Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Release Stalker 2: Heart of Chernobyl is uitgesteld tot 8 december

Uitgever GSC Game World heeft de release van Stalker 2: Heart of Chernobyl uitgesteld tot 8 december. De game moest 28 april uitkomen. Met deze zeven extra maanden wil de ontwikkelaar meer tijd om de game te verbeteren, testen en bij te schaven.

Volgens GSC Game World is er meer tijd nodig om de 'visie' van het ontwikkelteam te realiseren en om deze in de gewenste staat te krijgen. Er is met name meer tijd nodig voor het testen en bijschaven van de game, schrijft de uitgever.

Volgens de ontwikkelaar was het geen makkelijke keuze, maar is het uitstel noodzakelijk om een game te leveren die kan voldoen aan de verwachtingen. Die verwachtingen zijn hoog; eerdere Stalker-games in de reeks, met name Shadow of Chernobyl uit 2007 en Call of Pripyat uit 2009, hebben een grote schare fans. Call of Pripyat is bovendien de laatste Stalker-game die uitkwam.

De Oekraïense uitgever van Stalker lag onlangs nog onder vuur omdat het van plan was om nft's toe te voegen aan de game. Daar kwam men op terug na kritiek. Stalker 2 komt uit voor Xbox Series X, S en pc en wordt vanaf de release onderdeel van Xbox Game Pass. De game draait op Unreal Engine 5 van Epic Games.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Stephan Vegelien

Redacteur

12-01-2022 • 16:33

41 Linkedin

Reacties (41)

Wijzig sortering
Goede trend dat ze games durven uit te stellen in plaats van unfinished of sub optimaal releasen. Uiteraard heeft Corona natuurlijk veel impact, maar ik hoop dat deze trend zich blijft doorzetten. Hebben wij als gamers alleen maar voordeel bij!

[Reactie gewijzigd door uchiha tijntje op 12 januari 2022 16:41]

Teveel uitstellen is ook niet goed, zie Duke Nukem Forever. Stalker 2 is straks 12 jaar in ontwikkeling geweest... Ik heb geen goede hoop.
Duke Nukem Forever kan niet uitstellen genoemd worden. Dat was het poster voorbeeld van scope creep en slecht management. De game was voor het gros van die 14 jaar in een soort van prototype status eigenlijk.

Stalker 2 is NIET 12 jaar in ontwikkeling geweest. De versie van STALKER 2 waar je dan naar verwijst was gecancelled. De versie die nu uitkomt is enkele jaren in ontwikkeling geweest, een vrij normale draaitijd voor een AAA titel.

[Reactie gewijzigd door gimbal op 12 januari 2022 16:57]

Ik geloof dat de stopgezette stalker 2 voor een deel overgegaan is in ‘Survarium’. Ik dacht dat men hier een soort coop stalker van wilde maken waarbij je met meerdere spelers samen opdrachten kon doen en overleven in de ‘zone’. Als ik YT filmpjes bekijk lijkt het echter dat het vooral elkaar afknallen is.

Ik hoop op een waardige opvolger met online coop inbegrepen. Een combinatie van de oude stalker en tikkeltje Rust/DayZ erin.
Stalker 2 werd inderdaad in 2010 aangekondigd maar is niet zolang in ontwikkeling geweest. De huidige versie zijn ze pas in 2018 gaan ontwikkelen. Ruim 4 jaar dus ipv 12 ;)

Hoop trouwens dat deze met heel wat minder bugs uitkomt dan de originele games, wat een gedrochten waren het toen zeg. Om nog maar te zwijgen over de beloftes die ze hadden gemaakt en niet na kwamen, zoals dat je in elk voertuig zou kunnen rijden en er een grotere nadruk zou liggen op survival. Gelukkig is er een actieve modding community waardoor het nog steeds geweldige spellen zijn vandaag de dag

[Reactie gewijzigd door WarmongerNL op 12 januari 2022 17:08]

Hoe ontwikkel je uberhaupt een game waarvan de engine zo goed als nog niet bestaat op het moment van beginnen vraag ik me af. Zelfs nu is UE5 nog niet officieel gereleased als een product dat af is.
Dat vraag ik mijzelf ook af, weet ook niet hoe dat werkt maar het is een feit dat ze vanaf 2018 bezig zijn met deze versie van Stalker 2 en niet sinds 2010
Even in het wilde weg schieten maar mogelijks:
- Hebben ze een alpha build van het engine.
- Gebruiken ze UE4 met oog op conversie naar UE5.
- Story, Art, Geluidsopnames kunnen reeds gedaan worden.

Zoiets zeker? :)
de conversie van UE4 naar 5 schijnt best wel goed te gaan. Fortnite heeft het recent ook gedaan. En uiteraard zijn engine veel langer en eerder in ontwikkeling en krijgen devs eerder toegang. Zelfde als de dev kits voor ps5 en de laatste xbox. Daarnaats kan je zoals @CheshireCat ook al aangeeft heel veel al wel doen; sounds, textures, functies (overall scope), questlines, verhaal, concept-art en ga zo maar door. Het in engine zetten is "eigenlijk niet meer" (nog steeds bizar veel werk natuurlijk) dan al die facetten verzamelen en een plek geven. Het overgrote design gebeurt buiten de engine om.
Bedankt voor je uitleg
Hoog uit dat de storyline 12 jaar oud is, voor de rest is alles opnieuw begonnen in 2018
Zegt helemaal niks, cb2077 werd ook uitgesteld on te verbeteren en bij te schaven...

Riiight....
Moet je nagaan hoe die game was geweest als het de origineel release had gehaald… :P
Of dat we nu nog zaten te wachten op de release...
Goede trend inderdaad. Zegt meer over de manier van marketing tegenwoordig denk ik.

Maar Starfield in november, stalker 2 hopelijk in december. Dik jaar voor de boeg.
Games uitstellen =/= een finished game uitbrengen.

Mensen moeten dit echt eens los van elkaar gaan zien. Cyberpunk, uitgesteld. Battlefield 2042, uitgesteld, om maar even 2 grote voorbeelden te noemen.
Wat bedoel je met 'tegenwoordig'...
S.T.A.L.K.E.R. 2 was initially announced in 2010, with a release date set in 2012
Dit is een vervolg met een 'duister' verleden:
https://en.wikipedia.org/....R._2:_Heart_of_Chernobyl
Nee, zie verder op in de comments. Dat de naam hetzelfde is maakt het verder niet dezelfde game die in ontwikkeling is.
Of een slechte trend dat ze games te vroeg aankondigen...
Wat ik mij afvraag, waar halen ze dat extra budget vandaan? Hoe krijg je dergelijke grote projecten gefund. Via waar en hoe kun je "zomaar" een jaar ernaast zitten...
Microsoft heeft exclusieve rechten voor een jaar. Mogelijk daar. Misschien zegt microsoft zelfs; wij betalen het uitstel, als je zorgt dat de game een 9 krijgt op metacritic kopen we je studio daarna. Maar dat is een bruggetje verder
Plannen en een slag om de arm houden. Ik gok dat ze de meest positieve datum als eerst geven, maar stiekem weten ze al dat dit zeer lastig gaat worden.
Kan me heugen dat het origneel ook op zich liet wachten en evengoed nog vol zat met ellende maar we gaan het meemaken of er echt sprake is van een gepolijst product.

Uiteindelijk was het wel een fantastische game en ook dit ziet er erg goed uit.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 12 januari 2022 16:37]

Klopt. STALKER deed dan wel een aantal dingen die we nog niet eerder gezien hadden, grafisch maar ook AI-technisch. En deed dat ook nog niet altijd zo heel goed :) Ik speel ze bijna jaarlijks eigenlijk, ondanks de janky gameplay blijft de sfeer redelijk moeilijk te evenaren. Maar ik heb dan ook wel een ding met the zone, echt een fascinerende omgeving is dat.

Ik vond het met name een dappere keuze dat wapens best wel moeilijk te gebruiken waren; je moet toch wel even flink wennen om raak te schieten met een dubbelloops bijvoorbeeld. Maar als je er eenmaal gewend aan bent geraakt dan voelt het vrij natuurlijk aan eigenlijk. Je begint zelfs te compenseren voor terugslag en dat maakt je meer accuraat dan je jezelf kunt voorstellen.
Mijn eerste doel in het spel was om zo snel mogelijk een wapen met een scope te bemachtigen, en door de niet al-te lineaire gameplay kon je in 1 ruk doorlopen naar moeilijkere gebieden op de map waar dat soort wapens makkelijk voorhanden of te koop waren.

Een beetje zoals je in Fallout spellen al snel bent afgeleid van de main questline en je vervolgens met end-game gear aan de main storyline begint :P
Eerst proberen goede wapens en een goed pak te pakken te krijgen en het maakte je (over)leven een stuk makkelijker inderdaad.

Echt goede games waren dat, laten we hopen dat deze niet teleur gaat stellen in vergelijking tot hoe de eerdere games waren, hopelijk zien we ook oude bekende weer terug, al konden sommige monster knap irritant zijn (soms afhankelijk van de locatie waar je ze tegen kwam, en of ze alleen of met meerdere waren)
Uhh. Een moeilijke beslissing om je game 8 maanden uit te stellen? Dan hebben we het niet over bugs wegwerken. Klinkt als een heel eenvoudige beslissing, die game is nog echt niet af.
Een moeilijke beslissing om je contracten met retailers te verbreken en allerlei boetes te moeten betalen. En om nog 8 maanden personeel te moeten betalen zonder inkomsten.
Vergis je niet hoe duur zoiets is.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 12 januari 2022 19:42]

Wel met nft aankomen kakken en de keutel weer intrekken als je teveel kritiek krijgt maar dan niet je game op tijd af hebben... Dit ruikt naar tijdverspilling dat voor uitstel heeft gezorgd nu ze het er weer uitslopen.
Dit is nieuwsbericht waar ik blij van word, er wordt tijd genomen om er iets moois van te maken. Ik wacht rustig af, zeker een titel om te proberen zodra die uit is :)
Poeh, meteen 7 maanden extra vind ik wel veel. Al vond een releasetijd zo net in de lente ook niet ideaal (december wel!). Ik hoop echter niet dat hier meer ellende achter zit en dit het begin van het eind is. Zoveel hebben we nog niet van deze game gezien.
Geen gameplay, wel een ingetrokken NFT-keutel. Ik heb weinig hoop.
Cheeki breeki, ik kijk best uit naar deze game. Echter zie ik liever lang uitstel dan een cyberpunkje. Al stellen ze het een jaar uit.
Welcome to the zone Stalker! Deze gameserie heb ik helemaal grijsgespeeld. Hierna met de Misery mod nogmaals gespeeld. Kan niet wachten op deel 2 maar ze mogen alle tijd nemen om de game tot het niveau te brengen wat ze willen :D.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True