ASUS Zenbook 15 met 4k-oledscherm en AMD Ryzen 9 5900HX-cpu verschijnt online

ASUS lijkt te werken aan een Zenbook 15-model met een 4k-oledscherm, een AMD Ryzen 9 5900HX-cpu en een GeForce RTX 3050 Ti-gpu van Nvidia. De laptop is nog niet officieel aangekondigd, maar verscheen bij verschillende webshops.

De ASUS Zenbook 15 UM535QE verscheen onder andere bij Amazon China, merkte MyLaptopGuide op. Inmiddels is de laptop ook opgedoken bij Duitse en Zweedse webshops, schrijft VideoCardz. Op die productpagina's is onder andere te zien dat het model een aanrakingsgevoelig 15,6"-oledscherm met een resolutie van 3840x2160 krijgt. De maximale schermhelderheid bedraagt 440cd/m². Het oledpaneel zou daarnaast 100 procent van de DCI-P3-kleurruimte kunnen weergeven. Er wordt vooralsnog niet gerept over mogelijke hdr-ondersteuning en ook de verversingssnelheid is nog onbekend.

ASUS lijkt de laptop te voorzien van een AMD Ryzen 9 5900HX-cpu met acht Zen 3-cores en zestien threads, hoewel er ook een variant met AMD Ryzen 7 5800H is verschenen. Die processor heeft evenveel cores, maar lagere kloksnelheden. De Zenbook 15 wordt daarbij voorzien van 16GB aan vastgesoldeerd Lpddr4x-geheugen en een NVMe-ssd van maximaal 1TB. De Nvidia RTX 3050 Ti-gpu beschikt over 4GB GDDR6-geheugen. De tdp van deze videokaart is onbekend.

De ASUS Zenbook 15 krijgt verder een 96Wh-accu en wordt geleverd met een 150W-oplader. Qua aansluitingen beschikt de laptop over een USB-C-connector, een USB-poort van het type A, een HDMI-aansluiting en een 3,5mm-jack voor audio. De notebook krijgt ook een SD-kaartlezer. De officiële europrijzen zijn nog onbekend. Een variant met Ryzen 7 5800H-cpu en 512GB-ssd wordt bij een Duitse retailer voorverkocht voor 1799 euro. De 5900HX-variant wordt in China verkocht voor omgerekend 1665 euro, hoewel die prijs in Europa vermoedelijk hoger uit zal vallen. De webshops noemen een levertijd tussen augustus en eind september.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

03-07-2021 • 17:01

88

Reacties (88)

Sorteer op:

Weergave:

15” oled. Eindelijk een 4K oled scherm op een formaat wat een beetje handig is voor productiviteit. Die liefde voor 13” ultrabooks is mij een beetje vreemd, ja het is portable maar 13 inch is echt te klein om werk op te doen
Ik heb een envy 15 met 4k oled, en zou dat iedereen afraden, want dat zuipt stroom, zeker als je verder ook een beertje fatsoenlijke hardware in je laptop wilt.. mijn volgende laptop wordt weer een LCD. Daar staat tegenover dat ik erg uit kijk naar oled monitoren voor op m'n desktop!
mijn volgende laptop wordt weer een LCD
Zuipt het feit dat het OLED is dan daadwerkelijk zoveel stroom t.o.v. LCD? m.i. heb je toch veel meer variabelen die meespelen.

Maximale helderheid, refresh rate, resolutie. En misschien zie ik nog wat anders over het hoofd.
ik denk dat er ook een groot verschil is wat voor thema je gebruikt op je laptop. Als je bijvoorbeeld visual studio gaat gebruiken in dark mode zou oled wel eens zuiniger kunnen zijn. Maar als je de hele dag naar een wit word document kijkt zal de lcd wel zuiniger zijn.

Daarom is oled in batterijtests vaak veel zuiniger bij video omdat er veel donkere kleuren/zwart in video's voorkomt.
Ik kan natuurlijk niet het oled scherm er aftrekken, en er een LCD scherm opzetten.. maar op batterij met de helderheid op compleet onleesbaar, en alle energie instellingen van Windows op de zuinigste modi, doet de laptop nog geen 2,5 uur op batterij. En dat is met alle thema's op zo zwart mogelijk ingesteld.. Contact met HP levert op dat dat ongeveer is wat ze in de praktijk verwachten..

Op een extern scherm, niet aan de oplader, verdubbelt de accuduur ruimschoots.. maar ja, dat is nogal een vreemde user case |:(

Toevoeging: het gaat om de HP Envy 15-EP0175nd

pricewatch: HP Envy 15-ep0175nd

[Reactie gewijzigd door Eef1992 op 25 juli 2024 18:21]

Ik heb een 15" Dell met 4k LCD scherm en mijn accuduur verdubbeld ook als ik een extern scherm gebruik. Ik denk niet dat het veel te maken heeft met het OLED scherm. Lijkt me eerder een probleem van een kleine accu.
Begrijp ik goed dat deze laptop met het scherm uit, maar aangesloten op een extern scherm, maar 5 uur batterijduur haalt? Dan is het OLED scherm niet de voornaamste reden van die slechte accuduur, 5 uur is tegenwoordig vrij slecht.

En ongeveer een halvering van de accuduur met het scherm uit vind ik ook niet raar. De meeste schermen zijn wel grootverbruikers vergeleken met de chips die in laptops zitten tegenwoordig en praktisch niks verbruiken bij lichte taken.

Dell laptop OLED scherm verbruik meting:
https://www.notebookcheck...ther-Colors.430835.0.html

[Reactie gewijzigd door job_h op 25 juli 2024 18:21]

Interessant, jouw en de andere reacties geven iets aan wat ik totaal niet had verwacht. Ik was echt in de veronderstelling dat OLED eigenlijk altijd zuiniger was, niet alleen bij donkere weergaven.
Als je kijkt naar TV's, die meer een 'gemiddelde' kleurweergave tonen dan computerbeeldschermen, dan verbruikt een OLED nagenoeg altijd meer dan een LED.

Zie bv: https://www.rtings.com/tv...tion-and-electricity-cost
Dat redt mijn Thinkpad met extra grote accu niet eens als ik aan het gamen ben. Boeie.
Maar ik sprak niet over gamen, maar productiviteit en het zwaarste dat ik er dan mee doe is rapportages maken in Excel over het algemeen.
LCD is vaak zuiniger, ook bij gestandaardiseerde energie tests. Kijk maar naar de energie labels bij televisies met gelijke schermgroottes en functionaliteit.
Oled monitors gaan meer dan 3000 euro kosten voor 27" of 32", zie LG dat oled monitors deze zomer uitbrengt. Voorlopig wacht ik op Panasonic 48" oled tv voor op mijn bureau. 48C1 staat ook nog op mijn lijstje.
Je kan rustig de 55 inch versie pakken, had je al 2 jaar kunnen genieten van OLED.
Jazeker, ik ben echt niet van plan om meer dan 3000 euro neer te leggen voor een 27"-32" oled monitor en bovendien is het JOLED. Slechts Eizo Foris Nova en Asus PQ22UC hebben dat maar die hebben 0 flikkervrije technologie wat voor oogklachten en vermoeide hoofdpijn zorgt en die kostten al 5000 euro... Teveel kinderziektes en te hoge prijzen en dan ook nog eens early-adopters.

Ik heb zelf al een 55" oled, namelijk de A7V en die is alleen voor netflix en tv. Weet alvast wel dat het te groot is voor op mijn bureau dus 48". Ik wou eigenlijk wachten op de 42" maar dat duurt veel te lang en zijn we een jaar verder of langer voor andere fabrikanten ook hun 42" versies uitbrengen. 48" lijkt me echt wel chill voor op mijn bureau en dan lekker GTAV met graphics en dan de immersie ervaren :P Voorlopig is het kiezen tussen de LG 48C1 en de Panasonic TX-48JZT1506. De laatstgenoemde zou volgende maand uit moeten komen, hoop wel dat het 1440p/120 ondersteunt.

[Reactie gewijzigd door SilverRST op 25 juli 2024 18:21]

Ik run al sinds begin 2019 deze setup, en geen seconde spijt van gehad, ook voor de mensen altijd die zeggen, het is te groot, het is te dat, het is te zus, het te zo, dikke onzin. Zodra je het doet, zie je hoeveel waar je voor je geld krijgt tegenover de normale monitor markt. :)

Foto van setup: https://imgur.com/a/oNeqpUw
Klopt hahaha! Ik had graag een 65" oled tv willen maar het was mijn allereerste oled dus ja. En bovendien had ik een budget 3 jaar geleden en tot heden nog steeds geen burn-ins.

Ik word onderhand doodziek van die eindeloze issues dat led-lcd's hebben waaronder backlight bleeds en daar heb ik serieus zero-tolerance voor! Ik ben sowieso helemaal niet meer van plan om led-lcd te overwegen en bovendien ook weer beperkt tot 60hz... Gaming monitors vind ik achterlijk uit zien.

Welke oled tv is dat op je bureau? Echt zo een immersie, helemaal in het spel op in gaan! :P

Mijn enige issue met LG is sinds hun firmware updates waarbij donkere delen hard gedimd worden en helder delen opeens feller. Ik vind dat wel een rare logica en vraag me af of er een optie is omdat uit te schakelen maar voorlopig is dat niet volgens eigenaren.
Ik heb een LG C9 van 55 inch erop zitten, met een elektrisch verstelbare beugel (heb echt goed moeten zoeken, maar uiteindelijk voor een mooie prijs kunnen vinden: https://www.amazon.de/gp/...tle_o03_s00?ie=UTF8&psc=1

In combinatie met een elektrisch verstelbaar bureau, echt helemaal top! :) En yeap, het is pure immersie, het oneindige contrast, perfecte zwartwaardes en 120hz maken het helemaal compleet. Zowel voor games is het een no-brainer, maar ook absoluut voor films! Echt mensen die nog LCD's kopen (boven de 400 euro), zijn knettergek. Zelfs al zou je dit te groot vinden (wat het niet is in mijn opinie), kan je gewoon custom resolution instellen, en het zoveel inch maken als je zelf wilt. ;)

En als je kijkt naar prijs/kwaliteit verhouding, is OLED zoveel beter dan elke LCD op de markt. Zeker als je kijkt naar cm2 scherm/euro.

[Reactie gewijzigd door GoT.Typhoon op 25 juli 2024 18:21]

Waarom zou ik custom resoluties willen en zoveel inch? Gewoon 48"! :D Ik ga toch geen er 24" van maken?? :P

LCD is sowieso puur troep en vaak zijn hoger dan 60hz gebonden aan "gaming" monitors. Ja doei, flikker een eind op. Wat ook leuk is aan 120+hz is, als je een spel hebt waar je graphics mods hebt en je fps zakt in de 40 in drukke area's zoals grasvelden, oogt het nog steeds vloeiend. Op een 60hz scherm zie je het keihard stutteren. Ook wordt het input lager bij hoge refresh rates.

Welke games speel je op je C9? Ik word al die tig verhalen over burn-ins wel beetje moe van maar op mijn 3 jaar oude A7 geen last van burn-ins. En ja, ik wil sowieso een oled tv aanschaffen. Schiet op, Panasonic!!!
Geen idee waarom mensen dat zouden willen, mensen hier op Tweakers zeggen altijd, muh, het is te groot, dit dat zo, dus dan zeg ik dat altijd, aangezien ze dan nog steeds superieure beeldkwaliteit krijgen. :)

Ik speel van alles erop, MMO's, Rainbow Six Siege, etc. Heb in de avond vaak OLED light tussen 0-20 staan (en ja, op 0 is het zelfs nog super helder). Overdag staat die vaak tussen 40-80, dat is gewoon dikke prima. En ik game heel veel (gemiddeld 30-40 uur per week). En ook veel dezelfde games gespeeld zoals DotA bijvoorbeeld en tot nu toe niks. :) Heb m wel 5 jaar laten verzekeren voor de zekerheid ervoor, bij PlatteTV.nl.
Hahaha idd, ik bedoel ze kunnen meten hoe groot de tv zou zijn! Ik heb dat zeker regelmatig gedaan en ik moet dus helemaal niet gaan zeuren, toch? :P Maar ik wilde altijd een immersie dus had ik graag een 77" oled willen op 2 meter afstand. Je eigen volwaardige en superieure bioscoop :P

Ik heb mijn A7 op 35 oled light en ziet er gewoon super uit idd.

Nice, dan kan ik dus zonder zorgen GTAV/Online en The Crew 2 spelen. Dat zijn namelijk de enigste spellen dat ik speel.

Is PlatteTV een goede zaak? Apollo heeft de Panasonic dat ik wil wel als pre-order of zo maar voor levertijd moet ik hun bellen.
Dankje voor deze link, ik zoek al een tijd zoiets voor mijn cx48. Op tafel afstand is 48 inch nog steeds wel net iets te groot maar met deze beugel... :)
Had ik inderdaad ook met 55 inch, door de achterkant van de voet, die toch wat te diep is. Deze wallmount lost alles op, en goed te combineren met een zit-sta bureau. Blij dat ik heb kunnen helpen! ^^

Het was trouwens een behoorlijke zoektocht haha, andere solutions waren 500+ euro, met verticale verstelbaarheid en niet eens elektrisch.

[Reactie gewijzigd door GoT.Typhoon op 25 juli 2024 18:21]

Ik denk dat de resolutie een veel grotere invloed heeft op de accuduur. 4k vereist veel meer renderwerk.
15” oled. Eindelijk een 4K oled scherm op een formaat wat een beetje handig is voor productiviteit.
De Lenovo ThinkPad X1 Extreme serie biedt al jarenlang de optie voor een 15.6" 3840x2160 OLED scherm. Dat zal heus niet de enige zijn.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 25 juli 2024 18:21]

Inderdaad, daarnaast nog de HP Envy 15, Dell XPS 15 en Gigabyte Aero 15.
Liever 1920×1200 (16:10) dan een 4k 16:9 als het om productiviteit gaat.

Heb nu zelf een 15" 16:9 laptop en een 13 inch 16:10. Op de 13 inch ben ik productiever omdat ik minder hoef te scrollen. Het lijkt een klein verschil die paar extra pixels maar je went er zo snel aan dat je ze mist als je ze niet hebt.
Heb zojuist een 4:3 laptop aangeschaft. Ik wil nu al niet meer terug. :D Meer verticale ruimte is belangrijker/fijner dan ik dacht.
Rare vraag misschien maar wat doet een OLED scherm voor de letters van Office-applicaties, zien die er nu ook scherper uit vanwege de zwartwaarde die bij OLED hoort? Of geeft dit weinig verschil in vergelijking met een niet-OLED 4K-scherm?
Voor mij komt die liefde voor een klein laptop scherm (liefste <1" bij wijze van spreken) eigenlijk door een heel simpel iets. Ik moet van de zaak een laptop gebruiken i.v.m. flexplekken, dat terwijl ik altijd op een extern scherm werk met 230v aangeleverd en de laptop dichtgeklapt. Een desktop zou genoeg zijn voor me, maar het is dus een laptop. Om het gewicht zo laag mogelijk te houden heb ik een voorkeur voor de lichtste laptop en een klein scherm scheelt dan weer iets.
4K op 15" is nergens voor nodig. Wordt iets scherper, maar vooral onleesbaar. Tenzij je het lettertype op 150% of hoger zet. En dan heb je weer hetzelfde...
4k op 15" met 200% scale is hetzelfde als een 1920x1080p 15" scherm, alleen dan wel veel scherper. Zeker tekst is echt veel fijner om te lezen.
Wat je zegt gaat niet altijd op.

As je bron goed is, dan blijft de resolutie hetzelfde,
meeste lettertype schalen ook mee. De opmaak van het document kan beter.

Wat wel een probleem kan zijn is bepaalde software dat daar niet helemaal mee kan omgaan,
alleen schrijf je dan de ontwikkelaar of kijk je uit naar andere software.
Klopt, ook daar heb je weer legacy DPI scaling opties voor. Daarom is 200% zo handig, want dat is gewoon een verdubbeling in pixels voor oudere applicaties.
Gehoord van telefoons en ipads die een hoge resolutie in een kleiner formaat hebben? Of Apple notebooks? Een van de weinige waar OS en vrijwel alle applicaties gewoon werken in hidpi? Gaat om scherpte van tekst, en dus leesbaarheid. Niet zozeer om hoeveel tekst erop gepropt kan worden.

[Reactie gewijzigd door Rinzwind op 25 juli 2024 18:21]

Sony jad 4k panelen in de xz2 premium en als je die op max res had staan zelf nog een liggen moest je halverwegen de dag al opladen en dat met een ips lcd paneel

En ze waren best goed geoptimaliseerd in rom maar toch trok hij zn accu leeg op 4k
Ow wat mooi! Hebben! Kan ik mijn Asus UX305CA de deur uitdoen!
Ik gebruik al jaren voor m'n werk een high-DPI XPS 13, eerst de "3.5K" uit 2017, en nu de UHD+ van eind vorig jaar. Ik zou niet anders willen, door de extreme scherpte kan ik de scaling lekker beperkt houden (175%) en omdat ik (voor Corona) veel in de trein zat is 13 inch gewoon een stuk praktischer/handzamer. Ik ben er in ieder geval productief zat mee.
Ik heb in mn leven al veel laptop sizes gehad van 11~17" en moet zeggen tot nu toe vermaak ik mij het beste met m'n nieuwe Razer Blade Stealth 13". Echt een blijvertje.

15>" werd me eigenlijk altijd net te lomp/zwaar/groot voor portables en <12" net te klein om nog echt productief te zijn.

Tenzij je je laptop als primary en enige workstation gebruikt natuurijk dan had ik ook voor een 17+ incher gegaan.

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 25 juli 2024 18:21]

Gewicht plus beeldschermen kan je extra aansluiten als je daar behoefte aan hebt. mijn ultrabook is < 1Kg wat perfect is voor reizen.
hangt ook af wat voor werk je doet. het zware werk doe ik op mijn PC met meerdere schermen. als ik naar een klant ga om wat dingen te showen en kleine aanpassingen on the fly te doen is mijn 13 prima.
moet ik wel zeggen dat ik uitstekende ogen heb. de meeste mensen hebben moeite met mijn kleine lettertjes :o)

[Reactie gewijzigd door dwarfangel op 25 juli 2024 18:21]

Ligt aan je situatie.
Op mijn kantoor of thuiskantoor, staat gewoon een docking station klaar voor mijn laptop met een batterij aan monitoren.
Het fijne van een laptop is dat ik hem mee kan nemen van dock naar dock. Keertje ergens aansluiten op een beamer tv of beamer als ik iets moet laten zien... Scherm grootte boeit dan niet. Handzaamheid wel.
Ik ga toch niet langdurig aan een keukentafeltje krom voorover gebogen achter een laptop zitten.

Maar... als ik dan eens moet reizen in de trein of vliegtuig, dan ben ik wel blij met m'n 13" Thinkpad: die past tenminste op het tafelblad voor je. Een 15" model past daar gewoon niet fatsoenlijk op.
Daarnaast hoe kleiner en lichter, hoe makkelijker het laptopje met de handbagage mee kan.
Gisteren mijn eerste 4k scherm aan gekregen, en jesus wat is alles vreselijk klein. (nadat ik de automatische 150% zoom van Windows uitzette) Tweakers past 4 keer naast elkaar.
En dat is op een 27" scherm, kan me niet voorstellen dat het praktisch is op zo een klein scherm.
Zou supersampling misschien een beter idee zijn voor een laptop zodat UI's die je groter wilt zoals bv Photoshop beter scalen?

[Reactie gewijzigd door fuse.core op 25 juli 2024 18:21]

Gisteren mijn eerste 4k scherm aan gekregen, en jesus wat is alles vredelijk klein. (nadat ik de automatische 150% zoom van Windows uitzette)
En dat is op een 27" scherm, kan me niet voorstellen dat het praktisch is op zo een klein scherm.
Je zet HiDPI mode/2x scaling aan. Elementen zien er dan net zo groot uit als op 1080p, maar zijn wel wat strakker door de hogere resolutie.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 25 juli 2024 18:21]

Persoonlijk gebruik ik 150% schalen, omdat je dan 1440p als effectieve resolutie krijgt. Het meeste schaalt er goed tegenwoordig, alleen echt gare apps niet. Met 200% krijg je super scherp maar effectief 1080p.
Tweakers past 4 keer naast elkaar.
Dat ligt aan tweakers die belachelijk veel whitespace geeft, want de content zelf is amper maar 1000 pixels breed, waardoor je een langgerekte pagina krijgt (waarschijnlijk om artikels langer te laten lijken dan ze in werkelijkheid zijn).
Ja nou daar begon het gezeik allemaal mee heb ik horen zeggen.
Jesus saves, but Buddha makes incremental backups. :+
Iets met vis en met wijn en brood. Volgens mij is hij een chef kok. :Y)
RAM volledig vastgesoldeerd. |:(
Voordeel is dat de contacten 100 procent gegarandeerd zijn. Ik heb al bij 2 laptops {hp en Acer} gehad dat ik het geheugen moest herplaatsen, waarna de defecte laptop het weer prima deed.

Dus het nadeel heeft ook een voordeel!
BGA geheugen / Chips kunnen ook storingen geven door thermische stress.
Daar zijn genoeg voorbeelden van (bijvoorbeeld PS3 , PS4) dan herplaats ik liever een keer geheugen in een memory slot dan dat ik een BGA chip moet laten solderen.

[Reactie gewijzigd door PBloem op 25 juli 2024 18:21]

Herplaatsen kost alleen wat moeite, vastgesoldeerd stuk is einde verhaal laptop
Inderdaad. Dus upgraden is niet mogelijk.
Inderdaad. Dus upgraden is niet mogelijk.
en slechts 16GB is best wel een deal breaker voor een machine die verder top lijkt
Tssk, heb je 45 webpages openstaan. Een machine met 4GB werkt nog steeds prima. Hier Tnet) wordt memory zoo belangrijk geacht. Probeer het zelf eens, zou ik zeggen. In de gewone praktijk van alle dag heb je zoveel ech nie nodig
dit is geen laptop die je koopt voor 'gewone praktijk'
Daar heb ik een T480 voor en daar zit ondertussen ook al 32GB in 8-) (2 slots vrij)

[Reactie gewijzigd door OxWax op 25 juli 2024 18:21]

Content creation, rendering, animation, 3d workflow... Daar wil je wel een sloot RAM voor hebben. Ligt er net aan wat je wilt doen, voor gamen en browsen heb je aan 16 meer dan genoeg. Maar ik vind het behoorlijk zot dat bij een 15" laptop het geheugen vast gesoldeerd zit, ze hadden het zeker weten modulair kunnen maken. Bij een ultralight 13" laptoppie kan ik me nog wel iets bij voorstellen, maar bij dit is het gewoon onnodig
4GB? hmm, met Fedora en Firefox met een aantal tabbladen (YouTube, m'n email, wat sites met blogs en andere info) tik ik toch snel de 3.5GB aan hoor. 4GB zou ik dan niet meer in die machine willen hebben.
Jammer dat-ie weer zo klein is. Zou van mijn best in een 20 inch apparaat mogen, of nog groter en ook een stuk dikker zodat-ie stiller te koelen is. Dan is er bovendien meer ruimte om een keer wat te upgraden of iets te repareren, en kan een grotere accu bij.

Dat werkt lekker, en is nog steeds prima mee te nemen.
“Jammer dat het een tweedeurs hatchback is, want ik zoek een vijfdeurs stationwagen.”

Als je een 20 inch laptop zoekt, heeft het niet zoveel zin om een 15 inch laptop te bekritiseren dat hij niet aan jouw wensen voldoet.
"Dat werkt lekker, en is nog steeds prima mee te nemen.
4 a 5 kg? 8)7
Dat is toch niks? Tot tien kilo is prima te doen. Een emmer water pak je toch ook zo op alsof het niks is?
Neem jij een emmer water mee in je rugzak ? 8)7
Je weet heel goed wat ik bedoel. ;)

[Reactie gewijzigd door OxWax op 25 juli 2024 18:21]

Bij het boodschappen doen effectief qua gewicht altijd wel. Hoe krijg jij je boodschappen thuis?
"te doen" is subjectief. Mijn plooifiets weegt 14kg, mijn step net geen 20, ik train met 30-50kg maar m'n laptop weegt 1,2kg en dat is net goed.
Ieder zijn ding dan. Ik zou niet blij worden van dun fragiel laptoptje. Jij de klein dunne, ik de lompe dikke, hebben we allebei een mooie dag. :Y)
Fragiel is een T480 niet hoor. Dat is de pro reeks van Lenovo Thinkpad.
Prachtig scherm en sowieso vind ik het kantelen van het toetsenbord ergonomisch heerlijk. Dit zou zomaar mijn volgende kunnen zijn.

Goed voor productie en tv kijken.
ergonomisch heerlijk? Het feit dat een toetsenbord bovenaan hoger staat dan onderaan is ergonomisch juist sléchter, want dan moet je je polsgewricht verder plooien.
Eh. Ja daarom zitten er ook onder ieder toetsenbord van die steuntjes?
nee, die zitten er om toetsen beter zichtbaar te maken voor mensen die niet blind kunnen typen:
https://keyboardkings.com...m/#What_are_Keyboard_Feet
Refreshrate... 99% kans op 60hz. Onacceptabel if you ask me.
Vind je het te snel of te langzaam?
Op zich is 60 Hz toch prima? Kun je alles op doen.
Je kan ook alles op 1hz doen ja. Maar we leven in 2021 en 120hz begint nu toch echt wel gemeengoed te worden.

Dan is het toch eeuwig zonde om te gaan beknibbelen op refresh rate op een superieure (over het algemeen) techniek vs LCD?

Als ik een 60hz scherm zou aanschaffen zou ik me elke dag kapot ergeren aan de slideshow aangezien mn monitor op 120 draait. Groot verschil.
klopt, eens je een hogere refresh rate gewend bent... alleen al je muis zien hakkelen over je scherm met 60Hz is al irritant genoeg...
150W is wel erg beefy, hopelijk is de voeding wat efficiënt en kunnen de cellen volgen om met dit vermogen op te laden.
Het lijkt er gelukkig op dat je een aparte aansluiting hebt en je er je usb-c niet voor hoeft op te offeren
Dit is wel een erg dunne laptop dus de meest componenten zullen zo goed als zeker vast gesoldeerd zijn op het moederbord

Zolang als alles heel blijft is dit geen enkel probleem maar als een essentieel component uitvalt is het risico dat men een grote peperdure sleutelhanger heeft.
4k, bekt lekker, maar 2k is wel genoeg op zo'n scherm. Wat doet dit met de batterij? 96wh, hoelang gaat dat mee?
15 inch zou ik zeker niet meer dan 1440p doen. Zelfs op 17 inch is 4k zwaar overdreven.
4K (OLED) op 15 inch is prachtig als het OS en de applicaties er ook op de juiste manier mee om kunnen gaan.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.