BeReal: de werking van en het bedrijf achter de anti-Instagram

Er is weer eens een nieuwe socialemedia-app onder de zon: BeReal. Wat is het eigenlijk en hoe werkt het? Wie hebben het opgericht en wat voor bedrijf zit erachter? Is het een blijvertje of een tijdelijke trend? Tijd om in deze app te duiken.

BeReal lijkt een soort kruising tussen een socialemedia-app als Instagram en een spelletjesapp als Wordle. Aan de ene kant is het de bedoeling om verbinding te leggen met familie, vrienden en kennissen en aan de andere kant is het een app die je in principe maar één keer per dag hoeft te openen, waarna je kort in de app verblijft en vervolgens weer weggaat.

De app zelf, zoals hij nu is, zit simpel in elkaar en is heel kaal; hij kan eigenlijk bijna niks. Voordat we komen bij de gebruikservaring van de app, is het goed om stil te staan bij de geschiedenis ervan.

BeReal tijdens een bankoverval in het Amerikaanse humoristische programma Saturday Night Live

De oprichters

BeReal komt uit Frankrijk. De twee oprichters zijn Alexis Barreyat en Kévin Perreau. Ze lijken elkaar te kennen van 42, een Franse ict-opleiding die zich richt op leren zonder docenten en zonder examens. Ook andere vroege medewerkers van BeReal lijken in hoge mate van deze opleiding afkomstig te zijn.

De oprichters richtten niet meteen BeReal op. Barreyat werkte een paar jaar bij GoPro. Daarbij lijkt hij zich gericht te hebben op de productie van promotievideo's voor het merk in Europa, zoals met video's zoals deze. Perreau werkte enkele jaren voor Opteamis, een Frans bedrijf op de IT-markt.

Ze begonnen met het ontwikkelen van BeReal in 2019 en de release kwam uiteindelijk in januari 2020. De oprichters geven geen interviews, maar bij de release postte Barreyat wel kort over de gedachte achter BeReal. "Nadat we moe en geïrriteerd waren over alle bullshit op sociale media, heb ik besloten om mijn eigen socialemedia-app uit te brengen. Geen likes, geen volgers, geen advertenties, geen filters. Ik zie alleen wat mijn vrienden doen, op de meest authentieke manier mogelijk."

De app begon klein en had in eerste instantie het tij niet mee; tijdens de coronalockdowns zullen de authentieke foto's er grotendeels hetzelfde uit hebben gezien bij veel mensen. De groei was dan ook niet zo explosief als bij Clubhouse, de hype die grotendeels alweer lijkt overgewaaid.

Groei BeRereal in eerste jaren
Groei BeReal in eerste jaar, helaas zonder gelabelde Y-as. Bron: BeReal/Kévin Perreau

Hoewel BeReal uit Frankrijk komt, trok het een van de bekendste durfinvesteerders uit de techindustrie aan voor zijn Series-A-financiering. Andreesen Horowitz, die ook investeerde in Clubhouse, leidde de investering van 30 miljoen euro in juni 2021. In mei 2022 kwam daar 60 miljoen euro bij, van onder meer Accel.

De gedachte daarachter werd door Andrew Chen van het investeringsbedrijf uitgelegd. Andreessen Horowitz gelooft dat de volgende generatie sociale media zich richt op kleine netwerken, waarin mensen elkaar kennen. BeReal past natuurlijk in dat plaatje.

BeReal Cloudflare meme, Kévin Perreau

De groei ging uiteraard niet zonder problemen. Zo zat BeReal bij Cloudflare als content delivery network, maar die cdn besloot op een vrijdagavond, vlak na de BeReal-melding voor alle gebruikers, om de dienstverlening stop te zetten. Het gevolg was dat geen enkele gebruiker nog iets kon zien in de app. Na vier uur was BeReal van cdn gewisseld, maar het zijn typische anekdotes die bij een dergelijke start-up horen.

BeReal besteedt het geld uiteraard aan het uitbreiden van het team, maar het heeft ook veel 'college ambassadors' aangetrokken. Dat zijn studenten, vooral in de VS, die het gebruik van BeReal tegen betaling stimuleren op hun scholen. Dat gebeurt onder meer door evenementen met gratis voedsel en drank te organiseren. Het zorgt voor een stijging van gebruik in de VS. BeReal heeft intussen tientallen medewerkers, vooral op het hoofdkantoor in Frankrijk.

Op LinkedIn wordt duidelijk dat BeReal vooral mensen heeft die zich bezighouden met de ontwikkeling van de app of de groei van het merk. Andere functies, zoals functies gericht op het bouwen van manieren om geld te verdienen, zijn er eigenlijk niet. Het is ook onbekend hoe BeReal geld wil gaan verdienen in de komende jaren, als de zak met geld leeg raakt.

De meest logische optie zou zijn om makers aan te trekken die op BeReal abonnementen kunnen aanbieden om zo een kijkje in hun leven te geven met de BeReal-foto's. Als fans van die makers daar geld voor overhebben, kan BeReal daar geld aan overhouden. Advertenties zijn uiteraard ook een optie, al lijkt de app daar momenteel nog niet op toegerust.

Het aantal gebruikers is hard aan het groeien. Waar het aantal gebruikers anderhalf jaar geleden tijdens de eerste investeringsronde nog verwaarloosbaar klein was, is het aantal nu opgelopen tot ongeveer 15 miljoen. BeReal, medewerkers of investeerders openbaren af en toe cijfers over het aantal gebruikers en onderstaande grafiek is daarop gebaseerd.

De gebruikservaring in de app

De bedoeling van BeReal is dus om je vrienden te zien zoals ze echt zijn. Om dat mogelijk te maken, stuurt BeReal elke dag om dezelfde tijd iedereen, of in elk geval iedereen in dezelfde tijdzone, een notificatie: 'Time to Be Real'.

Vervolgens hebben gebruikers in principe twee minuten de tijd om een foto te plaatsen. Later plaatsen kan, maar er staat voor iedereen zichtbaar bij dat je te laat bent geweest met plaatsen. Wel is het een vereiste dat je post, voordat je foto's van je contacten kunt zien.

De app opent op een camerabeeld. Je kunt kiezen of dat de voor- of achterkant is. Ook telt een timer terug vanaf twee minuten om de urgentie om snel een foto te maken te benadrukken. Gebruikers kunnen zelf op de sluiterknop drukken. De app maakt eerst een foto met de camera waarvan de gebruiker het beeld ziet en daarna van de andere camera; voor veel gebruikers eerst de camera aan de achterkant en daarna aan de voorkant. Het is mogelijk om een onderschrift te zetten bij de post.

BeReal, november 2022BeReal, november 2022BeReal, november 2022BeReal, november 2022

Vervolgens kom je als gebruiker in de feed terecht waarin de posts van contacten terechtkomen. Daar kun je alleen posts zien van die dag; het is niet mogelijk om posts van contacten terug te zien. Eigen posts terugzien kan wel.

Het is mogelijk te reageren op posts van anderen. Dat kan met tekst, maar ook met 'realmoji's'. Dat is een foto van je gezicht, terwijl je de uitdrukking van een emoji aan het nadoen bent. De realmoji's moeten de 'echtheid' van de app benadrukken.

Verder is de app aan de kale kant. Er is nog een Discovery-feed met posts van vreemden en die is afgestemd op de locatie. Dat zijn mensen die toestemming hebben gegeven om hun posts openbaar te maken. Links van de feed zit het beheer van contacten, met de mogelijkheid om het adresboek te uploaden om contacten te vinden, al hoeft dat niet. Onder het menu met het icoon van je profiel staat een mogelijkheid om de eigen posts terug te zien.

De app werkt niet altijd even goed. Zo geeft hij al toegang tot posts van anderen voordat de upload van de eigen foto compleet is, iets wat je kan gebruiken om vals te spelen. De notificatie komt op sommige dagen ook laat of helemaal niet door.

BeReal, november 2022BeReal, november 2022BeReal, november 2022

Tot slot

BeReal voorziet duidelijk in een behoefte. Het eens per dag posten en de gelimiteerde featureset zijn duidelijk in lijn met de missie zoals oprichter Barreyat die bij de release formuleerde. De meeste mensen zullen per dag niet meer dan een paar minuten in de app doorbrengen.

Wel kun je laat posten om een goed moment uit te zoeken, al gaat dat wel voorbij aan het punt van de app. Aan de andere kant: er zijn nogal wat momenten op de dag die zich niet lenen voor een foto binnen twee minuten; neem nu automobilisten die beter op de weg kunnen letten dan binnen twee minuten een snel plaatje te maken.

Met de tientallen miljoenen euro's die BeReal in kas heeft, kan het bedrijf het uitzingen. Voor hosting zal BeReal rond de 12.000 euro per maand kwijt zijn, rekende tweaker djwice voor. Natuurlijk is er nog veel meer dat geld kost binnen de start-up. Het bedrijf zal op een gegeven moment een eigen inkomstenstroom willen hebben.

Wat dat is, daar heeft BeReal nog niets over gezegd. En dan is de vraag of dit een tijdelijke trend is of een blijvertje. Is het een TikTok of een Clubhouse? Dat is lastig te voorspellen, maar de stap van publieke sociale media naar sociale media die meer privé zijn, is al langer gaande, iets wat Meta-oprichter Mark Zuckerberg drie jaar geleden al onderkende. Ook de stap naar vluchtigere sociale media is al langer zichtbaar, gezien de vele sociale media met verdwijnende Stories.

Daar staat tegenover dat BeReal een one-trick pony is; het kan maar één ding. Het is een sociale app zonder privécommunicatie en zonder andere functies om te communiceren. Het nadeel van het hebben van één trucje is dat het trucje op een gegeven moment veroudert en gebruikers gaat vervelen, en dan kan het snel aflopen met het aantal foto's dat gebruikers in hun feed zien.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

22-11-2022 • 06:00

47

Reacties (47)

47
47
30
7
0
16
Wijzig sortering
Ik vond het concept wel heel leuk.
Doe het ook dagelijks, met wel 1 volger! Oftewel, net als @crepsly - een dagboekje.

Maar vorige week hoorde ik dus over een meidengroepje; meisje moet net bij tandarts gaan zitten. Helemaal in paniek, want BeReal gaat af. Mama; ‘geen tijd, eerst tandarts’. In de stoel blijft haar telefoon bericht geluidjes maken….
Na kwartier uit de stoel, helemaal in tranen - want ze heeft de BeReal gemist.
Zit ze in een meidengroep - die elkaar hebben verplicht om de twee mintuten regel ALTIJD in acht te nemen EN daarna moet je ook binnen twee minuten reageren op posts van de ‘vriendinnen’. Anders lig je eruit!

What the…@&* ?
Dat is een goed voorbeeld van sociale drang en zeker in combinatie met mobiele devices die je altijd bij je draagt en jou opdrachten kunnen geven waarop je dan direkt moet reageren:

BeReal is daarbij een extreem voorbeeld en specifiek gericht op dat aspect, dat echter an sich mobiele ecosystemen eigenlijk allemaal proberen te doen, direkt infiltreren in je dagelijkse leven en jouw aandacht vasthouden:
Attention Hacking is the Epidemic of our Generation
Dat artikel is geschreven in maart 2018 en lijkt bijna een blauwdruk voor hoe BeReal werkt en is opgezet, inclusief de verwijzing naar een bekend Experiment van B.F Skinner uit 1930, gericht op conditionering en aanleren van gedrag bij ratten; dat als basis voor veel zaken als Behaviorism en Gamification geld
https://en.wikipedia.org/wiki/Operant_conditioning_chamber

[Reactie gewijzigd door RM-rf op 23 juli 2024 09:37]

Ja, dat is dan ook precies waar de social media op gericht zijn, aandacht erbij houden. En dit is 1 van de meest overdreven vormen daarvan. Ik vind het echt schadelijk voor precies de leeftijd waar je het over hebt, normaal gesproken heb je al een gezonde sociale druk, maar sinds social media erbij is gekomen is het echt berg afwaarts gegaan. Kids staan al steeds meer onder druk ook. Bij mij komt het er echt niet in, Facebook nog net en alleen voor mijn oudste waarvan ik inmiddels weet dat hij er minder vatbaar voor is.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 23 juli 2024 09:37]

Dat is dan ook wel de minst schadelijke sociale media, Facebook, 8)7
Als je dus weet hoe je ermee omgaat, dan hoeft het niet schadelijk te zijn, ik weet wat hij erop doet als ouder. Facebook vind ik dan net even een graadje minder verslavend ook.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 23 juli 2024 09:37]

Ik gebruik BeReal sinds juni dagelijks en vind het echt een goede toevoeging aan het social media landschap.

Het is leuk om te zien wat al je vrienden aan het doen zijn, zonder andere onzin op de feed. Ook erg ontspannen midden op de dag te zien dat iedereen gewoon aan het werk is in plaats van de altijd-leuke-instagram-posts. Inmiddels zo'n 50 connecties op BeReal wat voor een leuke diverse feed zorgt.

De 'druk' om het zo snel mogelijk te doen (waar ik hier in de commentsectie veel stress over lees) valt in mijn ogen heel erg mee, soms heb je geluk dat je de melding ziet en ben je binnen de twee minuten, maar meestal druppelen door de dag heen de foto's wel wat binnen. Niemand in mijn cirkel die klaagt dat het 'fake' is als je later dan twee minuten bent.

Daarnaast is het leuk om foto's terug te kijken omdat de app een persoonlijk dagboek (alleen voor jezelf inzichtelijk) van de afgelopen dagen maakt, wat dus echt momentopnames zijn van willekeurige momenten.

Voor mij doet BeReal echt iets wat ik al lang mis in andere apps, een low-effort manier om een beetje betrokken te zijn met wat mijn vrienden doen. Juist omdat het willekeurige momenten zijn in plaats van curated hoogtepunten zorgt het echt voor een stukje ontspanning.
En dat haal je niet uit gewoon het stapavondje in het weekend oid? Wat voegt het nu precies toe dat je elkaar leven tot op de minuut kan volgen, dat snap ik niet helemaal.
Dat het dus niet "tot op de minuut" is, maar gwn een momentopname van iemands dag (als diegene daar zin in heeft, want je kan ook gwn ene dagje overslaan). Wat er dus voor zorgt dat je een beetje verbonden blijft met je vrienden ookal heb je geen tijd om regelmatig met ze af te spreken.
Daarbij woont niet iedereen dichtbij genoeg om regelmatig te stappen (zegt deze reserve Duitser)
Ik vind het ook een erg leuk concept. Ik vraag mij alleen af hoelang het op deze manier vol te houden is. Vroeg of laat moeten ze toch gaan werken met sponsoren en advertenties, en uiteindelijk een algoritme.. Het is zo fijn dat BeReal gewoon een chronlogische tijdlijn heeft.

[Reactie gewijzigd door unreal0 op 23 juli 2024 09:37]

Misschien ben ik ondertussen toch een 'oude man' geworden, maar dit klinkt echt vreselijk voor mij, ik krijg al bijna een paniekaanval van de beschrijving van hoe het werkt :+
Misschien ben ik ondertussen toch een 'oude man' geworden, maar dit klinkt echt vreselijk voor mij, ik krijg al bijna een paniekaanval van de beschrijving van hoe het werkt :+
Troost je; je bent niet de enige ;)

Ik heb twee pubers thuis, waarvan één studerende dochter. Die is er dus ook mee bezig en waar ik me over verbaas is het dwangmatige gedrag wat deze app uitlokt. Ik vind dit eigenlijk tamelijk beangstigend.
Ja precies... Het klinkt heel leuk zoals het artikel het brengt, je gebruikt de app maar een paar minuten per dag... maar die app dwingt wel min of meer af wélke minuten! Verhaal van Hen3s hierboven vond ik ook wel tekenend.
Als ik het zo lees, wil BeReal slechts dat mensen niet per se zelf het moment uitzoeken, en als dat wel het geval is, er gewoon een melding bij wordt getoond.
De sociale druk die men er zelf op legt, maakt het moeilijk om er schijt aan te hebben, maar dat is een druk die de gebruikers zichzelf op leggen, ik zie niet in hoe enige dienst/app hier zich aan kan onttrekken.

In het verhaal van @Hen3s is het 'het meidengroepje' zelf dat er een hogere druk op legt dan de app zelf.

We kunnen sociale media wel de schuld geven,
Dat vind ik een beetje in dezelfde categorie vallen als dat game uitgevers er ook niks aan kunnen doen dat hun microtransacties verslavend zijn, de mensen besluiten toch echt zelf om geld uit te geven. Het is een design wat zich er gewoon heel erg voor leent om die druk te voelen. Je wordt er door de app ook al voor 'geshamed' ("Later plaatsen kan, maar er staat voor iedereen zichtbaar bij dat je te laat bent geweest met plaatsen.")
Die schaamte is iets dat jij er aan koppelt.
Ik zou dat zelf nooit als beschamend zien.

Dit vergelijken met micro-transacties en een verdienmodel slaat in mijn ogen de plank mis.

[Reactie gewijzigd door EwickeD op 23 juli 2024 09:37]

Nee, dat is schaamte die ontstaat als je het in een groep doet. Op het werk, op school, je verhoogt automatisch de druk in je leven omdat je echt niet kan verwachten dat mensen zich niet aanpassen aan de momentjes een beetje leuk (e.g. nep) te maken. Wat ik zorgelijk vind is dat er geen moment rust meer is, je mag vooral niet even een saai momentje hebben.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 23 juli 2024 09:37]

Dat is juist waar deze app voor staat.
BeReal, deel iets niet op een moment dat jij kiest, maar de app kiest voor je. Een maal per dag. Als je daar dus in mee gaat, zal je zien dat iedereen ook veel saaiere momenten kent.

Maar lig jij in de tandarts-stoel en mag je van je ouders daarom je telefoon er niet bij pakken, zou er geen sociale druk mogen zijn dat een foto een keer wat later in gestuurd wordt.
En heb je te maken met iemand die alleen maar de leuke dingen wilt delen omdat hun leven echt nooit een beetje saai kan zijn? Ja dan zie je dat iemand vrijwel nooit zal posten op het moment dat de app het van je vraagt en altijd een post 'met labeltje' heeft.
Ben ik met je eens, het is de druk van zo'n tienergroep.
En het doet mij, als ouder, dan ook beseffen dat ik mijn zoon moet leren dat hij nooit moet toegeven aan dit soort 'druk'.

Ik denk dan ook dat Social Media ook een nieuwe aspect aan ouderschap brengt; en dat je als ouder niet moet denken 'is niet voor mij!'.

Net als vroeger; dan had ik 'vrienden' die bij mij thuis kwamen en waarbij op een gegeven moment mijn ouders gingen waarschuwen 'voor die ene jongen' (waar het later dan ook echt bij fout ging).

Nu komen die personen niet meer bij je thuis - dus als ouder is dat best wel moeilijker om het in de gaten te houden.
Precies.
De ouder in het geval van je voorbeeld zal zich actief bezig moeten houden met "wat is hier net gebeurd?".
"Is deze app wel geschikt voor deze doelgroep?"

Heel eerlijk, een vriendengroep die geen rekening kan houden met jouw "me-time" en waar je die ook voor gebruikt, is geen goede vriendengroep.

Het bestaan van dit soort apps, en de snelle beschikbaarheid (een tikje en geïnstalleerd) maakt het leven niet makkelijker, maar kinderen moeten zelf leren kiezen welke druk ze wel/niet aan willen en kunnen.

Ik hoop dat het voor de tiener in kwestie een goed moment is geweest om met de hele groep te reflecteren op hoe ze bezig waren en dat daar verandering in is aangebracht.

Er is in mijn ogen weinig wat 'sociale media' kunnen doen om (1) echt sociaal te zijn en daarnaast (2) economisch levensvatbaar te zijn.

Ter achtergrond, ik gebruik Discord als een van de weinige een beetje actief, niet op professioneel vlak.
Daarnaast een instagram-account wat amper gebruikt wordt, en whatsapp (voor zover ik dat nog 'sociale media' kan noemen, het is voor mij gewoon de opvolger van sms, meer niet) sociale media in general, ik dank er voor.

[Reactie gewijzigd door EwickeD op 23 juli 2024 09:37]

Klinkt bekend qua dwangmatig mee bezig zijn.
Er moest en zou gepost worden, want anders werd de streak onderbroken.
Maakte verder ook totaal niet uit wat. Een foto die helemaal zwart was, was al voldoende.

Kunnen ze natuurlijk vergeten dat wij dat gaan doen voor ze wanneer ze het zelf even niet kunnen.
Is nu eigenlijk daardoor ook al weer afgelopen met dat gedoe. O-)
Fascinerend. Mijn ego is te groot. De wereld bestaat voor mij ik besta niet voor de wereld dus sociale druk stuit bij mij op een "error not found".

Maar bij enigszins normale mensen kun je dus echt goed zien dat de mens evolutionair een groepsdier is die in een stam leeft.
Maar is die druk er niet altijd bij pubers/tieners? Ik heb de app ook en voel 0% sociale druk. Tieners hebben altijd druk of het nou een app, kleding of mening is. Ja een app kan het versterken maar het zit voornamelijk ook in de leeftijd.
Die druk is er altijd al geweest. Alleen is, met de komst van internet in het algemeen en de sociale media in het bijzonder, die druk exponentieel toegenomen. Fear of missing out is een serieus aspect (geworden) voor veel jongeren, en zaken als status (uiterlijke) successen, etc., je moet echt stevig in je schoenen staan om je daar in staande te houden. Het is ook niet zo gek dat depressies en burn-outs tegenwoordig 'gewoon' lijken onder scholieren en studenten.

[Reactie gewijzigd door RRRobert op 23 juli 2024 09:37]

Maar was het hebben van een burnout wellicht vroeger ook minder onderzocht/behandeld? Sociale druk was er toen ook. Bijvoorbeeld niet uitgenodigd worden voor een verjaardagsfeestje, met elke rage mee moeten doen, etc. Ben het zeker met je eens dat social media niet helpt maar denk wel dat het iets van alle tijden is en wat je bij een opvoeding probeert aan te kaarten.
Sociale druk is er inderdaad altijd al geweest onder jongeren, maar zoals ik al zei, je kunt niet ontkennen dat dit exponentieel is toegenomen. Er wordt gewoon veel meer beeld en geluid op jongeren 'afgevuurd' dan vroeger.
Het idee van BeReal klinkt geinig. Ik had er nog nooit van gehoord. Al zal ik er zeker niet aan mee doen.
1: Ik ben niet fotogeniek. Ik haat foto's waar ik op sta.
2: Ik heb geen vrienden dus niemand interesseert zich hoe "real" ik ben. En de familie weet al dat ik een mislukking ben.

2 minuten lijken mij ook wel erg kort. Ja ik snap dat hoe langer je de tijd hebt hoe meer tijd je hebt om het dus "fake" te maken. Juiste positie, juiste houding, filters, ect. Maar ik kan me genoeg situaties bedenken waar je dus geen tijd hebt om te posten. Je gaat ern vergadering niet stoppen omdat je een foto moet maken (al zou het wel leuk zijn als je collega's dan een groepsfoto willen doen). Ook als je op de wc zit lijkt het me geen goede tijd (of juist wel als je die foto's moet bekijken }>). Of je bent een online game aan het spelen en kan niet even snel stoppen. Nee ik denk niet dat ik goed tegen die stress zou kunnen. Daarnaast verwacht ik dat veel mensen die niet slecht op de foto zou willen staan toch al dingen voorbereid hebben om zodat ze dus snel kunnen handelen en is het dus ook niet "real".
Met wat sociale druk kan ik het helemaal verkeerd zien gaan (als dat niet al het geval is)
2 minuten lijken mij ook wel erg kort. Ja ik snap dat hoe langer je de tijd hebt hoe meer tijd je hebt om het dus "fake" te maken. Juiste positie, juiste houding, filters, ect.
Je moet alles dus altijd klaar hebben staan zodat je onmiddellijk in actie kan komen. 24/7 zorgen of je haar goed zit en of de belichting wel natuurlijk overkomt.
Maar ik kan me genoeg situaties bedenken waar je dus geen tijd hebt om te posten. Je gaat ern vergadering niet stoppen omdat je een foto moet maken (al zou het wel leuk zijn als je collega's dan een groepsfoto willen doen). Ook als je op de wc zit lijkt het me geen goede tijd (of juist wel als je die foto's moet bekijken }>). Of je bent een online game aan het spelen en kan niet even snel stoppen
Het komt een beetje als een pauwenstaart op mij over: een enorme investering om te showen dat het allemaal heel goed met je gaat en je alle tijd van de wereld hebt om lekker relaxed te leven. Nooit stress, nooit druk, altijd klaar voor een "sp;ontane" foto waar je er toevallig als model op staat.
Het idee van BeReal is juist dat niet iedereen er als model op staat maar je juist ook brakke ochtendfoto's ziet . Dit ervaar ik zelf ook zo en is hetgeen wat zo veel leuker is dan andere social media
Ik mis eigenlijk een beetje in het stuk hoe de applicatie omgaat met je gebruikersgegevens. Hoe en waar worden deze opgeslagen?
Ik heb zelf BeReal en vraag het mezelf nu inderdaad ook af.
Ik weet dat InstaGram er niet al te zuinig op is maar van BeReal heb ik eigenlijk ook nog nooit een statement gezien m.b.t. UserData.
Zal vast wel in de kleine lettertjes staan dat ze alles doorsturen (van het slechtste uitgaan 8)7 )

EDIT:
na een quick google search ben ik dit tegen gekomen. https://bere.al/en/privacy

[Reactie gewijzigd door Techie500 op 23 juli 2024 09:37]

Het grote gevaar voor BeReal is denk ik dat de (simpele) one-trick pony functie in grote social media-apps wordt geïntegreerd.
Dat gebeurt al. Instagram is dit reeds in beta aan het testen als ik het goed heb.
Zit al ik zowel bereal als snap..
Het originele idee van BeReal was leuk, maar je kan nu gewoon bijna een hele dag wachten tot je je foto plaatst, en daarmee is het leuke er ook meteen vanaf.

Zoals in het artikel staat; het is een one-trick pony, het hele idee was dat je op het moment dat die melding komt direct een foto moet maken van wat je ook aan het doen bent, maar dat idee is nu dus niet meer waar en daarmee blijft er niks over
Het idee klonk mij ook wel leuk, maar je kan niet binnen 2 minuten reageren als je in de auto zit, op de scooter/fiets zit, ingame zit, je telefoon niet naast je ergens aan de lader ligt, ga maar door.

Met later kunnen posten verdwijnt het spontane weer van wat je echt aan het doen bent op dat moment.
Ik merk dat mijn gebruik van BeReal verandert, eerst als social media app maar nu veel meer als persoonlijk dagboek. Elke dag een foto geeft echt een tof overzicht van wat je allemaal gedaan hebt. :)
Dus een social media app die gefinancierd wordt door durfkapitaal en die influencers gebruikt ter promotie. Wat kan er dan eigenlijk nog mis gaan…

”In plaats van” wordt “weer een erbij” en dan ook nog met de tijdsdruk om op tijd iets te posten. Ben je te laat, dan krijg je straf.

En over de ontbrekende features zoals communicatie en emoji’s… die komen er nog wel in als BR het allemaal overleeft.

[Reactie gewijzigd door GeeBee op 23 juli 2024 09:37]

Ze doen alsof het dan tot authentieke foto’s leidt. Maar je kan het net zo goed stagen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.