Valve brengt update uit die botprobleem in Team Fortress 2 moet tegengaan

Valve heeft diverse verbeteringen doorgevoerd in Team Fortress 2. Het spel kampt geruime tijd met een botprobleem. Daarom is onder meer het stemsysteem aangepast, waarbij spelers sneller bots uit de spelsessies kunnen stemmen.

Een maand geleden beloofde Valve dat het aan verbeteringen zou werken voor Team Fortress 2, nadat spelers via een online protest aandacht hadden gevraagd voor de staat van het spel. Bots overspoelen de servers van Team Fortress 2 massaal en zorgen voor overlast met spamberichten, crashes, vals spelen met bovenmenselijke speelcapaciteiten en het onterecht verwijderen van spelers uit spelsessies.

Valve heeft de beloofde update dinsdag uitgebracht. Deze moet de problemen met bots en het valsspelen gedeeltelijk oplossen. Zo kunnen de twee teams tegelijkertijd een votekick beginnen in een match. Hierdoor kunnen bots en valsspelers sneller uit de spelsessie worden gestemd. Er zijn ook verschillende exploits weggehaald, waaronder een waarmee de in-game tekstchat gewist kon worden.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Loïs Franx

Redacteur

22-06-2022 • 18:00

26 Linkedin

Reacties (26)

Wijzig sortering
Opmerkelijk om te zien dat dit nu tweakers-nieuwswaardig is. Ik speel en stream Team Fortress 2 nog regelmatig, het blijft een zeer vermakelijk spel, en er is absoluut een erg groot bot-probleem, wat recentelijk geleid heeft tot een grote actie onder de spelers onder de hashtag #saveTF2. Valve heeft hier enkele weken geleden op gereageerd, en het lijkt aannemelijk dat ze werken aan een oplossing voor het bot-probleem*. Maar deze update is niet exact die oplossing.

Het is eigenlijk een heel erg eigenaardige update, juist omdat het vooral heel veel andere kleine problemen aanpakt. Bekende exploiter Delfy heeft bijvoorbeeld videos gemaakt over relatief kleine bugs in TF2 die met deze update opgelost zijn, zoals onder andere het kunnen gebruiken van voice-lines als onzichtbare Spy, kunnen teleporteren van het spawnpoint van de vijand terug naar je eigen spawnpoint, en kunnen rennen met pijl- en boog getrokken. Deze update repareert een aantal van die bugs.

Een andere bekende TF2 youtuber shounic staat erom bekend om diep de (uitgelekte) broncode van TF2 door te spitten om rare eigenschappen te ontdekken, en een aantal daarvan zijn ook opgelost in deze update: onder andere dat dispensers teamgenoten kunnen healen door ramen heen, en dat de spy bij het vermommen soms een verkeerd wapen vasthoudt.

En zo zijn er nog een rits kleine bugs die nu opgelost zijn: soms kon je niet voor de volgende map stemmen na een ronde, of soms krijg je "%killername%" te zien als je dood gaat in plaats van de daadwerkelijke naam van de vijand die je doodgemaakt heeft. Bugs die eigenlijk niet zo erg zijn, en al jaren in TF2 zitten. Dat alles roept de vraag op: waarom worden deze bugs nu ineens opgelost? Is er weer iemand actief aan het ontwikkelen?

Anyway, om een lang verhaal nog iets langer te maken**: wat er juist ontbreekt in de patchnotes is een duidelijke omschrijving van hoe Valve het bot-probleem aan wil pakken. Ja, kleine verbeteringen in het vote-kick systeem zijn goed, maar we zouden dat vote-kick systeem uberhaupt niet nodig hoeven te hebben. Maar geen woord over of ze ook iets aan het bot-probleem gedaan hebben. Nu is Valve vaak wat mysterieus, en is het goed mogelijk dat ze daadwerkelijk het probleem aangepakt hebben maar dit simpelweg niet verklappen om het moeilijker te maken voor de bot-eigenaren om hierop te reageren. Of misschien is de oplossing erg complex en wordt er nog aan gewerkt. Wie het weet mag het zeggen; maar het is helaas verre van duidelijk of deze update echt het bot-probleem aanpakt.

* Kort samengevat: sinds eind 2019 lopen er computer-gestuurde spelers rond in TF2. Die komen automatisch een match in, kiezen vaak sniper, en schieten iedereen direct dood zodra ze in zicht komen. Hoewel ze wel te verslaan zijn, maakt het het bijna onmogelijk om een normaal potje TF2 te spelen. Veel spelers zijn erg goed geworden in het direct oproepen van een vote-kick om bots weer van een server af te schoppen. Probleem is, de bots kunnen ook een vote-kick oproepen, en gebruiken dat om echte spelers van de server te schoppen. Zodra er meer dan twee of drie bots in een team zitten kun je het eigenlijk wel vergeten. Op rustige momenten is het bijna onmogelijk om een normaal potje TF2 te spelen. De makers achter deze bots beweren dat ze het doen om Valve te forceren updates uit te brengen, aldus toofty.

Zoals met alle online games zijn er ook cheaters, echte spelers die ook aim-assist of wallhacks gebruiken, maar dit is een relatief minder groot probleem en zeldzamer.

** er is een nog veel langdradigere versie hier :+

[Reactie gewijzigd door FragFrog op 23 juni 2022 01:08]

Reageer
Mooie post, nette opsomming van de situatie, maar 1 ding zit me toch dwars.
Op rustige momenten is het bijna onmogelijk om een normaal potje TF2 te spelen.
Ehh.. ja maar nee.

De meeste mensen die TF2 nog zeer actief spelen zullen je waarschijnlijk gelijk doorverwijzen naar de community servers van Uncle Dane, namelijk Uncletopia. Dit draait onderhand al een paar jaar probleemloos en er zijn nagenoeg altijd spelers. Skial en UGC.tf hebben ook nog steeds community servers draaien maar niet probleemloos en bakken advertenties.

Het blijft een spel waarbij de community het zelf overeind weet te houden.
Reageer
Goed punt: de community servers hebben inderdaad nagenoeg geen last van bots! Maar Uncletopia is in mijn ervaring niet standaard TF2. Er zijn class-limits, en random crits en weapon-spread staan uit. Dat lijken relatief kleine veranderingen, en ik begrijp waarom iemand hiervoor zou kiezen, maar het is niet zoals Valve het spel gemaakt heeft en voor mij is het niet een "normaal" potje TF2.

Daar komt helaas nog bij dat Uncletopia, UGC en FaceIt toch vooral een meer competitieve spelersgroep aantrekken. Zeker een nieuwe speler zal daar niet een goede ervaring hebben. Het is erg jammer dat community servers zo veranderd zijn sinds Valve met meet your match alle spelers naar hun eigen servers doorsluist, ik was daar toen al geen fan van, en zoals je zegt: juist de community servers geven nu nog de beste kans om TF2 te spelen zonder bots tegen te komen. Ik heb zelf ook een community TF2 server draaien, maar het lukt bijna niet om daar meer spelers op te krijgen.
Reageer
Wie het weet mag het zeggen; maar het is helaas verre van duidelijk of deze update echt het bot-probleem aanpakt.
en
De makers achter deze bots beweren dat ze het doen om Valve te forceren updates uit te brengen, aldus toofty.
Valve doet bugfixes, dus dan gaan ze stoppen toch? Toch?

Wat verwacht de community dan eigenlijk aan maatregelen tegen bots? Dat is een wapenwedloop die haast niet te winnen is, elk online platform heeft er last van. Ik zie niet in wat er mis is met sociale controle te blijven toepassen om het tegen te gaan.
Reageer
Valve doet bugfixes, dus dan gaan ze stoppen toch? Toch?
Hah, goeie :+

Aangaande wat Valve kan doen: het is kinderlijk eenvoudig om bots te herkennen. Vaak gebruiken ze dezelfde naam, kiezen bijna altijd dezelfde class, en schieten headshots in de eerste fractie van een seconde dat een vijand in beeld is. Het lijkt er sterk op dat slechts een handvol personen deze bots draaien (aangezien er maar een handvol verschillende namen gebruikt worden door de bots). Owja: en ze worden vaak direct gekicked van servers met normale spelers.

Hoewel Valve het misschien niet onmogelijk kan maken om bots te ontwikkelen voor TF2, zou het echt niet enorm lastig moeten zijn om een simpel detectie-systeem op te zetten om ze automatisch te bannen. Natuurlijk, het spel is free-to-play, dus dan komen er vast weer meer, maar als het aanmaken van nieuwe accounts maar genoeg werk is en het detectie/ban-systeem effectief genoeg, zullen de meeste bot-bouwers er toch hopelijk snel mee ophouden. Het feit dat dit probleem al jaren speelt en Valve zoiets relatief eenvoudigs nog steeds niet opgezet heeft is erg teleurstellend.
Reageer
Het hele botspammen is begonnen omdat valve te weinig support/updates uit gaf voor tf2. Hier lijkt nog steeds geen verandering in te komen, waarmee ik verwacht dat de bots voorlopig nog wel zullen aanhouden.
Reageer
Sorry hoor maar dat vind ik echt de omgekeerde wereld (voor diegene die hier mee zijn begonnen en aan hebben meegeholpen)

Wij zijn niet tevreden, daarom verneuken de game voor nog meer mensen om ons punt te maken en vervolgens klagen we dat er weinig tot niks aan ons zelf gemaakte probleem wordt gedaan.

[Reactie gewijzigd door er0mess op 22 juni 2022 18:13]

Reageer
Niet elk persoon gebruikt bots om die reden, stats & items zullen ook een grote reden zijn. Als je er een paar hebt lopen zal je op zich wel wat kunnen verdienen.
Reageer
Verdienen met wat? Dropped items die non-tradable zijn? Hooguit een killstreak op een al gekocht wapen, maar niemand kijkt daar naar.
Reageer
Wij zijn niet tevreden, daarom verneuken de game voor nog meer mensen om ons punt te maken en vervolgens klagen we dat er weinig tot niks aan ons zelf gemaakte probleem wordt gedaan.
Triest, maar wel wat er nu vaker lijkt te gebeuren. Staat me bij dat er een soortgelijk drama speelde met Titanfall, met gekke zaken als DDoS aanvallen op de servers "als protest" omdat er geen bugfixes en/of updates meer zouden komen.
After years of struggling to combat hacks and DDoS attacks that at times have rendered Titanfall unplayable, Respawn Entertainment is throwing in the towel. The studio said in a message posted to Twitter that it is halting sales of the game today and will remove it from subscription services on March 1, 2022.

The decision to end Titanfall sales follows a back-and-forth battle with hackers going back to 2019, resulting in a "mostly negative" user review rating for the game on Steam.

[Reactie gewijzigd door Vyo op 22 juni 2022 19:38]

Reageer
Dus mensen willen zo graag een betere game dat ze er zelfs voor gaan hacken en botten en het gene kapot maken wat ze juist zo graag willen zien veranderen? Of zijn het externe bots die geld? met de game (kunnen) verdienen?
Reageer
Maar zo werkt het wel meestal. De boeren die vandaag hun protest doen en dus andere verkeersdeelnemers dwars zitten. Staken ze op Schiphol of NS hebben de passagiers er last van. Staken de leraren hebben de leerlingen er las..... Uhm dat is geen goed voorbeeld. Maar mogelijk wel de ouders bij jonge kinderen die ineens een dag vrij moeten nemen of oppas moeten regelen. Staakt een fabriek voor een tijd heb je kans dat je dat product even niet meer kan kopen. Het zijn dus meestal andere die er last van hebben en niet alleen de persoon, bedrijf, regering, ect waar ze boos op zijn.

In dit geval geeft staken (niet spelen meer) Valve een potentiële reden om de servers te sluiten want te weinig spelers. Ja het verpesten voor andere zou hetzelfde resultaat kunnen geven. Maar vragen of er iets aan gedaan kan worden heeft blijkbaar niet geholpen. Dus een andere actie was nodig. Misschien waren er andere mogelijkheden maar waarschijnlijk niet zo effectief als dit.
Reageer
Zelf heb ik de game op PC gekocht toen het net uit was, die via de orange box. Dat was in het jaar 2007. We zijn nu al 14j verder. Ik zou het nu geen drama van maken mocht de ontwikkelaar stoppen met updates.
Reageer
Tijd voor een Team Fortress 3. Maarja, Valve :+
Reageer
Valve heeft overduidelijk iets tegen ''3'' :9~
Reageer
Team Fortress Next Gen dan maar
Reageer
Dan maar je er 4 van. Goat simulator laat ook zien dat je 1 nummer kan overslaan.
Reageer
En Windows natuurlijk ook....
Reageer
Windows sloeg er gewoon 91 over. :+
Reageer
Binnenkort kondigen ze 'Team Fortress: Alyx' aan, heb ik uit onbetrouwbare bronnen gehoord.
Reageer
Een heel slecht excuus om het vals spelen te rechtvaardigen.

Ik vind het erg jammer dat dit gebeurt want goede games worden op deze manier om zeep geholpen .
Reageer
wanneer zijn ze met botspammen begonnen dan? 2019? het spel is 15 jaar oud na de eerste 4 jaar werd het zelfs gratis vervolgens heeft het 8 jaar geduurd voordat botten begon en volgens reddit zou de valve support ongeveer gestopt zijn rond 2020? toen was het spel 13 jaar. Dit vind ik heel netjes hoor. je zou maar is een pc hebben die 13 jaar mee gaat. Desondanks er zijn genoeg andere shooters die deze leeftijd niet eens halen of niet eens door gebroken zijn kwa populariteit.

Uiteindelijk kijkt het bedrijf naar de eind cijfers en vaak niet naar de spelers, een enorm goed voorbeeld hiervan is (was) Cryptic, jaar geleden is er een overname plaats gevonden en hebben ze wat cijfers getoond, neverwinter heeft aanzienlijk meer actieve spelers dan star trek online desondanks zijn de spelers in waarde 2x zoveel, sinds dit jaar zijn ze ineens fors bezig met bug fixes en zoveel mogelijk nieuwe content om de spelers nog meer uit te melken.
https://www.reddit.com/r/...alue_of_star_trek_online/
https://tweakers.net/nieu...tar-trek-online-over.html

[Reactie gewijzigd door Shizukana08 op 23 juni 2022 08:54]

Reageer
Mooie ontwikkeling. Ondanks dat het spel al behoorlijk oud is, bleef het hele lange tijd een staple voor mij (en vind ik het nog steeds één van de leukste shooters). Het heeft humor, draait soepel en is gebalanceerd. Als je de bots en exploits niet meerekent. Want dat was wel de grootste reden om het steeds minder te spelen.
Dus als ze daar weer wat meer aandacht aan besteden (wat ik best netjes vind voor een spel wat al zo lang meedraait), dan ga ik zeker weer kijken wat het effect is en de oude wrench afstoffen. Offensive engies ftw. :P
Reageer
was al in quake 2 en 3 en zal nooit echt verdwijnen
aimbots wallhacks ed
niks meer dan een shot dope voor de loser
Reageer
Het gaat hier om bots, niet om cheaters. Of had quake dat ook?
Reageer


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee