Op AMD Zen 5 gebaseerde cpu's op 3nm verschijnen in 2024

Cpu's op basis van de Zen 5-architectuur verschijnen in 2024 en AMD laat ze op 4nm en 3nm produceren. AMD verdeelt Zen 4 en Zen 5 in drie varianten; naast de reguliere versies komen er generaties met V-cache en met compacte cores.

AMD bouwt Zen 5 naar eigen zeggen vanaf de grond opnieuw op, waarmee grote wijzigingen in de architectuur te verwachten zijn. Op de roadmap staan Zen 5, Zen 5 V-cache en Zen 5c voor 2024 en de eerste chips worden op 4nm geproduceerd, gevolgd door 3nm-varianten. Dat AMD V-cache afzonderlijk noemt, toont aan dat het bedrijf de komende processors met sram op de die blijft combineren, zoals het al doet met de op Zen 3 gebaseerde Ryzen 7 5800X3D met 3D V-cache.

Zen 5c verwijst naar kleinere, efficiëntere cores. Ook bij Zen 4 maakt AMD de onderverdeling in Zen 4, Zen 4 V-cache en Zen 4c. In 2023 verschijnt bijvoorbeeld de op Zen 4 gebaseerde Genoa-X met V-cache voor servers, de opvolger voor EPYC Milan-X die eind dit jaar uitkomt. Genoa-X krijgt tot aan 96 Zen 4-cores en minimaal 1GB L3-cache per socket.

De efficiënte Zen 4c-cores ondersteunen threading, maakt AMD bekend. Zo verschijnen er EPYC Bergamo-processors voor servers met 128 cores die 256 threads kunnen afhandelen. AMD laat Zen 4 op 5nm en 4nm produceren.

AMD Analyst Day 2022 Zen 4 Zen 5AMD Analyst Day 2022 Zen 4 Zen 5

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

10-06-2022 • 08:41

21

Reacties (21)

21
21
15
1
0
2
Wijzig sortering
Hoe werkt dit? Tussen Zen 3 en Zen 4 zit 2 jaar, daar hadden ze een switch van socket/pins. Zen 5 wordt vanaf de grond opnieuw opgebouwd, maar daar hebben ze 'maar' 1 ook 2 jaar voor nodig?
Nou snap ik ook wel dat ze natuurlijk al 2 jaar bezig zijn met Zen 5 waarschijnlijk. Zou Gaat de ontwikkeling van Zen 5 dan zoveel soepeler gaan dan Zen 4?

Edit: haha, 2024 is natuurlijk 2 jaar na Zen 3 (2022).

Edit 2: ik snap natuurlijk dat dit enigszins parallel loopt, de ontwikkeling van de verschillende generaties. Er even van uitgaande dat de 2 verschillende teams evenveel kunnen en even groot zijn, dan is de doorontwikkeling van Zen 3 naar 4, met een socket switch, dus even moeilijk als het compleet opnieuw ontwerpen/opbouwen van Zen 5? Omdat dat waarschijnlijk even lang duurt?
Ik maak hier natuurlijk een hoop aannames ;).

[Reactie gewijzigd door fruitbakje op 24 juli 2024 00:34]

Vaak lopen dat soort zaken parallel aan elkaar.
Een team is bezig met de upgrade, dus Zen 3 naar Zen 4.
En ander team, die misschien sinds Zen 2 er al aan werkt, is bezig met de compleet nieuwe variant (Zen 5).
Ja dat snap ik. Er even van uitgaande dat de 2 verschillende teams evenveel kunnen en even groot zijn, dan is de doorontwikkeling van Zen 3 naar 4, met een socket switch, even moeilijk als het compleet opnieuw ontwerpen/opbouwen van Zen 5? Omdat dat waarschijnlijk even lang duurt?
Ik maak hier natuurlijk een hoop aannames ;).

Waarom hebben ze Zen 4 dan niet al meteen opnieuw opgebouwd? Dan had je maar 1 team nodig. Dan had je ook niet zo moeilijk hoeven doen om Zen 3 om te bouwen naar de andere socket (aangezien je bij het opnieuw opbouwen daar sowieso de vrijheid in hebt).

Misschien zagen ze bij de ontwikkeling van Zen 4 pas dat voor Zen 5 het helemaal opnieuw opbouwen waarschijnlijk de beste route was? Wie weet, wie weet...
Omdat je in de tussentijd wat in de pipeline moet hebben voor als zen 5 vertraging oploopt.

Omdat je door zen3 door te ontwikkelen waarschijnlijk kosten bespaart en 2 jaar rek krijgt om zen 5 te ontwikkelen.

Als zen 4 niet zou gekomen, zou er tussen zen3 en zen5 3 tot 4 jaar zitten. Dat vinden consumenten niet leuk. Het generatie getalletje moet het liefst ieder jaar eentje stijgen voor de sales, en als de verbetering niet sterk genoeg is worden we ook boos. Het is niet heel eenvoudig.

Weetjenog hoe geïrriteerd we allemaal waren toen we onze 5e skylake refresh in onze mik geduwd kregen van intel? Waarom nam intel niet gewoon maar 1 team en besteedden ze alle tijd aan 10nm? Omdat je in de tussentijd wel gewoon je releasecycle moet volhouden voor de shareholders én de klanten.
De intel 6/7/8/9/10/11e generaties waren feitelijk allemaal gewoon skylake. Placeholders totdat alderlake zou komen met 10nm

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 24 juli 2024 00:34]

Soms is geheel van de grond af opbouwen makkelijker dan werken binnen de al bestaande kaders.

Daarnaast kwam bv. Zen 3 al voor op de Roadmap begin 2017, 4 jaar voor release...

Ik kan geen 'facts' vinden over wanneer en hoe lang AMD bezig is met de ontwikkeling van elke generatie. De aanname dat ze pas met met #3 beginnen als #2 klaar is, lijkt me ook niet de juiste.
Personeelsbestand van AMD is gegroeid van 8300 in 2016 naar 22500 nu.

Dus bijna verdrievoudigd in 6 jaar tijd. Dus 'even moeilijk': Dat moet gezien worden tegen het toenemende aantal uren beschikbaar.

Zen 4 eindigt op 4nm en Zen 5 begint daarop, dus dat lijkt op een TikTok strategie waarbij alleen het ontwerp wijzigt, maar niet het proces. Dat doet vermoeden dat er twee teams actief zijn: 1 voor nieuwe chip ontwerpen, en 1 (in samenwerking met TSMC en de EDA's) voor 'miniaturisatie'). Paar jaar geleden had AMD dat helemaal de mensen niet voor, dan was het gewoon de wijziging naar een andere fab (GloFo naar TSNC), nieuw proces (14 mm Samsung SoC naar TSMC N7, SoC of HP) en nieuwe architectuur allemaal in 1 'sprong'.

[Reactie gewijzigd door kidde op 24 juli 2024 00:34]

Klopt, al zal daar wel +- 5k Xilinx in de huidige aantallen zitten verwacht ik (eerder in 2021 zaten ze immers ergens rond de 16k), daarnaast is het natuurlijk de vraag hoeveel van deze uitbreiding, afgezien van de toename vanuit het Xilinx personeelsbestand daadwerkelijk engineers zijn die aan de cpu's werken en hoeveel zijn marketing fluff en andere overhead posities. Daar zijn verwacht ik geen betrouwbare cijfers over te vinden?

[Reactie gewijzigd door Dennism op 24 juli 2024 00:34]

Inderdaad, maar met 15 500 op 31 dec 2021 nog steeds een verdubbeling. De aantallen komen uit de 10-K (verplicht jaarrapport), en zijn inderdaad niet uitgesplitst per afdeling.

Een deel van de ontwikkeling bij AMD zit in het verpakken (V-cache), en Xilinx is daar marktleider in, zij hadden vziw als eerste speler in 2016 al een interposer. De officiële overname is nu pas rond. Maar ik denk dat dankzij die kennis, AMD nu inderdaad sneller kan innoveren op het gebied van met name hybrid bonding (Met 'Nederlandse' BESI machines vziw). Hiermee lopen ze (ok, TSMC dan) op dit moment qua pitch voor op Intel die ouderwetsere microbumps gebruiken. En door de overname van Xilinx wordt die voorsprong van AMD op dat gebied - in ieder geval qua kennis - groter denk ik.
Zoals je zegt, waarschijnlijk zijn ze er al veel langer mee bezig of ze hebben heel veel geleerd sinds Ryzen waardoor ontwikkeling nu sneller en makkelijker gaat.
Elke chip en chip architectuur zijn al jaren geleden begonnen.
Die projecten lopen niet back to back, maar parallel.
Pure speculatie, maar misschien moet je het zien als dat "We gaan de uarch opnieuw ontwerpen" een plan op zichzelf was, dus niet zozeer "Zen 5 komt met een opnieuw ontworpen uarch". Dus nu het ontwerp klaar (genoeg) is, weten ze dat het met Zen 5 uitgebracht kan worden. Dus het feit dat het 2 jaar na Zen 4 uitkomt, zegt dan weinig over de ontwikkeltijd.
Kan zijn dat zen5 grotere ontwikkeling is en dus deels ook naast zen2 gelopen heeft.
3 nm?! Ik dacht dat dat vooralsnog onmogelijk was door quantumeffecten. Kan iemand uitleggen hoe ze dat hebben opgelost?
Hence: Alien Micro Devices. :+
Het is nog niet (helemaal) opgelost.

Daarom zit Apple nog steeds op N5, en heeft tussen twee opeenvolgrende iPhone generaties op het gebied van CPU praktisch 0,0 vooruitgang geboekt.
Wat misschien wel even belangrijk is: Welke sockett? Als ze AM5 ook weer een jaar of 5 blijven gebruiken houdt je natuurlijk een geweldig upgrade pad.
Totally off-topic... vind hier een ABIT BP-6 is een doos...

Snap dat alles een beetje maxed out is als er 15% verbetering is, maar wat waren het mooie tijden.

Je AMD 486DX-40 op 80 draaien.

Slot 1 , 366mhz celerons, modden en dan in dual opstelling op 550 draaien op een Asus P2B met een naar raid gemodde Promise fasttrack controller met 4 quantum fireballs

Abit BP6 met 2 overgeclockte celeron's op 550

Evga SR-2 ....... draai ik nog...

Sigh---
Ik heb ooit zo een setup gehad... Pin uit horen, en een passief gekoelde heatsink er op. Mijn god wat voel ik me out nu |:(.
Maar je was bent wel "legend".... nu zijn er wat dat betreft geen skilzzz meer (of te behalen) , althans er zal best nog wel eens een videokaartje gemod worden voor wat meer porrie maar of t wat brengt....

Ook je ati9800se gemod naar pro ? :*)

En dan de AMD potlood trick O-) _/-\o_ :+

[Reactie gewijzigd door hatex op 24 juli 2024 00:34]

BP6 dual celeron 400 met bigfoot hdd ingezet als Redhat intranet server.
Nu 4 core intel windows 2012 home servertje met 16TB

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.