Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nubia kondigt gametelefoon Red Magic 6 met 165Hz-oledscherm aan

De Chinese smartphonemaker Nubia heeft de Red Magic 6 en 6 Pro aangekondigd, de nieuwste generatie van zijn gametelefoon. De Red Magic 6-telefoons hebben onder meer een oledscherm met een verversingssnelheid van 165Hz.

Het scherm van de telefoons heeft een diagonaal van 6,8", een verhouding van 20:9 en een resolutie van 2400x1080 pixels. Het gaat om een scherm van 15,8x7,1cm met een oppervlakte van 112 vierkante centimeter. Het scherm kan tot maximaal 165Hz, maar schakelt als gebruikers dat willen, automatisch tussen 165, 120, 90 en 60Hz. Het registreren van aanrakingen gebeurt 500 keer per seconde met een enkele vinger en 360 keer per seconde met multitouch. Dat verlaagt de responstijd tot 8ms, zegt Nubia.

De Red Magic 6-telefoons hebben een Qualcomm Snapdragon 888-soc, met 8 of 12GB Lpddr5-geheugen en 128 of 256GB UFS 3.1-opslag. Koeling gebeurt net als bij vorige generaties met een kleine, ingebouwde ventilator die tot 20.000 omwentelingen per minuut kan maken. Het geluid daaruit is ongeveer 28dB, met 59 bladen die elk 0,1mm dik zijn en met een maximale snelheid van 14 meter per seconde kunnen draaien. Ook is er een vapor chamber van 0,3mm dik en koperen folie over de accu voor koeling. De behuizing zelf is gemaakt van een aluminiumlegering die door de fabrikant is uitgezocht vanwege de mogelijkheid om hitte af te voeren. De gametelefoon heeft ook schouderknoppen en een gameknop op de behuizing om de gamemodus in de software te starten.

Een verschil tussen de telefoons zit onder meer in de accu. De Pro heeft een capaciteit van 4500mAh en kan opgeladen worden met 120W; de reguliere Red Magic 6 heeft een 5050mAh-accu die met 66W kan worden opgeladen. De telefoon heeft verder drie microfoons en een 3,5mm-jack. De Red Magic 6 kost in China 3799 yuan, omgerekend rond 482 euro. De Pro heeft meer geheugen, meer opslag en een kleinere accu die sneller kan worden opgeladen, en kost omgerekend rond 563 euro. De telefoons komen volgende week uit in China. Over twee weken is de aankondiging van de wereldwijde versie van de telefoons.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Arnoud Wokke

Nieuwsredacteur

04-03-2021 • 14:53

48 Linkedin

Reacties (48)

Wijzig sortering
Opladen met 120W, dat is zelfs nog meer dan de maximale USB C Power Delivery specs (20V 5A) waarmee je laptops kan opladen... Waar zal de grens liggen voor het opladen van telefoons?

[Reactie gewijzigd door MeltedForest op 4 maart 2021 15:58]

Ik gok bij de grens dat de kabels te dik moeten zijn om een bepaald vermogen te kunnen doorlaten.
Als ze zo dik worden dat het 'inconvenient' wordt, gaan mensen het niet meer handig vinden.
Laten we zeggen: ~0.8cm dik, en laten we zeggen dat iets van 100V met relatief complexe hardware haalbaar is. Geen idee wat het fysieke limiet is van zo'n kabel, maar dat zit in de duizenden Ampères Watts.

Met andere woorden, nog lang niet :)

PS: Dit is natuurlijk sarcastisch, ik begrijp dat het limiet momenteel (vaak) bij de accu zelf ligt, maar ook daar zullen uiteindelijk nieuwe technieken en magische oplossingen voor komen. Mijn punt is vooral, er is op een gegeven moment een fysiek limiet aan de kabel, en dat zal ongeveer de eindstreep zijn.
PPS: Watts natuurlijk, niet Amperes :+

[Reactie gewijzigd door FireDrunk op 4 maart 2021 16:07]

Nou die limiet zit niet in de duizenden Ampères, eerder in de tientallen. Bedenk je ook dat de stroom heen én weer moet, dus je hebt twee aders nodig (naast de datadragers). Binnen een kabel van 8mm dia passen twee aders met een diameter van 3mm of zo? Er moet immers ook nog een bakje isolatie bij hier en daar. Een ader van 3mm diameter heeft een oppervlakte van 7mm2. Laten we voor het gemak 6mm2 zeggen, want daarvoor zijn gewoon maximale stroomsterktes vastgelegd en dat is bij een losse kabel 35A (bij vaste installatie meer). Vervolgens moet het allemaal ook nog door de stekkers passen maar goed.

Meer krijg je niet veilig door zo'n kabel, zo werkt stroomsterkte nou eenmaal. Als je meer vermogen door dezelfde diameter wil moet de spanning omhoog. Daarbij denk ik dan weer niet dat je het voor elkaar krijgt om zo'n standaard op 100V te laten werken, want 100V is gevaarlijk voor kinderen en huisdieren en laten we wel wezen, telefoonkabels gaan niet zelden stuk. Ik denk niet dat men voor deze toepassing meer dan 20V gehomologeerd krijgt, wellicht nog één verdubbelen in de toekomst, maar goed met 20V en 35A kun je laden met 700 Watt. Aangezien een telefoonaccu toch wel onder de 10Wh zit heb je daarmee een accu in luttele minuten vol.

[Reactie gewijzigd door A64_Luuk op 4 maart 2021 16:17]

Duizenden amperes? :+

Voor 1200A moet je toch zeker denken aan 240mm2 ipv de 0,1 tot 0,5mm2 in een gemiddelde USB-C kabel. Een 2 aderige kabel daarvan zit op een CM om 5-6 doorsnede :P

Daar gaat technologie niets aan oplossen. Meer dan 5A is niet praktisch voor dergelijke kabels en connectoren. Hogere spanning kan natuurlijk wel. Bijvoorbeeld 40V is nog redelijk veilig, maar daar boven moet je ook alweer me veel veiligere stekkers gaan werken.
1200A is normaal in een installatie bij 230V 4 kabels van 300mm2 ;). (ook de reden waarom mijn vorige fabriek dan met 3KV motoren werkte voor de grotere vermogens.)
3KV heeft ook wel weer wat uitdagingen natuurlijk :P
Ik vind het echter grappig hoe mensen vaak de fysieke beperkingen van hoge stromen niet snappen:)
Klopt, Was dan ook een aparte schakelruimte voor met grote inrijd-laden, De aansluit behuizingen van zulke grote motoren heeft toch al een zee van ruimte, kabels iets minder beschadigen bij het trekken, lekker ruime bochten erin. Kabels waren tot 200 meter lang, en dan is 1 dikke Aluminium kabel al rap 3.000,- de meter goedkoper dan 4 grote koperen jongens..

Merk inderdaad vaak dat mensen vergeten wat er bij komt kijken zodra je echt de grote vermogens ingaat, stapsgewijs opstarten bijvoorbeeld zodat het dorp verderop geen flikkerende verlichting in huis heeft :P
Ik verwacht dit jaar nog accu's die ze in 3 delen splitten, bijvoorbeeld 3x 1500mah. Dan kan je weer sneller opladen, nu zijn de accu's 2 delen.
Dat zou toch niet uit moeten maken aangezien het laden gaat met charge rates (1C, 3C, 5C)? Hoeveelheid accu's/capaciteit maakt niet uit dacht ik.
Jawel, op dit moment worden bij veel telefoons accu's ook al in 2'en opgesplitst om sneller opladen mogelijk te maken. :)
Zo werkt dat niet, nu trap je enkel in wat marketing gelul 8)7 .

Een 4500mAh telefoonaccu opgesplitst in 2 delen (cellen) kan je net zo snel laden als een accu met een enkele cel van 4500mAh.

Denk je dat gezien de vele duizenden cellen over verschillende modules, je een Tesla opeens met >5C kan laden ? Nee, dus.

Sowieso zijn ze niet constant met 120W te laden, daarnaast gaat de levensduur van een Li-Ion accu met zulke hoge C waardes gewoon rapper achteruit. Vraag maar aan de RC/drone heren in het forum.

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 4 maart 2021 19:18]

Hoe meer parallel hoe meer ampère.
Als je 1 batterij met 1a op 12v kan opladen. Dan kan je 2 batterijen paralell dus met 2a op 12v opladen. Totale laadtijd blijft natuurlijk hetzelfde.
Wel is het zo dat de C waarde wordt bepaald door de capaciteit van de batterij. Hoe groter de batterij hoe groter de C en hoe meer A erin kan
Wel is het zo dat de C waarde wordt bepaald door de capaciteit van de batterij. Hoe groter de batterij hoe groter de C en hoe meer A erin kan
Ja dit dus. Eén grote, 2 kleinere cellen, of 100; Zolang de totale capaciteit van de accu gelijk is kunnen ze allemaal even snel geladen worden, de rest is marketing.

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 4 maart 2021 18:44]

De oorzaak is te vinden in hoe de cellen en de accu's met elkaar verbonden zijn. De cellen staan in serie met elkaar, waardoor het totale vermogen beperkt is. De 2 individuele accu's zijn parallel aangesloten, waardoor ze afzonderlijk van elkaar geladen (en ontladen) worden.
Dat maakt uiteindelijk niets uit. 3 cellen van 3.7v 1500mAh (16.5Wh) in parallel met 3C opladen is 50 Watt,
één 3.7v accu van 4500mAh (16.5Wh) met 3C opladen is 50 Watt. Eén 7.4v 2250mAh (16.5Wh) met 3C laden is, je raad het al, 50 watt. Deze batterijen zijn allemaal hetzelfde formaat, gezien de Li-Ion chemie hetzelfde is.

Wil je dus sneller laden zonder hogere slijtage hoeft men simpelweg een grotere batterij in een telefoon te doen, uit hoeveel cellen/accu's die bestaat heeft geen enkele invloed op de maximale C-waarde (charge-rate), deze blijft hetzelfde gezien dat inherente eigenschappen van Li-Ion zijn. (ter vergelijking, een Tesla piekt op ~4C tijdens het laden, RC/drone gebruikers laden doorgaans niet hoger dan 5C, met 120W deze telefoon z'n 3.7v 4500mAh accu laden zou ruim 7C zijn.)

Maar wel mooi dat (zo blijkt) iedereen domweg in de multi-accu smartphone-marketing trapt, doordat ze niets van de basis prinicpes van Li-Ion cellen opladen afweten.

Zelfs op de middelbare school leert men al U=I*V . 8)7

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 5 maart 2021 12:47]

Toch hebben die enorm snel ladende telefoons daadwerkelijk een accu die uit 2 delen bestaat. Want dan kan je (in het begin) beide accu's bijvoorbeeld met 30W laden, dus dan komt er 60W je telefoon in.
Dat zal eerder ermee te maken hebben dat meerdere accu's goedkoper, en makkelijker in een telefoon ontwerp zijn te plaatsen zijn dan één grote, want het aantal cellen veranderd absoluut niets aan de hoeveelheid C die je in een accu kan pompen voordat er extra slijtage optreed.
De hitteontwikkeling telt ook mee. Om snel te kunnen laden moet het voltage omhoog. 120w reguleren van bijv 20v naar rond de 4v brengt aanzienlijke warmte met zich mee. Door 2 cellen in serie te plaatsen en de voeding het voltage te laten afstemmen op de SOC van die batterij kan je toch op hogere snelheden uitkomen dan bij een enkele cell. Jij praat hier veel over c ratings en wat je daarover zegt klopt gewoon, maar c ratings zijn het probleem helemaal niet.

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 6 maart 2021 00:32]

20A? Dat is wel een hele dikke USB C steller hoor. Is het niet omgekeerd? :)
Opladen met 120W, dat is zelfs nog meer dan de maximale USB C Power Delivery specs (5V 20A) waarmee je laptops kan opladen... Waar zal de grens liggen voor het opladen van telefoons?
Het is inderdaad 20V 5A, ofwel 100 watt.

Dat is overigens USB-PD. Quick Charge kan over de 100 watt gaan, en deze smartphone heeft inderdaad een Snapdragon die dat ondersteunt.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 4 maart 2021 15:55]

Woeps :) bijna weekend
Hoe korter de accu meegaat, hoe beter. Klinkt hard, maar zo lijkt het wel te werken in telefoonland. Er wordt geen enkele moeite gedaan om telefoons lang mee te laten gaan, en dat is logisch, want telefoons zijn gewoon goed. Ze zijn klaar. Dus als over 3 jaar je accu niet bijna onbruikbaar is, zit je over 10 jaar nog met dezelfde telefoon, en wat verdienen ze daaraan?

Het ergste is dus nog dat ze buiten de USB spec treden. Dat gaat me écht te ver. Of ze hebben net als die andere (wie was het ook alweer, Oppo?) weer een eigen standaardje bedacht dat niemand anders mag (en wil) gebruiken.
gekeken naar bijv samsung, kunnen de accu's tegenwoordig wel langer mee. Waar mijn galaxy s2 of Note 4 in 1,5 jaar een accu had die in no time leeg was. had mijn note 8 en note 9 na 2 jaar een prima accu duur. Puur omdat samsung ze ontwerpt om een bepaalde hoeveelheid capaciteit te hebben na 2 jaar, sinds het fiasco dat de note 7 heet.

Het is wel (denk ik) belangrijk dat dit word aangegeven, ik snellaad alleen als ik snel mijn telefoon vol wil hebben, gezien het wel extra stress oplevert voor de accu.
op het moment dat je het niet elke nacht gebruikt en de accu word ontworpen om langer mee te gaan, valt het best mee.
Hoe dan ook is die 1,5 of 2 jaar wel een extreem geval van "your mileage may vary". Zelfs bij één persoon, want die blitse nieuwe telefoon daar ga je wellicht heel anders mee om dan dat ding dat nooit vooruit te branden was. Die nieuwe krijgt veel minder te verduren op de accu (alleen in de eerste week wat meer, als het nog leuke spielerij is).
het gaat niet zozeer om de accu, maar meer dat ik bij de oudere telefoons, de accu zeer merkbaar korter mee ging, inclusief het ineens doodgaan bij 30-15%. Kleine verschillen zijn zeker niet te merken, maar het feit dat ik niet een nieuwe accu erin wil zetten zegt wel wat.

Waarschijnlijk zullen de accu's nog steeds na 3/4 jaar de accu op zijn.
Zijn er mobiele games die 165hz ondersteunen?
Ik weet de game niet, maar hier speelt iemand een game met 165Hz

https://youtu.be/6bD1wdK9Ugg

Specs zijn altijd wel goed bij Red Magic, alleen de software laat steken vallen.

[Reactie gewijzigd door WhySoSerious? op 5 maart 2021 01:00]

Candycrush mischien?😆
Daar valt niets aan te ondersteunen. Als de GPU 165fps kan renderen, en je hebt magische ogen, dan heb je er al wat aan. Games moeten alleen geen hardcoded framerate-cap hebben.
Mooi, dat is precies wat voor mij. Dan kan ik Angry Birds en Candy Crush Saga eindelijk eens op de maximale settings spelen.
Ik ben niet zo thuis in mobile gaming, althans op Android dan.
RetroArch met de wat zwaardere cores of Dolphin hebben wel baat hebben bij een snelle CPU.
Maar zijn er bijvoorbeeld triple-A games die echt baat hebben bij een 165Hz scherm?
Of bijvoorbeeld beter lopen van op een actief gekoelde snapdragon 888?
Ik neem aan dat je dit niet koopt om enkel CoD of Fortnite te spelen toch?
Ben benieuwd wat voor prijskaartje dat ding in Nederland gaat hebben. Vergelijkbare telefoons qua specs zijn toch wel 850 of hoger en dan heb je geen 165Hz-scherm. Zou wel fijn zijn als ze proberen een prijsvechter te zijn op 700 of zo. Maar dat zie ik niet gebeuren.
Op zich kun je de Mi 11 van Xiaomi met een abbo krijgen voor EUR 527,-...dat is goedkoper dan importeren uit China!
De nieuwe strijd is om de hoogste refreshrate van de schermen. Ze moeten toch iets nieuws marketen nu niemand meer van grote hoeveelheden cores, megapixels of megabytes RAM opkijkt. Straks 240hz en daarna 320 of meer?
Los van de "gamer aesthetic" op de achterkant wel een mooi design, geen notches of punchholes, gewoon een slanke bezel aan de boven en onderkant, iets wat Sony ook doet :)
Hoop dit vaker te zien, gaten in het scherm blijf ik onlogisch (en niet mooi) vinden.. 8)7
Precies en ook nog een plat scherm in plaats van al die gebogen schermen. Gelukkig doen ze dit nog bij 'game' telefoons.

[Reactie gewijzigd door WhySoSerious? op 5 maart 2021 01:00]

Zou het verschil tussen 120Hz en 165Hz echt veel nut hebben?
Het verschil is er wel, weet alleen niet of het nut heeft op een telefoon.
LinusTechTips heeft hier een video over gemaakt (https://www.youtube.com/watch?v=OX31kZbAXsA)
Als je een van die mensen bent die verschil ziet, dan maakt het niet uit of het op een telefoon is, of een desktopscherm. 165ps is 165fps. Ik denk alleen dat de prioriteiten een beetje scheef lopen. De GPU in telefoons is doorgaans niet heel krachtig, maar de resolutie wel heel hoog. Volgens mij is het nuttiger (als in, veel zichtbaarder) om de kwaliteit omhoog te krijgen met betere GPU-features, ipv de framerate.
dit wordt wel heel pittig zo. Heb op dit moment al 144hz en moet zeggen eerst was ik niet zo overtuigd van het nut. Maar nu naar een tijdje vindt ik het een stuk fijner voor de ogen en de algemene ervaring. :)
Zal de camerafabrikant Red leuk vinden (die ook onder hun eigen naam een telefoon hebben). Extra verwarrend dat ook magic in de naam zit zodat het lijkt alsof Red met Blackmagic samengewerkt heeft ofzo.
Want er staat geen Nubia ofzo voor?
Niemand die hem dwong om zijn bedrijf RED te noemen. Met zo'n naam moet je er gewoon rekening mee houden dat dit soort dingen voorkomen.