Belgische rechtszaak ligt stil wegens oude computer die bewijs niet kan lezen

Een Belgische rechtszaak tegen twee personen die verdacht worden van betrokkenheid bij drugshandel wordt twee maanden uitgesteld, omdat de computer van de rechtszaal niet uitgerust zou zijn om digitaal bewijsmateriaal te lezen.

HLN citeert de advocaat van een van de verdachten, die stelt dat de pc 'nog met Internet Explorer als browser' werkt. Ook schrijft het Belgische dagblad dat de 'Windows-licentie van de computer al jaren was verlopen'. Verder staat er dat in Excel kolommen niet verbreed konden worden, klikken op de 'see more'-knop foutmeldingen voortbracht en de computer in zijn algemeenheid erg traag was. De bediende van justitie gaf liever geen gehoor aan een voorstel om de pc te rebooten; "de kans is groot dat de computer dan niet meer opstart".

De advocaten van de twee verdachten waren niet te spreken over de situatie, vervolgt de krant. "Op deze manier wordt volgens advocaat Sam Vlaminck een karikatuur gemaakt van het inzagerecht van de verdachten. [...] Zijn collega Xavier Potvin voegt eraan toe dat het geduld van de advocaten stilaan opraakt."

De openbaar aanklager raadpleegde daarna zelf de cd-rom met bewijsmateriaal op een eigen computer, uitgerust met Mozilla Firefox. Hoewel daarmee het probleem op de korte termijn opgelost werd, besloot de rechtbank het proces toch uit te stellen tot 25 november. Dan moet de zaal uitgerust zijn met een fatsoenlijke pc.

Het gaat hier om een rechtszaak in de Sky ECC-kwestie. Vorig jaar bleek dat de Franse, Nederlandse en Belgische autoriteiten samen bezig geweest zijn met een operatie om de cryptotelefoondienst te kraken en op te rollen. De dienst zou gebruikt worden door drugsbendes. Toen het net zich om de verdachten heen sloot in deze zaak, werden in België 200 invallen gedaan.

Door Mark Hendrikman

Redacteur

16-09-2022 • 10:50

198 Linkedin

Submitter: jordy-maes

Reacties (198)

Wijzig sortering
Ik zal niet zeggen dat er geen problemen zijn bij Justitie, maar zonder de specificaties van de computer te weten kan hierover geen objectief oordeel geveld worden.
Dat de computer "traag werkt" is eerder iets dat een subjectief gevoel omschrijft. Wat is 'traag' voor die advocaat?
Welke versie van I.E.? I.E.is pas sinds juni 2022 end of life, dus het is helemaal niet uitzonderlijk dat er nog een heel pak systemen zijn waar I.E. op draait.
Hoe lang was die licentie van Windows al verlopen en vooral welke Windows draait er op?
Windows 10 zal het niet zijn, want Microsoft schrijft: "Windows 10 does not expire if you upgraded from a valid Windows 7 or Windows 8 license."
Hoe dan ook, Windows 7 Extended Support eindigt pas in januari 2023.
Waarom de Excel kolommen niet verbreed konden worden? Geen idee, ze hebben het er in kunnen plaatsen, dus het is niet dat Excel niet werkt. Misschien moesten ze gewoon eens dat Excel proces herstarten, maar de medewerker lijkt me een 0 op kennis van IT te krijgen.

Al bij al lijkt het me eerder een sensatieartikel van de advocaat als excuus om de rechtszaak te laten aanslepen.

[Reactie gewijzigd door User_BELGIUM op 16 september 2022 11:10]

Reageer
Ik zal niet zeggen dat er geen problemen zijn bij Justitie, maar zonder de specificaties van de computer te weten kan hierover geen objectief oordeel geveld worden.
Jawel, het is de rechter die de zaak stillegt vanwege computerproblemen, lijkt me een uitstekende partij om een objectief oordeel te vellen.

Zowel aanklager, verdediger als rechter hebben de zaak elders voorbereid op computers met inzage dossiers en de dossiers zijn niet te raadplegen op de aanwezige computer.

Het feit dat betrokkenen hier een mouw aan passen en zelf notabene gaan achterhalen wat het probleem is met de computer is niet wat ter discussie staat.

Gewoon de taak van IT afdeling, een showstopper is niet af te schuiven op expertise van de gebruiker, dat hoor je gewoon op te lossen zonder gezeik of discussie over verantwoordelijkheid.

[Reactie gewijzigd door Xander2 op 16 september 2022 11:53]

Reageer
het vreemde is dat het een rechtzaak is die voorgekomen is uit de Sky ECC taps...
er zijn, voor de rechtbank van Antwerpen (de rechtbank in kwestie) reeks zaken geweest gelinkt aan die taps... toch vreemd dat in die andere zaken er blijkbaar géén probleem was om met de pc te werken en bij deze zaak wel
Reageer
het is niet per sé dezelfde rechter, rechtzaal of computer. Het gerechtsgebouw is nog maar 16 jaar oud en veel groter dan het oude, dus als niet alle materiaal nieuw gekocht was, kan het goed zijn dat er nog oud materiaal verhuisd is geweest dat nog niet vervangen is (onze justitie en de bureaucratie die er heerst kennende is dat jammer genoeg geen onmogelijke gedachte).
Reageer
Al bij al lijkt het me eerder een sensatieartikel van de advocaat als excuus om de rechtszaak te laten aanslepen.
eerder een doelbewuste strategie om publiekelijk procedurefouten te pleiten. De advocaten die dit soort zaken aannemen staan er niet om gerechtigheid in het algemene te verkrijgen, maar eerder om zichzelf in de kijker te werken. Ze geloven oprecht dat hun cliënten onschuldig kunnen verklaard worden, maar dat wil niet zeggen dat ze bepaalde feiten niet hebben gepleegd. Ze zoeken dan de media op om gratis reclame te krijgen en zo bekend te raken in het milieu.
Reageer
Wat een gigantisch domme uitspraken over advocaten. In elk goed functionerend rechtsstelsel is het jouw recht om er alles aan te doen om jezelf te verdedigen, gelukkig maar, want iemand ten onrechte opsluiten is verschrikkelijk. Een advocaat staat er dus niet om gerechtigheid te krijgen, maar om een cliënt te verdedigen, hierin staat hij tegenover de openbaar aanklager, die de verdachte probeert te straffen. Degene die er is om gerechtigheid te krijgen, is de rechter. Als je vindt dat mensen geen goede verdediging verdienen, moet je misschien niet in een democratie gaan wonen. Strafrechtadvocaten in dit soort zaken staan vaak in de belangstelling, omdat de zaak in de belangstelling staat. Natuurlijk zitten er types met gigantische ego's tussen, maar ook hele gewone mensen.
Reageer
Ik schrijf ook letterlijk dat ze er niet staan om gerechtigheid te krijgen.
Je vergeet dat advocaten achter de zaak van hun client moeten staan, anders weigeren ze ze, zelfs als ze pro deo zijn aangesteld.
Ondanks dat een proces openbaar is, is het niet zo dat advocaten met de media moeten praten over de inhoud of vorm.
Uitspraken moeten imho over de grond van de zaak gaan. Iemand ten onrechte opsluiten is erg, maar dat is nog iets heel anders dan een dader te moeten vrijspreken omdat er iemand te laat ergens een handtekening heeft gezet.
Het aantal criminelen dat al lachend voor de televisiecamera's de rechtbank buitenwandeld met in hun zog telkens dezelfde egotrippers is voor gewone burgers een doorn in het oog en dan spreek ik nog niet over hoe slachtoffers of nabestaanden zich moeten voelen.
Reageer
Vrijwel alle (rechts)filosofen zijn het er wel over eens dat iemand ten oprechte opsluiten erger is dan dat een schuldige vrij rondloopt, dat is precies waarom we "onschuldig, tot het tegendeel bewezen is" hebben. Uiteraard zijn daar uitzonderingen op te bedenken, maar in het algemeen is dit een vrij belangrijk principe voor een vrije samenleving.

Maar ik ben wel benieuwd hoeveel criminelen er op vormfouten vrij komen. Heb je daar cijfers voor?
Reageer
daarom dat ik ook bewust schreef "anders", niet erger of minder erg.
Met de huidige status van ons justitieapparaat is het helaas onmogelijk om daar als leek cijfers over te vinden/krijgen. (ik denk dat je al blij mag zijn moest je een vonnis digitaal kunnen inzien/ontvangen, zo erg is het gesteld).
Reageer
Iedereen haat advocaten totdat ze er zelf eentje nodig hebben.
Reageer
Ter aanvulling: een advocaat kijkt ook of de regels goed zijn toegepast.

Vandaag bijvoorbeeld in het nieuws: de advocaat van Ridouan T. vraagt om vrijspraak vanwege vermeend illegaal verkregen bewijs. Je kunt en mag daar vanalles van vinden (want het bewijs zegt tenslotte dat hij schuldig is) maar het OM en de politie hebben zich ook gewoon aan de regels te houden. Hoe pijnlijk dat soms ook is.

On topic: iemand hier uit België die een onderbouwde uitspraak kan doen over de staat van IT-middelen bij rechtbanken? Lijkt me nogal ongeloofwaardig dat er, in een rechtzaal, oude Windows XP machines staan die al jaren geen onderhoud hebben gehad.
Reageer
Geen eigen ervaring, maar het is al jàren een politiek punt dat de It infrastructuur van Justitie bijzonder achterhaald is, slecht beveiligd en onderhouden. De middelen die Dienst Justitie krijgt ( niet bijzonder veel ) gaan over het algemeen naar andere zaken.

Effe googlen levert deze info op:
https://www.teamjustitie....an-justitie-in-5-stappen/
en
https://www.openvld.be/ju...gt-18-000-nieuwe-laptops/
Reageer
ze zijn momenteel bezig met het park te vernieuwen... het zou me inderdaad niet verbazen dat er nog rechtbanken zijn waar nog ergens XP- machines staan, maar dat zullen niet de enige toestellen zijn die er staan, het zijn veelal win 8 toestellen.. dus als uitleg is het quatsch...
verder ook:
Het is niet dat dat bewijs uitsluitend op die pc staat, bewijs wordt niet 'zomaar' op een pc van een rechtbank geplaatst, dat passeert eerst langs het parket enz... dus het bewijs staat ook nog op andere computers.
Nog zoiets: het is een dossier gelinkt aan de Sky ECC taps...
daar zijn reeds veroordelingen in geweest, ook in Antwerpen (zelfde rechtbank dus) en de advocaten die in dat andere dossier werkten hadden dus géén probleem????
nogal ongeloofwaardig

[Reactie gewijzigd door nightraven79 op 16 september 2022 16:42]

Reageer
Onderbouwd niet maar ik zou er zeker niet van verschieten :D
Reageer
Iedereen heeft recht op een eerlijk proces. Ook een crimineel. Dat onderscheidt ons van dictaturen en corrupte overheden waar de scheiding van de machten slechts uiterlijk vertoon is.
Reageer
Daar ben ik het met je eens, maar de persoon Ines, dat is iemand die ik niet als advocaat zou willen, haar uitstraling is die van een valsgemaakte Mechelse herder.
Reageer
Het rechtssysteem is - in naam - gericht op waarheidsvinding. Advocaten zouden dat ook als mindset moeten hebben en niet moeten zoeken naar manieren om de rechtsgang te saboteren.
Wat mij betreft is de taak van de verdediging niet primair om de (eventuele) straf te minimaliseren maar om te waarborgen dat de procedure zorgvuldig verloopt.
Maar ik snap ook wel dat het belang van een verdachte anders kan zijn, en wiens brood men eet...
Reageer
Sorry, dit is echt heel erg fout. Een advocaat MOET als mindset hebben dat zijn cliënt zo min mogelijk straf verdient. Dat houdt de verschillende kanten van het rechtssysteem in balans. Aan de ene kant heb je het over het saboteren van de rechtsgang, en aan de andere kant wil je dat de advocaat er is om ervoor te zorgen dat de procedure zorgvuldig verloopt. Het lijkt me dat hameren op de procedure exact is waarom je het gevoel hebt dat ze de rechtsgang proberen te saboteren.

Het rechtssysteem is helemaal niet gericht op waarheidsvinding, dat is alleen de rechter. Het zou een beetje raar zijn als de advocaat daar een beetje naast zou gaan zitten knikken, samen met de openbaar aanklager. De advocaat zit er om de rechten van een onschuldige burger (want nog niet schuldig bewezen) te verdedigen. Uiteraard ben ik niet zo naïef om te denken dat degene die daar zit ook altijd daadwerkelijk onschuldig is, maar het is van levensbelang voor onze rechtsstaat dat diegene wel als onschuldig beschouwd wordt.
Reageer
Sterker nog: die advocaten hebben het zelf veroorzaakt. Wie komt er anno 2022 nou nog met een CD-ROM aan? PC's worden al bijna 10 jaar niet meer standaard geleverd met een CD speler, dus ja, als er een PC met een CD speler aangesleept moet worden komt er een oud beestje
Reageer
Sterker nog: die advocaten hebben het zelf veroorzaakt. Wie komt er anno 2022 nou nog met een CD-ROM aan?
De CD-ROM is niet door de advocaten aangebracht, maar door de openbaar aanklager. De advocaten willen slechts gebruikmaken van het inzagerecht om het bewijs tegen hun cliënten te kunnen beoordelen.
Reageer
USB DVD drive inprikken en klaar
Reageer
Dat er CD-ROMs gebruikt worden in een rechtzaak kan ik toch nog wel begrijpen... Dit zijn stukken die moeten toegevoegd worden aan het dossier dat op de rechtbank beschikbaar moeten zijn. En aan die stukken mag niets meer gewijzigd kunnen worden. Een usb-stick of SD-kaart is dan toch niet zo ideaal.
Reageer
Oh ja. Even een kopietje maken van die CD-ROM op je harde schijf, documentje wijzigen, nieuwe CD-ROM bakken die d'r net zo uitziet. Dat kan natuurlijk niet |:(
Reageer
Er zijn ook nog wettelijke bepaling die gevolgd moeten worden. Die laten CD-ROM's toe maar geen andere digitale dragers.
En een griffie is niet zo dom om maar één copij te maken. Ze hebben altijd de publiek beschikbare CD-ROM en minimum één backup. Idem zo voor papierwerk... Ahja, in jouw redenering kan je dan ook 'even snel papiertje scannen, aanpassen en opnieuw afdrukken'...
Reageer
Alle partijen beschikken over dezelfde kopie bewijslast. Dus als jij als verdediging of aanklager ineens met andere feiten komt, val je vrij snel door de mand. Als je bewijs wil manipuleren moet je dat dus bij alle kopieën doen... Geen eenvoudige klus.
Reageer
checksum dan is dat redelijk tegen veranderingen gewaarborgd
Reageer
Ja echt veilig zou LTO WORM media zijn maar dat is een beetje lastig en duur...
Zou vooral in een rechtbank verwachten dat je niet zo maar USB stickjes overal maar mag in prikken, dan is een 'domme' CD of DVD een stuk veiliger ipv een USB met badusb exploit...
Reageer
Noem eens een huidig OS wat autorun default blindelings uitvoert?...

Verder heeft 'autorun.inf' niets met een exploit zoals badusb te maken, handig om daar over in te lezen (ook interessante materie).
Reageer
Als ik zie op welke PC's ik in de gevangenis les moet geven over AutoCAD verbaast dit verhaal me totaal niet.
Ook daar zijn er PC's in mijn klas waarvan de windows licentie niet in orde is.
De 'server' is een klein PC'tje met 1 (!) harde schijf in. Inderdaad, 1 HDD van ongeveer 10 jaar oud.
Zo kan ik wel nog even doorgaan.
Reageer
Als het werkt dan werkt het. Vervangen wanneer het nog niet stuk is, maar wel omdat het 'afgeschreven is' slaat nergens op. De afvalbergen spreken voor zich.
Reageer
Als je je zorgen maakt dat de pc bij een reboot niet meer opstart, dan werkt het al niet meer naar behoren.

Om het maar niet te hebben over de llende als je windows niet op zijn minst periodiek reboot. Ik suspend mijn windows 10 laptop, maar na 1 a 2 weken wordt het dan altijd instabiel en moet is rebooten vanwegebrandom foutmeldingen.
Reageer
Om het maar niet te hebben over de llende als je windows niet op zijn minst periodiek reboot. Ik suspend mijn windows 10 laptop, maar na 1 a 2 weken wordt het dan altijd instabiel en moet is rebooten vanwegebrandom foutmeldingen.
Dat is een ontwerp- en implementatiefout in Windows. Ik heb nooit begrepen dat het bedrijfsleven dit acceptabel vind. Ik zit nu bij een klant die hosting afneemt bij KPN en iedere keer dat ik een remote desktop open krijg ik een melding dat de machine 's nachts herstart zal worden voor "onderhoud"... Als je de desktop laat draaien verlies je mogelijk niet opgeslagen werk.

Bij het updaten van software is het onacceptabel dat de machine herstart moet worden. Als een programma draait en er wordt een nieuwe versie geïnstalleerd dan is het voldoende om de applicatiecode uit het geheugen (bijv. door programma sluiten en weer openen) te halen zodat de nieuwe code van disk ingeladen kan worden. Dat is wat er ook gebeurt bij een herstart, maar er is geen technische reden dat dit alleen bij een herstart kan gebeuren. De Linux en *BSD systemen die jarenlang kunnen draaien en updaten zonder herstart bewijzen dit.
Reageer
Bij het updaten van software is het onacceptabel dat de machine herstart moet worden. Als een programma draait en er wordt een nieuwe versie geïnstalleerd dan is het voldoende om de applicatiecode uit het geheugen (bijv. door programma sluiten en weer openen) te halen zodat de nieuwe code van disk ingeladen kan worden.
Hoe weet je 100% zeker dat applicatie of service X/Y/Z niet afhankelijk zijn van die software die je herstart? Je kan daarvoor API's bouwen, waar te veel software ontwikkelaars zich niet aan houden, want <redenen>. Je kan ook niet zo maar onaangekondigd software of services gaan lopen herstarten als die gebruikt worden in een productieomgeving. Lekker als er net een transactie uitgevoerd wordt en de SQL server is ineens een paar minuten offline.

Bij bepaalde updates moet je in principe alle software en services gaan lopen herstarten en dan kan je net zo goed het hele OS uit voorzorg herstarten, kost nauwelijks meer tijd danwel moeite. Want je weet nooit 100% zeker of de oude handles die een kritiek lek bevatten gesloten worden.

Dat Windows herstart voor updates, is een keuze. Je moet dit als systeembeheer toch in plannen en handmatig uitvoeren, dan kan je net zo goed herstarten en de garantie hebben dat er niet toch wat op de achtergrond aan het uitspoken is.

Microsoft had ten tijde van Windows 7 een intern project gedaan om Windows live te patchen a la Linux. Microsoft is van mening dat de problematische edge cases het niet waard zijn.

Geen enkel systeem is zo belangrijk, dat het nooit herstart kan worden. Systemen die wel zo kritiek zijn, zijn minimaal dubbel uitgevoerd.

Bij Linux wordt het ook gewoon aangeraden het systeem te herstarten bij grotere of kritieke updates.
Reageer
Geen enkel systeem is zo belangrijk, dat het nooit herstart kan worden. Systemen die wel zo kritiek zijn, zijn minimaal dubbel uitgevoerd.
Tegenwoordig, met clustering en zo wel, vroeger niet (VAX/VMS, AS/400 e.d.)
Bij Linux wordt het ook gewoon aangeraden het systeem te herstarten bij grotere of kritieke updates.
Bij kernel-updates ja, dan kom je er niet omheen.
Reageer
Mijn vader overleed in 1999 en het laatste wat hij op het werk had gedaan was een AS/400 configureren en in gebruik nemen. 5 jaar later kwam ik een collega van hem tegen in de Metro die mij herkende en vertelde dat ze de machine voor het eerst vanwege groot onderhoud gingen rebooten. Hij dacht eraan toen hij mij zag omdat ze bij de voorbereidingen zagen dat mijn vader de laatste was die de machine opgestart had.

5 jaar uptime bij intensief gebruik, dan heeft microsoft nog wat te doen.
Reageer
De meeste Linux systemen die 'jarenlang draaien' worden simpelweg niet voorzien van updates 'want linux heeft geen virussen' :+
Ook daar moet je af en toe herstarten...
Als jouw klanten 'iedere keer' een melding hebben dat ze moeten herstarten voor updates installeren ze duidelijk hun updates niet/nauwelijks, slecht update/beveiligingsbeleid dus, makkelijk om dan af te geven op een ander maar beter om verantwoordelijkheid te nemen en die bak gewoon netjes volgens een update-beleid regelmatig updaten.
Reageer
Als jouw klanten 'iedere keer' een melding hebben dat ze moeten herstarten voor updates installeren ze duidelijk hun updates niet/nauwelijks, slecht update/beveiligingsbeleid dus, makkelijk om dan af te geven op een ander maar beter om verantwoordelijkheid te nemen en die bak gewoon netjes volgens een update-beleid regelmatig updaten.
Zoals ik zijn post begrijp, loggen ze in op een RDP-server van KPN. Dan is het KPN die de updates installeert en de machine herstart, dat kunnen zijn klanten dus niet zelf.
Reageer
Ik herstart mijn Windows, thuis en op werk, enkel voor updates. Gemiddeld 1 keer per maand. Soms enkele maanden uptime, soms 2-3 herstarts per maand ivm kritieke patches.

Geen problemen met instabiliteit.

Toevallig van de week wel, maar dat heb ik kunnen terugleiden naar Easy Anti Cheat die "uit stond" maar wel actief bleef en er ook voor zorgde dat ik EAC spellen niet meer kon opstarten, toen liep mijn verkenner vast bij herstarten en later ook taakbeheer toen ik daar shutdown -r -t 0 -f opgaf. EAC die liep te trippen.

Kans is aanzienlijk dat jouw laptop niet de meest stabiele drivers heeft of dat er een service oid de boel aan het verstieren is. Wel lekker makkelijk om Windows daar de schuld van te geven.
Reageer
Als je geïnteresseerd bent waarom dit soort dingen zijn zoals ze zijn, kan ik je aanraden om een keer de video "Why Does Rebooting Fix Everything? Ask a Microsoft Engineer!" van David Plummer te kijken op youtube.
Reageer
Nee, zo werkt het niet met computers, als een computer te traag is voor wat die moet doen, dan is die afgeschreven, zelfs bij greenpeace werkt dat zo.
Reageer
Nee, sorry. Hij is afgeschreven wanneer de accountant dat zegt, niet wanneer hij 'traag' is.
Reageer
Dat is het tegenovergestelde van wat je hierboven zegt?...
Reageer
Hier op het werk gaat en systeem er pas uit als het te traag is. Iedereen werkt dus op ouwe HP bakken met it of i7 uit de 3e of 4e generatie.

Deze bakken dienen enkel in in te loggen op een server verweg via Citrix dus heb het niet echt nieuw spul nodig. Zodra er een uit valt staat er in de reserve pool een klaar voor gebruik.
De enige vereiste voor een computer is dat deze teams en Citrix en beetje soepel kunnen draaien.
Zo'n vereiste kan in een rechtbank ook gelden, maar dan met het draaien van een Office pakket. Dan volstaat een toen jaar oude bak ook, maar wil je wel iets klaar hebben staan dat gelijk werkt.

Het enige minpuntje is dat deze computers relatief veel stroom vreten tov een zuinige laptop oid.
En dat Windows 11 een puntje gaat worden.

[Reactie gewijzigd door Waterbeesje op 16 september 2022 20:05]

Reageer
Laten we voortaan de banden van alle auto's ook pas vervangen als ze stuk zijn. De auto remt misschien wat minder hard, of hij trekt wat minder snel op. Maar voor de rest werkt het toch? /s

[Reactie gewijzigd door joost00719 op 16 september 2022 11:41]

Reageer
Lichamelijke veiligheid van jou en anderen in het verkeer > nieuwere hardware hebben terwijl de oude nog voldoet.
Reageer
Maar vliegtuigbanden dan?
Vliegtuigen vol met een paar honderd mensen > een auto met 2 inzittende en een 'handvol' voetgangers etc
Dus dan mogen we autobanden nooit meer vervangen, want dit is zwart-wit en of/of toch? :+
Net zoals je je autobanden vervangt wanneer het tijd is, vervang je computerapparatuur wanneer het tijd is, anders zou je nu nog met je Commodore 64 zitten prutsen, afvragend wat dit 'internet' is waar iedereen het over heeft ;)
Reageer
Maar als het dan stopt met werken ben je je data kwijt in het geval van een harde schijf. Bepaalde delen moet je wel vervangen voordat het kapot is. Bovendien als het om een verlopen licentie gaat wordt het sowieso nodig tijd om de pc te vervangen (klinkt als een oude pc waar je ook geen nieuwe software meer op gaat draaien).
Reageer
Een harde schijf van 10 jaar oud is gewoon vragen om een crash. Sommige dingen kan je beter vervangen voordat het fout gaat.
Reageer
Ja dat is waar voor het meeste consumentenspul (mijn 13 jaar oude TV blijft het nog steeds perfect doen, dus vervangen doe ik hem niet ondanks dat ik kwijl van de TVs die ik bij de buren aan de muur zie hangen...), maar er zijn genoeg situaties waar het zaak is om te vervangen VOORDAT het kapot gaat... want als je ineens zonder komt te zitten dan vervang je het niet even zomaar. Ik kan het bijvoorbeeld niet aanraden om zo met je CV ketel om te gaan, want dan roep je het op je af dat het ding ermee ophoudt precies op het moment dat het buiten -10 is. Zodra er een onderdeel vervangen moet worden begint de klok te tikken, niet wachten totdat de bom afgaat.

Het oude spul moet simpelweg goed gerecycled kunnen worden en dan ineens is de last een stuk lager. Maar daar is totaal geen moeite in gestoken in onze wegwerpcultuur.
Reageer
als je met een moderne intel nuc ongeveer 10x minder stroom verbruikt dan lijkt vervangen en recyclen me helemaal geen slecht idee.

die zogenaamde afvalberg (lees de vraag hoe ecologisch verantwoord je bezig bent) is meer dan alleen maar wat roest onder een laagje aarde, het is ook hoe snel we beschikbare energiebronnen uitputten.
Reageer
Het werkt niet...
Een CAD programma op een 10-jaar oude instap kantoor PC is vragen naar problemen.
Zodra we een iets grotere tekening maken crasht de zaak.
Zodra we een render willen maken idem.
Een spot plaatsen in je scene? Crash.

Dat ik er toch in slaag om hen het programma te leren gebruiken is enkel te danken aan het feit dat ik ondertussen weet hoe ver we mogen gaan zonder dat de boel omvalt. Als jij dat een wenselijke les-situatie vindt dan hebben we duidelijk een andere mening.
Reageer
Dan is het duidelijk klaar voor vervanging, aangezien het niet voldoet aan de eisen (bijv. 'crashed niet' ) bij normaal gebruik.
Reageer
Met alle respect voor jouw belangrijke werk in de PI, maar een pc in een leslokaal is wat mij betreft echt wat anders dan in een rechtzaal.
Reageer
Uiteraard, daar heb je wel gelijk in.
Er loopt, zonder overdrijven, reeds 5 (vijf!!) jaar een procedure om alles te vervangen.
Het duidt wel de manier van naar IT kijken en de flitsende snelheid waarin er gewerkt wordt. :P
Reageer
Toch opmerkelijk hoe groot de verschillen zijn bij de overheid. Ik werk sinds enkele jaren in 't (hoger) onderwijs. Na 3 jaar is hardware bij ons afgeschreven en wordt 't vervangen. Alles wat nog goed werkt gaat in een uitleenpoule voor studenten, of het wordt aan een goed doel geschonken, of gerecycled als 't kapot is.
Reageer
Hopelijk doen jullie langer met schermen en muizen?
Reageer
Ja, die worden pas vervangen indien defect.
Reageer
Als je hier op V&A een vraagadvertentie zet, zijn er vast wat Tweakers die wel wat oude onderdelen willen doneren. Heb zelf op die manier al eens een behuizing aan een buurthuis gedoneerd.
Reageer
Vriendelijk, maar zo gemakkelijk gaat dat niet.
De pc’s zijn al 2 jaar geleden besteld en nog steeds niet geinstalleerd.
Gezever met licentie, alles van draadloze tech moet er uit gesloopt worden en dan als laatste. De veantwoordelijke moet zijn werk doen.
Reageer
Ja, anders worden al die pc's gejat !
Reageer
Lol, heb je nagedacht over wat je zegt?

Waar gaat de dief heen met die PC? Verstoppen in zijn cel? 😀🤣😂
Reageer
Welke versie van I.E.? I.E.is pas sinds juni 2022 end of life, dus het is helemaal niet uitzonderlijk dat er nog een heel pak systemen zijn waar I.E. op draait.
Sinds Windows 10 (2015) is Edge de standaardbrowser. Hij zal dus Windows 7 draaien (of zelfs XP) en is dus sowieso EOL.
Reageer
Dat Edge standaard is wil niet zeggen dat IE niet beschikbaar was al die tijd en dat er geen web applicaties zijn/waren die niet goed werken onder Edge maar wel in IE.
Tot 15 juni konden wij op het werk IE nog gewoon starten/gebruiken en er waren er nog zat die dat trouw deden.
Reageer
Dat de support van sommige software nog niet helemaal is afgelopen of recent is natuurlijk geen criterium. Veel webapplicaties werken gewoon niet meer (correct) met IE. Als die webapplicatie belangrijk is voor de rechtszaak moet er gewoon een werkende browser aanwezig zijn. Supporttermijn maakt dan echt niet uit.
Ook een verlopen Windowslicentie hoort daar gewoon niet te staan. Hoe lang die verlopen is maakt helemaal niets uit.
En wat betreft Excel: dat bestand zal op een andere computer gemaakt zijn en op die computer in de rechtszaal niet correct te tonen zijn omdat er steeds een foutmelding verschijnt als je een kolom wil verbreden.
Helemaal terecht dat dit aangekaart wordt.
Reageer
Als ik het verhaal zo lees is het redelijk veilig om aan te nemen dat het over Windows XP gaat met IE8 in het beste geval, IE6 in het slechtste geval. Excel versie zal ongetwijfeld even oud zijn. IT is altijd al onderschat geweest, dus die computer zal toen ie nieuw was net sterk genoeg geweest zijn.

Nu, de bron is HLN, niet bepaald een kwaliteitskrant, al is het gewoon een copy pasta, in een snelle zoektocht zeggen andere bronnen dezelfde vage info.Zelfs de correcte termen zijn niet gebruikt, "Microsoft Explorer" bestaat niet. Ofwel is het Windows Explorer/Explorer of Microsoft Internet Explorer/Internet Explorer.
Reageer
Ah, INTERNET Explorer als WEB browser. Ik zal al stilletjes te denken "wat is er dan mis met Windows Explorer?"
Reageer
Vermoed dat de office licentie ook verlopen of illegaal is. Functionaliteit van de office applicaties worden dan beperkt.
Reageer
Wat me ook vreemd lijkt is dat men de Sky ECC-gegevens blijkbaar in een spreadsheet zou bewaren. Als ik me goed herinner ging het om een heel groot aantal gelekte berichten. Bij erg grote datasets is een spreadsheet helemaal niet ideaal; dan kan zelfs een ietwat modernere pc moeite hebben als je ermee aan de slag gaat...
Reageer
en ondanks dat iemand anders een eigen computer gebruikte en dus het probleem oploste (tijdelijk), stellen ze het toch uit..... tot 25 november. Mijn god, waar kan ik solliciteren? Dat duurt nog behoorlijk lang. Ik snap de advocaten aan de ene kant wel hoor.
Reageer
Al bij al lijkt het me eerder een sensatieartikel
Oorspronkelijk gepost door HLN, beter bekend als Het Laagste Nieuws. De voddengazet bij uitstek in België. Go figure.
Reageer
Ben jij die bediende van justitie die liever geen gehoor gaf aan een voorstel om de pc te rebooten? :)
Reageer
Neem het van mij aan, het is bij Justitie in België op vlak van IT huilen met de pet op.
Het zou mij niet verbazen moest er nog Windows XP op staan.
Hopelijk was/is deze computer niet verbonden met het internet...
Reageer
de cd-rom met bewijsmateriaal
Welkom in 2005..

Jemig wat een geklungel weer. Overheden en ICT gaan dus écht niet samen. Wisten we natuurlijk al van de Nederlandse overheid. Dat gaat ook nooit goed.
Reageer
Dat is onzin. Er lopen jaarlijks honderden projecten bij de overheid en het overgrote deel gaat gewoon goed. De overheid is verplicht openheid van zaken te geven en dus moet men de vuile was ook buiten hangen. Bedrijven houden mislukte IT-projecten gewoon intern. Ben bij heel wat grotere (zelfs multinationals) en kleinere bedrijven geweest waarbij het niveau van de IT lager is dan bij de overheid.
Reageer
Dat zegt dan wel heel veel slechts over die bedrijven waar jij langs komt ;)
Als een bedrijf zulke grote fouten maakt op IT gebied gaat het doorgaans langzaam failiet.
Altijd 2 reacties op 'overheid slechte IT', eentje die fel ontkent en zegt dat sommige bedrijven nog slechter zijn (ik doe het niet super slecht want Bob doet het slechter) en de tweede die zegt dat het inderdaad een puinhoop is :+
Reageer
Ook bedrijven trekken veel meer budget uit voor IT dan feitelijk nodig zou moeten zijn wanneer alles op rolletjes loopt. Ze weten dat menig project mislukt of uit de klauwen loopt en calculeren dat in.
Reageer
Ik werk in een softwarebedrijf en ik zal het aantal betaalde maar gefaalde projecten maar niet noemen. De overheid en haar bestedingsregels werken geldverspilling in de hand maar qua IT heb ik het idee dat er niet meer projecten falen dan bij een bedrijf met zoveel verschillende takken.

Het beeld dat de overheid slechter met IT zou samenwerken dan het bedrijfsleven is grotendeels het gevolg van een behoorlijk stukje beeldvorming waarin het bedrijfsleven selectief kan zijn maar de overheid niet.
Reageer
Dit is in België.

En ik heb gewerkt voor IVO en moet zeggen, er zijn genoeg opmerkingen over de IT in onze rechtzalen, maar het zit prima in elkaar. Draait allemaal stabiel, is allemaal redelijk up to date. Grootste punt is eigenlijk die moderne shit in antieke rechtzalen op fatsoenlijke wijze zien te implementeren. Leuk zo'n TV op wieltjes, als er allemaal van die plateau's zitten verwerkt door de zaal heen. Kabelgoten die ontbreken waardoor het er allemaal een beetje rommelig uitziet enzo.
Reageer
Heb via werk veel ervaring met Belgische overheidsinstanties (RIZIV, FAGG en Economische Zaken). Hun IT omgevingen zijn echt om te huilen zo slecht. Meer offline dan online, niet telefonisch bereikbaar, websites die uitpuilen van de 404's, personeel dat van toeten nog blazen weet, uiterst complexe inlogmethodes, doorlooptijden van dossiers van vele maanden. Triestheid ten top als je 't mij vraagt. In Nederland is het overigens niet veel beter gesteld.
Reageer
de cd-rom met bewijsmateriaal
wtf
Reageer
Wat is er mis met een CD-ROM? Een USB stick is relatief eenvoudig te verliezen, een CD-ROM mis je al wat sneller, kan ook een DVD geweest zijn als het veel data was. Het is redelijk betrouwbaar (als je het geen 20 jaar laat liggen) en werkt overal waar je een speler hebt, Ideaal voor airgapped systemen.
Reageer
Nog beter: M-DISC DVD of M-DISC Blu-ray. Zou, naar het schijnt, als goed bewaard, 1000 jaar kunnen worden bijgehouden.
Reageer
Overal waar je een speler hebt kan nog wel eens het probleem zijn.
Hoeveel PCs en laptops worden er nog standaard met CD speler geleverd?

Natuurlijk kun je ze wel krijgen maar dan moet bij de aankoop wel bedacht worden dat je toch nog CDs wil lezen.
Reageer
En bovendien Read-Only! Dus geen geklooi met je bewijs tussendoor.
Reageer
Ja das al heel wat, de rest komt met de Fax binnen :+
Reageer
Het is al beter dan de vrachtwagen met dossiers.
Reageer
In dit geval zou de vrachtwagen de rechtzaak niet dwars hebben gezeten.. Tenzij de vrachtwagen dan weer zou oud en vervuilend is dat deze de milieuzone niet in kwam xD
Reageer
yep, een cd-rom. Zo kan er alvast niet met het bewijs geknoeid worden... in een excel is immers snel wat gewijzigd..
Reageer
'Windows-licentie van de computer al jaren was verlopen'.
Ik ben niet zo'n kenner maar is dit uberhaupt mogelijk? Ik dacht dat Windows-licenties oneindig geldig zijn.
Het klinkt mij dus alsof er nooit een licentiecode is ingevoerd. Dat vind ik ook weer vreemd want volgens mij komt iedere PC al jaren met Windows uit de winkel. Volgens mij moet je best hard je best doen om nog een (Windows)_computer te vinden zonder licentie.
Maar ik ben niet zo'n kenner dus misschien zit ik er helemaal naast.

Sterkte aan de advocaten die iets over cryptogragfie moeten gaan zeggen in zo'n omgeving.

[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 16 september 2022 11:03]

Reageer
Ze spreken ook over "Microsoft Explorer" ipv Internet Explorer, dus ik heb niet het idee dat de persoon die het artikel schreef veel IT kennis heeft.

Zoals Wibra aangeeft zal het vast wel over een verouderde Windows gaan, vermoedelijk Windows XP als ik het verhaal zo lees.

Nu, Windows licenties kunnen wel vervallen, maar dan hebben we het over volume licenties. *knip* is de meest bekende vervallen Windows licentie ;). OEM licenties niet op voorwaarde dat het moederbord niet vervangen is. Kan ook wel eens wat misgaan waardoor de activatie toch ongedaan is geraakt. Een verkeerde tijdsinstelling kon ook het activatiesysteem in de war brengen.

Admin-edit:Linken of vragen naar onofficiële bronnen van software met copyright, gratis of niet, is niet toegestaan.
Lees de Algemene voorwaarden (art. 4.2.v) voor meer info.

[Reactie gewijzigd door AlphaRomeo op 16 september 2022 11:59]

Reageer
Het gaat niet om de persoon die het artikel schrijft, die schrijft gewoon wat er verteld werd door mensen die aanwezig waren op de zitting.
Reageer
Daarom dat het ook riooljournalistiek is. Een beetje deftige journalist doet wat meer onderzoek en zorgt voor een correct verhaal. Dit is gewoon het equivalent van een gamestudio dat een halfwerkend spel uitbrengt dat later wel gepatcht zal worden.
Reageer
Haha, ik kan precies raden welke sleutel er door de moderator is weggehaald. Volgens mij is die zelfs te vinden op de website van de CIA (omdat die de bestanden van Bin Laden's PC online hebben gegooid).

Grappig doch angstaanjagend dat de copyrightwet mensen ertoe brengt dit soort moderatie op fora uit te voeren; die XP-sleutel was meer dan een maand voordat XP (een onderhand afgedankt en nutteloos besturingssysteem dat niet eens meer verkocht wordt) uitkwam uitgelekt, is 18 jaar geleden geblacklist en nog is men bang voor represailles van de copyrightwet en grijs gebied.

[Reactie gewijzigd door GertMenkel op 16 september 2022 12:54]

Reageer
Die ga je inderdaad overal terugvinden. Zelfs voetbalclubs maken zich schuldig hieraan. Ja jij FC Barcelona, ,FC de kampioenen, FC Utrecht, ... :P

Goh, ik snap de moderatie ook wel, het zal niet zozeer zijn uit schrik voor represailles. Meer uit een duidelijk beleid hebben, als je uitzonderingen gaat toestaan wordt het moeilijk voor een moderator om correct te handelen.
Reageer
Wat waarschijnlijk bedoeld was, is dat de versie van windows die het systeem draaide niet meer ondersteund werd.
Reageer
Lijkt me ook logischer. Een Windows licentie, zeker de ouderwetse, zijn gewoon blijvend geldig. Uiteraard bereikt een Windows editie op een gegeven ogenblik wel de EOL en EOS momenten waarna de licentie eigenlijk als niet meer functioneel beschouwd zou kunnen worden.
Reageer
oftewel de windows versie is vrij voor eigen gebruik en bij problemen ff dat slimme neefje van toen vragen
Reageer
Ligt wat anders. Niet meer ondersteund wil zeggen dat er geen securitypatchen meer voor uitkomen.
Reageer
Misschien hebben ze de licentie van de stagiair destijds (intussen bijna pensioenleeftijd) gebruikt en voldoen ze nu niet meer aan de EULA. :+
Reageer
[...]

Ik ben niet zo'n kenner maar is dit uberhaupt mogelijk? Ik dacht dat Windows-licenties oneindig geldig zijn.
Het klinkt mij dus alsof er nooit een licentiecode is ingevoerd.
Of er is genoeg hardware aan vervangen dat Windows een her-evaluatie van de licentie code eist?
Reageer
Ik ben niet zo'n kenner maar is dit uberhaupt mogelijk? Ik dacht dat Windows-licenties oneindig geldig zijn.
Ja en ja als je na 30 dagen geen geldige code invoert :)

Ben recent nog bij een rechtzaak geweest in NL en opvallend/surrealistisch was de gigantische hoeveelheid papier die gebruikt werd. Mijn printer is meestal stuk omdat ik 'm te weinig gebruik.

En dan hoor je dat sommige gemeentes milieupotjes gebruiken om houtkachels te subsidiëren want hout is hernieuwbaar, waarom zou ik me dan nog druk maken.

[Reactie gewijzigd door Xander2 op 16 september 2022 11:18]

Reageer
Er zijn zoveel vormen van licenties en niet elke licentie is eeuwig durend. In de basis zijn er vele licenties met een beperkte geldigheid. Denk bijvoorbeeld maar aan educatieve licenties, MSDN licenties, ... maar vandaag de dag ook licenties verbonden aan je Microsoft 365 account (wat vziw tegenwoordig een vervanger is voor de CALs van vroeger voor sommige toepassingen). En daarnaast hebben bedrijven vaak ook gewoon volume licenties die in de basis ook maar tijdeljk zijn en telkens voor enkele jaren worden afgesloten.

Maar ... voor zover mij bekend heeft Windows geen mechanisme aan boord om voor dat type licenties te controleren of ze wel effectief geldig zijn of niet met als enige uitzondering daarop wanneer er gebruik gemaakt wordt van een KMS model waarbij een server in het eigen netwerk regelmatig voor heractivatie zorgt.

Het gaat hier vermoedelijk dus om een ander probleem, maar tsjah, wat het exact is, daar hebben we het raden naar. Het nadeel van informatie te krijgen van een niet technisch persoon.
Reageer
Als je bepaalde componenten in een computer verving moest je Windows opnieuw activeren. Dat kon vaak alleen telefonisch om dat het onlinesysteem niet meewerkte. mogelijk is dat nagelaten en heeft men al die jaren op een niet-geactiveerde Windows gedraaid.
Reageer
Ik kan niet zeggen vanaf welke versie het is (mijn gok is Windows 2000 of XP), maar zeker voor Enterprise edities en domein-controlled installaties word de licentie om de zoveel tijd gecontrolleerd en bijgewerkt via de KMS-server. Dit betekent dus dat de licentie op je PC eigenlijk maar 3 maand geldig is. In een normale situatie ga je hier niets van merken, maar als je 2 jaar remote werkt zonder de VPN naar de server de activeren (vb. of simpelweg diefstal van de PC) je wel in de problemen komt.

De kans is denk ik dus ook bestaande het om een PC gaat van de daders die illegaal geactiveerd werd (want meeste dergelijke praktijken voor windows gebruiken KMS-server hacks) waardoor inderdaad na een reboot uw windows versie eerst geldig dient gemaakt te worden en denk niet dat justitie hier noch geld noch middelen noch interesse heeft in het kopen van een windows licectie voor een crimineel. Dat van het verbreden van de excel is hier verder bewijs voor aangezien het niet enkel windows is die via KMS-servers geactiveerd worden.

Daarnaast komt niet iedere PC met een windows Licentie. Grote bedrijven kopen PC's rechtsreeks aan bij HP/Dell/etc waar ze zelf de specificaties van hebben bepaald en waar dan gewoon FreeDos op staat om toch iets te hebben, maar waar de bedrijven gewoon hun eigen image op smijten.

[Reactie gewijzigd door JeroenED op 16 september 2022 11:52]

Reageer
Het zou kunnen dat ze een testversie van Windows hebben geïnstalleerd (Windows 10 Enterprise Evaluation)...
Reageer
Je kunt Windows langere tijd gebruiken zonder een licentiesleutel in te voeren. Ik denk dat er simpelweg nooit een licentiesleutel is ingevuld.
Reageer
Voor grotere infrastructuren zijn er methodes als KMS, key management services. Een werkstation moet dan om de X aantal dagen (volgens mij default 90) contact met een KMS server hebben, zodat de client niet zelf rechstreeks naar het internet hoeft. De KMS server kan dan weer valideren bij MS.

Stel de KMS port (1688) is door een firewall regel geblokkeerd geraakt en de client kan niet meer bij de KMS server, dan kun je dus ook dit issue krijgen.

[Reactie gewijzigd door Sluuut op 16 september 2022 11:22]

Reageer
Als het over windows enterprise gaat en de PC kan bv geen connectie meer maken met de KMS server dan krijg je na 6 maand tochwel degelijk weer de melding dat je een unlicensed windows versie hebt. De os functionaliteit blijft wel volledig behouden dus operationeel is dat geen probleem.
Reageer
Het kan ook gewoon mogelijk zijn dat de rechtbank 1 Windows-licentie op meerdere computers heeft gebruikt. Maar ik ga er vanuit dat een rechtbank professioneel genoeg is en een range aan licentiecodes heeft.

+ JeroenED geeft een mooie aanvulling

[Reactie gewijzigd door Torisuta op 16 september 2022 12:33]

Reageer
Dat een PC niet meer naar behoren functioneert is nog tot daar aan toe, maar hoezo moet het twee maanden(!!) duren om zoiets te fixen? Volgens mij is het in de meeste instellingen wel mogelijk direct ergens een ander (reserve) apparaat vandaan te halen en door te gaan.
Reageer
Er staan nog meer rechtszaken op de rol, net zoals IT wel meer tickets open zal hebben staan.

De aanklager had zelf een computer bij, dus een houtje-touwtje oplossing was direct mogelijk geweest, maar de rechter vond dat geen goed plan. Kan me er iets bij voorstellen, iedereen moet het behandelde materiaal tegelijk kunnen zien om een effectieve discussie te voeren.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 16 september 2022 11:12]

Reageer
Ik neem aan dat een niet werkend apparaat een P1 incident is. Er is immers direct operationele impact. Voor als mijn werklaptop sneuvelt heeft IT reserve laptop klaar liggen. Waarom heeft de Belgische justitie dat niet? Daar zitten toch niet de kosten in.
Reageer
Sorry, maar als een computer niet werkt, is dat geen P1 incident, tenzij dat de hele organisatie verstoord. Dit is 1 rechtszaak op een tijdstip waarbij als men het vervangt het issue al niet meer relevant is. Aangezien er vast meer rechtszaken zijn, zal de agenda wel volgeboekt zijn tot die datum.

Het zal je nog verbazen hoeveel bedrijven/organisaties geen reserve computers op de plank hebben liggen (of niet voldoende). Als je al aanhoort wat de issues zijn met de PC, dan hebben ze de IT daar al niet bepaald op orde OF staat daar een PC die helemaal niet bekend is bij de IT afdeling...

Edit: Het kan ook zo zijn dat het zo lang duurt omdat die PC in Antwerpen pas wordt vervangen als er ook een PC in Wallonië wordt vervangen... ;-)

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 16 september 2022 11:32]

Reageer
Wat P1 is bepaal je samen met de organisatie die je ondersteunt.
Als de computer waarmee je ter zitting digitaal bewijs kan bekijken uitvalt dan kan dat best een hoge impact hebben. Alle zittingen waarbij je digitaal bewijs wil bekijken kunnen dan immers niet doorgaan.
Reageer
Wat P1 is bepaal je samen met de organisatie die je ondersteunt.
Tot op zekere hoogte. Ik ken inderdaad organisaties waarbij de business denkt dat als hun laptop het niet doet het een P1 dient te zijn. Dan stel ik altijd de vraag wat de prioriteit moet zijn als de hele organisatie plat ligt of primaire business processen niet werken... Zal ik dan maar een muntje opgooien om te kijken of ik eerst je laptop fix of eerst de organisatie up en running krijg. En dan nog heb je mensen die er over na moeten denken...

Prioriteren dient gedaan te worden op bedrijfsprocessen impact en wat die impact is weet de 'business' over het algemeen beter dan een ITer. Maar de 'business' is niet een enkel persoon, dus zou een enkele laptop ook niet een dergelijk hoge impact horen te krijgen. Nu zijn er gevallen waarbij een bedrijfsproces een bottleneck heeft door bv. goedkeuring. Maar als dat afhangt van 1 gebruiker en 1 specifieke laptop, dan is er iets goed mis met je bedrijfsproces.
Reageer
En wat denk je dat in een rechtbank het primaire business proces is?.......

Dat de laptop van één persoon geen P1 is kan ik me voorstellen maar als de rechtsgang geen doorgang kan vinden dan is er wel degelijk een impact op het primaire bedrijfsproces. De hele reden van het bestaan van de rechtbank kan niet meer door gaan.....
Reageer
Vandaar dat ik ook de organisatie benoemde.
Dat is in dit geval de hele rechtbank en niet alleen griffier Jansen.

Nu ken ik de ICT bij de Antwerpse rechtbank niet.
Misschien zit iedereen op een dichtgetimmerde Citrix omgeving en is er één laptop waarmee ter zitting een CD kan worden gelezen. Dan zal die ene laptop een hoge impact hebben.
Maar misschien heeft iedereen een eigen laptop. Dan kan de griffier natuurlijk tijdelijk de laptop met de rechter delen.

Daarnaast hoeft P1 niet per se te betekenen dat de hele ICT organisatie alles laat vallen.
Als je een reserve laptop klaar hebt liggen dan kost het weinig moeite om die uit te reiken door de helpdesk.

[Reactie gewijzigd door jeroen79 op 16 september 2022 13:55]

Reageer
... P1 incident ... als mijn werklaptop sneuvelt heeft IT reserve laptop klaar liggen. Waarom heeft de Belgische justitie dat niet?
Als je bij de Belgische justitie over SLA begint vragen ze waarschijnlijk of die met 'tomatekes' is. ;)
Reageer
Ook als ze dat wel hebben, ben je zo weer een uur verder, dan kiest de rechter voor uitstel. Dat het eerstvolgende moment op de agenda twee maanden later is, is dan weer niet zo vreemd in de rechtspraak.
Reageer
Maar zelfs dan nog is de vervangtijd langer dan enkele minuten. Voldoende om de zitting voor de dag op te schorten. Je kan je beter afvragen hoe het kan dat zo een oude computer nog op de rechtbank gebruikt wordt.
Reageer
Dat hangt er ook weer vanaf hoe je de boel geregeld hebt.
Als alle PCs sterk gestandaardiseerd zijn dan hoef je alleen het apparaat te wisselen en de gebruiker laten inloggen.
Dan kan hij direct weer aan de slag maar het zou ook kunnen dat er toch nog van alles moet worden binnengehaald.

Andersom kan het ook zijn dat de bewijs-bekijk-PC juist een speciaal apparaat is waarbij het per zaak wordt ingericht afhankelijk van wat voor bewijs men wil bekijken.
Reageer
Wacht wacht wacht, wie zegt dat justitie een IT dienst heeft? Dat ze een ticketing systeem hebben?

Dan ga je wel voorbij aan het onderliggend feit dat men al 20 jaar aan het proberen is om justitie te digitaliseren, dat men al 20 jaar aan het proberen is om daar computers te installeren. Maar het lukt niet.

De redenen daarvoor zijn divers

- Politiek is enorm versnippert in bevoegdheden, krijg je daar antwoorden als "wat u zegt klopt maar dat is jammer genoeg niet mijn bevoegdheid" op zowat elke vraag die je stelt.
- Justitie staat los van de politiek, iets met scheiding der machten, dus politiek heeft nog minder te zeggen dan gewoonlijk
- IT projecten hebben een lange doorlooptijd, tegen dat je iets afgewerkt krijgt zijn er nieuwe mensen verkozen, die vinden uiteraard de beslissingen van hun voorgangers niet goed en je kan opnieuw beginnen
- Justitie zelf is geen vragende partij, bevat veel oudere werknemers die helemaal niet in dat digitalisering geloven, ze werken immers al heel hun leven zonder en bovendien, binnen justitie zit je ook weer met afdelingen die volledig autonoom van elkaar moeten werken. Immers een hogere rechtbank moet uitspraken van een lagere rechtbank ongedaan kunnen maken dus op organisatie draaien die ook weer los van elkaar. Het is dus niet omdat je iets in justitie afdeling A verkocht krijgt dat je het bij B verkocht gaat krijgen.

Of om kort door de geschiedenis te gaan, het Phenix project is afgeschoten in 2007, het Cheops project werd afgevoerd in 2012 en het Just-X project is het ook niet geworden. Nu heeft men besloten om grote projecten met veel ambities niet meer te doen, die mislukken toch altijd maar om nu met heel kleine projecten beetje bij beetje justitie naar de digitale kant te trekken. Uiteraard heeft dat allemaal al heel veel belastingsgeld gekost met zo goed als geen resultaat.
Reageer
Nou, als de rechtbank nog zo'n oude computer heeft dan kun je niet stellen dat er uberhaupt IT is, want dan was die computer al lang vervangen geweest.
Reageer
De nieuwe PC wordt bij Ali Express besteld en ze houden rekening met de leveringstijd.
Reageer
De PC kan misschien op korte termijn vervangen worden, maar mogelijk is het eerst volgende vrije moment op de zaak te hernemen pas binnen 2 maanden?
Reageer
Alle betrokkenen moeten ook hun agenda vrij hebben voor een volgende zitting. Zowel rechters, advocaten als OvJ's hebben hun agenda's voor de korte termijn gewoon vol staan.
Reageer
De openbaar aanklager raadpleegde daarna zelf de cd-rom met bewijsmateriaal op een eigen computer, uitgerust met Mozilla Firefox. Hoewel daarmee het probleem op de korte termijn opgelost werd, besloot de rechtbank het proces toch uit te stellen tot 25 november.
Dus er is een praktische oplossing waarmee de zaak voortgezet kan worden, gaan we toch uit principe de boel weer ruim 2 maanden extra oprekken _/-\o_

Waarom!?

[Reactie gewijzigd door !mark op 16 september 2022 11:01]

Reageer
Dat is zo'n beetje de samenvatting van onze Belgische politiek en justitie. :P

De gemiddeld Belg kijkt daar echt niet meer van op hoor.
Reageer
Mag misschien alleen op rechtbank apparatuur anders onrechtmatig bewijs ?
Reageer
Ik denk dat er ook een aantal andere eisen verbonden zijn aan die PC die niet noodzakelijk op éénder welke PC kunnen gedaan worden of toch tenminste meer tijd eisen dan enkel het aankopen. Ik denk dan bijvoorbeeld aan het kunnen uitlezen van smart cards en eIDs voor identificatie; het fysiek beveiligen van de PC dat ze deze niet zomaar kunnen meenemen of kapotmaken; het koppelen van de PC aan het netwerk; En daarnaast, als de openbaar aanklager zijn eigen PC moet opgeven, dan brengt dat andere problemen met zich mee...
Reageer
In Nederland doen we alles toch nog met de fax?
Reageer
Nee, Zivver is de nieuwe methode.

En daarnaast mag faxen tot de wet er doorkomt dat dat verbied. (al zou ik liever niet een verbod zien, maar eerder een regel dat sommige systemen primair gebruikt dienen te worden, tenzij die eruit liggen.)
Reageer
Een fax is EEN juridisch toegestane methode om te communiceren. Dat betekent niet dat alles per fax gaat.
Reageer
Komt een Belg bij de rechtbank...
Dit verzin je toch niet?
Reageer
Gezien het justitiegebouw in Brussel al zo lang in de steigers staat dat ze enige tijd geleden de steigers zelf moesten vervangen wegens houtrot verbaast me dit niet zo veel eigenlijk...
Reageer
de steigers zelf moesten vervangen wegens houtrot
Bron :)
Reageer
Als ze hier mee klaar zijn gaan ze de wegen aanpakken.
Reageer
Voor zij die zich afvragen of 2 maanden genoeg tijd hiervoor is gezien hoe log de overheid soms wel kan zijn bij aankopen: Voor aankopen onder de 30,000 EUR exclusief BTW moet er geen openbare aanbesteding gedaan worden.
Reageer
Dus wil dat impliceren dat voor een nieuwe machine >30k euro is begroot?

Of wordt het toch meegenomen in een breder PC vernieuwingsprogramma met gestandaardiseerde machines/installaties (opzich logisch), maar deze wordt bvb eind 2023 pas uitgevoerd? :+

Waarschijnlijk vallen IT apparatuur onder een categorie uitgaven die altijd verantwoord moeten worden, beperkt tot leveranciers van die aanbestedingen, enz. Anders kan iedereen met losse bestellingen spullen bestellen zonder dat de noodzaak duidelijk is.

Beide in elk geval niet handig als die rechtzaal die elke dag in gebruik is..

[Reactie gewijzigd door Hans1990 op 16 september 2022 11:10]

Reageer
Als er momenteel geen geldig contract is met een IT leverancier kan het betekenen dat er opnieuw moet worden aanbesteed. Qua compliancy kan je ook niet even een PC gaan halen bij de Mediamarkt of Van den Borre.
Reageer
Ik mag toch echt hopen dat de IT dienst van justitie hier gewoon een oplossing voor heeft en relatief snel een andere computer kan plaatsen. Het is niet zo dat in een organisatie waarin duizenden computers gebruikt wordt, je telkens computer per computer gaat aankopen.
Reageer
Je kent ook de regels over "saucissonnage"? Het Rekenhof gaat het niet zomaar accepteren als je de aankoop van 4000 computers voor Justitie gaat verknippen in 4000 aparte factuurtjes omdat je telkens voor elke persoon/rechtszaal apart een bestelling plaatst en zo artificieel onder de limiet blijft.
Komt vaak nog bij dat je zelfs voor de aankoop van een pen nog altijd 3 offertes moet vragen bij 3 verschillende leveranciers en dan indien nodig goed verantwoorden waarom je niet de goedkoopste neemt.
Reageer
Vreemd verhaal waarvan ik me (in dit "post truth" tijdperk) afvraag of het waar dan wel volledig is. HLN wil nog wel eens voor de sappige koppen gaan die niet altijd even waarheidsgetrouw zijn.
Reageer
Hoe kan je zomaar zien dat de licentie van de Windows verlopen is? Als de advocaten en ambtenaar geen techneuten zijn?
Volgens mij heb je gelijk dat HLN het verhaal goed aangedikt is om de sensatie.
Reageer