Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Berichtendienst Signal heeft last van storing

Door een storing bij Signal kunnen gebruikers sinds vrijdagmiddag geen berichten versturen. Op sociale media en Downdetector klagen gebruikers over verbindingsproblemen. Mogelijk komt de storing door de toenemende populariteit.

Signal bevestigt de storing op Twitter. Het is niet bekend waar de storing door wordt veroorzaakt en hoe lang de problemen zullen aanhouden.

Afgelopen week kreeg Signal er veel nieuwe gebruikers bij. Het aantal downloads in de Play Store steeg van 10 miljoen naar meer dan 50 miljoen. Mogelijk heeft de snelle toename van Signal-gebruikers iets te maken met de storing, maar dat bevestigt het bedrijf achter de versleutelde chat-app niet.

Veel mensen zijn recent overgestapt naar Signal nadat de voorwaarden van WhatsApp zijn aangepast door moederbedrijf Facebook. Door de aangepaste voorwaarden kan Facebook meer data van WhatsApp-gebruikers gebruiken. Door Europese wetgeving geldt dat niet voor Europeanen.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Robert Zomers

Nieuwsposter

15-01-2021 • 19:33

161 Linkedin

Submitter: ArmEagle

Reacties (161)

Wijzig sortering
Ik gebruik signal al vanaf dat het nog textsecure heette. Een doorn in het oog van de veiligheidsdiensten die toen al steen en been klaagde over het niet te kraken berichtensysteem. Met een dikke endorsement van Edward Snowden werd het al snel favoriet onder de privacy minded. Sindsdien is er flink aan de weg getimmerd om de app zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken.

De privacy die deze app brengt is mijns inziens sterk ondergewaardeerd als ik de comments zo lees. State of the art versleuteling i.c.m de gebruiksvriendelijkheid en featureset maakt deze dienst ongeëvenaard.

De afgelopen jaren is er hard gewerkt om andere gangbare feature te voegen als groepchats en gifjes zonder ook maar 1 milimeter aan privacy op te offeren. Om die rede duurt het vaak langer voordat populaire features toegevoegd worden.

Het gevoel van onbespied communiceren was voor mij werkelijk een verlossing. Mensen die klagen of een missende feature hier of daar, of klagen over cosmetische ergennissen missen echt het grotere plaatje.
+1Anoniem: 1330988
@Greeg16 januari 2021 07:09
Idem hier. Ik gebruik de app al heel lang. Enige wat ik erg jammer vind, is dat textsecure ook versleutelde sms'jes kon versturen. Dat was een unieke functie die ze er helaas uit hebben gehaald. En daar hadden we juist nu met deze capaciteitsproblemen enorm veel aan gehad.
Ja, dat is jammer inderdaad.

Ik had Signal al maanden geleden geïnstalleerd maar nog niet echt gebruikt. Naast Whatsapp gebruik ik wel telegram. Ik ga er nu maar wat beter naar kijken.

Om Whatsapp kom ik niet echt heen in een heleboel gevallen, vooral met enkele contacten buiten Europa is het echt wel handig maar sinds de facebook overname wel altijd bedenkingen (vandaar ook telegram gebruik en signal sinds een paar maanden)

Ik heb signal nu ook geactiveerd en meteen maar een donatie gedaan. De rol van big tech wordt steeds ingrijpender en dat betekend ook dat je als gewone burger steeds meer moet opletten.
+1Anoniem: 1330988
@Indoubt16 januari 2021 11:57
Goed idee! Ik heb ook meteen gedoneerd.
Ik ook! Goed idee idd!
SMS moet kunnen worden getapt. Versleuteling is dan strafbaar.
Je mag sms toch gewoon zelf versleutelen? Waarom zou dat strafbaar zijn?
Ik ben beniewd in welke wet dat staat.
Ik denk dat je sms verward met HAM radio.
Werkt natuurlijk niet onder iOS, daar kun je de berichten niet uitlezen met een app. Dus een deel van de gebruikers krijgt dan SMS'jes waar ze niks mee kunnen.

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 16 januari 2021 08:34]

0Anoniem: 1330988
@BikkelZ16 januari 2021 11:56
Signal kan natuurlijk ook die optie niet aanbieden als je contactpersoon deze functie niet aan heeft staan of niet beschikbaar heeft. En anders hoor je snel genoeg dat ze je berichtje niet kunnen lezen. ;)
Het werkt met geen enkele SMS applicatie. Je wijkt immers af van de 3GPP standaardisatie. Echt wel cool zo'n OTT app die zelf dingen verzon.
Helemaal met je eens! Jammer genoeg werken sommige basis dingen dan weer niet lekker. Bij mij bijvoorbeeld werkt de desktop app echt amper. Berichten komen enkel daar binnen en niet op telefoon. Of juist verstuurde berichten kan ik niet terugvinden op me telefoon. Ook kan ik mijn contacten niet vinden op de desktop app. Denk dat als ze toegankelijk willen zijn voor het grote publiek dit een belangrijke feature zal zijn.
Je kunt de contacten importeren. Dat gebeurt niet vanzelf. Kies Bestand - Voorkeuren. (CTRL + Komma) Scroll dan naar contacten en kies voor Nu importeren. Even wachten...
Werkt dus niet, krijg een foutmelding en als ik beetje op internet lees zeker niet de enigste.
Opereren ze via hun eigen mobiele netwerk met bijbehorende sim?
Naar mijn weten niet en zal alle communicatie via je provider lopen waar elke veiligheidsdienst toegang tot heeft.

Jij bedoelt denk ik dat het bedrijf achter de chat (in deze telegram), je privacy zo goed mogelijk beschermt. Maar dat staat los van de veiligheidsdiensten, daarvoor moet je een paar stappen verder gaan.
Mogelijk een beetje off-topic, maar misschien een mooi moment om een donatie te doen! Het is gratis en jij bent niet het product, dus het moet toch allemaal maar bekostigd worden. Ik gebruik het als mijn main chat app, dus ik heb in ieder geval weer wat gedoneerd.
Uit nieuwsgierigheid: hoe wordt Signal gefinancieerd? Alleen giften?
Yup. De grootste gift is die van een van de Oprichters van whatsapp geweest. Hij heeft miljoenen gedoneerd aan de stichting na zijn exit uit whatsapp omdat hij de richting van whatsapp onder Facebook alles behalve Okay vindt.
Dat is niet echt een goede eerste indruk natuurlijk, zonde!
als een dienst als whatsapp in 1 od 2 dagen ineens 40 miljoen extra gebruikers krijgt heeft die het ook wel even zwaar hoor.

dit was ook met teams en o365 aan begin van de crisis door al het thuis werk ging de usage van die diensten ineens met tussen de 650 en 800% om hoog in 1 dag.

toe kregen de ms dcs het ook even zwaar en moest er met man en macht capaciteit bij gezet worden om het draaiend te houden.

dus dat zal bij signal ook een van de punten zijn, je kan niet in een keer een toestroom van 40 miljoen users opvangen.
40 mil betreft alleen PlayStore downloads. Het is kennelijk onbekend hoeveel AppStore downloads hier nog bij komen. Het zou zomaar een groei van 1000% kunnen zijn.

Ik ben er tot nu toe zeer tevreden over. De app is kwa look en feel erg clean, daar hou ik van!
Waar komt de 40 mil precies vandaan?

Ik dacht dat de Play Store downloads in stappen liet zien, waarbij Signal eerst 10M+ had en daarna naar 50 is gegaan, maar dat hoeft niet te betekenen dat ze in de afgelopen paar dagen 40M nieuwe gebruikers gekregen hebben. Ze konden al op 35M zitten bijvoorbeeld..

Neemt niet weg dat er nog steeds een grote influx is aan nieuwe gebruikers.

Edit:

In deze tweet laten ze een screenshot zien met de cijfers waar het over gaat:

https://twitter.com/signalapp/status/1349577579091566592

Maar daarbij zie je dat het voorheen dus 10M+ was en niet 'exact 10M'.

Edit 2:

Iemand op Stack Overflow die ook dit zelfde gedrag qua installs bevestigd:

https://stackoverflow.com/a/11537826

[Reactie gewijzigd door carlpls op 15 januari 2021 20:27]

En 50M+ kan volgens datzelfde laddertje pak m beet 85M betekenen. :Y)
Mooi verhaal hoe Google meet de enorme groei van Google meet gebruik aanpakte: https://cloud.google.com/...ge-demand-during-covid-19
Sterker nog, als je in het Admin Center in Office 365 inlogt en Teams Admin Center opent zie je ook nog steeds een banner dat door de toegenomen drukte sommige functies vertraagd werken.

En dan is Teams al zowat een jáár al veel populairder wegens thuiswerken.
Dat klopt idd, is een voorzorg melding, de capaciteit hebben ze wel. Maar om gezeur tegen te gaan hebben ze die melding neer gezet
Voor jou is het misschien een eerst indruk. Miljoenen andere mensen gebruiken het al langere tijd.

Kan een keer gebeuren, hopelijk duurt de storing niet te lang.

[Reactie gewijzigd door Udrene op 15 januari 2021 19:39]

Dat kan wel zijn maar van 10M naar 50M betekent wel veel meer nieuwe gebruikers die misschien een verkeerde indruk krijgen van deze dienst.

Is het wat, trouwens? Ik heb ‘gewoon’ whatsapp maar sta wel open voor een alternatief opzich.
Het is echt een top app, en gebruik het circa een half jaar.
Het enige wat mij 'stoort' zijn de chat kleuren, deze zijn voor mij te 'hard' en zou graag wat zachtere kleuren willen zien, en de optie dat je alle chats dezelfde kleuren kan geven. Nu maakt hij namelijk per nieuwe chat een eigen kleur aan. Dit zijn slechts mieren**** dingen.

En dan heb je dus de keuze tussen 2 smaken (Whatsapp vs Signal):
  • Een app die alles van je weet en een profiel van je maakt en alles behalve er voor jou privacy is
  • Of een app die enkel als berichten app dient en 'niks' van je bijhoudt en volledig er voor jouw privacy is.
Geef het even de tijd om je contactenlijst te laten groeien, maar naar mijn inziens een domme keuze om nog Whatsapp te gebruiken, als je dezelfde contacten in Signal hebt staan. Je hoeft Whatsapp (nog) niet weg te gooien, maar iedere chat die jij binnen Signal kan doen, is er één gewonnen.

[Reactie gewijzigd door Wachten... op 15 januari 2021 23:57]

Er zijn wel meer dan twee smaken natuurlijk :) zo heb je ook Wire en Threema bijv. Waarvan Wire mijn persoonlijke voorkeur heeft. Deze twee apps zijn in tegenstelling tot het Amerikaanse Signal en Whatsapp van Europese origine (Zwitsers, niet EU).
Er zijn nog wel veel meer apps dan dat natuurlijk, en iedereen moet zelf beslissen waar hij/zij heen gaat. Echter heb ik Wire wel eens gebruikt, maar daar zit echt totaal niemand op, daarnaast heb ik er ook veel meer problemen mee gehad dan met Signal (eigenlijk nooit tot aan nu).

En zover ik weet is Threema niet open source (of een gedeelte niet), het is betaald, en ook daar zit praktisch niemand op.

Het is niet dat ik perse pro Signal ben, maar er zitten wel gigantisch veel voordelen aan Signal t.o.v. andere projecten.
  • Volledig open source
  • Non profit (werkt aan de hand van donaties)
  • Veel meer mensen die het gebruiken
  • Gratis (valt onder non profit)
Als threema het eerste jaar gratis was geweest, dan was het denk ik een onwijs goede concurrent geweest voor Signal. Niet perse voor mijzelf, maar wel voor het overgrote deel van de mensen, die graag gratis apps willen hebben.

Als jij wat mensen over kan krijgen naar Wire, dan moet je dat zeker doen, Helaas gaat dat aan mijn kant niet lukken. Misschien dat er een handjevol mensen mee zouden gaan, maar buiten dat, waarom zou ik dan voor Threema kiezen i.p.v. een gratis alternatief die heel duidelijk is in dat het met donaties werkt en dus gratis is en dat jij niet het product bent? Ik ben oprecht benieuwd. Als jij mij kan vertellen waarom Threema echt veel beter is dan Signal, dan hoor ik dit graag. Ik heb zelf alleen nog geen voordelen kunnen vinden die Signal niet heeft.

[Reactie gewijzigd door Wachten... op 16 januari 2021 03:14]

Ik kan Signal zeer aanraden! Veel mensen stappen nu over.

Signal is een stichting, open source en focust louter op privacy/veiligheid en gebruiksgemak. Het lijkt qua functionaliteiten erg op WhatsApp, dus het is erg laagdrempelig om over te gaan.
Zou er al een ‘big tech’ club zijn, die zich beraadt over het kopen van Signal?
Want Whatsapp was eigenlijk net zo idealistisch in het begin. Tot de commercie er iets in begon te zien. En waar heeft dat toe geleid?

En dan nu ook nog het Trumpeffect.....(zie reactie van guru evi om 19:54u)

[Reactie gewijzigd door Tantrum op 15 januari 2021 20:13]

WhatsApp idealistisch in het begin? Zeker niet en ook verre van open (bedrijf en techniek). Enige was dat ze een momentum hadden doordat de telecom bedrijven lekker SMS aan het uitmelken waren en er geen ontwikkeling was in andere technieken.

Signal daarintegen is wel open en idealistisch. De vraag is daardoor wel of het gaat overleven. Donaties helpen in elk geval.
Brian Acton heeft het inmiddels wel begrepen, hij heeft bewust $ 850 miljoen laten liggen bij facebook.
https://www.forbes.com/si...-left-850-million-behind/
stichtingen zijn meestal niet beursgenoteerd en ik weet niet of je ze zomaar kan opkopen alsof het een gewoon bedrijf is
Als de eigenaren van de stichting ermee instemmen kan dat gewoon. Het hoeven geen aandelen te zijn. Alles is te koop.
Lees hier even doorheen, Signal kan niet gekocht worden.

https://community.signalu...-signal-answer-no/14962/6
Het is een project dat kan stoppen doorgaan statuten wijzigen etc. Dat ze nu andere idealen hebben is mooi maar uiteindelijk kan alles kapot. Ik gebruik het al een paar jaar met plezier dus ik hoop van niet.
Een stichting is zo ongeveer de sterkste oplossing die er bestaat om overnamen, en richting-aanpassingen die het originele doel aantasten onmogelijk te maken.
Ikea is ook een stichting, juist om vijandige overnames onmogelijk te maken.
Nogmaals. Als de bedenkers iets anders bedenken kan alles anders worden. Ik heb het helemaal niet over vijandige overnames die zijn namelijk heel ongebruikelijk, een praktisch onmogelijk als er geen aandelen oid zijn.

Als het vedienmodel onder druk staat en de eigenaren van de stichting vinden dat het anders moet is een verkoop zo geregeld. Als het een vereniging zou zijn met leden hebben wij er ook iets over te zeggen. Maar nu niet.
Lees hier even doorheen, Signal kan in principe niet gekocht worden.

https://community.signalu...-signal-answer-no/14962/6

[Reactie gewijzigd door Woopdedooo op 16 januari 2021 01:19]

Onzin, ze kunnen alle intellectueel eigendom en/of overige eigendommen verkopen en de 501(c)3 status opheffen waarmee signal als organisatie ophoudt te bestaan of alleen als software ontwikkeld bureau verder gaan met het verkopen van de dienstverlenende tak.
Kort door de bocht: het is het zelfde als WhatsApp, maar dan zonder de voortdurende grove privacyschendingen door Mark Suckerberg.

Iets genuanceerder: Signal is een berichtenapp die end-to-end encryptie gebruikt (naar verluidt betere dan Telegram, dat het bovendien optioneel heeft) en die gerund wordt door een non-profitorganisatie. Deze toko wordt dus niet gedreven door winstbejag, en heeft dus geen reden om zo veel mogelijk data van je te verkopen. Advertenties en spyware zitten er dus niet in. Je privacy is hierdoor in goede handen.

Grote namen gebruiken het, denk aan Edward Snowden en Elon Musk. En door ICT'ers wordt het veel gebruikt: inloggegevens sturen doen "wij in de ICT" bijvoorbeeld uitsluitend via Signal of iets vergelijkbaars.

Ik zou je willen aanraden het eens te proberen. Nadeel is natuurlijk dat als je net begint, je nog niemand hebt om mee te Signallen. Maar gezien de explosieve groei van de afgelopen week, zou dat best wel eens snel opgelost kunnen zijn ;)
Nadeel is natuurlijk dat als je net begint, je nog niemand hebt om mee te Signallen.
En dat is het nadeel van netwerkfragmentatie. Een telefoon heeft iedereen, maar stel dat mensen die op KPN zitten niet zouden kunnen bellen met mensen die op T-Mobile zitten? Of dat je met een Samsung telefoon niet zou kunnen communiceren met iemand die een ander merk telefoon heeft?

Vroegâh was er XMPP (OK, geen end-to-end encryption) maar je kon met iedere XMPP applicatie communiceren met een andere app die XPMM ondersteunde. Je keuze van applicatie had geen invloed op met wie je kon communiceren. Je koos dus de voor jou fijnste applicatie.

Meneer Metcalfe (uitvinder van ethernet) zei het al: het nut van een netwerk schaalt kwadratisch met het aantal deelnemers in het netwerk (https://en.wikipedia.org/wiki/Metcalfe%27s_law). Dus beter een groot netwerk dan 2 ieder half zo kleine netwerken.
En dat probleem is opgelost met Matrix.

https://matrix.org/faq/

Matrix werkt in dat opzicht precies het zelfde als e-mail: iedereen kan z'n eigen server opzetten en vanaf daar communiceren met iedereen op andere servers. Heeft meteen als groot voordeel dat het systeem als geheel niet op 1 plaats gehackt kan worden. Verder is het open source, dus je kunt zelf je eigen servertje neerzetten. Als je een klein beetje kennis van zaken hebt en de online handleiding volgt, ben je binnen een uur klaar:

https://matrix.org/blog/2...ice-with-matrix-and-jitsi

Let op, het zelf draaien van een server vereist natuurlijk wel even wat meer inspanning (zowel installatie als beheer en onderhoud) dan meeliften op iemand anders' server. Overigens kan je gewoon gratis meeliften op de server van matrix.org zelf, dus je hoeft niet per se zelf iets neer te zetten.

De zg. "reference implementation", zeg maar: de standaard client, is Element. Die vind je in elke app-store, en anders hier:

https://element.io/get-started

Als je 'm voor het eerst start, moet je een account maken. Als je je eigen server al hebt draaien, weet je vast wel wat je moet doen. En anders kan je gewoon een nieuwe account aanmaken, alles op "default" laten staan en eindigen met een account op matrix.org.
Ik heb het al een tijdje op mijn telefoon staan. Een lange tijd niet meer gebruikt, want VoiceOver werd op de iPhone niet ondersteunt. Dat is (voor mij) een dealbreaker.
Wat betreft Voice-Over ben ik het niet met je eens..... Bij mij werkt het prima." Er zijn enkele bugs maar die heb ik gisteren gemeld:
https://github.com/signalapp/Signal-iOS/issues

Ook heb ik een topic gestart op hun forum..... Misschien kan je er je wat likes geven bij de diverse punten.... kwestie van ze hoger op de prioriteitenlijst te krijgen:
https://community.signalu...bility-improvements/19259

Op Applevis is er ook een topic over:
https://www.applevis.com/...tive-whatsapp-blind-users

Zelf heb ik wat een hekel aan de mentaliteit: "Het werkt niet prima dus ik gebruik het niet." Ik ben er 200% van overtuigd dat men bij Signal echt nog niet over dit thema heeft na gedacht.

Dan ligt ook de verantwoordelijkheid wat bij ons om het kenbaar te maken.....
In maart 2019 werkte de voice-over functie niet. Ik kon geen berichten lezen. Natuurlijk heb ik daar melding van gemaakt (via de AppStore). Maar toen het een aantal updates later nog steeds niet werkte, heb ik het inderdaad erbij gelaten. Maar het klopt: voice-over wordt nu (deels) ondersteunt. Dus ik kan Signal weer actief gaan gebruiken. Die andere draadjes ga 'ns doorlezen.
VoiceOver is niet echt dat je even inbouwt. Daar moet je van te voren een grote stakeholder in hebben. Zoals bij de ING app waar de grootste C-level stakeholder en aanjager van de app het nodig heeft.

Bij Apps waarin ik zelf heb ontwikkeld hadden we niet zo’n driver en kreeg ik het niet verkocht aan de PO.
't is fantastisch. de UI is ook echt gewoon top (daar heeft FOSS software nogal eens last van)
Nou, ik mis nog wel wat functies ten opzichte van Whatsapp en Telegram. De voornaamste functie is wel die van 'live locatie'. Die gebruik ik namelijk regelmatig (lees: elke dag), dus is niet echt iets wat ik kan missen.
1: leuke naame heb je ;)
2: ah, snap ik ja. ik gebruik dat soort functies dus echt nooit, ik snap dat jij ze wel nodig hebt
Hahaha inderdaad :P alleen ik ben de stille variant xD

Ik werk op erg lange afstand van huis, dus tegen de tijd dat ik vertrek van werk, gooi ik een live locatie uit naar moeders en dan kan zij zien hoe laat ik thuis ben. En zo heb ik nog meer toepassing er voor :)
Ik denk niet dat dat snel toegevoegd gaat worden, dat is typisch zo'n functie waarvan 90% de gebruikers (tot nu toe) terecht beseft dat het eigenlijk doorgaans *geen* goed idee is.
Dat kan ik mij zeker voorstellen, echter is dat voor mij 1 van de reden om de app niet serieus te gaan gebruiken, omdat het een "downgrade" is in vergelijking met wat ik nu heb. Nu is downgrade een groot woord, maar ik krijg dus niet alle functies die ik nu wel heb, ondanks dat Whatsapp natuurlijk zo lek is als een mandje.
Geen probleem lijkt me. Signal is nie voor jou blijkbaar. Genoeg mensen die privacy belangrijk genoeg vinden om wat features te kunnen missen.
Ik heb het net ff geprobeerd en zowel ik als 2 van m'n vrienden hadden op zowel de Android, iOS als desktop-client (Windows & macOS) toch echt wel wat op te merken. Onze gezamenlijke conclusie was zeker niet "top".
zoals?

ik ben wel benieuwd
Deze week met m'n team overgestapt. De telefoon app is prima, maar collega's melden dat berichten niet op beide apparaten binnen komen. Ik hoop dat daar verbetering in komt
Er zit een delay op zeker nu er even +40 miljoen extra users zijn bijgekomen.
En een bug in de meest recente desktop clients, ook vanmiddag achter gekomen helaas. Vorige versie installeren en daarmee de link met de telefoon opbouwen. Dan is het probleem opgelost.
Android-client verkwist nogal verticale ruimte in een groepschat. Je kan het lettertype wel verkleinen, maar dan wordt het niet leesbaarder en de verticale spatiëring blijft identiek. Waar Whatsapp 7 berichten in kwijt kan, krijgt Signal er 3-4.
Verder heeft zowat elke IM-client op Android waar ik ervaring mee heb de gewoonte om eens je het bericht-gedeelte aantapt en/of begint te scrollen in dat venster, het toetsenbord automatisch verdwijnt. In Signal niet, dus je moet elke keer je duim bewegen naar de back-knop om het toetsenbord uit de weg te halen.

iOS: herinner ik me niet meer. Ik draai die persoonlijk niet.

desktop: Trage synchronisatie van berichten, wederom een relatief grote ruimteverspilling met de contactenlijst die ook niet aan te passen valt. Dat van die contactenlijst was van een vriend, Ik geloof dat een andere ook iets zei van notificaties die niet bepaald regelbaar zouden zijn.

En dat was allemaal de eerste paar minuten. Er valt echt nog wel heel wat aan te verbeteren.
Gelukkig kiezen de meeste mensen voor Signal om de onderliggende kwaliteiten. Ik gebruik het nu een jaar of 2. Zakelijk en prive. Nog nooit Whatsapp gebruikt, dus ik kan niet meepraten over de verschillen. Maar ik heb niet te klagen.
De onderliggende kwaliteiten (bvb protocol) kunnen nog zo goed zijn, als de UI in de weg zit door je berichten meteen voorbij te laten scrollen en daarnaast extra moeite te vragen om die berichten terug te kijken... dan ben je het snel beu.

Ik zat ook al snel met de CSS van de desktop applicatie te spelen en je kán het wel aanpassen, maar is een compact UI toggle nu zoveel gevraagd?
maar is een compact UI toggle nu zoveel gevraagd?
Aan een klein team van mensen bij een non-profit, die een gratis product aanbieden?
Denk het wel, maar een donatie,of wat bugs filen met eventueel zelfs een pull-request heb je zelf in de hand.
Persoonlijk heb ik nooit vertraging op de desktop. Telefoon en desktop komen steeds ongeveer gelijk binnen. De notificaties zijn ongeveer net zo aanpasbaar als whatsapp. En grappig dat je dat van de contactenlijst noemt. Daar ben ik nog nooit over gevallen. Als signal een derde van het scherm inneemt dan is er nog steeds genoeg ruimte om de chat te lezen naast de contacten.
Ik vind t een erg prettige dienst, gebruik het nu 4 jaar en dit is eigenlijk pas de eerste keer dat ik een storing heb.
Ik kan Signal eigenlijk alleen maar aanraden.
Ja inderdaa, ik heb het ook minstens 4 jaar, eigenlijk zonder problemen. Whatsapp heeft meer storingen gehad.
gebruik het al een poosje, wel vaker hoor, alleen nog nooit zoooo lang. Signal is niet heilig, net als alle andere.
Beter dan Whatsapp wat mij betreft :) Ik gebruik het ook al jaren, en de enige reden om Whatsapp nog te gebruiken is dat er nog steeds mensen zonder Signal (en Telegram) zijn :o
Van tien 10M naar 50M is gewoon het oversteken van een grenswaarde in de app store.
Kan 1 nieuwe user zijn.
Ok, ik denk wel een paar miljoen maar een zinvolle conclusie valt er niet uit te halen.
Ik heb het al een tijdje. Voor mijn geen Faceb... WhatsApp meer.
Het is zeker wat! Goede kwaliteit videobellen en geen metadata harvesting.
En miljoenen anderen hebben nu Whatsapp weer aangezwengeld, zonde!
Wat een rare reactie zeg dat het niet "een goede eerste indruk is"

Dit gebeurt gebeurt nog iedere keer bij alle grote spellen die een nieuw seizoen starten of een grote update krijgen..... Dit is van grote uitgevers zoals EA e.d. waarvan je ook mag verwachten dat die alles wel op de rit hebben.

Je kan gewoonweg niet anticiperen op z'n enorme groei (mits het daardoor komt).

[Reactie gewijzigd door Wachten... op 15 januari 2021 19:57]

Gamer publiek is wel een andere doelgroep met andere verwachtingen.
Ik denk dat je het dan te letterlijk neemt met wat ik zeg. Een grote storm aan nieuwe gebruikers kun je lastig op inspelen. Je kan een schatting maken, maar daar blijft het bij.

Als jij een snackbar hebt die al jaren lang goed en stabiel draait, en wegens het sluiten van 2 restaurants om je heen wordt het ineens belachelijk druk, dan kun je het ook niet aan (je hebt de mensen niet, en misschien zelfs niet eens genoeg voedsel voorraad). Je kunt dit soort voorspellingen gewoonweg niet doen, ongeacht of het nou over gamen gaat, een restaurant, of in dit geval een app!

[Reactie gewijzigd door Wachten... op 15 januari 2021 22:51]

Verkeerde vergelijking. Je hebt jarenlang een snackbar en door een oproep komen er ineens veel meer klanten over van een andere snackbar dan je aankunt. Je service laat hierdoor te wensen over, en veel mensen komen (al dan niet onterecht) niet meer terug.
Alle grote services hebben dit ooit voorgehad.
Trouwens amazon heeft het af en toe zelf nu ook nog voor.
Een grootorde van 10 miljoen naar 40 miljoen is enorm.
Wat vaak speelt is cloud limieten.
Bijvoorbeeld ze maken een scalability rule dat nieuwe servers bijmaakt als de load stijgt, en bij het aanmaken configureerden ze misschien een maximum van 1000 servers denkende dat dit nooit nodig zal zijn, en nu plots wel.
Ook een budget limiet kan zoiets veroorzaakt hebben.
Waarom wordt dit gemind?
Omdat het rechts conservatief gewauwel is wat niks waard is.
Kun je aangeven wat er niet waar is? Voor elke zin gezegd kun je een referentie vinden met een beetje Google. Denk voor jezelf.
Omdat zaken als "Je kunt niets meer kritisch zeggen over de extreem-linkse groepen" onzinnig slachtoffer spelen is.
Hehe, en wat een timing. WhatsApp stelt nu de privacy policy updates, de trigger waarom zo verschrikkelijk veel mensen opeens de overstap naar Signal maken, uit tot en met mei. De inhoud blijft hetzelfde, dus ik dénk dat ze tijd willen kopen met meer informatie campagnes om zo te proberen de schrik eruit te halen. En 3 maanden extra tijd daarvoor nemen is natuurlijk flink en misschien vergeten mensen het dan alweer. Want ze gaan nu ook "rustig aan mensen vragen akkoord te gaan in plaats van binnen een maand en dan het account verwijderen". https://blog.whatsapp.com...ime-for-our-recent-update
Huh, er staan ... interessante dingen in dat blog. Ik ben wel benieuwd welk deel daarvan echt is en welk deel zand in de ogen strooien. Ze zeggen dat je contacten niet met fb gedeeld worden, maar ze wel toegang hebben tot je contactenlijst (zoals veel foonnr gebaseerde chatapps, maar de één doet dat zuiverder (gehashed) dan de ander (gebruik om o.a. netwerken in kaart te brengen).
Ik kan me vergissen maar ik meen echt dat wa contactlijsten altijd met fb crosscheckte.
Dit blog geeft de indruk dat ze het allemaal heeeel goed doen. Ik heb privé nooit wa gebruikt, alleen signaal omdat ik fb's verdienmodel niet wil ondersteunen. Ik heb een redelijk flink ingesleten wantrouwen richting wa. Dit blog geeft - indien waar - een andere kijk op de zaak, maar tegelijkertijd staan er wel wat multi-interpretabele stukjes in... Vreemd
Ik denk dat er wat zaken ontbreken. Ze hebben volkomen gelijk wanneer ze zeggen dat het end-to-end encrypted is en WhatsApp/Facebook geen toegang hebben tot de inhoud van de chats. Dat ze echter nu ook zeggen dat ze niet bijhouden wie wanneer met elkaar communiceren is voor mij wél nieuws, want ik kan me niet anders heugen dan dat de timestamps en sender/receiver gewoon in de metadata zitten... Misschien dat dat niet gedeeld werd met Facebook, maar zo kwam het wel over in de nieuwe voorwaarden.

Het kan ook kloppen dat ze de voorwaarden hebben aangepast vanwege Business, maar dan hebben ze dat bijzonder vaag gedaan; want de Amerikaanse versie van de nieuwe privacy policy lijkt wat anders te suggereren. :P

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 16 januari 2021 15:19]

Jaren lang max 4 contacten. Afgelopen 2 dagen regelmatig de melding dat persoon x signal heeft. Dus het gaat wel rapper dan ooit te voren. Dus geen wonder dat Signal het even zwaar heeft. Dat had Microsoft ook toen iedereen massaal aan de Teams ging. Whatsapp was vroeger ook niet storing vrij...

Wat ik wel mooi vind is dat Signal melding geeft in de app dat er een storing is. Dat heb nergens anders gezien. Bij Whatsapp vroeger kwamen de berichten dan niet aan dan wist je dat er een storing was.
Veel mensen zijn recent overgestapt naar Signal nadat de voorwaarden van WhatsApp zijn aangepast door moederbedrijf Facebook. Door de aangepaste voorwaarden kan Facebook meer data van WhatsApp-gebruikers gebruiken. Door Europese wetgeving geldt dat niet voor Europeanen.
Waarom krijg ik als Europeaan dan wel die melding?

[Reactie gewijzigd door RobbyTown op 15 januari 2021 21:33]

Voor zover ik op de hoogte ben geldt dit in tegenstelling tot het artikel wel degelijk voor Europeanen. Echter vanwege de Europese GDPR wetgeving mag Facebook de verzamelde data niet binnen hun andere bedrijfsonderdelen uitwisselen. Maar Facebook zelf mag de verzamelde data vanuit Whatsapp wel degelijk gebruiken.
Dank voor je bericht, waar zou ik daar wat meer informatie over kunnen vinden. De meeste artikelen lijken niet erg accuraat te zijn op dat vlak.
En ik dacht dat de server slechts een fallback was; dat Signal altijd eerst peer-to-peer verbinding probeert te maken. Maar dat is dus niet zo. Anders zou je nog steeds berichten moeten kunnen versturen als de server er uit ligt. Vandaag leer ik dus dat Signal ook altijd afhankelijk is van een centrale server.

Dit is dus ook een tussenoplossing. De privacy vriendelijke censuur-bestendige toekomst is decentraal en peer-to-peer.
Wat de toekomst is verschilt per doelgroep. Briar is populair onder sommige groepen die behoefte hebben aan een hoog niveau van privacy. De meerderheid denkt echter simpeler. Ze willen iets dat net zo makkelijk werkt als Whatsapp, en het gevoel hebben dat ze minder in de gaten worden gehouden dan met Whatsapp, en volgen daarnaast wat de massa gebruikt. P2P zal niet de toekomst zijn voor de massa. Om messaging instant te maken heb je simpelweg een server nodig (omdat er tenminste 1 apparaat in de schakel altijd online moet zijn voor alle andere apparaten in de schakel). Zij het een centrale server, of een netwerk van servers (a la TOR). Om voor P2P dicht bij instant messaging te kunnen komen, moeten de apparaten van jou en je peers 24/7 aan staan. Ook is het met P2P redelijk lastig om het op meerdere apparaten te kunnen gebruiken (al zou je dat ook kunnen oplossen met bijvoorbeeld een selfhosted server, als de ontwikkelaars zo'n structuur zouden implementeren, maar bar weinig mensen weten of willen een eigen server opzetten). Maar lang verhaal kort: voor P2P moet Jan met de Pet door meer hoepels springen en meer uitgelegd krijgen. Zodra een chat app niet simpelweg plug & play is, is het al te complex voor de massa (jammer en irritant, maar dat is nu eenmaal zo).

De toekomst blijft voor de meerderheid het gebruik van verschillende apps voor verschillende doeleinden. Voor mijzelf iig 1 chatapp wat de massa gebruikt, 1 chatapp voor maximale privacy, en 1 chatapp voor gaming. Liggend in welke app ik zit op dat moment, bepaald mijn gedrag en woord keuzes.

[Reactie gewijzigd door Z100 op 16 januari 2021 03:33]

P2P zal niet de toekomst zijn voor de massa. Om messaging instant te maken heb je simpelweg een server nodig
Ik ben het niet 100% met je eens. Verweg de meeste mensen laten hun telefoon dagen of weken aanstaan zonder hem uit te zetten. Een bericht kan dan instant zijn zonder een server nodig te hebben. Is een ontvanger wel offline, dan zou Signal prima berichten kunnen sturen op het moment dat een ontvanger online komt.

Kijk bijvoorbeeld naar Syncthing. Dat is een serverless peer-to-peer alternatief voor Dropbox, gemaakt om de afhankelijkheid van commerciële partijen te ontlopen. En het werkt super. Zet hem op je smartphone en je laptop, en zodra je de laptop aanzet staan de foto's die je zojuist gemaakt hebt er ook op.

Daarnaast worden lightning networks voor betalingen (P2P) ook steeds meer een dingetje. Het zit nu ook in Podcast RSS 2.0 om zo te kunnen doneren/betalen voor podcasts zonder middleman als Apple die 30% pakt.

Sterker nog, volgens de Signal privacy policy die ik even heb gegoogled, gaat het al zoals ik dacht:
Signal queues end-to-end encrypted messages on its servers for delivery to devices that are temporarily offline
Als ik het goed begrijp kan je dus gewoon berichten sturen naar mensen die online zijn.

Wat wel zou kunnen is dat telefoons die op een wifi zitten zonder uPnP met een goede firewall offline lijken van buitenaf en dat de afhankelijkheid van de server dus nog groter is dan we zouden willen.

[Reactie gewijzigd door Redsandro op 16 januari 2021 14:13]

Signal is niet zo veilig als devel denken. Er is nog altijd een centrale server waar al jouw berichtjes staan dus is deze gevoelig voor hijacking vanuit overheidsinstanties en of criminelen. Signal is nog ook best onvolwassen en daarbij kunnen issues en of bugs nog steeds onstaan.

https://matrix.org/ is een beter alternatief in mijn mening.
Klets. Signal bewaart je berichten niet op de server. En als je onvolwassenheid noemt, maar dan wel met Matrix aan komt zetten krijg ik een gevoel van dubbele standaarden. :P
Voordat je begint met Klets, doe eerst je eigen onderzoek. Dat je een whatsapp fanboy bent is jouw probleem.

Maar signal bewaart zeker je berichten op een central server, tot ze geleverd worden aan de receiver.(https://en.wikipedia.org/wiki/Signal_(software)#Servers) Enige wat decentraal is bij Signal is het voice en video bellen.

Helaas als je geen moralen hebt kan je ook moeilijk standaarden hebben. Misschien tijd om die op te zoeken?

[Reactie gewijzigd door DKSCC op 18 januari 2021 14:55]

Er is nog altijd een centrale server waar al jouw berichtjes staan dus is deze gevoelig voor hijacking vanuit overheidsinstanties en of criminelen
vs
Maar signal bewaart zeker je berichten op een central server, tot ze geleverd worden aan de receiver
Je hebt technisch gezien gelijk dat berichten eerst op een server komen te staan, maar zeggen dat al jouw berichtes [op een centrale server] staan is ronduit fout, vandaar de Klets van @WhatsappHack.

Als nu een overheidsinstantie of criminele organisatie inbreekt kunnen ze inderdaad ~3 berichten van mij lezen, maar dat is een wereld van verschil met Er is nog altijd een centrale server waar al jouw berichtjes staan.
Het is en blijft mogelijk, ik zeg ook nergens dat ze daar voor altijd zullen staan.
Dat matrix ziet er leuk uit. Maar ben bang de massa er niets in ziet. 'Veel te veel gedoe'.


Ervaring van gebruiker 'Truusje':
- Zoek ik op matrix vind ik films en veel zooi in de Playstore ow wacht hij staat helemaal bovenaan.
- gebruikersnaam en wachtwoord ipv nummer, pfff wat een werk. Waarom kan het niet met nummer?
- kan uit 3 dingen kiezen welke moet ik hebben?
- hoe kom ik aan je contact? Geen nummer....

Laat maar teveel gedoe. Truusje haakt af.
Dat is het minst probleem, de matrix is een framework wat werkt en bestaat. Deze kan gebruikt worden door te implementeeeren in een bestaand systeem. Dus het is degelijk niet dat iedereen specifiek Matrix moet opzoeken, maar als je de website bezoekt van Matrix zal je zien dat het al kant en klaar is. Enige wat in de weg staat is het bedrijf/beleid of developers die deze keuzes kunnen maken.
Waarom zo vaag altijd doen als iets even niet werkt. Kom gewoon eerlijk met een melding en doe niet alsof je neus bloed.
Ik weet niet precies wat er aan de hand is, maar hun DNS is fubar (bewust, of onbewust). Die log ik sinds een uur of vijf vanmiddag en dit is een kleine greep:
vr 15 jan 2021 22:40:33 CET:
textsecure-service.whispersystems.org. 53 IN A 127.0.0.1
vr 15 jan 2021 22:40:43 CET:
textsecure-service.whispersystems.org. 8 IN A 127.0.0.1
vr 15 jan 2021 22:40:53 CET:
textsecure-service.whispersystems.org. 39 IN A 127.0.0.1
vr 15 jan 2021 22:41:03 CET:
textsecure-service.whispersystems.org. 55 IN A 127.0.0.1
vr 15 jan 2021 22:41:13 CET:
textsecure-service.whispersystems.org. 13 IN A 127.0.0.1
vr 15 jan 2021 22:41:23 CET:
textsecure-service.whispersystems.org. 55 IN A 127.0.0.1
vr 15 jan 2021 22:41:33 CET:
textsecure-service.whispersystems.org. 52 IN A 127.0.0.1
vr 15 jan 2021 22:41:43 CET:
textsecure-service.whispersystems.org. 48 IN A 13.248.212.111
textsecure-service.whispersystems.org. 48 IN A 76.223.92.165
vr 15 jan 2021 22:41:53 CET:
textsecure-service.whispersystems.org. 38 IN A 13.248.212.111
textsecure-service.whispersystems.org. 38 IN A 76.223.92.165
vr 15 jan 2021 22:42:03 CET:
textsecure-service.whispersystems.org. 56 IN A 127.0.0.1
vr 15 jan 2021 22:42:13 CET:
textsecure-service.whispersystems.org. 9 IN A 127.0.0.1
vr 15 jan 2021 22:42:23 CET:
textsecure-service.whispersystems.org. 54 IN A 127.0.0.1
vr 15 jan 2021 22:42:33 CET:
textsecure-service.whispersystems.org. 26 IN A 127.0.0.1
vr 15 jan 2021 22:42:43 CET:
Ik heb nu in /etc/hosts een override gemaakt en sindsdien werkt Signal Desktop prima intermittend.

[Reactie gewijzigd door wizzkizz op 15 januari 2021 22:51]

Wat is het juiste adres dan? (Lees: wat staat er nu in je hosts file?)
Wat moeten ze zeggen, dat een specifiek onderdeel van hun infrastructuur tegen een limiet aan loopt?
Precies, en dat ze hard bezig zijn om op te schalen ofzo.
Ik ga er vanuit dat ze daar mee bezig zijn ja en niet dat ze hopen dat het zichzelf oplost.
Dat doen ze ook. Ik kreeg tenminste netjes in m'n app een melding in rood dat er technische problemen waren en dat er hard aan een oplossing gewerkt werd.
Niet echt gek, noem het groeistuipen. Komt vast wel goed.
Klopt, had telegram in het begin ook.
Ook Telegram groeit afgelopen paar dagen erg snel: 25 miljoen nieuwe gebruikers erbij - nu in totaal een half miljard. Mijn sociale kring lijkt vooral Telegram te kiezen als Whatsapp-vervanger.
Tsja als ik zou moeten kiezen tussen Telegram and Signal, dan zou ik ook voor Telegram gaan, maar dat is meer omdat ik van de chat bot mogelijkheid gebruik maak (en geen enkele vriend/kennis zit op Signal ;) )
Telegram heeft uitgebreidere clients op alle platformen dan Signal. Krijg bij Signal beetje jaren 2010 vibe qua uiterlijk. Je kunt qua uiterlijk bijna niets aanpassen bijvoorbeeld.
Ik zie het ook als iets positief!!! Een teken dat het hen voor de wind gaat en wie wind zaait kan soms een storm oogsten :D

WhatsApp heeft dit ook al gehad hoor:
nieuws: WhatsApp heeft een storing - update

nieuws: Facebook lost storing WhatsApp en andere diensten met laden afbeeldin...

Doen ze trouwens iets met issue reports via Github? Iemand ervaring mee?

[Reactie gewijzigd door falcon186 op 15 januari 2021 20:06]

Ik zat eerder deze week eventjes op de issue-lijst te kijken en het lijkt wel dat er serieus beweging in zit. Feature requests horen echter thuis op hun community forum.
Hetgeen ik daar gepost heb zijn echt bugs:
https://github.com/signalapp/Signal-iOS/issues/4750
https://github.com/signalapp/Signal-iOS/issues/4748
https://github.com/signalapp/Signal-iOS/issues/4747
en
https://github.com/signalapp/Signal-iOS/issues/4746

Heb inderdaad ook een topic gestart op hun forum met wat feature requests richting accessibility.... Mocht je op het forum zitten..... graag wat likejes:
https://community.signalu...bility-improvements/19259