Nikkei: Apple beperkt productie iPhone SE vanwege tegenvallende vraag

Apple heeft de productie van nieuwe iPhone SE-smartphones volgens anonieme betrokkenen teruggeschroefd met 20 procent. Meerdere bronnen vertellen tegen Nikkei Asia dat er een 'zwakkere vraag dan verwacht' is naar het eerste SE-model met 5G-ondersteuning.

De vernieuwde versie van de iPhone SE kwam slechts enkele weken geleden uit maar volgens de bronnen van Nikkei heeft de oorlog in Oekraïne invloed op de vraag naar het toestel. Apple verkoopt vanaf begin maart al geen producten meer in Rusland. Naast een kleinere afzetmarkt in Oost-Europa zou de oorlog ook in andere delen van de wereld voor een verlaagde vraag naar iPhone SE's zorgen. Er zouden in het volgende kwartaal 2 à 3 miljoen minder iPhone SE-toestellen geproduceerd moeten worden.

Er zouden ook minder eenheden binnen de gehele iPhone 13-serie en een niet nader beschreven variant in de Apple AirPods-reeks gemaakt worden. De meest recente iPhone moet enkele miljoenen keren minder gemaakt worden dit kwartaal. De totale hoeveelheid geproduceerde AirPods zou over heel 2022 met zo'n 10 miljoen eenheden verminderd worden. Dat heeft in beide gevallen volgens de bronnen niets met een onverwachts beperkte vraag te maken; bij die hardware zou het namelijk om een seizoensgebonden of in elk geval te verwachten daling van de vraag gaan.

Apple iPhone SE 2022
Apple iPhone SE 2022

Door Yannick Spinner

Redacteur

28-03-2022 • 21:24

203

Reacties (203)

203
197
77
3
0
94
Wijzig sortering
Of misschien zijn mensen het gewoon beu om een toestel van 530 euro te kopen met 5G met een design zo dated als de iPhone SE 3... Hoe je het ook draait of keert; andere fabrikanten brengen nu al jaren toestellen in de 100 euro uit die er jaren moderner uitzien dan deze iPhones.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 23 juli 2024 06:14]

Hij is wat mij betreft gewoon te vroeg. Ik heb ruim een jaar geleden een iPhone SE2020 gehaald en die bevalt me prima, absoluut niet aan vervanging toe. Daarvoor de SE uit 2016 - daar zat een fatsoenlijke hoeveelheid tijd tussen.

Ik gok zo dat de doelgroep van deze modellen er niet heel erg op zit te wachten om elke 2 jaar hun telefoon te vervangen - als ze dat wel wilden hadden we wel een iPhone 13 gehad.
sterker nog, ik kan nog prima uit de voeten met mijn SE 2016..
Ik niet meer, die van mij had maar 16GB opslaggeheugen en dat begon me sneller te limiteren en irriteren dan ik had verwacht.

Maar als ik een SE2016 met 32GB of meer opslag had gehad had ik die nu net als jij nog steeds gehad.

Ik heb nu een XR met 64GB, maar het is waarschijnlijk voorlopig de laatste. De volgende wordt een Fairphone vanwege de uitermate beroerde reparatie service en de slechte ecologische footprint van Apple.

Apple heeft mij er in elk geval wel van overtuigd dat kwaliteit geld mag kosten.

[Reactie gewijzigd door Uruk-Hai op 23 juli 2024 06:14]

slechte ecologische footprint van Apple
Volgens mij is Apple juist 1 van de weinig grote fabrikanten die dit hoog op het programma heeft staan?
https://www.appleworld.to...-to-save-the-environment/
Ze hebben van 2016 tm 2019 hun Carbon Footprint al vermindert met 35% en hebben erg veel initiatieven om dit nog drastisch te verlagen. (ze hebben in 2019 zelfs een award gewonnen op dit vlak?)
Apple is now going green with a goal of becoming 100% carbon neutral by 2030.
Kunnen eigenlijk alle andere fabrikanten nog iets van leren lijkt mij...

[Reactie gewijzigd door Manyuken op 23 juli 2024 06:14]

Marketing geblaat.
35% verminderen is geen bewijs dat ze het beter doen dan de concurenten.
Apple is now going green with a goal of becoming 100% carbon neutral by 2030.
Weer zo'n onzin statement. Zoek de definitie van carbon neutral eens op.
Vaak is het niet meer dan de emissie op het bordje van een ander land schuiven.
https://appleinsider.com/...riendly-product-packaging
https://www.apple.com/new...200-million-restore-fund/
https://www.rtlnieuws.nl/...t%20Apple%20elke%20maand.
https://manufacturing.wbr...two-great-new-initiatives
Ze pompen de komende 4 jaar ruim 300 miljoen dollar in groenere stroomvoorzieningen in China om daar de productie veel milieuvriendelijker te maken. Ze zullen er echt niet meteen zijn aangezien Apple wereldwijd gigantisch is, maar ik zie deze efforts bij geen van de concurrenten of in ieder geval niet op hetzelfde niveau :(
300 miljoen in 4 jaar dat is 75 miljoen per jaar. Apple maakte 21 miljard(!) dollar winst Q4 2021.

Dat is gewoon 300 miljoen aan marketingkosten afschrijven om even positief in het nieuws te komen. En iedereen slikt het weer voor zoete koek, kijk eens hoe geweldig milieubewust Apple is.
te weten dat ze al weken 5 miljoen aan boete betalen per week, omdat het voor hen geen geld is. Je zou defacto kunnen zeggen dat ze NIKS investeren in groene energie gezien 50miljoen (in 10 weken!!) voor hen niks blijkt te zijn en ze er 75 per jaar (52 weken!!!!) in steken
Marketing geblaat.
35% verminderen is geen bewijs dat ze het beter doen dan de concurenten.
Ja, laten we allemaal onze iPhones weggooien en Fairphones kopen. Dat zal het klimaat redden.

Gezien de schaal waarop Apple en Fairphone nu produceren heeft zo'n beetje iedere procent verbetering die Apple doorvoert een veel grotere positieve impact dan heel Fairphone.
[...]

Ja, laten we allemaal onze iPhones weggooien en Fairphones kopen. Dat zal het klimaat redden.
Dat vind ik altijd zo'n dooddoener. Hetzelfde als 'ons landje is te klein om enige impact te hebben'. Dus laten we alles maar bij het oude, vervuilende want het heeft toch geen zin.

Je moet ergens beginnen.
Gezien de schaal waarop Apple en Fairphone nu produceren heeft zo'n beetje iedere procent verbetering die Apple doorvoert een veel grotere positieve impact dan heel Fairphone.
Het gaat niet enkel om de productieschaal. Het gaat vooral ook om te laten zien dat het anders kan. En dat doet Fairphone wel en Apple doet dat niet. Apple moet overal aan verdienen anders doen ze het niet.

Milieu is leuk zolang het maar meer winst oplevert. Bijv laders weglaten zgn uit ecologisch oogpunt. Of bewust geen USB-C gebruiken en als reden aanvoeren dat iedereen dan z'n lader weg moet gooien. Zo gehaaid als ze zijn daar het is echt niet te geloven.
Het gaat niet enkel om de productieschaal. Het gaat vooral ook om te laten zien dat het anders kan. En dat doet Fairphone wel en Apple doet dat niet. Apple moet overal aan verdienen anders doen ze het niet.
Je bent beter voor het milieu bezig door je iPhone 5 nog te gebruiken dan maar steeds mee te willen doen aan nieuwe hypes zoals Fairphone waarvan het ook maar de vraag is hoe goed het allemaal echt is. Maar mensen willen toch graag met een nieuwe (in dit geval: klimaatvriendelijke) patsmobiel rondlopen om zich beter voor te doen dan hun soortgenoten...

Bovendien vraag ik me af hoe Fairphone de productie gaat handhaven als ze nergens aan verdienen.
Dat Apple "overal aan moet verdienen" vind ik ook zo'n dooddoener: ze zetten bewust in op privacy dus negeren daarmee een hoop potentiele inkomsten.
Milieu is leuk zolang het maar meer winst oplevert. Bijv laders weglaten zgn uit ecologisch oogpunt. Of bewust geen USB-C gebruiken en als reden aanvoeren dat iedereen dan z'n lader weg moet gooien. Zo gehaaid als ze zijn daar het is echt niet te geloven.
Wat is in jouw optiek een betere oplossing dan? Maar nutteloze laders bijleveren? Je stekker omwisselen zodat al het andere spul wat mensen thuis hebben liggen niet meer uitwisselbaar is? Waarom koop je überhaupt Apple spullen als je je daar zo druk over maakt?
Je bent beter voor het milieu bezig door je iPhone 5 nog te gebruiken dan maar steeds mee te willen doen aan nieuwe hypes zoals Fairphone waarvan het ook maar de vraag is hoe goed het allemaal echt is.
Als je het niet probeert zul je het zeker nooit weten.
Maar mensen willen toch graag met een nieuwe (in dit geval: klimaatvriendelijke) patsmobiel rondlopen om zich beter voor te doen dan hun soortgenoten...
Dat is dan weer jammer die opmerking, de kans dat iemand echt milieubewust bezig is is natuurlijk uitgesloten. Iemand die een fairphone koopt moet wel een linkse hippie zijn.
Bovendien vraag ik me af hoe Fairphone de productie gaat handhaven als ze nergens aan verdienen.
Tja dat is puur speculatief, wat moet ik daar op antwoorden.
Dat Apple "overal aan moet verdienen" vind ik ook zo'n dooddoener: ze zetten bewust in op privacy dus negeren daarmee een hoop potentiele inkomsten.
Integendeel, privacy is juist hun USP. Doordat ze zoveel verdienen aan hardware en services hoeven ze jouw data niet te verkopen. Privacy is juist een grote marketingstrategie van Apple waardoor jij dat spul net koopt. Apple is eigenlijk vooral een marketingbedrijf ipv een technologiebedrijf. Alles wat ze doen is met marketing in het achterhoofd.
Wat is in jouw optiek een betere oplossing dan? Maar nutteloze laders bijleveren? Je stekker omwisselen zodat al het andere spul wat mensen thuis hebben liggen niet meer uitwisselbaar is? Waarom koop je überhaupt Apple spullen als je je daar zo druk over maakt?
En dan gaan we jij-bakken. Geen idee wat een betere oplossing is maar ik weet wel dat Apple niet vanuit milieutechnisch oogpunt bij thunderbolt blijft en geen laders meer meelevert omdat ze zo begaan zijn met het milieu. Ook dat is gewoon ingepakt en een marketingsausje overheen gegooid.
[...]
Als je het niet probeert zul je het zeker nooit weten.
Want een nieuwe mobiel kopen is beter dan een oude lang blijven gebruiken?
Dat is dan weer jammer die opmerking, de kans dat iemand echt milieubewust bezig is is natuurlijk uitgesloten. Iemand die een fairphone koopt moet wel een linkse hippie zijn.
Ja, volgens jouzelf is alles marketing dus dit ook. Alleen dan voor de persoon die met zo'n ding loopt te zwaaien en 'kijk mij eens klimaatvriendelijk zijn' probeert uit te stralen.
En daar speelt de marketing van Fairphone dus handig op in.
Je doet voorkomen alsof je een toestel dat je gisteren hebt gekocht moet weggooien omdat je ineens bedenkt dat Apple niet zo milieu bewust is. Je kunt ook overstappen als je toestel aan vervanging toe is. Ik sta hier neutraal in, maar als het Apple echt om de milieu te doen was dan hadden ze over de hele lijn onderdelen makkelijk vervangbaar gemaakt. Nu moeten overheden dat met regelgeving gaan afdwingen (right to repair, accu's moeten vervangbaar zijn, etc.).
Net als de marketing van Apple dus. Kijk mij eens een iPhone hebben.
Zeg, ik ga mijn iPhone XR pas door een Fairphone vervangen als die het echt helemaal niet meer doet hoor :)

Wat maak jij je druk om mijn spullen en hoe ik daar mee om ga...? Laat me gewoon lekker in mijn waarde!
En terecht. Fairphone heeft het als uitgangspunt, Apple niet.
Dat vind ik altijd zo'n dooddoener. Hetzelfde als 'ons landje is te klein om enige impact te hebben'. Dus laten we alles maar bij het oude, vervuilende want het heeft toch geen zin.

Je moet ergens beginnen.
Het is niet dat we niks moeten doen, maar er zijn landen die veel vervuilender zijn die meer zouden moeten doen. Wij kunnen beter investeren in de sectoren waar het nu niet goed gaat, zoals het lerarentekort bijvoorbeeld. Dat punt specifiek vind ik zelfs een nogal hyprociet iets, want er wordt steeds geroepen door opgejutte leerlingen “we moeten meer groene les krijgen op school en meer groen dit en dat op school”, maar ondertussen beseffen ze niet dat als er nu geld gaat naar groen en niet naar meer leraren, dat ze straks niet eens een school meer hebben om naar toe te gaan. Zit je dan met je groene gebouw wat leegstaat omdat er geen leraren zijn…
En die procenten verbetering gaat Apple alleen doorvoeren wanneer ze marktaandeel verliezen t.o.v. fairphones. De primaire drijfveer van Apple is nog steeds om zoveel mogelijk winst te maken.
Bij Fairphone staat de verantwoorde manier van produceren veel hoger op de lijst.

Apple is wel de fabrikant die de telefoons als langste ondersteunen. Dus waar ze zeker nog dingen te verbeteren hebben doen ze het goed op het gebied van duurzaamheid van hun producten t.o.v. de concurrentie.
Heb je het artikel überhaupt gelezen?
- Apple zelf draait volledig op hernieuwbare energie (data centers incluis), en heeft als doel tegen 2030 al zijn leveranciers op groene energie te hebben.
- Verpakking zijn verkleind en foams zijn vervangen door karton (kijk naar innovatie verpakking Mac Studio), dat uit deels gerecycleerd papier bestaat en de rest wordt gehaald uit bosbouw die beheerd wordt door NGO's, dus niet Apple zelf maar de NGO's die garant staan voor behoud bossen.
- Nieuwe producten bestaan voornamelijk uit gerecycleerde producten (nieuwe mac's 100% gerecycleerd tin bvb) Aluminium wordt nu koolstof vrij geproduceerd, procedé speciaal door hen ontwikkeld. Ook Als is vnml afkomstig van recyclage
- Recyclage robot wordt met iedere generatie veelzijdiger en kan nu al een heel deel van de iPhones volledig tot op component niveau uit elkaar halen ...
- en nog een hele resem andere zaken, maar t zal nooit genoeg zijn en de negativo's, zullen nooit tevreden zijn en vallen voor een FairPhone, over nep marketing gesproken, geef het kind een groene naam en 80% trapt er netjes in ;-)
Elke fabrikant die zijn lader voor de telefoon volledig omwikkeld met plastic heeft het milieu niet hoog in het vaandel staan.

En die doelen zijn altijd lekker ver in de toekomst. Ik gok dat ze in 2025 het plan gaan uitbrengen om in 2035 carbon neutral te zijn. Tenzij dit soort deadlines aan wetten gebonden worden is er niks wat Apple verplicht zich hier aan te houden.
Ik heb inderdaad inmiddels een 32gb. Een paar jaar geleden als nieuw refurbished gekocht voor weinig geld. een 16 had ik ook en die werkt nog prima maar dat was wat krap.

Ik vind vooral het kleine formaat, lichte gewicht en de headphone jack erg prettig. Bovendien is hij echt snel zat voor wat ik er mee doe (youtube, browsen emailen etc). Het is niet een ‘oude trage’ telefoon
Dat is het denk ik, mijn se2020 doet het nog prima, die vervang ik pas over twee jaar.
Maar ook, de iphone 12 is maar een fractie duurder dan de nieuwe se… als je het zo bekijkt, dan is de nieuwe se gewoon te duur.
Ja is te duur. Ik zou er niet meer dan 300 voor betalen. Feit is gewoon dat voor veel van de mainstream use-cases (basic fotos en videos, bellen, berichten, browsen, video kijken) de smartphone behoorlijk uitontwikkeld is. Zoals gezegd, ik kan echt prima uit de voeten met mijn se 2016 met 32gb.
Exact dit.

iPhone SE 2016 was een 6s soc

iPhone SE 2020 was een iPhone 11 soc

En die van nu is een iPhone 13 soc

Die lifecycle is gewoon te kort voor de budget kopers.
Nu is alles 5g en kunnen ze stoppen met het bakken van de 11 soc, zal ook zn voordelen hebben voor Apple.
en ik heb mijn SE2016 vervangen door een Iphone 12mini 128GB voor €530.
Voor die prijs heb ik de SE2020 laten liggen
Ook een SE2020 gebruiker hier en ik kom tot exact de zelfde conclusie. 5G mis ik (nog) niet en hij is snel zat.

Tel daar bij op dat ze exact het zelfde design hebben en de keuze is snel gemaakt (of eigenlijk niet).

Van de 2016 -> 2020 was mijn inziens een veel grotere stap. Zeker met nieuwere apps werd het scherm van de 2016 wel echt krap bemeten.

Van mij hoeft de 2022 niet per se veel groter te zijn maar wat ik wél merk is dat ik nu ook soms al aanloop tegen het feit dat sites of apps eigenlijk niet lekker schalen op het 2020 schermformaat.

Ik denk dat als Apple er een hogere res scherm ingezet had of een wat groter scherm, had ik wel serieus er over nagedacht.
Ook een SE2020 gebruiker hier en ik kom tot exact de zelfde conclusie
persoonlijk denk ik dat @Loller1 gewoon gelijk heeft, het enige verschil en het enige moderne aan deze telefoon is de SOC.. voor de rest is het gewoon een een ouderwetse ogend apparaat waar menig budget toestel het beter doet

Als ik nu de oude iPhone SE had gehad zou ik ook niet upgraden, maar niet met de reden dat het te vroeg is maar meer dat ik niet naar zo'n telefoon zou gaan anno 2022
Eens, ik heb zelf sinds ruim een jaar denk ik een SE2020. In principe koop ik dat ding om er minstens 4 jaar mee te kunnen doen. Tegen die tijd, als het nodig is, koop ik graag de nieuwste SE variant (of soortgelijk model) van dat moment.

[Reactie gewijzigd door menne op 23 juli 2024 06:14]

100% mee eens. De doelgroep van deze telefoon gebruikt hem minstens tot Apple hem niet meer ondersteund en de telefoon het nog doet. Dat is zomaar 5 jaar.

Het kan echter dus prima als opvolger van de SE uit 2016 gelden in plaats van de SE2020...
Dit is meer een mid cycle refresh van de se2020 dan een echte nieuwe volgens mij.
Maar dan nog kan het een leuke opvolger zijn voor mensen met de versie uit 2016.
Ik heb precies het zelfde. Mijn SE 2016 was met 16GB wat krap aan het worden, en de batterij hield het de dag niet meer uit. Toen in November 2020 een SE 2020 gehaald met 128GB. Voelt nog als nieuw.

Als ik mij niet vergis is de SE 2022 ook duurder gemaakt, terwijl de iPhone 12 mini goedkoper is. Wil je een kleinere iPhone, dan is het gat tussen een SE en de goedkoopste iPhone mini nu 150 euro in plaats van 450 euro zoals afgelopen voorjaar.
Of het te vroeg is verschilt totaal per persoon en wanneer zij voor het laatst geupgrade hebben.
Ik heb ruim een jaar geleden een iPhone SE2020 gehaald en die bevalt me prima, absoluut niet aan vervanging toe.
Dus omdat jij pas een 2020 SE gekocht hebt zouden mensen die nu een nieuwe telefoon nodig hebben ook de 2020 SE moeten kopen in plaats van de 2022 SE? De logica ontgaat me..
Nee hoor, natuurlijk niet. Mijn punt is dat de vorige versie nog niet zo oud is voor de doelgroep van deze serie. Apple kan zeker een refresh uitbrengen en als dat kostenefficienter is omdat ze dan minder verschillende SoCs moeten leveren is dat helemaal prima.

Maar dat de verkopen dan minder hoog liggen dan bij bijvoorbeeld de SE2020 verbaast mij niets en had Apple ook niet moeten verbazen. Ik hoop dan ook niet dat Apple dit ziet als teken dat er minder interesse is in de SE serie.

En mijn "pas" is ruim een jaar. Stel dat ik hem bij launch had gekocht dan had ik hem op zijn langst 23 maanden - hij is leverbaar sinds april 2020. Net geen twee jaar. Mijn inschatting is dat voor de doelgroep van de iPhone SE-serie de SE2022 dus geen vervanging zal zijn voor de SE2020 - eerder voor nieuwe verkopen van overstappers van Android of gebruikers die nog steeds een SE2016 hebben. Dit terwijl ik bij de SE2020 verwacht dat wel veel mensen met een SE2016 de overstap gemaakt hebben, omdat er toen 4 jaar tussen zat in plaats van 2 en de SE toch echt al hier en daar wat outdated begon te raken.

Geen wetenschappelijk onderzoek, puur op basis van beweegredenen die ik hoor voor de keuze voor de SE, en het type mensen die ik daarvoor zie kiezen. Vind ervan wat je wilt :)

[Reactie gewijzigd door MadEgg op 23 juli 2024 06:14]

Hij is wat mij betreft gewoon te vroeg. Ik heb ruim een jaar geleden een iPhone SE2020 gehaald en die bevalt me prima, absoluut niet aan vervanging toe. Daarvoor de SE uit 2016 - daar zat een fatsoenlijke hoeveelheid tijd tussen.

Ik gok zo dat de doelgroep van deze modellen er niet heel erg op zit te wachten om elke 2 jaar hun telefoon te vervangen - als ze dat wel wilden hadden we wel een iPhone 13 gehad.
Ik zie het ook niet als een opvolger van een SE2020, maar als je vanaf 6,6S,7 komt.

Jammer is dat er geen plus versie is, voor als je van 6,6s,7 plus komt. Ik had gehoopt op een SE in behuizing van de iPhone 11 met degelijke accu daarbij. De meeste die ik ken die komen van SE2016 kiezen/kozen een 12 mini.
Traditioneel zijn de grafieken van verkoopaantallen van telefoons golvend of hebben misschien zelfs een zaagtand vorm. Een hoge piek als er een nieuw model uitkomt en dan afvlakkend richting het nieuwe modeljaar. Voor een fabrikant is het misschien wel interessanter om de verkoopaantallen of beter gezegd de omzet wat constanter te houden.
Niemand dwingt de doelgroep om elke 2 jaar hun telefoon te vervangen. Met de nieuwe SE kan Apple een nieuwe groep aanspreken voor wie het 2020 model niet interessant was. De bezitters van dát model zijn dan in 2023 of 2024 weer aan de beurt. De absolute aantallen per model zullen logischerwijs lager zijn dan als er minder frequent nieuwe modellen in de markt worden gezet.
De tegenvallende vraag heeft zoals in het artikel staat met andere factoren te maken, niet met het feit dat het nieuwe model 'te vroeg' komt.
Neuh, mensen die om het design geven zijn niet de markt voor de SE.

Eerder dat hij een jaar (of 2) te vroeg komt na de SE2020.

Als je daar blij mee bent ga je niet nu al vervangen. Wel eens dat Apple scherper op prijs kan zijn, maar dat is niet de hoofdreden.
Euhm… ik geef om design, maar krijg max 500€ budget van t werk. Heb een watch, airpods en een macbook pro. Dus telefoonwise is er enkel de SE. Ymmv dus. En ik wil ook een handzame telefoon. Geen idee waarom er geen enkele smartphonemaker nog telefoons maakt die in een broekzak passen (ben man van 1m83)…
Je zou nog kunnen overwegen om bij te passen voor een 13 Mini.
Hij zegt toch net dat hij wel iets om het design geeft? Dan zal hij niet 50÷ uit eigen zak willen bijbetalen aan een toestel met een design uit 2015.
Is dat bedoeld als een dis op de iPhone 13 mini?

Geen idee hoor, wat de Android Fashion Police tegenwoordig ‘in’ vind, maar voor mij ziet een iPhone mini er prima uit.

De SE is wat ‘ouderwetser’, sure, maar de tijd dat ik me zorgen maakte wat andere mensen van mijn telefoon vinden ligt al een tijdje achter me.

Maar belangrijker: voor de SE is dat echt niet de markt.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 23 juli 2024 06:14]

Nee hoor, helemaal niet. Ik vind het goed van Apple dat ze zo'n kleine telefoon uitbrengen. Ik vind alleen het postzegel design echt niet meer kunnen. Dat is voor mij ook de reden dat ik hem niet heb gekocht. Mijn 5, bijna 6 jaar oude telefoon ziet er naar mijn mening gewoon beter uit.
een groter scherm in dezelfde behuizing was wel heel veel fijner geweest, mar Apple wil natuurlijk ook weer niet kannibaliseren op haar eigen concurrerende producten. De touch ID neemt ook nou eenmaal veel ruimte in, maar is voor sommigen enorm gewenst, dus die vind ik prima eigenlijk. Liever had ik die scanner onder het scherm gehad, en liever zonder enige vorm van bezel/notch/camera etc bovenin het scherm, maar OK, ik ben in de minderheid daarmee.
Ik vind alleen het postzegel design echt niet meer kunnen.
Wat is een postzegel design?
Helaas, bijpassen mag niet. En ik wil gerust bijpassen naar een iphone 13…
Haha zegt jouw lengte iets over de grootte van je broekzakken? :P
IK geef totaal niet om het design het is een werk toestel, net als die mensen zeuren die lelijke sticker plak je toch niet op de laptop ziet er niet uit(Plakken ze hem aan de onderkant ofzo waar die beschadigt).
Jewel die moet erop als die nu kwijt is en iemand vind hem, staat er telefoon nummer etc op wat die gene kan bellen(En die stickers zijn best klein).

Probleem wat ik weer heb ik mag tot 450 euro op kosten kopen, daarna wordt apparatuur een investering.
Daar zit dus hele procedure voor elke maand heb ik wel een investering nummer, alleen we hadden niet berekend de SE2022 duurder zou worden(Hadden alleen voor de phone 12/13 gecalculeerd).
De iPhone SE 2022 128gb kan ik kopen voor 470 euro, dus is net 2 tientjes te duur.de 64gb zou net kunnen maar we willen graag de 128gb.

Tevens over jou broekzak puntje ik ben een man van 1m81, en mijn privé 13 pro max past prima in de broek zak hoor ;).
Ik heb gewoon normaal size broeken, geen extra groot / skater of weet ik het maar ook geen skins jeans ofzo.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 23 juli 2024 06:14]

Ik snap je punt over de steeds groter worden de schermen, ik zie liever ook telefoon's iets dikker worden ipv groter.

Dikker met meer ruimte voor battery ipv allerlei andere dingen, ik kan op een 5inch ook wel zien wie er belt en wie er appt. Apple speelt wat dat betreft wel prima in op de demand van een niet al te grote telefoon, maar die prijs is echt waanzin.

Overigens heb ik trouwens nu een telefoon van 6,3 inch en die past prima in mijn broekzak hoor O-) (en nee ik draag niet de hele dag door een joggingbroek)
12 mini zou ook kunnen...
Design is sowieso overrated. Mooi design, en daarna gaat er een hoesje omheen.
Met een design van 2017

Maar wel met een chip die elke Android smartphone verplettert.

De iPhone SE is gewoonweg voor de mensen die een iPhone willen maar het minimum willen uitgeven. Ja het is een heel oud design, maar de rest is prima.

Ook zal deze iPhone tot misschien wel 2029 updates blijven krijgen als je ziet dat de iPhone 6S minstens tot iOS 16 updates zal krijgen en dat zal dan 7 jaar zijn. Wat krijg je bij Android, 3 jaar updates?

[Reactie gewijzigd door Twinker op 23 juli 2024 06:14]

Meer voor mensen die wel een snelle maar geen grote iPhone willen.
Enige model wat wel nieuw is, maar geen koelkast.
De mini is vzviw kleiner...
Ja klopt, alleen weer 2 jaar ouder.
Alle hardware van de SE is ouder.

Dus waarom is het relevant dat de 12 mini 2 jaar ouder is?

Voor software updates is het bij Apple niet zomaar het aantal jaar zoals bij android maar eerder de interne hardware.
Het lijkt mij dus sterk dat de "nieuwere" SE langer updates zou krijgen dan de 12 mini.

Ik heb al wel gemerkt dat, vooral de oudere generatie, gehecht is aan de homeknop en de besturing dmv die knop.
Er zit toch een nieuwere soc in?
Ben er verder niet echt in thuis, want meer vd koopjes en gratis appjes.
Je hebt gelijk.
De A15 in de SE en A14 in de mini.
Foutje van mij. Geen idee waar ik gehoord had dat het de soc van de 11 was.
Voor de rest zit je natuurlijk wel met betere specs bij de mini.
Maar in theorie zou je dus langere updates kunnen hebben met de SE. Ze hebben wel evenveel ram.
Mwa heb een Poco de voor 275 gekocht, ik denk echt niet dat die iPhone rondjes loopt om mijn telefoon. Benchmarks zeggen mij niets, snappy response wel. En echt veel snappier zal die iPhone niet zijn hoor.

Laat je toch niet zo in met die marketing propaganda. Geloof best dat het een goede telefoon is hoor, maar een beetje blaten dat ie rondjes loopt om een Android telefoon gaat natuurlijk helemaal nergens over....

Oh ja, eergisteren Android 13 gehad... Dus sorry is ook prima

[Reactie gewijzigd door well0549 op 23 juli 2024 06:14]

En echt veel snappier zal die iPhone niet zijn hoor.
Waar blijkt dat uit?
Real life is er bijna geen verschil met de Snapdragon 870 van de Poco F3, tenzij je beeldrendering doet van hele grote bestanden,maar dat doet bijna niemand.

https://www.youtube.com/watch?v=jl0Vl-P3IiY
Kende video niet, was leuk om te zien.

Vond wel dat er bij Apple meer nag screens waren.

Ok kun je vrij duidelijk zien dat app switchen en stuk soepeler gaat op Android
Waar blijkt dat niet uit?
[...]

Waar blijkt dat uit?
Waar blijkt dat niet uit....

Beetje een debiele vraag als je het mij vraagt, ik ben smartphone user van het eerste uur, en weet echt wel wat snappy is en niet..

Poco de is een goede snappy telefoon voor de helft van het instapmodel van Apple. Dat jij daar niet in wil geloven zal mij een zorg zijn, je moet alleen geen onzin verspreiden

[Reactie gewijzigd door well0549 op 23 juli 2024 06:14]

je moet alleen geen onzin verspreiden
Welke onzin zou ik verspreiden?
De manier waarop je je suggestieve vraag stelde Impliceert in principe dat.
Vragen om een onderbouwing is niet hetzelfde als claimen dat iets niet waar is..
Nou de manier waarop....

Kijk als je vraagt of het te onderbouwen is....

Viola..
https://www.youtube.com/watch?v=jl0Vl-P3IiY

Kijk even een overtuig jezelf

[Reactie gewijzigd door well0549 op 23 juli 2024 06:14]

Waarom ga je met een developer OS op je telefoon rondlopen?
Google verkoopt jouw privé gegevens... Dus hoezo is dat gratis? |:( |:(
Prima dat jij precies weet wat Apple achter de schermen met jou gegevens doet.
Namelijk precies hetzelfde als Google, verzamelen en targetten...

Alleen Apple doet dit zelf en Google verkoopt het(anoniem)...

Bij Android kun je er onderuit als je wilt voor bijna iedere telefoon is er wel Lineage OS beschikbaar....

Bij Apple zit je er volledig aan vast....

Ik kan zelf bepalen waar mij foto backup heen gaat, zonder dat dit (verplicht door US govt) gescand wordt.
Ik kan zelf bepalen waar mij foto backup heen gaat, zonder dat dit (verplicht door US govt) gescand wordt.
Je weet dat je zelf iCloud backups kunt instellen en foto's ook bijv via Dropbox, Google Foto's of een andere app kunt back-uppen?
iCloud backup betekent niet automatisch dat Apple bepaalt waar jouw backup naar toe gaat, je hebt zelf de keuze of je iCloud backup wilt gebruiken en zo ja wat er dan naar die back-up gaat..

Het valt mij echt steeds meer tegen hoe weinig kennis sommige Tweakers hier hebben over iOS, iPad OS en Mac OS...
Ik heb zowel Android als iOS devices thuis, zowel Windows als Mac OS devices thuis. Elk heeft zijn voor en nadelen uiteraard, maar bij geen enkel systeem zit je daadwerkelijk echt ergens aan vast afgezien dat je op iOS alleen de Appstore kunt gebruiken. Waar ik zelf totaal 0 ergenis aan beleef aangezien alle apps die ik nodig heb er gewoon in staan (96% van mijn gebruikte apps zijn gewoon gratis voordat iemand anders dat de wereld in slingert..) en elke app op de Appstore is op zijn minst gecontroleerd op code voor misbruik en virussen/spyware. Als je iets sideload heb je die zekerheid dus nooit...
Verder stream ik alles dus hoef ik ook nooit meer met een kabel iets over te zetten via mijn pc...
Bij Android kun je er onderuit als je wilt voor bijna iedere telefoon is er wel Lineage OS beschikbaar....
Hangt echt van de bootloader en je cpu af dus dat is echt onzin... Heb bijvoorbeeld op mijn Xiaomi Mi Mix 5 toentertijd geprobeerd een ander OS erop te zetten, maar dat was echt schier onmogelijk! Meerdere IT mensen in mijn omgeving laten proberen... niemand gelukt :(

Maar als jij liever Google hebt is dat prima toch??
Ik werk met beide, maar zeker voor werk kies ik liever voor iPhone omdat het qua privacy echt wel sterker in elkaar zit en je qua systeembeheer telefoons compleet kunt voor programmeren en instellen zodat er geen gekke dingen mee gedaan kunnen worden. Werkt als een trein!
Alle Amerikaanse providers moeten verplicht scannen....... Dus dat zij de meeste die jij noemt.... En als ze wat vinden ben je meteen je account kwijt, zie verhaal van iemand die zijn Microsoft account kwijt is en een rechtzaak mag beginnen....

https://blog.iusmentis.co...-over-onbetamelijke-foto/


Daarnaast heb jij blijkbaar geen synology....Mijn zoon klaagt steen en been dat de apps er niet zijn.

En als je een telefoon hebt met een gelockte bootloader heb je inderdaad pech. Maar mensen die met LineageOS aan de slag gaan houden dat doorgaans wel rekening mee.
Nu net gekeken maar alle synology apps zijn er gewoon??
Mijn zoon kan ze niet vinden op de ipad
Moet je iPhone selecteren ipv iPad only. Blijkbaar is Synology te lui om Xcode te gebruiken en een iPad versie te maken (lees opschalen en exporteren...).
De iPhone versies kan je ook installeren alleen worden ze dan uitvergroot. Beetje jammer van Synology... Is echt een uurtje werk ofzo om dat te doen man man man
Synology is niet te lui - voor een markt van een paar % gedomineerd door één speler - moet je geen moeite stoppen om een app te schrijven - daar moet je gewoon een heel hoge prijs op plakken op die app.
Wie het Xcode-systeem kent, weet dat hij zich dan moet onderwerpen aan de grillen van Apple - ik zou dat als ontwikkelaar absoluut niet willen.
Gelukkig zijn de beste appontwikkelaars wel zo dat ze graag ontwikkelen voor ios want ze halen daar veel meer geld uit… sterker nog het is zelfs regelmatig zo dat de ios app beter is ontwikkeld dan de Android versie..
Ach ja de eeuwig Apple / Android discussie. Je hoeft niemand te overtuigen, als jij maar tevreden bent.
Helemaal geen discussie hoor, ik geef alleen aan dat Android net zo simpel is als iOS.

Ik budget alleen wel door aan te geven dat als je wilt je uiteindelijk meer kan met Android.

Is geen Apple Android discussie, dat zijn feiten.
Dat je voor een iPhone financieel gezien een blokje om moet betekend niet dat Apple geen informatie op slaat over wat jij allemaal met je telefoon doet allicht. ;)

Welk bedrijf je privacy technisch een beter gevoel bij hebt is toch vooral precies dat. Een gevoel/vertrouwen kwestie.

Ik zeg wel, android kan je helemaal ontgooglen. Of zelfs gewoon een toestel kopen in die hoedanigheid. (genoeg resellers die een zooitje smartphonemodellen leveren met /e/ ofzo)
IOS krijg je niet eens een app geinstalleerd zonder Apple's welbevinden of jailbreak.
Maar waarom zo'n oud design met een supersnelle chip? Snelheid is altijd fijn, zeker als je lang met een telefoon wil doen maar de balans zie ik hier niet echt.
Denk eerlijk gezegd dat een groot deel van de iPhone gebruikers liever een goedkoper iPhone heeft dan een moderne iPhone. Probleem van dit toestel is dat het voor de mensen die iets goedkoop vinden, nog steeds te duur is. Voor €350 voor de 128GB had ik het wel gekocht. Dat is ook vergelijkbaar met de reguliere iPad in de lineup.
blackfriday deal ;) pakken straks weer
Ik geef geen moer om het design maar hij is gewoon minstens 100 € te duur. Zeker voor de geringe meerwaarde ten opzichte van de SE2020.
De meeste saaie toestellen zijn al jaren de iphone toestel en die tablet met grote bezels en toch spelen ze op safe, want een merk als BlackBerry die met geniale en meest bijzonder toestellen kwam en te vroeg was met een nieuws os zonder homebutton heeft het niet gered.

Een ander probleem is de software die is op elke toestel gelijk en als je dus een iphone 13 mini gaat kopen is deze niet anders dan de iphone 12 mini of een iphone 11 vs iphone 13 en ga zo maar door. Je ziet daarom ook dat klanten kiezen voor een oudere versie die goedkoper is of juist voor een goede tweedehands gaan die een jaar oud is.

Het is gewoon bekend en het biedt gemak en vertrouwen en denk dat dit al voor veel mensen belangrijk is en dat zijn gebruikers die geen zin hebben in iets anders en vervolgens op basis daarvan ook allerlei dure apple producten hebben en dus ook al geheel zijn opgeslokt door het eco-systeem en dus ook niet meer anders kunnen.

Dit lukt samsung niet en dat is juist de marketing van Apple, maar ook de gemak zucht van de gebruiker die niet meer verder wil kijken en met alles opnieuw moet beginnen. Lekker eentonig, geestdodend want het werk zoals de voorgaande versies en daarbij beproefd en degelijk door lange ondersteuning met een eco systeem waar je niet meer onderuit kan en dat is voor veel mensen ook een gemak.

Het is niet om iphone gebruikers voor het hoofd te stoten, maar het is een mening en als ik moet zeggen wanneer de laatste bijzondere toestel uitkwam van Apple is het qua ontwerp en vernieuwing de iphone X uit 2017.

[Reactie gewijzigd door Noresponse op 23 juli 2024 06:14]

Alles wat je als probleem omschrijft is eigenlijk een bewuste keuze. Je smartphone is geen speeltje waar ze je iedere keer lampjes moeten toevoegen om je blij te maken.

Ik wil zo snel mogelijk aan de slag als ik een nieuwe toestel heb - niet eerst de 100 voorgeïnstalleerd troep gaan verwijderen en vervolgens weer in de instellingen je rot gaan zoeken…en met trots “3 jaar ondersteuning”…. Man man man… iPhone 6s wordt nog ondersteund! Weet je wanneer die uitkwam? Nu kun je een recente iPhone kopen die zeker minimaal 5 jaar meegaat en je hoeft je gewoontes van de oude niet af te leren.
Ik wil zo snel mogelijk aan de slag als ik een nieuwe toestel heb - niet eerst de 100 voorgeïnstalleerd troep gaan verwijderen en vervolgens weer in de instellingen je rot gaan zoeken
lekker passief aggresief bezig :z

Als je dit niet wilt op Android (want daar praat je over) moet je geen budget toestellen kopen
Die hebben standaard minder support en zijn juist goedkoop door de voor geïnstalleerde applicaties

BTW bij een nieuwe telefoon kan ik zo weer aan de slag, even inloggen met me account en klaar.
Zoeken naar instellingen? zelf me moeder kan met gemak alles vinden.
Updates heb je een punt, echter kan het mij persoonlijk niet veel schelen als na 3 jaar me support ophoud

zal het misschien niet een probleem van Android zijn, maar meer van de fabrikant of zelf de eigenaar van de telefoon die het niet snapt?
[quote]
Alles wat je als probleem omschrijft is eigenlijk een bewuste keuze. Je smartphone is geen speeltje waar ze je iedere keer lampjes moeten toevoegen om je blij te maken.

[quote]

Dat is het gemak wat ze aanbieden. Een no-brainer. Het is overigens geen probleem, maar innovatie is backwards by Apple die leunt om vernieuwing die er al een paar jaar zijn, maar daarmee spelen ze op dave en bieden deze upgrades alleen aan als er vraag naar is en met de juiste marketing brengen ze het als iets nieuws en nooit eerder vertoond op een apple toestel.

Top niks mis mee.

[Reactie gewijzigd door Noresponse op 23 juli 2024 06:14]

Ik was juist heel erg happy met de iPhone SE, geen Face ID! De prijs is ook niet zo bezwaarlijk als je er lang mee doet, ik verwacht er 6 jaar mee te doen, probeer dat maar eens met een goedkopere Android telefoon...

De SE heeft meerdere doelgroepen, een daarvan is de mijne, mensen die specifieke core (enforced) features niet willen (zoals FaceID). Een andere groep is mensen die graag een iPhone willen hebben, vanwege bv. het OS, het software aanbod, of de lange support cycle, maar niet de hoofdprijs willen neerleggen voor de top modellen. Die laatste groep zal zeker in slechtere economische situaties zo een uitkoop zo lang mogelijk uitstellen, dus als de oude iPhone toch nog een jaartje mee kan met bv. een batterij vervanging, dan zullen mensen daar eerder voor gaan als het toekomstperspectief niet zo rooskleurig is. Dat hebben we ook gezien aan het begin van de corona crisis in 2020...

Persoonlijk vind ik helemaal niets mis met het oude vertrouwde design van de SE. Ik heb een hekel aan die grafische US designers die altijd alles moeten veranderen omdat het weer anders moet... ;-)
Naja goedkopere Android telefoon. Voor 500 euro zit je met Android toch al wel in het mid-high segment. Je hebt dan al een Galaxy S21 SE waar je ook makkelijk lang mee kunt doen en dan heb je toch veel meer bang for buck dan met de SE.

Maar inderdaad als je in dat ecosysteem van Apple zit switch je ook niet zomaar.
Samsung staat niet bekend om zijn zeer lange support, in tegendeel zelfs. Men kwam begin vorig jaar pas met de 'belofte' dat nieuwe Galaxy toestellen (tenminste) 4 jaar ondersteuning krijgen... Dat kan natuurlijk significant langer zijn dan vier jaar, maar Samsung kennende heb ik daar weinig vertrouwen in.

Daarentegen heb ik mijn iPhone 6 uit 2014 zes jaar kunnen gebruiken, de batterij was compleet gaar en ik kon geen dag zonder telefoon (op dat moment, werk) en had niets anders in huis wat ik tijdelijk kon gebruiken. Ik heb zelfs nog een vervangende accu besteld voordat ik gewoon een nieuwe SE heb besteld... Welke ik pas ergens in 2026+ verwacht te vervangen... Als we niet midden in een pandemie hadden gezeten was ik wellicht naar een reparatie punt gegaan waar ik kon wachten...
Koop een a serie bij launch, zoals nu de a53, krijg je minimaal 5 jaar updates hoor. En ik zou die telefoon liever hebben dan een SE. Fatsoenlijke accuduur en een zeer mooi 120hz 1080p oled, en een behoorlijk goede camera. Al is die van de SE ook niet slecht. Enkel qua snelheid zit je beter op een SE, maar dat is het dan ook wel.
Goed dat je die A53 noemt, dat is echt een doorbraak in de markt. Mij bekend had nooit eerder een mid-range Android toestel, zo lange software support. Is 5 jaar hoe dan ook al uniek, totdat Samsung zelf vorig jaar begon met de nieuwste S series. Dat dit zo snel al naar een A series zou komen, had ik nooit verwacht, hoop dat het de markt opschud, alle merken naar 5 jaar gaan bewegen en wie weet vervolgens ooit nog iets meer.
Ook android upgrades of alleen 5 jaar beveiligingspatches?
4 jaar Android, 5 jaar patches

Daarna custom rom 😁
4 jaar Android, 5 jaar patches

Daarna custom rom :)
Tot nu toe heeft Samsung zijn beloftes altijd gehouden. En het is 5 jaar updates zelfs.
6 jaar, respect. De meeste van mijn toestellen halen 2 jaar nog niet. Ik type nu op een Pixel 4a met gebroken scherm :P
Bij mij is de batterij meestal na 2 jaar al zo dood als iets, als je nog maar naar de batterij kijkt dan daalt dat al. En het is niet dat ik zoveel laad, of mijn gsm zoveel gebruikt, dus vraag mij af hoe sommige dit halen. En nee ik laad niet altijd tot 100% eerder 85-90%, en laad boven de 20-25%
Elke 2-3 jaar nieuwe batterij, zo doe je dat.
Bij mijn 3 jaar oude android is de batterij nog zo goed als nieuw, ik weet ook niet hoe het komt, hij gaat nog bijna evenlang mee als 3 jaar geleden, Ik laad ook op boven de 25% en probeer ook niet tot 100% te laden. Toestel is een Realme X.
Apple vind ik dan toch de minste van de twee kwaden en daar betaal ik ook wat meer voor.
Met een iphone zou je zonder al te veel moeite de 3 jaar kunnen aantikken en heb je nog wat restwaarde over.
Voor dat geld krijg je bij de concurrentie gewoon meer waar. De iPhones in hun hele reeks zijn bijzonder prijzig. Zeker nu de eerste levensbehoefte prijziger zijn geworden behoort een iPhone niet tot deze categorie.

Een iPhone van inmiddels € 1000,- is normaal? Of een SE voor meer dan €500,- met een scherm uit een antiekzaak en de uitstraling van een paar tientjes…

Het enige wat wel okay is is de touch-id en de binnenkant, ja de hype is 5G, maar de prijs is niet okay.

Met zulke tegenvallende verkopen gaat Apple waarschijnlijk een nieuwe strategie bedenken en mogelijk de technische ondersteuning verkorten op oude toestellen, en wil je dan alsnog een peperdure iPhone op zak willen hebben?
samsung zit ook tegen en boven de €1000
Met zulke tegenvallende verkopen gaat Apple waarschijnlijk een nieuwe strategie bedenken en mogelijk de technische ondersteuning verkorten op oude toestellen
Nou laat dat waarschijnlijk maar weg, want deze bewering is helemaal nergens op gebaseerd natuurlijk.
High end telefoons van €1000 euro is niet alleen een iPhone issue.

Recent een nieuwe telefoon gehaald, en je merkt dat meerdere merken, waaronder Samsung daar aan mee doen (helaas)

Maar dat terzijde, waar de normale iPhone 13 of 13 Pro in mijn ogen prima telefoons zijn, voelt de SE en dan vooral de 2022 model zwaar ongebalanceerd voor zijn prijs.

Leuk die super snelle chip, maar ik had liever een wat zwakkere chip en dat dingen als scherm (die bezels vind ik nog prima), accu, prijs wat beter op orde waren.

iPhone SE is voor sommigen prima, maar het voelt voor mij (in zelf bouw desktop termen) alsof je een i9 desktop bouwt, met de goedkoopste kast, goedkoopste en slechtste koeler, een GT 710, 4gb ram, HDD en ga zo maar door.

De chip is snel, razend snel maar daar blijft het bij in mijn ogen, en de verhoogde prijs zorgt ervoor dat ik iemand de iets duurdere iPhone 12 Mini (als android geen optie is) zou aanraden die gewoon op alle andere fronten beter aanvoelt.

Strerker nog, ik ben benieuwd of Apple niet de 12 Mini stiekem van de markt afhaalt als 14 uit is, puur omdat de 12 Mini qua prijs nog dichterbij de SE 2022 komt.

Android tel ik even niet mee hier, doe ik bewust niet omdat het bekend is dat je daar veel betere telefoons hebt voor dat geld, maar ook omdat voor iemand die alleen een iOS device wil, android toch geen rol speelt.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 23 juli 2024 06:14]

De SE mag heus € 100,- minder kosten en dat geld ook voor de 12 en 13 en de 11. Ik denk eerder dat ze de productie bijstellen in plaats van producten te vernietigen.

De afzet markt is plots kleiner geworden. Mogelijk dat Apple daar nog wat technisch boekhouden op kan verzinnen.

Het gaat uiteindelijk om de ‘lifespan’ van een iPhone. Kop eraf prijs omlaag lijkt me.
Mij lijkt het meer de prijs.

Waarom zou je 500 euro's betalen als je voor de zelfde prijs gewoon een volwaardig model kan krijgen?
Heeft wel een betere chip dan S22 ;) maar dat zeg je niet.

Zal ook zeker jaren na S22 ondersteund worden! Maar dat zeg je ook niet.

Wat betreft de design - kwestie van smaak. Hoe moderner de alternatieve van 100€ zijn, weet ik uit ervaring dat de Touch ID niet zo snel werkt als bij de iPhone, performance is al 1 jaar later zwaar bagger, tientallen voorgeïnstalleerde apps die de iPhone niet heeft en ik kan door blijven gaan. Kortom - design vind je leuk of niet - dus het verschilt per persoon.
Ik ben het met je eens dat ie te duur is, maar kan me niet voorstellen dat je voor €100 een toestel hebt met vergelijkbare materialen...
100 euro? Grapjas.
Android en iOS zijn behoorlijk naar elkaar gegroeid de laatste jaren en stabiliteit is op beide platforms een non issue.

Tegenwoordig is het alleen nog maar een kwestie van voorkeur en de lengte van de software support.
Vind nog altijd wel dat je bij android merk afhankelijk bent wat ze doen. Ik heb dan het liefst stock android en dat vind je niet bij alle fabrikanten.
Dat ben ik met je eens, zelf gebruik ik ook nog steeds Nova Launcher op mijn Samsung apparaten. In combinatie met OneUI werkt dat goed. Ik zie de grafische schil wel los van de stabiliteit van Android, die is gewoon goed.
Dat zeker, Android is veel verbeterd en vond het enorm fijn op mijn Nokia 6.1. Helaas ging die ter zielen bij een val van hoogte(30m) Nadien een Se2020 gekocht en die bevalt ook prima. Het design vind ik nog altijd sterk ondanks dat hij al iets ouder is. Makkelijk toestel voor dagdagelijkse dingen.
Kost ook best veel voor wat je krijgt. De se2020 is nog haast een betere koop. Anders voor iets meer een 12 mini nemen met wel een 2022 uiterlijk (notch haters in 3,2,1).
Ja, 5G is tot nu toe compleet nutteloos. Ik heb het nooit aangeraakt en ik deel velen onder ons ook niet. The Verge had ook aangegeven in hun review dat dit vooral wen toestel voor de carriers is, die 5G kunnen showen. Denk dat niemand anders hierop zat te wachten. De 2020 versie is een veel beter deal!
De eerste generatie 5G-toestellen (daar zitten we nu) maakt het mogelijk dat carriers 5G-netwerken kunnen opzetten.
Het wordt naar mijn mening pas menens als de telefoons carrieraggregatie kunnen doen tussen een paar 5G-carriers.
Eerste generatie 5G toestellen? Mijn 2 jaar oude toestel heeft het al en ik maak al meer dan een jaar gebruik van 5G.
In China hebben al 4 jaar overal 5G netwerk, zo ver lopen wij hier achter
Ze moeten wel met al die camera’s…
Dan zou Londen al op 6G moeten zitten
Da's fijn, maar er is echt maar een enkel toestel dat meer dan 1 frequentie tegelijk met 5G kan gebruiken.
Ze zijn dus niet klaar voor "5G only".
Dat mag je wel even uitleggen. Wat bedoel je precies? Ik ben geen expert dus ik laat me graag vertellen hoe het zit.
Vrijwel alle toestellen kunnen meerdere 4G-banden combineren. Bijvoorbeeld op 2600 MHz zenden en ontvangen, en ook al op 800 MHz ontvangen als het op de 2600 MHz even niet goed gaat.
Die mogelijkheid hebben diezelfde toestellen niet op 5G. Je kan dan wel 800 MHz 4G combineren met 3500 MHz 5G, wat heel veel snelheid oplevert want die 3500 MHz is een heel brede band.
Maar tegelijk, voor de stabiliteit, op beide banden 5G, dat kan nog niet.
Dus 5G is toch nog ondergeschikt aan de implementatie van 4G, vind ik dan.
Tweakers en anderen hebben diverse keren aangetoond dat de snelheden in de praktijk nog niet hoger zijn. 5G is meestal gewoon nog oude protocol met nieuwe labeltje. Gaat nog wel komen / is bezig maar alleen ‘5G’ op je scherm zegt niks.
Oude protocol? Als ik wat tests doe met speedtest kom ik met 4g niet verder dan 170mbit down en 10mbit up. Bij 5g is dat rond de 220mbit down en 30mbit up. Best wel knap voor een ander "labeltje". Kan het nog beter? Vast wel, maar het is absoluut niet "hetzelfde" als 4g.

Edit:typo

[Reactie gewijzigd door david-v op 23 juli 2024 06:14]

Nee, het is wel zo dat de 5G die nu op de markt is (toch in België) 5G NSA is, Dit betekent dat het radio gedeelte dus wel degelijk 5G is, maar het core netwerk wel via het oude LTE netwerk gaat.
Dit is echt al de 3e generatie. De eerste 5G telefoon was de Galaxy S10. Daarna kwamen de S20, S21 en S22. We zitten al op de 4e generatie volgend jaar.
Alleen is het prijsverschil tussen een SE (2020) en een SE (2022) niet groot genoeg om twee jaar minder ondersteuning op OS/security patches te verliezen...
precies die gedachte had ik in oktober of SE2020 kopen of een 12 mini 128gb voor €530
Tja €520 voor een toestel met ongeveer hetzelfde design (lees enorme bezels) als de iPhone 6 uit 2015 is gewoon niet echt hip als je het mij vraagt. Als je zo'n bedrag uitgeeft wil je toch wel iets van gevoel hebben dat je iets moderns in je handen hebt, toch?

[Reactie gewijzigd door Baet op 23 juli 2024 06:14]

Vergeet niet de enorme consessies die daar boven op komen:

- Zeer kleine accu die veel sneller degradeert dan andere modellen. Veel mensen hebben nog maar 80 over na 2 jaar, terwijl mijn zus met elke dag opladen nog 94 heeft op haar iphone 11.
- camera, niet eens nachtmode of lens van een iets betere iphone

Die 2 dingen zijn toch wel een dealbreaker voor 520 euro, zeker als je kijkt wat bv een nieuwe accu kost bij apple, maakt hem alleen maar duurder
Nouja, mijn iPhone 12 zit ook nog maar op 91% accu terwijl ie een 14 maand oud is. Nu gebruik ik hem intensief, maar goed.
Blijft vervelend dat een telefoon van 1000 euro eigenlijk na 2 jaar af is en in de prullenbak kan.. wanneer je accu op 75-80% komt zit er heel weinig rek meer in.. miss 3-6 maanden voordat de accu totaal af is.. als vervangen dan haast netzoveel kost als het apparaat 2e hands.. is ie in principe afgeschreven.
De 5S had een goeie accu, de 6S rammelde en bleek een minder product te zijn. Dat is ook een strategie om geld uit de zakken te kloppen, als je geen garantie hebt dan.

Hopelijk is de SE, business lijn, wel van beter hout gesneden.
De 6S een minder goed product? Ik heb hem nu 6 jaar voor dagelijks gebruik. 1 x de accu laten vervangen werkt nog prima. Ga nu waarschijnlijk voor een iPhone 11 (refurbished) omdat hij geen iOS 16 zal gaan krijgen en de accu wat minder wordt.
Ten opzichte van de 5 en 5S wel ja, bij mij is de laatst genoemde nu aan een nieuwe accu toe. De 6S was al eerder aan de beurt. Helaas is de 5S wel buiten z’n lifespan. Mijn huidige 6S kan nog een paar jaar mee, en ik hoop dan voor een redelijke prijs een 12 of 13 te kunnen aanschaffen. Dan is de kop van de ‘lifespan’ er inmiddels af.
als de iPhone 6 uit 2015 is gewoon niet echt hip als je het mij vraagt
Kleine correctie, de iPhone 6 is alweer uit 2014. 6s komt uit 2015.
De iPhone 6 is van 2014
Niks mis met een SE, alleen ik heb de vorige nog en die doet het prima en ik zie geen enkele redenen waarom ik nu weer 500 euronen moet neerknallen terwijl mijn huidige toestelletje van nog geen 2 jaar oud het nog prima doet.
5g ?? Wat moet ik ermee zit alleen maar op WiFi meestal en trouwens 4G werkt prima!
En de upgrades t.o.v. de vorige SE vind ik nou niet echt een reden om mijn huidige als obsolete aan te merken.
Dit dus, de SE is denk ik vooral een vervangingsmarkt waarbij je een nieuwe koopt als de oude het niet meer zo goed doet en die van 2020 doet het nog prima. En ik denk ook dat veel mensen die het instapmodel hebben zich niet echt druk maken om 4G of 5G, het werkt en doet wat het moet doen. Ik koop de 5G versie wel als mijn huidige SE aan vervanging toe is.
Precies. Als die van mij uit 2016 het gaat begeven, wil ik graag een vergelijkbaar toestel; misschien met iets betere hardware.
Ik heb sinds kort een nieuw toestel, met 5G ondersteuning.

En eerlijk gezegd vind ik het tegenvallen, ping is fors beter dat wel maar zelfs met valt bereik haal ik diezelfde snelheden als op 4G+.

Niet dat ik klaag, het valt wel op.

(4G was zat voor mij, iets wat ik nooit over 3G kon zeggen)
Toch grappig om te zien hoe anders mensen denken over dit soort dingen. Ik heb een SE2020 en ben er ontzettend blij mee. Het design is niet hetzelfde als de huidige iPhones, maar juist dat hij wat ronder is dan de 12 en 13 vind ik wel fijn.

Het had moderner geweest als hij kleinere bezels had gehad, maar om daar nu minimaal 300 euro extra voor neer te leggen is naar mijn mening dan weer overdreven.

Ik denk dat de verminderde vraag zeker te maken zal hebben met de redenen die ze zelf aangeven, maar anders dan het "ouderwetse" uiterlijk denk ik eerder dat de relatief korte termijn tussen de SE2020 en SE2022 impact heeft. Veel mensen die ik ken met een iPhone doen gewoon langer dan 2 jaar met hun iPhone (ook de mensen met een SE). Ik verwacht zelf ook niet om een SE2022 te kopen, tenzij ik deze misschien stuk laat vallen ofzo.
De SE 2020 sloeg in mijn ogen, ondanks zijn design nog ergens op.

SE 2022 voelt gewoon lui aan, betere chip met 5G, 1gb extra ram en een tikkeltje grotere accu en dan als kers op de taart een veel te grote prijs verhoging voor EU, verder is het gewoon een SE 2020.

SE 2020 was niet ideal, maar prima voor een budget toestel uit het Apple eco systeem, dit geldt in mijn ogen niet voor de SE 2022, hij is qua prijs te dichtbij de 12 Mini die op chip na gewoon veel beter is.

Persoonlijk ben ik echter van mening dat alleen de eerste SE echt een schot in de roos was, qua prijs en de rest omheen.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 23 juli 2024 06:14]

Ligt er ook maar net wat je ervaringen zijn met andere toestellen. Heb zelf diverse telefoons in mijn handen gehad en vind persoonlijk dat de prijs/kwaliteit verhouding bij Apple scheef is. Zo koop ik liever bijvoorbeeld een Poco F3 voor 300 euro waar ik dan 3 jaar mee doe dan iedere 5 jaar een iPhone waar alle specs minder zijn behalve de soc terwijl die niet merkbaar sneller is.
Het gene dat een iPhone SE bezitter het minst nodig heeft in mijn ogen is vernieuwd. De razendsnelle Apple processor.... Daar heeft de gemiddelde SE gebruiker niks aan wel handig voor de updates maar dat is vooral vanuit het Apple oogpunt. Is een beetje alsof ik een Ryzen 9 processor aan me oma adviseer.
Precies ;-) Ik doe helemaal niets intensief op mijn iPhone SE 2020 en dus is hij meer dan snel zat. Een nieuwe zou mij 0 meerwaarde brengen.

Ik heb voorstander van de serie en zal over een jaar of 2, 3 graag weer pak 'm beet €500 neerleggen voor een nieuwe. Maar tot die tijd doet de vorige het prima. Apple is een beetje te eager geworden na het succes van de 2020 denk ik.
Apple mag best een overflow aan iPhones maken, dat scheelt dadelijk als deze stock in de uitverkoop gaat. Nieuw maar dan een stuk betaalbaarder. Met de wind in de zeilen heeft Apple gezien de vraag de prijs behoorlijk opgeschroefd.

Gaat het tijd worden dat ze wat lucht laten ontsnappen nu de vraag naar hun meest gewilde product terugloopt?
Apple zal een overschot eerder in de schredder gooien dan "in de uitverkoop". Dat zou het merk beschadigen.
Tuurlijk beperkt Apple de productie. Een SE telefoon is prima, maar de prijs van 529 euro slaat nergens op. Had het 399 euro gemaakt en dan had een bepaalde doelgroep misschien de stap genomen.

Als je wat geld bijlegt, heb je een 13 mini die op alle fronten beter is. Heb de 13 mini al meerdere malen voor rond de ~650 euro op internet gezien. Dan heb je een telefoon die je wel makkelijk 5-6 jaar nog kunt gebruiken. Sterker nog, het is de laatste handzame iPhone die we de komende jaren gaan zien.
Dit inderdaad

Grootste probleempunt is inderdaad die prijs! Ikzelf had 329 tot 379 euro in gedachten als correcte prijs. Maar daarnaast heeft de iPhone SE ook nog zeer dikke bezels waardoor het lijkt alsof het een telefoon uit 2015 is.
En eigenlijk is die batterij ook niet de beste leerling van de klas (2018mAh) waardoor ik als Apple fan deze al heel snel links zou laten liggen.

De prijs voor deze iPhone SE (2022) is compleet van de pot gerukt. Ik had interesse (ook vooral om het nog een lekker 4,7" scherm heeft maar toen ik de prijs zag! Sorry!
Helemaal waar .... Het gaat nergens meer over.
A15 waar je in de praktijk weinig mee kunt en voor de typische SE gebruiker echt geen meerwaarde zal bieden.
Voor 650 euro is een 13 mini wel een enorm goede deal tov deze SE, maar ik vind die allemaal rond de 750 euro.
Kan je aangeven waar je deze ziet/zag voor 650 euro.
Ik kan me goed voorstellen dat dit tegenvalt. De materialen zijn grotendeels hetzelfde als de iphone 6 die uitkwam bijna 10 jaar geleden. Dat er een nieuwe chip in zit met 5G maakt niet dat het een nieuw toestel is. Als je dan een prijs rekent van €250 om mensen toch binnen je ecosysteem te krijgen snap ik het. Maar voor 530 euro koop je een veel beter android toestel. Zulke schermranden zijn al lang niet meer van deze tijd. Voor nee als Apple echt een goedkoper toestel wilde uitbrengen hadden ze beter een mini 12 kunnen uitbrengen qua uiterlijk met misschien iets goedkopere materialen en desnoods de chip uit een iphone 11 en daarmee zonder 5G.
Ik denk dat de vraag groter was geweest als ze het XR design terug hadden gehaald en die hadden omgedoopt tot SE. Groter scherm, moderner design en uitstekende accuduur.
BAM! Precies dit. XR is wel een tikkie groot, maar wat een heerlijk toestel.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.