Meta Quest Pro duikt op in videobeelden uit hotelkamer

Een video van de Meta Quest Pro is online verschenen. Een gebruiker postte die op Facebook en beweert dat iemand het apparaat in een hotelkamer heeft laten liggen. Inmiddels zouden de headset en controllers weer opgehaald zijn door hun eigenaar.

De beelden bevestigen de benaming Meta Quest Pro; dat valt op de verpakking te lezen. Daarnaast valt het ontwerp van de headset en de controllers goed te bekijken. De head-mounted display heeft drie camera's aan de voorkant en lijkt ook op wat Facebook zelf vrijgaf in de vorm van teasers, zo tekent The Verge aan. Het ontwerp van de controllers is soortgelijk aan dat van bestaande vr-bedieningsapparatuur, behalve dan dat de open ring aan de bovenkant nu gesloten is.

Meta is van plan zijn nieuwe high-end-vr-bril te onthullen op 11 oktober, zo lijkt het. Op deze datum houdt het moederbedrijf van Oculus en Facebook een groot, eendaagse evenement genaamd Meta Connect. Op een aankondigingsplaatje van dat evenement is Mark Zuckerberg te zien met de Meta Quest Pro op zijn hoofd.

Mixed reality en sociale features moeten een belangrijke rol gaan spelen bij deze headset, zo liet Zuckerberg weten bij de Joe Rogan Experience-podcast. Oog- en gezichtstracking zullen aanwezig zijn en moeten helpen bij zaken als vergaderen in virtual reality. Ook zal color passthrough mogelijk zijn, waardoor gebruikers met de frontcamera's hun omgeving kunnen zien, in kleur, zonder de headset af te zetten. In de Quest 2 was dit beperkt tot een zwart-witbeeld.

Screengrabs uit de video, gepost op Facebook, via The Verge

Door Mark Hendrikman

Redacteur

12-09-2022 • 11:08

80 Linkedin

Reacties (80)

Wijzig sortering
Hey het bekende Iphone 4 is in de bar achtergelaten verhaal. Hoe krijg je het voor elkaar om 2 + ''engineer samples'' achter te laten in een hotel...
Reageer
Heb met dit soort dingen het idee dat ze het soms expres doen om hype te creëren. Lekker speculeren over wazige foto's is goed voor de engagement.
Reageer
Zekers, niet alleen moet je het laten liggen, dan moet a) de cleaning crew het ook laten liggen (ipv de spullen van de vorige eigenaar uit die kamer verwijderen en naar de receptie/lost-and-found brengen) en b) de volgende persoon ook wat in de materie zitten om te zien dat dit om een nog niet uitgebracht model gaat (en zin hebben om het te gaan tweeten).

Is gewoon volledig in scene gezet, met de 'vinder' inclus.
Reageer
... of je doet 't op meerdere plaatsen tegelijkertijd om de kans te vergroten dat iemand 't vindt die wel weet wat het is.

Zie bijvoorbeeld de Pixel-telefoons elk jaar, waar een doos prototypes in de markt geïnjecteerd wordt, totdat er genoeg mensen feedback en 'exposure' gegeven hebben, waarna de prototypes op afstand onklaar gemaakt worden (tot aan de release, wanneer je 'm kan updaten met normale software).

[Reactie gewijzigd door NTAuthority op 12 september 2022 13:16]

Reageer
En het geeft vroege feedback van potentiële klanten. Als iedereen nu zegt dat ze dat zwart of de panda-ogen maar niks vinden, kunnen ze nog een of ander aanpassen.
Reageer
Design veranderen tegen 11 oktober ? :) succes.
Reageer
Weet jij veel of er nog design revisies op de plank liggen. Maar mij lijkt het ook stug
Reageer
Stickertje er op en klaar
Reageer
Werkte met Sonic film ook.
Reageer
Ik moet zeggen, het ziet er idd niet uit. Zelf zou ik die 'holtes' gewoon in dezelfde kleur zwart inkleuren in plaats van dat grijzige. Misschien voor Chinezen gedaan? Die zijn helemaal panda-gek.

Maar met de Quest zie je er uit als een platvis met die ogen zo aan de zijkant. Maar ook dat is iets dat niet echt boeit, het gaat er om wat er binnen in de headset gebeurt.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 13 september 2022 16:50]

Reageer
Achter de holtes zullen wel sensoren of camera's zitten, die enige mate van transparantie nodig hebben.
Reageer
Nou die camera's zitten er inderdaad maar die gebruiken maar een klein deel van de holtes.
Reageer
Die lekkers hebben idd altijd verbazend slechte camera's. In 2010 was dit nog wel te verklaren, maar in 2022???
Reageer
Je weet dat Gizmodo helemaal de moeder is ge-sued omwille van de iPhone 4 leak? Dat was echt niet de bedoeling. Apple probeert juist om zo'n onthulling te bewaren tot het laatste moment.
Reageer
Deur ingetrapt door de politie ook (en dat bleek ook weer een vaag verhaal te zijn met een agent buiten werktijd die betaald werd door Apple ofzo)

Gizmodo is ook jaren geband van Apple evenementen. Dat was inderdaad echt niet de bedoeling.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 13 september 2022 16:43]

Reageer
Haha, ja, en ook een Google horloge wat in een bar werd achtergelaten...
Reageer
Dit soort 'nieuws' (lees marketing.. in de kern gewoon liegen of nepnieuws) moet je eigenlijk niet posten als serieus tech medium. Je laat je nu gebruiken door een 'onbetrouwbare digitale overheid' met een megalomane leider en een reputatie van liegen en bedriegen, beïnvloeding en sturing van politieke processen en beinvloeding van de publieke opinie.
Reageer
Eigenlijk is het beinvloeden/sturing van politieke processen nog niet eens echt crimineel. Politiek is feitelijk beinvloeding en propaganda.
Het is hoe ze gebruikers verslaafd maken aan het medium en hun prive gegevens misbruiken.

(voor de rest mee eens hoor - eigenlijk zou Tweakers een aparte sectie moeten hebben voor 'ingezonden stukken')
Reageer
Nee, beinvloeding van politieke processen is letterlijk staatsondermijnend. Moet je eens voorstellen als facebook Chinees, of Turks zou zijn geweest, dan was het 10 jaar geleden al verboden en zou het terecht worden gezien als een instrument van de Chinese of Turkse overheid.

Daarnaast is de macht van 'digitale overheden' als facebook inmiddels zo groot dat het electoraal nauwelijks nog serieus kan worden aangepakt, zoals een (tijdelijk) verbod.
Reageer
Staatsondermijnend? Als het dezelfde staat is, die FB gebruikt? En dat doen ze. Het helpt hun juist verder. Wat jij bedoelt is dat FB wordt gebruikt door staat A om staat B een andere verkiezingsuitslag te laten krijgen. Dat is idd staats ondermijnend - maar dat is dan ook precies de reden dat China niet blij is met YT en FB en liever een eigen variant introduceerd. En om die reden stelt staat B eenvoudigweg dat alles wat aangeboden wordt door staat A, simpelweg onjuiste propaganda is.

FB is nu niet verboden omdat het afkomstig uit een bevriende natie. En verbieden is altijd moeilijk als nog enigszins sprake is van 'vrij internet'.
Reageer
Nee, ik bedoel dat fb door haar manier van opereren staatsondermijnend werkt. Door democratische politieke processen te beinvloeden, zoals bijv. tijdens de Brexit campagne.

Ik denk zelf dat best veel politici een hardere lijn willen tegen bedrijven als fb. Maar de belangenverstrengelen zijn zo groot. Daarnaast voert fb (schuilnaam meta) de meeste beinvloeding uit via lobbyen. Er is geen enkel ander bedrijf dat zoveel besteedt aan 'omkoping' binnen de EU. Dat zal niet anders zijn in andere gebieden/landen van de wereld buiten de EU. Naast de electorale risico's.
Reageer
Dat is echt een dikke rechtzaak geworden.
Reageer
Bijzonder. Ik verbaasde me ook al over de foto met Zuckerberg als aankondiging van Meta Connect. Zou al dat licht dat aan de zijkant van je ogen naar binnen komt prettig zijn? Kan me niet voorstellen dat dat *bevorderlijk is voor de VR ervaring / immersie.

[Reactie gewijzigd door drdelta op 12 september 2022 13:53]

Reageer
dat is waarschijnlijk voor de pass-through functie, de AR mode. Voor VR is de verwachting dat je er een soort kap op kunt zetten.
Reageer
"Whoeps ik laat per ongeluk een volledig afgewerkt engineering sample van ons nieuwste VR-project achter, ik hoop dat niemand het lekt" Klinkt niet echt aannemelijk, Meta weet wel hoe marketing werkt...

On-topic: Het apparaat ziet er nu al lichter en compacter uit dan zijn voorgangers, ik ben benieuwd naar de ervaringen t.o.v. de oudere Quest toestellen en hoe de integratie met Meta en de Metaverse precies gaat werken.
Reageer
Het is bekend dat deze alles draait wat de Quest ook draait, en hoge resolutie passthrough. En weg met die godrays die horen bij de traditionele fresnel lenses dankzij de gebruikte het pancake lenses, waardoor het allemaal veel dunner kan.
Reageer
"per ongeluk" achtergelaten in een hotel kamer...
Reageer
Lekker geloofwaardig wel. Als je iets vindt in een hotelkamer om daar dan direct in te gaan neuzen… Achja als je Mark Zuckerberg heet vind je dat heel normaal natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 12 september 2022 13:26]

Reageer
3d printertje aanzwengelen en wat wazige foto's online gooien en kijken hoe snel dit de wereld rond gaat ... 8)7

Om maar te zeggen, als je zo'n ding hebt liggen kun je best wel betere foto's maken. Dan weet je gewoon beter als "pro" ...

[Reactie gewijzigd door junkchaser op 12 september 2022 12:38]

Reageer
Ik heb ook altijd mijn volledige fotografie set bij wanneer ik 's avonds op een hotelkamer aankom. Jij niet?
Reageer
Ik gok dat de gemiddelde telefoon toch wel in staat is betere shots te maken dan de "sony floppy cam" waar dit mee geproduceerd is :)

Alhoewel ik dat bewust kan zijn, slechtere kwaliteit foto's zorgt ervoor dat je minder specifieke details niet ziet en er dus nog wat aan te kondigen valt in Oktober.
Reageer
dat laatste idd. Moet natuurlijk ook niet te professioneel eruit zien - het is wel 'gelekt' natuurlijk. Spionage foto's zijn alleen na de 'zoom-and-enhance' techniek natuurlijk opeens minder wazig. :P
Reageer
het zijn ook geen foto's maar een volledig video. Dat krijg je natuurlijk als de media fotos van elkaar pikken zonder de bron erbij te zetten.
Reageer
Yeah right, misschien moet je maar eens gewoon de video kijken, dan zie je duidelijk dat het niet om een 3d printje gaat.
Reageer
Headset ziet er netjes uit. Alleen maak ik me wel zorgen om de open zijkanten. Kans bestaat dat er teveel vals licht van je omgeving naar binnen schijnt, wat invloed op de ervaring zal hebben.
Reageer
Ja ik heb met deze headset sowieso het idee dat je er gewoon links en rechts langs kan kijken als ik zo de foto van Mark Zuckerberg zie
Reageer
Dat viel mij ook al op... dat zou voor veel toepassingen net niet geschikt zijn. voor vergaderen kan het misschien handig zijn, maar in VR wil je toch meestal afgesloten zitten?
Reageer
Hehe. Somebody's gonna get fired.
Reageer
Of krijgt promotie omdat ze een onopvallende, niet linkende persoon de marketing hebben laten verrichten.
Reageer
Inderdaad. Dit "nieuws" gaat nu compleet viral door alle copycats en kost Meta daarom helemaal niets aan marketing.
Reageer
"nieuws"sites die alleen nieuws van andere websites overtikken zonder zelf journalistiek toe te passen en leven van de advertentie inkomsten van de eigen website.
Reageer
nieuws van andere websites overtikken
Ik dacht juist dat ze copy-paste gebruiken, vandaar de naam copycats. Overtikken is zo 1990 :+
Reageer
Ow die zijn er ook zeker te weten, maar om het toch te laten lijken op "kijk we hebben het echt zelf geschreven", herschrijven ze bestaande content gewoon.
Reageer
Nieuwe producten van bedrijven als Meta worden door iedereen opgepikt en krijgen genoeg aandacht in het nieuws.

Mensen online denken altijd dat dit conspiracies zijn, maar dat is toch echt niet zo. Bedrijven spenderen maanden lang aan het plannen van hun launch campaigns. Hebben embargos met online news outlets, retailers, etc etc.

Zo'n leak gooit hun hele planning overhoop, en brengt zoveel meer werk. Iedereen die zich aan een embargo heeft te houden is op dit moment met Meta aan het bellen/mailen, of zij hun artikels nu ook kunnen publishen omdat het nu toch al geleaked is.

Niet alles is een conspiracy, en leaks zijn vaker een stom ongeluk, dan een goed doordachte marketing campagne.
Reageer
Deze foto's laten het product er nu niet echt aantrekkelijk eruit zien. Lijkt me geen reclame.
Reageer
/* Conspiracy */ Natuurlijk willen ze je dat laten denken ;)

[Reactie gewijzigd door Ruffian op 12 september 2022 12:52]

Reageer
Of het is gewoon een "tactische" leak.
Reageer
Tenzij die 'vinder' mee doet in de plot denk ik niet dat dit bewust is gedaan. Wat is nou de kans dat de vinder het product herkend en op sociale media gaat verkondigen? Ik denk dat 90% het zonder te kijken terugbrengt naar de receptie. 9% houd het zelf en gaat het thuis lekker proberen en 1% gaat er op social media over blaten...
Reageer
Dat bedoel ik, de vinder zit in het plot.
Reageer
Dit heet marketing en ligt helemaal in lijn met wat facebook (schuilnaam Meta) is.
Reageer
Begint dat hier nu ook al? Top comment van Reddit reposten? :/
Reageer
Hehe. Somebody's gonna get fired.
Ik geloof eerlijk gezegd niet in leaks die "per ongeluk" zijn. Dit is gewoon hele slimme en bovenal gratis marketing waar ze niets voor hoeven te doen.
Reageer
Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om ooit een VR/AR/MR/HUD van Meta te kopen. Ik wacht wel op de concurrentie.
Reageer
Hoezo niet? Volgens mij zijn ze echt bij verre weg de beste (samen met HTC).
Reageer
iets met meta en privacy?
Reageer
Ik wacht rustig af wat Apple gaat brengen en dan bepaal ik koers. Meta heeft een enorm vieze bijsmaak qua privacy. Ondanks, naar ik nu lees, je blijkbaar geen FB account meer nodig hebt. AR/VR/MR gaat een enorme impact hebben die mogelijk (waarschijnlijk) nog groter is dan de PC en mobile devices samen.
Ik laat het niet toe dat Meta voor mij hét onderliggende platform wordt waarop ik vrienden ontmoet, familie ontmoet, gesprekken heb met vrouw en kinderen, doktersafspraken, werkoverleg, zoekgedrag en ga maar door. Dit wordt de grootste paradigma shift in computing tot nu toe. Ik wil niet dat 1 partij wiens businessmodel tot zover altijd op advertising was berust beschikking krijgt over inzicht in al mijn gedragingen binnen die omgeving en daar adverteerders op laat schieten.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 12 september 2022 13:25]

Reageer
Volgens mij probeert Facebook/Meta ook mensen te tracken die geen account hebben. Geen account hoeft niet te betekenen dat Meta geen profiel over je bijhoudt op basis van je email-adres/IP. Bij mij geeft Firefox bijvoorbeeld bij veel webwinkels aan dat het email-adres wat je moet invullen om een bestelling te doen gedeeld wordt met Facebook/Meta.

Ook als een willekeurig persoon die jouw telefoonnummer heeft de Facebook app toegang geeft tot hun contacten, kunnen ze ook je telefoonnummer aan je naam en email-adres koppelen zonder dat jij daar invloed op hebt.
Reageer
Ik wacht rustig af wat Apple gaat brengen
Ik ben enorme fan van VR, maar vergeet niet dat wat Apple gaat brengen een prijskaartje zal hebben waar je tranen van in de ogen zal krijgen. Minder dan 2000 euro zal ik niet verwachten.

De Quest Pro wordt waarschijnlijk al te duur voor me, terwijl ik 3 quests heb.

En als zo iemand als ik met een zware interesse (en dev) in VR en een bovenmodaal budget (woon wel in een lagelonenland maar zonder kinderen) het al niet aan kan... Ik denk dat het meer iets wordt voor de happy few in silicon valley waar inkomens van 2-3 ton voor een gemiddelde ontwikkelaar normaal zijn. Apple gaat steeds meer die kant op.

Ik vraag me ook hoe ze zoiets willen marketen aangezien het zich nog niet bewezen heeft. Ik vind VR geweldig maar de 'killer app' ontbreekt nog helemaal. Nou zijn er een hoop mensen die alles kopen wat glimt en van Apple is, maar toch...

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 13 september 2022 16:48]

Reageer
Ik denk echt dat dat mee gaat vallen. Ik denk eerder in de range van den iPhone Pro óf lager. Waarom? Omdat ik een go to market strategy verwacht zoals met de iPad. Dat apparaat had zonder de ‘operational excellence van Tim Cook $5000 gekost’, maar door de economy of scale die ze konden neerzetten hebben ze de prijzen kunnen drukken. De rest is geschiedenis. Als ze een hogere prijs vragen verwacht ik dat dat voor een devkit zal zijn, waarna een beter betaalbare consumenten versie zal volgen. Echter heb ik geen glazen bol, dus alleen de toekomst kan het uitwijzen.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 13 september 2022 19:42]

Reageer
Nou ja. Je bent toch verplicht een Facebook account te nemen om zo'n apparaat te gebruiken? Ik heb (nog los van het privacy-stuk) helemaal geen behoefte aan een Facebook account. Ik zal dat account dan de facto alleen gebruiken voor die VR-bril.
Ik heb echter in het verleden her en der verhalen gehoord dat mensen hun account werd geblokkeerd omdat ze 'nep-accounts' zouden hebben. Ik kan me niet voorstellen dat als ik een 'blanco Facebook account' heb (Met blanco bedoel ik dus: Zo min mogelijk info van mij (want waarom zou mijn VR-bril ook maar iets van mij moeten weten. Het is tenslotte een veredelde monitor met een paar controllers en een zwik bewegingssensoren (even gechargeerd)), geen vrienden, geen spul wat ik volg) dat dat niet voor gedoe gaat zorgen.
Het is niks dat je account geblokkeerd wordt, maar dan ben je ook gelijk al je gekochte spellen kwijt (zag ik dus voorbij komen). Ik heb helemaal geen trek in dat gezeur.

@karelb1984 Thanks voor die informatie. Daar had ik geen idee van.

[Reactie gewijzigd door lenwar op 12 september 2022 11:46]

Reageer
Tegenwoordig is geen Facebook profiel meer vereist, maar een Meta account welke dus los staat van je Facebook profiel. Als je alleen een kaal Meta account gebruikt, heb je geen aanwezigheid op Facebook, Instagram etc.
Reageer
Zeggen ze ... (je hebt al een aanwezigheid op facebook, ook al heb je nooit een account gemaakt, dat doen vrienden/familie/kennissen wel voor je, de rest wordt door widgets enzo op sites gedaan)

Liefste gewoon helemaal geen accounts om hardware te kunnen gebruiken, ik sluit me aan bij @nms2003 zn mening.
Reageer
(je hebt al een aanwezigheid op facebook, ook al heb je nooit een account gemaakt, dat doen vrienden/familie/kennissen wel voor je, de rest wordt door widgets enzo op sites gedaan)
Dan kun je dus net zo goed een Meta account maken, want dat maakt dan toch al geen verschil meer volgens jou.
Reageer
Wellicht, maar ik ga er niet actief aan mee werken in ieder geval.
Reageer
Elke willekeurige account is letterlijk een trackingnummer voor onze 'vriend' Zuckerberg...
Reageer
Schrap htc maar van dat lijstje
Reageer
Technisch misschien niet slecht of zelfs wel heel goed (ingekocht) maar het doel [van Meta] is zo overduidelijk ongewenst dat je om om die reden moet mijden.
Het wordt tijd dat deze bende wegzakt in de vergetelheid.
Reageer
De lekkende kraan in die kamer lekt ook nog steeds. Zo kom je nooit in slaap. ;)
Reageer