Foxconn neemt chipfabriek van Macronix over voor 76,6 miljoen euro

De elektronicaproducent Foxconn heeft een chipfabriek van het Taiwanese Macronix overgenomen voor 76,6 miljoen euro. De fabriek moet uiteindelijk 15.000 wafers per maand gaan produceren. Foxconn zou chips voor elektrische auto's willen maken.

Foxconn en Macronix verwachten de overname voor het einde van dit jaar, schrijft Reuters. De fabriek is momenteel niet operationeel en moet daarom weer in bedrijf worden genomen. Tegen 2024 moet de chipfabriek 15.000 150mm-wafers gaan produceren. Dat zou voldoende zijn om iedere maand chips te produceren voor 30.000 elektrische voertuigen. Foxconn-voorzitter Liu meldt dat de chipfabriek, die in de Taiwanese stad Hsinchu staat, een 'wereldwijde halfgeleiderhub' voor Foxconn wordt.

De overnameplannen volgen eerdere berichten dat Foxconn de markt voor elektrische voertuigen wil betreden, en daarin een grote speler wil worden. Het bedrijf liet in februari weten dat het onder andere auto's wil produceren voor EV-start-up Fisker. Deze elektrische auto moet in 2023 op de markt verschijnen.

Macronix wil zich de komende jaren focussen op meer geavanceerde chipproductie, bijvoorbeeld in zijn 300mm-waferfabrieken, meldt het bedrijf in een statement. Het bedrijf wil zich onder andere meer gaan richten op de productie van 3d-nandgeheugen. "De 150mm-waferfabriek is niet langer het meest geschikt voor Macronix, en Foxconn zag het als een zeer goede kans", vertelde Liu, die de aankoop volgens Reuters ook een mijlpaal noemde voor de nieuwe EV-activiteiten van het bedrijf.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

05-08-2021 • 15:02

24

Reacties (24)

Sorteer op:

Weergave:

sinds waneer is Foxconn chinees? ik weet dat Taiwan niet door china wordt erkent maar tweakers heeft toch nog geen overlord in China?
Denk dat we er maar aan moeten gaan wennen, kijk maar naar de olympische spelen, Taiwan heet daar Chinees Tapei of iets dergelijks.
Chinees Taipei is een benaming die aan beide zijden van het conflict politiek correct bevonden werd omdat het ambigu genoeg was (al neemt de acceptabelheid in Taiwan sterk af). Voor journalistieke doeleinden is Taiwan gewoon een gepaste benaming.
Ach kijk toch niet naar olympische spelen, dus geen probleem, en ja Taiwan is een land, en ook democratise, wat China helemaal niet is.
Ik kijk ook niet naar de olympische spelen, maar bedoelde ermee te zeggen, dat zelfs de grootste sport organisatie van de wereld al buigd voor wat China wilt.
Ja dat is jammer genoeg waar, maar dat zien we ook al heel lang in Hollywood en vele andere dingen.
Dus als je er niet naar kijkt bestaat het niet?
Ik lees in het hele bericht geen referentie naar China. Is waar je op doelt, aangepast?

Edit: Ja dus.

[Reactie gewijzigd door Aardedraadje op 23 juli 2024 20:08]

ja, is inmiddels aangepast :)
Taiwan wordt ook niet door Nederland erkend en Tweakers is Nederlands…
AuteurAverageNL Nieuwsredacteur @cold5 augustus 2021 15:17
Klopt, foutje van mijn kant - zag 't vrijwel direct na publicatie, dus 't is al aangepast in het artikel
Nauwelijks voor te stellen dat in deze tijd een chipfabriek stil lag! Of zijn er ook chips waar geen tekort aan is?
Zal wel oud gebouw oude machines geweest zijn die uit productie genomen zijn. Als je naar de prijs kijkt kun je daar ook niet veel van verwachten.
Lees de berichten over investering in chips in de EU en intel wil al heel veel miljarden hebben en nieuwe fab kost al snel paar miljard. Dus de prijs nu is een schijntje en daar krijgt men neem ik aan gebouw voor waar verder alles vernieuwd moet worden.
Voor Macronix is dit wel een heel mooie manier om van een (in hun ogen) verouderde fabriek af te komen. Voor Foxconn is dit een zeer snelle methode om nieuwe chips te kunnen gaan leveren. Produceren met 6" wavers is niet zo efficiënt als met 12" wavers, maar als ze de fabriek met personeel en al overnemen winnen kunnen ze een aantal jaar eerder de gevraagde chips leveren.
Klopt, dit lijkt om Fab 1 van Macronix te gaan die tamelijk oude nodes maakt (0.35 en 1.0 um CMOS) met als focus niche producten (lage volumes). Het kan ook zijn dat Foxconn hier power devices wil gaan maken gebaseerd op iets anders dan Si, 6" SiC wafers zijn nu de mainstream al is men daar ook richting 8" aan het gaan.

Klinkt als een opstap, het zou me niet verbazen als Foxconn meer fabs overneemt als ze niet serieus in willen doorgroeien.
Die oude nodes zijn overigens nog steeds volop gewild voor niet-complexe chips zoals microcontrollers. Een goed doorontwikkeld procedé houdt de yields hoog en de kosten lekker laag (en bovendien kan je nog netspanning over nodes groter dan 130nm heen jagen, dat gaat bij 14nm bijvoorbeeld niet lukken). Voor Foxconn kan dat logisch zijn om dat deel van de productieketen te integreren.
Is er nog iemand anders die 76,6 miljoen euro wat weinig vindt voor een hele chipfabriek? Maar ook Reuters noemt dit bedrag, dus het zal wel zo zijn.
$50 per wafer als BAR zit je dan ongeveer op, lijkt me niet onredelijk.
Dit zal politiek ook wel gevoelig liggen, het oude China (Taiwan, Kwomintang) en het hedendaagse China (CCP) kunnen elkaar nu toch al niet hebben.
Het zijn beide Taiwanese bedrijven. De politieke gevoeligheden in het oude China zullen dus wel meevallen.
De Guomindang is overigens al een half decennium niet meer aan de macht, immers is Taiwan geen eenpartijstaat.
Een 6 inch fabriek is echt oud voor silicium. Echter als Foxconn de fabriek ombouwt voor SiC (Silicon Carbide) dan is het ineens weer 'modern'. Dit staat ook in het reuters bericht dat ze dat willen gaan doen, had eigenlijk in het tweakers stukje moeten staan. SiC is nu de technologie die nodig is om EV efficiënt te maken. SiC transistoren zijn een stuk efficiënter in de omvormers om de motor aan te sturen dan Si MOSFETs.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.