaalde Content voor de Planet Series
Ik hou me maar gewoon bij de base game van CS 2.

PS Park Beyond van Bandai , had bijna op deze lijst beland , vanwege hun schandalige DLC's vlak na het kale uitkomen van het basis spel..
Pffff Paradox heeft wel een paar ruwe jaren achter de rug zeg. Als uitgever helemaal een hoop flops en tegenvallers en als developer wil het ook niet meer zo lukken.
Voor mij een voorbeeld van Early Access Inflation. "Vroeger" was een spel "klaar" toen ik het kocht. Ok, er kwam wel eens een patch uit voor onvoorziene bugs of kwetsbaarheden. Of iemand maakte een DLC.

Toen kwamen de Beta's, voor een gesloten groep testspelers. Later werden Beta's ook gewoon verkocht op bijvoorbeeld Steam. Toen kwamen de Alpha's, die nu ook verkocht worden. Als laatste, niet de minste, de DEMO's. Ja, zelfs een demo game als bijvoorbeeld CrushDept is in de verkoop voor een dikke 50 euro.

Een andere trend is dat games "eeuwig" in Beta blijven, bijvoorbeeld 7 days to die, of StarCitizen.

Al die Early Access Inflation games hebben dat hijgerige, het moet snel, snel, sneller op de markt, bochtjes afsnijdend Er lijkt geen rust meer te zijn om een spel "fatsoenlijk" op de markt te zetten, ook al is het een Beta. Je krijgt als game studio wel een bepaalde repuatie, als je blijft uitstellen. Het geeft weinig vertrouwen dat de bedrijfsprocessen op orde zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.