Razers jaaromzet uit hardware steeg met 51,8 procent tot miljard dollar

Razer heeft in 2020 voor het eerst meer dan een miljard dollar aan omzet behaald en voor het eerst sinds 2014 winst gemaakt. De omzet komt vooral uit de verkoop van hardware. Het merk maakt voornamelijk laptops en accessoires voor gamers.

De totale omzet van Razer bedroeg vorig jaar ruim 1,2 miljard dollar, een stijging van 48 procent ten opzichte van een jaar eerder. Die omzet is grotendeels afkomstig uit de verkoop van hardware: 1,1 miljard dollar. Dat is een stijging van 51,8 procent ten opzichte van 2019.

Razer maakt geen verkoopcijfers van specifieke producten of productgroepen bekend, maar volgens het bedrijf deden categorieën als muizen, toetsenborden en headsets het goed. Het bedrijf claimt flink aan marktaandeel gewonnen te hebben bij dergelijke producten. Het aantal gebruikers met een Razer-account steeg met 53,8 procent tot 123 miljoen. Het aantal maandelijks actieve gebruikers steeg met 68,2 procent, maar Razer zegt niet hoeveel dat er zijn.

De goede cijfers van Razer hebben vermoedelijk te maken met de coronapandemie en de lock-downs, waardoor de vraag naar games en gerelateerde producten gestegen is. Volgens eerder onderzoek van Superdata steeg de markt voor pc- en consolegames in 2020 met 28 procent. Razer maakt accessoires voor zowel pc- als consolegamers.

Onder de streep hield Razer na aftrek van belastingen 805.000 dollar over. Vorig jaar maakte het bedrijf nog 83,5 miljoen dollar verlies. Volgens Bloomberg is het voor het eerst sinds 2014 dat Razer weer winst maakt. Het bedrijf bestaat sinds 1998 en ging in 2017 naar de beurs.

Razer Wolverine Ultimate Gaming Controller Xbox One / PC Zwart
Xbox-controller van Razer

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

24-03-2021 • 14:28

83

Reacties (83)

83
80
36
0
0
43
Wijzig sortering
De kwaliteit van Razer is ook een stuk beter dan vroeger!
Vroeger was het ruk ja. Hoe het nu is geen idee.
Plastic/Rubber op muizen dat oploste en begon te kleven. Heb dat gehad op de 1ste versie van de Mamba.
Razer wou er niets aan doen. Was voor mij geen Razer meer....
Had exact hetzelfde met die muis. Plus dat m'n linkermuisknop al na een jaar niet meer normaal klikte. Dik 100 euro en lag erg lekker in de hand maar het was gewoon rotzooi!
Ik heb een Razer Deathadder Elite, nu twee jaar oud ongeveer. Een van de twee zij knoppen ging heel snel kapot, klikt niet goed meer, ghost clicks, of blijven hangen. De rest van de muis doet het nog wel goed, de twee knoppen aan de zijkant gebruik ik niet echt, wat het ook vreemd maakt dat die zo snel kapot gegaan zijn.
Nou op mijn Deathadder v2 is het ook niet je-van-het. Je kunt tussen twee notches in je wieltje los laten en als je dan lekker op Mouse1 aan het klikken bent om te schieten glipt het wieltje na een tijdje naar voor of naar achter in een de 'notch' en wordt er een mouseWheelUp of mouseWheelDown event afgevuurd en heb je opeens een ander wapen. Doe je als een of andere debiel een rocket-jump met een railgun of grenadelauncher doet of probeert een granaat te ketsen maar schiet je in plaats daarvan met een raket of je rail-gun in de muur of vloer. Dit gedrag had de muis van dag 1. Het duurde puur zo'n tijdje voor ik er achter kwam dat dit het probleem was omdat het incidenteel optreedt en ik dacht zelfs een tijdje dat het een of andere nieuwe 'cheat' was. Maar niets van dat alles, je kunt gewoon het wieltje loslaten tussen twee posities en dan blijft het daar staan tot de trillingen het verschuiven. Incidenteel maar vaak genoeg dat ik me er aan kapot erger. En dat met een muis voor gaming. Voor mij nooit meer een Razer.

Tot nu toe 5x Razer gehad en altijd gaat de middle-mouse-click dood. Bij de vorige 4 zijn de middle-mouse stuk gegaan en ik verwacht bij deze niet veel beter. Dit komt omdat ze voor de middle-mouse gewoon een 'old school' schakelaar gebruiken. Alleen voor de left-mouse en right-mouse gebruiken ze de fancy schakelaars waar ze mee koketteren.

Het is nu iets dat ik bij binnenkomst van elke nieuwe muis onmiddelijk zal testen:
- Kan het scrollwieltje tussen twee standen worden losgelaten.

-edit: spel en andere voudjes-

[Reactie gewijzigd door MrMonkE op 24 juli 2024 10:12]

Ja vroeger was de Q.C. en algemene kwaliteit best ruk, maar tegenwoordig zijn zelfs de headsets best goed (Blackshark V2 bijv).
Ik vindt razor nog wel minder dan bijvoorbeeld corsair, ik heb van beide merken toetsenborden en muizen gebruikt en die van corsair gaan langer mee en voelen steviger aan voor mij..

[Reactie gewijzigd door Jip99 op 24 juli 2024 10:12]

Ja het hangt ook denk ik af van het product, de Razer Viper Mini en de Blackshark V2 worden erg geprezen voor de price/performance ratio. Toetsenborden ben ik minder mee bekend.
Inderdaad, voor een gamingmuis blijft Razer toch wel de betere. Corsair is weer heel goed in toetsenborden.
Corsair toetsenborden zijn populair, maar om ze nu goed te noemen? De stabilizers onder de grote toetsen zijn zo brak dat ze nog net niet van het toetsenbord rammelen. Icue is leuk als je daar om geeft ja, dat wel, maar dat is niet de primaire functie van een toetsenbord toch?

Ga eens op een Leopold of Ducky typen, echt vele malen beter in elkaar gezet.

[Reactie gewijzigd door junneh op 24 juli 2024 10:12]

Ja daar heb je gelijk in. Met goed bedoel ik in dit geval 1 van de betere onder de diverse merken die een breed assortiment aan gaming producten hebben. Fabrikanten die 100% gespecialiseerd zijn in mechanische toetsenborden zijn hier natuurlijk nog veel beter in. Al ben ik ook heel tevreden met m'n redelijk goedkope Sharkoon Purewriter :)
Ik heb laatst een pc voor een vriend gebouwd en hij had ook een muis en tobo setje nodig. Sharkoon uitgekozen en verbaasde me ook voor die prijs, mooi ding!

Corsair biedt inderdaad een leuk totaalpakket en als je alles al met Icue hebt kan het erg leuk zijn. Verder vind ik Corsair een voorbeeld voor de rest m.b.t. RMA/garantie, ze doen echt nooit moeilijk. Echter, komt een Corsair toetsenbord er hier nooit meer in :D
Icue van Corsair vind ik dus echt ronduit kut. Baal als een stekker dat ik een Corsair product (headset) gekocht heb juist vanwege die reden. Enorm log programma wat gewoon meer dan een GB ruimte in neemt. En voor wat? Alleen voor de equalizer, want meer doet dat ding niet. En het is ook nog eens nodig want de headset klinkt vanuit zichzelf echt ruk, enorm plat geluid... heb bijna alles in de EQ ver omhoog staan om er tenminste nog enigszins iets fatsoenlijks van te maken anders klinkt het voor geen meter. Maar het ergste is dat zodra ik de headset niet meer nodig heb en deze dus unplug het programma op de achtergrond 3-5% cpu blijft vreten terwijl er totaal niets meer is wat ie hoeft te doen ... zou mogen doen zelf. En dat merk je ook wanneer meerdere andere programma's open hebt staan dat ie de fan begint opeens begint te blazen om niks. En het kutprogramma met haar 5 aanverwanten blijft alsnog telkens opnieuw verschijnen in taskmanager wanneer je het laat crashen daar in.
Wat een troep zeg.
Icue is de beste optie als het op RGB aankomt. Dat bedoelde ik eigenlijk. Geef er zelf echter niks om die lampjes. Razer is ook prima daarmee, en Asus timmert ook aan de weg, de rest is imho vrij bagger.

Ik ben zelf best wel thuis in audio en raad je EqualizerAPO + PeaceGUI aan om goed te kunnen equalizen.
Weet wel dat alleen maar meer en meer (schuifjes omhoog) bij equalizen hetgeen is je juist niet moet doen. Het signaal word hierdoor te "vol" en daardoor gaat de audio clippen (net als dat iemand te hard in een microfoon schreeuwt bijv.) en hierdoor verlies je detail of het geluid gaat vervormen.

Als je bepaalde frequenties wilt aandikken, kun je hierom beter juist wat van de andere frequenties weghalen ipv die ene bepaalde frequentie omhoog schuiven. Moet je alleen wel genoeg power over hebben in je versterker om nog volume te kunnen behalen.

Over het geluid van Corsair headsets ga ik me verder niet uitlaten maar ik denk niet dat ik het heel goed zal vinden :P

[Reactie gewijzigd door junneh op 24 juli 2024 10:12]

Je laatste zin klopt dan ook wat betreft de kwaliteit van de corsair headset op basis van je aanname/gevoel. Ik weet ook dat ik alle schuifjes van de EQ niet omhoog moet zetten, heb ik ook niet gedaan, maar wel de hoge frequencies en lage en dan ver ook, veel verder dan dat ik normaal gesproken gewend ben bij andere EQ's.

Maar thnx voor de tip, zal even kijken of die programma's compatible zijn met de headset, maar is wel usb dus ben bang van niet.
Haah die Purewriter heb ik ook een half jaartje geleden gekocht. Echt wat een positieve verrassing is dat gebleken, erg van onder de indruk en zeker voor de prijs. Uiteraard is het net als met elk ander product met de tijd afwachten voordat er iets aan stuk gaat. Maar als ik er in ieder geval minimaal vijf jaar zonder problemen mee vooruit kom dan vind ik het echt een top ding en gaat mijn rating voor hen nog hoger.
Mijn Razer Naga anansi ging wel lang mee, ik heb hem vorige maand vervangen voor de Corsair k68

[Reactie gewijzigd door Linke-soep op 24 juli 2024 10:12]

Je hebt je Razer muis vervangen voor een Corsair toetsenbord?
Sorry dat was mijn oude muis ik had een anansi keyboard. Ik pas het aan
Yes! Wegens een zeer slechte ervaring lang geleden plus de algemene teneur omtrent het merk en de login- en onlineverplichting van hun software Razer jarenlang zeer bewust vermeden, totdat ik recentelijk aan een nieuwe gamingmuis toe was en alleen een model van Razer aan mijn eisen en wensen voldeed. Toch maar de gok gewaagd nadat ik vernam dat die loginverplichting voor de driver geschrapt is, en ik ben zeer, zeer tevreden. Zowel de hardware als de software zijn top nu. Inmiddels heb ik drie Razer-apparaten staan ¯\_(ツ)_/¯
Je kon ook het tournament suite driver ding installeren, dan kon je niet eens inloggen. Maar dit wist wellicht bijna niemand.
Betekent het nu ook dat de SPYware niks meer opstuurt als je niet ingelogt bent. Ik heb dit merk afgezworen, toen ik een muis van hun kocht , en ik hun spyware moest installeren, om alle functionaliteiten te kunnen gebruiken. ( En hij ging trouwen ook niet zo lang mee )
ik mag in ieder geval hopen dat de drivers en software minder bugs bevatten. Dat was vroeger wel hopeloos.
Ik heb zelf alles van Corsair, maar voor de muismat toen toch maar eentje van Razer gekocht omdat die een mooi breed formaat aanbieden.. Wat een spijt heb ik daarvan. Elke reboot moet je opnieuw inloggen op Synapse. Nu komt dat probleem blijkbaar deels door mijn pc omdat die sneller het programma opstart dan de pc verbinding kan maken met internet ofzoiets en ik gebruik gewoon kabel. ( de enige oorzaak die ik terug kan vinden op internet).
Maar dan nog snap ik het hele idee niet dat je ingelogd moet zijn om fatsoenlijk gebruik te kunnen maken van de RGB software.

Bij Corsair hoef je uberhaupt niet in te loggen, en kun je ook nog eens de settings aanpassen welke kleur die laat zien als je heel het icue programma niet draait. Bij Razer krijg je dan gewoon die regenboog demo modus, bah.
lekker ja..
ik had jaren terug een muis van Razer. ook verplicht inloggen op veel te logge software, die pas een halve minuut na booten nog eens echt ging werken. vervolgens kwam er een bug in na een update waardoor de muiscursor telkens als een gek naar links ging.
toen vond ik het genoeg Razer voor dit millennium.
Mijn toetsenbord en muis onthouden wel de ingestelde kleur. Start Synapse ook niet automatisch op, nogal log / groot programma. Stel het éénmaal in, sla het op en de instellingen blijven bewaard zonder dat Synapse draait, ook na een reboot.

Muismat geen ervaring mee, zou wel jammer zijn als die dit niet heeft.
Oh oke, dan werkt dat toch wel ook ongeveer hetzelfde als Icue, maar dat werkt dan denk ik alleen met de producten waar je de instelling kan opslaan op de hardware. De muismat heeft die optie alleen niet dus daar moet het programma voor aanstaan.
Een muismat waarvoor je moet inloggen dus? (voor RGB)
:/
haha jup, helaas zit er niet gewoon een knopje op de mat zelf om kleuren te kiezen. Die hebben die goedkope aliexpress matten wel overigens, maar een vriend van me die daar de gok op heeft gewaagd had weer de pech dat die elke reboot eerst 10x op het knopje moet drukken om de juiste kleur weer te krijgen omdat die dat niet onthoud wanneer je de stroom er af haalt.

Misschien ooit een keer die van steelseries proberen. Al is de kwaliteit van de mat zelf wel gewoon goed, dus zonde om m weg te doen puur omdat de rgb functie slecht werkt. Corsair heeft tot nu toe helaas nog geen xxl matten die ik mooi vind. Altijd handiger om alles van 1 merk te hebben.
Heb nu issues met een razer toetsenbord waar ik vaak niet in de BIOS kan komen omdat hij geen keys detecteert, vervolgens boot ie recht naar windows en kan ik niet inloggen omdat ie nog steeds niet reageert. Herpluggen werkt wel maar het is mega irritant als je intentie niet was om naar windows te booten. Voor macos ook geen software meer te krijgen; overal het is niet echt fantastisch maar goed ik had een keyboard nodig en die rampzalige krengen van corsair waren het enige alternatief in de mediamarkt ( ik had dezelfde dag een keyboard nodig).
Anoniem: 25604 @jabwd25 maart 2021 07:22
Herkenbaar. Vroeger slechte ervaringen met een Razer Boomslang. Knoppen beginnen te snel niet meer goed te werken. Vorig jaar toch maar weer eens een Razer gekocht: een Viper. Lekker licht, geen poespas. Deed het op zich best OK. Heb het aan mijn zoontje gegeven, want tijdens het booten van de PC wordt de muis niet altijd herkend. Dit is met name vervelend wanneer je iets in de BIOS moet doen. Mijn zoontje vindt het niet vervelend om de muis onder Windows opnieuw in te pluggen, ik vind het waanzinnig vervelend. Ik gebruik voor shooters weer mijn Logitech G300 en ik heb nog een G300s weten aan te schaffen voor wanneer de eerste het zou begeven. (Hoewel ik dat niet verwacht, dat ding heb ik al 9 jaar en wil nog geen krimp geven). Ik heb ook nog een Belkin Nostromo N52 uit de oertijd. Werkt nog als een speer. Razer heeft Belkin overgenomen en geven dit de opvolger uit voor een factor 5 ofzo duurder. Een jaki-juki kloon bij Amazon hiervan is beter, heeft mijn broertje ervaren.
Razer is zwaar underrated, IMO. Kwaliteit van hun spul is in vergelijking met de concurrentie goed en ook hun support is erg goed wanneer je het nodig hebt. Je kan ze altijd via Reddit een bericht sturen en dan reageren ze bijna gelijk en behulpzaam, 24/7.
Ik had vroeger twee deathadders gehad en een Kraken die allemaal binnen een jaar kapot waren. RMA's zelfde verhaal. Nu een Logitech G502 en andere headset welk al 4 jaar meegaan.

Razer heeft hun reputatie voor brak plastic met zeer zwakke onderdelen echt dik verdiend en ik kan me totaal niet in je statement vinden. Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat Razer binnen no-time hun hele productie verbetert.

Het is moeilijk om concrete data te verzamelen over razer kwaliteit, de meeste posts die ik erover zie zijn net zoals mij anecdotes, maar deze post over 2/3 van de Razer Blade laptops van LTT die na een jaar al vrij ernstige problemen hadden vertelt toch wel heel veel

[Reactie gewijzigd door Osiummaster op 24 juli 2024 10:12]

Eind 2019 gaven ze je nog een ban voor het vragen om commentaar van hun CEO op hun slechte RMA service (defectieve razer blade, misschien wel het meest premium product wat ze bieden).

Leuke PR tornado dit: https://www.reddit.com/r/...lade_they_banned_me_from/

En zo zijn er nog wel meer rampzalige (in de eerste instantie, zonder inmenging van heftige hoeveelheid negatieve PR via social media kanalen) situaties te vinden.

Zou ik Razer aanraden anno 2021? Misschien, maar met de kanttekening dat je voor garantie beter via een CoolBlue kan gaan.
Vroeger waren ze gewoon niet goed, had voor 120 euro een Razer Ouroboros gekocht, prachtig ding... maar wat een prut muis... ergonomie, software en de hardware waren gewoon slecht.
Ben 4 jaar geleden overgestapt op een Roccat Kone (voor de helft van de prijs) en voor mij geen Razer muis meer... achteraf afgevraagd waarom ik zo lang met die Razer heb geprobeerd te werken :+

[Reactie gewijzigd door ArcticWolf op 24 juli 2024 10:12]

Underrated? Hun muizen zijn van bizar slechte kwaliteit. Het plastic wat mat is, bladerd af en daaronder heb je glimmend plastic. En het rubber van de scrollbutton brokkelt ook af na verloop van tijd. Heb dit met 2 muizen meegemaakt.
Om nou te zeggen dat ze zwaar underrated zijn ben ik het echt niet mee eens, vaak toch echt hit en miss kwa kwaliteit van producten, service is één van de slechtste die ik heb meegemaakt.

Paar jaar geleden Deathadder waarbij de linker muisknop na net een jaar niet meer lekker werkte, RMA gedaan en nieuwe gekregen die dus ook weer na een jaar hetzelfde deed, aangezien het dus 2 jaar was geweest geen garantie meer, en Razer zelf was ook niet behulpzaam. Vanaf dat moment voor mij geen Razer meer.

[Reactie gewijzigd door [Remmes] op 24 juli 2024 10:12]

Ik vraag me af welke vroeger je bedoelt, ik gebruik nog steeds mijn Lachesis muis uit 2009!
Geen idee welk model specifiek, maar geen van de modellen stonden echt hoog aangeschreven bij de top spelers, ook de switches en sensoren waren niet bepaald van hoge kwaliteit.
Eens! Vroeger stond Razer bekend als gekopieerde troep dat het een paar maandjes volhield.
Inmiddels brengen ze volwaardige producten uit (vaak ook nog kopieën van bekendere lijnen) die echt niet onder doen.
Mijn Razer Ouroboros uit 2013 doet het nog prima O-)
Ik heb in 2020 een Razer Blackwidow Elite voor €220,- gekocht, ik ben een jaar verder en de ronde dial volume up/down knop is defect. Schijnt dus al jaren een issue te zijn met de Blackwidow Elite en is tot nu toe nog steeds niet gefikst in nieuwere modellen.
:)
Onder de streep hield Razer na aftrek van belastingen 805.000 dollar over. Vorig jaar maakte het bedrijf nog 83,5 miljoen dollar verlies. Volgens Bloomberg is het voor het eerst sinds 2014 dat Razer weer winst maakt. Het bedrijf bestaat sinds 1998 en ging in 2017 naar de beurs.
Dit snap ik niet. Hoe kan een bedrijf zolang verlies draaien en nog leven? Ik weet dat een deel van de problemen zit in de manier hoe bedrijven nu zijn ingericht zeker met investeerders die er enkel geld insteken om vervolgens hard te cashen op aandelen.

Ik ben van mening hier iets aangedaan moet worden. Hoe kan je tegen zulke bedrijven ooit op vechten? Stel ik heb de kennis en knowhow om morgen een bedrijf te starten in dezelfde markt. Dat win ik nooit ook al ben ik vanaf dag 1 winstgevend.
Het is niet omdat een bedrijf geen winst maakt dat ze slecht bezig zijn. Investeringen kosten ook geld. Kan goed zijn dat hun omzet bleef stijgen, maar ze gewoon steeds bleven investeren. Dan maken ze ook geen winst.
Investeren in je bedrijf snap ik. Maar als ik makkelijk reken.

Ik verdien 10miljoen. Mijn personeel en gebouwen kosten 8 miljoen = 2m rest.

Hoe kan ik dan 5m elk jaar investeren in mijn bedrijf? Ik snap dat je leningen kunt aanvragen en alles maar daar moet toch ergens een limiet opzitten? Je komt dan denk ik op een punt dat de leningen zo hoog zijn dat je maar een lening gaat verstrekken in de hoop dat het bedrijf op een dag winstgevend is zodat je geld maar terug krijgt.
Theoretisch gezien zit daar geen limiet op. Als ik een nieuw bedrijf start met 0 omzet en ik krijg mensen (investeerders) zo gek om 1 miljard in mijn bedrijf te investeren... Tja :*)

Er zijn genoeg voorbeelden van bedrijven die jaarlijks 100'en miljoenen investeren voordat ze na 5, 6, 7, misschien wel 8 jaar pas winstgevend zijn.

Je kijkt jezelf nu een beetje blind op 1 jaarbalans. Het gaat hierin om de lange termijn visie.
Dat kan natuurlijk alleen als er geldschieters achter zitten die geloven in de organisatie in de toekomst. Die betalen op dat moment de rekening, want anders is het geld simpelweg op.

Maar als organisatie ben je dan wel een steeds groter probleem aan het opbouwen, want je schuld wordt steeds hoger en dus ook je rente- en aflossingsverplichtingen. Menig bedrijf die dáár uiteindelijk aan ten onder is gegaan.
Van Razer weet ik het financiële plaatje niet.
Nintendo heeft bijvoorbeeld ook verlies gemaakt met de WiiU maar omdat ze grote reserves op gebouwd hebben na jaren succesvol zijn kan je dat wel een aantal jaar volhouden. Ze konden op die manier zelfs nog 20 jaar verder volgens mij. Nu gelukkig weer heel succesvol met de Switch.

Dan heeft Razer nu geluk bij de pandemie dat mensen thuis zitten en hardware kopen. Als 805k nog het enige wat over was na zolang verlies draaien.
Nintendo heeft het voordeel zij een soort van geldprinter hebben uitgebracht namelijk de Wii en de DS.

Echter zijn er genoeg bedrijven die al jaren draaien en nog nooit een cent winst hebben gemaakt. Bijvoorbeeld Spotify die heeft vorig jaar miljoenen en miljoenen verlies gedraaid. Maar failliet gaan gebeurd niet.
Helaas is dat de kapitalistische werkelijkheid. Pomp er geld in, koop marktaandeel en dan hopen dat er na x jaar winst uit komt en bedrijf in waarde gestegen is.

Tesla heeft ook jaren verlies gedraaid en draait nu iets winst.
Zalando is mooi voorbeeld daar zijn ook honderden miljoenen of miljard of meer ingepompt voordat ze winst draaiden. Ze hebben nu leuke omzet.

Je hebt helaas geld nodig om te groeien en voor klein bedrijf kan dat een probleem zijn. Zie succes van dragon's den waar je ook kleinere ondernemers ziet die geld nodig hebben om te kunnen groeien. Als je geluk hebt stap er dan iemand met een zak geld in en kun je doorgroeien.
Vroeger ging je daarvoor naar de bank maar ja die doen bijna helemaal niets meer. Blijft over crowdfinanciering, daar hangt echter ook een prijskaartje aan.
Dat is toch niet gezond?

Ik snap goed dat je geld nodig hebt om geld te maken. Althans maar weinig markten waar je geld kunt verdienen zonder/of bijna (g)een cent te investeren. Maar hoe kan er dan ooit een gezonde markt ontstaan? Waardoor juist gezondere prijzen voor de consument en bedrijf mogelijk zijn.

Als ik morgen een auto ga maken, ik krijg een berg geld via een prins uit Afrika. Dan heb ik eigenlijk alleen maar de optie om of voor kostprijs of daaronder te verkopen. Zodat mijn product gekocht zal worden. Om in de hoop mijn prins op de witte neushoorn geld blijft geven of andere mensen dat doen. Om ooit maar te hopen dat schaalvergroting naar jaren lang verlies te draaien een keer winst oplevert.

Zou in mijn optiek andersom moeten zijn. Ik maak een auto krijg mijn geld via iemand die mijn geloofd. Ik verkoop de auto voor kostprijs+x%. Als door schaalvergroting de kostprijs naar beneden gaat. Heb ik twee opties. Of ik ga voor meer marge of ik verlaag de prijs in de hoop ik nog meer auto's verkoop.


PS
Dat je niet je eerste jaar winst maakt kan ik begrijpen. En door je onkosten over de jaren uit te smeren om minder winst op papier te hebben zodat je minder belasting betaald ook.

[Reactie gewijzigd door Tjidde op 24 juli 2024 10:12]

Bedrijven gaan niet failliet omdat ze geen winst maken, bedrijven gaan failliet omdat ze hun schulden niet meer kunnen betalen. (cashflow)

Zolang er dus voldoende cashflow is, kun je dus prima elk jaar verlies draaien en het goed blijven doen.

Fictief voorbeeld: een bedrijf dat groeit, kan worden geconfronteerd met kosten die elke maand stijgen. Echter stijgen ook de inkomsten elke maand (ze groeien). Stel dat je je facturen pas betaalt na 30 dagen, kun je dus al de inkomsten van de volgende maand gebruiken om de facturen van de vorige maand te betalen. Op papier ga je dat jaar verlies maken want maandelijks geef je meer uit dan er binnenkomt, maar bedrijfstechnisch is er geen enkel probleem zolang je blijft groeien.

Mijn voorbeeld geeft ook perfect aan waarom bedrijven dus extra kapitaal willen aantrekken. Zonder dat extra kapitaal, groei je als onderneming veel trager want je bent afhankelijk van je inkomsten om de rekeningen te betalen en de groei te financieren. Met extern kapitaal kun je op een goedkope manier (rente stelt niets voor tegenwoordig) extra geld in je onderneming pompen en de groei aldus versnellen.

[Reactie gewijzigd door ljo13 op 24 juli 2024 10:12]

Dat de rente niets voorstelt wil ik toch even weerleggen. Voor risicovolle activiteiten wordt nog altijd gewoon een nette rente gevraagd (wel lager dan 10 jaar geleden, dat is waar). En als je je bedrijf vol pompt met dergelijk vreemd vermogen, dan heb je maandelijks een forse rentelast om je nek hangen.
De bank doet niets anders hoor. De kosten gaan nou eenmaal voor de baten uit, zoals ging het honderden jaren gelden ook al. Je hebt of zelf geld of investeerders nodig. Niets mis mee.

Wat wel bij deze tijd hoort is het jaar na jaar blijven investeren in een software platform. Software is immers ultiem schaalbaar. Ben je daar groot in en heb je een positieve cashflow, dan is het cashen maar.
De bank doet tegenwoordig heel anders. Vroeger werd er veel meer aan mkb gefinancierd. Tegenwoordig is dat stukken moeilijker geworden.
idd - en best knap ook dat ze de beurs dus opgingen terwijl ze nog steeds verlies maakten. En vervolgens is het nog knapper dat de eerste winst ook meteen zo hoog is.

(knapper = ook verwonderlijk...)
Razer producten tegenwoordig zijn ook niet meer zo premium als vroeger, wat natuurlijk fantastisch is.
Lijkt inderdaad erop dat ze hun doelgroep hebben vergroot, je ziet ook meer semi budget producten van ze en niet alleen maar duurste van het duurste inderdaad.
Klopt, voor een jaar of 4/5 terug was je voor een muis en toetsenbord al gauw zo'n 150-200 euro lichter als je niet alleen groene led's wou enzo.
Ben overgestapt naar Corsair, maar dat heeft ook met te maken met hun iQue systeem wat Wel mooi werkt qua data als je wat aan het overclocken bent
Reactie gewijzigd in verband met autocorrectie ellende

[Reactie gewijzigd door Linke-soep op 24 juli 2024 10:12]

Corsair kan er zeker wat van ja
Absoluut goede producten, al laat de designtaal bij mij nog (flink) wat te wensen over.
Van alle Razer spul dat ik de afgelopen 10 jaar gekocht heb blijft nog enkel de muismat over. En deze wordt binnenkort ook vervangen. Gaande van muizen met jitter naar headsets van slechte qualiteit naar een keyboard dat het minder dan 4 dagen volhield. Ik denk dat ze het vooral van nieuwe klanten moeten hebben. En vrees voor de slechte cijfers van 2021 en 2022.
Ach, als tegenhanger van jouw ervaring heb ik juist recentelijk m'n eerste Razer Naga gekocht en ik kan je vertellen dat dat ding zo lekker werkt, dat ik er na een maand of 2 nog een heb gekocht voor onderweg/werk.

Je stelling dat ze bang moeten zijn voor slechte cijfers, onder een nieuwsbericht dat hun omzet juist met ruim 50% is gestegen, vind ik sowieso wel apart :P
Minder goede cijfers hebben als basis dat 2020 als referentie jaar gaat gebruikt worden voor yty comparisons en 2020 was op vlak van hardware verkoop een uitstekend jaar door Covid. Ik zie de trend eerlijk gezegd niet gans 2021 aanhouden en al zeker niet in 2022.

Het kan best dat huidige Razer producten wel degelijke kwaliteit is, mijn ervaring in het verleden hebben een bitter nasmaak achtergelaten waardoor Razer onderaan mijn lijst zit van mogelijke aankopen. De Ouroboros muis was bijvoorbeeld een prijzig beest met veel opties en lag heel goed in de hand. Ik heb het niet kunnen gebruiken door constant jitter. Zelfs met firmware en driver updates bleef het onbruikbaar.

Dit is het probleem met consumenten vertrouwen. Eens het weg is is het heel moeilijk terug te krijgen.
Een paar maanden een product in gebruik hebben, dat is een vrij beperkte tegenhanger dan..
Prachtige hardware, veel spul van Razer hier en werkt goed. Is af en toe wel eens wat stuk gegaan maar de support goed! Echter op Laptop gebied hoor ik dat de support (nog altijd) slecht is, jammer, want ik kijk al enige tijd voor een 'gaming' laptop.

Daarnaast is die Razer Synapse fijn - maar ze verkopen nog steeds spul (zoals de orbweaver) die gewoon niet compatible zijn met de nieuwe synapse, dan draai je dus altijd twee applicaties. Daarnaast geen applicatie (meer) voor mac - jammer. Volgens mij proberen ze ook wat extra winst te boeken door crypto-mining te pushen binnen de synapse applicatie, dat gaat nog wel eens backfiren.

[Reactie gewijzigd door Sneek op 24 juli 2024 10:12]

Heb recent een Razer muis aangekocht, goed ding en tevreden van.

Hun logo mogen ze wel iets minder eDgY maken. Al zal dat wel de bedoeling zijn om kinderen te lokken.
Voor het eerst sinds 2014 winst, is dat dan puur omdat er veel investeringen worden gedaan en daardoor in de boeken verliest word gemaakt? (En eigenlijk dus prima word gedraaid).
Anders zou je toch zeggen dat het geen bestaansrecht heeft als het pas bij een massale thuiswerk crisis genoeg kan verdienen om winst te maken.

Zouden ze overigens ergens last hebben gehad van leveringsproblemen en dus zelfs nog meer hebben kunnen leveren?
De nieuwe zakelijke pro click en pro type producten zijn anders ook echt fantastisch! Heel blij mee en erg degelijk spul.
Sinds 2 weken mijn Razer producten juist weg gedaan en vervangen door de Logitech G pro series. Wat een verademing is de software van logitech. Het logitech spul voelt ook een stuk steviger en prettiger aan. Terwijl de prijzen vrijwel gelijk zijn voor vergelijkbare razer producten.
Ik heb juist net m'n Logitech G502 Hero weer ingeruild voor een Razer Deathadder. De Logitech is een prima muis maar wat een verschrikkelijk scrollwiel zit erop, veel te hoog, maakt enorm veel herrie en er valt niet mee te klikken. Snap niet dat ze zo'n belangrijk deel van een muis zo kunnen verpesten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.