Microsoft vervangt Xbox Live Gold-abonnementen door nieuw Game Pass Core-abo

Microsoft stopt met Xbox Live Gold-abonnementen. Die worden vanaf september vervangen door een nieuw abonnement: Xbox Game Pass Core. Daarmee kunnen spelers voor tien dollar per maand online spelen en 25 games per maand spelen.

Microsoft stopt op 14 september met Xbox Live Gold. Op die datum worden bestaande abonnees automatisch overgezet naar een Game Pass Core-abonnement. Dat kost 10 dollar per maand, maar in Nederland komt dat neer op 6,99 euro per maand, dezelfde prijs als Xbox Live Gold nu heeft.

Met Game Pass Core kunnen spelers online spelen. Daarnaast is er een selectie van 25 games die ze kunnen spelen. Volgens Microsoft gaat het om 'een bibliotheek van nieuwe games'. Het bedrijf noemt voorlopig 19 titels. Die zullen volgens Microsoft 'twee tot drie keer per jaar' worden aangevuld met nieuwe games.

  • Among Us
  • Descenders
  • Dishonored 2
  • Doom Eternal
  • Fable Anniversary
  • Fallout 4
  • Fallout 76
  • Forza Horizon 4
  • Gears 5
  • Grounded
  • Halo 5: Guardians
  • Halo Wars 2
  • Hellblade: Senua’s Sacrifice
  • Human Fall Flat
  • Inside
  • Ori & The Will of the Wisps
  • Psychonauts 2
  • State of Decay 2
  • The Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited

Spelers krijgen daarnaast 'deals en kortingen', maar Microsoft wijdt daar verder niet over uit. De games die spelers met een Gold-abonnement hebben gedownload, blijven speelbaar zolang gebruikers hun Game Pass Core-abonnement behouden. Voor Xbox 360-titels geldt die beperking niet; die blijven altijd speelbaar.

Update 18 juli, 10.11: In het artikel stond aanvankelijk dat de games niet meer speelbaar zijn na 1 september. Dat klopt niet; de games blijven speelbaar, mits spelers een Game Pass Core-abonnement blijven houden. Ook is de prijs voor Nederlandse gebruikers bijgewerkt.

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

17-07-2023 • 16:26

112

Submitter: Xtuv

Reacties (112)

112
112
75
7
1
25
Wijzig sortering
@TijsZonderH

Jij schrijft:
games die spelers met een Gold-abonnement hebben gedownload, zijn vanaf 1 september niet meer speelbaar, tenzij ze onder de aangekondigde selectie vallen.
Microsoft schrijft:
Players can continue to access any Xbox One games they previously redeemed through Games with Gold if they remain a Game Pass Core or Game Pass Ultimate member.
Dat zijn toch echt 2 totaal verschillende dingen, en helaas reageren mensen in de postings wel op jouw fout
AuteurTijsZonderH Nieuwscoördinator @Groningerkoek18 juli 2023 10:13
Ik snap even dat verschil niet zo goed, dat is toch hetzelfde? Xbox One-games blijven alleen als ze binnen die selectie van 25 games vallen, dat schrijft MS toch ook?
Volgensmij bedoeld MS dat alle games with gold games die mensen hebben geclaimed kunnen blijven worden zolang ze een game pass core abonement hebben. ook als ze niet in de lijst van 25 games zitten.
AuteurTijsZonderH Nieuwscoördinator @RRR200318 juli 2023 10:42
Ah verrek! Ik las het als 'mits ze in die selectie vallen' maar dat moet inderdaad zijn als je lid blijft. Oef heel stom, ik heb het aangepast en er een update bij geplaatst!
Nu staat er "
De games die spelers met een Gold-abonnement hebben gedownload
Je hoeft ze niet te hebben gedownload, je moet ze hebben geclaimd. Wanneer en of je ze ooit hebt gedownload boeit niet.
"mits spelers een Game Pass Core-abonnement blijven houden"
Of een Game Pass Ultimate abonnement.

[Reactie gewijzigd door Groningerkoek op 22 juli 2024 14:16]

Dit inderdaad. Ik dacht eerst dat de mensen in de comments fout zaten maar het staat dus echt in het artikel. Wellicht is de verwarring ontstaan omdat 360 spellen uit Games With Gold altijd in je bezit blijven terwijl de Xbox One spellen nog wel een abonnement vereisen.
Ook de dollar naar euro conversie klopt. De prijs voor GP:C blijft gelijk aan gold en dat is 6,99
De games die spelers met een Gold-abonnement hebben gedownload, zijn vanaf 1 september niet meer speelbaar,
Dat is niet wat er (nu) op de pagina van de link staat:
Players can continue to access any Xbox One games they previously redeemed through Games with Gold if they remain a Game Pass Core or Game Pass Ultimate member.
Gelukkig, want een heel groot deel van mijn collectie valt hieronder. Anders was de overstap naar PS toch verleidelijk geweest. Denk dat ze dat bij MS ook inzien. Moet nog zien of ik wel een Core abonnement af wil sluiten als mijn lopende periode afloopt, maar dat is pas volgend jaar zomer.
"if they remain a Game Pass Core or Game Pass Ultimate member"

Je moet dan wel een abonnement hebben. Anders kun je er niet meer bij.
Maar dat is niet zo erg en logisch, als je ophield met Gold verviel de toegang tot al die games ook.
Hmm, heb een FAQ opgezocht en je hebt inderdaad gelijk.
Bewust al die tijd geen Game Pass gepakt vanwege FOMO, gaan ze dit doen... Ik word er niet blij van. Iemand enig idee of het delen met andere spelers via je Home Console nog blijft gelden? Nog maar even snel de pre-paid voor een jaar pakken (zodat ik Sea of Thieves kan blijven spelen), voor 42 euro, en dan zien hoe het er volgend jaar bij staat... Bah.
Ik zal m'n gratis games wel missen, daar gaan Overcooked, Forza 5 en 6, Forza Horizon 2 en nog wat andere games... Gelukkig blijven de 360 games beschikbaar.
Die games blijf je nog gewoon hebben. Dat is een foutje van Tweakers. Alleen kan je geen nieuwe meer claimen maar wel toegang krijgt tot x games.
Dat scheelt een slok op een borrel. Heb van enkele jaren de games staan, en gelukkig de leukste daarvan zelf gekocht of helemaal uit gespeeld - maar ergens zou het toch jammer zijn als ze zouden zijn verdwenen.

De Xbox app lijkt trouwens al voor te sorteren op Game Pass Core: ik zie op mijn mobiel dat ik Hellblade: Senua's Sacrifice en Psychonauts 2 in bezit heb. Allebei games die ik graag zou willen hebben, maar toch echt niet gekocht heb.
Op zich wel sterk van je om GP te negeren en eigenlijk best een slimme keuze. Ik vind het huidige GP (te) overweldigd en merk dat ik aanzienlijk minder plezier uit het spelen van een game haal, tov het gewoon aanschaffen. Zeker fysiek geeft bij nog altijd een sterk 'hebben' gevoel. Dat is met GP eigenlijk helemaal weg.
foutje van de auteur
Ik heb geen Xbox en geen Game Pass abonnement. Dit artikel is daardoor wel een beetje schaars in de context.

Is dit een goede deal? Welke abonnementen zijn er naast de nieuwe "core"? Wat kosten die dan? Gaat men er dus op vooruit of juist achteruit?
Er is een "trucje" om 3 jaar GamePass Ultimate te nemen voor 160 euro.

Live Gold en GamePass abo laten verlopen.
Dan 3 jaar Xbox Live Gold online kopen en activeren zonder dat je het laat omzetten naar Gamepass Ultimate.
Nadat je Live Gold abo voor 3 jaar is verlengd kan je het upgraden naar GamePass Ultimate voor 13 euro.
En het upgraden geld voor je totale Live Gold abo duur.


Het Gamepass Ultimate abo biedt veel meer waarde dan het Core abo, maar als je niet Day 1 releases hoeft te spelen of de games er simpelweg niet in de GamePass library zijn dan zou je met een Core abo kunnen beginnen
2/3 conversie ratio. Je krijgt maar 2 jaar GamePass Ultimate voor 3 jaar Live Gold, de rest klopt wel.

Blijft nog steeds een goede deal uiteraard
Nee het trucje is (of was als het nu niet meer werkt), dat je 'eenmalig' een 1-op-1 conversie krijgt, omdat je upgraded.
Echter is het niet eenmalig en werkt(e) het ook gewoon de volgende keer weer wanneer je abbo verlopen was.

Dus eerst game pass abbo laten verlopen, vervolgens 2 jaar en 11 maanden xbox live gold redemen, vervolgens 1 maand game pass (en dan ook nog de actie gebruiken dat de eerste maand 1 euro is).
En als je een beetje automatiseert kun je ook via de reward points er elke 1,5-2 maand ongeveer 1,5 maand GP Ultimate bij plussen door de reward points om te ruilen voor 3 maanden gold op dit moment.
Zo blijf ik mijn GP de hele tijd gratis extenden op het moment. Kost me hooguit minuut of 5 per dag wachten. Dat was op het moment een betere deal dan sparen voor 3 maand GP Ultimate met reward points.
Ik ben sinds een paar dagen actief bezig met de rewardpunten, maar dat kost mij toch nog wel een half uur ongeveer. Heb je misschien een uitleg hoe dat makkelijker en sneller kan?
De zoekfunctie is te automatiseren. Dan is het daarna alleen een kwestie om snel de quiz te doen en op de andere links te klikken.
https://chrome.google.com...jdcgnahajfbjffalgnikejicd

Ik raad wel aan de standaard waarden aan te passen en random delay tijd te vergroten. En gebruik het alleen voor de search punten, niet voor de activiteiten.

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 22 juli 2024 14:16]

Dit werkt echt prima! Scheelt mij weer onderwerpen bedenken.
Hoe bedoel je met 5 minuutjes wachten?
Gold gaat er uit dus die zul je straks ook wel niet meer met punten kunnen krijgen. Is afwachten of gamepass core daarvoor in de plaats komt, voor evenveel punten en met dezelfde conversie.
Als je pech hebt is de moeite van het verdienen van Rewards punten helemaal voor niks. Microsoft heeft de Rewards punten van mij en een ander familielid zonder enige reden geblokkeerd. Microsoft claimt simpelweg een overtreding van de voorwaarden zonder enig bewijs en zonder mogelijkheid tot bezwaar. Dat was in totaal voor meer dan €115 euro aan punten. En er zijn veel meer mensen die dit is overkomen. Op Reddit en de Microsoft Community website zijn vele verhalen van anderen te vinden die dit ook is overkomen. En nee, ik heb geen VPN gebruikt of zelfs maar punten op een andere manier verzameld dan op de Xbox en via de Rewards website. Waarom me dit is overkomen is me dan ook een compleet raadsel en samen met de geweldige ervaring met support (standaard tekst sturen of negeren) is dit een hele, hele grote frustratie geworden.

[Reactie gewijzigd door Xerxes-IA op 22 juli 2024 14:16]

Mensen die extension gebruiken voor deze punten, hebben het risico tegen de lamp te lopen.

Using automation tools or extensions goes against your user agreement with Microsoft Rewards. Around a dozen users have reported experiencing account suspensions.

It is unclear if the account suspensions were a direct cause of using this extension or other activities unrelated to this extension. The account suspensions first started being reported around the time of the introduction of the automated activities.

Use this extension, and especially the automated activities, at your own risk!
Dat is voornamelijk gebeurd toen ze de activiteiten automatisering erin geplaatst hebben.
Daarom zei ik: verander de default waarden, gebruik een hogere delay, gebruik alleen de search en doe de activiteiten met de hand. Dat laatste kost je dan 5 minuten..
En als er van de 90.000+ gebruikers er 12 een melding maken, maak ik mij daar niet zo druk om :P
Ja ik heb zo'n ultimate abo in 2021 voor 3 jaar voor 96 euro genomen middels dat truckje. Alleen kreeg ik nu wel een mail dat ik vanaf Na 13 augustus 2023 de betaling € 14,99 plus toepasselijke belastingen bedragen en dat voor elke herhalingsperiode.

Ik denk hoe kan dit dan want mijn account loopt tot eind 2024 ergens. Dus ik weet niet of dit echt van plan zijn door te berekenen.. maar Microsoft komt erg onbetrouwbaar over zo.
hoe ik het lees is dat na hetverlopen van je GPU abo wat dus voro jou eind 2024 en voor mij Juni 2026 is dat je vanaf dan 15 euro voor GPU betaalt per maand.

Of het "trucje" dan nog werkt is maar de vraag.
Ze hebben de conversion ratio al van 1:1 naar 3:2 veranderd...
Dus het feest begint al ten einde te komen.
Om verwarring te voorkomen: Dit is wel alleen voor nieuwe conversies van toepassing, dus niet relevant voor dit bericht waarbij er in 2021 een abo is aangegaan.
Ik zou even goed checken of de automatische herhaaldelijke aankoop van je GP abo wel echt uitgeschakeld staat...
De ratio is nu veranderd helaas naar 2:3 ik heb gelukkig nog via de oude manier tot 2026 Gamepass Ultimate.
Ahaa oke.

Ik heb ook de oude manier en tot Juni 2026 GPU voor 160 euro :9
Haha ik ook.
Toen de geruchten begonnen over een verhoging toch even snel 3 jaartjes gold gescoord
hahaha precies dezelfde had ik toen ook.
ik zal toch wel gebruik maken ervan.
Ik heb het verlengd met drie jaar toen de zaak versus ftc bijna afgerond was.

Erg tevreden mee, maar denk dat ik over drie jaar weer terug hop naar PC. Blijf het gek vinden dat in moet betalen om online te mogen gamen en merk dat ik voornamelijk 1 online shooter + 1 story based game speel. Dan kan het al snel uit games gewoon te kopen. Vooral omdat ik niet erg veel uren in de maand game.

[Reactie gewijzigd door 2green op 22 juli 2024 14:16]

En als je nog gamepass ultimate hebt tot volgend jaar? Dan is er geen goedkope oplossing toch?? 😅
Jawel, met Xbox Live Gold kaarten kun je nog een bestaand abo verlengen tot max. 3 jaar geteld vanaf de dag dat je de kaartjes redeemed. Conversierate bij een 3 maanden kaart is 52 dagen Gamepass Ultimate. Bij 6 maanden is dit relatief minder, dus geen 104.
Aah top. Dan moet ik nog maar even 10x 3 maanden er tegen aan gooien ofzo 😁. Thanks want dan kan ik evt nog even vooruit voordat het helemaal verdwijnt.
Inmiddels ben ik er door het Gamepass topic achtergekomen dat het toch 50 dagen is bij 3 maanden kaartjes. Staat nu veel info in over verlengen van al lopende Gamepass abo's, dus de moeite waard om de laatste 2 a 3 pagina's even door te nemen. :)

Linkje: https://gathering.tweaker...message/75969698#75969698
Correctie: ik heb dit twee weken geleden gedaan voor: 94.56 euro. 3x een jaar Gold kaart uit Zuid-Afrika plus 1x een Ultimate voor een maand uit Zuid-Afrika. Ik had een verlopen abonnement en kon voor drie jaar gaan. Je hebt hier wel een VPN voor nodig. Paypal is handig, maar hoeft niet persé.
Het gaat in nagenoeg alle gevallen gewoon goed, maar wel handig om erbij te vermelden dat Microsoft je account mag blokkeren als je dit soort overtredingen van de gebruikersvoorwaarden toe past.

Zeker als je e-mail, je onedrive met jaren aan foto’s of zelfs je Microsoft certificeringen hieraan gekoppeld zijn heb je toch behoorlijk wat problemen door even wat te besparen.
Tuurlijk kan je net zoals ik een dedicated account gebruiken die puur voor gaming dient, maar het is gezien het lagere instapgehalte wat tweakers tegenwoordig hanteert zeker wel het vermelden waard.
Je hebt helemaal gelijk. Ik heb zoals je zelf aangeeft één account voor alleen gamen. Ik zie het als een burner account, er is verder niets aan gekoppeld.
Dat is dus sinds vorige week 2 jaar Ultimate voor 3 jaar Gold geworden.

Nog steeds goedkoper dan maandelijks betalen overigens :)
Maar gaat dit alleen met nieuwe accounts? Ik heb nu drie jaar gehad. Nu kan ik toch niet opnieuw profiteren?
Nee dit kan je altijd doen :)
Ik heb het al een 2e keer gedaan. De 1e keer is de upgrade alleen €1 en de keren daarna is de upgrade de kosten van een volledige maand GamePass Ultimate.
Dit kon zelfs nog voor minder, 90-100 voor 3 jaar, naja nu dan 2 jaar zoals hieronder vermeld
“De games die spelers met een Gold-abonnement hebben gedownload, zijn vanaf 1 september niet meer speelbaar, tenzij ze onder de aangekondigde selectie vallen. Voor Xbox 360-titels geldt dat niet; die blijven altijd speelbaar.”

Op PS+ is het tot heden zo; heb je Plus-heb je al je games die je “geclaimd” hebt. Ik heb nu nog Gold games van “vroeger” die raak ik dus kwijt, terwijl ik die voorheen wel kon spelen als ik weer eens een maandje Gamepass afsloot.
Ik weet niet zeker of die berichtgeving van Tweakers wel klopt. Op andere sites kom ik tegen:
However, gamers can continue to access any Xbox One games they previously redeemed through Games with Gold if they remain a Game Pass Core or Game Pass Ultimate member.
Dus die blijf je wel behouden zolang je maar GP core of Ultimate hebt. Toegeven, het is niet zeker wat er gebeurd als je die laat verlopen en daarna weer activeerd, maar je mag er bijna vanuit gaan dat dat gaat zoals vroeger en zoals het gaat als bij PS+: niet kunnen spelen als je abo niet meer hebt en activeren weer als je een maandje neemt...
Maar dat is wel een aanname van mij. 360 games kun je ook nog spelen als je abo verlopen is.
Omdat alleen de VS prijzen zijn gedeeld zal ik het daarmee vergelijken:
- Live Gold, $10 per maand, dit is nodig om online te kunnen gamen en maandelijks twee gratis games maar dat stelt al jaren niks meer voor. Dit is het abonnement dat er dus uit gaat.
- Game Pass, $11 per maand, een abonnementsvorm om honderden games te kunnen spelen waaronder alles van Xbox zelf
- Game Pass Ultimate, $17 per maand, dit voegt beide abonnementen samen en je krijgt ook EA Play, waarmee je de meeste EA games kunt spelen.

In Nederland zijn de prijzen lager.
- Game Pass Ultimate, $17 per maand, dit voegt beide abonnementen samen en je krijgt ook EA Play, waarmee je de meeste EA games kunt spelen.
Plus toegang tot GP op de PC in de huidige situatie

[Reactie gewijzigd door PdeBie op 22 juli 2024 14:16]

Aha, bedankt. Wel vreemd ook dat ze twee abonnementen hebben waar maar $1 verschil in zit, ik snap wel dat ze daar vanaf willen.
Het geeft als ik het goed begrijp vrijwel dezelfde voordelen als Xbox Live Gold, het huidige abonnement om online te kunnen gamen, voor dezelfde prijs. Het enige verschil is dat je bij Gold elke maand twee spellen krijgt (die je kan spelen zolang je een abonnement hebt) en dat je bij GP Core toegang hebt tot een lijst van 25 games. Voor de Xbox live Gold leden is het ongeveer om het even denk. Als je al Game Pass hebt is dit wel een achteruitgang, aangezien je toch al toegang hebt tot alles in de lijst maar nu niet elke maand twee gratis games krijgt.
Is dit een goede deal? Welke abonnementen zijn er naast de nieuwe "core"? Wat kosten die dan? Gaat men er dus op vooruit of juist achteruit?
Afhankelijk van je gebruik en interesse in de content uiteraad.
Persoonlijk vind ik Core te duur.
Een pakketje hoger (11,- p/maand) heb je dan wel de volledige GP library (als ik het goed begrijp), maar dan weer geen online gaming. Dus wat Gold was.
En als je beide wil dan moet je naar Ultimate, maar dat is 15,- piek p/maand. Oordeel zelf.

https://www.xbox.com/nl-NL/xbox-game-pass?xr=shellnav#join

Core zie ik hier nog niet bij staan. Misschien ben ik scheel.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 22 juli 2024 14:16]

Zeg je nou echt dat je met Gamepass niet online kan gamen? Want dat klopt echt niet. Gamepass console, en Ultimate hebben beide het online gamen (gold) erin zitten. Of lees ik je bericht nou verkeerd?
Zo lag ik het overzicht wel waar Core ook bij stond. Teven dollar prijzen, maar dat zou niet uit moeten maken. Kan het zo snel niet terugvinden. Wellicht zag ik spoken.

Edit: "- GamePass Console heeft géén online gaming, maar wel toegang tot de volledige catalogus van GamePass en toegang tot Microsoft Game Studios games op de dag van release"

Volgens @HollovVpo1nt

Lijkt er dus op dat je mijn bericht niet verkeerd leest, maar het gewoon verkeerd hebt.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 22 juli 2024 14:16]

Dus als ik het goed begrijp, kan ik zometeen de X1 games die ik heb geclaimed via Games with Gold, die ik door mijn abonnement gratis kocht in de winkel en had toegevoegd aan mijn library, niet meer spelen tenzij ik zo'n nieuw abonnement heb.

Wat als ik in het verleden juist een Gold abo nam om een bepaalde titel te kunnen krijgen? Ik denk dat de meeste gebruikers er vanuit gingen dat games die je hiermee kreeg, gewoon altijd speelbaar en downloadbaar zouden blijven vanuit je library...

Ik voel me nu alsof ik ergens ben ingetrapt in het verleden...

Edit: Het is nu inderdaad ook zo dat ik niet meer bij de X1 games kan als mijn Gold zou verlopen. Wat dat betreft verandert er niet veel. Ik voel me nu minder vies :)

[Reactie gewijzigd door eddie010 op 22 juli 2024 14:16]

er staat games gedownload,als je games gekocht hebt (of dat nu voor nop is of niet) lijkt me niet.
Gekocht is iets anders dan geclaimed, gekocht voor 0 euro zal hem niet worden.

De games die je geclaimed heb al die jaren via Xbox live maandelijks ben je straks kwijt, of te wel de games die je gratis kan krijgen elke maand met Xbox live gold.
Of ze moeten in de lijst van hier boven staan, anders zijn ze weg straks).

Maar goed eigenlijk kun je ook nooit zeggen dat ze van jou zijn, want je betaald voor een dienst die ze weg geeft zolang je betaald of de dienst betaald.
Een beetje als Netflix etc je kan kijken zolang de dienst er is en betaald, het is niet van jou het is in bruikleen soort van.
Voor de Xbox One en Xbox Series games is dat inderdaad zo.

Je 360 games with gold games zal je altijd blijven kunnen spelen, want die kocht je daadwerkelijk voor €0
Klopt inderdaad ja de 360 games blijven wel beschikbaar, en eventueel mocht een Xbox oké spel hier boven in de lijst staan blijft die nog.
"Players can continue to access any Xbox One games they previously redeemed through Games with Gold if they remain a Game Pass Core or Game Pass Ultimate member."

Hier lijkt toch echt te staan dat ik niet meer bij mijn games kan zodra mijn abonnement is verlopen. Wat ik nu niet heb op het moment dat mijn Gold abonnement verloopt. Dan kan ik gewoon nog bij die games.
Alleen geclaimde 360 titels kun je nu zonder abonnement spelen. Voor X1 games moet je ook een actief Gold abonnement hebben. Dat concept blijft nu hetzelfde, alleen met een andere naam.
Gaan allemaal mee als je Game Pass Core neemt, bericht op Tweakers is foutief.
Ja dat zie je goed maar zie het ook zo, de games zijn niet van jou.
Je mag er gebruik van maken zolang je betaald of de dienst nog bestaat, het is net als Netflix/ Disney+ etc je kan kijken zolang de je betaald of de dienst nog bestaat.
Gaat de dienst uit de lucht kan je ook niet meer kijken, want de content is niet van jou.

Je neemt het in een soort van bruikleen vorm

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 22 juli 2024 14:16]

Nee, Tweakers zit fake nieuws te verspreiden. Erg kwalijk, het was vanmiddag al lang duidelijk hoe dit ging werken en staat ook gewoon in de bron die Tweakers zelf linkt. Misschien had Tijs geen zin meer aan het eind van de middag of zo? Ik vind het maar moeilijk me voor te stellen hoe dit soort fouten gemaakt worden tenzij het je gewoon niet boeit wat je schrijft...
Dat verhaal over dat het €10 gaat kosten lijkt me ook onwaarschijnlijk en volgens mij volledig uit de lucht gegrepen.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 22 juli 2024 14:16]

https://www.xbox.com/nl-NL/xbox-game-pass/core

Prijs voor NL blijft ook gelijk, €6,99 per maand. In de FAQ wordt wel vermeld dat Xbox Live Gold wordt omgezet naar Game Pass Core. Nu wordt dat nog omgezet naar Ultimate, dus het is nog de vraag of dat nog steeds kan na 14 september.

Wel zeer vreemd en verwarrend dat niet alle tiers standaard online multiplayer bevatten. Nu moet je óf twee abonnementen nemen of perse het duurste abonnement.

[Reactie gewijzigd door Raem op 22 juli 2024 14:16]

Ik zit er aan te denken om een nieuw account te nemen. Die van mij verloopt in april maar heb geen zin om daarna 18 eu per maand te betalen...
Het is ook geen 18 euro. Maar 15 euro of je zet gold om naar GP:U oke nu is het 3:2 ratio(3 jaar gold naar 2 jaar GPU).
De conversieverhouding voor Xbox Live Gold naar Game Pass Ultimate is al recent aangepast van 1:1 naar 3:2 (3 jaar Gold = 2 jaar Ultimate).

https://support.xbox.com/...ox-game-pass-ultimate-faq
Ik vind het een enorme gemiste kans. Niet alleen verwatert het de Game Pass branding. Game Pass is een abonnement wat je toegang geeft tot honderden games. Core geeft je toegang om premium multiplayer games te spelen. Het is ook een stap terug in de koers die Microsoft momenteel vaart.

Xbox Live Gold is een product uit een tijdperk wat alleen draaide om de console. Microsoft heeft de console focus losgelaten en voor de weg vooruit gekozen. Xbox is nu een ecosysteem wat beschikbaar is op verschillende platformen (apparaten). Console, PC, cloud/mobile.

Ik wil innovatie zien, niet een rebranding. Kom op Microsoft het verplicht betalen voor multiplayer bij premium games is niet van deze tijd. Game Pass Core zit een ander instap plan nu ook in de weg. Zo weten we dat Microsoft actief bezig is met advertenties en intern ze aan het nadenken zijn of een ad based plan iets is. Voor mij zou Core het goedkopere alternatief van Game Pass Ultimate moeten zijn. Een plan wat beschikbaar is op alle platformen (Xbox, PC, cloud/mobile). Voor 8 euro p/m zou je dan een selectie van honderd games hebben wat je op elk apparaat kan spelen.

Dat Microsoft de honderden miljoenen omzet uit Xbox Live Gold niet wil opgeven snap ik nog enigszins. Pas als ze echt groot zijn op PC en mobile dan pas stoppen ze met de verplichte kosten om multiplayer games te spelen. Had dan alleen gewacht op de rebranding. Want nu is Game Pass Core alles behalve wat Game Pass is.

[Reactie gewijzigd door Maulwurfje op 22 juli 2024 14:16]

Ik twijfel sterk of Microsoft het betalen voor online gaming gaat opgeven. Een groot deel van de consolegamers lijkt dit prima te vinden.

Nu Microsoft sterke online franchises zoals CoD, Diablo en Overwatch in handen heeft, zou het me zelfs niet verbazen dat ze vroeg of laat betalend online gaming ook op PC nog eens proberen in te voeren. Al is het maar om meer PC gamers richting game pass te pushen.
Ik denk juist dat ze hiermee al die Live Gold abonnees willen laten kennismaken met het Game Pass concept. Als je goed kijkt ontbreken namelijk de populairste games.
Eerst Major Nelson weg bij Xbox, nu ook de terminologie Xbox Live :P Wat een herinneringen heb ik aan Xbox Live zeg... Ik zal de naam 'Xbox Live' toch wel missen.
De nieuwe abonnementen lijken mij logisch, maar ze moeten we goed uitleggen dat:
- GamePass Core heeft wél online gaming, maar beperkt aantal GamePass games en ook geen toegang tot nieuwe Microsoft Game Studios games op de dag van release
- GamePass Console heeft géén online gaming, maar wel toegang tot de volledige catalogus van GamePass en toegang tot Microsoft Game Studios games op de dag van release

Het prijsverschil is namelijk maar 1 euro/dollar en de keuze is wil je online gaming of wil je toegang tot de volledige GamePass catalogus.

[Reactie gewijzigd door HollovVpo1nt op 22 juli 2024 14:16]

Oftewel, door online en gamepass uit elkaar te trekken wordt je als het ware verplicht om Ultimate te nemen, tenzij je echt niks om gamepass geeft.
Dat was toch al zo? Gamepass had geen online
Dus de online games (of online componenten) in Game Pass kun je niet spelen zonder extra abonnement (of upgrade naar Ultimate)? Of wordt daar een uitzonder op gemaakt?

[Reactie gewijzigd door Raem op 22 juli 2024 14:16]

Alleen via Xbox Live Gold of Game Pass Ultimate kun je online game. Heb je de 'gewone Game Pass' maar geen Xbox Live Gold, dan kan dat niet.

Maar goed, dit is puur theoretisch, want het is veel goedkoper om Xbox Live Gold aan te schaffen en dat de converteren naar Game Pass Ultimate...
Ja klopt, maar had liever gezien dat je bij elke “trede” iets meer kreeg.

Dus bijvoorbeeld:
- Core: Gamepass
- Online: Gamepass + online
- Ultimate: Gamepass, Online, Cloud en PC toegang tot GP

Maar ja, dan verkochten ze waarschijnlijk geen enkel Ultimate abonnement meer.

[Reactie gewijzigd door PdeBie op 22 juli 2024 14:16]

Dat zou juist oneerlijker zijn. Zoals het nu is kun je als je alleen online wil daarvoor kiezen met een paar bonus games. Boeit online je niet maar wil je een grote collectie games, dan betaal je ook alleen daarvoor.
Bij jouw opzet zou iemand die alleen online wil meer moeten betalen voor een collectie games terwijl hij misschien alleen maar CoD of FIFA speelt of zo.
Eens. Optimaal zou zijn dat je met checkboxen aan kan vinken welke “modules” je zou willen afnemen en dat je dan X euro betaald. Maar die optie zie je nooit, want dan kunnen ze geen upselling toepassen.
Of niets om online gaming... Die heb je ook genoeg.
Wat de echte Game Pass-liefhebber wil weten: stel ik heb nog 36 maanden aan Xbox Live Gold codes in een oude sok zitten, worden die dan nog gehonoreerd als Game Pass Core-maanden en kan ik die Game Pass Core-maanden met een eenmalige betaling van €1 (goed, €15 is ook prima) nog steeds omzetten in Game Pass Ultimate?

Zo niet, heb ik een probleem als mijn GPU afloopt :p
De conversie van gold naar ultimate is vorige week ook al gewijzigd.
Die 36 maanden gold worden nu 24 maanden gamepass ultimate.
Hoe dit precies gaat uitzien na deze wijziging is nog niet bekend
Dit zal eens heel erg interessant worden. Qua klantvriendelijkheid zit microsoft heel erg goed, maar als je bedenkt dat Gamepass ultimate 15 euro per maand is en dat je daarmee alle games van service kunt spelen, dan lijkt gamepass core niet zo’n denderend goede deal, want die laat je alleen maar een paar spellen spelen die om de tijd rouleren. Ik wou eigenlijk dat gamepass core dezelfde bibliotheek had als gamepass ultimate, maar dat er geen cloud gamen beschikbaar is, dit lijkt me een betere optie voor de klanten.

[Reactie gewijzigd door ASx2608 op 22 juli 2024 14:16]

Het publiek voor Gamepass Core is een andere dan die voor Gamepass Ultimate. Het feit dat Xbox Live Gold zo lang heeft bestaan maakt duidelijk dat er een commercieel interessante groep van gebruikers bestaat die in de eerste plaats geïnteresseerd is in (voordelig geprijsde) toegang tot online spelen en niet echt in gratis spellen. Gamepass Core klinkt als een gehernoemde Xbox Live Gold + wat dingen die ik haast zou omschrijven als een soort van "Gamepass demo-versie". :)

Ik zit zelf trouwens ook in die groep: ik speel niet veel en ook niet veel verschillende spellen, maar af en toe (misschien 1 of 2 keer per jaar) wil ik wel voor een bepaalde tijd toegang hebben tot online spelen t.b.v. specifieke spellen. De hogere prijs van Gamepass Ultimate is het voor mij niet waard omdat ik 99% van de benefits ervan toch niet benut. Maar Xbox Live Gold was wat dat betreft voor mij gepast geprijsd met de juiste mogelijkheden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.