Amerikaanse transportinspectie doet onderzoek naar Tesla vanwege headunit-games

De Amerikaanse transportinspectie opent een onderzoek naar Tesla vanwege de feature om games te spelen op het display in de auto. Dat zou kunnen leiden tot afgeleide chauffeurs en mogelijke ongelukken. De NHTSA wil een voorlopig onderzoek naar de veiligheidsaspecten.

Het gaat voorlopig om een preliminary evaluation, wat eventueel kan leiden tot een officieel onderzoek, schrijft de National Highway Traffic Safety Administration. De instantie gaat onderzoek doen naar Tesla-modellen 3, S, X en Y die tussen 2017 en nu op de markt zijn gebracht in de Verenigde Staten. Op die auto's is het sinds vorig jaar mogelijk om games te spelen op het dashboarddisplay. Dat is ook mogelijk als de auto rijdt. Eerder was het alleen mogelijk die games te spelen als het voertuig in de parkeerstand stond.

De NHTSA wil weten of dat zogenaamde Passenger Play veilig is. Het kan mogelijk 'de chauffeur afleiden en het risico op een ongeluk vergroten'. Het onderzoek moet kijken naar hoe groot dat effect is op de chauffeur.

De NHTSA stelde in 2013 richtlijnen op die autofabrikanten voorschreven dat nieuwe features de chauffeur niet mochten afleiden. Het preliminaire onderzoek moet kijken of Tesla aan die richtlijn voldoet. Wat de eventuele gevolgen zijn als dat niet zo is, schrijft de instantie niet. Mogelijk kan het Tesla dwingen de feature aan te passen of te verwijderen. De NHTSA is al langer bezig met een onderzoek naar Tesla, dat specifiek kijkt naar de werking van de Autopilot-software.

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

22-12-2021 • 14:46

73

Reacties (73)

Sorteer op:

Weergave:

Je zou toch verwachten dat een fabrikant moet uitzoeken - en bewijzen - dat chauffeurs niet afgeleid worden door dergelijke features op de auto. Wel slim om het 'Passenger Play' te noemen, alvorens het vrij te geven op een rijdende auto..
Je kan het passenger play noemen of andere mooie naam. Al de bestuurder het toch kan spelen of er door afgeleid wordt dan heb je als het aan mij ligt een probleem als fabrikant.
Kon je jaren terug herinneren in Duitsland kon je ook op display tv kijken, maar mocht alleen als de auto stilstond. Fabrikant moest daar ook voor zorgen. Er waren bedrijven waar je dat kon laten veranderen.
Kreeg je een ongeluk en de verzekeraar kwam daar achter stelde die gewoon je hebt tv gekeken en bent zelf verantwoordelijk. Schade claimden ze dan op jou.
daarnaast als men dit bij de keuring controleerde kon je kentekenbewijs worden ingetrokken vanwege niet toegelaten modificaties aan de auto.
Ik zie het probleem niet zo.
In oudere auto's kan je ook gewoon een autoradio kopen met een uitklapbaar tvscherm.
Daar kan je ook alles mee doen onder het rijden.
Plus natuurlijk je eigen telefoon.

Uiteindelijk moet de chauffeur de verantwoordelijkheid nemen om op de weg te letten.
Die heeft al 101 mogelijkheden om afgeleid te zijn, 102 voegt weinig extra problemen toe.
Je kan in iedere auto ook zelf een tablet installeren en daar spelletje op doen.

Verschil is als een fabrikant dat doet c.q jou de mogelijkheid geeft kiest deze er voor dat jij verkeersgevaarlijk bezig kan zijn en is daarmee als fabrikant verantwoordelijk.

Als je zelf iets koopt, veranderd is dat buiten de verantwoordelijkheid van de autofabrikant.
In principe word aangegeven dat alleen een passagier van deze functie gebruik mag maken en moet je expliciet aangeven dat je een passagier bent.

Je bent dus heel bewust iets aan het doen wat mogelijk is, maar waarvan je ook weet dat het niet mag.

Dat vind ik redelijk vergelijkbaar met 180 rijden waar je 130 mag of op je telefoon kijken tijdens het rijden. Er is niks dat je tegenhoud, maar je weet heel goed dat het strafbaar is.
Het niet niet vergelijkbaar.
Het is iets dat kan afleiden en je hebt de mogelijkheid daartoe.
Dat je iets moet verklaren klinkt leuk maar is een formaliteit.

Dat je handsfree moet bellen, daar is een reden voor.
Dat je als je een auto bestuurd je ogen op de weg moet houden lijkt me logisch.
Het kunnen spelen van een spel past daar niet in.

Als tesla zo nodig de passagier een spel wil laten spelen is de oplossing zo eenvoudig. Zet een apart scherm neer voor de passagier, in het midden van zijn/haar stoel. Zorg er voor dat je van de zijkant als bestuurder geen zicht hebt op het scherm. Dat kan met beperkte kijkhoek.
Zie daar probleem opgelost en de passagier kan doen wat i wil zonder gevolgen voor de bestuurder.
Ik snap je punt, maar ben het toch echt niet eens.
1) spelletjes zit heel bewust aan de rechterkant van het scherm, zover mogelijk buiten je zicht.
2) de gemiddelde Renault, Peugeot of bmw zit boordevol dubbele informatie of overbodige knopjes wat net zo goed afleid en je eigenlijk niet moet gebruiken tijdens het rijden, maar wat ook gewoon kan.
3) Ik vind zelf dat ik mijn hoofd al te ver naar rechts moet bewegen richting scherm anders kan ik de navigatie of snelheid niet volgen. Ik vind het typisch vervelend als de passagier het doet dus verzoek het niet te doen, maar dan omdat ik de navigatie niet volgen.

Die grens vind ik dus helemaal niet zo duidelijk. Is het punt nu dat je het scherm met spel te dicht bij de bestuurder vind zitten of ben je principieel tegen alles dat mogelijk kan afleiden? Bij het 2e verwacht ik dezelfde claims bij andere systemen en/of het gebruik van de navigatie of audio.
Afleiding is een heel breed punt, je airco bedienen net als veel andere zaken is normaal kort van duur.
Een spel net als tv, dvd, video afspelen is iets dat continue afleiding geeft. d.w.z je moet dus daar als bestuurder helemaal niet mee geconfronteerd kunnen worden.
Wederom al zit het rechts op het scherm dan moet het niet zichtbaar zijn voor de bestuurder.
Tsja, de autofabrikant geeft je wel meer mogelijkheden om je niet aan de wet te houden. Uiteindelijk lijkt me dat je je gewoon aan de regels moet houden en dat je daar zelf verantwoordelijk voor bent. Het feit dat de autofabrikant het mogelijk maakt dat je spellen kunt spelen tijdens het rijden kun je prima legitiem gebruiken (als bijrijder), maar kan inderdaad ook misbruikt worden.

Normaal ben ik best wel voorstander van het beschermen van mensen tegen de 'grote machtige bedrijven', maar dit vind ik een beetje kleinzerig doen...
Het punt is natuurlijk dat ook als je als passagier dat spel speelt het zeer afleidend is voor de bestuurder.
Daarom is spelen van een spel op dat centrale scherm nooit veilig in de auto en zou dus ten alle tijden afgeschermd moeten zijn.

En zeker Tesla kan nooit aannemelijk maken dat het scherm zo ver van de bestuurder af staat dat het niet afleidt, want dan zou het centrale scherm van de model 3 niet geschikt zijn als dashboard.
Dit. Plus het feit dat je dan simpelweg niet meer kunt zie hoe hard je rijd. Lijkt mij ook redelijk essentieel. Maar dat terzijde.
Linker kant (smallere deel) van het scherm geeft dashboardfuncties weer, rechter deel de navikaart/settings/radio/spotify/energie-app/browser/game/etc.
Lijkt me (zeker wanneer je rijdt) niet te overlappen. Zaken die ik noem zijn te openen tijdens het rijden. Of dat in alle gevallen slim en verantwoord is, is een andere discussie.
Nee ik zie dat ze een screenshot hebben die dat verduidelijkt. Om heel eerlijk te zijn zou ik het hoe dan ook afleidend vinden. Alleen de touchinput van de passagier al. Het gebaar maakt me panisch.

Als je dit mogelijk uit zou kunnen zetten dan ben ik voorstander.

De huidige manier van entertainment zolang je in P staat is een veilige methode die niet te omzeilen is met een druk op de knop.

Sommige bestuurders kunnen nu al niet de verleiding in bedwang houden om met hun telefoon te priegelen, laat staan met een auto die zo goed als zelf rijd en dan gaan we er ook nog spelletjes en twitch aan toevoegen? Nee bedankt.
Niet helemaal mee eens. Autofabrikanten bouwen ook een raam in die open en dicht kan. Het blijft echter mijn verantwoordelijkheid om niet zomaar mijn hoofd uit het raam te steken tijdens het rijden (wat afleidend zou zijn). Dat je ergens iets mee kan (vanuit de fabriek) betekent niet dat dat ook de bedoeling is. Dat is hier bijvoorbeeld het geval, daarom heet het ook Passenger Play.
https://eur-lex.europa.eu...TXT/?uri=CELEX:32007H0078

Misschien kunnen jullie allemaal de EU Guidance hierover eerst eens doornemen, net opgesteld om niet alles plat te reguleren en zo innovatie tegen te gaan, maar ook dit soort ongein in principe tegen te houden.
Als je een raam wil vergelijken met het spelen van een spelletje zijn we snel uitgepraat.
De fabrikant levert een auto die harder dan 200km/uur kan rijden, terwijl in Nederland 100-130km/uur toe is gestaan op de snelweg.

Wie is uiteindelijk verantwoordelijk wanneer de auto harder van 130km/uur heeft gereden in Nederland?

Als ik je argumentatie goed begrijp, dan zou de fabrikant de bovenstaande verkeersboetes moeten betalen, omdat deze jou de mogelijkheid heeft gegeven om verkeersgevaarlijk bezig te kunnen zijn.
Wat een flauwe reactie. Dat is uiteraard niet wat bbob bedoeld en dat weet je zelf ook wel.
Waarom vind je dit een flauwe reactie?

Ik probeer hier alleen de gegeven argumentatie te begrijpen en probeer dat duidelijk te maken d.m.v. een ander voorbeeld.

Misschien kan jij de bedoelde argumentatie aan mij uitleggen, waarom mijn voorbeeld niet de juiste is?
Het is duidelijk dat je als fabrikant van een auto geen gevaarlijke afleidende feature in kunt toelaten als deze in beweging is. Daarom verantwoordelijkheid van de fabrikant.

De fabrikant van een tablet kan uiteraard niet weten dat jij de tablet op een gevaarlijke manier in de auto gebruikt. Daarom verantwoordelijkheid van de gebruiker.

De max snelheid van een auto is geen gevaarlijke afleidende feature.
En er zijn plekken waar je sneller mag, dus het is logische dat de fabrikant duidelijk laat zien hoe snel de auto gaat en jij zelf verantwoordelijk bent voor de snelheid.

Iemand die 2 seconden nadenkt bedenkt bovenstaande punten ook. En daarom is het een flauwe reactie, want je zoekt bewust naar een uitleg van bbos zijn post die volledig buiten de context valt.
Ah op die manier. Nou gelukkig heb je met je tekst (zout) en uitleg (peper) het voor mij wat duidelijker gemaakt. Dank je wel.
mijn excuses als je het goed bedoelde. Ik dacht echt dat je aan het trollen was.
Slaat nergens op.. jij moet natuurlijk iets harder kunnen gaan ivm inhalen etc. nu gaat het omdat je games kan spelen TIJDENS het RIJDEN.
Het is algemeen bekend dat dat levensgevaarlijk is... vergeet niet dat Tesla nauwelijks belastingen betaald... maar wel miljoenen verdient en raketjes voor de lol de lucht in schiet..
Het is algemeen bekend dat dat levensgevaarlijk is... vergeet niet dat Tesla nauwelijks belastingen betaald... maar wel miljoenen verdient en raketjes voor de lol de lucht in schiet..
Waar slaat dat nu weer op?
Tesla betaalt belastingen met zoals elk ander bedrijf.
Tesla schiet geen raketten de ruimte in.
SpaceX doet iets met raketten, maar heus niet gewoon voor de lol.
nu komen we tot de kern van de zaak.
Er wordt steeds maar meer en meer verantwoordelijkheid 'bij een ander' gelegd, en niet meer bij het individu zelf. 'jamaar, het was mogelijk om al rijdend tv te kijken'. Het is nog alijd de gebruiker die op't knopje duwt. Maar dat is er 'in' tegenwoordig, en zeer amerikaans. 'hoezo je mag een kat niet in de microgolf oven steken? Dat staat nergens in de gebruiksaanwijzing hoor!'...
Vroeger stond in autohandleidingen hoe je de bougies kon wisselen. Tegenwoordig staat er dat het accuzuur niet geschikt is voor consumptie.
Door de feature te adverteren geeft de fabrikant een purpose aan die feature. Als een magnetron een feature adverteerd dat je er de kat mee kan drogen is het minder gek om te doen en dan oprecht te balen dat de kat dood is.
Maar dat is niet het geval hier.
Zelfs als je je als bestuurder perfect aan de regels houdt en enkel je passagier laat spelen ben je nog altijd afgeleid, het scherm is niet goed afgeschermd. En dat is wel de verantwoordelijkheid van de fabrikant.
dan stel ik voor dat we ook meteen reclameborden verbieden langs de openbare weg - a dan niet met bewegend beeld.
Als je je concentratie niet kan houden waar het hoort en gepast is, dan denk ik dat autorijden in z'n geheel niet voor dat type mens is...
Er zijn dan ook richtlijnen voor reclameborden langs de openbare weg.

Je kan niet alle verantwoordelijkheid zomaar op de gebruiker schuiven, als de fabrikant een uiterst afleidende feature installeert is dat toch echt zijn fout. Er is een reden dat andere fabrikanten dat niet doen.

[Reactie gewijzigd door SD2000 op 22 juli 2024 13:21]

Maar aftermarket auto-radios moest je een draadje aansluiten op de handrem, zodat je alleen kon kijken als je de handrem er op hebt staan. Dit kon je natuurlijk makkelijk omzeilen door dat draadje op de massa aan te sluiten, maar dan ben jezelf verantwoordelijk en niet de radio/auto fabrikant.

Gordels kan je ook besluiten om niet om te doen, maar neemt niet weg dat de auto fabrikant verplicht is ze te monteren.
Hetzelfde als ik op de zaak een borrel organiseer en mijn personeel een ongeluk krijgt onder invloed op weg naar huis.
Daar is de zaak dan verantwoordelijk voor...
Ik denk dat t probleem is met dat auto fabrikanten niet zelf afleidende functies in de auto mogen zetten. Niet dat afleiding in de auto automatisch illegal is (zoals tablets of telefoons).

En deze functie wanneer t gebruikt wordt door de passagier zoals t bedoelt is kan mogelijk de bestuurder nog steeds afleiden. Ik denk dat ze dat dan ook gaan onderzoeken of t gebruik door passagiers te afleidend is voor de bestuurder.
Mocht t zo zijn, kan t altijd nog als add-on verkocht kunnen worden door een dochterbedrijf (mits t geen andere wetten overtreed)

Denk ik. My 2cts
Volgens mij is dat in Nederland ook gewoon de regel. Mijn Volvo headunit kan DVD's spelen op het navigatiescherm (zit nog zo'n kier in het dashboard waarvan ik geen idee heb of die het doet ;) ), maar de handleiding is er duidelijk over dat het beeld uit gaat zodra de auto in beweging is. Idem met de ingebouwde webbrowser...
Klopt en een fabrikant moet het zou ook aan jou leveren.
Grote kans dat er slimmeriken zijn die het kunnen omzeilen maar als een fabrikant zoals tesla dat nu doet wel aanbied en jij als bestuurder afgeleid kan worden zijn ze wat mij betreft mede verantwoordelijk mocht er een ongeval gebeuren.

Pas als auto's autonoom level 5 hebben is er geen stuur meer nodig en dus ook geen bestuurder in die zin en mag je kijken, browsen wat je wil.
Tesla en mooie namen... "autopilot" anyone?
Net zoals dat de fabrikanten moeten uitzoeken en bewijzen dat hun voertuigen aan uitstootnormen voldoen :Y)
Geen overbodige luxe om claims van 'wc-eend' onafhankelijk te testen lijkt mij.
Lijkt me nogal onmogelijk om te bewijzen dat mensen nooit ergens door afgeleid (kunnen) worden, bovendien kun je letterlijk overal door afgeleid worden: precies die kilometerstand, van 123.456, of mensen die altijd 11:11 op de klok willen zien staan, of de titel van dat ene liedje op het display van de radio willen zien, of of of....

Maargoed, on-topic, natuurlijk moet zo'n functie gewoon uit staan tijdens het rijden, of het zo'n scherm zijn dat verschillende beeld vanuit verschillende kijkhoeken laat zien. Maar het makkelijkste is natuurlijk geen in car entertainment scherm of een scherm appart voor de passagier
Ik snap niet echt waarom het er uberhaupt is. In vele auto's met een infotainment systeem kan je een video input aansluiten. De video input wordt automatisch gekapt als je boven de 5km/h rijd. Door middel van de video in motion (vim) aan te passen kan je de video input blijven gebruiken op hogere snelheden.
In sommige gevallen kan je het zien als iets goeds, bijvoorbeeld een externe module voor android auto/apple carplay, voor als je huidige systeem het niet ondersteund en je het wel wilt gebruiken.
In andere gevallen is het weer iets slechts, zoals videos kijken tijdens het rijden (ookal is het dan "voor je passagiers", games of videos, een pot nat voor de bestuurder).
Dit is de reden waarom de optie standaard uitgeschakeld is in het systeem en je dus aardig wat foefjes moet uithalen om vim aan te passen bij moderne infotainment systemen.
Ik kon me inderdaad herinneren dat je de games alleen kon spelen als de auto stil stond, kan het onderzoek wel begrijpen omdat je zelfs games kan opstarten tijdens het rijden.

PS: Is het ook in de Nederlandse tesla's mogelijk dit te doen?

Edit: Dit is de waarschuwing die je krijgt mocht je tijdens het rijden willen gamen

[Reactie gewijzigd door Vagax op 22 juli 2024 13:21]

Ik vind dat spelen van games (als passenger) maar gewoon niet mogelijk moet zijn. Wanneer geparkeerd, prima natuurlijk.

Zeker omdat in jouw foto gewoon te zien is dat er geen passenger is (geen benen), en de auto weet heel goed dat er niemand naast je zit.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 22 juli 2024 13:21]

Je zou dan wel verwachten dat je alleen op de knop zou kunnen drukken als er daadwerkelijk een passagier op de stoel zit (druk sensor op de stoel + gordel detectie. Ookal is dit waarschijnlijk niet genoeg om het 100% foolproof te maken, het is al een redelijk grote stap). Een beetje het geval als een plastic flesje of mandarijn aan het stuur hangen zodat auto pilot door blijft rijden.
Modellen 3, S, X en Y?
Modellen S, 3, X, Y bedoel je? :)
Ik denk dat je daarvoor op de verkeerde site zit. :>
Nope, dit is de officiële volgorde, aangezien Musk een tiener is in zijn brein (kan het zelf wel waarderen)
Die 'tiener' heeft dankzij zijn gladde praatjes (sommigen noemen het zelfs leugens) wel ettelijke miljarden op zijn rekening grotendeels gebaseerd op beloftes die hij nooit waar zal (kunnen) maken.
Is dat zo? Tot nog toe zijn zo goed als alle belachelijke beloftes waar gemaakt.
Dit is een van de unieke miljardairs die niet bang is alles kwijt te raken voor progressie in de wetenschap.
Vegas loop is een gewone tunnel waar gewone Teslas in rijden. Boring is alleen goedkoop omdat het een kleine tunnel is zonder voorzieningen.
Hoezo 150 km/u (of was het mijl?) met 16 personen in een shuttle zonder bestuurder?
Full self driving is als je optimistisch kijkt level 3. L5 is nog lang niet in zicht.
Hyperloop is een honderd jaar oud idee, dat praktisch onuitvoerbaar is.
Daar hoor je nooit meer iets van.
Falcon 9 is een gewone raket. Starship met 100 personen naar Mars? Laat me niet lachen! Naar de maan? Voorlopig alleen low orbit, en nauwelijks goedkoper dan anderen.
De Tesla robot: geloof je het zelf?
Brein interfaces? Niks meer van gehoord.

De successen: Tesla, gekocht en allesbehalve origineel, gewoon een elektrische auto.
Starlink: niet zelf bedacht, vliegende routers zijn niet echt spectaculair, en er geld mee verdienen??? Hoe dan?

De successen zijn gewoon ingekocht, de rest is sciencefiction.
Musk is een prima tweedehands autoverkoper, zijn visionaire ideeën leiden nergens heen.
Model 3 moest Model E noemen, maar Ford heeft die naam nog in handen. Is (weer) een mopje van Elon Musk.
Op die auto's is het sinds vorig jaar mogelijk om games te spelen op het dashboarddisplay. Dat is ook mogelijk als de auto rijdt.
Ehm, games ja. Ben wel benieuwd hoe ze dan tegen de karaoke optie aankijken die al langer mogelijk is als je gewoon aan het rijden bent. Ander soort afleiding wellicht dan een 'game', maar goed.
Dan mag men ook eens onderzoek doen, of touchscreens überhaupt wel verkeersveilig zijn. Zo heb ik wel eens een leasebak mee gehad, waarbij je tijdens het rijden niet eens veilig zoiets basaals als de temperatuur kon instellen, zonder dat je -tig menu's moest doorspitten.
Wat dat betreft ben ik blij dat er wel fabrikanten zijn, die ergonomie voorop stellen, zoals Mazda & BMW, met hun centrale controllers & fysieke knoppen, voor de klimaat-controle!
Daar zijn al lang onderzoeken naar gedaan zoals https://trl.co.uk/publica...pple-carplay-when-driving

Of het veilig is lijkt me ook afhankelijk van de zelfbeheersing en het inschattingsvermogen van de chauffeur. Je hoeft natuurlijk ook niet iedere minuut de temperatuur in te stellen. (ik heb climate control op de voor mij prettigste temperatuur ingesteld toen ik mijn auto kocht en zit er vrijwel nooit aan...)
Had ik nog niet gezien, is nog erger dan ik had verwacht; je kan nog beter stoned zijn, dan een touchscreen bedienen :X
Het is een erg misleidende vergelijking.
Het probleem is natuurlijk dat wanneer je op het touchscreen kijkt, je niet op de weg kijkt. Dus als daar op dat moment iets gebeurd zie je dat niet en daardoor is je reactietijd extreem traag.

De werkelijkheid is natuurlijk dat op dat touchscreen kijken maar een heel kort moment tijdens je rit is. En een normaal mens doet dat ook alleen op rustige overzichtelijke moment op de weg.
Die andere 99,9% van de tijd heb je de normale reactietijd.
Terwijl je als je stoned bent die 99,9% van de tijd ook traag reageert. Dus uiteindelijk is stoned véél gevaarlijker.

Overigens vind ik de uitkomst van texting in dat onderzoek uitermate verdacht.
Als ik kijk wat er om me heen op de weg gebeurd is texting verreweg het gevaarlijkste.
Klopt, vond het ook een rare vergelijking, maar het viel mij gelijk op. Zelfs spraakbesturing lijdt erg af, aangezien je dan toch ongemerkt even op het scherm kijkt, om de bevestiging te zien of het commando uitgevoerd wordt. Ik hoop echt dat fabrikanten betere interfaces gaan ontwikkelen & voor de bassale functies gewoon fysieke knoppen houden!
Ik denk dat ze die vergelijking expres hebben gedaan om meer aandacht voor hun uitkomsten te krijgen.
Iedereen weet dat alcohol of drugs gevaarlijk zijn. Maar als je dan roept dat andere dingen NOG erger zijn, dan kom je in nieuws items etc.

Bij spraakbesturing denk ik eerder dat irritatie doordat de spraak niet goed herkend word afleid.
Want de bevestiging doet mijn auto heel goed, daarvoor heb ik echt niet de neiging naar het scherm te kijken. Maar soms is het een drama voordat ie de spraak goed begrijpt en moet je continu corrigeren. Dat leidt wel af.
Daar zijn al lang onderzoeken naar gedaan zoals https://trl.co.uk/publica...pple-carplay-when-driving
Ik heb het grafiekje gezien. Lijkt me enigszins misleidend, in de zin dat de afname in reactietijd niet 1-op-1 te vertalen is naar het risico op ongelukken. Als je gedronken hebt, of cannabis gebruikt hebt, is je reactietijd gedurende de hele rit 12% verhoogd. Als je bijv. apple carplay bedient (touch), is je reactietijd op het moment van bedienen 57% verhoogd, maar dat duurt elke keer maar kort, en op momenten dat het verkeer veel aandacht vergt (en een korte reactietijd dus extra belangrijk is) zal de (niet beschonken ...) bestuurder iha zijn aandacht bij de weg houden, en niet bij apple carplay. Dus apple carplay bedienen tijdens het rijden is over de hele rit gezien niet noodzakelijkerwijs gevaarlijker dan met te veel alcohol achter het stuur stappen.

Natuurlijk betekent dat ook weer niet dat die andere zaken (andere dan drinken en cannabis) gewoon OK moeten zijn. Ook bij rustig verkeer kan een moment van onoplettendheid fataal zijn...

Edit: overigens is de manier waarop de data tot een grafiekje verwerkt is ook misleidend. Het suggereert dat bijv. niet handsfree telefoneren 4 keer erger is dan gedronken hebben (46% vs. 12%). Dat klopt niet. De reactietijd gaat bijv van 2s (normaal) naar 2.24s (met alcohol) en 2.92s (niet handsfree bellen). Dus bij niet handsfree bellen is de reactietijd 30% langer dan bij rijden met alcohol op. Die factor 4 in het grafiekje is dus misleidend.

[Reactie gewijzigd door RJG-223 op 22 juli 2024 13:21]

Rapport geeft in de samenvatting al de conclusie dat bediening van een touchscreen meer aflezing geeft van het besturen van een auto dan stembediening. Het is overigens een onderzoek met andoid auto en applecarplay naar het verschil tussen stembediening en schermbediening. Daarmee 'm.i. niet relevant voor deze onderzoeksvraag.
Een vlak percentage reactietijd is nutteloos, het gaat om de uitschieters. Als je net even iets niet kan vinden en dan toch maar even doorgaat met zoeken bijvoorbeeld. Daar krijg je enorme uitschieters van ogen van de weg af van. Ongelukken zijn vaak samenlopen van randgevallen.
Bij Tesla is het touchscreen niets meer en niets minder dan kostenbesparing.
Klopt, andere fabrikanten beseffen dat ook en bezuinigen op die manier. Gelukkig zijn er nog wel merken, zoals Hyundai, Kia en Mazda, die niet op knoppen besparen.
Ik vind dat fabrikanten en touchscreen en knoppen bediening moeten hebben. Niet het een of het ander. Touch screen is fijn voor als je op de parkeerplaats staat, knoppen is fijn voor tijdens het rijden.
Een touchpad (voor het schrijven van een adres bijvoorbeeld) is een goede tussen oplossing, hoewel geen overbodige luxe als je ook een touchscreen en knoppen hebt.
Ik vind het een gemiste kans dat Audi overgestapt is naar touchscreens, want de knop bediening werkt vlekkenloos en heel fijn voor tijdens het rijden.

Nb. vaak zijn die infotainment systemen zeer traag (kijk maar bij Toyota met de Touch 2 generatie 1 en 2 systemen. Zelfs een android headunit met de snapdragon 625 werkt soepeler dan de Touch 2), dus als er een touch screen gebruikt wordt voel je het effect van traagheid nog meer, wat heel erg irritant is.

[Reactie gewijzigd door FPSUsername op 22 juli 2024 13:21]

Wordt er dan ook onderzoek gedaan naar de Honda E? deze twee schermen die omgetoverd kunnen worden tot een aquarium, lijkt mij misschien nog wel gevaarlijker omdat dit direct in het zicht zit van de bestuurder. video
Honda E is niet te koop in US. Super leuke en hele hoge kwaliteit auto helaas is de range erg beperkt.

[Reactie gewijzigd door kr4t0s op 22 juli 2024 13:21]

Oh dat vind ik vreemd! Je verwacht onderhand dat ze aan de andere kant van de oceaan ook wel kleiner en elektrisch zouden gaan rijden. Achja gelukkig hebben ze de E-hummer 8)7
Met een benzineprijs die in dollars voor een gallon lager is dan onze literprijs in euro's is de urgentie om kleiner en zuiniger/elektrisch te gaan rijden niet zo erg aanwezig als bij ons.
Afstanden zijn wat groter en de Amerikanen zelf ook.

Waarom je als fabrikant dan zo'n functie gaat inbouwen voor tijdens het rijden... je weet gewoon dat bestuurders dat gaan proberen tijdens een lang recht stuk highway.
Gevaarlijk spelletje wat Tesla hier speelt.

[Reactie gewijzigd door PalingDrone op 22 juli 2024 13:21]

Dat lijkt vooral op een veredelde screensaver. En misschien is daar ook wel wat van te zeggen hoor, maar dat lijkt mij heel veel minder afleidend dan spelletjes die erop gespeeld worden.
Ik dacht dat het niet eens kon, spelletjes tijdens het rijden. Ik kan in ieder geval niet bij "entertainment" menu tijdens het rijden. Overigens, al zou het kunnen, dan zou ik het niet eens willen .... Zo min mogelijk afleiding tijdens het rijden. Ik heb er zelfs een hekel aan als ipv navigatie de music menú getoond wordt tijdens het rijden.... Ik zet alles aan wat ik nodig heb voordat ik vertrek en daarna is het alleen volume, skippen music, en de opdrachten van de navigatie aanhoren.
Rijden en gamen kan niet in de Tesla, je moet stil/geparkeerd staan om te gamen.
Ondertussen schakelt mijn auto t toetsen bord uit als ik niet stil sta waardoor een plotse wijziging in navigatie midden op een weg waar je niet kan parkeren een stuk lastiger wordt...
Zelfs m'n passagier mag niets invullen.

Vraag mij inderdaad af hoe legaal dit allemaal is. Hoe verifieert de Tesla dat je een passagier bent die t spel speelt?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.