Umlaut: mobiele netwerken KPN en T-Mobile verbeterden, Vodafone bleef gelijk

De mobiele netwerken van KPN en T-Mobile zijn vorig jaar verbeterd, maar dat van Vodafone bleef gelijk, concludeert umlaut na een landelijke test. De netwerken van KPN en T-Mobile worden als uitstekend beoordeeld en dat van Vodafone als zeer goed.

Umlaut geeft KPN, T-Mobile en Vodafone respectievelijk 976, 972 en 938 punten. Daarmee zitten de drie grote Nederlandse providers tegen de maximumscore van 1000 punten aan en worden ze geschaard onder de beste mobiele netwerken wereldwijd. Het is voor het eerst dat KPN de eerste plek behaalt in de test. De afgelopen vijf edities stond T-Mobile op de eerste plek.

Bij de vorige editie van de umlaut connect Mobile Benchmark, die begin 2020 werd gepubliceerd, ging de winst naar T-Mobile met 962 punten. KPN scoorde toen 954 punten en Vodafone had 945 punten. Daarmee is Vodafone de enige provider die nu lager scoort dan bij de vorige test. Volgens umlaut zijn de prestaties van het netwerk gelijk, maar is de testmethode geüpdatet en zijn bepaalde eisen aangescherpt, waardoor er meer verwacht wordt van providers.

Vanwege die aangescherpte testmethodes, prijst umlaut KPN en T-Mobile voor het verhogen van hun scores. De score van KPN ging met 22 punten omhoog en dat is volgens umlaut met name te danken aan de prestaties op het gebied van mobiele data. T-Mobile scoorde 10 punten hoger dan bij de vorige test.

Hoewel de scores zeer dicht bij elkaar liggen, zijn er volgens umlaut wel verschillen tussen de providers. Zo heeft KPN het beste 5G-bereik in de grote steden, maar heeft T-Mobile een beter 5G-bereik in dorpen, op de weg en op spoorwegen. T-Mobile heeft in alle situaties de snelste set-uptijd in de Voice-test. Volgens umlaut heeft Vodafone de derde plaats te danken aan 'iets mindere' prestaties in de datacategorie en is het 5G-bereik van de provider iets minder dan bij de andere twee.

De test van umlaut bestaat uit rijtesten, looptesten, gesprekstesten en datatesten. Ook worden er deels gecrowdsourcete gegevens van klanten gebruikt. Alle resultaten en uitleg over de testmethode zijn te vinden in het volledige rapport. De test werd tot 2019 uitgevoerd onder de naam P3.

Umlaut-netwerktest 2022

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

01-03-2022 • 14:11

76 Linkedin

Submitter: juliank

Reacties (76)

76
76
34
2
0
20
Wijzig sortering
Misschien ook wel leuk om te vermelden, de scores van ons buurland (België is niet opgenomen in het rapport:

Duitsland
944 Deutsche Telekom (was 900)
913 Vodafone (was 834)
874 Telefónica/O2 (was 758)

[Reactie gewijzigd door robcoenen op 1 maart 2022 14:26]

Off-topic:
In België zijn ze door heen datalimieten heen en konden ze de resultaten niet meer uploaden 8)7
Nog veel erger: als ik het rapport goed lees is kpn samen met Swisscom WERELDWIJD de best gemeten provider.

Voor zo'n klein landje als we zijn toch wel een prestatie waar we bij een nederlands bedrijf trots op mogen zijn ?
vodafone doet het in data toch wel een heel stuk slechter dan de andere 2.
Kun je een resultaat van 93,8% überhaupt wel ‘slecht’ noemen? Of in vergelijking met 97,2 en 97,6%. Ik zou het eerder ietsje minder vinden dan ‘een heel stuk slechter’.

[Reactie gewijzigd door robertwebbe op 1 maart 2022 14:33]

Vanuit mijn eigen ervaring is het in Groningen en Friesland op dit moment echt niet best bij Vodafone. Midden in de binnenstad van Groningen haal ik op dit moment via 4G of 5G niet hoger dan 10Mbit down.

https://www.speedtest.net/result/i/5015285484

Dat doen KPN en T-mobile echt heel veel beter. Hier knallen T-Mobile en KPN met 300Mb binnen.
Ik mag hopen dat dit een incident in de regio is; in het verleden lag de snelheid echt veel hoger dan nu.

We werken zakelijk/mobiel ook met VF en ook daar vernemen we momenteel klachten dat de snelheid ondermaats is. We werken veel met 4G oplossingen en dan merk je gewoon dat het niet vlot gaat hier

Gesprekskwaliteit bij VF en KPN is dan wel weer veel beter dan bij T-Mobile. Bellen van VF en KPN naar T-mobile is niet om aan te horen zo slecht.

[Reactie gewijzigd door krakendmodem op 1 maart 2022 15:29]

Gesprekskwaliteit bij VF en KPN is dan wel weer veel beter dan bij T-Mobile. Bellen van VF en KPN naar T-mobile is niet om aan te horen zo slecht.
Ik vraag mij oprecht af waar je jouw laatste alinea op gebaseerd hebt…
Als ik met VF 4G naar een KPN 4G (of 3G) aansluiting (of andersom) bel, dan krijg ik keurig netjes HD-Voice gesprekken met goede geluidskwaliteit. Dit hebben KPN en Vodafone al sinds 2017 geregeld.

Bel ik vervolgens vanaf een VF/KPN sim naar een T-Mobile nummer, dan is er geen HD-voice en krijg je dat 'doffe' geluid, soms zo beroerd dat het niet om aan te horen is. Die HD-voice interconnectiviteit heeft T-Mobile nog steeds niet (goed) geregeld met de andere providers.

Ik bel dagelijks naar vele nummers en haal de T-mobile gebruikers er zo tussen uit. En nog steeds heeft T-Mobile dit nog niet actief: https://community.t-mobil...t-andere-netwerken-281069
Super interessant! Dankjewel voor deze informatie!
ik ervaar het zelfde, als ik door collega met t mob gebeld word, versta ik deze gewoon slechter dan met KPN. (heb zelf ook KPN)
Heb zelf geen ide waarom.
Je moet ook gewoon een provider kiezen die voor jou en je woon (en/of) werk locatie goed werkt. Werkt de één niet dan pak je de ander. Dit soort tests is nooit representatief voor jouw situatie. Zelfde met vaste verbindingen. Werkt coax niet pak je fiber of DSL en vice versa.

Over het algemeen zijn het alledrie gewoon zeer goede netwerken.

[Reactie gewijzigd door j_bos op 1 maart 2022 16:15]

Over het algemeen werkt het prima, dat klopt. De dekking bij VF is overigens dikke prima, alleen door de keuze door in sommige gebieden amper capaciteit in te zetten valt het soms dan best tegen. (hier op het platteland soms alleen band 20, prima voor dekking, maar qua capaciteit niet).

Zoals Umlaut / Ookla / andere partijen terecht opmerken zal er bij Vodafone nog wel wat moeten gebeuren de komende tijd om het netwerk uit te breiden.

Omdat we veel met 4G oplossingen werken en VF onze leverancier is merk je al snel dat het op veel gebieden te kort komt.
Niet alleen Vodafone. Ik heb dualsim met Hollandsnieuwe en Lebara. Ben vaak aan het wisselen tussen sims omdat er wel bereik is maar geen data doorkomt.

Had hiervoor Ben, die was op zich redelijk maar had geen bereik binnenshuis. Spijt dat ik die heb opgezegd, want mijn huidige telefoon die ik tegelijk met Lebara abo aanschafte kan bij Ben VoLTE en bellen via Wifi, waarmee het bereik binnenshuis gewoon super is. Lebara ondersteunt dat niet.
Bijzonder dat sim-wisselen van vodafone netwerk naar vodafone netwerk je probleem verhelpt. Denk dat je zonder wisselen op dat moment ook wel weer snelheid had gehad. Al kan het natuurlijk toevallig zo zijn dat hun backbone de bottleneck was ipv het VF netwerk.
Lebara is KPN netwerk, HollandsNieuwe is Vodafone. Bereik en betrouwbaarheid is wisselend hier in Friesland, en dan heb ik het niet eens over de kleine k*t dorpjes, maar ook grotere plaatsen zoals Gorredijk. In het winkelcentrum hoef je met niet te rekenen op een werkende verbinding.
Dan dacht google denk ik dat ik ergens in een buitenland zat waar lebara wel VF gebruikt
Voor elke 62 keer dat het mis gaat bij Vodafone gaat het 28 keer mis bij T-Mobile en 24 keer bij KPN. Oftewel bij Vodafone gaat het ruim 2x zo vaak mis.

Het is allemaal perspectief maar hoe hoger de percentages hoe moeilijker een hogere score te halen bevalt. Het verschil tussen 99% en 99,9 procent is een factor 10 en maakt in sommige omstandigheden veel uit(uptime).

Bij providers gaat het vooral om het gebied waar je vaak bent.
Het verschil tussen 99 en 99,9 is ca 1%. Dat is niet een factor 10. Een factor 10 verschil is 99 tegenover 990.

[Reactie gewijzigd door aikebah op 2 maart 2022 10:32]

Service A met 99% uptime tegenover service B met 99,9% uptime, dan heeft service A 10x zoveel downtime. 10x is een factor 10.
Dan blijft mijn statement dus nog altijd geldig, want jij hebt het over een factor 10 verschil tussen 1% en 0,1% en daar ben ik het volledig mee eens. Maar dat zou dan dus iets moeten zijn als 'het verschil in de niet-beschikbaarheid tussen 99% en 99,9% is een factor 10'
Leuk voor je dat je zegt dat je statement nog steeds correct is! Heb ook nooit wat anders gezegd, maar je statement raakt nogsteeds kant noch wal.
Reageer alleen op het data deel.

Daar hier je toch grotere verschillen dan spraak. Tel je beide op is het verschil niet heel groot.
Maar met dat zie je soms toch 5-9% verschil met kpn/t-mobile
Vodafone heeft ook de minste capaciteit (banden dus bandbreedte) live staan. Dat betekent in ieder geval lagere snelheden en sneller last bij drukte.

Zie www.antennekaart.nl voor details en gebruikte banden per zendmast.

[Reactie gewijzigd door Naafkap op 1 maart 2022 14:48]

Indien er goed wordt gemonitoord waar het druk is, dan zou dit niet moeten voorkomen, en dit is ook mijn ervaring bij Vodafone. Hoge pieksnelheid op drukke plekken, lagere pieksnelheid (maar voldoende voor alle apps prima te laten werken) op minder drukke plekken. Er liggen in Nederland ook niet overal snelwegen naar elk gehucht.
Het teruglopen in score ten opzichte van vorig jaar verbaast me wel, aangezien Vodafone vorig jaar ook heel druk is geweest met het ombouwen van bestaande sites en het bijbouwen van nieuwe sites. Alleen duurt het activeren van de nieuwe locaties soms zo lang dat ze tijdens de test nog steeds uit stonden.
Maar Vodafone heeft flinke gaten in bepaalde delen van het buitengebied, en dat kost ze echt enorm veel punten. Kijk alleen al naar de download success-rate en de call success-rate. Maar ik heb goede hoop dat ze in de komende jaren dichter achter KPN en T-Mobile staan.
Wat heet slechter. In crowd sourcing zijn de gelijk, wat meest waardevol is. De rest zegt alleen maar iets over de restcapaciteit
Hier tmobile 4GVoorThuis. Wordt stelselmatig slechter. Twee jaar geleden 130 Mbps, vorig jaar 80, nu 30 Mbps. Vodafone op zelfde zendmast 130Mbps constant.

Uitleg tmobile: sorry, komt door 5G omschakeling.
De integratie van Tele2 klanten op het mobiele netwerk heeft echt voelbaar effect gehad. T-Mobile is wel bezig met dit soort locaties om meer spectrum toe te voegen om de boel weer sneller te maken. Maar dat hebben ze nog lang niet overal gedaan
Ik denk dat dit eerder ligt aan je contract. 4GvT is namelijk maar 30mbits wanneer je geen buitenantenne hebt en 100 wanneer je dit wel hebt. Als je na twee met een SO verlengt ga je ook terug in snelheid naar 30mbits.
Nee. Ik heb het originele 2018 abonnement. Dat is 100 Gb. per maand en ongelimiteerde snelheid. In 2020 is dat veranderd naar de abonnementen die je noemt. Maar zolang ik dit maandabonnement niet opzeg of verleng blijven de voorwaarden uit 2018 van kracht.
Tenzij tmobile zich hier niet aan houdt natuurlijk.

Overigens heb ik af en toe de oude snelheid maar overdag is het dus knudde. Ga binnenkort opzeggen en over naar Vodafone unlimited.

[Reactie gewijzigd door ernstoud op 2 maart 2022 20:46]

Veel hangt ook af of je veel reist of niet.
Reis je regelmatig dan is Vodafone gewoon de beste optie omdat die in diverse landen eigen netwerken onder eigen naam heeft en uit ervaring kan ik zeggen dat de verbinding altijd uitstekend was.
Voor alleen binnen NL scheelt het allemaal niet zo veel en is het meer een eigen voorkeur.
En dan 5 euro per dag voor een schamele 30mb data betalen.
Daar gaat het hier niet om!
Het sneeuwt ook in Alaska en dat is net zo'n opmerking die niet ter zake doet.
Het gaat om de kwaliteit en beschikbaarheid en aangezien ik relatief veel (moet) reizen is een goede provider belangrijk en dan heeft Vodafone, zeker binnen de EU, een streepje voor.
Qua dekking maakt het voor roaming echt geen donder uit of je nou vodafone of kpn gebruikt.
Dan is het verschil tussen een dagbundel van 30 mb/bellen/sms voor €5 vs 2000mb voor €20 zeker wel relevant.
Maar gelukkig heb je iedereen even kunnen melden dat je zo vaak in het buitenland zit.
Helaas pindakaas maar heb zowel KPN als Vodafone in het buitenland gebruikt en vwb roaming is het een megaverschil in het voordeel van Vodafone (op hun eigen netwerk in dat land).
Als je niet weet waar je het over hebt (door gebrek aan eigen ervaring) en het maar over de prijsboeg blijft gooien ondanks dat het daar hier niet over gaat blijf dan buiten de discussie.
Loop nou niet zo interessant te doen jôh. Je bent echt niet de enige die wel eens in het buitenland belt. Zowel vodafone als kpn werkt gewoon prima met roaming.
Trouwens wel dapper om zelf volledig off-topic te gaan en dan als argument te gebruiken “dat het daar niet over gaat”
Wie loopt er nu interessant te doen????
Het onderwerp is de kwaliteit van de aanbieders en daar hoort ook bij hoe die aanbieders functioneren in het buitenland.
Jij bent het zelf die off-topic gaat door er ineens prijsvergelijkingen bij te slepen!!!
De kwaliteit van een dienst is onlosmakelijk verbonden aan hoe deze zich verhoudt tot de prijs.
De welbekende “prijs/kwaliteit verhouding”.
Opmerkelijk hoe dat volgens jouw minder relevant is dan jouw tripjes onder een artikel dat specifiek gaat over de netwerken binnen Nederland.
Dan kies je met het KPN abbo het vodafone netwerk in het buitenland en opgelost. Dan wordt de prijs zoals dirk161 zegt wel degelijk interessant.
Wordt er ook specifiek gekeken naar het type 5G en de snelheid? Aangezien 5G nog geen meerwaarde heeft in Nederland zou het eerlijker zijn als alle netwerken daar flink wat punten verloren. Maar dat zie ik niet terug in de test.
Aangezien 5G nog geen meerwaarde heeft in Nederland zou het eerlijker zijn als alle netwerken daar flink wat punten verloren.
5G geen meerwaarde? Dat klopt niet. 5G biedt bijvoorbeeld al een aanzienlijk hogere uploadsnelheid ten opzichte van 4G. Daarnaast is 5G sneller en efficiënter per MHz bandbreedte.

Het kan kloppen dat je het nu nog niet erg merkt als gemiddelde gebruiker, maar de meerwaarde is er weldegelijk. In de toekomst zullen steeds meer banden van 4G overgaan naar 5G. Dan zullen de verschillen nog veel groter worden.
In de gebruikerservaring klopt het wel. 5G wordt steeds voller en 4G-only wordt steeds minder. Aangezien 2600MHz TDD nu niet tegelijk met 5G kan worden gebruikt is dat in feite een 4G-only band geworden. En die band is dubbel zo groot, en aanzienlijk rustiger dan de 5G band. Het verschil wordt op drukke plekken dus steeds voelbaarder. Maar je punt voor de uploadsnelheid blijft zeker staan!
5G geen meerwaarde? Dat klopt niet.
Voor de consument klopt het wel. Zie bijvoorbeeld: https://tweakers.net/revi...ter-dan-4g-conclusie.html
Daarnaast is 5G sneller en efficiënter per MHz bandbreedte.
Ja interessant voor providers, in de praktijk merk je daar (nog) niks van.
Het kan kloppen dat je het nu nog niet erg merkt als gemiddelde gebruiker, maar de meerwaarde is er weldegelijk.
Als ik het niet merk heeft het voor mij geen waarde. Ik zit nu al een tijdje op 5G en merk er niks van.

[Reactie gewijzigd door StefanSL op 1 maart 2022 15:55]

5G heeft wel degelijk meerwaarde. Voor de eindgebruiker een hogere datasnelheid, en voor de provider meer capaciteit per cel (wat indirect ook weer een voordeel voor de eindgebruiker is).
Waarom is er in de praktijk dan geen verschil? Of is 5G in sommige gevallen zelfs slechter?
https://tweakers.net/revi...testen-de-resultaten.html
In de praktijk is er nu nog niet zo'n groot verschil door de manier hoe de netwerken zijn ingericht, zoals ook in dat artikel wordt genoemd. Er is volgens mij nu meer capaciteit beschikbaar gemaakt voor 4G dan voor 5G.

5G is hier dan ook nog niet optimaal in Nederland door dat geneuzel met de 3,5GHz frequentie. Pas als die actief wordt zal 5G in de grotere kernen echt veel sneller worden.
In principe kun je die voordelen ook (in mindere mate door de veel smallere band) met de 2600 TDD frequenties halen die KPN en T-Mobile ter beschikking hebben. De providers zullen wel precies bijhouden welk deel van de gebruikers 5G kan gebruiken om te bepalen wanneer ze 5G meer capaciteit moeten geven. De TDD frequenties zijn met name geschikt vanwege de voordelen van beamforming.
Daar ben ik van op de hoogte. Ik heb het artikel dat ik linkte ook gelezen, volg het al een tijdje en heb zelf ook 5G van T-Mobile.
5G is hier dan ook nog niet optimaal in Nederland door dat geneuzel met de 3,5GHz frequentie. Pas als die actief wordt zal 5G in de grotere kernen echt veel sneller worden.
Precies. Mijn vraag was meer bedoeld als reactie op "5G heeft wel degelijk meerwaarde". Het is duidelijk dat dat niet zo is. Sterker nog, 5G downloadsnelheid is vaak zelfs lager als ik de data van Tweakers mag geloven.
Mijn ervaringen met 5G bij KPN is dat het wel wat sneller is. Maar ook dat is weer per locatie afhankelijk. Maar op sommige plekken trek ik zo 400Mbit/s down, dat krijg ik niet vaak op 4G
Een component van de test was hoe groot de 5G meerwaarde is (bij KPN iets groter dan bij TM, bij VF veel kleiner). Verder meten ze op allerlei zaken zoals snelheid van downloaden van bestanden, success rate (hoe vaak het uberhaupt lukt te downloaden), de netwerklatency (waar TM ruim het beste op scoort), en de sterkte van het signaal.
Toch mooi om te zien dat we echt wel goede netwerken in Nederland hebben. Bereik is de laatste jaren ook stukken beter geworden.

/offtopic, met 400 miljoen omzet kon Umlaut ook wel even de foto's van Shutterstock in hun rapport kopen in plaats van de foto's met watermerk er in plaatsen :\

[Reactie gewijzigd door mr94 op 1 maart 2022 14:19]

De eigenaren kunnen nu gewoon een claim neerleggen voor het gebruik van eem foto zonder hier goedkeuring voor te hebben en er geen rechten voor hebben betaald.
Hangt ervan af, beknopte samenvattingen van een rapport publiceren waar netjes de bron in vermeld wordt valt onder journalistische vrijheid. Al zitten heer heel veel regels en uitzonderingen op.
Maar een neem aan dat ze netjes naar de bron refereren en niet het gehele rapport overgenomen hebben.
Het gaat om de foto's van shutterstock. Die foto's mag je gewoon niet zonder toestemming in een rapport gebruiken wat publiekelijk wordt gedeeld.
Denken dat je met bronvermeldig klaar is een groot misverstand, ondanks dat heel veel mensen denken dat je dan goed zit. Het is voor fotografen hun inkomsten. Stel je voor dat onze werkgever netjes onze namen vermelden in een stuk code, onder een integratiedocument etc, en dan zegt dat het wel goed zit want er is toch bronvermelding?
Die scores in de drivetests van Vodafone zijn toch wel een stuk slechter dan de andere 2. Ik ondervind dit zelf ook wel eens helaas.

Ik moet regelmatig mijn telefoon opnieuw opstarten wanneer ik vertrek vanaf kantoor omdat hij anders geen verbinding wilt maken met het netwerk. Mobiele data uit en in schakelen werkt dan niet.
Ik moet regelmatig mijn telefoon opnieuw opstarten wanneer ik vertrek vanaf kantoor omdat hij anders geen verbinding wilt maken met het netwerk. Mobiele data uit en in schakelen werkt dan niet.
Lijkt me sterk dat dat aan Vodafone ligt. Misschien eens je simkaart er in en weer uit halen?
Waarschijnlijk blijft telefoon lang op wifi hangen
Dat is het in ieder geval niet. Ik moet ongeveer een halfuur rijden en als ik het niet in de gaten heb dan heb ik heel de rit geen internet. Thuis verbind hij dan weer met de wifi en krijg ik alles binnen. Op een of andere manier komt hij in een staat waar hij zegt 4G/5G te hebben, maar waarbij alle apps zeggen dat ik momenteel niet verbonden ben met een netwerk.

Ik heb al gespeeld met netwerkinstellingen zoals het opnieuw naar een netwerk zoeken, vliegtuigstand in en uit schakelen en dat soort dingen. Maar het enige wat tot nu toe heeft gewerkt is opnieuw opstarten. Dit probleem had ik eerst met een Oneplus 7 Pro en nu met een iPhone 13 Pro Max.

Overigens start het probleem wanneer ik in de lift sta. In de lift verlies ik alle verbinding met het netwerk en wanneer hij dan het netwerk weer oppakt heb ik af en toe dus dit probleem.
Lekker belangrijk. Tijdens het autorijden hoor je sowieso niet met je telefoon bezig te zijn.
Bijzondere opmerking. Ik gebruik Spotify en Google Maps tijdens mijn ritten, beide apps hebben internet toegang nodig in mijn geval.
Herkenbaar, was voor mij een van de redenen om van Vodafone af te stappen na een aantal jaar.
Vraag me af wat deze scores waard zijn. Wij zijn met een project bezig op het uiterste deel van de Maasvlakte 2 en daar is maar op beperkte deling dekking met alle providers terwijl de dekkingskaarten aangeven dat ze daar allemaal wel bereik hebben.
Blind spots zullen altijd bestaan, maar het ligt ook een beetje aan wat je verstaat onder 'beperkte dekking'. Kan je bellen zonder dat een gesprek hapert of wegvalt, en kan je nog wel een filmpje bekijken? Of verwacht je een 200Mbit-verbinding? Hoe is dat bij jullie project?
Wij werken langs het spoor en moeten daar over een afstand van een kleine 8 km diverse GPS metingen doen. De meetstok staat via een dataverbinding in contact met een referentie punt die de afwijking van GPS doorgeeft aan de meetstok. Daar is geen supersnelle verbinding voor nodig.
Op diverse punten is er gewoon geen verbinding mogelijk en op andere punten is de verbinding het slecht. De punten waar er helemaal geen verbinding is kan je ook niet bellen.
De Dekking van dekkingskaarten is gebaseerd op een radiopropagatie model berekeningen die o.a. landgebruik data als input heeft. Bij nieuwe projecten is er vaak nog geen data beschikbaar van het nieuwe landgebruik, en klopt de radiopropagatie berekening niet meer.

[Reactie gewijzigd door RANknowledge op 1 maart 2022 19:09]

Ben ook echt super tevreden over KPN. Ondanks dat Delta schermt met 8Gbit glas blijf ik gewoon bij KPN. Super stabiel en meer dan zijn geld waard. Hopelijk blijft het in Nederlandse handen.

T-Mobile en ik heb elkaar altijd niet gemogen haha
Ik ben dus eind 2020 overgegaan van Tele2 naar KPN. Verschil van nacht en dag, had het eerder moeten doen. De meerprijs is het me waard.
Hopelijk blijft het in Nederlandse handen.
Wat is er precies Nederlands aan dan? Als beursgenoteerd bedrijf heb je geen idee in wiens handen het nu precies is ...
Typisch dat dat soort opmerkingen eigenlijk alleen gemaakt worden als het om een Nederlands bedrijf gaat. Ik heb het soort commentaar dat jij nu maakt nooit bij bedrijven uit andere landen gehoord. Niemand reageert als het het hebt over "het Amerikaanse bedrijf Google". Om maar een voorbeeld te noemen (terwijl dat geografisch geeneens 100% correct is).

Maar v.w.b. KPN: het is gewoon een Nederlands bedrijf want gevestigd en geregistreerd in Nederland. Met een Nederlands hoofdkantoor en een Nederlandse directie.
Dit gaat over mobiele netwerken, dat heeft weinig te maken met glas en vast internet.
Klopt, maar je kan niet ontkennen dat tegenwoordig alles door elkaar gelust is. Ik had het specifiek over KPN. En hier gaat het over mobiel netwerk. En als je als KPN klant internet afneemt, dan verdubbelt je mobiele abo qua bellen en data etc. En zo kwam ik er op.
Appels of peren wat wil je vergelijken. Of loop/rij je soms met koper/glas achter je aan. Bovengenoemde test rapport ging over mobile benchmark :)
Wat jammer is dat Tweakers nooit eens onderzoek doet naar de achtergronden van het KPN en TMO netwerk. Deze radionetwerken zijn volledig Chinees (Huawei) en die hebben toch zo hun eigen redenen op zich in te kopen in Nederland. Ik denk er het mijne van........

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee