Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

SK Hynix begint massaproductie van Lpddr5-geheugen van 18GB voor smartphones

SK Hynix is begonnen met de massaproductie van Lpddr5-geheugen met een capaciteit van 18GB. De module is bedoeld voor smartphones en zal als eerste door ASUS gebruikt worden in de ROG Phone 5.

Het nieuwe geheugen haalt een snelheid tot 6400Mbit/s en SK Hynix claimt dat dit een snelheidsverhoging is van 20 procent ten opzichte van ander Lpddr5-geheugen in huidige smartphones. Daarmee doelt de fabrikant op Lpddr5-geheugen met een snelheid van 5500Mbit/s. Samsung maakt echter ook al Lpddr5-geheugen met een snelheid van 6400Mbit/s.

Met 18GB heeft de nieuwe Lpddr5-geheugenmodule van SK Hynix wel een hogere capaciteit dan wat er tot nu toe beschikbaar is voor smartphones. Topmodellen van onder andere Samsung gebruiken momenteel maximaal 16GB aan Lpddr5. SK Hynix heeft al 18GB-modules geleverd aan ASUS, die de fabrikant gaat gebruiken voor zijn ROG Phone 5-gamesmartphone. Dat toestel wordt op 10 maart gepresenteerd.

SK Hynix citeert een marktonderzoeker die stelt dat Lpddr5 momenteel goed is voor 10 procent van de geheugenmarkt voor smartphones. De verwachting is dat dit oploopt tot meer dan 50 procent in 2023. Naast Lpddr5 zijn er nog veel smartphones met langzamer Lpddr4- of Lpddr4x-geheugen.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

08-03-2021 • 10:37

67 Linkedin

Reacties (67)

Wijzig sortering
Wat is het idee achter zo veel geheugen in een smartphone? Mijn PC krijgt de 16GB amper vol.
Ik durf er wat op te verwedden dat dit enkel om winstmaximalisatie van de producent gaat, want er zijn geen toepassingen waar dit voordelen bij biedt.

De producent van de telefoon betaalt een bepaalde hoeveelheid extra voor dit extra geheugen, en vraagt vervolgens een veelvoud van dit bedrag bij de verkoop aan de consument die denkt 'meer RAM is áltijd beter', en aan de consument die altijd het top-model wil hebben wegens 'status' of onkunde, al presteert dat topmodel op praktisch vlak identiek aan het model met minder RAM.
In principe is zo dat hoe meer RAM je kunt gebruiken, hoe meer stroom je kunt besparen.

Elk stukje geheugen dat een applicatie kan blijven gebruiken is in de toekomst een stukje processing power dat niet meer gebruikt hoeft te worden in de vorm van bijvoorbeeld een app overnieuw opstarten, UI opnieuw berekenen, nieuwe data ophalen over het netwerk, data overnieuw ophalen uit het opslag geheugen en ga zo maar door.

Daarnaast komen deze besparingen natuurlijk vaak ook direct de responsiveness van de telefoon ten goede om vaak dezelfde redenen.
Klopt uiteraard niet helemaal.

(Er vanuit gaande dat je altijd maar 1 ram chip gebruikt, meer chips leid uiteraard automatisch tot meer gebruik, anders zou de vergelijking oneerlijk worden)

RAM is tenslotte geheugen dat stroom nodig heeft om te kunnen draaien, iets dat Solid State Geheugen alleen nodig heeft bij het benaderen van de data.

Nu is het zou dit dit een chip is die 18GB biedt, en conform de ontwikkelingen waarschijnlijk zuiniger is dan zijn voorganger.
Maar op papier zou het zo moeten zijn dat als je deze chip zou uitkleden, Deze ook zuiniger moet kunnen worden gemaakt.

Uiteindelijk is het gene dat bepaald hoe zuinig alles werkt gewoon een goed ingericht OS.
Deze zal ten alle tijden moeten bepalen welke app moet blijven draaien en welke in slaap-stand kan worden gebracht. (Of zelfs geheel gesloten)

Mocht het zo zijn dat het mogelijk was een telefoon met 64GB ram te hebben, dan zou deze niet energiezuinig werken.... (nog steeds er vanuit gaande dat het maar 1 chip is).
Puur omdat er momenteel geen apps zijn die bij elkaar zoveel ram nodig zullen hebben in een productie scenario.

Edit:
Alles in je ram gebruikt tenslotte ook je cpu cycles.

[Reactie gewijzigd door JBVisual op 8 maart 2021 11:25]

RAM is tenslotte geheugen dat stroom nodig heeft om te kunnen draaien
Dat geld dan vooral voor DRAM ja. Maar ook dan gebruikt het een stuk minder stroom voor refresh dan als het actief wordt gebruikt. Ik vond ergens dat het ongeveer 25% is bij een 32 GiB module. Niet dat dat geen probleem is, maar het is misschien iets minder groot dan dat je verwacht. Er zijn ook technieken om dit verder te verkleinen zoals het (lokaal) aanpassen van de frequentie.

Het uitschakelen van RAM ben ik nog niet tegengekomen, maar misschien komt dit nog als het stroomverbruik van RAM een groter probleem wordt.
Alles in je ram gebruikt tenslotte ook je cpu cycles.
Hmm, daarover valt te discussiëren. Het meeste is data, en je hebt ook nog dingen als DMA. Bij file system en Internet cache gebruikt de data minder CPU cycles dan dat je het opnieuw moet ophalen.
Gebruikt een stukje RAM dat leeg is (zonder gegevens) even veel stroom als een stukje RAM dat gegevens bevat?
Ja dat doet het wel ja.
De waarde 0 of 1 moet tenslotte met spanning vastgehouden worden, een wisseling zou op papier iets meer stroom verbruiken omdat de controller de waarde aan moet passen (de controller gebruikt in deze dus iets meer spanning, niet de ram cache zelf).
maar de wisseling van waardes is in de gehele module verwaarloosbaar ten opzichte van het aan of uit staan.
Jaren geleden was dat het geval, vooral omdat geheugen toen niet "leeg" kon zijn. Elke bit bevatte een 0 of een 1, en je DRAM moest beiden bewaren. DDR4 (waar het hier over gaat) heeft iets wat "Fine Granularity Refresh Mode" heeft, en waar je kunt aangeven dat sommige stukken van je chip geen relevante data meer bevatten. Dan hoeft de chip geen stroom meer te verbruiken om die daata te bewaren.
Aha, goed om te weten. En zou dat veel schelen? Stel je hebt een RAM-module van 8 GB, en daarvan is maar 1 GB gevuld met een besturingssysteem en verder niks. Situatie 2: er zijn heel veel programma's tegelijk ingeladen, en 7 GB worden gebruikt. Zou dit een substantieel verschil opleveren?
Ja, dat is een substantieel verschil. Refresh kost tot 25% van de energie, en je hebt dat dus met 3/4 gereduceerd.
Veel mensen sluiten apps niet af op de telefoon maar laten ze op de achtergrond doordraaien. Als je zo een paar dagen onderweg bent loopt je geheugen behoorlijk vol. De meeste computers worden na gebruik uit gezet waardoor het geheugen leeg is als je hem weer gaat gebruiken.

Maar ik deel jouw mening... Het is wel een beetje veel aan het worden.

Bij mijn puberkinderen heb je soms zo 10 apps op de achtergrond draaien op de telefoon. En dan gaat het hard.

[Reactie gewijzigd door dabronsg op 8 maart 2021 10:48]

Het OS van je telefoon is heel goed in bepalen welke apps uit het geheugen gehaald moeten worden als die een tijdje open staan. Er is geen enkele reden om een app handmatig te sluiten, tenzij deze niet meer naar behoren functioneert.
De meeste apps starten zichzelf weer deels op als je ze geforceerd sluit omdat er allerlei listeners en services actief zijn en al met al kost zo'n handeling vaak meer stroom dan als je het gewoon negeert.
Het enige voordeel van een absurd hoge hoeveelheid RAM in een telefoon is dat je minder vaak een app koud hoeft te starten, maar naast games merk je daar weinig van.

Overigens is het ook heel gebruikelijk een PC/laptop in standby te zetten, die van mij herstart ik ook maar eens per maand of zo.

[Reactie gewijzigd door Tielenaar op 8 maart 2021 12:05]

Dat ben ik toch niet met je eens, in elk geval niet in Android 4: de telefoon wordt toch echt langzamer als je hem een tijd aan hebt staan en allerlei programma's hebt gebruikt. Je ziet dan dat er weinig RAM vrij is. Bij het starten of wisselen van programma's zit je dan echt telkens lang te wachten, een stuk langer dan wanneer je normaliter een programma opstart vanuit een koude start. Of zelfs als je instellingen opent of wat dan ook merk je het. Wanneer je dan in taakbeheer alle open programma's afsluit (kan op veel telefoons), werkt alles opeens weer veel vlotter.

Dit is hetzelfde wat er gebeurt wanneer in Windows je te weinig RAM hebt: wat voor die merkbare vertraging zorgt is het telkens cachen naar de vaste opslag omdat er RAM moet worden vrijgemaakt voor iets nieuws, volgens mij. Dus zo goed is in elk geval Android 4 niet met automatisch beheer van RAM, wat Google ook moge beweren. Op mijn nieuwe telefoon (Android 10) heb ik 2x zo veel RAM, dus nog niet zo op gelet.

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 9 maart 2021 05:57]

Android 4.4 is ruim 7 jaar oud en krijgt geen updates meer. Ik vind het wel een beetje apart om dat als voorbeeld te nemen, terwijl apps die daarop draaien wel doorevolueren en dat soort telefoons enorm traag maken. In Android 4 telefoons zit gewoon standaard niet genoeg RAM en die zijn anno 2021 traag per definitie.
Ik heb nu al bij 3 telefoons (~5 jaar) nooit vaker dan een keer in de paar maanden een telefoon opnieuw moeten opstarten.

Telefoons en computers werken heel anders. Een telefoon heeft 1 app tegelijk openstaan en gooit gewoon een andere dicht als er RAM nodig is. Bij Windows blijven alle programma's open en als het RAM volloopt dan moet er swap space op de hardeschijf gebruikt gaan worden om tijdelijk dingen naartoe te schrijven. Dan wordt de boel enorm traag. Het is niet te vergelijken.
Tja, ik noemde dit omdat het heel duidelijk was dat de telefoon traag was wanneer er weinig vrij werkgeheugen beschikbaar was, en deze traagheid verdween zodra je handmatig programma's uit het werkgeheugen gooide. Google beweerde toen ook al dat handmatig programma's uit het werkgeheugen gooien geen enkele zin had, omdat Android dit zelf automatisch beter kon regelen. Dat was op basis van zo'n praktijktest dus gewoon echt onwaar.

Voor Android 10 weet ik het nog niet, maar het is goed mogelijk dat de bewering van Google nog steeds deels onwaar is (al zullen er ongetwijfeld wel verbeteringen zijn doorgevoerd). Zoals ik al zei heb ik het nog niet echt gemerkt in Android 10, ook omdat ik nu dubbel zo veel werkgeheugen heb. Maar ik houd je op de hoogte. Het is wat mij betreft best mogelijk dat je weer hetzelfde zult zien tegen de tijd dat programma's in Android 10 zo veel werkgeheugen gebruiken dat er weer krapte ontstaat in bestaande toestellen.
Google is continu zijn OS aan het optimaliseren. Als je denkt dat hier geen verbetering in is gekomen sinds 4.4, 7 jaar verder, dan heb je wel erg weinig vertrouwen in een bedrijf dat over het algemeen bijzonder goede producten maakt :)
Zoals ik al zei geloof ik WEL dat er verbeteringen zullen zijn aangebracht. Maar dat wil niet zeggen dat het nu wel waar is wat Google toen beweerde. Dat beweerde het bedrijf toen immers ook al vele, vele jaren. En in de praktijk bleek het onwaar.
Welke "de meeste mensen" sluiten hun computer af? Want als ik kijk op allerlei techsites en fora, ook niet-tech-fora(!), dan lees ik alleen "ik sluit mijn computer nooit af"-reacties. Dus volgens mij is je argument een beetje achterhaald.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 8 maart 2021 11:47]

Dat geldt voor de mensen die op de fora komen.

Hoeveel procent van de computergebruikers komt op fora die gaan over computergebruik?

Ik denk dat dat niet heel veel zal zijn. je wilt ze niet allemaal een handje geven, maar uitgedrukt in procenten valt dat wel mee.
Geen bron. Ik geloof er helemaal niks van. Juist de niet tech-savvy gebruikers hebben geen zin in herstarten en klappen gewoon een laptop dicht ofzo. Standby dus.
Vergeet ook niet dat je allerlei verschillende ACPI sleep states hebt en Windows Fast Startup.
Bij dat laatste zal je kernel gesuspend worden niet echt afgesloten, zodat je daarna weer sneller op kan starten. Kun je soms ook zien, als je afsluit en weer opstart is dan je uptime counter niet gereset. Kan mij zo voorstellen dat ook dat impact heeft op geheugen, al zal het meeste gebruik zo toch echt door de apps komen en niet door de kernel.
https://www.nextofwindows...p-with-my-computer-uptime

[Reactie gewijzigd door thof1 op 8 maart 2021 12:24]

Veel van de niet zo tech-savy gebruikers hebben ooit geleerd dat je altijd je computer netjes moet afsluiten - en als je hem niet al te vaak gebruikt is dat vaak ook zo. Wat ik in mijn familie ziet is dat ze hem zeer bewust wel uitzetten dus. Als ze nog een lampje zien knipperen zeggen ze meteen: hee, hij staat nog aan, en dan zetten ze hem alsnog uit.
Ik schreef "ook op niet-tech-fora".
De enige keer dat ik mijn PC niet afsluit, is wanneer ik per ongeluk op "log out" druk en het niet door heb :)
Hahaha :)

Ik sluit mijn laptop zelf ook nooit af. Ik herstart hem wel eens voor updates, met name kernel-updates (Linux), maar verder niet.
Nu dat ik thuis werk sluit ik mijn werk laptop wel af, op het werk echter niet. Daar betaal ik namelijk niet voor de stroom en kost het minder opstart tijd en kan ik dingen open laten staan.
Voornamelijk belangrijk denk ik als mensen regelmatig switchen tussen apps die veel geheugen gebruiken; alle smartphones tegenwoordig zullen het geheugen van een app vrijgeven als het nodig is. Maar meer geheugen betekent dan dat er meer apps actief (of iig snel beschikbaar blijven) bij vaak switchen. En "de jeugd" zal dat veel meer doen dan ik.

Dat gezegd hebbende, heb zelf een redelijk recente iphone (XR), maar ook daarbij moeten games, vooral de online varianten, vaak opnieuw opstarten of verbinding maken als je even wat anders gedaan hebt. Dat zal hem minder aan het geheugen en meer aan de netwerk-architectuur van die games liggen denk ik.
Een iPhone is misschien een verkeerd voorbeeld. Ik heb zelf een “12 pro Max” maar ook deze kent dat probleem.

Dit komt omdat IPhoneOS heel anders met geheugen om gaat dan Android dit doet. Dit is ook een van de redenen waarop IPhone’s ondanks hun mindere specs dan Android tegenhangers vaak toch altijd in de top 10 eindigen qua prestaties. (Uiteraard gekeken per jaar van release)
iOS doet niet echt aan multitasking. Apps in de achtergrond worden afgesloten als er meer geheugen nodig is. Ook draaien applicaties onder iOS niet onder de Java VM, wat ook zal helpen.

Het zorgt er in ieder geval voor dat 4GB in de iPhone 12 helemaal prima is. Met de oude 2GB had ik nog weleens dat een game afsloot als ik gebeld werd.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 8 maart 2021 11:22]

Bij mijn weten is android zo gebouwd dat het altijd zal proberen zoveel mogelijk RAM te gebruiken omdat snelheid te behouden. Waarbij Windows juist dit zo optimaal mogelijk probeert te gebruiken. Misschien dat dit een reden is?
Geheugen preventief leeg maken is altijd een slechte keus. Windows gebruikt leeg geheugen bijvoorbeeld automatisch als hardschijf-cache. Want ook bij Microsoft is bekend dat leeg geheugen alleen een kleine groep Tweakers heel blij maakt.
Want ook bij Microsoft is bekend dat leeg geheugen alleen een kleine groep Tweakers heel blij maakt.
Geheugen wat niet gebruikt wordt is weggegooid geld :P
Made by the creators of chrome :p
Bijvoorbeeld Samsung Dex +gebruik van VNC, dan is 8gb+ wel handig.
RAM word vaak ook gebruikt voor de bandwidth.

Edit: minnetjes why?

[Reactie gewijzigd door Jay47 op 8 maart 2021 10:49]

Omdat een grotere fles (meer RAM) niet betekent dat de hals (bandwith) groter wordt. Meer RAM betekent dus niet dat je machine sneller wordt.
Maar ze voegen toch ook vaak juist chips (flessen) samen om een grotere volume te creeeren, daardoor heb je meerdere (kleine) halzen en is je flow groter. Dat was ook de reden dat vaak de 512GB SSDs sneller waren dan de 128GB SSDs.

helemaal als je leest:
Het nieuwe geheugen haalt een snelheid tot 6400Mbit/s en SK Hynix claimt dat dit een snelheidsverhoging is van 20 procent ten opzichte van ander Lpddr5-geheugen in huidige smartphones. Daarmee doelt de fabrikant op Lpddr5-geheugen met een snelheid van 5500Mbit/s. Samsung maakt echter ook al Lpddr5-geheugen met een snelheid van 6400Mbit/s.
Ik ga me niet nogmaals branden aan een opmerking als: "zoveel opslag is toch nergens voor nodig?"
*skoozie kijkt nog eens naar zijn pc met 8GB Ram
Klopt, maar dan heb je dus geen 18GB chips nodig, dan kan je beter 4x4GB hebben op bijvoorbeeld 4x32-bit, dan 1x18 op 32-bit
Hangt dan ook weer af van je processor. Waar de meeste huis tuin en keuken processoren dual memory channels hebben, hebben ze in de enterprise tak quad memory channels...
misschien is het wel een terechte opmerking of zoveel kopers zijn. wellicht dat ramgebruik op smartphones lager zou zijn tov pc gezien er meestal minder applicaties op een smartphone draait. dan is het wel een terechte vraag of er wel zoveel kopers zijn voor de fabrikant om eea rendabel te krijgen.
Je machine word niet sneller, maar apps reageren wel sneller vanwege de bandwidth.
Apps reageren sneller.. dat is toch juist de definitie van een snellere machine?
Nee hoeft niet perse, meer ram word gebruikt voor de bandwidth. Sommige apps vragen nu eenmaal meer.
Dus als je minder ram hebt runnen die apps trager. Dus dan is je pc trager.
De chip is 18Gb, niet 18GB, delen door 8 dus.

Kunnen geen zorgvuldigheid verwachten bij een Telegraaf dochter, laten we reëel blijven
Blijkbaar gaat het toch echt om 18GB (gigabyte), dus we hoeven niet door 8 te delen ;)
SK hynix Inc. announced that it has started mass-production of 18GB (gigabyte) LPDDR5 mobile DRAM, which offers the largest capacity in the industry.
Bron: https://news.skhynix.com/...dustrys_largest_capacity/

[Reactie gewijzigd door job_h op 8 maart 2021 17:46]

Omdat het kan.
Wat is het idee achter zo veel geheugen in een smartphone? Mijn PC krijgt de 16GB amper vol.
Simpel een verkoop truck, mensen zien meer en denken letterlijk dat het beter is, voor 99+% is 4 a 6GB RAM meer dan genoeg voor een smartphone, mijn Xiaomi Mi 6 heeft 6GB RAM, en heb nog nooit na 4 jaar gehad dat ik RAM te kort had, en dat met een berg tabs open, en meer.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 8 maart 2021 19:12]

Volgens mij is het in de praktijk 18Gigabit (en niet 18GigaByte) wat deze chips (per chip)
aan capaciteit hebben...
Zie ook:
https://www.slashgear.com...rs-5g-flagships-30635598/
Er moet dus volgens mij 18Gb (met een kleine b) staan in het artikel...
Nee, ook bij het stuk waar jij aan refereer gaat het uiteindelijk om 16GB lpddr5 RAM. Deze is dan wel weer opgebouwd uit 16Gb chips.
Ok, ik zie het.
Sorry, ik had niet goed doorgeklikt/doorgelezen...

[Reactie gewijzigd door kh65 op 8 maart 2021 14:15]

uh ok.... maar hoe zit dit nou met pc geheugen ?!

waarom eerst de mobiletjes en dan gaming pc's

ineens gaan de telefoons verder vooruit dan pc's
Iedereen heeft een telefoon en rouleert zijn mobiel sneller. Veel meer winst te behalen gok ik.
Yup; vorig jaar zijn er ~265 miljoen PC's verkocht, vs ~1500 miljoen smartphones. Dat gezegd hebbende, na snel googelen lijkt het erop dat de gaming markt voor mobiele telefoons nog maar de helft is van dat van PC's. Neem dat met een korrel zout, ik heb niet lang gekeken.

iig, mobile gaming is een groeimarkt, PC's zijn best established / stabiel.
Groot gedeelte is natuurlijk niet veeleisende games in de f2p gaming market.
Maar dat kan altijd komen natuurlijk.
265 miljoen pc's a la, maar dat wil niet zeggen dat er geen groei in zit. Chromebooks alleen al zijn in Q4 2020 van 2.9 miljoen naar 11.2 miljoen verkochte laptops gegaan, dus dat is een hele forse groei en betekent dus dat je de pc-markt zeker niet moet onderschatten.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 8 maart 2021 11:50]

Wellicht dat JEDEC nog het laatste woord moet hebben, of de computer CPU en PCH nog niet klaar zijn voor DDR5?
Ik 'denk' dat een ARM SoC uiteindelijk ook een stuk simpeler is dan een X86-64 computersysteem.
In een beetje PC kan je zelf geheugen bijprikken. Dat kan je in een mobieltje wel vergeten.
Maar je ken niet , ddr5 in ddr4 stoppen , tuurlijk ken je een pc upgraden
Dat ze daar inderdaad met de PC's niet op aanhaken: met één Lpddr5-chip ben je klaar met je werkgeheugen. Enige reden dat dit niet zou passen op een pc?
Je moet het zo zien; als er tekorten zijn voor een product in één bepaalde afzetmarkt maar niet (voor datzelfde product) in een andere markt, dan is er meer winst te behalen in die tweede dan in die eerste markt. Gaming is een grote markt, maar niet elk onderdeel van die markt is even winstgevend.
Over het algemeen is nieuwer geheugen ook zuiniger, iets wat in een telefoon een veel grotere rol speelt vergeleken met een desktop of zelfs een laptop. Zoals LPDDR4 vs LPDDR3, sneller en lager in verbruik. Ik vermoed dat dit bij LPDDR5 ook het geval zal zijn.
Hun?? Gaming pc’s? Wat heeft dat met dit onderwerp te maken? Sinds wanneer zijn gaming PC’s een massmarket?? Het gaat hier om ram voor telefoons. Aangezien er veel meer telefoons verkocht worden en de techniek in telefoons vele malen sneller gaat dan in PC/notebook hardware (m1 chip van Apple die rondjes om een I7 loopt) lijkt me dat een logische keuze.
Hahaha en laptop's nog standaard met 4 of 8GB ram leveren ...
Want een telefoon gaat precies het zelfde om met RAM als een windows machine (x86)
En ik merk dan niks van 12GB lpddr5 op mijn Galaxy S20 Ultra. Dit is echt overkill! en zal je nooit nodig hebben

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True