Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Resident Evil Village is ruim 3 miljoen keer geleverd in eerste week na release

Resident Evil Village is meer dan 3 miljoen keer geleverd wereldwijd. Dat meldt uitgever Capcom dinsdag. De game kwam op 7 mei van dit jaar uit en heeft een sterke eerste week gedraaid volgens de uitgever.

Capcom maakte het aantal geleverde exemplaren dinsdag bekend, een kleine week na de release van de game. Hoewel het aantal geleverde exemplaren niet hetzelfde is als het aantal verkochte exemplaren, lijkt de game het goed te doen. Dat blijkt ook uit de Steam Charts van afgelopen weekend. De game had meer dan 106.000 spelers tijdens piekmomenten.

Dat is meer dan de vorige delen van Resident Evil. Daarnaast is de game goed op weg om het vorige deel Resident Evil 7 Biohazard in te halen, dat tot nu toe het best verkochte deel is in de serie. Van Resident Evil 7 Biohazard zijn tot vorig jaar december 8,5 miljoen exemplaren geleverd.

Resident Evil Village is nog niet de best presterende titel van Capcom dit jaar. Dat is vooralsnog Monster Hunter Rise met 5 miljoen verscheepte exemplaren. Deze game kwam op 26 maart uit voor de Switch.

Resident Evil Village kwam vorige week nog in opspraak, nadat de Nederlandse filmregisseur Richard Raaphorst Capcom ervan beschuldigde een monster uit zijn film te hebben gekopieerd.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Robert Zomers

Nieuwsposter

11-05-2021 • 18:46

43 Linkedin

Reacties (43)

Wijzig sortering
Van het weekend uitgespeeld, prima mee vermaakt! Iets minder "eng" dan voorgaande versies en ik had graag meer gezien van lady D, maar dat mag de pret niet drukken ;)
Heb je dit al bij Lady D geprobeerd? :+
Spanking Lady Dimitrescu (Resident Evil 8 Village)

edit: link verwijst naar de originele uploader, niet de gestolen re-upload.

[Reactie gewijzigd door HanBurger op 12 mei 2021 14:03]

Ik moet wel zeggen dat ik de game bij het tweede gedeelte met de 2e ‘baas’ wel echt eng vond. Game meerdere malen op pauze moeten zetten. Maar ik heb misschien ook wel een beetje een fobie voor poppen. :P
Ik was na D bang dat het klaar was, gelukkig is dat nog niet de helft als ik het zo inschat. Heerlijk, leuke puzzels tot nu toe. Maar inderdaad een stuk minder eng dan eerdere delen.
Ik was na D bang dat het klaar was, gelukkig is dat nog niet de helft als ik het zo inschat.
Zij is 1 van de 4 lords, dus eigenlijk pas een kwart.
Zeer vermakelijk tot nu toe. Ben benieuwd wat de aandelen per platform zijn, PS4 of 5, Xbox, Stadia en PC?
Zal wel aardig wat op PS4 zijn omdat het een Japanse game is.
In de UK het volgende: (alleen fysiek)

https://mobile.twitter.co.../1391736761265557504?s=20

Resident Evil Village is the 3rd biggest PS5 launch so far charts No.1 spot in UK with 49% of it's sales were on PS5, 31% on PS4 and 20% on Xbox totalling 80% on PlayStation platforms.
In UK is de verhouding 80% PS vs 20% Xbox platform. Maar uiteraard verschild het per regio en zoals jezelf al aangeeft ook per andere platforms. En de statistieken (soms met shenanigans) kun je dan ook vaak met een korreltje zout nemen.
Ik speel voornamelijk op Stadia, maar ik weet dat Stadia's aandeel klein is, omdat het nog geen mainstream platform is. Net als Chromebook nog geen 1% aandeel had 10 jaar geleden, Stadia zit nu in de zelfde schoenen. Het zal nog wel even duren voordat Stadia door de mainstream opgepakt wordt.

[Reactie gewijzigd door Qws op 11 mei 2021 18:51]

Speel hem ook op Stadia, tweede controller is al binnen. Buiten de top kwaliteit ook geen enkele lag nu of op launch day overigens.
Ik zou best wel weer eens een old school game zoals Resident Evil en Dino Crisis met de huidige grafische mogelijkheden willen zien. Geen 1st of 3rd person view maar gewoon gewoon vaste camerastandpunten. Dat heeft toch altijd een bepaalde charme vind ik. Hoewel ik deel 7 geweldig vond, waren het toch de 'actieloze' gedeeltes en de boss battles in de game die het zo bijzonder maakte. Het is gebleken met deel 7 (gedeelte op het schip) en met deel 8 dat het lastig is om die kwaliteit continue vast te houden.
Je hebt toch de resident evil 2 en 3 remake? Die zijn old school en met de huidige graphics en 3rd person.
Met oldschool bedoel ik dus geen 3rd person camera. :) Gewoon echt terug naar de basis en dus vaste camerastandpunten zoals in de eerste RE's en bijv. Dino Crisis. Beetje wat The Medium heeft gedaan recent.
Je zou eens de Resident Evil 1 remake moeten checken, dat is precies wat je wil.
Een zeer goede start, nu nog zien of het spel ook blijft verkopen. Mijn eerste indruk is dat de publieke ontvangst toch gemengder is dan dat ie bij de RE7 launch was.

Ter informatie de week 1 shipments van vorige 'recente' RE games:
RE6 - 4.5 miljoen
RE5 - 4
RE2make - 3
RE8 - 3
RE7 - 2.5
RE3 (2020) - 2
Zal ook wel te maken hebben met het relatief matige aanbod op het moment. Mij hebben de RE games nooit aangesproken maar heb nu ook zoiets van “nou dan dat maar”.
En RE8 is de eerste game op "next" gen met Ray-Traced Global illumination en Ray-Traced Ambient Occlusion. Iets wat zeer goed van pas komt bij een game die sterk leunt op sfeer en belichting.
In de reviews word beweerd dat raytracing in RE nauwelijks wat toevoegt. Guru3d en Anadtech. Ik vermoed dat de consoles al tegen de hardware limieten aanlopen.
Ik denk dat het wel meevalt kwa limieten van de PS5 en Series X.
De consoles zijn net uit en waarschijnlijk ook nog niet volledig benut. Denk bijvoorbeeld aan VRS, Mesh Shading en Geometry Engine.

Ik denk dat we wel tot 2023 moeten wachten voordat er nieuwe engines zijn geschreven die de nieuwe hardware volledig kan benutten.
Het is subtiel als je stille frame voor frame bekijkt. Maar zodra er meer lichtbronnen in één scene zijn geeft de RT-GI meer effect. En al helemaal in bewegend beeld. RT-GI zorgt ook voor kleurenwarmte in scenes door de kleurmenging van lichtreflecties. En RT-AO is ook subtiel maar stuk realistischer dan normaal SSAO. Ik vind het persoonlijk de Ray trayced Global illumination hier een stuk indrukwekkender dan de Ray Traced reflections in Watch Dogs Legions voor consoles.

Kijk eens hier.
Resident Evil Village Ray Tracing Quality & Performance Impact of Different Settings

Voor een eerste game met eerste stap in real time Ray Traced Global illumination in 4K met 60fps is niet verkeerd op een console.
Ik vermoed dat de consoles al tegen de hardware limieten aanlopen.
Ja absoluut.
Dat zien we namelijk elke generatie weer. Na een half jaar is de koek al helemaal op en weten developers eigenlijk niet meer wat ze ermee aan moeten.....
En je ziet eigenlijk ook bijna nooit een verschil tussen games die in het eerste half jaar zijn uitgekomen en in het laatste half jaar....

Anyway, het lijkt er dus vooral op dat in RE Village RT vrij subtiel wordt gebruikt en niet zo 'in your face'.
En om dan maar meteen het tegenovergestelde voorbeeld te nemen: Ratchet en Clank. Als je daar RT niet kunt spotten dan wellicht Digital Foundry erop naslaan. Die het overigens ook al hebben geanalyseerd voor Spiderman MM, waarin het absoluut waarde toevoegt. En een reflecterend plasje water of kopje op een glazende kast voegt voor mij enorm veel waarde toe in een RE Village. Want het vergroot de echtheid/geloofwaardigheid van de wereld.

We zien nu al tof gebruik en het is pas net begonnen.
Volgens mij hebben resident evil games altijd prima verkocht. In dezelfde periode heeft RE7 2,5 miljoen keer verkocht en toen zaten we midden in de ps4 tijd.
Resident evil 5 verkocht 4 miljoen en resident evil 6 verkocht 4,5 miljoen in dezelfde periode. Deze 3 miljoen verkopen komt niet omdat er niks beters te krijgen is.
Net uitgespeeld en zeer goede game, ging misschien niet iets te lang door. Echt eng was het niet, had wel een paar goeie schrik momenten maar het deel met die baby/foetus monster had ik toch wel effe een WTF moment :D
Volgens mij is RE nooit echt eng geweest en gaat het meer voor "spannend" met hier en daar een schrikmoment. Ik ben in ieder geval blij dat er weer iets meer focus is op het verkennen van de levels en niet zozeer op actie zoals in RE5 en RE6.
Heb het spel al weer gerefund, vond er geen zak aan. inspiratieloos, saai en gewoon totaal niet eng. Het is voor mij niet meer de resident evil wat het was, vergane glorie. Biohazard was ook al slecht, maar nog altijd beter dan dit.
Resident Evil is ook nooit echt eng geweest. maar ja ik vind ook niet iets gauw eng.
Deel 7 in VR spelen is echt wel een belevenis en aanrader.
Ik vond RE7 toch wel eng/spannend hoor, VR zou echt niks voor mij zijn, zou denk ik niet goed voor mijn hart zijn :P
Meerendeel van het spel viel wel mee. Maar die poppen... nopenopenopenope :'(
Ik speel hem via Shadow als game streaming dienst en heb het spel aangeschaft bij Steam. Tot nu toe een zeer vermakelijke game. En wat spatten de graphics toch van je scherm af iedere keer weer _/-\o_

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True