Brazilië geeft Apple boete van 19,4 miljoen euro om weglaten lader bij iPhones

Apple heeft in Brazilië een boete van 19,4 miljoen euro gekregen voor het niet leveren van een lader bij de iPhones in het land. Ook wordt Apple verplicht om dat vanaf nu alsnog te gaan doen. Apple zegt laders niet mee te leveren om uitstoot te beperken, maar dat gelooft de rechter niet.

De Nationale Vereniging van Leners en Consumenten, die de zaak aanspande tegen Apple, argumenteerde dat het bedrijf misbruik maakt van zijn positie door zijn producten zonder lader te verkopen. Apple heeft al kenbaar gemaakt dat het tegen de beslissing in beroep gaat, zo schrijft onder andere Reuters.

Het beroep geeft Apple de gelegenheid om nog door te gaan met de huidige manier van verkopen zonder lader. Eerder kreeg Apple al een kleinere boete van de Braziliaanse consumentenwaakhond vanwege het weglaten van de lader bij de iPhone 12; die bedroeg zo'n twee miljoen euro. Apple boekte vorig jaar 123,9 miljard dollar omzet, wat voor het bedrijf een nieuw record was.

9to5Mac schrijft dat Samsung met dezelfde eis te maken heeft gekregen in het land, maar dat het in tegenstelling tot Apple er gehoor aan heeft gegeven. Tweakers schreef vorig jaar een achtergrondverhaal over het hoe en waarom van het verdwijnen van laders uit de doosjes van smartphones.

Door Mark Hendrikman

Redacteur

14-10-2022 • 09:32

288

Submitter: wildhagen

Reacties (288)

288
286
117
2
0
146

Sorteer op:

Weergave:

Groot gelijk dat ze een boete geven, je verkoopt een werkend product en dan hoor je toch ook gewoon een oplader er bij te krijgen?

Zelfde als dat je een laptop verkoopt met oplader zonder de stroomstekker er bij.

Bij de meeste nieuwe Samsung telefoons word overigens ook alleen de oplaadkabel meegeleverd zonder lader, waarom krijgen zij geen boete? Bij in ieder geval de A33 word deze niet mee geleverd.
Als je een auto koopt krijg je er ook geen laadpaal erbij toch? (Ik kan er nog tich bedenken maar lijkt me niet nodig). En waarom zou je bij iedere telefoon keer op keer een nieuwe lader moeten krijgen terwijl je lade gewoon vol ligt met die krengen.

Daarnaast weerhoud niets je om deze alsnog aan je mandje toe te voegen. Oh en het is aan Apple om te beslissen wat ze in het pakketje gooien en aan jou als consument om dan te kopen of niet aan de hand van de inhoud

(Oh en laptops gaat hetzelfde lot tegemoet gezien alles usb-c straks is)

[Reactie gewijzigd door ultimasnake op 24 juli 2024 21:03]

Idd ik heb inmiddels tientallen van die blokjes thuis liggen dus ik vind het ook prima.

Ben het wel met de rechter eens dat dat e-waste verhaal van Apple onzin is, het was en is puur een economische beslissing dat weet iedereen.
Maar als uit economische beslissingen e-waste vermindering komt is dat toch prima?
Waarom zijn de prijzen van de telefoons niet gedaald? Maar wel opladers apart verkopen in een aparte verpakking..

[Reactie gewijzigd door dutchnltweaker op 24 juli 2024 21:03]

Een lader kost bij Ali een paar euro dus die prijsdaling van een telefoon zal wel meevallen.
Iets kleinder doosje, want geen lader. Kost je telefoon niet € 1499 maar €1495.
Ja maar wel 6 weken wachten en het risico dat je huis afbrand terwijl je lekker ligt te slapen.

Zoek maar eens een vergelijking op tussen namaak en echt apple laders. Namaak is levensgevaarlijk.
Ik zou daar inderdaad ook mee oppassen, maar wel met de kanttekening dat zulke gevaarlijke dingen ook bij fabrikanten zelf kunnen gebeuren, denk maar aan het Note 7-fiasco. En Samsung is geen kleine dan wel onbetrouwbare (namaak)speler. Gelukkig is het daarna niet meer voorgekomen, maar ik bedoel maar dat het dus wel degelijk bij niet-namaak ook mis kan gaan.

Maar nogmaals: dat neemt niet weg dat je inderdaad extra moet oppassen met die goedkope laders!

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 24 juli 2024 21:03]

Nee dat klopt maar dat zijn uitzonderingen.

Er bestaat regelgeving voor de veiligheid van de productie van laders, minimale afstanden tussen onderdelen, gescheiden hoog en laag spannings delen, enz. Daarbij geven kwaliteits laders ook kwaliteits spanning af.

Namaak is gewoon zo goedkoop mogelijk, alles op elkaar gedrukt, goedkope onderdelen, veiligheidsstappen weglaten enz.

In het volgende artikel word het mooi vergelijken: http://www.righto.com/201...charger-teardown.html?m=1

Ik schrok van het verschil en heb goedkope namaak meuk direct afgezworen. Ik vond vooral deze foto sprekend: http://static.righto.com/...e_fake_45w/comparison.jpg
Namaak is levensgevaarlijk.
Dat is wel erg kort door de bocht. Veel namaak wordt geproduceerd volgens de specificaties van de originele fabrikant. Ook bestaat er namaak dat alleen het label van de fabrikant niet draagt.
Jij kunt vanaf de buitenkant niet zien of het veilige namaak is of onveilige namaak.
Daardoor neem je dan elke keer een levensgevaarlijk risico. (zeker als het uit China komt)
Maar je hebt gewoon goedgekeurd namaak (die soms zelfs de specificaties van de fabrikant overtreffen).
En het critirium 'uit China' is abosluut niet houdbaar - daar komt het een enorm deel van produkten en onderdelen, vandaan. Dan heb je dus enkel het merkje van de producent(?) (fabrikant kan je dan niet noemen).
Het criterium "uit China" en "niet van een gerenomeerde fabrikant" is wel degelijk houdbaar.
Er zit een gigantisch verschil tussen wat ze produceren voor een westerse fabrikant die daar ook kwaliteits controles op houd en wat ze produceren buiten die eisen.
Sterker nog, bij een fabrikant als bv DJI (van de drones) zit er zelfs een verschil tussen hetzelfde model dat geexporteerd word naar de VS en dat model dat in China verkocht word. Voor de VS exports doen ze extra kwaliteits controles en komen bepaalde problemen niet voor die je wel in de Chinese markt hebt.

Maar als jij graag je leven riskeert, dan moet je dat vooral lekker doen. Ik zal er niet slechter van slapen.
Ik gebruik in ieder geval geen Chinees geproduceerd spul van een niet westers merk als er 220V op komt.

Er zijn inderdaad wel producten uit China die goed presteren. Zoals bepaalde remote controls voor camera flitsers. Maar die werken op 2 AA batterijen en die staan niet aan als je ligt te slapen. Dan is het risico klein genoeg.
Ik bestrijd niet dat de kwaliteits controles anders kunen zijn. Maar het is te kort door de bocht om alles uit China verdacht te bestempelen. Dan valt ook spul wat bij de Action (en andere prijsstunters) ligt.
Ik heb helaas ook al eens vernomen dat het eisen en het werkelijk uitvoeren van kwaliteits controles niet 1 op 1 is.
Daarnaast is het ook nog eens de gebruiker die ellende kan veroorzaken. Een te klein bemeten voeding overbelasten geeft ook ellende maar is niet de schuld van de fabrikant. Wel kunnen bepaalde producenten overdrijven qua specs en zodoende ontstaat alsnog een probleem. Dat komt dan ook wel eerder voor bij Chinees spul.
Inderdaad die goedkope troep hoef ik niet in huis. Mag een keur merk hebben maar dat zegt niks.

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft dit voorjaar 41 USB-laders onderzocht. 10 daarvan vertonen zodanig ernstige technische gebreken dat bij gebruik kans is op een elektrische schok of brand. In totaal voldeden 24 USB-laders, meer dan de helft, niet aan de gestelde eisen.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Frappuccino14 oktober 2022 11:12
Een goede lader koop je doorgaans niet bij Ali voor een paar euro. Een goede lader kost al snel een paar tientjes, zeker in het geval van Apple. Mensen willen het liefst een originele en betrouwbare lader.
Een paar tientjes is de consumentenprijs voor een Apple-lader waar ze flink op verdienen. Als Apple een standaard lader voor z'n telefoons heeft hoeft hen dat ook niet meer dan een paar euro te kosten voor een superdeluxe en betrouwbare versie.

Overigens zitten er best goedkope pareltjes tussen op Ali; dan ga ik wel af op reviews van techneuten die een stapel laders gekocht hebben en helemaal getest en uit elkaar gehaald hebben en onderbouwd kunnen zeggen waarom die goed en betrouwbaar zijn. Ik maak dan ook tevreden gebruik van die kennis :)
Plus eentje die op een fatsoenlijke snelheid laadt. Goed, misschien is dat in Apples geval niet helemaal van toepassing, maar als je telefoon snel kan opladen, dan willen de meeste mensen geen trage oplader van een paar euro.
En daar is de hele winst van de iets kleinere verpakking totaal vernietigd, als jij een lader los aan de andere kant van de wereld koopt:)
De kosten van een Apple lader kun je niet vergelijken met 1 van Ali (met brandgevaar). Daarnaast is het bedrag zó hoog dat je wel een compleet pakket mag verwachten (je kunt voor dat bedrag een dikke PC bouwen).
Tenslotte verkoop je de oude iPhone door mét lader.
Daarnaast, de laders die je voorheen bij Apple kreeg waren nog langzame laders.
Ik blijf dat toch een dooddoener vinden. Ok, ze hebben zeker rotzooi bij Ali, maar alles wat Ali verkoopt wegzetten als rotzooi vind ik ook niet terecht.

Ik heb toen ik mijn Nokia 8 kocht bij Ali een Spedu lader gekocht en die was echt niet duur, in ieder geval minder dan 10 euro. En ik heb meer vertrouwen in die lader dan die van mijn wijlen iPhone SE (1e model) en die van mijn huidige iPhone 11.
Ik zet niet alles van Ali weg als rotzooi, maar bepaalde dingen zoals de namaak laders van Apple zie ik als risicovol. Verder heb ik ook aardig wat spullen gekocht via Ali, sommige dingen gingen snel stuk, sommige zijn hoge kwaliteit en gaan lang mee. Het blijft een gokje.

Het ging mij erom dat je de prijs die Ali heeft en Apple hanteert niet kunt vergelijken. Dus moet in dit geval uitgegaan worden van Apple's nieuwprijs.
Ik vind dat je een goede Ali lader best met een Apple lader mag vergelijken.
Die van Apple kost al het dubbele enkel omdat er Apple op staat.

Los daarvan gaat het mij niet enkel om Apple spul maar om laders in het algemeen.

[Reactie gewijzigd door Frappuccino op 24 juli 2024 21:03]

Dat verschil zit nu ergens in die 123,9 miljard
Apple verkoopt de opladers doorgaans in papieren verpakkingen, die zo klein mogelijk zijn.

Ik zeg overigens niet dat de telefoons nu goedkoper zijn geworden, maar hoe zou jij dat nou meten? Er zijn na deze maatregel enkel nieuwe telefoons uitgekomen, dus er is geen prijs om ze mee te vergelijken. Het is niet alsof ze de iPhone X opnieuw hebben uitgebracht zonder lader met 10 euro korting.
Als e-waste de echte reden zou zijn dan zou Apple er ook wel geen probleem van maken om gewoon over te schakelen op USB-C... Dan moeten ze ook geen extra e-waste kabel meeleveren want die is toch standaard.

En wil je graag een witte, van Apple logo voorziene USB-C kabel dan koop je als Apple-fanatic er gewoon 1 voor 199 euro bij Apple :9
Ze verkopen al USB-C kabels, want de Mac en iPad kun je al heel lang met USB-C opladen :p Voor 25 piek is dat nog niet eens een heel slechte deal voor een kabel van 2 meter, want het is met USB-C kabels best een mijnenveld af en toe qua compliancy aan alle standaarden.

Andere hoogwaardige verkopers zitten ook tussen de 20-30 euro voor een vergelijkbaar model. Zo'n Chinees ding van "LifeGoods", "Nexibo" of "Accezz" is een tientje of twee goedkoper, maar dan speel je wat mij betreft een gevaarlijk spelletje met apparaten van honderden of duizenden euro's om jezelf een tientje te besparen.
MediaMarkt usb c kabel 2m al vanaf 3 euro
Ben ik benieuwd welke je dan gevonden hebt. Goedkoopste wat ik vind is een Sitecom USB-C kabel, maar die is enkel USB2, en 10 euro voor 1 meter.
Niet elke USB-C kabel is gelijk geschapen. De snelheid van data, opladen, ondersteuning van PD en andere zaken kunnen wild verschillen. Ik neem maar even aan dat een kabel van 3 euro niet de meest snelle gaat zijn. Ook ondersteunen lang niet alle USB-C kabels het aansluiten van een extern scherm (of dan laadt deze niet wanneer aan een scherm), dus kun je deze niet inzetten voor meerdere doeleinden. Dan moet je dus alsnog een extra kabel kopen of inferieure HDMI gebruiken. Een goedkope van 3 euro waarschijnlijk niet.

Top dat jij een aliexpress-kabel (want die verkoopt de MM ook) in je laptop of telefoon van 1000 eur+ wil steken om een paar euro te besparen, ik pas persoonlijk.

https://www.pcworld.com/a...re-they-all-the-same.html

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 24 juli 2024 21:03]

een 30 euro kabel, biedt de zelfde kwaliteit of ten minste de zelfde garantie.
Inderdaad, zal ook meer vertrouwen hebben in een (iets duurdere) kabel van Apple of een ander degelijk merk.

Mij gaat het vooral dat Apple omwille van e-waste geen lader zou meegeven maar wel lastig doen dat ze USB-C zouden moeten ondersteunen terwijl dat betekent dat je, enkel voor hun toestellen, een aparte kabel nodig hebt.

Die 199 euro was natuurlijk van de pot gerukt... was gewoon mijn steek naar Apple-fanaten die 100 euro zouden geven indien Apple morgen de iDrol zou lanceren ;)
Ligt eraan. Als die drol een API heeft en door de brievenbus past zie ik er best toepassingen voor. Ik heb nogal een nare buurvrouw...
Ding is natuurlijk dat wanneer ze de overstap maken naar volledig usb-c dat je dan ook weer ewaste hebt omdat je oude accessoires of kabels niet meer kan gebruiken.
Het zal helaas nooit goed zijn, maar ik vind het niet meeleveren prima. Dat de telefoon dan niet goedkoper is, tja, wellicht jammer maar niemand doet dat en is dat nou echt een drama? En als je dan echt geen usb-c lader hebt, op de prijs van een telefoon een lader kopen is ook niet de wereld. Daarnaast heb je dan ook de vrijheid om naar een lader te kijken die meer poorten of power heeft.
Dan hadden ze twee versies moeten verkopen, 1 met en 1 zonder lader. Net als (ik noem maar iets) handzeep: navul of met pompje.
Nu is het puur economische reden, slecht vermomd met drogreden.
Een drogreden is een retorische fout. Dit zou dan gewoon een leugen zijn. Het argument is geldig, maar is niet hun werkelijke reden.
"Een drogreden, schijnreden of sofisme is een reden of redenering die niet correct is, maar wel aannemelijk lijkt. "
In dit geval is het enige twijfelpunt of de reden daadwerkelijke aannemelijk lijkt...
Een tijdlang was bij de supermarkt de navulverpakking duurder dan de zeep met pompje. Heeft lang geduurd voor men wakker werd daar😊
De oplossing is al te koop: een losse lader. Zoals er ook losse fietspompen zijn, losse laadpalen en ga zo maar door.

Het probleem is dat de "norm", wat de meeste fabrikanten doen het probleem is: ze leveren opladers terwijl de klant die vaak al in meervoud heeft.

Het is een gewoonte die nog dateert van de tijd dat iedere fabrikant zijn eigen, incompatibele, oplader had.
Nee, ik had liever dat Apple beslissingen echt neemt omwille van het milieu. Iets voor je portemonnee doen wat toevallig goed is voor het milieu telt niet mee vind ik. Dat geeft aan dat je het milieu enkel interesseert als het geld oplevert en dat is de verkeerde instelling.
Ben het wel met de rechter eens dat dat e-waste verhaal van Apple onzin is, het was en is puur een economische beslissing dat weet iedereen.
Natuurlijk heeft Apple economische redenen. Zo kunnen ze je een extra adapter van €25 - btw verkopen. Maar als 90% die extra adapter niet nodig heeft, is dit toch echt een reductie van rond de 45% (doosje zonder oplader is ongeveer half zo groot)

[Reactie gewijzigd door ShadLink op 24 juli 2024 21:03]

Apple kan er ook voor kiezen om de lader gratis mee te sturen als men dat speciaal aanvinkt bij de aankoop.
Men kan dan zelf kiezen of men het wel of niet nodig heeft.

Hoeft Apple ook niet meer te doen alsof zij zo milieu belust zijn (maar de echte reden van geld besparen op productie en transport en er ook nog geld voor vragen is dan minder relevant!)
Het punt is dat (bijna) iedereen dan een lader kiest (want: "is toch gratis"). Misschien zouden ze een 10 euro korting op een lader die je tegelijk mee bestelt kunnen geven, maar gratis is geen oplossing.
Niet alleen dat, het bedrijf maakt uiteindelijk extra kosten. Dit logistiek inregelen, voorraad aanhouden, extra verpakkingsmateriaal, enzovoort, dat is ook niet gratis.
Bovendien wordt door die verschillende opties de uitstoot weer groter.
Als iedereen een losse lader erbij zou bestellen wel. In de praktijk geloof ik wel dat dit effectief minder uitstoot veroorzaakt. Ze kunnen meer units van een telefoon verschepen (meer per pallet) en het aandeel laders zal velen malen lager zijn, dus ook al tel je de losse doosjes qua volume op, dan zou geloof ik zeker dat dit lager is dan standaard overal een lader bij.
Ik bedoelde dat één soort verpakking duurzamer is dan wanneer je rekening moet houden met wel of geen laders.
Ik vind het kortingsbon idee by far de beste oplossing. Dat had hun sustainable verhaal ook geloofwaardiger gemaakt.
een andere oplossing zou natuurlijk ook zijn om met generaties laders te werken

iphone 14 lader versie 1.0
iphone 15 lader versie 1.0 (niet meegeleverd)
iphone 16 lader versie 1.0 (niet meegeleverd)
iphone 17 lader versie 1.5

op die manier hebben je trouwe klanten er geen last van, de nieuwe instappers kun je dan eventueel tacklen met de korting. en wanneer er nieuwe technieken aan te pas komen weer met 1 generatie meeleveren.

want wat ik rondom zie gebeuren is dat mensen ondanks dat ze 20 laders thuis hebben liggen wel de laatste 40watt lader bij de telefoon willen. aangezien die technieken minder snel gaan zorg je er natuurlijk ook voor dat e-waste minder is.

[Reactie gewijzigd door Splitinfinitive op 24 juli 2024 21:03]

Wat dacht je van de tweedehands verkoop? Daar geef je toch ook de lader bij?
Ik vraag me echt af wat degene in de comments met tientallen apple blokjes doen.. liggen die oude apple producten dan ook te verstoffen in een kast of op de vuilnisbelt?
ja die liggen in de kast veelal. doe er net zo goed aan mee hoor. heb denk ik tot de Samsung S2 nog alle blokjes in een kast liggen. zijn soms handig maar gezien ik 1 goede 20 watt lader heb gebruik ik die zo'n beetje voor alles.

beste zou zijn het statiegeld principe. krijg een compleet nieuwe voor 5 euro als je de oude inlevert. dan heb je ook niet meer E-waste want apple doet natuurlijk volgens de normen recyclen. :+ en mensen die blokjes verzamelen als pokemon kaartjes betalen gewoon iets meer
De telefoons gaan doorgaans stuk en raken kwijt. Of zijn te oud om te verkopen. De laders blijven achter
Niet gratis maar bijvoorbeeld voor 5-10 euro. Dan valt het te rechtvaardigen. Nu is het gewoon extra verdienen want als je oplader binnen 2 jaar na aankoop van je nieuwe iPhone de geest geeft dan mag je 25 euro spenderen terwijl je in normale omstandigheden zou mogen omruilen bij Apple.
Apple en iets gratis meesturen? Zeker als Pasen en Pinksteren op 1 dag vallen?
Beter van niet, want dan iedereen het aanvinken onder het mom van "is toch gratis".
Dan vinkt iedereen hem aan. Want je kunt hem ook doorverkopen of als reserve houden. Hij is toch gratis
Apple had hem bij moeten leveren, of een optie zonder en dan €25 korting geven oid.
Volgens mij heeft de EU Commissie juist om die reden verplicht gemaakt dat die laders niet meer overal te pas en te onpas aan toegevoegd worden. Hun argument zal dus heus wel een kern van waarheid bevatten.
Ik heb ook meerdere opladers thuis liggen maar als dan het eerste apparaat wat zonder lader geleverd word een USB C stekker heeft en dat toevallig ook je eerste USB C apparaat is word je er mooi ingenaaid en ben je toch verplicht een losse lader te kopen.

In principe vind ik het ook goed om het niet standaard mee te leveren maar de fabrikant profiteert hier alleen maar van onder het mom milieuvriendelijk. Ze hadden ook die €20 voor de lader in mindering kunnen brengen op het toestel of 2 versies verkopen zowel met als zonder lader. Je koopt tenslotte wel een premium product van €1000,-

[Reactie gewijzigd door iwaarden op 24 juli 2024 21:03]

Maar je bevestigd in je eerste zin juist dat het wel klopt.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @ultimasnake14 oktober 2022 11:09
Als je een auto koopt krijg je er ook geen laadpaal erbij toch?
Dat is toch een compleet irrelevante vergelijking? Het gaat hier om een totaal ander product en een andere productcategorie waarbij het gebruikelijk is wel een lader mee te leveren.
Daarnaast weerhoud niets je om deze alsnog aan je mandje toe te voegen.
Het verschil is dat je dan weer extra moet betalen. De prijs van de telefoon zonder lader is bij Apple niet lager geworden. Het is meer winst voor Apple, meer kosten voor de koper.
En waarom zou je bij iedere telefoon keer op keer een nieuwe lader moeten krijgen terwijl je lade gewoon vol ligt met die krengen.
Omdat laadtechnieken veranderen, omdat laders meer vermogen krijgen en ga zo maar door. Lever dan een optie om een lader kosteloos mee te leveren wanneer de klant dit wil of maak de telefoon daadwerkelijk goedkoper. Je levert immers ook minder. Een goede lader kost al snel een paar tientjes.

[Reactie gewijzigd door Bor op 24 juli 2024 21:03]

Waarbij het gebruikelijk was om een lader mee te leveren.

Misschien is het goed eens bij de aantallen stil te staan, Apple trapt jaarlijks meer dan 100 miljoen iPhones de wereld over. Als de helft daarvan al een lader heeft scheelt het alsnog 50 miljoen van die dingen. Elk jaar weer.

En dan wordt er geroepen: ze doen het om geld te verdienen. Maar je kunt het ook zien als: de prijs is iets minder verhoogd omdat er geen lader meer bij zit.
Als Apple enkel de oplader had weggelaten om het milieu te sparen, hadden ze een regeling getroffen voor klanten die nog geen Apple-oplader (met propriëtaire lightning-aansluiting) bezaten. Dan hadden die op verzoek alsnog een gratis lader kunnen krijgen. Dat deed Apple niet, dus heeft Apple een kostenbezuiniging doorgevoerd op kosten van enorm veel klanten die alsnog een lader erbij moesten kopen.
De kabel met de Lightning aansluiting zit er wel gewoon bij. Het gaat alleen om het blokje.
Als het echt om het milieu ging dan had Apple kunnen zeggen op verzoek sturen we je eenmalig per aankoop van een nieuw toestel een nieuwe oplader voor 5 euro, dan valt het te rechtvaardigen. Maar nee, telefoons zijn alleen maar duurder geworden en mag je 25 euro aftikken voor een oplader, ja dikke koekoek. De simpele ziel en de boomknuffelaars trappen er misschien in maar ieder weldenkend mens weet dat dit een commerciële economische keuze is. Je krijgt een incompleet product.
Niets houdt je tegen om gewoon de lader er in het mandje bij te leggen voor je op afrekenen drukt.
Idd voor 25 euro 😂
Als dat te veel voor je is moet je je afvragen of een Apple product wel bij je past. Er zijn voldoende goedkopere alternatieven.
En daarom komt Apple hier mee weg (op deze boete na dan). Men is heel naïef. Wanneer je 1000 euro betaald dan hoort er een oplader bij want niemand maakt mij wijs dat je 25 euro korting krijgt op je toestel.
Bedrijven houden van mensen als jij die zo naïef zijn en alles slikken. Het is juist de bedoeling van Apple dat je de lader er apart bij koopt zodat ze extra winst hebben.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Dennisdn14 oktober 2022 12:02
Maar je kunt het ook zien als: de prijs is iets minder verhoogd omdat er geen lader meer bij zit.
Geloof je dat zelf? Ik zie geen enkele reden om aan te nemen dat dit klopt. De geschiedenis van Apple toont ook geen voorbeelden waar dit plaats heeft gevonden voor zover ik kan terugvinden.

[Reactie gewijzigd door Bor op 24 juli 2024 21:03]

Niet gezien hoe snel de iPhones in prijs zijn gestegen? Ik zie geen redenen om aan te nemen dat de prijs anders niet nóg verder was verhoogd.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Dennisdn14 oktober 2022 12:11
Natuurlijk heb ik dat gezien maar denk je werkelijk dat de prijs door Apple lager is gehouden omdat er geen lader mee wordt geleverd? Die extra ruimte is zeer waarschijnlijk gewoon meer winst. De prijs van Apple apparatuur staat niet in relatie tot de kostprijs.
En dan wordt er geroepen: ze doen het om geld te verdienen. Maar je kunt het ook zien als: de prijs is iets minder verhoogd omdat er geen lader meer bij zit.
Ah, een Hoogervorstje. De prijs zal niet stijgen. En later hoor je dat het anders nog duurder zou zijn. Mooi argument, betekent niet dat het daarmee meteen waar is.

Als het om een pak melk zou gaan ga ik er in mee. Dit gaat om een totaalproduct waar men jaarlijks 100 euro bovenop de prijs gooit. De lader is peanuts.
Ongelooflijk dat er altijd mensen zijn die dit soort acties van Big <insert market> ook nog goed proberen te praten. De aandeelhouders zullen je dankbaar zijn.

Dit heeft niks met milieu te maken, alleen maar met geld.
En dan is een boete van 20 miljoen een lachertje voor Apple, ze zullen er straks op de Vrijmibo nog een biertje op drinken.
Persoonlijk vind ik dat als ze het echt om het milieu deden, dat ze dan je de optie moeten geven kosteloos een lader alsnog mee te leveren indien je er geen meer hebt.
Dit is toch een glijdende schaal? Denk aan de Walkman's van vroeger; werd daarbij altijd een koptelefoon bijgeleverd? En bij een monitor? Hebben die dan altijd een DVI/HDMI/Displayport-kabel?
En een fototoestel? Werd daarbij altijd een hoesje bijgeleverd? Of lenzen?
En bij apparaten op reguliere batterijen - krijg je dan altijd batterijen erbij? Nope - "batteries not included" (had misschien ook voordelen bij shipping).

Verplichten dat iets wordt bijgeleverd kan ook betekenen: het totaalbedrag wat de koper betaalt wordt hoger. Wat heb je dan gewonnen?

Als het echter niet mogelijk om je produkt mee te nemen - zoals de banden onder een auto dan wordt het wel een beetje verdrietig.
Je krijgt bij die auto wel een kabel. Twee zelfs, een Mennekes en een Granny charger.
Die krijg je bij je iPhone ook
Kabel krijg je ook gewoon bij je iPhone. Granny charger Is bij auto’s vaak een extra optie
Zoiets valt niet te generaliseren, een auto is heel wat anders dan een telefoon. Dan hebben we het niet over dat heel de infra moet worden aangepast aan elektrische auto’s waarbij het niet hoeft voor een mobiele telefoon met USB aansluiting.
Nee geen laadpaal, wel een snoer die je in het stopcontact kan stoppen. Ook krijg je de ruiterwissers, voor en achter banden, remblokken, eventuele olie, koelvloeistof en ruitenwisservloeistof er wel bij.
Niet als je een Tesla koopt, die stoppen er ook mee. En eerlijk gezegd vind ik dat OOK terecht. Wij hebben er twee, een van de Leaf en een van Tesla en die hebben we volgens mij 1x gebruikt om te testen of ze het uberhaupt doen.

Het zou wat mij betreft, net als telefoonopladers, gewoon een betaalde optie moeten zijn.
Ja als je er toevallig een thuis hebt liggen dan wel, Ikzelf en mijn vader gebruiken beide die bij onze auto's inbegrepen kwamen dagelijks (MG & Mazda), wij zijn alleen maar blij dat het inbegrepen is. Ik ben het hier dus ook eens met Brazilië dat je er standaard een moet meegeven en er niet van uit moet gaan dat mensen er al een thuis hebben liggen of nooit nodig zullen hebben, het hoort bij de auto en hoort gewoon meegeleverd te worden. want als je dan publiek niet ergens een oplaadpunt kan vinden moet je dus maar een snoer ergens bestellen anders kan je je product niet gebruiken, te gek voor worden imo.

[Reactie gewijzigd door HellboyFromHell op 24 juli 2024 21:03]

Maar dan kun je het toch beter omdraaien? Als je er nog geen hebt, dan moet je gewoon het vinkje zetten dat je er een bij wilt bestellen. Anders wordt hij weggelaten.

Zeker als meer mensen aan hun 2e of 3e EV gaan beginnen (zoals ze nu met telefoons al aan hun 10e toe kunnen zijn) is het handig dat daar alvast rekening mee gehouden wordt.
Interessant, ik laad mijn Citigo IV 98% van de tijd op via het normale stopcontact, omdat ik geen zin had om veel geld uit te geven aan een laadpaal. Het is maar net wat je usecase is (rijd 5000/6000km per jaar, dus ik heb voldoende aan 1 keer per week of 2 weken opladen met een bereik van ongeveer 200/250km)
En dan zou je hem dus gewoon bij de auto mee kunnen bestellen.

Het zou toch ook raar zijn als IEDEREEN bij z'n auto altijd ook een setje winterbanden meegeleverd zou krijgen? Beetje zonde dat ze door velen niet gebruikt worden en dus voor niks geproduceerd en vervoerd zijn. En bij banden kun je nog stellen dat ze slijten, bij laders is het wat mij betreft precies zo.
Setje winterbanden niet, maar de ruiterwissers wel. Ik zie dit ook meer als de ruitenwissers in dat het standaard erbij moet horen ipv een optie tijdens bestellen. Maar net zoals bij die Iphone kabels is dit dus erg controversieel om "uitstoot te beperken" redenen die ik persoonlijk nergens op vind slaan.

Agree to disagree

[Reactie gewijzigd door HellboyFromHell op 24 juli 2024 21:03]

Nou, even los van productie, kun je van een autolader nog wel stellen dat de uitstoot zeer beperkt is. Het ding ligt gewoon in de auto die daardoor niet meer ruimte inneemt.

Maar bij telefoons is het anders. Als je het verschil ziet in doosgrootte met en zonder lader, dan is dat iets van de helft. Hierdoor heb je dus maar de helft van het verpakkingsmateriaal nodig (tegen miljoenen stuks) maar wat dus ook betekent dat je er 2x zoveel in een schip/vliegtuig krijgt, 2x zoveel in een vrachtwagen etc.

Al met al is dat wel een significante milieubesparing
En ik vind het ook allemaal goed dat er over uitstoot nagedacht wordt, Zo klein mogelijk verpakt met zo min mogelijk duurzame plastics en karton. Maar de verpakking moet groot genoeg zijn voor ook een lader. Want net zoals Brazilië, en vele anderen vind ik dat de lader in de doos bij de telefoon inbegrepen moet zijn. Maakt mij niks uit hoeveel kleiner de doos dan zou kunnen zijn want dat is dus (imo) te klein.
Nou, het is natuurlijk niet alleen de verpakking en transport etc, maar ook het feit dat er tig van die dingen op de vuilstort belanden omdat (laten we eerlijk zijn) bijna iedereen inmiddels al een la vol van die dingen heeft liggen.

Ik zie het dan ook vooral gewoon als een verkopers-dingetje. Bij Coolblue kun je gewoon met 1 vinkje aangeven dat je er een door hen aanbevolen lader bij wil. Nauwelijks anders dus dan wanneer er een lader van Apple zelf bij zit.

Ik zie werkelijk het probleem niet.
Een telefoon zonder lader is niet te gebruiken.
Een auto zonder winterbanden wel degelijk (uitgaande van de standaard zomerbanden).

Je zou dus eigenlijk verwachten dat een auto zonder banden (of stuur van mijn part) geleverd wordt omdat je wellicht nog wel een passende variant thuis hebt liggen.
Een telefoon zonder lader is niet te gebruiken.
Wel waar. Kan hem ook opladen aan m’n laptop of m’n tv of m’n nas. Zat apparaten met een usb poort.
Een auto zonder winterbanden wel degelijk (uitgaande van de standaard zomerbanden).
Er zijn zat Europese landen waar wetgeving is die winterbanden verplicht bij winters weer. Dus nee.
Raar, rij je rond zonder laadkabel mee te nemen? Dat moeten dan doorgaans wel korte afstanden zijn.
We hebben het over de granny charger toch? Niet over de laadkabel.

Overigens gebruik ik m'n laadkabel inderdaad ook bijna nooit, maar dat is omdat ik op eigen terrein een lader met vaste kabel kon monteren. Dit zal voor velen niet opgaan, maar dan gebruik je de granny charger ook niet.
Omdat jij vooral voor jezelf praat. Hier ligt geen lade vol met blokjes. Heb al 6 jaar hetzelfde toestel.

Verder is dat dus niet aan Apple. Zie dit artikel.
De uitspraak van deze rechter is erg opmerkelijk… hoezo zou het niet aan de fabrikant zijn om te beslissen wat ze in een verpakking/verkoop doen? Zij maken een product en bundelen hier iets bij als ze dat willen.

Zat apparaten op de markt op batterij die zonder komen, die heb je ook echt nodig om het apparaat te laten functioneren en dat vinden we niet vreemd.

En ja ik heb een lade vol, maar ook bijv 1 lader met 3 outputs ipv 3 laders voor alle devices. De wet om het weg te laten ia tevens niet voor niets toch? Daarnaast je hebt nu dus een telefoon en dus een lader, volgende telefoon kan dus ook prima zonder zou je zeggen?
Nou ja, ook de laadtechnieken verbeteren steeds en laden gaat dan sneller.
Dus er valt ook wel iets van te zeggen van het bijleveren van een lader.

En als je je oude telefoon de deur uit doet doe je dat neem ik aan ook met lader
dus die schuift dan ook door naar de volgende eigenaar.

Desondanks zou de keuze best aanwezig mogen zijn tussen met en zonder lader aanschaffen.
Al zal het prijstechnisch verwaarloosbaar zijn denk ik want een lader kost nagenoeg niks.
Volgend jaar in Brazilie: Lader zit gewoon bij je nieuwe iPhone (en prijs is 50 Euro duurder) maar als je hem weghaalt uit je mandje krijg je 35 Euro korting xD

[Reactie gewijzigd door Executor16 op 24 juli 2024 21:03]

Oh en het is aan Apple om te beslissen wat ze in het pakketje gooien en aan jou als consument om dan te kopen of niet aan de hand van de inhoud
En dat is nou juist waar die rechtszaak in Brazilië om draait. Brazilië kent een wettelijk vastgelegde verplichting om een volledig product te leveren, inclusief accessoires die noodzakelijk zijn om het product correct te laten functioneren. Voor telefoons betekent dit dat ze in Brazilië altijd verplicht met een lader geleverd dienen te worden.

Ik denk dat Apple weinig kans maakt om onder deze verplichting uit te komen. Je kunt namelijk allerlei argumenten bedenken om hem achterwege te laten, maar goede argumenten zijn altijd ondergeschikt aan wetgeving.
Net nagevraagd aan een kennis, in Brazilië worden zat producten op batterij verkocht zonder (!!) batterij. Noodzakelijk om het product te laten werken zou je zeggen dus waar ze die grens trekken?
Er zijn hier wel wat kanttekeningen bij.

Fabrikanten stellen vaak dat om in aanmerking te komen voor garantie je het product wel moet opladen met een goedgekeurde oplader.

Dat betekent doorgaans dat je geen random oplader van bijvoorbeeld AliExpress mag gebruiken, maar één van de fabrikant zelf moet hebben.

Dan komt het er uiteindelijk op neer dat je het alsnog van de fabrikant zelf moet aanschaffen in plaats van dat je het er bij krijgt.

Als je al een oplader van de fabrikant hebt liggen is dat natuurlijk geen probleem, maar als dit de eerste keer is dat je zo'n product koopt wordt het een ander verhaal.
terwijl je lade gewoon vol ligt met die krengen.
Kun je bij andere mensen in de kast kijken? Ik bezit altijd maar één smartphone en bij een upgrade verkoop ik de oude inclusief lader omdat dat simpelweg het best verkoopt en het minst sketchy overkomt. Ik denk dat dit voor zat mensen geldt.
Daarnaast weerhoud niets je om deze alsnog aan je mandje toe te voegen.
Je bent zo dichtbij het begrijpen waarom dit een slechte ontwikkeling is en het beseffen wie er nu écht beter van worden..
Mijn lade ligt niet vol met die krengen hoor, ik heb er maar 1, en als ik een nieuwe telefoon koop wil ik daar zeker een nieuwe lader bij, die ik nu heb gebruik ik al 3+ jaar.
Een betere vergelijking is een laadkabel. En die krijg je er zeker wel bij.
"ls je een auto koopt krijg je er ook geen laadpaal erbij toch? "
Non argument, want je kreeg er in het verleden ook geen paal bij,voor dezelfde prijs als de auto zonder paal.
Het gaat de rechter erom dat je dezelfde prijs moet betalen voor een tel zonder lader.
Als de aanschafprijs lager was geweest zonder lader had het geloofwaardig geweest en had de rechter geen zaak. Nu acht hij het millieu argument niet geloofwaardig omdat de prijs hetzelfde is gebleven.
Zulke rechters zouden we hier ook moeten hebben als het om dit soort zaken gaat.
Geen enkele rechter die hard kan maken dat het prijs gedeelte verandert had moeten worden. Ze hebben deze wijziging gedaan bij nieuwe iPhones die nooit geleverd zijn met adapter toch?
Als je een auto koopt krijg je er ook geen laadpaal erbij toch?
maar wel de laadkabel, mag ik hopen.

de laadpaal staat gelijk aan het stopcontact, en een stopcontact krijg je niet bij je iPhone, nee.
Nee, een laadkabel krijg je er bij veel elektrische auto’s niet standaard bij.
Nee, een laadkabel krijg je er bij veel elektrische auto’s niet standaard bij.
Aangezien ik dat niet geloof, heb ik een lijstje gezocht van top 10 best verkochte electrische autos. En daarvan dan de specs opgezocht. Bij allemaal staat in de prijslijst dat de laadkabel er standaard bijzit. Niet als optie, maar standaard.

[Reactie gewijzigd door Tokus op 24 juli 2024 21:03]

Er is tuurlijk geen verschil tussen een 5W en een 65W oplader hé? En natuurlijk zijn er niet 10 verschillende versies van "quick charge" op de markt die niet allemaal alleen werken op hun eigen merk telefoon. /s
Als je een auto koopt krijg je er ook geen laadpaal erbij toch?
Nee, maar wel de kabels om je auto zowel thuis als bij openbare palen op te laden. Bij een iPhone kun je met de kabel niets met je standaard aansluitingen in huis.
En waarom zou je bij iedere telefoon keer op keer een nieuwe lader moeten krijgen terwijl je lade gewoon vol ligt met die krengen.
Ik ben naar t buitenland verhuist, heen geen enkele lader en nu een nieuwe telefoon waar ik geen lader bij krijg


Tevens komen nieuwe telefoons met meer laadvermogen uit. Die nurteloze 5w blokjes heb je niks meer aan.
Daarnaast weerhoud niets je om deze alsnog aan je mandje toe te voegen.
Behalve dat ,e de prijzen omhoog gooien, niet omlaag. Het heeft simpelweg niets met millieu te maken en daar moeten ze op gestraft worden.
Oh en het is aan Apple om te beslissen wat ze in het pakketje gooien en aan jou als consument om dan te kopen of niet aan de hand van de inhoud
op dit moment, ja, maar wetgeving kan daar prima wat aan doen. Dit gaat nog wel veranderen. Laders gaan gewoon verplicht worden, al dan niet gratis optioneel.

[Reactie gewijzigd door Gubbel op 24 juli 2024 21:03]

Groot gelijk dat ze een boete geven, je verkoopt een werkend product en dan hoor je toch ook gewoon een oplader er bij te krijgen?
De EU vindt, straks wanneer USB-C verplicht is, van niet. Sterker nog die wetgeving verbied het meeleveren van een oplader met een nieuw device. Exact om de reden die Apple opgeeft.
Oke, maar dan ook precies op dat moment over gaan van USB-A naar USB-C... had dan eerst 1 of 2 generaties met USB-C wel de lader mee geleverd.
Oké, de timing was misschien niet super. Maar ik had al meerdere (zelfs van Apple) USB-C opladers toen ik de iPhone 12 kocht (de eerste zonder oplader). Dus een probleem was het niet voor mij. En heb je een oudere USB A oplader? Dan heb je vaak ook nog een USB-A naar lightning kabel, en ja, die werkt ook nog steeds.

Persoonlijk vind ik het een absolute NON-issue. Maar als je kijkt dat ze op deze manier de verpakking van de telefoon kunnen halveren(!) is het een gigantische milieuwinst. Dus ik ben blij dat Apple deze keuze gemaakt heeft.

[Reactie gewijzigd door ShadLink op 24 juli 2024 21:03]

Maar ik had al meerdere (zelfs van Apple) USB-C opladers toen ik de iPhone 12 kocht (de eerste zonder oplader).
De situatie zal verschillend zijn voor bepaalde groepen. Ik zelf had ‘maar‘ 2 USB-C laders en kabels, en veel meer USB-A.

Apple heeft het gepresenteerd als dat iedereen al voldoende USB laders had. Ik denk dat die stelling meer klopt voor USB-A dan USB-C. Goed, nu volgt de markt en stapt Apple straks eindelijk over naar compleet USB-C naar USB-C, nadat de EU met regelgeving komt. Maar eerst worden er USB-C naar lightning geleverd.
Lees de zin die ik na je quote heb geplaatst. Als je nog een USB-A naar lightning kabel hebt werkt die ook gewoon. En ben je in de groep van mensen die én van Android komen (die al jaren eerder over op USB-C was) én nog geen USB-C adapter hebt, dan kan je voor 25 euro een adapter bij Apple kopen. Maar ik denk dat je echt in de 1% groep zit.

Je schrijft zelf dat je "maar" 2 USB-C laders had? Nou dan heb je er voldoende voor 1 iPhone.. Je kan 'm maar met 1 lader tegelijk opladen.

[Reactie gewijzigd door ShadLink op 24 juli 2024 21:03]

Het effect van ‘de verpakking halveren’ wordt steeds genoemd, maar waar hebben we het over? Het scheelt een paar gram karton en plastic. In één zeecontainer passen waarschijnlijk alle iPhones die dit kwartaal in Nederland verkocht worden.

Er komen 15 miljoen containers jaarlijks aan in Rotterdam. Natuurlijk moet je efficiënt werken maar begin dan bij de balken en niet bij de splinters.

Als Apple wat aan e-waste wil doen, laat ze dan eindelijk eens degelijke kabeltjes gaan gebruiken, in plaats van de kansloze troep die na een paar jaar gegarandeerd spontaan uitscheurt.
Dat verpakking halveren is al lang ontkracht, sterker nog de huidige iPhones kennen een grotere verpakking dan hun voorganger :+
Apple levert al bijna 3 jaar USB-C kabels mee (USB-C naar Lightning), en pas sinds 1 jaar geen USB-C lader. Ik zie totaal geen probleem met die overgangsperiode.

Feit blijft dat ongeacht of Apple het echt voor het milieu doet, of puur voor lagere kosten (van vervoer / materiaal), het eindresultaat voor de planeet blijft minder e-waste. Of de iPhone zonder lader het voor kopers nog waard is vervolgens een andere discussie.

Het had Apple gesierd als de de lightning poort hadden vervangen door USB-C, maar dat is weer een heel andere discussie 😇.
Hebben ze ook gedaan. Ik heb een 18W USB-C lader gekregen bij mijn iPhone 11 pro max.

Met de non pro was het een tragere variant.
Ik koop al twee jaar niets meer dat niet via USB-C kan worden opgeladen, dus we zijn al enige tijd niet meer 'precies op het moment dat we overgaan van USB-A naar USB-C'. Mijn vorige laptop (die ik vorig jaar, na 5 jaar trouwe dienst heb vervangen) had al USB-C...
Zelfde voor de Lightning adapter van Apple: die wordt al meer dan 2 generaties gebruikt (al sinds 2012 stelt Wikipedia)...
Wat mij betreft mag de oplader bij al die spullen gerust weggelaten worden.
De EU wil dat uiteindelijk alle oplaadbare consumenten elektronica via USB-C wordt opgeladen. Na een paar jaar heeft dus iedereen een USB-C lader in huis en zijn ze ook gewoon los te koop. Er zijn ook al steeds meer stopcontacten en verdeelstekkers in de handel met een USB poort, waardoor een losse lader niet nodig is. Zelfs in vliegtuigen en treinen zie je steeds vaker een USB-poort bij je zitplaats.

In de EU regels is overigens wel een regel opgenomen dat fabrikanten wel de mogelijkheid moeten geven om een lader mee te bestellen. Wie een nieuwe lader bij de telefoon wil moet die mogelijkheid er dus gewoon komen.

In de overgangsperiode is het misschien even lastig, maar zeker in Europa heeft iedereen binnen twee jaar wel een aantal USB-C laders in huis.
Zelfs in vliegtuigen en treinen zie je steeds vaker een USB-poort bij je zitplaats.
Welke treinen, bussen, etc. hebben dan usb-c-poorten? Ik heb ze nog niet gezien. Zelfs in de allernieuwste voertuigen wereldwijd zitten usb-a-poorten. Dus je hele usb-c-verhaal is maar ten dele waar.
De poort aan de kant van het device wordt gestandaardiseerd. De nieuwe regel heeft het niet over de poort aan de kant van de lader (in stopcontacten, treinen, bussen, vliegtuigen). In de praktijk is dat al standaard een USB-A poort. Ik had oog niet geschreven dat dat een USB-C poort zou zijn.
In nieuwe auto's zie je wel eens een USB-C aansluiting.
Ja, maar al die laders in vliegtuigen, trams en treinen zijn dan weer geen USB-C. We hoppen gewoon van standaard naar standaard en iedere standaard belooft de definitieve standaard te zijn.
Daar gaat de standaard niet over. Alleen over de de aansluiting op het device. Met een USB-A -> USB-C kabel werkt dat prima. Die SUV-A poort is eigenlijk al uitgegroeid tot een standaard. Als je ergens een oplaadpoort ziet is het wereldwijd voor meer dan 95% een USB-A poort. Alleen in nieuwere auto's kom je nog wel een USB-C poort tegen.

Voortaan op reis een USB-A -> USB-C en een USB-C -> USB-C kabeltje, of een kabeltje met een adapter of beide USB varianten meenemen.
Iedere standaard belooft de definitieve standaard te zijn? Is dat jouw gevoel of heb je daar voorbeelden van?

Iedere standaarden-organisatie zou het graag willen wellicht, maar het beloven? Mij is dat nooit beloofd. ;)

[Reactie gewijzigd door Ultimus XI op 24 juli 2024 21:03]

Nee, eens. Maar de belofte dat het standaardiseren van een nieuwe standaard ewaste gaat voorkomen wordt wel gemaakt. En dat gaat imho alleen op als de nieuwe standaard erg lang de enige standaard blijft. Anders kunnen we straks de oude usb aansluitingen gaan vervangen door usb-c en vervolgens door draadloos laadpunten en dan draadlooslaadpunten met telefoon desinfectiefunctie etc. etc. ad infinitum. Het doel: “voorkomen van ewaste” wordt zo nooit bereikt
Dat zijn nog oude poorten omdat de massa nog usb-A gebruik(te). Nieuwe auto's en treinen zullen USB-C hebben, geholpen door het feit dat USB-C nu bij wet tot standaard gemaakt.
Geeft toch niet, of je koopt een kabeltje als je die nodig hebt op reis, of je bent 1 van de vele mensen die toch al een bos van die zooi in de lade heeft liggen thuis.
De EU regel doet geen uitspraak over de poort aan de kant van de lader. In de praktijk wordt daar standaard de USB-A poort gebruikt en is er eigenlijk geen vraag naar een (nieuwe) standaard. Ik kwam laatst wel een USB-C poort tegen in een bus, maar wel naast een USB-A poort.
Die stopcontacten zijn sinds de laatste keer dat ik gekeken heb allemaal 5W max. Snelladen is er absoluut niet bij.
Meestal 5 volt en 1 of 2 ampère. Snelladen is er niet bij, maar je kan ten minste je telefoon blijven gebruiken zonder dat de batterij verder leeg raakt. Met wat mazzel laadt je ook nog wat op.
Zeker op openbaar toegankelijke plekken zal men niet zo snel snelladen aanbieden. Men geeft daar immers gratis stroom weg en iemand moet die rekening toch betalen. Men biedt de service dus het liefst aan tegen zo min mogelijk kosten.
In treinen kom je overigens vaak gewoon stopcontacten tegen. Daar mag je je eigen lader inpluggen en kan je wel snelladen.
Gevalletje van lobbyisten die wetgeving voor hebben gesteld lijkt mij
Het had anders moeten zijn. Want waarom zou je het alleen beperken tot een oplader? En ook niet de accu los leveren.. als het echt om het milieu gaat. Het is nu een nieuwe melkkoe geworden, prijzen van opladers van die grote merken zijn gigantisch in vergelijking van een action oplader.... En je ziet het niet terug in de prijzen van telefoons dat ze echt goedkoper zijn geworden qua distributie en het ontbreken van een oplader.
9to5Mac schrijft dat Samsung met dezelfde eis te maken heeft gekregen in het land, maar dat het in tegenstelling tot Apple er gehoor aan heeft gegeven.
Maar dit is gewoon een logische stap,

Je ziet bijvoorbeeld het zelfde en nog betere voorbeeld by Bosch,

Al hun accu apperatuur is met en zonder accu te bestellen waar de zonder goedkoper is.

Daarnaast werken ze nu inmiddels samen met 10+ bedrijven om de zelfde accus in alle merken te supporten zodat je cross merk de accu kunt gebruiken.
Tsja. Dat is iets wat iedere gereedschapsfabrikant doet. Het geld zit hem namelijk niet zozeer in de bodies, maar de accus en bijbehorende laad componenten.

Een accuboor body kost je zo’n 60 euro (vroegah iig), maar de batterij ook.

Het punt is nu juist dat het voor zo’n fabrikant heel makkelijk is om je te locken in een battery platform doordat die bodies zo pleuris goedkoop zijn.

Ik heb hier nu denk ik zo’n €600 aan accus liggen. No way dat ik nog bodies van andere merken ga kopen. Als ik iets nodig heb dan ben ik vaak boor minder dan €200 klaar voor een set met koffer en accesoires, waar je dan vroeger weer een hele berg accus in zo’n set had zitten die dan weer nergens anders op passen.
maar dat is toch het zelfde met al die opladers met verschillende standaarden en stekkers tussen de verschillende partijen.

Dat is nu juist net het probleem
Er zijn in veel gevallen wel adapters beschikbaar die door bepaalde partijen gemaakt worden (veel diy stuff ook),

Maar hier zijn de bodies dusdanig goedkoop dat het ook vrij weinig nut heeft om er eentje van een ander merk te kopen.

Komt nog eens bij dat iedere fabrikant weer zijn eigen afzuigingssysteem heeft dus dat is ook al matig compatible.

Met gereedschap zie je vaak dat mensen toch wel gewoon voor een specifiek merk kiezen. Zo zit ik in “kamp geel”, maar andere weer in “blauw” of “rood (resp. DeWalt, Makita, Milwaukee).
Omdat de EU juist wil dat ze er standaard niet meer bij zitten. Het zorgt voor ongelooflijk veel onnodige e-waste. Gewoon laders los leveren.
Een elektrische auto krijg je ook niet met lader. Wat is het verschil?
Een paar tienduizenden euro's en 2,5 ton blik en plastic. Totaal ander product en niet te vergelijken met een telefoon. Of rijdt jij met je telefoon overal heen?
Een paar tienduizenden euro's
Dat maakt het niet meeleveren toch alleen maar eigenaardiger?

Bovendien gaat het niet om de functie maar om het principe. Waarom moet bij een telefoon wel een lader meegeleverd worden en een auto niet?

Sterker nog, ik heb een elektrische scooter en daar zit gewoon een lader bij.
Een laptop krijg je wel met lader. Wat is het verschil?
Ik ben legit door al mijn opladers heen, laatst maar weer 1 besteld. Ik zie niet in hoe het beter is dat er mensen 1x heen en weer moeten gaan om mijn telefoon te leveren en nogmaals CO2 uitstoten door de oplader apart te brengen. Vroeger had ik situaties waarbij ik een lade vol had met opladers, ook niet fijn.

Gewoon een vinkje inbouwen bij het bestellen van een telefoon.
Hoe ga je door opladers heen, branden ze op bij jou thuis? Ik gebruik de oplader van mijn Samsung S4 nog naast mijn bed.

Die heeft dus de S4, S6, S8, Note 9 en nu S21+ overleefd, bijna 10 jaar oud nu. :P

edit: typo

[Reactie gewijzigd door dehardstyler op 24 juli 2024 21:03]

Tja leuk... alleen heb je dan weinig aan de snelle oplaadmogelijkheden van je nieuwe toestel.
Mooi man! Het maakt mij inderdaad ontzettend veel uit of mijn telefoon om 1:00 of om 1:30 is opgeladen terwijl ik slaap.
Deze discussie draait dan ook niet om jou.
Je gaat letterlijk een discussie met mij aan door op mij te reageren? 8)7
Verder zeg je het volgende: "alleen heb JE dan weinig aan de snelle oplaadmogelijkheden van JE nieuwe toestel." Lijkt toch over mij te gaan? :/
Je gaat letterlijk een discussie met mij aan door op mij te reageren? 8)7
Ik ga een discussie met je aan ja... dat betekent niet dat die discussie om jou draait.

Wat had ik er anders in plaats van 'JE' neer moeten zetten dan?
Alleen heeft 'een mens' dan weinig aan de snelle oplaadmogelijkheden van een mens haar nieuwe toestel?

Lekker niveautje.
Ik heb het letterlijk over mijn situatie, daar ga jij een discussie over aan.

TS: IK gebruik de oplader van mijn S4 nog.
Reactie: Tja leuk, maar dan heb JE weinig aan de snelle oplaadmogelijkheden van JE nieuwe toestel.
TS: Mooi man!

MaAr HeT GaAt NiEt oVeR JoU. 7(8)7
Waarom zou ik in vredesnaam een discussie beginnen over jouw situatie? Jij hebt geen 10 jaar oude oplader! Jawel! Niet!

Hoe moeilijk is het om te begrijpen dat ik in ga op je argument, en dat je bij een nieuw toestel een snelle oplader hebt i.p.v. een 10 jaar oude?

Maar blijf vooral lekker over jezelf praten.
Terwijl ik slaap maakt het me ook niet uit, maar als mijn telefoon overdag eens een keertje sneller leeg is dan normaal en ik heb hem nodig omdat ik naar buiten moet, dan is het wel zo fijn als ik hem even snel kan bijladen.
Ja precies, naast het feit dat die dingen kapot gaan zoals elk ander apparaat, je bent ze eerlijk gezegd eerder kwijt dan dat ze kapot gaan. Ik reis enorm veel dus de kans op kwijtraken is bij mij best hoog. Dan heb ik het nu niet eens over de pletora aan verschillende wattages tegenwoordig voor snelladen.
Ja helemaal eens. Maar dan gebruik ik gewoon de Blitzwolf QC3.0 charger die ik gekocht heb. Maar dat ding naast mijn bed krijg ik niet eens meer uit de stekker denk ik, die zal inmiddels vastgeroest in de socket zitten. :P
Gewoon een vinkje inbouwen bij het bestellen van een telefoon.
Of jij als consument in 1 bestelling én een telefoon én een kabeltje bestellen? Moet echt álles voorgekauwd worden vandaag de dag? Niemand meer verantwoordelijk voor eigen daden (of vergeetsels)?
Groot gelijk dat ze een boete geven, je verkoopt een werkend product en dan hoor je toch ook gewoon een oplader er bij te krijgen?
Hoeveel laders en hoeveel stekkers heb je dan nodig? Een telefoon heeft (meestal?) maar één aansluiting, dus heb ik maar één stekker nodig. En zelfs die is vrijwel overbodig want ik laad al jaren draadloos op. Zowel in huis als op kantoor hebben we diverse laadpunten, waar je geen stekkers nodig hebt.
Zelfde als dat je een laptop verkoopt met oplader zonder de stroomstekker er bij.
Ik mag hopen dat ze daar ook zsm mee stoppen, ook overbodig. Accu gaat ruim 2 werkdagen mee zonder te laden, maar op kantoor hangt deze regelmatig met een stekker aan een extern scherm en wordt de laptop ook geladen. Lader ligt voornamelijk werkloos in de kast... Samen met de andere laders.
Wel twee interessante invalshoeken.

Eerlijk gezegd weegt een lader niks dus ik denk dat deze rechter zeker een punt heeft, het meeleveren zal nauwelijks iets schelen aan uitstoot. De productie natuurlijk wel. Wat de zaak interessant maakt is dat het specifiek over telefoons gaat maar bij vrijwel alle andere apparaten die op USB opgeladen moeten worden (boxjes, koptelefoons etc.) zie ik nooit een oplader meegeleverd worden maar alleen een kabeltje, laptops en dergelijke uitgezonderd maar die hebben ook meer vermogen nodig dus een andere dan "normale" oplader.

Maar daar hoor je niks over?

PS ik heb tegenwoordig op strategische plekken stopcontacten met ingebouwde USB dus een lade vol met ongebruikte laders.

[Reactie gewijzigd door gaskabouter op 24 juli 2024 21:03]

polthemol Moderator General Chat @gaskabouter14 oktober 2022 10:24
men hoeft ook minder laders te produceren, dat scheelt gigantisch veel aan productie/materiaalkosten. Daarbij: het transport van 'jouw' pakje is niet persé het issue: de containers die helemaal vol zitten met laders van Apple die naar bv. Brazilië moeten gaan omdat er bij elke telefoon standaard een lader mee moet, dat is makkelijk bezuinigd op deze manier.

Het meegeleverde kabeltje om te laden mag men ook mee stoppen, als ik zie wat ik hier verzamel in huis (5 mensen) aan usbkabels in allerlei varianten, die wat liggen te verstoffen in de krat van 'ooit kan dit handig zijn', dat is ook een verspilling van resources van enig formaat als ik me bedenk dat iedereen die kabels erbij krijgt.
En zo heeft iedereen een mening :) wat mij betreft heb ik genoeg adapters, zowel nieuw als oud, A en C. Maar kabels slijten wel en komen altijd van pas, dus die zie ik graag altijd meegeleverd. Maar ik ken ook mensen die andersom denken, of beide willen, of niets hoeven. Dit is een probleem die je nooit goed kan praten voor iedereen. De groene onder ons koopt zelf wanneer die nodig heeft en beperkt daarmee e-waste maar veroorzaakt transport co2. De veelverbruiker onder ons wil graag alles maar verbruikt het ook wellicht tot het op is. En dan heb je de hele bende ertussenin.
Toen ik mijn raspberry pi kocht zat er ook geen oplader bij. Mijn GoPro had geen oplader. De smarthome gordijn robotjes hadden ook geen oplader. Volgens mij is dit vrij standaard inmiddels.
Ik ben in principe geen tegenstander van regulatie, zo vond ik het volkomen terecht dat er een einde is gemaakt aan die enorme diversiteit van opladers. Maar of een fabrikant wel of niet een lader meeleverd lijkt mij iets wat de markt prima zelf kan reguleren. Ik persoonlijk heb lades vol met usb laders…
Bij de meeste nieuwe Samsung telefoons word overigens ook alleen de oplaadkabel meegeleverd zonder lader, waarom krijgen zij geen boete? Bij in ieder geval de A33 word deze niet mee geleverd.
Misschien doen ze dat in Brazilië wel. Zou zomaar kunnen. Ik denk dat het een kwestie is van een klacht indienen. In dit geval heeft een of andere vereniging een zaak aangespannen tegen Apple. Als iemand dat ook doet tegen Samsung, krijgen die ook een boete.
Omstandigheden hè. Toen de PTT alleen de T65 toestond kon je wel andere telefoons kopen, maar zonder PTT-stekker er aan, dat mocht niet, kon je een boete voor krijgen. Die lagen dan wel in het vakje naast de telefoon in de winkel.
Hoort?

Laat mij eens een wettekst zien waarin fabrikanten van electronica voorzien van een oplaadbare accu verplicht worden om laders mee te leveren?

Al die laders overal bij... Onnodige milieubelasting. Zeker met de USB-C standaard die straks verplicht wordt op apparaten. Dat zorgt er voor dat je voor je apparaten minder verschillende laders nodig hebt.
Schijnbaar is het in andere markten heel anders.

Iemand wees mij onlangs eens op wat in de wereld van hoortoestellen schijnbaar normaal is, oplaadbare hoortoestellen verkopen zonder oplader. En in tegenstelling tot een telefoonoplader is een hoortoestellenoplader (is dat 1 woord...?) niet te gebruiken voor andere zaken.
En, wellicht nog belangrijker, het hoortoestel is onbruikbaar zonder oplader.

Dit leidt tot aanbiedingen als 'Hoortoestel gratis' en dan ik kleine lettertjes "losse oplader voor € 350,00"

https://www.specsavers.nl/horen/oplaadbaar
https://www.allesvoororen...ders-voor-hoortoestellen/

Dus het lijkt erop dat er geen wet of andere regelgeving bestaat dat het verplicht is om een oplader of wat dan ook mee te leveren met een artikel dat een oplaadbare batterij heeft. Anders zou het bovenstaande ook niet toegestaan zijn.

Overigens....ik weet verder niets van hoortoestellen en deze markt. Maar ik vond het interessant om dit te vergelijken met hetgeen plaats vindt op de markt van telefoons.
Mag een TV dan wel verkocht worden zonder antenne en zonder HDMI-kabel? Mag Dell een PC zonder muis verkopen? Mag VW een auto zonder winterbanden verkopen?
Als je een fiets koopt moet daar toch ook geen fietspomp bij?

Dit slaat werkelijk nergens op. Je kan een iPhone met elke standaard lader opladen en met elke iPhone oplader en tegenwoordig ook met Macbook opladers.

Ieder normaal mens heeft intussen al veel meer opladers in huis dan nodig.

Dit is zinloze verspilling. Maar goed, in een land als Brazilië waar de president de vernietiging van het milieu tot topprioriteit heeft uitgeroepen is dit niet verbazingwekkend.
Zelfde als dat je een laptop verkoopt met oplader zonder de stroomstekker er bij.
Bij laptops kan ik mij er nog wat bij voorstellen aangezien er een enorme variatie bestaat op spanning, wattage etc. bij smartphones ongeacht de fabrikant zijn adapters uitwisselbaar.
Bij de meeste nieuwe Samsung telefoons word overigens ook alleen de oplaadkabel meegeleverd zonder lader, waarom krijgen zij geen boete? Bij in ieder geval de A33 word deze niet mee geleverd.
Als jij een nieuwe adapter nodig hebt, wordt het hoognodig tijd eens te kijken in de kastjes en laden alwaar mogelijk meer dan genoeg adapters liggen. Verkoop je, je telefoon door? Precies het zelfde! Dan zullen de mensen die het toestel van je overnemen eens moeten kijken in hun kastjes en laden.

Afgelopen weekend hier eens gekeken en in allerlei laden en kastjes kwam ik wel een adapter tegen, of het nu Sony, Samsung of Huawei was. In totaal zit ik inmiddels op zo'n 17+ adapters en wordt ik er wel zo langzamerhand schijtziek van dat ik steeds zo'n nieuw ellendig ding krijg die ik sowieso al niet gebruik omdat iedereen hier in huis de smartphone oplaad via een laptop, PC of zelfs de USB aansluiting van de TV ontvanger die menig provider meelevert.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 24 juli 2024 21:03]

Er worden heel veel apparaten verkocht zonder oplader waarbij dat geen probleem lijkt te zijn. Koptelefoons en oortjes worden allemaal zonder oplader verkocht (in ieder geval degene die ik ken). Waarom zorgt dit bij een telefoon voor een niet werkend product, maar bij koptelefoons en oortjes niet?
En welke wet wordt er overtreden door geen lader mee te geven?

Je spreekt van een boete vanwege het niet meegeven van een lader, maw: als ik een laptop verkoop zonder de lader erbij, en ik vermeld dat ook netjes in alle promo-materiaal en op de verpakking, welke wet heb ik dan overtreden? Want dat is wel vrij essentieel om een boete te geven.
Gelukkig voor jou geeft men geen boetes voor dt-fouten…
Gelukkig voor jou geeft men geen boetes voor dt-fouten…
Ben je serieus zo zielig dat je zoiets gaat zeggen? wauw 8)7
Nieuwere telefoons vragen om meer zwaardere opladers. Als je een telefoon sneller wil opladen heb je al gauw een goede oplader nodig die het gewenste wattage heeft. Dat apple ze los aanbied om te kopen via de apple store, leuk en aardig, als ze op voorraad zijn. Er zijn gigantisch veel "china" opladers op de markt zonder een keurmerk. Dat je niet zomaar een lader van Ali express kan gaan gebruiken voor de nieuwste telefoons laat wel zien aan het aantal spontaan in brand gevlogen opladers. Al met al een zeer slechte zaak voor apple en voor samsung om geen goede oplader mee te leveren bij een telefoon die al gauw over de 1000 euro kost met al het gevolg van dien. Draadloos opladen is een optie, de meeste draadloze opladers zijn vele malen groter, gemaakt van meer plastic, hebben nog grotere verpakkingen, kortom meer e-waste
Nieuwere telefoon vragen totaal niet om zwaardere opladers. Het is een verkooppraatje dat je je telefoon in 30 minuten 100% kunt vullen, maar ondertussen gooit iedereen zijn telefoon 's nachts aan de lader voor 8 uur lang.
En het feit dat je meer dan 1000 voor iets betaald zou meer moeten betekenen dat je dan ook nog wel 20 euro kunt uitgeven voor een lader die je wellicht niet zou hebben. kortom, onsamenhangend verhaal
Als je alles had gelezen met name mijn stukje over het "snelladen" heb je al gauw een oplader nodig van 30-40 watt. Andere opladers werken wel, maar niet voor snellading. Die opladers van Apple kosten helaas geen 20, Wel heel veel imitatie opladers die dat kosten. Probeer maar eens via Amazon of ergens anders een goede oplader te vinden met een keurmerk. Die niet in de spontaan in brand kan vliegen. Veel suc6
Bij deze, de originele apple snellader voor 21,-
De gulden middenweg is voor Apple om dat “goede gevoel” wat het milieu betreft niet in eigen zak te steken,
maar geef die kans aan de klant. Stimuleer het weigeren/afstaan/doorgeven van de lader.
Geef ze dan een sticker, en verkoop gelijk een nieuwe set AirPods (aangezien dat het perfecte verkoopmoment is!)

Echt een gemiste kans van Apple…
Steve Jobs had dit vast slimmer aangepakt. 😔
Je doet net alsof er alleen laders bestaan van Apple/Samsung zelf OF de allergoedkoopste laders van Aliexpress. Ten eerste vragen telefoons helemaal geen zwaardere laders, da's alleen voor snelladen en dan nog zou een lader met een hoger vermogen die je nog hebt liggen volstaan. Ik koop zelf helemaal niet vaak een nieuwe telefoon, ik doe ongeveer 5 jaar met mijn iPhone, maar ik heb ondertussen wel een hele berg laders in mijn kast liggen. Plus nog een paar blokjes van de iPad van mijn vrouw. En met al die laders , zelfs van de vroegeren generaties, kan ik mijn telefoon prima opladen. Nu gebruik ik zelf een universele lader met meerdere poorten van een goed merk, want die kan je namelijk ook prima gebruiken. Dus ik snap je punt met onveilige Aliexpress laders niet zo.
Je mist het feit dat dit gaat over Brazilië, Dit land telt een kleine 215.354.000 inwoners.
Laat de een kwart daarvan nu over een telefoon beschikken. Een 5% zal zo'n nieuwe telefoon aanschaffen. Zoals eerder gezegd, dien je een officiële lader van apple nodig te hebben ivm garantie. De meesten gebruiken Whats app 12 uur per dag. De telefoons moeten continue aan de lading en dus worden dus intensief gebruikt. Er zullen heus wel mensen zijn die hun oude oplader willen of gaan gebruiken. Het is een arm land, dus heel veel namaak artikelen in de omloop. Nu vraag jij je af wat heeft dat hier nu mee te maken? Simpel, denk aan de logistiek, in Brazilië zelf die extra moet rijden om alle pakketten met extra opladers aan te voeren e.d. dit gaat allemaal te kosten van het Amazone gebied. Dat wij als nederlanders reserve laders hebben liggen en onze logistiek beter is afgestemd heeft niks te maken met het feit dat het gaat om Brazilië
Je doet met je cijfers of het een of ander arm achtergesteld land is, maar daar klopt niets van aangaande mobiele telefoons.

In Brazilië zijn er 102.5 mobiele abonnementen per 100 inwoners en meer dan 3/4e deel van de bevolking heeft een mobiele telefoon en er worden per jaar tussen de 46 en 47 miljoen nieuwe telefoons verkocht.
Als ze daar meer moeten rijden omdat 5% van de gebruikers een lader nodig heeft, dan is het toch veel schadelijker als 100% van de gebruikers daadwerkelijk een nieuwe lader meegeleverd krijgt? Of ben ik nou gek? Daarbij krijg ik niet echt de indruk dan veel Brazilianen zich druk maken over het amazone gebied, maar dat is een ander verhaal.
Als het een USB oplader was, gaf ik Apple groot gelijk om 'm niet mee te leveren om ecologische redenen. Maar zolang ze de eigen Lightning standaard gebruiken, moet 'ie wat mij betreft gewoon meekomen met het product.
Apple is al jaren geleden overgestapt op USB-C laadblokjes voor iPhones 😉 (met USB-C naar Lightning kabels). Prima dus
Maar Apple heeft alléén bij de iPhone 11-serie een USB-C oplaadblok bijgeleverd. Had je daarvoor een iPhone en wil je je nieuwe bijgeleverde kabel gebruiken? Pech, dan zal je een nieuw blokje moeten kopen.
Dat is dus ook onzin, want als je dus nog wel dat oude blokje met USB-A hebt, dan heb je toch ook die desbetreffende kabel?
[...] Had je daarvoor een iPhone en wil je je nieuwe bijgeleverde kabel gebruiken? Pech, dan zal je een nieuw blokje moeten kopen.
Wat pas echt onzin is, is dat je je nieuwe kabel niet kunt gebruiken.

[Reactie gewijzigd door xFeverr op 24 juli 2024 21:03]

Die kun je prima gebruiken hoor, alleen niet met dat oude blokje. Verschil is dat je er nu zelf een "moet/mag" uitzoeken en er niet een door je strot geduwd krijgt bij elk device dat je koopt. Er zijn ook andere manieren om je kabel te gebruiken, dat blokje is daarvoor niet nodig. Maar ja, dan ga je weer zeuren dat je geen USB-C poort op een laptop hebt. Het is nooit goed he.
Ah, dat klopt inderdaad.

Wb de kabeltjes: dat is/was net zo met vga, dp, hdmi, scart, etc. Ooit moeten we over op iets nieuws. Dus wie zou moeten bepalen wanneer de overstap te vroeg/te laat is?

[Reactie gewijzigd door Gody op 24 juli 2024 21:03]

Het argument was dat iedereen toch al dat oplaadblokje in huis had. Hadden ze een USB-A naar lightningkabel in de doos gedaan, dan was het misschien minder modern, maar dan klopte dat statement in ieder geval wel. Maar om dat te zeggen na 1 jaar een USB-C oplaadblokje bij te leveren? Dat klopt gewoon niet.
....of een USB-A naar USB-C verloopstukje (die je ondertussen ook weer overal bij krijgt als je iets met USB-C koopt) en dan ben je ook klaar.
Dat is waar, dat kan ook. Eigenlijk had Apple dat verloopstukje bij moeten leveren om hun verhaal, dat iedereen toch al zo'n oplaadblokje had, kloppend te maken. In ieder geval voor een 2-3 generaties, om mensen de tijd te geven. Dan was het ook niet zo'n groot ding geworden is mijn verwachting.
Eigenlijk had Apple dat verloopstukje bij moeten leveren om hun verhaal, dat iedereen toch al zo'n oplaadblokje had, kloppend te maken.
Probleem is dat je dan het probleem met de oplader enkel verschuift. Dan krijg je niet meer bij elke schijt een adapter, maar bij elke schijt zo'n verloopstukje. Dus nog altijd iets waar teveel van worden geleverd en dus genoeg verloren gaat of op een stapel thuis komt te liggen. Misschien kleiner dan een lader, maar nog altijd onnodige productie.

Sterker nog, ik ben blij als ze naar USB-C eindelijk overstappen voor de iPhone zodat je niet eens meer per se een kabel erbij hoeft te krijgen omdat ze een eigen arbitraire connector hebben waarvoor je een kabel moet hebben naast je standaard USB kabels.

[Reactie gewijzigd door stuiterveer op 24 juli 2024 21:03]

Dat is als je een Samsung koopt toch ook zo?
En ook niet bij alle iPhone 11 modellen. Ik heb zelf een 11 gekocht en daarzat nog een USB-A --> Lightning bij.
Overgestapt op USB-C, maar ze hebben voor de iPhone sowieso altijd al USB laders meegeleverd, zie hier bewijs: https://www.ifixit.com/Te...t+Generation+Teardown/599. Sterker nog, zelfs voor de allereerste iPod was dit het geval (ok, weliswaar firewire, maar nog altijd een niet-vaste aansluiting)!

Dus zelfs de allereerste iPhone kun je op eender welk ander arbitrair laadblokje aansluiten en dan werkt hij nog altijd. Logisch ook, want dan kun je de apparaten gewoon aansluiten op de PC zonder dat je daar een tweede kabel voor moet gebruiken.

Het uitblijven van een lader in de verpakking ben ik dan ook niet boos om, de hoeveelheid USB laders die ik heb liggen en niet gebruik is absurd.

[Reactie gewijzigd door stuiterveer op 24 juli 2024 21:03]

Het is toch ook gewoon een USB lader? Je krijgt er een los kabeltje bij van USB naar Lightning. Vroeger een USB-A en nu een USB-C naar Lightning. Maar de Apple laders zelf zijn gewoon USB laders, gebruik ik ook voor de Pi en andere zaken.
Klopt helemaal.
Persoonlijk vind ik het prima kunnen dat Apple zaken weg gaat laten in de standaard doosjes.

En daar waar nodig eventueel een digitale voucher verstrekken bij de eerste activatie van de iPhone (zoals ze dat ook deden met nieuwe Apple apparatuur waarbij gratis AppleTV+ bij kreeg)

Zo kunnen ze in landen waar dat wettelijk verlicht is alsnog bepaalde accessoires gratis aanbieden aan de eigenaar (zonder dat er een wildgroei aan papieren vouchers bij opkopers belanden)

-headset in Frankrijk
-oplader in Brazilië
-….. in. …..

In mijn ogen is het inderdaad niet meer van deze tijd op sommige zaken mee te leveren.
Ik heb thuis ongeveer 10 tot 15 ongebruikte laders met usb-a liggen en een stuk of 6 met usb-c omdat sommige leveranciers het nog standaard mee leveren.

En daarnaast heb ik er dus ook nog een paar die daadwerkelijk gebruikt worden.
Kabeltjes zijn wel altijd welkom omdat deze het vaak geen 2 jaar uithouden. (Dagelijks opladen en af en toe de kabel in een tas stoppen zorgt voor een redelijk snelle slijtage)
Probleem is ook niet de lader alleen maar de kabel ook?
Of kan jij met een lightning aansluiting ook een Android toestel laden?
De kabel krijg je er ook gewoon nog steeds bij. Het gaat puur om de adapter.
Je kan dus prima met je Samsung lader > Apple Lightning kabel > iPhone werken.

[Reactie gewijzigd door Sluuz op 24 juli 2024 21:03]

De oplader is allang USB-C. Er zit wel een kabeltje bij dat van usb-c naar Lightning gaat, maar die kan los. Dus de lightning standaard staat los van de oplader.
Ik kwam afgelopen week de iPhone doosjes in de kast tegen en in sommige zat de lader nog. Nooit gebruikt. Er lagen zelfs ongebruikte kabeltjes, kun je nagaan hoe lang wij met die laders en kabels doen. Blij dat althans de laadblokjes niet meer meegeleverd worden.
Ook wordt Apple verplicht om dat vanaf nu alsnog te gaan doen. Apple zegt laders niet mee te leveren om uitstoot te beperken, maar dat gelooft de rechter niet.
Hoe kun je dat nu niet geloven als rechter terwijl het een eis is van de EU lol,
Dat is voor de USB type C laadkabel. Het gevolg is dat je dan beter kan sturen of je wel of geen lader koopt. Op werk bijv wordt regelmatig gevraagd of men een iPhone of Android oplader heeft.

Nieuwe apparaten, zoals smartphones, tablets, oordopjes en e-readers, moeten straks over een usb-c-poort gaan beschikken. Die verplichting gaat 24 maanden na de publicatie van de wetgeving in, wat in het najaar van 2024 is. Voor laptops gaat het pas na 40 maanden gelden. Consumenten moeten vanaf dan ook kunnen kiezen of ze nieuwe apparaten met of zonder oplader willen kopen. Mogelijk gaat de EU later afdwingen dat apparaten en laders niet meer samen verkocht mogen worden.
Tuurlijk,

Maar als een heel wereld deel daar een wet voor heeft aangenomen kun je niet zeggen als rechter dat die argumentatie onzin is als een bedrijf het zelfde zegt
Deze rechter kijkt naar de wetgeving in ZIJN land.
Er is ook in Brazilië geen wetgeving die verplicht dat je een lader mee moet leveren, de rechter is van mening dat Apple misbruikt maakt van zijn machtspositie, dit oordeel kan maar zo worden weggewuifd door een hogere rechter.
De kans lijkt aannemelijker dat een hogere rechter het handhaaft aangezien ze ook door de consumenten waakhond daar al een boete hebben gekregen.

Maar als jij een expert bent op consumentrecht in Brazilië en de wetgeving in het algemeen in Brazilië en betere argumenten hebt dan deze rechter en de consumenten waakhond dan hoor ik dat graag.
ja, gewoon een kwestie van gezond verstand gebruiken.
Consumenten waakhond en een rechter doen afzonderlijke uitspraken waarbij ze een boete opleggen.
Dan is het niet erg logisch om er vanuit te gaan dat die beiden afzonderlijk helemaal fout zitten en dat een hogere rechter het van tafel zal vegen.

(tikfout beiden aangepast)

[Reactie gewijzigd door mjtdevries op 24 juli 2024 21:03]

Daarmee kun je nog wel vergelijken met een onderzoek wat gedaan is voor een HEEL wereld deel.
Apple levert gewoon een USB-C naar Lightning kabel mee. En de opladers die Apple maakt zijn tegenwoordig allemaal USB-C. Dus je kan al prima met een Android oplader een iPhone opladen. Zolang je het kabeltje niet vergeet.
Dat is juist het punt. Een extra ewaste wat je creëert.
Welke e-waste? Ongeacht je type telefoon zul je toch een kabel erbij moeten hebben? (tenzij je contactloos laad natuurlijk)
Extra ewaste van usb type c naar Lightning. Nogal logisch.
Ondertussen hebben onze vrienden in China (ugreen, baseus, etc) al 500 soorten kabels klaar liggen voor je. Rood, blauw, groen, grijs, zwart, connector 90 graden gedraaid, met of zonder verlichting, kiezen maar op AliExpress.
Ik moet zeggen, de kabels die Baseus levert zijn echt goed, zelfs voor apparaten die niet echt tegen een spanningsdip kunnen (raspberry pi).
Je hebt toch een kabeltje nodig?
Tegenwoordig ja. Maar verreweg de meeste mensen die van een oudere iphone upgraden hadden daar geen USB-C lader bij zitten. Dus die moeten alsnog apart een lader kopen.
Omdat de rechter in Brazilië geen drol uitmaakt wat wij hier doen lijkt me?
[...]


Hoe kun je dat nu niet geloven als rechter terwijl het een eis is van de EU lol,
Misschien omdat Brazilië niet in de EU ligt? 8)7
Er wordt bedoeld dat de rechter niet gelooft dat het niet meeleveren van laders de uitstoot beperkt...
en precies dat is wat de EU beweerd met het onderzoek gedaan in de EU dus dat is 100% tegenstrijdig.
[...]


Hoe kun je dat nu niet geloven als rechter terwijl het een eis is van de EU lol,
Heb je daar een bron voor 🙂

Ik kan het namelijk nergens vinden wat er op lijkt in de verre krochten van het internet 🥸


Enigste wat de EU zegt is dat er een standaard is en waar alle fabrikanten zich aan moeten houden, met als (hopelijk) resultaat dat er minder elektronisch afval ontstaat.

Je kunt dezelfde laders gebruiken, maar net zo belangrijk, je kunt ook vb USB laders vanuit het stopcontact gebruiken en relatief makkelijk links en rechts opladen zonder een tas met aparte opladers.


Daar moet ook Apple tzt zich aan houden omdat dat de grootste uitzondering met elke keer een net wat andere methode. Maar nergens wordt aangegeven dat je geen lader met een nieuw product mag meegeven en dat je die apart moet aanschaffen (wat ook naar verhouding een duurdere grap is bij Apple).
De reden van de wetgeving is om elektronisch afval te beperken. De EU geeft geen zier om het gebruikersgemak.

Als je dan alsnog bij elk toestel een lader steekt, gaat dat niet helpen, behalve in de uitzonderlijke gevallen als een lader kapot gaat en je oude kunt recupereren.
Ik koop zelf wel een betere lader. Ligt die lader die ik bij een aankoop krijg weer in de lade, of wordt weggegooid. Dus beter geen lader bijsteken bij een aankoop.
Dat iets een eis van de EU is, is wat mij betreft echt niet doorslaggevend.

Maar een beetje rechter kan zelf het sommetje wel maken. Iets doet mij vermoeden dat deze rechter niet geheel onpartijdig is.
Omdat Europa zegt dat Apple niet per se laders hoeven mee te leveren, betekend niet automatisch dat voor andere landen dat ook geldt natuurlijk. Met jouw eerste zin spreek je dus eigenlijk jouw tweede al tegen.
Dat is nou precies wat ik zeg. Ik denk dat je het woordje 'niet' gemist heb. :)
De eerste of tweede 'niet'?
Het sommetje is heel eenvoudig dat Apple hier geld mee bespaart.
En als iemand van een oudere iPhone upgrade dan hadden ze daar vaak geen USB-C lader bij zitten, dus moeten ze alsnog een lader kopen. Kassa!
Je zegt in de eerste zin inderdaad wat ik ook zeg. Maar daarna zeg je dat je het idee hebt dat de rechter niet onpartijdig is, terwijl hij niet naar Europa hoeft te luisteren (en doet dat dus ook niet), je spreekt jezelf dus best tegen.
Ken je de Braziliaanse wetgeving en kun je dit vermoeden staven?
Wat in de eu wordt geëist betekent niet dat het voor de rest van de wereld geldt. Brazilië kan doen en laten wat ze will, mits het niet tegen het internationaal recht ingaat.
Volgens mij geld internationaal recht alleen als je dat als land accepteert ..
Brazilië is geen deel van de EU ...
Brazilië ligt niet echt in de EU volgens mij.
Japan ook niet toch geloof ik wel wat als iemand in japan een studie doet met gefundeerde uitkomsten
Nou zie ik Brazilië niet direct als het schijnende lichtpunt van gerechtigheid, maar ik vind het wel goed dat een land eens zijn rug recht houdt. De lader weglaten is in mijn ogen niets anders als een verkapte winstmaatregel. Multinationals doen nog steeds wat ze willen en worden aan alle kanten geholpen, ook in NL. Alles onder het mom van "banen zijn heilig".
Maar maakt het uit of het een verkapte winstmaatregel is? Iedereen kan zelf bepalen wat een product (met/zonder lader) voor diegene waard is.

Het einderesultaat blijft minder e-waste (door hergebruik van laders / bewuster aankopen van nieuwe laders.)

Persoonlijk denk ik eerder dat het een verkapte winstmaatregel van Brazillië is. 😂

[Reactie gewijzigd door Gody op 24 juli 2024 21:03]

Als winst geen doel op zich was, maar juist het milieu, hadden ze hun klanten de optie kunnen geven om te kiezen om de telefoon mét of zonder lader te leveren. Dan bespaar je namelijk ook een extra bezorg- of afhaalmoment uit voor de mensen die nog een lader nodig hebben.
Dat doen ze toch ook gezien ze de laders ook los verkopen. Hetzelfde geldt voor draadloze laders, oordopjes, headphones, stylussen, etc; allemaa los te koop (als onderdeel vd zelfde bestelling). Om bezorgmomenten te besparen kunnen we denk ik beter op landeijk niveau kijken naar meer pakket-afhaal locaties. Zou ver verkeer ook nog eens veiliger maken.
Hoewel ik het er mee eens ben dat Apple dit kan gebruiken puur voor winst maximalisatie, heb ik nou ook iets van.. zo geef je niet echt het juiste signaal af dat er minder geproduceerd hoeft te worden. Hoewel het alleen brazilie is, houd dit iedergeval daar wel de wegwerp cultuur in stand.
Als laders massaal gedumpt zouden worden we ja.

Mijn ervaring is dat mensen alsnog een oplader kopen. Apple heeft aan dat de meeste Apple gebruikers we een oplader hebben, iedereen die denounce 5w lader heeft wil sowieso van dat ellendig trage ding af. Dan pakte mensen mensen de 12w iPad lader en nu de ‘nieuwe’ 20watt lader. Heb je een oude dan wil je die 20w lader er gewoon bij voor je nieuwe iPhone/pad om een beetje normale laadsnelheid te halen.

Uiteindelijk is een iPhone+losse lader meer verpakkingsmateriaal en ruimte dan de oude doos waar de lader bij zat.

Daarnaast heeft echt iedereen die ik ken met een smartphone meer dan één lader.

Dus echt niets anders dan puur winstmaximalisatie vanuit Apple.
Dat ze veel mensen overtuigd hebben dat minder leveren voor dezelfde prijs een gunstig iets is noem ik perfecte marketing.
Dus diegene die een product ontwerpt en verkoopt mag niet meer bepalen wat er wel of niet bij wordt geleverd? Of je het er nu wel of niet mee eens bent lijkt mij totaal geen reden om een fabrikant te verplichten iets extra's te leveren. Ookal is het essentieel voor het gebruik. Je weet wat je koopt, voordat je het koopt.
Je weet wat je koopt, voordat je het koopt.
Dat is nou wel juist het punt van consumenten bescherming organisaties, die gaan er dus van uit dat een koper niet altijd alles weet. Terecht ook want mijn opa van 90 met Alzheimers heeft echt niet door dat er een telefoon zonder oplader geleverd wordt. Mijn oma zal dat ook niet doorhebben, die is 86 en gebruikt gewoon een iPad en smartphone dus ook die vallen nog onder consumenten.

Het is een redelijke aanname dat als je een product koopt waar een accu/batterij in zit, dat je er ook een oplader bij krijgt om het product daadwerkelijk te kunnen gebruiken.

Ik zeg hier niet dat ik het er wel of niet mee eens ben, maar meer dat het gewoon niet zo simpel is. Consumenten moeten hier nog aan wennen voordat het algemeen bekend is dat je een oplader apart moet kopen of dat je je vorige oplader kan hergebruiken.

Edit:
Ja dit spreekt een beetje mijn andere opmerking tegen, ik probeer het van alle kanten te bekijken :)

[Reactie gewijzigd door Byron010 op 24 juli 2024 21:03]

Consumenten moeten hier nog aan wennen voordat het algemeen bekend is dat je een oplader apart moet kopen of dat je je vorige oplader kan hergebruiken.
Dit was ook mijn tegenargument geweest. Het ding is alleen wel, je moet er eerst mee beginnen voordat men er aan gaat wennen. En niet iedereen zal er in het begin blij mee zijn, ik vond het zelf eerst ook maar een gek idee. Maar nadat ik ben gaan denken hoeveel USB laders ik in huis heb, vond ik het wel logisch.

Men moet ook leren dat elke USB adapter tegenwoordig gebruikt kan worden voor het opladen.
Ik heb exact dezelfde ervaring gehad als jij, het eerst apart vinden maar vervolgens erg logisch. Ik denk dat wij als Tweakers dat sowieso eerder doorhebben dan de gemiddelde consument.

Je zou ook nog kunnen stellen; als we nu niet beginnen met opladers weg laten, wanneer dan wel? Anders wennen consumenten er nooit aan omdat we het steeds gaan opschuiven. Er zal altijd een reden te verzinnen zijn om het te vertragen.
Er zijn ook zat producten met "Batteries Not Included" op de verpakking, terwijl andere producten wel met batterijen worden verkocht. Er is ook iets als wennen dat je zelf moet opletten.
Als je in de winkel kijkt naar producten waar een accu/batterij in zit, dan zal je zien dat veel van deze producten zonder lader geleverd worden. Mijn conclusie is dat het geen redelijke aanname is dat bij al deze producten een lader zit. Bij veel van deze producten zit een snoertje dat toevallig mooi past in de lader die bij je telefoon geleverd is. Ze liften misschien wel mee op de laders uit andere bronnen.
Wel leuk allemaal, maar een snapdragon, exynos, mediatek en zelfs smartphones onderling kunnen al verschillende laad technieken hebben. Dus dan heb je een nieuwe telefoon die 100 watt kan laden maar heb je een oplader die 20 watt ondersteunt.. Maar dan heeft die anderen telefoon nog een andere techniek zodat je maar max 10 of 15 Watt kan ondersteunen.
De nieuwe EU regels vereisen daarom dat deze apparaten USB Power Delivery gaan ondersteunen. Op dit manier is er een standaard voor snelladen en de lader en het apparaat kunnen via het USB-PD protocol onderling overleggen over welke laadsnelheden ondersteund worden.

Overigens werken de meeste telefoons al met USB-PD, dus heel veel zal er niet veranderen. Zo kan ik mijn telefoon al aan een laptop-oplader hangen en laadt deze zo snel op als de telefoon ondersteunt (maar niet met het volledige vermogen waarmee een laptop zou worden opgeladen).
Wat bizar dat een land een boete kan geven aan een bedrijf uit een ander land over het product dat zij ontwikkelen en distributeren. Dit is echt een heel gevaarlijke, enge gang van zaken. Ze kunnen best een moreel appél doen aan Apple, maar een boete uitdelen, die uiteindelijk de consument waar je pretendeert voor op te komen niets oplevert, is gewoon een cashgrab.

We gaan op deze manier een samenleving in waarin landen/bedrijven elkaar om iedere afwijkende opvatting gaan aanklagen en veroordelen. Hier is uiteindelijk niemand bij gebaat en zorgt er uiteindelijk voor dat de consument de dupe wordt omdat het de prijzen omhoog drijft.

Edit: zinsopbouw

[Reactie gewijzigd door TimmiX op 24 juli 2024 21:03]

Nouja, ik ben zeker niet tegen consumentenbescherming.en boetes mogen best uitgedeeld worden. Ik bedoel, als Meta weigert zich aan de GDPR wetgeving te houden dan vind ik het terecht dat de EU een boete uitdeelt. Want Meta is een Amerikaans bedrijf, maar ze verkopen wel advertenties in de EU en verdienen ook met de gegevens van EU inwoners.

Maar ik dit geval ben ik het met je eens. Apple is toch vrij te verkopen wat ze willen voor een prijs die ze zelf bepalen? Want ik maak uit het artikel niet op dat het verplicht is om een lader te leveren in Brazilië. En ze komen hier ook niet echt op voor de arme Braziliaanse bevolking, die kunnen namelijk helemaal geen smartphone betalen, laat staan een iPhone. Dit is voor rijke inwoners die blijkbaar nog niet genoeg laders thuis hebben liggen. Verder is het niet echt gevaarlijk natuurlijk als Brazilië zo'n beleid heeft, aangezien wij daar niet wonen. Landen bepalen hun eigen wetten. Apple kan zich altijd nog terugtrekken uit dat land. Gaan ze niet doen en als ze het hoger beroep verliezen zullen ze gewoon laders gaan leveren, want geld verdienen is belangrijkers dan principes hebben in een kapitalistische wereld.
Mijn persoonlijke mening:

Lever de lader niet bij. Geef een voucher mee waarmee je zelf kan uitkiezen wat voor lader je wilt of gebruik de voucher voor andere accessoires. Dat is "groen" en zorgt ervoor dat klanten in ieder geval de keuzen krijg om een lader erbij te laten leveren.
Nee juist geen voucher, dat creëert juist problemen. Een lader is immers niet gratis natuurlijk. Dan heeft iemand die wel een lader nodig heeft en de voucher dus gebruikt, meer gekregen voor de aankoopprijs tegenover iemand die dat niet doet. Dat is oneerlijk en zorgt voor verontwaardiging of iedereen gaat alsnog die vouchers inleveren, want er is toch al voor betaald. Met als resultaat, méér laders, meer ewaste, meer transport.

Gewoon de lader standaard weglaten zoals ze nu doen, en zowel in de winkels als online duidelijk bij het afrekenen vermelden dat de lader niet in de doos zit, met een eenvoudige optie om tegen een kleine meerprijs deze mee te bestellen.

[Reactie gewijzigd door TimmiX op 24 juli 2024 21:03]

Maar dat werkt dus niet, aldus het bovenstaande artikel.
Dat voelt veel te veel als koppelverkoop voor mij, gewoon geen lader erbij en iets goedkoper.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.