Pine64 begint openbare verkoop van PinePhone Pro

Pine64' PinePhone Pro is nu openbaar te koop via een webshop. In de afgelopen maanden was de Linux-smartphone alleen voor bepaalde ontwikkelaars te koop. De fabrikant waarschuwt wel dat deze Explorer Edition specifiek is bedoeld voor ontwikkelaars en early adopters.

Pine64 PinePhone ProDe PinePhone Pro is sinds dinsdagavond te koop, leveringen gaan eind januari van start. Aanvankelijk wilde Pine64 de pre-orders van de telefoon eerder in januari starten, maar de fabriek kreeg te maken met 'kleine problemen' die eerst opgelost moesten worden. Om wat voor problemen het gaat, is niet duidelijk. De maker waarschuwt daarnaast dat vanwege Chinees Nieuwjaar bestellingen die na 17 januari geplaatst worden pas later geleverd worden.

Verder zegt het bedrijf niet meer dan één toestel per koper te verkopen. Pine64 belooft ook veel Explorer Edition-toestellen te maken en verwacht daarom niet dat deze snel uitverkocht zal raken, zonder hierbij cijfers te delen. Met de Explorer Edition-naam geeft de maker aan dat de smartphone specifiek voor ontwikkelaars en early adopters is bedoeld. Deze versie komt namelijk met 'pre-bèta'-versies van Manjaro Arm en Plasma Mobile. Uiteindelijk is het wel de bedoeling dat de PinePhone Pro als daily driver kan fungeren, al geeft het bedrijf niet aan wanneer dat zal zijn.

Pine64 toonde de Pro-variant van de PinePhone afgelopen oktober. Het uiterlijk is grotendeels gelijk gebleven, ook heeft de smartphone dezelfde 3000mAh-accu. Nieuw is de Rockchip RK3399S-soc met twee A72-cores en vier A53-cores, een Mali T860-gpu en 4G-lpddr4-geheugen. Opslag bedraagt 128GB-emmc-geheugen en de camera's zijn geüpgraded naar een 13-megapixelsensor achter en een 5-megapixelsensor voor. Voorheen was de telefoon alleen verkrijgbaar voor ontwikkelaars die veel bijdragen aan de Pine64-community. Het toestel kost 399 dollar exclusief verzendkosten en importheffingen.

Door Hayte Hugo

Redacteur

12-01-2022 • 12:18

95

Submitter: TheVivaldi

Reacties (94)

94
94
67
5
0
19
Wijzig sortering
Prijs is toch redelijk duur : met kosten kom je toch op ene 450 euro?
Zit je aan S20 FE, Nord 2 of iphone SE/XR
Dat is dan ook een totáál ander product. Pine64 kan niet zomaar een white-label Android foon gebruiken omdat ze zo veel mogelijk open source software en firmware willen. Bovendien hebben ze een veel lagere productie-grootte en kunnen daarom minder kortingen afdwingen.

Belangrijkste waarde van dit product is niet een optelsom van de individuele hardware componenten. De waarde van dit product zit in de openheid en de daaruit voortvloeiende mogelijkheden. Die mogelijkheden worden op dit moment door ontwikkelaars gebruikt om de software te verbeteren. De originele Pinephone die ik heb ligt in mijn kast. Elke maand stof ik hem af, download updates en zie ik dat hij alweer beter werkt dan de vorige keer. Met deze hardware upgrade werkt de hele boel véél sneller/vloeiender en zal hij voor mij misschien wel als daily driver gebruikt kunnen worden (zal ik moeten testen).

Dus deze telefoon kost misschien €400, maar het gevoel echt eigenaar te zijn van je telefoon, eindeloze software updates te kunnen krijgen en voorál het gevoel van geen google of apple die op mijn foon rondneust? Priceless..
Ah niche product om sommige een beter gevoel te geven :-), dat is idd wel wat waard.
Met alle respect: waarom reageer je eigenlijk op dit topic? Pine64 of fairphone for that matter komen hier geregeld langs, en had je werkelijk nooit eerder door dat het vergelijken met je doorsnee oppo qua prijs/specs een beetje onzinnig is? Of had je werkelijk nog nooit van een van hen gehoord? Dat zou ook wel wat zeggen...
Als het de bedoeling is om linux mainstream te maken als smartphone OS (wat ze ook duidelijk maken met de "early adopter") zie ik niet waarom ik vanuit het standpunt van een gewone consument kan reageren. Dit gaat niet over de fairphone en ik had wel degelijk al over hen gehoord meermaals zelfs.

Met alle respect: waarom reageer je eigenlijk zo boos?
Android is gebaseerd op Linux, dus het is al redelijk mainstream zou ik zo zeggen. Niet erg open nee, dat niet helaas.
Ik reageer een beeje "boos" omdat ik je statement zo zinloos vind. Er is al best veel gepubliceerd over deze telefoon. Dan voegt het statement "je kunt elders meer bang for bucks krijgen" niets toe, ik verwacht dat iedereen hier op tweakers dat al wel weet. Of schrijf je hier voor gewone consumenten? Dan heb ik deze site niet goed begrepen.
Als het de bedoeling is om linux mainstream te maken als smartphone OS (wat ze ook duidelijk maken met de "early adopter") zie ik niet waarom ik vanuit het standpunt van een gewone consument kan reageren.
Ik wel, want er staat toch duidelijk “De fabrikant waarschuwt wel dat deze Explorer Edition specifiek is bedoeld voor ontwikkelaars en early adopters.”

Tenzij ik iets gemist heb in de trends van de afgelopen jaren, maar volgens mij is een “gewone consument” geen ontwikkelaar of early adopter.
Vergelijk het eens met een FairPhone?
Fairphone gaat over een millieu en grondstoffen vriendelijk te maken telefoon.
Die gebruikt gewoon de standaard android die helemaal aan google hangt.

PinePhone, Librem5 gaan over telefoons die NIET Android zijn.
Er is ook nog een tussenweg: NitroPhone
Pixel telefoon (van Google inderdaad), maar met GrapheneOS, En dat is wel een Android Open Source, maar geheel zonder de Gapps. (F-Droid kun je evt gebruiken als App-store).
En met nog iets strengere veiligheidsregels over kruisbestuiving tussen applicaties.
(Toestel is evt. ook te koop zonder microphone, en bewegingssensor, camera zodat er niet zelfstandig als afluister apparaat kan dienen).

PinePhone, Librem5 en NitroPhone zijn telefoons waar je eigenaar van wordt.
Voor de overige Android en Apple toestellen, mag je er een paar jaar op passen voor een X bedrag.
Mijn gedachte om de PinePhone en FairPhone te vergelijke is dat ze beide een alternatief zicht op de zaak willen laten zien. Dat heeft impact op de kosten en/of gebruikte hardware en software.

Overigens is FairPhone niet per-se android, je bent vrij om een ander os te installeren. De website en dergelijke bieden daar ook hulp en voorbeelden bij. Zie bijvoorbeeld de FAQ onderaan deze product pagina: https://shop.fairphone.com/nl/fairphone-3-overview:
========
Kan ik een alternatief besturingssysteem installeren?

Ja, alternatieve besturingssystemen installeren is mogelijk, zodra deze beschikaar zijn. We kijken uit naar de respectievelijke communities om hun besturingssyteem - zoals Ubuntu Touch, Lineage OS, Sailfish OS of /e/ - aan te passen voor de Fairphone 3.
========

Volgens mij zijn er meer sociale/tweak overeenkomsten tussen de PinePhone en FairPhone. Het is maar net hoe je er naar kijkt en wat je er van verwacht.
Ah akkoord, Lineage gebruikt in Principe nog gewoon Gapps.
De andere zijn vooralsnog leuk maar lopen toch een paar jaar achter op Android. (helaas).
Daarnaast hebben ze allemaal problemen met de levering van drivers, en dat komt met name door de NDA die verplicht is bij veel SOC fabrikanten. (En die stoppen hun support voor firmware etc.)
Alternatief is voorlopig alleen leuk voor een gedreven hobbyist niet voor Jan met de pet.
Bij lineageos kan en mag je gaps gebruiken en ja, dat maakt het leven wel een stuk makkelijker, maar dat is google die dat doet.
Je kan op FairPhone ook /e/ installeren en als je door klikt dan kom je bij een (Franse?) leverancier die fairphone hardware met /e/ levert.
Als het os van de PinePhone vrij elders te installeren is, dan is fairphone niet te beroerd om daar de gegevens voor de leveren zodat het in ieder geval kan. Misschien zijn er welk gelijk-gestemden in de communities aan beide kanten.

En ja, zowel PinePhone als FairPhone zijn niet voor Jan met de pet, die wil gewoon een iphone maar kan/wil die niet betalen en dus 'krijgt' die iedere 2 jaar een nieuwe samsung.
Als Google googleapis uitzet zijn alle Gapps toestellen paperweights...
Als apple iCloud uitzet zijn alle apples een paperweights..., meer stylish dan android toestellen misschien maar alleen hun gewicht waart.

Blokkeer een ip adres/ domain naam en je bent een hoop "nuttige" tools kwijt.

Er wordt wel veel gesproken over digitale vaardigheden, maar die zijn in 99.9% van de bevolking afwezig.
Dat iemand auto kan rijden maakt die persoon nog geen monteur.
Het vereist digitale vaardigheden (en een infra structuur die zaken mogelijk maakt in plaats van verbied)
om op dit moment goed gebruik te kunnen maken van alternatieven.
Dus toetstellen met locked bootloaders is om mensen aan een leverancier te binden, en niet teveel te vrij-denken. en zeker niet vrij-doen.
Er wordt wel veel gesproken over digitale vaardigheden, maar die zijn in 99.9% van de bevolking afwezig.
En daarom ben ik van mening dat het niet uitmaakt wat de doorsnee consument gebruikt als OS want kennis over het OS dat ze gebruiken hebben ze toch niet! :)

Problemen met een apparaat ?!
Dan komen ze meteen bij jou of mij of dat eene handige neefje... :') _O- :+
Is deze dan ook vanuit een oogpunt om millieuvriendelijkere smartphones te maken geproduceerd? ZIe ik nergens iets van.
Het zijn beide open ontwikkelingen. Zelf gebruik ik al een paar jaar de FairPhone 3. Die hoop ik nog een tijd te kunnen gebruiken daarmee heb ik nog geen behoefte aan een PinePhone. Wel zijn beide met een open gedachte ontwikkeld. Juist de details in openheid, repareerbaarheid en eventueel ook millieuvriendelijkheid zijn een detail vergelijk waard.
Fairphone is veel meer richting millieuvriendelijk produceren. Minder richting open. Dat is waarom bij FairPhone een heleboel marketing gaat over het sourcen van de materialen en voor pine64 producten je de schema's en documentatie krijgt om softwareontwikkeling goed te kunnen doen.

Fairphone kiest ook niet hardware uit die met zo min mogelijk closed source software kan werken in tegenstelling tot pine64. Daardoor loopt pine64 ook behoorlijk achter op specs, maar het kan wel gewoon alles opensource draaien los van wat firmware die geladen moet worden.
Niet echt te vergelijken.
Bij de meeste Android telefoons verdienen ze aan je data.
Dat is bij de pinephone niet.
Bij de meeste Android telefoons zijn de ontwikkelkosten verwerkt in een veel grotere oplage.

Een chipje kost bijvoorbeeld 2 euro kost als je er 1000 bestelt, en 1 euro bij 100000. Stel dat je totale kosten daarmee verschillen van 100 euro voor 100000 stuks, tegen 200 euro voor 1000 stuks, dan heb je daarmee al een penalty van 100 euro voor je niche-telefoon.

Vijf keer setupkosten van 10000 euro (50k dus) voor proefruns verdelen over een oplage van 1000 toestellen is een veel groter bedrag per toestel dan wanneer je een oplage van 100000 hebt. Daarmee heb je veer ~50 euro extra kosten voor je niche-telefoon.

Ook de kosten van je ontwikkelteam kun je minder uitsmeren. Zeg dat je een kwart miljoen aan personeelskosten hebt; dat is weer krap 250 euro extra kosten voor je niche-telefoon.

Op die manier kun je met heel redelijke aannames al snel 400 euro extra kosten per toestel bijelkaarspeculeren, nog zonder er enige winst in op te nemen.
Dat is eenvoudigweg niet correct.
En zelfs al zou het zijn dat ze anonieme data gebruiken dan kan je dat gewoon afzetten en blokeren.
En dat valt best tegen.
Niet alle vormen van data vergaren zijn direct te zien.
En waarom is het anonieme data?, een locatie + time is al niet meer anoniem.
Dat over een paar extra tijdstippen en je kunt herleiden wie het was, welke functie en waarom iemand ergens was. (NY times heeft deze execitie in 2019 gedaan voor "anonieme" telefoon data.
En konden daar taxichauffeurs, vreemdgangers, docenten, leerlingen, een militair en een overlopende CEO uit halen.)
Ik gebruik geen Gapps maar een tijdje geleden toch google maps geïnstalleerd.
Toen ik hem ging gebruiken wist maps mijn adres terwijl ik dat nooit ingevoerd had.
Waarschijnlijk kijken ze waar je slaapt en zien ze dat als woonadres.
Gelijk die app weer verwijderd :P
En het schaapvolk die troep maar blijven gebruiken... :') _O- Geweldig! :D
Aan data verdient de industrie zelfs zoveel dat we knettergek zijn dat we betalen voor telefoons.
Daarom koop ik al jarenlang vooral de goedkope modellen en zal ik nooit meer dan € 300 aan een telefoon uitgeven en zelfs dat is eigenlijk al veel teveel! :)
Opvallend dat de GPS ontvanger alleen met A-GPS en GLONASS werkt.
"GPS: Yes, with A-GPS, GLONASS"
Bron: https://pine64.com/product/pinephone-pro-explorer-edition/

Trouwens de kosten voor dit toestel komt op ongeveer onderstaande bedrag uit:
Telefoon $ 399,00
Verzendkosten $ 30,00
Invoerrechten 0%: $ 0,00
BTW 21%: $ 90,09
----------------------------- +
Totaal: $ 519,09 => +/- € 457,00 (exclusief kosten inklaring postbedrijf)
A-GPS is gewoon GPS hoor. Maar dan assisted.
Bij GPS en Glonass verwacht ik ook Galileo.
Deze Rockchip is geen specifieke smartfoon chip, maar een meer algemene chip die je ook in Android TV kastjes, Linux schotelontvangers e.d. terugziet, en daar is navigatie minder een onderwerp, dus waarom kosten maken voor de licenties die daarbij horen.

Deze Linux telefon is daarom mede vooral geschikt voor ontwikkelaars en Linux enthousiasten, en minder voor het grote publiek. Eerst de kreukels eruit strijken, dan zien wat de volgende generatie doet.
Als ik even de specs van de modem module opzoek ondersteund het gewoon GPS/GLONASS/BeiDou/Galileo/QZSS dus denk dat de specs op de pine64 niet compleet zijn.
Heb je een linkje naar die specs van de modem
Dit is de officiele pagina over het het model modem wat in de PinePhones zit: https://www.quectel.com/product/lte-eg25-g

Hier had ik de GNSS info gevonden: https://docs.rs-online.com/266f/A700000007115507.pdf
Veel moderne socs bieden ook galileo aan en soms nog beidou. Ik denk dat daar op gehint wordt. GPS en Glonass hebben we in europa weinig invloed op, als er een oorlog uitbreekt (niet heel onrealistisch) dan valt Glonass vlot weg verwacht ik en GPS mogelijk ook.
Eerlijk gezegd als er een oorlog uitbreekt tussen Rusland en USA dan zitten wij ook in dezelfde oorlog. De Russen en de Amerikanen zullen dan desnoods de satellieten van elkaar uit de lucht halen.

Door alle brokstukken zullen de andere systemen ook problemen ondervinden. Ik denk dat overleven een grotere zorg wordt dan "hey waarom heb ik geen verbinding meer?" :+ .
Vergeet niet dat de USA en de USSR aan de andere kant van de wereld aan elkaar grenzen. Ze hoeven helemaal niet over Europa heen om elkaar te pesten, al denken wij dat wel.

Natuurlijk heb je welk gelijk dat de systemen die ze gebruiken en/of die ze van elkaar uit de lucht/ruimte schieten kunnen wij geen gebruik meer maken.
Dat er btw betaald moet worden zou naar mijn idee niet kloppen?

Ze worden toch vanuit polen geleverd voor zover ik weet, polen is een EU land en binnen EU is er toch vrijstelling van btw?
Verzonden vanuit Hong Kong, staat op de pagina.

PinePhone Pro orders placed before January 18 will be dispatched from Hong Kong warehouse the week starting on January 24. For orders placed after January 18, the estimated dispatch from the Hong Kong warehouse is late February 2022.

En in hun algemene info:

Our goods are shipped out from our shipping facilities in China or Hong Kong.

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 22 juli 2024 22:16]

Ah dat veranderd de zaak inderdaad..
Binnen de EU is niet vrijgesteld van BTW, er moet gewoon BTW betaald worden.
Alleen wordt de BTW door de verkoper geregeld (net als alle winkels in NL moeten doen),
voor Import (US, GB, CN etc. ) naar de EU moet op het moment van invoer een import heffing EN BTW betaald worden.

Elke bedrijf dat handelt binnen de EU is gewoon een onbezoldigd belasting kantoor.
Voor nu klopt dat nog. Binnenkort zal men ook kunnen gaan verschepen vanaf hun warehouse in Polen, dus dan komen de invoerrechten te vervallen.
Je bedoelt de BTW, invoerrechten betaal je bij telefoons sowieso al niet volgens de site van de Bastingdienst.
Een waardige upgrade. De PinePhone ligt hier ook (e.e.a. op ontwikkeld en getest), maar ik wacht er nog even mee. Te veel zaken om nu tijd en energie aan te besteden, en voorlopig zal het toestel nog wel niet 'daily driver ready' zijn. :P

Verder is 400 USD natuurlijk ook niet echt een gunstige prijs voor open hardware, zoals PINE64 dat normaliter uitbrengt. Het is nog steeds beter dan niets, maar i.t.t. de PinePhone moet je wel heel zeker weten dat je een use case hebt voor dit toestel. :)
430USD minus nog extra importkosten. Rond de 300 euro had ik het nog wel overwegen, maar qua kosten gaat dit eerder richting de 500 euro...
Ik heb hem gisteren besteld.
387 euro inclusief verzendkosten.
Btw zal ik dan later wel moeten betalen.
Signal support zou geweldig zijn.
Niet alleen geweldig, gewoon nodig voor mensen die van alle closed-source platformen af willen en nog een beetje in contact willen blijven met de zgn. 'normale' wereld.

Naast de enorm slechte levertijden van de Purism Librem 5 nog dé reden om even te wachten met een Linux smartphone.

Kijk ook echt uit naar de reviews (en dan vooral van reguliere gebruikers) van de PinePhone Pro wat de devs allemaal voor moois ervan hebben gemaakt. En alvast bedankt voor jullie enorme inzet en bijdrage +)
Niet alleen geweldig, gewoon nodig voor mensen die van alle closed-source platformen af willen en nog een beetje in contact willen blijven met de zgn. 'normale' wereld.
Maar niet genoeg voor mensen die van een closed platform af willen. Dan kun je je beter meteen op echt open initiatieven richten, zoals Matrix of wat mij betreft XMPP. Bij Signal moet je wachten of de Signal Foundation zelf met een client komt, want ze willen geen 3th party clients op hun server.
Klopt, maar het is in elk geval een (tussen) stap in de goede richting. Mensen overkrijgen naar Signal is al lastig genoeg, laat staan naar de open-source alterantieven die weer een stapje lastiger te implementeren zijn (voor de niet IT-ers).
De door @84hannes genoemde Matrix en XMPP zijn super makkelijk te "implementeren" voor een niet-IT-er:
* installeer Element (voor Matrix) of Conversations (voor XMPP) uit je favoriete downloadwinkel
* maak een account
* chat met je vrienden

Ik ken Signal zelf niet, maar ik stel me voor:
* installeer de Signal client uit je favoriete downloadwinkel
* maak een account
* chat met je vrienden

Heb ik het helemaal fout?
WhatsApp IS XMPP, alleen de eigenaar wil helemaal niets met federation doen.....
* maak een account
Die stap is bij Signal net als bijvoorbeeld bij Telegram en Whatsapp impliciet, omdat het je telefoonnummer als identifier gebruikt.
[...]

Die stap is bij Signal net als bijvoorbeeld bij Telegram en Whatsapp impliciet, omdat het je telefoonnummer als identifier gebruikt.
Is dat zo?! Dat.. wat stom. Dat wil je toch niet?
Tja... als de optie niet geboden wordt....
Een telefoonnummer is net als een Account gewoon een identifier wat op enig moment aan een persoon kleeft.
Tja... als de optie niet geboden wordt....
Een telefoonnummer is net als een Account gewoon een identifier wat op enig moment aan een persoon kleeft.
Ja, idd. Je zou een Matrix-client kunnen uitbrengen die je telefoonnummer gebruikt om automatisch een account aan te maken. Privacytechnisch lijkt het me niet gewenst, maar dat lijkt voor het gros van de telefoongebruikers geen belemmering :-P
Het grote voordeel van Matrix is dat het centrale uitwisselpunt dat JIJ kiest voor jouw boodschappen
(en dat kan je eigen Matrix server zijn), waardoor latere "doorzoeking" alleen nog door de eigenaar/beheerder van de hardware/VM kan worden gedaan.
En die bepaalt wat die met de meta data doet.

Bij WA bepaalt FB wat ze met de meta data doen, en niemand anders, Bij signal doet Signal dat (en die hadden besloten weinig tot niets bij te houden).

[Reactie gewijzigd door tweaknico op 22 juli 2024 22:16]

Nodig is het niet per se. Er zijn meerdere matrix clients voor native beschikbaar.
Maar signal is gewoon een closed source platform met een open source client. Ik heb meer hoop voor matrix.
Er zijn meerdere initiatieven om het voor elkaar te krijgen, maar helaas is er nog niets volwassen genoeg om te concurreren met de officiële Android client.

Nu hoor/lees ik goede dingen over Waydroid combineren met de Android client. Dat heb ik echter nog niet getest.
Waydroid werkt idd veel beter dan Anbox, maar nog steeds niet super. Zo schijnt het de accu enorm snel leeg te trekken en is de opstarttijd flink. Daarbij kunnen sommige dingen (zoals bv gps) nog niet doorgegeven worden aan Waydroid. Er wordt echter wel stevig in ontwikkeld, dus ik hoop ook dat Waydroid binnenkort sneller en efficiënter zal zijn.
Er is dit:
https://open-store.io/app/textsecure.nanuc

In hoeverre dat ook op een pinephone werkt is de vraag.
Werkt prima op de PinePhone.
PostMarketOS is in feite gewoon een Desktop Linux distro met Convergence dus je kan gewoon de Desktop versie draaien als die bestaat voor Linux :)

En anders installeer je Ubuntu Touch of Jolla Sailfish die beiden een Client hebben voor Signal, maar dan onder andere namen! ;)

Trouwens de reden dat ik gewoon Telegram gebruik : Werkt overal op!
Desnoods via een alternatieve Client :*)
Aaah super gaaf apparaat!

Ik heb de originele PinePhone en draai er een van de lichtste distro's (SXMO) op, maar toch is dat ding soms echt nog fiks traag, wat heel jammer is, want het concept van PinePhone vind ik gewoon heel goed.
Dus erg fijn dat deze much needed hardware revisie er is gekomen!

Van wat ik heb begrepen word het helaas niet mogelijk om een PinePhone Pro "moederboard" te kopen en deze in de originele PinePhone te stoppen, dat vind ik wel een gemiste kans.

edit:
begrijpen -> begrepen

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 22:16]

Mooie gedachte van het upgraden van de hardware. Hoe verhoudt deze PinePhone zich met de huidige (of voirge) FairPhone? En dan bedoel ik zowel technisch als ook qua repareerbaarheid.
Ik heb geen idee hoe die zich verhoud tot een FairPhone, ik heb namelijk nog nooit een FairPhone gehad.

Met de repareerbaarheid van de PinePhone kan ik wel zeggen dat het zeer goed gesteld is:
* Standard kruiskop schroeven, niets is vastgelijmd of op andere consument onvriendelijke manieren bevestigt.
* Alle reserve onderdelen die je maar kunt wensen op voorraad in de Pine64 store

Dit komt uit eigen ervaring want ik heb het scherm moeten vervangen.

EDIT:
manier -> manieren

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 22:16]

In dat opzicht zijn ze beide dan in ieder geval vergelijkbaar. Voor de fairphone heb ik het nog niet nodig gehad maar de bijgeleverde kruiskop schroevendraaier en het aanbod van onderdelen via de website bieden een vergelijkbare blik.
Mooie gedachte van het upgraden van de hardware.
Met de Openmoko (en opvolgers) was het wel mogelijk het moederbord te upgraden. Helaas is de productie daarvan, na een aantal runs, uiteindelijk verzand.
Let op dat SXMO geen distro is maar alleen een interface ;)
Goed punt! ;)
De onderliggende distro is postmarketOS, maar net zoals Ubuntu als onderliggende distro Debian heeft, zullen de meeste mensen Ubuntu gewoon een distro noemen en niet Debian met wat Canonical sprinkles on top.
Verschil is dat Ubuntu daadwerkelijk een distro is en geen interface ;) Niemand zal zeggen "GNOME" en dan eigenlijk Ubuntu bedoelen.
sxmo is ook niet enkel een interface, maar is daarnaast ook een verzameling van diverse tools.

Vaak onderscheiden distro's (in de gevallen die een "voorouder delen") zich van elkaar door juist de keuze van de default interface en tools.

Er word elders ook taal gebruikt waarmee men normaliseert dat sxmo een distro is:
https://9to5linux.com/thi...istros-on-the-linux-phone
https://xnux.eu/p-boot-demo/

Technisch gezien heb je natuurlijk gelijk en is sxmo slechts een verzameling van packages.
Ik ben een pmOS ontwikkelaar, geen zorgen ik weet waar ik het over heb ;)

Al die plekken moeten hun taalgebruik gaan veranderen dan. Ik ben blij dat SXMO zich heeft gebaseerd op pmOS maar er staat niks in de weg om het ook op andere distros te packagen.
Interessant, zou hier wel jing os op willen zien runnen
Hoezp? JingOS is een Chinese distributie die gebruik maakt van Halium ipv de mainline kernel. De interface is basically een aangepaste fork van KDE maar met alle git history verloren.
Ik weet zo ongeveer wat Halium is (een hardware abstration layer). Klopt het dat dat betekent dat je alsnog afhankelijk bent van de android kernel met alle closed source firmware? En is dat waarom je niet begrijpt waarom iemand dat zou willen? Omdat ze dan dus alsnog in het "android ecosysteem" zitten? Of begrijp ik je verkeerd?

En zou dat ook nog kunnen veranderen? Zou je Jing alsnog op mainline linux kunnen draaien?
Klopt het dat dat betekent dat je alsnog afhankelijk bent van de android kernel met alle closed source firmware? En is dat waarom je niet begrijpt waarom iemand dat zou willen?
Precies. Halium maakt het mogelijk om een outdated Android kernel te gebruiken in combinatie met proprietary userland drivers van Android. Leuk en aardig maar alleen maar één grote hack en het lost het onderliggende probleem niet op: geen mainline kernel. Het hele idee van de PPP is dat je er "close-to" mainline op kunt draaien, dus waarom zou je Halium willen gebruiken?
En zou dat ook nog kunnen veranderen? Zou je Jing alsnog op mainline linux kunnen draaien?
Eerlijk zijn, niks in JingOS maakt het dat ze Halium vereisen. Het is alleen dat ze zelf ook hardware maken en daar Halium op gebruiken ipv het goede doen en mainline te ondersteunen. Zelfs al hadden ze interesse om hun platform te porten naar andere apparaten, wat ik ten zeerste betwijfel, dan heb ik geen goede hoop dat ze daar wel de goede manier zouden doen.
Linux smartphones zijn tot nu toe niet echt een succes geworden. Hopelijk komt daar wat verandering in
Android schijnt best succesvol te zijn
Bedoelde buiten android inderdaad
Nu weet ik dat Apple's iOS een bsd-unix achtergrond heeft. Dat is dus geen linux. Maar verder ga ik er voor het gemak van uit dat elke smart-phone gebruik maakt van een linux kernel.
Android is volgens mij vooral Java, en bevat volgens mij niets wat een Linux distributie een Linux distributie maakt. Behalve de kernel dan, het draait op een aangepaste Linux kernel.
Elk OS dat een Linux kernel gebruikt is een Linux distro
Gaat deze nu ook werken met de pas aangekondigde uitbreidingen zoals het toetsenbord?

Edit: Ja! Staat niet in dit artikel maar wel in het artikel waar ik naar linkte. Mooi!

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 22 juli 2024 22:16]

Ik ben eigenlijk benieuwd naar wat meer in diepte reviews. Op youtube vond ik alleen maar previews en lichte reviews. Dus uitgebreide testen, usecases met de verschillende OS'en wat de PinePhone ondersteunt etc. wellicht ook het toetsenbordje mee want het lijkt mij best wel een gepriegel als ik alleen maar inbeeld om op een klein fysiek toetsenbordje te gebruiken. :)
Na de PineBook en de PineBook Pro, zou ik graag de PineBook Max zien.

De PineBook Pro is echt een super leuk ding om mee te spelen, maar om echt geschikt te zijn voor dagelijks gebruik zou hij iets beter mogen op verschillende punten. Een PineBook Max voor 400.- zou al die punten kunnen oplossen en dan zou ik er zeker dagelijks gebruik van maken.
Er zal vast uiteindelijk wel een nieuwe revisie van de Pinebook Pro worden uitgebracht op het "quartz" platform van pine64, dat is de nieuwe Rockchip rk35xx SoC serie. Dit word onder andere al gebruikt in de soQuartz, de quartz SBC en de PineNote.
Ik kijk er naar uit, maar ik hoop wel dat ze hem de PineBook Max noemen voor de extra meme-value :Y)
Wel een leuke telefoon maar inderdaad aan de prijzige kant voor de specs, wel een goede stap de juiste richting op voor zover ik dat hier kan zien. Ik had graag ubuntu touch getest in het verleden maar die ontwikkelingen lijken een beetje gestagneerd.
Ik heb destijds de Pinephone Ubuntu Touch editie gekocht (destijds heb ik ook die UTouch Tablet gekocht). Het werkt prima, en is een van de beste van de huidige mobiele OS'en. Maar je hebt helemaal gelijk dat de ontwikkeling daarvan niet storm loopt. Het heeft ook weinig van desktop Ubuntu weg. Het is een read-only filesystem waarin sandboxed apps kunnen werken. Destijds heette dat package format "click", maar naar ik begreep is het snap package daar weer een doorontwikkeling van. Wellicht hebben ze de click packages dus nu weer vervangen door snap packages. Al met al wordt ik niet warm van die distro. Het ziet er slick uit, maar als iemand die zich thuis voelt in Linux kan ik er weinig mee. Er is geen apt, je kan zelf geen binaries neerzetten omdat het fs dus readonly is, en daardoor kan je er niet lekker mee werken. Ik denk dat dat ook de reden is dat de meeste devs liever werken aan iets als Mobian, PostmarketOS of Manjaro. Dat zit een stuk dichter tegen bestaande distro's aan en is daardoor makkelijker mee te werken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.