Stella Vita-zonnecamper van TU Eindhoven bereikt eindbestemming in Spanje

De elektrische camper Stella Vita van de Technische Universiteit Eindhoven bereikt vrijdag Tarifa in Spanje en daarmee de eindbestemming van zijn tocht vanuit Nederland. De eerste etappes moest de zonnecamper op een trailer afleggen.

De Stella Vita begon zijn reis van tweeduizend kilometer op 19 september, maar pas halverwege Frankrijk begon de reis op eigen kracht voor het elektrische voertuig met zonnepanelen. Bij de start bleek er een probleem met de aandrijflijn waardoor het Solar Team Eindhoven genoodzaakt was de camper een deel van het traject op een trailer te vervoeren. In Frankrijk kon het studententeam op een proeflocatie testkilometers afleggen waarna de tocht op de openbare weg kon beginnen.

De TU/e meldt dat de Stella Vita tweeduizend kilometer op de openbare weg heeft gereden. In totaal besloeg de route van Nederland naar het zuidelijke punt van Spanje drieduizend kilometer. In theorie zou de camper 730 kilometer op een dag moeten rijden, maar in de praktijk ging het om etappes met veel minder kilometers. Het team stopte onderweg bij verschillende instituten, universiteiten, ambassades en organisaties zoals het Europees Parlement ter promotie van de camper en de mogelijkheden.

Het voertuig deed onder andere Brussel, Parijs, Zaragoza en Madrid aan en trok daarbij volgens de TU/e veel bekijks. Onder andere bleven automobilisten soms minutenlang naast de Stella Vita rijden om deze te filmen, met opstoppingen tot gevolg, aangezien de optimale snelheid van de camper 85km/u is.

Het voertuig werd tijdens de tocht vergezeld door Strat, een busje dat de rijstrategie bepaalt op basis van temperatuur en opgewekte energie. Ook waren voertuigen voor scouting, EHBO en bagage onderdeel van de entourage. Het team bestond uit 22 studenten.

De Stella Vita heeft een totale zonnepanelenoppervlakte van 17,5m² en een 60kWh-lithium-ionaccu, met de optie om bij te laden via een laadpaal als dat nodig is. In de Stella Vita kunnen twee inzittenden mee en de maximale snelheid is 120km/u.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

15-10-2021 • 15:50

53 Linkedin

Reacties (53)

53
53
32
2
0
14
Wijzig sortering
Ik zie in de data van de RDW dat deze auto een catalogusprijs heeft van €4.235.000,- Is dit vanwege de zelfbouw een verzonnen prijs of komen de kosten van deze auto wel in de buurt van wat daar staat?
https://www.automotivetes...ditch-the-prototypes.html

Een regulier prototype auto, die nog niet op de straat mag, kost volgens dit artikel tussen de 250k en 1mln.
Dus ik denk dat deze one-of weleens die 4mln kunnen kosten ivm alle technologie en kennis die er zit
Hebben ze deze auto niet gewoon op een kant en klaar electrisch baseframe gebouwd? Ik meen me te herinneren dat dit gewoon een omgebouwde Tesla was waar de bovenkant vanaf is gesloopt, maar misschien heb ik het helemaal verkeerd.
Ja, dat heb je helemaal verkeerd.
Want?? Heb je een bron om die uitspraak te onderbouwen??
Als je die prijs zelf mag verzinnen ben ik benieuwd wat de verzekering uitkeert als dagwaarde ;)
Uitkeert? Deze studenten bouwen het gewoon opnieuw op vanaf de grond.

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 15 oktober 2021 19:27]

Met welk geld? Je kan elke auto die je crashed opnieuw bouwen, dat heeft weinig te maken met wat de verzekering uitkeert. Die keert schade bedrag uit. (indien verzekerd en gedekt)

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 15 oktober 2021 20:49]

En wat bedraagt de schade bij total loss? Dat is de dagwaarde. En de dagwaarde bedraagt...?
Dat moet je de verzekeraars vragen, doorgaans is dat bij zulke unieke objecten een stuk minder dan bijv de taxatie waarde. Kijk anders voor de grap eens waar ik op reageer. De dagwaarde is niet 0 zoals die persoon lijkt te suggereren maar zal ook niet 4 miljoen zijn. Eerder iets in de buurt van de letterlijke vervangingswaarde.

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 17 oktober 2021 10:25]

Wat ik bedoelde te zeggen is dat het schadebedrag (behalve bij beperkte schade) niet los gezien kan worden van de dagwaarde, want als het schadebedrag de dagwaarde overschrijdt verklaart de verzekeraar het object doodleuk total loss. Een verzekeraar keert dus lang niet altijd het schadebedrag uit, maar vaak gewoon de dagwaarde als dat ze beter uitkomt. Bij een nieuwwaarde of dagwaarde van een slordige 4 miljoen zal dat punt niet zo snel bereikt worden en vallen ze weer terug op uitkeren van herstelkosten bij schade. Daarom is het des te interessanter om te weten hoe die 4 miljoen tot stand gekomen is, dat is praktisch carte blanche bij schade.
Dan betaal je gewoon heel veel premie.
Ik verwacht dat als je zo'n wagen wil bouwen dat je makkelijk op zo'n bedrag uit komt. Het is geen serieproductie en de R&D is speciaal voor dit voertuig gedaan.
Klein detail is dat de uur-prijs van de R&D medewerkers iets lager ligt dan bij zakelijke R&D instellingen. }> Dat wordt mogelijk gecompenseerd omdat deze medewerkers wegens minder ervaring meer tijd gebruiken. :+
Hahaha, als je denkt industriële research ‘sneller’ gaat heb je het goed mis.
Voor mij was het vooral de financiële kant van de vergelijking. :+
Ook dat valt tegen hoor
Wellicht dat de TU het kostenplaatje van het project gewoon maar heeft opgestuurd? Zijn heel wat manuren in opgegaan, dus totaalprijs voor zo'n prototypeproject lijkt er in de buurt te komen.
Dit bedrag is een schatting van de vervangingswaarde.
Het is er één uit een serie van één, dus behalve een deel van de research kunnen alle bouwkosten (materiaal, huur ruimte, loonkosten enz) daarin meegenomen worden. Dat hoeven niet de werkelijke kosten te zijn, maar de kosten die gemaakt moeten worden als de auto opnieuw gemaakt moet worden door gekwalificeerd personeel.
In de praktijk zal dit dus gewoon een complete slag in de lucht zijn geweest.
Beide: het is een schatting gebaseerd op inzet (man/vrouw-uren) en materialen. Uit ervaring met vorige edities: ook vooral een verzekeringskwestie. 👍🏻
Had 't ook net opgezocht, daar wil je geen bijtelling over moeten betalen :)
Lekkere bijtelling :)
voor een redelijke prijs koop ik zoiets!

rondzwermen met eigen energie... zalig! Traag laden? bwah nog een dagje langer blijven :)
https://sonomotors.com/ :)

Wel zelf tentje meenemen, of beetje erin kamperen.

[Reactie gewijzigd door Blaurens op 15 oktober 2021 18:12]

Die Sion wordt wel eentje om de gaten te houden. Niet zo luxe als de Tesla Model 3 als ik het zo zie, maar wel heel betaalbaar.
Een camper met een losse auto erbij voor de bagage.. da's nou weer jammer!

@mjtdevries Ik dacht eraan die ook te noemen, maar die leek me - als je niet 't onderste uit de kan hoeft - toch nog wel optioneel. Anyway: een volledig zelfstandig rijdende wagen leek me zo'n mooie stap (zelfs voor de zonneraces), maar de 'konvooi' gewoonte zit er kennelijk nog stevig in.

[Reactie gewijzigd door Gwaihir op 15 oktober 2021 18:04]

En daarnaast nog een busje dat nodig is om de "strategie te bepalen"
Een busje dat zo te zien op fossiele brandstoffen rijd.

edit:
het is ook bepaald geen klein convooi.
Erg opvallend vond ik een auto voor EHBO. Zou dat een verplichting vanuit de goedkeuring van RDW zijn? Zoveel veiligheidsmaatregelen achterwege gelaten dat je EHBO-ers mee moet sturen?

[Reactie gewijzigd door mjtdevries op 15 oktober 2021 18:07]

Zoveel veiligheidsmaatregelen achterwege gelaten dat je EHBO-ers mee moet sturen?
Je werkt met prototype materialen met mogelijk veel onafgewerkte scherpe randen. Het apparaat heeft een hoogspanningsomvormer voor de motoren en bergen aan energie aan boord in niet off-the-shelve maar zelfgefabriceerde producten. Er is geen crashtest of andere grootschalige testen gedaan voor bedrijfsveligheid in extreme situaties.

Ja, dan mag een "ehbo" wagen wel mee. Ik gok dat er wel meer mee ging in die wagen zoals speciale brandblussers en apperatuur voor veilig handelen als het apparaat onder spanning staat.
Er blijken inderdaad speciale brandblussers voor Li-Ion te ziijn, maar het opvallende is dat de verschillende fabrikanten elkaar nogal tegenspreken. Ze hebben ook nog geen officiele aparte klasse lijkt het.
Maar die blussers leken meer voor een telefoon of laptop accu. Een aantal handblussers zal vast niet helpen als die grote accu in de fix gaat in de buitenlucht. Het zal waarschijnlijk vooral zijn om even te vlammen te bewingen om zo de passagiers te verwijderen. Dat zal wel een onnuchterende ervaring zijn als daar instructie over word gegeven.
Er blijken inderdaad speciale brandblussers voor Li-Ion te ziijn, maar het opvallende is dat de verschillende fabrikanten elkaar nogal tegenspreken.
'Li-Ion' is maar twee woordjes, maar er die omvatten natuurlijk een scala aan verschillende batterijtechnieken. Ik heb het niet uitgeprobeerd, maar ik kan me voorstellen dat die bij brand op verschillende manieren geblust moeten/kunnen worden.
Als je met 22 studenten op stap gaat is EHBO kennelijk nodig.
's avonds bij de bar ja :)
(in mijn studententijd heb ik een aantal keren veldwerk gedaan in het buitenland met een dergelijk grote groep)
Voor een eerste test met een eerste versie lijkt me de support geen overbodige luxe, maar ik had inderdaad ook liever gezien dat de bagage in de camper lag. Hopelijk is dat bij versie 2 al beter mogelijk.
Weet iemand of er ook cijfers beschikbaar zijn van hoeveel energie die zonnepanelen nou opgewekt hebben? (ze hebben er 4 weken over gedaan dus in totaal vast wel veel. Maar ik ben wel benieuwd naar opbrengst en verbruik van een dag dat ze daadwerkelijk gereden hebben)

Het valt nogal op dat er in de persberichten niets over word gezegd, ook niet hier op tweakers. En vanochtend op Radio1 ook niks.

Als ze een indrukwekkend aantal kilometers met de energie van die panelen hebben kunnen afleggen, dan zou je verwachten dat ze dat ook luid en duidelijk verkondigen.
Nu blijft het helaas beperkt tot een gelikt PR verhaal.
Tsja, duurzaam was de rit natuurlijk niet. De auto kon niet autonoom rijden maar was afhankelijk van een busje voor het rekenwerk, mogelijk omdat dat teveel stroom vraagt?

Ik denk dan ook dat de opbrengst van de panelen niet heel bijzonder was, daarnaast zal het ook erg afhankelijk zijn van wat er gedaan werd. Zoals in het artikel genoemd werd niet maximaal etappes gereden. Het was vooral een Tour de PR.

Niettemin blijft dit een belangrijke ontwikkeling natuurlijk! Wat er bereikt is is nog steeds indrukwekkend. Ik vind projecten als dit veel interessanter dan de zonneauto races (al hebben die vast ook weer bijgedragen aan de totstandkoming van tech in deze camper). Maar je rijd die auto's niet voor de duurzaamheid, dan kan je beter panelen op een goed dak zetten en 'ouderwets' gaan laden, vaak duurzamer omdat je de panelen beter gebruikt.
Tsja, duurzaam was de rit natuurlijk niet. De auto kon niet autonoom rijden maar was afhankelijk van een busje voor het rekenwerk, mogelijk omdat dat teveel stroom vraagt?
Ik denk vooral teveel focus.

Als je met maximaal twee in de experimentele PR-wagen kunt rijden, wil je misschien een paar ogen op de weg en een ander paar ogen op de techniek van de wagen zelf. Als er dan nog iemand de buienradar in de gaten moet houden, is het handig daar een ander paar ogen voor mee te nemen.

Niet onbelangrijk: het hele team wil mee op weg natuurlijk, dus zelfs als je de buienradar vanuit je studentenkamer in de gaten kan houden, is het veel leuker om samen op pad te gaan.
Wat is er dan bereikt wat je indrukwekkend vind?

Een lange afstand kunnen rijden op 85km/h met een grote accu die stroom uit de muur trekt is niet indrukwekkend.
Die vorm is ook niet indrukwekkend want iedereen die enige kennis van aerodynamica heeft begint met dat als beste vorm. Alleen is het een super onhandige vorm, dus bij een productie auto gaat dat overboord en probeer je een bruikbare auto te maken die zo aerodynamisch mogelijk is.
Zonnecellen op een auto plaatsen is natuurlijk iets wat al miljoenen keren bedacht is.
Het bijzondere is het dak uitschuifbaar maken zodat je als je op de camping staat een veel groter oppervlak aan zonnecellen hebt.

Dat is wat mij betreft het enige bijzondere aan de auto. Daarom ben ik juist teleurgesteld dat je daar niks over hoort.
Zeker met het nieuwe hybride werken waarbij een auto de helft van de werkweek stil staat is een gedeelte opladen met zonnecellen interessanter aan het worden.
De zon levert een vermogen van maximaal 1 kilowatt per vierkante meter bij ideale zonhoek en geen bewolking.
Een accuauto die enkel op zelf gegenereerde zonne-energie rijdt is dus een wensdroom, een panacee.

Op onze breedtegraad kun je maximaal 1000 KWh per vierkante meter per jaar oogsten

http://www.weerstationhaa...ling-en-zonnepanelen.html

[Reactie gewijzigd door Silstranders op 16 oktober 2021 09:19]

Dat is dan ook precies de reden waarom ik die cijfers wil zien :)

De feiten noemen zoals jij hebt gedaan word hier niet gewaardeerd. Want die studenten zijn vast slimmer dan jou en er komt vast een nieuwe technology waarmee het wel mogelijk word. We zijn gewoon te negatief.
Op die nieuwe technologie wachten we al sinds Icarus. Als we de zon eindelijk kunnen bereiken dan kunnen we daar de thermostaat wat hoger zetten zodat ons zonnetje meer energie naar ons toestraalt.

Zou ook mooi zijn voor de hier zo geliefde Sono Sion, waar de zonnepanelen maximaal 35 kilometer actieradius per dag toevoegen (op de evenaar, want elders op aarde zijn de zonhoek en aantal zonuren negatieve factoren)

Beter dus die zonnepanelen weglaten en dat ding voor 2500 euro minder verkopen.

Of ben ik nou gek?

[Reactie gewijzigd door Silstranders op 16 oktober 2021 13:09]

Je hebt gewoon gezond verstand, maar dat is hier tegenwoordig vrij zeldzaam.

Het enige positieve wat je nog van die Sono Sion zou kunnen zeggen, is dat met het nieuwe hybride werken waarbij iemand maar 2 dagen naar kantoor gaat je minder kilometers per dag hoeft bij te laden.
Mits je niet continue je omgeving zit te monitoren zoals een Tesla, want dan gaat je accu met 10% per dag omlaag. Dan helpen die zonnepanelen hoogstens om de accu op peil te houden.

Als zonnepanelen niks kosten, dan wil je ze natuurlijk overal op gooien. Maar daar zijn we nog niet.
Gaaf project! Op het gebied van campers ben ik erg benieuwd wat electrisch (evt icm zonnepanelen) gaat brengen.

Het is op de foto's goed te zien dat het design heel anders kan dan wat er nu rond rijdt.
Als je bereid bent alle comfort van een camper opzij te zetten dan kan het design inderdaad heel anders.
Maar het concept van een camper is nou juist dat je heel comfortable op vakantie gaat. Daarom zie je afgezien van die oude VW busjes geen campers met zo'n uitschuifdak.
In tegenstelling tot wat je vaak bij dit soort prototypes ziet, is dit design niet verkeerd!
Mocht een van de deelnemers hier rondhangen: Gefeliciteerd!

Super mooie plaatjes ook :-)
Leuk om te zien dat ze dit gemaakt hebben en denk zeker dat mocht de efficentie van zonnecellen omhoog gaan wel erg aantrekkelijk alternatief wordt voor de huidige camper. Je ziet al veel camperbusjes die omgebouwd zijn met een setje zonnepanelen op het dak, puur voor de off grid plekken.

Ik zou dit (zoals toyota dat al probeert) terug zien in productie auto's. Het zal wel dan niet veel schelen. Maar alle beetjes helpen lijkt me. En als je het dan ook als soort van solar hub/powerwall met opwekking hebt voor thuis. Dan heb je denk ik een gat in de (energie)markt te pakken :)
https://sonomotors.com/en/sion/

[Reactie gewijzigd door Tyf op 16 oktober 2021 09:16]

Ik zie op de middelste foto dat ze niet electrisch koken, maar op milieuvervuilende fossiele CO2 uitstotende houtskool. :(
Verder zie ik dat ze ook een hond voor noodgevallen (of als hoofdaandrijving?) meegenomen hebben. Dat beest loopt echt niet op zonneënergie.

[Reactie gewijzigd door Bruin Poeper op 16 oktober 2021 11:17]

dan kan gerust ook een klein gasvuurtje ipv een houtskool bbq. en van dat kleine ding zullen ze ook niet gegeten hebben met hun team van 22
Leuk project - qua techniek en vast ook leuk om te doen 8-) .