Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'AMD's FidelityFX Super Resolution komt op 22 juni beschikbaar voor zeven games'

AMD's FidelityFX Super Resolution, een feature om framerates in games te verhogen, komt op 22 juni beschikbaar. Dan zullen er zeven games zijn die er meteen gebruik van kunnen maken, waaronder Godfall en Anno 1800. Dat stelt Videocardz op basis van meerdere bronnen.

Videocardz toont een lijst met de games die vanaf 22 juni al ondersteuning bieden en een lijst met twaalf games die deze ondersteuning op korte termijn zullen bieden. Op welke termijn die twaalf games met ondersteuning komen, is onbekend. Daar zitten onder meer DOTA 2, FarCry 6 en Resident Evil Village tussen. Videocardz baseert zich hierbij op meerdere bronnen, waaronder Twitter-gebruiker Broly_X1 of vegeta, die al vaker AMD-releases op correcte wijze voorspelde.

AMD's FidelityFX Super Resolution, afgekort als FSR, is de tegenhanger van Nvidia's DLSS. Het is een feature die voor videokaartbezitters vanaf 22 juni beschikbaar komt via een driver-update. In tegenstelling tot DLSS, dat alleen beschikbaar is voor Nvidia's GeForce RTX-kaarten, is FSR niet enkel beschikbaar voor AMD-gpu's. De techniek werkt in combinatie met videokaarten uit de Radeon RX 6000-, RX 5000-, RX 500- en RX 400-serie, alle Vega-videokaarten en alle Ryzen-apu's. De techniek werkt ook met andere videokaarten, zoals die van Nvidia, al betreft dat geen officiële ondersteuning.

Eerder toonde AMD FSR met een RX 6800 XT-videokaart en de game Godfall in een 4k-resolutie met de grafische Epic-instelling en ingeschakelde raytracing. Zonder gebruik van FSR leverde dat gemiddeld 49fps op. Met FSR op de hoogste kwaliteit ging dat omhoog naar 78fps en in de snelste Performance-modus werd 150fps gehaald. Naast een ondersteunde videokaart is het ook noodzakelijk dat games aangepast worden om gebruik te kunnen maken van de spatial upscaling-technologie.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

17-06-2021 • 15:03

65 Linkedin

Reacties (65)

Wijzig sortering
ja het zal nu nog niet zo veel toevoegen. Amd heeft namelijk al laten zien dat de techniek niet heel goed is in zijn preview. Dat was echter ook zo met dlss maar dat is nu wel heel goed. Hopelijk gaan we dat ook zien met dit
DLSS begon al wel vanaf de eerste versie als een deep learning-algoritme, die vervolgens flink beter werd met DLSS 2.0. AMD's Super Resolution is nu puur spacial upscaling, en het is nogal de vraag hoe ver je daarmee kunt komen. AMD's techniek heeft simpelweg niet meer informatie beschikbaar dan het originele beeld plus een dieptekaart, terwijl DLSS ook honderdduizenden trainingsbeelden ter beschikking heeft voor het upscalen. Ik verwacht dat er daarom verschil zal blijven, tot AMD ook kiest voor deep learning.

Hoe dan ook zal een tweede FSR vast beter kunnen dan de eerste. En eerst maar eens precies zien hoe de eerste versie uitpakt, met benchmarks en beelden van vertrouwde externe partijen zoals Digital Foundry. Die zullen rond 22 juni wel verschijnen.
DLSS is een mooie techniek, alleen is de lijst van ondersteunde games nog zo klein dat het totaal niet boeiend is. FSR kan nog eens heel groot worden als de studios op het lijstje bij videocards het echt gaan ondersteunen.

Toen ik twee jaar geleden een GPU kocht heb ik onder andere vanwege DLSS een nvidia 2060 gekocht.
Daar kreeg je toen gratis de game control bij.
Nu twee jaar later is dat nog steeds de enige DLSS game in mijn library.

Wikipedia: DLSS game lijst
Nou DLSS 1.0 was een rommeltje hoor, AMD's simpele CAS bracht beduidend betere resultaten en ondanks dat DLSS2.0 zeker veel beter is dan 1.0 zijn er nog steeds spellen met DLSS2.0 die met CAS praktisch dezelfde beeldkwaliteit leveren. De implementatie van DLSS2.0 maakt ook veel uit. Dat machine learning verhaal erbij was bij DLSS1.0 vooral marketing en bij 2.0 maar een klein deel van het verhaal. Maarja machine learning klinkt cool in de marketing, dus daar zit de focus op.

Dat is zelfs zover dat Nvidia uiteindelijk ook aan hun drivers een CAS variant heeft toegevoegd.

Het grote verschil vind ik dat de techniek van AMD open is, dus iedereen kan het gebruiken en zowel Intel als Nvidia GPU's gaan er ook wat mee vooruit als een spel 'super resolution' doet. Dat is bij DLSS wel even anders. Dat is Nvidia only.

Ik verwacht dat DLSS2.0 in sommige situaties beter kan uitvallen dan FSR, maar FSR een prettiger techniek is die veel veelzijdiger is, naast dat 'ie open is. Dat is mij ook wat waard. Die open houding van AMD trekt mij ook geregeld over de streep om toch een AMD GPU aan te schaffen. Naast dat de huidige lineup wel heel interessant is qua ruwe performance.
er nog steeds spellen met DLSS2.0 die met CAS praktisch dezelfde beeldkwaliteit leveren
Ligt er aan waar je naar kijkt. Voor textures doet DLSS heel weinig, en kun je net zo goed een sharpening filter (zoals AMD CAS, Nvidia sharpening filter, één van de talloze reshade shaders, etc, etc,) gebruiken. Maar voor sub-pixel details, bij bv haar of hekken, is DLSS veel beter. TAA is ook wel goed tegen shimmering door kleine sub-pixel details, maar geeft meer problemen met blur dan DLSS 2.0. Juist TAA en DLSS zijn daar beter in doordat ze meerdere beelden gebruiken voor upscaling of anti-aliasing.
Er zijn inderdaad een aantal spellen waarbij DLSS2.0 z'n meerwaarde goed laat zien, gaat niet altijd goed maar er zijn erbij waarbij je het verschil prsktisch niet ziet bij upscalen.

Dat kost wel veel moeite en tijd van de ontwikkelaars en je hebt er dure hardware voor nodig. Ik snap dat dat voor Nvidia leuk is, want het maakt hun GPUs interessanter, maarja het is voor de gehele markt en consument misschien niet zo optimaal, maarja dat is ook niet het doel van Nvidia. Ergens jammer, want het was leuk geweest als ze de hele markt vooruit zouden helpen met hun ontwikkelingen en niet alleen zichzelf. AMD doet dat toch anders dan.
Dan moet FSR eerst nog maar bewijzen dat het beter is dan een simpel upscaler + sharpening filter. Want de beelden die ik tot nu toe heb gezien van FSR zagen er wat mij betreft echt heel belabberd uit. En volgens mij kan elke fatsoenlijke upscaler minstens evengoed werk afleveren.
Ja, inderdaad kijk maar naar Mantle. Dat was ook een open source tool van AMD, wat zijn weg in DX12 en Vulkan heeft gevonden. Ik verwacht dat dit zéker breed ondersteund gaat worden.
Het hangt er voornamelijk vanaf wat de developper ermee doet, in de Game-engine van Unreal kan je DLSS gewoon aanzetten voor al je projecten en verdubbeld gewoonweg de framerate. Als je een RTX kaart hebt als developper is dit leuk maar de eindgebruikers hebben niet allemaal een RTX kaart.
En komt nog eens bij dat game studios heel veel tijd en effort moeten steken specifiek in DLSS, want de deap learning technology komt van NVIDIA AI/ML datacenters waarbij giga hoeveelheid data eerst geupload moet worden. Anderzijds zal dit dan ook weer het geval zijn voor FSR.....

DLSS is mooie future technology voor specifieke games, FSR is heel andere methode.
Beide zijn maar voor een beperkt publiek en specifieke games en dus beperkte usecase.
een lijstje: https://en.wikipedia.org/...f_games_with_DLSS_support en https://www.ozarc.games/best-dlss-games/
En komt er nog eens bij, niet alle games hebben dit effectief nodig. in de lijst staat bv minecraft en fortnite :) grappig en totaal overbodig want die draaien alles max op laatste generaties.

Zoals gewoonlijk heel sterk hyped en marketing maar als je ziet hoeveel games er maar supported zijn, zou ik toch nog wat jaren blijven rekenen op de de raw performance van een GPU :)

[Reactie gewijzigd door d3x op 17 juni 2021 16:05]

Anderzijds zal dit dan ook weer het geval zijn voor FSR.....
Of niet als het niet via AI/ML of whatever werkt.

En als het wel is, doe het 1 keer voor je game en het werkt ook op PC/Xbox series X en waarschijnlijk PS5 later ook wel.

[Reactie gewijzigd door fentoment op 17 juni 2021 16:22]

PS5 is altijd heel lastig in te schatten. Die gebruiken de AMD hardware al sinds de PS4 op een heel eigen(wijze) manier waardoor dit soort features niet 1op1 te porten zijn. Dat is met de Xbox met DX12 wel een eitje.

Misschien pakt Sony het op en bouwen ze er een api voor, of misschien denkt Sony dat hun checkerboarding ook gewoon voldoende is voor ze en klaar. Opzich geeft checkerboarding ook een leuke performance boost voor weinig. Overigens doet de Xbox One X en S en series X en S ook checkerboarding maar is dat maar voor zover ik weet voor één spel ooit gebruikt (Anthem). Verder was de Xbox One X fors sneller dan de PS4 Pro zodat ie gewoon dezelfde dingen in native 4k kon doen, dus geen noodzaak. De Xbox Series X zou dat voordeel op papier ook hebben.
Het klopt dat er flink wat moeite moet worden gedaan door ontwikkelaars om DLSS te bieden, in samenwerking met Nvidia; da's zeker een nadeel. Je noemt dat dat ook zo zal zijn voor FSR, maar dat valt waarschijnlijk mee: Super Resolution lijkt veel sneller en makkelijker te implementeren voor zover ik het snap, want er is geen trainingsdata nodig.

Dat het aantal games met DLSS beperkt is hoeft op zich geen enorm probleem te zijn. Ontwikkelaars van zware games die nog moeten verschijnen zullen op z'n minst gaan nadenken over DLSS lijkt me. Het is een enorme boost voor de prestaties; dat moet toch interessant zijn voor uitgevers en ontwikkelaars, zelfs al werkt het alleen op recente Nvidia-kaarten. Hoe meer games DLSS krijgen, hoe meer ontwikkelaars er bekend mee raken. DLSS 1.0 was minder de moeite waard dan 2.0, en die is er nog niet zo lang. De games die nu al wel DLSS hebben zijn van allerlei stijlen, verschillende engines, budgetten, enz. Dus zulke enorme barrières zijn er waarschijnlijk ook weer niet.

De RTX-kaarten zijn ook erg populair aan het worden, dus de groep die DLSS kan gebruiken stijgt (even los van de huidige tekorten; wanneer dat voorbij is zullen de 3060/3070 e.a. enorm wijdverspreid zijn naar mijn verwachting, zoals de 1060/1070 nu).

Dus ik verwacht dat de verspreiding van DLSS wel kan versnellen, en zoals je zegt heeft zeker niet elke game het nodig. Ontwikkelaars van minder intensieve games hoeven er niet mee bezig.

FSR mag dan wel veel breder beschikbaar komen en sneller te implementeren zijn, maar als de performance-boost niet erg groot is of de beeldkwaliteit is matig, dan heeft het alsnog niet veel zin. Dan heb ik liever een enorm sterke techniek voor sommige videokaarten, dan een matig trucje dat overal werkt. Maar dat moeten we dus eerst zien in goede tests / benchmarks. Hopelijk valt FSR enorm mee.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 17 juni 2021 16:30]

waarbij giga hoeveelheid data eerst geupload moet worden
Je loopt een paar jaar achter. Dat was nodig voor DLSS 1.0, maar sinds 2.0 niet meer.
DLSS is een mooie techniek, alleen is de lijst van ondersteunde games nog zo klein dat het totaal niet boeiend is. FSR kan nog eens heel groot worden als de studios op het lijstje bij videocards het echt gaan ondersteunen.

Toen ik twee jaar geleden een GPU kocht heb ik onder andere vanwege DLSS een nvidia 2060 gekocht.
Daar kreeg je toen gratis de game control bij.
Nu twee jaar later is dat nog steeds de enige DLSS game in mijn library.

Wikipedia: DLSS game lijst
Ja maar vergeet niet dat AMD niet een tegenhanger had van DLSS, maar nu wel met een week, met FSR.

En dan zal het heel snel gaan met spellen die komen met DLSS en FSR, ik hoop dat FSR wint, ook omdat het een open standaard is, en DLSS is dat absoluut niet.

Ontopic: Heel goed nieuws, hebben we echt een goede rede om voor AMD Radeon RX 6000 XT series te gaan, genoeg mensen gingen (als je er aan kon komen) voor een GeForce RTX 3000 serie kaart, omdat die DLSS kon, ben heel blij dat AMD nu een tegen hanger heeft van DLSS, en dat nu de grafische kaarten Radeon RX 6700 XT en GeForce RTX 3070 (Ti) nu eindelijk goedkoper beginnen te woorden, Radeon RX 6700 XT is al vanaf €749 te koop, en op voorraad, en GeForce RTX 3070 Ti is al vanaf €819 te koop, en op voorraad.
Ik heb dit jaar de overstap gemaakt op AMD. Ik had geen reden meer om NVIDIA te gebruiken. Zeker ook nu ik toch geen games heb die DLSS gebruiken.

Daarnaast,
  • performance van AMD is on par met NVIDIA,
  • native support onder linux,
  • betaalbare prijzen bij AMD.com drops
Ik heb dit jaar de overstap gemaakt op AMD. Ik had geen reden meer om NVIDIA te gebruiken. Zeker ook nu ik toch geen games heb die DLSS gebruiken.

Daarnaast,
  • performance van AMD is on par met NVIDIA,
  • native support onder linux,
  • betaalbare prijzen bij AMD.com drops
Ja zag ik ook, alleen is er NOOIT een Grafische kaart te koop bij amd.com/en/direct-buy/nl, er staat altijd
Out of Stock, en vaak ook voor hun CPU's, heel triest, en ik kijk meerdere keren per dag, al VELE maanden, want ik wil heel graag minimaal de Radeon RX 6800, en het liefs de Radeon RX 6800 XT, maar die zijn nog steeds erg duur, en niet te koop op AMD hun website.

En ik zie dat de GeForce RTX 3070 nu al €900 weer kosten, en dat de GeForce RTX 3070 Ti kosten nu al minimaal €1.029, wat absurde prijzen zijn, als je de GeForce RTX 3070 en Ti het goedkoopst wou hebben hadden mensen hem gisteren moeten kopen, triest.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 18 juni 2021 15:17]

Er is een hele community ontstaan om kaarten bij AMD te kopen.
Kijk eens op het forum: [AMD Radeon RX6000 series] Levertijden & Prijzen
Daar wordt alles rondom het kopen van kaarten bij AMD uitgelegd.

In principe is er elke donderdag middag rond 17:35 een drop. Dan zijn er een paar honderd kaarten beschikbaar. Die zijn meestal binnen een paar minuten uitverkocht.

Succes
Er is een hele community ontstaan om kaarten bij AMD te kopen.
Kijk eens op het forum: [AMD Radeon RX6000 series] Levertijden & Prijzen
Daar wordt alles rondom het kopen van kaarten bij AMD uitgelegd.

In principe is er elke donderdag middag rond 17:35 een drop. Dan zijn er een paar honderd kaarten beschikbaar. Die zijn meestal binnen een paar minuten uitverkocht.

Succes
Ok bedankt, dan zal ik volgende week donderdag rond 17:30 kijken of ik er aan eentje kan komen.

Maar wat een gedoe allemaal zeg ;(
Ik ben inderdaad ook vooral benieuwd naar de volgende generatie van FSR en naar hoe snel AMD dit weet te verbeteren
Ik vond het wel mee vallen in de bewegende beelden maar slecht in de screenshots, en dat is nou net niet zo boeiend want ik game niet voor screenshots ;)

Voor mij is het gewoon afwachten en testen als het er is en als het bevalt bevalt het (en zo niet dan niet) , die preview had voor mij dus 0 waarde, het nieuws dat het er aan komt des te meer!
Uit de preview kon ik niet veel opmaken. Ik zie ook liever een review van de techniek door een onafhankelijke partij. Als ze 80% v/d image quality van DLLS 2 kunnen bereiken, dan hebben ze een winnaar denk ik.
Als een upscaler 85% van de kwaliteit levert van DLSS, dan is 80% voor dit niet bepaald een winnaar...
Hangt er een beetje vanaf hoe je die kwaliteit exact definieert natuurlijk. Die 80% die ik noem is iets gevoelsmatig.

Wat ik tot nu toe van traditionele upscalers heb gezien is dat het beeld lijkt alsof iemand vaseline op het beeldscherm heeft gesmeerd. Ik hoop niet dat dit bij FFX ook zo gaat zijn.
Er zit wel veel verschil tussen upscalers, bijvoorbeeld voor gewoon van 1080p naar 4k, doet de gemiddelde TV upscaler het best prima, want dat is content die mensen een hoop bekijken. Dat vaseline effect kan je redelijk onderdrukken door een sharpening filter eroverheen te gooien. Maar daar zit dus mijn hele probleem met FFX in: Ik ben alles behalve een pixel neuker, maar bij de eerste vergelijkende screenshot van FFX was direct te zien dat het echt heel erg onscherp was. Juist dat vaseline effect was heel sterk aanwezig.

Edit: Zie deze, en vergelijk vooral aan de onderkant bij de stenen: https://tweakers.net/i/Th..._exif()/i/2004383826.jpeg

(En ja, die is op een Nvidia kaart gedraaid, maar neem aan dat het functioneel allemaal hetzelfde werkt).

[Reactie gewijzigd door Sissors op 18 juni 2021 09:47]

Ik heb ook die afbeeldingen en videos van FFX gezien. Ik zag idd het "vaseline effect". Maar of dit bijvoorbeeld door youtubes compressie komt of dat dit echt zo is?

Sommige leaks zeggen dat het "bijna DLLS2" kwaliteit is. Dus hoop ik daar dan maar op tot dat onafhankelijke reviewsers er mee aan de gang kunnen.
Niemand weet nog hoe goed het gaat werken. Er zijn simpelweg veel te veel variabelen om van deze "demo" iets te kunnen zeggen. Eerst maar eens echte goede reviews en Benchmarks afwachten .
Misschien hebben ze het nog flink getweaked ;)
Ben benieuwd naar de ervaringen van diegenen die het gaan gebruiken
De beelden van de preview met de 1060 waren niet heel geweldig nee, Maar de beelden van de preview met de RX6800XT waren uitstekend.

Geen idee waarom het verschil zo enorm was maar dat was wel duidelijk het geval. Jammer dat er daarna iemand van wccftech (of was het een andere geruchten molen site, kan ff niet meer vinden zo snel) besloot om een review te doen en letterlijk alleen te focussen op de 1060 beelden.

[Reactie gewijzigd door Countess op 17 juni 2021 20:09]

Amd heeft namelijk al laten zien dat de techniek niet heel goed is in zijn preview
Zag er anders behoorlijk goed uit op een AMD kaart, op de nVidia kaart zag het er een stuk slechter uit, maar dat vond ik ook niet gek, AMD gaat natuurlijk geen nVidia kaarten aanprijzen
Gaat voor mij persoonlijk vooral interessant worden wat dit voor de Xbox Series S/X gaat doen. Deze consoles hebben volledige RDNA 2 support (waar FidelityFX onder valt). Sony heeft dat niet (maar wel een eigen implementatie blijkbaar), dus wellicht kan Xbox hierdoor een stap maken in performance. Kan in games zoals Microsoft Flight Simulator een groot verschil maken.
FidelityFX valt niet onder RNDA2.0 exclusieve. Het werk ook op GCN4.0 en RDNA1.0!

Wat betreft RDNA2.0, gebruikt de Xbox nog steed 64ROPs voor 56CU, dat is meer gelijk aan GCN, want de volledige RNDA2.0 met 56CUs (52) hoort 90ROPs te hebben. Ook heeft de Xbox geen Infinity Cache en een minder hoeveelheid L1 cache.

De consoles gebruiken momenteel al perfecte checkerboarding en TAA Injection technieken, en daar zal FSR niet een vervanger voor worden.

[Reactie gewijzigd door NBAasDOGG op 17 juni 2021 15:44]

Sony of AMD heeft nooit bekend gemaakt wat wel en wat niet door de PS5 wordt ondersteund wat betreft RDNA 2 features.

Mocht de PS5 geen Fidelity Superresolution (dat is toch de DLSS tegenhanger?), of iets soortgelijks, ondersteunen en de XSX/XSS wel, dan slaat Sony wel een beste flater. Dit soort technieken zijn een must voor consoles.

[Reactie gewijzigd door Hulleman op 17 juni 2021 15:41]

FSR is i.t.t. DLSS toch helemaal software based of zit ik dan verkeerd?
hmm zou wel eens kunnen inderdaad. Het moet ook gaan werken op nvidia kaarten, zelfs op de varianten zonder tensor cores.
Zover ik het begrepen heb zal het net als CAS als shader (OpenGL/Vulkan) en de DirectX tegenhanger daarvan beschikbaar komen.

Ik vermoed dat het een soort CAS (dus sharpening) met focus op super resolution wordt. CAS kan dat ook al maar als ik het me goed herinner staat er in de implementatie dat dit niet zo'n goede resultaten geeft en ze eerder aanraden enkel sharpening te doen.

Maar CAS en daarmee vermoedelijk ook FSR is relatief simpel en dus makkelijk naar iets compleet anders over te zetten.
DLSS is ook helemaal software based. nvidia gebruikt alleen tensor cores om het AI model dat ze gebruiken te versneller. maar dat model kan gewoon op elke hardware draaien, zeker als het de veel gebruikte AI datatypes ondersteunt en snel kan verwerken, zoals zegt AMD's 6000 series GPU's.

Ik heb zo mijn twijfels of die tensor cores wel echt nodig zijn voor het in real time draaien van het AI model. Zou niet de eerste keer zijn dat nvidia een nieuwe feature introduceert exclusief voor de nieuwe hardware waarbij achteraf bleek dat die hardware helemaal niet nodig was voor de feature (GPU physics bijvoorbeeld)

[Reactie gewijzigd door Countess op 17 juni 2021 20:01]

Oef. Dat is een tegenvaller. Er zit qua games nauwelijks iets interessants tussen. Resident Evil en Far Cry 6 zijn de enige grote mainstream games, en RE is ook niet bepaald indrukwekkend qua ray tracing.

Na zo lang wachten en vage beloftes is dit wel echt een heel karige vertoning. Waarschijnlijk is dit ook de reden dat er zoveel onduidelijkheid over was; ze hoopte natuurlijk op meer support. Maar als Anno 1800 een van je headliners is dan weet je dat het karig is.

Echt ontzettend jammer dat ze grote DLSS toppers zoals Cyberpunk en Control niet hebben kunnen regelen.

Ik vermoed dat deze lijst ook de prijs van AMD kaarten wat gaat drukken. Denk toch dat er veel gamers aan het wachten waren op DLSS-like performance boosts en support.

[Reactie gewijzigd door BurrowedLurker op 17 juni 2021 15:42]

Volgens mij was het met de invoering van DLSS x.0 ook maar op 1 hand te tellen. Geef het wel even de tijd. Een achterstand van 3 (?) jaar haal je niet in een week in.
De ondersteuning van DLSS was letterlijk 0 games op launch day.

De introductie was in september 2018, de eerste game die ik kan vinden kreeg ondersteuning in november 2018 (een game genaamd outpost zero) en daar kwam in december pas Final Fantacy XV als 2de game bij.

[Reactie gewijzigd door Countess op 17 juni 2021 19:42]

Is het toevallig dat dit dezelfde afkorting krijgt als Vulkan's "fragment shading rate" - wat de onderliggende techniek lijkt te zijn die daadwerkelijk de frame rates verhoogt - of dacht marketing lollig te zijn om zo nog meer verwarring te zaaien?
Zal eerder zijn dat daar niemand over nagedacht heeft gok ik zo.
Eindelijk support voor Myst! Mijn ATI Graphics Ultra Pro had wat moeite met dit spel. Blij dat ik nu eindelijk met 60fps op 640x480 kan spelen.
Het leest sowieso beetje als retrofest, eigenlijk:

- Anno
- Evil Genius
- Baldur's Gate
- Far Cry
- Myst
- Resident Evil
- Vampire: the Masquerade

Allemaal dingen die ik 15-20 jaar geleden wel heb gespeeld, geloof ik :+
Far Cry 6 is nog niet eens uit, Resident Evil is nog maar net uit... Valt wel mee
De eerste Far Cry is uit 2004, de eerste Resident Evil op Windows zelfs uit 1996, met opvolgers 2 en 3 in 1998 en 2000. Myst oorspronkelijk uit 1994, zowaar, was ook een van de eerste games die ik ooit speelde.

Dat het allemaal opvolgers, remakes of VR-versies zijn, snappen Bas en ik ook wel, dat was beetje de grap :P

Dat gezegd hebbende ben ik dan ook op zich wel enthousiast over die lijst, want dingen die ik nog steeds wel sympathiek vind, deels wegens jeugdsentiment.
Had zijn reactie over het hoofd gezien, dus de context ging mij even voorbij :) Veel te warm voor joh
Evil Genius 2 staat er, spel is ook pas uit.

[edit] Na update snap ik het beter, Evil genius 1 is idd uit 2004

[Reactie gewijzigd door MeNTaL_TO op 17 juni 2021 16:45]

Volgens mij gebruikt deze AMD oplossing 'conventionele' technieken waarbij Nvidia van DeepLearning gebruik maakt. Ben benieuwd of AMD daar voor versie 2.0 ook op om gaat schakelen. Maar sowieso positief dat het breed inzetbaar is.

[Reactie gewijzigd door - peter - op 17 juni 2021 17:38]

Ben benieuwd of dit ook doorsijpelt naar Stadia!
Voor zover 'we' weten, draaien die blades op Vega 56-gebaseerde gpu's.
Had stiekem gehoopt op Battlefield & Warzone. Maar wat niet is kan nog komen.
Tja kan er nog niet warm voor lopen. Wat ik tot nu toe gezien heb zegt me dat het nutteloos is.
Maarja we wachten nog op de reviews en misschien veranderen die me nog van gedachten.
De beelden van de GTX1060 waren bagger ja, maar wat ze met de RX6800TX lieten zien zag er prima uit.
RiftbrEaker in de "support at launch" lijst is wat vreemd, dat spel komt pas in de herfst uit. Wellicht bedoelen ze de demo?