Bloomberg: Apple verhoogt productie iPhone 14 toch niet, hogere vraag blijft uit

Apple gaat de productie van nieuwe iPhone 14-toestellen naar verluidt toch niet verhogen. Het bedrijf had een hogere vraag verwacht, maar die zou uitgebleven zijn. Er worden alsnog grofweg net zoveel smartphones gemaakt als vorig jaar.

Er zouden in het afgelopen halfjaar zo'n 6 miljoen eenheden minder gemaakt hoeven worden dan eerder gedacht, vertellen anonieme bronnen aan Bloomberg. In aanloop naar de release van de iPhone 14-serie zou de verwachte afzet verhoogd zijn met zo'n 7 procent, maar nu blijkt volgens de betrokkenen dat de verhoging toch niet nodig was. In totaal zou Apple alsnog verwachten dat er 90 miljoen stuks gemaakt moeten worden in de vermelde periode. Dat komt overeen met eerdere schattingen voor de iPhone 13- en iPhone 12-series.

Volgens Bloomberg is vooral de mindere vraag naar goedkopere iPhones de reden voor het terugschroeven van de verkoopverwachtingen. De consument zou dan ook vooral voor de duurdere iPhone 14 Pro-varianten gaan, wat in elk geval voor één leverancier zou betekenen dat hij een deel van de productie van goedkopere modellen zou omzetten in productie van premium-iPhones.

Een marktanalist laat Bloomberg weten dat de elektronicasector momenteel met een vraagtekort kampt. Na bevoorradingsproblemen en chiptekorten van vorig jaar zouden consumenten nu simpelweg minder hardware willen kopen. Dat veroorzaakt een voorraadoverschot, wat de reden zou zijn dat oem's als Apple de productiebestellingen naar beneden bijstellen.

Apple 14 Pro
Apple iPhone 14 Pro

Door Yannick Spinner

Redacteur

28-09-2022 • 14:53

164

Submitter: _Bailey_

Reacties (164)

Sorteer op:

Weergave:

ach misschien is voor het gros een iphone 13 (of zelfs 12 / 11) wel genoeg voor de huidige behoefte. Misschien is de tijd van elk jaar een nieuw model lanceren wel geweest?
Elk jaar een nieuw model is niks mis mee. Elk jaar een nieuwe telefoon kopen is alleen maar luxe en verkwisting. Je koopt toch ook niet elk jaar de nieuwste Audi of de nieuwste OLED tv? Ik koop naar gelang persoonlijke behoefte en die hangt bij mij vooral van het gebruik af. Ik heb een Pixel 4a en die draait nog als een tierelier. De 7 ziet er prachtig uit en er zijn geruchten dat de 7a ook al op komst is maar ik wacht nog minstens tot de Pixel 8 uitkomt. En als Google de support van de 4a met een jaar verlengt stap ik wellicht pas bij de Pixel 9 over.
Die goeie ouwe tijd dat Tweakers een platform was van tech enthousiastelingen lijkt inmiddels ver achter ons te liggen. Nu lijken de reacties onder een nieuwsbericht alleen maar over geld te gaan en hoe dom het is wel niet is om elk jaar te veel geld uit te geven aan een nieuwe telefoon. Ik vind de gemiddelde toon erg zuur om heel eerlijk te zijn en dat is jammer.
Ik mis in ieder geval vaak vuur en enthousiasme over nieuwe producten. Kritisch zijn is prima overigens.

Ik koop (bijna) elk jaar een nieuwe iPhone. Noem het verkwisting, prima. Ik noem het mijn hobby en ik word er onwijs blij van. Ja ook de tijd van grote stappen per nieuw model ligt achter ons maar het deert mijn pret totaal niet. Ik geniet ook van de kleine stapjes. Mijn “oude” telefoon gaat naar een nieuwe liefhebber (meestal via deze site) en zo doe ik dat al jaren en hoop ik ook nog lang te doen.
Ja leuk verhaal hoor maare... Dan moet er ook wat geïnnoveerd worden hè. De nieuwe iphone heeft weer zoals gewoonlijk een marginaal betere camera, net iets snellere soc maar dat hebben we nu al jaren zo, verder staat de boel een beetje stil terwijl er echt meer dan genoeg te verbeteren is. Dat geintje rondom die schermgaten kennen we natuurlijk ookal jaren in bepaalde vormen bij Android, Huawei e.a. gebruikte ook allang animaties rondom het cameragat en het verplaatsen van icoontjes vind ik nou ook geen echte klapper ofzo. Always on display was overal al jaren in kleur, 10 jaar geleden al. Dat het nu volledig schermvullend is, is fantastisch maar technisch totaal geen spektakel, het is meer dan 10 jaar oude techniek in een nieuw jasje.

De grootste verandering met de vorige generatie is vooral (weer) de prijs. Natuurlijk gaat daar aandacht naar uit, de rest kennen we nou wel hè. Je doet nu alsof iedereen techniek vergeet, maar ik denk vooral dat Apple techniek is vergeten.

De toon is zuur omdat de materie gewoon geen zak aan is. Je betaalt veel en wat krijg je ervoor terug? Een beetje snellere SoC, terwijl de vorige al meer dan snel genoeg was en wat gimmicks op je scherm? Nou whooptiedoo hoor hé. Moeten we daar dan maar de polonaise voor lopen? Dat jij dat doet is leuk, maar dan maar vinden dat iedereen dat maar moet doen? Misschien had het product maar gewoon wat beter moeten zijn.

Ik denk vooral dat jij veel te snel tevreden bent met Apple en ik krijg uit jouw reactie de indruk dat je vindt dat iedereen dat maar moet zijn, maar sommige mensen zijn gewoon wat kritischer dan jij en dat recht hebben ze. Dan kun jij dat zuur noemen, ik vind dat je iedereen die wat kritischer kijkt dan jij op die manier maar een beetje zit te beledigen.

Ik mis geen vuur en enthousiasme voor nieuwe producten, ik mis vuur en enthousiasme in nieuwe producten.
Dat Apple niet innoveert, vooral oude technieken in een nieuw jasje steekt en andere producenten nabootst is een gratuite verhaal dat verkoopt als zoete broodjes maar gewoon gebakken lucht is.

Leuk verhaal hoor maare…Je kan dat bijna over elke merk en elke industrie zeggen.

Ik denk dat de boodschap vooral is dat je moet leven en laten leven. Het heeft geen zin om hier Apple of ander merk zwart te maken met holle populistische argumenten.

Als jij om de 3jaar een nieuwe telefoon wil van €250 range en iemand anders een topmodel om het jaar en dan herverkopen, dan moet je dat respecteren.

Respect is zoek. Ik zie hier regelmatig berichten voorbij komen die populair zijn maar bepaalde ‘fans’ viseren en dat is heel erg zonde.

Sommige mensen houden van Apple en kijken uit naar elke release. So be it! Let it go.

Het is niet aan u om elke keer die fans onderuit te halen en ze te bestoken in de hoop hun tot inkering te laten komen dat de innovatie 1 grote fake news show is.

De toon is niet zuur omdat de technologie mak is, de toon is zuur omdat mensen anderen proberen te dicteren welke merken je mag van houden en welke niet. Dat hoeft niet.

Het is niet dat jij niet vurig enthousiast wordt van bepaalde tech dat anderen dat niet mogen zijn.
Dat Apple niet innoveert, vooral oude technieken in een nieuw jasje steekt en andere producenten nabootst is een gratuite verhaal dat verkoopt als zoete broodjes maar gewoon gebakken lucht is.
Onderbouw dat eens. Want welke innovatie heeft er dan plaatsgevonden? Ik zie nogal weinig. Veel marketing en blabla maar technisch vind ik het weinig spannends.
Leuk verhaal hoor maare…Je kan dat bijna over elke merk en elke industrie zeggen.
Dat klopt, maar waf je hier doet heet whataboutism. Het ging hier om Apple, dat veel markten stilstaan of hun innovatie overdrijven maakt niet ineens goed wat Apple doet.
Ik denk dat de boodschap vooral is dat je moet leven en laten leven. Het heeft geen zin om hier Apple of ander merk zwart te maken met holle populistische argumenten.
Naast dat ik het een beetje griezelig vind dat je onderbouwde kritiek en een open discussie op/over een stuk commercieel metaal, plastic en glas zo ervaart als zwartmaken, vind ik je hier ook heel beledigend overkomen richting mensen die gewoon een discussie over nieuwe commerciële producten willen voeren. Dat jij de meningen niet deelt, maakt ze niet per definitie hol of populistisch. Je probeert hier mensen de mond te snoeren omdat, tja, waarom eigenlijk? Wat is er mis met een discussie over de prijs/kwaliteitverhouding? Ik zie behalve in jouw reactie ook geen persoonlijke aanvallen. Jij maakt de boel namelijk persoonlijk, anderen zie ik dat niet doen. Is een iphone zodanig een verlengstuk van je identiteit dat een discussie daarover jou persoonlijk raakt?
Als jij om de 3jaar een nieuwe telefoon wil van €250 range en iemand anders een topmodel om het jaar en dan herverkopen, dan moet je dat respecteren.
Ja want "we" verbieden dat massaal? Wat is dit voor hol populistisch statement? Ik zie mensen alleen discussiëren over dat zo'n duur toestel misschien wel erg duur voor de geboden hardware is, jij trekt dat populistisch genoeg door tot een verbod. Heel het fenomeen respect heeft daar niets te zoeken. Het is een stukje hardware, geen vriendje van je ofzo. Het hele ding is gemaakt met één doel en dat is geld aan jou verdienen, dat je daar niet wat kritischer op bent vind ik zorgwekkend.
Sommige mensen houden van Apple en kijken uit naar elke release. So be it! Let it go.
Aha dus mijn mening is zodanig belangrijk voor je dat als ik mij afvraag of de prijs wel past bij het product, dat dat jouw plezier verziekt? Misschien moet je iets minder gevoelig zijn. Maar ik vind het leuk om te lezen dat de mening van een wildvreemde met een grote bek zo belangrijk voor je is.

Je doet een beetje alsof het een of ander geloof is waarbij je religieuzen niet moet gaan zitten beledigen. Ben je vergeten dat het hier om een commercieel product gaat? Je doet alsof kritiek op Apple een soort godslastering is, wat ik als eng ervaar. Mag de techniek niet meer besproken worden omdat het product en bedrijf zodanig belangrijk is geworden voor je dat het enige vorm van objectiviteit voorbij is?
Het is niet aan u om elke keer die fans onderuit te halen en ze te bestoken in de hoop hun tot inkering te laten komen dat de innovatie 1 grote fake news show is.

Het is niet dat jij niet vurig enthousiast wordt van bepaalde tech dat anderen dat niet mogen zijn.
Dat zegt ook niemand. Je hele verhaal is gebaseerd op iets dat nooit gezegd is, maar op iets dat je er zelf bij hebt verzonnen. Lekker bezig. Het is namelijk ook niet aan jou om te bepalen welke kant een discussie opgaat. Ik snap niet waarom jij zou moeten bepalen welke meningen taboe of toelaatbaar zijn.

Je doet alsof je alleen deel mag nemen aan een discussie als je jouw positieve mening deelt. Vind je dat niet een beetje egoïstisch? Je probeert hier gedachtenpolitie te spelen met je verhaal en je geeft maar twee opties; deel mijn liefde voor Apple of zeg niets. Ik wist niet dat reacties onder een artikel alleen mochten als ze jouw visie deelde.

Laat mensen met een minder positieve mening dan jou ook gewoon in hun waarde. Zeker als het over een product gaat dat zo commercieel is als dit. Je zet iedereen die jouw positieve mening niet deelt weg als respectloos. Vind ik een smerige zet van je. Is dat niet juist erg populistisch? Ik bespeur hetzelfde gedrag ook bij populistische partijen, mensen die hun mening niet delen worden ook weggezet op eenzelfde manier. De enige met een gebrek aan respect ben jij.

De pot verwijt de ketel, zegt dat je iets?

[Reactie gewijzigd door fapkonijntje op 23 juli 2024 10:11]

Kritisch zijn over berichtgeving heeft er niets maar dan ook niets met te maken. Van mij mag iedereen zijn kritische blik op de feiten werpen maar elk discours moet ten gronde degelijk en genuanceerd zijn zonder te bashen.

In uw post slaag weelderig in het rond en verzamelt veel karma maar de ondertoon is niet juist, het is respectloos, kleinerend, onvriendelijk en vooral ook onwenselijk. En dat is blijkbaar niet de eerste keer.

Daarnaast beseft je toch ook dat innovatie zo'n hol begrip is dat je het op duizenden manieren kan counteren.

1.Je gaat altijd wel een stukje vinden dat een ander merk al eens gedaan heeft in een iets andere vorm dus je kan bijna altijd claimen dat al bestond en dus niet innovatief is. Zeker in een telefoonmarkt waar er duizenden modellen allemaal iets proberen is uw hit ratio 100%.
2. Je kan altijd alles doodrelativeren. 'Waar ben je zo enthousiast over, het is maar wat silicium dat 1 miljoen keer minder krachtig is als uw brein en dat ze aan zoveel mogelijk geld aan jouw willen verkopen'

Wat je ook zegt, als je het op die manier doet dan is altijd fout. Het gaat over respect en stijl en bijkomstig de teneur. Je bent blijkbaar de trotse houder van de Apple batch maar als ik uw teneur/geschiedenis zie dan heeft dat alles weg van de funpolice in bashmod die op dat topic waar je continu aan het inbeuken bent om de andere uit het apple kamp te halen.

Een greep uit de Teneur/flamebait

- Bij Apple zijn ze gewoon lui, andere merken maken ze betere telefoons
- Een Apple productje is niet meer iets om heel warm van te lopen
- We hebben het hier over een bedrijf dat 240 miljard op de bank heeft staan en van gekkigheid niet weet wat 't hier mee moet doen.
- Die socs van Apple zijn gewoon combinaties van bestaande ARM technieken, er zit weinig tot geen eigen 'design' van apple in die chips, het is simpelweg een setje andere keuzes.
- Musk zijn hele geschiedenis is samen te vatten als meer geluk dan wijsheid
- Apple kiest namen die er slim uitzien, niet namen die ergens op slaan.
- Het is altijd leuk om te zien dat Apple altijd dit soort 'nieuwigheden' na 4 tot 5 jaar overneemt, ik ben vooral benieuwd aan wat voor idiote marketingterm ze eraan gaan hangen om te doen alsof 't beter/nieuwer/flitsender is dan wat er al jaren op de markt is.
- Ze weten het bij Apple leuk te verkopen hoor, maar als je er over na gaat denken klopt er geen pepernoot meer van.
- Apple is nou niet een bedrijf waar je naartoe gaat om met cutting edge zaken te werken.
- Doen alsof Apple betrouwbaarder of stabieler is, is vooral jezelf voor de gek houden.
- De Mac studio lijkt mij een beetje een oplossing op zoek naar een probleem.

En zo heeft elke post over Musk of Apple wel een boodschap in die trend. Echt frappant hoe doelgericht je het aanpakt. Soms moet je mensen in hun wijsheid laten. Leven en laten leven. Je gaat hun toch niet kunnen overtuigen dat Apple slecht is. Het is een strijd die mss niet moet gestreden worden.

Sinds de groei van Tweakers zijn er veel mac-gebruikers bijgekomen. Mss wel 50% van hun daily visits zijn Apple gebruikers. De tijd dat Tweakers Windows/Linux only was is al even voorbij. This weer tijd om vriendelijk te zijn tegen die groep.

Ze willen van Tweakers een vriendelijkere plaats maken en dat begint mss bij redelijkheid en nuance.

Dat wil niet zeggen dat je niet kritisch mag zijn maar in honderden posts lukraak Apple bashing op leden is gewoon zinloos en pure flame bait. Niemand wordt daar slimmer of vrolijker van.

[Reactie gewijzigd door Coolstart op 23 juli 2024 10:11]

Waarom zou je zulk consumerend gedrag moeten respecteren? Daar mag best eens op gereageerd worden. Jij mag dat leuk vinden en je daar goed bij voelen, niets mis mee, maar daarom hoeft dat nog niet gerespecteerd te worden.
Ten eerste mag je ieders consumerend gedrag respecteren. Het gaat erom dat er gesproken en verwacht wordt alsof er revolutie in techniek plaats moet vinden.

Ieder jaar komt er een nieuwe iPhone, ieder jaar heeft deze verbeteringen. Op zichzelf mogelijk kleine verbeteringen. Maar de potentiële kopers vergelijken niet met het vorige model maar met hun huidige telefoon. Als iemand met een iPhone 10 zoekt naar een nieuwe iPhone, dan kan dit voor hun een hele grote stap betekenen.

Hier in de reacties gaat het altijd over het de vergelijking met het vorige model. Dit is bij telefoons, tvs, processors, moederborden altijd weer dezelfde eentonige zure discussie met vaak een betuttelende ondertoon. En juist dat is het verschil met de oude Tweakers.

Iedereen bepaalt voor zichzelf of men de aanschaf waard vind.
Omdat er volgens mijn gevoel niets fundamenteel misloopt en het netto-resulaat is hetzelfde:

Als je iets koopt dat 5 jaar meegaat en het na 1 jaar verkoopt kan het bij iemand anders nog 4 jaar verder leven. Ondanks je elk jaar een nieuwe hebt gekocht en verkocht is er in de wereld gemiddeld gezien evenveel telefoons.

Het feit dat iemand steeds een nieuw model heeft kost natuurlijk wel meer. Maar de vraag is of het de maatschappij belast. Je kan stellen dat zoveel geld geven aan een buitenlands product not done is in deze tijden. Dat is een opmerking maar dan moeten ze ieders auto mss ook eens onder de loep nemen om te zien of die wel zo lokaal mogelijk gemaakt is. Het blijft een lastig topic om iemand zijn 'gedrag' goed of slecht te vinden en te berispen.
De meeste mensen upgraden om de 3 a 4 jaar. Dan is de 14 wel een enorme sprong vooruit. Ik wacht tot de iPhone USB-C heeft. Dat zal de iPhone 15 zijn. Dan is is mijn 8 zes jaar oud, dan mag het wel weer een keer.
Ook precies mijn idee. Ook ik heb nog een 8 en dacht er aan om hem dit jaar te gaan vervangen maar afgezien van de snel leeglopende accu vind ik hem nog wel snel genoeg en vind ik het eigenlijk wel een beetje een sport om er nog een jaar uit te halen. Ik doe gemiddeld 4-5 jaar met een iPhone dus nu de 6 jaar halen zou ik wel leuk vinden.
Dit dus ... iedereen vergelijk de nieuwste altijd met de voorganger en zegt dan "er is niks nieuws"... nee klopt . Apple maakt incrementele updates per jaar. Op korte termijn lijkt dat niks. Maar als je kijkt vanuit iemand met een iphone tussen 7 en 10 , dan is een iphone14 weer vernieuwend.

Ik ging van een 7 (had um bijna 3 jaar) naar 12. Wereld van verschil. Zal ik de 14 nemen? Nee, alles wat ik als basis nodig heb zit in de 12. Ik denk pas weer tegen 17 of 18. Misschien is er dan 6G?

Ik denk ook niet dat Apple met de iphone14 de iphone13 gebruikers wil overhalen. Nee die wil juist die oudere generatie overhalen. En als de 14 te duur is , dan kan je naar de 13 of naar de 12 (en die is echt wel betaalbaar). Vanuit een oudere generatie gezien blijft het nog steeds een vernieuwing.
Ben het met je redenering eens, maar dit gaat natuurlijk op voor alle merken, niet alleen Apple.

Dat ze in de iPhone 14 dezelfde Soc zetten als de 13, dat zegt trouwens ook iets over de voorsprong die Apple op dat gebied heeft tov de concurrentie. Blijkbaar hoeft het niet om nog steeds concurrerende devices uit te brengen.

Misschien zijn smartphones wel gewoon af, is dit het en krijgen we ze alleen nog maar sneller en links en rechts wat verbeteringen. Het zou me overigens niets verbazen als merken allang nieuwe innovaties hebben, maar bewust niet uitbrengen zodat ze over drie jaar ook nog iets nieuws uit te brengen hebben.

Die punch holes van de 14Pro slaan natuurlijk nergens op, de notch zat net zo min in de weg, misschien nog wel minder. Maar het is weer iets nieuws, wellicht over drie jaar helemaal geen notches en punch holes. Maar waarom nu uitbrengen als het over 3 jaar ook kan?
Ik ben het eens dat deze release beetje triest is. Ik heb zelf een iPhone X die ik nu wel zou willen vervangen maar het is me wat duur. Een afspraak maken in amsterdam om de accu te laten vervangen is ook irritant. Het probleem is wel dat een echt alternatief ik niet heb. Het hele probleem met deze discussie is dat nooit iemand het ooit over details heeft in reviews. Een android telefoon irriteert je dood met alle shit die weer es "oops" is gegaan maar reviewers nooit over zullen praten, en ik zit er niet op te wachten. Als ik 1% batterij over heb op dit **4 jaar oude** apparaat kan ik gewoon nog naar de store met muziek en contactloos betalen.

Overigens weet ik dat het langer mee zou moeten gaan maar goed accu vervangen is een chore, zou het niet moeten zijn. Blegh.

[Reactie gewijzigd door jabwd op 23 juli 2024 10:11]

Terechte opmerkingen vind ik. Ik ben wel tevreden met mijn Android toestel, maar ik heb er genoeg gehad waar ik mij in vergist heb omdat ze inderdaad op details die mensen niet reviewen finaal door de mand vielen. Ik vind die fragmentatie en de vele merken die de boel net niet op orde hebben zeker afdoen aan de Android ervaring en naam. Het kan echt beter. Maar mijn ervaring is Huawei uitstekend geweest en Samsung sinds OneUI3 gaat ook op wat bloat en verwarrende settings de juiste kant op, maar toch, het blijft.

Apple zal zeker een bestaansrecht hebben daardoor alleen al, maar ze vragen er zo'n achterlijk hoog premium voor dat ik een vervelend gevoel heb bij de aanschaf en dat is ook weer niet zo leuk.
Juist in die "goeie ouwe tijd" was zo ongeveer elk nieuw model revolutionair. Dat vuur is er inmiddels allang uit. Dat ligt niet aan mij of aan mede-tweakers maar aan de techniek. Daarnaast was het van oudsher juist de crux om je pc niet elk jaar te vervangen maar door te tweaken en onderdelen te vervangen een zo lang mogelijk leven te geven. Dat staat haaks op jouw koopdrift die juist typisch is voor het consumentengedrag van nu.

Ik kom juist uit dat oude tweakers vaatje. Je vergist je behoorlijk in de ontstaansgeschiedenis van deze site. ;)
Kijk, dit is nu een reactie waar ik het mee eens ben. Het is verleden tijd dat ieder toestel revolutionair was. Nu lijkt het steeds meer op consumentengedrag. Ik wil die hebben want die en die heeft er ook een.
Maar wat er nu precies beter is, en dan voor een grote beurs?
Een collega van mij sprak mij laatst. Die heeft ieder jaar een nieuwe iPhone. Die heeft zelfs in Düsseldorf twee keer in de rij gestaan en voor de winkel geslapen. De eerste keer op plek nummer drie, de tweede keer op plek nummer vier.
Hij gaat dit jaar voor het eerst geen nieuwe iPhone aanschaffen. Te duur voor wat er is vernieuwd.

Ik heb de tijd ook meegemaakt dat zowat ieder artikel hier nieuw was en nieuwigheden bevatte. Nu valt mij ook steeds meer op dat het voornamelijk cosmetische verbeteringen zijn en nauwelijks vooruitgang te bespeuren.
Die opvouwbare telefoons leken even wat reuring te veroorzaken, maar ook hier bijna stilstand.

[Reactie gewijzigd door WOteB2 op 23 juli 2024 10:11]

Is het niet zo dat in de beginne alles revolutionair is omdat er nog grote sprongen te maken zijn?

- De sprong van 2D naar 3D is groter dan van 1080p naar 4K of van 60fps naar 120pfs.
- De sprong van Zwart-wit naar kleur is groter dan 80% srgb naar 100% srgb.
- De sprong van 1Mhz naar 100Mhz is veel merkbaarder dan de sprong van 4cores naar 12 cores.
- De sprong van bedraad naar eerste draadloos is veel magischer dan het zoveelste draadloze product.

Ik zie de link niet echt tussen consumentengedrag en het gevoel van revolutie bij producten.

En wat de goede oude tijd betreft. Volgens mij is het nu veel beter dan de flame bait op de reacties van welleer. Intel VS amd... omg. Ben blij dat dat weg is.
Ik kom juist uit dat oude tweakers vaatje. Je vergist je behoorlijk in de ontstaansgeschiedenis van deze site. ;)
Ik weet niet zeker wat ik hier moet van denken. Ik ken zoveel oer-tweakers die steeds de nieuwste grafische kaart of CPU moesten hebben. Heb je dat fenomeen niet overal maar dan op een iets andere manier? Wat maakt het nu uit dat je enthousiast wordt van deP4 of de Iphone 14? Moet je daar een verschil tussen maken?

[Reactie gewijzigd door Coolstart op 23 juli 2024 10:11]

Opeenvolgende iteraties waren vroeger veel grotere stappen dan nu. Een nieuw product verkocht zichzelf omdat het significant sneller was en bijv veel betere graphics mogelijk maakte. Tegenwoordig zit daar veel meer commercie omheen en blijkbaar is de ene mens daar gevoeliger voor dan de ander. Van een Pentium 1 naar een Pentium 2 was een wereld van verschil. Nu kun je prima gamen met een CPU van 4 jaar oud en een GPU van 2 jaar oud. nVidia 3xxx GPU of een 2xxx model of zelfs nog een 1xxx model, ze draaien allemaal de nieuwste games prima. Een iphone 12/13/14, niemand die nog op of om kijkt van deze vrijwel identiek ogende en in de praktijk presterende modellen. De ontwikkeling van producten is nu eenmaal zo geevolueerd dat de noodzaak van het steeds maar hebben van het nieuwste model compleet verdwenen is.

Het punt is dan ook dat je je kunt afvragen waar het enthousiasme vandaan komt. Mensen zijn enorm beinvloedbaar door commercie. Wil je nu echt per se die iphone 14 kopen of is je dat aangepraat? Een 50% prestatietoename was in de oude tijd heel gewoon als je bijv een nieuwe CPU kocht. Dan is de vooruitgang en dus het enthousiasme daar omheen heel begrijpelijk en verklaarbaar. Maar een marginale verbetering van een telefoon voor ook nog eens een groter bedrag dan mijn jaarlijkse budget vroeger voor computeronderdelen was daar zet ik inderdaad vraagtekens bij. Dan denk ik vrij snel: goed gedaan Apple marketing team.
Daar heb je op zich wel gelijk in maar dit is natuurlijk wel een artikel wat over vraag en omzet gaat. Dan zijn reacties over prijs en behoefte natuurlijk niet zo raar.
Vuur en enthousiasme komen vanzelf als er daadwerkelijk goede nieuwe features op zitten en die ook nog netjes geprijsd zijn.
Beiden missen voornamelijk op de nieuwe iPhones (naar mijn mening).

Daarnaast spelen ook economische motieven mee. Daarmee wordt een hoger omslagpunt bereikt voor features/prijs. Oftewel, de huidige economie zorgt ervoor dat een hogere prijs alleen gerechtvaardigd wordt bij daadwerkelijk echte vernieuwing. Blijkbaar is dat in vele ogen niet het geval en dus tempert het enthousiasme nog meer.
Die goede nieuwe features zitten blijkbaar wel op de iPhone 14 Pro, wat die verkoopt boven verwachting.

Overigens is dit nieuws een volledig open deur. Op het moment dat je een iPhone 14 maakt met dezelfde chip als de iPhone 13, dan weet je dat dit jaar een "tussenjaar" wordt waarin dat model minder verkoopt. De verschillen tussen de gewone 13 en 14 zijn namelijk heel klein, dus dan gaat die minder snel verkopen.

Naar mijn mening is de echte nieuwe feature van de 14 Pro Dynamic Island. Ik zat al jaren op zoiets te wachten en zeker met de aankomende live sports scores (en andere updates, zoals Uber) maakt dat het gebruik vele malen plezieriger.
Maar is dat echt zo nieuw dan? Het klinkt mij gewoon als een kleine UI wijziging van de notificatiebalk. De zwarte achtergrond is bittere noodzaak omdat er nu een gat in je scherm zit, maar verder moet dit op elke iPhone van de afgelopen jaren prima kunnen. Of gaat Apple het softwarematig exclusief maken voor de nieuwe pro modellen?
Het werkt (en past) qua UI alleen op de nieuwe Pro modellen.
Je kunt ook enthousiast over nieuwe tech zijn zonder zelf elk jaar het nieuwste item te kopen. Wat een onzin
Ik ben het hier wel een beetje mee eens. Vooral bij videokaarten gaat het er soms erg zuur aan toe.

Ben overigens ook niet blij met prijsstijgingen, maar we zouden soms wat meer nadruk kunnen leggen op de indrukwekkende technische aspecten. Heb in de comments af en toe bijna het idee dat die er niet meer toe doen..
De vraag is vooral waarom het er zuur aan toe gaat. Misschien vind jij het niet leuk dat anderen een andere mening hebben en ervaar je dat zelf als zuur, terwijl die betekenis er bij de schrijver van de reactie niet is.

Misschien ervaar jij iedereen die jouw enthousiasme niet deelt als zuur, zoals je voorganger.

Je kunt dit soort boute statements beter onderbouwen met voorbeelden. Nu kunnen we niet bepalen of iedereen zuur is behalve jij, of andersom.
Klopt hoor.
Het is ook niet zo dat als er elk jaar een nieuw toestel uit komt dat mensen dus ook elk jaar een nieuw toestel halen.

Er zullen veel mensen zijn die al 2 of 3 jaar een smartphone hebben, en nu voor de iPhone 14 gaan.
Vuur voor nieuwe dingen kopen is niet tweaken maar consumeren.
Dat je wild wordt van reviews van nieuwe producten is precies de missie van veel tech sites.
Ren maar naar de winkel om je portemonnee leeg te schudden. Sommigen tweaken hun oudere spullen zodat die nog evwn meekunnen.
Neemt niet weg dat ik alle reviews ook kijk en waardeer en het vaak erg kriebwlt, maar dat moet je leren weerstaan, vind ik dan. :)
Ik heb enthousiasme voor de vette m1 en m2 chips van Apple. En voor de discussie over wat een tablet, laptop of telefoon kan zijn. En over software die je zelf kunt hosten op een Raspberry pi of een oude laptop zonder beeldscherm. En over de manier waarop tech ons tegelijkertijd helpt effectiever te zijn en afleidt en bezig houdt en tijd steelt.

Ik ben niet zo enthousiast over de iPhone 14 die alleen op papier te onderscheiden is van de iPhone 13. Ik ben volgend jaar hopelijk wel enthousiast over de iPhone 15 met usb-c poort. Misschien zit er een lightening dongle in de doos. Wie weet.
Ik vind dat ook jammer. Maar dit ligt imo ook aan tweakers zelf.

Een mooi/provocerend voorbeeld vind ik berichtgeving rondom Tesla en SpaceX.

Geweldige bedrijven qua technische innovatie, maar de insteek van de berichtgeving is vaak gewoon ‘algemeen nieuws’ zonder enige verdieping of aanvulling.

Een specifiek voorbeeld is de overname van Twitter door Musk en gedoe rondom bots.
Dan kun je 1) gewoon een nieuwsbericht doen 2) ingaan op juridisch/contractueel aspect 3) ingaan op techniek: hoe herken je uberhaupt of een account een bot of een mens is. Hoe deed Twitter het? Hoe doet Facebook het?
Tweakers kiest imo voor kwantiteit en voor optie 1. Het is daarin niet anders dan wat ik ook op nu.nl kan vinden.

In dit artikel mis ik ook enige technische context. Wie/waar produceert die dingen? Hoe gaat opschalen/afschalen in productie te werk? Wat is anders aan de nieuwe iphone? Zijn er nog andere redenen te bedenken waarom de vraag lager is? Is dit uberhaupt relevant tweakers nieuws?

En dan krijg je vanzelf zeurende/negatieve/politiek geladen/knee-jerk-achtige reacties overal op want de focus, sturing en interesse naar techniek is compleet weg.


Tldr: minder copy/paste nieuws, van elk nieuws artikel proberen in te steken op techniek

[Reactie gewijzigd door lmartinl op 23 juli 2024 10:11]

Ik 'koop' elke 4 jaar een andere auto, dus voor iets wat ik zo intensief gebruik als mijn telefoon vind ik twee jaar al best lang om er mee te doen. Het is iets wat je dagelijks talloze keer in de hand hebt. Iets waar je leven in staat en je leven mee leeft.
Als het ding werkt en doet wat je nodig hebt dan is het prima toch? Hoeveel ik er gebruik van maak is voor mij niet van belang. Ik probeer liever mijn bijdrage aan ewaste nog een beetje te beperken.
Ik vraag me af of je er ook maar 1 gram ewaste mee voorkomt. Er zullen weinig telefoons van 1 of 2 jaar oud in het vuilnis terecht komen. Mijn iPhones en iPads gaan na mij altijd een vaste route af via mijn moeder, naar m’n tante, naar m’n kleine neefjes of nichtjes. Die hebben zelfs een iPhone 6 van mij nog in gebruik. Hoe duurzaam wil je het hebben?
Dat antwoord staat toch in het artikel: "Apple gaat de productie van nieuwe iPhone 14-toestellen naar verluidt toch niet verhogen. Het bedrijf had een hogere vraag verwacht, maar die zou uitgebleven zijn."

Hij koopt hem niet dus geen vraag. De iPhone's die niet gemaakt worden omdat de productie niet verhoogt wordt kunnen nooit eindigen als e-waste. Ook al gebuikt jouw familie nog ergens een iPhone 6 (netjes!) die zal ooit wel eens e-waste worden.
Punt gemaakt, van die kant had ik het niet bekeken :)
Ik probeer liever mijn bijdrage aan ewaste nog een beetje te beperken.
Nobel van je. Oprecht.
Ja, ik heb goede keukenmessen, die slijp ik af en toe, en doe er een leven lang mee. Feit dat er nieuwe en mogelijk betere zijn: de innovatie moet wel echt een grote stap zetten voordat ik ze vervang. Telefoons gaan korter mee maar ook langer dan enkele jaren geleden; beetje hetzelfde als met PCs (vroeger moest je ook om de twee jaar vervangen, nu doe ik zelfs als gamer langer tussen upgrades)
Ik vervang spullen als ze niet meer voldoen, raar dat je er zo vaste limieten opzet.
Ik wil gewoon niet dat toestellen achteruit gaan in performance. Dus na 2 jaar is die drempel ongeveer bericht. Bij auto's is 4 jaar de norm.
Wat merk je aan achteruitgang in performance bij een vier jaar oude auto?
Dan begint het onderhoud en gaat de restwaarde harder naar beneden. Niet voor niets dat 4 jaar de leasenorm is.
Onderhoud snap ik, maar de restwaarde gaat toch niet harder naar beneden. If anything is de afschrijving juist in de eerste jaren het hoogst, lijkt me.
Uiteraard, op de eerste dag schrijft een auto het meeste af. Daarna staat het een hele tijd bijna stil. Dat is wat een kennis eens vertelde die bij een leasemaatschappij werkt. 4 jaar is vaak om-en-nabij 160-180k km. Dan willen zij er echt vanaf want zodra de 200 in de buurt komt wordt de staat van de auto gewoon onbetrouwbaarder en geeft de handel er minder voor. Maargoed, dit is wel echt lease-ervaring. Voor een particulier die een nieuwe auto koopt en 10k per jaar doet gaat dat hopelijk niet op.

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 23 juli 2024 10:11]

Dit, maar ook het interieur wat achteruit gaat en gewoon gebruikerssporen over het algemeen toenemen.
Dan dien je maar een kwalitatief goede auto te kopen én een goed huismeester te zijn voor die auto. Ik heb in mijn jaren nog nooit een auto gehad (lease) die na 4 jaar gebreken liet zien vwbt het “interieur of gebruikssporen”. Dit kan net zo goed na 1 jaar, ligt er aan hoe je er mee omgaat.
Een auto is een gebruiksvoorwerp, net als een telefoon. Ik weet niet, is Mercedes kwalitatief genoeg, of Porsche. Ik heb ook nog een mini?

Hopelijk kunnen ze door jouw kwaliteitskeuring.
Je noemt daar wel merken op die inderdaad, op Porsche na, qua interieur sneller degraderen dan gemiddeld, dat is wel leuk om te lezen.
Euh ja hoor natuurlijk.
? Na 2 jaar heb jij een merkbaa verschil qua performance in iets zoals een iphone 12 ?
En bij een auto na 4 jaar "performance verlies"? Dan rij je toch je wagen kapot?
Raar
De accu is na 2 jaar gewoon echt minder ja.
En een auto begint na 4 jaar altijd wel een paar dingetjes te krijgen. Wat rammeltjes beschadigingen technische mankementjes.
De nieuwste Audi en Oled hebben geen degraderende accu die haast niet te vervangen is.
Nee, maar jij gaat er in jouw redenatie vanuit dat iedereen maar na 1 jaar een upgrade doet . Dat is maar een kleine groep fans. Voor de rest is er ieder jaar dus voor iedereen die zijn iPhone al een aantal jaren heeft een mogelijkheid om het nieuwste model te kopen. Daarom worden er ieder jaar nieuwe modellen geïntroduceerd van oled tv’ s of auto’ s. Dat is voor de groep die al een aantal jaren geen upgrade heeft gedaan.
Klopt, ik heb een iPhone 8 Plus, 5 jaar oud en draait nog het laatste iOS16. Enige dat nu wat stilaan hapert is de batterij. En gezien de leeftijd ga ik nu wel voor een 14 pro gaan, is voor professioneel gebruik. Dat is een sterkte van Apple: 5 jaar updates. Dat heb je enkel bij hen.
En bij Samsung en bij Google (Pixel).
Voor mij is het voor het eerst sinds de iPhone 3G dat ik totaal geen behoefte voel om te upgraden. Zou echt wel graag willen, maar mijn huidige 12 Pro Max doet het nog perfect. De nieuwe iPhone is gewoon niet bijzonder genoeg om weer upgraden.
Voor het eerst sinds de 3G? Wow. Nu moet ik wel bekennen; Ik ben zelf inmiddels een ouwe *** geworden; Ik voel aanhoudende noodzaak tot upgraden al een tijdje niet meer. ;)
Nou, hopelijk stijgt die groep steeds meer maar een grote gros zou en moet de nieuwste van het nieuwste willen gaan. Maar ik vermoed én hoop dat juist die groep steeds kleiner wordt. Niet omdat ik het Apple niet gun, maar gewoon om de levensduur van een mobiel te rechtvaardigen. De zeldzame mineralen die we van moeder aarde claimen zullen vermoedelijk sneller schaarser en duurder worden.
Voor mij is het voor het eerst sinds de iPhone 3G dat ik totaal geen behoefte voel om te upgraden […] mijn huidige 12 Pro Max
Toch minstens dan de tweede keer lijkt me, anders had je al een 13 series gehad?
Ik heb al meerdere keren gedacht, het is veel gezonder om niet meer elk jaar een nieuw toestel uit te brengen. Daar gaat natuurlijk geen enkele aandeelhouder of raad van bestuur mee akkoord. Maar het zou in mijn ogen een stuk gezonder zijn om minder te focussen op een jaarlijkse cyclus.

Tech zou meer mogen lijken op release cycles van auto's. Waarin je meerdere jaren met eenzelfde model kunt doen en pas echt met grote updates komt wanneer dit echt impact heeft op de gebruiker.
Zeker nu de rek eruit is qua innovaties mag er gerust wat meer tijd tussen nieuwe toestellen zitten. Alle "OMG 5% faster" -> handjes klappen gedoe op die presentaties ten spijt, de tijd van de grote vernieuwingen op smartphonegebied ligt al even achter ons.
En toch brengen autofabrikanten elk jaar nieuwe modellen uit. Wat is het verschil? Je hoeft niet elk nieuw model te kopen, dat geldt voor alles wat met een jaarlijkse cadans geüpdatet wordt - telefoons of auto's of wat dan ook.
Dat klopt niet. Vaak om de 3 a 4 jaar
Dat is niet waar. Er zijn genoeg merken die ieder jaar een kleine refresh leveren, alleen ze communiceren dat niet altijd met een hele marketingcampagne. Maar een Tesla Model 3 van nu heeft bijzonder veel wijzigingen met die van een paar jaar terug, idem voor een gemiddelde andere auto.
Autofabrikanten brengen helemaal niet jaarlijks nieuwe modellen uit. Een model gaat meestal 8 a 10 jaar mee met een midgen refresh (nieuwe bumper). Fabrikanten hebben natuurlijk wel meer dan een model in productie en vaak is de introductie niet meerdere modellen per jaar.

Apple heeft veel minder modellen die ook nog eens veel meer op elkaar lijken kwa hardware dus niet echt te vergelijken.
Apple's developers houden het niet uit. Third party developers houden het niet uit. De iPhone14 is triest en ik zit hier nog lekker met mijn iPhone X. Hadden ze gewoon een A16 in die 13.1 geduwd zoals ze konden was het misschien nog een upgrade waardig.
De vraag naar de premium modellen neemt niet af..
Niet zo gek. De iPhone 14 en 13 zijn identiek op 1 GPU core na. Dat vind ik nogal wat voor meer dan 100 euro prijsverschil.

Ik zie zo gauw in de pricewatch 998 euro vs 849 euro als ik de 13 en 14 met elkaar vergelijk. Dat lijkt me echt een no brainer.

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 23 juli 2024 10:11]

Het verschil tussen de non-pro 14 en 13 is kleiner dan ooit. Daar komt nog bij dat door de zwakke euro de prijzen hier ten opzichte van de VS de prijzen ook nog eens opgeschroefd zijn. Een 14 kopen is dus voor de meesten weinig interessant. Dat die vraag achter blijft, lijkt daardoor toch erg logisch.
Elke 2 jaar bedoel je.
Er is op zich niet mis met elke jaar een nieuwe model. Uiteindelijk zijn er gewoon elk jaar weer mensen die een nieuwe telefoon nodig hebben. Stel dat ze elke 3 jaar een nieuwe telefoon uitbrengen. De vraag naar nieuwe telefoons zal dan erg groot zijn. Nu verdelen ze dus deze lading over de 3 jaar. Daarnaast stel dat je telefoon na 2 jaar stuk valt. Omdat dit de nieuwste is zal er via tweedehands waarschijnlijk niet veel nieuw te koop zijn. Dus heb je de keuze tussen een 5 jaar oude telefoon te kopen of een nieuwe in de winkel die na een jaar als oud gezien wordt. Dus ik vind elk jaar dus niet onnodig. Er zijn genoeg mensen die er dus baat bij hebben.
De 12 doet het nog prima, 11 ook en de 10 ook nog wel.. innovatie is er uit, en het gros van de mensen die duurdere smartphones gebruiken gebruiken totaal niet het werkbaar gebied van wat een high end smartphone biedt. En wat het kan kan een oudere versie van al een aantal jaren oud ook nog meer dan prima.
Volgens Bloomberg is vooral de mindere vraag naar goedkopere iPhones de reden voor het terugschroeven van de verkoopverwachtingen. De consument zou dan ook vooral voor de duurdere iPhone 14 Pro-varianten gaan

De Pro heeft ongetwijfeld een hoger marge dan de lagere versie. Gaat ongetwijfeld weer een topjaar worden. in 2021 total revenue $378.32 B

[Reactie gewijzigd door lighting_ op 23 juli 2024 10:11]

Ik denk dat de huidige economische situatie hier veel mee te maken heeft. Veel mensen hebben het moeilijk, die gaan geen dure telefoon kopen.

De mensen die het niet moeilijk hebben in deze periode, hebben vaak een berg besteedbaar inkomen. Voor hen is het prijsverschil basis en pro model niet zo relevant, waarom dan niet gewoon de pro halen.
We hebben het hier over wereldwijde verkoop. Niet de hele wereld heeft het momenteel moeilijk.

Nederland is maar een zandkorreltje qua afnamemarkt voor Apple.

Zelf denk ik omdat de iPhone 14 nauwelijks vernieuwd is t.o.v. de iPhone 13. Alleen de Pro bied een (naar mijn inziens) kleine verbetering.
Als je heel Europa pakt dan is dat toch een significante afzetmarkt hoor. als 700 miljoen mensen plots honderden euro's per maand meer moeten gaan ophoesten om energie te kopen dan zal dit ongetwijfeld invloed hebben op het omzetcijfer van een populair luxeproduct. Europa en de VS verarmen plots razendsnel en Apple zijn productlijn is de laatste jaren buitenproportioneel veel duurder geworden.
Dan zwijgen we nog van de 140 miljoen Russen die zelfs geen nieuwe apple producten meer kunnen kopen.

Het kan bijna niet anders dan dat Apple zijn verkoop gaat dalen.
Dat is niet zo voor alle landen. In Spanje is stroom nog steeds spotgoedkoop en per liter benzine krijg je 25 cent korting van de staat.
Volgens mij is dit jaar elke nieuwe iPhone 14 een duurdere variant.
Bevestigt dit dan ook de strategie en financiële keuzes van Apple door hun premium producten continu te verhogen? Blijkt dat consumenten toch wel in de buidel willen tasten voor betere hardware in combinatie met de apple branding.
Ik vraag mij ook af of het niet gewoon te maken heeft met het altijd "beter" willen hebben. Mensen willen toch nog elke 2 a 3 jaar een nieuwe smartphone, maar als je van de oude "basis" versie naar de huidige "basis" versie gaat, dan is de vooruitgang toch wel zeer schraal te noemen voor het bedrag dat je dan neer moet leggen. Mijn theorie is dat mensen dan liever nog wat extra bijleggen om wél een goede stap voorwaarts te maken.
Ik koop iedere jaar een nieuwe telefoon, ik gebruik mijn telefoons zeer intensief qua fotografie en video. Na een jaar heb ik hem wel aardig versleten qua uiterlijk/batterij.
Merk ik qua camera veel verschil bij het nieuwe toestel....?
Vaak niet......
Bij de nieuwe Pro merk ik wel degelijk een verschil in de camera. Ik ga mee in tweejaarlijkse cycli en eigenlijk altijd de Pro. Dan zijn de verschillen merkbaar genoeg.
Ik ga van Pixel naar Pixel...., bij de Pixel telefoons blijft de camera gewoon geweldig.
Daarnaast moet ik wel toegeven dat ik niet altijd upgrade. Als er geen opvolger is, dan koop ik hetzelfde toestel.
Eh, waarom zou je dat doen??
Hetzelfde toestel kopen na 1 jaar?
Het hele draadje lezen.
Wanneer je kijkt naar de iPhone line-up is het voor mij overduidelijk dat de gewone 14 enkel bestaat om de verkoopcijfers van de Pro en de 13 te boosten.
Ik vraag me ook af wat de verkoop cijfers nu zijn van de 13 mini.
Waarschijnlijk prima aangezien je nu geen 12 mini moet gaan kopen, er is geen 14 mini. dus kan je beter een 13 dan een 12 mini kopen.
Dat heeft Apple al gecommuniceerd. De 13 Mini heeft maar de helft van de verkopen van de 12 Mini gehaald, en die was net geen 5% van het totale 12 verkoop. Heel jammer, maar wel begrijpelijk dus dat ze die hebben losgelaten.

Hopelijk gaan nu veel SE-kopers alsnog over op de 13 Mini en blijven ze hem af en toe updaten, zoals de iPad Mini.
Je bedoelt de verkoopcijfers*?

Geen idee maar ik ben geïnteresseerd in een mini. Ik ben al sinds de 3GS iemand die enkel de flagships kocht (uitgezonderd de Plus en Max modellen). En vorig jaar heb ik voor het eerst een nieuwe iPhone gekocht die geen flagship was (de gewone 13) omdat ik de 13 Pro veel te zwaar vond en nog steeds vind. En we moesten helaas vaststellen met de 14 Pro dat de trend van alsmaar zwaarder wordende iPhones zich maar doorzet. Dus ik overweeg zelfs een nog lichter model dan de gewone 13 aan te schaffen volgend jaar door de iPhone 13 mini te kopen. Ik ben die bakstenen echt wel beu. De iPhone 11 Pro was, vind ik, perfect qua grootte en op de grens op vlak van gewicht.
Als je je spaargeld ziet verdampen en het kan veroorloven. De iPhone 13 pro is zelfs door de dure dollar iets in waarde.
Goh, vind je het heel gek met die idiote prijzen :P
Was, i.v.m. werk, van plan over te stappen op iPhone, maar doe toch maar niet.
Ik vindt de Pro gewoon eerlijk geprijsd hoor. Dat het veel geld is kun je over discussiëren, maar voor het gebruik ervan vind ik het prima.

Ik koop ook iedere twee jaar een nieuwe bril, die kost net zoveel, maar dat vinden mensen dan wel weer normaal.
Ik koop ook ongeveer iedere twee jaar een nieuwe bril, maar dan ben ik toch echt 10 jaar verder als ik dat bedrag wil halen.
Ik vind het niet normaal in ieder geval die prijzen.
De Pros verkopen juist een stuk beter dit jaar dan andere jaren ;) Meer omdat de Pro dus een serieuze upgrade is, en de non-pro meer van hetzelfde is.
Ja, maar in totaliteit dus een stuk minder, vandaar dit artikel.
Ging me meer om de prijzen.
Ging me meer om de prijzen.
De prijs van de iPhone is imo eigenlijk niet echt heel relevant, maar dit (uit het artikel) wel:
Na bevoorradingsproblemen en chiptekorten van vorig jaar zouden consumenten nu simpelweg minder hardware willen kopen.
Met alle onzekerheid die we nu hebben over met name energiekosten en inflatie is nu gewoon niet het moment voor veel mensen om een grote niet-noodzakelijke aankoop te doen. De telefoon die ze hadden doet 't nog prima (en zo niet, dán kan er een nieuwe komen).

En ja uiteraard maakt de prijs daarbij wel enigszins uit in die zin dat de drempel hoger of lager wordt.

[Reactie gewijzigd door CyBeR op 23 juli 2024 10:11]

Ik heb het idee dat mensen die graag een nieuwe iPhone willen het liefst ook het flagship model willen hebben. Als er dan goedkopere modellen zijn met mindere specs dan is die al snel minder populair. Vooral als je voor minder geld wel een flagship Android toestel koopt. De keuze lijkt dan dus dat je genoegen neemt met een minder "populaire" iPhone 14 die heel duur is, je bij je oude iPhone blijft of een heel ander toestel koopt die vaak een stuk goedkoper is. Ik vraag me af of Apple zichzelf niet in de voet schiet met deze prijzen.
Ik krijg steeds meer de indruk dat de Apple-wereld in twee takken aan het breken is.

De 'superfans', die om het jaar een nieuwe iPhone kopen, maar dan ook meteen het topmodel met alle toeters en bellen.
De 'pragmatici'. Gebruikers die wel graag Apple willen en het hun erg bevalt, maar die op prijs/kwaliteit letten.

De eerste koopt iPhone Pro, Airpods Pro en Watch Ultra, zodra ze uitkomen.

De tweede groep doet langer met zijn apparaten en koopt eerder een 'gewone' iPhone, gewone Airpods, of een Watch SE, of kiest zelfs voor de tweedehands markt (gevoed door de eerste groep).

Nu er economische tegenwind is, zie je dat Apple zich sterker op de eerste groep gaat richten. Dat zijn degenen die ongeacht conjunctuur hun apparaten kopen, terwijl de tweede groep onder deze omstandigheden hand op de knip houdt.

Leeft over een paar jaar de economie weer op, denk ik dat je pas zult zien dat Apple de moeite zal gaan nemen om de 'betere' devices aantrekkelijker te maken voor de massa. Er valt nu gewoon bij klanten die geneigd zijn naar het lage- en of middensegment te gaan minder te slijten (of ze zijn minder makkelijk te verleiden).

Dus, of Apple zich in de voet schiet, zullen we gaan zien, maar ze verhoogd de prijzen *omdat* de economie slecht is, en ze ervan uit gaan dat mensen die nu een iPhone 11 of 12 hebben gewoon een jaartje langer dat apparaat blijven gebruiken.
Geheel mee eens, behalve dat die beweging er al heel lang is, dit is geen nieuwe ontwikkeling.

Ik ben zelf enorm Apple fan, vooral vanwege het OS, maar ik weiger om de idiote bedragen te betalen die ze vragen. Zo heb ik zelf sinds de iPhone 5 nooit meer het dure model gekocht; SE > SE > iPhone 12 mini (de mini een paar maanden oud tweedehands gekocht voor € 650). Airpods heb ik ook, maar het vorige model, werkt prima. Daarnaast ook een MacBook, mijn vorige was de 2011 Air waar ik 9 jaar mee heb gedaan. Nu sinds 2020 het instapmodel Air M1, waar ik nieuw ongeveer € 1000 voor heb betaald.

Niet iedere Apple fan is gek en/of bereid om € 1000+ voor een telefoon te betalen. ;)
De “gewone” iphone 14 is (bijna) de iphone 13 dus upgraden heeft niet echt veel zin.

Daar zit allemaal de A15,
in de “gewone” 13 heeft die een 4 core gpu,
in de 13 pro en “gewone” 14 zit er een 5 core gpu in en zijn identiek aan mekaar.

En dat meer mensen toch voor de pro gaan, dat was al met de 13, is dat Apple een simpel vies truukje uithaalt door het heel zichtbaar te maken wat een gewone en een pro model is, de ene heeft 2 camera’s en de ander 3.
En daar zijn (helaas) veel mensen gevoelig voor want het is meer een statussymbool geworden dan dat mensen daadwerkelijk de capaciteit van het toestel gebruiken.
Ik ben zelf van plan de 14 pro te kopen, maar ik gebruik daadwerkelijk alle 3 de camera's op mijn Galaxy S10. Dus ik wil naast de main camera graag een grotehoek + telelens.

Enig status-symbool gehalte is er zeker wel, anders zouden dit soort fratsen niet bestaan:

https://shopee.ph/Seconds...ax-i.200565442.7507698561

https://nl.aliexpress.com/item/4000257590735.html
Wat mij betreft raar dat de vraag naar goedkopere iPhones aan het minderen is.
Door alle berichtgeving van hoge inflaties en lagere bestedingsruimte zou ik verwachten dat de vraag goedkopere telefoons zou stijgen en de vraag naar duurdere telefoons zou dalen.
De goedkopere telefoons van vorig jaar zijn nog ijzersterk in de lineup. De specbump is heel klein dit jaar op de niet Pro modellen en dan is de keuze ook snel gemaakt als je budgetgeorienteerd bent. Heb je het geld er wel voor over dan ga je voor de Pro.
Ah, dat verklaart een hoop. Bij minimale verbeteringen snap ik dat men eerder een toestel uit een voorgaande serie koopt.
Zoals hierboven ik ook een beetje filosofeer:

Niet iedereen wordt gelijk geraakt door inflatie en koopkracht. De rijke types, die dure iPhones kochten, die worden niet geraakt.

Het zijn de minder rijke types, die goedkope iPhones kochten, die geraakt worden.

Dan is het niet gek dat, relatief gesproken, de markt voor goedkope iPhones kleiner wordt en die van dure iPhones op peil blijft.

De oplossing voor Apple om de inkomsten op te schroeven: de dure iPhones nog duurdermaken.
Ja, dat is een opmerking waar ik mij helemaal in kan vinden.

Ikzelf heb de iPhone 11 en die voldoet prima. "Bouwvakkershoes" erom, anders leeft ie niet lang. Ik heb hem sinds de launch. Mijn zoon heeft mijn iPhone 7 die ik bij launch heb aangeschaft. Is nog als nieuw. Ik heb er begin dit jaar een nieuwe accu in laten zetten en hij gaat weer als de brandweer. En ja, daar zit ook een "bouwvakkershoes" om. Maar voor wat wij ermee doen, is het meer dan voldoende.

Ik zou niet weten waarom ik een nieuwe smartphone zou moeten hebben. Tja, wanneer de softwareondersteuning helemaal stopt. Voor foto's pak ik mijn camera, dan heb je tenminste goede foto's die er op een 4k 55" TV of groot formaat print ook nog goed uitzien (i.p.v. opgepompte kleurtjes en lelijke "oversharpening" en HDR bagger) en wat navigeren, wat muziek luisteren, een appje hier en daar en wat internetten gaat op de iPhone 11 meer dan prima.

Ik kan mij voorstellen dat dan ook veel mensen hetzelfde denken: "Hij doet het nog prima!
Waarom zou ik dan een nieuwe kopen!?".
Vraag valt tegen, helaas doet dit dan weer niets met de prijs.
Zou het niet dat dit jaar elk niet basis-product minder verkoopt dan andere jaren?
Buiten zonnepanelen dan ;-)
Toch niet geheel verrassend lijkt me, aangezien de iPhone 13 nagenoeg hetzelfde is op wat kleine verbeterpunten na..
Tja niemand wil het oude model. Als ik naar de dealer ga voor een nieuwe auto wil ik ook niet het model van vorig jaar.

Dat is de kracht van 'Nieuw'. Of zoals Don Draper zei in Mad Men: “The most important idea in advertising is ‘new.’ It creates an itch. You simply put your product in there as a kind of Calamine lotion.”

Geweldige serie trouwens :)

Niemand die wil horen: oh jij hebt de 13 die van vorig jaar. Ook al is er wezenlijk weinig anders. Ik denk zelfs als je ze beide exact hetzelfde zou maken en op de één 13 en op de ander 14 plakt dat mensen nog altijd de 14 zouden kopen.
Niemand die wil horen: oh jij hebt de 13 die van vorig jaar.
Ik heb 4 maanden terug de iPhone 12 gekocht en het kan me niets schelen moest iemand mij die opmerking geven. :)

[Reactie gewijzigd door jmignolet op 23 juli 2024 10:11]

Ja ok maar het gros van de consumenten wil de nieuwste en het beste. De uitzondering bevestigt de regel in jouw geval ;)
Sorry als ik het fout heb, maar het klinkt meer zoals jij het schrijft, dat jij het nieuwste koopt om ergens erbij te horen, of te kunnen pronken dat je het nieuwste product hebt. En niet of je een beter of zelfs slechter product koopt. Als het maar het nieuwste is. Dus voor jou is het meer een status product, maar gelukkig is dat niet bij iedereen. Iedereen zijn ding natuurlijk. Ik ken veel mensen met een Iphone, en niemand van hun heeft nog de Iphone 14, dus het zal niet zo'n vaart lopen zoals jij het hier schrijft.

Ben blij dat ik dat niet heb, ik ga toch geen geld uitgeven voor iets, puur wat een ander er over denkt, of waar ik zelf niet achter sta. Als ik een Iphone 14 zou willen dan koop ik deze omdat ik die wil hebben, maar niet om te kunne zeggen O, heb jij het oude model van vorig jaar. hahaha Het interesseert me helemaal niks wat iemand anders voor een telefoon heeft.
Ik geef geld uit aan producten ik persoonlijk wil hebben, en niet omdat de buurman het heeft. :)
Wat zou het iemand kunnen schelen als iemand zegt, ik heb de iPhone 14 wat heb jij, huh, ik heb een Poco, EEN wat? Een Poco. O, Oke :)
Heb nu nog de 11 en wilde graag vernieuwen maar toen ik de nieuwe prijzen zag heb ik dat maar laten zitten. Jammer maar dan nog maar even verder met de 11 ( of wachten tot blackfriday aanbieden lol )
Hier ook nog de 11 Pro... die gaat mee totdat ik geen iOS updates meer krijg.
Simple as that. Totaal geen behoefte om eerder te upgraden.
Ik zou liever zien dat er terug een mini in productie komt. De 13 mini is qua grootte en specs nog perfect.
Dat experiment is gefaald, mede dankzij de accu die niet echt een dag mee kon.
Zal idd van gebruik afhangen,ik bel en mail er redelijk mee dagelijks en heb bijna nooit minder dan 20% gezien...
Interessant om te lezen. Was het een aantal jaar terug niet juist andersom? Dat de XR beter verkocht dan de XS/XS max?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.