Bethesda kondigt Fallout Shelter-achtige Elder Scrolls-smartphonegame aan

Bethesda heeft The Elder Scrolls: Castles officieel aangekondigd. De smartphonegame heeft dezelfde ontwikkelaar als Fallout Shelter en laat spelers een kasteel beheren en uitbouwen. Dit spel verscheen in september al op Google Play en is vooralsnog nog niet in Europa te spelen.

Bij The Elder Scrolls: Castles krijgen spelers een kasteel van de zijkant te zien, met verschillende ruimtes en personages, vergelijkbaar met Fallout Shelter. Eén dag in de echte wereld is in het spel één jaar. Spelers moeten hun onderdanen tevreden zien te houden, anders kunnen ze proberen de speler te vermoorden.

In de game kunnen spelers kiezen welke kamers ze willen toevoegen en die ruimtes zijn ook uit te breiden. Spelers krijgen met quests te maken, waarbij 'klassieke Elder Scrolls-vijanden' een rol spelen. Met die quests zijn 'waardevolle items' te winnen.

The Elder Scrolls: Castles is beschikbaar op Google Play en de App Store, en vereist Android 10 en een Pixel 2-equivalent of hoger, of iOS 13 en een iPhone 8 of hoger. Bethesda spreekt over een 'soft launch' en zegt dat de game 'in de komende maanden naar meer landen komt'. Vooralsnog is het spel alleen in de Filipijnen te spelen. De game was al in september op Google Play verschenen, maar is pas deze week door Bethesda aangekondigd.

The Elder Scrolls: CastlesThe Elder Scrolls: CastlesThe Elder Scrolls: CastlesThe Elder Scrolls: CastlesThe Elder Scrolls: CastlesThe Elder Scrolls: Castles

Door Hayte Hugo

Redacteur

18-01-2024 • 14:37

32

Submitter: Xtuv

Reacties (32)

32
32
14
0
0
16
Wijzig sortering
Ondertussen bij Bethesda
We hebben een generieke mobiele game gemaakt, maar hij moet iets populairder worden, hoe?
Oooh.. we gooien gewoon TES naam op de game, dan lijkt het opeens heel officieel enzo.
Lekker cashen op een bekende naam is inderdaad het makkelijkste wat er is, maar zolang mensen het spelen/ervoor betalen blijven ze het doen.
Niet alleen met mobiele games, maar bij 'grote games gebeurt het ook. Een nieuwe Warzone is minder vernieuwend dan deze TES Castles in mijn ogen.
En zo bijzonder is dat toch niet? Gebeurt in zoveel sectoren, het zorgt ook voor een stukje herkenning.
Als het echt vergelijkbaar is met fallout shelter dan zou het toch echt wel een klap boven de gemiddelde cash cow mobile game zijn. De meesten daarvan kan ik echt niet pruimen maar shelter heb ik met veel plezier gespeeld. Je had wel microtransacties maar die waren vrij makkelijk compleet te negeren itt de meeste mobile games.
Precies. Zelfde truukje als bij Fallout 4 en 76, starfield en Skyrim.
In het mobile games wereldje is het wel erg hoor. Enorm veel dezelfde spelletjes met een ander sausje. De prachtigste plaatjes erbij, maar zodra je gaat games is het exact als al die anderen... Kijk bijvoorbeeld naar The Walking Dead: Survivors. Ziet er fantastisch uit, maar is eigenlijk meer van hetzelfde.
Zolang jij en ik dit blijven downloaden, zal er niks veranderen. Waarom zouden ze het veranderen als ze er slapend rijk van worden?
Ik download de games alvast in jaren niet meer. En ik peins met mij vele anderen, maar sowieso slechts een druppel op een hete plaat.

Mijn ogen zijn open gegaan met simpsons tapped out icm cheatengine. Vrienden waren aan het spelen en ik deed lekker mee. Toen men begon met mysterie crates van een 10tal eurocent te kopen om progressie te maken heb ik met cheatengine mezelf oneindig veel valuta gegeven.

Ik heb alles gebouwd wat je maar kon plaatsen. Het spel was eigenlijk uit dan. Gewoon meer van hetzelfde en meer van hetzelfde. Met alles gebouwd was het spel amper nog te openen, het was er duidelijk niet voor gemaakt. Dat op de eerste Samsung note wat toen het dikste toestel op de markt was.

Gewoon alles kopen en bouwen kostte me hopen tijd. Als je dat had willen vrijspelen had je jaren nodig gehad. Als je het had willen kopen dan zou je meerdere 10k€ kwijt zijn. En voor wat? Om tegen de volgende muur aan te lopen. En eens alle muren doorbroken zijn? Dan is er geen game meer. Je kan enkel met je stad pronken want je vrienden kunnen komen kijken naar je stad.

2 vrienden waren daar zelfs boos over, want ik had hun spel bederft, beide hadden ze er over een paar maand wel +100€ aan mystery crates gekocht.

Disclaimer: ik gebruik het woord mystery crates, maar ik weet eigenlijk niet meer hoe het noemde en hoe het er uit zag. Je kon voor een klein bedragje gokken om ingame valuta of spullen te krijgen.
Dit inderdaad. Ik heb hetzelfde geleerd met Fallout Shelter. Die game was heel lange tijd nog prima te spelen zonder enig geld. Ik had binnen enkele maanden een volledig uitgebouwde vault en een mooie trainingsmachine gemaakt waar mijn bewoners z.s.m. op het hoogste vaardigheidsniveau gebracht werden. Intussen een mooie crew gebouwd voor quests buiten de vault en de goodies liepen binnen: gave wapens, coole personen, veel geld, en alle calamiteiten onder controle binnen seconden. Eigenlijk had ik het uitgespeeld zonder eigen geld, alleen veel tijd (niet buitensporig).

En ineens kwamen er updates die weliswaar wat content toevoegen, maar alles was ineens ontzettend minder efficiënt en veel langzamer geworden, en veel prominenter aanwezig waren de mogelijkheden om voortgang te kopen met geld. Ik had dat niet meer nodig, maar hiermee werd me ook duidelijk dat ik het hele spel niet meer nodig had.

Het was veranderd van een speelbare engine/vault builder naar een frustrerende pay to actually play game.
Helaas kunnen we alleen een positieve en een neutrale stem geven.

Zou het niet leuk zijn als we tegen konden stemmen door 1 sale weg te nemen? :)
Nou, ik probeer er dus niet meer in te trappen. Zodra er beelden zijn van de echte gameplay dan prik je er meestal zo doorheen. Vooral PvP beelden zijn 'leuk': een groep van duizenden die over een mapje een lijntje naar een ander bolwerk volgt. Ach, je hebt gelijk hoor, het is gewoon triest dat het zo gaat.
Helaas is dat wat je krijgt door de intense competitie in de gaming markt. Wat uiteindelijk het meeste geld verdient is game designs die maximaal geoptimaliseerd zijn voor bepaalde metrieken en dat leid tot games die veelal hetzelfde zijn. Games die niet geoptimaliseerd zijn om geld uit zakken te kloppen redden het niet op de mobiele markt.

AAA doet hetzelfde met hun focus testing en dat begint inmiddels ook te leiden tot een stuk of 3 formules die iedereen gebruikt.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 22 juli 2024 21:40]

Ach in de tijd van de LCD spelletjes had je vaak de zelfde chip met een andere LCD zodat alleen de graphics anders waren maar het spel exact hetzelfde.
Klopt, die heb ik ook nog ergens op zolder liggen. Ik had er zelfs één waarbij je een ander schermpje erop kon klikken en je dan een 'totaal ander spel' had. Het gekke is dat ik in het ene spel wel duidelijk beter was dan in het andere.
Kom op man... Fallout 4 en Skyrim zijn willekeurige spellen met een bekende naam er tegen gegooid?

Kan je die uitleggen? want daar ben ik het totaal niet mee eens en zie ook niet hoe je bij die conclusie komt?
Ik ben het alsnog niet met hem eens, maar ik denk dat hij bedoelt dat fallout 76 en starfield op de namen van fallout 4 en Skyrim leunen. Wat op zich ook klopt maar dat maakt het nog geen generieke games.
nou zijn toch niet het zelfde spelen.
zelfs fallout 4 voelt echt niet compleet het zelfde als 76.
er zal altijd wel overlapping zijn maar er is wel een verschil.
het is zeg maar niet call off duty 2022 en 2023...
Die vergelijking slaat werkelijk nergens op.
Dat is mobile gaming in een notendop.

Pak een 13 in een dozijn game, gooi er een bekende naam op en voila. Liefst natuurlijk met allerlei anti-fun mechanics en zoveel mogelijk micro-transacties.
Gaaf, Fallout Shelter heb ik best lang gespeeld. Ik kon niet meer toen de beesten die je vault aanvielen te sterk werden maar het spel is leuk. Ik hoop dat je in dit spel dan ook mensen op missies kunt sturen etc. Geweldig
Yes yes :-) Ik speel thuis in avond uurtjes Skyrim met wat mods, en dit is handig voor onderweg / vakantie O+
Dit spel gaat in de verste verte niet lijken op TES. Echt een fallout shelter met een soort fantasy laagje er overheen. Ja ik heb me aangemeld, maar niet met de illusie dat het enigszins op TES lijkt ;)
Zou een Steam Deck voor jou ook niet interessant zijn? Is alleen wel wat duurder ;)
De truc is naar mijn ervaring om juist niet te snel te groeien in het aantal dwellers in je shelter... Juist eerst je poppetjes sterk maken (gear + endurance/agility)! Kwaliteit boven kwantiteit ;)
Ja maar neem maar van mij aan dat ik meerdere pogingen heb gedaan. Mijn vrouwtjes baarden non stop babies :) etc ...Veel op missie gaan etc.. Maar nee als er zo'n horde binnenkwam dan was de helft van mijn gemeenschap weg.
Je moest juist zorgen dat je eerst je poppetjes sterk maakte.

Ik had op een gegeven moment de volledige bevolking met alles op max.
Op enig moment (en dat is natuurlijk boring) maar een paar extra kinderen erbij. Daarna helemaal maximaal trainen. Vervolgens weer kiddo's maken.

Als je teveel kids hebt (en dus meer dwellers), dan worden de monsters inderdaad sterker en heb je zelf zwakke paupertjes.
Ze hebben er The Elder Scrolls op geschreven maar het geeft mij totaal geen TES gevoel zoals shelter wel een Fallout feel/vibe had.
Apart dat de game al in september 2023 verschenen was en nu pas officieel aangekondigd

Ik was toen al geinstresseerd in de game, en dat ben ik nog steeds, kijken of ik hem nu inmiddels wel gedownload krijg.
Het artikel schrijft dan ook:
Dit spel verscheen in september al op Google Play en is vooralsnog nog niet in Europa te spelen.
Dus ik denk dat je met een VPN aan de slag zult moeten als je het per se uit Google Play Store wilt downloaden. Anders zullen er vast ook voldoende APKmirrors zijn, maar die moet je maar net vertrouwen zodat je kunt sideloaden.
Enige reden waarom tot nu toe enkel in de Filipijnen speelbaar ??
Ik heb jaren lang Fallout3, FalloutNV en Fallout4 gespeeld. Jammer dat Fallout Shelter niet in een wat méér realistische uitvoering is gemaakt. De Fallout4 Vaults hadden tenminste nog wat realisme in de graphics. (The Mechanist Liar was altijd mijn favoriete 'vault', om dat maar even zo te noemen) Zéker als het om een game voor Xbox en PS4 gaat. Helaas, dit poppetjes-gedoe vind ik niets. Dit lijkt zowat terug te gaan naar Fallout2, echter met wat modernere technieken. Maar dat is helemaal persoonlijke smaak. Fallout3 was qua setting nog steeds de beste van de serie FO-games. Jammer dat dát grauwe en desolate niet is doorgezet in de latere FO-games.

[Reactie gewijzigd door black42dog op 22 juli 2024 21:40]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.