Apple Maps test nieuwe versie van kaarten in Benelux

Apple is begonnen aan het vernieuwen van de Apple Maps-app in onder andere Nederland en België. Die vernieuwingen houden uiteindelijk in dat gebouwen in 3d worden weergegeven, er een variant op Street View komt en snelheidslimieten van wegen getoond worden.

Amsterdam in new Apple Maps
Beeld: /u/losipov

Apple lijkt de vernieuwde Maps stapsgewijs te introduceren; gebruikers dat ze de vernieuwingen aan de kaarten op een deel van hun Apple-apparaten te zien krijgen. Een gebruiker op Twitter meldt dat hij op de kaart duidelijker contouren van gebouwen ziet en dat 'navigatie er heel anders uitziet'. Een reageerder daaronder laat het stationsgebied van Utrecht zien, compleet met een driedimensionaal model van Utrecht Centraal. In een topic op Reddit deelt iemand een 3d-aanzicht van het Atomium in Brussel en een vogelperspectief van Amsterdam.

Naast de Benelux worden nu ook Zwitserland en Liechtenstein van de vernieuwde Apple-kaarten voorzien, zo schrijft onder andere de 'Apple Maps-blogger' Justin O'Beirne. In gebieden waar Apple Maps de meeste functies biedt, heeft de app 3d-modellen met relatief gedetailleerde modellen en textures, navigatie, ov-navigatie, augmenterealitynavigatie, zijn eigen variant van Street View genaamd Look Around en meer.

Atomium in Apple Maps
Apple Maps vernieuwd in BeneluxApple Maps vernieuwd, BeneluxApple Maps vernieuwd in Benelux

Het laatste plaatje toont in de oude weergave dezelfde kaart als het plaatje ervoor (beelden via @pindakaas_met, @Eddydekker en /u/losipov).

Apple weidde bij WWDC 2022 uit over wat te verwachten van de vernieuwing in Apple Maps (video begint bij relevante timestamp).

Door Mark Hendrikman

Redacteur

04-11-2022 • 11:00

180

Submitter: eilavid

Reacties (180)

180
179
59
2
0
110
Wijzig sortering
Kijk hier echt naar uit! Gebruik altijd Apple Kaarten en moet zeggen dat het er ook het beste uitziet op CarPlay.
Ik zweer er nog altijd bij dat een community based app zoals Waze absoluut altijd maar ook altijd betere navigatie informatie kan geven dan een app die enkel informatie krijgt via officiële bronnen zonder user input.

Waze geeft ontzettend goeie routes weer waar ik vrijwel 99% van de keren bij een omleiding via de app sneller thuis kom dan als ik het advies zou hebben negeert. Want telkens als ik wel de app negeerde bleek ik inderdaad langer in de file te staan.

Uiteraard zijn er van die situaties waarbij iemand liever 10 tot 15 min langer op de hoofdweg rijd dan via dijkjes langs de snelweg. Maar ik moet zeggen dat de balans daartussen in Waze heel erg goed werkt. Zeker de nieuwe "route view" waarbij je in birdseye net als in google maps alle routes en de tijd die eroverheen gaat kunt zien en makkelijk kan kiezen. Al moet ik zeggen dat in bijna alle gevallen ik de route niet wijzig.

Tevens weet ik in Waze heel vaak wat er speelt. Ik zie dat een rijstrook is afgesloten wegens een ongeluk of werkzaamheden. Ik kan zien of er een politie controle is en een mooi balkje aan de linkerkant die op een mooie manier jouw voortgang in de file of traject controle weergeeft waarmee dat ook een gevoel van rust geeft. Je weet Imers precies hoe ver je in de file zit en of er een eind in zicht is.

Vrijwel geen van deze functies vindt je in Apple Maps of zelfs Google Maps. Route wijzigen ja, eventueel doorgeven dat je in de file zit ja en eventueel een vaste flitspaal. Maar het is absoluut bagger vergeleken met de info die je bij Waze krijgt en hoe snel mensen dit doorgeven.

Nog altijd is Waze de enige app die gevaren zoals een stilstaande auto langs het vluchtstrook doorgeeft binnen enkele min soms seconde. Er is een grote community aan mensen die direct deze info doorgeeft en dat maakt het bijzonder accuraat.

Is een route gesloten, geef dit in de app door en de app vindt direct een nieuwe route voor jou en alle andere Wazers en houd rekening met de gesloten route. Uiteraard wordt dit gedubbelcheckt bij andere gebruikers met een duimpje omhoog of een kruisje. Efficienter kan werkelijk niet en ik zweer er daarom bij dat navigatie werkelijk niet efficienter en beter kan dan hoe Waze dit doet. Het enige waar mensen over kunnen discusseren is wellicht design, layout en route keuzes in de app. Persoonlijk vindt ik dit allemaal top en ook de verschillende stemmen en functies in de app vind ik bijzonder goed werken. Het delen van een route werkt mooi.

Echter nu ik dit allemaal gezegd heb. Als het niet om navigatie gaat en puur om het gebruik van een kaart dienst is er werkelijk maar 1 reden waarom Google Maps de grote overmacht heeft.

Support. Google Maps wordt door zo'n beetje iedere restaurant, bar, club, ziekenhuis, of instantie gebruikt waardoor je veel info vindt die accuraat is. Openingstijden kloppen en niet bestaande winkels worden over tijd uit de app gehaald. Dat maakt het bijzonder fijn om op Google Maps te vertrouwen in het vinden van informatie. Hierbij ook het fijne dat loop paden, fiets paden en openbaar vervoer info goed weergegeven wordt en in veel gevallen je niet op Apple maps kon vertrouwen in Nederland.

Ik hoop werkelijk dat Apple Kaarten in het bijzonder route informatie kloppend maakt. Loop, Fiets en OV routes moeten accuraat zijn en vooral bedrijven, adressen, openingstijden en telefoon nummers moeten up to date zijn.

Zoek ik om 22u of er een burger king open is in de buurt kan ik in Google Maps gewoon Burger in typen en de app herkent met logo en all dat ik de Burger king filialen zoek en geeft dit als suggestie. Dan kan ik zelfs drukken op "Nu Open" en zie ik enkel filialen die momenteel open zijn. Dit zijn van die dingen die Google Maps zoveel beter maken dat Apple en daarom hoop ik werkelijk dat Apple hier bijzonder veel aandacht aan besteed want ook ik vindt Apple Maps er mooi uitzien en vindt functies zoals het zien van je route op de lockscreen fijn. Tevens moeten ook waypoints in Apple Maps beter. Een groep met waypoints online uitzoeken en toevoegen is niet mogelijk op vakantie. Google maps kan dit wel.
Nu moet ik zeggen dat Google maps het in Nederland best goed doet, in het buitenland zoals,Frankrijk, Denemarken en de UK doet Apple Maps het stukken beter kwa routing. Ook de voice van Apple Maps,is stukken beter dan van Google, die geeft vaak verwarrende meldingen. Onze Volt met route doet dat ook al een stuk beter, en die komt uit 2012.

Het enige wat Google redelijk goed doet is weten wat er om je een zit, maar kwa openings tijden klopt er ook vaak niets van, tenzij het een groot bekend object is.
Voor mij is file informatie het belangrijkste. Het lijkt mij dat google en apple hier het best in zijn door het aantal gebruikers.
Waze nog nooit gebruikt, toch eens proberen.
Zou het zeker aanraden!
ik heb Waze, google en Apple maps geprobeerd. Moet zeggen was wel een paar jaar geleden, maar ben toen geswitches naar apple kaarten. Eigenlijk heb ik sindsdien enkel situaties mee gemaakt met Apple kaarten waar Apple kaarten gelijk had: ik had moeten luisteren want de alternatieve routes die ze boden waren sneller. Je komt soms op de meest vreemde plaatsen terecht, maar apple maps heeft wel steeds gelijk.

Bij waze liep ik er destijds vrij vaak tegenop dat wegen niet bekend waren, routes niet gemaakt konden worden of dat werkzaamheden niet bekend waren, wellicht is dat in de afgelopen 2-3 jaar verbeterd, maar ik switch niet snel meer terug ;)

Merkte afgelopen weekend met apple maps dat ik ineens stoplichten in de navigatie zag, nooit eerder gezien... Ben benieuwd naar de overige wijzigingen.
Mijn grootste probleem met Waze is dat het teveel informatie en opties probeert te geven. Als je veel op de weg zit dan leer je daarmee werken. Maar als incidentele gebruiker vond ik Waze heel onprettig en heb ik het na een paar keer opgegeven. Conceptueel ben ik het met je eens, maar de praktijk is voor mij anders door de interface.
Gewoon uit nieuwsgierigheid. Hoe geven mensen dit door aan Waze dan tijdens het autorijden? Hopelijk toch niet tijdens het rijden zelf op de telefoon...
Er is een grote oranje button rechtsonder. En dan zie je enkele opties zoals "Police", "Crash", "Hazard". Mooi met plaatjes erbij. Vanaf het moment dat je voor het eerst op de oranje button drukt onthoud de app automatische de locatie. Druk je op politie hoef je alleen nog op de grote send knop te drukken en je hebt het doorgegeven. Het is dus wel zo simpel als maar kan gemaakt. Je kan eventueel nog aangeven of er iets op de weg, vluchtstrook of aan de overkant is gezien.

Je kan met maximaal 3 drukken iets doorgeven en de buttons zijn best duidelijk en overzichtelijk. Wat ik zelf doe is ik druk alleen op de oranje knop eerst en als ik dan veilig verder kan druk ik op hazard en dan send bijvoorbeeld.
Helaas wel. En de laatste keer dat ik Waze probeerde (2 jaar geleden) moest dat op het scherm en kon dat niet met stemcommando's.
Ik heb in ~2014 een tijdje waze gebruikt - Ik heb toen regelmatig (zo niet elke keer) het probleem gehad dat een file niet in waze bekend was en pas toen ik er al een kwartier in stond werd de weg rood. En dat was dan echt niet een net beginnende file. Als ik dan op google keek stond hij er al wel in.
Is dat al beter geworden?
Ja, ik herken precies jouw probleem van vroeger! Dat is nu veel beter. Het is meer accuraat dan google maps nu. Ik zet soms de navigatie van mijn auto aan tegelijk met Waze. Navigatie op de auto werkt met Google Maps. File's zijn eerder zichtbaar in Waze en vaak ook (korte) stoppingen bij kruisingen in de stad. Maar wat mij nog meer opvalt is dat het in Google Maps vaak een stuk langer duurt voor deze door heeft of een file inmiddels weg is. Waze heeft dit nagenoegen direct door waardoor ik soms toch op de hoofdroute blijf terwijl mijn auto mij via een alternative route wilt sturen. Ik rij dagelijks vanuit Amsterdam Noord naar Utrecht en vise versa. Vooral op de terugweg van Utrecht naar Amsterdam kan ik soms via de A9-A1 wat file besparen door A10 zuid te vermijden. En andere keren kan ik via de Coentunnel als er Bij A10 oost een ongeluk of iets is gebeurd. Het is grappig hoe Google Maps en Waze in 60% van de gevallen andere routes doorgeven. Maar ben zeer tevreden met Waze. Moet zeggen dat ik mezelf echt op mijn kop sla telkens als ik niet op Waze vertrouw en de hoofdroute pak omdat ik het onderschat. Ik blijf die fout soms maken 8)7
Bedankt! Ik ga het weer eens proberen. Ik gebruik nu al een paar jaar TomTom Go.
Lang geleden Waze ook gebruikt. Nu niet meer vanwege 1 woord: Advertenties.
maar google maps moppert steeds dat ie zijn posiotie kwijt is terwijl andere apps als maps-me het prima blijven doen. Vooral in steden met hoge gebouwen weet google maps nauwelijks welke kant je oploopt. En ook al staat alles erin, je krijgt ook alles te zien of je wil of niet. Van Waze had je zoiets dat ie scande naar andere waze gebruikers in de buurt of zoiets onzinnigs, of heb ik dat mis?
Dat ligt veelal aan je telefoon en niet per se de app. Android lijkt hier vaker last van te hebben dan iPhone's met GPS. Ik heb geen voorkeur bij Google Maps maar GPS locatie werkt prima.

Waze "scant" niet naar gebruikers, er zijn gebruikers die Waze in de buurt misschien gebruiken maar die feature is echt compleet in de achtergrond. Speelt verder geen rol in de app, is puur decoratie buiten je eigen navigatie route. Je kan eventueel op iemand drukken en toeteren of een opmerking achterlaten ergens op de kaart bij een situatie. Tevens is dit geen live tracking want dat is verboden. Dus het is niet accuraat waar je andere Wazers ziet. Die zijn daar wellicht recent geweest meer niet.
dank voor de info over waze. ik heb echt wel veel betere tracki g met maps-me en fiets route trackers dan met google maps, zowel met huawei P20pro als samsung s21...
Ik gebruik al jaren Waze voor navigatie in de auto, misschien toch maar eens Apple Maps proberen
Ik ben eigenlijk al sinds het begin Apple Maps gaan gebruiken, al geef ik toe dat het destijds meer met mijn persoonlijke wens te maken had zo min mogelijk Google/Facebook diensten te gebruiken. Apple Maps was in het begin nogal ruw en ik heb zeker in het eerste jaar vaak genoeg routes gereden waarvan ik dacht: hoe dan? En waarom stuur je me 3 blokken om terwijl ik hier zo direct binnendoor kan steken?

Inmiddels durf ik te stellen dat ik er blind op durf te vertrouwen en zelfs als ik af en toe Google Maps erop nasla om een bepaalde route te dubbelchecken (wat ik steeds minder vaak doe, nu echt zeer sporadisch) dan merk ik gewoon dat Apple Maps op z'n minst niks onderdoet. Ik vind het een zeer fijne ervaring, lightweight dankzij de vector maps (al heeft Google dit volgens mij ook alweer een tijdje, paar jaar geleden was het verschil schokkend groot voor je databundel), werkt snel, krijg ook vaak op tijd alternatieve routes aangeboden bij files of wegafsluitingen door een ongeluk en de meeste POIs staan er gewoon in. Persoonlijk vind ik de hele interface ook gewoon zeer fijn werken. Zeker icm CarPlay, maar dat kan natuurlijk deels persoonlijk zijn.

Zelfs nieuwbouwwijken heb ik weinig problemen mee. En over POIs gesproken: die voeg ik zelf ook nog weleens toe. Meestal krijg ik een week of twee later een melding dat het aangepast/toegevoegd is.

[Reactie gewijzigd door MooDyBLueS op 22 juli 2024 16:05]

Ik gebruik inmiddels ook Apple Maps routinematig, nu veel meer dan vroeger (want toen was het best ruw). Googlemaps is nog wel beter mbt restaurants/tankstations (die er dan ook nog steeds zijn) vinden etc. Ook is wandelen en fietsen in Applemaps minder of soms zelfs niet aanwezig.

Maar wat een verschrikkelijke navigatie-assistentie stem heeft googlemaps. Die van Applemaps is beter. Wel af en toe stem-problemen, zoals " naar de A1" waarbij de 1 zo snel op de A volgt dat het uitgesproken wordt als 1 woord.

Hoe voeg jij trouwens verbeteringen toe aan Applemaps?

[Reactie gewijzigd door Stangg op 22 juli 2024 16:05]

Ik snap niet dat mensen die navigatiestem gebruiken. Je ziet toch al waar je heen moet. Ik vind dat echt superirritant wanneer je muziek steeds gedempt of onderbroken wordt.
Navigatiestem gebruik ik niet, die staat altijd compleet uit. Ik rijd de grove route altijd op zoveel mogelijk zelf nadenken en borden kijken en alleen als ik het niet weet, kijk ik met enige regelmaat naar mijn Apple CarPlay scherm en zie ik bijv. over 1,3 km rechtsaf. Ik word liever niet tijdens mijn podcasts/muziek continu gestoord door welke stem dan ook. Behalve als ik passagiers in de auto heb en lekker zit te praten, maar dan vervangt dat mijn podcasts/muziek en wordt het gepraat niet gestoord door een navigatiestem. Toegegeven, ik mis nog wel eens een afslag in het laatste scenario. ;)

Over verbeteringen toevoegen: op je iPhone is het vanuit een ingevoerd adres of een geplaatste pin klikken op "... More" en "Add to Maps +". Dit is overigens sinds iOS 16, daarvoor heette het "Report an Issue".

Die laatste optie is er nog steeds voor reeds bekende POIs. Laatst nog voor een laadpaal gedaan die achter slot en grendel op iemand's eigen terrein staat (mijn buurman). Ik heb ook eerst met hem gecheckt, maar hij begreep het en gaf mij toestemming, leek hem ook fijner, al is het maar dat mensen niet voor zijn deur rijden stoppen om te kijken waar die laadpaal nu staat.

Op macOS is het vrijwel hetzelfde: contextmenu via de ... en dan Add to Maps of Report an Issue.

[Reactie gewijzigd door MooDyBLueS op 22 juli 2024 16:05]

Dank je! Ik zal eens kijken, al kan ik tijdens het rijden geen "report an issue" doen natuurlijk. Dat zou ik wel willen als bijvoorbeeld een afslag wordt beschreven als "flauwe bocht" door de navigatiestem.

In mijn auto kan ik de telefoon niet ophangen (ronde ventilatieroosters, ik kan geen adapter vinden) en heb ik geen CarPlay. De iPhone ligt dus rechts naast mij op de middenconsole. Daarom gebruik ik ALTIJD de navigatie stem, met maar af en toe een blik op de rijbanen als de keuze onduidelijk is. Bij het kijken naar het scherm kijk ik weg van de weg, en dat doe ik zo min mogelijk.
Het nadeel is wel dat als er een snellere route is ivm file, dat je die dan automatisch accepteert door niets te doen na ca 20 seconden. Ik ga niet op zoek naar de bevestiging-knop, want dat is gevaarlijk tijdens het rijden.

Voor iedere use case een oplossing dus!
helemaal met je eens, op 1 punt na. De nieuwbouwwijk waar ik sinds 2 jaar woon heeft het eerste jaar er maar gedeeltelijk op gestaan waarbij de toerit in maps niet gekoppeld was aan de bestaande weg. Ik heb daar meerdere meldingen van gemaakt en foto;s ingestuurd maar totaal geen reactie gehad en het duurde nog een jaar eer het bijgewerkt was.

Verder erg tevreden over maps, ik gebruik het altijd en het gaat vrijwel altijd goed. Ook tijdens onze vakantie in Frankrijk geen problemen en zie je bv van Annecy ook de gebouwen in 3D.
Hmmm, dan is onze ervaring met nieuwbouwwijken inderdaad wat anders. Ik moet wel toegeven dat mijn wijzigingen/gemelde problemen voor wegen/straten inderdaad ook veel langer duren dan een POI toevoegen of wijzigen. Ik woon in een nieuwbouwwijk die sinds 2011 bestaat, woon er zelfs sinds 2016, en er wordt nog steeds bijgebouwd en mijn ervaring is dat het inderdaad voor de wegen wel een half jaar tot een jaar kan duren voordat die er inzitten, maar eenmaal erin klopt het ook wel gelijk. En de enkele keer dat ik heb meegemaakt dat hij een fietsstraat waar ook auto's mogen komen compleet blokkeerde heeft het niet langer dan uit mijn hoofd 2 maanden geduurd voordat het opgelost was. Wel alsnog een verschil met 1-2 weken voor POIs in mijn ervaring.
Ik heb dezelfde wens maar bij de eerste rit ging het al mis toen ik een fietspad op moest rijden met de auto, na eerst onnodig door een kronkelige woonwijk te worden genavigeerd.
Als ik het fietspad had gebruikt dan was het ongetwijfeld sneller geweest maar ik ben dan liever 10 seconden langzamer en rij een courantere route.
Misschien nog maar een keer een kans geven dan.
Het kan natuurlijk altijd voorkomen, maar dit soort scenario's maak ik tegenwoordig niet meer mee om eerlijk te zijn, jaren geleden wel. Heel af en toe nog wel dat ik een 30 weg met drempels ingestuurd wordt om net 500 meter te besparen, terwijl je er anders via een 50 weg zo omheen rijdt. Maar ook dat is niet meer standaard zo.

Kijk, uiteindelijk moet iedereen lekker gebruiken waar hij/zij blij van wordt, ik gebruik liever geen of zo min mogelijk Google spullen, maar het steekt wel goed in elkaar dus ik snap het heel goed als mensen dat willen blijven gebruiken. Ieder zo z'n voorkeur natuurlijk.
Ik durf zelf te zeggen dat ik apple maps de prettigste navigatie vindt. Google is zo omslachtig in de uitleg.

Ik hoef niet weten in welke straat ik nu rij of in draaien. Voor dat ik het naam bordje van de weg gelezen en denk hier moet ik in dan lig ik de sloot. Gewoon subtiel over de audio en muziek iets zachter “blijf op deze baan” of “gebruik de 2 rechter banen en houd daarna links aan”. Is meer dan zat. Google kost mij altijd 2 keer zoveel aandacht en moet altijd naar de navigatie kijken welke straat ik in moet.

Bij apple navigeer ik zonder beeld volledig op de audio over de auto radio. Het verbaast Android meerijders altijd hoe rustig de navigatie en relax Apple navigatie is er achter komen dat het Apple maps die op de achtergrond draait
Ik vind Apple Maps ook het fijnste, maar ik gebruik het zelden, omdat dat ding weigert in het Nederlands te werken als je telefoon in het Engels staat. (Is de Siri taal instelling). Dat maakt het totaal onwerkbaar voor mij, want ik doe alles in het Engels, behalve navigatie. (Iets met Nederlandse straatnamen).
Ik gebruik beide veel (Google maps zakelijk en Apple Maps privé) maar als we ze onder de loep nemen mag er best gezegd worden dat de file informatie bij Google over het algemeen beter is.

Voor de route informatie zijn ze echt gelijkwaardig imho
Nu gebruik ik al jaren geen Google Maps meer, dus kan anno 2022 er niks nuttigs over roepen. Maar in mijn ervaring met Apple Maps is het sinds zeker 3-4 jaar gewoon goed te noemen. De enige keren dat ik merk dat de file informatie te laat komt, zit ik ook in de kop van de file en zou het (denk ik) ook voor Google Maps lastig zijn geweest mij nog een andere route te geven. Overigens krijg ik dan ook wel een andere route, maar heb je toch altijd nog met een stuk file te maken die net ontstaan is en je toch moet wachten tot de eerstvolgende afrit.

Wat ik ermee wil zeggen is: ik wil je best geloven dat Google Maps beter is, maar net zoals je tegenwoordig van zowel Android als iOS kan zeggen dat ze gewoon uitontwikkeld en dus beide erg goed zijn, zegt mijn gevoel dat Apple Maps het gewoon goed doet en in mijn beleving dus ook goed genoeg is. Niet om Google Maps onderuit te halen hoor, maar deel van de kracht zit hem juist in hoe ze die informatie allemaal verzamelen en daar zit hem voor mij persoonlijk en genoeg andere mensen ook nu juist het verschil: ik wil zo min mogelijk met mijn privacy betalen. Als dat je niks uitmaakt, dan denk ik ook wel dat overall gezien Google Maps het beter product is.
Nou… beter noem ik het niet. Ik denk alleen dat file info het laatste punt is waar ze niet gelijkwaardig zijn nog. Mijn voorkeur gaat overigens naar Apple Maps uit ivm privé iPhone, zakelijk word ik helaas gedwongen om Android te gebruiken en daar is geen Apple Maps beschikbaar.
Met apple maps is niets mis. Flitspalen en gevaarlijke locaties kloppen altijd. navigatie commando’s zijn korter gewoon enkel de plaats op de weg en is daardoor veel minder aanwezig.

Wat betreft het vinden van winkels en bedrijven is Google beter omdat iedereen wel bedrijfs of winkel profiel inclusief adres op Google ten behoeve van de zoeken machine resultaten aanmaak. En niet alle bedrijven zetten zichzelf in appel maps. Dit kan simpel door Apple bedrijf profiel te synchroniseren met Google.

Mijn oplossing is om Google resultaten te mappen naar Apple maps. Dus wanneer dan in Google op een adres klik ga niet Google maps of navigatie maar naar apple maps
https://apps.apple.com/nl/app/mapper-for-safari/id1589391989
1000+ voor de app mapper. Werkt perfect. Schakelt gewoon moeiteloos over. _/-\o_ :*)

Aangezien hier de persoonlijke voorkeur bij Apple Maps ligt. Al is het maar om bovenstaand genoemde punten zoals geen computer achtste stem, vloeiendere app ervaring, minder privacy issues.

[Reactie gewijzigd door TheKerremenke op 22 juli 2024 16:05]

Hoe zit het met de zoekfunctie tegenwoordig? Op Google maps kan je gewoon de naam van een restaurant oid invoeren, en 9/10 keer pakt die hem meteen.
Ervaring bij Apple kaarten van eerder is dat steeds als ik het wilde gebruiken ik vaak eerst met Google de adresgegevens moest opzoeken. Is dat ook beter geworden?

Daarnaast heb ik in het verleden Spanje de ervaring gehad dat Kaarten gemakshalve op alle wegen de bruggetjes mistte en me daardoor zomaar een uur om kon laten omrijde (nu 3 jaar terug). Sindsdien nooit meer gebruikt. Misschien nu toch een nieuwe poging wagen

[Reactie gewijzigd door Pepper92 op 22 juli 2024 16:05]

Zeker in Spanje de moeite waard om eens opnieuw te proberen sinds ze daar ge-update 3D kaart materiaal hebben.
Dat zijn ze nu ook aan het uitrollen in de Benelux.
Ik heb een tijdje alle 3 zitten testen.
Apple maps is leuk in Apple car play omdat het beter samenwerkt met het digitale scherm bij je snelheid.
Alles van navigeren werkt goed en het is handig om vanuit je kalender rechtstreeks te kunnen navigeren in de wagen. Daar werkt het via google kalender niet.
Adres ingeven of naar een restaurant willen navigeren werkt beter in Google maps. Apple herkent minder goed wat je bedoelt.
Weegaanduiding en afslagen ed vind ik duidelijker bij Apple.

Waze stuurt mij teveel door woonwijken en kleine weggetjes. Heeft ook al paar keer routes voorgesteld die veel langer waren dan de andere.
Flitsers en politie is fijn bij waze wel.

Ik gebruik Apple maps en Google maps door elkaar dus en voor lange ritten tezamen zelfs. Wat proberen uit te vogelen of maps evengoed navigeert. Dat is tot nu toe het geval wel. Maar bij echt files werkt Google wat beter wel in zijn voorspelling.
Kijk hier echt naar uit! Gebruik altijd Apple Kaarten en moet zeggen dat het er ook het beste uitziet op CarPlay.
Helemaal mee eens, Apple Maps heeft ook een veel duidelijkere interface wat betreft navigatie, aanduiding van de wegen en welke rijstroken er gebruikt moeten worden.
Ik heb het geprobeerd maar heb een bloedhekel aan de manier waarop Kaarten de kaart weergeeft tijdens navigatie. De hele tijd het gezoom en veranderen van perspectief heb ik niks mee en dat is dan ook de hele reden dat ik op Google Maps blijf. Hopelijk veranderd dat ooit eens want kwa kaart zelf vind ik dit er prettiger uit zien met de nieuwe updates
Grappig hoe iedereen zijn eigen mening heeft. Zo vind ik het juist fijn dat Apple Maps de bocht inkijkt, waardoor ik meer overzicht heb over wat er gaat komen.

Net als bij rotondes inzoomen om juist beter weer te geven hoe je moet rijden.

Dat vind ik juist weer een groot pluspunt aan Apple Maps.
Ik ook maar het feit dat we 2 jaar na introductie nog steeds geen fietsnavigatie hebben is ronduit belachelijk. Wat is Apple aan het doen?
Ja dit is voor mij ook de enige reden waarom ik nog vaak Google maps gebruik. En, soms vind Apple Maps ineens iets niet (zoals de milieustraat van Dongen…)
Goed dat ze het doen. Het wordt al jaren stapje bij beetje een betere app. Hun probleem is wel dat ze nog steeds flink achter lopen op Google Maps. Wat het voor Apple ook niet beter maakt is dat wanneer dan dingen uitkomen je vervolgens weer jaren moet wachten tot het buiten de VS beschikbaar komt.
Ik ben geen groot fan van Google en zou liever een native Apple gebruiken. Maar ze verliezen me wanneer de app achterloop en ik als ze dan dingen eerst in de VS beschikbaar stellen en niet hier, krijg ik het gevoel dat Europa niet zo belangrijk voor ze is. Dan gebruik ik Google Maps voorlopig nog wel.
Ik ben het grotendeels eens met je hoor, maar ik heb er desondanks toch voor gekozen om zo min mogelijk in het google-ecosysteem te zitten en heb Google Maps verwijderd. Dat bepaalde features missen is jammer, maar ik heb er in de dagelijkse praktijk nauwelijks last van. Het enige wat ik graag zou zien in Nederland en wat ik echt mis is de fietsroutes, dat duurt me echt te lang.
Ik ben het dan ook weer grotendeels met jou eens, ik gebruik ook steeds meer native Apple apps. Maar door mijn gmail zit ik gelijk wel best diep in het Google ecosysteem. En ondanks dat ik steeds vaker naar Apple kaarten grijp vind ik Google Maps nog steeds gebruiksvriendelijker en beter functies hebben.

En ik weet dat het hier als vloeken in de kerk is, maar de 'je tijdlijn' functie van Google Maps vind ik ook wel leuk eigenlijk. Ik maak regelmatig roadtrips en dan vind ik het weleens leuk/makkelijk om een bepaalde route van ooit te checken.
In Amerika heeft Apple meer dan 50 procent marktaandeel, in Europa ligt dat meer richting de 20 procent, dus qua markt is Amerika veel interessanter voor hun om een grote doelgroep te bereiken en gelijk winst op te maken. Daarnaast hebben ze in Amerika niet te maken met meer dan 20 talen en andere versnipperingen die we in Europa wel hebben.
Dat zijn zeker heel goede punten. Maar vergeet niet dat een hoop Amerikanen ook (geregeld) naar Europa gaan, dus in die zin is het wel weer belangrijk om Europa niet te vergeten. Dat van die talen heb je uiteraard gelijk in.
Er komt relatief gezien een handvol Amerikanen deze kant op inderdaad en die merken dan dat hier het product niet voldoet voor die 1 of 2 weken vakantie die ze hebben, en de zakenreizigers merken er weinig van want nemen een taxi.
Maar belangrijker nog, ik heb tot dusverre niet massaal horen zeggen om die reden weg te lopen bij Apple. Niet in de VS door op vakantie iets te missen, en niet in Nederland omdat ze iets nog niet hebben en onbekend is of het ooit komt.
Dus waarom zou Apple zich druk maken hierover als het ze wel een investering kost maar weinig tot niets oplevert? Ze zijn beursgenoteerd, dus alles draait uiteindelijk om de cijfers.
Waarom niet TomTom gebruiken?
Apple gebruikers doen dat ook. De kaartendienst die Apple gebruikt is van TomTom.
Ik ben benieuwd op welke punten Apple Maps flink achterloopt op Google Maps op het gebied van routes voor de auto. Of gaat jouw opmerking over de (voor mij) meer secondaire opties zoals informatie over restaurants, winkels, en over fietsroutes en openbaar vervoer?
Ik gebruik mijn iPhone niet voor navigeren met de auto. Ik gebruik het voor lopen, fietsen en OV in een stad.
Dan snap ik jouw reactie. Mijn ervaring met Google Maps en OV is overigens heel slecht. Google Maps heeft mij nog nooit de beste OV verbinding gegeven in al mijn pogingen. In Nederland is 9292 in mijn ervaring altijd beter. Ook in Londen, Parijs en Rome heb ik Google Maps geprobeerd voor het OV en ben direct op zoek gegaan naar de "officiële" apps. Google Maps presteert het bij mij keer op keer om OV verbindingen te geven die 2 tot 3 keer zo lang duren als de snelste route.
Nu nog kaarten om te fietsen en wandelen. In België althans is dit echt om van te huilen, de Apple kaarten kennen amper fietswegen.
Misschien dat dit in fietsland Nederland beter is.

Google maps is op dat vlak veel completer, zelfs Here Maps op mijn Windows Phone (die ik op mijn fiets zet) heeft best wel goede wandelinstructies en dat toestel is 10 jaar oud en krijgt al jaren geen updates meer

[Reactie gewijzigd door SMGGM op 22 juli 2024 16:05]

Voor wandelen en fietsen is de kwaliteit van OpenStreetMap mijns inziens echt onovertroffen, in elk geval in Europa. OsmAnd werkt echt uitstekend en heeft natuurlijk als extra pluspunten dat het open is, én dat het je locatie niet doorstuurt. :)
OsmAnd is inderdaad perfect voor fietsen/wandelen.
Voor de auto vind ik het niks. Geen actieve verkeersinformatie enz.
Hier ook ja.. Op Google Maps loop ik hier in de bergen in een groene rechthoek. Op OSM zie ik alle paden, zelfs de kleinste. Helemaal top. Hoe het met Apple Maps zit weet ik niet want ik heb al vele jaren geen iPhone meer.

Voor live OV info gebruik ik ook nog Google Maps zoals @lenwar zegt mist dat soort live info heel erg in OSMAnd. Auto's doe ik niet aan.

Het wordt tijd dat live OV info ook gedeeld gaat worden met open mapping applicaties. Immers is het openbaar vervoer.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 22 juli 2024 16:05]

De navigatie op mijn e-bike (Bosch Nyon) gebruikt ook OSM (specifiek: OpenCycleMap) en die is inderdaad fantastisch. Het kent echt alle kleine paadjes, weet ook wanneer er wegen zijn waar je met de auto niet in mag maar met de fiets wel. Ik verbaas me er regelmatig over dat ie een achteraf zandweggetje door het bos nog kent.
Voor wandelingen vind ik de kaarten van Thunderforest (outdoor) nog wat beter dan OSM. Ik gebruik nu EasyTrails puur omdat je zelf tile servers kunt configureren. Daarvoor MotionX (die helaas is gestopt).
Ik vind Maps van Apple wel prettiger dan Google Maps werken, maar het gemis van fiets en wandelroutes is wel een nadeel inderdaad.
Ik gebruik Apple Maps voor de auto, en Google Maps voor de fiets altijd
Voor de fiets gebruik ik het hieronder door @thomas_n genoemde OpenStreetMap.

Dat werkt idd erg fijn.
[offtopic]
Ik gebruik vaak Komoot hiervoor, heb ik toch ooit gekocht voor het (offroad) fietsen.
Blijkt het ook heel handig te zijn voor wandelen.
Icm Garmin super. En op de Garmin heb ik dan OpenFietsMap.
Bedankt voor de tip. Mag je niet modden omdat je op mij reageert maar bij dezen een + van mij :)
Magic Earth heeft de beste wandel en fiets navigatie.
Niet perfect en compleet maar bevat zelfs (een deel van de) onverharde paden.
Magic Earth heb ik leren kennen omdat het de standaard navigatie-app is op /e/ os. OsmAnd had ik tevoren wel eens gebruikt, maar ik vond de leercurve te stijl en de instelbaarheid te overweldigend. Magic Earth biedt net wat ik nodig heb, niet meer en niet minder, en werkt goed out-of-the-box. En de stembegeleiding is de meest natuurlijke van al.
In die hoek zit ook nog Maps.me

Ook navigatie. Maar grootste voordeel is ook hoogte profielen op de kaart en voor geplande wandel en fietsroutes.

Bovendien offline met downloadbare kaarten.
Bedankt, die ga ik zeker eens bekijken. :)
Sowieso vreemd dat /e/ Magic Earth meelevert, is gewoon proprietary (maar /e/ is op wel meer vlakken vreemd, bijv. dat overal een fork van moet komen en dat er vervolgens maandenlang geen security fixes van upstream worden overgenomen).

Organic Maps: Offline Hike, Bike, Trails and Navigation
https://organicmaps.app
Eenvoudiger in gebruik dan OsmAnd, actief ontwikkeld, gebruikt data van OSM en Maps.Me, is ook voor offline gebruik. Ook voor iOS en Linux,

[Reactie gewijzigd door guillaume op 22 juli 2024 16:05]

Dat is waar, ze vermelden dat het de enige uitzondering is op hun beleid om enkel open source-apps te gebruiken. Een die ze gemaakt hadden omdat de makers van Magic Earth hen sterke garanties boden omtrent respect voor de privacy.

Ach, het is een oud zeer in open source. Enerzijds wil men heel doctrinair zijn, maar als dat moeilijk is (als het de wens van /e/ om er zo iOS-achtig mogelijk uit te zien frustreert) dan doet men een fistbump met de makers van een proprietair stukje software en is het allemaal cool.

Organic Maps had ik ook al eens geïnstalleerd maar nog nooit gebruikt, ga ik eens testen. Bedankt!
Da's waar, en ergens vind ik ook wel dat je over zulke garanties zou moeten kunnen onderhandelen, anders is het hek van de dam. Open-source is ook absoluut niet een heiligmakende eigenschap voor software, maar hooguit een stap in de goede richting m.b.t. het vertrouwen in de ontwikkelaars. (Ik heb eigenlijk meer problemen met /e/ dan met Magic Earth, omdat het vooral een marketingmachine is geworden, terwijl de technische support, doorontwikkeling en onderbouwing daarbij sterk achterloopt).

[Reactie gewijzigd door guillaume op 22 juli 2024 16:05]

OsmAnd (data van Openstreetmap) kent zo goed als alle wandel- en fietspaden, ook onverharde.

Edit: ik zie nu dat Magic Earth ook data van OpenStreetMap gebruikt :+

[Reactie gewijzigd door MarnickS op 22 juli 2024 16:05]

Nou, in mijn stad (en ik woon toch behoorlijk centraal in een bekende stad!) is Google Maps zeker geen pretje om te wandelen en fietsen. OSM doet het iets beter, maar is ook niet ideaal.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 22 juli 2024 16:05]

Voor fietsen (tour/ vrije tijd) gebruik ik tegenwoordig de Fietsknoop punten.

Meest basale en niet-gelikte interface, maar doet wat t moet doen en leest de nummers op. Je hoeft je scherm niet aan te hebben en je telefoon kan gewoon in je jaszak.

Dus: klik route in elkaar met nummers. Klik op navigatie, start gps en gaan…

https://apps.apple.com/nl...en-wandel-app/id351409471

[Reactie gewijzigd door Get!em op 22 juli 2024 16:05]

Fietsknoop is inderdaad prima, maar dan vooral voor je toeristische route via de punten, wanneer je snel van A naar B moet gaan is hij niet handig, dan is iets als Google Maps een oplossing, al is die bepaalt niet vlekkeloos.
Nee hoor, is hier ook drama. Ik probeer het altijd, is altijd "niet beschikbaar". Ik doe nu altijd 'wandelen' als ik ga fietsen, maar ik lees hieronder te tip om Apple Maps te gebruiken voor fietsen, misschien ga ik dat maar doen.
Nee, Apple Maps kent geen fietspaden in NL, althans Amsterdam dan.

Ik gebruik Google Maps nu als ik de weg niet weet in de stad. Maar liefste zie ik Apple Maps goed werken op de fiets.
Kijk eens naar Komoot.
Google Maps houdt in België geen rekening met de fietsostrades, da's toch wel een behoorlijk nadeel. Zoek bv. eens de route op van Antwerpen-Centraal naar Mechelen-Nekkerspoel... Google Maps stuurt je via de Antwerpse buitenring naar de N1 (door centrum Mortsel) of N173 (door Edegem), vervolgens door Kontich-Centrum naar Walem en het voor fietsers zeer gevaarlijke noordwesten van Mechelen. Trager, drukker, langer en gevaarlijker...
Dat wandelen, zeker in vreemde steden, gebruik ik al eens icm Apple Kaarten. Vooral omdat je prima op de Apple watch je instructies kan volgen.
Ik hoop hier al tijden op dat het ook komt met fietsnavigatie.
Op een speedbike kan je het je echt niet permitteren om die iPhone in je hand te houden.
De snelheidslimieten zichtbaar maken vind ik erg fijn, het is soms zo sterk wisselend welke snelheid het moet zijn dat je meer op die borden moet gaan letten terwijl je je eigenlijk wil bezighouden met het verkeer.
Volgens mij is het letten op borden ook een onderdeel van "bezighouden met het verkeer".
Ik had die reactie inderdaad wel verwacht.

Maar de hoeveelheid wisselingen op de snelweg in Nederland is zo absurd hoog, dat je constant in de berm moet kijken voor snelheidswijzigingen.
Bezighouden met het verkeer zou betekenen dat je met het verkeer meerijd op dezelfde snelheid binnen acceptable veilige grenzen. Iets wat anders is dan borden zoeken.
Maar hoe zit het dan met die dynamische borden, want die wisselen zo vaak dat de app dat nooit kan volgen, wel? De weinige keren dat ik het gebruikt heb (was laatst in Spanje, en daar had ik het in Apple Maps) was het heel vaak fout, dus dan vind ik het nog vervelender want je kan de info niet vertrouwen.

Ook mijn ervaring met automatische bordherkenning (testrit gedaan met een VW ID.4 een tijdje geleden) was trouwens erbarmelijk. De ID.4 probeerde me te overtuigen om 50km/u te rijden op de A12 omdat hij zo’n bord had gezien op de zijrijbaan.

Je hebt gelijk dat minder “afleiding” beter is, maar ik kijk toch liever gewoon zelf naar de borden…
De ID.4 probeerde me te overtuigen om 50km/u te rijden op de A12 omdat hij zo’n bord had gezien op de zijrijbaan.
Sommige landen hebben zelfs op de afritten zelf (terwijl die nog aan de snelweg liggen!) een reeks borden staan met 90 -> 70 -> 50 om duidelijk te maken dat je op de afrit al moet gaan afremmen. Daar raken die systemen helemaal van over de zeik :P

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 22 juli 2024 16:05]

Je hebt gelijk dat minder “afleiding” beter is, maar ik kijk toch liever gewoon zelf naar de borden…
Het hoort dan ook andersom te zijn: als bestuurder ben je aan het deelnemen aan het verkeer en hoor je dus zelf de borden en situaties in je op te nemen en te weten wat er gebeurt, waarom en daarop anticiperen. Een snelheidsbord aflezen hoort daar ook bij.

Alle technologie is puur een augmentation daarop: het helpt jou als bestuurder potentieel in situaties waarin je het zelf even niet meer weet. Dit geldt voor zowel snelheidsborden als de route en nog voor veel andere zaken, maar laten we het even klein houden.

Ik kijk altijd zelf naar de fysieke of digitale borden langs/boven de weg voor de snelheid. Pas als ik een bord niet gezien heb, gemist heb of het om wat voor reden dan ook mij onduidelijk is hoe hard ik daar mag rijden, dan kijk ik naar wat de auto/navigatie zegt. Mijn auto heeft verkeersbordherkenning en herkent ook zelfs de tijdgebonden limieten, niet altijd goed, maar vaak wel. En ook al zegt de auto dat ik op een 80 weg zit, als ik twijfel en zelf denk dat het een 60 weg is, dan neem ik het zekere voor het onzekere, maar blijf ik ook op het verkeer om me heen letten. Als er ineens 5 in mijn nek zitten te hijgen omdat ik 60 rijd, dan weet ik dat de auto gelijk had hoogstwaarschijnlijk en pas ik mijn snelheid alsnog aan.

Idem met routes: ik heb met rijlessen altijd geleerd (en ik was volgens mij een van de eerste lichtingen die een TomTom meekregen bij sommige rijlessen en een stukje tijdens het examen) dat navigatiesystemen/apps een hulpmiddel zijn en je altijd zelf op de borden moet blijven letten. Als ik van Amsterdam naar Groningen moest rijden een stukje, dan was het feitelijk aan mijzelf om die borden te checken ook al gaf de navigatie aan waar ik heen moest. Het idee was dan ook niet: staar je blind op je navigatie, maar juist: weet dat het een hulpmiddel is, niet je primaire middel en laat je er dan ook niet compleet door afleiden en blijf je eigen hersenen gebruiken. Evenals een stukje binnendoor: iedereen rijdt dan weleens verkeerd of vergeet een bocht te nemen. Ook daar geldt: zolang je maar veilig opnieuw oppakt, daar gaat het om. En dat is waar navi's/auto's ons bij horen te helpen, niet alles uit handen nemen.
DIt ben ik helemaal met je eens. Toen ik nog in Nederland woonde werd ik er helemaal gek van.

Ik heb een keer op een stukje van 30km 20 snelheidsveranderingen geteld. Dit was toen de A2 op de schop was maar het was echt bizar. 100->90->70->90 enz. Kies gewoon 1 snelheid per traject, dat constant manicuren van de maximale snelheid leidt zo enorm af en maakt het bovendien een gevaar voor boetes als je net een keer een bord mist doordat je bijv. een vrachtwagen inhaalt. Met name die speciale wegwerkzaamhedenborden staan namelijk niet aan beide kanten. Bovendien is een wegwerker net zo dood als je hem met 90 aanrijdt of met 100.
Toen ik deze zomer over de Duitse wegen reed met AppleMaps werd dit al getoond. Hopelijk was het een test want het was niet echt correct.
Hoop dat ze dan ook de actuele snelheid gaan weergeven.
Echt waar, Apple Maps is er gigantisch op vooruit gegaan de laatste 7 jaar. Ik vind het een pak beter dan Waze of Google Maps. Ik merk dat Apple Maps mij vaker de snelste weg toont dan de concurrentie en iets waar ik een hekel aan heb bij Waze is dat het mij vaak in straten stuurt waar auto's niet eens mogen rijden. Ik heb het dan over straten die voorbehouden zijn voor tractoren, paarden, voetgangers en fietsers, Waze denkt "I don't care, a car can go anywhere". En als fervente wandelaar hekel ik het ook wanneer een auto achter mij staat te wachten dat ik aan de kant ga in zo'n straat.

Bovendien zijn de 3D zichten van Apple Maps veel mooier dan die van Google Maps.

Echter gebruik ik Waze wel nog wanneer ik de snelweg op moet om te zien waar de politie aan het flitsen is. Want daar kan Apple Maps niet tegenop natuurlijk, ze tonen enkel de vaste flitspalen. Dat is dé grote kracht van Waze volgens mij. Google Maps heeft bovendien meer winkels en zaken geregistreerd dan Apple Maps.
Ik merk dat Apple Maps mij vaker de snelste weg toont dan de concurrentie
Dat viel mij afgelopen zomer ook op toen ik naar zuid Limburg reed. Ik had Apple Maps aan staan, mijn vriendin naast mij Google Maps .. opeens gaf Apple Maps aan dat er een file was en dat ik er binnen één kilometer af moest. Terwijl Google Maps nog geen enkel signaal gaf. Er bleek inmiddels ook idd een file te zijn kon ik zien vanaf de B weg waar Apple Maps mij langs leidde.
Het is uiteraard niet de bedoeling dat Waze je door zo'n straten zou sturen. Bij het beheren van de kaart denken we zeker niet dat de wagen zomaar overal mag rijden hoor ;) Wel gaan we niet opzettelijk bepaalde wegen van de kaart verwijderen omdat men het verkeer er onwenselijk vindt, dat is de taak van de overheid.

We geven de kaart exact zo in volgens de situatie ter plaatse en volgen normaal gezien altijd zeer strikt de wegcode. Maar wegen veranderen uiteraard en we zijn ook maar mensen die fouten kunnen maken. Als je een kaartfout plaatst op zo'n punt gaat een lokale kaartbewerker dit normaal gezien oppikken (vaak vragen ze wel eerst naar meer informatie) en dan is dat een tweetal dagen later al opgelost. Persoonlijk vind ik dat eerder de grote kracht van Waze :)
Wel gaan we niet opzettelijk bepaalde wegen van de kaart verwijderen omdat men het verkeer er onwenselijk vindt, dat is de taak van de overheid.
Sorry, dit snap ik niet. Wat moet de overheid doen om deze wegen van de kaart te verwijderen?
Je hoeft dat "verwijderen" niet te letterlijk te nemen. We hebben al meermaals vragen gekregen van buurtbewoners en zelfs van enkele lokale overheden om bepaalde wegen van onze kaart te verwijderen, vandaar dat ik dat woord gebruikte. Voor overheden gaat het eerder over het opleggen van beperkingen (plaatselijk verkeer, enkelrichting, ...) op deze wegen, waarna wij deze ook toepassen op de kaart. Te vaak wordt er van ons verwacht dat we voor rechter gaan spelen over waar mensen mogen rijden.
Natuurlijk moeten jullie niet voor rechter gaan spelen. Dat lijkt mij inderdaad heel onwenselijk. Ik las jouw reactie in de context van de post van @Darida, waar jij op reageerde, die het had over een weg waar die beperkingen gelden, dus waar de overheid zijn werk al gedaan had. In het geval van @Darida, zouden jullie die weg wel verwijderen, toch?
In het geval dat beschreven werd door @Darida kijken we naar de mogelijke aanwezigheid van bestemmingen langs de weg, vooral dan woningen. Als er woningen aanwezig zijn, zetten we zo'n weg als "plaatselijk verkeer" op de kaart (alleen route in de straat als het niet anders kan). Anders gebruiken we het wegtype "voetweg" (nooit een route mogelijk). Het bord F99c laat namelijk wel nog verkeer toe naar de aanliggende percelen. Dit hebben we ook beschreven staan op onze wiki :)

Ik spreek hierbij overigens alleen over de situatie in België. Maar ik dacht dat de vrijwilligers in Nederland iets gelijkaardig doen.
toch eens dit bekijken, op basis van OSM, sommige gebouwen reeds in 3D getekend, het atomium ziet er niet uit, maar veel gebouwen zien er wel goed uit, https://demo.f4map.com/#l...oom=18&camera.phi=-69.958
Werkt Apple Maps betrouwbaar voor navigeren? Beter dan of net zo goed als Google Maps?

Ik heb het eigenlijk nooit aangedurfd om af te stappen van Google Maps omdat die toch wel echt goed is in het simpelweg navigeren van routes op plekken die ik niet ken. Flitsmeister navigeer ik nooit mee, maar staat gewoon aan voor flitsmeldingen.
Ik vind persoonlijk van wel. De interface en aanduidingen vind ik duidelijker dan die van Google maps. Echter schipper ik nogsteeds tussen beide als ik even snel een restaurant oid opzoek kan ik niet zonder de reviews van Google.
Toen in Gent het circulatieplan in werking werd gezet deed Google Maps mij 3 keer hetzelfde rondje rijden, geen idee wat het plan was maar dat ik niet op bestemming ging geraken was wel duidelijk. Heb mijn toen even aan de kant gezet, Apple Maps opgestart en na 5 minuten was ik zonder stress op bestemming. Ik spreek hier dus over 2017 en het bleek toen al betrouwbaarder. Sindsdien heb ik nog regelmatig Waze gebruikt maar sinds ik TomTom Go (Apple maps = TomTom kaarten) kunnen testen heb heb ik eigenlijk nauwelijks nog naar Waze gekeken. Waar Waze vaak nog iets sterker in is is gewoon de naam van een zaal / restaurant / winkel intypen en die weet direct waarheen. TomTom hun database is daar iets kleiner in.
Ik had afgelopen voorjaar eenzelfde ervaring met Apple Maps, in Utrecht. Ik denk dat zowel Apple Maps als Google Maps dit soort fouten maken. Ik heb geen idee hoe vaak ieder dit soort fouten maakt. Ik gebruik zelf sinds jaren bijna alleen maar Apple Maps en dit was de eerste keer dat er zoiets mis ging.
Zit nu in Parijs en volgens mij werkt het hier ook al gewoon; heb een soort van street view en kan de omgeving in 3D bekijken. Wat is er nu specifiek uitgerold in de benelux? Of is het uitgerold voor mensen uit de Benelux?

[Reactie gewijzigd door MKWS op 22 juli 2024 16:05]

Nu nog offline kaarten.
Ik heb liever up-to-date kaarten dan offline kaarten. Ik reis met name binnen europa en daar is roaming zo goed als gratis. Dus ik zie het voordeel niet van kaarten downloaden.
"I dont use it so it has no use"

cool! Voor anderen dus wel.
Ook ontzettend handig als je op plekken komt waar internet nog uitgevonden moet worden.
En ja er zijn nog genoeg plekken waar geen internet is.

[Reactie gewijzigd door Insomnia1988 op 22 juli 2024 16:05]

De Franse Alpen bijvoorbeeld. Ik zat deze zomer in een prachtig afgelegen dalletje op een doorgaande weg en stopte onderweg voor een kopje koffie. Toen ik wilde kijken wat de beste route naar mijn tent was (want dat hoefde niet persé dezelfde kant op te blijven rijden)... nope, want nul komma nul bereik in dat dal.

Van mij mag er best een instelbare feature komen die alles in een straal van 50 of 100km om je heen automatisch binnenhaalt een een tijdje in cache houdt. Wandelpaden, wegen, etc. En een optie voor de mensen met strakke roaming bundels om dit uit te zetten natuurlijk. Op iOS, iPadOS en WatchOS (zeker op de Ultra). Iedereen happy lijkt me.
Helemaal mee eens, ik heb daar precies het zelfde aan de hand gehad.
Zou een mooie feature zijn als ze dat inbouwen, wat ik wel begrepen is dat roaming ook niet helemaal onbeperkt is. Na een aantal bepaalde GB kunnen ze je toch kosten in rekening brengen aldus de Vodafone verkoper.

Het Roaming verhaal is verteld bij een Vodafone Unlimited abonnement

[Reactie gewijzigd door Insomnia1988 op 22 juli 2024 16:05]

Zou een mooie feature zijn als ze dat inbouwen
Sorry, gaat niet gebeuren @911GT2 ziet er het voordeel van niet in.
Na een aantal bepaalde GB kunnen ze je toch kosten in rekening brengen aldus de Vodafone verkoper.
Dat staat idd in de voorwaarden, maar staat haaks op de wetgeving, dus wees er niet bang voor. Alleen bij zogenaamde onbeperkte bundels kunnen ze voor de EU de bundel beperken. Je moet dan minimaal X GB per euro dat je voor je abo betaald voor terugkrijgen.

Ik heb zelf 6 maanden lang de volle 30GB gebruikt en nu inmiddels op een 40GB bundel met Vodafone. En dat is niet eens in de EU, maar in Turkije.

[Reactie gewijzigd door HakanX op 22 juli 2024 16:05]

Wat is dat voor persoonlijke flame?
Sorry, gaat niet gebeuren @911GT2 ziet er het voordeel van niet in.
Omdat hij aangeeft het voordeel er niet van in te zien komt het er niet in??
Misschien dat hij het nu wel het voordeel er van inziet maar dat hij het nog niet nodig heeft gehad. daar over kunnen we lekker discusieren op Tweakers.
Dat staat idd in de voorwaarden, maar staat haaks op de wetgeving, dus wees er niet bang voor. Alleen bij zogenaamde onbeperkte bundels kunnen ze voor de EU de bundel beperken. Je moet dan minimaal X GB per euro dat je voor je abo betaald voor terugkrijgen.

Ik heb zelf 6 maanden lang de volle 30GB gebruikt en nu inmiddels op een 40GB bundel met Vodafone. En dat is niet eens in de EU, maar in Turkije.
Ik heb een unlimited abonnement bij Vodafone.
Zal get eveb toevoegen in mijn vorige post.
Ik zie idd nu de meerwaarde na toevoegingen van anderen. Offline met micro updates kan heel goed werken heb ik intussen geleerd.
Die vlieger gaat natuurlijk voor beide kanten op ;)
Want? Ik denk dat er maar weinig mensen rondlopen die denken "goh wat zou ik graag apple maps kaarten hebben die totaal niet up-to-date zijn!" Terwijl offline kaarten niks anders is dan een extra feature zijn. Als je een app voor live navigatie hebt dan verwacht ik ook dat deze up-to-date is.
Ik zou het andersom durven stellen. Een up-to-date kaart (daaronder versta ik met changes van de laatste 2 maanden bvb) is niks waard als je er niet aan kan.
Op het moment dat je niet weet waar je bent en om wat voor reden dan ook niet online kan (kost, abonnementrestrictie vergeten uit te zetten, beperkt signaal...) is *een* kaart, al is die 6 maanden oud, veel meer waard.
Fair point! Waar ik zelf vooral op doel is dat Apple de offline kaarten als een mooie extra feature zou kunnen toevoegen en dat ze daar ook zeker extra prioriteit op mogen geven. Kaarten die up to date zijn zouden eigenlijk niks nieuws moeten zijn en vanzelfsprekend zijn. Maar je punt dat een kaart beter is dan niks klopt zeker!
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt.
Er wordt gepleit voor up to date maps want roaming is praktisch gratis, waar op gereageerd wordt dat niet iedereen zoveel data beschikbaar heeft. Waar @boto op reageerd "I dont use it so it has no use" Wat natuurlijk ook geld voor de persoon die ervoor kiest weinig data in zijn/haar abonnement op te nemen.
Uhhh, omdat je op reis buiten Europa enorm veel hebt aan offline kaarten?
huh? hoe dan?

De feature neemt niks weg bij andere mensen, je hebt alleen wat additiefs. thats it.
Je kunt resources om zoiets te maken maar 1x inzetten, indirect kost dat iedere gebruiker geld.
Tile caching moet naar alle waarschijnlijkheid toch geïmplementeerd worden. Offline kaarten lijken me dan niet zo'n enorme hoop extra werk.
Zuinigheid lijkt me een use case die vrij off-brand is voor Apple om te ondersteunen.

[Reactie gewijzigd door EmbarrassedBit op 22 juli 2024 16:05]

Het voordeel aan offline kaarten, met name als je aan het reizen bent, is dat je de kaarten ook kunt gebruiken als je buiten het bereik bent van een zendmast. Bijvoorbeeld als je aan het wandelen bent in de natuur of als je door een lange tunnel rijdt.
Dat is zeker waar, maar in de praktijk downloadt de betreffende app de kaart van de regio waar je bent, en dan moet je toch denken aan een X-aantal kilometer om je heen. Dat is uiteraard geen 100% garantie dat het altijd voldoende is, maar redelijkerwijs zijn er niet zo veel tunnels van meer dan 5km, of ben je in een natuurgebied dat over een grote afstand geen zendmastenbereik heeft.

(buiten dat zijn er systemen in tunnels die via een soort bluetooth-beacons ook de locatie kunnen doorgeven aan je telefoon. Volgens mij heeft Waze dat ontwikkeld)
https://www.wazebelgium.b...erd-in-vlaamse-tunnels-2/

Het idee is dat er dus 'beacons' in de tunnel hangen. Je telefoon 'ziet' die en zo weet je telefoon dus waar hij in de tunnel is. Voor de tunnelbeheerder is er een voordeel dat hij heel gedetailleerde informatie krijgt (realtime) over het verkeer in de tunnel. (hoeveel auto's, hoe snel het verkeer gaat (dus als er bijvoorbeeld ineens 1,4x zoveel auto's zijn die op 60% van de gebruikelijke snelheid rijden is het aannemelijk dat er iets aan de hand is (een file of zo), enz)
Het voordeel aan offline kaarten, met name als je aan het reizen bent, is dat je de kaarten ook kunt gebruiken als je buiten het bereik bent van een zendmast. Bijvoorbeeld als je aan het wandelen bent in de natuur of als je door een lange tunnel rijdt.
Er zijn maar weinig tunnels waarin ook afslagen zitten ;)
Beneluxtunnel, tunnelcomplexen Brussel, tunnelcomplexen Zwitserland (specifiek rond Bern en andere grote steden), tunnels rond Luik, tunnels in Charleroi,... al deze locaties hebben afslagen in de tunnels. ALs je in Brussel de europese wijk uitrijdt en je wilt de stad uit, krijg je midden in een tunnel ineens een keuze voorgeschoteld die absoluut te laat komt, en als je de weg daar niet kent en je wilde eigenlijk de stad uit, ben je vanaf dan gezien, want dan kun je dus 10 kilometer omrijden dwars door de stad heen. Niet leuk.
Dat is waar, maar daar is het probleem niet zozeer het gebrek aan connectiviteit maar meer de GPS ontvangst. Je telefoon is wel slim genoeg om de kaart van de komende paar kilometers alvast in te laden.
Nog nooit in Brussel geweest?
:X
maps.me is een goede optie daarvoor :)
Maar ben het mee eens dat alle map apps het eigenlijk zouden moeten hebben..
Niet iedereen heeft een ruime hoeveelheid data in zijn/haar abonnement, dan is thuis op de wifi kaarten downloaden wel fijn. ;)
Maar 2D kaarten zijn ook weer niet zo groot. Je moet geen heel groot gebied downloaden, enkel maar wat er in de buurt van je route aanwezig is. En doordat op lange ritten de route kan herberekend worden met verkeersinformatie win je ook weer tijd.
Kaartinfomatie is bizar klein. Garmin duwt heel Europa in 10GB. En daar zitten POIs, routering, reliëf en over het algemeen veel detail in.

[Reactie gewijzigd door Arrigi op 22 juli 2024 16:05]

dan heeft offline kaarten nog steeds een hoge meerwaarde omdat zich altijd een storing voor kan doen en op dat moment is het maar wat fijn dat je je kaarten offline hebt.
TomTom had a decennia geleden offline kaarten met dagelijkse micro-updates.
Het een sluit het ander dus niet uit.
Ik heb met enige regelmaat te slecht bereik, ook binnen Europa maar vooral in de VS. Mijn databundel is het probleem niet, ik heb 35GB per maand in de VS en onbeperkt in NL. Maar ik kan geen route starten als de verbinding te slecht is. Dit betekent dat ik soms een plek met Wi-Fi moet zoeken om de route te starten voordat ik weer naar de auto loop.

Mijn wens is dan ook hybride, met opties. Ik zou graag een offline kaart kunnen hebben die live wordt bijgewerkt als er verbinding mogelijk is. Ik zou specifieke regio's willen kunnen downloaden, en willen kunnen aangeven of de apps geupdate mogen worden terwijl de maps app geopend is. Hierbij moet ik dan kunnen aangeven of het alleen op Wi-Fi of ook op data mag.
Als de telefoon aan de stroom hangt zou ik ook de maps geupdate willen krijgen, met weer de keuze tussen alleen op Wi-Fi of ook op data.
Bekijk de opvolger van Here Maps eens. (HereWeGo)
Dank je wel voor de suggestie. Ik ga deze bekijken. Hopelijk maakt hij gebruik van de actuele en verwachte verkeersdrukte bij het plannen van mijn route (mits er natuurlijk bereik is).
maps.me heeft hier een vorm van die heel dicht bij je wensen aansluit (en ook nog eens goede navigatie heeft). Ik zou daar eens naar kijken
Voor zover ik kan zien heeft maps.me geen integratie met verwachte en actuele verkeersdrukte. Vergis ik mij daarin?
Nee, dat heeft hij niet (Maar daar vroeg je ook niet om bij je eerste vraagstelling).
Dan is de Here suggestie beter alhoewel ik die navigatie stukker minder vindt (diverse keren in zowel Frankrijk als Duitsland over wel heel obscure weggetjes gereden...)

Apple Maps cached overigens wel degelijk de kaartinfo die hij binnehaalt. Nadeel is wel dat je daarin niets kunt sturen en het enige dat je kunt doen is handmatig vantevoren even grofweg door je route te scrollen voordat je vertrekt. Het helpt niet alles maar beperkt wel degelijk je data verbruik.

[Reactie gewijzigd door [Yellow] op 22 juli 2024 16:05]

Klopt helemaal dat ik daar niet naar vroeg. Ik ging alleen in op deze ene wens. Er zijn allerlei dingen die ik fijn vind aan Apple Maps. In eerdere jaren heb ik diverse apps geprobeerd, en iedere app leek nadelen te hebben. Sommige van die nadelen komen door het monopolie van Apple en Google. Ik vond de TomTom app b.v. fijn in gebruik, maar het gebrek aan integratie vanuit andere apps was soms minder handig. Daar heeft bijna iedere app last van omdat bijna iedereen standaardiseert op Apple en Google. Het doorbreken van het monopolie is misschien nog wel de beste reden (voor mij) om naar een alternatief te kijken, ondanks dat het er (tijdelijk) minder van wordt.

Het cachen van de maps is wat ervoor zorgt dat het starten van de route op Wi-Fi werkt. Bij het starten cached hij meteen de hele route met een stukje eromheen.
dubbel

[Reactie gewijzigd door LurkZ op 22 juli 2024 16:05]

Totdat je op een plek komt waar je geen bereik hebt, zoals in relatief grote delen van natuurgebieden in Duitsland bijvoorbeeld.
Niks vervelender dan je in een groot natuurgebied op te houden, even op de kaart te willen kijken waar je heen moet en dan een grijs vlak met 'u bevindt zich hier' voorgeschoteld te krijgen. GPS werkt overal maar daar heb je niets aan als je niet overal bereik hebt en dus niet de onderliggende kaart te zien krijgt.
Kaarten worden gewoon gecached op je telefoon, dus ff het gebied waar je wil zijn pre-loaden en je kan ze gebruiken zonder connectie
Dat is nou juist het probleem, Apple Maps ondersteunt geen offline kaarten..
Ben een paar jaar terug al een "streetview" wagen tegen gekomen van Apple maar zie mezelf nog niet terug in maps :D

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.