Freedom Internet haalt 4 miljoen euro op met verkoop certificaten

Internetprovider Freedom Internet heeft met een crowdfundingcampagne 4 miljoen euro opgehaald. Door middel van de crowdfundingcampagne konden mensen certificaten kopen voor 250 euro per stuk en zo een 'stukje' van de provider in handen krijgen.

Twee weken geleden startte Freedom Internet de campagne via CrowdAboutNow. Het doel was om minimaal 2 miljoen euro op te halen. Dinsdag bereikte de campagne het maximale doel van 4 miljoen euro, wat betekent dat er 16.000 certificaten zijn verkocht.

Volgens de CEO van Freedom Internet, Anco Scholte, is de succesvolle crowdfundingcampagne niet alleen een mijlpaal voor de provider: "We vinden het fantastisch dat maar liefst 1817 mensen en
bedrijven in ons hebben geïnvesteerd en willen hen daarvoor hartelijk danken. Bovendien is het een
mooie mijlpaal voor CrowdAboutNow, zij haalden niet eerder zo’n hoog bedrag op via hun platform.”

In totaal steunden 1817 mensen de campagne, met een gemiddelde investering van ongeveer 2200 euro. De certificaten zijn gekoppeld aan aandelen van het bedrijf. Certificaathouders kunnen vanaf 2025 een dividenduitkering ontvangen. De certificaten mogen twee keer per jaar worden verhandeld.

Het is de tweede keer dat Freedom Internet een crowdfundingcampagne organiseerde om geld op te halen. In 2019 werd er met een campagne 2,5 miljoen euro ingezameld. Dit was een lening, waarvan het bedrijf het eerste deel later dit jaar moet gaan aflossen.

Freedom Internet werd in 2019 opgericht nadat bekend werd dat moederbedrijf KPN XS4ALL wilde opheffen. Volgens Scholte wil Freedom Internet naast het aanbieden van internet zich ook gaan richten op het ontwikkelen van andere diensten als alternatief voor de producten van Google en Microsoft.

Door Robert Zomers

Redacteur

29-06-2021 • 17:48

73 Linkedin

Reacties (73)

73
71
45
7
0
21
Wijzig sortering
Ik vraag me serieus af wat de overlevingskans van Freedom op de lange termijn is. Nu zit het sentiment nog hoog van XS4ALL klanten die zich in de kou voelen staan door de acties die KPN momenteel uitvoert, maar voor een gemiddelde consument vraag ik me echt af of Freedom het verschil kan gaan maken. Het lijkt me namelijk niet dat ze het alleen met Tweakers leden kunnen gaan redden
De vraag is ook of ze zich op de gemiddelde consument richten. XS4ALL is over het algemeen ook niet voor de gemiddelde consument interessant geweest. Men is vooral bij XS4ALL gebleven vanwegen de extra service, producten en opvattingen van het bedrijf. Als je puur de hoogste snelheid voor zo min mogelijk geld wil hebben zit je over het algemeen niet bij XS4ALL of Freedom.

Sterker nog, ik denk dat ze op dit moment liever niet de gemiddelde consument hebben alleen al om de reden dat Freedom dit kwa schaal nog niet aan kan. Het doel van deze crowdfunder is o.a. geweest om de uitrol te kunnen versnellen en zo een kortere wachttijd voor nieuwe klanten te kunnen realiseren. Ze hebben hun handen dus nog even vol aan de niet-gemiddelde consumenten ;).
Grotendeels ga ik met je mee, maar niet op het punt dat XS4ALL zich nooit op de gemiddelde consument heeft gericht. Juist door te adverteren met oa een goede ondersteuning vanuit een kwalitatief goede servicedesk en de consumentenbond waardering zal ze geen windeieren hebben gelegd. Zelfde logo zie ik trouwens nu actueel op de website van Freedom staan :)

Maar goed, ik wens ze al het beste, diversiteit in de markt juich ik alleen maar toe. Ik bekijk volgend jaar wel wat ik ga doen (zie dat Freedom sinds kort nu ook in Apeldoorn op glasvezel kan leveren voor €5,- per maand meer zonder kortingen in vergelijk tot XS4ALL) :)
Ik ben zojuist verhuisd en heb dit moment aangegrepen om over te stappen van XS4ALL naar Freedom. Ik ben een tech-savvy user (ben programmeur) maar vind eigenlijk alleen de fixed-ip top. De rest heb ik (vooralsnog) weinig aan. De grootste reden waarom ik eerst XS4ALL had, en nu Freedom, is de bredere maatschappelijke rol die ze in de maatschappij innemen. Ze gaan niet zomaar klakkeloos mee in rechterlijke oordelen en hebben het meerdere malen op (proef)processen laten aankomen bij hogere beroepen. Dit kost ze tijd, geld en moeite, en dat geluid in onze samenleving is mij met gemak een paar Euro's per maand extra waard.

Wat de reden ook voor anderen moge zijn, om mijn eigen hierboven geschetste reden hoop ik dat Freedom enorm zal groeien zodat KPN op die manier ziet dat er wél markt is voor een dergelijke provider.

Oh, en over mijn ervaring tot nu toe; helemaal top. Nog niet veel bijzonders, maar ik heb het goedkoopste DSL-pakket, en krijg daarvoor 180mbit plus het hierboven beschreven goede maatschappelijke gevoel. Zou het absoluut aanraden.. ;-)
Ze gaan niet zomaar klakkeloos mee in rechterlijke oordelen en hebben het meerdere malen op (proef)processen laten aankomen bij hogere beroepen. Dit kost ze tijd, geld en moeite, en dat geluid in onze samenleving is mij met gemak een paar Euro's per maand extra waard.
Als je nu doelt op het brein/tpb-gebeuren, daar gingen Ziggo en KPN toch ook in beroep omdat ze (naar eigen zeggen) het er niet mee eens waren? (Als je wat anders bedoelt mag je dit negeren :-) )

Ik ben het met je eens dat het fijn is dat ze ergens voor staan en daar ook naar handelen, maar ik vind de prijsverschillen erg groot. In elk geval met glasvezel over KPN.
Dat is bij 500 en 1000 mbit respectievelijk meer dan 200 en 300 euro per jaar verschil (per juli)

Ik vind dat best een boel geld. (Ik heb overigens geen gebruik voor een vast up. Ik heb een dynamic dns lopen op m’n privé domein)
[...]
Als je nu doelt op het brein/tpb-gebeuren, daar gingen Ziggo en KPN toch ook in beroep omdat ze (naar eigen zeggen) het er niet mee eens waren? (Als je wat anders bedoelt mag je dit negeren :-) )
Volgens mij was het Ziggo die gewoon was aangeklaagd door Brein. Mogelijk/waarschijnlijk waren zij uitgekozen omdat ze de grootste particuliere provider waren waar ze betrekkelijk makkelijk doorheen dachten te komen.

Daarna was het volgens mij xs4all die met hun toen nog goede filosofie deze zaak wilde steunen omdat ze hoopten zo meer gewicht aan de provider-kant te kunnen leggen. Misschien ook wel omdat ze bang waren voor een negatief resultaat bij Ziggo en dat er daarna jurisprudentie is waarmee alle andere providers 1 voor 1 zouden kunnen worden aangepakt.

KPN is onderdeel van het spel geworden omdat ze als eigenaar van xs4all werden meegesleept Maar misschien ook wel omdat brein dacht/hoopte hen ook mee te krijgen.

Eerlijk is eerlijk, ik doe dit uit mijn geheugen en/of op mijn gevoel.
Dit dus. Mijn overstap zal ook naar Freedom zijn.
In het interview dat Tweakers publiceerde zegt de baas aldaar dit over het soort klanten dat ze willen trekken:
"We hebben drie doelgroepen en dan hebben we het niet specifiek over XS4ALL. De eerste groep bestaat uit tech-savvy users, die net wat meer kennis hebben en specifieke eisen hebben voor wat ze willen doen met hun verbinding. De tweede groep is de bewuste internetter. Die is privacy minded, maakt zich zorgen over wat er met zijn gegevens gebeurt en is wel klaar met die big-techbedrijven in Amerika. De derde groep is de zorgeloze internetter en die wil gewoon een goed antwoord krijgen als hij belt of mailt, met een goede inhoudelijke respons en niet van een of ander belbedrijfje. Die is bereid best wat meer voor te betalen voor goede kwaliteit. Dat is een hele grote doelgroep van gebruikers en die hebben wij nog niet allemaal bereikt."
Ik denk dat Freedom Internet steeds meer meerwaarde krijgt nu blijkt dat KPN toch steeds meer features van XS4ALL aan het afbouwen is. Ik kan me afgelopen maand al 2 berichten herinneren over KPN en elke keer denk denk ik weer aan ze (Freedom)
Eens. Uiteindelijk zullen alle features van XS4ALL (en het bijbehorende platform) verdwijnen. Wat overblijft is KPN Hussel met een XS4ALL-stickertje erover. Ik denk juist dat Freedom prima in het gat kan springen en dat XS4ALL daarmee feitelijk weer buiten KPN staat, alleen zonder de naam XS4ALL.

Hier overigens een kruising van een tech-savy en bewuste internetter, inmiddels alweer bijna een jaar met trots "lid" van Freedom.

[Reactie gewijzigd door Chrizzolicious op 30 juni 2021 13:13]

Maar bied Freedom het wel aan?
Ik wil POP, of het nu ouderwets is of niet, ik heb POP nodig. Maar hebben ze niet.
Mag ik vragen waarom je POP wilt? Ik denk dat ik de laatste POP3 mail gebruiker in 2009 uitgezwaaid heb. IMAP is zoveel handiger dan POP.
Er is software die (looking at you Wordpress) POP3 vereist en niet met IMAP om kan gaan.
Mocht je op zoek zijn naar het gevoel “waar is mijn mail?” dan kun je je mailclients instellen om op te halen en dan te verwijderen van de server :)
Wordpress met pop3? Moet Wordpress mailtjes lezen dan? Ik dacht vooral versturen (SMTP).
Wordpres kent een optie om posts aan te maken via mail. Jij maakt een kekke tekst op je WAP-capable Ericsson en mailt die naar geheimeposts@example.com. Eens in de zoveel tijd haalt WP via POP3 de posts-by-mail binnen en plaatst ze op je site.
Ik heb vluchtig even verder gekeken en het schijnt ook met IMAP te kunnen, maar die optie heb ik niet staan...
Mag ik vragen waarom je POP wilt? Ik denk dat ik de laatste POP3 mail gebruiker in 2009 uitgezwaaid heb. IMAP is zoveel handiger dan POP.
Hier wordt nog volop POP gebruikt.
Bij telenet wordt alle e-mail na 3 weken verwijderd, dus zonder pop is er geen e-mail-archief.
Bij zeelandnet/Delta fiber loopt de mailbox op den duur vol, dat gaat best hard met word-documenten van 9 tot 20 Mb per stuk die vertaald worden, en teruggestuurd, dan gereviewd worden, en weer teruggestuurd en zo dus enkele keren heen en weer gaan. Zeker als het dan naar een stuk of 20 talen tegelijk vertaald moet worden.
Wettelijk ben je verplicht je mails 7-10 jaar te bewaren.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 30 juni 2021 10:21]

Raar verhaal. Backupje maken en overstappen op een dienst die niet uit de steentijd komt misschien. Sowieso is email totaal niet het juiste middel voor de situatie die je omschrijft, ook daar valt nog genoeg te winnen.
Raar verhaal.
Raar verhaal, hoezo?
Backupje maken en overstappen op een dienst die niet uit de steentijd komt misschien.
Dat de grootste Belgische internetprovider en de lokale Nederlandse coax-tv en internet-provider allebei nog in de steentijd leven lijkt me een beetje kort door de bocht, maar je hebt het als lokale ondernemer daar maar mee te doen. Ziggo is overigens nog erger dan die lokale coax-provider, en het enige alternatief is dan via een ADSL-verbinding van 4Mb down.

Backupje maken van een PST-file is overigens veel makkelijker als van IMAP OST-rommel. Dat laatste is eigenlijk helemaal niet te doen, bij een OST-map moet je de backup maken op de server en daar heb je de rechten niet.
Sowieso is email totaal niet het juiste middel voor de situatie die je omschrijft, ook daar valt nog genoeg te winnen.
Er wordt best veel gebruik gemaakt van WeTransfer hoor, maar efficiënt is dat niet, want de link staat in de e-mail maar de file niet. Die moet je dan downloaden, zipfile uitpakken, alles in de juiste map slepen, allemaal extra handelingen. En nee Teams of soortgelijke rommel werkt niet als je voor meerdere bedrijven en instellingen werkt.

Ik weet trouwens van een vorige werkgever (> 12.000 PC's wereldwijd) dat iedereen e-mail had, maar alleen de directeuren internet. dan is zoiets als WeTransfer al helemaal geen optie.
Er zal ongetwijfeld een goede reden zijn om pop te willen blijven gebruiken.
Als er een technische reden is, bijvoorbeeld omdat je een tool/applicatie draait die wil poppen, dan zou je een eigen mail-server kunnen inrichten die de mail ophaalt bij de provider met het daar geboden protocol. en dan zelf pop aanbieden.

Als je gewoon wenst dat je mail lokaal in jou omgeving staat en niet bij de provider, dan zou ik helemaal geen pop gebruiken maar een eigen mail-server en bij freedom.nl jou eigen (sub) domein mx-record naar jou eigen mail server laten richten. Dan slaat de provider helemaal niets van jou op, ook niet even.

Voor pop kan je bij google nog terecht: https://support.google.com/mail/answer/7104828?hl=nl Misschien kan je de mail daar heen laten doorsturen zodat je het daar zelf vanaf haalt.

Uiteindelijk zou je het gewoon bij freedom.nl kunnen aanvragen. Misschien hebben ze het wel beschikbaar maar niet gedocumenteerd.
Er zal ongetwijfeld een goede reden zijn om pop te willen blijven gebruiken.
Als er een technische reden is, bijvoorbeeld omdat je een tool/applicatie draait die wil poppen, dan zou je een eigen mail-server kunnen inrichten die de mail ophaalt bij de provider met het daar geboden protocol. en dan zelf pop aanbieden.
Goede tip. Is mogelijk een goede optie. Hoe zou je dat opzetten, zodat ik nog wel kan reageren/reply met het oorspronkelijke email adres? Enige suggesties?

Uiteindelijk zou je het gewoon bij freedom.nl kunnen aanvragen. Misschien hebben ze het wel beschikbaar maar niet gedocumenteerd.
[/quote]

Al paar keer gevraagd, maar gaan ze het pas doen bij meerdere verzoeken.
Als het om het antwoord gaat waarbij je met het juiste from: adres wilt antwoorden: Dat gebruikt geen pop, dat gebruikt in de regel smtp. Dat zie je aan de instellingen in email applicaties als je naar de details kijkt.

Bij Thunderbird kan je bij het versturen van een bericht het from: veld aanpassen. Als je meer dan 1 mail account hebt ingericht kan je kiezen welk account je voor het versturen moet gebruiken. Helemaal onder aan dat lijstje staat een vrij invul veld. Door eerst het gewenste versturende-account te selecteren en daarna daar je gewenste from: adres in te vullen zal blijken of jou mail provider dat accepteerd.

Detail: Bij mail-providers die aan catch-all doen (freedom.nl bijvoorbeeld) kan je daar je gewenste from: adres invullen zodat de tegen partij dat adres ziet en niet je standaard adres.

Ik zoek zelf nog een add-on voor thunderbird om het from: adres in te vullen zoals ik het wil, voorlopig doe ik het (al jaren) handmatig.
Das waar.. om eerlijk te zijn had ik dat vandaag nog in het artikel over de emailmigratie naar het KPN platform.. wat dat betreft blijft de naam wel hangen zo :P
Als ex-XS4All lid volg ik de ontwikkelingen wel en vind het een goede zaak dat de 'spin off' zich bezighoud met zaken als privacy en transparantheid.

Na wat administratieve perikelen met XS4All echter en een toch wel coulante KPN met dienstverlening waar ik tot op heden nog niks over te klagen heb zie ik mezelf toch niet naar Freedom gaan. De prijzen zijn hoger, tech support heb ik niet of nauwelijks nodig.

Ik spreek nu voor mezelf natuurlijk, maar deel je mening. De gemiddelde consument zal toch prijsbewust een KPN kiezen.
Nou,zoveel goedkoper is het nou ook weer niet…..
Nou ja. Dat ligt er aan als je naar glasvezel kijkt.
Per 1 juli:
500 mbit van kpn 56,60
500 mbit van Freedom 74,00

Dat is meer dan 200 per jaar.


Bij 1gbit wordt het nog erger
KPN 1gbit: 57,50
Freedom 1gbit: 84,00

Meer dan 300 euro per jaar.

Ik vind dat goed geld.
Dat komt omdat je niet op een open glasvezelnetwerk zit waar fatsoenlijke concurrentie mogelijk is. KPN is eigenaar van jouw netwerk, dus die rekenen een flink tarief naar alle alternatieve aanbieders op hun netwerk. Freedom kan daardoor dus nooit onder de prijs van KPN gaan zitten.

In Amstelveen was E-Fiber bezig met het inventariseren van animo voor de aanleg van een open glasvezelnetwerk toen KPN de boel verziekte met een deal met de gemeente. Blijkbaar een tactiek die ze regelmatig toepassen waardoor andere partijen wel met kosten van campagnes zitten en geen inkomsten genereren.

De consument is de dupe, want die zit opgescheept met maar 1 aanbieder of dure andere opties.

Zie ook:
https://radar.avrotros.nl...-de-aanleg-van-glasvezel/
Disclaimer: Ik heb niks met of tegen KPN. Het is voor mij 'weer een ander bedrijf'.

Dat snap ik allemaal. Maar onder aan de streep heb ik daar als consument natuurlijk niet zo veel mee te maken. Als ik puur kijk naar wat er nu bij mij beschikbaar is.... Andere ISPs krijgen het wel voor elkaar om over datzelfde KPN-netwerk een meer concurrerende prijs aan te bieden.

Tweak biedt voor 59 euro per maand voor 1Gbit aan.
online.nl biedt voor 57,50 euro per maand 500Mbit aan

Nou heb ik begrepen dat Tweak nogal veel storingen en een brakke dienstverlening heeft en daarnaast de klantenservice compleet.... incapabel is (om het maar netjes te houden :) ) dus dat is allicht niet helemaal handig, maar van online.nl hoor ik geen rare dingen.

Maar waarom Freedom 74,00 per maand moet kosten tegen die 57,50 van online.nl?? Ze geven er allemaal extra dingetjes bij.... (vast IP-adres (KAN handig zijn in hele specifieke gevallen), wat anti-virus-dingetjes (biedt KPN ook aan), enz.) maar is dat het prijsverschil waard? Ik vind het verschil nogal flink.
Fair enough.

Disclaimer: nu volgen veel aannames
Het verschil kan aan veel dingen liggen. Online.nl is onderdeel van een aantal TV kanalen, misschien dat ze een barter deal met KPN hebben voor een gunstiger tarief. En wat service/kwaliteit betreft, kan het natuurlijk dat Tweak simpelweg meer kritische en vocalere klanten heeft.

Freedom zal hoe dan ook een premium merk blijven. Ik herinner me niet meer wat ze op E-Fiber zouden rekenen, maar het prijsverschil dat ze op dat open netwerk zouden rekenen, was niet zo extreem als in jouw voorbeeld. Daarom vermoed ik dat er meer aan de hand is.
Ja, het zou allemaal kunnen, maar ik krijg er persoonlijk geen wollig gevoel van :)

Ik heb nog even verder gekeken:
Youfone is 500Mbit 56 euro per maand.
Solcon is 500Mbit 56,75 per maand
Trined 500Mbit 43,50 per maand

(N.B. Ik heb geen idee hoe goed of slecht die bedrijven zijn. En ik heb ook niet gekeken naar tijdelijke acties en wat dan ook)

Allemaal via KPN NetwerkNL. De enige uitschieter die ik 1-2-3 kan vinden is Freedom Internet. Het voelt voor mij heel erg dat ze het puur moeten hebben van de gunfactor en eventueel de toezegging van excellente klantenservice, maar het prijsverschil is wel heel groot.
Freedom zal hoe dan ook een premium merk blijven.
In het geval van een ISP is dat volgens mij echt alleen maar een labeltje? Ik kan in elk geval niks bedenken wat een prijsverschil van 17,40 euro per maand moet rechtvaardigen. (Dat is ongeveer Netflix + Disney+)
Ik ben het met je eens dat het een groot prijsverschil is, en misschien wel te groot. Desondanks kan een ISP natuurlijk wel meer bieden dan alleen een goed servicedesk. Zo te zien bieden ze een fixed ip, een betere standaard modem, een 'gratis' domeinnaam, 1gb up/1gb down en mag je er ook je eigen servers draaien. Dat is zover ik weet niet overal vanzelfsprekend.

Ik heb me er niet heel erg in verdiept verder, dus ik weet niet of ik deze discussie wel met je kan voortzetten. Ik sluit niet uit dat je gewoon gelijk hebt en dat er meer ISPs zijn die het allemaal ook bieden voor een veel betere prijs.
Volgens https://freedom.nl/diensten/internet is 1 Gbit internet bij freedom.nl nog geen €50,-/maand.... Tot je via kpn-glas gaat...
Dat klopt. Maar dan moet je die netwerken wel ter beschikking hebben. Bij mij in de straat ligt alleen KPN NetwerkNL. Niet bijvoorbeeld RE-net Hoogeveen of T-mobile.

Andere providers kunnen het over het glasnetwerk van KPN voor onder de 60 euro.
De enige echte uitschieter (naar boven) is Freedom…

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door lenwar op 30 juni 2021 18:20]

En toch ligt het voor de prijzen van freedom.nl aan het glasvezel netwerk waar je aan gekoppeld zit: https://freedom.nl/diensten/internet
Voor € 50,- bij een groot aantal providers toch al 1 GBit. Via kpn voor dat bedrag nog maar 50 MBit... En dat bij de zelfde provider.
Als ex-XS4All lid volg ik de ontwikkelingen wel en vind het een goede zaak dat de 'spin off' zich bezighoud met zaken als privacy en transparantheid.
<knip>
De prijzen zijn hoger, tech support heb ik niet of nauwelijks nodig.
Dan is de vraag dus vooral hoeveel je idealen je waard zijn ;)
Als het goedkoper was dan deed de rest het ook wel.

Tech support heb ik normaal gesproken ook niet nodig, maar soms gaat er iets stuk waar je zelf niks aan kan doen. Als ik de helpdesk bel wil ik dus niet horen "reboot uw computer eens". Ik hoop en verwacht dat ik bij Freedom door iemand te woord wordt gestaan die voorbij een voorgekauwd script kan kijken. Gelukkig heb ik zelf nog geen ervaring met storingen dus het is niet meer dan een verwachting.

[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 30 juni 2021 12:17]

Denk dat het een tikkeltje ambitieus is om Freedom synoniem te stellen met "idealen". Sure, mooi verhaal, maar onder de streep is 'money king', ook voor Freedom. Maar nogmaals, ik hoop dat ze een verschil kunnen gaan maken in het grijze landschap van ISP's.
Denk dat het een tikkeltje ambitieus is om Freedom synoniem te stellen met "idealen". Sure, mooi verhaal, maar onder de streep is 'money king', ook voor Freedom. Maar nogmaals, ik hoop dat ze een verschil kunnen gaan maken in het grijze landschap van ISP's.
Ik had het over jouw idealen, niet die van Freedom ;)

Natuurlijk moet iedere organisatie wel genoeg geld binnen halen om de boel draaiend te houden, maar Freedom heeft toch wel uitzonderlijk veel moeite gedaan om moeilijk te maken om een andere koers te gaan varen. Zo is de organisatie niet de eigenaar van de domeinnaam freedom.nl, dat is een onafhankelijke stichting die het doel heeft om Freedom eerlijk te houden. Als dat niet goed gaat kan die stichting de stekker er uit trekken. Ik kan niet weten of/wanneer ze dat echt doen, maar het is meer zekerheid dan de meeste bedrijven kunnen bieden.
Je hebt je vrees ik niet heel erg verdiept in de achtergrond van de oprichters, en hoe het eigendom van het bedrijf gestructureerd is. Geld is voor Freedom een middel en geen doel, en dat is in de organisatie ingebakken.
Ze zullen het wel (een lange tijd) gaan redden. Maar voor het grotere publiek zullen de diensten beter (Canal Digitaal) en goedkoper moeten worden. Voor nu is het eigenlijk alleen interessant als je web only afneemt. Er zijn best wat klanten die omwille van de slecht tv-dienst Freedom de rug toekeren. En dat is jammer. Ik kijk het nog even aan. Vooralsnog merk ik weinig van het uitkleden van XS4ALL (raakt mij niet) en is Freedom €40 duurder dan wat ik nu betaal. Hopelijk gaat Freedom nog grote stappen maken om een echte volwaardige provider te worden.
TV abonnement hadden we bij onze vorige provider al opgezegd. Met een Discovery+ & Disney+ abonnement missen we eigenlijk niets en kunnen we alles kijken wanneer we willen en zonder reclame. Daarnaast kan je via de NPO nog de Nederlandse zenders via de browser kijken.
Vaste telefonie hebben we al jaren niet meer vanwege onze mobieltjes.
Bij Freedom hebben we dus alleen internet genomen en dat werkt prima en voor een markt conforme prijs. We zijn heel tevreden over de overstap.
Dit, (al heb ik weer wat andere streaming diensten dan jij), plus ik gebruik een HDHomeRun + DVB-C. Voor bijv voetbal werkt dat lekkerder dan NPO Plus. Bedankt Ziggo :Y)
Voor zulke perfecte service betaal ik graag meer
Ik zit nog steeds te wachten op nieuws van de, inmiddels meer dan een jaar, uitgestelde launch party
Je krijgt vanzelf de uitnodiging voor de nieuwe party (Freedom Festival). Zie onderaan dit bericht:https://crowdaboutnow.nl/campagnes/freedom

[Reactie gewijzigd door Edje040 op 29 juni 2021 19:05]

Hebben ze mooi genoeg geld om die lening van 2019 af te lossen.
Was ook mijn eerste gedachte 2 weken terug. Houden ze nog 1.5 miljoen over, toch wel aardig.
Waarom zouden ze in godsnaam 2,5 miljoen aftikken terwijl ze juist moeten investeren om te groeien?
Omdat ze in 2019 een "lening" hebben gehad in de vorm van een crowdfunding actie. Die lening moest dit jaar deels terug betaald worden aan de mensen die daar aan meegedaan hebben.

[Reactie gewijzigd door FastFred op 29 juni 2021 19:54]

Dat had inderdaad gesierd in dit nieuwsbericht, beetje journalistiek door na te vragen of dit inderdaad deels daarvoor gebruikt gaat worden.
ze betalen vanaf dit jaar 20% van de lening per jaar terug + de beloofde rente, dus niet die 2.5m in 1 keer
Over 3 weken worden ze mijn nieuwe provider, neem internet-only af, TV blijft verlopen via NLZIET dat ik al langer gebruik. Vorige week de overstap naar ze aangevraagd :)

Ik ben klaar met mijn huidige provider Tweak met de storingen afgelopen tijd en weinig vernieuwing zoals het uitblijven van native IPv6.

Ik heb bepaalde eisen zoals een vast IP (dit heeft nagenoeg geen enkele provider) i.v.m. een eigen server thuis (hobby matig). Op glasvezel (1gbit) is het bij mij Tweak of Freedom. Het core netwerk (Coanet) is bij beiden wel hetzelfde, de storingen die ik heb gehad zaten veelal niet in het core netwerk.

Extra voordeel van Freedom ten opzichte van Tweak:
  • Echt een vast IP en niet gebaseerd op je MAC-adres dat vervolgens wordt vastgezet. Bij veranderen hardware blijft je IP dus echt behouden en is het clonen van een MAC-adres niet nodig als je geen ander IP wilt. Kreeg al na enkele dagen na de aanmelding door wat mijn IPv4 en IPv6 (native) reeks gaat worden.
  • Native IPv6 en niet via een tunnel
  • DoH (DNS-over-HTTPS) en DoT (DNS-over-TLS) bieden ze zelf aan.
  • 5 licenties inbegerepen voor de beveiliging van F-secure (ga ik waarschijnlijk niet gebruiken)
Ben benieuwd of de overstap soepel verloopt. Moet alleen de config in mijn pfsense aanpassen. Bij Tweak is het kabel inprikken en gaan (als je internet-only afneemt), Freedom werkt met PPPoE met VLAN 6, dat is ook geen probleem.

Ben benieuwd naar de overall ervaring straks.

[Reactie gewijzigd door paul2406 op 29 juni 2021 21:01]

DoH (DNS-over-HTTPS) en DoT (DNS-over-TLS) bieden ze zelf aan.
. Als dit i.c.m. TLSv1.3 en een encrypted SNI is zal het idd een grotere toegevoegde waarde hebben.
Welkom, mede-Freedom-lid! :)
Vraag me echt af, of dat geen donateurs blijken te zijn in 2025 of eerder.
Ik ben een van de crowdfunders, zowel in de eerste als in de tweede ronde. Heb er meer dan 3000€ in zitten nu. Ik doe dit volledig zonder enige verwachting van rendement, het gaat mij om het maatschappelijk belang van een provider die anders naar internet kijkt dan alleen in termen van rendement. Je zou mij dus donateur kunnen noemen :)
Puur uit interesse, vind je de aparte vorm van leningen en deze certificaten 'zo goed als aandelen' niet wat shady? Ik mis in dit artikel uitleg over waarom ze nu niet gewoon aandelen uitgeven.
Omdat dit een relatief gangbare manier is. Dit het Stichting Administratiekantoor (STAK).
De stichting behoud zeggenschap over de aandelen. Hoe ze dat moeten doen staat in de statuten. Certificaat houders houden de financiële rechten.

Deze structuur beschermt tegen een vijandige overname zoals XS4ALL is overgenomen door KPN.
Leuk gevonden, dat het nog on-line staat.

Kijk deze quote dan 8)7
"We spraken ook met een aantal buitenlandse gegadigden, maar die begrepen niet zoveel van onze maatschappelijke positie. Bij KPN is die bekend en wordt die gerespecteerd
... Om de onafhankelijkheid te waarborgen, komt er een Raad van Commissarissen tussen de moeder- en de dochterorganisatie"
Ze hadden de boel net zo goed aan een willekeurige andere partij kunnen verkopen. Het woord van KPN is niets waard.
Hoewel ik erg baal van KPN nu, moet je ze wel wat credits geven. XS4all heeft lang met een hoge mate van zelfstandigheid kunnen opereren.
Wordt zo'n raad van commissarissen niet door aandelhouders aangesteld?
In de diverse documenten die rond de uitgifte zijn verspreid staat dat (voor mij) redelijk duidelijk uitgelegd. Zelf heb ik onthouden dat een voorname reden is dat ze (vijandige) overnames willen voorkomen. Zolang er niet vrij in gehandeld kan worden, kan ook niemand alle aandelen/certificaten verkrijgen en zo te veel invloed krijgen. Ook houden ze een beetje controle over de waarde van de aandelen. Ze schieten niet te snel omhoog en ze zakken ook niet te snel omlaag. Dat geeft rust in de financiële huishouding.

Sorry, ik ben techneut, geen financieel expert.
Ik snap dat ze niet gelijk de beurs op gaan. Maar als BV kan je ook prima aandelen uitgeven. Daarbij kan je zorgen dat je altijd 51% minstens bij vertrouwde mensen houd en je kan aandelen zonder stemrecht uitgeven.

Daarom is het mij nog steeds niet helder waarom een constructie met certificaten wordt gebruikt. Ik ken de structuur niet, maar het klinkt haast als een manier om eventueel nooit te hoeven uitbetalen (zoals vaak gebeurd met crowdfunding).

Mogelijk zit ik er naast, dat kan prima. Maar het oogt gewoon shady op het eerste gezicht.
Heb overwogen om zelf ook deel te nemen aan de crowdfunding, maar helaas: ik kom een paar euro te kort om mee te doen (anders was ik eveneens ingestapt).
Tja, ik snap dat je niet even €10.000 kan ophoesten om in 1 keer een gratis abonnement te krijgen. En als je de €250,- voor een enkel certificaat niet kan vrij maken, dan moet je maar bedenken dat het geld wel echt vast zit in zo'n certificaat. Je kan er het komende jaar geen koelkast van kopen.
Gefeliciteerd Freedom!
Hier doe je toch Freedom een beetje tekort mee. Het is niet zomaar een willekeurige startup natuurlijk.
Dit zijn grotendeels oud-XS4ALL'ers die trachten de bedrijfsvisie die XS4ALL had in leven te houden en verder een van de weinige onafhankelijke internetaanbieders. In een tijd waar het Duopoli van KPN en Ziggo een feit is denk ik dat het goed is aandacht te geven aan partijen die het uiteindelijk voor ons allemaal beter maken omdat er dan meer concurrentie is.
Ja, ik was er bij als lid van XS4ALL in 1995 oid. Rond 2005 ofzo opgezegd wegens een embarmelijk slechte ADSL verbinding en een zinloze helpdesk/service die niets op kon lossen. Toen werd het geloof ik UPC, dat was een verademing, echt zo veel beter, sneller en stabieler dan xs4all toendertijd.
Blijkbaar is het niet zo 'amper-iets-zeggend' als dat jij denkt. Verder heb je wel gelijk.

Wat dit nieuws wel zegt gaat eigenlijk over een ander bedrijf met serieuze geschiedenis dat ooit werd opgericht om een nog veel groter bedrijf te laten zien wat wij willen. Dat is straks echt allemaal geschiedenis en dit kleine bedrijf is de Feniks die uit de as opstaat.

En over de aandelen, als ik de rest van de reacties lees zijn er genoeg mede tweakers die deze nieuwe organisatie steunen, zowel in geest, in financiën als in daden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee