Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Politie pakt man op die verdacht wordt van het maken van phishingpanels

De politie heeft een 24-jarige Arnhemmer opgepakt die verdacht wordt van het aanbieden van phishingpanels, pakketten met nagemaakte bankwebsites waarmee inloggegevens kunnen worden gestolen. De politie kon de nicknames van Telegram-gebruikers achterhalen.

De man werd opgepakt na onderzoek van de Eenheid Zeeland West-Brabant, de Landelijke Eenheid en het Team High Tech Crime. De politie werkte samen met beveiligingsbedrijf Group-IB, dat de 'fraude-as-a-service'-operatie op het spoor kwam. Group-IB ontdekte dat de phishingpanels werden gemaakt en verkocht door een Nederlandse groep. Die is sinds zeker 2020 actief op Telegram, zeggen de onderzoekers, al werden sommige phishingpanels die de groep gebruikte, al sinds 2018 ingezet tegen slachtoffers.

Volgens de politie bouwde de 24-jarige verdachte de software achter de phishingpanels. Naast de 24-jarige is ook een jongen van 15 aangehouden op verdenking van het verkopen van de panels. Hij is inmiddels weer vrijgelaten in afwachting van verder onderzoek. Ook is huiszoeking gedaan bij een man van 18 uit Hoogeveen. Bij de verschillende arrestaties en huiszoekingen is naast telefoons en laptops ook een vuurwapen in beslag genomen. Op een van de in beslag genomen gegevensdragers werd de broncode van de phishingpanels gevonden.

Group-IB zegt dat de criminelen zich via sms, WhatsApp of e-mail voordeden als een legitiem bedrijf dat huiszoekers met potentiële verkopers in contact brengt. Ook werden sms'jes verstuurd met waarschuwingen dat rekeningen niet op tijd betaald waren. Via een link werden klanten naar een nagebouwde bankwebsite geleid waar de credentials voor de aanvallers in te zien waren. Ook werd via Marktplaats een koop geïnitieerd en werd er gevraagd een cent over te maken ter verificatie.

De politie heeft na het arresteren van de verdachten een bericht geplaatst in de Telegram-groep waar de phishingpanels verkocht werden. Daarin staat een waarschuwing dat de criminelen in de gaten worden gehouden.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Tijs Hofmans

Redacteur privacy & security

22-07-2021 • 15:25

54 Linkedin

Reacties (54)

Wijzig sortering
Hier het bericht dat de politie in de Telegramgroep heeft geplaatst: https://twitter.com/Polit.../1418190425312083970?s=20
Reageer
Volgens mij is het intimidatie.

Door het taalgebruik van de groep over te nemen laten ze zien dat ze diep in hun groep zijn binnengedrongen. Ze laten zien dat het geen toevalstreffer is maar dat ze de groep al een tijdje in de gaten houden. Dat ze weten wie het zijn, wat ze doen en hoe ze denken.

En het zorgt er voor dat ze de tekst echt lezen. Een hoop mensen haken af als ze een moeilijke tekst moeten lezen, hoe belangrijk die ook is. En het is goed mogelijk dat deze jongeren elkaar hebben wijsgemaakt dat ze onkwetsbaar zijn en niet eens proberen om zo'n tekst echt te doorgronden. Dan kun je het beter een beetje luchtig brengen zodat je de aandacht vast houdt.
Reageer
Mooi, kunt dit tuig niet hard genoeg aanpakken.
Reageer
Vond hem wel geinig :)

Wees je bewust dat het vaak script kiddies zijn die dit soort spul koopt. Dat zijn vaak minderjarigen. Dan is een dergelijke taal wel passender.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 22 juli 2021 16:03]

Reageer
Ik denk dat je die veer eens uit je reet moet trekken.
Huh? Waar komt die veer vandaan dan? :+
Reageer
Hoezo? De politie claimt naar mijn weten op Social media waaronder Telegram oa de namen 'politie','politienederland','politiethtc' zodat er geen misbruik van gemaakt van kan worden. Het is alleen wel jammer dat deze accounts niet geverifieerd zijn. 'Politie' is zelfs een trademark en de stickers op politie auto's zijn ook een trademark. Die kan je dus niet zomaar op je auto plaatsen of iets wat er op lijkt.
Hier kan je zelf zoeken
Reageer
Ik vindt 't geniaal. Dit komt tenminste binnen bij die lui.
Reageer
Je zegt het wat cru maar ik ben het met je eens dat dit soort uitingen wel wat professioneler mogen.
Dit gaat niet om een wijkagent die op rijm de lokale bengel verteld dat hij zijn scooter weer op kan halen op het bureau maar om een oprollen va neen crimineel netwerk.
Vooral de alinea met 'dat heb je te danken aan..' is in mijn ogen erg kinderachtig en een serieuze overheidsinstantie onwaardig. Ook al gaat het om een jonge doelgroep die je 'hip' wil benaderen.

In mijn ogen is dit soort uitlatingen een vorm van verbaal tea baggen om de 'tegenstander' nog even extra af te zeiken. En juist dat laatste, daar moet je als agent boven staan. Ongeacht wat jij persoonlijk of de burger van de dader vind.
Reageer
Deze Telegram groep werd gebruikt voor criminele activiteiten. Wat levert voor jou woordkeuze op in een dergelijke conversatie? Agenten horen onder andere misdadigers op te pakken. Als dit helpt een ander een tweede keer na te denken is dat dikke winst. Ik denk dat je prat gaat op dat iedereen uiteindelijk dezelfde normen en waarden heeft als jij. Ik denk dat de realiteit een hele andere, vooral verdrietige conclusie is.
Reageer
De realiteit is helaas nou eenmaal zo dat het met cybercrime ook gewoon een ordinair potje 1v1 is! Alleen heeft deze game weldegelijk gevolgen. Het praten in hun taaltje straalt wel uit dat men weet waar men het over heeft. Een bult juridische taal maakt absoluut geen indruk op de scriptkiddies. En juist de zin, op telegram of naast je bed vind ik een hele goede. Want het kan dus maar zo zijn dat ze de volgende keer gezellig naast je bedje staan en dat mogen ze weten ook!
Reageer
Nah ja, enig sinds kinderachtig inderdaad. Maar het moet ook geen essay van juridische termen zijn. Besef je wel dat als de jongen die is opgepakt 15 is, je een grote kans hebt dan er ook jochies van 13 ofzo bij zitten. Dan moet je het niet te ingewikkeld willen maken.
Reageer
Vind het wel meevallen.. het is wel de taal die de mensen daar zelf ook gebruiken.
Reageer
Jij bent zeker Swiebertje :+
Reageer
Ik hoop dat dit soort criminelen flinke straffen krijgen (5 tot 10 jaar of zelfs meer). Als je ziet hoe de samenleving erdoor ontwricht wordt vanwege de toenemende argwaan. Gebruikers worden helemaal panisch als ze berichten krijgen vanuit hun bank of telecomprovider, gesprekken ophangen en terug bellen omdat je steeds minder een bericht kan vertrouwen. Ook triest om te zien hoeveel (onmogelijke) phishing waarschuwingsberichten worden gedeeld in whatsapp groepen.
Hopelijk gaan kranten schrijven dat je daadwerkelijk je leven riskeert als je je bezig houdt met dit soort zware criminaliteit, omdat je jaren in de gevangenis moet brommen. Het wordt nog teveel weggezet als een beetje klooien en onschuldig geld 'afsnoepen'.
Reageer
Hoe graag je het misschien ook wilt, gevangenisstraffen helpen niet. Deze jongeren moet geholpen worden weer op het rechte pad te komen. Ze hebben kennis en kunde over programmeren die ze prima op een goede manier kunnen inzetten.
Reageer
Gelukkig ziet de rechter dat ook zo. Een gepaste straf met daarbij onderwijs en begeleiding: https://www.rechtspraak.n...er-phishing-software.aspx
Reageer
Betaal 35 euro p/j voor een phishvergunning.
Reageer
Het strafrecht heeft niet uitsluitend tot doel de daders weer op het juiste pad te brengen, maar kent ook zoiets als vergelding. Als een rechter uitsluitend zou uitgaan van wat het beste was voor de dader, zou hij daarmee de slachtoffers ernstig tekort doen. Zelfs als het voor de dader niet helpend is als hij een zware straf krijgt, is dat vaak voor de slachtoffers en de samenleving wél helpend (want vergelding voor het leed dat de dader aan de slachtoffers heeft toegebracht). Je kunt hiervan vinden wat je wilt, maar zo zit het strafrecht nu eenmaal in elkaar.

Met jouw stelling dat straffen niet helpt, kijk je onterecht uitsluitend naar het perspectief van de dader. Gevangenisstraffen helpen vaak wel degelijk voor de slachtoffers en de samenleving.

[Reactie gewijzigd door Tomatoman op 22 juli 2021 18:44]

Reageer
Ik hoop dat ze netjes naar context en leeftijd etc een passende straf krijgen, zodat het enerzijds iets afschrikt maar vooral ook zodat ze daarna op het rechte pad blijven.
Reageer
Telegram wordt echt heel slecht op gemodereert, je report iets wat niet mag maar daar wordt gewoon niks mee gedaan, telegram lijkt wel de darkweb op het normale internet, als je op bepaalde woorden zoekt vind je zo openbare groepen, daar wordt ook niks aan gedaan.
Reageer
Hoe kom je in die Telegram groep?
Reageer
Het zijn openbare groepen die je kan zoeken in de zoekbalk
Reageer
Mooi zo, na het plaatsen van dat bericht gaan er wel een paar van die kereltjes enkele slapeloze nachten hebben gehad. Als er genoeg van dergelijke acties worden ondernomen zullen er alvast enkele zijn die 2 keer gaan nadenken eer zich op het slechte pad te begeven.
Natuurlijk moet de strafuitvoering ook effectief zijn, anders helpt het niks en heb je enkel gefrustreerde rechercheurs.
Reageer
ze moeten voor de gein is gaan rond snuffelen op de groep 'Handel 036(Almere)' op telegram
Reageer
Wat een joke die politie !!
Zeker niks beter te doen dan zogenaamd kleine kinder ''criminelen''' pakken.
Dat laat zien hoe groot je mankracht is.

Mischien moet je eerst die fuuking corruptie in je eigen organisatie aanpakken voordat je achter kleine snotaapjes gaat.

Anyway. not impressed, jullie aandacht gaat voorbij als de bezoek aan een prostituut in roze amsterdam.
Geld blijft de motivatie, MONEY GANG !! Aint no stopping it !!
Reageer
Zorgelijk dat een jongen van 15 zich dus kennelijk al in de zware criminaliteit begeeft. Op zich natuurlijk geen nieuws, maar toen ik 15 was vond ik een dropje stelen uit de snoepwinkel heel wat, zeg maar... 8)7
Reageer
Zie hier het probleem met internet criminaliteit. Het is laagdrempelig en de pakkans is relatief klein t.o.v. het stelen van dingen in een winkel. Vroeger maakte je foute vrienden op het schoolplein, tegenwoordig doe je dat op het internet. Denk dat hier echt veel meer aandacht voor zou moeten komen.
Reageer
Maar de nu wetshandhaving ook steeds vaardiger wordt op het internet groeit die pakkans blijkbaar gestaag. Prima ontwikkeling. Laat deze jongen maar eens een paar maanden graffiti schrobben ipv feesten met zijn leeftijdsgenoten.
Reageer
Toen jij 15 was vond je een dropje stelen uit de snoepwinkel heel wat, maar er waren ondertussen andere 15 jarigen die zich ook in heel zware criminaliteit bevonden.
Tegenwoordig is de kans om betrapt te worden alsmaar meer hoger. (Wat goed is natuurlijk)

Maar het idee dat jij en ik vroeger beter waren dan de jeugd van tegenwoordig vind ik steeds een irritant fabeltje dat steeds naarboven komt.
Reageer
Inderdaad. Ik deed weleens iets wat verboden was, maar ten opzichte van dit soort zaken viel het wel mee. Ik wist als 15-jarige echter ook al wel met welke andere 15-jarigen ik zo min mogelijk te maken wilde hebben. Een paar daarvan hebben later alsnog een recht paadje gevonden, anderen heb ik nooit meer gezien of gehoord. Een enkeling helaas wel, in het nieuws bij opsporing verzocht (zowel als slachtoffer van moord in het criminele circuit, als gezocht ivm zware feiten).

Als je in vergelijking met je vroegere zelf tot de ontdekking komt dat jij de zwaarste jeugdcrimineel in je omgeving was en je hebt geen jeugddetentie meegemaakt, dan heb je het gewoon heel handig gespeeld :+
Reageer
Dat laatste inderdaad. Iedere generatie zegt hetzelfde. Maar als je die lijn dootrekt dan zou het in de middeleeuwen en daarvoor geweldig moeten zijn geweest. En we weten wel beter. En om eerlijk te zijn: de jeugd van tegenwoordig in mijn bubbel doet het beter dan wij vroeger.
Reageer
Maar ik beweer toch ook niet dat het vroeger allemaal beter was?
Reageer
Tegenwoordig is de kans om betrapt te worden alsmaar meer hoger. (Wat goed is natuurlijk)
meer hoger? :?

De kans is vooral groter dat je zaak geseponeerd wordt, slechts een zéér klein % wordt vervolgd
Reageer
Wellicht mis ik iets maar het bericht heeft het over een 24 jarige, just my 2 cents
Reageer
Volgens de politie bouwde de 24-jarige verdachte de software achter de phishingpanels. Naast de 24-jarige is ook een jongen van 15 aangehouden op verdenking van het verkopen van de panels.
Reageer
Excuus idd iets gemist :)
Reageer
Misschien zo vader zo....juist, dat dus.
Reageer
Ik vind een groep met beschikking over vuurwapens zware criminaliteit ja. Van de andere kant kan het natuurlijk ook om een alarmpistool o.i.d. gaan.
Reageer
Vuurwapens
Er is er maar 1 vuurwapen in beslag genomen.
Hij is de verkoper van de software en een andere dude heeft een vuurwapen.
Als de jongeman betrokken was of zich begaf in de zware criminaliteit dan was hij niet vrij gelaten in afwachting van het onderzoek.
Reageer
Dus jij vind dat dergelijke fraude en het ontwrichten van mensen hun financiële huishouding slechts een overtreding en geen zware criminaliteit ??

Ik denk dat jij geen idee hebt wat de gevolgen zijn voor slachtoffers.
Tevens zien we in ditzelfde straatje steeds meer ransome ware aanvallen en de enorme gevolgen daarvan.

Dit soort gasten moet je jarenlang weg stoppen en ook met minderjarige kinderen moet je zwaar aanpakken binnen de mogelijkheden van de wet.
We weten allemaal dat als iemand met 15 hiermee begint hij/zij niet op zijn/haar 21e een studie medicijnen doet en het allemaal wel goed komt.
Reageer
Jij hebt het door.
Ik vind het geen zware criminaliteit.
Reageer
Dat zegt dan genoeg over jouw persoonlijkheid.
Erg spijtig.
Reageer
Het zegt veel over jouw karakter/persoonlijkheid dat jij mijn mening direct linkt aan mijn persoonlijkheid.
Erg spijtig.
Reageer
Wat zijn de bepalingen van voorarrest volgens u?
[...]
Als de jongeman betrokken was of zich begaf in de zware criminaliteit dan was hij niet vrij gelaten in afwachting van het onderzoek.
Reageer
Geen relevante vraag.
Je kan bijna niks uit het artikel halen over voorarrest van de 15 jarige.
Hij is aangehouden en vrijgelaten. Om in voorarrest te blijven moet je aan 4 criteria voldoen en daar voldoet hij blijkbaar niet aan want hij is vrij in afwachting van het onderzoek.
Reageer
gelukkig was het niet de politie maar Group-IB 8-)
Reageer