Razer brengt Blade 15-laptop met GTX 1660 Ti en 120Hz-scherm uit voor 1600 euro

Razer voegt een goedkoper model toe aan zijn serie van Blade 15-laptops. Het nieuwe basismodel heeft een Intel Core i7-10750H-cpi, 16GB ram, een 256GB ssd en een Nvidia GeForce GTX 1660 Ti-videokaart. Het 15,6"-scherm heeft een refreshrate van 120Hz.

De nieuwe uitvoering van de Blade 15 heeft dezelfde aluminiumbehuizing met matzwarte afwerking als de duurdere modellen. Ook is het toetsenbord met rgb-verlichting gelijk. Toen Razer begin dit jaar zijn 2020-modellen van de Blade 15 aankondigde, kostte het goedkoopste model 1800 euro. Dat was een uitvoering met een 144Hz-fhd-paneel, maar verder waren de specificaties gelijk aan die van het basismodel dat nu uitkomt voor 1600 euro. Het model met 144Hz-scherm is nu te koop voor 1700 euro.

Volgens Razer is het nieuwe basismodel van de Blade 15 per direct beschikbaar via de Razer-website en geselecteerde retailers. Naast het instapmodel zijn er ook versies met RTX 2060- en RTX 2070 Max-Q-gpu's. Die kosten respectievelijk 1800 en 2300 euro. Het duurste model heeft een 15,6"-oledpaneel met 4k-resolutie en refreshrate van 60Hz.

Razer Blade 15 2020

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

08-12-2020 • 10:50

65

Reacties (65)

65
60
26
7
1
25
Wijzig sortering
Voor 1699 euro heb ik een Asus ROG Zephyrus G15 gekocht, met de 2060 (wel Max-Q), 1 TB SDD en 240 hz scherm met 3 ms response rate en 100% sRGB. Ryzen 9 4900 HS erin. En die is ook prima portable. Vind ik toch wel een betere deal dan dit.
Plastic rommel.

Mensen vergeten wel dat de Razer laptops net als Apple Alu CnC'ed zijn.

Dat kan niet niks kosten lijkt me.

Het zijn imho de best uitziende laptops, maar goed smaak verschilt ;-)

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 25 juli 2024 16:59]

Tja mij maakt persoonlijk het uiterlijk niet zoveel uit. Dat vergeet ik toch zodra ik een spel opstart.
Fijn dat je alu laptop er mooi uitziet, maar plastic rommel deukt minder en is veel effectiever in vorm en functie. Zo hoef je je handen niet op een ijskoud blad te leggen als je begint met werken. Best wel prettig. Ook is het buigzaam en deukt het dus minder snel, wat bij Alu echt gaat gebeuren.

Ik heb ook die prachtige Apple productjes maar alu is echt een kut materiaal voor gebruiksvoorwerpen. Het is maar net wat je belangrijk vindt...

[Reactie gewijzigd door Vayra op 25 juli 2024 16:59]

Ik heb 2 macbooks gehad vanaf 2011 tot aan nu, maar nog nooit een deuk ergens in gehad. Klinkt een beetje overtrokken. Wel ziet dat aluminium er nog steeds even mooi uit als toen, terwijl ik dat met mijn plastic laptops van daarvoor niet kan zeggen. Die kregen slijtplekken.

Dat het chassis koud aanvoelt is niet altijd even fijn misschien.

[Reactie gewijzigd door Pindamann op 25 juli 2024 16:59]

1600 euro ?!

Zelfde GPU, 1 gen oudere CPU, dubbele opslag met ruimte om te upgraden, en met 144Hz een hogere refreshrate scherm voor 600 euro minder pricewatch: Azerty Luma 15 57165NL owja, en mechanisch toetsenbord...


Schandalig Razer, werkelijk schandalig.

edit: Al die -1jes..... :9

[Reactie gewijzigd door kcNL op 25 juli 2024 16:59]

Niet dat ik het er helemaal mee eens ben, maar
- No-name vs wereldwijd bekend merk
- Iets betere specs
- Best-in-class ontwerp vs dat niet
- Kleine (usb-c?) oplader
- Waarschijnlijk stille ventilatoren vs niet zo stil (namens 1 review)
-Een goede costumer service vs een onbekende costumer service
- Ik verwacht betere kleuren van t scherm (don't quote me on that)

Nogmaals, ik ben het niet perse eens met het €1600 prijskaartje, maar voor een high-end laptop qua ontwerp met fatsoenlijke cpu+gpu mag je dit verwachten. Ik ga het er zelf ook zeker niet voor betalen, maar dat is wat zoiets ongeveer kost.
Ik ken geen 15.6" 120Hz panels met een goede (= >90% sRGB) kleurweergave, dus ik betwijfel of dit 120Hz panel beter is dan het 144Hz panel van de Azerty laptop, welke zeer waarschijnlijk een ~100% sRGB panel heeft.

Daarnaast is deze Azerty laptop helemaal niet zo'n gek ding. Het is een Intel Whitebook, geproduceerd door TongFang. TongFang maakt echt geen slechte laptops. Sterker nog, met een volledig magnesium behuizing en een mechanisch toetsenbord is het best een cool ding. Zie bijv. XMG Fusion, Eluktronics MAG-15...

[Reactie gewijzigd door Frietsaus op 25 juli 2024 16:59]

-Een goede costumer service vs een onbekende costumer service
Excuse me? Heeft Razer een goede klantenservice? Ik vertrouw Azerty toch een stuk meer dan dat amerikaanse bedrijf dat de helft van zijn producten niet levert in EU, geen nederlandse site heeft, en het woord "garantie" of "warrenty" nergens op de productpagina heeft staan.

Ik ben benieuwd wat Blade eigenaren hierover te melden. Iemand?

Oh kijk, 1 jaar garantie op je 3000 euro laptop: https://www.razer.com/eu-en/warranty
EU wetgeving? wat is dat?

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 25 juli 2024 16:59]

Ik heb heel kort een Blade van de eerste generatie gehad. De laptop zelf was degelijk gebouwd en was ook echt n gave "macbook vervanger" als het ware, maar het bedrijf heeft echt een nieuw niveau schijt aan Europese klanten.

Ook moet de laptop je liggen qua drivers. Ik werk zelf veel met 3D software en iets meer software dan Adobe op andere gebieden. Als je geen Wacom tablet hebt, heb je al het risico dat je gedoe krijgt (X-pen en Huion werkten out of the box niet goed, ik heb hierover 2 weken lang moeten mailen met de enige service die ik kon krijgen, via de mail dus). Uiteindelijk kreeg ik alleen "possible fixes" van ze, wat oudere versies van Blade drivers waren.

Je hebt ook een gedoe als je een reserve of nieuwe power adapter via Razer moet bestellen. Zelfs onder garantie/defecten zijn ze niet bereid je die adapter geheel gratis te geven, omdat het uit de US moest komen.

Mijn ervaringen zijn wel ouder dan 2 jaar, dus het kan deze dagen anders zijn..maar voor een product van zo'n prijs, ga ik er nooit meer voor.

De laptop zelf out of the box was wel gewoon goed gebouwd, maar ik wens iedereen succes die met hun klantenservice te maken moet krijgen, en de hierboven genoemde garantie is ook ronduit belachelijk. Je wordt zo goed als altijd doorverwezen naar een medewerker aan de mail, en dan kan de communicatie nog wel eens wat langzaam gaan. Het gaf mij ook niet echt vertrouwen dat Razer's garantie je ook snel "eigen schuld" aanschuift als je 3 maanden-oude Razer Kraken's kabel het opeens begeeft terwijl de headset de deur niet eens uit is geweest.
De klantenservice is zeer makkelijk te bereiken via Reddit. Ja, het is onconventioneel maar het werkt wel. Laatst hebben zij me nog nieuwe voetjes gestuurd voor mijn toetsenboord die net buiten de garantie viel.
Persoonlijk vond ik de klanten service verschrikkelijk. Reageert traag, 1 tot 5 werkdagen per mail, met als excuus het is zo druk door corona (dit was maart). Het heeft ongeveer 12 weken geduurd voordat de laptop verzonden kon worden naar razer, toen was hij daar 2 weken, konden ze het probleem niet vinden, weer 4 weken heen en weer mailen, werd hij uiteinlijk zonder pardon met problemen weer teruggestuurd. Voor mij nooit meer razer al waren ze de goedkoopste. Voor dat geld verwacht je gewoon veel meer. Heb uiteindelijk maar een macbook pro 16 gekocht met windows in bootcamp. Persoonlijk heb ik veel betere ervaring met de klantenservice van apple dan met die van razer.
Excuse me? Heeft Razer een goede klantenservice?

Ik ben benieuwd wat Blade eigenaren hierover te melden. Iemand?
Heb mijn Blade gekocht in september 2018. Webcam ging in juni 2019 kapot, heb hem toen opgestuurd en kreeg na een paar weken een gloednieuwe. Die doet het tot nu toe perfect met een gemiddeld gebruik van 50 uur per week.

Razer support staat gewoon onder een vergrootglas door de premium prijzen, net als Apple.
No-name? Onbekende klantenservice? Azerty is één van de bekendste tech-webshops van Nederland...
Haha Azerty, upgrade set bij Azerty gekocht. Kreeg een heel ander moederbord en geheugen dan op de foto's afgebeeld, reactie Azerty? Aan de afbeeldingen kunt u geen rechten ontlenen. Ik ga op foto's af zodra de beschrijving van de producten beperkt is.

Magekko, dat is pas een topper! What you see is what you get.
Maxict is de beste :+
Betere kleuren van het scherm kan nog weleens variëren, ik zie genoeg Tongfang en Clevo based laptops met goede schermen.

Stillere fans bij Razer zijn er ook met een reden, ik herinner mij paar reviews waarin Razer liever op performance inlevert voor een stillere laptop dan andersom, begrijpelijk maar ik heb liever een keuze voor een wat luidere maar koelere laptop die op volle toeren kan draaien.

Voor de rest? Design is inderdaad top, USB-C lader is mooi maar geen excuus voor hogere prijs, customer service laat ik in het midden (want geen ervaring), plus ja je betaald ook voor de Razer naam.

Wat betreft die review, gaming laptops maken lawaai en ik zie nog steeds te veel mensen die dan klagen dat zo'n ding lawaai maakt, heel simpel neem dan een desktop of koop geen gaming laptop.

of pas de fancurve aan, en desnoods draag een koptelefoon

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 25 juli 2024 16:59]

Maar zo lang maakt Razer toch ook nog niet laptops om echt te spreken van een kwalitatief product? Die maken nog genoeg fouten imo
BYD maakt hun laptop, doet Razer niet zelf. BYD maakt ook de huawei laptops oa.
Razer staat bekend om hun extreem slechte customer service om eerlijk te zijn.
Uit ervaringen uit mijn directe omgeving kan ik je vertellen dat de klantendienst en het geluidsniveau van de Razer wel eens dik kunnen tegenvallen. Voor een premium merk heeft Razer toch een erg gebrekkige reputatie op dat vlak, voor die prijs kan je een stuk beter verwachten en elders vind je dat ook.

Ik ben geen fan van het soort barebone-laptop gebaseerde builds zoals Azerty op die link aanbiedt, maar ik denk dat je qua garantie-afhandeling en geluid een stuk beter zal uitkomen daarmee.

Mijn grootste ergernis bij die barebone chassis zijn build quality (vaak veel plastic & panel gap) en het ontwerp (vaak toch redelijk dik, wat in combinatie met de plastic behuizing erg goedkoop aanvoelt). Ik heb wel al een paar jaar zo geen machine meer in handen gehad, dus het kan zijn dat het beter geworden is.
- No-name vs wereldwijd bekend merk
Azerty.nl is één van de meest vooraanstaande tech-webshops van Nederland, zou dat niet No-name noemen
- Iets betere specs
De specs liggen inderdaad niet gek ver uit elkaar, maar voor een gaming laptop is het verschil tussen een 256GB en 512GB SSD aanzienlijk. Call of Duty anyone? Daarnaast is er een extra m.2 slot.

- Best-in-class ontwerp vs dat niet
Best-in-class op basis waarvan? makkelijk moddergooien dit.

- Kleine (usb-c?) oplader
Lader laat inderdaad wel te wensen over, maar USB-C kent nog technische beperkingen

- Waarschijnlijk stille ventilatoren vs niet zo stil (namens 1 review)
Benieuwd naar een gaming laptop die lekker stil is op max performance

-Een goede costumer service vs een onbekende costumer service
Razer goede service? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Azerty daarentegen heeft zich keer op keer bewezen, kan je zelfs langsgaan ;)

- Ik verwacht betere kleuren van t scherm (don't quote me on that)
ok
Dat valt wel mee, beetje lullig om iedereen over 1 kam te scheren.

Qua gaming PC is het niet te vergelijken, 2 totaal verschillende producten.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 25 juli 2024 16:59]

Het is best een fors verschil, maar bij Razer betaal je altijd een behoorlijke opslag voor het labeltje Razer. Dit is altijd al zo geweest. Daarbij is er van het model wat je aanhaalt 1 review te vinden op tweakers die juist als negatief punt het toetsenbord aangeeft.

De CPU van de Razer is 10% sneller als die Azerty en heeft Azerty een onbekende refresh rate vs 120 hz bij Razer. Dus is hij duur ja, is hij duurder dan noodzakelijk eveneens ja. Maar dat is Razer plus een klein stukje nieuwere en betere hardware.
De Razer Blade is naar mijn mening strakker qua design, en dat is vaak al duurder, en dan zal het merk het ook wat duurder maken. Dat houd je toch. Ik zou zelfs eerder voor die Razer gaan dan die Luma.
Ik had ook recent een laptop voor vergelijkbare bedrag gehaald, same specs alleen ander merk.

Echter eerlijk is eerlijk, design en bouwkwaliteit technisch is die Razer beter, niet dat de Azerty Luma (Tongfang based?) of mijn Medion (Clevo based) slecht gebouwd zijn, absoluut niet.

Maar als je eenmaal zo'n Razer laptop in handen hebt gehad snap je het wel (of een MacBook, want beide hebben een heel vergelijkbare kwaliteit)

Enige wat er dan overblijft is of je daar 600 euro extra voor wil neerleggen, ik niet want ik geef meer om andere dingen die mijn laptop ook biedt en dan voegt Razer niks toe, en als ik al dat geld zou uitgeven dan pak ik nog liever een krachtigere laptop van een ander merk.

Dat maakt die Razer niet een slecht product, het is gewoon voor een andere doelgroep bedoelt.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 25 juli 2024 16:59]

Nee hoor, dat heet Marketing. Apple doet precies hetzelfde. Andere meer bekende merken ook. Wat is hier schandalig aan?
Nou, de vergelijking met Apple loopt natuurlijk scheef. Daar waar Apple daadwerkelijk zelf de hardware ontwerpt (al dan niet met leveranciers wat nu ook weer afneemt) en je met Apple meerwaarde haalt uit het ecosysteem. Je betaalt bij apple niet alleen voor het product, maar ook de service en de R&D. Dat kan je niet 1-op-1 vergelijken hier. Anders als de naam "Razer", wat ik persoonlijk een gammel imago vind hebben op z'n best, zie ik hier niet de meerwaarde anders als "OMG GAMING, GUT, BUY BUY BUY" .... Misschien dat ik iets mis?
In zijn marktsegment is Razer toch wel een premium merk net als Apple. Misschien dat jij dat niet zo ziet, maar voor sommige mensen is een Apple ook niks waard.

Ik zelf wordt van geen van beide echt warm vanbinnen, maar ik snap de vergelijking wel.
Ik heb het niet over 'waarde' die je er als persoon aan hecht.. Ik heb over wat er daadwerkelijk in de prijs zit. Sentiment is persoonlijk en niet te vergelijken
Dit is weer zo'n geval van 'Voor wie is deze laptop bedoeld'. Als het puur om gaming performance zou gaan, dan ben ik het met je eens. Veel te duur...

Persoonlijk zou ik deze laptop wel meenemen in de lijst 'Ik game en wil de laptop gebruiken voor een professionelere setting'. Je betaalt wel premium, maarja 'niet-over-de-top-look' en 'performance' gaan eenmaal samen met hogere prijzen.

Schandalig, nee. Duur, ja 8)7 !
Heb je de foto's wel bekeken van de luma? ze hebben beide een vergelijkbare professionele uitstraling
Helemaal eens dat het prijskaartje erg hoog is. Maar je kunt zo'n OEM laptop écht niet vergelijken met een Razer Blade, die kwalitatief het prima op kan nemen tegen een Macbook Pro. En dat kunnen weinig windows laptops. Laat staan die zo gespecked kunnen zijn.

Zelf eigenaar van een Blade 15 Advanced (RTX 2070 Super / 32GB / 2TB m2) en er is echt niets vergelijkbaars op de markt, met unibody, dit gewicht, de specs en bijvoorbeeld de vapor chamber.

Je post noemt enkele voordelen van de Azerty. Maar niet alle nadelen ten opzichte van een blade. Je koopt een blade niet om het te winnen met specs. Maar om een soortgelijke ervaring te hebben als met een Macbook (met de voordelen van de GPU en Windows of course).. Dus niet een plastic bakbeest.

[Reactie gewijzigd door Inverted_World op 25 juli 2024 16:59]

Ik heb de Asus Zephyrus met 240Hz pantone display, ryzen 4900hs, 16GB, 1TB NVMe en RTX2060 MaxQ gekocht voor 1600, wat maakt deze Razer een betere machine of wat is de reden van de hoge prijs?
Matige bouwkwaliteit, matige koeling, geen unibody, etc etc etc.
Er zijn tig laptops die qua specs beter zijn dan de blade's, of wellicht spec-wise een betere prijs/kwaliteit verhouding hebben. De bouwkwaliteit, het gewicht, en de premium materialen, die zijn ongeevenaard bij een blade en als enige laptop vergelijkbaar met Macbook's. Dat is de reden dus. Of je dat 600 tot 800 euro extra waard vind is aan de koper.
Bij de Media Markt zag ik afgelopen weekend een hele mooie aanbieding i5- notebook van LEGION met een GeForce RTX 2060 en 16GB RAM 512GB NVME voor €1049! Vind ik nog beter dan deze Razer

[Reactie gewijzigd door Van der Berg op 25 juli 2024 16:59]

Goede aanbieding, maar is dit niet een geheel ander type laptop? Eentje om thuis op het bureau te zetten en een keer mee te nemen naar vrienden (wanneer dat weer mag) tegenover een laptop die je iedere dag in je rugzak meeneemt? Want wie gamet er on the go? Als je wel productief wil zijn met de Legion, dan waarvoor? Voor video editen wil je een high(er)-end CPU en voor foto editen heb je niet zo'n zware gpu nodig (dan heb je liever een lichtere laptop of eentje met meer batterij). Als ik een use-case mis voor de Legion laat het me vooral weten, maar ik zie t zo 123 niet
Video & foto bewerking doe je niet op een laptop, ik snap echt niet dat mensen dat zelfs overwegen. Een latop cpu zal veel sneller throttlen, heeft minder threads (en/of cores meestal). Nuja ieder zijn ding uiteraard. Dit is door de jaren heen een pak beter geworden, maar een beetje desktop zal nog altijd een pak sneller zijn. Uiteraard zijn er velen die hier geen plaats voor hebben, of geen 2x een pc willen kopen. Maar dan moet je trager er wel bij nemen. Gamen on the go, een student bijvoorbeeld, lijkt me ideaal. Enja ik ken ook mensen waar de WAF (Wife acceptance factor) een rol speelt. Een grote kast in huis mag niet, maar een laptop kan dan wel weer, ken zo iemand, die koop dan altijd een alienware laptop. Dat je een 17 inch nog een laptop kan noemen is een andere zaak. Maar hij kan gamen, vrouw is blij dat er geen kast staat etc
foto editen on the go; sport, concert en grote evenement professionals die Z.S.M hun foto's de deur uit moeten hebben omdat dit hele actuele zaken zijn waar hoe eerder je je submissie bij je editor hebt hoe aannemelijker het is dat je betaald krijgt, of een andere is net voor.

Die gaan niet even rustig de auto instappen en dan richting huis om even achter de desktop uitgebreid met een kop koffie te zitten.

Idem ditto met video editen, denk aan coverage van grote zaken zoals computex etc. heel veel mensen gaan daar naartoe en editen dagelijks hun content op een laptop in hun hotelkamer om te publiceren.

Zat usecases te bedenken.
True kan ik verstaan, maar dat is echt een absolute minderheid, maar het feit blijft, een laptop zal altijd een pak trager zijn dan een desktop.
Dat doe ik de laatste 10+ jaar wel degelijk op laptops (MacBookPro). Geeft me de flexibiliteit om te werken waar ik ben (thuis, kantoor en zonodig zelfs op vakantie-adres), dus het kan prima.
Ik heb hier vorige week meer dan 40 kleine "help" films gemaakt van bepaalde acties in een saas met wat uitleg, telkens een minuut lang ofzo. En dan nog 1 grote demo van 45+ minuten. Ben ik toch blij dat dit op een desktop is en niet op een laptop. Maar ieder zijn ding. En op vakantie raak ik geen pc aan, heb er altijd eentje bij, maar de laatste 10 jaar nooit open gehad op vakantie)
Wat ben ik blij dat beide ik en mijn partner gamers zijn, beide Pc's staan dus vrolijk in de woonkamer.

Dat terzijde qua foto bewerking zie ik performance niet als de grootste probleem, eerder het scherm want hoewel er goede schermen bestaan in gaming laptops, er zijn er genoeg die alles behalve geschikt zijn voor foto of video bewerking.

En dan mag je een extra scherm erop aansluiten, wat ook weer ruimte in beslag neemt.
Video & foto bewerking doe je niet op een laptop, ik snap echt niet dat mensen dat zelfs overwegen. Een latop cpu zal veel sneller throttlen, heeft minder threads (en/of cores meestal). Nuja ieder zijn ding uiteraard. Dit is door de jaren heen een pak beter geworden, maar een beetje desktop zal nog altijd een pak sneller zijn. Uiteraard zijn er velen die hier geen plaats voor hebben, of geen 2x een pc willen kopen. Maar dan moet je trager er wel bij nemen. Gamen on the go, een student bijvoorbeeld, lijkt me ideaal. Enja ik ken ook mensen waar de WAF (Wife acceptance factor) een rol speelt. Een grote kast in huis mag niet, maar een laptop kan dan wel weer, ken zo iemand, die koop dan altijd een alienware laptop. Dat je een 17 inch nog een laptop kan noemen is een andere zaak. Maar hij kan gamen, vrouw is blij dat er geen kast staat etc
Ja dat kan een probleem wezen, als je een vriendin of vrouw heb die dat niet wil, maar je kan en erg snelle Game-PC maken die heel klein zijn, Game-PC's hoeven al lang niet meer groot te wezen, dat is al jaren onzin geklets van mensen die zeggen dat ze er geen een kunnen hebben omdat hij zo groot is en me vrouw het niet goed vind, want je kan ze heel klein maken, net als veel YouTubers al hebben laten zien, zo als de Loki Ghost S1, of de NZXT H1, wel heel duur maar aardig klein, of de Velkase Velka 3, of de VELE andere kleine kasten, waar een volledige grafische kaart in past.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 25 juli 2024 16:59]

Ik heb zo een UMX1 gehad van jonsbo, is best wel leuk zo een kleine kast, maar daar heb je niet veel beweginsruimte in en moet je goed opletten wat er allemaal in past. Nuja ik heb een eigen bureau, en gewoon een fractal design meshify c, is meer dan groot genoeg. Nu in al die kasten krijg je wel een videokaart in, maar het is heel krap en temperatuur is een pak hoger. Je moet tellen dat voor elke 8 a 10 graden je de levensduur van je componenten aan het halveren bent. Er is een oplossing voor alles uiteraard. Maar ik wil een stille pc. 20-25 jaar geleden genoeg helikopters in elkaar gestoken om het zo te zeggen. Maar met een grotere kast zoals nu kan ik mijn cpu bij zeer licht werk rond de 45 graden houden bij normaal gebruik (bijna idle zit rond de 42), bij gebruik rond de 50, en bij 100% rond de 65, videokaart (rtx super 2060) op 42 (zonder dat fans opstaan). En volgende week als ik eens tijd heb die fans vervangen dat in de kast zaten met 2x 14mm vooraan en 1x 120 achteraan (silent wings 3 van bequiet), en als koeler gebruik ik een dark rock pro 3. Dat krijg je nooit in een kleine kast. In die UMX gebruikt ik een bequiet lage profiel, kan niet op de naam komen, kon niet klagen, maar cpu draaide wel pak warmer. Maar het zijn keuzes die je moet waken. En zeker in een kleine kast kan de luchtverplaatsing een probleem zijn.
Ik heb zo een UMX1 gehad van jonsbo, is best wel leuk zo een kleine kast, maar daar heb je niet veel beweginsruimte in en moet je goed opletten wat er allemaal in past. Nuja ik heb een eigen bureau, en gewoon een fractal design meshify c, is meer dan groot genoeg. Nu in al die kasten krijg je wel een videokaart in, maar het is heel krap en temperatuur is een pak hoger. Je moet tellen dat voor elke 8 a 10 graden je de levensduur van je componenten aan het halveren bent. Er is een oplossing voor alles uiteraard. Maar ik wil een stille pc. 20-25 jaar geleden genoeg helikopters in elkaar gestoken om het zo te zeggen. Maar met een grotere kast zoals nu kan ik mijn cpu bij zeer licht werk rond de 45 graden houden bij normaal gebruik (bijna idle zit rond de 42), bij gebruik rond de 50, en bij 100% rond de 65, videokaart (rtx super 2060) op 42 (zonder dat fans opstaan). En volgende week als ik eens tijd heb die fans vervangen dat in de kast zaten met 2x 14mm vooraan en 1x 120 achteraan (silent wings 3 van bequiet), en als koeler gebruik ik een dark rock pro 3. Dat krijg je nooit in een kleine kast. In die UMX gebruikt ik een bequiet lage profiel, kan niet op de naam komen, kon niet klagen, maar cpu draaide wel pak warmer. Maar het zijn keuzes die je moet waken. En zeker in een kleine kast kan de luchtverplaatsing een probleem zijn.
Dat heb je altijd met kleine PC kastjes dat de temp hoger is en ja weinig ruimte heb, dat is logies, maar dat moet je over hebben als je klein wil gaan, maar je kan hem wel op veel meer plekken kwijt dan een aardige grote kast als de Fractal Design Meshify C, daarom heb ik er twee gemaakt, een heel kleintje in de CEMO 9001 die maar 220x330x96mm (DWH) is, die onder me TV zit in me tv kast, en een Game-PC in de Raijintek Thetis Window die ook niet heel groot is 360x210x366mm (DWH), en waar alles in past zonder problemen, maar ik heb voor aluminium kasten gekozen, voelt veel meer premium aan en is lichter, en hou absoluut niet van kunststof wat veel kasten hebben.

Me Game-PC zijn CPU zit rond de 30c idle, en load in spellen op 52c, en me GPU zit idle op 35c, en onder load 74c, was altijd 64c, maar denk dat ik me waterkoeler op me GPU een keer moet openmaken en ontkalken en schoonmaken, en dit alles bij een kamer temperatuur van 22,5c.

Edit foutjes

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 25 juli 2024 16:59]

Dit dus. Krijg heel vaak de opmerking "de legion voor 1050 euro" maar ik zie er ook geen usecase voor. Tel daarbij op dat het scherm van die legion nou ook niet heel wauw is.....
Vaak moet je die goedkopere laptops alleen op een bureau laten staan. Als je ze vaak meeneemt zijn ze snel stuk.
Ben ik de enige die het vind dat je jezelf niet serieus neemt als (al dan niet op gamers georiënteerd) merk als je nu nog een laptop uitbrengt met een GPU die al twee jaar geleden vervangen werd? En dan ook nog de hoofdprijs er voor rekent en er een hele kleine ssd in stopt?
Die GPU is februarim 2019 uitgekomen en hoort tot de 2e generatie sinds de RTX. Het is geen 10xx serie maar een 16xx serie. Dat is in feite een RTX20xx zonder ray tracing en wat andere features die daarmee samenhangen. Het is niet de nieuwste chip, maar er is nog geen opvolger voor en de stap omhoog (RTX3060) is ook nog niet fatsoenlijk verkrijgbaar.

https://en.wikipedia.org/wiki/GeForce_16_series

[Reactie gewijzigd door NoepZor op 25 juli 2024 16:59]

Je hebt gelijk, ik dacht echt dat er 1060 stond, niet 1660. Dat maakt uit ja.
1660Ti is twee jaar geleden uitgekomen, niet vervangen. Dus denk niet dat je bericht klopt :)
Ach een 1660 is misschien nog fatsoenlijk te koelen in zo’n dunne laptop, je kan wel een 2080 willen maar die is na twee minuten ofzo niet veel sneller meer dan die 1660 omdat de laptop de warmte niet kwijt kan.

En oplichting? Ze vertellen netjes wat er in die laptop zit toch? Als iemand de vraagprijs over heeft voor die specs in dat design is er volgens mij niemand opgelicht.

Of jij vindt dat t waar voor je geld is dat is een heel ander verhaal. Iemand die deze laptop koopt vindt een “echte” gamer laptop met betere specs en koeling die eruit ziet als een kermis en klinkt als een stofzuiger waarschijnlijk geen waar voor t geld (zeg niet dat jij beweert dat dat waar voor je geld is hoor, maar even ter vergelijking).
ey ze moeten wel hun voorraad GTX chips kwijtraken :)
2300 euro voor een laptop met een i7, 512 gb ssd en 16 gb ram? Zijn ze van het padje af bij Razer?
Voor 300 euro meer koop je een i9, 32 gb en 1 tb ssd. Niet bij een onbekend merk maar bij HP.
offtopic:
Om welk model gaat het? Want de goedkoopste die ze hebben is 2700 met die specs
ook met een 4k oled scherm? :)
HP zou ik nu ook niet bepaald premium noemen qua bouwkwaliteit tegenover razer
Ik heb een Blade uit 2019 met de 2070 als desktop replacement met een eGPU aangesloten. Voor ik hem aangeschaft had, had ik mezelf al ingelezen op alle problemen die je er bij kunt krijgen. Uit eigen ervaring kan ik de Blade eigenlijk prima aanraden en gebruik ik hem van 3d rendering tot video editing aan toe, volgens mij hebben ze bij Razer na elk model net wat kunnen verbeteren aangezien de oudere modellen vaak te heet werden. De temperaturen zitten tussen 74-80°C tijdens gamen en heb zelfs nauwelijks BSOD's, zelf nog geupgrade met een M.2 en 64gb geheugen. Sterker nog, ik heb naast de 'dure' Blade ook een Macbook, die twee keer zo duur is, en die heeft meer last van crashes.

Deze laptops zijn in mijn ogen wel de pareltjes op het gebied van techniek, de Blade is wat duurder maar kan zeker een voordeel bieden op gebied van stabiliteit, wat soms nog de vraag kan zijn bij andere high-end laptops.

[Reactie gewijzigd door Braverly op 25 juli 2024 16:59]

Paar keer Razer muizen en toetsenborden gehad, maar snap om eerlijk te zijn de hype niet echt om dit merk. 1600 Eur voor deze specs? is de behuizing van goud of wat?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.