Blizzard begint met opname voicechat Overwatch 2 voor eventuele meldingen

Blizzard is begonnen met het automatisch opnemen en tijdelijk bewaren van voicechat in Overwatch 2 in bepaalde landen. Als een speler melding maakt van ongewenst gedrag in een speelsessie, dan wordt de opname opgeslagen, automatisch getranscribeerd en weer verwijderd.

De transcripties moeten het mogelijk maken voor Blizzard om effectiever op te treden tegen ongewenst gedrag; een transcriptie lezen kan sneller dan luisteren naar een audio-opname. De gamestudio onderstreept dat niemand luistert naar de audio van een melding, maar of de transcriptie gekeurd wordt door een algoritme of een menselijke moderator, vertelt Blizzard ook niet. De audio wordt 'snel' verwijderd na transcriptie.

Hoe korter na de grensoverschrijdende voicechatuitspraken spelers een melding maken van dat ongewenste gedrag, hoe effectiever de functie wordt, benadrukt Blizzard. Dat geeft een beetje een beeld van hoe lang deze lopende opname is. Over eventuele verdere terugkoppeling over de resultaten van zo'n melding, geeft Blizzard geen informatie.

Welke landen hiervoor in aanmerking komen, specificeert de gamemaker niet. Indien dit voor een speler geldt, zal deze wel een melding krijgen wanneer hij of zij voor het eerst tijdens een speelsessie voicechat 'binnengaat'. Deze maatregel geldt voor de voicechat in servers en niet voor parties.

Overwatch 2 valt onder hetzelfde moederbedrijf als Call of Duty: Warzone 2.0, Activision-Blizzard. Deze twee games delen bepaalde maatregelen op dit gebied. Kort geleden is bijvoorbeeld de eis dat iedere speler een postpaidmobielnummer registreert, voor onder andere deze twee free-to-playgames komen te vervallen. Het is dus niet ondenkbaar dat vanuit deze gemeenschappelijkheid van maatregelen tegen ongewenst gedrag de voicechat in Warzone 2.0 ook opgenomen zal worden.

Door Mark Hendrikman

Redacteur

21-11-2022 • 10:16

70 Linkedin

Reacties (70)

70
69
16
1
0
41
Wijzig sortering
Wat is er gebeurd met "don't feed the trolls?" Vele jaren team fortress 2 gespeeld: Als er storende elementen waren was dat gewoon muten en klaar.

Is het hier Blizzard die niet weet hoe ze een mute knop moeten implementeren, of zijn het de spelers die zelf beslissen om een veelvoud aan energie te spenderen aan het klagen ipv trolls te muten? Als je audiologs begint bij te houden puur om een 13-jarige op de vingers te tikken over wat hij in zijn microfoon schreeuwt ben je wel erg ver van huis. Proficiat, de 13-jarige kost je massas geld.

[Reactie gewijzigd door Krimglas op 21 november 2022 10:34]

Ik ben opgegroeid met quake deathmatches, en hoeveelheid trashtalk was op een heel ander niveau toen.
Een verschil is dat je toen zelf dedicated servers kon hosten, waardoor de spelontwikkelaar enkel gereedschap beschikbaar hoefde te stellen voor de community om het zelf te regelen. Een spelontwikkelaar hoeft geen verantwoording af te leggen over wat op de server van een ander gebeurt.

Nu ontwikkelaars/uitgevers alles in-house willen hosten om verschillende redenen (inclusief geplande veroudering) moeten ze die verantwoording wel dragen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 21 november 2022 10:36]

Die stemmen opnamen zodat je achteraf kon blijven boos zijn op iemand die iets gemeen zei op mic? Niet in de games die ik speelde in ieder geval?
Die stemmen opnamen zodat je achteraf kon blijven boos zijn op iemand die iets gemeen zei op mic?
Nee, want toen gebruikte nauwelijks iemand microfoons. Plus, een meeluisterende admin/moderator (vaak een medespeler) kon simpelweg iemand gewoon bannen van de server. Tekstberichten werden uiteraard gelogd en ook daarop gebaseerd kon iemand geband worden.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 21 november 2022 10:37]

Nu doe je alsof Overwatch de enige moderne games is zonder community hosted servers, maar ik denk dat community hosted servers tegenwoordig eerder uitzondering dan regel zijn. En toch lijkt die moderatie specifiek een overwatch probleem te zijn, geen online fps probleem, terwijl alle online fps games toch wel trolls en schreeuwers hebben denk ik? Waarom hebben spelers van die andere games dan geen probleem om de mute knop te vinden?

[Reactie gewijzigd door Krimglas op 21 november 2022 11:05]

Nee, want toen gebruikte nauwelijks iemand microfoons.
Is dat zo? Denk aan bijvoorbeeld Teamspeak wat behoorlijk populair was.
In-game microfoon. Op TeamSpeak had je (veelal) een eigen, gesloten, self-hosted community. Daar is handhaven een stuk makkelijker en zijn protestgeluiden makkelijker te negeren.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 21 november 2022 10:49]

Ik denk dat dit een probleem van alle jaren is. Begin jaren 2000 altijd CS of BF gespeeld.
Hier ging het ook altijd helemaal los. Wellicht ik ook wel :+
Tegenwoordig in CSGO > Muten, rapporteren en klaar.
Als dit systeem van Blizzard echt doet het wat ze zeggen mag Valve het ook wel implementeren in CSGO Overwatch :Y)
Nou je kunt iedere gebruiker een uniek UserID geven (battletag) en vervolgens een mute ignore per account regelen. Bij WoW werkt dat al zo. Als ik tank of heal (gewilde rollen) en ik kom een kak of arrogante DPS (zijn er zat van) tegen dan zet ik die op ignore. Die persoon kom ik dan niet meer tegen, ook niet op andere chars, en misschien was het gedrag eenmalig. Echter is er een limiet van 50 ignores per char. Je zou dan zelfs 50 chars kunnen maken, dan heb je 50x50 ignores (2500) per regio. Of het bij OW2 en D3 ook zo werkt weet ik niet. Vanwege de limiet gebruik ik PBL in WoW. Die geeft me dan notificatie dat een bepaald figuur in de groep zit plus de reden. Vervolgens kan ik met een druk op de knop de groep verlaten. Want mensen die slecht spelen vind ik op bepaald niveau net zo irritant als grote bek.
Dat vroeg ik me dus ook af. TF2 had juist achievements als iemand de server verliet nadat je hem domineerde. Toen begreep men nog dat dit onderdeel was van het spel en je de gebruikers die zich hieraan stoorden tools kon geven zodat ze hier niet aan mee hoefde te doen.

Maar mensen zijn een stuk zeikeriger geworden en kunnen niets meer hebben van een ander. Mede dit soort maatregelen helpen daar niet tegen, het lost niets op. Volgens mij hebben ze dit geïmplementeerd vanwege e-sports en ads/sponsoren hiervoor.
De audio wordt 'snel' verwijderd na transcriptie.
*Wink Wink* Toch echt te triestig voor woorden dat er geen duidelijkheid / transparantie is naar de eindgebruiker. Doen ze de transcriptie binnen Blizzard of gebruiken ze hier een derde partij voor?

[Reactie gewijzigd door ingameIV op 21 november 2022 10:21]

Blijft speculatie maar Microsoft biedt dit commercieel aan en ze zijn overgenomen door. Dus ligt m.i. voor de hand, houden ze data intern en kunnen ze toch trainen. Win-win.
Nee ze zijn nog niet overgenomen ze hebben alleen een akkoord. Maar zolang er nog zinvolle onderzoeken lopen is nog niets officieel.
De aarde bestaat al 4,5 miljard jaar, dan is verwijderen na 100 jaar best snel toch? /s
En hoe betrouwbaar is het transcriptie systeem als niemand naar audio fragmenten kan luisteren en controleren?

Als ik soms zie wat bij de "grote jongens" zoals op youtube of MS Teams als transcriptie wordt gemaakt (in engels en nederlands) dan heb ik wel mijn twijfels. En bij youtube is de audio kwaliteit stukken hoger dan een game voicechat met tal van headsets die anders klinken.

Het is nu ook nooit mogelijk om te valideren of het klopt wat er gezegd wordt.
Ik herinner me nog, in World of Warcraft, dat ik een berichtje in het Nederlands verstuurde: "Je kunt bij mij wel even dat ding komen halen". Het woord "kunt" werd daar gecensureerd. In het Engels kan ik me dat wel indenken, maar dit was absoluut geen scheldwoord in deze context.
Dat gaat nog wat worden dus.
Klinkt als een internationale variant van het Scunthorpe probleem.
Klopt ik heb dat zelfs besproken met GM. Ze zin op de hoogye van het probleem maar ze wilden het niet aanpassen. Ze zouden m.i. kunnen detecteren dat het Nederlands is en dan kunt toestaan. Heb trouwens in EU nog nooit kunt gezien om cunt te omzeilen. Typisch Amerikaans denk ik.

Verder is de oplossing aardig (ik gebruik professioneel een STT engine) behalve voor in-house woorden. Maar die kun je trainen. Background noise kan ook roet in eten gooien.
Runescape had daar ook een handje van, ik weet nog dat je daar nooit "ik ook" mocht zeggen (waarschijnlijk omdat het als verbastering van "coke" in het systeem was gezet?).

Context is alles inderdaad, maar misschien dat het met AI/ML wel goed genoeg werkt.
Dit gaat veel verder dan context - taal en snelheid van uitspreken zijn dan dus ook van belang. Want het is heel goed mogelijk om enkel "ik ook" te roepen en welke context gebruik je dan? De rest van wat iedereen allemaal door elkaar zegt?
In bijv. Rocket League (Epic Games) doen ze niet aan context, iemand zegt het n-woord meerdere keren en er gebeurt niets na meerdere reports. Ik herhaalde dat diegene het n-woord niet mocht zeggen en ik krijg een ban van een maand.

Na meerdere keren chatten met de vriendelijke bots en mensen van Epic Games gaven ze aan dat ze in de transcripts en voice audio-files niets geks te vinden was en mijn ban niet ongedaan kunnen maken.

Werkt goed! |:( Ben benieuwd naar de implementatie bij Overwatch 2.
Yup, dit soort problemen ondervind ik sinds kort ook op Twitch. Veel polls van mij worden geblokkeerd omdat ik een vraag begin met het woord "hoe". En soms is het zoeken welk ander woord het is waar het systeem op getriggerd wordt. Twitch zegt vaak niet om welk woord het gaat, alleen dat het bericht niet voldoet aan hun richtlijnen, lastig.
Ik doe wel eens wat vertaalwerk en zie daar heel vaak transcripties voorbij komen, maar zelfs in het Engels met een hele duidelijke opname (die ik gelukkig als extra bron heb) is het gewoon nog helemaal niet betrouwbaar.

Kan me niet voorstellen dat in meerdere talen tegelijk + geschreeuw op de voor of achtergrond er nog iets van overblijft..
potentie voor trolling is ook aanwezig, want irony en grapjes worden vaak niet goed of geheel niet goed vertaald naar tekst.
Als je iets te klagen hebt dan doe je dat meestal direct na het potje. Ik kan me bijna niet voorstellen dat het nut heeft voor Blizzard om deze opnames langer dan een dag te bewaren als er geen klachten zijn.
De opname wordt ook niet opgeslagen.
Dus je moet letterlijk tijdens het potje al een klacht indienen met het risico dat je dan idle bent en je spelletje compleet verknalt wordt?
Zo lang duurt reporten niet en dat kan ook in spawn.
Een opname is per definitie opgeslagen, anders is het geen opname..
Nou je begrijpt vast wel wat ik bedoel, niet heel lastig om te begrijpen dat het direct wordt omgezet naar tekst en de opname wordt verwijderd.
Om een opname in te dienen, dient de opname opgeslagen te worden. Anders kan het betreffende opname ook niet gebruikt worden als bewijs voor een klacht (report). Als de opname daarbij niet opgeslagen wordt kan het overigens ook niet gebruikt worden. Of heb ik dat nu verkeerd begrepen bij OverWatch 2?
De opname wordt direct omgezet naar tekst en daarna verwijderd. Alleen het transcript wordt bewaard en bekeken door een mens.
Het zal niet lang opgeslagen worden door twee redenen; een, het kost veel CPU en opslag om al die opnames bij te houden, en twee, databeschermingswetten zoals de GDPR. Je mag niet zomaar audio opnemen en bewaren.

[Reactie gewijzigd door YopY op 21 november 2022 10:41]

Daarom moet je, indien er vaak sprake is van negatieve kritiek, na het potje geen feedback lezen. Je mist dan echter ook positieve en opbouwende kritiek.
Hoeveel ik hoor in een match cod wat mijn moeder is.
Zijn er geen spelers meer over met zo een systeem.
Mijn ervaring is dat de meldingen binnen Overwatch 2 vrijwel nooit tot actie leiden tot nu toe. Discriminatie, extreem gescheld, bedreigingen; ik heb het allemaal al meerdere gezien en gerapporteerd maar ik heb tot nu toe slechts 1x een melding ontvangen dat er actie werd ondernomen. Het lijkt tot nu toe ondanks alle propaganda voornamelijk een wassen neus.
Anoniem: 1832746
@Bor21 november 2022 11:11
Maar natuurlijk wel goed om te realiseren is dat het feit dat jij geen feedback krijgt niet meteen betekent dat er niks mee gebeurt natuurlijk. Een report van jou kan best bouwen aan iemand zijn geschiedenis, waarna hij na de 5e report (even een random getal) wel wordt gebanned. Ik kan me voorstellen dat jij dan niet een melding krijgt, omdat het niet de report is waar uiteindelijk actie uit komt.

Daar kun je wat van vinden, maar zeggen 'ik hoor niks, dus er gebeurt niks mee' lijkt me een iets te kort door de bocht aanname.
Binnen OW krijg je een melding als er iets gebeurd is met iemand die jij hebt gereport.
Dat kan vaak even duren, waarschijnlijk door die historie opbouw die je noemt.

Maar het is inderdaad niet zo dat er na je report binnen 2 dagen een ban melding komt.
Heb na een kinderachtige periode zelf aan de andere kant van de meldingen gestaan en is mijn account op 'silent' gezet. Na goed contact met de customer support is mij het volgende duidelijk gemaakt: Er zijn 4 overtredingen per account. De eerste twee overtredingen zijn automatisch gegeven na x aantal meldingen. Vanaf de derde penalty wordt er door een moderator naar je gedrag in het spel gekeken en beoordeelt. In mijn geval zat ik op over

Wanneer je account op silent is gezet kan je nog steeds gebruik maken van de chat en gebruik maken van de voice chat zoals je gewend bent, echter zullen jouw berichten en stem nooit aankomen bij de ontvangende partijen. Jouw communicatie is volledig afgeschermd van de andere. Ook zal er een vaste melding te zien zijn dat jouw account op silent is gezet. deze melding is niet weg te halen en zal pas na twee weken wanneer de straf voorbij is pas verdwijnen.

Gelukkig was het genoeg (in mijn geval) om er van te leren en je gedrag te corrigeren ;)
In Overwatch 1 heb ik destijds ook die Voice chat maar helemaal uitgezet om die reden. Overwatch 2 weer aangezet maar voorlopig hoor je in de quickplay bijna niemand op de voicechat.
Nee klopt inderdaad. Je hebt de meeste mensen in voice bij competitive en als je alleen joined, ipv met een groep.
Waarom slaan ze de boel op als ze het later willen transscriben? Kan dat niet gewoon direct zonder de audio bestanden op te slaan?

En waar ligt de grens? Schelden? Multiplayer speel ik meestal met vrienden, en we schelden allemaal op elkaar, dat is een beetje onze cultuur, onze uitlaatklep, dat weet iedereen van elkaar, maar Blizzard natuurlijk niet.
Tijd voor Lanparties dan maar weer?
Het is zeer aannemelijk dat ze STT engine van een derde partij gebruiken. Facebook, IBM, Google, Amazon, en Microsoft bieden dit allemaal aan voor schappelijke prijzen (FB zelfs 'gratis'). In-house kun je kant en klaar gebruik maken van VOSK. Maar gezien ABK van MS is/wordt kunnen ze net zo goed hun eigen dogfood eten.
Ben je bang dat je vrienden je gaan reporten?
Als een speler melding maakt van ongewenst gedrag in een speelsessie, dan wordt de opname opgeslagen, automatisch getranscribeerd en weer verwijderd.
Blijkbaar delen jullie niet een gezamenlijke cultuur.
Waarom zouden ze alle data direct transcriben? lijkt me zonde van de compute power.
Zolang je vrienden je niet reporten is er niets aan de hand. En als je met bv 3 vrienden in een. 4 speler team gaat schelden maakt het geen drol uit welke cultuur je komt. Dan gedraag je je gewoon.

Maar goed ook daar hebben ze voice chat apps voor. Heb je in game voice chat niet nodig.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 21 november 2022 12:43]

Inflectie en sarcasme/ironie wordt niet zo makkelijk duidelijk uit een transcriptie. Of is de AI al zo ver dat er automatisch een /s verschijnt in een transcriptie? Dan is er natuurlijk ook nog het spelletje "Wie is er het snelst gekwetst door welke bepaalde triggerwoorden". Een makkelijke oplossing zie ik ook niet dadelijk. Voice chat uitzetten en enkel met je eigen mensen uit de Discord server babbelen?
Voice chat uitzetten en enkel met je eigen mensen uit de Discord server babbelen?
Dat kan niet in alle spelmodi gezien je niet altijd weet met wie je in een party komt.
Dubbele gevoelens hierbij.

Aan de ene kant is zo'n systeem feitelijk gewoon "censorship" (ongeacht of je het eens bent met welke communicatie er ingeperkt wordt), en werkt op individueel niveau mensen muten ook aardig, met eventueel een votekick systeem als achtervang.

Aan de andere kant heb ik tot nu toe waarschijnlijk enkel de "light" versie van in-game chat abuse meegemaakt, en kan ik me voorstellen dat zo'n systeem voor veel mensen echt een verademing kan zijn.

Ik ben overigens wel benieuwd wat er precies gecensureerd gaat worden. Wat doet het systeem met uitspraken over bijvoorbeeld Hong Kong of Taiwan als een speler daar aanstoot aan neemt?

EDIT: extra feitelijkheid omdat "censorship" stricter gedefinieerd is dan "censuur"

[Reactie gewijzigd door citruspers op 21 november 2022 12:23]

Aan de ene kant is zo'n systeem feitelijk gewoon censuur (ongeacht of je het eens bent dat het gecensureerd wordt
Nee dat is het niet feitelijk, want feitelijk betekent censuur dat de staat zijn macht gebruikt om meningen te onderdrukken. Voor zover ik weet is Blizzard nog geen staat dus feitelijk is het, ongeacht van wat je er van vindt, geen censuur.

Het is populair om te roepen, maar het is ook gevaarlijk hoe veel mensen ondertussen denken dat vrijheid van meningsuiting betekent dat je overal alles moet kunnen roepen. De overheid heeft niet het recht je dat te ontnemen, een bedrijf hoeft niet te accepteren wat jij allemaal zegt net zoals ze niet hoeven te accepteren als jij valsspeelt.
Dat heeft weinig te maken met wat je er van vindt, dat is gewoon niet hoe het werkt. Niet iedereen heeft onbeperkt het recht om alles te roepen, dat is nooit zo geweest.
EDIT: weet je wat, ik heb ook helemaal geen zin in deze discussie

[Reactie gewijzigd door citruspers op 21 november 2022 11:47]

Dat mag natuurlijk, maar los van de discussie gaat het ook gewoon om woorden gebruiken waar ze voor staan. Censuur is onderdrukking door de overheid, dat is de definitie die we als mensen daar aan hebben gegeven. Als we dat dan rond gaan gooien alsof het betekent 'overal waar je niet 100% alles mag zeggen', dan verliest het woord zijn waarde.
Het gaat mij helemaal niet om de inhoudelijke discussie wat censuur is, het gaat mij om het gebruiken van woorden zoals ze bedoeld zijn. Zeker als jij zegt 'feitelijk' dan moet je de feiten ook wel echt gebruiken, en het feit is: dat een bedrijf zegt dat jij niet alles mag zeggen in een game is geen censuur in de definitie van censuur. Je kunt nog steeds een hele discussie houden over of je alles mag zeggen en of iedereen een platform moet hebben, maar dat staat los van of iets censuur is.
>Censuur is onderdrukking door de overheid, dat is de definitie die we als mensen daar aan hebben gegeven.

Ik moet er toch even op reageren, want "dat is de definitie die we als mensen daar aan hebben gegeven." is natuurlijk geen goede onderbouwing. Als je zo op de feiten wil zijn, is het wel zo netjes om dat ook met feiten te onderbouwen. ;)

De Dikke van Dale noemt de overheid en de kerk als entiteiten die censuur kunnen toepassen. De Oxford English Dictionary hanteert een ruimere definitie, die definieert censuur simpelweg als het limiteren van informatie zonder dat te beperken tot een overheid of kerk.

Hier staan nog een boel definities, waarbij het om het even is of censuur enkel door de staat, door een autoriteit of door iedereen kan worden gedaan: https://www.ensie.nl/betekenis/censuur

Zelf vind ik de definitie op onze Wikipedia wel goed (ondanks dat dat natuurlijk geen bron is): "Censuur is het gebruiken van de macht van de staat, een andere controlerende macht, een bepaalde groepering, of van bepaalde individuen, om informatie achter te houden of de expressie aan banden te leggen."

Ik kan mijn post dus aanpassen naar "censorship" en zeer feitelijk correct zijn, maar als jij een beter woord weet om dit te omschrijven hou ik me aanbevolen. ("het inperken van specifieke communicatie door een autoriteit" bekt niet zo lekker)
Gelukkig maar, want met 'censuur' heeft dit niet zo gek veel te maken. Omdat je ook niet spreekt over 'censuur' wanneer een leraar op de schoolplein pesters aanpakt. Zie: https://www.adl.org/hatei...pendix-additional-results
Alleen een staat kan censuur toepassen? Dat is een véél te beperkte definitie van het begrip. Dat dit de eerste uitkomst is die Google je geeft… Iets verder kijken dan de eerste uitkomsten misschien…..