Hyperkin kondigt nieuwe versie aan van Xbox 360-controller voor Xbox Series X/S

Hyperkin komt met een nieuwe controller gebaseerd op de Xbox 360-controller. De controller wordt in samenwerking met Microsoft gemaakt en krijgt een officiële Xbox-licentie. De controller werkt met de Xbox Series X/S, Xbox One en op pc.

De controller heet de Xenon, gebaseerd op de codenaam van de Xbox 360 toen de console werd ontwikkeld. Volgens The Verge is de controller zo trouw mogelijk aan het oorspronkelijke ontwerp, maar krijgt die wel de nieuwe share-, menu- en view-knop. Ook is de controller uitgerust met een 3,5mm-audiojack.

De Xbox 360-controller verscheen met de release van de Xbox 360 in 2005. De versie van Hyperkin komt beschikbaar in het zwart, wit, roze en rood. Het gaat om een bedrade controller die met een console of pc verbonden kan worden via een USB-C-kabel.

De prijs is nog niet bekendgemaakt door Hyperkin. Eerder maakte de fabrikant al een moderne versie van de oorspronkelijke Xbox-controller beschikbaar in samenwerking met Microsoft.

Door Robert Zomers

Redacteur

22-11-2022 • 20:52

32 Linkedin

Reacties (32)

Wijzig sortering
Vreemde keuze voor een USB-C kabel. De Series X heeft geen USB-C ingang en de gemiddelde desktop PC heeft er alleen één aan de achterkant.
Reageer
Weet niet precies wat je bedoelt maar ik vermoed dat de controller voorzien is van een USB-C poort (kabel zit niet vast aan de controller staat in de afbeelding onderaan het artikel).

Hier kan je toch prima een USB-C naar USB-A kabel voor gebruiken?

Geen idee wat er uiteindelijk in de doos zit qua lengte en connectors overigens :+
Reageer
Precies de gedachten die ik ook had. Ik snap wel dat we nu zo veel mogelijk USB-C willen doorvoeren met nieuwe producten. Laat ze dat eerst doen aan de apparaat kan en niet aan de aansluit kant. En helemaal niet bij een product dat voor een product is dat het niet standaard ondersteund. Doen ze er dan een dongeltje bij ofzo?
Reageer
Goed nieuws. Gebruik nog steeds een 360 controller voor mijn pc. Mocht die stukgaan weet ik waar ik het moet zoeken. Heb het altijd een fijnere controller gevonden dan die van de One.
Reageer
Gebruikte in eerst ook maar vind het nu een stuk fijner dat de ps4 controller met bluetooth verbindt ipv zo'n gekke dongle. De dpad is daar ook stukken beter bij :*)
Reageer
Xbox controller ook hoor tegenwoordig
Reageer
Ik heb drie Xbox Series controllers op twee PCs geprobeerd. Draadloos heeft daarbij nooit gewerkt. Onbegrijpelijk.
Reageer
Nou, dan weet ik niet wat je fout doet hoor. Ik gebruik al tijden mijn Xbox One controller op de PC, met een cheapie Ugreen bluetooth dongle. Verbindt altijd meteen en ook goede connectie. Nooit problemen mee gehad.
Reageer
Ja met een dongle, maar het ging er in eerste instantie over dat de nieuwe Xbox controller ook zonder dongle zou moeten werken, maar dàt is mij dus niet gelukt.
Reageer
Dan zul je waarschijnlijk eerst de controller eens aan een Xbox moeten hangen, en de firmware moeten updaten. Dat kan helaas alleen via een Xbox, vreemd genoeg.
Reageer
Je kan de Xbox controller via usb aan de computer hangen. Er is een Xbox controller app op de Microsoft store die de firmware kan updaten. Ik gebruik inmiddels al een paar jaar de Bluetooth wireless functie met mijn wifi moederbord op mijn pc met een Xbox One S controller zonder problemen.
Reageer
Ah, dan hebben ze dat eindelijk gefikst! Super! Ik kon de firmware van mijn Elite V2 destijds niet updaten via die app op PC, maar gelukkig had ik wel mijn Xbox in de buurt. Daarna pakte 'ie pas de bluetooth koppeling met de pc op.
Reageer
Deze controller heeft geen dongle nodig, hij is bedraad.
Reageer
Ik heb zelf weinig ervaring met de One controller, maar ik gebruik zelf ook nog de 360 controller voor pc. imo een van de beste controllers die er zijn. Al gebruik ik ook wel een PS4 controller voor hier en daar wat te gamen op de Macbook.
Reageer
Het zou voor mij de perfecte controller zijn, maar ik vind de sticks net niet precies genoeg.
Reageer
Ik heb zelf een Xbox 360 en ben toen overgestapt naar een series S. De controller is mijn ogen uitwisselbaar.. ik merk amper verschil.
Reageer
Hier een Xbox fan vanaf het eerste uur, en kan vanuit mijn ervaring, maar ook vanuit de vrienden met een Xbox vertellen dat de huidige Xbox controller ook zeer fijn speelt (dus die wordt geleverd bij de X/S Series en de vorige generatie (One series)).

Maar die 360 controller komt ook zeer dichtbij in de buurt.

Het blijft echter een kwestie van smaak en gevoel in de handen, maar fijn is de Xbox controller voor mij en mijn vrienden zeker!

Grappig feitje: Zelfs uit onderzoek onder de Playstation fans blijkt dat ze de Xbox controller erg fijn vinden liggen in hun handen, en lekker speelt.

[Reactie gewijzigd door Djerique op 22 november 2022 22:23]

Reageer
Ik heb beide controllers een lange tijd gebruikt op de pc (de 360 en de series-x).
De series-x ligt voor mij beter in de hand en dan met name R1 en L1 zijn makkelijker te bereiken met mijn wijsvinger.(Ik hoef mijn wijsvinger minder omhoog te bewegen van trigger naar bumper, if that makes sense)
Reageer
Series S/X controller 1#. Nieuwste pro-controller nog beter.
Reageer
Helemaal mee eens. En daarnaast heeft de Series controller ook nog eens een extra screenshot-knop, waar zeer dankbaar gebruik van wordt gemaakt :)
Reageer
Ik kan er zelf niet omheen. De xbox controller is en blijft mijn favoriet, vooral de nieuwe xbox one/seriesx controller is gewoon echt 10 klasse beter dan de playstation controller ooit is geweest.
De xbox controller is kleiner en makkelijke vast te pakken voor iemand met gemiddelde handen. Jammer dat de xbox controllers nog niet standaard met een accu geleverd worden.
Reageer
Heb je toevallig een source? Want ik heb bij een vriend van mij op zijn Xbox 360 gepspeeld, en ik moet toch eerlijk zeggen dat ik de PS5 controller en zelfs de PS4 controller best wel fijn in mijn handen vind liggen. Ik heb er nog nooit echt problemen mee gehad.
Reageer
Ik bem jaloers op de Xbox nu dat ze een oude controller krijgen. Ik hoop dat Hyperkin ook een Dualshock 4 voor de PS5 gaat uitbrengen en dat die dan ook voor PS5 spellen te gebruiken is. Of nog beter de Dualshock 3 met kleine aanpassingen. Start en select worden options en share en iets langere handvatten.
Reageer
Deze ga ik zeker in de gaten houden. Maakt de backwards compatible 360-games net dat beetje trouwer aan het origineel. Leuk!
Reageer
Die ziet er wel vet uit, de Xbox 360 was een fijne controller, leuk dat ze dit concept voor de liefhebbers maken.
Reageer
Wat ik nooit heb begrepen is dat ze bij die nieuwe controleren die bump (onder de bumpers) hebben weggehaald waar je middelvinger tegenaanrust. Dat heeft zoveel stabiliteit en heb je totaal geen kracht nodig om de controler vast te houden.
Nu zie je het geloof ik alleen nog bij bacon controleren (omdat iedereen Xbox en ps naaapt)
Reageer
Wat de 360 (en de PS 2/3) controller zo goed maakte was niet alleen hoe hij in de hand lag maar ook de kwaliteit/bouw rond de potentiometers/Analoge thumbstick, hier werden nog veel metalen onderdeeltjes gebruikt. Tegenwoordig is er meer (bij alle consoles) plastic. Waardoor er meer slijtage plaatsvind.

[Reactie gewijzigd door nexhil op 23 november 2022 08:06]

Reageer
Metalen onderdeeltjes in oude thumbsticks? Waar dan? Ik heb al behoorlijk wat controllers uit elkaar gehaald (retro collector) en het enige verschil tussen de oude (PSX, PS2/3, Xbox, 360, GCN, Wii) en nieuwe stickboxes (alles vanaf WiiU) is dat de diameter van het "staafje" waar de thumbstick op geschoven wordt kleiner is geworden. De hele stickbox is gewoon een maatje kleiner, en daardoor aan veel meer slijtage onderhevig. Een simpele kostenbesparing, die de gamer op kosten jaagt helaas.
Reageer
Als die ook knoppen aan de achterkant heeft is het voor mij de perfecte controler
Reageer
Mooi, maar jammer dat hij bedraad is. Originele Xbox 360 controllers en wireless dongles zijn niet duur en werken prima. Het enige gemis daar is een audio jack. Ik weet eigenlijk niet of de originele headset überhaupt zou werken op PC.
Reageer