Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Provider Freedom Internet betaalt klanten met abo deel 'oprichtingsgeld' terug

Provider Freedom Internet betaalt een deel van de klanten een deel van het oprichtingsgeld terug. Dat heeft de provider laten weten. Klanten betaalden 50 euro voor een e-mailadres, maar dat zit ook bij het abonnement inbegrepen.

Als die klanten dus al een vast internetabonnement hebben bij Freedom Internet, dan krijgen ze naar rato een deel van het oprichtingsgeld terug, meldt het bedrijf. Het bedrag was 50 euro, dus als ze een maand lang al een abonnement hebben, krijgen ze een twaalfde deel van dat bedrag terug.

Daarbij gaat het alleen om mensen die inmiddels een vast internetabonnement hebben kunnen krijgen. Dat is nog niet bij alle 'founding members' het geval, aldus Freedom. Freedom Internet startte afgelopen jaar als nieuwe provider. Freedom Internet komt voort uit het protest tegen het verdwijnen van provider XS4All.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

24-09-2020 • 12:23

202 Linkedin

Reacties (202)

Wijzig sortering
Ik zal de trage responstijden op de freedom.nl website maar aan dit artikel en de populariteit van tweakers wijden. Gaat een beetje langzaam momenteel.
Maar de check geeft aan voor 45 euro:
45 Mbit/s downloadsnelheid en
10 Mbit/s uploadsnelheid.

Dat is het gedoe met wijkcentrale afstanden en (A)DSL.
Mijn Ziggo is nu 60/6 voor ongeveer hetzelfde.

Maar als er ooit iets komt op mijn adres dat wat meer symmetrisch is 60/60 of zo dan stap ik wel over.
Ziggo is zo gierig met hun upstream. Als je cloud wilt gebruiken moet je echt een duur abonnement nemen en dan nog is het 600/50. Ze willen echt alleen dat je ACK pakketjes verstuurt met je upstream. Zelfs bij Giga pakket (1000 down) is de max upstream 50. Misschien een technische beperking?

[Reactie gewijzigd door MrMonkE op 24 september 2020 12:45]

Er zitten technische beperking op DOCSIS maar deze zitten ver boven het niveau dan wat Ziggo levert.
Als je rond 1Gbit down zit, heb je waarschijnlijk 24 kanalen voor de downstream en is het vrij normaal om minimaal 4 en meestal 8 kanalen voor upload te gebruiken (in het buitenland). Dit moet een upload geven van 120-250 Mbit.
Dat Ziggo aankomt met 50Mbit is een bewuste beperking tot 2 kanalen (1 kanaal = max 30Mbit up).
Zo blijven er meer kanalen beschikbaar voor meer abo's op hetzelfde lijn.

Als cloud opslag je ding is dan is glasvezel het enige optie tot DOCSIS 4.0 uitkomt en dan nog is de vraag in hoeverre Ziggo dat kunstmatig gaat knijpen.
Dat heet nu peering...

Het probleem is dat als Ziggo jouw en iedereen z'n moeder 250Mbit up zou geven ze ook moeten betalen voor al dat verkeer dat hun netwerk verlaat en dat is best duur. Door middel van peering overeenkomsten (ik stuur jouw gemiddeld 10Gbit als je mij het zelfde stuurt betalen we elkaar niets en is iedereen blij) kun je die kosten drukken maar als alle andere netwerken simpel weg niet de zelfde hoeveelheid verkeer jouw netwerk in kunnen/willen sturen dan moet je toch echt voor het verschil betalen. En om die reden heeft Ziggo een cap op wat men als upstream toestaat.

Ook is er een ander probleem en dat is dat als je die hoeveelheid verkeer wil verwerken op een CMTS (Cable Modem Termination System) dan kun je maximaal een X aantal klanten aansluiten. Als je daar in tegen een stuk minder data verwerkt kun je een stuk meer mensen kwijt op zo'n ding en dat scheelt nog al in de kosten.
Nu is de hardware duur en zo maar de echte kosten zitten hem voor een groot deel in het netwerk onderhoud. Je sluit namelijk een cable bundel per keer op een CMTS aan. Nu bereken je dat je ongeveer 30% van de mensen op zo'n bundel van internet voorziet en je kan dan dus berekenen hoe veel aansluitingen je in een bundel kunt vatten. Als de service populairder wordt of meer mensen willen een hogere snelheid dan moet je de bundel splitsen en over 2 of meer CMTS'en verspreiden. Dat kan alleen s'nachts als de meeste mensen slapen want je moet fysiek die kabels los koppelen en de draadjes over twee bundels verspreiden zo iets wil je niet tijdens een voetbal wedstrijd of het acht uur journaal doen. En dus doet men dit veel al zo rond 01:00 s'nachts en het is nog al wat werk het kan zo maar een paar uur in beslag nemen als het een groter headend is (een headend is de naam voor de locatie waar de CMTS'en staan voor een bepaalde regio, meestal een locatie per grotere stad)
Dit soort werk is erg duur, en als mensen geen gebruik maken van de hogere snelheid van de upload (zeer onwaarschijnlijk voor de gemiddelde gebruiker) dan is het voor een groot deel onzinnig.

Om deze redenen is er simpel weg gen economische valide reden voor Ziggo om mensen een hogere upload snelheid aan te bieden. Er zijn simpel weg te weinig mensen die het echt gebruiken en zij die het echt nodig hebben betalen voor een duurder abonnement want het is nu eenmaal een stuk duurder voor Ziggo om dit mogelijk te maken.
In andere landen is het vaak niet veel om precies de zelfde reden. Ja er zijn uitzonderingen maar in veel gevallen zijn dat landen waar men nog A mag beloven en B mag verkopen en worden de hogere snelheden vaak alleen gehaald als je geluk hebt en een van de weinige bent die toevallig op die CMTS voor de hoogste snelheid betaald en de andere op dat moment er even geen gebruik van maken.

Toen ik nog voor het toenmalige @Home later Ziggo werkte was het gemiddeld 3x per week raak met weer een headend waar men de bundels deed splitsen. Nu het gebied veel groter is mensen steeds vaker voor de hogere snelheden kiezen en zo voor gok ik er op dat men minimaal 2 a 3 headends per nacht zal doen. Toen ik daar nog werkte was het aan de backend kant handwerk om de verschillende mensen te verhuizen van de ene naar de andere CMTS en ze dus van een nieuw IP te voorzien en dat soort mooie dingen. En dat midden in de nacht na een hele dag gewerkt te hebben... reken maar dat ik foute maakte en dat er mensen zonder internet wakker werden de volgende ochtend. Tot ik dat werk geautomatiseerd had daarna ging het eigenlijk altijd goed en was het als er al een probleem was vaak een modem dat z'n lease niet los wilde laten en even opnieuw gestart moest worden. Voor Eurodocsis3 was het niet mogelijk om een modem van uit de provider tot een reboot te dwingen, met de komst van Docsis3 werd alles anders en was het een kwestie van via de juiste interface een reboot command sturen of een nieuwe configuratie file sturen waardoor de modem automagisch herstart. Maar dat is een ander verhaal.
Onjuiste informatie. Een headend is een kopstation, een koppelpunt. Dat is juist het begin van het netwerk, anders wordt de afstand te groot. Ben benieuwd waar je die informatie vandaan haalt, want het klopt niet. Ik heb voor UPC en het latere Ziggo veldwerk gedaan, dus ik weet waar ik over praat.

Het netwerk ziet er als volgt uit, van boven naar onder (klant):

Headend (kopstation) ontvangstcentrum mediacentrum (glasvezel) [backbone] -> Main hub -> Access network: Hub -> wijkcentrale (glasvezel nog steeds) -> [vanaf hier wordt het verhaal pas coax] -> local loop/wijknet -> GV (groepsversterker) -> EV (eindversterker, hier zitten de klant aansluitingen per woonblok) -> klant. :Y)

[Reactie gewijzigd door Mr.Master op 26 september 2020 03:37]

Dan werk je toch bij een ander bedrijf als het nederlandse Ziggo :P

In het wijkcentrum staan geen CMTS'en, die staan in de hubs.
Het wijkcentrum heeft een node, waar glas en coax omgezet worden naar elkaar toe. Local loop/wijknet begint dus ook al vanaf daar, en niet pas na de wijk.
Dat staat er ook, je leest niet: "wijkcentrale, vanaf hier wordt het verhaal pas coax". :) CMTS ontvangt en verzendt een HF signaal naar het modem. Dit kan dus nooit een glasverbinding (optisch) zijn zoals jij stelt.

Hubs staan hoger in het netwerk, dat zijn glasverbindingen tussen de hubs die gekoppeld zijn aan de main hub (Access network). Vanaf de hub gaat het signaal naar de wijkcentrale/nodes, daar wordt het signaal van optisch naar elektrisch omgezet (coax). CMTS communiceert met het modem middels een hoogfrequent signaal (elektrisch) via coax.

[Reactie gewijzigd door Mr.Master op 26 september 2020 03:37]

De CMTS zit toch echt met coax aangesloten, en gaat vervolgens van coax in de hub, via een glas zender in de hub, naar de glasontvanger in de wijkcentrale, die tegenwoordig in de node zit ingebouwd. Vroeger had je deze nog apart.

Een CMTS zit simpelweg niet in de wijkcentrale. Dan zou elke wijk een eigen CMTS krijgen, iets wat we graag zouden willen (want geclusterde wijken zijn niet fijn), maar is niet realistisch en nu ook niet mogelijk.

Dit is een CMTS: CMTS linkje
Zoals je ziet, meerdere RF uitgangen.
Dit is een Node, tegenwoordig gebruiken we veelal de AC9100:
Node linkje
Deze ondersteunt 4 upstream en 2 downstream vezels.

Tussen LC en wijkcentra liggen glasvezels, en vrijwel alle wijken tegenwoordig, met een hele enkele uitzondering, slikken gelijk de vezels en maken er zelf coax van. Een enkele, hele oude wijk heeft nog een losse glas zender en ontvanger.

Bron: Ik werk als netwerkmonteur bij Ziggo.

Edit:
Leuk, de reactie waar ik op reageer wordt even aangepast waardoor het ineens lijkt alsof ik verkeerde dingen neer zet. Ja zo kan ik het ook :P

[Reactie gewijzigd door vdstaak op 26 september 2020 14:53]

Waar lees jij dat ik zeg dat het CMTS niet via coax werkt? :) Nogmaals, ik citeer: "CMTS ontvangt en verzendt een HF signaal naar het modem. ". en "CMTS communiceert met het modem middels een hoogfrequent signaal (elektrisch) via coax.".

HF signaal: hoogfrequent, dus niet optisch. Natuurlijk kan het zo zijn dat tussen de locaties in het HFC netwerk het signaal van elektrisch naar optisch wordt omgezet, het signaal via een stukje vezel gaat, en weer terug wordt gezet naar elektrisch. Maar dat bedoelde je ook met nodes onderling middels die AC9100.
Ik zat zelf een beetje te twijfelen of ik dit aspect wou toelichten gezien ik al jaren niet meer in de branch zit maar zeker een mooie toelichting.

Ik ben echter niet helemaal overtuigd van
Om deze redenen is er simpel weg gen economische valide reden voor Ziggo om mensen een hogere upload snelheid aan te bieden. Er zijn simpel weg te weinig mensen die het echt gebruiken en zij die het echt nodig hebben betalen voor een duurder abonnement want het is nu eenmaal een stuk duurder voor Ziggo om dit mogelijk te maken.
Als iemand een 1Gbit verbinding heeft val je automatisch in het "duurder" abo segment lijkt mij. Als je dan nog steeds een niet zeggend hoeveelheid upload krijgt dan houdt het argument geen stand.
Ik ken het verhaal mbt "te weinig mensen...te weinig interesse" maar ik heb meer het idee dat men verwachtingen proberen te creëren i.p.v anticiperen. Het vraag naar bandbreedte stijgt als er gebruik voor is maar iedereen wordt steeds verteld dat ze het niet nodig hebben dus komen ze niet eens op het punt om het te proberen.

Datzelfde argument wordt steeds herhaald met elke technologische innovatie.
We hebben geen internet nodig want we hebben TV.
We hebben geen TV nodig want we hebben radio.
We hebben geen radio nodig want we hebben boeken.
We hebben geen boeken nodig want we hebben Theater.

[Reactie gewijzigd door Caelestis op 24 september 2020 16:10]

Volgens mij was het 1 van de oude Griekse denkers die zei dat opschrijven in boeken slecht zijn voor het geheugen...
Je bedoelt dat Homerus schreef dat hij een verhaal als de Ilias had opgeschreven omdat de geheugens van mensen zo slecht waren geworden dat ze geen hele boeken meer konden onthouden.

Volgens mij had hij wel een punt. In mijn tijd konden studenten bij het talenpracticum al geen lange zin meer onthouden. Ze konden die niet meer vertalen omdat ze de eerste helft van de zin al weer vergeten waren. Onderwijs was vroeger aanzienlijk beter. Rekenmachines, routeplanners, Google zijn allemaal krukken voor de geest. Eigenlijk is de mens al 10.000 jaar aan het aftakelen wat betreft: gezondheid, hersenomvang, lichaamslengte, lichaamskracht. Nu gaat het extra snel, hij automatiseert zichzelf letterlijk weg en denkt dat dit vooruitgang is.

Gelukkig/helaas is het zo dat er nog nooit een mens is geweest die klaagde dat hij te weinig gevoel of verstand had.

[Reactie gewijzigd door Elefant op 25 september 2020 05:49]

Zo op zich hebben we allemaal wel gelijk: Door zaken niet meer met het geheugen te doen, oefenen we die activiteiten minder en verwatert die vaardigheid.

Maar bedenk dat de capaciteit die daarbij vrij komt voor andere zaken wordt gebruikt! In veel gevallen lijken dat zinloze zaken maar uiteindelijk zijn er toch mede-mensen die iets voor elkaar krijgen wat anders beslist niet gelukt was.
Maar bedenk dat de capaciteit die daarbij vrij komt voor andere zaken wordt gebruikt! In veel gevallen lijken dat zinloze zaken maar uiteindelijk zijn er toch mede-mensen die iets voor elkaar krijgen wat anders beslist niet gelukt was.
Dat is ten dele zo. Vaardigheid verkrijgen wij door oefening en houden wij in stand door ze te blijven gebruiken. Door bijv, de hele dag op een stoel te blijven zitten heb je na je werk niet extra energie om in de tuin te gaan werken. In tegendeel je ziet er tegenop, en daarom zien wij alle tuintjes besteend worden. Een paar bloembakken is ook genoeg.

We zijn de hele dag wel druk bezig maar uiterst eenzijdig. Wat wij aan het doen zijn is om algemene vaardigheden die ons op elk vlak kunnen dienen in te ruilen voor hele specifieke vaardigheden die werkgevers in functies eisen.

Wat je bijvoorbeeld ziet is dat de sociale vaardigheden van mensen afnemen. Niet alleen de rekenvaardigheid is enorm afgenomen, maar de taalvaardigheid ook. De taal is weer het instrumentarium van het denken. Het denken is verschraald tot een heel rechtlijnig doelgericht denken. Mensen zijn nu heel goed in bepaalde heel gestructureerde manieren van denken, die met hun functie samenhangen.

Daarom is humor op dit forum niet meer welkom, alles wordt of opgevat als sarcasme omdat men de subtiele vormen daar niet meer van kan onderscheiden, of men vindt het onwenselijk omdat men er niet mee om kan gaan. Het is een geluk dat we nog kinderen hebben die nog niet afgericht zijn, anders zou het nog veel erger zijn met onze sociale vaardigheden.

Wij hebben de grote hersenen niet ontwikkeld voor streng geordend abstract denken. De grote hersenen hebben wij ontwikkeld voor sociale interactie. Daar zijn onze hersenen het meest mee bezig. Wanneer je eenzijdig gaat denken is dat ook het eerste wat er onder lijdt, maar dat merkt de persoon zelf niet. Uit onderzoek bij savants (mensen met extreme, maar eenzijdige begaafdheid) blijkt dat als je ze sociale vaardigheden gaat aanleren dit ten koste gaat van hun extreme begaafdheid.

Het probleem van onze samenleving is dat wij werkslaven zijn en dat onze werkgever, sociale vaardigheden niet beloont alleen prestatie. Op alle mogelijke manieren is de sociale interactie juist wegbezuinigd en tot het noodzakelijke minimum beperkt. Want onze samenleving heeft niet tot doel om mensen gelukkig te maken, maar om de opbrengsten van meesters te maximaliseren. Die zijn zelf juist uiterst geraffineerd in sociale manipulatie zonder overigens over veel invoelingsvermogen te beschikken. Liever dan mensen gelukkig te maken vertellen ze mensen waarom ze gelukkig zijn en hoe erg het elders is (waar zij mensen nog veel harder uitbuiten).

[Reactie gewijzigd door Elefant op 25 september 2020 15:37]

Gelukkig zit er in de mensen een veel grotere variatie dan jij hier boven beschrijft. Om te beginnen denkt niet iedereen in taal. Er zijn bijvoorbeeld ook veel beeld-denkers en daarbij zouden er volgens mij ook geluid-denkers en gevoel-denkers moeten zijn.

Over de taal-vaardigheid die de jeugd van tegenwoordig heeft als ze van school komen: Die is vooral heel anders dan die ik had toen ik van schoolk kwam. Met 12 jaar had ik alleen Nederlands en rekenen als taal. Tegenwoordig hebben ze hier in NL met 12 jaar ook al een zekere basis in Engels en vaak ook in een andere taal zoals Fries, Frans of de taal van de (groot) ouders.

Sociale vaardigheden zijn altijd al vrij divers verdeeld. Daar is het maar net wat en hoe er opvalt. Vaak zien we daar vooral zaken die op 1 of andere manier niet passen.
Met theater wordt bedoeld verhalen/ervaringen delen dus het zou best kunnen dat het een interpretatie is van een oude Griekse denker m.b.t onthouden van het energie van een verhaal.
Er is wel wat voor te zeggen want als je een boek leest is een deel van het ervaring wat je er zelf van maakt en wordt het sfeer van de oorsprong verwaterd.
Daarom is het nog steeds tot op de dag van vandaag erg lastig om audio + beeld te vertalen naar geschrift en vice versa.
Mee eens. 1 Gbit downstream is voor de meeste mensen op moment niet echt nodig. Maar sommigen willen dat wel! En betalen ervoor!

Dat diezelfde mensen met een prullige upload genoegen moeten nemen die "voor de meeste mensen" genoeg is snijdt geen hout.

Bovendien: ik kan veel meer scenario's bedenken waar 50 mbit up te weinig is (livestreams, youtube-uploads) dan dan waar 1 Gbit down te weinig is.

Gelukkig heb ik zelf 500 mb symmetrisch en hier geen last van.
Dat heet nu peering...

Het probleem is dat als Ziggo jouw en iedereen z'n moeder 250Mbit up zou geven ze ook moeten betalen voor al dat verkeer dat hun netwerk verlaat en dat is best duur. Door middel van peering overeenkomsten (ik stuur jouw gemiddeld 10Gbit als je mij het zelfde stuurt betalen we elkaar niets en is iedereen blij) kun je die kosten drukken maar als alle andere netwerken simpel weg niet de zelfde hoeveelheid verkeer jouw netwerk in kunnen/willen sturen dan moet je toch echt voor het verschil betalen. En om die reden heeft Ziggo een cap op wat men als upstream toestaat.

“Knip”

Voor Eurodocsis3 was het niet mogelijk om een modem van uit de provider tot een reboot te dwingen, met de komst van Docsis3 werd alles anders en was het een kwestie van via de juiste interface een reboot command sturen of een nieuwe configuratie file sturen waardoor de modem automagisch herstart. Maar dat is een ander verhaal.
Mag ik je verhaal samenvatten tot het hoofdpunt: (en bijvoorbaar dan al excuses voor mijn negatieve toon in hoe ik er naar kijk):

Alles draait om geld en waarde voor de aandeelhouders. Ziggo heeft daarna pas oog er voor dat er ook nog klanten op de infrastructuur zitten.

Veel klanten betalen meer dan voldoende om bij het bieden van een wat betere upload ook nog zat te verdienen. Maar dat zou niet in het belang van de aandeelhouders zijn.

[Reactie gewijzigd door ucsdcom op 26 september 2020 00:11]

Naar mijn weten gooit de analoge radio op de kabel roet in het eten.
Met DOCSIS 3.0 is dat nog een mogelijke hindernis maar Ziggo geeft zelf aan dat hun Gbit verbindingen allemaal 3.1 zijn waarbij het probleem van analoge radio niet meer bestaat.
Hoezo, "niet meer bestaat"? Het blijft toch gewoon een enorme bandbreedteslurper die op de kabel zit? Die frequenties kunnen ze gewoonweg niet gebruiken.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 24 september 2020 13:36]

Huh, een enorme banbreedte sluper? Een kanaal is 8 Mhz dus je zou er 2,5 kanaal in kwijt kunnen. Een kanaal is ongeveer 100Mbit als ik het goed heb opgezocht. Dat betekend dat er 250Mbit aan capaciteit vrijkomt als analoge radio verdwijnt (op een heel segment!). Dat noem ik niet een enorme bottleck, is meer goedpraten dat de upstream niet hoger is. Uiteindelijk is er veel meer (een hogere docsis standaard) nodig om een gigabit upload aan te kunnen bieden.
Ja en nee...

Analoge radio is laag frequent iets dat in traditionele kabel netwerken weg gefilterd werd wat betreft upstream omdat het alleen maar ruis op de radio op leverde voor andere mensen. Maar met de introductie van twee weg communicatie over de radio en het gebruik van lage frequentie om de upstream te regelen (draagt ver ook al is de bandbreedte beperkt) werden die filters vervangen of in ieder geval voor de kabel waar je de modem op aansluit verwijderd.
Met de nieuwe docsis 3 is dat nier anders het zijn nog steeds de lage kanalen die je gebruikt voor je upstream want die hoef je niet echt te versterken, en de hoge kanalen voor je downstream want meer bandbreedte en die worden toch al versterkt richting de klant.

Het idee dat men perfect goede kanalen zou gebruiken voor internet downstream is dan ook wel eens waar een ding in de specificatie maar zeker binnen de Ziggo wereld en binnen de meeste netwerken niet echt iets wat je in de praktijk ook doet.
Om die reden zit analoge radio nog al in de weg want om overspraak te voorkomen wil je wat frequentie ruimte houden tussen de verschillende kanalen (1MHz is wat op de kabel gebruikt wordt).

Dus ja analoge radio zit nog al in de weg omdat het juist op het deel van het spectrum zit dat je eigenlijk zou willen gebruiken voor je upstream. En een kanaal is inderdaad 8MHz maar omdat je nu eenmaal je analoge radio niet digitaal door geeft en dus ook niet in een of een aantal kanalen kunt vatten (het gedraagt zich heel anders dan TV kanalen) werkt het net even anders.
De oplossing is simpel drop die analoge rommel, stap over op digitaal, gebruik error correctie en compressie en je kunt heel erg vele meer op zo'n kabel kwijt, want je kunt je radio zenders verhuizen naar een gebied waar het jouw uitkomt en de erg handige lage frequenties gebruiken voor de upstream data van uit de gebruiker.
Analoge FM omroepradio op de kabel en ether loopt van 87,5 MHz tot 108 MHz. De upstream van kabelmodems loopt van 5 tot 65MHz, dus wat je zegt klopt niet.

De daadwerkelijke reden dat er voor 5-65MHz is gekozen heeft te maken met het feit dat de ruisvloer hier stukken lager ligt dan hoger in de band. Dus hier ligt een voordeel, en bereikt het modem zonder al teveel ruis het CMTS van de kabelaar die in de wijkcentrale staat.

De radiozenders worden al jarenlang digitaal doorgegeven door Ziggo, middels een mediabox, en via een aantal digitale radio subkanalen, die een TV oppikt (feitelijk gewoon DVB-C kanalen waar radio op zit). Waarschijnlijk ben je in de war met FM ether radio. Dat is weer wat anders dan via de kabel.
Er wordt gekozen voor 5 - 65 MHz met nog een belangrijke reden: de eigenschap van een coaxkabel.

Hoe lager de frequentie, hoe minder demping! Dus minder vermogen voor het kabelmodem nodig om CMTS te bereiken (lees: minder demping, met als voordeel een lagere ruisvloer verhouding).

Dát is de reden dat men het frequentiegebied voor upload laag blijft houden, en nooit op een frequentie van 800 MHz gaat zetten, namelijk: de eigenschappen van een coaxkabel staat dit niet toe. Want hoe hoger de frequentie, hoe hoger de demping, des te meer verlies, en een hogere kans op uitval.
Het ging niet om een gigabit, het ging om de lage 50 mbit. :)
Je bent in de war met FM etherradio. Dat heeft niets met FM kabelradio te maken. DAB+ is de vervanger voor de ether, niet voor de kabel. Dat kan als Ziggo zou willen nog jarenlang bestaan. Het is een gesloten netwerk, ether is een open netwerk die iedereen vrij uit de lucht kan oppikken. ;)
Prima, maar je zegt hierboven dat de kanalen voor analoge radio vrij moet worden gegeven voor internet bandbreedte. Natuurlijk kan met de upload bandbreedte wat omhoog trekken richting de 108 MHz. Maar radiokanalen worden al jarenlang digitaal doorgegeven, via de mediabox, en via DVB-C kanalen die je TV kan ontvangen waarin de digitale radiokanalen zitten. Dus dat DAB+ verhaal is een beetje onzinnig, en zelfs dubbel, aangezien je de radio kunt koppelen aan de mediabox (die heeft meestal een analoge en digitale output apart voor het geluid).

Enkele feiten: 5-65MHz is bewust gekozen vanwege de lagere ruisvloerverhouding. Hoe hoger je in frequentie gaat, hoe meer ruis, en de ruisvloer hoger wordt.

Dit hangt samen met de eigenschappen van een coaxkabel: hoe hoger de frequentie, hoe meer demping. Hoe lager de frequentie, hoe MINDER demping. Dat is de reden dat men de upload NOOIT op 800 MHz gaat zetten, vanwege de eigenschappen van de coaxkabel.
Wat? geen ;) om het af te maken?
Ik zou niet weten wat je nu precies wil eigenlijk. Je hebt nog steeds geen punt met kanalen vrijmaken voor DOCSIS 3.1 wat volgens jou noodzakelijk zou zijn, en begint over DAB+ Nogmaals, DAB+ heeft totaal(tv) niets te maken met FM kabelradio. Dat artikel wat je hebt aangehaald is gewoon een van de vele oplossingen welke worden genoemd. Wat wil je ermee eigenlijk? En ga eens in op de bovenstaande punten i.p.v. bezig te zijn met icons. ;)
Ja en? ;) Kun je enkel linkjes posten? Ik weet dit al jaren dat het eraan zat te komen, ik heb zelfs meegeholpen aan de harmonisatie en diverse andere projecten bij UPC en later Ziggo. Dit soort sites hebben het altijd weer "van horen zeggen", of andere vage bronnen. Of ze baseren iets op een persbericht vanuit Ziggo en maken daar weer een eigen verhaal van. Dat is enorm jammer, want hiermee gaat veel feitelijke informatie verloren. Wat zou je eerder aannemen? Informatie vanuit het veld, waar techneuten en field engineers aan het werk zijn, en boven op het werk zitten? Of klakkeloos artikelen van een onderzoekjournalist overnemen die nog nooit een wijkcentrum van binnen heeft gezien? Laat staan een PoP locatie van een aanbieder als KPN.

Ga eens in op de punten, dus in technisch opzicht, uit eigen ervaring en kennis zonder artikelen aan te halen: waarom worden die keuzes gemaakt? Signaal technisch een tip van de sluier: hoe hoger de frequentie dat door een coax loopt, hoe hoger de demping van dat signaal. Waarom denk je dat versterkers "scheef" staan afgesteld? Waarom is dat denk je?

Lageband: weinig demping, dus weinig versterking naar de klant.
Middenband: meer demping, meer versterking nodig om dezelfde versterking aan klantzijde te krijgen.
Hogeband: 2x meer versterking dan de lage band, want 2x meer demping.

Gewoon een voorbeeld van hoe iets signaal technisch werkt, zonder een artikel van Totaal TV.

[Reactie gewijzigd door Mr.Master op 25 september 2020 03:28]

"jou"? Zucht, nee: "Jouw".

Nee, het gaat erom dat Ziggo zoals dat artikel duidelijk beschrijft de afstand tussen up en download wil vergroten. De lage band kunnen ze van 65 MHz nog wat oprekken tot bijv. 100 MHz. Maar het liefst gaan ze niet telkens hoger vanwege de eigenschappen van coax: meer demping hoe hoger je in de frequentie gaat, en hiermee de ruisvloerverhouding ook nog eens dwars gaat liggen. Dat is 35 MHz bij elkaar, kan je 4 kanalen van 8 MHz extra kwijt.

Als vervanging hoeft Ziggo helemaal niets te leveren, dat bestaat ook al jaren: digitale radio via je mediabox of via je TV (DVB-C), daar worden in het raster ook al heel lang radiokanalen doorgegeven. Ik zou niet weten hoe je erbij komt dat het een alternatief is, of wie dit heeft verzonnen bij TotaalTV. Maar dat is wel vaker bij ze: het klok-klepel verhaal. Ben niet zo onder de indruk van ze. Dat jij dit ziet als een echte bron of bevestiging in je gelijk en niets aanneemt van iemand uit het veld?

[Reactie gewijzigd door Mr.Master op 25 september 2020 03:33]

Nogmaals: ik geef je allerlei aanknopingspunten, maar je doet er niets mee. Er is al sinds jaar en dag allang digitale vervangers voor FM kabelradio: via DVB-C en de mediabox (eveneens DVB-C based). Waarom zou iemand nog aan DAB+ moeten beginnen? Omdat TotaalTV dit roept? Weten die wel hoeveel problemen er met DAB+ en de ontvangst zijn? Ik geloof het niet, al wordt dat wel beter. Maar iemand van 70 nog aan DAB+ laten beginnen? Dat lijkt me geen alternatief, eerder lastig. Die mensen willen het liefst bij analoge radio blijven. Maar zeg nou niet dat het een alternatief is, dat DAB+ voor kabelradio, dat is er al. Ze hadden er ook neer kunnen zetten: TuneIn App als alternatief kabelradio Ziggo. Komt mijns inziens op hetzelfde neer. Kun je ook alle (en meer) kabelradiozenders mee ontvangen.

Dat het jou allemaal 'warrig' overkomt is niet helemaal te vatten. Dit is tweakers. Ik geef je diverse voorbeelden hoe het in elkaar steekt, en jij blijft maar linkjes posten om je gelijk te willen halen.
Diezelfde DVB-C radiokanalen zijn BETER dan DAB+. Waarom zou je iemand dat artikel van TotaalTV willen aanraden? Hoezo verwarring veroorzaken?
Je bent hardleers: ik heb het over het HF signaal, kan zowel DOCSIS 3.0 als 3.1 bevatten. Het gaat in de kern om waarom FM radio van de kabel zou moeten verdwijnen: om bandbreedte vrij te maken voor het ophogen van het aantal upstream kanalen welke voor de 3.1 spec nodig zijn. Jij komt met een artikel van TotaalTV waarbij DAB+ een alternatief voor kabelradio zou zijn. Ik leg je al tig keer uit dat dit er al jaren is: DVB-C, dus digitaal worden deze zelfde kabelradiokanalen doorgegeven via hetzelfde Ziggo netwerk, via dezelfde coaxkabel. Wat wil je nou?
Je leest inderdaad niet, staat bijv. in reactie van zowat een uur geleden, ik schreef daar: "de lage band kunnen ze van 65 MHz nog wat oprekken tot bijv. 100 MHz. Maar het liefst gaan ze niet telkens hoger vanwege de eigenschappen van coax: meer demping hoe hoger je in de frequentie gaat, en hiermee de ruisvloerverhouding ook nog eens dwars gaat liggen. Dat is 35 MHz bij elkaar, kan je 4 kanalen van 8 MHz extra kwijt." Dat gaat dus over DOCSIS 3.1. (upstream).

Maar goed.

Je link naar Totaal TV zaait juist verwarring, omdat al jarenlang digitale radio wordt doorgegeven. Dat er ineens DAB+ wordt bedacht vat ik ook niet. Maar ook daar ga je niet op in, je doet alsof ik dat heb bedacht. Ik maak die keuzes ook niet. En nee, ik ben geen marketing meneer maar een field engineer geweest voor die club. Dus technisch werk, en voorbereidingen gedaan op het aankomende DOCSIS 3.1 verhaal. Hoe en wat ze verder gaan doen kunnen we in de komende periode vanzelf zien.
'gast'

Mijn hemel, wat ben jij onbeschoft eigenlijk. Ik heb er spijt van dat ik met je in discussie ben gegaan. Want in feite ben je bezig met gaslichting.

Eerst kom je met een link, nu ineens is dat onbelangrijk. Haha, ja, ik weet wel waarom, omdat het jouw verhaal niet ondersteund. Je was er zo van overtuigd met het DAB+ verhaal. Weet je zelf wel wat je schrijft?

Dan zeg je dat ik niet op de materie van DOCSIS 3.1 inga, en niet inga op de kern van het verdwijnen van FM kabelradio, terwijl ik een uur daarvoor al uitvoerig schreef welke optie en keuzes ze zouden kunnen maken, en waarom ze dit wel of niet zouden doen signaal technisch (eigenschappen coax, demping).

Nogmaals: Ziggo biedt al jaren digitale radio aan middels DVB-C, jij zegt dat dit niet in twijfel wordt getrokken, maar je gaf juist geen antwoord op het feit dat DAB+ in feite gewoon een paardenmiddel is voor mensen die kabelradio willen behouden. Nu zeg je dat je er voorstander van bent, en of ik dat begrijp. Lachen. Wat een ontzettende rare sprongen maak je in je eigen verwarring. Ik volg je kromme redenering wel, een ander is allang afgehaakt.

Ergo: je link in een van je eerste reacties naar TotaalTV doet niets af aan het feit dat er al jaren een oplossing is: digitale radio via DVB-C (mediabox, of een ander apparaat zoals je TV met DVB-C tuner). De FM radio wordt afgeschakeld om bandbreedte te maken voor upstream DOCSIS 3.1, waarbij de vraag is hoe hoog ze in frequentie willen gaan.
In feite doen ze vanaf 15 MHz tot 65 MHz, ze zouden dus nog 10 MHz naar beneden kunnen, dus vanaf 5, en een stukje naar boven tot 100 MHz. Dan wordt de eigenschappen van de coax van belang: hoe hoger de frequentie, hoe meer demping, hoe hoger de ruisvloer, hoe eerder storing in je upstream.

Jouw stelling in je allereerste post: "voor DOCSIS 3.1 is het vereist dat FM kabelradio totaal verdwijnt". Onzin, ze zouden kunnen gaan tot bijv. 87 MHz. De FM omroepband voor een FM radio bevindt zich tussen de 87.5 en 108 MHz. 5 tot 15MHz bandbreedte=10MHz totale bandbreedte (aangezien Ziggo upstream vanaf 15 MHz begint), en 65 tot 87 = 22 MHz + 10 (die tussen 5 en 15 zit) = 32 MHz = 4x8MHz upstream kanalen (als die al 8MHz breed zouden zijn, 6 kan namelijk prima, krijg je een iets andere rekensom.
Vanaf 108 MHz tot 120 MHz is ook weer 12 MHz bandbreedte.

M.a.w. ze zouden er nog omheen kunnen werken, maar makkelijker is om het achter elkaar te plakken, i.p.v. in hapjes.

Dus nee, het is niet geheel noodzakelijk zoals jij stelt. Dat is waarom ik reageerde op jouw stelling, om je duidelijk te maken dat er keuzes zijn.

Wat zijn jouw antwoorden tot op heden?

- linkje naar totaaltv
- schelden
- linkje naar totaaltv
- warrig dit, warrig dat....
- nee, je hebt toch gelijk, want ik zei dit al....

|:(

Pff.... 'gast'.... DOEI! :D

[Reactie gewijzigd door Mr.Master op 25 september 2020 05:00]

Klopt. De bandbreedte die analoge signalen eisen is absurd in relatie tot de informatie die wordt verstuurd. Als je het complete FM pakket in een digitale stream gooit kan alles zo'n beetje op 1 kanaal.
Dat gebeurt al jaren, via een mediabox of DVB-C kanalen op je TV zelf. Al jarenlang wordt radio digitaal doorgegeven. FM kabelradio kan dus prima af worden geschakeld.
Hoeft niet per se, bij Eurodocsis 3.1 kan het upload signaal over elke gewenste frequentie gestuurd worden. Er is alleen vanuit historisch oogpunt besloten om upstream te beperken tot 0-65MHz. Alle verdelers en filters bij Ziggo en bij mensen thuis zijn hierop ontworpen.
Het "giganet" wat ze nu bieden is gewoon een Eurodocsis 3.1 stream bovenop het 3.0 aanbod zodat je hogere download krijgt, de upload is nog gewoon klassiek 3.0.
Er is niet vanuit 'historisch oogpunt' besloten de upstream te beperken van 5 - 65 MHz, maar dit heeft te maken met het feit dat de ruisvloer op een lagere frequentie lager ligt, en dus minder storingsgevoelig is ten aanzien van de upload.
Ohja, nog een ander belangrijk feitje dat er wordt gekozen voor 5 - 65 MHz, zo laag mogelijk, dat is de eigenschap van een coaxkabel. Hoe lager de frequentie, hoe minder demping! Dus minder vermogen voor het kabelmodem nodig om CMTS te bereiken (lees: minder demping, met als voordeel een lagere ruisvloer verhouding).

Dát is de reden dat men het frequentiegebied voor upload laag blijft houden, en nooit op ene frequentie van 800 MHz gaat zetten, namelijk: de eigenschappen van een coaxkabel staat dit niet toe. Want hoe hoger de frequentie, hoe hoger de demping, des te meer verlies, en een hogere kans op uitval.
Nu wel, maar toen er nog analoge TV over de kabel ging, was die de grote boosdoener, die gebruikte zo ongeveer 4 keer zo veel bandbreedte.

Besef dat er historisch gezien helemaal geen internet via de kabel zou zijn als er geen kabel-tv en kabel-radio was uitgerold in de jaren 1970 en 1980.
Niet per se technisch, maar meer dat ze zelf zeggen dat 90% van hun gebruikers het niet nodig heeft. Dat kan ook best kloppen want de mensen die het wel gebruiken zitten niet meer bij ziggo. Oftewel slecht gekozen populatie voor de steekproef.
Dat zeggen ze inderdaad.

Of een kip-ei verhaal want ik en enkele mensen die ik ken (absoluut geen Tweakers of power users) gebruiken weinig cloud diensten mede omdat het gewoon niet te doen is met die upload.
Grote uploads doe ik noodgedwongen op werk of bij ouders met glasvezel dus Ziggo ziet weinig cloud activiteit en kan dan hard roepen "word weinig gebruikt". Nogal wiedes aangezien met 5 mbit het niet vooruit te branden is :(
Uiteraard. Men zit altijd op een 50% van die upload, want grote uploads ga je gewoon niet doen. Dat doe je op een ander netwerk dus dat nemen ze niet mee in de steekproef ;).
Sinds ik verplicht thuis werk, zou die upload echt wel hoger mogen...
Ok ze zitten niet bij Ziggo, maar waar dan wel. Op veel plekken is er geen goed alternatief voor Ziggo. Ze hebben waar ik woon nu wel wat veranderd, maar toen ik 4 jaar geleden mijn huis kocht had ik de keuze tussen Ziggo met (uit mijn hoofd) toen 300/30 mbit of 8mbit xDSL. Heel de regio waar ik woon heeft geen glasvezel. Het is kabel of xDSL.
Bij jou misschien helaas wel, maar hier is alles in principe voorhanden. Dan ga je niet voor Ziggo of DSL, maar voor glas. Voor overige dingen kan het soms ook op het werk (wat sommigen ook doen) of bij vrienden.

En voor die anderen geldt dat ze dan waarschijnlijk in die 10% vallen waar het niet genoeg voor is, maar gewoon geen keuze hebben.
Dat is het gedoe met wijkcentrale afstanden en (A)DSL.
Dit is VDSL2. Daarbij is de afstand met de wijkcentrale nog belangrijker dan ADSL(2), maar de upload van ADSL2 is lager dan 10 mbit.

Zo kan ik 200/30 krijgen met VDSL2. Dat is tragere download dan Ziggo, maar hogere upload. Ik ga Freedom combineren met streaming diensten zoals NLZiet, Netflix, Prime, Disney+ (we gaan hier dan af en toe tussen switchen), en DVB-C.
Ik heb 40mbit upload via Ziggo hoewel ik vaker 45mbit haal via verschillende test sites.
Jawel, maar dat is het 400/40 pakket, en dat is ook duurder.

Het verschil tussen 200 down, 250 down, en 400 down ga ik niet merken. Het verschil tussen 20 up, 25 up, 30 up, en 40 up wel.
Het is ondertussen 500/40.

Maar goed ieder gebruikt het op een eigen manier. Ik ga het verschil tussen 20 en 40 up niet merken.
Holy shit, ik schrik elke keer weer als ik die prijzen zie. Ik heb echt enorme mazzel met FttH, weliswaar over het KPN netwerk maar via T-Mobile slechts 40,- p/m voor 1gbit symmetrisch. Alleen die oude Draytek van 15 jaar is een door in het oog, maar een moderne router erachter plakken lost daar ook veel in op.
Begint toch interessant te worden. Vier keer zo hoge download (200/30) versus 50/30 (is 50/5 abo) van xs4all voor dezelfde prijs. Ook met Fritzbox modem. Voor de rest ben ik inmiddels een stomme eindgebruiker en gebruik ik volgens mij niets van de advanced xs4all features... Toch maar 's serieus bekijken dan.
Voor mij is het grote voordeel van Freedom dat het een stichting is. Ik ben ervan overtuigd dat ze door die vorm beter hun doelen zullen najagen dan wat voor bedrijf dan ook. Bij een bedrijf zal iedere overweging uiteindelijk afgewogen worden aan de financiële gevolgen. Bij een stichting zijn die zeker ook belangrijk maar is het nog belangrijker dat de keuzes niet in strijd zijn met de statuten. Oftewel aandeelhoudersbelang zal geen rol spelen bij keuzes zoals bij de commerciële aanbieders.
Freedom Internet B.V. (KvK 74768573) is geen stichting en kan dus gewoon winst uitkeren aan eigenaar Stichting Appeltaart (KvK 74357670). Uiteraard is in deze relatie het aandeelhoudersbelang van een andere soort :)
Leuk verhaal maar ook bij een stichting zal geld verdiend moeten worden om de boel te laten draaien. Medewerkers, huisvesting en jawel winst om een reserve aan te leggen en om te kunnen investeren in de toekomst. Als je niet genoeg kan verdienen kun je je doelen ook niet nakomen.

Te zeggen dat het bij een stichting beter gaat dan bij wat voor een bedrijf is totale onzin. Sommige bedrijven handelen misschien uit ander belang maar doel is dat jij tevreden klant bent waaraan ze kunnen verdienen. Zonder klanten verdienen ze ook niets.
Te zeggen dat het bij een stichting beter gaat dan bij wat voor een bedrijf is totale onzin. Sommige bedrijven handelen misschien uit ander belang maar doel is dat jij tevreden klant bent waaraan ze kunnen verdienen. Zonder klanten verdienen ze ook niets.
Er is een groot verschil: bedrijven moeten geld verdienen voor de eigenaren. Als een bedrijf meer inkomsten heeft dan uitgaven, dan gaat het verschil, de winst, naar de eigenaren. Die halen het geld uit het bedrijf en gaan de eigenaren er iets leuks mee doen.

Stichtingen doen dat niet. Die halen het overschot aan winst niet uit de organisatie. Als er geld over blijft nadat alle kosten zijn voldaan dan kan de organisatie er iets leuks mee doen (of de kosten verlagen).

Een bedrijf heeft dus altijd de nijging om klanten precies te geven waar ze recht op hebben en niet meer. Als ze wegkomen met minder dan doen ze dat, want dat betekent meer winst voor de eigenaar. In iedere geval op korte termijn en de meeste mensen denken nu eenmaal op korte termijn.
Een stichting heeft niet de automatisch drijfveer om de winst op korte termijn te maximaliseren .
[...]

Er is een groot verschil: bedrijven moeten geld verdienen voor de eigenaren. Als een bedrijf meer inkomsten heeft dan uitgaven, dan gaat het verschil, de winst, naar de eigenaren. Die halen het geld uit het bedrijf en gaan de eigenaren er iets leuks mee doen.
Bovenstaande neem je als feit aan. De waarheid ligt heel anders. Bedrijven maken winst, betalen belasting en dan kan een eigenaar er voor kiezen de gehele winst of een deel als dividend uit te keren.
Dat men dividend uitkeert is echter helemaal geen vaststaand feit.

Apple heeft jaren totaal geen dividend uitgekeerd terwijl ze 100 miljard in cash hebben liggen.
Maar in het algemeen wordt er vaak wel een deel van de winst uitgekeerd maar een deel blijft ook achter in het bedrijf zodat het kan groeien, cash genoeg heeft om te investeren.

Jij doet het voorkomen dat eigenaren hun bedrijven leegplukken.

Er zijn heel veel bedrijven heel veel verschillende modellen.

Stichtingen zijn er ook veel en ja verklaar eens waarom de sidn die de domeinen beheert op een giga berg aan cash zit. https://impact.sidn.nl/pdf/SIDN_Jaarverslag_2019.pdf
2019 17 miljoen. Dat heeft weinig meer te maken met geen winst maken. Die winst hebben ze ook niet gebruikt om domeinkosten te verlagen.
In plaats van losse voorbeelden zou ik liever hebben dat je laat zien waarom mijn redeneringen fundamenteel onjuist. Het is geen fundamentele theorie die je met 1 tegenvoorbeeld kan ontkrachten.
Ik blijf achter mijn stelling staan dat bedrijven geld uit de organisatie halen en aan de eigenaar geven, en en stichtingen niet waardoor stichtingen meer geld beschikbaar hebben voor hun activiteiten en minder geneigd zijn tot winstmaximalisatie.

Ik vind het niet echt sterk om met Apple te komen. Dat bedrijf staat er inderdaad om bekend om geen dividend uit te keren en er mee weg te komen. Apple is de uitzondering, niet de regel.
Apple komt er mee weg omdat de aandelen zo hard stijgen dat er mee speculeren al zo winstgevend is dat mensen het dividend niet missen. Andere bedrijven vragen hun aandeelhouders toestemming om hun winst opnieuw te investeren in plaats van als divident uit te keren.
Jij doet het voorkomen dat eigenaren hun bedrijven leegplukken.
Nee, ik heb het neutraal opgeschreven, jij geeft er zelf kleur aan. Het is heel normaal dat de eigenaar geld "krijgt" van het bedrijf en dat het bedrijf dit geld dan niet meer voor andere dingen kan gebruiken. Daar zit geen boze opzet achter.
Stichtingen zijn er ook veel en ja verklaar eens waarom de sidn die de domeinen beheert op een giga berg aan cash zit. https://impact.sidn.nl/pdf/SIDN_Jaarverslag_2019.pdf
Het geld is er nog, dat is precies mijn punt. SIDN beslist hoe het geld wordt uitgegeven, niet de aandeelhouders. We hadden het ook niet over wat goedkoper is, maar wat beter is. Het antwoord op je vraag staat overigens gewoon in je eigen pdf: het doel van SIDN is niet om goedkope domeinen aan te bieden.
Als registry van het .nl-domein is het onze opdracht om de lokale internet-gemeenschap optimaal te dienen. Dat doen we met de .nl-zone, maar ook door de maatschappelijke en economische waarde van het internet voor de Nederlandse en internationale internetgemeenschap te vergroten. We ontwikkelen bijvoorbeeld nieuwe kennis, onder meer met ons eigen researchteam SIDN Labs, en maken deze kennis publiek beschikbaar. We spelen een actieve rol in internationale fora en werken samen met vele andere organisaties. Via het SIDN fonds ondersteunen we projecten die bijdragen aan een sterker internet, empowerment van de gebruiker of die het internet op een vernieuwende manier inzetten. We houden ons bezig met een breed spectrum aan thema’s. Van internettechnologieën en -architecturen, tot standaardisatie, van internet governance en online burgerrechten tot digitaal burgerschap.
Je geeft het zelf al aan generaliseren zoals jij doet werkt niet.
Er zijn voorbeelden van stichtingen die gewoon winst maken. Bosch toeleverancier van auto industrie wordt gewoon vanuit een stichting beheert. Dan praat je over een miljardenbedrijf. Dus ja ook een voorbeeld van een stichting.

Bij bedrijven heb je idd aandeelhouders maar ook daar heb je veel verschillende typen. Niet iedere aandeelhouder trekt het bedrijf leeg. Genoeg die er het geld in laten zitten en verder daarmee investeren.

als je dan specifieker wil zijn bij beursgenoteerde bedrijven gaat inderdaad meestal een groot deel als dividend naar de aandeelhouders.

Maar punt was :
Voor mij is het grote voordeel van Freedom dat het een stichting is. Ik ben ervan overtuigd dat ze door die vorm beter hun doelen zullen najagen dan wat voor bedrijf dan ook. Bij een bedrijf zal iedere overweging uiteindelijk afgewogen worden aan de financiële gevolgen.
Die stelling klopt gewoon niet en is te algemeen en lang niet voor iedere stichting of bedrijf van toepassing.
[...]
Apple heeft jaren totaal geen dividend uitgekeerd terwijl ze 100 miljard in cash hebben liggen.
[...]
Apple keert al jaren dividend uit.
https://www.streetinsider.com/dividend_history.php?q=AAPL

[Reactie gewijzigd door rolfje op 24 september 2020 23:32]

Ja dat leerde ik vroeger ook op school. Blijkt al jaren niet meer op te gaan. Zodra een bedrijf genoeg macht heeft kan het doen en laten wat het wil. Of wordt opgekocht door een hedgefonds om het uit te melken of op te knippen. Dat heeft echt niets te maken met klanten tevreden houden. Dat gaat om korte termijn winst en daar is een klant nog nooit beter van geworden.
Wederom je bent aan het generaliseren en doet alsof jou verhaaltje voor ieder bedrijf opgaat.
De marges van internetproviders zijn behoorlijk dun, dus zoveel verschil zit er uiteindelijk niet tussen een stichting en een bedrijf. Je praat slechts over procenten, als je er van uit gaat dat de stichting voldoende zou hebben met break-even draaien.

Voordeel van bedrijven is dat die makkelijker "goedkoop geld" kunnen krijgen voor investeringen.
Ligt er natuurlijk ook aan of je van KPN's korting/voordelen i.c.m. met een mobiel abonnement gebruik maakt. Bij Freedom krijgt men dat niet.
Bij Freedom Internet heb je dan weer de mogelijkheid om per jaar te betalen voor een prima korting. Ken geen andere providers die dat hebben.
Tweak bied dan ook 2 maaden korting aan. Als je per jaar betaald
Tweak biedt dit niet meer aan voor nieuwe klanten.
https://www.tweak.nl/glasvezel/productoverzicht.html

alles in in 59,95 per maand of 609,80 per jaar.
12 x 59,95 = 719,40
voordeel per jaar is dus 109,60 / 2 is 54,80.

Net geen 2 maanden dus maar wel meer korting dan bij freedom.
Glasvezel met ADSL vergelijken?
Ik geef prijzen van tweak glas en daar krijg je bij betaling per jaar dus bijna 2 maanden korting.

Ging er om dat er gezegd werd freedom is de enige die bij betaling per jaar 1 maand korting geeft.
Tweak geeft bij hun producten en dat is glas bijna 2 maanden korting.

Freedom heeft glas maar ook dsl.
Is dat zo, ik het namelijk nog wel op de site staan ?
Dan is het misschien weer terugveranderd, maar nog geen jaar geleden las ik dat het niet meer mogelijk was om op jaarbasis het internet abbonnement te betalen.
Dan is het misschien weer terugveranderd, maar nog geen jaar geleden las ik dat het niet meer mogelijk was om op jaarbasis het internet abbonnement te betalen.
In de periode november - februari was dat gewoon mogelijk
Ervoor kan ik niets over zeggen, maar GoT leert me dat dat gewoon mogelijk zou zijn geweest
Ik weet 100% zeker dat ik gelezen heb dat het voor nieuwe abonnees niet mogelijk was om jaarlijks te betalen omdat ik dit een keer heb opgezocht voor iemand die ook een abbo wou nemen/ging nemen. Ik ben eigenlijk blij om te lezen dat het weer mogelijk is, want de prijs/kwaliteit ligt echt ver voorbij wat andere providers leveren.
Ik denk dat er in het betreffende forumdeel ( [Tweak Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 5 ) uitgebreid over gesproken zou worden dan,
Dus ik denk zomaar dat jouw geheugen je in de steek laat ;)
Ah, goeie aanvulling. Tweak is zo te zien niet landelijk beschikbaar dus dat zal de reden zijn dat ik ze niet kende.
CheapConnect biedt dit ook aan
Nice, die kende ik nog niet! Was net op zoek naar een simpele provider die een kale VDSL lijn biedt voor weinig.
Oxxio, Budget, Youfone kan je dan eventueel ook nog overwegen. Is gewoon een KPN lijntje met een ander stickertje, maar fors goedkoper.
Volgens heeft KPN/xs4all hogere snelheden dan hun partners vanwege pairbonding, de partners kopen via KPN Wholesale deze techniek niet in omdat er dan een hoger prijskaartje aan hangt. Als je pech hebt met de afstand tot de centrale dan haal je om die reden een lage internetsnelheid. Waar je bij KPN soms dubbele snelheden kan halen.
Dat klopt, maar als er op je adres 100Mbit mogelijk is met DSL (en dat is in meer van de helft in de bebouwde kom wel het geval) dan zit je bij die providers prima.
Ja, KPN vraagt daarvoor een forse prijs, zo lijkt het. Zowel bij Freedom als Cheapconnect kost een kale bonded VDSL lijn rond de 60 p/m. Dat is in geval van Cheapconnect het dubbele van een enkele lijn. 8)7
prima club, heb al jaren telefonie van ze en heb nu klanten met VDSL van ze.
nieuwe DSL provider: cheap connect DSL ervaringen?
?? Die doet alleen VoIP toch?
Krijg nou wat ... En geen slecht aanbod. 1 euro per maand goedkoper dan wat ik nu heb.
Ze moeten alleen nog even werken aan hun website. De hele layout is stuk in Chromium Edge :|
Tweak biedt die optie ook.
Je moet er wel op letten dat je bij een KPN storing dan helemaal geen internet meer zal hebben. Zelf denk ik dat je het beste gespreid kan zitten met je providers.
Zelden heb je zowel een storing op het mobiele netwerk als thuisnetwerk, heb dit eigenlijk nog nooit mee gemaakt.
Precies dit, en daarentegen moet je je ook afvragen hoe erg zou het zijn? Vervelend, Ja. Zeker als ik op dat moment thuis ben, maar laten we stellen dat dit hypothetisch 1x per jaar voorkomt(ik heb het zelf nog niet meegemaakt met Vodafone en Ziggo, althans bewust) dan zou ik me ook best wel 2 uren offline redden door offline werk te gaan doen of bestanden iets later uploaden.

Mijn inziens moet je dat wel meenemen in je overweging maar denk ik voor een groot deel zeer kleine invloedsfactor hebben.

Er zit ook een voordeel aan, ik had een keer storing op mijn vaste diensten en kreeg 50GB databundel tijdelijk aangeboden. Dat kreeg ik natuurlijk alleen als ik Vodafone abonnement had. Ik heb wel eens begrepen dat KPN iets vergelijkend heeft, maar zal uiteraard ook alleen zijn als je bij hun een abonnement afneemt.
Jij misschien wel, maar als je werk geen offline-mogelijkheid heeft, dan is een paar uur wel erg vervelend, zeker als je ook met cliënten te maken hebt.
Als je te maken heb met cliënten en je werk er echt afhankelijk van is, dan zou ik sowieso geen consumenten pakket nemen.

Over het algemeen reden de meesten mensen en bedrijven zich wel als er tijdelijk geen internet is.
Consumentenpakket, als er een kabelbreuk is dan maakt het weinig uit consument of pro.
Als er bij kpn zelf een storing is ook weinig verschil.

Enige is bij kabelbreuk dat men meestal wel verplichting heeft het binnen x tijd te herstellen. Vaak gebeurt dat toch al.

Als je dan toch veiligheid wil neem je kabel of glas en dsl als backup. Dan kun je van beide nog steeds de consumenten variant nemen (afhankelijk van grote van je bedrijf)
Als er een kabelbreuk is dan wordt het natuurlijk een ander verhaal maar over het algemeen geeft een niet consumenten pakket wel betere opties qua SLA en dergelijke.

Maar goed ik zou zelf inderdaad een combo nemen van pakketen.
Voor de prijs van een zakelijke lijn. Heb je een ziggo verbinding en een ADSl verbinding. Met een veel hogere snelheid en totaal een lager bedrag.
Dat is mijn advies bij bedrijven en personen die van internet afhankelijk zijn.
Daarom hebben wij op kantoor 2 vaste internet verbindingen, 1 over de coax en 1 over glasvezel.
Dan hoop je alleen dat deze niet door de zelfde bus in de straat loopt...

Heb het vaker mee gemaakt "redundant" verbinding naar kantoor, super leuk tot je er achterkomt dat het gewoon 2 kabels naast elkaar is :')
Grote kans dat dat idd zo is. grootste risico is dan uitsluitend een kabelbreuk bij graafwerkzaamheden in de straat. Ligt probleem bij provider dan werkt je backup wel.

Maar goed als je echt wil dat kabel op 2 verschillende plaatsen het gebouw inkomen dan praat je al over datacenters en bedrijven waar dit van vitaal belang is.. Het heeft uiteindelijk met kosten te maken enm de kans dat er een storing is.

Met 2 providers zit je denk ik voor 99,99% wel goed en is kabelbreuk het enige probleem. Voor de meeste bedrijven een goede veilige oplossing.
Tot er een stroomstoring is natuurlijk
Dan moet je daarvoor een aggregaat hebben. In geval van ziekenhuis en kritische infrastructuur noodzakelijk. Als echter een gebied zonder komt te zitten is het de vraag of de wijkkasten ook noodstroom hebben.

Maar goed het gaat er uiteindelijk om wat doet je bedrijf en wat zijn de risico's. Bank zal online moeten blijven en hebben als ik het goed heb zelf compleet datacenter klaar staan om te kunnen uitwijken als er problemen zijn. Voor ziekenhuis is noodstroom noodzakelijk.
voor normaal bedrijf kan 2de backuplijn noodzakelijk zijn.
Uiteindelijk kosten /baten.
Ja, idealiter zou je deze moeten aanvullen c.q. één lijn vervangen door 4G/5G, dan zit je nog net iets veiliger.
Het gaat mij erom, hoeveel mensen zitten in die situatie en nemen zij dezelfde beslissing. Als je er zo afhankelijk van bent en je vertrouwd op een consument lijn en/of een enkele lijn. Tja, dan zou daar mijn prioriteit liggen om een back-up lijn of een zakelijk abonnement te nemen met de daarbij behorende SLA's maar ook dan kan het offline zijn voor een paar uur.

Maar hoeveel dit is invloed in je beslissing moet zitten is voor iedereen zelf, dat is wat ik wil aangeven. Ik denk dat dit voor het overgrote deel niet z'n probleem is.
Jij misschien wel, maar als je werk geen offline-mogelijkheid heeft, dan is een paar uur wel erg vervelend, zeker als je ook met cliënten te maken hebt.
Als mijn werkgever wil dat ik thuis werk, en dit gebeurt .. jammer.
Ik ga niet een SLA nemen omdat het een keer kan gebeuren.
Met zo'n storing zou het ook in het bedrijf kunnen voorkomen, soms is iets gewoon overmacht.
Maak je als bedrijf zelf zo'n afspraak naar de klant, dan moet je zorgen da jouw stukje infra kloppend is.
Ik heb wel eens een DNS-storing bij mijn provider gehad. Toen werkten mobiel internet en vast internet alle twee niet. Een eenvoudige tracepath leerde mij wat het probleem was en voor mij was het snel opgelost, maar andere klanten hebben urenlang zonder functionele verbinding gezeten.
Die korting is meer een sigaar uit eigen doos, vind ik. Via Budget neem ik het Alles-in-1 pakket af. Dat komt gewoon vanuit KPN, inclusief de Experiabox (V10) en dezelfde TV ontvanger met zelfs de logo's van KPN op het scherm. Ook qua praktijk internetsnelheid (100 Mbit/s down en 30 up) doet het er niet voor onder. En ook mobiel zijn er veel goedkopere alternatieven, die gewoon van het KPN netwerk gebruik maken.
Je kan een simlock vrije mifi kopen of een simlockvrije usb 4g dongel. Een prepaid (data) kaartje van een willekeurige provider is gauw genoeg opgehaald, je zet er een paar tientjes op voor een data bundel en je kan in elk geval bij je kritische e-mail en chat berichten. Als je van de 3 grote providers elk een simkaartje op voorraad hebt, is het een goedkope verzekering tegen calamiteiten op het vaste net. Wat ben je kwijt? 60 euro / jaar voor het geldig houden van de simkaarten en misschien 50 euro om een data bundel af te sluiten bij een calamiteit? Als je een Europees prepaid data simkaart koopt, die op een stel Nederlandse providers roamt, is het nog goedkoper (10 euro /. jaar om het "nummer" geldig te houden dacht ik).
Vroeger was het inderdaad paniek bij uitvallend internet, tegenwoordig gooi ik dan gewoon een mobiel hotspot aan. Hangt er natuurlijk wel vanaf wat voor datalimiet je met je mobiele abonnement hebt.
Dat was dus een beetje het punt. Als je mobiele en vaste provider dezelfde is, is de kans dat beide platliggen groter als je twee losse providers hebt.

Overigens, heb ik het nog niet gezien dat beide kanten van een provider (mobiele / vast) tegelijk uitvielen.
Dat is absoluut niet het geval. Er is geen enkele provider die zijn dienstverlening zo heeft opgezet dat een storing op het een invloed heeft op het ander. Zijn gewoon gescheiden systemen.

Bij een landelijke storing zou het kunnen maar dan is de kans groot dat een derde provider ook geen verbinding heeft.

Voor die korting die je krijgt is het risico vrijwel 0. Zeker omdat andere providers ook op hetzelfde netwerk opereren of van dezelfde leveranciers gebruik maken.
Dat is absoluut niet het geval. Er is geen enkele provider die zijn dienstverlening zo heeft opgezet dat een storing op het een invloed heeft op het ander. Zijn gewoon gescheiden systemen.
Nope, helaas gaat het mobiel netwerk over glas en je VDSL/Coax ook na de wijkkast.
Voorbeeld: in Groningen ging een aannemer met een damwand door een aantal buizen op de walkant van een kanaal, een groot deel van de stad was totaal onbereikbaar.
Blijkt dat iedereen dezelfde duiker/buis/fibers gebruikt onder het kanaal.
Ja, maar dan heeft iedere provider er dus last van. Dan maakt het dus al niet meer uit. Die duiker in groningen was ff pech maar had je met een andere provider ook gehad.

Daarom is het het dus niet waarde om die korting op te geven. Als het fout gaat ben je namelijk bij die andere provider ook de sjaak.
Jij wilt dus zeggen dat KPN Mobiel en KPN vast internet nergens eenzelfde afhankelijkheid hebben?
Als KPN een grote stroomstoring zou hebben in een nabijgelegen datacenter heb je zowel met mobiel internet als met vast internet die hiervan gebruikmaken een storing. Zelfs al zou het internet zelf nergens bij elkaar komen tot het bij AMS-IX of uiteindelijke datacenter komt.

Neem je je mobiele internet van een andere ISP af ligt het punt dat het bij elkaar komt al een stuk verder.
Jij wilt dus zeggen dat KPN Mobiel en KPN vast internet nergens eenzelfde afhankelijkheid hebben?
Nee ik zeg alleen dat die afhankelijkheid goed genoeg gemanaged is dat het jouw geen risico's oplevert dat beide eruit liggen. Mobile Core network is niet gekoppeld aan het ISP internet verhaal anders dan dat je met een andere provider ook zou hebben (want shit loopt nu eenmaal over het internet).
Als KPN een grote stroomstoring zou hebben in een nabijgelegen datacenter heb je zowel met mobiel internet als met vast internet die hiervan gebruikmaken een storing.
En hoe vaak is dat tot op heden voorgekomen? Kijk de storingsmeldingen hier er maar op na. Gebeurt gewoon niet. Als het dan eens een keer wel gebeurd, is het jou dan minstens 70 per jaar extra waard? want dat is waar we het over hebben.

En als dat gebeurd, heb je ook met de vele MVNO's een probleem, want die draaien ook op die infrastructuur. Dus je moet dan een duur abonnement af gaan nemen bij een van de twee andere groten (T-mobile/ vodafone) wil je dat mitigeren.
Recent hebben mijn ouders het twee keer gehad door DDOS aanvallen. En ik vermoed dat het steeds vaker zal voorkomen.
Ja dat was deze: https://www.kpn.com/zakel...2020-dit-moet-u-weten.htm

Moet je zien hoeveel andere providers daar last van hadden.
De meeste aandacht ging uit naar de Zeeuwse internetprovider DELTA.
Ook de providers Online, Freedom Internet, Tweak en Caiway
Voor zoiets zou ik nooit 70 meer in t jaar gaan betalen. DDOS kan gebeuren bij iedere provider. Kans is groot dat andere providers op dit soort momenten ook onderuit gaan en je dan dus alsnog met een probleem zit.

En in dit geval had een DNS change je ook gewoon geholpen. Andere DNS server instellen en je had weer een werkende verbinding gehad. Is het het waard? Ik denk het niet.
De mobiele packet core en de vaste internetinfrastructuur zijn gescheiden van elkaar. Beide hebben hun eigen interconnect naar de buitenwereld, en access is uiteraard per definitie gescheiden.
Dat heb ik dus mee gemaakt. De hele wijk gaat dat dus doen en dat heeft een negatieve invloed op de kwaliteit van de 3G/4G/5G verbinding.
Dat is toch exact wat ik zeg?
nee, totaal niet

Ik bedoel op het netwerk van vodafone of tele2 gaan
Daarom zeg ik dus dat je een risico loopt als je zowel vast als mobiel internet via dezelfde provider doet (vanwege een minimale korting). Als de ene ISP een storing heeft kun je bij de andere gewoon nog doorwerken. Hiermee impliceer ik natuurlijk dat als je lokale internet eruit ligt dat je je mobiele internet kan "roamen" naar je computer.
Nee. Je snapt het denk ik niet.


Je kunt als kpn mobiel internet gebruiker op het netwerk van vodafone gaan

[Reactie gewijzigd door dec0de op 24 september 2020 16:37]

Hoe zou ik dit dan in moeten stellen? Ik heb bij mijn ouders op het thuis netwerk even een DNS server ingesteld en toen konden ze doorwerken. Ik kreeg geen 4G ontvangst hier.
Ga naar mobiel netwerk > netwerk keuze en tik dan automatisch uit, en dan komt er na een minuutje (soms 5 min) een lijst met alle netwerken, en dan kies je vodafone NL, of een andere.

(op iphone, geen idee hoe dat op android werkt. Best ironisch, ben zelf namelijk android gebruiker)
De mobiele abo's van KPN zijn zo schofterig duur dat een bundelkorting alleen maar interessant is als je die met een heel gezin kunt delen. Als je ziet wat je bij Youfone en Tele2 krijgt voor bijv €10 per maand kan zo'n bundel met zijn tweetjes echt niet uit.
Is ook mijn idee. Maar ik heb nu wel voor 3 mobiele nummers een korting en nog een Spotify, dus moet nog even rekenen wat voordeliger is.

Verder ben ik meer van het luie type: het werkt dus liever niet veranderen :)
Ik vraag me toch echt af of de voordelen opwegen tegen de prijs.
Voorbeeld:
Ik kan maximaal 500mbit krijgen, voor 79 euro per maand. Ik kan niet eens kiezen voor TV op hun website, geen keuze voor JA als ze vragen of ik tv van canal digitaal wil hebben, en telefonie is ook niet te kiezen.
(die website is overigens ook dramatisch langzaam)

Voor Tmobile glasvezel, betaal ik nu 50 per maand, voor gigabit internet, 2 televisie decoders, en een vast nummer.

De voordelen van freedom kosten mij dan al ruim 360 euro per jaar, en dan heb ik nog geen TV of telefoon.
Voor dat bedrag kan ik nagenoeg alle extra's die ze bieden 4x aanschaffen. (op het vaste IP na, maar ik heb nu al sinds ik klant ben bij tmobile hetzelfde IP adres..)
Hier hetzelfde. Een 1Gbit/s verbinding kost bij Freedom €84,- per maand. Bij T-Mobile zit ik nu voor hetzelfde + onbeperkt mobiel abonnement op €50,- totaal. Je zal ongetwijfeld een betere service hebben bij Freedom + een fijne fritsbox, maar daar betaal je ook heel fors voor.
Dat zijn KPN prijzen. Als jij nu T-mobile kunt krijgen met 1gbit voor die prijs, dan kan dat binnenkort ook via Freedom voor waarschijnlijk €49.

Zie nieuws: Freedom Internet gaat glasvezel aanbieden op T-Mobile-netwerk en nieuws: Freedom Internet werkt samen met bedrijf achter Tweak voor 1Gbit/s-gl...

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 24 september 2020 13:32]

'tmobile heeft gewoon een heel scherp aanbod op hun eigen netwerk. Moet je net geluk hebben dat je daar gebruik van kunt maken. Helaas kan dat maar in een klein deel van Nederland. Maar kpn doet het heel slim met de invoering van gpon. Einde concurrentie op prijs en eventueel snelheid en meer geld in het laatje voor kpn. Dus geniet er nog een paar jaar van
Heb alleen DSL voor € 47.-, was in no time simpel over naar Freedom met dezelfde snelheid die ik had,
Ziggo op de coax kabel en telefoon bij Budgetphone voor € 12,50.
Ik weet niet waar je zit te kijken, maar €79 is helemaal geen prijs die Freedom hanteert. Het is €74 voor een 500mbit glasverbinding in KPN-gebied, en €84 voor 1gbit.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 24 september 2020 13:29]

Dat was incl modem huur geloof ik, dan kwam ik daar op uit. Maar hun site doet het inmiddels weer normaal, nu kan ik wel TV en telefonie kiezen, en kom ik voor nagenoeg hetzelfde pakket uit op: Totaal per maand € 108,90
Wow, 60 euro per maand meer, dat is 720 euro per jaar, voor de helft langzamer internet.. :o

Maar goed, we wachten af wat .oisyn zegt, al zit ik volgens mij op glas van KPN via tmobile.
Zoiets vertelde een monteur al eens.

[Reactie gewijzigd door MrDrako op 24 september 2020 15:30]

Dat was incl modem huur geloof ik
Modemhuur zit bij de geadverteerde prijs inbegrepen. Als je voor een eigen modem kiest krijg je €2 korting.
Of het Interessant is ligt wel een beetje aan de voorwaarden en het abonnement wat je nu hebt.

Ik zat ook te kijken naar Freedom, echter is dit voor mij niet interessant.
Freedom:
Internet 500Mbps € 74
TV Entertainment € 21,95
Extra TV ontvanger € 4
Bellen € 5
Totaal € 104,95 per maand

Ik betaal bij XS4ALL € 81,99 voor het zelfde, kleine € 23 per maand verschil, tel ik mobiel mee dan komt daar nog een € 17,50 bij. (ben ik +/- de helft meer kwijt)
De wholesale prijzen van KPN zijn bizar en is nogal een probleem voor Freedom.

De niet KPN verbindingen zijn beter geprijsd.

[Reactie gewijzigd door Jonathan-458 op 24 september 2020 12:55]

Kan je onderbouwen waarom die bizar zijn?
Zie:
https://www.freedom.nl/diensten/internet

Glasvezel 1Gbps
€49 Other vs €84 KPN

Dat is een verschil van €35 terwijl het juist voor kleinere partijen duurder is om glasvezel rendabel aan te leggen dan voor KPN, echter vraagt KPN dus de hoofdprijs voor wholesale tarief wat Freedom dus doorberekend, dus vandaar bizar.

Het is jammer dat KPN zo machtig is als dat zij is en eigenhandig de Glasvezel uitrol heeft gefrustreerd en hier nog steeds actief mee bezig is om kleinere partijen kapot te maken. (maar das weer een andere discussie)

[Reactie gewijzigd door Jonathan-458 op 24 september 2020 13:48]

Ik probeer net 1000/500Mbit te bestellen en dan komt hij met 84 Euro per maand en niet de 49 euro
die op die plek staat op de website.

Bij T-mobile 40 Euro 1000mbit sym ( heb ik nu )

Service mag best wel iets kosten maar meer dan het dubbele , nou nee.

Kijk nog een keer en de website is dus fout voor mijn adres ( ik heb geen KPN glas vezel ) , dat gaat ze klanten kosten

[Reactie gewijzigd door amigob2 op 24 september 2020 14:59]

Bij T-mobile 40 Euro 1000mbit sym ( heb ik nu )

Service mag best wel iets kosten maar meer dan het dubbele , nou nee.

Kijk nog een keer en de website is dus fout voor mijn adres ( ik heb geen KPN glas vezel ) , dat gaat ze klanten kosten
Te zei je in Den Haag woont, of in een andere enkele andere regio, dan is de last mile welzeker KPN-Netwerk.

T-Mobile heeft door de overname van Vodafone vast internet in enkele gebieden eigen apparatuur in de wijkcentrale van KPN-netwerk staan.

Ik zit woon ook in een gebied waar ik t-mobile 1 Gbit glasvezel zou kunnen krijgen voor weinig, en wij betalen nu de hoofdprijs voor Freedom Internet vanwege KPN-netwerk.
KPN vraagt zelf 65 euro voor 1Gbit internet. Oxxio/Budget (KPN kloon eigenlijk) voor 500/500 55 euro. De inkoop ligt rond de 30 euro voor 1Gbit snelheid. + wat kosten voor routeren van de data naar het netwerk van de betreffende ISP.

100Mbit DSL bij Freedom. 49 euro.
100Mbit inkoop voor glas/DSL: 11,58.
100Mbit DSL bij TMobile/Youfone/etc rond de 25 - 30 euro

Zeker, er komen nog extra kosten bij, maar als T-Mobile voor 100Mbit internet Thuis 25 euro kan vragen, waarom moet Freedom dan 2x zo duur zijn? Freedom kan het best goedkoper aanbieden, maar aangezien Freedom geen budgetprovider is en ze nog flink moeten groeien, kunnen die elke euro wel gebruiken.

Alle providers, ook de ISP KPN, kopen dezelfde WBA-snelheden in bij KPN Wholesale. ISP KPN zelf dus ook.

Zeker, KPN is niet goedkoop, maar de relatie Freedom (en ook T-Mobile bijvoorbeeld) zijn al tijden slecht en dan is het makkelijk om de andere partij de schuld van alles te geven. Terwijl T-Mobile geen cent meer heeft geïnvesteerd in het uitbreiden van zijn eigen netwerk na de overname van Vodafone Thuis in 2017 en klanten ironisch genoeg alsnog op WBA moet aansluiten in gebieden waar T-mobile eigen apparatuur heeft hangen. Dan vraag je er ook wel een beetje om.

[Reactie gewijzigd door krakendmodem op 24 september 2020 21:50]

Het gaat tussen de providers niet om goede of slechte relaties, maar om zakelijke. De uitingen van Freedom over KPN zijn ook van dien aard. T-mobile is wat scherper in z'n statements; dat past in hun positionering als uitdager van het duopolie. Dat is marketing, uiteindelijk gaat het bij al deze bedrijven om inkomsten en marktaandeel. Daarbij hebben Budget, Freedom, T-mobile etc. KPN nodig, en omgekeerd: elke T-mobile klant op het vaste netwerk is geen Ziggo klant.

Qua prijs kunnen partijen die van oorsprong energie- of telecomaanbieder zijn lager gaan zitten dan Freedom; ze halen inkomsten uit die andere markten en hebben belang bij klantenbinding door combinatiekorting. Verder zijn deze providers (onderdeel van) multinationale bedrijven, m.u.v. Youfone. KPN die ook het WBA tarief betaalt is natuurlijk vestzak-broekzak.

Het punt is niet zozeer dat Freedom duurder is dan een T-mobile, maar dat Freedom een stuk duurder is via KPN dan via regionale netwerken. Omdat Freedom elke euro nodig heeft zullen ze op alle netwerken eenzelfde marge moeten rekenen. Blijkbaar is het tarief van KPN hoger dan dat van een regionaal netwerk.
Heb je ook de jaarbetaling meegenomen in je vergelijking?
Freedom heeft helaas te maken met de hoge wholesale tarieven van KPN. Waar ze via anderen kunnen leveren ziet het kostenplaatje er heel anders uit. Maar daarnaast concurreert Freedom natuurlijk niet op prijs.

[Reactie gewijzigd door zordaz op 24 september 2020 13:10]

En nog eens €2 korting per maand als je je eigen router gebruikt.
Klopt, alleen vind ik dat niet interessant cq. erg ongunstig. Pas bij circa 5 euro p/mnd korting is het m.i. een overweging. Met 2 euro p/mnd korting moet je meer dan 6 jaar met je modem doen om uit te kunnen. In de praktijk hebben mijn internetmodems dat in bijna 25 jaar nooit gehaald. Ze kregen voortijdig kuren of waren verouderd. En ik heb geen specifieke eisen waarvoor een afwijkend apparaat nodig is.
Ik zou heel graag over willen naar Freedom via fiber, vooral om principiële redenen. Ietsje meer betalen heb ik er dan voor over (maar niet te veel, moet ook brood kopen).

Alleen rolt tegenwoordig KPN voor FTTH standaard de (goedkopere) GPON technologie uit, en laten de kleinere aanbieders, waaronder Freedom, dat nou niet ondersteunen (nog niet althans).
Dus blijf ik toch weer vast zitten aan KPN, met als enige alternatief Ziggo.

Maar mijn steun hebben ze, Go Freedom!
Mijn steun hebben ze maar ik neem het niet want het is te duur. Go Freedom!

:')
Ik snap niet zo goed waarom je een downmod krijgt. Freedom Internet is veel te duur naar verhouding. Ik heb zelf een 500 Mbps van KPN + Telefonie + Canal Digitaal Bomvol en betaal maandelijks ongeveer 69 euro (6 maanden zelfs slechts 29,95 + 17,95). Wil ik hetzelfde bij Freedom, zit ik op € 100,95 per maand. Dat is 46% meer dan KPN. Dat is toch gewoon duur? Als ik een enigszins vergelijkbaar abonnement bij Tweak af kon nemen (Alles-in-1 Gigabit, helaas gaan ze bij ons maar tot 100Mbps, wat dan weer in verhouding duurder is dan KPN), zou ik 59,95 per maand betalen! Dat is zelfs 68% meer. Los van het nobele streven (wat ik van harte toejuich), vind ik het schier onbetaalbaar.
Ik bedoelde het meer sarcastisch. Hij hemelt Freedom helemaal op hoe goed het is en dat hij er direct bij zou gaan vanwege principiele redenen, zelfs een 'Go Freedom!' kreet aan het einde maar uiteindelijk kiest hij zelf toch voor het logge KPN. Daar begrijp ik dan niks van en dat is dan een +2 informatief waard op de één of andere manier :X
"Hij hemelt Freedom helemaal op hoe goed het is".
huh?

even los van de prijs discussie, - of je iets te duur vindt is persoonlijk wat mij betreft :
ik heb nu glas van KPN liggen, maar kan niet over naar Freedom, omdat de gebruikte techniek (nog) niet ondersteund wordt door Freedom. Ik zou kunnen downgraden naar DSL en naar Freedom kunnen overstappen, maar aan principiële redenen zit ook een grens wat mij betreft. De "Go" sloeg op dat ze maar snel ook GPON moeten gaan ondersteunen.

het informatieve zit hem misschien in de info dat freedom (nog) geen GPON aansluitingen ondersteunt?
Daar kan Freedom weinig aan doen; dat komt door de gortige tarieven die KPN hanteert mbt WBA.

Ik ga Freedom combineren met NLZiet en andere streaming diensten. Waarom niet? Kijk toch bijna geen kabel TV. Wat moet ik met een STB van Ziggo of Canaal Digitaal? Al die zenders die ik gezellig niet kijk? Misschien ga ik zelfs over naar enkel NPO Plus. Want de commerciele zenders kijk ik ook niet. Netflix heeft geen reclame (behalve product placement), en dat is wmb de toekomst.

Vaste telefoonlijn (of SIP) heb ik ook niets aan. Wij hebben twee GSMs (of nou ja, smartphones), that's it.

[Reactie gewijzigd door Jerie op 24 september 2020 23:56]

Da’s onze situatie: Freedom, NPO-Start, Netflix. En dan hebben we ook nog Prime (en ATV+ diir aanschaf Mac, maar niemand kijkt het). Geen TV, geen telefonie.

Belangrijkste vooruitgang: met Xs4all lag de VDSL-lijn er dagelijks wel een keer uit en waren er ook regelmatig hiccups (tig klachten ingediend - het was voorheen nog veel beroerder maar dat is dus redelijk maar niet helemaal opgelost). Met Freedom vooralsnog nooit problemen gehad - verbinding is er nog nooit uitgeklapt. Volgens Fritzbox is lijn naar centrale wel ineens zo’n dikke 20 meter verder.
Bedankt voor je bericht.

Ik heb via Xs4all ook op een zeker moment veel klachten gehad op mijn oude lokatie. Packet drops, klapperende verbinding, enz. Was zelfs een KPN monteur langsgekomen (die niets kon vinden want het gebeurde sporadisch). Uiteindelijk hebben ze aan pair bonding moeten doen. Daarmee was de verbinding stabiel. De snelheid lag ook hoger, en daar hoefde ik dan niet voor te betalen. Omdat ik al die maanden een klapperende verbinding had. En omdat er, denk ik, ruimte was (want Ziggo zit er ook).
Ik ben zelf van mening dat je voor zo iets dat je kiest voor principes maximaal 15% duurder mag zijn dan het gelijkwaardig product zonder die principes.

Als je dan inderdaad kijkt dat je bijna de helft meer betaald voor hetzelde dan is het heel moeilijk om die extra prijs jezelf te verkopen.
En koffiebonen van de Douwe Egberts zijn goedkoper dan de bonen van de lokale kleine brander in de straat. Wat is je punt precies?
Een beetje off-topic maar ik vraag mij nogsteeds af wat GPON met de latency zal doen. Leuk om te pronken met gigabit verbindingen maar als daar ineens 10ms bovenop komt heb je er uiteindelijk minder aan.

Ik kon alleen dit vinden. Als ik het goed interpreteer dan vind ik 4ms over 100km overdag of 13ms over 100km tijdens avonduren toch wel erg veel.
Als ik het zo snel bekijk gaat dit artikel over GPON over zeer lange afstanden? Dat systeem gebruikt KPN niet. Op dit moment heeft KPN de splitter in de PoP staan en lopen er vanuit de PoP allemaal vezels naar de woningen. (Dezelfde manier van aanleggen voordat GPON uitgerold werd). De vezels worden vervolgens doorgepatcht naar de splitter van KPN (in die PoP) en vanuit de splitter gaat er weer een kabeltje van een paar meter naar de apparatuur van KPN, die het licht op de vezel zet. Maar inderdaad, net zoals bij docsis wordt er gebruik gemaakt van tijdsloten om elkaar niet in de weg te zitten en zou dit in theorie extra tijd kunnen kosten.

Ik ben inmiddels aangesloten op GPON en de latency schommelt overdag en 's avonds gewoon netjes tegen de 4ms aan (3,89ms volgens een traceroute en speedtest). Ik woon in Friesland op een halfuurtje van de stad Groningen, dus zo heel slecht is dat dan niet. (er vanuit gaande dat men in Amsterdam wellicht 1 a 2 ms minder nodig heeft om een server aldaar te pingen).

De enorme schommeling in latency valt dus erg mee tot nu toe.

[Reactie gewijzigd door krakendmodem op 24 september 2020 21:21]

Netjes, zal ik ook wel wat terug krijgen, ben 1 dag voor de Founding-128 aanmelding lid geworden en toen direct in de eerste groep aangemeld. :)
Jawel, maar eigenlijk is dit geen nieuws. Dit was al bekend, dat ze dat gingen verrekenen. Als lid (dat DSL/glas afneemt) betaal je immers ook voor de e-mail. In feite heb je dan dubbel betaald.
Volgens mij was deze verrekening altijd al zo bij Freedom. Ik zie de nieuwswaarde eerlijk gezegd niet.
Het was altijd toegezegd, nu gaan ze daadwerkelijk uitbetalen. Maar verder ben ik het met je eens, ik was ook enigszins verbaasd over dit "nieuws".

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 24 september 2020 13:32]

Internet van Freedom is prima. TV van Canal Digital vind ik persoonlijk vrij rampzalig. Als je tenminste gebruik wilt maken van de mogelijkheden van interactieve tv. Spoelen met behoud van beeld gaat niet. Dus doorspoelen in een opname naar het gedeelte dat je zelf interessant vind is navigeren in de mist. Instappen in een lopende opname van een commerciële omroep en dan doorspoelen gaat ook niet. Van geprogrammeerde serie opnames worden ook de herhalingen opgenomen, erg irritant. En zo zijn er nog wel wat schoonheidsfoutjes. Freedom leverde een Arris stb, ook rampzalig. Zij hebben die nu omgeruild voor een Amino en die doet het perfect. Voor zover ik het kan beoordelen met mijn 32" tv is de beeldkwaliteit prima.
Zitten hier trouwens freedom gebruikers die kunnen aangeven of ze tevreden zijn? (Qua gebruik bedoel ik. Kosten kan ik zelf zoeken)

Overgestapt van XS4ALL naar T-Mobile met het idee even af te wachten hoe freedom uitpakt.

[Reactie gewijzigd door Cageman1984 op 24 september 2020 13:29]

Ik ben 3 weken geleden overgestapt van XS4all naar Freedom.

Tot nu toe geen problemen, alles draait prima. Snelheden worden ook netjes gehaald.
TV via Canal Digitaal is soms wat traag, maar dat ligt aan de ontvanger en die zal binnenkort vervangen gaan worden door een nieuwer en sneller model begreep ik. Maar het is al beter dan ik had...
Oké, klinkt goed. Is tv via Canal digitaal standaard, of was dat je eigen keuze?
Freedom werkt samen met Canal Digital voor TV.
Ik ga de overstap niet maken.

Vaste telefoon is (nog) niet leverbaar en voor TV (dat nu nog niet in mijn XS4All pakket zit) zou ik, dankzij Canal Digital, een aantal voor mij interessante kanalen kwijt raken. Ik kan geen opnames meer op de computer overzetten om langer te bewaren en er zou een stb moeten komen (nu kijk ik via de Ziggo CI+ card in de TV).

Jammer genoeg te veel punten om de overstap te maken.
Telefoon via T-Mobile is erg teleurstellend inderdaad. Dat had ik slecht uitgezocht en toch de overstap gedaan. Geen mogelijkheid om je eigen router te gebruiken. Vrijwel meteen opgezegd en overgezet naar cheapconnect.

TV ook opgezegd. We kwamen er eigenlijk achter dat we bijna geen tv meer kijken...

Die CI card blijft echter interessant. Maar behalve ziggo biedt niemand die aan voor zover ik weet.
Mijn buurman meldde mij gisteren dat hij onlangs is overgestapt naar freedom.nl en daarbij ook vaste-lijn-telefonie heeft.
De monteur meldde hem dat het wel zou kunnen, ondanks dat het nog niet op de site staat. Daarmee heeft hij het nagevraagd en de monteur heeft het meteen ook allemaal geactiveerd.
OK, stapje in de goede richting... Dank je voor de info.
Hier ook tevreden, wat internet betreft. Werkte gewoon out of the box met mijn eigen router en de snelheden zijn prima (heb 500mbit glas)

TV vind ik wat minder. Begin Gemist werkte in eerste instantie niet maar dat bleek een instelling in mijn router (prima geholpen door de helpdesk). Maar alsnog zit er een regelmatige hiccup in. En ik kan nog geen extra kastje bijbestellen :z
Jammer van de tv. Mogelijkheid voor een CI of kan dat alleen via kabel?
Alleen ethernet. Je kunt ook live en on demand kijken via een app (inclusief casten) of de website
Geweldig. Ik heb dezelfde snelheid als bij xs4all, maar op Steam en GOG gaan downloads een beetje sneller (11 MBps ipv 9,5 Max). Ik heb verder nog 0 problemen gehad. De ontvanger van Canal Digital is wel niet zo goed, het is een beetje langzaam en laggy.
Vrij duur hoor als ik het zo bereken ben ik 62,95 kwijt, heb nu budgetthuis 100mbit en betaal ik momenteel incl. tv €39.95 p/m