Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Ruimtestation ISS krijgt nieuwe Raspberry Pi's voor experimenten van jongeren

De Europese ruimtevaartorganisatie ESA stuurt in samenwerking met Raspberry Pi twee aangepaste Rapsberry Pi 4's naar het internationale ruimtestation ISS. Via het Astro Pi-initiatief kunnen jongeren experimenten indienen.

De nieuwe Astro Pi-computers bestaan uit een Raspberry Pi 4 Model B met 8GB ram, de High Quality-cameramodule, een Google Coral-accelerator voor machinelearning en sensoren voor kleur, licht, temperatuur, luchtvochtigheid en druk. Ook hebben de machines een accelerometer en gyroscoop. De componenten zitten in een aangepaste behuizing, die is gemaakt van aluminium en titanium.

In december worden twee van deze Astro Pi's met een SpaceX Cargo Dragon-missie naar het ISS vervoerd. Als ze daar eenmaal zijn aanbeland worden ze geïnstalleerd en kunnen ze vanaf 2022 gebruikt worden.

Via het Astro Pi-initiatief kunnen jongeren onder 19 jaar met supervisie van een leraar of mentor projecten insturen, die uitgevoerd kunnen worden op de Raspberry Pi's in het ruimtestation. Tot 29 oktober kunnen ideeën voor Mission Space Lab worden ingediend. Voor Mission Zero kunnen tot 18 maart 2022 projecten worden aangemeld.

Astro Pi is een educatieproject van de ESA in samenwerking met de Raspberry Pi-stichting. Momenteel zijn er al Astro Pi's aan boord van het ISS; die werden in december 2015 naar het ruimtestation gebracht. Volgens de Raspberry Pi-stichting hebben die exemplaren in de afgelopen jaren code gedraaid van 54.000 jongeren uit 26 landen.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

13-09-2021 • 16:24

53 Linkedin

Reacties (53)

Wijzig sortering
Kan iemand uitleggen wat het nut hiervan is? Ik bedoel, in principe draait de code toch hetzelfde op mijn zolderkamer als in de ruimte? Of is dit puur voor het idee dat je code in de ruimte heeft gedraaid?

[Reactie gewijzigd door kipppertje op 13 september 2021 16:32]

Reageer
Afgezien daarvan, volgens mij is de ISS voor wetenschappelijk onderzoek aangaande permanente gewichtloosheid, het kost 20000 dollar om 1 kilo mee te nemen geloof ik, daarbij kom dat als je met een Pi aan het spelen bent geen wetenschappelijk onderzoek is want het is hobby spul, verkwisting van geld dus, althans mijn idee.
Reageer
Het zou juist een verkwisting van geld zijn als je hardware van €20.000 de ruimte instuurt wanneer een Pi hetzelfde truukje kan, als je het mij vraagt.
(Nog even afgezien van of dat "truukje" dan daadwerkelijk onderzoek is of een manier om scholieren te interesseren voor bètavakken)
Reageer
Oh ja? Probeer eens jongeren in 26 landen met 20000 dollar op een andere manier warm te maken voor wetenschap...
Reageer
het kost 20000 dollar om 1 kilo mee te nemen geloof ik,
Dat was wel zo, maar met een Falcon 9 van SpaceX is het nu iets van 2700 dollar.

Stel je zou een RPI contraptie van 200 gram hebben, zou je op iets van 500 euro per RPI uitkomen. Ik vind at niet exorbitant, dit zou ook door de lokale groenteboer nog gesponsord kunnen worden.

[Reactie gewijzigd door arendvw op 13 september 2021 20:17]

Reageer
@svenvbins @thomas_n een SD kaart kan zomaar de geest geven, kan een pi tegen een versnelling van 3 a 4G gedurende 8 minuten ? het is maar een goedkoop hobbyding, om jonge mensen te enthousiasmeren heb je geen pi nodig in de ruimte en laptops hebben ze daarboven en dus gewoon in VM draaien want een VM weegt niets en kan niet kapot, ik kan genoeg andere dingen bedenken.
Reageer
Geen idee hoeveel G hij aankan, anders dan "voldoende". Volgens hun eigen website Is hij in ieder geval uitgebreid getest, ook op vibraties.

Een VM is leuk, maar dan heb je een computer, maar nog niet alle sensoren die ook in het artikel genoemd worden. En ik kan me niet indenken dat een paar reserve-SD-kaartjes een groot probleem zullen zijn. Het gaat ten slotte niet om life-critical hardware, dus als een kaartje de geest geeft kun je best een nieuwe prikken lijkt me.
Reageer
Stel je zou een RPI contraptie van 200 gram hebben, zou je op iets van 500 euro per RPI uitkomen. Ik vind at niet exorbitant, dit zou ook door de lokale groenteboer nog gesponsord kunnen worden.
Die zou het dan wel de Pi weglaten, en alleen de Raspberry sturen O-)
Reageer
Jongeren op deze manier enthousiast maken voor onderzoek is dat geld voor de ESA zeker waard. Een kleine investering met potentieel groot resultaat, als je zo de vonk kan overbrengen aan wetenschappers van de toekomst.
Reageer
verkwisting van geld dus, althans mijn idee.
54.000 jongeren hebben sinds 2015 hun code en experimenten in de ruimte kunnen draaien, ik vind dat geen verkwisting van geld. Ik vind het jammer dat je zo verbitterd lijkt over de kansen en toegang die de (wat ik aanneem) jongere generatie krijgt die jij en ik nooit gehad hebben.
Reageer
Afgezien daarvan, volgens mij is de ISS voor wetenschappelijk onderzoek aangaande permanente gewichtloosheid, het kost 20000 dollar om 1 kilo mee te nemen geloof ik, daarbij kom dat als je met een Pi aan het spelen bent geen wetenschappelijk onderzoek is want het is hobby spul, verkwisting van geld dus, althans mijn idee.
De grap is dat het niet miljoenen HOEFT te kosten. Dit zijn een paar PI's met sensoren waar mensen iets op kunnen laten draaien. En ik help je meteen: dat gaat geen port van Doom zijn. Scholieren kunnen hier ideeën voor indienen en die zullen te maken moeten hebben met gewichteloosheid, ruimte, zwaartekracht, etc. Dat is dus per definitie niet iets wat je op je zolderkamer kunt uitvoeren. En het onderliggende doel is uiteraard om jongeren warm te maken voor beta vakken en natuurkunde en ruimtevaart in het bijzonder. En ja, dat mag wat kosten. Dat noem je namelijk investeren in de toekomst. Als alles goed is, is het zelfs zo dat dit niet uit het onderzoeksbudget komt, maar uit bijvoorbeeld een marketing budget of uit een opleidingsbudget of zoiets. Het is dus zeker niet zo dat er nu iets anders niet kan doorgaan hierdoor.
Reageer
@feuniks Dank voor je uitleg, dat maakt het inderdaad interessant.
Reageer
er zitten camera's op dus je kunt bijvoorbeeld de pi foto's laten maken van de aarde en daar iets mee doen aan verwerking.
Reageer
Astronauten schieten foto's met een Hasselblad, daar komt je PiCam niet bij in de buurt zeg maar ;)

Of tegenwoordig met een Canon of zo geloof ik, kan ook.. vroeger was het Hasselblad.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 13 september 2021 18:00]

Reageer
Vroeger Hasselblad, daarna vooral Nikon, en incidenteel Canon voor video.

Zie o.a. :

camera-gear-nasa-use-international-space-station:
https://www.diyphotograph...ernational-space-station/

do-nasa-astronauts-shoot-nikon-or-canon-what-about-raw:
https://fstoppers.com/aer...non-what-about-raw-209457

nasa-orders-53-unmodified-D5-digital-SLR-cameras:
https://www.google.com/ur...Vaw20tqbAJbLLX6Vz045DQqYv
Reageer
Nou nee, maar het gaat niet om de foto, maar om het feit dat je zelf een programma geschreven hebt die de foto maakt en terugstuurt.
Reageer
Het is niet zozeer dat het iets is van "draait mijn code in de ruimte"
Maar meer om jongeren/kinderen expirimenten te laten verzinnen die alleen in de ruimte uitgevoerd kunnen worden:
Life in space
Requirements
‘Life in space’ experiments use one of the Astro Pi computers to investigate life inside the Columbus module. If you choose this theme, you will need to submit an experiment idea that makes use of the Astro Pi’s LED matrix and at least one of its sensors, which include a camera. The Astro Pi computer will be deployed within the Columbus module, and you may use its camera only as a sensor and not to store photos or videos.
Life on Earth
Requirements
‘Life on Earth’ experiments investigate life on the planet’s surface using one of the Astro Pi computers, which will be deployed in front of an Earth-facing window on the ISS.
Reageer
"mijn code in de ruimte" zou wat mij betreft al een prima reden zijn.
Reageer
Dat is leuk ja als je tiener bent en leert programmeren, nog leuker als er echt wetenschappelijke resultaten uit komen, dat staat ook leuk op je cv.

Met het Icarus project kan je bijvoorbeeld dieren volgen op de aarde, staat hier verder los van, maar wellicht kan dat gekoppeld worden (of niet). https://www.movebank.org/..._fragment=page=search_map

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 13 september 2021 18:21]

Reageer
om de jongere generatie geintereseerd te krijgen voor wetenschappen/STEM vakken. zonder nieuwe aanwas van enginerds zal technische vooruitgang stagneren en in dit geval dus amerikaanse voortuitgang.

de kinderen van vroeger hebben star trek zitten kijken en die hebben de flip phone ontwikkeld omdat die zoveel leek op de communicator. zelfde geld voor tientallen andere technieken die vroeger sci fi was en nu al uitgevonden is/of word en mensen zijn er mee bezig. je moet alleen wel die vonk over kunnen brengen.

[Reactie gewijzigd door flippy op 13 september 2021 16:39]

Reageer
Niets persoonlijks, je bent gewoon de pechvogel aan wie ik deze vraag nu ga stellen ;) Ik zie mensen regelmatig de term STEM gebruiken (en weet waar het voor staat), maar hebben we daar in Nederland niet gewoon de term bètavakken voor?

Ik voel me echt een enorm zure oude man met zijn "klaag-klaag-verengelsing van de Nederlandse taal! :+ " nu ik dit vraag, maar ben toch benieuwd waarom ik STEM steeds vaker zie :)
Reageer
Omdat bijna niemand die term gebruikte vroeger en tegenwoordig al helemaal niet meer. ;)
Reageer
Gedeeltelijk is het natuurlijk een manier om jongeren enthousiast te maken voor de ruimtevaart
Reageer
Als ik het artikel lees, zitten er ook sensoren op de Raspberry Pi, en die leveren natuurlijk hele andere waardes op dan je zolderkamer. Die experimenten die ze opsturen zullen wel iets met de sensoren moeten gaan doen, specifiek experimenten die je in de ruimte af zullen wijken qua resultaat ten opzichte van je zolderkamer.
Reageer
Het voordeel hiervan is dat Jongeren en scholieren ook mee kunnen helpen aan een onderzoek.

Want als iemand een goed idee heeft voor bv betere aansturing van de robot arm.
dan is dit gemakkelijker zelf te testen op een PI, dan op een apparaat dat ze 200000$ kost.
Reageer
Betrekken van jongeren bij de wetenschap. Hoe gaaf is het wanneer jouw Pi project wordt uitgekozen om uitgevoerd te worden op het ISS.

Het gaat dus niet om het draaien van een binary op een pi, maar om de creativiteit en het bedebken van een experiment dat je met deze Pi's (en al hun sensoren) niet zomaar op aarde uitgevoerd.

Het zal geen resultaten opleveren zoals uit fundamenteel onderzoek komt, maar dat is de bedoeling ook niet.

Creativiteit aanwakkeren, jongeren inspireren, enthousiasmeren voor wetenschap. Dat zijn de redenen en dat is het nut.

[Reactie gewijzigd door Standeman op 13 september 2021 19:16]

Reageer
Hier heb je het.
https://www.raspberrypi.o...-mission-space-lab-20-21/

Van bovenuit heb je een uniek perspectief van de aarde:
- het magnetische veld is anders (magnetische compas sensor)
- wolkenvorming rond gebergten (beeld sensor)

Geen zwaardekracht:
Je kan met een beeldsensor plantengroei in gewichtloosheid vastleggen.

Daarnaast kan je de resultaten vergelijken met aardse metingen. Op het einde eindig je met tienduizenden jongeren die deze wetenschappelijke experimenten van dichtbij meemaken. Het maatschappelijke nut is zeker relevant sinds er wereldwijd een tekort is aan technisch geschoolde en geintreseerde aardbewoners om de uitdagingen van de toekomst aan te kunnen.
Reageer
Het ASTRO Pi programma draait net om het opwekken van interesse in STEM voor kinderen. Dat is het mooie aan dit project. Kinderen die de toekomstige ingenieurs en wetenschappers worden. Door hun nu al in contact te brengen met ruimtevaart en technologie hoopt ESA voldoende hoog opgeleide mensen te hebben voor de toekomst.

Is dat 20.000 euro waard? Ja gemakkelijk, heel goedkoop kwam investering eigenlijk. Je kan namelijk honderden, als het niet duizenden zijn, kinderen mee laten proeven van de ruimtevaart-industrie.
Reageer
Vooral bedoeld om te meten hoe lichtgewicht je code daadwerkelijk is 8)7
Reageer
Het zal niet tot grote doorbraken leiden, hoogstens een onvoorzien weetje.
En uiteraard een grotere foutmarge in je data door de alpha en beta deeltjes ;)

https://www.youtube.com/watch?v=AaZ_RSt0KP8
Reageer
In de ruimte heeft elektronica significant meer last van de gevolgen van ruimtedeeltjes.
Waardoor niet-daarvoor-ontworpen elektronica ongewenst gedrag kan vertonen.
Uiterst leerzaam om daar proefjes mee te doen, en bijvoorbeeld te kijken of je er softwarematige robuustheid voor kan bouwen.

Zie ook veritasium voor meer achtergrond:
https://www.youtube.com/w...18s&ab_channel=Veritasium
Reageer
Wat voor "nut" heeft het om een Tesla de ruimte in te schieten? Exposure, goodwill, feelgood. Een hele generatie die ineens beseft dat ze echt meetellen. De nieuwe Elon Musk zit misschien wel in deze groep en had anders gewoon economie gaan studeren en z'n leven weggestoft achter een saai bureau. Door die 2 klote Pi's gaan we écht de ruimte koloniseren. Niet normaal, dat voor de prijs van 2 Pi's + transportkosten.
Reageer
Ik hoop wel dat die Raspberry Pi's gebruik maken van een degelijk SD kaartje. Die schrijf je nogal gauw kapot en een SD kaartje vervangen in het ISS is net even wat meer werk dan thuis ;)
Reageer
er zijn SD kaartjes die wat stabieler zijn dan gemiddeld,
na wat geemmer met geodkopere kaartjes gebruik ik zelf tegenwoordig alleen nog maar deze
https://www.dataio.nl/san...eugenkaart-u3-a2-170mb-s/
die geschikt zijn voor veel schrijven.
Reageer
Samsung Endurance of SanDisk High Endurance @bartje

https://shop.westerndigit...h-endurance-uhs-i-microsd

https://www.samsung.com/n...pter-128gb-mb-mj128ga-eu/

[Reactie gewijzigd door Vinzz op 13 september 2021 16:49]

Reageer
Die zijn er zeker: dan kom je uit bij SLC of (a)MLC ipv TLC/QLC. Dergelijke industrial grade kaartjes betaal je flink voor, maar ze begeven het niet zomaar. Ik gebruik ze eigenlijk overal, behalve op m'n telefoon (maar daar is de microSD voornamelijk een cache voor Spotify/Netflix/... en vervang ik 'm zonder data loss of moeite)
Reageer
Dat valt op zich wel mee, ik denk dat ze ook wel budget hebben om er een paar te sturen en ze zullen wel voor kwaliteit gaan en niet het allergoedkoopste.

Daarnaast hoeft niet iedere keer de hele kaart te worden overschreven, alleen de bestanden die nodig zijn voor he project. Ik denk ook niet dat je een complete raspbian image wilt uploaden naar het IIS, als een paar K aan text bestanden al voldoende is.
Reageer
SD kaartjes hebben er last van als je tijdens een schrijfactie de spanning eraf haalt, althans de goedkopere. Dat is meestal de reden dat ze bij mij stuk gegaan zijn als ik ze met een pi of arduino gebruikte.
Reageer
Of je werkt helemaal niet vanaf een sd kaartje en gebruikt alleen maar een USB stick. Werkt prima. Ik begreep dat een USB stick veel langer mee gaat dan een sd kaart (normaal consumentenspul dan he. ik weet niets over high end spullen).
Reageer
Er gaat he-le-maal niets de ruimte in dat niet 'space qualified' is. Dat betekent zeer grondig getest, componenten van een (door NASA) goedgekeurde leverancier, in elkaar gesleuteld door iemand met een NASA sleuteldiploma, met NASA goedgekeurd gereedschap, onder toezicht van iemand van NASA, en gedocumenteerd volgens de NASA richtlijnen.

Ik heb ooit aan zo'n project mee mogen werken. Een klein biologisch experimentje ter grootte van een pakje sigaretten, met een klein data recordertje, verwarming en koeling. Kosten op aarde hooguit enkele tienduizenden euro's. Kosten om hetzelfde space qualified te krijgen: ruimschoots boven de 10 miljoen euro.

Dus maak je geen zorgen over besparing op SD kaartjes ;-)
Reageer
Er is duidelijk iemand lekker knopjes aan het drukken op het scoring systeem, beetje jammer aangezien er zeker on topic opmerkingen zijn.

Wat mij betreft is dit een heel leuk project om mensen geïnteresseerd te krijgen in techniek, coderen, en ruimtevaart.
Reageer
Ik stuur een scheet code de ruimte in, om te kijken of die blijft zweven
Reageer
Je moet maar eens kijken naar de lijst van projecten die daar al gedraaid hebben. Vorig jaar bijvoorbeeld: https://www.raspberrypi.o...-mission-space-lab-20-21/

Er is zelfs al een team geweest die de camera gebruikte om de kleur van vegetatie te meten en dus ontbossing en zo. Ik vind het een geweldig initiatief voor de jongeren om hen warm te maken voor STEM, maar als medewerker van een volkssterrenwacht ligt me dat nou aan het hart.
Reageer
Deze behuizing lijkt wel iets van waterdicht, al vertellen ze er nergens wat over. Alleen je wilt juist in het heelal water ontdekken, maar zal me niks verbazen als de behuizing toch iets van waterdicht is want vloeistoffen in het iss gaan toch alle kanten op dat is anders als met zwaartekracht! En het duurt dan nog wel een tijdje t/m de Pi 5 ? Waarom 32 bits de ruimte in nemen als 64 bits wel zo'n beetje de standaard is. Die camera met lenzen lijken me wel mooi, heb er al over zitten twijfelen om ook een pi te kopen met camera. Vooral voor de zoom ook. Deze film is btw zeer de moeite waard https://www.youtube.com/watch?v=ndmmdEShO6k Sommige scenes zijn wel heel toevallig ook opgenomen in Cologne.

[Reactie gewijzigd door Pentiummania op 13 september 2021 21:38]

Reageer
Het is niet te hopen dat ze een doos Lego Technic / Robotic of hoe heet het meesturen, want voor je het weet staat er een pi driven Wall E het iss te ontmantelen.
Reageer
Na Pigs in Space volgt nu Raspberry in Space - fruit heeft ook z'n rechten! :+
Reageer
Home assistant in space!
Reageer
"OK Google, alter course by 0.075 degrees inwards"
"OK, Altering course by 75 degrees inwards"
"NOOOO. OK Google, STOP!"
"Alright, oxygen supplies stopped! Would you like me to do something else?"
"..."
"Would you like me to do something else?"
"......."


"Houston, we have a problem"
Houston: "I'm sorry, I didn't understand!"
"Houston, we have a problem"
Houston: "Well, I'm still learning."
"Houston, we... have... a... problem..."
Houston: "I still didn't get that."


Of wel: Die assistants zijn leuk spul, maar dat gaat voorlopig geen space station besturen.

[Reactie gewijzigd door pizzafried op 14 september 2021 16:32]

Reageer