Bethesda brengt Unreal Engine 5-remaster van The Elder Scrolls IV: Oblivion uit

Bethesda Softworks en Virtuos brengen per direct The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered uit. De game is inhoudelijk grotendeels gelijk aan het origineel uit 2006, maar is opnieuw opgebouwd op basis van Unreal Engine 5. De game kost 55 euro en is ook via Xbox Game Pass verkrijgbaar.

De ontwikkelaars van The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered hebben naar eigen zeggen de meeste onderdelen van het origineel opnieuw ontwikkeld, waaronder de UI, graphics, animaties, het gevechtssysteem en het uiterlijk van de rassen, waarvoor tevens nieuwe dialogen zijn opgenomen omdat de oorspronkelijke rassen vanwege de beperkingen van opslagmedia geen verschillende stemmen hadden. Daarnaast voegt Bethesda de mogelijkheid tot sprinten aan de game toe en hebben spelers voortaan ook vanuit het derdepersoonsperspectief een mikpunt.

The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered is vanaf het moment van schrijven beschikbaar voor de pc, Xbox Series X en S, PlayStation 5 en via Xbox Game Pass. Het spel wordt standaard geleverd met de oorspronkelijke uitbreidingen Shivering Isles en Knights of the Nine. Bethesda brengt tevens een Deluxe-variant uit met extra cosmetische content, die met nieuwe quests ontgrendeld moet worden.

Door Yannick Spinner

Redacteur

22-04-2025 • 17:35

211

Submitter: Jorrie

Reacties (211)

211
207
88
5
0
87
Wijzig sortering
De volle mep betalen voor een remaster terwijl je de basis game al hebt?
Afzetterij...

En zelfs voor mensen die het origineel niet gekocht hebben is dit teveel gevraagd, gezien de leeftijd van het spel en dat er in feite niets nieuws toegevoegd wordt anders dan gepolijste graphics...

20 tot 30 euro zou dit mogen kosten ... maximaal...

[Reactie gewijzigd door Roy81NL op 22 april 2025 18:58]

De base game? Ik merk dat veel mensen behoorlijk makkelijk denken over een remaster/remake.
Eigenlijk alleen de concept designs, lore en storyline zou je in dit geval opnieuw kunnen gebruiken. Verder nieuwe code, nieuwe engine(s), nieuwe modellen, nieuwe VFX, nieuwe textures, nieuwe shaders, nieuwe animaties, nieuwe audio, etc. Eigenlijk maak je gewoon een game na.
Het kostbare deel doe je opnieuw en met de keuze voor UE5 lijkt het me dat ze ook praktisch opnieuw begonnen zijn.

Je kunt natuurlijk discussiëren of 70-80 euro een normaal bedrag is voor een AAA game, maar gezien dat dat de bedragen zijn, denk ik dat 55 euro niet te veel is. Zolang de game van jou is en het niet kapot gemaakt wordt met DLC's en microtransacties, is dit best schappelijk. Het is toch zeker 30-100 uur speeltijd.
Verhoudingsgewijs valt het aantal uren van een remaster totaal in het niet vergeleken met het maken van een game van dit kaliber from scratch...

Het verhaal, de personages, de gameplay, character design, level design, muziek, etcetera ... alles bestaat reeds... Dit zijn behoorlijk wat manuren die je niet in een remaster hoeft te stoppen...

Om dan vervolgens wel 70% van de kosten te rekenen van wat Oblivion zou kosten als het vandaag voor het eerst zou uitkomen ipv in 2006 (80 euro voor een hedendaagse tripple A game) vind ik verhoudingsgewijs veel te veel voor "slechts" een remaster.

Ik zeg niet dat het kinderspel is, een game remasteren, maar vergeet vooral niet dat je ook ontzettend veel stappen tov een volledig nieuwe game kan overslaan, en dat mag serieus gecompenseerd worden in de prijs.
Het verhaal, de personages, de gameplay, character design, level design, muziek, etcetera ... alles bestaat reeds... Dit zijn behoorlijk wat manuren die je niet in een remaster hoeft te stoppen...
Het is wel een remaster van een enorm spel dat ook nog een geliefd deel van een van Bethesda's belangrijkste gameseries is. Dat schept verwachtingen die je waar moet zien te maken en dat zal toch al gauw betekenen dat je er relatief meer tijd en aandacht aan moet besteden dan de toch al enorme omvang van het spel zou vragen. Tenminste om het een succes te laten maken en de game en de serie niet te besmeuren.

Maar de hoeveelheid werk heeft sowieso weinig te maken met de prijs die je kunt of zou moeten vragen. De verkoop van een remaster zal in het niet vallen bij een nieuwe release van een Elder Scrolls. Dus ook al zou het maar een fractie van de kosten zijn van een nieuw deel, als je ook maar een fractie daarvan verkoopt bij de launch dan klinkt die 55 euro toch al een stuk minder hoog. Ik wacht zelf tot het afgeprijsd wordt, maar dat zou ik ook met een nieuw deel van de Elder Scrolls gedaan hebben dus mij hoor je niet klagen.

[Reactie gewijzigd door jumbos7 op 24 april 2025 13:31]

Maar de hoeveelheid werk heeft sowieso weinig te maken met de prijs die je kunt of zou moeten vragen
Helemaal eens, ik vind dat Chris Do zijn stukje over de kosten van een logo hier ook best toepasselijk mag zijn
Voor een nieuw deel van the Elder Scrolls met het niveau van deel 4 destijds, zou ik een veelvoud van de hier gevraagde 55 euro betalen ... acuut op launch day...

Ik vind 80 euro voor een topgame die je honderden uren met veel plezier speelt in verhouding een schijntje (als je het vergelijkt met wat uitgaan per uur kost bijvoorbeeld). Het geld is het probleem niet zo zeer, maar de verhouding tav compleet nieuw die scheef is.

[Reactie gewijzigd door Roy81NL op 23 april 2025 10:13]

Je snapt zelf niet dat dit gemaakt is in een compleet andere engine door een andere studio? Verder is het de complete versie met alle dlc en expansions. Het is niet alsof ze een drol goud gespoten hebben en het verkopen als nieuw. Ze hebben de game opnieuw opgebouwd met nieuwe assets, physics voice lines en noem maar op.
Ja niet dus. Onder de motorkap is dit nog steeds Gamebryo (de oorspronkelijke files kan je zelfs nog terugvinden in de game bestanden). Het enige wat ze hebben gedaan is Unreal Engine 5 er aan haken als renderer en een paar kleine gameplay tweaks. Beetje als een oud motorblok een turbo geven.
Kan je daar wat screenshotjes van sturen of zo, van die oorspronkelijke files in de nieuwe game?

Ik vind het knap dat je dit zo snel hebt uitgevogeld, voor een game die nog geen dag gereleased is, echt koel.
Ik ben nu even niet in de gelegenheid om screenshots te sturen, maar dat ze deze constructie gingen gebruiken was door de leaks al langer bekend en is ook benoemd in de release trailer. Je kan het zelfs in de game zien. De physics van Gamebryo zijn vrij uniek, en dus makkelijk te herkennen.
Dat is tijdens de reveal gezegt. En kijken we naar https://nl.ign.com/the-el...de-eerste-mods-zijn-er-al

Dan hebben mod makers er ook niet extreem veel last van.
Prima koop je het niet,

Maar een gamedev team voor AAA is tegenwoordig al snel 50-100 programmeurs, 50-200 inhouse artists
En dan een hele sloot outsourcing artists

En dan 3-4 schrijvers…

Kortom de kosten zitten meer in de art en code dan het verhaal en idee.

Desalniettemin scheelt het wel veel iteratie en werk over doen omdat je het nu de eerste keer meteen goed doet natuurlijk.

Maar dit is echt wel veel werk geweest, en in sommige manieren mogelijk juist lastiger, dingen getzelfde houden terwijl gemaakt in een andere engine is niet makkelijk.
Fantastische optie van bethesda heb nog nooit oblivion gespeeld. Ze zullen nu al wel aan skyrim werken en daarna de nieuwe game releasen . Hopelijk daarna fallout 5 en hopelijk heeft Microsoft daar nu al een mooi groot nieuw team op gezet voor een snelle release :*)
Volgens geruchten is fallout 3 nu eerst aan de beurt. Dit word niet gedaan door Bethesda zelf btw. Die zijn al met een nieuwe game bezig. Dit is een externe dev.
Precies. En als je het dan nog teveel vind wacht je een half jaartje of een jaartje op een mooie discount. Dat geeft je gelijk de rust om even af te wachten hoe goed de remake echt wordt ontvangen en hun de tijd om tekortkomingen op te lossen. Wat ik heb gezien ziet er redelijk goed uit maar er valt ook een hoop te verpesten als je naar sommige remasters van de afgelopen jaren kijkt.

edit: er zitten ook twee expansions in die, als ik het me goed herinner, ook een aanschafprijs hadden destijds, dus best een goeie deal nu al

[Reactie gewijzigd door D.J.P. op 23 april 2025 08:58]

Feitelijk is dit wel een devaluatie van het werk van die schrijvers, componisten, designers etc etc. Als je dit in een mooie berekening zou stoppen, dan is dat gedeelte maar een marge in de prijs. ;)
Nee npc, het ergens mee oneens zijn geeft je geen vrijkaart om te stelen.
Piraterij is iets anders dan stelen, dit door elkaar heen gebruiken, en zeker elkaar hier mee moreel de les lezen, is alleen goed voor grote mediabedrijven
Speel hem dan met een maandje game pass...
Dus als je baas je einde van de maand niet betaald, omdat je hetzelfde werk vorige maand ook al hebt gedaan is dat prima ?
Dus als ze morgen een remake maken van The Matrix, dan ga jij aan de ingang van de bioscoop korting vragen omdat je 25 jaar geleden de originele al eens gezien hebt?

De prijs van games is al bijna 20 jaar dezelfde ondanks dat alles (bv GPU's) wel geïndexeerd zijn volgens de inflatie.
Voor veel mensen is dit trouwens een nieuw spel, want het origineel is gewoon bijna 20 jaar oud.
Dat jij nog een stoffige cd hebt liggen in de kast doet niet echt ter zake.
Een remaster en een remake zijn niet hetzelfde...

Een remake moet volledig overnieuw geproduceerd worden from scratch. Alleen het hoofdverhaal en personages komen terug. Buiten dat kan alles volledig nieuw zijn. Nieuwe verhaal elementen, scenes, acteurs, special effects, etc..

Als de matrix een remaster zou krijgen zou ik daar niet de volle pond voor betalen om te kopen. (Bij de bioscoop betaal je ook voor faciliteiten naast de film dus niet het beste voorbeeld.) Voor een goede hedendaagse remake van een klassieker (zoals de Matrix) zou ik wel de volle pond betalen. Al vind ik het de voor de Matrix nog wat te vroeg voor een remake. Over 10 jaar misschien.

[Reactie gewijzigd door Roy81NL op 23 april 2025 00:30]

Maar daar gaat het net om. Ja, het verhaal is hetzelfde en ze hebben wellicht wel wat game mechanica kunnen behouden, maar: alle modellen zijn opnieuw gemaakt, alle textures zijn opnieuw gemaakt, alle omgevingen zijn opnieuw gemaakt, alle stemmen zijn opnieuw ingesproken,... Dit is echt geen remaster zoals jij die dat lijkt te denken.

Ik had beter de live action remakes van Disney genomen als voorbeeld.
Bijvoorbeeld Beauty and the Beast volgt het origineel quasi volledig en voegt maar een paar extra scenes toe.
Dat de prijs het zelfde is gebleven ondanks inflatie is niet een zeer groot argument.

20 jaar geleden was de markt veel kleiner, een goede game kan nu wel 10x zoveel verkopen. Er is bijna geen distributie van box versies, met grote handleidingen etc. Digitale distributie en internet maken het dat ze een spel makkelijk in de handen van bijna iedereen kunnen krijgen. Gaan we nog niet over hebben dat het makkelijk is om een game te patchen, en dus te vroeg de markt op te kegelen.

Stijgende prijzen zullen denk ik ook andere effecten hebben, zoals dat mensen minder kopen, of niet direct bij publicatie, maar wachten op reviews etc. Dus zullen ze minder verdienen.
Je vergeet even dat de games ook veel duurder geworden zijn om te maken.
Doe gewoon die oogkleppen af...
En mensen doen alsof gamen een recht is.... Als je het te duur vindt dan kun je gewoon wachten op een aanbieding.
GPU's zijn niet geïndexeerd volgens inflatie. Die zijn veel sneller veel duurder geworden dan wat er inflateerde.
Voor 30 euro kan je hem waarschijn wel bij de komende summer of wintersale krijgen op steam, als het dan al weer niet voor minder is. Na al die jaren kan je gerust nog een paar maanden extra wachten.
Al te koop voor 45 euro via oa Fanatical.

PC spellen in het algemeen dalen erg snel. Dus beetje geduld is ook een kunst.
Ik moet ook zeggen dat ik gemengde gevoelens heb over al die remasters/remakes/[hoe ze het ook noemen]. Het zal best leuk tijdverdrijf zijn, maar ik kan me niet onttrekken aan het gevoel dat het toch vooral is om kosten te drukken en winst op te schroeven. Volgens mij gebeurt heel veel upscaling tegenwoordig op AI basis. Misschien (maar dat is het duiveltje op mijn schouder) krijgen de developers nog wel geld toe van Microsoft en/of NVidia voor het trainen/testen van AI hardware en software. Buiten dat hele verhaal om vind ik het getuigen van creatieve armoede om een nog niet eens zo oud product te recyclen. Zie ook de Spider-Man films en games, de Harry Potter films (en vast binnenkort ook games), alle Far Cry games, waarin eigenlijk enkel de visuals veranderen en ga zo maar door.
Ik zie deze remaster voornamelijk als een manier om Oblivion te introduceren aan de generatie die het spel nog niet heeft gespeeld in aanloop naar TES6. TES6 zal een flinke game worden en moet dat ook aan opbrengsten gaan binnenhalen. Dan wil je niet alleen die oudjes zoals ik die 20 jaar geleden Morrowind en Oblivion fan waren, maar ook de jongere generatie die misschien alleen maar TES Online kennen.
De game ziet fantastisch uit en als ik hem niet gespeeld had vroeger zou ik hem blind kopen.
Maar persoonlijk, op gevoel, ben ik het met je eens, het voelt als recyclen en creatieve armoede. Maar vooral als onnodig. Het 'sleutelen' aan je favoriete game, waar veel charme en nostalgie dan ook lag aan de rare cluncky dingen die je tegenkwam.
Maar wij zijn dan ook niet de doelgroep.
Er staat niet bij dat het verplicht is te kopen. Had het 100 euro gekost had ik hem ook gekocht. Meningen verschillen maar voor mij iig de beste game ooit gemaakt. Kan amper geloven dat het ook echt eerder een remake is dan een remaster. Zeker wel de 55 euro waard als je nooit Oblivion gespeeld hebt. Heb je dat wel, dan heb je gewoon de keuze uiteraard.
Je kan het proberen op gamepass. Game zal gauw goedkoper worden. Gelukkig is het ook nog een outsourced naar studio genaamd Virtuous. Als Bethesda dat zelf ging sleutelen, dan had het langer geduurd met development en dan waren wel wat meer dingen veranderd. Het is nu al ook op Fanatical met kleine korting te verkrijgen. Nostalgie ligt hoog voor de mensen die Oblivion eerder gespeeld hebben. En dat verkoopt.
Helemaal met je eens. Ik laat hem dan ook links liggen tot de prijs is gehalveerd.
Valt voor een remaster toch behoorlijk mee zou ik zeggen. Zonder dat je weet hoeveel werk er precies in is gaan zitten lijkt het me een beetje gek om te zeuren over de prijs.
Ik ben dan benieuwd naar je mening over de zoveelste remaster van The Last Of Us en de kosten daarvan

[Reactie gewijzigd door Vexxon op 23 april 2025 12:09]

Dan koop je de game een keer tijdens een Steam sale. Die sales hebben vaak diepe kortingen.
Helemaal mee eens, vond de 40 euro Red Dead Redemption 1 ook al te hoog.

Wat ik hier extra cru aan vind is dat Bethesda voor de zoveelste keer modders naa*t. Skyblivion staat gepland voor dit jaar, dus moest deze remaster er snel worden uitgegooid. Zelfde als de update van FO4 ten tijde van de release van Fallout London.

Dit is weer heerlijk niet geoptimaliseerde UE5 meuk, ik wacht op Skyblivion.
Je kunt ook wachten op een kortingsactie. Na een aantal jaar staan veel games met 80% korting te koop. En dan zou je denken, ja maar dat duurt toch lang. Dat klopt, maar tot die tijd zijn er genoeg andere games die je kunt spelen die al te koop staan voor 60% korting of meer.
Er komt ook een deluxe editie:

The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered Deluxe Edition bevat:

- Digitale basisgame
- Unieke digitale Akatosh en Mehrunes Dagon-pantsers, wapens en Horse-pantsersets
- Digitaal artbook en soundtrack-app
- De verhaaluitbreidingen Shivering Isles en Knights of the Nine
- Extra downloadbare content: Fighter's Stronghold-uitbreiding, Spell Tome Treasures, Vile Lair, Mehrune’s Razor, The Thieves Den, Wizard’s Tower, Orrery en Horse Pack Armor
Alle uitbreidingen (Shivering Isles, Knights of the Nine etc.) zijn inbegrepen bij de base game, daar hoef je de deluxe niet voor te kopen.
Deze tekst komt van de officiële steam productpagina, wel verwarrend zo..
De extra's die jij noemde zijn idd alleen met de Deluxe Edition. De uitbreidingen die Enigma noemt zitten bij de base-game in.

Op de Xbox pagina is het duidelijker https://www.xbox.com/nl-n...tion-content/9pbm2g5z86kl

[Reactie gewijzigd door Louw Post op 22 april 2025 17:53]

Steam geeft aan dat alle originele DLC in de base game zit. Expansions tot Horse armor aan toe. Deluxe krijgt de Akatosh/Mehrunes dingen en de soundtrack.

https://shared.cloudflare...parision.jpg?t=1745334100

[Reactie gewijzigd door Cilph op 22 april 2025 18:04]

Het is inderdaad een beetje verwarrend maar het enige dat de deluxe extra geeft zijn die extra armor sets, artbook en soundtrack.
Ja, eerst staat de deluxe edition bovenaan met plaatje en "dlc inbegrepen" en onderaan de text staat hetzelfde voor de base game.
Benieuwd of dat gepland is om wat extra mensen de deluxe te laten kopen. Of ben ik gewoon para geworden door alle greedy companies...
zoals ik begrijp bevat de basisversie alle oorspronkelijke dlc, en de deluxe versie bevat de nieuwe dlc die niet in de orginele versie zat.
Wizard's Tower in ieder geval ook. Die valt enorm op in de gamewereld. Dan zal de rest van de DLC er ook bij zitten, behalve horse armor dan.
Alles zit erin, ook de oude horse armor. Het enige dat er niet in zit zijn de nieuwe Akatosh en Mehrunes Dagon sets.
De verhaaluitbreidingen Shivering Isles en Knights of the Nine zitten ook al gewoon bij de Standard Edition Remastered versie .. ;)

https://shared.cloudflare...on_dutch.jpg?t=1745334100

.
The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered - Deluxe Edition Upgrade

Upgrade* van de digitale basisgame naar The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered Deluxe Edition* en je ontvangt:

- Unieke digitale Akatosh en Mehrunes Dagon-pantsers, wapens en Horse-pantsersets

- Digitaal artbook en soundtrack-app

*Basisgame benodigd, apart verkrijgbaar

https://store.steampowere.../?curator_clanid=45593301
De horsearmor..... het begin van de ondergang van gamen :P
Instant buy. Mijn eerste game op de Xbox 360. Nu met normale kleuren en belichting! Het masker van de gray fox maar weer fixen!

[Reactie gewijzigd door petermetroid op 22 april 2025 17:38]

Mwa, ik vind de belichting van het origineel niet extreem hoor. Beetje groenig, maar niet zo groen als The Matrix of GTA III, en een beetje bloom, maar lang niet zo veel als praktisch alle andere "coole" spellen uit die tijd. Ergo: de belichting van het origineel is mij lang niet smakeloos genoeg :+.
Origineel had extreem veel 'bloom', echt een teken van de tijd maar wellicht terugkijkend niet ideaal. Denk dat hij daaraan refereert.
Aaah, ik zie het nu ook. De screenshots en gameplay die ik had opgezocht hadden dit denk ik uitgezet, want dit is wel het niveau van smakeloosheid dat ik zoek!
Ja man! Voor mij ook een insta buy! Is het momenteel aan het downloaden op steam (118gb). Voel mij terug een klein kind :) kan niet wachten.
gamepass YES! dat scheelt weer een game kopen :)

edit: wait what? available today, omg!
ik kan hem nu niet spelen eigenlijk, ik speel nu namelijk Skyrim en wil dit eerst afmaken voordat ik met een nieuwe game begin....

[Reactie gewijzigd door Kol Nedra op 22 april 2025 17:54]

Ik krijg m vooralsnog niet voorgeschoteld op Game Pass (Ultimate). Alleen de betaalde versie…
Probeer deze link, via de browser vind ik hem namelijk wel al.

https://www.xbox.com/nl-n...n-remastered/9NQR437K7PQH
Dit had ik ook, maar zodra je de game op xbox in de store bekijkt, kan je gewoon via gamepass installeren. ;)
gamepass YES! dat scheelt weer een game kopen :)
Eigenlijk vraag ik me vanaf het begin al af hoe dit niet schadelijk is voor de gaming industrie. Als mensen geen games meer kopen "want ik kan 'm op gamepass spelen" zijn er ook geen inkomsten meer. Of krijgen die bedrijven per gespeelde minuut betaald of zo?
xbox betaald natuurlijk he, jij betaald maandelijks een bedrag aan ze en met dat geld komen ze aan bij de game developer.
zal wel hetzelfde ongeveer werken als bij Netflix etc.....
Niets hierover gehoord, was een mooie verrassing gisteravond. Download gestart en alvast ge-streamed tot hij klaar was (toen ik al sliep). Ik heb GeForce Now, werkt super goed, maar de streamservice van xbox zelf was gister ook echt perfect. Nee, echt, ik kon geen latency zien en het ging over wifi. Ik heb dezelfde service ~1 jaar geleden ook geprobeerd, dat was hakkelen en stoten, nu niet eens 1 frame drop die ik zag. Super handig voor als je eigenlijk lokaal wilt spelen, maar zo graag wil starten dat je niet kan wachten.
waarschijnlijk wel aangezien de game engine nog steeds creation is

edit:

https://help.bethesda.net/#en/answer/69672

Mods are not supported for The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered.

[Reactie gewijzigd door Docc op 22 april 2025 18:27]

Official mod support. Dat zegt (gelukkig) tegenwoordig ook niet alles.
Dat is incorrect - het is unreal engine.
de render pipeline ja. De game
engine is gewoon creation. Dit is bevestigd in de reveal

[Reactie gewijzigd door Docc op 22 april 2025 17:51]

En als je Creation een beetje kent, weet je dat die dingen normaal intrinsiek aan elkaar verbonden zijn (physics er ook nog ergens aangeplakt), de grafische frontend vervangen heeft absoluut invloed op mods, en de main executable zal waarschijnlijk UE zijn (die onderliggend Creation aanspreekt), ook gebruikt UE een totaal ander asset format. "de game engine is gewoon creation" is niet echt waar, het is UE, die calls doet aan Creation voor de gameloop logic. Ik zou er echt niet vanuitgaan dat aanpassingen (en vooral script extenders) niet zomaar toepasbaar zullen zijn op UE. Ik denk dat je mods in UE moet maken.
Dat is incorrect - het is unreal engine.
Nee, de onderliggende technologie is nog steeds de CreationEngine/Gamebryo. Unreal Engine 5 is alleen voor het render gedeelte. Mods zouden daardoor, met misschien wat aanpassingen, gewoon moeten werken.
Zover ik begrijp is het juist andersom, het draait in Unreal Engine, maar die doet onderliggend calls naar de Creation engine voor de gamelogic, quests, en dat soort dingen. Mods zou je dus (volgens mij) vanuit UE moeten maken EN creation kit, want die twee moeten met elkaar praten. Assets moeten converteren naar een UE compatible format, dat alleen al kan uitdaging genoeg zijn, want je moet wel meer doen dan alleen domweg converteren wil je gebruik maken van de voordelen die UE biedt, en het bij de rest van de game past, wellicht AI hulpzaam?

Script extenders (waar heel veel mods gebruik van maken) zoals OBSE die inhaken in de main executable, kan je hoogstwaarschijnlijk vergeten (aangezien die meestal al stuk gaan bij normale remasters).. Zo heb je dus modders die er zelfs voor kiezen om hun mod niet compatible te maken met een remaster (zoals bij fallout 4) omdat het teveel werk zou zijn, onwaarschijnlijk dat het met zoiets rigoureus als dit beter zal zijn.
Ik geloof best dat de game te modden is, dat is het punt niet. Het punt is of oude mods zullen werken of niet, dit zijn dus nieuwe simpele mods. Vandaar dat er geen officiele mod support is, want dan mekkert iedereen over de oude mods. Er zal heus tzt een nieuwe mod sdk hiervoor komen.

Edit: net wat rondgekeken wat voor mods er zijn op Nexus, zijn er inmiddels al meer dan 200, lol, dat gaat hard. Maar het bevestigd wel wat ik dacht, de mods zijn Unreal Packs, en er zijn al een aantal die (vram) crashes moeten fixxen (het is geen Bethesda game zonder mods die het speelbaar moeten maken, eh?)

[Reactie gewijzigd door Zoop op 24 april 2025 13:02]

Ik had graag gehad dat ze hier wat dieper op in gingen. Want een Elder Scrolls game in UE5 is echt een revolutie, De Elder Scrolls draaien al 23 jaar (!) op Netimmerse/Gamebryo, met alle nadelen van dien, omdat volgens Bethesda een wereld met oneindig veel manipuleerbare objecten moeilijk in een andere engine te porten was.

Ik vermoed dat ze nu een hybride gemaakt hebben tussen Gamebryo/UE5 om dat probleem te omzeilen? Betekent dit dan ook geen laadtijden meer om nieuwe locaties te betreden? Is het dan nog steeds modbaar? Compatibiliteit met het origineel? Systeemeisen? Hoe zit het met de bugs, die bij een nieuwe Bethesda release altijd de pan uitswingden? Is dat hiermee dan ook opgelost?

Ik mis veel info :)
En ik vermoed dat deze remaster een soort van generale repetitie betekent voor TES6, dat ongetwijfeld ook op UE5 zal draaien!
Mods blijven er gewoon te komen alleen worden ze niet officieel ondersteund. Maar goed dat over leven de meeste wel.
Wat gaat de impact op de modding community zijn nu er overgestapt word op Unreal engine ?
Alleen de grafische schil is UE. De game engine is nog steeds de oude vertrouwde engine. En zouden dus gewoon mods kunnen ondersteunen
Alleen de grafische schil is UE.
Dat is wel wat kort door de bocht denk ik. Als jij models hebt voor de "legacy" game dan zullen die niet zomaar in te laden zijn in UE5 lijkt mij. Sowieso is UE 5 een hele suite, niet enkel maar een "rendering engine". Ik vraag me sterk af hoeveel van hun oude code ze hebben kunnen hebben hergebruiken.
Nou... er is al wat gekeken naar de engine van de game en het is echt zo dat het feitelijk een schil van UE op de Gamebryo engine. De Originele structuur is intact en de oude textures zitten nog in de game.
Heel veel van de mods voegen niet eens content toe, maar veranderen dingen fundementeel, of runnen zelfs een externe applicatie om meer scripts te kunnen runnen. En vervolgens zijn veel content mods weer afhankelijk van dit soort toegevoegde functionaliteiten.

Ik zou er niet vanuitgaan dat dat soort spul gewoon plug n play in de unreal engine zal werken, aangezien normale remasters in dezelfde engine dit spul ook al breekt.

Edit: en vergeet niet dat de creation kit de graphics physics en game state allemaal aan elkaar geknoopt zitten (juist ook veel mods die bijvoorbeeld de physics los trekken), als UE alleen de rendering pipeline vervangt, heeft dat alsnog gigantisch veel gevolgen op de rest.

[Reactie gewijzigd door Zoop op 22 april 2025 20:42]

https://help.bethesda.net/#en/answer/69672

Helaas geen offciele ondersteuning.

Zou kunnen ik gebruikte in Skyrim alleen wat basis mods en niets extreem.
Mijn ervaring is meer met Fallout 4, maar Skyrim is een beetje dezelfde generatie engine, daar is dus ontzettend veel afhankelijk van F4SE (fallout 4 script extender), het heet SKSE voor skyrim (OBSE, xOBSE voor oblivion). Grote kans dat die paar basis mods dat ook gewoon gebruiken en dus onwaarschijnlijk dat dit zal werken met een UE frontend.

Dus gebrek aan mod support is logisch, ik denk zomaar dat dat praktisch overnieuw zou moeten beginnen, het is dan wel de originele gamelogic engine, maar het draait wel in UE, dus modden doe je dan ook in UE (en vanuit daar dus met de creation engine gaan praten), dus modden gaat dan gewoon fundementeel anders. Ik vermoed zelfs dat je assets eerst zal moeten converteren voordat ze bruikbaar zijn in UE (je wilt tenslotte toch ook gebruik maken van alle voordelen die UE daarin kan bieden), dus zelfs content mods zullen niet zo maar out of the box werken.

[Reactie gewijzigd door Zoop op 22 april 2025 21:34]

Dat zou me ernstig verbazen. Het lijkt me dat ze de oude code hebben geport naar EU en dat daar ook het gros van het werk in zit. Het lijkt me dat modden zelfs een stukje lastiger is geworden. Maar dat ze sowieso praktisch opnieuw moeten.
Heb deze in het verleden enkel op de PS4Pro gespeeld.
Gaat eens het moment worden om deze via steam tijdens een prijsdaling aan te kopen voor PC .. ziet er allezins wel een enorme verbetering uit tgv het origneel .. :)

https://store.steampowere...s_IV_Oblivion_Remastered/
Heb deze in het verleden enkel op de PS4Pro gespeeld.
Dat is knap want hij is daarvoor helemaal niet uitgekomen
Helemaal niks knap aan hoor .. :)

inderdaad nooit uitgekomen voor PS4, maar er zijn mogelijkheden genoeg om PS3 games op je PS4Pro te spelen .. ;)
.

[Reactie gewijzigd door MPIU8686 op 23 april 2025 05:14]

€55 voor een refurbished game. Wow. Ik wacht wel tot deze (ook) in de budget bak ligt.
Het origineel ooit gespeeld, nooit tot het einde gekomen. Voor een zacht prijsje had ik het nog wel willen proberen (ook om te kijken of mijn saves erin geladen worden). €25-€30 had schappelijker geweest.
't is geen compleet nieuw spel namelijk zoals bijv. GTA.
Nouja, wel een spel dat compleet opnieuw gemaakt is. Het is nou niet alsof ze gewoon ff wat nieuwe shaders erop hebben gegooit ofzo :+ . Ik vind dit nou juist zo'n remaster/remake die wel de kosten waard is. Maargoed, dat ben ik.
Niet compleet opnieuw, verre van zelfs. Voornamelijk alleen het grafische gedeelte is naar UE5 geupdate, de rest is nog hetzelfde.

€55 is dus volledig maf.
Alle 3D modelen en textures opnieuw gedaan inclusief de wereld die compleet handcrafted is (1 op 1 de wereld hermaken is nou wel iets lastiger dan ff wat textures opfrissen), en ik vermoed ook dat ze niet enkel stock-shaders gebruiken welke geschreven moeten worden. Maar daarnaast ook een hoop nieuwe voice-acting, en meerdere gameplay-updates op allerlij vlakken. En waarschijnlijk ook aardig wat engine werk omdat het spel nu 2 engines gebruikt. Buiten het grafische draait het namelijk nog op de eigen engine, die waarschijnlijk niet alleen geupdate moet worden maar ook nog extra werk heeft gekost om hem samen te laten werken met de Unreal Engine.

Daarbij levert het hergebruik van dingen in dit geval waarschijnlijk meer werk op dan dat het scheelt. Voice-acting die herbruikt wordt moet remasterd worden zodat het kwalitatief bij de rest past. Maar nog veel "erger": de bestanden van OG Oblivion werken niet 1 op 1 in de geupdate eigen engine. Veel werkt al niet in de OG Skyrim engine, laat staan in de Skyrim SE/Fallout 4 versie die 64 bit is. Deze game zal een nog verder geupdatte engine hebben. Dus alle herbruikte bestanden zullen grotendeels handmatig aangepast moeten worden of zelf compleet herschreven. Zelfs hun eigen scriptingtaal, Papyrus, heeft de nodige updates gehad. De enige reden voor een remaster ipv remake is waarschijnlijk om authenticiteit te behouden ondanks het extra werk, niet om werk te verminderen.

Het zou dan ook niet moeten verbazen dat deze remake minstens 2 jaar in productie is geweest, mogelijk zelfs oplopend tot 5 jaar. Gewoon de tijd om een volledig AAA spel te maken dus. Dit gebaseerd op de leaks over de afgelopen 5 jaar die waar zijn gebleken tot in de kleinste details.

Dat is toch wel beduidend meer dan enkel wat grafisch werk updaten naar UE5 en verder niks.

[Reactie gewijzigd door Cambionn op 23 april 2025 01:24]

Er is wel degelijk meer veranderd dan alleen de graphics. Overigens zijn voor de graphics ook alle modellen meshes etc opnieuw gemaakt. Niet alleen textures + UE5 rendering. In de systemen zijn bijv. het bekende gebroken leveling systeem veranderd. Ook is het geluid geupdate en de animaties.

Ik vind 55 ook wel aan de hoge kant maar er is wel iets meer moeite in gestopt dan alleen een oppoets beurt in de graphics.
Nieuwe spellen kosten ook geen 55 euro. Vind het wel schappelijk voor zo'n legendarische game.
Wat ? goedkoper zelfs! Als ik naar Allkeyshop ga zit ik normaal gesproken op 40/45€ per nieuwe game. Nu is het helaas niet beschikbaar op Allkeyshop maar op steam wel voor 55€, wat ik ook te veel vind voor een remake. Al heb ik nu gamepass voor een maandje.

**Edit***

Nu wel beschikbaar op Allkeyshop.

[Reactie gewijzigd door Jeroentjeeuh op 22 april 2025 18:23]

AllKeyShop en soortgelijke winkels zijn dan ook geen legitieme winkels maar bieden sleutels aan die veelal op schimmige manieren ingekocht zijn, zoals met creditcard-spoofing. De makers van de game zien hier dan meestal geen cent van terug.
Allkeyshop biedt geen keys aan, geeft alleen een overzicht van aanbieders
Dat klopt niet helemaal. Als je erop kijkt is het een site met een overzicht van reseller prijzen, maar dan niet betrouwbaar zoals isthereanydeal dat is.

Je hebt dus wel deels gelijk. Een aantal van de resellers die op deze site gemeld worden zijn zeker wel heel schimmig / illegaal, zoals CDKeys. Sterker nog, die "reseller" (van voornamelijk games "gekocht" met gestolen credit cards) is zelfs degene die wordt aangeraden door deze site. Inderdaad niet gebruiken dus en het gewoon houden bij isthereanydeal, waar alleen legitieme resellers getoond worden.
Ik ben niet bekend met CDKeys maar van wat ik er van begrepen heb kopen ze hun keys direct in, en maken ze gebruik van de soms grote verschillen in regionale prijzen. Daar zal de developer vast niet blij mee zijn. En of het overal helemaal legaal is wat ze doen is ook maar de vraag, maar dat de keys daar met gestolen creditcards zijn gekocht lijkt mij veel minder waarschijnlijk.
Heb je ook een bron hiervoor? Lijkt mij toch sterk dat ze dit soort keys met gestolen creditcards bemachtigen, en waar kopen ze die keys met gestolen creditcards dan?

Als ik zo kijk dan lijkt het eerder op keys uit regios waar de games sowieso goedkoper zijn dan hier, anders had je ook gewoon keyshops die de andere keyshops zouden undercutten als het toch gestolen kaarten die gebruikt worden.
Dat is natuurlijk maar 1 indie dev die dat zegt, en ook het bedrag is natuurlijk overdreven zoals g2a al aangaf (niemand kocht die game voor de volle prijs gezien die beschikbaar was in bundels van 90 cent) dus dat 450k verlies is een beetje slap gelul.
Tja dat er fraudulente keys beschikbaar zijn zal best, maar dat zal je op elke marktplaats wel krijgen, mijn punt was meer dat je moeilijk kan zeggen dat het merendeel schimmig is zonder de cijfers te kennen, dat het mis is gegaan met sommige titels zoals far cry of sommige indie devs zou best kunnen, maar ze zullen grotendeels wel legit keys verkopen.
https://isthereanydeal.co...oblivion-remastered/info/

Is Allkeysshop legit of gray market? Op IsThereAnyDeal staan enkel legitieme key resellers.
volgens mij is dit legaal. Uitgevers verkopen in het begin veel keys aan dit soort shops, om de sales te boosten. Dat vinden de aandeelhouders fijn en het geeft goede reclame.
Technisch gezien is AllKeyShop geen van beide. Het is een prijs index voor alle key shops. Ze verkopen zelf niks.
Je bedoelt het GTA dat 4 keer op rij is uitge dacht voor de volle mep?
Over een jaar koop je het wel waarschijnlijk voor die prijs op steam (€25-€30) met een of andere korting en dat is dan ook wat ik ga doen .. ;)
Precies, geduld is een schone zaak en dat is ook precies waar die Steam sales voor bedoeld zijn. Zo wordt je uiteindelijk voorzien op het prijspunt dat jij acceptabel vindt.
Ziet er goed uit (helaas beland ie waarschijnlijk op de almaar groeiende stapel)

Wel jammer dat men voor Unreal5 heeft gekozen en niet eigen Engine-kennis heeft toegepast met idTech7 (of 8 ). Als men die kennis niet koestert zit dadelijke de hele industrie op Unreal5 (net als voorheen Quake3 en Unreal3 engine ontzettend veel gebruikt werd).
Maar wellicht is Virtuos meer bekend met Unreal en ziet men dit meer als een algemene proof of concept voor een hybride engine (veelzijdigheid van Gamebryo/Creation en renderkracht van ander, Unreal in dit geval)

[Reactie gewijzigd door jaquesparblue op 22 april 2025 19:31]

Ik weet niet of je UE5 zo makkelijk kunt combineren met een andere engine. Lijkt me een complex verhaal, zeker met een engine die zo dichtgetimmerd is als UE5.
Een zéér aangename verrassing. Ik heb net de aankondiging gekeken en het ziet er echt veelbelovend uit. Misschien wordt deze remaster wel wat ik eigenlijk hoopte te vinden in Avowed – maar daar uiteindelijk niet vond. :)

Ik had het origineel destijds gekocht bij Dynabyte (kennen we die nog?!), de Deluxe Edition met kaart en – als ik het me goed herinner – een gouden munt. Nooit uitgespeeld, trouwens. Mooi moment om dat nu eindelijk eens wél te doen. ;)

[Reactie gewijzigd door Yonix op 22 april 2025 17:42]


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn