ASUS brengt ROG Phone 5 eind maart uit vanaf 799 euro

ASUS heeft zijn ROG Phone 5 aangekondigd. De Android 11-smartphone met Snapdragon 888-soc en 144Hz-oledscherm verschijnt in diverse varianten, waarvan de goedkoopste 799 euro kost. De duurste uitvoering met 18GB Lpddr5 kost 1299 euro.

ROG Phone 5 Ultimate

De basisuitvoering van de ROG Phone 5 heeft 8GB Lpddr5-geheugen en 128GB aan UFS 3.1-flashopslag. In de duurste variant zit 18GB Lpddr5 en 512GB flashopslag. Alle uitvoeringen hebben een 6000mAh-accu en Qualcomms Snapdragon 888-soc met geïntegreerde 5G-modem.

ASUS voorziet zijn nieuwste gamesmartphone van een 6,78"-oledscherm van Samsung, met een resolutie van 2448x1080 pixels en een refreshrate van 144Hz. De piekhelderheid is 1200cd/m². De behuizing heeft afmetingen van 173x77x10mm en weegt 239 gram. Naast een USB-C-aansluiting heeft de telefoon ook een 3,5mm-jack.

Aan de achterkant zit een primaire 64-megapixelcamera die 8k-video's met 30fps kan opnemen. De tweede camera heeft een 13-megapixelsensor en ultragroothoeklens en de derde camera is een 5-megapixelsensor met met close-uplens voor 'macrofoto's'. De selfiecamera met 24-megapixelsensor is weggewerkt in een rand boven het scherm. Daardoor zit er geen gat of inkeping in het scherm.

De ROG Phone 5 Pro- en Ultimate-uitvoeringen hebben ledjes aan de achterkant en een matrixpatroon waar animaties op weergegeven kunnen worden. De smartphones zijn ook voorzien van ASUS' AirTrigger 5-techniek, dat zijn schouderknoppen die door middel van ultrasoon geluid werken. Volgens de fabrikant zijn die verbeterd ten opzichte van de vorige ROG Phone-modellen.

ASUS meldt dat de telefoons vooruit te bestellen zijn en in de webwinkel staat dat de ROG Phone 5 vanaf 29 maart wordt geleverd. Dat gaat om de goedkoopste uitvoering. Duurdere versies volgen later.

De ROG Phone 5 is de opvolger van de ROG Phone 3. Vermoedelijk slaat ASUS een getal over omdat 4 in China een ongeluksgetal is. De uitspraak van vier is in het Chinees vergelijkbaar met de uitspraak van het woord 'dood'.

Model Ram (Lpddr5) Opslag (UFS 3.1) Prijs
ROG Phone 5 8GB Lpddr5 128GB 799 euro
ROG Phone 5 12GB 256GB 899 euro
ROG Phone 5 16GB 256GB 999 euro
ROG Phone 5 Ultimate 18GB 512GB 1299 euro

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

10-03-2021 • 15:59

71 Linkedin

Reacties (71)

Wijzig sortering
Als het goed is zijn de ASUS telefoons ook weer te koop zijn via de Nederlandse website. Zo kun je bv nog de ASUS ROG PHONE 3 bestellen :) Of dat ook gaat gelden voor de 5 geen idee ;)

https://rog.asus.com/nl/phones-group/allmodels

Zo te zien nu ook via NL te bestellen:

https://www.asus.com/nl/M...e/filter?Series=ROG-Phone

[Reactie gewijzigd door VTec op 10 maart 2021 17:58]

Ik zie wel op belsimpel dat de 3 wordt verkocht. Hoop ook de 5 dadelijk. Was het niet ook zo toen de 3 uitkwam dat deze niet beschikbaar was in NL wegens de verloren rechtzaak van Philips?
Klopt, al is de 3 al wat langere tijd te koop via Belsimpel viel mij op :) Geen idee waarom wel via hun en niet via anderen partijen.

Via ASUS NL zelf zijn de telefoons sinds ongeveer een week weer te bestellen via de Nederlandse website.
Belsimpel importeert de toestellen zelf, doen ze bijvoorbeeld ook met de pixel telefoons. Officieel is het niet te koop in Nederland.
Kijk, weer wat geleerd, thanks ! :)
Vind de Normal, Pro en Ultimate benamingen wel raar, want de specificaties zijn hetzelfde. Je verwacht toch wel een verschil in grote, camera's of andere specificaties. Nu betaal je alleen meer voor RAM, schermpje op de achterkant en een andere kleur.

Volgende week kijken wat Red Magic gaat doen. Als ik een nieuwe telefoon ga kopen wordt het waarschijnlijk weer een game telefoon, omdat die nog een plat scherm hebben zonder notch, camera gaten of beweegbare camera.

[Reactie gewijzigd door WhySoSerious? op 10 maart 2021 17:50]

Er zijn genoeg toestellen met een plat scherm hoor.
Ja maar niet high-end zonder notch, camera gaten en beweegbare camera. De camera dus nog in de frame, dan doen ze alleen nog bij game telefoons.

[Reactie gewijzigd door WhySoSerious? op 10 maart 2021 16:17]

Je vergeet de headphone-jack, die steeds vaker bij high-end toestellen weggelaten wordt (bedankt Apple)
Ja niet altijd bij game telefoons. De vorige ROG Phone 3 had het bijvoorbeeld niet.
Sony is volgens mij de enige "niet" gaming telefoon die dat allemaal heeft.
En ook de headphone jack.
18GB Ram op een telefoon, kan iemand mij a.u.b. een usecase vertellen daarvoor 😁.

Ik vond 16GB al zware overkill.
Ik ben recent naar een telefoon met 12GB gegaan (kwam van 3GB) en ik merk gemiddeld genomen na een dagje teams/outlook/powerpoint/browser dat ik tussen de 6 en 7gb load. Wat moderne OS-en doen is wat er aan RAM is, ook echt gebruiken. Niet zozeer omwille dat één app het echt gebruikt, maar meer als stand-by functie: snel van teams naar outlook schakelen, of naar de browser (en sommige dingen terwijl je screen shared) is zó fijn. En dan is er bij telefoons natuurlijk ook altijd nog dat je typisch "RAM" ook gedeeld is met de GPU. Dus die Adreno (radeon :P) voor die mega-resolutie schermen (mijn telefoon doet 1768 x 2208 op 120Hz) heb je daar dus ook een framebuffer nodig!
Al is het natuurlijk de vraag of je de 12GB (of hoeveel dan ook) echt daadwerkelijk nodig hebt. Je kan altijd de apps die op de achtergrond draaien sluiten. Tijdens het constant wisselen tussen een aantal apps die je continu gebruikt, dan maak je er echt gebruik van. Maar de normale consument, of gamer, die gebruikt meestal niet zoveel geheugen. Ik game zelf ook vaak op mijn telefoon, maar gebruik hooguit nog 1 of 2 apps op de achtergrond (zoals spotify). Het sneller starten is ook niet zo denderend, gezien het marginaal sneller is als het in het geheugen draait i.p.v. los opstarten. Mogelijk dat er nieuwe games zijn die meer geheugen gebruiken, maar de meeste gebruiken rond de 2GB RAM. Eventueel zou je ervan kunnen profiteren als je het als desktop gebruikt.
8gb is al meer dan zat tegenwoordig.
Maar ik denk hoe langer je een toestel gebruikt hoe meer er gebruikt zal worden omdat apps steeds groter worden en met ram gebruiken.

Als je zware games speelt op je toestel is het vooral belangrijk dat je een goede soc hebt.
Een sd888 zal alle games vlekkeloos moeten draaien of je nu 6 of 12 gb ram hebt.

Ik denk dat het voor gamen belangrijker is om te kijken welke toestel een rechte scherm heeft het liefst geen notches/punch holes en genoeg bezels zodat je geen onbedoelde aanrakingen hebt
Helemaal mee eens, tegenwoordig zie je ze elke keer meer geheugen, snellere processors etc. erin stoppen. Maar ik zie hier dan niet echt de meerwaarde van in voor de bestaande populaire games. Voor Fortnite kan ik me voorstellen dat je niet met een 3 jaar oude telefoon nog 60fps kan spelen, maar elk jaar een nieuwe kopen van ruim 1000 euro lijkt mij ook onrealistisch.
De rog telefoon kun je ook aan een usbc dock koppelen. Van Asus .... En er dus een desktop van maken.... Of een. Game laptop als je een nexdock hebt...
Hoe veel GB heeft jouw pc?
Marketing, meer is het niet.
leuk speeltje als je iets anders wild dan anderen, maar heb je het geld er voor over ? ik ziet dit niet beter presenteren dan een normale android telefoon, en dat nog steeds met 1080p scherm i.p.v 1440p, met 1440p zijn de balken wat kleiner op 16:9

https://www.youtube.com/watch?v=wt46cnzlMwQ

[Reactie gewijzigd door KuroHana op 10 maart 2021 16:30]

Hij kan in ieder geval in Benchmarks wel beter presteren dan normale Android telefoons

ROG 5 vs S21 Ultra
https://youtu.be/Z1rCDwz-yg4?t=262
misschien ja, vooral CoD, andere games, weet niet, zal bijna geen verschil inzitten ,
De s21 van ons heeft helaas een exynos 2100 welke vergelijkbaar is met de sd865 omdat de exynos last heeft van thermal throttling.
Dit zal vooral merkbaar zijn bij zwaardere games maar denk dat 90% amper gamen op hun toestel anders dan candy crush etc.
het is gewoon, samsung geef de amerikanen well de sd en europeanen exynos, omdat ze er van af willen, en dan beweren ze ook nog eens dit, heb die chat nog als je me niet geloof,

1. omdat wij er om gevraagd hebben kregen we exynos only,
2. hun beweren dat hun exynos beter presenteerd dan sd,
3. 5g was niet nodig in nederland,
4. minder energie zuining met exynos dan de sd variant terwijl tests anders leeken , hun beweren anders,
5. hoofdtelefoon aansluiting weg, vonden ze niet meer van deze tijd,
6. lelijke samsung modellen, hun beweren weer anders,

en gaat zo maar door,
ik weet neit wat samsung aan het doen is, maar sinds die tijd ben ik samsung mobile gaan ontwijken,
Als ik me niet vergis had het met een deal te maken tussen samsung en qualcomm.
Mja dat is niet wat ze toen zeiden tegen me, maar maak mijn ook niet uit
1080p met dezelfde soc zal een veel hogere fps hebben dan bij 2k.

En de zwarte balken hebben met aspect ratio te maken niet zo zeer met resolutie
tuurlijk wel, als het 1440p was waren de balken minder dik
Nee dat heb je echt mis.
Bij telefoons is het nu gewoon raar omdat er nieuwe aspect ratios zijn.
16:9 was de standaard tot lg en samsung het idee hadden om 18:9 en 18,5:9 te maken.
En Samsung is daarna steeds iets langere schermen(in verhouding tot de breedte) te maken.

Samung
S7 1440p: 16:9 (geen zwarte balken bij 16:9 filmpjes)
S8/s9 1440p: 18,5:9 (wel zwarte balken bij 16:9 filmpjes)
S10 1440p: 19:9 (nog iets grotere zwarte balken bij 16:9 filmpjes)
S20/s21 1440p: 20:9 (nog iets grotere zwarte balken bij 16:9 filmpjes)

Asus
rog 5 1080p: 20,4:9 (iets grotere zwarte balken dan de s21

Sony
1 4k 21:9(iets grotere balken bij 16:9 dan rog5)

10 plus 1080p 21:9 (even grote zwarte balken bij 16:9 filmpjes als de xperia 1)

Kijk maar naar bijvoorbeeld bij tv's.
Breedbeeld formaat is 16:9.
Bij dezelfde film in 21:9 zul je even grote balken hebben boven en beneden of je een 720p, een 1080 of een 4k scherm hebt.

Als je het even googled kan je waarschijnlijk betere uitleg vinden maar hoop dat het zo al uitgebreid genoeg is.
Uhm k , ik heb geen tv , maar ja deze aspect ratio zuig
Eigenlijk zijn 16:9 en 21:9 de gangbare verhoudingen maar door de rare verhoudingen van alles ertussen maken sommige YouTube kanalen ook 18:9 filmpjes en als ik me niet vergis is seizoen 2 van Jack Ryan ook in 18:9🤦🏽‍♂️
Ik kijk veel anime , die zijn 16:9 of 4:3 daar zit ik dus mee
Als ik anime kijk dan gebruik ik mijn oude xa2 ultra of de tv.
Het kijkt inderdaad veel fijner als je de juiste schem verhoudingen hebt.
het meeste wat ik kijn is nog steeds 16:9 zelfs de meeste steam games zijn ook 16:9
Geen micro sd card slot aanwezig. zou je toch wel mogen verwachten van een gaming phone/handheld.
je ken altijd een externe opslag aan koppelen, denk niet dat je 256gb aan mobiele games heb
nee maar met filmpjes gaat het heel hard...
tja, als je ze op .mov heb dan wel, maar een mkv h264 10bit of hevc 10bit zal niet zo veel opslag gebruiken, ik zelf draag een 512 gb micro sd met adapter met me voor mijn anime fansubs, en ik ken genoeg kijken als je dat bedoeld
Ik denk dat @PageFault doelt op het schieten van filmpjes. Dit gebeurt in steeds hogere bitrates op steeds hogere resoluties, dus dan is die 256gb wel snel vol. 128GB zonder micro SD is wat mij betreft not done in een 'Gaming' telefoon. COD Mobile is alleen al tussen de 5 en 7 GB.
Ja ik bedoel zelf filmen. In een half jaar zat 128 GB vol en zo vaak film ik niet...
Voor degenen die geïnteresseerd zijn in de gebruikerservaringen: MKBHD heeft een uitgebreide review online staan!
LTT is er erg tevreden over.
https://youtu.be/wt46cnzlMwQ

Zit er ook aan te denken om mijn mi 10 te vervangen voor deze.
Betalen de andere producenten wel gewoon de patent van Philips?
Lijkt mij toch niet dat het per toestel erg veel is. Asus zit een beetje op zijn centen.
Ik vraag me af in hoeverre er werkelijk sprake is van patentbreuk. Dezelfde zaak is ook door Philips aangespannen in Frankrijk (en andere EU landen) en daar ging de rechter niet mee met de aanklager.

Het is dus wel raar dat alleen in Nederland de zaak is gewonnen.
Welke specs rechtvaardigen de prijs niet?
Volgens mij is bijna alles aan de bovenkant markt.
support,
software updates,
micro sd,
1080p scherm,

en laten we niet praten over de camera, daar geef ik totaal niet om op een gaming telefoon, op geen enkele telefoon eigenlijk

alleen meer geheugen op lpddr5 en laatste soc is niet voldoende in mijn ogen,
maar ik ken het verkeerd zien, misschien ben jij een van die mensen die er niet om geefd

[Reactie gewijzigd door KuroHana op 10 maart 2021 17:05]

Dit is inderdaad een "gaming phone", en dan zou de camera inderdaad niet de beste hoeven te zijn.

Volgens mij is die meer dan prima dus dat voldoet.

Geen MicroSD is inderdaad een gemiste kans.

- Het scherm is meer dan top, 2440x1080 èn 144HZ.
- headphonejack!
- 6000mAh-accu
- 65W fast charging

Bedoel je met support, Asus? En welke software updates mis je?

Edit: welke (gaming)telefoon doet het beter voor de prijs?

[Reactie gewijzigd door GroeneThee op 10 maart 2021 17:59]

volgens linus, asus geef 1 keer een update uit, en daar riskeer je beveilegings update mee

welke gaming phone,
one plus zit er niet ver vanaf zover ik weet,
de one plus 8t werk ook goed in games heb er geen problemen mee,

ik ziet niet hoe rog phone 5 veel beter is, op papier ziet het er top notch uit,
hoeveel verschil zit er in android games tot nu toe ?

ik denk tussen 120hz en 144 hz zit bijna geen verschil, zelfde als pc gaming
tenzij je cod speelt, die is fps honger,

voor de meeste android games, zal er bijna geen verschil in zitten tot dat samsung en amd uitkomt

iphones doen het tevens ook goed met gaming met veel minder hardware en onozelige koeling
en heb nog geen eens zoveel geheugen nodig,
Denk dat schaal en al die compatible accesoires ook een groot deel van de prijs bepalen.

Vrij niche markt op het geheel denk ik.
Zoals die extra koeler voor de achterkant bijvoorbeeld.
Maar die andere telefoons hebben geen RGB aan de achterkant van de telefoon. Dus zie je er niet cool uit tijdens het gamen. Verder heeft RGB natuurlijk geen nut.
Alsof je die rgb ziet met je handen eroverheen , of de koeler erop, dan heb ik liever een rgb sidebar tog ? :p
Het was ook sarcastisch bedoeld :)
ik ziet niet hoe rog phone 5 veel beter is, op papier ziet het er top notch uit,
hoeveel verschil zit er in android games tot nu toe ?
Deze telefoon heeft
  • gaming shoulder buttons
  • opties om Touchscreen controls van games om te zetten naar controls van de phone zelf
  • Prima geluid uit de telefoon zelf
  • Mega grootte batterij en snel laden
  • optie om stroom rechtstreeks naar de telefoon te pompen in plaats van naar de batterij (dus geen hitte op de batterij)
  • Presteert beter en consistenter met de zelfde chipset als de S21 Ultra
  • 144Hz en Lagere latency dus smoother scherm dan de meeste andere phones
  • Gaming accessories[/i]
En dit allemaal voor 799 Euro

Het is geen telefoon voor mij, maar dit is echt wel een stuk beter als de standaard Android telefoon om op te gamen imo

[Reactie gewijzigd door Sinester op 11 maart 2021 09:15]

Volgens mijn doet elke telefoon stroom van een externe source gebruiken als de batterij vol is, of je schakeld langzaam laden in om hitte te voorkomen,

Geen draadloos laden,

Speakers kunnen nooit goed klinken met de batterijen in de weg , dus ze zijn erg beperkt met ruimte voor een speaker kastje als asus dat gebruikt,

Ik heb geen problemen met gamen op een normale telefoon of tablet...

Ik speel regelmatig op mijn one plus 8t cyberpuunk, of op ipad pro 2018, geen problemen, en

En dat het beter presenteerd dan s21 is omdat elke rtelefoon op de cameras en camera ai gericht is , vooral samsung,

Voor mij zou dit een goede telefoon zijn, als,ik niet 3 maanden geleden oneplus 8t cyberpunk gekocht had , ik hou wel van anders zijn dan anderen,

Maar ik ziet geen dolby atmos of tuning bij akg of hardman kardon of zo, dus zal wel standaard ongetuned en on geblanceerd zijn, dat zal niet veel helpen om links en rechts te bepalen op een klein apparaat, zelfs of de ipad pro is het moeilijk te onderschijden

[Reactie gewijzigd door KuroHana op 11 maart 2021 10:58]

Volgens mijn doet elke telefoon stroom van een externe source gebruiken als de batterij vol is, of je schakeld langzaam laden in om hitte te voorkomen,
Maar heeft ook elke telefoon die optie dat je het zelf kan bepalen? dus niet alleen als de telefoon vol is wel zo handig met een telefoon bedoeld voor gaming dat je hem aansluit en hij de batterij niet belast en dus niet warm word.. en als nog van voldoende stroom voorziet
Speakers kunnen nooit goed klinken met de batterijen in de weg
Je doet erg veel aannames, maar ik heb idee dat je niet heel veel verdiept hebt in deze telefoon, want de reviews claimen juist erg goed geluid uit de telefoon zelf

Laatste stukje van je tekst snap ik niet echt, maar klinkt alweer als puur aannames

[Reactie gewijzigd door Sinester op 11 maart 2021 11:15]

De Prestaties vallen niet gigantisch I elkaar zoals bij een Samsung S21 wel het geval is. Doe eens 3-4 benchmarks back to back de prestaties van een s21 vallen een cake die te vroeg uit de oven wordt gehaald inelkaar. De Asus blijft vrij constant.
Het touch screen regestreer sneller minder input lag.
Desktop modus. Ze hebben een Dock met een ingebouwde monitor switch.
En in welke "day-to-day"scenario ga je dat merken?
in gaming waar deze "Gaming" telefoon voor bedoeld is?
Zevenhonderdnegenennegentig Euro.. Belachelijk prijzen.
Waarom noemt men die dingen eigenlijk nog telefoon.