IO Interactive: James Bond-game kan trilogie worden en studio breidt uit

Hakan Abrak, de ceo van Hitman-ontwikkelaar IO Interactive, zegt dat de James Bond-game waar de studio aan werkt een volledig nieuw verhaal heeft en dat hier een trilogie uit zou kunnen komen. Abrak verwacht dat de studio de komende jaren verdubbelt in omvang.

De topman van de Deense gamestudio geeft in een interview met de Deense publieke omroep DR enkele nieuwe details over de James Bond-game waar IO Interactive aan werkt. Het was al bekend dat de game niet is gebaseerd op films, Abrak verduidelijkt dat de studio zelf een volledig eigen verhaal schrijft. "Je kan je gemakkelijk voorstellen dat daar een trilogie uit kan komen", zegt Abrak. Of er daadwerkelijk plannen zijn voor drie James Bond-games, is nog niet bekend. De studiobaas hint met zijn uitspraak wel op die mogelijkheid of wens.

Abrak vertelt in het interview hoe IO Interactive de opdracht kreeg voor het maken van een James Bond-game. Dat is niet eenvoudig, omdat daarvoor toestemming is vereist van het Britse bedrijf EON Productions, dat de rechten in handen heeft. De productiemaatschappij is eigendom van de Broccoli-familie. Die vond vorige James Bond-games niet waardig en is van mening dat games te gewelddadig zijn, zegt Abrak. Daarom zijn er jarenlang geen 007-games verschenen.

Het overhalen van de Broccoli-familie was de lastigste horde. Volgens de studiobaas is er zo'n twee jaar gewerkt aan voorbereidingen om de rechthebbenden te overtuigen. Abrak denkt dat de Scandinavische down to earth-mentaliteit heeft geholpen bij het krijgen van de opdracht. Nadat de studio de Broccoli-familie had overgehaald, was het een kleine moeite om van filmmaatschappij MGM, die de licentie beheert, groen licht te krijgen.

De ceo van IO Interactive zegt dat de studio momenteel tweehonderd medewerkers heeft en hij verwacht dat dit er meer dan vierhonderd zullen worden in de komende jaren. De deal om een Bond-game te maken betekent 'ontzettend veel' voor de studio, aldus Abrak.

IO Interactive kondigde in november vorig jaar aan dat de studio aan een nieuwe James Bond-game werkt. De naam is nog niet bekend, vooralsnog staat de game bekend als Project 007. Het duurt nog jaren voordat de game uitkomt.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

26-01-2021 • 15:18

69

Reacties (69)

69
68
24
5
5
34
Wijzig sortering
De games waren te gewelddadig, maar wanneer er in een film mensen worden afgeknald is er niks aan de hand? Of die martel scene van James in Casino Royaal was ook eigenlijk een uiting van liefde?

Ik zal wel nooit snappen waarom games toch altijd als gewelddadig medium worden gezien terwijl de films vaak nog een stapje verder gaan.
Ik denk dat men vooral liever geen FPS heeft maar een spel met meer verhaal en puzzel elementen erin. De films bevatten actie, maar ze zijn geen 2u lang alleen maar knallen met wapens.
Ik hoop dat het de richting van Nightfire opgaat, daar heb ik toch wel goeie herinneringen aan van vroeger.
Die heb ik verleden week nog met een vriend op de Gamecube gespeeld. Tijdloos!
Op de spelcomputers is deze nog te doen. De PC port is op basis van GoldSrc (Half-Life) en dat is niet hetzelfde spel, wat mogelijk teleurstellend kan zijn als je positiever herinneringen aan het spel had.
Uhuh, multiplayer de beste AI ever! :9
Nightfire/ Goldeneye Reloaded blend met wat Goldeneye N64 knipogen erin en ik ben weer een paar jaar zoet :Y)
Of van de Batman Arkham games. Beetje stealth, vechten, schieten, gadgets en autorijden. Lijkt me perfect voor een Bond game
Van mij hoeft het geen FPS te zijn, maar het hoeft ook niet zo cinematisch met al die verhalen. Als ik hele verhalen wil, kijk ik wel een tv-serie of film. Ik weet niet hoe dat bij James Bond is, want die spellen heb ik nooit gespeeld, maar bij bijv. The Last Of Us: Part 2 vind ik de verhalen te lang t.o.v. de speeltijd. RDR2 heeft het m.i. een stuk beter gedaan.
Ik herinner mij de Quantum Of Solace game die toch behoorlijk veel leek op een FPS met hier en daar een stukje uit de film gekopieerde scenes. 2u knallen komt dichter in de buurt dan puzzelen. Maar goed, dat was dan ook mede door TreyArch gedeveloped en moest lijken op de antieke James Bond games als Goldeneye. Vandaar ook de multiplayer modes (die nooit van de grond kwamen, mede door microsoft live onzin, alleen lokaal op een Wii of xbox werkte het redelijk). Deze developers zijn meer van het verhaal naar voren brengen.

[Reactie gewijzigd door rubenkemp op 23 juli 2024 00:32]

Nee, nu hebben we een huilende James bond in de douche staan met als grootste auto feature een defibrillator (casino royale) :+

Zelfs toen die film nieuw was, hingen die dingen al in iedere Nederlandse straat...

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 1322 op 23 juli 2024 00:32]

Juist, en wie beter dan de makers van Hitman. Een game serie die bij vlagen als James Bond aanvoelt.
Ik denk meer dat ze doelen op dat er in voorgaande games veel focus was op tegenstanders dood schieten. Terwijl James Bond, in de basis, veel meer kan zijn dan een shooter
Zou ik opzich nog kunnen begrijpen. Beetje meer Splinter Cell achtig idee zou misschien wel beter bij James Bond passen.
IO Interactive heeft uitgebreide ervaring met het maken van stealth games, en aangezien de Broccoli-familie alleen overstag wilde gaan wanneer het spel niet te gewelddadig wordt valt het enigszins aannemelijk te maken dat het qua gameplay meer richting Hitman, Splinter Cell of Metal Gear Solid zal zitten (het zou overigens wel grappig zijn als het Metal Gear Solid 3 enigszins probeert na te doen).
In de trant van de laatste James Bond films moet je ook verplicht goed worden in de mini-game poker?
Je zou een soort Tomb Raider achtige setting er van kunnen maken, maar in steden en documenten te stelen/vinden en mensen af te luisteren, met gaandeweg unlockable gadgets?
Ik denk dat iedereen hier de eerste vijf minuten van de eerste brainstormsessie bij IO heeft samengevat
Dat doet de hitman serie al grotendeels, met wat minder gekke gadgets dan wel.
Dit snap ik ook niet helemaal mbt hun redenatie.

Misschien heeft het te maken met het feit dat een film iets minder interactief is.
Bij een game bestuur je echt een personage en kan je doen wat je wilt, dus bijv. moorden plegen, martelen, e.d.
Misschien dat ze dan te bang zijn dat het aanzet tot geweld bij mensen oid. Beetje waar ook altijd redelijke ophef over is geweest bij GTA games.
Simpelweg omdat er niks James Bond overblijft als je hem alleen maar neerzet als een 'commando'.
Er zijn toch zoveel meer dingen die in die films gebeuren ipv alleen maar schieten. Denk bij Casino Royale eerder aan de parkour opening of het pokertoernooi in plaats van aan de scenes waarin geschoten wordt.
Ik begrijp best dat in de N64 tijd de hardware zo beperkt was dat er gefocussed moest worden op 1 onderdeel en dat super strak is gedaan, maar denk dat Bond het ook niet onaardig zou doen in een open-world of zelfs meer puzzel georiënteerde game (waar hij ook echt aan spionage zou kunnen doen ipv alleen maar iedere tegenstander overhoop schieten).
In die zin leent het zich zelfs voor een halve rpg, Bond die alles kwijt is en zijn skills en gear terug op peil moet krijgen voodat hij the big bad kan aanpakken.
Ik denk dat het komt door de interactiviteit. In een spel ben JIJ degene die de trigger overhaalt, wat voor velen misschien als gewelddadiger wordt gezien dan passief een film kijken?
Ik kan me voorstellen dat hierbij ook wel onderscheid gemaakt wordt in het feit dat je bij een film 'slechts' een toeschouwer bent en in een game zelf de actie uitvoert. Geeft toch een ander gevoel. Daarom vind ik horror games (vooral in VR) een stuk spannender dan een horror film.

Edit, reacties van RVervuurt / silverdax etc. niet gezien, maar dat dus :)

[Reactie gewijzigd door Jefboy op 23 juli 2024 00:32]

Ik ben erg benieuwd naar de invulling of ze vooral bij de Hitman vibe blijven of juist de boeg omslaan, in beide gevallen leent het karakter van Mr. Bond zich er wel voor.

Sorry, maar "De productiemaatschappij is eigendom van de Broccoli-familie." :+

https://media0.giphy.com/...2&rid=giphy-downsized.gif
Waarom zou Bond een man moeten zijn? Qua films gaat het die kant waarschijnlijk ook niet op.
Omdat het personage "James Bond" een man is ?
Daar word je toch doodmoe van? James Bond is gewoon een man. Al die mannen films moeten ineens een vrouwelijke (of non-gender/etnische) versie hebben. Zo ga je geen Bad Boys maken met 2 blanken of van Tomb Raider een man maken. Er zijn genoeg unieke films met een female lead dus snap echt niet waar dit vandaan komt.

Edit : En als het er niet genoeg zijn dan verzin je er een mooi thema om heen en dan maak je iets unieks. Nee we maken Ghostbusters of Ocean Eleven met vrouwen. Dat is precies wat iedereen nodig heeft.

[Reactie gewijzigd door Beakzz op 23 juli 2024 00:32]

Een bestaand iets omvormen in het kader van diversiteit is belachelijk en wordt nooit gewaardeerd door de massa. Als ze zo graag een vrouwelijke geheim agent willen, maak dan iets nieuws leuks.

Laat James Bond een beetje James Bond zijn aub. Dat werkt al 40 jaar en dat kan nog wel zo verder gaan.
Het ergste hier aan dit vind ik dat je gewoon niet het talent op de juiste plek krijgt. Zolang ik leef zie ik al goede sterke vrouwelijk en mannelijke (van elke afkomst) acteurs op het witte doek en in series en het lijkt nu steeds vaker dat er geen acteurs staan met mega veel talent of iemand die een grote rol kan dragen, maar dat het vooral gaat om welke afkomst dan wel welk geslacht (of niet definieerbaar) diegene heeft.

En dan heb ik het bijvoorbeeld over Star Wars, Star Trek Discovery en The Expanse. Series/films die ik echt leuk vind vanwege het verhaal en de beelden, maar zo vaak door tergende acteer prestaties heen moet knauwen.
Of komt dat omdat blank talent meer kansen en opportunites kreeg waardoor ze hun talenten meer hebben kunnen ontwikkelen. En omdat mensen van kleur minder rolmodellen hadden op het scherm vanwege dit. Geef het gewoon even tijd, even wennen, en er komen vanzelf topacteurs. Geef eerder netflix de schuld met de onzin die ze uitpersen puur voor content. Een acteur kan er niks aan doen als het schrijfwerk ruk is :)
Hoe kom je hier nu bij? Er zitten ijzersterk acteurs met een andere afkomst in mijn favoriete films.

Alleen dit lijstje al : https://www.ranker.com/li...-film-history/ranker-film

Nou daar kan ik genoeg rollmodels uit kiezen hoor als je graag acteur wilt worden.

Ik ga toch ook niet vragen om een nieuwe versie van een basketball film met vooral blanken? Of 1 over de hiphop scène met Matt Damon in de hoofdrol?

Maak gewoon iets wat bij de acteur past en andersom.

Vrouwelijk actrices hetzelfde. Natuurlijk worden die vaak op een verkeerde manier ingezet, maar ja misschien moeten ze dan ook eens stoppen om over de rode loper te lopen in kleding waar mee mijn vriendin niet eens de slaapkamer uit mag.

Type een naam van een actrice + hot in op Google en je zal bijna nooit teleurgesteld worden.
Mensen van kleur is niet alleen donkere man. Het zijn idd toptalenten en ook veel van mijn favoriete acteurs. Maar nog steeds is het niet erg inclusief. Hiphop scene met Mark wahlberg kan wel... Something something funky bunch ;) . Maar ik ben het met je eens, de rol moet bij de acteur passen, en forceren ze dit dmv poltiek correctheid dan krijg je dikke rotzooi als ghostbusters en oceans.

"maar ja misschien moeten ze dan ook eens stoppen om over de rode loper te lopen in kleding waar mee mijn vriendin niet eens de slaapkamer uit mag" dit is gewoon dikke onzin. Nu roep je dat ze zich maar beschaafder moeten kleden zodat ze dan betere rollen krijgen en hun talenten kunnen laten zien, beetje victim blaming dit. Laat ze lekker dragen wat ze zelf willen, als jij kledingstyle associeert met talent dan klopt er iets niet haha

Als ik google op pussy + hot word ik ook niet teleurgesteld, moeten mn huiskatten zich nu maar aanpassen zodat ze meer geaaid worden? 8)7
Dat zal ooit misschien zo geweest zijn maar toch zeker de voorbije jaren niet. De bestbetaalde acteurs ter wereld zijn echt niet allemaal blank, maar zitten genoeg aziatische of zwarte acteurs tussen. de helft van de top 10 is de laatste jaren niet blank.
Prima, maar maak dan een film waarin 007 het stokje overdraagt aan 003 oid waar in Jennefer Bondina een rol speelt. James bond == 007. Waarom moet dát aangepakt worden? Zoals hierboven al aangegeven wordt: Laura Croft is een vrouw en kan niet opeens een man worden. Net als dat Mario een mannelijke loodgieter is.

Verzin iets nieuws in plaats van het oude allemaal te willen veranderen. Van dit soort dingen komen ook de bewegingen die de geschiedenis opeens willen verdraaien omdat het niet meer in deze tijdsgeest past. Zet er een disclaimer bij ofzo en move on.
Eens! laat het kloppen in het verhaal oid en maak er niet een big deal van. Ghostbusters en Oceans was echt dramatisch slecht, maar dat was niet uit liefde voor de franchise maar om centen eruit te persen in de naam van politiek correctheid. Maar als het niet daarom gedaan word en de film is gewoon goed, dan valt er niks te klagen lijkt mij.

En james bond = 007. ja dat kan als 007 op dat moment een man is, 007 is een agent, een naam, een titel. Zoals ik al zei, elke blanke smooth gentlemen acteur kan 007 zijn, maakt niet uit wie het is in welk universum. Maar als het een vrouw is "klopt" het ineens niet meer :Y)
007 kan alles zijn. James Bond dus niet. Staat de filmserie bekent als 007 of als James Bond?

Ze hebben gewoon totaal geen fantasie meer in Hollywood. Zulke sterke characters worden gewoon niet meer verzonnen. Want een echte man die van de vrouwtjes houdt kan weleens een kijkertje kwetsen.

Heel de filmindustrie wordt dus langzamerhand in een spagaat gezet om maar vooral niemand te kwetsen en je afkomst wordt belangrijker dan je talent. Het aanbod wordt er niet beter door in ieder geval.

Had het er van de week nog met mijn vriendin over, maar wie zijn nou de nieuwe titanen in Hollywood?

De John Travolta, Nicolas Cage en Bruce Willis om maar wat te noemen? Ik kon er maar weinig bedenken. En je kan discussiëren of die allemaal goed materiaal hebben geleverd, maar het waren wel iconen.

[Reactie gewijzigd door Beakzz op 23 juli 2024 00:32]

Heel de filmindustrie is juist booming vanwege toegankelijkheid en niet doordat een netwerk zegt wat er moet komen. Ja het is flink vertroebeld met dikke rotzooi op netflix, maar ook tussen die rotzooi zitten parels met nieuw talent. John travolta, nicolas cage en bruce willis moesten ook ergens beginnen. En even serieus, is bruce willis nou echt zon titaan? Of lijkt dat zo omdat hij een oude hollywood ster was? Je kijkt gewoon nostalgisch terug naar hoe vroegahh die films zo fantastisch was, omdat het aanbod ruk was en de norm de norm was. Vroeger hadden ze juist totaal geen fantasie, stoere grote blanke held met pistool neem het op tegen 200 badguys, dat was pas origineel! of stoere grote kaaklijn blanke boxerman neemt het op tegen rusland, ook zon creatief wonder.

Zelfde argument als de muziekindustrie, vroegahhh was pas muziek!! Ja omdat iedereen hetzelfde luisterde omdat er amper ruimte was voor nieuw talent. Nu kun je met elke scheet op spotify komen en je publiek vinden, de vijver word wat overspoelt met talentloze niksnutten, maar daarbij ook enorm veel nieuw talent dat wacht om ontdekt te worden en niet hoeft te wachten tot een grote netwerk baas green light geeft.
Eigelijk is lara croft de vrouwelijke tegenhanger van Indiana Jones.
Maar dit is wel een goed voorbeeld van iets van social justice oorlog dat goed uitgewerkt is en niet iets bestaand verneukt.

Uiteindelijk is heel dat social justice gebeuren onzin. Gewoon een kleine groep mensen die alles probeert onderuit te halen door bestaande zaken af te breken. Als ze ipv van alles af te breken eens zouden creëren dat zou hun zaak veel meer goed doen.
Films die het ook niet goed doen, maar toch zijn er producenten die zoeits hebben van 'het moet een keer lukken.
Geheim agent 007 = James Bond
James Bond = man
Noem haar (of het) dan 009 of 000. Als deze rollen ook al vergeven waren in eerdere films of boeken dan een ander nummer. Het punt lijkt me duidelijk.
De doktoren zijn heel knap tegenwoordig, en de operatie zou prima in het script te schrijven zijn:

Omdat James Bond ondertussen bekend is bij alle criminele organisaties die hij moet infiltreren (had 'ie nou maar nooit een facebook-account aangemaakt ;) ), wordt hij een zij en heet voortaan Jamie Bond :+

Zo kan het personage er zeker weer 5 films tegen.
Ik denk dat je daarmee iets te veel fans over de tenen loopt. En waarvoor? Mensen die James Bond schijnbaar niet leuk vonden en er iets anders aan wilden. Dan kunnen ze toch veel beter gewoon een nieuw verhaal beginnen dat niet James Bond is?
Ik snap die hele rage om alles maar te moeten veranderen voor representatie niet, en dat vaak ten kostte van het product.
Waarom zou je die vraag stellen?
Stel je dat soort vragen ook over vrouwelijke personages?

Waarom zou Lara Croft een vrouw moeten zijn?
Of waarom zou Xena the princess warrior een vrouw moeten zijn?
Als een enorme James Bond fan heb ik dubbele gevoelens bij deze aankondiging.

Aan de ene kant veel vertrouwen in het dev team van Hitman.

Maar aan de anderen kant toch de angst dat ze politiekcorrectheid gaan toepassen op 007, zoals de makers van Bond nu al gaan doen met een vrouwelijke James Bond... 8)7

Ik hoop dat IO Interactive Live & Let Die villains er wel in durven te zetten en niet bezwijken onder politiekcorrectheid.

Weten jullie toevallig of de Broccoli familie of MGM ook zelf nog voor leuke input zorgt. Ik kan me nog herinneren bij GoldenEye dat er allerlei leuke ongedwongen suggesties van de makers kwamen :)
Er komt geen vrouwelijke James Bond, de opvolger van Daniel Craig zal opnieuw een man zijn. Je kan een vrouw moeilijk James gaan noemen. Wel krijgen we de dochter van te zien. En waarom niet? Waarom zou de spionagewereld alleen maar uit mannen bestaan? We hebben uiteindelijk ook al Jinx gehad. Met haar personage hebben ze ook even gedacht een spin-off te maken.
Er komt geen vrouwelijke James Bond, de opvolger van Daniel Craig zal opnieuw een man zijn.
Fijn! Ik heb niks tegen vrouwelijke game characters, maar ik vind het bezwaard dat een icoon ineens een volledige transformatie krijgt van man naar vrouw.

Noem de films/spinn-offs dan Jane Bond
De dochter van Ryan Reynolds heet James. En over vrouwelijke spionnen gesproken, Nikita uit de gelijknamige serie is een vrouw, terwijl Nikita een Russische jongensnaam is. In Israël kan vrijwel elke naam voor zowel jongens als meisjes. Aan een naam kun je dus niet zoveel aflezen.
De naam is nog niet bekend
Blue screens never die
No time to restart
Boot another day
The spyware that loved me
For your webcams only
etc.

[/flauw]
Anoniem: 562971 @3dfx26 januari 2021 15:47
Scherp!! :)
Als ze niet zo'n crappy/dom verplicht online voor offline game zut erin doen, dan kan het nog wel wat worden. Hitman 3 is een leuke titel, maar wordt geplaagd door de vele "connection lost" popups...
Inderdaad. Ik heb alle vertrouwen dat IO een goede game kunnen neerzetten, maar ben wel bang dat ze niet geleerd hebben van de fouten die ze met de laatste paar Hitman games gemaakt hebben (dat online-only wordt ook al vanaf de 1e game in de trilogie over geklaagd en hebben ze helemaal niks mee gedaan).
Als het net zo'n triologie wordt als Hitman dan pass ik liever.

IO Interactive heeft een hele aparte situatie waarbij ze echt hoogstandjes van games produceren, maar ze echt op de meest debiele manier denkbaar verkopen.

De DLC passes van Hitman 2 waren misschien wel de meest verwarrende DLC constructie die er ooit in de games industrie heeft bestaan. Daarnaast moet alles perse online zonder dat daar enige reden voor is. Hitman 3 kon eerst niet de levels van de vorige games hebben, en toen ineens weer wel maar moest je er voor betalen, en toen zaten ze er toch maar wel gewoon bij.

De persoon die daar over marketing gaat moeten ze echt ontslaan. Wat een onzin.
De persoon die daar over marketing gaat moeten ze echt ontslaan. Wat een onzin.
Of wellicht de personen die jou van informatie voorzien, want vanuit IOI is er niet veel onduidelijkheid geweest hoor. Dit is geen functionaliteit die je even in een weekje erinzet.
Ja ik vrees er ook voor, tevens dat ze naar Epic gegaan zijn voor (timed) exclusive staat me tegen.
Maar zal pas oordelen als game(s) er is/zijn.
Er is maar een echte James Bond game en dat is die van de N64!
Die viel ook wel mee hoor.
Nee, dat is Sean Connery.
Er zijn er 2 op de N64, GoldenEye en The World Is Not Enough. GoldenEye is verreweg het populairst.
Zelfde maker als bij Hitman series. Zal me niks verbazen.
Die Treyarch games waren uiteindelijk ook maar Call of Duty reskins. Snap wel dat ze iets anders willen.
Dam, nu al praten over een trilogie, dit maakt wel nieuwsgierig, ben erg benieuwd wat en hoe ze de games gaan maken. Word het op de stijl van bijvoorbeeld Goldeneye of in de stijl van Hitman, erg benieuwd,.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.