Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

The Ascent-ontwikkelaar werkt om DLSS toe te voegen aan pc-versie op Game Pass

De ontwikkelaar van actie-rpg The Ascent is bezig met het toevoegen van DLSS en raytracing aan de Game Pass-versie van het spel voor de pc. Eerder deze week kwam aan het licht dat de Steam-versie van The Ascent deze functies al heeft, maar de Game Pass-versie niet.

Pc-gamers merkten bij de release van The Ascent op dat de Game Pass-versie van het spel, die beschikbaar is via de Microsoft Store, geen ondersteuning biedt voor DLSS. Ook raytracing werkte niet in de Game Pass-versie van The Ascent.

Ontwikkelaar Neon Giant meldt nu op Twitter dat de studio hiernaar kijkt, 'met de bedoeling om het gelijk te trekken met de Steam-versie'. De ontwikkelaar meldt ook dat de build-processen anders zijn voor beide versies, en dat de Microsoft Store-versie niet zomaar kan worden overgezet op de Steam-variant. Pc-gamers met de Game Pass-versie van het spel kunnen vermoedelijk dus een patch verwachten, waarin DLSS en raytracing worden toegevoegd. Het is niet bekend op welke termijn deze update geïntroduceerd zou worden.

Het betreft specifiek de Game Pass-versie voor pc, en dus niet de The Ascent-versies voor de Xbox Series X en S. Xbox-consoles ondersteunen geen DLSS en in een interview met Wccftech meldde Neon Giant dat het ook geen raytracing zal introduceren op die consoles. "Dat is een pc-only feature", aldus de ontwikkelaar. De studio heeft ook geen plannen om AMD's FidelityFX Super Resolution-feature toe te voegen.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsposter

01-08-2021 • 11:30

35 Linkedin

Reacties (35)

Wijzig sortering
Iemand al gespeeld, zit bij Xbox Game Pass (ook voor PC) inbegrepen. Is het wat?
Ik zit te spelen en ik vind het spell tot nu toe echt goed maar kijk anders deze review zal ik zegen:

Van Skill-up
https://www.youtube.com/watch?v=LIO20GvInok

Van ACG
https://www.youtube.com/watch?v=8uOH7g40H6w


Vind wel jammer dat er nog geen plannen zijn voor AMD's FidelityFX Super Resolution-feature :-(

[Reactie gewijzigd door umbrella1982 op 1 augustus 2021 11:56]

Deze reviews zijn veelal positief door de belofte van een day 1 patch door de developer. Alle issues zouden op magische wijze worden opgelost. Helaas zijn ze allemaal nog aanwezig, en dit heeft toch wel een negatieve invloed op de speelervaring.
De Skill-up review is positief omdat het er nogal spectaculair uitziet, en gameplay leuk is.

De problemen met DX12, sidequests die je te vroeg kunt starten, navigatie die niet helemaal geweldig is, kleine issues met GUI, ietwat zwak verhaal en RPG systemen, en wat andere kleinere dingen worden in de review gewoon duidelijk benoemt, en zeker niet gebagatelliseerd.
En er is maar 1 probleem wat "according to the developers" in de day-1 patch opgelost zou worden, en dat is crashes als je DX12 gebruikt. Dat is letterlijk 1 zin de review en is niet gebruikt voor de uiteindelijke conclusie.

Je hebt nu twee reacties geplaatst onder dit nieuws artikel en beide zijn nogal misleidend.

[Reactie gewijzigd door cnieuweboer op 1 augustus 2021 18:44]

Ik kan beamen dat op dag 1 (xbox game pass voor PC) de game gewoon netjes werkt met DX12 en RT.
Dit op 4K. DLSS werkt idd niet. De optie is er gewoon nieteens.

Dus dat is gewoon wel day 1 fixed. Want ik heb er 3 uurtjes inzitten en geen crash gehad.
Ja daarom vertrouw ik die early reviews ook niet zo
De Steam versie is... ok. De game zelf is echt heel tof, alleen heeft het toch wel last van ernstige performance issues. DX12 is simpelweg onbruikbaar door non-stop random stutters. De beloofde day 1 patch is er nooit gekomen. Ray tracing functionaliteit is zeer matig, waardoor het zelfs op een 3090 niet speelbaar is (lees: van 144 FPS zonder RT naar 30-40 FPS met RT). Verschillende DLSS settings hebben geen effect. Ook op DX11 met Ultra settings zijn er issues, zoals een hiccup op elk moment dat er een nieuwe shader geladen moet worden (bijvoorbeeld bij explosies). De developer noemt het een shader cache issue. Dit is uitermate hinderlijk.

Al met al is de game wel speelbaar en zeer vermakelijk. Echter had het beter geweest als ze er nog een paar maandjes aan hadden gesleuteld.

[Reactie gewijzigd door VP. op 1 augustus 2021 12:03]

Ik speel op de gamepass versie maar die issues heb ik allemaal niet. RTX werkt niet dus dat kan ik niet testen maar het loopt volledig vloeiend zonder enige stuttering (alles op ultra DX12).
Gister gespeeld op GamePass op 4K alles Ultra. Op een 3080. Zo'n 80 a 90 fps. Wel af en toe stutters. Bij inladen nieuwe delen of grote effecten. En dat is met GSync aan.
Om nou te zeggen dat het spel simpelweg 'onbruikbaar' is met DX12 is niet helemaal correct. Ja, het spel heeft last van (typische) DX12-issues, maar het is niet 'compleet onspeelbaar'.

Ik heb het zojuist kunnen testen met een Lenovo Legion 5 Pro (5800H, 16GB, RTX 3070@140W) en daar heb ik de volgende resultaten kunnen noteren in DX12 en alles op 'Ultra' (@2560*1600):

• RT ON / DLSS OFF: 30-40 fps.
• RT OFF / DLSS OFF: 80-90+ fps.
• RT ON / DLSS 'Quality': 58-60+ fps.
• RT OFF / DLSS 'Quality': 120+ fps.

Heb de verschillende DLSS-settings niet kunnen proberen, maar het lijkt mij prima speelbaar (met zo nu en dan een DX12-lag spike of stutter). Daarnaast lijkt het wel of men vergeet dat Ray Tracing gewoon super taxing is en een enorme impact heeft op de performance ongeacht resolutie of GPU.
Jouw n=1 ervaring staat helaas niet garant voor anderen hun ervaring.

Bij mij is het op pc ook compleet onspeelbaar met DX12, en de toggle om te kiezen voor DX11 doet helaas niets. Op de XsX draait het als een zonnetje.
Hier herken ik mij totaal niet in, wel betreft de stutters. Maar ik speel op 5120x1440 toch met 60+ fps met RT aan.
Ok er zijn wat problemen, maar je hoeft het ook weer niet te overdrijven en je haalt wat dingen door elkaar.

Met rtx3090+1440p+raytracing+DLSSquality is de FPS vrijwel altijd >70, behalve bij shaders die je voor het eerst tegenkomt. Het shader cache probleem is dat bij alle effecten die je voor het eerst ziet de shader compiler eerst de shader code moet optimaliseren voor jou specifieke GPU. Daarom heb je in sommige andere DX12 spellen (bijvoorbeeld Horizon Zero Dawn) een extra functie die in een paar minuten alle shaders die je tegen komt in het spel van te voren compiled. Maar shaders compilen tijdens het spelen geeft zo en dan een paar grote frametime spikes, geen constante FPS problemen.

Als je DX12 10 minuten gebruikt zijn de meeste shaders gecompiled en opgeslagen in de Nvidia driver shader cache. En dan zijn de meeste DX12 specifieke frametime problemen opgelost.
Op enkele bugs na (voornamelijk in co-op) is het echt een super leuk spel.
Vrijwel alle negatieve reviews op Steam op dit moment gaan inderdaad ook over co-op issues. Single-player schijnt erg goed te werken en leuk te spelen. Getuige ook de ‘mostly positive’ rating van 78%.
Ik vind het wel een toffe game. Heb hem op de Xbox One x en series x gespeeld. Op de Xbox One x stottert hij wel wat te veel. Op de series x speelt hij prima.

Als je van het cyberpunk thema houdt en van een top down shooter dan is het een aanrader.
hele toffe game! en ik ben niet snel tevreden }> heb em voor pc
Ik had day one DX 12 issue's op de PC maar die zijn bij mij opgelost, ik speel de gamepass versie. Ik heb wel veel kleine issue's. Veel sidequests en één main quest die niet wilde starten. Dit was opgelost na het doorspelen op mijn Xbox, vreemd genoeg. Ook heb ik meerdere keren meegemaakt dat tegenstanders die twee keer mijn level spawnen waar ik langs moét om mijn quest lokatie te bereiken. Oh en de game vertikt het gewoon om af te sluiten alleen Cntr+alt+Delete.Maar ondanks alles vermaak ik me prima met de game, maar het is dan ook een gamepass game voor mij, ik het het niet gekocht.

[Reactie gewijzigd door SuperSiggy op 1 augustus 2021 13:34]

Echt een aanrader. Is geen simpele twin stick shooter maar een diepgaand spel met rpg elementen. Overigens speelt deze heel goed met muis en keyboard ook op de xbox!
Tip kijk de review van ACG (https://youtu.be/8uOH7g40H6w)
[Reactie gewijzigd door LockeNL op 1 augustus 2021 14:58]
Leuke game, alleen nog teveel bugs en frame drops
Ziet er normaal uit zoals je kan verwachten van een game in 2021.

er is redelijk veel lopen en de fast travel points/taxi point zijn niet echt logisch neergezet en je kan dus nog meer lopen.

de eerste paar quests in de wereld mag je rond de 1000-1500m lopen en daarna voor je side quests die dan in diezelfde regio plaatsvinden mag je nog is een keer lopen. geen sprint functie en zelfs met fast travel mag je nog is 1000 meter lopen, dat voelt als 3-5 minuten.

Ik kan begrijpen dat ze graag willen dat je de wereld verkend maar de wereld is niet auto-generated en het kan na 5x diezelfde weggetje te pakken wel saai overkomen.

balance van wapens is ook ver te zoeken. chain rocket minigun dat 10 rockets het gelijke dmg doet van een rpg launcher met 1 rocket en homing functie heeft (beide zonder upgrades). of dat standaard een handgun beter werkt dan een sniper. Alhoewel de gun feeling & sound wel nice is. nieuwe wapens kan je in nieuwe regios verwachten en dus moet je soms wel eerst upgraden zodat je daar komt ipv dat je je upgrades spaart voor dat ene wapen dat je leuk vindt.

Kwa verhaal zorgt de main story dat je naar verschillende hubs gaat lopen zoals in andere rpgs en bij die hubs heb je side quests. waar de main story over gaat? zou het niet weten, je moet blijkbaar naar een lelijkerd luisteren.
An sich spreekt deze game mij heel erg aan. Maar. Ben een casual gamer, speel meer voor de sfeer en het verhaal. En er is geen difficulty slider. En met de standaard moeilijkheidsgraad is er voor mij niet echt veel aan.
Echt een aanrader. Is geen simpele twin stick shooter maar een diepgaand spel met rpg elementen. Overigens speelt deze heel goed met muis en keyboard ook op de xbox!
Tip kijk de review van ACG (https://youtu.be/8uOH7g40H6w)

[Reactie gewijzigd door LockeNL op 1 augustus 2021 14:58]

In het settings menu kun je onder de kop gameplay gewoon kiezen tussen easy, normal of hard.
Tof spel! Op de Xbox Series X aan het spelen en ik kan zeggen dat het vermakelijk is!

Op de release datum begonnen met spelen. Na een aantal uur een e-mail gestuurd naar de ontwikkelaar met wat feedback. De HUD en andere elementen zijn niet uit te schakelen of transparant te maken, dit kan op lange termijn invloed hebben op OLED tv's, ook al hebben OLED tv's ingebouwde bescherming voor burn in.

De volgende ochtend een persoonlijke reactie mogen ontvangen van Neon Giant dat ze dit gaan oppakken. :)
Heb mijn LG C9 ingewisseld voor een QLED (door verhuis en een hele bak lichtinval).
Eigenlijk geen spijt van.
2021 OLED panelen zijn nu gewoon uitstekend te doen zelfs met een hele bak lichtinval.
Of een LG met een "Evo panel" of een Sony A90J. Laatste heb ik zelf. Hij staat ongeveer 2,5 meter zijwaarts van 1 hele rits raam van 4,5 meter breed. Op heldere dagen nul last van , en hij zit nieteens op volledige brightness dan.

Maargoed, als je geen spijt van je aankoop heb is dat ook geen gemis natuurlijk :)
Ik heb licht van 3 kanten. Maar het was meer omdat de kinderen stilstaande beelden lieten staan.

De Qled is geen OLED, maar de fald houdt goed stand mbt zwartwaarden.
Ik game al dik 4 jaar met allerlei statische huds op een OLED C7. Paneel is nog steeds piekfijn :)
Zijn we onderhand wel een beetje gewend heh, pc releases die op dag 1 slecht draaien. Ach ja het spel kost ook maar 3 euro! |:(
Gisteren in Coop geprobeerd, erg veel last van framedrops en rare bugs, teammates die vastzitten, UI waar je niet meer uitkomt, dat soort. Wel erg vermakelijk om te spelen! Kijk er naar uit om hier meer tijd in te stoppen, maar ik wacht de eerste ronde bugfixes nog wel even af.
Heel veel plezier met deze game op de xbox series x tot nu toe.
Nog geen multiplayer geprobeerd!
Tot nu toe erg onder de indruk over het spel. Zeker gezien het erg kleine team wat achter de game zit. Grafisch en audio techniek erg sterk. Is ever geleden dat ik zo moest denken aan Diablo betreft productiewaarde.

Ook de speelduur is prima. Ik hoop dat ze nog wat side quest verwerken om de speelduur nog langer te maken.

Voor de prijs is het wat mij betreft een nobrainer.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True